Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik logistyk
  • Kwalifikacja: SPL.04 - Organizacja transportu
  • Data rozpoczęcia: 9 grudnia 2025 10:10
  • Data zakończenia: 9 grudnia 2025 10:29

Egzamin niezdany

Wynik: 1/40 punktów (2,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Udostępnij swój wynik
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Oblicz całkowitą masę 15 paletowych jednostek ładunkowych (pjł), gdzie każda z nich zawiera 16 kartonów, przy założeniu, że masa brutto jednego kartonu wynosi 45 kg, a masa samej palety to 25 kg?

A. 18 000 kg
B. 11 175 kg
C. 10 800 kg
D. 16 800 kg
Obliczanie całkowitej masy 15 palet z ładunkami jest ważne i jest trochę matematyki. Na początku musimy wiedzieć, ile waży jeden karton i sama paleta. Wiemy, że jeden karton ma masę brutto 45 kg. Na jednej palecie jest 16 takich kartonów, więc jak to pomnożymy, to dostaniemy masę kartonów na jednej palecie, czyli 16 razy 45 kg, co daje 720 kg. Nie zapominajmy, że do tego trzeba dodać wagę samej palety, która wynosi 25 kg. Tak więc cała masa załadowanej palety to 720 kg + 25 kg, czyli razem 745 kg. W końcu, mając 15 takich palet, musimy pomnożyć 15 przez 745 kg, co daje nam 11 175 kg. Wiesz, że takie obliczenia są super ważne w logistyce, bo pomagają planować transport i miejsce w magazynach. Dobrze zrozumieć te rzeczy, bo skuteczne zarządzanie łańcuchem dostaw może naprawdę pomóc w obniżeniu kosztów transportu. W logistyce obliczenia masy to kluczowa sprawa, żeby uniknąć problemów z przeciążeniem i uszkodzeniem towarów.

Pytanie 2

Którego z kontenerów dotyczą wymiary zamieszczone w tabeli, jeżeli 1 stopa = 30,48 cm?

Wymiary kontenera
Wymiary wewnętrzne [mm]Długość13556
Szerokość2334
Wysokość2695
Wymiary zewnętrzne [mm]Długość13716
Szerokość2435
Wysokość2896
A. Kontenera 20-stopowego
B. Kontenera 45-stopowego
C. Kontenera 40-stopowego
D. Kontenera 30-stopowego
Dokonując wyboru niewłaściwego kontenera, można wprowadzić w błąd co do rzeczywistych wymiarów i pojemności. Kontener 30-stopowy ma długość około 9,1 metra, co sprawia, że jest zbyt mały, aby pomieścić ładunek przeznaczony dla kontenera 45-stopowego. Wybór kontenera 40-stopowego, który mierzy około 12,2 metra, również nie odpowiada wymiarom przedstawionym w tabeli, ponieważ nadal jest to za mało w kontekście specyfikacji wymaganej dla ładunków, które chcemy transportować. Kontener 20-stopowy, z długością wynoszącą około 6,1 metra, jest najkrótszym opcjonalnym kontenerem i z pewnością nie pasuje do wymiary wskazanych w pytaniu. Kluczowym błędem w analizie tej kwestii jest nieprawidłowe przeliczenie długości w stopach na metry, co może prowadzić do niewłaściwego doboru kontenera. W kontekście branży logistycznej, znajomość wymiarów kontenerów jest niezbędna, aby uniknąć kosztownych pomyłek w transporcie i magazynowaniu. Błędy te mogą prowadzić do nieefektywności operacyjnej oraz zwiększonego ryzyka uszkodzenia ładunku, co może pociągać za sobą dodatkowe koszty i straty. Ważne jest, aby dobrze zrozumieć różnice między różnymi typami kontenerów oraz ich zastosowanie w praktyce, co jest kluczowe dla efektywnego zarządzania łańcuchem dostaw.

Pytanie 3

Oblicz, korzystając z zamieszczonego cennika, koszt przewozu 12 ton substancji żrących na odległość 300 km.

Cennik usług przewozowych
Rodzaj towaruMasa ładunku [kg]Stawka za 1 km [zł]
Towary neutralne1÷12 9993,30
13 000÷25 0003,50
Towary niebezpieczne1÷7 9994,50
8 000÷25 0003,50
Towary szybko psujące się1÷6 9993,50
7 000÷16 9994,00
Towary inne, nienormatywne17 000÷25 0004,50
1÷9 9995,50
10 000÷25 0006,50
A. 2 500,00 zł
B. 1 050,00 zł
C. 1 350,00 zł
D. 990,00 zł

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Poprawna odpowiedź to 1 050,00 zł, co wynika z odpowiednich obliczeń opartej na obowiązujących stawkach przewozowych dla substancji niebezpiecznych. Przewóz substancji żrących, klasyfikowanych jako materiały niebezpieczne według przepisów ADR, wymaga przestrzegania szczególnych reguł dotyczących zarówno transportu, jak i kosztów związanych z tym transportem. W przypadku 12 ton ładunku na odległość 300 km, stawka wynosi 3,50 zł za kilometr. Dokonując obliczeń: 300 km x 3,50 zł/km = 1 050,00 zł. Takie podejście jest zgodne z najlepszymi praktykami stosowanymi w branży logistycznej, które podkreślają znaczenie precyzyjnych kalkulacji kosztów transportu oraz znajomości przepisów dotyczących przewozu materiałów niebezpiecznych. Przy planowaniu kosztów transportu, istotne jest również uwzględnienie ewentualnych dodatkowych opłat związanych z zabezpieczeniem ładunku oraz spełnieniem norm bezpieczeństwa, co czyni te obliczenia nie tylko koniecznymi, ale i odpowiedzialnymi.

Pytanie 4

Koszt usługi transportowej wynosi 500 zł. Firma transportowa oferuje zniżkę w wysokości 10%. Ile będzie wynosić opłata za świadczoną usługę?

A. 400 zł
B. 475 zł
C. 450 zł
D. 550 zł

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Poprawna odpowiedź wynosi 450 zł. Aby uzyskać tę wartość, musimy najpierw obliczyć wysokość rabatu, który wynosi 10% z ceny usługi transportowej, czyli 500 zł. Obliczenia wykonujemy w następujący sposób: 10% z 500 zł to 0,10 * 500 zł = 50 zł. Następnie, aby obliczyć ostateczny koszt usługi po uwzględnieniu rabatu, należy od ceny początkowej odjąć wartość rabatu: 500 zł - 50 zł = 450 zł. Jest to przykład zastosowania podstawowych działań matematycznych w praktyce biznesowej, które są niezwykle istotne w zarządzaniu kosztami. W branży transportowej, gdzie rabaty mogą być powszechnie stosowane, umiejętność szybkiego obliczenia ostatecznej ceny jest kluczowa dla efektywnego podejmowania decyzji. Przykładowo, jeśli przedsiębiorstwo transportowe wykona więcej zleceń na podstawie podobnych rabatów, może to znacząco wpłynąć na jego zyski. Efektywne zarządzanie kosztami oraz umiejętność obliczania rabatów jest fundamentalne dla utrzymania konkurencyjności na rynku.

