Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik grafiki i poligrafii cyfrowej
  • Kwalifikacja: PGF.05 - Drukowanie cyfrowe i obróbka druków
  • Data rozpoczęcia: 9 grudnia 2025 12:06
  • Data zakończenia: 9 grudnia 2025 12:15

Egzamin zdany!

Wynik: 28/40 punktów (70,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 2

Aby stworzyć etykiety przeznaczone do przyklejania na metalowe powierzchnie, konieczne jest wykorzystanie papieru jako podłoża do druku

A. fotograficznego
B. magnetycznego
C. krepowanego
D. makulaturowego
Etykiety przyklejane do metalowych powierzchni wymagają zastosowania podłoża magnetycznego ze względu na specyfikę ich użycia. Magnetyczny materiał jest w stanie przylegać do metalowych obiektów bez potrzeby stosowania dodatkowych klejów, co czyni go idealnym rozwiązaniem w przypadku etykiet, które mogą być często przemieszczać lub wymieniane. Tego rodzaju etykiety znajdują zastosowanie w różnych dziedzinach, na przykład w logistyce, gdzie etykiety są przyczepiane do metalowych regałów lub kontenerów, co ułatwia identyfikację i śledzenie towarów. Ponadto, etykiety magnetyczne są odporne na działanie wilgoci i chemikaliów, co czyni je bardziej trwałymi w trudnych warunkach. W praktyce, dobór odpowiedniego podłoża jest kluczowy w procesie produkcyjnym, a standardy branżowe zalecają stosowanie materiałów, które zapewnią trwałość i funkcjonalność etykiet, co w przypadku metalu jednoznacznie wskazuje na zastosowanie materiałów magnetycznych.

Pytanie 3

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 4

Aby uzyskać arkusz papieru o formacie A5, arkusz A3 powinien być złożony w kierunku prostopadłym?

A. 1 raz
B. 2 razy
C. 3 razy
D. 4 razy
Żeby uzyskać format A5 z papieru A3, wystarczy go odpowiednio zagiąć. To trochę jak z układanką – A3 jest jak dwa A4 razem, a A5 to połowa A4. Więc, żeby przejść z A3 do A5, zginamy papier wzdłuż linii środkowej, co daje nam dwa A4, a potem jeszcze raz zginamy jeden z tych A4 na pół. Takie myślenie jest ważne w branży papierniczej, szczególnie przy druku czy projektowaniu materiałów. Na przykład, kiedy robi się ulotki, znajomość formatów pozwala lepiej wykorzystać papier i zaoszczędzić trochę kasy na produkcji. Z mojego doświadczenia to naprawdę się przydaje.

Pytanie 5

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 6

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 7

Jakie urządzenie cyfrowe powinno być wykorzystane do bezpośredniego nadruku na płytkach ceramicznych?

A. Drukarka sublimacyjna
B. Ploter grawerujący
C. Ploter UV
D. Drukarka elektrofotograficzna
Urządzenia takie jak ploter grawerujący, drukarka elektrofotograficzna i drukarka sublimacyjna nie są odpowiednie do bezpośredniego druku na płytkach ceramicznych z kilku powodów. Ploter grawerujący jest zaprojektowany do wycinania lub grawerowania materiałów, a nie do drukowania. Choć można nim stworzyć unikalne wzory na powierzchni, nie jest to proces druku, a bardziej mechaniczne usuwanie materiału, co nie daje efektu kolorowego nadruku. Drukarka elektrofotograficzna, znana również jako drukarka laserowa, wykorzystuje tonery i technologie elektrostatyczne do nanoszenia obrazu na papier. Nie jest to technologia przystosowana do pracy z ceramicznymi powierzchniami, co ogranicza jej zastosowanie w kontekście druku na płytkach. Z kolei drukarka sublimacyjna wykorzystuje proces, w którym atrament przechodzi ze stanu stałego w gazowy, co wymaga specjalnych, pokrytych poliestrem materiałów. Ceramika, jako materiał, nie nadaje się do sublimacji, co skutkuje brakiem możliwości osiągnięcia trwałego i wysokiej jakości nadruku. Błędem jest również myślenie, że wszystkie technologie druku mogą być stosowane zamiennie. Kluczowe jest zrozumienie, że różne materiały i techniki wymagają specyficznych rozwiązań, które są dostosowane do ich właściwości fizycznych i chemicznych.

Pytanie 8

Jak długo potrwa zadrukowanie 76 m2 podłoża winylowego za pomocą wielkoformatowego plotera drukarskiego, który działa z wydajnością 8 m2/h?

A. 12 h
B. 6 h
C. 3,5 h
D. 9,5 h
Wybór niewłaściwej odpowiedzi często wynika z błędnego zrozumienia zasad obliczeń związanych z wydajnością maszyn drukarskich. W przypadku odpowiedzi wykraczających poza poprawne obliczenia, na przykład 6 h, 3,5 h czy 12 h, można zauważyć typowe błędy myślowe związane z pomijaniem kluczowych informacji. Osoby oceniające czas pracy maszyny mogą nie uwzględniać właściwego podziału powierzchni przez wydajność, co prowadzi do nieprawidłowych wniosków. Dla przykładu, odpowiedź 6 h sugeruje, że maszyna mogłaby zadrukować 76 m2 w znacznie krótszym czasie, co jest niemożliwe przy podanej wydajności 8 m2/h. Z kolei odpowiedzi takie jak 12 h, mimo że zdają się brać pod uwagę dodatkowy czas, także są błędne, ponieważ podana wydajność nie uzasadnia tak długiego czasu realizacji. Ważne jest, aby pamiętać, że w druku wielkoformatowym, precyzyjne obliczenia oparte na rzeczywistych parametrach maszyn są kluczowe. Standardy branżowe wymagają, aby każdy proces produkcji opierał się na dokładnych danych wydajnościowych, co pomaga w zarządzaniu czasem i kosztami. Dlatego prawidłowe obliczenia są nie tylko technicznym aspektem pracy, ale również niezbędnym elementem efektywnego zarządzania produkcją.

