Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik administracji
  • Kwalifikacja: EKA.01 - Obsługa klienta w jednostkach administracji
  • Data rozpoczęcia: 9 grudnia 2025 12:06
  • Data zakończenia: 9 grudnia 2025 12:15

Egzamin zdany!

Wynik: 30/40 punktów (75,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Wniosek o zaliczkę powinien zostać zakwalifikowany jako dowód księgowy?

A. związanych z ewidencją środków trwałych
B. materiałowych
C. kasowych
D. związanych z ewidencją wynagrodzeń
Wniosek o zaliczkę klasyfikuje się jako dowód księgowy kasowy, ponieważ odnosi się do wypłaty gotówkowej lub transferu środków pieniężnych w związku z określonym wydatkiem. W praktyce, wniosek o zaliczkę dokumentuje zamiar pobrania środków finansowych, co jest kluczowe dla prawidłowego prowadzenia ewidencji księgowej. Zgodnie z zasadami rachunkowości, każda transakcja związana z przepływem gotówki musi być odpowiednio udokumentowana, aby zapewnić transparentność i poprawność zapisu w księgach rachunkowych. Przykładowo, jeśli pracownik składa wniosek o zaliczkę na zakup materiałów biurowych, musi on być odpowiednio zarejestrowany jako wydatek gotówkowy, co wpływa na saldo kasowe firmy. Rekomendacje dotyczące prowadzenia ksiąg rachunkowych podkreślają znaczenie klasyfikacji dowodów na podstawie ich źródła i rodzaju transakcji, co ułatwia audyt i monitorowanie finansów.

Pytanie 2

W przypadku gdy pracodawca przygotowuje świadectwo pracy, na prośbę pracownika umieszcza w nim informacje dotyczące

A. uzyskanych kwalifikacji
B. sposobu zakończenia zatrudnienia
C. pełnionej roli
D. rodzaju świadczonej pracy
Poprawna odpowiedź to uzyskane kwalifikacje. Zgodnie z przepisami Kodeksu pracy, świadectwo pracy stanowi istotny dokument, który powinien zawierać informacje na temat nie tylko przebiegu zatrudnienia, ale również kwalifikacji zdobytych przez pracownika. W praktyce, pracodawcy są zobowiązani do uwzględnienia w świadectwie pracy informacji o kwalifikacjach zawodowych, które pracownik zdobył w trakcie zatrudnienia. Jest to istotne nie tylko dla przyszłych pracodawców, ale także dla samego pracownika, który może potrzebować tych informacji w kontekście dalszego kształcenia czy rozwoju kariery. Przykładem zastosowania tej zasady może być sytuacja, gdy pracownik uzyskał dodatkowe certyfikaty lub ukończył kursy zawodowe, które są istotne dla jego przyszłych ról na rynku pracy. Wskazanie tych kwalifikacji w świadectwie pracy może znacząco zwiększyć jego atrakcyjność na rynku pracy, przyczyniając się do lepszych możliwości zatrudnienia.

Pytanie 3

Osoba doznała poparzenia dłoni gorącym płynem. Powierzchnia poparzenia jest znaczna, zaczerwieniona i pojawiły się pęcherze. Jak należy udzielić pomocy tej osobie?

A. przekłuć pęcherze, nałożyć opatrunek, podać środek przeciwbólowy
B. posmarować miejsce poparzenia tłustym kremem
C. schładzać oparzone miejsce zimną wodą około 20-30 minut
D. szybko zabandażować dłoń i umieścić rękę w temblaku
Schładzanie oparzonego miejsca zimną wodą przez 20-30 minut jest kluczowym krokiem w pierwszej pomocy w przypadku oparzeń. Działa to poprzez obniżenie temperatury skóry, co pomaga w zmniejszeniu uszkodzeń tkanek oraz łagodzeniu bólu. Chłodzenie powinno być przeprowadzane jak najszybciej po oparzeniu, aby zminimalizować skutki termiczne. Warto zauważyć, że stosowanie zimnej wody nie powinno być zastąpione lodem, ponieważ może to wywołać dodatkowe uszkodzenia skóry. Właściwe schładzanie oparzonego miejsca jest zgodne z zaleceniami organizacji zajmujących się bezpieczeństwem zdrowotnym, które promują takie działanie jako pierwszą linię obrony przed powikłaniami. Po schłodzeniu można zastosować opatrunek nieprzywierający, aby chronić ranę, ale należy unikać przekłuwania pęcherzy, ponieważ może to prowadzić do zakażeń. Dlatego odpowiednia wiedza i praktyka w zakresie udzielania pierwszej pomocy są niezbędne w takich sytuacjach.

Pytanie 4

Zbigniew Wasiluk jest właścicielem psa, który często sam opuszcza teren posesji. W czasie jednej z ucieczek pies skoczył na sąsiada i zniszczył mu drogi garnitur. W tej sytuacji Zbigniew Wasiluk ponosi odpowiedzialność za wyrządzoną szkodę na zasadzie

Wyciąg z Kodeksu cywilnego
Art. 431
§ 1. Kto zwierzę chowa albo się nim posługuje, obowiązany jest do naprawienia wyrządzonej przez nie szkody niezależnie od tego, czy było pod jego nadzorem, czy też zabłąkało się lub uciekło, chyba że ani on, ani osoba, za którą ponosi odpowiedzialność, nie ponoszą winy.
(…)
A. przyczynienia się do szkody.
B. winy w nadzorze.
C. ryzyka.
D. winy w wyborze.
Zbigniew Wasiluk ponosi odpowiedzialność za szkodę wyrządzoną przez swojego psa na zasadzie winy w nadzorze, co jest zgodne z art. 431 Kodeksu cywilnego. Odpowiedzialność ta oparta jest na zasadzie ryzyka, wynikającą z faktu, że właściciel zwierzęcia ma obowiązek zapewnienia mu odpowiednich warunków, aby nie zagrażało innym osobom. W sytuacjach, gdy zwierzę opuszcza teren posesji i wyrządza szkodę, właściciel powinien być w stanie przedstawić dowody na podjęcie wszelkich możliwych środków zapobiegawczych, aby nie dopuścić do takiej sytuacji. Dobrym przykładem jest zastosowanie ogrodzenia o odpowiedniej wysokości czy wytrzymałości. W praktyce, aby uniknąć odpowiedzialności, właściciel musi wykazać, że dołożył wszelkich starań, aby nie dopuścić do ucieczki psa. W przeciwnym razie, nawet niezamierzona ucieczka zwierzęcia będzie skutkować odpowiedzialnością właściciela za wyrządzoną szkodę, co jest kluczowe w kontekście ochrony osób trzecich oraz zabezpieczenia ich praw.

Pytanie 5

W jakiej z przedstawionych sytuacji nie miała miejsca dyskryminacja pracownika?

A. Pracodawca nie wysłał na szkolenie pracownika zatrudnionego w niepełnym wymiarze czasu pracy
B. Pracodawca, przyznając podwyżki, pominął kobiety, mimo że wykonywały identyczną pracę jak mężczyźni, którzy je otrzymali
C. Pracodawca nie awansował pracownika, który miał 3 lata brakujące do osiągnięcia wieku emerytalnego
D. Pracodawca odmówił przyjęcia pracy w nadgodzinach kobiecie w ciąży
Odpowiedź dotycząca odmowy wykonywania pracy w godzinach nadliczbowych przez pracodawcę wobec kobiety w ciąży jest prawidłowa, ponieważ takie działanie jest zgodne z przepisami prawa pracy i zasadami dotyczących ochrony pracowników w szczególnej sytuacji. Kobiety w ciąży są objęte dodatkowymi ochronnymi regulacjami prawnymi, które mają na celu zapewnienie im bezpieczeństwa i komfortu w miejscu pracy. Przykładowo, Kodeks pracy w Polsce w artykule 179 wskazuje na zakaz wykonywania pracy w godzinach nadliczbowych i w porze nocnej dla pracownic w ciąży, co ma na celu ochronę ich zdrowia oraz zdrowia nienarodzonego dziecka. Tego rodzaju regulacje są standardem w wielu krajach, co podkreśla znaczenie przestrzegania zasad równego traktowania oraz ochrony osób znajdujących się w szczególnej sytuacji. Dodatkowo, praktyka nieprzydzielania pracy nadliczbowej kobietom w ciąży jest zgodna z dobrymi praktykami zarządzania zasobami ludzkimi, które promują tworzenie bezpiecznego i wspierającego środowiska pracy.

