Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik fotografii i multimediów
  • Kwalifikacja: AUD.05 - Realizacja projektów graficznych i multimedialnych
  • Data rozpoczęcia: 16 grudnia 2025 00:12
  • Data zakończenia: 16 grudnia 2025 00:40

Egzamin zdany!

Wynik: 30/40 punktów (75,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Program Audacity to aplikacja, która pozwala na

A. pisanie skryptów do stron internetowych.
B. darmową edycję plików dźwiękowych.
C. tworzenie animacji.
D. wyłącznie komercyjną obróbkę plików dźwiękowych.
Program Audacity to zaawansowane narzędzie do edycji dźwięku, które oferuje użytkownikom możliwość edytowania, nagrywania oraz miksowania plików audio. Jego darmowa dostępność sprawia, że jest popularnym wyborem wśród amatorów i profesjonalistów zajmujących się obróbką dźwięku. Audacity wspiera różne formaty audio, takie jak WAV, MP3 czy OGG, co pozwala na elastyczność przy pracy z materiałem dźwiękowym. Przykłady praktycznego zastosowania Audacity obejmują produkcję podcastów, tworzenie efektów dźwiękowych dla filmów oraz remiksowanie utworów muzycznych. Dzięki wbudowanym efektom, takim jak kompresja, zmiana tonacji czy echa, użytkownicy mogą łatwo dostosować dźwięk do swoich potrzeb. Co więcej, program wspiera również rozszerzenia, co pozwala na dodawanie nowych funkcji i efektów, co czyni go jeszcze bardziej wszechstronnym narzędziem w zakresie edycji dźwięku. Ponadto, dzięki aktywnej społeczności użytkowników, dostępnych jest wiele samouczków i zasobów online, które pomagają w pełnym wykorzystaniu możliwości programu.

Pytanie 2

W programie Adobe Photoshop montuje się kilka zdjęć, aby uzyskać cyfrowy obraz o jak najszerszej różnicy między najciemniejszymi a najjaśniejszymi tonami, wykorzystując polecenie

A. plik/automatyzuj/photomerge
B. plik/automatyzuj/scal do HDR Pro
C. obraz/dopasowania/wariacje
D. obraz/dopasowania/mieszanie kanałów
Wybór opcji "plik/automatyzuj/scal do HDR Pro" to dobry strzał. Ta funkcja w Adobe Photoshop jest właśnie stworzona do łączenia kilku zdjęć o różnym naświetleniu w jeden obraz HDR. Generalnie chodzi o to, żeby połączyć tonacje z różnych ekspozycji, co pozwala uchwycić szczegóły zarówno w jasnych, jak i ciemnych miejscach. Na przykład, jak robisz zdjęcie zachodu słońca nad wodą, to HDR pomoże wydobyć detale zarówno w cieniach, jak i w jasnych obszarach nieba. Warto jest zrobić kilka ujęć z różnymi ustawieniami ekspozycji i potem zaimportować je do Photoshopa, aby użyć HDR, bo to pozwala na zachowanie pełnej informacji tonalnej. W fotografii krajobrazowej i architektonicznej ta metoda stała się wręcz standardem, bo daje naprawdę realistyczny i bogaty w detale obraz.

Pytanie 3

Który z rysunków przedstawia zastosowanie narzędzia metamorfoza?

Ilustracja do pytania
A. C.
B. D.
C. B.
D. A.
Zastosowanie narzędzia metamorfoza jest często mylone z innymi technikami związanymi z grafiką komputerową, co prowadzi do nieporozumień dotyczących jego funkcji i zastosowania. W przypadku innych odpowiedzi, takich jak B, C czy D, możemy zauważyć, że przedstawiają one obrazy statyczne lub jedynie delikatne modyfikacje, które nie oddają istoty transformacji obiektów. Narzędzie metamorfoza ma na celu dynamiczną zmianę formy, co pozwala na uzyskanie efektu płynnej transformacji, a nie jedynie jednorazowego przekształcenia. Często błędnie sądzimy, że metamorfoza dotyczy prostych operacji zmieniających kształt, natomiast w rzeczywistości to narzędzie oferuje znacznie szersze możliwości, w tym deformację strukturalną, rozciąganie i skręcanie obiektów w sposób, który może być zarówno estetyczny, jak i funkcjonalny. Warto również zwrócić uwagę na to, że niektóre z błędnych odpowiedzi mogą wywoływać wrażenie, że dotyczą one bardziej zaawansowanych technik, takich jak animacja, jednak brakują w nich kluczowe elementy procesu metamorfozy, które są integralne dla tego narzędzia. Dlatego istotne jest, aby zrozumieć, że metamorfoza nie polega jedynie na zmianie kształtu, ale na stworzeniu sekwencji, która ukazuje proces transformacji w sposób naturalny i płynny.

Pytanie 4

Obraz cyfrowy formatu A4 zapisany w rozdzielczości zajmie najwięcej miejsca na dysku przy ustawieniu

A. 96 ppi
B. 72 ppi
C. 300 ppi
D. 150 ppi
Odpowiedź 300 ppi (pikseli na cal) jest poprawna, ponieważ wartość ta zapewnia najwyższą jakość obrazu, co jest szczególnie istotne w kontekście druku. W przypadku obrazu formatu A4, jego rozdzielczość w 300 ppi to 3508 x 2480 pikseli. Taka rozdzielczość pozwala na uzyskanie wyraźnych i szczegółowych wydruków, co jest niezbędne w profesjonalnych zastosowaniach, np. w druku fotografii czy materiałów reklamowych. Praktyczne zastosowanie tej wiedzy jest widoczne w branży graficznej, gdzie standardem dla jakości druku jest właśnie 300 ppi. Dzięki temu, obrazy zachowują szczegóły i nie ulegają rozmyciu, co jest kluczowe w kontekście prezentacji wizualnej. Warto także zauważyć, że przy niższych rozdzielczościach, takich jak 150 ppi czy 72 ppi, jakość obrazu ulega pogorszeniu, co może wpłynąć na odbiór wizualny i profesjonalizm druku. Dlatego stosowanie rozdzielczości 300 ppi jest zalecane zgodnie z najlepszymi praktykami w dziedzinie grafiki i druku.

Pytanie 5

Jaki kod należy umieścić między znacznikami <map> </map> podczas modyfikacji istniejącej strony internetowej, która musi być zgodna ze standardem HTML5, aby utworzyć kołowy obszar aktywny w mapie obrazu, odsyłający do http://www.firma.pl ?

A.<area shape="circle" coords="50, 50, 40" href=http:// www.firma.pl />
B.<area shape="circle" coords="50, 50, 40" href="http://www.firma.pl"
alt="firma" />
C.<area circle="circle" coords="50, 50, 40" href="http://www.firma.pl"
alt="firma" />
D.<area shape="rect" coords="50, 50, 100, 150" href="http://www.firma.pl"
alt="firma" />
A. A.
B. D.
C. B.
D. C.
Odpowiedź B jest poprawna, ponieważ wykorzystuje właściwe znaczniki HTML5 do stworzenia kołowego obszaru aktywnego na mapie obrazu. W HTML5, aby utworzyć obszar aktywny, należy użyć znacznika <area>, który umożliwia wskazanie formy i właściwości obszaru na mapie. Ustawienie atrybutu shape na 'circle' informuje przeglądarkę, że obszar ma być kołem. Atrybut coords określa współrzędne środka koła oraz jego promień, co jest kluczowe dla prawidłowego wyświetlenia obszaru aktywnego. Przykładowo, jeśli współrzędne wynoszą '50,50,40', oznacza to, że środek koła znajduje się w punkcie (50,50) na obrazie, a jego promień wynosi 40 pikseli. Dodatkowo, atrybut href z wartością 'http://www.firma.pl' określa link, do którego użytkownik zostanie przekierowany po kliknięciu w ten obszar. Użycie atrybutu alt jest również istotne, ponieważ poprawia dostępność strony, umożliwiając osobom korzystającym z technologii wspomagających zrozumienie, co reprezentuje dany obszar. Zastosowanie tych zasad zgodnych z aktualnymi standardami sprawia, że HTML staje się nie tylko bardziej użyteczny, ale także przyjazny dla wszystkich użytkowników.