Pytanie 5

Transport każdej partii towarów zajmuje jeden dzień, a zlecenie powinno być zrealizowane w ciągu 20 dni. Ile maksymalnie środków transportu o ładowności 8 ton jest potrzebnych do przewozu 4000 ton towaru?

A. 160 szt.
B. 25 szt.
C. 4 szt.
D. 50 szt.

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Aby obliczyć maksymalną dzienną ilość środków transportu o ładowności 8 ton potrzebnych do przewozu 4000 ton towaru w ciągu 20 dni, można skorzystać z prostych obliczeń. Najpierw należy ustalić, ile ton można przewieźć dziennie. Przy 20 dniach realizacji usługi, dzienna ilość przewożonego ładunku wynosi 4000 ton / 20 dni = 200 ton dziennie. Następnie, aby określić liczbę środków transportu, dzielimy dzienną ilość przewożonego ładunku przez ładowność jednego środka transportu: 200 ton / 8 ton = 25. Oznacza to, że do przewozu 200 ton dziennie potrzebnych jest 25 środków transportu. W praktyce, ten typ obliczeń jest niezwykle ważny w logistyce, ponieważ pomaga w efektywnym zarządzaniu flotą oraz optymalizacji kosztów transportu. Zgodnie z dobrymi praktykami branżowymi, takie obliczenia są kluczowe dla planowania oraz wdrażania skutecznych strategii transportowych.

Pytanie 6

Przedstawiony znak umieszczony na opakowaniu transportowym informuje, że ładunek nie powinien być

Ilustracja do pytania
A. otwierany.
B. przemieszczany przez toczenie.
C. zaczepiany hakami.
D. podnoszony.

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Poprawna odpowiedź, czyli "przemieszczany przez toczenie", jest zgodna z oznaczeniem przedstawionym na opakowaniu transportowym. Znak ten informuje o tym, że ładunek nie powinien być toczony, co jest kluczowe dla jego integralności i bezpieczeństwa. Toczenie może prowadzić do uszkodzeń mechanicznych, które mogą nie być widoczne na pierwszy rzut oka, ale mogą znacząco wpłynąć na skuteczność i jakość transportu. Przykładem zastosowania tej wiedzy jest transport materiałów delikatnych, takich jak szkło czy elektronika, gdzie nawet niewielkie uszkodzenie może skutkować dużymi stratami finansowymi. W branży transportowej kluczowe jest przestrzeganie oznaczeń i standardów, takich jak te określone w normach ISO, które sugerują odpowiednie metody obsługi ładunków. Użycie odpowiednich technik, takich jak podnoszenie z użyciem wózków widłowych, zamiast toczenia, jest zgodne z najlepszymi praktykami branżowymi i przyczynia się do zwiększenia bezpieczeństwa pracy.

Pytanie 7

Wartość współczynnika wypełnienia przestrzeni ładunkowej kontenera uzyskuje się, dzieląc

A. objętość ładunku znajdującego się w kontenerze przez pojemność kontenera
B. pojemność kontenera przez objętość ładunku znajdującego się w kontenerze
C. masę ładunku znajdującego się w kontenerze przez ładowność kontenera
D. ładowność kontenera przez masę ładunku znajdującego się w kontenerze

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź, która mówi, że współczynnik wypełnienia przestrzeni ładunkowej kontenera oblicza się, dzieląc objętość ładunku umieszczonego w kontenerze przez pojemność kontenera, jest prawidłowa. Współczynnik ten mierzy, jak efektywnie wykorzystana jest dostępna przestrzeń w kontenerze, co ma kluczowe znaczenie w logistyce i transporcie. W praktyce, wysoki współczynnik wypełnienia oznacza lepsze wykorzystanie przestrzeni, co prowadzi do oszczędności kosztów transportu i większej efektywności operacyjnej. Na przykład, w branży transportu morskiego, gdzie koszt przewozu ładunku jest często naliczany na podstawie objętości lub wagi, odpowiednie zarządzanie wypełnieniem kontenerów może przyczynić się do znaczących oszczędności. Dlatego też, w kontekście najlepszych praktyk, warto regularnie analizować współczynnik wypełnienia, aby optymalizować procesy logistyczne oraz minimalizować straty przestrzeni. Zrozumienie tego wskaźnika jest zatem niezbędne dla efektywnego zarządzania łańcuchem dostaw.

Pytanie 8

Międzynarodowa Unia Kolejowa UIC wybrała standard, który stanowi podstawę cyfrowego systemu łączności ruchomej

A. GPS
B. UMTS
C. GSM-R
D. DGPS

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
GSM-R, czyli Global System for Mobile Communications – Railway, to standard łączności ruchomej zaprojektowany specjalnie dla sektora kolejowego. Jest on oparty na technologii GSM, ale dostosowany do specyficznych potrzeb transportu kolejowego. UIC wybrała ten standard jako podstawę cyfrowego systemu komunikacji, ponieważ zapewnia on niezawodną i efektywną łączność pomiędzy pociągami, a także pomiędzy pociągami a infrastrukturą kolejową. Przykładem zastosowania GSM-R jest zarządzanie ruchem kolejowym, gdzie operatorzy mogą wymieniać informacje o statusie pociągów, ich prędkości oraz lokalizacji w czasie rzeczywistym. Standard ten umożliwia również realizację systemów zabezpieczeń, takich jak ETCS (European Train Control System), co zwiększa bezpieczeństwo operacji kolejowych. Dzięki zastosowaniu GSM-R, możliwe jest także wprowadzenie nowoczesnych rozwiązań, takich jak automatyczne systemy sygnalizacyjne czy zarządzanie flotą pociągów, co przyczynia się do optymalizacji kosztów oraz poprawy jakości usług w transporcie kolejowym.