Pytanie 6

Zgodnie z aktualnymi przepisami prawnymi jednostką sektora finansów publicznych nie jest

A. gospodarstwo pomocnicze
B. agencja wykonawcza
C. państwowy fundusz celowy
D. jednostka budżetowa
Gospodarstwo pomocnicze nie jest jednostką sektora finansów publicznych, gdyż nie wykonuje zadań publicznych w rozumieniu prawa. Zgodnie z ustawą o finansach publicznych, jednostki sektora finansów publicznych obejmują m.in. jednostki budżetowe, agencje wykonawcze oraz państwowe fundusze celowe, które są odpowiedzialne za realizację zadań o charakterze publicznym. Gospodarstwa pomocnicze, jako jednostki organizacyjne, mają na celu jedynie wspieranie działalności jednostki macierzystej, a ich działalność nie jest ukierunkowana na realizację zadań publicznych. Przykładowo, gospodarstwo pomocnicze może wspierać szkołę w obszarze dostarczania żywności, ale nie jest odpowiedzialne za realizację zadań publicznych w sensie budżetowym. Zrozumienie tego rozróżnienia jest kluczowe dla analizy struktury sektora publicznego oraz efektywnego zarządzania finansami w jednostkach publicznych.

Pytanie 7

Dokument jednej z instytucji, który zawiera m.in. diagram struktury organizacyjnej, klasyfikację na elementy organizacji, ich nazwy oraz ogólny zakres działalności, poprzez określenie zadań, obowiązków i uprawnień, to

A. statut
B. regulamin organizacyjny
C. regulamin pracy
D. instrukcja kancelaryjna
Regulamin organizacyjny to kluczowy dokument w każdej instytucji, który precyzyjnie opisuje jej strukturę oraz zakres działania poszczególnych jednostek organizacyjnych. Zawiera on schemat organizacyjny, który ilustruje hierarchię w instytucji, a także szczegółowe informacje o zadaniach, obowiązkach i uprawnieniach pracowników. Dzięki regulaminowi organizacyjnemu możliwe jest efektywne zarządzanie zasobami ludzkimi oraz zapewnienie spójności działań w ramach instytucji. Przykładem zastosowania regulaminu organizacyjnego może być opracowanie procedur komunikacyjnych w zespole projektowym, co pozwala na jasne określenie ról i odpowiedzialności. Warto również podkreślić, że regulamin organizacyjny jest zgodny z normami ISO w zakresie zarządzania jakością, co czyni go narzędziem wspierającym efektywność i transparentność działań instytucji. Ułatwia on również audyty wewnętrzne oraz zewnętrzne, co jest zgodne z dobrymi praktykami branżowymi."

Pytanie 8

W biurze temperatura powietrza nie powinna wynosić mniej niż

A. 16 °C
B. 20 °C
C. 15 °C
D. 18 °C
Temperatura powietrza w pomieszczeniach biurowych jest kluczowym czynnikiem wpływającym na komfort oraz wydajność pracy pracowników. Zgodnie z wytycznymi normy PN-EN ISO 7730, minimalna temperatura w biurach powinna wynosić co najmniej 18 °C. Utrzymywanie takiej temperatury jest istotne nie tylko dla wygody, ale także dla zdrowia pracowników, ponieważ zbyt niska temperatura może prowadzić do dyskomfortu, obniżonej koncentracji oraz zwiększonej podatności na choroby. Przykładem zastosowania tej normy może być biuro, które regularnie monitoruje temperaturę oraz dostosowuje ją w zależności od warunków zewnętrznych i liczby osób przebywających w pomieszczeniu. Dzięki temu zapewnia się optymalne warunki pracy, co przekłada się na lepszą efektywność zespołu. Dodatkowo, stosowanie odpowiednich systemów klimatyzacji i wentylacji, które utrzymują temperaturę na poziomie co najmniej 18 °C, jest zgodne z najlepszymi praktykami zarządzania budynkami i zdrowiem w miejscu pracy.

Pytanie 9

Przedstawiony przepis określa

Fragment Ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych
Art. 24.
Organem wydającym zezwolenie na przeprowadzenie imprezy masowej, zwanym dalej „organem", jest wójt, burmistrz lub prezydent miasta, właściwy ze względu na miejsce przeprowadzenia imprezy masowej.
A. właściwość rzeczową i instancyjną organu administracji publicznej.
B. wyłącznie właściwość miejscową organu administracji publicznej.
C. wyłącznie właściwość rzeczową organu administracji publicznej.
D. właściwość rzeczową i miejscową organu administracji publicznej.
Wybierając odpowiedzi, które ograniczają się do jednej z właściwości, można wpaść w pułapkę uproszczonego myślenia o administracji publicznej. Właściwość rzeczowa i miejscowa nie mogą być traktowane jako odrębne byty w kontekście wydawania zezwoleń na imprezy masowe. Odpowiedzi, które sugerują wyłącznie jedną z tych właściwości, ignorują złożoność funkcjonowania organów administracji publicznej. Właściwość rzeczowa odnosi się do rodzaju sprawy, natomiast właściwość miejscowa wskazuje na geograficzną kompetencję organu. W praktyce, ograniczenie się do jednej z tych właściwości może prowadzić do nieprawidłowych decyzji administracyjnych. Na przykład, gdyby organ administracyjny działał tylko na podstawie właściwości miejscowej, a nie uwzględniał charakterystyki sprawy, mógłby nie zrealizować swoich zadań w sposób efektywny, co może skutkować zagrożeniem bezpieczeństwa publicznego. Warto również zauważyć, że administracja publiczna powinna dążyć do zgodności z zasadami transparentności i odpowiedzialności, a pełne zrozumienie obu właściwości jest kluczowe dla skutecznego zarządzania i podejmowania decyzji w obszarze wydarzeń masowych.

Pytanie 10

Właściciel firmy budowlanej zlecił swojemu pracownikowi przeprowadzenie remontu w mieszkaniu. Podczas realizacji zlecenia, pracownik spowodował zalanie mieszkania sąsiada właściciela remontowanej nieruchomości. Kto ponosi odpowiedzialność za szkodę wyrządzoną właścicielowi zalanego lokalu?

A. Pracownik na zasadzie ryzyka
B. Pracodawca na zasadzie ryzyka
C. Pracodawca na zasadzie winy
D. Pracownik na zasadzie winy
Odpowiedzialność pracodawcy na zasadzie ryzyka wynika z przepisów prawa cywilnego oraz prawa pracy. W przypadku, gdy pracownik wykonuje swoje obowiązki w ramach stosunku pracy, pracodawca odpowiada za szkody wyrządzone przez pracownika osobom trzecim, niezależnie od winy pracownika. Jest to tzw. odpowiedzialność deliktowa na zasadzie ryzyka, co oznacza, że pracodawca musi zrekompensować szkodę, nawet jeśli nie można wykazać, że pracownik działał w złej wierze. Przykładem może być sytuacja, w której firma budowlana prowadzi remont mieszkania i w wyniku nieuwagi pracownika dochodzi do zalania sąsiedniego lokalu. W takim przypadku sąsiad ma prawo domagać się odszkodowania od pracodawcy, który odpowiada za działania swojego pracownika. Warto również zauważyć, że odpowiedzialność ta może być ograniczona, jeśli pracodawca podejmie odpowiednie kroki w celu zapewnienia swych pracowników, np. szkolenie z zakresu bezpieczeństwa pracy. Takie działania są zgodne z dobrymi praktykami zarządzania ryzykiem w budownictwie i remontach.