Pytanie 6

Aby wyodrębnić niebo na fotografii w programie Adobe Photoshop, trzeba użyć narzędzia

Ilustracja do pytania
A. gąbka
B. ramka
C. różdżka
D. gumka
Narzędzie różdżka w programie Adobe Photoshop doskonale nadaje się do zaznaczania obszarów o jednolitym kolorze, takich jak niebo na zdjęciu. Po kliknięciu różdżką na niebo program automatycznie wybiera wszystkie piksele o podobnym kolorze w zdefiniowanym zakresie tolerancji. To szybkie i efektywne narzędzie, szczególnie w przypadku obszarów o wyraźnym kontrastie w stosunku do reszty zdjęcia.

Pytanie 7

Zawarty w dokumencie elektronicznym odnośnik, który stanowi link umożliwiający błyskawiczny dostęp do informacji z innej sekcji tego dokumentu, to

A. hiperłącze
B. pasek przewijania
C. przycisk wyboru
D. widżet
Hiperłącze to kluczowy element nawigacji w dokumentach elektronicznych, umożliwiający użytkownikom szybkie przenoszenie się do określonych sekcji lub zewnętrznych zasobów bez konieczności przewijania całego dokumentu. W praktyce, hiperłącza stanowią podstawę interaktywności w stronach internetowych oraz w dokumentacji elektronicznej. Przykładem zastosowania mogą być dokumenty PDF, gdzie kliknięcie na hiperłącze przenosi nas bezpośrednio do powiązanej treści, co znacznie zwiększa efektywność przyswajania informacji. Z perspektywy stosowania dobrych praktyk, ważne jest, aby hiperłącza były jasno oznaczone, a ich działanie było intuicyjne dla użytkowników. Standardy WCAG (Web Content Accessibility Guidelines) podkreślają znaczenie nauczania użytkowników o funkcjach linków, co może obejmować właściwe formatowanie tekstu oraz używanie odpowiednich atrybutów, takich jak title, aby zapewnić lepszą dostępność. Dzięki temu, użytkownicy z różnymi umiejętnościami technicznymi mogą w pełni korzystać z zasobów dostępnych w dokumentach elektronicznych.

Pytanie 8

Który z parametrów definiuje ilość pikseli w poziomie oraz pionie w cyfrowym obrazie?

A. Przepustowość
B. Rozdzielczość
C. Kompresja
D. Przepływność
Rozdzielczość obrazu to po prostu liczba pikseli, które tworzą obraz cyfrowy, zarówno w poziomie, jak i w pionie. To jest bardzo ważne, bo im wyższa rozdzielczość, tym więcej szczegółów widać w obrazie, co od razu przekłada się na jego jakość. Na przykład, jeżeli masz obraz 1920x1080 pikseli (czyli Full HD), to znaczy, że w poziomie jest 1920 pikseli, a w pionie 1080, co razem daje ponad 2 miliony pikseli. W praktyce, rozdzielczość ma duże znaczenie w takich dziedzinach jak fotografia cyfrowa. Wyższa rozdzielczość to większe możliwości w edytowaniu zdjęć i drukowaniu. W branży filmowej czy grach komputerowych rozdzielczość też jest mega ważna, bo wpływa na to, jak realistyczne i ciekawe są efekty wizualne. Ostatnio coraz częściej słyszy się o rozdzielczościach 4K (to 3840x2160) i 8K (7680x4320) w telewizorach i monitorach, więc warto zwracać na to uwagę.

Pytanie 9

Który z poniższych programów jest używany do montażu wideo?

A. Adobe InDesign
B. Adobe Premiere Pro
C. Adobe Lightroom
D. Adobe Illustrator
Adobe Premiere Pro to jeden z najbardziej profesjonalnych programów do montażu wideo dostępnych na rynku. Używany jest zarówno przez amatorów, jak i profesjonalistów w branży filmowej. Program ten pozwala na edycję filmów w czasie rzeczywistym, dodawanie efektów specjalnych, korekcję kolorów oraz tworzenie zaawansowanych przejść między scenami. Dzięki szerokiej gamie narzędzi, użytkownik może precyzyjnie modyfikować ścieżki wideo i audio, co daje pełną kontrolę nad finalnym produktem. Adobe Premiere Pro jest również zintegrowany z innymi aplikacjami Adobe, takimi jak After Effects i Photoshop, co umożliwia płynne przenoszenie projektów pomiędzy nimi i tworzenie kompleksowych projektów multimedialnych. Program ten jest często wybierany przez profesjonalnych montażystów ze względu na jego niezawodność, elastyczność i wsparcie dla najnowszych technologii wideo, takich jak 4K i HDR. Jest to narzędzie, które pozwala na realizację nawet najbardziej wymagających projektów filmowych, co czyni go standardem w branży.

Pytanie 10

Który z poniższych programów można wykorzystać do stworzenia gry planszowej w grafice wektorowej?

A. Adobe Photoshop
B. Inkscape
C. MS Paint
D. Adobe Dreamweaver
Adobe Photoshop, MS Paint i Adobe Dreamweaver mają swoje zastosowania, ale żaden z tych programów nie jest optymalnym wyborem do projektowania gier planszowych w grafice wektorowej. Photoshop to zaawansowane narzędzie do edycji grafiki rastrowej, co oznacza, że obrazy są tworzone z pikseli. Podczas gdy Photoshop może obsługiwać wektory, jego głównym przeznaczeniem jest praca z bitmapami, co nie jest idealne w kontekście gier planszowych, gdzie kluczowa jest możliwość skalowania grafik bez utraty jakości. MS Paint to podstawowy program do rysowania, ale jego możliwości są skromne i ograniczają się głównie do prostych projektów. Nie obsługuje on grafiki wektorowej i nie oferuje funkcji, które mogłyby wspierać bardziej skomplikowane zadania związane z projektowaniem gier. Z kolei Dreamweaver to edytor kodu, głównie używany w projektowaniu stron internetowych, a nie narzędzie do grafiki. Niezgodne z dobrymi praktykami są także próby używania programów, które nie są przystosowane do tworzenia i edytowania grafiki wektorowej, ponieważ może to prowadzić do problemów z jakością, elastycznością oraz czasem potrzebnym na wprowadzenie zmian w projekcie. Dlatego kluczowe jest, aby wybrać odpowiednie narzędzie, które spełnia wymagania specyfikacji projektu, a Inkscape w tym kontekście jest najbardziej odpowiednią opcją.

Pytanie 11

Która ilustracja wykonana w programie PowerPoint przedstawia kształt z dodanymi efektami cienia zewnętrznego, skosu oraz obrotu 3D?