Pytanie 9

Zbiór zasad określających prawa i obowiązki stron w umowie spedycji znajduje się w

A. SMGS
B. AGTC
C. OPWS
D. IMDGC

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź OPWS, czyli Ogólnych Przepisów Wojskowych Spedycji, jest prawidłowa, ponieważ te przepisy regulują w sposób kompleksowy prawa i obowiązki stron umowy spedycji. OPWS stanowią fundament dla działalności spedycyjnej, zapewniając jasność w zakresie odpowiedzialności, terminów oraz proceduralnych aspektów związanych z transportem towarów. W praktyce, korzystanie z OPWS pozwala na minimalizację ryzyka w sporach pomiędzy zleceniodawcą a spedytorem, ponieważ każdy z uczestników ma wyraźnie określone obowiązki. Przykład zastosowania OPWS można znaleźć w przypadku zlecenia transportu materiałów budowlanych, gdzie szczegółowe normy dotyczące zabezpieczenia ładunku oraz terminów dostawy mogą zapobiec ewentualnym nieporozumieniom. Ponadto, zgodność z OPWS zwiększa wiarygodność spedytora, co jest kluczowe w budowaniu relacji z klientami oraz partnerami biznesowymi. Te przepisy są też często stosowane jako standard w branży i przyjęte przez wiele organizacji spedycyjnych na całym świecie, co podkreśla ich znaczenie w kontekście międzynarodowego transportu.

Pytanie 10

Przedstawiona tablica informuje o przewozie

Ilustracja do pytania
A. materiałów niebezpiecznych.
B. towarów szybko psujących się.
C. ładunków w ramach bimodalnego przewozu krajowego.
D. ładunków w ramach uproszczonych procedur celnych.

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Poprawna odpowiedź odnosi się do konwencji TIR, która jest istotnym elementem międzynarodowego transportu drogowego. System TIR, znany jako Transport International Routier, został stworzony w celu uproszczenia procedur celnych dla towarów transportowanych pomiędzy krajami. Dzięki zastosowaniu specjalnych carnetów TIR, przewoźnicy mogą przemieszczać ładunki przez granice z minimalnymi formalnościami celnymi, co znacząco przyspiesza proces transportu. Przykładowo, gdy transportuje się towary do różnych krajów w Europie, posiadanie carnetu TIR pozwala na jednorazowe odprawienie towarów w kraju wyjścia, co eliminuje konieczność przeprowadzania odpraw celnych w każdym z państw na trasie. Takie uproszczenie jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży logistycznej, które dążą do zwiększenia efektywności i redukcji kosztów. Wiedza na temat konwencji TIR jest niezbędna dla każdego profesjonalisty zajmującego się logistyką i transportem międzynarodowym, ponieważ pozwala na optymalizację procesów i lepsze zarządzanie łańcuchem dostaw.

Pytanie 11

Aktualny odczyt licznika całkowitego przebiegu pojazdu wynosi 128 720 km. Ostatni transport odbył się trasą Bydgoszcz – Paryż – Bydgoszcz. Jaki był odczyt licznika przed wyjazdem z Bydgoszczy, skoro odległość pomiędzy Bydgoszczą a Paryżem wynosi 1 424 km?

A. 130 144 km
B. 128 008 km
C. 127 296 km
D. 125 872 km

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Stan licznika przed wyjazdem z Bydgoszczy można obliczyć, odejmując całkowity przebieg pokonany w trasie Bydgoszcz – Paryż – Bydgoszcz od obecnego stanu licznika. Całkowita odległość tej trasy wynosi 2 x 1 424 km = 2 848 km. Dlatego, aby znaleźć stan licznika przed wyjazdem, należy wykonać obliczenie: 128 720 km - 2 848 km = 125 872 km. To podejście odzwierciedla podstawową zasadę rachunkowości, gdzie wylicza się wartość początkową w oparciu o wartości końcowe oraz zmiany. Tego typu obliczenia są niezwykle istotne w logistyce i zarządzaniu flotą, gdzie dokładność pomiarów przebiegu jest kluczowa do planowania przeglądów technicznych oraz oszacowania zużycia paliwa. Regularne śledzenie przebiegu i jego analizy umożliwia optymalizację kosztów operacyjnych oraz lepsze zarządzanie cyklem życia pojazdów, co jest zgodne z najlepszymi praktykami branżowymi.

Pytanie 12

Który z rodzajów transportu najlepiej odpowiada na dopasowanie sieci dróg do lokalizacji rynków zaopatrzenia oraz zbytu?

A. Transport morski
B. Transport lotniczy
C. Transport samochodowy
D. Transport kolejowy

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Transport samochodowy to naprawdę fajny sposób na przewóz towarów, bo jest taki elastyczny i dostosowuje się do warunków w danym miejscu. Jego dużą zaletą jest to, że można nim bez problemu dojechać bezpośrednio do punktów, gdzie coś odbieramy lub dostarczamy. Dzięki temu oszczędzamy czas i nie musimy się martwić dodatkowymi kosztami przy przeładunkach. W miastach i obszarach przemysłowych drogi są często lepiej rozwinięte, co ułatwia dotarcie do rynku. Na przykład w e-commerce, transport samochodowy stał się wręcz kluczowy, ponieważ zapewnia szybkie dostawy do klientów, a wiadomo, że klienci cenią sobie szybkość. Co więcej, dzięki nowoczesnym technologiom, takim jak GPS, firmy mogą lepiej planować trasy dostaw, przez co są bardziej efektywne i mogą zmniejszać emisję spalin. To wszystko wpisuje się w obecne trendy proekologiczne.

Pytanie 13

Nadwozie samochodowe o konstrukcji cysterna klasyfikuje się jako nadwozie

A. specjalizowane
B. furgonowe
C. uniwersalne
D. kłonicowe

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Nadwozie samochodowe typu cysterna jest klasyfikowane jako nadwozie specjalizowane, ponieważ zostało zaprojektowane z myślą o transportowaniu cieczy, takich jak paliwa, chemikalia czy inne substancje płynne. W przeciwieństwie do nadwozi uniwersalnych, które mogą mieć szerokie zastosowanie w różnych typach transportu, nadwozia specjalizowane są projektowane z konkretnymi wymaganiami technicznymi, które zapewniają bezpieczeństwo i efektywność przewozu określonych ładunków. Na przykład, cysterny są wyposażone w systemy zabezpieczeń, które minimalizują ryzyko wycieków, a ich konstrukcja pozwala na efektywne rozładunek oraz załadunek. W branży transportowej, stosowanie nadwozi specjalizowanych, takich jak cysterny, jest zgodne z normami bezpieczeństwa i regulacjami prawnymi, które wymagają spełnienia szczególnych standardów dotyczących transportu substancji niebezpiecznych. Dzięki temu, operatorzy transportowi mogą nie tylko efektywnie realizować przewozy, ale także dbać o bezpieczeństwo publiczne oraz ochronę środowiska.