Pytanie 11

Pracodawca ma obowiązek złożyć w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych zgłoszenie dotyczące wyrejestrowania pracownika z ubezpieczeń społecznych w terminie

A. 14 dni od dnia doręczenia pracownikowi wypowiedzenia
B. 7 dni od dnia zakończenia stosunku pracy
C. 14 dni od dnia zakończenia stosunku pracy
D. 7 dni od dnia doręczenia pracownikowi wypowiedzenia
Niepoprawne odpowiedzi opierają się na błędnych założeniach dotyczących terminów związanych z wyrejestrowaniem pracownika z ubezpieczeń społecznych. Odpowiedzi sugerujące 14 dni od daty ustania stosunku pracy lub od daty wręczenia wypowiedzenia są niezgodne z obowiązującymi regulacjami prawnymi. W przypadku zakończenia umowy o pracę, kluczowym momentem jest zarówno data rozwiązania umowy, jak i moment, w którym pracodawca jest zobowiązany do dokonania formalności związanych z wyrejestrowaniem pracownika. Odpowiedzi wskazujące na dłuższy okres od daty ustania stosunku pracy mogą prowadzić do poważnych problemów prawnych oraz finansowych. Pracodawcy często mylą terminy związane z wypowiedzeniem umowy z terminami obowiązującymi przy zakończeniu zatrudnienia. Ważne jest, aby zrozumieć, że moment ustania stosunku pracy to kluczowy wskaźnik, który wyznacza obowiązki pracodawcy w zakresie informowania ZUS. W praktyce, opóźnienie w zgłoszeniu może prowadzić do sytuacji, w której pracownik pozostaje formalnie zarejestrowany w systemie ubezpieczeń, co z kolei może prowadzić do dalszych komplikacji, takich jak naliczanie składek ubezpieczeniowych, które nie powinny być już pobierane. Pracodawcy powinni być świadomi tych zasad i wprowadzać odpowiednie procedury w swojej organizacji, aby unikać takich ryzyk.

Pytanie 12

Korzystając z przytoczonego przepisu ustal, kiedy najpóźniej może nastąpić rozwiązanie umowy o pracę na okres próbny, która została zawarta na okres 3 miesięcy i obowiązuje od dnia 2 stycznia 2019 r.

Wyciąg z ustawy Kodeks pracy
(…)
Art. 25.
§ 2. Umowę o pracę na okres próbny, nieprzekraczający 3 miesięcy, zawiera się w celu sprawdzenia kwalifikacji pracownika i możliwości jego zatrudnienia w celu wykonywania określonego rodzaju pracy.
(…)
A. 31 stycznia 2019 r.
B. 1 kwietnia 2019 r.
C. 28 lutego 2019 r.
D. 30 marca 2019 r.
Poprawna odpowiedź to 1 kwietnia 2019 r. Zgodnie z art. 25 § 2 Kodeksu pracy, umowa o pracę na okres próbny nie może trwać dłużej niż 3 miesiące. W przypadku umowy zawartej na 3 miesiące, czas ten kończy się w ostatni dzień trzeciego miesiąca. W analizowanym przypadku umowa została zawarta 2 stycznia 2019 r. i trwa przez styczeń, luty oraz marzec, co oznacza, że termin jej wygaśnięcia przypada na 31 marca 2019 r. Jednakże, ze względu na przepisy prawa pracy, umowa kończy się na koniec ostatniego dnia tego miesiąca, co oznacza, że ostatnim dniem obowiązywania umowy będzie 1 kwietnia 2019 r. To istotne zrozumienie, ponieważ pozwala pracodawcom i pracownikom na prawidłowe planowanie zatrudnienia oraz jego ewentualnych zakończeń. W praktyce, znajomość przepisów dotyczących umów o pracę na okres próbny pomaga uniknąć problemów prawnych związanych z nieprawidłowym rozwiązaniem umowy i wprowadza klarowność do relacji pracowniczych.

Pytanie 13

W Dzienniku Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej publikowane są

A. akty prawa miejscowego
B. uchwały Rady Ministrów
C. decyzje Prezydenta RP
D. rozporządzenia wydawane przez ministrów
Rozporządzenia wydawane przez ministrów to akty normatywne, które mają na celu uregulowanie spraw szczegółowych w ramach upoważnienia wynikającego z ustaw. Zgodnie z zasadami prawa administracyjnego, rozporządzenia są publikowane w Dzienniku Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej, co zapewnia ich powszechne obowiązywanie i dostępność. Przykładem zastosowania rozporządzenia jest regulacja dotycząca szczegółów dotyczących prowadzenia działalności gospodarczej, gdzie minister odpowiedzialny za daną dziedzinę wydaje akt wykonawczy, który precyzuje przepisy ustawy. W praktyce, takie rozporządzenia mogą dotyczyć m.in. norm technicznych, procedur administracyjnych lub zasad finansowania projektów publicznych. Dobre praktyki w zakresie tworzenia rozporządzeń obejmują konieczność konsultacji społecznych oraz oceny skutków regulacji, co ma na celu zwiększenie transparentności i efektywności przepisów. Publikacja rozporządzeń w Dzienniku Ustaw jest niezbędna dla zapewnienia przestrzegania zasady legalności oraz eliminacji arbitralności w działaniach administracji publicznej.

Pytanie 14

Umowa pożyczki została zawarta 02.12.2021 r. Pożyczkobiorca zobowiązał się do jej zwrotu w ciągu tygodnia. Ostatnim dniem, w którym pożyczka powinna być zwrócona, był dzień

Kalendarz grudzień 2021
PN6132027
WT7142128
ŚR18152229
CZW29162330
PT310172431
SO4111825
N5121926
A. 8 grudnia 2021 r.
B. 7 grudnia 2021 r.
C. 10 grudnia 2021 r.
D. 9 grudnia 2021 r.
Odpowiedź 9 grudnia 2021 r. jest poprawna, ponieważ umowa pożyczki została zawarta 2 grudnia 2021 r., a termin zwrotu wynosił tydzień. Tydzień od 2 grudnia to 7 dni, więc ostatnim dniem, w którym pożyczkobiorca powinien zwrócić pożyczkę, jest 9 grudnia. W praktyce, przy ustalaniu terminów w umowach, istotne jest zrozumienie, jak liczyć dni robocze oraz weekendy, co jest szczególnie ważne w kontekście umów biznesowych oraz transakcji finansowych. Warto również zwrócić uwagę na fakt, że różne umowy mogą mieć różne zapisy dotyczące terminów zwrotu, dlatego zawsze należy dokładnie czytać ich treść oraz znać zasady liczenia dni w kontekście prawnych zobowiązań. Obliczanie terminów w umowach jest kluczowe, aby uniknąć nieporozumień i potencjalnych problemów prawnych.