Pytanie 9

Aby uzyskać cyfrowy wydruk plakatu o wymiarach 297 x 420 mm z pełnym polem zadruku, jakie podłoże o formacie powinno być zastosowane?

A. SRA1
B. A4
C. A3
D. SRA3
Odpowiedź SRA3 jest poprawna, ponieważ format ten ma wymiary 320 x 450 mm, co pozwala na wygodne wydrukowanie plakatu o wymiarach 297 x 420 mm przy zachowaniu pełnego pola zadruku. Zastosowanie formatu SRA3 umożliwia uwzględnienie dodatkowego marginesu na przycięcie, co jest istotne w druku komercyjnym, gdzie precyzyjne docięcie jest kluczowe dla ostatecznego wyglądu produktu. W praktyce, format SRA3 jest często wykorzystywany w branży poligraficznej, szczególnie przy produkcji materiałów reklamowych, takich jak plakaty, ulotki czy broszury. Daje on swobodę w projektowaniu, ponieważ umożliwia umieszczenie dużych elementów graficznych oraz tekstów bez obawy o ich obcięcie. Ponadto, SRA3 jest standardem uznawanym w Europie, co ułatwia współpracę między różnymi drukarniami i agencjami reklamowymi, które korzystają z tego samego formatu, co sprzyja spójności i jakości wydruku.

Pytanie 10

W jakiej przestrzeni kolorów powinno się zarejestrować projekt graficzny przeznaczony do druku cyfrowego?

A. Adobe RGB
B. HSB
C. L*a*b
D. CMYK
Odpowiedź CMYK jest poprawna, ponieważ jest to przestrzeń barwna najlepiej przystosowana do druku. CMYK, co oznacza cyjan (C), magenta (M), żółty (Y) i czarny (K), jest standardowym modelem kolorów stosowanym w druku kolorowym. W przeciwieństwie do przestrzeni RGB, która jest optymalna dla wyświetlaczy elektronicznych, CMYK jest opracowany do reprodukcji kolorów na papierze. Oznacza to, że gdy projekt graficzny jest przygotowywany do druku cyfrowego, musi być zapisany w tej przestrzeni, aby kolory były wiernie odwzorowane na finalnym produkcie. Przykładem może być przygotowanie ulotki reklamowej - projektanci często tworzą swoje prace w programach graficznych, takich jak Adobe Illustrator czy Photoshop, wykorzystując tryb CMYK, aby upewnić się, że kolory będą zgodne z oczekiwaniami po wydrukowaniu. Dodatkowo, stosowanie CMYK pozwala na kontrolowanie odwzorowania kolorów i uzyskiwanie lepszej jakości finalnych materiałów drukowanych, co jest zgodne z dobrymi praktykami branżowymi.

Pytanie 11

Jakie urządzenie powinno być użyte do produkcji etykiet o nieregularnych kształtach?

A. Nóż introligatorski
B. Krajarkę trójnożową
C. Krajarkę krążkową
D. Ploter wycinający
Ploter wycinający to naprawdę fajne urządzenie, które świetnie nadaje się do tworzenia różnych kształtów etykiet. Dzięki temu, że działa na zasadzie wycinania sterowanego komputerowo, potrafi odwzorować nawet złożone wzory, co jest super ważne, gdy musimy zrobić etykiety o nietypowych kształtach. Przykładem jego użycia jest przemysł opakowaniowy, gdzie takie etykiety mogą naprawdę przyciągnąć uwagę i ułatwić rozpoznawanie produktu. Korzystanie z plotera pozwala zaoszczędzić sporo czasu i materiałów, bo można z nim pracować z różnymi rzeczami, jak papier, folia czy karton. W tej branży jakość wykonania ma kluczowe znaczenie, a ploter wycinający świetnie się w to wpisuje, produkując etykiety, które są zarówno funkcjonalne, jak i ładnie wyglądające. Warto dodać, że plotery często współpracują z programami graficznymi, co umożliwia łatwe dopasowywanie etykiet do wymagań klientów.

Pytanie 12

Brak tuszu w ploterze zostanie zgłoszony poprzez

A. wyłączenie urządzenia z zasilania.
B. sygnał akustyczny.
C. komunikat na ekranie.
D. błędne odczyty pliku PDF.
Brak tuszu w ploterze jest sygnalizowany za pomocą komunikatu na pulpicie, co jest standardem w nowoczesnych urządzeniach drukujących. Systemy te są wyposażone w oprogramowanie, które monitoruje stan tuszu i informuje użytkownika o niskim poziomie lub całkowitym braku tuszu poprzez graficzne ikony lub pop-upy. Taka forma komunikacji jest wygodna, ponieważ użytkownik ma natychmiastowy dostęp do informacji o stanie urządzenia. Praktycznym przykładem zastosowania tego rozwiązania jest możliwość zdalnego monitorowania stanu tuszu przez aplikacje na urządzenia mobilne, co zwiększa efektywność zarządzania materiałami eksploatacyjnymi. Warto również zauważyć, że zgodnie z dobrymi praktykami branżowymi, odpowiednie powiadomienia pozwalają na uniknięcie sytuacji, w której ploter przestaje działać w trakcie ważnych projektów, co może prowadzić do opóźnień i strat finansowych. Odpowiednia informacja o stanie tuszu to kluczowy element proaktywnego zarządzania zasobami w pracy biurowej i produkcyjnej.