Ilustracja do pytania
A. II.
B. I.
C. IV.
D. III.
Niewłaściwe odpowiedzi często wynikają z błędnego zrozumienia zastosowania efektów wizualnych w programie PowerPoint. W przypadku ilustracji II., I. oraz III. brakuje istotnych elementów takich jak cień zewnętrzny, skos lub efekty 3D, które są kluczowe dla prawidłowej interpretacji pytania. Cień zewnętrzny jest techniką, która ma na celu dodanie głębi i wymiarowości do obiektów, ale w tych ilustracjach jest on albo niewidoczny, albo całkowicie pominięty. Ponadto, skosy są istotne w kontekście przedstawienia kształtu, ponieważ pozwalają na wizualizację obiektu w sposób, który sugeruje jego trzeci wymiar. W ilustracjach I. i II. efekty te są zminimalizowane, co prowadzi do zubożonej prezentacji. Obrót 3D, natomiast, jest techniką, która może być używana do tworzenia wrażenia ruchu i głębi, a jej brak w zaproponowanych odpowiedziach prowadzi do utraty tego efektu, co jest kluczowe w sytuacjach, gdzie dynamika obrazu ma znaczenie. Takie błędy mogą wynikać z niedostatecznej znajomości narzędzi i efektów wizualnych oferowanych przez program PowerPoint, co z kolei skutkuje nieefektywnym wykorzystaniem potencjału narzędzia w tworzeniu atrakcyjnych wizualnie prezentacji.

Pytanie 12

Jakie techniki wykorzystuje się do poprawy układu zdjęcia?

A. kadrowanie
B. warstwy korygujące
C. skalowanie
D. maski warstwy
Kadrowanie to kluczowy element poprawy kompozycji zdjęcia, polegający na selektywnym wycinaniu fragmentów obrazu, aby skupić uwagę na najważniejszych elementach. Dzięki kadrowaniu możemy zmienić perspektywę, usunąć niepożądane elementy z tła lub wzmocnić główny temat fotografii. Przykładowo, w fotografii portretowej kadrowanie może uwypuklić rysy twarzy modela, eliminując zbędne przestrzenie wokół. Standardowe zasady kompozycji, takie jak zasada trzeciego, wskazują, że umieszczając motyw w jednym z punktów przecięcia linii podziału, możemy uzyskać bardziej harmonijny i przyciągający wzrok obraz. Kadrowanie jest też często wykorzystywane w postprodukcji, gdzie narzędzia do edycji pozwalają na precyzyjne dopasowanie kadrów do zamierzonej wizji artystycznej. Umiejętne stosowanie kadrowania jest istotnym elementem pracy każdego fotografa, zarówno amatora, jak i profesjonalisty, i ma ogromny wpływ na odbiór końcowego obrazu.

Pytanie 13

Element kokpitu WordPressa do zarządzania dodatkami widoczny na ilustracji jest oznaczony

Ilustracja do pytania
A. liczbą 4
B. liczbą 1
C. liczbą 2
D. liczbą 3
Prawidłowa odpowiedź to liczba 4, ponieważ właśnie ten element menu kokpitu WordPressa odpowiada za zarządzanie dodatkami, czyli wtyczkami (ang. plugins). Wtyczki w WordPressie to rozszerzenia, które umożliwiają dodawanie nowych funkcjonalności bez konieczności ingerowania w kod źródłowy strony. Moim zdaniem to najważniejsze narzędzie dla każdego administratora – bez znajomości sekcji 'Wtyczki' trudno wyobrazić sobie efektywne prowadzenie nowoczesnej strony. Przykład? Instalując odpowiednią wtyczkę, można szybko wdrożyć formularze kontaktowe, systemy SEO czy integracje z mediami społecznościowymi. Praktyka pokazuje, że regularne aktualizowanie i odpowiedzialne zarządzanie wtyczkami to podstawa dobrych praktyk branżowych – zaniedbanie tego często kończy się kłopotami z bezpieczeństwem albo spadkiem wydajności strony. Zresztą WordPress w oficjalnej dokumentacji mocno podkreśla, by nie instalować zbyt wielu wtyczek i zawsze sprawdzać ich reputację. To element, z którego korzysta się praktycznie codziennie w każdym większym projekcie. Z mojego doświadczenia, sprawne poruszanie się po tej części kokpitu to jedna z najważniejszych kompetencji webmastera WordPress. To tu można aktywować, dezaktywować lub usuwać rozszerzenia oraz instalować nowe prosto z repozytorium, co znacznie usprawnia rozwój funkcjonalności witryny bez ryzyka uszkodzenia systemu bazowego.

Pytanie 14

Jakie składniki powinien zawierać pierwszy slajd prezentacji?

A. Interesujące motto reklamowe lub grafikę.
B. Ilustracje dotyczące tematów prezentacji.
C. Tytuł oraz podsumowanie.
D. Tytuł lub główną myśl.
Pierwszy slajd prezentacji powinien zawierać tytuł lub myśl przewodnią, ponieważ to kluczowy element, który natychmiast przyciąga uwagę odbiorców. Tytuł powinien jasno odzwierciedlać temat prezentacji, co pozwala słuchaczom na szybkie zrozumienie, o czym będą słuchać. Dobry tytuł nie tylko nakreśla temat, ale także buduje kontekst i zainteresowanie. Przykładowo, w prezentacji dotyczącej zrównoważonego rozwoju, tytuł może brzmieć 'Zrównoważony rozwój w praktyce: jak zmieniać świat na lepsze'. Warto również wspomnieć, że dobrym standardem w branży jest stosowanie estetyki wizualnej, która wspiera przekaz tytułu, na przykład poprzez odpowiednie kolory i czcionki. Zastosowanie myśli przewodniej może również pomóc w nawiązaniu emocjonalnego kontaktu z publicznością, co jest istotne dla efektywnej komunikacji. W praktyce, każdy element tytułu i jego przedstawienie powinny być przemyślane, aby miały wpływ na późniejsze odbieranie całej prezentacji.

Pytanie 15

Histogram obrazu, w którym wszystkie piksele odpowiadają poziomom jasności z zakresu od 0 do 128, wskazuje na zdjęcie

A. prawidłowo naświetlone
B. prześwietlone
C. bardzo kontrastowe
D. niedoświetlone
Histogram obrazu, w którym wszystkie piksele odpowiadają poziomom jasności z przedziału od 0 do 128, wskazuje na niedoświetlenie zdjęcia. W praktyce, obraz niedoświetlony charakteryzuje się tym, że większość informacji tonalnych znajduje się w dolnej części skali szarości, co przekłada się na brak szczegółów w jaśniejszych partiach zdjęcia. W kontekście przetwarzania obrazu, standardowe techniki analizy kolorów i tonalności, takie jak histogram, pozwalają na szybką ocenę i korektę naświetlenia. Na przykład, w programach graficznych, takich jak Adobe Photoshop, użytkownicy często korzystają z narzędzi takich jak "Levels" lub "Curves", aby dostosować zakres jasności i przywrócić detale w obszarach, które zostały utracone z powodu niedoświetlenia. Dobrą praktyką jest również wykonanie kilku próbnych zdjęć z różnych ustawień ekspozycji, aby zobaczyć, które ustawienia najlepiej oddają zamierzony efekt. Ważne jest, aby zrozumieć, że odpowiednie naświetlenie zdjęcia wpływa na końcowy efekt wizualny i odbiór fotografii.