Pytanie 15

Informacje niejawne, których nieuprawnione ujawnienie może spowodować niezwykle poważną szkodę dla Rzeczypospolitej Polskiej, z uwagi na zagrożenie jej niepodległości, suwerenności lub integralności, otrzymują klauzulę

A. ściśle tajne
B. zastrzeżone
C. informacje niejawne
D. poufne
Odpowiedzi 'informacje niejawne', 'zastrzeżone' oraz 'poufne' są niepoprawne z kilku powodów. Informacje niejawne to szeroki termin, który obejmuje wszystkie kategorie informacji objęte klauzulą tajności, jednak nie precyzuje ich poziomu zagrożenia ani potencjalnych konsekwencji ujawnienia. Kategoria 'zastrzeżone' odnosi się do informacji, których ujawnienie może prowadzić do umiarkowanej szkody dla interesów państwowych, ale nie ma tak poważnych konsekwencji jak w przypadku informacji 'ściśle tajnych'. Klauzula 'poufne' z kolei dotyczy informacji, których ujawnienie byłoby niekorzystne, ale nie do tego stopnia, że zagrażałoby niepodległości lub integralności państwa. Typowym błędem jest mylenie poziomów tajności, co może prowadzić do nieprawidłowej oceny ryzyka związanego z ujawnieniem informacji. W kontekście ochrony informacji niejawnych istotne jest zrozumienie różnic między tymi poziomami, aby skutecznie zarządzać ryzykiem związanym z bezpieczeństwem informacji. Właściwe klasyfikowanie i zarządzanie informacjami niejawnymi jest zgodne z międzynarodowymi standardami ochrony danych, takimi jak ISO/IEC 27001, które podkreślają znaczenie odpowiedniego zarządzania ryzykiem oraz implementacji skutecznych procedur ochrony danych.

Pytanie 16

Zgodnie z ustawą Prawo spółdzielcze, organem spółdzielni odpowiedzialnym za nadzór i kontrolę działalności spółdzielni, jest

A. komisja rewizyjna
B. rada nadzorcza
C. zarząd
D. walne zgromadzenie
Rada nadzorcza jest kluczowym organem w strukturze spółdzielni, który odpowiada za nadzór i kontrolę nad całokształtem działalności spółdzielni. Jej głównym zadaniem jest zapewnienie, że zarząd spółdzielni działa zgodnie z przyjętymi regulacjami oraz interesami członków. Rada nadzorcza monitoruje realizację uchwał walnego zgromadzenia i kontroluje skuteczność działań zarządu, co jest niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania spółdzielni. Przykładowo, w sytuacjach, gdy zarząd podejmuje decyzje dotyczące dużych inwestycji, rada nadzorcza ma obowiązek ocenić ich celowość i zgodność z polityką spółdzielni. Dobre praktyki w zakresie funkcjonowania rad nadzorczych podkreślają również znaczenie transparentności działań oraz regularnych raportów, które są niezbędne do utrzymania zaufania członków spółdzielni. Warto również zauważyć, że rada nadzorcza działa na podstawie przepisów zawartych w ustawie Prawo spółdzielcze, co dodatkowo umacnia jej rolę jako organu kontrolnego.

Pytanie 17

Zatwierdzenie taryfy dla usług dystrybucji energii elektrycznej przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki w formie decyzji administracyjnej, ustalonej przez przedsiębiorstwo energetyczne, stanowi przykład

A. działania o charakterze społeczno-organizatorskim
B. aktu normatywnego
C. czynności materialno-technicznej
D. aktu administracyjnego
Zatwierdzenie taryfy dla usług dystrybucji energii elektrycznej przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki w formie decyzji administracyjnej jest typowym przypadkiem aktu administracyjnego, który ma na celu regulację działalności przedsiębiorstw energetycznych w Polsce. Akt administracyjny to dokument, w którym organ administracji publicznej podejmuje decyzje mające bezpośredni wpływ na sytuację prawną osób fizycznych lub prawnych. W kontekście regulacji energetycznych, zatwierdzenie taryfy jest istotne, ponieważ ma na celu zapewnienie sprawiedliwości i przejrzystości w ustalaniu cen za usługi dostarczania energii elektrycznej. Przykładowo, decyzje te są podejmowane na podstawie tzw. "ustawy Prawo energetyczne", która nakłada na organy regulacyjne obowiązek oceny zasadności taryf oraz ich wpływu na odbiorców. Dobrą praktyką w sektorze energetycznym jest również przeprowadzanie konsultacji społecznych przed zatwierdzeniem taryf, co zwiększa transparentność i akceptację społeczną dla ustalanych cen.

Pytanie 18

Jaki stosunek prawny odznacza się równouprawnieniem stron?

A. administracyjnoprawny
B. karnoprawny
C. proceduralno-administracyjny
D. cywilnoprawny
Odpowiedzi, które wskazują na stosunki proceduralno-administracyjne, administracyjnoprawne czy karnoprawne, nie pokazują tej równorzędności stron. W tych przypadkach jedna strona, najczęściej organ administracji, ma przewagę, co zaburza tę równowagę. W takich relacjach władza publiczna podejmuje decyzje, które mogą wpływać na obywateli, przez co nie są sobie równi. W prawie administracyjnym też nie ma tej równorzędności, bo strony są często w innych pozycjach. A w karnym to już w ogóle nie ma mowy o równorzędności, bo oskarżony jest w trudnej sytuacji wobec prokuratora. Takie różnice prowadzą do pomyłek, bo myli się ludziom równorzędność z innymi rodzajami interakcji prawnych, co może wprowadzać w błąd w zrozumieniu zasad prawa cywilnego.

Pytanie 19

Dochodami własnymi gminy są wpływy z podatku

A. z tytułu spadków i darowizn
B. z gier hazardowych
C. z sprzedaży towarów i usług
D. od podatku akcyzowego
Odpowiedzi, które nie dotyczą podatku od spadków i darowizn, wskazują na nieporozumienia dotyczące źródeł dochodów własnych gminy. Podatek od towarów i usług, znany również jako VAT, jest podatkiem pośrednim, który jest pobierany przez państwo i przekazywany do budżetu centralnego, a nie bezpośrednio do gmin. Gminy mogą jedynie otrzymywać część wpływów z tego podatku, co czyni go zewnętrznym źródłem dochodów. Podobnie, podatek od gier jest regulowany przez przepisy prawa krajowego i nie stanowi istotnego źródła finansowania dla gmin, a jego wpływy są ograniczone i nieregularne. Natomiast podatek akcyzowy jest pobierany na poziomie centralnym na określone towary, takie jak paliwa czy alkohol, a gminy nie mają bezpośredniego wpływu na stawki ani nie czerpią z niego dochodów. Właściwe zrozumienie tych różnic jest kluczowe dla analizy finansów lokalnych oraz kształtowania polityki podatkowej. Błędne przypisanie tych podatków do dochodów własnych gminy wynika z nieznajomości zasady podziału kompetencji między różnymi poziomami administracji publicznej oraz roli, jaką każda jednostka pełni w systemie podatkowym.

Pytanie 20

Wskaźniki, które oceniają kondycję finansową firmy oraz ilustrują relację zysku do innych wskaźników ekonomicznych, to wskaźniki

A. płynności
B. zadłużenia
C. aktywności
D. rentowności
Wskaźniki zadłużenia, aktywności i płynności, choć również istotne w analizie finansowej, nie koncentrują się bezpośrednio na ocenie rentowności przedsiębiorstwa. Wskaźniki zadłużenia, takie jak wskaźnik zadłużenia czy wskaźnik pokrycia odsetek, obrazują poziom zobowiązań przedsiębiorstwa w stosunku do jego aktywów oraz zdolność do obsługi tych zobowiązań. Ich analiza jest kluczowa dla oceny ryzyka finansowego, ale nie dostarcza informacji na temat zyskowności. Wskaźniki aktywności, takie jak wskaźnik rotacji zapasów czy rotacji należności, wskazują na efektywność wykorzystania aktywów w generowaniu przychodów, ale znów nie odzwierciedlają one bezpośrednio rentowności. Wreszcie, wskaźniki płynności, takie jak bieżący wskaźnik płynności czy szybki wskaźnik płynności, oceniają zdolność przedsiębiorstwa do regulowania swoich zobowiązań krótkoterminowych, co jest istotne dla zabezpieczenia stabilności finansowej, lecz nie ma bezpośredniego związku z tym, jak dobrze firma generuje zyski. Wybór wskaźników do analizy powinien być zatem dobrze przemyślany i dostosowany do konkretnego celu analizy, a pomylenie tych kategorii może prowadzić do zavołania błędnych wniosków dotyczących kondycji finansowej przedsiębiorstwa.

