Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik grafiki i poligrafii cyfrowej
  • Kwalifikacja: PGF.05 - Drukowanie cyfrowe i obróbka druków
  • Data rozpoczęcia: 8 grudnia 2025 14:13
  • Data zakończenia: 8 grudnia 2025 14:28

Egzamin zdany!

Wynik: 26/40 punktów (65,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Krawędzie banera reklamowego, który ma być zawieszony na linkach, powinny być wyposażone w metalowe

A. stelaże
B. listwy
C. oczka
D. tuleje
Stelaże, listwy i tuleje nie są odpowiednimi rozwiązaniami do wzmacniania krawędzi banerów reklamowych przeznaczonych do zawieszenia na linkach. Stelaże są konstrukcjami, które służą do podtrzymywania banerów w stałej pozycji, ale nie zabezpieczają w sposób efektywny krawędzi materiału. W przypadku banerów, które mają być zawieszane, stelaż mógłby być nadmiarowy i niepraktyczny, szczególnie w kontekście mobilnych i łatwych do transportu rozwiązań reklamowych. Listwy mogą być używane do wsparcia strukturalnego, jednak są one bardziej przeznaczone do banerów montowanych na stałe i nie zapewniają elastyczności wymaganego przy zawieszaniu na linkach. Tuleje, z kolei, są elementami stosowanymi do łączenia różnych części konstrukcji, ale nie pełnią funkcji mocujących w kontekście krawędzi banerów. Zastosowanie tych elementów może prowadzić do błędów w montażu, takich jak niewłaściwe napięcie materiału czy nierównomierne rozłożenie ciężaru, co może skutkować uszkodzeniem banera lub jego zerwaniem. Właściwe zrozumienie materiałów i metod montażu banerów reklamowych jest kluczowe dla ich skuteczności oraz trwałości.

Pytanie 2

Jakie materiały są odpowiednie do produkcji kart zbliżeniowych?

A. Tworzywo PCV
B. Papier barytowany
C. Folia wylewana
D. Tektura lita
Folia wylewana, choć może być stosunkowo elastycznym materiałem, nie zapewnia wystarczającej trwałości oraz odporności na uszkodzenia mechaniczne i chemiczne, co jest niezbędne dla kart zbliżeniowych, które narażone są na codzienne użytkowanie. Tektura lita, mimo że jest materiałem łatwym do produkcji, nie charakteryzuje się odpowiednią wytrzymałością ani odpornością na działanie wody, co może prowadzić do szybkiej degradacji karty. Papier barytowany, z kolei, jest materiałem stosowanym głównie w fotografii i nie zapewnia wymaganej sztywności ani odporności, co czyni go całkowicie niewłaściwym wyborem dla kart, które muszą wytrzymać intensywne użytkowanie. Wybór nieodpowiednich materiałów do produkcji kart zbliżeniowych wynika często z błędnego myślenia o ich funkcji – wiele osób może sądzić, że karty te mogą być wykonane z tańszych lub bardziej dostępnych materiałów, nie zdając sobie sprawy z ryzyk związanych z ich stosowaniem. Kluczowe jest zrozumienie, że karty zbliżeniowe pełnią ważną rolę w bezpiecznej identyfikacji i dostępie, dlatego ich wykonanie powinno opierać się na materiałach o wysokiej jakości, takich jak PCV, które gwarantują nie tylko funkcjonalność, ale także bezpieczeństwo użytkowników.

Pytanie 3

Wymiana tonerów w drukarce laserowej powinna być dokonana po wcześniejszym odłączeniu urządzenia od źródła zasilania z powodu

A. dążenia do ograniczenia zużycia energii elektrycznej.
B. możliwości wystąpienia niekontrolowanego wzrostu natężenia prądu.
C. ochrony kaset tonerów przed działaniem napięcia elektrycznego.
D. ryzyka porażenia prądem.
Niestety, Twoje odpowiedzi są błędne. Mówienie o oszczędzaniu energii czy zabezpieczaniu tonerów przed prądem nie dotyczy rzeczywistych zagrożeń, które mogą się zdarzyć podczas wymiany tonerów. Owszem, oszczędzanie energii to ważny temat, ale nie ma to dużego związku z naszym bezpieczeństwem w trakcie wymiany tonerów. Drukarki laserowe są zaprojektowane tak, żeby mogły być w trybie stand-by bez ryzyka dla użytkownika, jeśli przestrzegamy ogólnych zasad bezpieczeństwa. Co do zabezpieczeń kaset tonerów przed napięciem – tonery nie są groźne same w sobie, więc to nie kluczowa sprawa. A jeśli chodzi o skoki napięcia, to nowoczesne urządzenia mają zabezpieczenia, które chronią przed tymi problemami. Często myli się różne aspekty techniczne i trudno zrozumieć procedury bezpieczeństwa, co prowadzi do takich błędnych wniosków. Wymieniając tonery, najważniejsze jest usunięcie wszelkich zagrożeń elektrycznych, dlatego odłączanie zasilania to konieczność.