Pytanie 16

Etapy realizacji multimedialnego fotoreportażu w formie fotokastu zawierają

A. ustawienie efektów i przejść, zaimportowanie zdjęć cyfrowych, edycję dźwięku
B. publikację projektu multimedialnego, wczytanie obrazów cyfrowych, zaimportowanie plików dźwiękowych, edytowanie wszystkich materiałów cyfrowych
C. dodanie efektów wzmacniających dźwięk, obróbkę zdjęć cyfrowych, publikację multimedialnego fotoreportażu, ustalenie chronometrażu
D. wykonanie i załadowanie obrazów oraz plików dźwiękowych, określenie chronometrażu, publikację projektu
W analizowanych odpowiedziach pojawiają się typowe nieporozumienia dotyczące procesu tworzenia multimedialnego fotoreportażu. W pierwszym przypadku, publikacja projektu multimedialnego jest traktowana jako pierwszy krok, co jest błędne. Publikacja powinna być ostatnim etapem, który następuje po stworzeniu i edytowaniu treści. Również załadowanie obrazów cyfrowych oraz zaimportowanie plików dźwiękowych muszą być poprzedzone odpowiednią selekcją i przygotowaniem materiałów, co nie jest uwzględnione w tej odpowiedzi. W kolejnej odpowiedzi zwrócono uwagę na ustawienie przejść i efektów, co jest ważne, jednakże edycja dźwięku nie może być traktowana jako samodzielny etap, lecz stanowi integralną część przygotowania treści. Proponowane działania nie uwzględniają również aspektu chronometrażu, który jest kluczowy dla zapewnienia odpowiedniej dynamiki fotokastu. Z kolei dodanie efektów wzmacniających sygnał dźwiękowy nie jest uznawane za standardową praktykę w kontekście produkcji fotoreportażu, ponieważ tego typu efekty mogą prowadzić do nieczytelności przekazu. Warto także podkreślić, że profesjonalne podejście do tworzenia multimediów wymaga przemyślanej koncepcji oraz strategii, a nie tylko chaotycznego zestawienia różnych elementów. W efekcie, zrozumienie właściwej sekwencji działań w produkcji fotoreportażu multimedialnego jest kluczowe dla uzyskania wysokiej jakości i efektywnego przekazu.

Pytanie 17

W celu opublikowania rastrowego obrazu cyfrowego w internecie należy nadać mu parametry:

A. tryb barwny RGB, rozdzielczość 72 ppi, jak najmniejszy rozmiar pliku.
B. tryb barwny RGB, rozdzielczość 72 ppi, jak największy rozmiar pliku.
C. tryb barwny CMYK, rozdzielczość 96 ppi, jak największy rozmiar pliku.
D. tryb barwny CMYK, rozdzielczość 96 ppi, jak najmniejszy rozmiar pliku.
Wiele osób mylnie sądzi, że do internetu wystarczy wrzucić obrazek w najwyższej możliwej jakości, bo przecież im większy plik, tym lepszy efekt końcowy. Tymczasem to podejście przynosi więcej szkód niż pożytku – zbyt duże pliki graficzne wydłużają czas ładowania strony, co jest frustrujące dla użytkownika i negatywnie wpływa na SEO. W środowisku internetowym absolutnym standardem jest tryb RGB, bo to właśnie tak wyświetlają kolory ekrany komputerów i urządzeń mobilnych. Zastosowanie trybu CMYK nie tylko jest zupełnie niepotrzebne, ale też może prowadzić do dziwnie wyblakłych lub przekłamanych kolorów po konwersji na RGB przez przeglądarkę. W druku, owszem, CMYK rządzi, ale online jest wręcz zbędny. Jeśli chodzi o rozdzielczość, 96 ppi bywa spotykane w niektórych kontekstach (zwłaszcza Windows), ale większość przeglądarek i narzędzi webowych traktuje rozdzielczość obrazu w pikselach, a nie w ppi – liczy się faktyczna liczba pikseli poziomych i pionowych, a 72 ppi to wciąż praktyczny standard, minimalnie obciążający rozmiar pliku. Powielany jest też błąd, że im większy rozmiar pliku, tym lepiej – to nie dotyczy internetu. Celem jest możliwie najmniejszy plik przy zachowaniu akceptowalnej jakości. Z mojego doświadczenia wynika, że dobry kompromis pomiędzy jakością a wagą pliku to podstawa – szczególnie, gdy użytkownik korzysta z wolniejszego łącza albo przegląda stronę na telefonie. Złe dobieranie trybu kolorów i nieoptymalna kompresja są częstymi błędami początkujących, dlatego warto od razu nauczyć się – RGB, 72 ppi, jak najmniejszy rozmiar pliku. To naprawdę robi różnicę, nawet jeśli wydaje się mało spektakularne na pierwszy rzut oka.

Pytanie 18

Na schemacie przetwarzania materiału światłoczułego oznaczonego numerem 4 znajduje się kąpiel

Ilustracja do pytania
A. utrwalająca
B. przerywająca
C. nawilżająca
D. wywołująca
Numer 4 na schemacie to kąpiel utrwalająca. Głównym składnikiem tutaj jest tiosiarczan amonu. Dzięki temu procesowi pozbywamy się resztek halogenków srebra, co sprawia, że obraz na materiale światłoczułym staje się trwały. Bez tego etapu wywoływanie w ogóle nie miałoby sensu, bo obraz mógłby zniknąć pod wpływem światła, a to przecież nie o to chodzi. Można powiedzieć, że to kluczowy moment w całym tym chemicznym procesie.

Pytanie 19

Na której ilustracji zastosowano filtr o nazwie kserokopia?

Ilustracja do pytania
A. D.
B. C.
C. B.
D. A.
Ilustracja A została poprawnie zidentyfikowana jako stosująca filtr o nazwie kserokopia. Jest to efekt graficzny, który tworzy wrażenie kserokopii, charakteryzujący się wysokim kontrastem oraz ograniczoną paletą barw, zazwyczaj ograniczoną do odcieni czerni i bieli. Tego typu filtr jest często wykorzystywany w projektach graficznych, które mają na celu uzyskanie estetyki retro lub prezentację obrazów w minimalistyczny sposób. W kontekście pracy graficznej, filtr kserokopia może być stosowany w reklamach, plakatach czy też w sztuce cyfrowej, gdzie wyrazistość i dramatyzm są kluczowe. W praktyce, przy zastosowaniu tego filtru, warto również zwrócić uwagę na elementy kompozycyjne, które mogą wzmocnić efekt końcowy, takie jak kontrast między obiektami oraz sposób oświetlenia. Dodatkowo, umiejętność stosowania takich filtrów w edytorach graficznych, takich jak Adobe Photoshop czy GIMP, jest istotna w pracy każdego grafika, który pragnie w pełni wykorzystać potencjał wizualny swojego projektu.