Pytanie 21

Umowa zlecenia charakteryzuje się tym, że

A. obowiązują przepisy dotyczące minimalnego wynagrodzenia za pracę
B. w każdej sytuacji zleceniobiorcy przysługuje zasiłek chorobowy w przypadku choroby
C. są regulowane przepisami Kodeksu pracy
D. w niektórych sytuacjach zlecający ma możliwość przekazania wykonania zlecenia innemu podmiotowi
Odpowiedź dotycząca możliwości powierzenia wykonania zlecenia osobie trzeciej jest prawidłowa, ponieważ zgodnie z Kodeksem cywilnym, przyjmujący zlecenie ma prawo do delegowania zadań. W praktyce oznacza to, że zleceniobiorca, w przypadku gdy nie jest w stanie wykonać zlecenia osobiście, może zlecić wykonanie zadania innym osobom, co jest korzystne szczególnie w branżach, gdzie zlecenia są różnorodne i wymagają specjalistycznych umiejętności. Na przykład, freelancer zajmujący się grafiką komputerową może zlecić wykonanie części projektu innemu grafikowi, co pozwala na efektywniejsze zarządzanie czasem i zasobami. Warto podkreślić, że decyzja o delegowaniu zadań nie powinna naruszać ogólnych zasad umowy oraz muszą być spełnione wymagania dotyczące jakości wykonania zlecenia, co jest zgodne z dobrymi praktykami w zakresie zarządzania projektami. Zrozumienie tej zasady jest kluczowe dla efektywnego zarządzania zleceniami i budowania relacji z klientami.

Pytanie 22

Który z podanych aktów prawnych stanowi akt prawa wewnętrznego obowiązującego?

A. Uchwała Rady Gminy Bielany w kwestii ustalenia wzorów formularzy informacji podatkowych oraz deklaracji podatkowych
B. Rozporządzenie Prezydenta RP dotyczące utworzenia wojewódzkich sądów administracyjnych oraz wyznaczenia ich siedzib i obszarów właściwości
C. Rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi na temat warunków oraz procedury zamiany nieruchomości
D. Zarządzenie Ministra Zdrowia w sprawie zatwierdzenia regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Zdrowia
Zarządzenie Ministra Zdrowia w sprawie ustalenia regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Zdrowia jest aktem prawa wewnętrznego, ponieważ regulacje te dotyczą struktury i organizacji wewnętrznej ministerstwa, co ma istotne znaczenie dla funkcjonowania administracji publicznej. Akt ten ma na celu uregulowanie kwestii związanych z organizacją pracy, podziałem zadań oraz odpowiedzialnością w ramach ministerstwa. W praktyce, tego rodzaju zarządzenia są kluczowe dla efektywnego zarządzania instytucjami rządowymi, ponieważ umożliwiają dostosowanie struktury organizacyjnej do aktualnych potrzeb i wyzwań. Przykładem zastosowania może być wprowadzenie zmian w regulaminie, które zwiększają efektywność działania zespołów ministerialnych lub implementują nowe procedury zgodne z obowiązującymi standardami zarządzania. Warto zaznaczyć, że akty te, mimo że są wewnętrzne, mogą mieć istotny wpływ na podejmowane decyzje i wprowadzenie innowacji w obrębie administracji publicznej.

Pytanie 23

Do Gminy Trzciana wpłynął wniosek o rozpoczęcie procedury dotyczącej nieruchomości usytuowanej na terenie Gminy Trzciana oraz Gminy Łapanów. W tej sprawie, organem właściwym do podjęcia decyzji jest

A. wójt gminy, na terenie której leży większa część nieruchomości
B. Wójt Gminy Trzciana, ponieważ to do urzędu tej gminy wpłynął wniosek o rozpoczęcie procedury
C. każdy z wójtów w odniesieniu do części nieruchomości znajdującej się w granicach jego gminy
D. Starosta Powiatu Bocheńskiego, ponieważ obie gminy są częścią tego powiatu
Wybór odpowiedzi, w której wskazuje się, że właściwy jest każdy z wójtów w zakresie części nieruchomości znajdującej się na obszarze jego gminy, jest błędny, ponieważ wprowadza niepotrzebne zamieszanie i może prowadzić do konfliktów kompetencyjnych. Przepisy prawa administracyjnego jasno określają, że w przypadku nieruchomości leżących na granicy gminy, decyzje powinny być podejmowane przez jednego wójta, co jest kluczowe dla efektywności i spójności działań administracyjnych. Z kolei wskazanie starosty powiatu jako właściwego organu w tej sprawie również jest nieadekwatne, ponieważ starosta zajmuje się innymi rodzajami spraw, zgodnie z kompetencjami wynikającymi z przepisów prawa. Również twierdzenie, że wójt gminy, w której znajduje się większa część nieruchomości, powinien podejmować decyzje, może być mylące, jeśli nie jest uwzględnione w kontekście większej całości administracyjnej. Istotnym błędem jest także pomijanie zasadności właściwości miejscowej w kontekście lokalnych uwarunkowań oraz potrzeby mieszkańców. Prawidłowe podejście do tych spraw opiera się na zasadach efektywności, lokalności i odpowiedzialności, co jest kluczowe dla prawidłowego działania administracji publicznej.

Pytanie 24

Jakie są działania pierwszej pomocy przy oparzeniu pierwszego stopnia?

A. przemyciu oparzonej skóry zimną, czystą wodą
B. nałożeniu na dotkniętą skórę maści o tłustej konsystencji
C. posypaniu oparzonej skóry talkiem kosmetycznym
D. zastosowaniu środków uspokajających
Przemycie poparzonej skóry czystą, chłodną wodą to najważniejszy krok w pierwszej pomocy przy poparzeniu pierwszego stopnia. Poparzenia tego typu obejmują jedynie naskórek, co skutkuje zaczerwienieniem i bólem, ale nie uszkadzają głębszych warstw skóry. Chłodna woda (około 15-25°C) działa kojąco, zmniejszając ból i obrzęk, a także hamując dalsze uszkodzenia tkanek. Ważne jest, aby nie stosować lodu ani bardzo zimnej wody, ponieważ to może prowadzić do odmrożeń i pogorszenia stanu. W przypadku poparzenia, skórę należy schładzać przez co najmniej 10-20 minut. Dodatkowo, po przemyciu warto nałożyć na skórę chłodny kompres lub żel aloesowy, który przyspieszy proces regeneracji. W praktyce, umiejętność udzielania pierwszej pomocy przy poparzeniach opiera się na jasnych standardach, takich jak wytyczne Amerykańskiego Czerwonego Krzyża oraz inne międzynarodowe zalecenia, które promują bezpieczeństwo i skuteczność interwencji medycznych.