Pytanie 4

Jak nazywa się metoda, która polega na personalizacji druków?

A. Wydrukowanie na każdym egzemplarzu druku logotypu firmy
B. Wykonanie złoceń inicjałów na całej serii druków
C. Naniesienie na każdy egzemplarz druku zindywidualizowanych danych
D. Wykonanie nadruku z informacją RSVP
W przypadku wykonania złoceń inicjałów na całej serii druków mamy do czynienia z techniką, która nie spełnia kryteriów personalizacji. Słoceń inicjałów dotyczy całej partii produktów, a nie indywidualnych egzemplarzy. Tego rodzaju podejście skupia się na estetyce wizualnej, a nie na dostosowywaniu treści do konkretnych odbiorców. Wykonanie nadruku z informacją RSVP również nie jest formą personalizacji, ponieważ dotyczy ogólnej informacji, która nie zawiera zindywidualizowanych danych dotyczących każdego gościa. To podejście może być użyteczne w kontekście organizacji wydarzeń, ale nie wpływa na personalizację każdego egzemplarza. Podobnie, wydrukowanie logotypu firmy na każdym egzemplarzu nie klasyfikuje się jako personalizacja, ponieważ jest to standardowa praktyka brandingowa, a nie modyfikacja treści. Najczęściej popełnianym błędem jest utożsamianie personalizacji z ogólnym ozdabianiem dokumentów lub wprowadzaniem jednorodnych elementów graficznych. Personalizacja powinna koncentrować się na zwiększeniu interakcji z odbiorcą poprzez dostosowanie treści do jego potrzeb, a nie na jednorodnym podejściu stosowanym do całej serii materiałów. Kluczowym aspektem, który należy zrozumieć, jest to, że personalizacja wymaga uwzględnienia unikalnych informacji dla każdego odbiorcy, co jest zbieżne z aktualnymi trendami w marketingu opartym na danych.

Pytanie 5

Jakie rodzaje atramentów powinny być użyte do drukowania etykiet z elementem, który zmienia kolor w zależności od temperatury zapakowanego produktu?

A. Atramenty termochromowe
B. Atramenty fluoryzujące
C. Atramenty wodne
D. Atramenty lateksowe
Wybór atramentów wodnych, lateksowych czy fluoryzujących do wydruków etykiet z elementem zmieniającym barwę przy zmianie temperatury jest błędny z kilku powodów. Atramenty wodne są powszechnie stosowane w różnych aplikacjach drukarskich dzięki ich niskiej toksyczności i łatwości w użyciu, jednak nie posiadają one właściwości zmiany koloru w odpowiedzi na temperaturę. Z kolei atramenty lateksowe, mimo że są bardziej ekologiczne i oferują dobrą trwałość, również nie wykazują żadnej reakcji na zmiany temperatury, a ich zastosowanie ogranicza się głównie do druku wielkoformatowego i aplikacji na zewnątrz. Fluoryzujące atramenty, choć mogą przyciągać uwagę dzięki intensywnym kolorom, nie są zaprojektowane do zmiany barwy pod wpływem temperatury. Wybierając niewłaściwy rodzaj atramentu, można napotkać problemy z identyfikacją produktów, co może prowadzić do błędów w zarządzaniu temperaturą przechowywania oraz wpływać na jakość i bezpieczeństwo wyrobów. Kluczowym błędem myślowym przy wyborze atramentów do takich zastosowań jest zakładanie, że wszystkie atramenty nadają się do każdego celu, co w praktyce prowadzi do nieefektywności oraz niższej jakości końcowego produktu.

Pytanie 6

Filament, który jest ekologiczny i podlega rozkładowi biologicznemu, to

A. Z-GLASS
B. ABS
C. PLA
D. Nylon
PLA, czyli kwas polimlekowy, to materiał klasyfikowany jako ekologiczny i biodegradowalny. Jest produkowany z surowców odnawialnych, takich jak skrobia kukurydziana czy trzcina cukrowa. W porównaniu do plastików opartych na ropie naftowej, PLA jest bardziej przyjazny dla środowiska, ponieważ w procesie degradacji przekształca się w dwutlenek węgla i wodę, co czyni go idealnym wyborem do zastosowań, w których kluczowe jest ograniczenie negatywnego wpływu na planetę. Filamenty PLA znajdują szerokie zastosowanie w druku 3D, szczególnie w prototypowaniu, edukacji oraz w produkcji przedmiotów codziennego użytku. Dodatkowo, ze względu na swoje właściwości, PLA może być stosowany w produkcji biodegradowalnych jednorazowych produktów, takich jak kubki czy talerze. Należy jednak pamiętać, że choć PLA jest biodegradowalny, proces jego rozkładu wymaga odpowiednich warunków, takich jak dostęp do ciepła i wilgoci, więc nie degraduje się w typowych warunkach środowiskowych. W praktyce, dla osiągnięcia najlepszych rezultatów, należy stosować PLA w projektach, które uwzględniają jego właściwości i ograniczenia.