Pytanie 13

Jak długo zajmie zrealizowanie druku 20 000 plastikowych identyfikatorów, jeżeli maszyna do druku cyfrowego działa z efektywnością 5 000 sztuk na godzinę?

A. 5 godzin
B. 2 godziny
C. 4 godziny
D. 10 godzin
Poprawna odpowiedź to 4 godziny, ponieważ aby obliczyć czas potrzebny na zadrukowanie 20 000 plastikowych identyfikatorów przy wydajności maszyny wynoszącej 5 000 sztuk na godzinę, należy podzielić łączną liczbę identyfikatorów przez wydajność maszyny. Wykonując obliczenie, otrzymujemy: 20 000 / 5 000 = 4 godziny. To podejście jest zgodne z praktyką stosowaną w przemyśle druku, gdzie kluczowe znaczenie ma efektywne zarządzanie czasem i zasobami produkcyjnymi. Znajomość wydajności maszyn jest istotna dla planowania produkcji, umożliwiając terminowe dostarczanie produktów do klientów. Przykładem zastosowania tej wiedzy może być przygotowanie harmonogramu produkcji, który uwzględnia czas, jaki zajmie zadrukowanie określonej liczby identyfikatorów, co pozwala na lepsze zarządzanie oczekiwaniami klientów oraz optymalizację procesów produkcyjnych, a także na unikanie przestojów.

Pytanie 14

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 15

Do druku cyfrowego nie używa się plików

A. PDF
B. JPG
C. AVI
D. TIFF
Odpowiedź AVI jest prawidłowa, ponieważ format ten jest dedykowany do przechowywania danych wideo, a druk cyfrowy wymaga plików, które zawierają informacje rastrowe lub wektory. W kontekście druku cyfrowego najczęściej używa się formatów takich jak TIFF, JPG czy PDF, które są zoptymalizowane do obsługi grafiki i tekstu. TIFF (Tagged Image File Format) jest popularnym formatem w druku ze względu na swoją zdolność do zachowania wysokiej jakości obrazu bez strat kompresji. JPG (Joint Photographic Experts Group) jest powszechnie stosowanym formatem do zdjęć, który stosuje kompresję stratną, co czyni go mniej odpowiednim do druku wysokiej jakości. PDF (Portable Document Format) jest standardem do wymiany dokumentów, który doskonale nadaje się do druku, ponieważ zachowuje układ, czcionki oraz grafiki w sposób niezależny od oprogramowania czy sprzętu. W druku cyfrowym kluczowe jest stosowanie odpowiednich formatów, aby zapewnić najwyższą jakość i precyzję wydruków, a AVI, będący formatem wideo, nie spełnia tych kryteriów, co czyni go nieodpowiednim wyborem dla tego celu.

Pytanie 16

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 17

Metodą dostosowywania wydruków cyfrowych nie jest

A. wstawianie danych kontaktowych odbiorców
B. różnicowanie wizualne odbitek
C. opcja ponownego wykorzystania plików
D. przydzielanie każdej odbitce unikalnego numeru seryjnego
Omówienie błędnych odpowiedzi wymaga zrozumienia, jak personalizacja wydruków cyfrowych wpływa na efektywność komunikacji wizualnej. Mówiąc o zróżnicowaniu graficznym odbitek, warto zauważyć, że każdy projekt powinien być dostosowany do specyficznych wymagań klienta. Zróżnicowanie graficzne może obejmować modyfikacje w zakresie kolorystyki, układu elementów czy typografii, co pozwala na przyciągnięcie uwagi i zwiększenie zaangażowania odbiorcy. Takie podejście jest zgodne z zasadami designu i marketingu, które zalecają spersonalizowane podejście do klienta. W kontekście umieszczania danych adresowych odbiorców, jest to kluczowy element, który umożliwia bezpośrednie dotarcie do użytkowników, co jest szczególnie istotne w kampaniach bazujących na druku bezpośrednim, jak bezpośrednia poczta. Praktyka nadawania indywidualnego numeru seryjnego każdej odbitce również wspiera personalizację, ponieważ umożliwia śledzenie, a także tworzy wrażenie ekskluzywności. Często zdarza się, że osoby uczące się o druku cyfrowym mylą pojęcia związane z personalizacją oraz standardowymi procesami produkcyjnymi, co prowadzi do nieporozumień. Pamiętajmy, że kluczowym celem personalizacji jest stworzenie unikalnych doświadczeń dla odbiorców, co jest niemożliwe bez zastosowania właściwych technik wzbogacających wydruki. Każda z wymienionych praktyk ma na celu zwiększenie wartości dodanej dla użytkownika, co jest podstawą efektywnego marketingu i komunikacji wizualnej.

Pytanie 18

Która z poniższych metod nie zalicza się do drukowania cyfrowego?