Pytanie 25

Adam Sokołowski, uczestnik postępowania administracyjnego, został całkowicie ubezwłasnowolniony z powodu pogłębiającej się choroby psychicznej. W tej sytuacji organ administracyjny

A. kończy postępowanie
B. wstrzymuje postępowanie
C. może wstrzymać postępowanie
D. może zakończyć postępowanie
Stwierdzenie, że organ administracyjny może umorzyć postępowanie, jest błędne, ponieważ umorzenie postępowania administracyjnego oznacza zakończenie sprawy bez wydania decyzji merytorycznej. Umorzenie może mieć miejsce jedynie w określonych sytuacjach, takich jak wycofanie wniosku przez stronę czy ustanie przedmiotu sprawy. W przypadku ubezwłasnowolnienia, nadal istnieje potrzeba prowadzenia postępowania, ale ze względu na stan zdrowia strony, konieczne jest wstrzymanie jego dalszego toku do momentu ustalenia pełnomocnika. Podobnie, odpowiedzi sugerujące, że organ może zawiesić postępowanie, ale także umarza je, mylą te dwa pojęcia. Zawieszenie to działanie tymczasowe, które ma na celu ochronę praw osoby, zaś umorzenie jest definitywnym zakończeniem sprawy. Często popełnianym błędem jest mylenie tych terminów oraz nie zauważenie, że w sytuacjach, gdzie występuje ubezwłasnowolnienie, ochrona praw jednostki staje się kluczowa, co powinno prowadzić do zawieszenia postępowania, a nie jego umorzenia. Ostatecznie, działania organu powinny być zgodne z zasadami ochrony praw jednostki, a także powinny uwzględniać przepisy prawa, które mają na celu zapewnienie odpowiedniej reprezentacji osób, które nie są w stanie samodzielnie podejmować decyzji.

Pytanie 26

Małoletni uzyskuje ograniczoną zdolność do czynności prawnych w momencie, gdy osiągnie

A. 12 lat
B. 17 lat
C. 13 lat
D. 15 lat
Odpowiedź 13 lat jest prawidłowa, ponieważ zgodnie z polskim Kodeksem cywilnym, małoletni nabywa ograniczoną zdolność do czynności prawnych w chwili ukończenia 13. roku życia. Oznacza to, że od tego momentu małoletni może dokonywać czynności prawnych, ale tylko w granicach określonych przez przepisy prawa. Na przykład, małoletni może samodzielnie zawierać umowy sprzedaży drobnych rzeczy, co jest ważne z perspektywy jego rozwoju osobistego i społecznego. W praktyce, daje to możliwość uczestniczenia w obrocie prawnym, jednakże w wielu przypadkach wymaga to zgody przedstawiciela ustawowego. Warto również zaznaczyć, że przed ukończeniem 13. roku życia, małoletni może dokonywać jedynie czynności, które nie mają dla niego istotnych skutków prawnych, co podkreśla znaczenie tego etapu w kształtowaniu zdolności do podejmowania decyzji. W kontekście dobrych praktyk, ważne jest, aby rodzice lub opiekunowie edukowali młodzież na temat ich praw i obowiązków, co z kolei może wpłynąć na świadome podejmowanie decyzji w przyszłości.

Pytanie 27

Z zamieszczonego przepisu Kodeksu postępowania administracyjnego wynika, że należy przywrócić uchybiony termin, jeżeli w uzasadnieniu prośby o przywrócenie terminu zainteresowany

„Art. 58. § 1. W razie uchybienia terminu należy przywrócić termin na prośbę zainteresowanego, jeżeli uprawdopodobni, że uchybienie nastąpiło bez jego winy.
§ 2. Prośbę o przywrócenie terminu należy wnieść w ciągu siedmiu dni od dnia ustania przyczyny uchybienia terminu. Jednocześnie z wniesieniem prośby należy dopełnić czynności, dla której określony był termin.
§ 3. Przywrócenie terminu do złożenia prośby przewidzianej w § 2 jest niedopuszczalne."
A. tłumaczył się, że zapomniał o terminie.
B. uprawdopodobnił swoją winę.
C. nie uprawdopodobnił braku swojej winy.
D. uprawdopodobnił brak swojej winy.
Odpowiedź "uprawdopodobnił brak swojej winy" jest prawidłowa, ponieważ zgodnie z art. 58 § 1 Kodeksu postępowania administracyjnego, możliwość przywrócenia uchybionego terminu uzależniona jest od wykazania, że uchybienie nastąpiło bez winy zainteresowanego. W praktyce oznacza to, że osoba, która nie zdołała dotrzymać terminu, musi przedstawić dowody na okoliczności, które usprawiedliwiają brak działania w określonym czasie. Przykładem może być sytuacja, w której osoba nie mogła złożyć wniosku z powodu choroby lub innego nieprzewidzianego zdarzenia. Tego typu okoliczności wymagają jednak odpowiedniego udokumentowania, na przykład zaświadczeniem lekarskim. Zrozumienie tej zasady jest kluczowe dla skutecznego korzystania z instytucji przywracania terminów w postępowaniu administracyjnym, co jest standardem w praktyce prawnej. Warto również pamiętać, że sama prośba o przywrócenie terminu musi być złożona w odpowiednim terminie, co dodatkowo podkreśla znaczenie przestrzegania zasad procedury administracyjnej.

Pytanie 28

Instrumentem prawnym zabezpieczającym wierzytelności, na mocy którego wierzyciel ma prawo dochodzić zaspokojenia z majątku nieruchomego, jest

A. służebność osobista
B. hipoteka
C. zastaw
D. służebność gruntowa
Hipoteka jest jednym z najważniejszych instrumentów zabezpieczających wierzytelności, który umożliwia wierzycielowi uzyskanie zaspokojenia z wartości nieruchomości. Zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, szczególnie Kodeksu cywilnego, hipoteka obciąża nieruchomość na rzecz wierzyciela, co oznacza, że w przypadku niewywiązywania się dłużnika ze zobowiązań, wierzyciel ma prawo dochodzić swoich roszczeń poprzez sprzedaż obciążonej nieruchomości. Przykładem zastosowania hipoteki jest sytuacja, gdy osoba fizyczna zaciąga kredyt hipoteczny na zakup mieszkania – bank, jako wierzyciel, ustanawia hipotekę na tej nieruchomości, co daje mu zabezpieczenie na wypadek, gdyby kredytobiorca przestał spłacać zobowiązania. W praktyce, ustanowienie hipoteki wymaga wpisu do księgi wieczystej, co jest kluczowym krokiem w procesie zabezpieczania wierzytelności. Dobrą praktyką jest regularne monitorowanie stanu obciążenia nieruchomości, aby uniknąć sytuacji, w której nieruchomość jest obciążona więcej niż jedną hipoteką, co może skomplikować proces egzekucji roszczeń.

Pytanie 29

Zgodnie z przepisami BHP, powierzchnia blatu biurka powinna być

A. lśniąca o ciemnej barwie
B. lśniąca o jasnej barwie
C. matowa o jasnej barwie
D. matowa o ciemnej barwie
Powierzchnia blatu biurka powinna być matowa barwy jasnej, ponieważ zgodnie z przepisami BHP matowe wykończenie zmniejsza odblaski, co przyczynia się do większego komfortu pracy oraz redukuje zmęczenie oczu. W środowisku biurowym, gdzie wiele godzin spędza się przed komputerem, odpowiednie oświetlenie oraz wykończenie powierzchni mebli ma kluczowe znaczenie. Jasne barwy z kolei sprzyjają lepszemu oświetleniu przestrzeni, co może wpływać na ogólne samopoczucie pracowników oraz ich wydajność. Dodatkowo, matowe wykończenie jest bardziej odporne na zarysowania i łatwiejsze do utrzymania w czystości, co ma znaczenie w kontekście codziennego użytkowania biurka. Przykładowo, w biurach, gdzie używa się sprzętu elektronicznego, takie podejście może również wpłynąć na dłuższą żywotność mebli oraz ich estetykę. Przepisy BHP oraz standardy ergonomiczne podkreślają znaczenie ergonomicznych warunków pracy, co obejmuje również dobór odpowiednich materiałów i kolorów w wyposażeniu biurowym.

Pytanie 30

Na jakiej podstawie nawiązywany jest stosunek pracy?