Pytanie 20

Archiwizowanie cyfrowych plików w formacie MP3 dotyczy dokumentów

A. tekstowych
B. dźwiękowych
C. video
D. graficznych
Archiwizacja materiałów cyfrowych w formacie MP3 odnosi się bezpośrednio do dokumentów dźwiękowych, ponieważ MP3 jest jednym z najpopularniejszych formatów kompresji audio. Użycie tego formatu umożliwia przechowywanie dźwięku w sposób efektywny, ze znaczną redukcją rozmiaru plików, co jest istotne podczas archiwizacji. Przykłady zastosowania obejmują archiwizację nagrań muzycznych, podcastów czy wykładów, które można przechowywać na nośniku cyfrowym lub w chmurze. Zgodnie z najlepszymi praktykami branżowymi, archiwizacja dźwięku powinna uwzględniać również metadane, takie jak tytuł utworu, wykonawca czy daty nagrania, co ułatwia późniejsze przeszukiwanie i odnajdywanie materiałów. Warto także pamiętać o regularnym tworzeniu kopii zapasowych oraz korzystaniu z różnych nośników, aby zminimalizować ryzyko utraty danych. MP3, jako format stratny, może nie być idealnym rozwiązaniem do archiwizacji materiałów, które wymagają najwyższej jakości dźwięku, jednak dla większości zastosowań jest wystarczający, co czyni go popularnym wyborem.

Pytanie 21

Jakiego efektu należy użyć w programie Audacity, aby podnieść głośność dźwięku?

A. Echo
B. Zmień wysokość
C. Wzmocnij
D. Stretch
Wybór 'Wzmocnienia' to naprawdę trafna decyzja. To przecież coś, co bezpośrednio zwiększa głośność dźwięku w Audacity. Działa tak, że podnosi poziom amplitudy audio, przez co dźwięk staje się wyraźniejszy i głośniejszy. Możesz to zastosować w różnych częściach nagrania, co jest super, bo można dostosować głośność tam, gdzie jest to potrzebne. Na przykład, jak masz fragmenty, które są ciche, to wzmocnienie może zbalansować całość nagrania. Tylko pamiętaj, żeby nie przekroczyć 0 dB, bo inaczej dźwięk zacznie zniekształcać – coś, co nazywa się clippingiem. Warto stosować wzmocnienie rozsądnie i korzystać z narzędzi do analizy poziomów, jak wskaźniki poziomu wyjścia, żeby upewnić się, że końcowy miks jest głośny, ale też czysty. Wzmocnienie naprawdę może poprawić jakość nagrań i podnieść ich słyszalność bez utraty charakteru dźwięku.

Pytanie 22

Które narzędzie Adobe Photoshop umożliwia automatyczne zaznaczenie części obrazu o podobnych odcieniach barwy?

A. Gumka tła.
B. Lasso wielokątne.
C. Pędzel korygujący.
D. Magiczna różdżka.
Magiczna różdżka to jedno z tych narzędzi w Photoshopie, które naprawdę ułatwia życie, zwłaszcza jeśli pracujesz z obszarami o jednolitym kolorze albo chcesz szybko oddzielić fragment obrazu. Działa ona na zasadzie automatycznego zaznaczania obszarów o podobnej barwie, czyli wybiera piksele o zbliżonych odcieniach do punktu kliknięcia. Bardzo często korzysta się z niej podczas usuwania jednolitego tła, np. białego albo zielonego, czyli tzw. green screena. Z mojej praktyki wynika, że to narzędzie sprawdza się najlepiej tam, gdzie nie mamy miliona drobnych przejść tonalnych czy cieni, bo wtedy Magiczna różdżka może zaznaczyć trochę za dużo lub za mało. Fajne jest też to, że można regulować próg tolerancji (ang. Tolerance), dzięki czemu precyzyjnie dopasujesz zakres zaznaczanych kolorów. Według standardów branżowych, zawsze warto po zaznaczeniu poprawić krawędzie maski za pomocą opcji 'Zmiękcz' albo 'Popraw krawędź', żeby efekt był bardziej profesjonalny. Ogólnie narzędzie to mocno przyspiesza selekcję w grafice rastrowej, choć czasem potrzebne jest dodatkowe dopracowanie zaznaczenia innymi narzędziami. W codziennej pracy Magiczna różdżka jest idealnym wyborem tam, gdzie liczy się szybkość i dokładność przy prostych podziałach kolorystycznych.

Pytanie 23

Która z poniższych aplikacji nie jest programem do edycji tekstu?

A. Notatnik
B. Libre Office Writer
C. Notepad++
D. Libre Office Impress
Libre Office Impress to aplikacja do tworzenia prezentacji, która nie jest edytorem tekstu. Edytory tekstu, takie jak Libre Office Writer, Notepad++ czy Notatnik, służą do tworzenia i edytowania dokumentów tekstowych, natomiast Impress skupia się na przygotowywaniu wizualnych prezentacji z wykorzystaniem slajdów. W praktyce, edytory tekstu są wykorzystywane do pisania artykułów, raportów, lub notatek, podczas gdy Impress jest idealny do prezentacji multimedialnych, gdzie łączy się tekst z grafiką, wideo i innymi elementami wizualnymi. W kontekście standardów branżowych, zrozumienie różnicy między tymi narzędziami jest kluczowe, aby efektywnie używać odpowiedniego oprogramowania w zależności od potrzeb użytkownika. Właściwe dobieranie narzędzi wspiera efektywność pracy oraz zwiększa jakość tworzonych materiałów.

Pytanie 24

Plik animacji w programie Adobe Flash nie zawiera się

A. warstw
B. klatek
C. animacji kształtu
D. kanałów
W pliku animacji programu Adobe Flash rzeczywiście nie znajdziemy kanałów, ponieważ ten format plików koncentruje się na klatkach, warstwach oraz animacjach kształtu, które są kluczowymi składnikami pracy w tym środowisku. Klatki stanowią podstawę animacji, a warstwy umożliwiają organizowanie różnych elementów graficznych i animacyjnych, co pozwala na efektywne zarządzanie oraz edytowanie projektu. Animacje kształtu z kolei pozwalają na dynamiczną transformację obiektów graficznych, co jest istotne w produkcji bardziej zaawansowanych efektów wizualnych. W kontekście dobrych praktyk w tworzeniu animacji, użytkownicy powinni być świadomi, że Adobe Flash nie obsługuje kanalików, które są typowe dla innych programów do edycji wideo czy grafiki rastrowej. Wiedza o tym, jakie elementy są obecne, a jakie nie, jest kluczowa dla efektywnej pracy z tym oprogramowaniem, a także dla zrozumienia różnych technik animacyjnych wykorzystywanych w branży.

Pytanie 25

Jaki język nie służy do tworzenia stron internetowych?

A. SQL
B. CSS
C. PHP
D. HTML
Tak, HTML, CSS i PHP to podstawowe technologie do robienia stron, ale nie można myśleć, że wszystkie języki są równie ważne w budowie interfejsu. HTML to ten język, który daje strukturę treści. CSS z kolei to odpowiedzialny za styl, czyli kolory, czcionki i układ. PHP to język skryptowy, co pozwala na dynamiczne generowanie treści w odpowiedzi na różne akcje użytkownika, więc jest dość istotny w aplikacjach webowych. Ale mylenie SQL z tworzeniem stron to błąd, bo jego główną rolą jest zarządzanie danymi w bazach. SQL pozwala na różne operacje, jak dodawanie, aktualizowanie czy usuwanie danych. Często ludzie się mylą przez brak znajomości, jak te wszystkie technologie działają razem. Ważne jest, żeby wiedzieć, które języki działają z użytkownikiem, a które ogarniają dane w tle, żeby się nie pogubić w ich zastosowaniu.

Pytanie 26

Który z poniższych znaczników powinien być użyty, aby dodać w tekście indeks dolny?