A. ink-jet
B. tampondruk
C. magnetografia
D. elkografia
Tampondruk, znany również jako druk tamponowy, jest jedną z technik druku, która nie należy do kategorii metod drukowania cyfrowego. Ta metoda drukowania polega na przenoszeniu tuszu z matrycy na podłoże za pomocą elastycznego tamponu, najczęściej wykonanego z silikonu lub gumy. W przeciwieństwie do technik cyfrowych, takich jak ink-jet czy magnetografia, które wykorzystują cyfrowe pliki i bezpośrednie wytwarzanie obrazu, tampondruk jest metodą analogową. Tampondruk jest szczególnie popularny w branży reklamowej oraz w produkcji przedmiotów promocyjnych, gdzie możliwości druku na nieregularnych i różnorodnych powierzchniach są kluczowe. Przykładem zastosowania tampondruku jest drukowanie logo na długopisach, kubkach czy gadżetach reklamowych. Warto zaznaczyć, że metody cyfrowe, takie jak ink-jet, oferują większą elastyczność i precyzję, co czyni je preferowanym wyborem w produkcji niskonakładowej oraz personalizacji produktów.

Pytanie 19

Jakie podłoże drukarskie powinno być użyte do stworzenia reklamy wielkoformatowej zakrywającej elewację budynku?

A. Siatka mesh
B. Folie backlit
C. Papier blueback
D. Płótno canvas
Siatka mesh jest idealnym podłożem do wykonania reklamy wielkopowierzchniowej zasłaniającej fasadę budynku, ponieważ charakteryzuje się wysoką przepuszczalnością powietrza i światła, co pozwala na zminimalizowanie efektu wiatru oraz zapewnienie naturalnego oświetlenia wnętrza. Zastosowanie siatki mesh w reklamach outdoorowych jest powszechną praktyką, szczególnie w przypadku dużych banerów, które zostają umieszczane na elewacjach budynków. Siatka ta jest wykonana z materiałów odpornych na warunki atmosferyczne, co zwiększa jej trwałość i długowieczność. Ponadto, jej elastyczność pozwala na łatwe i szybkie mocowanie na różnych powierzchniach, co jest kluczowe w kontekście reklamowania produktów lub usług w przemyśle budowlanym. Warto również zwrócić uwagę na estetykę, ponieważ siatka mesh umożliwia uzyskanie wysokiej jakości nadruku, co przekłada się na efektywność komunikacyjną reklamy. W standardach branżowych siatka mesh jest często rekomendowana jako najlepsze rozwiązanie dla projektów, które muszą łączyć funkcjonalność z atrakcyjnością wizualną.

Pytanie 20

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 21

Jakie zasobniki tonerów w cyfrowych drukarkach laserowych będą potrzebowały uzupełnienia po wydrukowaniu apli o składnikach C0 M54 Y100 K0?

A. Magenta, czarny
B. Magenta, żółty
C. Cyan, żółty
D. Cyan, magenta
Odpowiedź "Magenta, yellow" jest prawidłowa, ponieważ przy drukowaniu apli o składowych C0 M54 Y100 K0 używa się pełnej intensywności koloru żółtego (Y = 100) oraz medium intensywności koloru magenta (M = 54). W takim przypadku, zarówno toner magenta, jak i żółty będą wykorzystane w procesie druku. W standardowych maszynach laserowych, które operują na systemie CMYK, każdy kolor jest reprezentowany przez oddzielny zasobnik tonera. W związku z tym, gdy intensywność jednego lub więcej kolorów jest wysoka, takie kolory będą wymagały uzupełnienia. Dodatkowo, znaczenie zrozumienia proporcji kolorów w druku cyfrowym jest kluczowe, gdyż pozwala na optymalizację kosztów i efektywności operacyjnej. Przykładem zastosowania tej wiedzy jest planowanie cyklu konserwacji urządzeń drukujących, co ma na celu uniknięcie przestojów związanych z wymianą tonerów. Zgodnie z dobrymi praktykami branżowymi, regularne monitorowanie poziomu tonerów pozwala na bardziej efektywne zarządzanie zasobami i kosztami druku.

Pytanie 22

Jaką maksymalną powierzchnię można pokryć wydrukiem na ploterze, dysponując czterema pojemnikami z atramentem o objętości 800 ml każdy, jeśli przeciętne zużycie atramentów CMYK wynosi 20 ml na 1 m2?

A. 400 m2
B. 320 m2
C. 160 m2
D. 100 m2
W przypadku błędnych odpowiedzi często pojawia się nieporozumienie związane z obliczaniem całkowitych zasobów atramentu. Przykładowo, jeśli ktoś podałby odpowiedź 100 m2, to mogło to wynikać z błędnego przeliczenia ilości atramentu lub nieprawidłowego zastosowania wzoru. Należy zauważyć, że przy obliczaniu maksymalnej powierzchni do zadrukowania kluczowym czynnikiem jest zrozumienie, że całkowita ilość atramentu potrzebna na zadrukowanie konkretnej powierzchni nie może przekroczyć dostępnych zasobów. Z kolei błędne odpowiedzi takie jak 320 m2 czy 400 m2 mogą wynikać z mylnego założenia, że atrament jest stosowany w innych proporcjach lub że jego zużycie na m2 jest mniejsze niż w rzeczywistości. Takie podejście prowadzi do nieodpowiednich kalkulacji, co w praktyce może skutkować nieefektywnym wykorzystaniem materiałów, a w konsekwencji do strat finansowych. Kluczowe jest, aby w procesie obliczeń zachować dokładność oraz stosować się do standardów branżowych dotyczących zużycia materiałów eksploatacyjnych.

Pytanie 23

Zlecenie obejmuje wydruk 50 kolorowych plakatów oraz 500 plakatów w tej samej wersji monochromatycznej. Który parametr w ustawieniach druku należy zmienić?