Pytanie 14

Liczba składająca się z dwóch lub trzech cyfr, umieszczona w górnej części tablicy ADR na pojeździe transportującym materiały niebezpieczne, informuje o

A. numerze identyfikacyjnym niebezpieczeństwa
B. ilości transportowanej substancji
C. numerze identyfikacyjnym materiału
D. trasie transportu substancji

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Numer rozpoznawczy niebezpieczeństwa jest kluczowym elementem systemu oznakowania pojazdów transportujących substancje niebezpieczne. W ramach tablicy ADR, oznaczenia te składają się z cyfr, które wskazują na specyfikę zagrożenia, jakie dana substancja może stwarzać. Na przykład, numer 3 odnosi się do cieczy łatwopalnych, podczas gdy numer 8 oznacza substancje żrące. Użycie tych oznaczeń jest zgodne z Międzynarodową Konwencją o Transportach Drogowych Substancji Niebezpiecznych (ADR), której celem jest zapewnienie bezpieczeństwa w transporcie. Zrozumienie i prawidłowe odczytywanie tych numerów pozwala nie tylko na szybkie i skuteczne reagowanie w sytuacjach awaryjnych, ale także na odpowiednie przygotowanie i zabezpieczenie osób oraz mienia. W praktyce, kierowcy i służby ratunkowe muszą być świadomi tych oznaczeń, aby zminimalizować ryzyko i skutki związane z transportem substancji niebezpiecznych, co podkreśla znaczenie edukacji i szkolenia w tym zakresie.

Pytanie 15

Kierowca, według regulacji dotyczących czasu pracy kierowców, ma obowiązek skorzystać z przerwy w prowadzeniu pojazdu trwającej

A. 45 min po 5 h jazdy
B. 30 min po 5 h jazdy
C. 30 min po 4 h jazdy
D. 45 min po 4,5 h jazdy

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź '45 min po 4,5 h jazdy' jest poprawna, ponieważ zgodnie z przepisami unijnymi oraz krajowymi regulacjami dotyczącymi czasu pracy kierowców, każdy kierowca powinien przestrzegać określonych norm czasu pracy i odpoczynku. Zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 561/2006, po maksymalnie 4,5 godzinach jazdy, kierowca ma obowiązek zatrzymać się na przerwę trwającą co najmniej 45 minut. Taki czas odpoczynku jest niezbędny dla zapewnienia bezpieczeństwa na drogach, ponieważ długotrwałe prowadzenie pojazdu bez odpoczynku prowadzi do zmęczenia i zwiększa ryzyko wypadków. W praktyce kierowcy powinni planować swoje trasy z wyprzedzeniem, uwzględniając te przerwy, aby ich czas pracy był zgodny z przepisami i jednocześnie nie wpływał negatywnie na ich koncentrację oraz zdrowie. Przykładowo, podczas długich tras przewozowych, kierowcy mogą skorzystać z punktów odpoczynku, które są dostępne na autostradach, aby zapewnić sobie odpowiednie warunki do relaksu i regeneracji sił przed dalszą jazdą.

Pytanie 16

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 17

Rysunek przedstawia samochód cysternę z przyczepą zbiornikową do przewozu mleka. Cysterna ma pojemność 15 000 litrów, a przyczepa 13 000 litrów. Ile takich zestawów drogowych jest potrzebnych do jednorazowego transportu 140 000 litrów mleka przy założeniu, że każdy zbiornik może mieć 100%-wypełnienie?

Ilustracja do pytania
A. 5 zestawów.
B. 3 zestawy.
C. 6 zestawów.
D. 4 zestawy.

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Aby efektywnie zaplanować transport mleka przy użyciu cysterny i przyczepy, należy uwzględnić całkowitą pojemność zestawu drogowego. W tym przypadku, suma pojemności cysterny (15 000 litrów) oraz przyczepy (13 000 litrów) wynosi 28 000 litrów. Aby obliczyć liczbę zestawów potrzebnych do przewozu 140 000 litrów mleka, dzielimy tę wartość przez sumaryczną pojemność zestawu: 140 000 / 28 000 = 5. Zatem potrzebujemy pięciu zestawów do jednorazowego transportu. Praktyczne zastosowanie tej wiedzy jest kluczowe w logistyce, gdzie optymalne wykorzystanie pojemności transportu przekłada się na efektywność kosztową oraz czasową. W branży transportowej, znajomość pojemności pojazdów i umiejętność ich efektywnego wykorzystania są standardem, co wpływa na planowanie tras oraz zarządzanie flotą. Zrozumienie tego zagadnienia pozwala również na lepszą organizację pracy oraz zmniejszenie emisji CO2, co jest zgodne z aktualnymi standardami zrównoważonego transportu.

Pytanie 18

Jakim terminem nazywa się pojazd złożony z ciągnika oraz naczepy niskopodwoziowej, używany do transportu kontenerów na terminalu?

A. Wózek widłowy
B. Obrotowy
C. Rolltrailer
D. Reachstacker

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Rolltrailer to taki specjalny pojazd, który naprawdę ułatwia życie w transporcie. Składa się z ciągnika i naczepy niskopodwoziowej, i jest zaprojektowany z myślą o przewożeniu kontenerów w terminalach portowych i logistycznych. Dzięki jego konstrukcji ładowanie i rozładowanie kontenerów jest o wiele łatwiejsze i bezpieczniejsze. To narzędzie jest naprawdę kluczowe w branży transportowej, bo pozwala na transport standardowych kontenerów. A co najlepsze, jego ruchoma platforma sprawia, że można nim łatwo manewrować w ciasnych przestrzeniach terminalowych. W praktyce to oznacza, że rolltrailery są używane do przewożenia kontenerów pomiędzy różnymi punktami w obrębie terminali i do ich ładowania oraz rozładowywania. Jak to zwykle bywa w logistyce, dzięki tym pojazdom operacje stają się bardziej efektywne, a bezpieczeństwo pracy rośnie, co zmniejsza ryzyko uszkodzenia ładunków. Użycie rolltrailera jest naprawdę zgodne z najlepszymi praktykami w branży, co czyni go super ważnym elementem w nowoczesnych operacjach terminalowych.

Pytanie 19

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 20

Jakiego rodzaju działania są realizowane przez wyspecjalizowane jednostki po przekroczeniu przez pojazd wskazanego w instrukcji przebiegu lub czasu eksploatacji?