A. Umowa agencyjna
B. Umowa o pracę
C. Umowa zlecenia
D. Umowa o dzieło
Umowa o pracę jest podstawowym dokumentem regulującym stosunek pracy między pracownikiem a pracodawcą. Przepisy Kodeksu pracy jasno definiują, że umowa o pracę ustala prawa i obowiązki obu stron, obejmując m.in. wynagrodzenie, czas pracy, miejsce pracy oraz obowiązki pracownika. Umowa ta może być zawarta na czas nieokreślony, określony lub na okres próbny, co pozwala na elastyczność w zatrudnieniu. Przykład zastosowania umowy o pracę można zobaczyć w wielu przedsiębiorstwach, gdzie pracownicy są zatrudniani na podstawie takich umów, co zapewnia im stabilność oraz określone zabezpieczenia, jak płatny urlop czy wynagrodzenie za pracę w godzinach nadliczbowych. Dobre praktyki w zakresie zatrudnienia zalecają spisywanie umowy o pracę na piśmie, co ułatwia rozwiązanie ewentualnych sporów w przyszłości. Właściwe zrozumienie tego dokumentu jest kluczowe dla pracowników, aby znali swoje prawa i obowiązki.

Pytanie 31

Jeśli PKB wynosi 190 000 min dolarów, a populacja kraju to 38 min mieszkańców, to jakie jest PKB na jednego mieszkańca?

A. 50 $
B. 500 $
C. 5 $
D. 5 000 $
Obliczenie Produktu Krajowego Brutto (PKB) na jednego mieszkańca jest kluczowym wskaźnikiem, który pozwala zrozumieć poziom życia i dobrobyt w danym kraju. Aby obliczyć PKB na mieszkańca, należy podzielić łączną wartość PKB przez liczbę mieszkańców. W tym przypadku, mając PKB wynoszące 190 000 milionów dolarów oraz 38 milionów mieszkańców, obliczenia przedstawiają się następująco: 190 000 000 000 / 38 000 000 = 5 000 dolarów. Takie podejście jest zgodne ze standardami analizy ekonomicznej i pozwala na porównanie różnych krajów pod kątem efektywności gospodarczej i standardu życia. Przykładem zastosowania tego wskaźnika jest analiza i porównanie krajów w raportach gospodarczych czy przy ocenie polityki społecznej. Znajomość PKB na mieszkańca umożliwia także lepsze planowanie budżetowe oraz inwestycje w infrastrukturę, edukację i zdrowie publiczne, co przyczynia się do poprawy jakości życia obywateli.

Pytanie 32

Zgodnie z klasyfikacją dowodów według źródła informacji, czym jest dowód rzeczowy w procedurze administracyjnej?

A. przesłuchanie strony
B. oględziny
C. zeznanie świadka
D. opinia biegłego
Oględziny to proces badania materiału dowodowego polegający na bezpośrednim zapoznaniu się z przedmiotem sprawy, co czyni je jednym z kluczowych dowodów rzeczowych w postępowaniu administracyjnym. W przeciwieństwie do opinii biegłego, która jest wynikiem analizy konkretnego przypadku przez specjalistę, oględziny pozwalają na zebrać informacje z pierwszej ręki. Oględziny mogą obejmować zarówno badanie rzeczy, jak i miejsc, które są istotne dla sprawy. Przykładowo, przy analizie wniosku o pozwolenie na budowę, urzędnicy mogą przeprowadzać oględziny terenu, by ocenić jego zgodność z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego. Zgodnie z zasadami dobrych praktyk, dokumentowanie takich oględzin jest niezwykle istotne, ponieważ pozwala na późniejsze potwierdzenie ustaleń. W kontekście dowodów rzeczowych, oględziny odgrywają fundamentalną rolę w ustaleniu faktów, które mogą być kluczowe dla rozstrzygania spraw administracyjnych.

Pytanie 33

Tajemnice państwowe, które są informacjami niejawnymi, wymagają ochrony od momentu ich wytworzenia przez czas trwania

A. 100 lat
B. 20 lat
C. 10 lat
D. 50 lat
Odpowiedź 50 lat jest poprawna, ponieważ zgodnie z przepisami prawa o ochronie informacji niejawnych w Polsce, tajemnica państwowa podlega ochronie przez okres 50 lat od daty jej wytworzenia. Taki okres ochrony ma na celu zapewnienie bezpieczeństwa informacji, które mogą mieć kluczowe znaczenie dla funkcjonowania państwa oraz ochrony jego interesów. Przykładem zastosowania tego przepisu jest dokumentacja dotycząca strategii obronnych, która może zawierać wrażliwe dane dotyczące technologii wojskowych. W praktyce, ochrona tajemnic państwowych przez 50 lat oznacza, że po upływie tego czasu, informacje mogą stać się dostępne dla szerokiego kręgu odbiorców, co często jest niezbędne dla celów badawczych oraz historycznych. W związku z tym, organizacje i instytucje zajmujące się archiwizacją informacji niejawnych muszą przestrzegać określonych procedur, aby zapewnić, że dane są odpowiednio zabezpieczone przez cały okres ich ochrony, a także, aby po upływie tego czasu mogły być właściwie udostępnione zgodnie z obowiązującymi regulacjami prawnymi.

Pytanie 34

Kto powołuje Prezesa Najwyższej Izby Kontroli?

A. Sejm za zgodą Senatu
B. Prezydent
C. Prezes Rady Ministrów
D. sam Sejm
Prawidłowa odpowiedź to "Sejm za zgodą Senatu", ponieważ zgodnie z Konstytucją Rzeczypospolitej Polskiej, Prezes Najwyższej Izby Kontroli (NIK) jest powoływany przez Sejm, ale wymaga to także zgody Senatu. Ta procedura ma na celu zapewnienie demokratycznej kontroli nad instytucją, której zadaniem jest nadzór nad działalnością organów władzy publicznej. Przykładowo, Prezes NIK odgrywa kluczową rolę w audytach i kontrolach finansowych, co ma zasadnicze znaczenie dla transparentności i odpowiedzialności publicznej. Powołanie Prezesa NIK przez Sejm, w połączeniu z akceptacją Senatu, wskazuje na potrzebę współpracy i wzajemnego zaufania instytucji, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w zakresie zarządzania publicznego i dobrych rządów. Rozumienie tej procedury jest istotne dla każdego, kto zajmuje się analizą instytucji państwowych, a także dla osób zainteresowanych tematyką audytów i kontroli państwowej.

Pytanie 35

W przypadku, gdy umowa o pracę nie została zawarta w formie pisemnej, pracodawca ma obowiązek na piśmie potwierdzić pracownikowi ustalenia dotyczące stron umowy, jej rodzaju oraz warunków zatrudnienia?

A. w dniu rozpoczęcia pracy
B. w terminie 7 dni od rozpoczęcia pracy
C. w terminie 14 dni od rozpoczęcia pracy
D. przed dopuszczeniem pracownika do pracy
Odpowiedź 'przed dopuszczeniem pracownika do pracy' jest poprawna, ponieważ zgodnie z przepisami Kodeksu pracy, w sytuacji gdy umowa o pracę nie została zawarta w formie pisemnej, pracodawca ma obowiązek potwierdzić na piśmie ustalenia dotyczące stron umowy, rodzaju umowy oraz jej warunków przed rozpoczęciem pracy przez pracownika. Działanie to ma na celu zapewnienie przejrzystości i jasności w relacji między pracodawcą a pracownikiem. Przykładowo, jeżeli pracodawca nie potwierdzi ustaleń przed rozpoczęciem pracy, może to prowadzić do sporów dotyczących warunków zatrudnienia, które mogą być trudne do rozwiązania. Dobre praktyki w zakresie zarządzania zasobami ludzkimi zalecają, aby wszelkie umowy i potwierdzenia były dokumentowane przed rozpoczęciem jakiejkolwiek współpracy. Takie podejście nie tylko chroni obie strony, ale także ułatwia późniejsze ustalenia dotyczące wynagrodzenia, czasu pracy czy obowiązków służbowych.

Pytanie 36

Jakie jest ciało odpowiedzialne za nadzór nad działalnością samorządów terytorialnych?