A. Wielkości marginesów
B. Format papieru
C. Rozmiar spadów
D. Tryb koloru
Wybór trybu koloru w ustawieniach sterownika jest kluczowym krokiem w procesie druku, zwłaszcza gdy zamówienie obejmuje zarówno wydruki kolorowe, jak i monochromatyczne. W przypadku tego konkretnego zadania, gdzie wymagane są 50 wielobarwnych plakatów oraz 500 plakatów w wersji monochromatycznej, zmiana trybu koloru pozwala na odpowiednie skonfigurowanie urządzenia do druku. Drukując w trybie kolorowym, urządzenie korzysta z pełnej palety barw, co jest niezbędne do uzyskania wysokiej jakości kolorowych plakatów. Natomiast w przypadku plakatów monochromatycznych, tryb ten powinien być ustawiony na czarno-biały, co wpływa na oszczędność tuszu oraz czas drukowania. Praktyczne zastosowanie tej wiedzy w codziennej pracy drukarni pozwala na efektywne zarządzanie zasobami i minimalizację kosztów produkcji. Kluczowe jest, aby operatorzy drukarek rozumieli różnice między tymi trybami i umieli je odpowiednio zastosować w zależności od potrzeb klienta, co jest zgodne z najlepszymi praktykami branżowymi, takimi jak standard ISO 12647 dotyczący procesu druku.

Pytanie 24

Przy ocenie jakości dwustronnych wydruków cyfrowych, na co należy zwrócić szczególną uwagę?

A. pasowanie obrazu na awersie i rewersie wydruku
B. talerzowanie podłoża
C. długość włókien w zadrukowanym podłożu
D. wodoodporność podłoża w miejscach zadrukowanych
Mówiąc szczerze, talerzowanie podłoża, długość włókien w zadrukowanym podłożu czy wodoodporność podłoża są ważne, ale nie aż tak kluczowe dla jakości dwustronnych wydruków jak pasowanie obrazu. Talerzowanie to w sumie przygotowanie materiału do drukowania, a chodzi głównie o to, żeby farba się dobrze trzymała. Wiem, że jak źle to zrobisz, to mogą być problemy z przyczepnością farby, ale to nie ma bezpośredniego wpływu na dopasowanie grafik. Długość włókien ma jakieś tam znaczenie przy wchłanianiu tuszu, ale to nie jest jakby kluczowy parametr, jeśli mówimy o wydrukach dwustronnych. Wodoodporność też jest ważna, zwłaszcza jak druki będą w użyciu, ale znowu to nie jest coś, co wpływa na to, czy obraz jest dobrze dopasowany. Czasem mylimy te wszystkie parametry, jak oceniamy jakość druku, i skupiamy się na rzeczach, które są mniej istotne. Dobrze zrozumieć, co naprawdę ma znaczenie dla konkretnego zastosowania, żeby nie wpaść w pułapki myślowe prowadzące do złych wniosków.

Pytanie 25

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 26

Funkcja drukowania "dupleks" odnosi się do wydruków

A. jednostronnych
B. na podłożu samoprzylepnym
C. dwustronnych
D. na podłożu nacinanym
Odpowiedź 'dwustronnych' jest poprawna, ponieważ drukowanie w trybie dupleks oznacza, że dokumenty są drukowane po obu stronach kartki. Dzięki temu można zaoszczędzić papier i zredukować objętość dokumentów, co jest szczególnie ważne w biurach oraz instytucjach, które przeprowadzają dużą liczbę wydruków. W praktyce, korzystanie z opcji dupleks ma pozytywny wpływ na środowisko, ponieważ zmniejsza zużycie papieru i ilość odpadów. Warto również zauważyć, że wiele nowoczesnych drukarek automatycznie obsługuje drukowanie w trybie dupleks, co zwiększa efektywność pracy. Standardy branżowe, takie jak ISO 14021, promują zrównoważone praktyki, a drukowanie dupleksowe jest jednym z kroków do ich realizacji. Użytkownicy powinni być świadomi korzyści płynących z tej opcji, aby lepiej zarządzać zasobami biurowymi.

Pytanie 27

Jaką maszynę drukarską powinno się wykorzystać do drukowania 150 egzemplarzy broszur o rozmiarze 210 x 297 mm?

A. Ploter solwentowy
B. Offsetową arkuszową
C. Elektrofotograficzną SRA3
D. Atramentową A4
Wybór maszyny offsetowej arkuszowej do drukowania 150 broszur o wymiarach 210 x 297 mm raczej nie jest najlepszym pomysłem. Chociaż offset daje świetną jakość, to przy małych nakładach może być drogo i czasochłonnie. Wymaga przygotowania formy, co zwiększa nakłady i czas realizacji. W takim przypadku lepiej by było postawić na druk cyfrowy. Ploter solwentowy z kolei, to sprzęt do większych formatów jak banery, a nie na broszury. Druk atramentowy A4 niby pasuje, ale jego wymiary są za małe, a produkcja trwa wolniej niż w przypadku maszyny elektrofotograficznej. Wybierając technologię, trzeba myśleć zarówno o jakości, jak i o kosztach. W branży druku są różne standardy, które pokazują, że przy niskich nakładach druk cyfrowy jest zdecydowanie lepszym rozwiązaniem.

Pytanie 28

Który z parametrów ma znaczenie w personalizacji druku?