A. <sub>
B. <del>
C. <sup>
D. <ins>
Wybór niewłaściwych znaczników do umieszczenia indeksu dolnego w tekście może prowadzić do nieporozumień oraz nieczytelności zawartości. Znacznik <del> jest używany do oznaczania tekstu, który został usunięty, co nie ma związku z tworzeniem indeksów dolnych. Użycie tego znacznika w kontekście indeksów dolnych może wprowadzać w błąd, ponieważ użytkownicy mogą pomyśleć, że tekst oznaczony tym znacznikiem jest nieaktualny lub nieważny, co jest sprzeczne z zamiarem używania indeksu dolnego. Z kolei znacznik <sup> jest przeznaczony do oznaczania tekstu jako indeksu górnego, co również nie spełnia wymagań dotyczących indeksów dolnych. Zastosowanie <sup> w miejscu <sub> prowadzi do błędnego przedstawienia informacji, co może wpłynąć na interpretację treści przez odbiorców. Znacznik <ins> z kolei oznacza wstawiony tekst, co również jest nieodpowiednie w kontekście indeksów dolnych. Typowe błędy myślowe, takie jak pomylenie funkcji poszczególnych znaczników, mogą wynikać z braku znajomości semantyki HTML oraz ich zastosowania. Dlatego ważne jest, aby zrozumieć, że każdy znacznik ma swoją specyfikę i zastosowanie, co ma kluczowe znaczenie w kontekście tworzenia dostępnych i poprawnych dokumentów HTML.

Pytanie 27

Przygotowując multimedialną prezentację na potrzeby mediów cyfrowych, warto pamiętać o

A. dodaniu efektów specjalnych
B. umieszczeniu dużej ilości tekstu
C. użyciu wielu kolorów
D. wyborze prostej czcionki, bez ozdobnych elementów
Wybór prostej czcionki, pozbawionej ozdobników, jest kluczowy dla zachowania czytelności treści w prezentacjach multimedialnych. Prosta czcionka, taka jak Arial czy Helvetica, jest łatwiejsza do odczytania, co jest niezwykle istotne, zwłaszcza w warunkach prezentacji, gdzie audytorium może nie mieć możliwości zbliżenia się do ekranu. Badania wykazują, że czcionki bezszeryfowe są bardziej czytelne na ekranach elektronicznych, co czyni je preferowanym wyborem w kontekście mediów cyfrowych. Oprócz tego, stosowanie prostych czcionek ułatwia skupienie uwagi widza na treści merytorycznej, a nie na ozdobnych elementach. W praktyce, projektując prezentację, warto upewnić się, że rozmiar czcionki jest wystarczający (minimum 24 punkty), aby tekst był widoczny z daleka. Ponadto, należy brać pod uwagę kontrast kolorystyczny między tłem a tekstem, aby zapewnić maksymalną czytelność. Dobre praktyki wskazują również na unikanie zbyt dużej ilości tekstu na slajdach, co również poprawia odbiór informacji.

Pytanie 28

Jakie kolory pędzli są stosowane podczas edytowania maski warstwy?

A. Biały, czarny, szary
B. Czerwony, zielony, niebieski
C. Czerwony, zielony, fioletowy
D. Błękitny, zielony, szary
Wiesz, że odpowiedzią są biały, czarny i szary? To są takie podstawowe kolory, które mocno pomagają w pracy z maskami warstw w programach graficznych jak Photoshop. Maski warstw dają ci możliwość kontrolowania, co jest widoczne, a co nie. Biały pędzel ujawnia części warstwy, więc wszystko, co na nim zrobisz, będzie widoczne. Czarny natomiast maskuje te obszary, chowając je przed wzrokiem. A szary? On daje półprzezroczystość – super sprawa, bo dzięki temu możesz lepiej kontrolować, jak bardzo coś ma być widoczne. Ta kombinacja kolorów jest naprawdę ważna, zwłaszcza przy retuszu zdjęć czy tworzeniu bardziej skomplikowanych kompozycji. Zrozumienie, jak maski działają i jakie kolory się używa, to naprawdę klucz do sukcesu dla każdego grafika zajmującego się edycją zdjęć i grafiki cyfrowej.

Pytanie 29

Które narzędzie programu Adobe Photoshop pozwoli wyretuszować drobne „kropki” z zeskanowanej starej fotografii?

A. Punktowy pędzel korygujący.
B. Szybkie zaznaczanie.
C. Kadrowanie.
D. Gradient.
Punktowy pędzel korygujący w Photoshopie to narzędzie wręcz stworzone do usuwania drobnych niedoskonałości, takich jak kropki, rysy czy nawet małe pyłki na zeskanowanych starych fotografiach. Moim zdaniem to jeden z tych gadżetów, który potrafi uratować skan starego zdjęcia, bo działa szybko, automatycznie analizując otoczenie retuszowanego miejsca i dopasowuje teksturę oraz kolor. W praktyce wystarczy kliknąć lub przeciągnąć po defekcie i Photoshop sam podmienia niechciany fragment na odpowiedni fragment z sąsiedztwa, praktycznie bez śladu. To podejście jest zgodne z branżowymi standardami konserwacji cyfrowej archiwaliów i retuszu portretowego – pozwala zachować naturalność zdjęcia bez sztuczności czy powtarzalnych wzorów. Sam również często korzystam z punktowego pędzla korygującego przy restauracji starych rodzinnych pamiątek – efekty są o niebo lepsze niż przy ręcznym klonowaniu. Warto też wiedzieć, że narzędzie to pozwala pracować na osobnej warstwie, co zwiększa bezpieczeństwo edycji i mieści się w dobrych praktykach pracy nieniszczącej – zawsze można wrócić, poprawić lub cofnąć zmiany. Użycie punktowego pędzla jest dziś wręcz podstawowym etapem profesjonalnej obróbki zeskanowanych zdjęć, niezależnie czy pracujesz dla archiwum, czy po prostu ratujesz rodzinne wspomnienia.

Pytanie 30

Zanim umieścisz na stronach www statyczne obiekty wektorowe, powinieneś

A. przekształcić obiekty wektorowe w rastrowe
B. przeprowadzić wektoryzację obiektów wektorowych
C. wykonać trasowanie obiektów wektorowych
D. zamienić obiekty wektorowe w krzywe Beziera
Obiekty wektorowe są zapisane w sposób, który sprawia, że ich jakość nie spada, gdy zmieniamy ich rozmiar. To super sprawa, bo oznacza, że można je skalować bez obaw. Ale przy publikacji na stronach www, często musimy je przerobić na format rastrowy, jak PNG czy JPEG, żeby dobrze wyglądały w różnych przeglądarkach i na telefonach. Na przykład, logo, które mamy w formie wektorowej, najczęściej konwertujemy na format rastrowy, co pozwala na szybsze ładowanie ich na stronie. Dobrze jest też korzystać z zaleceń standardów webowych, takich jak W3C, które mówią o optymalizacji grafik, żeby strony się szybko ładowały. Podczas tej konwersji warto myśleć o kompresji i jakości obrazu, bo to wpływa na to, jak strona się prezentuje i jak szybko ładuje. Fajnie też przygotować grafiki w różnych rozmiarach, bo to się sprawdza na różnych ekranach, a użytkownicy będą mieli lepsze doświadczenia w przeglądaniu strony.

Pytanie 31

Która z podanych proporcji jest odpowiednia dla typowego obrazu panoramicznego?