A. Rada Ministrów
B. Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej
C. odpowiedni minister
D. wojewoda
Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej nie pełni roli organu nadzoru nad działalnością jednostek samorządu terytorialnego; jego głównym zadaniem jest reprezentowanie państwa na zewnątrz oraz zapewnienie ciągłości władzy państwowej. Rada Ministrów, jako organ wykonawczy rządu, odpowiada za politykę rządową, a nie za kontrolę działalności samorządów. Właściwy minister, chociaż ma kompetencje w zakresie poszczególnych dziedzin jak edukacja czy zdrowie, również nie sprawuje nadzoru nad działalnością samorządów. Takie błędne myślenie może wynikać z nieznajomości struktury administracyjnej państwa i z mylenia kompetencji organów centralnych z kompetencjami organów nadzoru na szczeblu regionalnym. Ważne jest, aby zrozumieć, że nadzór nad samorządem lokalnym wiąże się ściśle z kompetencjami wojewody, który jest przedstawicielem rządu w terenie i ma za zadanie monitorować prawidłowość działań samorządów w kontekście przestrzegania prawa. Ignorowanie tej struktury może prowadzić do nieporozumień dotyczących odpowiedzialności poszczególnych organów oraz ich zadań, co z kolei może utrudnić skuteczne zarządzanie i koordynację działań na poziomie lokalnym.

Pytanie 37

Jeżeli wartość obrotów debetowych na koncie księgowym wynosi 1900 zł, a obroty kredytowe osiągają 500 zł, to jakie jest saldo końcowe?

A. 2 400 zł
B. 500 zł
C. 1 400 zł
D. 1 900 zł
Saldo końcowe na koncie księgowym ustalamy, odejmując obroty kredytowe od debetowych. W tym przypadku mamy 1900 zł po stronie debetowej i 500 zł po stronie kredytowej. Więc robimy prostą matematyczną operację: 1900 zł minus 500 zł to 1400 zł. Czyli saldo końcowe to 1400 zł. To jest ważna zasada w rachunkowości, żeby każda transakcja była dobrze zarejestrowana z obu stron - debetowej i kredytowej. W realnym świecie, szczególnie w dużych firmach, takie obliczenia mają znaczenie, bo pomagają utrzymać dobrą płynność finansową i podejmować lepsze decyzje o inwestycjach czy podziale zasobów. Poza tym, regularne sprawdzanie sald kont pomaga wyłapać jakieś błędy, co jest kluczowe dla jasności finansowej.

Pytanie 38

Jedną z cech państwowego funduszu celowego jest to, że

A. posiada status osoby prawnej
B. z jego funduszy nie mogą być udzielane pożyczki jednostkom samorządu terytorialnego
C. jego koszty są pokrywane na realizację wyodrębnionych zadań publicznych
D. jest zakładany na podstawie rozporządzenia odpowiedniego ministra
Cechą państwowego funduszu celowego jest to, że jego koszty są ponoszone na realizację wyodrębnionych zadań państwowych. Fundusze celowe mają na celu finansowanie określonych działań, które są zgodne z polityką rządu, a ich struktura jest dostosowana do zapewnienia efektywności wydatków publicznych. Przykładem zastosowania tego mechanizmu może być Fundusz Ochrony Środowiska, który gromadzi środki z opłat ekologicznych i przeznacza je na działania związane z ochroną środowiska, takie jak projekty dotyczące odnawialnych źródeł energii czy poprawy jakości powietrza. Dobrą praktyką jest, aby fundusze te były zarządzane przez odpowiednie instytucje, które posiadają wiedzę i doświadczenie w danej dziedzinie, co zwiększa skuteczność realizacji zadań. Ponadto, fundusze celowe powinny być transparentne, a ich wydatki podlegać regularnym kontrolom, aby zapewnić odpowiedzialność i efektywność gospodarowania publicznymi środkami.

Pytanie 39

Ciągłe i długotrwałe nękanie lub zastraszanie pracownika, które prowadzi do obniżenia jego oceny przydatności zawodowej, mające na celu poniżenie, ośmieszenie, izolację lub wykluczenie go z grupy współpracowników, to

A. dyskryminacja pośrednia
B. molestowanie
C. mobbing
D. dyskryminacja bezpośrednia
Wybór odpowiedzi związanych z dyskryminacją, zarówno bezpośrednią, jak i pośrednią, nie odzwierciedla złożoności zjawiska mobbingu. Dyskryminacja bezpośrednia odnosi się do sytuacji, w których pracownik jest traktowany gorzej z powodu cech osobistych, takich jak płeć, rasa czy niepełnosprawność. W tym przypadku mamy do czynienia z konkretnymi działaniami, które są wymierzone przeciwko jednostce na podstawie tych cech, a nie z systematycznym nękaniem. Z kolei dyskryminacja pośrednia występuje, gdy pozornie neutralna zasada, kryterium lub praktyka faworyzuje jedną grupę kosztem innej, co również nie odnosi się bezpośrednio do mobbingu. Molestowanie, z drugiej strony, może obejmować różnorodne formy niepożądanego zachowania o charakterze seksualnym, ale nie jest tożsame z długotrwałym nękaniem, które charakteryzuje mobbing. W praktyce, pomylenie tych terminów może prowadzić do niedostatecznego rozumienia problemu w miejscu pracy, co skutkuje brakiem odpowiednich reakcji ze strony pracodawców na sytuacje mobbingu, co z kolei może negatywnie wpłynąć na dobrostan pracowników i atmosferę w zespole.

Pytanie 40

Zgodnie z zamieszczonym przepisem ustawy odpis skrócony aktu małżeństwa nie zawiera informacji dotyczącej

Wyciąg z ustawy Prawo o aktach stanu cywilnego
(…)
Art. 48
(…)
3. Odpis skrócony aktu małżeństwa zawiera:
1)nazwiska i imiona oraz nazwiska rodowe małżonków, daty i miejsca ich urodzenia;
2)datę i miejsce zawarcia małżeństwa;
3)nazwiska rodowe i imiona rodziców osób, które zawarły małżeństwo;
4)nazwisko lub nazwiska małżonków, które będą nosić po zawarciu małżeństwa;
5)nazwisko małżonków, jeżeli jest inne niż w pkt 4;
6)nazwisko dzieci zrodzonych z tego małżeństwa;
7)adnotację o ustaniu małżeństwa, jego unieważnieniu, ustaleniu nieistnienia małżeństwa, separacji, zniesieniu separacji, oznaczenie sądu, sygnaturę akt sprawy, datę uprawomocnienia się orzeczenia oraz oznaczenie aktu zgonu.
A. nazwisk i imion oraz nazwisk rodowych małżonków.
B. miejsca zamieszkania małżonków.
C. daty i miejsca zawarcia małżeństwa.
D. nazwiska dzieci zrodzonych z tego małżeństwa.
Twoja odpowiedź na to pytanie jest trafna. Odpis skrócony aktu małżeństwa rzeczywiście nie zawiera miejsca zamieszkania małżonków. Zgodnie z przepisami prawnymi, w takim dokumencie znajdziemy tylko najważniejsze informacje, jak imiona i nazwiska małżonków, ich daty urodzenia oraz datę i miejsce zawarcia małżeństwa. Moim zdaniem, to dość ciekawe, że pomijane są szczegóły dotyczące miejsca zamieszkania, ale to wszystko jest zgodne z zasadą minimalizacji danych. To znaczy, że chodzi o ochronę prywatności. W praktyce, jeśli potrzebujemy takich informacji, można je znaleźć w innych dokumentach, takich jak akty urodzenia dzieci czy umowy. Pamiętaj, że odpis skrócony ma na celu przedstawienie tylko kluczowych danych, co ułatwia pracę urzędów. Zaufanie do instytucji publicznych w dużej mierze opiera się na tym, jak dokładne i rzetelne są te dokumenty.