A. Zróżnicowane dane
B. Gramatura
C. Format
D. Wysokość nakładu
Zróżnicowane dane to kluczowy element personalizacji wydruku, ponieważ pozwalają na tworzenie unikalnych i dostosowanych do odbiorcy materiałów. W kontekście marketingu i komunikacji, personalizacja polega na dostosowywaniu treści do specyficznych potrzeb i preferencji każdego klienta. Na przykład, w kampaniach mailingowych, zamiast wysyłać jedną, ogólną wiadomość do wszystkich odbiorców, firmy mogą wykorzystać zróżnicowane dane, aby dostarczyć spersonalizowane oferty, które odpowiadają na konkretne zainteresowania użytkowników. Dobre praktyki w branży zakładają wykorzystanie systemów CRM, które gromadzą i analizują dane klientów, co pozwala na efektywniejsze targetowanie. Zastosowanie zróżnicowanych danych zwiększa zaangażowanie odbiorców, co w konsekwencji prowadzi do wyższej konwersji i lojalności klientów. Warto również zauważyć, że personalizacja wspiera budowanie marki poprzez tworzenie pozytywnych doświadczeń użytkowników.

Pytanie 29

Filament, który jest ekologiczny i podlega rozkładowi biologicznemu, to

A. Z-GLASS
B. ABS
C. PLA
D. Nylon
Wybór materiałów do druku 3D wymaga zrozumienia ich właściwości oraz zastosowań, co niestety nie zostało uwzględnione w przypadku odpowiedzi dotyczących ABS, Z-GLASS i Nylonu. ABS (akrylonitryl-butadien-styren) jest popularnym materiałem w druku 3D, znanym z wysokiej wytrzymałości i odporności na uderzenia, ale jego produkcja opiera się na surowcach petrochemicznych, co czyni go mniej ekologicznym. Ponadto, ABS nie jest biodegradowalny, co podkreśla jego negatywny wpływ na środowisko w porównaniu do PLA. Z-GLASS to filament z grupy materiałów kompozytowych, który charakteryzuje się atrakcyjnym wyglądem i wysoką odpornością chemiczną, ale również nie spełnia wymogów biodegradowalności. Nylon, mimo że jest wszechstronny i wytrzymały, również pochodzi z procesów petrochemicznych i nie jest biodegradowalny. Wybór tych materiałów odzwierciedla typowe błędne podejście do zrównoważonego rozwoju, które opiera się na optymalnych właściwościach mechanicznych, ignorując jednocześnie ich wpływ na środowisko. Warto również zauważyć, że wiele osób myli biodegradowalność z możliwością recyklingu, co prowadzi do nieporozumień. W rzeczywistości, aby materiał był uznawany za ekologiczny, musi spełniać konkretną definicję biodegradowalności, co PLA rzeczywiście czyni, podczas gdy inne wymienione materiały tego nie robią. Zrozumienie różnicy między tymi kategoriami jest kluczowe dla podejmowania świadomych decyzji dotyczących materiałów w druku 3D.

Pytanie 30

Jakie warunki muszą być spełnione w pomieszczeniu, aby cyfrowa maszyna drukująca mogła funkcjonować bez zakłóceń?

A. Utrzymanie stałej temperatury 23°C
B. Podłoga musi być wypoziomowana
C. Powierzchnia co najmniej 50 m2
D. Oświetlenie z użyciem lamp LED
Podłoga wypoziomowana jest kluczowym warunkiem dla prawidłowego funkcjonowania cyfrowych maszyn drukujących. Te urządzenia są zazwyczaj ciężkie i skomplikowane, co sprawia, że jakiekolwiek nierówności podłoża mogą prowadzić do błędów w produkcji, a nawet uszkodzenia maszyny. Wypoziomowana podłoga zapewnia stabilność, co jest istotne dla precyzyjnego działania mechanizmów drukujących, które operują w bardzo wąskich tolerancjach. Nierówności mogą powodować wibracje, które z kolei wpływają na jakość druku, prowadząc do błędów w odwzorowaniu kolorów oraz detali. Zgodnie z normami branżowymi, takie jak ISO 9001, zapewnienie odpowiednich warunków pracy maszyn zwiększa efektywność produkcji oraz redukuje ryzyko awarii. W praktyce, przed instalacją maszyny, zaleca się przeprowadzenie pomiarów poziomu podłogi oraz, w razie potrzeby, przeprowadzenie działań korygujących, takich jak wylewki samopoziomujące. Takie działania nie tylko wpływają na wydajność, ale również na długoterminową eksploatację urządzeń.

Pytanie 31

Jakie urządzenia cyfrowe są konieczne do przygotowania naklejki w formie strzałki o długości 250 cm, którą można umieścić na podłodze?

A. Ploter drukujący, złamywarka kasetowa
B. Drukarka cyfrowa, krajarka jednonożowa
C. Drukarka cyfrowa, ploter rysujący
D. Ploter wielkoformatowy, ploter tnący
Odpowiedzi, które wskazują na inne urządzenia, nie spełniają wymogów technologicznych niezbędnych do produkcji naklejek na podłogę. Drukarka cyfrowa, chociaż istotna w procesie druku, nie jest wystarczająca sama w sobie do realizacji dużych projektów graficznych. Drukowanie na materiałach samoprzylepnych wymaga specyfikacji dotyczących szerokości oraz rodzaju podłoża, co może być ograniczone w przypadku standardowych drukarek. Ploter rysujący, który jest często stosowany w prostszych projektach, nie ma zdolności do precyzyjnego cięcia materiałów, co ogranicza jego zastosowanie w produkcji bardziej skomplikowanych kształtów. Krajarki jednonożowe, choć użyteczne w niektórych kontekstach, również nie oferują precyzji potrzebnej do wycinania dużych kształtów bez ryzyka uszkodzenia materiału. Złamywarka kasetowa, a nie ploter drukujący, jest narzędziem przeznaczonym do formowania i łamania materiałów papierowych oraz tekturowych, a nie do cięcia naklejek. Kluczowym błędem przy wyborze urządzeń jest nieuznanie potrzeby zintegrowania technologii druku i cięcia w jednym procesie, co jest niezbędne do osiągnięcia wysokiej jakości i efektywności produkcji.