Pytanie 7

Do jakich wydruków używa się drewnianej ramy zwanej blejtramem?

A. Opakowań z tektury
B. Albumowych zdjęć
C. Naklejek samoprzylepnych
D. Obrazów na płótnie
Drewniany stelaż zwany blejtramem jest kluczowym elementem w procesie tworzenia i eksponowania obrazów na płótnie. Blejtram składa się z czterech połączonych ze sobą listew, które tworzą ramę, na którą naciągane jest płótno malarskie. Praktyka ta jest szeroko stosowana w malarstwie artystycznym, gdzie istotne jest, aby obraz był stabilny, a jednocześnie pozwalał na swobodne rozciąganie się materiału pod wpływem różnych czynników, takich jak wilgotność czy temperatura. Wysokiej jakości blejtramy są produkowane zgodnie z normami, które zapewniają ich trwałość oraz odporność na odkształcenia. Ważne jest, aby używać stelaży wykonanych z drewna sosnowego, dębowego czy cedrowego, które charakteryzują się odpowiednią wytrzymałością i estetyką. Na blejtramie można stosować różnorodne techniki malarskie, takie jak olej, akryl czy akwarela, co czyni go wszechstronnym rozwiązaniem dla artystów. Ponadto, blejtram ułatwia montaż i eksponowanie gotowych dzieł w galeriach i domach, co jest istotnym aspektem w profesjonalnej prezentacji sztuki.

Pytanie 8

Ile razy oraz jak należy złożyć arkusz papieru w formacie A2, aby uzyskać składkę A5?

A. 3-krotnie, prostopadle
B. 2-krotnie, równolegle
C. 4-krotnie, prostopadle
D. 3-krotnie, równolegle
Odpowiedź 3-krotnie, prostopadle jest prawidłowa, ponieważ aby uzyskać arkusz formatu A5 z A2, należy zrealizować konkretne kroki składania. Format A2 ma wymiary 420 mm x 594 mm, a A5 to 148 mm x 210 mm. Pierwsze złożenie powinno być wykonane wzdłuż dłuższego boku arkusza A2, co skutkuje uzyskaniem dwóch arkuszy A3 (297 mm x 420 mm). Następnie, składząc jeden z arkuszy A3 wzdłuż jego krótszego boku, uzyskujemy dwa arkusze A4 (210 mm x 297 mm). Ostatnie złożenie polega na złożeniu jednego z arkuszy A4 wzdłuż krótszego boku, co daje nam dwa arkusze A5. Zastosowanie tej metody składania jest zgodne z normami ISO 216, które definiują rozmiary papieru i zasady ich składania. W praktyce, technika ta jest powszechnie stosowana w drukarniach oraz przy produkcji materiałów biurowych, gdzie dokładność i efektywność są kluczowe.

Pytanie 9

Zlecenie obejmuje wydruk 50 kolorowych plakatów oraz 500 plakatów w tej samej wersji monochromatycznej. Który parametr w ustawieniach druku należy zmienić?

A. Format papieru
B. Wielkości marginesów
C. Tryb koloru
D. Rozmiar spadów
Wybór trybu koloru w ustawieniach sterownika jest kluczowym krokiem w procesie druku, zwłaszcza gdy zamówienie obejmuje zarówno wydruki kolorowe, jak i monochromatyczne. W przypadku tego konkretnego zadania, gdzie wymagane są 50 wielobarwnych plakatów oraz 500 plakatów w wersji monochromatycznej, zmiana trybu koloru pozwala na odpowiednie skonfigurowanie urządzenia do druku. Drukując w trybie kolorowym, urządzenie korzysta z pełnej palety barw, co jest niezbędne do uzyskania wysokiej jakości kolorowych plakatów. Natomiast w przypadku plakatów monochromatycznych, tryb ten powinien być ustawiony na czarno-biały, co wpływa na oszczędność tuszu oraz czas drukowania. Praktyczne zastosowanie tej wiedzy w codziennej pracy drukarni pozwala na efektywne zarządzanie zasobami i minimalizację kosztów produkcji. Kluczowe jest, aby operatorzy drukarek rozumieli różnice między tymi trybami i umieli je odpowiednio zastosować w zależności od potrzeb klienta, co jest zgodne z najlepszymi praktykami branżowymi, takimi jak standard ISO 12647 dotyczący procesu druku.