A. Okresowe usługi techniczne
B. Główne naprawy
C. Czynności diagnostyczne
D. Bieżące naprawy

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Okresowe obsługi techniczne to kluczowy element w zarządzaniu eksploatacją pojazdów. Te czynności mają na celu zapewnienie, że pojazd spełnia określone normy bezpieczeństwa i wydajności. Zwykle obejmują one przeglądy techniczne, wymianę oleju, kontrolę układów hamulcowych i zawieszenia, a także diagnostykę systemów elektronicznych. Regularne przeprowadzanie tych usług jest zgodne z zaleceniami producentów i standardami branżowymi, co nie tylko zwiększa bezpieczeństwo, ale także wydłuża żywotność pojazdu. Przykładem może być samochód osobowy, który po przejechaniu 15 000 km powinien przejść przegląd okresowy. Dzięki temu możliwe jest wczesne wykrycie potencjalnych usterek, co w dłuższej perspektywie obniża koszty eksploatacji oraz zapobiega poważniejszym awariom. W związku z tym okresowe obsługi techniczne są fundamentem odpowiedzialnej eksploatacji pojazdów.

Pytanie 21

Przy użyciu którego z wózków widłowych załadunek 30 paletowych jednostek ładunkowych, każda o masie brutto 1 290 kg zostanie wykonany w najkrótszym czasie?

udźwig 1 500 kg

średnia prędkość 6 km/h

udźwig 1 200 kg

średnia prędkość 12 km/h

udźwig 1 400 kg

średnia prędkość 8 km/h

udźwig 1 100 kg

średnia prędkość 15 km/h

Wózek 1.Wózek 2.Wózek 3.Wózek 4.
A. Wózka 3.
B. Wózka 4.
C. Wózka 2.
D. Wózka 1.

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Wybór wózka 3 jako najlepszego narzędzia do załadunku 30 palet, z których każda waży 1290 kg, oparty jest na kluczowych aspektach wydajności. Wózek 3 ma zdolność podnoszenia masy palety, co jest niezbędne do wykonania tej operacji. Zgodnie z normami branżowymi, wózki widłowe powinny być dobierane na podstawie zarówno parametrów udźwigu, jak i prędkości roboczej. W przypadku wózka 3, jego wyższa prędkość robocza w porównaniu z innymi wózkami oznacza, że wykonanie cykli załadunkowych zajmie mniej czasu, co jest kluczowe w logistyce i transporcie. W praktyce, wybór odpowiedniego wózka do konkretnej operacji załadunkowej może znacząco wpłynąć na wydajność całego procesu. Wózki o odpowiednich parametrach udźwigu i szybkości są standardem w dobrych praktykach magazynowych, co przekłada się na efektywność operacyjną oraz bezpieczeństwo pracowników. Dlatego wózek 3, który łączy w sobie mocny udźwig z wysoką prędkością, stanowi optymalne rozwiązanie w tej sytuacji.

Pytanie 22

Jakie formuły handlowe z Incoterms 2020 nakładają na sprzedającego obowiązek ubezpieczenia ładunku w trakcie transportu?

A. FOB i FAS
B. CIP i CIF
C. DAP i EXW
D. FCA i CPT

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź CIP (Carriage and Insurance Paid to) oraz CIF (Cost, Insurance and Freight) jest prawidłowa, ponieważ obie formuły handlowe wymagają od sprzedającego zorganizowania i opłacenia ubezpieczenia ładunku w czasie transportu. W przypadku CIP, sprzedający musi zapewnić ubezpieczenie na minimalnym poziomie, które pokrywa ryzyka w czasie transportu do wskazanego miejsca przeznaczenia. Natomiast CIF to formuła, która obejmuje zarówno koszty, jak i ubezpieczenie oraz fracht do portu przeznaczenia. Te zasady są zgodne z międzynarodowymi standardami transportowymi i praktykami handlowymi, które podkreślają znaczenie minimalizacji ryzyka w transakcjach międzynarodowych. Na przykład, w sytuacji, gdy firma eksportowa wysyła towary do klienta za granicą, odpowiednie ubezpieczenie może chronić zarówno sprzedającego, jak i kupującego przed stratami wynikającymi z uszkodzenia lub utraty ładunku. W praktyce, wybór odpowiedniej formuły handlowej jest kluczowy dla zabezpieczenia interesów obu stron i należy go rozważyć na etapie negocjacji umowy.

Pytanie 23

Pierwszą inspekcję techniczną nowego pojazdu ciężarowego o maksymalnej masie całkowitej do 3,5 t przeprowadza się

A. przed upływem 3 lat od dnia pierwszej rejestracji
B. przed upływem 2 lat od dnia pierwszej rejestracji
C. rok po dniu pierwszej rejestracji
D. przed dokonaniem pierwszej rejestracji

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź 'przed upływem 3 lat od dnia pierwszej rejestracji' jest poprawna, ponieważ zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, pierwsze badanie techniczne nowego samochodu ciężarowego o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony należy przeprowadzić w ciągu 3 lat od momentu pierwszej rejestracji. Przepisy te mają na celu zapewnienie bezpieczeństwa na drogach, a regularne badania techniczne pomagają w identyfikacji potencjalnych usterek i awarii, które mogłyby wpłynąć na bezpieczeństwo jazdy. W praktyce, właściciele samochodów ciężarowych powinni planować badania techniczne z wyprzedzeniem, aby uniknąć ewentualnych problemów prawnych lub administracyjnych. Przykład: jeśli samochód został zarejestrowany 1 stycznia 2021 roku, należy przeprowadzić badanie techniczne najpóźniej do 31 grudnia 2023 roku. W odpowiednich standardach eksploatacyjnych pojazdów, takich jak normy ISO 39001 dotyczące zarządzania bezpieczeństwem ruchu drogowego, podkreśla się znaczenie regularnych przeglądów technicznych jako kluczowego elementu w redukcji ryzyka wypadków drogowych.

Pytanie 24

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 25

W międzynarodowym liście przewozowym CMR, w polu oznaczonym Carrier, powinny być wprowadzone dane

A. przewoźnika
B. odbiorcy
C. ubezpieczyciela
D. nadawcy

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
W międzynarodowym samochodowym liście przewozowym CMR, okienko oznaczone jako <i>Carrier</i> jest dedykowane dla przewoźnika. Przewoźnik to podmiot odpowiedzialny za transport towaru na podstawie umowy przewozu, co jest kluczowym elementem w łańcuchu dostaw. Zgodnie z definicją zawartą w Konwencji CMR, przewoźnik jest osobą fizyczną lub prawną, która wykonuje przewóz lub zleca jego wykonanie innej osobie. Wpisując dane przewoźnika, mamy na celu zapewnienie pełnej identyfikowalności przesyłki oraz odpowiedzialności za jej transport. W praktyce, dane te mogą obejmować nazwę firmy, adres siedziby oraz dane kontaktowe. Właściwe wypełnienie tego pola jest istotne dla dalszych procesów, takich jak dochodzenie roszczeń w przypadku uszkodzenia towaru lub opóźnienia w dostawie. Ponadto, znajomość roli przewoźnika pozwala na lepsze zarządzanie ryzykiem oraz optymalizację kosztów transportu, zgodnie z najlepszymi praktykami branżowymi.