A. 18:9
B. 16:9
C. 3:6
D. 9:3
Wybór innej proporcji niż 16:9 w kontekście standardowego obrazu panoramicznego jest nieprawidłowy z kilku powodów. Proporcje 18:9, 9:3 czy 3:6 nie są uznawane za standardowe formaty panoramiczne i mogą prowadzić do problemów z prezentacją treści. Proporcja 18:9, chociaż popularna w niektórych nowoczesnych smartfonach i telewizorach, nie jest powszechnie stosowana w filmach i telewizji, co może ograniczać jej użyteczność w kontekście ewentualnego udostępniania treści na różnych platformach. Z kolei proporcje 9:3 i 3:6 mają znacznie węższe zastosowanie i mogą skutkować nieodpowiednim wyświetlaniem treści, co obniża jakość wizualną. Ponadto, wybór nieodpowiedniego formatu może prowadzić do trudności w edytowaniu i dostosowywaniu materiałów do różnych urządzeń wyświetlających. Często projektanci nie zdają sobie sprawy z wpływu, jaki wybór formatu ma na percepcję widza, co skutkuje niezadowalającym odbiorem tworzonych przez nich treści. Dlatego ważne jest, aby przy wyborze formatu obrazu kierować się standardami branżowymi, co pozwoli na zachowanie spójności i wysokiej jakości prezentacji wizualnej.

Pytanie 32

Aby uzyskać efekt znaku wodnego w Corelu, należy skorzystać z narzędzia

A. Przezroczystość
B. Obwiednia
C. Zaznaczanie
D. Obrysowanie
Wybór narzędzia 'Przezroczystość' w programie Corel Draw jest kluczowy do uzyskania efektu znaku wodnego, ponieważ pozwala na wprowadzenie różnego stopnia przezroczystości do obiektów graficznych. Dzięki temu, tekst lub obrazek umieszczony na tle dokumentu staje się subtelny i mniej dominujący, co jest charakterystyczne dla znaków wodnych. Narzędzie to umożliwia dostosowanie poziomu przezroczystości, co z kolei wpływa na widoczność oraz estetykę końcowego projektu. Przykładem zastosowania może być dodanie logo firmy jako znaku wodnego na dokumentach marketingowych, co nie tylko chroni je przed nieautoryzowanym użyciem, ale również podkreśla markę. W branży graficznej stosowanie przezroczystości w projektach jest zgodne z dobrymi praktykami, które mają na celu nie tylko ochronę treści, ale również poprawę wizualnej atrakcyjności. Warto również pamiętać, że efekty przezroczystości są szeroko stosowane w różnych formatach, od prostych dokumentów po skomplikowane projekty graficzne, co czyni je uniwersalnym narzędziem w arsenalach designerów.

Pytanie 33

Jakie oprogramowanie pozwala na stworzenie prezentacji z wykorzystaniem nielinearnej nawigacji oraz układu myśli?

A. Prezi Viewer
B. Adobe Photoshop
C. Adobe InDesign
D. Prezi Desktop
Prezi Desktop to oprogramowanie, które umożliwia tworzenie interaktywnych prezentacji z nielinearną nawigacją oraz układem przypominającym mapę myśli. Kluczową cechą Prezi jest możliwość dynamicznego poruszania się po różnych elementach prezentacji, co pozwala na elastyczne dostosowywanie narracji do potrzeb odbiorców. Dzięki temu, prezentacje nie są ograniczone do linearnego przechodzenia przez slajdy, jak to ma miejsce w tradycyjnych narzędziach takich jak PowerPoint. Użytkownik może nawigować w dowolnym kierunku, co sprzyja lepszemu zrozumieniu złożonych tematów oraz angażuje publiczność. Zastosowanie tego typu nawigacji jest szczególnie przydatne w edukacji, marketingu oraz wszelkich prezentacjach wymagających interakcji z odbiorcami. Dodatkowo, Prezi Desktop umożliwia integrację z różnorodnymi multimediami i grafiką, co wzbogaca wizualną stronę prezentacji. W branży często stosuje się zasady projektowania wizualnego, które sugerują, że interaktywność może znacząco zwiększać zainteresowanie i zapamiętywanie informacji przez odbiorców.

Pytanie 34

Która z usług jest dedykowana do modyfikacji opublikowanych na stronie internetowej treści zawierających zdjęcia?

A. FTP
B. SSH
C. DNS
D. DHCP
Wybór odpowiedzi SSH (Secure Shell), DNS (Domain Name System) i DHCP (Dynamic Host Configuration Protocol) jest nieprawidłowy, ponieważ te usługi pełnią różne funkcje, które nie są związane bezpośrednio z aktualizacją treści na stronach internetowych. SSH to protokół umożliwiający bezpieczny dostęp do zdalnych systemów komputerowych, głównie w celu zarządzania i administracji serwerami, a nie do przesyłania plików. Choć przez SSH można również przesyłać pliki, nie jest to jego główny cel ani standardowe zastosowanie w kontekście publikacji treści na stronach internetowych. DNS, z kolei, odpowiada za tłumaczenie nazw domen na adresy IP, co jest kluczowe dla działania internetowych usług, ale nie dotyczy aktualizacji treści. DHCP zajmuje się przydzielaniem dynamicznych adresów IP urządzeniom w sieci lokalnej, co również nie ma związku z procesem publikacji i aktualizacji artykułów. W kontekście zarządzania treściami, wybór protokołu przetwarzania plików jest kluczowy, a zrozumienie różnych protokołów sieciowych i ich zastosowań jest niezbędne dla efektywnego administrowania stronami internetowymi. Zamiast korzystać z protokołów nieodpowiednich do tego celu, jak DNS czy DHCP, warto skupić się na narzędziach stworzonych specjalnie do transferu plików, takich jak FTP.

Pytanie 35

Im wyższa prędkość bitowa dźwięku, tym

A. lepsza jakość dźwięku i większy rozmiar pliku
B. gorsza jakość dźwięku i większy rozmiar pliku
C. lepsza jakość dźwięku i mniejszy rozmiar pliku
D. gorsza jakość dźwięku i mniejszy rozmiar pliku
Wybór odpowiedzi, że im większa prędkość bitowa dźwięku, tym lepsza jakość dźwięku i większy rozmiar pliku, jest poprawny. Prędkość bitowa, określana również jako bitrate, to miara ilości danych przetwarzanych na sekundę w pliku audio. Wysoka prędkość bitowa oznacza, że więcej informacji o dźwięku jest przechowywanych w pliku, co przekłada się na wyższą jakość audio, ponieważ dźwięk jest bardziej szczegółowy i wierniej oddaje oryginalne brzmienie. Zastosowanie wysokiej prędkości bitowej jest standardem w profesjonalnym nagrywaniu i produkcji muzycznej, gdzie jakość dźwięku jest kluczowa. Na przykład, powszechnie używane formaty, takie jak WAV czy FLAC, oferują wysokie bitraty, co przyczynia się do uzyskania lepszej jakości dźwięku, szczególnie w zastosowaniach, gdzie detale są istotne, jak w studiach nagraniowych czy podczas produkcji filmów. Dodatkowo, większa prędkość bitowa wpływa na rozmiar pliku, co jest istotne w kontekście przechowywania i przesyłania danych, ale z perspektywy jakości dźwięku, wartość ta ma kluczowe znaczenie.