Pytanie 10

Wydruki wielkoformatowe, które są narażone na działanie warunków atmosferycznych, powinny być zabezpieczone

A. płótnem canvas
B. laminatem UV
C. folią wylewaną
D. lakierem UV
Laminat UV to materiał, który stosuje się do ochrony wydruków wielkoformatowych narażonych na działanie czynników atmosferycznych. Główna zaleta laminatu UV polega na jego zdolności do blokowania promieniowania ultrafioletowego, co znacząco zwiększa odporność druku na blaknięcie oraz degradację. Zastosowanie laminatu UV nie tylko prolonguje żywotność grafik wystawowych, ale także poprawia ich estetykę, nadając im błyszczące lub matowe wykończenie, w zależności od potrzeb klienta. W praktyce, laminaty UV są często wykorzystywane w promocjach outdoorowych, takich jak billboardy, banery czy plakaty, które muszą przetrwać w trudnych warunkach atmosferycznych. Warto również zauważyć, że laminacja chroni wydruki przed zarysowaniami i zabrudzeniami, co jest kluczowe w przypadku ekspozycji w miejscach o dużym natężeniu ruchu. Standardy branżowe wskazują, że korzystanie z laminatów UV to najlepsza praktyka przy projektowaniu materiałów reklamowych, które mają być wytrzymałe oraz estetyczne.

Pytanie 11

Wykończenie reprodukcji obrazu drukowanego na tkaninie typu canvas może polegać na

A. bigowaniu fragmentów obrazu
B. kalandrowaniu gotowych wydruków
C. oczkowaniu brzegów wydruku
D. naciągnięciu na blejtram
Naciągnięcie reprodukcji obrazu na blejtram to kluczowy etap w obróbce wykończeniowej druków na podłożu typu canvas. Polega on na napięciu materiału na drewnianej konstrukcji, co nie tylko poprawia estetykę, ale także stabilizuje wydruk, uniemożliwiając jego deformację. Blejtram, wykonany zazwyczaj z drewna sosnowego lub innego lekkiego, ale wytrzymałego materiału, jest dostępny w różnych rozmiarach. Proces naciągania wymaga precyzyjnego i równomiernego rozłożenia materiału, co zapewnia, że obraz nie będzie się marszczył ani falował. Dobrą praktyką jest stosowanie specjalnych zszywaczy do naciągania, co pozwala na uzyskanie mocnego i estetycznego wykończenia. Dodatkowo, naciągnięcie na blejtram umożliwia łatwe zawieszenie obrazu na ścianie, co jest istotne z punktu widzenia jego eksponowania. W kontekście standardów branżowych, technika ta jest powszechnie akceptowana i stosowana w profesjonalnych pracowniach graficznych oraz wystawienniczych, co potwierdza jej skuteczność i popularność w sztuce i dekoracji wnętrz.

Pytanie 12

Jakie urządzenie drukujące jest odpowiednie do wydruku grafik reklamowych umieszczanych na powierzchniach pojazdów?

A. drukarka elektrofotograficzna SRA3
B. maszyna rotograwirowa
C. drukarka fleksograficzna wąskowstęgowa
D. ploter solwentowy
Ploter solwentowy to optymalne rozwiązanie do drukowania grafik reklamowych, które są eksponowane na powierzchniach samochodów. Urządzenia te wykorzystują atramenty solwentowe, charakteryzujące się doskonałą odpornością na działanie warunków atmosferycznych oraz chemikaliów, co jest niezwykle istotne w przypadku aplikacji na pojazdach. Grafiki drukowane w technice solwentowej cechują się wysoką jakością, intensywnością kolorów oraz trwałością, co wydłuża czas ich eksploatacji. Przykładem zastosowania mogą być naklejki reklamowe na samochodach dostawczych, które nie tylko przyciągają uwagę, ale również promują markę w ruchu. W branży reklamy zewnętrznej ploter solwentowy jest standardem, a jego stosowanie zgodne jest z wytycznymi dotyczącymi druku wielkoformatowego, co zapewnia efektywność i skuteczność kampanii reklamowych.