Pytanie 26

Odbiorca wskazany w krajowym samochodowym liście przewozowym potwierdza przyjęcie towaru na egzemplarzu zwanym

A. cedułą dokumentu przewozowego
B. grzbietem dokumentu przewozowego
C. wtórnikiem dokumentu przewozowego
D. oryginałem dokumentu przewozowego

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Ceduła listu przewozowego jest kluczowym dokumentem, na którym odbiorca potwierdza odbiór towaru. Jest to egzemplarz, który zawiera wszystkie istotne informacje dotyczące przesyłki, takie jak nazwa nadawcy, odbiorcy, rodzaj towaru oraz jego ilość. Odbiorca, kwitując odbiór na cedułach, zapewnia, że towar dotarł w odpowiednim stanie i ilości, co stanowi istotny dowód w przypadku ewentualnych reklamacji lub sporów. Praktyka ta jest zgodna z normami transportowymi, obowiązującymi w branży logistycznej, które podkreślają znaczenie dokumentacji przewozowej w procesach transportowych. Warto zauważyć, że ceduła, jako egzemplarz potwierdzający, jest często używana w różnych scenariuszach przewozu, co czyni ją uniwersalnym narzędziem w zarządzaniu logistyką. Z tego powodu zrozumienie roli ceduły w procesie transportowym jest kluczowe dla efektywnego zarządzania łańcuchem dostaw.

Pytanie 27

W ramach działań organizacyjnych związanych z transportem ładunków nienormatywnych przy użyciu środków transportu drogowego należy

A. uzyskać zezwolenie na dany rodzaj przewozu
B. pilotować przewóz
C. monitorować proces przewozu
D. przekazać przesyłkę odbiorcy

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Uzyskanie zezwolenia na przewóz ładunków nienormatywnych jest kluczowym krokiem w organizacji procesu transportowego. Ładunki te często przekraczają standardowe wymiary lub masę, co wymaga specjalnych zezwoleń od odpowiednich organów administracyjnych. Przykładem mogą być transporty elementów konstrukcyjnych dla budownictwa, takich jak dźwigi czy kontenery. W Polsce, zgodnie z przepisami prawa drogowym, przewoźnicy muszą wystąpić o zezwolenia często na poziomie lokalnym, regionalnym lub krajowym, co może wiązać się z określonymi wymaganiami technicznymi, takimi jak dostosowanie pojazdu do transportu nienormatywnego. Warto również stosować się do dobrych praktyk branżowych, takich jak konsultacje z właściwymi organami przed planowanym transportem, aby zminimalizować ryzyko nieprzewidzianych komplikacji podczas przewozu. Odpowiednie przygotowanie i uzyskanie niezbędnych zezwoleń jest istotne dla zapewnienia bezpieczeństwa zarówno uczestników ruchu, jak i samego ładunku.

Pytanie 28

Jaki model organizacji transportu wykorzystuje firma oferująca usługi transportowe, które polegają na załadunku towaru w jednym punkcie, a następnie jego dostarczeniu do różnych punktów odbioru w trakcie jednej trasy, bez potrzeby powrotu do miejsca załadunku?

A. Obwodowy
B. Sztafetowy
C. Promienisty
D. Wahadłowy

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Model obwodowy (3) jest najodpowiedniejszym podejściem w kontekście opisanego procesu transportowego. W tym modelu pojazd transportowy wykonuje jedną trasę, podczas której dostarcza towary do wielu punktów odbioru, co pozwala na efektywne zarządzanie czasem i zasobami. Przykładem zastosowania modelu obwodowego może być dostawa paczek przez firmy kurierskie, które odbierają przesyłki z jednego magazynu, a następnie rozwożą je do różnych lokalizacji w danym obszarze. Efektywność tego rozwiązania polega na minimalizacji kosztów transportu oraz zwiększeniu liczby dostaw w krótkim czasie. Dobrą praktyką w branży logistycznej jest optymalizacja tras, co w modelu obwodowym można osiągnąć poprzez zastosowanie oprogramowania do planowania transportu, które uwzględnia różne czynniki, takie jak warunki drogowe, czas dostawy oraz priorytety klientów. W ten sposób przedsiębiorstwa transportowe mogą nie tylko poprawić swoją wydajność, ale także zwiększyć satysfakcję klientów, co jest kluczowe w konkurencyjnym środowisku.

Pytanie 29

Zasady zawarte w umowie handlowej według INCOTERMS 2010 Ex Works (EXW) nakładają

A. jednakowe obowiązki na kupującym i sprzedającym
B. na sprzedającym obowiązek ubezpieczenia ładunku
C. większe obowiązki na sprzedającym
D. większe obowiązki na kupującym

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Formuła INCOTERMS 2010 Ex Works (EXW) rzeczywiście nakłada na kupującego większe obowiązki, ponieważ sprzedający dostarcza towar tylko do swojego zakładu, a wszelkie koszty i ryzyka związane z transportem, ubezpieczeniem i formalnościami celno-skarbowymi spoczywają na kupującym. Oznacza to, że kupujący musi samodzielnie zorganizować transport oraz ponieść odpowiedzialność za towar od momentu, gdy stanie się on dostępny w miejscu sprzedawcy. W praktyce, w przypadku Ex Works, kupujący powinien uwzględnić dodatkowe koszty związane z transportem, ubezpieczeniem oraz odprawą celną, co może zwiększyć całkowity koszt zakupu. Dlatego kluczowe jest, aby kupujący był dobrze przygotowany do zarządzania tymi aspektami, co jest zgodne z dobrą praktyką w międzynarodowym handlu. Warto również znać inne formuły INCOTERMS, aby móc lepiej negocjować warunki umowy i dostosować je do swoich potrzeb.

Pytanie 30

Przy transporcie kwasu siarkowego drogami obowiązują regulacje Konwencji

A. IMDGC
B. ADR
C. DGR
D. RID

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź 'ADR' jest poprawna, ponieważ oznacza ona 'Europejską konwencję o międzynarodowym przewozie drogowym towarów niebezpiecznych', która reguluje zasady transportu substancji niebezpiecznych, w tym kwasu siarkowego, drogą lądową. Kwas siarkowy jest substancją zaliczaną do klasy 8 – substancje żrące, co wymaga stosowania odpowiednich środków ostrożności podczas jego przewozu. Zgodnie z ADR, należy przestrzegać specyficznych wymagań dotyczących opakowania, oznakowania oraz wyposażenia pojazdów transportowych. Przykładowo, w przypadku transportu kwasu siarkowego, pojazd musi być odpowiednio oznakowany, a jego kierowca powinien mieć przeszkolenie z zakresu przewozu towarów niebezpiecznych. Dodatkowo, stosowanie standardów ADR zapewnia zgodność z międzynarodowymi przepisami, co minimalizuje ryzyko wypadków i skutków dla środowiska. Praktyka ta jest kluczowa w przemyśle chemicznym, gdzie niewłaściwy transport może prowadzić do poważnych zagrożeń dla zdrowia i środowiska.