Pytanie 32

Zjawisko "paskowania druku", które może wystąpić przy drukowaniu wielkoformatowym, można zredukować dzięki

A. zmianie używanych farb
B. obniżeniu kontrastu druku
C. zmniejszeniu prędkości drukowania
D. zwiększeniu wilgotności materiału
Zmniejszenie prędkości druku to naprawdę dobry sposób na to, żeby uniknąć paskowania, zwłaszcza w druku wielkoformatowym. Kiedy głowica drukująca szaleje zbyt szybko, to farba może się nakładać nierówno. Jak zwolnisz ten proces, to farba lepiej wchodzi w podłoże i pokrywa je równomiernie. Przykładowo, w takich sytuacjach, kiedy zależy nam na super jakości, jak w reklamach czy druku artystycznym, warto wziąć pod uwagę to wolniejsze tempo, bo poprawi to detale i ogólne wrażenia wizualne. Fajnie jest też zrobić parę testów na różnych materiałach, żeby znaleźć najlepsze ustawienia prędkości. Potem efekty będą dużo lepsze! No i pamiętaj, żeby korzystać z zaleceń producentów sprzętu, bo oni wiedzą, co mówią, a to naprawdę może pomóc w walce z paskowaniem.

Pytanie 33

Jaką liczbę arkuszy netto papieru w formacie SR A3 należy przygotować, aby wydrukować 160 egzemplarzy ulotek A6?

A. 10 arkuszy
B. 40 arkuszy
C. 20 arkuszy
D. 60 arkuszy
Aby obliczyć liczbę arkuszy netto papieru formatu SR A3 potrzebnych do wydrukowania 160 ulotek formatu A6, należy najpierw zrozumieć, jak różne formaty papieru współdziałają w procesie druku. Format A6 ma wymiary 105 mm x 148 mm, a format A3 ma wymiary 297 mm x 420 mm. Na jednym arkuszu A3 można pomieścić 4 ulotki A6, ponieważ z jednej strony arkusza A3 można ułożyć dwa ulotki w pionie i dwa w poziomie. Dlatego, aby uzyskać 160 ulotek A6, należy podzielić tę liczbę przez 4, co daje 40. To oznacza, że potrzebujemy 40 arkuszy A3, ale pamiętając, że arkusze są dostarczane w formacie netto, musimy uwzględnić straty przy cięciu i ewentualne wady. Jeśli przyjmiemy, że z każdego arkusza A3 uzyskujemy 2 skuteczne arkusze A6, zatem trzeba przygotować 20 arkuszy A3, aby zrealizować zamówienie. W praktyce, w branży poligraficznej, przestrzeganie tych zasad pozwala na maksymalne wykorzystanie materiałów oraz minimalizację odpadów, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w zakresie zrównoważonego rozwoju.

Pytanie 34

Aby wykonać wydruk banera reklamowego o wymiarach 9 x 3 m na materiale PVC, należy zastosować

A. plotera wielkoformatowego
B. maszynę cyfrową CtPress
C. maszynę offsetową
D. karuzelę sitodrukową
Wybór plotera wielkoformatowego do druku banera reklamowego o wymiarach 9 x 3 m na podłożu PVC jest najlepszym rozwiązaniem, ponieważ maszyny te są zaprojektowane do pracy z dużymi formatami i różnorodnymi materiałami. Plotery wielkoformatowe, w zależności od technologii druku (np. solwentowy, UV, lateksowy), oferują wysoką jakość oraz odporność na warunki atmosferyczne, co jest kluczowe w przypadku druku materiałów przeznaczonych do użytku zewnętrznego. Przykładowo, plotery takie jak Roland VersaEXPRESS lub Mimaki JV300 potrafią wydrukować grafikę w wysokiej rozdzielczości, co zapewnia doskonałą widoczność i estetykę banera. W kontekście standardów branżowych, korzystanie z ploterów wielkoformatowych zapewnia również zgodność z najlepszymi praktykami w zakresie kolorystyki i odwzorowania detali, co jest niezbędne w profesjonalnym druku reklamowym. Dodatkowo, elastyczność w zakresie materiałów, które można wykorzystać, sprawia, że plotery te są uniwersalnym narzędziem w reklamie zewnętrznej.

Pytanie 35

Podstawą druku elektrofotograficznego jest realizacja następujących kroków:

A. przygotowania obrazu utajonego, wywoływania obrazu, wykonania proofa
B. krojenia podłoża, drukowania nakładu, obróbki introligatorskiej nakładu
C. naświetlania, nanoszenia tonera, przenoszenia tonera na podłoże, utrwalania obrazu
D. koronowania podłoża, wymiany zasobników z tonerami, drukowania nakładu
Druk elektrofotograficzny, znany również jako druk laserowy, opiera się na czterech kluczowych procesach: naświetlaniu, nanoszeniu tonera, przenoszeniu tonera na podłoże oraz utrwalaniu obrazu. Proces rozpoczyna się od naświetlenia bębna światłoczułego laserem, który tworzy obraz utajony poprzez naładowanie odpowiednich obszarów. Następnie toner, który jest drobnym proszkiem, jest nanoszony na bęben, przyciągany do naładowanych obszarów. W kolejnym kroku toner zostaje przeniesiony na papier lub inne podłoże, co odbywa się za pomocą siły elektrostatycznej. Ostatnim etapem jest utrwalanie obrazu, które polega na zastosowaniu wysokiej temperatury i ciśnienia, co powoduje trwałe związanie tonera z podkładem. Druk elektrofotograficzny jest szeroko stosowany w biurach i drukarniach ze względu na szybkość, precyzję oraz możliwość uzyskania wysokiej jakości wydruków. Dobre praktyki w tej dziedzinie obejmują regularne konserwacje urządzeń, stosowanie odpowiednich materiałów eksploatacyjnych oraz monitorowanie jakości wydruków.