Pytanie 13

Aby uzyskać portret o jakości fotograficznej w wydruku cyfrowym, powinno się zastosować papier

A. metalizowany
B. offsetowy
C. powlekany
D. niepowlekany
Wybór papieru powlekanego do cyfrowego wydruku portretu o jakości fotograficznej jest kluczowy dla uzyskania wysokiej jakości efektu wizualnego. Papier powlekany, dzięki swojej gładkiej powierzchni, pozwala na lepsze wchłanianie tuszu, co przekłada się na wyraźniejsze detale oraz intensywniejsze kolory. Tego typu papier jest często stosowany w profesjonalnych drukarniach oraz studiach fotograficznych, gdzie jakość wydruków jest priorytetem. Przykładowo, papier powlekany typu glossy lub satin jest idealny do druku zdjęć portretowych, ponieważ podkreśla kontrast oraz głębię kolorów, co jest niezwykle istotne w przypadku oświetlenia i tonacji skóry. Dodatkowo, stosowanie papieru powlekanego jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży fotograficznej, gdzie często wykorzystuje się go do produkcji albumów fotograficznych czy wystaw. Warto również zauważyć, że wybór odpowiedniego papieru wpływa nie tylko na jakość wizualną, ale również na trwałość wydruku, co jest istotne dla zachowania wspomnień w doskonałej formie przez wiele lat.

Pytanie 14

Aby wykonać wydruk banera reklamowego o wymiarach 9 x 3 m na materiale PVC, należy zastosować

A. karuzelę sitodrukową
B. maszynę offsetową
C. plotera wielkoformatowego
D. maszynę cyfrową CtPress
Wybór plotera wielkoformatowego do druku banera reklamowego o wymiarach 9 x 3 m na podłożu PVC jest najlepszym rozwiązaniem, ponieważ maszyny te są zaprojektowane do pracy z dużymi formatami i różnorodnymi materiałami. Plotery wielkoformatowe, w zależności od technologii druku (np. solwentowy, UV, lateksowy), oferują wysoką jakość oraz odporność na warunki atmosferyczne, co jest kluczowe w przypadku druku materiałów przeznaczonych do użytku zewnętrznego. Przykładowo, plotery takie jak Roland VersaEXPRESS lub Mimaki JV300 potrafią wydrukować grafikę w wysokiej rozdzielczości, co zapewnia doskonałą widoczność i estetykę banera. W kontekście standardów branżowych, korzystanie z ploterów wielkoformatowych zapewnia również zgodność z najlepszymi praktykami w zakresie kolorystyki i odwzorowania detali, co jest niezbędne w profesjonalnym druku reklamowym. Dodatkowo, elastyczność w zakresie materiałów, które można wykorzystać, sprawia, że plotery te są uniwersalnym narzędziem w reklamie zewnętrznej.

Pytanie 15

Podgrzewanie fusera, czyli wałka grzewczego, stanowi istotny element przygotowań do maszyny drukującej w technologii

A. magnetograficznej
B. natryskowej
C. jonograficznej
D. elektrofotograficznej
Podgrzanie fusera, czyli tego wałka grzewczego, to mega ważna rzecz w drukowaniu na papierze w technologii elektrofotograficznej. To on odpowiada za to, żeby toner dobrze wtopił się w papier, co jest kluczowe, żeby wydruki były na poziomie. W tej całej elektrofotografii najpierw obraz pojawia się na bębnie światłoczułym, a potem toner przenosi się na papier. Fuser podgrzewa toner, co sprawia, że ten się topnieje i przyczepia do papieru. Dobrze jest dostosować temperaturę fusera do rodzaju tonera i papieru, żeby uniknąć różnych problemów, jak smugi czy nierównomierne przyleganie tonera. Na przykład, jak używasz grubszego papieru, to może trzeba trochę podkręcić temperaturę, żeby toner się dobrze wtopił. Tak więc, rozumienie, jak działa fuser, to kluczowa sprawa dla każdego technika, który zajmuje się drukarkami w tej technologii.

Pytanie 16

Który typ pliku gwarantuje najwyższą jakość obrazu przy drukowaniu dużych formatów?

A. JPG
B. TIFF
C. RAW
D. DNG
Wybór formatów takich jak DNG, JPG czy RAW w kontekście drukowania wielkoformatowego może prowadzić do utraty jakości obrazu. Format DNG (Digital Negative) jest formatem surowym, który jest bardziej elastyczny dla fotografów w procesie obróbki, ale nie jest standardowo używany w druku. Choć może zachować wiele danych obrazu, jego zastosowanie do druku wymaga konwersji, co może prowadzić do utraty jakości. JPG (Joint Photographic Experts Group) to format stratny, który kompresuje dane obrazu, co prowadzi do utraty szczegółów i artefaktów, co czyni go nieodpowiednim do druku, gdzie wymagana jest wysoka jakość. Choć format ten może być użyteczny w internecie, nie nadaje się do profesjonalnych wydruków. Format RAW, podobnie jak DNG, jest bardziej użyteczny w procesie edycji zdjęć, ale nie jest optymalny dla bezpośredniego użycia w druku. Często wybierany przez fotografów, którzy potrzebują pełnej kontroli nad obrazem podczas edycji, wymaga specjalistycznego oprogramowania do konwersji do formatu odpowiedniego do druku. Typowy błąd polega na myleniu jakości obrazu z wielkością pliku lub jego rozdzielczością, co może prowadzić do niewłaściwego doboru formatu dla konkretnych zastosowań drukarskich.