Pytanie 31

W międzynarodowej konwencji ustalono zasady dotyczące minimalnego wieku kierowcy, czasu prowadzenia pojazdu, przerw oraz odpoczynków kierowcy, a także obowiązek montażu i korzystania z urządzenia kontrolnego?

A. ATP
B. AETR
C. ADR
D. TIR

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź AETR (Umowa europejska dotycząca pracy załóg pojazdów wykonujących międzynarodowy transport drogowy) jest prawidłowa, ponieważ reguluje ona zasady dotyczące minimalnego wieku kierowcy, czasu prowadzenia pojazdu oraz przerw i odpoczynków. Konwencja AETR została ustanowiona w celu zapewnienia bezpieczeństwa na drogach oraz poprawy warunków pracy kierowców. Na przykład, zgodnie z AETR, kierowcy muszą przestrzegać przepisów dotyczących maksymalnego czasu jazdy oraz minimalnych okresów odpoczynku, co ma kluczowe znaczenie dla zapobiegania zmęczeniu i zwiększania bezpieczeństwa. Standardy te są zgodne z praktykami branżowymi, w tym regulacjami unijnymi, które również dążą do harmonizacji przepisów dotyczących transportu drogowego w Europie. Wprowadzenie i użycie urządzeń kontrolnych, takich jak tachografy, jest również wymagane w celu monitorowania czasu pracy i odpoczynku kierowców. W praktyce oznacza to, że firmy transportowe muszą być świadome tych regulacji, aby uniknąć potencjalnych kar i zapewnić efektywne zarządzanie czasem pracy swoich kierowców.

Pytanie 32

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 33

Jaką średnią prędkość osiągnął pojazd, który w czasie 2 godzin i 30 minut przejechał 175 km?

A. 50 km/h
B. 80 km/h
C. 60 km/h
D. 70 km/h

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź 70 km/h jest całkiem ustalona. Tak naprawdę, średnią prędkość pojazdu można obliczyć, dzieląc całkowitą odległość przez czas, który zajmuje podróż. W naszym przypadku musimy najpierw zamienić 2 godziny i 30 minut na godziny, co daje 2,5 godziny. Potem dzielimy 175 km przez 2,5 godziny i otrzymujemy 70 km/h. To jest dość proste, w praktyce wykorzystywane w różnych dziedzinach, jak transport czy inżynieria. Wiedza o średniej prędkości jest ważna, kiedy planujemy trasy lub szacujemy czas na dojazd, a także przydaje się w optymalizacji kosztów transportu. Widziałem, że firmy transportowe często opierają się na takich obliczeniach, by lepiej zarządzać flotą. Warto jednak pamiętać, że średnia prędkość nie bierze pod uwagę zmieniających się warunków na drodze, jak korki czy różne postoje. To może mieć duże znaczenie, gdy podróżujemy naprawdę.

Pytanie 34

Jaką największą ilość pracy przewozowej wyrażonej w tonokilometrach (tkm) może zrealizować dziennie firma transportowa, która posiada 4 pojazdy o nośności 15 ton oraz 5 pojazdów o nośności 24 tony, jeśli każdy pojazd wykonuje jeden transport dziennie na przeciętną odległość 200 km?

A. 18 000 tkm
B. 12 000 tkm
C. 24 000 tkm
D. 36 000 tkm

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Aby obliczyć maksymalną pracę przewozową przedsiębiorstwa transportowego, należy uwzględnić ładowność pojazdów oraz odległość, na jaką są w stanie transportować ładunki. W przypadku omawianego przykład, przedsiębiorstwo dysponuje 4 pojazdami o ładowności 15 ton oraz 5 pojazdami o ładowności 24 ton. Każdy pojazd wykonuje jeden przewóz dziennie na średnią odległość 200 km. Obliczenie pracy przewozowej dla każdego typu pojazdu przedstawia się następująco: dla pojazdów o ładowności 15 ton: 4 pojazdy x 15 ton x 200 km = 12 000 tkm. Dla pojazdów o ładowności 24 ton: 5 pojazdów x 24 tony x 200 km = 24 000 tkm. Sumując obie wartości, otrzymujemy 12 000 tkm + 24 000 tkm = 36 000 tkm. Taki sposób obliczania pracy przewozowej jest zgodny z powszechnie przyjętymi praktykami w branży transportowej, które wskazują, że efektywne zarządzanie flotą i optymalizacja transportu opierają się na dokładnych kalkulacjach wydajności. Umożliwia to nie tylko planowanie operacji transportowych, ale również oszacowanie kosztów i przychodów. Zrozumienie tych obliczeń jest kluczowe dla przedsiębiorstw transportowych, aby mogły skutecznie konkurować na rynku.

Pytanie 35

Do czego służy etykieta logistyczna GS1?

A. do oznaczania jednostek logistycznych, które wymagają szczególnych czynności obsługowych podczas transportu
B. do identyfikacji oraz oznaczania kontenerów, naczep i wymiennych nadwozi
C. do oznaczania jednostek logistycznych w standardowy sposób dla wszystkich uczestników łańcucha dostaw
D. do identyfikacji jednostek ładunkowych mających szczególny status

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Etykieta logistyczna GS1 jest kluczowym narzędziem w zarządzaniu łańcuchem dostaw, ponieważ pozwala na oznaczanie jednostek logistycznych w standardowy sposób, co jest istotne dla wszystkich uczestników tego procesu. GS1, jako międzynarodowa organizacja ustanawiająca standardy, zapewnia jednolitą metodę identyfikacji towarów, co z kolei pozwala na łatwiejszą wymianę informacji między różnymi podmiotami w łańcuchu dostaw. Przykładem zastosowania etykiety logistycznej GS1 może być proces wysyłki towarów z magazynu do punktu sprzedaży – etykiety te zawierają nie tylko dane o produkcie, ale również informacje dotyczące jego pochodzenia, daty ważności czy warunków przechowywania. Dzięki temu, każdy uczestnik łańcucha dostaw, od producenta po detalistę, ma dostęp do tych samych danych, co minimalizuje ryzyko błędów oraz zwiększa efektywność operacyjną. Zastosowanie standardów GS1 sprzyja również automatyzacji procesów logistycznych, co jest szczególnie ważne w dobie rosnącej konkurencji i potrzeby optymalizacji kosztów.