Pytanie 36

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 37

Jaka jest średnica filamentu, który najczęściej stosuje się w technologii FDM?

A. 4,75 mm
B. 3,50 mm
C. 2,25 mm
D. 1,75 mm
No tak, jest kilka błędnych myśli o innych średnicach filamentu, które mogą wprowadzać w błąd. Na przykład średnica 4,75 mm, mimo że kiedyś była w użyciu, teraz raczej nie jest akceptowana w nowoczesnym druku FDM. Tego typu większa średnica wymaga większej siły przy podawaniu filamentu, co może doprowadzić do problemów z precyzją druku i zatorami. Średnice 2,25 mm i 3,50 mm z kolei w ogóle nie są standardowe i mogą się mylić z różnymi typami materiałów, ale w druku FDM nie są zbyt popularne. Źle dobrany filament może prowadzić do kiepskiego wykorzystania materiałów i ogólnie niższej jakości wydruków. Jak ktoś źle dobierze średnicę, to może mieć problem z właściwym przepływem materiału przez dyszę, co spowoduje, że warstwy będą słabo wytwarzane lub nawet może zablokować podawanie filamentu. Dlatego warto trzymać się uznawanych standardów, bo to znacznie zmniejsza ryzyko problemów podczas druku 3D.

Pytanie 38

Drukowanie w trybie dupleksowym pozwala na drukowanie

A. automatyczne dwustronne
B. dwustronne manualne
C. jednostronne monochromatyczne
D. jednostronne wielobarwne
Odpowiedzi jednostronne monochromatyczne, dwustronne ręczne oraz jednostronne wielokolorowe są niepoprawne w kontekście pojęcia drukowania dupleksowego. Drukowanie jednostronne monochromatyczne polega na wydruku tylko na jednej stronie kartki, co nie wykorzystuje możliwości druku dwustronnego. To podejście nie tylko zwiększa zużycie papieru, ale również staje w sprzeczności z najbardziej efektywnymi praktykami w zakresie ochrony środowiska. Ręczne drukowanie dwustronne z kolei wymaga od użytkownika interwencji w procesie drukowania, co czyni je mniej efektywnym i bardziej czasochłonnym niż automatyczne rozwiązania. W trakcie takiego procesu, użytkownik musi manualnie przełożyć kartki, co zwiększa ryzyko błędów i wpływa negatywnie na wydajność. Ostatnia z propozycji, jednostronne wielokolorowe, również nie ma związku z tematem, ponieważ koncentruje się na kolorze i jednostronności, co nie odnosi się do idei oszczędności i efektywności związanej z druku dupleksowym. W kontekście nowoczesnych biur, gdzie dominują tendencje do automatyzacji i optymalizacji, takie podejścia są nieefektywne i sprzeczne z aktualnymi normami wydajności, które preferują rozwiązania zautomatyzowane i proekologiczne.

Pytanie 39

Jakie działania należy wykonać w celu przygotowania maszyny cyfrowej do druku?

A. Wymiana środków barwiących, wykonanie odbitki próbnej, drukowanie nakładu
B. Kalibracja, ładowanie podłoża, kontrola tonerów
C. Uruchomienie, sprawdzenie poprawności plików, dobór podłoża
D. Włączenie wentylacji, kalibracja, ładowanie tonerów, porównanie wzoru z odbitką próbną
Odpowiadając na niektóre odpowiedzi, które nie pasują do najlepszych praktyk przygotowania maszyny do druku, można zauważyć pewne braki w rozumieniu procesu. Odpowiedzi skupiające się na uruchomieniu maszyny lub sprawdzaniu plików trochę mija się z celem, bo nie uwzględniają ważnych spraw jak kalibracja czy kontrola materiałów eksploatacyjnych, które powinny być zrobione najpierw. Na przykład, uruchomienie maszyny bez wcześniejszej kalibracji może prowadzić do błędów w kolorach i będzie trzeba poprawiać to później. Dobór podłoża jest ważny, ale nie zastąpi kalibracji, która jest naprawdę podstawowa dla spójnych wydruków. Co do wentylacji, to włączenie jej nie jest standardem w przygotowaniach, bo nie wpływa bezpośrednio na jakość wydruku. Wymiana środków barwiących czy robienie próbki to etapy związane z produkcją, ale nie mogą zastąpić tych kluczowych działań jak kontrola tonerów. Niestety, takie niepełne zrozumienie sprawy może prowadzić do typowych błędów, jak późne wykrywanie problemów z jakością druku, co przynosi opóźnienia w realizacji zamówień i niezadowolenie klientów. Dlatego warto skupić się na tych właściwych działaniach przygotowawczych, żeby zapewnić wysoką jakość końcowych produktów.

Pytanie 40

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.