Pytanie 17

Podczas wydawania broszury reklamowej można ją dostosować poprzez

A. zmianę podłoża drukowego w zależności od rodzaju druku
B. zmianę formatu broszury w zależności od branży
C. dostosowywanie kolorystyki zgodnie z zamówieniem
D. modyfikowanie treści ze względu na odbiorcę
Samo zmienianie formatu broszury, koloru czy papieru to zbyt mało, żeby dobrze spersonalizować treść. Choć zmiana formatu może sprawić, że broszura będzie wyglądać lepiej, to nie zmienia tego, co w niej jest napisane. Kluczem w marketingu jest to, aby dostosować informacje do ludzi, a nie tylko zmieniać formę czy kolory. Zmiana kolorystyki, choć może być ładna, nie spełnia rzeczywistych potrzeb indywidualizacji treści, co jest ważne, żeby efektywnie dotrzeć do różnych grup. Poza tym zmiana papieru wpływa tylko na fizyczną stronę broszury, jak jej wytrzymałość czy wygląd, a nie na to, co jest w środku. Często ludzie mylą personalizację z estetyką, co prowadzi do błędnych wniosków o tym, co naprawdę działa w marketingu. Prawdziwa personalizacja wymaga lepszego rozumienia potrzeb klientów i dopasowania komunikacji, a nie tylko zmian w formie czy kolorach.

Pytanie 18

Który z podanych materiałów nie jest wykorzystywany do produkcji reklamy na siatce Mesh?

A. Oczka aluminiowe
B. Linki poliestrowe
C. Suchy toner
D. Atrament solwentowy
Oczka aluminiowe, linki poliestrowe oraz atrament solwentowy są powszechnie stosowane w produkcji reklam na siatkach Mesh, co może prowadzić do mylnych wniosków na temat ich zastosowań. Oczka aluminiowe są kluczowym elementem montażowym, ponieważ umożliwiają łatwe i bezpieczne mocowanie siatki. Ich solidna konstrukcja gwarantuje, że siatka pozostanie na swoim miejscu nawet w trudnych warunkach atmosferycznych. Linki poliestrowe z kolei zapewniają dodatkowe wsparcie, co jest istotne przy dużych konstrukcjach reklamowych, które mogą być narażone na działanie wiatru. Właściwy dobór materiałów montażowych jest kluczowy, aby zapewnić długotrwałość i bezpieczeństwo instalacji. Jeśli chodzi o atrament solwentowy, jego zastosowanie w druku na siatce Mesh jest niezbędne, ponieważ charakteryzuje się doskonałą przyczepnością i odpornością na czynniki zewnętrzne. Użycie suchych tonerów w tym kontekście byłoby błędne, ponieważ nie są one zgodne z wymaganiami dla materiałów o otwartej strukturze, jakimi są siatki. Dlatego ważne jest, aby zrozumieć, że wybór odpowiednich materiałów i technologii druku ma kluczowe znaczenie dla efektywności i estetyki reklamy, a stosowanie różnych komponentów powinno być zgodne z przyjętymi standardami branżowymi.

Pytanie 19

Jaką farbę trzeba przygotować do druku etykiet na opakowania, jeśli wymagane jest monitorowanie temperatury produktu?

A. Termochromową
B. Wodną
C. Neonową
D. Fluoryzującą
Farba termochromowa to specjalny rodzaj farby, która zmienia swój kolor w odpowiedzi na zmiany temperatury. Jest to technologia wykorzystywana na etykietach opakowań, aby dostarczyć istotnych informacji o stanie produktu, takich jak temperatura przechowywania lub użytkowania. Przykładem zastosowania farb termochromowych są etykiety na napojach, które zmieniają kolor, gdy napój osiąga optymalną temperaturę do spożycia. Tego rodzaju innowacyjne rozwiązanie zwiększa komfort użytkowania oraz promuje bezpieczeństwo, informując konsumentów o potencjalnych zagrożeniach związanych z niewłaściwym przechowywaniem. Farby te są zgodne z różnymi standardami jakości, takimi jak ISO 9001, co zapewnia ich wysoką jakość oraz niezawodność w zastosowaniach przemysłowych. Dobrą praktyką jest stosowanie termochromowych farb w branży spożywczej oraz farmaceutycznej, gdzie kontrola temperatury ma kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa i jakości produktów.