Pytanie 36

Aby utworzyć reklamę w sieci o maksymalnej szerokości do 800 pikseli, należy ustawić właściwość

A. max-widht
B. max-height
C. background-position
D. background size
Wybór właściwości max-width jest kluczowy przy projektowaniu responsywnych stron internetowych. Umożliwia ona określenie maksymalnej szerokości elementu, co jest istotne w kontekście dostosowywania się do różnych rozmiarów ekranów. Ustalając max-width na 800 pikseli, zapewniasz, że elementy takie jak obrazy, kontenery czy sekcje tekstowe nie będą szersze niż określona wartość, co sprzyja estetyce i użyteczności strony. Na przykład, jeśli masz reklamę, która ma być wyświetlana na różnych urządzeniach, zastosowanie max-width pozwala na jej elastyczne dopasowanie do ekranów tabletów oraz smartfonów, co poprawia doświadczenia użytkowników. Dobrą praktyką jest również stosowanie max-width w połączeniu z width: 100%, aby elementy mogły dostosować się do dostępnej przestrzeni, niezależnie od rozmiaru ekranu. Dzięki temu unikasz problemów z nadmiarem treści, które mogą prowadzić do nieczytelności lub niewłaściwego wyświetlania na mniejszych urządzeniach. Zgodność z zasadami responsywnego designu oraz użycie max-width stanowi standard w nowoczesnym web designie.

Pytanie 37

Jakim zapisem w pliku CSS można zdefiniować komentarz?

A. /*komentarz*/
B. *komentarz!&gt;
C. */komentarz/*
D. &lt;!komentarz*
Komentarze w plikach CSS są kluczowym elementem umożliwiającym programistom i projektantom wprowadzenie dodatkowych informacji w kodzie, które nie będą interpretowane przez przeglądarki. Prawidłowym sposobem na zdefiniowanie komentarza w CSS jest użycie zapisu /*komentarz*/. Taki zapis pozwala na umieszczanie dowolnych notatek, które mogą wyjaśniać funkcjonalność danego fragmentu kodu, co jest szczególnie przydatne w większych projektach. Przykładem może być sytuacja, gdy w kodzie CSS używasz sekcji dotyczącej układu strony: /* Ustawienia dla układu strony */. Dzięki temu, każdy, kto będzie pracował nad tym kodem, zrozumie, jakie elementy są związane z układem. Zastosowanie komentarzy jest zgodne z najlepszymi praktykami programistycznymi, ponieważ zwiększa czytelność kodu i ułatwia utrzymanie oraz rozwijanie projektu w przyszłości. Komentarze pomagają również w współpracy zespołowej, gdzie różne osoby mogą pracować nad tym samym plikiem. "

Pytanie 38

Format zapisu GIF umożliwia

A. edycję obiektów wektorowych.
B. zapis warstw dopasowania oraz warstw przycinających.
C. publikację animacji w internecie.
D. zapis masek warstw oraz edytowalnej wersji ścieżek.
Format GIF to taki trochę klasyk internetu, serio. Jego główna zaleta, która od zawsze wyróżnia ten format, to możliwość zapisywania krótkich, zapętlonych animacji. Niektórzy w żargonie mówią, że GIF to „format memów” – i coś w tym jest, bo od lat jest najczęściej wykorzystywany właśnie do publikowania animowanych grafik w sieci. GIF obsługuje tylko 256 kolorów, więc może nieidealnie odwzorowuje barwy, ale za to jest lekki i łatwy do udostępniania. Najważniejsze: tylko formaty takie jak GIF pozwalają w prosty sposób stworzyć animację, która wyświetli się praktycznie na każdej przeglądarce, nawet tych starszych. GIF nie nadaje się do przechowywania warstw, masek czy ścieżek, bo to nie jest format do edycji – to raczej końcowy produkt. Moim zdaniem, jeśli ktoś chce zrobić prostą animację do internetu, GIF się nada idealnie. W branży graficznej to jest standard na szybkie „loopowane” prezentacje, reakcje czy prostą reklamę. Dla bardziej zaawansowanych rzeczy i wyższej jakości używa się np. APNG albo wideo MP4, ale GIF wciąż ma swoje miejsce, szczególnie tam, gdzie liczy się prostota i szeroka kompatybilność.

Pytanie 39

Który z formatów pliku graficznego przechowywanego na dysku zajmuje największą ilość miejsca?

A. JPEG
B. GIF
C. PNG
D. PSD
Plik w formacie PSD (Photoshop Document) jest przeznaczony do przechowywania pełnych projektów graficznych stworzonych w programie Adobe Photoshop. Jego struktura umożliwia przechowywanie wielu warstw, efektów, masek oraz innych elementów edycyjnych, co znacznie zwiększa rozmiar pliku. W przeciwieństwie do innych formatów graficznych, takich jak JPEG czy PNG, które są zoptymalizowane pod kątem kompresji i często tracą część danych, PSD zachowuje wszystkie informacje o projekcie w najwyższej jakości. Praktyczne zastosowanie formatu PSD jest szczególnie widoczne w branżach kreatywnych, gdzie konieczne jest późniejsze edytowanie i dostosowywanie projektu. Przykładem zastosowania PSD mogą być kampanie reklamowe, gdzie specjaliści od grafiki muszą często wprowadzać zmiany w warstwach grafiki. Dobrą praktyką w branży jest również archiwizowanie projektów w formacie PSD, co pozwala na ich późniejsze modyfikacje bez utraty jakości.

Pytanie 40

Jakiego znacznika należy użyć, aby wprowadzić indeks dolny w tekście?

A. <sup>
B. <sub>
C. <del>
D. <ins>
Wybierając inne znaczniki niż <sub> do indeksu dolnego, łatwo można się pomylić, szczególnie jeśli nie zna się dobrze semantyki HTML. Na przykład <del> służy do oznaczania fragmentów tekstu jako usuniętych, co jest używane chociażby przy pokazywaniu zmian w dokumencie – efekt wizualny to najczęściej przekreślony tekst, a nie żaden indeks. Z kolei <sup> jest wręcz przeciwieństwem <sub>, bo tworzy indeks górny – jego zastosowanie zobaczysz w zapisie potęg, jak np. w x<sup>2</sup>. To typowy błąd, mylić te dwa tagi, bo wyglądają podobnie w kodzie, ale jednak znaczą coś zupełnie innego. <ins> natomiast używany jest do oznaczania wstawionego tekstu, co raczej przydaje się podczas śledzenia edycji czy porównywania wersji, a nie do formatowania indeksów. Często spotykam się z sytuacjami, gdzie ktoś, nie znając dokładnie przeznaczenia tych tagów, próbuje nimi stylizować tekst zamiast przekazywać dodatkowe, „niewidoczne” dla użytkownika znaczenie. To prowadzi do problemów z dostępnością i interpretacją przez przeglądarki oraz narzędzia asystujące. Poza tym, takie podejście narusza dobre praktyki webowe i może utrudnić późniejszą edycję lub stylowanie dokumentu. Semantyka HTML to nie tylko wygląd – chodzi też o to, żeby maszyny i ludzie rozumieli tekst podobnie, a do tego właśnie służą odpowiednio dobrane znaczniki. Warto poświęcić chwilę na zapoznanie się z przeznaczeniem podstawowych tagów, żeby uniknąć takich pomyłek w przyszłości. Indeksy dolne i górne mają swoje dedykowane znaczniki, więc korzystanie z nich jest najbardziej sensowne zarówno pod względem technicznym, jak i praktycznym.