Pytanie 36

Do firmy transportowej wpłynęło zamówienie na przewiezienie 272 paletowych jednostek ładunkowych (pjł). Przedsiębiorstwo dysponuje naczepami, z których każda w jednej warstwie może pomieścić 34 pjł, a ich wysokość pozwala na piętrzenie ładunku w dwóch warstwach. Oblicz, ile minimum naczep jest koniecznych do zrealizowania tego zamówienia?

A. 5 naczep
B. 3 naczepy
C. 4 naczepy
D. 2 naczepy

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź cztery naczepy jest prawidłowa, ponieważ aby obliczyć minimalną liczbę naczep potrzebnych do przewozu 272 paletowych jednostek ładunkowych (pjł), należy wziąć pod uwagę zarówno pojemność naczep, jak i możliwość piętrzenia ładunku. Każda naczepa pomieści 34 pjł w jednej warstwie, co oznacza, że w dwóch warstwach można przewieźć łącznie 68 pjł. Aby określić liczbę naczep, dzielimy całkowitą liczbę pjł przez liczbę pjł, którą można przewieźć w jednej naczepie: 272 pjł / 68 pjł/naczepę = 4 naczepy. To podejście jest zgodne z dobrymi praktykami branżowymi, które zalecają maksymalne wykorzystanie dostępnej przestrzeni ładunkowej, co wpływa na efektywność kosztową transportu. W praktyce, przedsiębiorstwa transportowe dążą do optymalizacji tras i wykorzystania naczep, co pozwala na zmniejszenie kosztów operacyjnych oraz zwiększenie satysfakcji klientów przez terminowe dostarczanie towarów.

Pytanie 37

Jak określa się szczegółowy spis ładunku na statku, który zawiera numery konosamentów, oznaczenia i ilość sztuk towaru, nazwiska załadowców oraz odbiorców, całkowitą masę ładunku, wysokość frachtu i miejsce jego uiszczenia?

A. Nota bukingowa
B. Kwit sternika
C. Manifest ładunkowy
D. List przewozowy

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Dokument, który nazywamy manifestem ładunkowym, to w zasadzie podstawa w transporcie morskim. Zawiera ważne szczegóły o towarze, który mamy na statku. Mamy tam numery konosamentów, znaki towarowe, ilości sztuk i też informacje o załadowcach i odbiorcach. Dzięki temu armatorzy i przewoźnicy mogą wszystko ładnie ogarnąć i mieć pewność, że wszystko jest zgodne z przepisami. Manifest używa się, żeby potwierdzić, że towar został załadowany i jest gotowy do drogi. Kiedy portowe lub celne władze robią inspekcję, manifest to kluczowy dokument, na podstawie którego sprawdzają ładunek. Warto zwrócić uwagę, że poprawne wypełnienie manifestu jest wymagane w wielu międzynarodowych normach, jak np. SOLAS, bo to zwiększa bezpieczeństwo transportu i zmniejsza szansę na błędy związane z ładunkiem.

Pytanie 38

Firma transportowa zrealizowała zlecenie, za które klient uiścił 3 000,00 zł brutto. Jaka była cena netto, jeśli zastosowano standardową stawkę VAT?

A. 2 459,02 zł
B. 2 439,02 zł
C. 3 690,00 zł
D. 3 660,00 zł

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
No to trafiliśmy z odpowiedzią, 2 439,02 zł to rzeczywiście prawidłowy wynik. W Polsce mamy stawkę VAT na poziomie 23%, a żeby obliczyć cenę netto z kwoty brutto, musimy podzielić ją przez 1,23. Czyli w naszym przypadku wychodzi: 3 000,00 zł dzielone przez 1,23 równa się 2 439,02 zł. To tak na zdrowy rozum zgodne z przepisami podatkowymi i dobrymi praktykami w księgowości. Warto wiedzieć, że umiejętność przeliczania tych cen jest mega ważna dla ludzi, którzy prowadzą własne firmy. Przyda się to przy wystawianiu faktur i rozliczeniach VAT. Jak ktoś nie umie przeliczać brutto na netto, to może być później spory kłopot, zwłaszcza przy kontrolach skarbowych. Generalnie każda firma transportowa powinna regularnie oglądać swoje stawki, żeby nie narobić sobie problemów w rozliczeniach.

Pytanie 39

Regulacje dotyczące tworzenia międzynarodowego listu przewozowego dla transportu samochodowego oraz wykaz informacji, które powinny być w nim zawarte, określa konwencja

A. CIM
B. CMR
C. ATA
D. ATP

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź CMR jest prawidłowa, ponieważ konwencja o umowie międzynarodowego przewozu towarów drogą (CMR) określa zasady sporządzania międzynarodowego samochodowego listu przewozowego. Dokument ten jest kluczowy dla transportu towarów, ponieważ reguluje prawa i obowiązki stron umowy przewozowej, w tym przewoźnika oraz nadawcy. W międzynarodowej praktyce transportowej, list przewozowy CMR służy jako dowód zawarcia umowy, potwierdzenie przyjęcia towaru do transportu oraz jako dokument przewozowy, który jest wymagany przy kontroli granicznej. W skład listu przewozowego wchodzą takie informacje jak dane nadawcy, odbiorcy, opis towaru oraz warunki przewozu. Przykładowo, w przypadku przewozu produktów spożywczych, szczegółowy opis towaru i jego warunków przechowywania może być kluczowy dla właściwego zarządzania transportem i zapewnienia zgodności z przepisami sanitarnymi. Oprócz tego, CMR wprowadza standardy, które wspierają legalność i bezpieczeństwo międzynarodowego transportu drogowego, co jest istotne w dobie globalizacji.

Pytanie 40

Aby przewieźć olej napędowy luzem koleją, należy użyć wagonu

A. cysterny
B. silosu
C. węglarki
D. platformy

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Cysterny to specjalistyczne wagony kolejowe zaprojektowane do przewozu płynów, w tym substancji chemicznych, paliw oraz innych cieczy. W przypadku oleju napędowego luzem, cysterny są optymalnym wyborem ze względu na ich zdolność do bezpiecznego transportu dużych ilości płynnych substancji. Cysterny są wyposażone w hermetyczne zamknięcia, co minimalizuje ryzyko wycieków oraz kontaminacji przewożonego ładunku. Przykłady zastosowania cystern obejmują transport ropy naftowej z rafinerii do stacji paliw oraz dystrybucję oleju napędowego do dużych użytkowników, takich jak branża transportowa. Zgodnie z normami międzynarodowymi, transport płynnych substancji powinien odbywać się w specjalistycznych pojazdach, które spełniają określone standardy bezpieczeństwa, co czyni cysterny najlepszym rozwiązaniem w tym przypadku.