Pytanie 20

Reklama wykonana w systemie roll up, wydrukowana na papierze, aby zwiększyć jej wytrzymałość, jest pokrywana

A. lakierem wodnym
B. płytą PVC
C. folią wylewaną
D. laminatem
Laminat to materiał ochronny, który jest szeroko stosowany w produkcji reklamy, w tym w systemach roll up. Pokrywanie druku laminatem zwiększa jego trwałość, odporność na zarysowania oraz działanie czynników atmosferycznych, co jest istotne, ponieważ reklama często jest umieszczana w miejscach publicznych. Laminaty dostępne są w różnych wariantach, takich jak matowe, błyszczące czy antyrefleksyjne, co pozwala na dostosowanie do konkretnego celu reklamowego. Przykładowo, w przypadku aplikacji wewnętrznych, często wybiera się laminat matowy, aby uniknąć odbić światła, co może przeszkadzać w percepcji treści. W kontekście standardów branżowych, stosowanie laminatów jest zgodne z zasadami trwałości i estetyki wydruków, co wpływa na pozytywne postrzeganie marki przez odbiorców. Dodatkowo, laminowanie materiałów reklamowych jest powszechną praktyką, która pozwala na przedłużenie ich żywotności, co jest kluczowe w warunkach zmiennej pogody oraz intensywnego użytkowania.

Pytanie 21

Podczas produkcji wydruków w maszynie elektrofotograficznej (laserowej) doszło do zacięcia papieru w sekcji wałków utrwalających. Przed usunięciem zaciętego arkusza konieczne jest odczekanie odpowiedniego czasu, ponieważ

A. wałki są rozgrzane i istnieje ryzyko poparzenia
B. dopiero po wyznaczonym czasie wałki wracają do swojej pierwotnej pozycji
C. wałki przez krótki okres po odłączeniu zasilania nadal mogą być pod napięciem
D. blokady otwierania urządzenia zwalniają się dopiero po upływie ustalonego czasu
Odpowiedź dotycząca nagrzania wałków jest poprawna, ponieważ podczas pracy maszyny elektrofotograficznej wałki utrwalające osiągają wysokie temperatury, niezbędne do skutecznego utrwalania tonera na papierze. Gdy zacięcie papieru występuje, wałki mogą pozostawać gorące przez pewien czas po wyłączeniu zasilania. Dlatego zanim przystąpimy do ich obsługi, istotne jest, aby odczekać określony czas, aby zminimalizować ryzyko poparzenia. W praktyce, standardowe procedury bezpieczeństwa w branży zalecają, aby przed jakimikolwiek czynnościami serwisowymi lub naprawczymi zawsze upewnić się, że elementy, które mogą być dotykane, wystygły. To podejście jest zgodne z zasadami BHP i dobrymi praktykami w zakresie obsługi urządzeń biurowych, które mają na celu zapewnienie bezpieczeństwa operatorów. Ponadto, warto pamiętać, że w sytuacjach awaryjnych, takich jak zacięcie papieru, zawsze należy konsultować się z instrukcją obsługi konkretnej maszyny, aby uniknąć niebezpiecznych sytuacji.

Pytanie 22

Brak tuszu ekosolwentowego w ploterze drukującym sygnalizowany jest przez

A. wysunięcie zasobnika z papierem
B. odcięcie zasilania urządzenia
C. wkręcanie papieru podczas procesu drukowania
D. pojawią się komunikatu na ekranie komputera
Brak tuszu ekosolwentowego w ploterze drukującym sygnalizowany jest poprzez komunikat na pulpicie komputera, co jest standardową praktyką w nowoczesnych urządzeniach drukujących. Tego rodzaju komunikaty mają na celu nie tylko informowanie użytkownika o bieżącym stanie urządzenia, ale także pomagają w unikaniu uszkodzeń związanych z niewłaściwym użytkowaniem. W przypadku braku tuszu, kontynuowanie pracy ploterem mogłoby prowadzić do uszkodzenia głowicy drukującej lub innych elementów mechanicznych. Przykładem zastosowania tej funkcji może być sytuacja, w której ploter jest używany do produkcji materiałów reklamowych na dużą skalę; wczesne wykrycie problemu z tuszem pozwala na szybszą reakcję i minimalizację przestojów. Dlatego producenci urządzeń drukujących stosują systemy monitorowania poziomu tuszu, które informują użytkownika o konieczności uzupełnienia materiałów eksploatacyjnych. Dobrą praktyką jest regularne sprawdzanie stanu tuszu oraz inne konserwacyjne działania, które mogą poprawić efektywność pracy urządzenia.

Pytanie 23

Który z elementów w druku 3D powinno się zastosować, aby poprawić przyczepność do stołu i zminimalizować ryzyko podwijania się krawędzi wydruku?

A. Support
B. Raft
C. Infill
D. Skirt
Infill, support i skirt to terminy związane z drukowaniem 3D, jednak nie spełniają one tej samej funkcji co raft. Infill odnosi się do wewnętrznej struktury modelu, która ma na celu nadanie mu wytrzymałości, ale nie wpływa na przyczepność do stołu. Niepoprawne jest zatem przyjęcie, że infill może zapobiec odklejaniu się modelu, ponieważ jego głównym celem jest wypełnienie objętości, a nie stabilizacja krawędzi. Support to struktura wspierająca, stosowana głównie w przypadku modeli z wystającymi elementami, ale jego zastosowanie nie jest skoncentrowane na poprawie przyczepności do stołu. W rzeczywistości, support jest usuwany po zakończeniu wydruku, co może prowadzić do uszkodzenia krawędzi modelu. Skirt, z kolei, to linia wydruku, która otacza model, ale nie ma wpływu na stabilność podstawy. Skirt służy jedynie do priming'u dyszy oraz upewnienia się, że filament płynie prawidłowo. W praktyce, wiele osób myli te różne techniki, co może prowadzić do frustracji podczas drukowania. Zamiast stosować raft, wybierają inne metody, które nie spełniają podstawowego wymogu stabilności, co jest typowym błędem w rozumieniu procesu drukowania.

Pytanie 24

Aby wydrukować jedną okładkę do publikacji w formacie A5 na arkuszu A3, przy założeniu, że spady wynoszą 3 mm, a grzbiet ma 5 mm, jakie będą optymalne wymiary arkusza?

A. 450 x 640 mm
B. 176 x 216 mm
C. 148 x 210 mm
D. 350 x 250 mm
Odpowiedź 350 x 250 mm jest właściwa, ponieważ przy projektowaniu okładki do publikacji A5 należy uwzględnić dodatkowe wymiary związane z grzbietem oraz spadami. W przypadku publikacji A5, której standardowe wymiary wynoszą 148 x 210 mm, dodanie 3 mm spadu z każdej strony skutkuje wymiarem 154 x 216 mm. Ponadto, dodanie 5 mm grzbietu oznacza, że całkowita szerokość okładki wyniesie 154 mm + 5 mm = 159 mm. Zatem, aby zmieścić jednocześnie okładkę z przodu i z tyłu, musimy podwoić tę szerokość, co daje 318 mm. Zaokrąglając, uzyskujemy 350 mm jako optymalną szerokość arkusza. Wysokość arkusza będzie wynosić 250 mm, co zapewnia odpowiednią przestrzeń na spady i grzbiet. Użycie arkusza o wymiarach 350 x 250 mm jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży poligraficznej, co ułatwia proces druku i obróbki wstępnej. Stosowanie odpowiednich wymiarów arkusza jest kluczowe dla zachowania jakości druku oraz estetyki końcowego produktu.

Pytanie 25

Pliki związane z rysunkami technicznymi utworzonymi w oprogramowaniu używanym do projektowania w dwóch i trzech wymiarach oraz komputerowego wspomagania projektowania (CAD) mają rozszerzenie

A. .png
B. .dwg
C. .cdr
D. .psd
Odpowiedzi .cdr, .psd oraz .png nie są odpowiednie w kontekście plików rysunków technicznych zaprojektowanych w programie CAD. Rozszerzenie .cdr jest używane przez program CorelDRAW, który jest aplikacją do grafiki wektorowej, a nie do rysunków technicznych. Chociaż CorelDRAW może być używany do tworzenia grafik, nie jest standardowym narzędziem do projektowania CAD, co ogranicza jego zastosowanie w inżynierii i architekturze. Plik .psd jest natomiast formatem używanym przez program Adobe Photoshop, służący do obróbki rastrowej obrazów. Z tego powodu, jego struktura nie nadaje się do przechowywania danych wektorowych ani informacji istotnych dla rysunków technicznych. Format .png to format graficzny przeznaczony głównie do obrazów rastrowych, który nie obsługuje warstw ani danych wektorowych, istotnych dla precyzyjnego odwzorowania rysunków technicznych. Typowe błędy myślowe, które mogą prowadzić do wybrania tych odpowiedzi, to brak zrozumienia różnicy między formatami graficznymi a formatami danych CAD, co skutkuje mieszaniem zastosowań i funkcji tych plików. Użytkownicy często mylą aplikacje graficzne z aplikacjami CAD, co prowadzi do nieprawidłowych wyborów dotyczących formatów plików.

Pytanie 26

Ile netto arkuszy papieru samoprzylepnego w formacie SRA3 jest potrzebne do wydrukowania 1 000 naklejek w formacie A6?

A. 195 arkuszy
B. 150 arkuszy
C. 175 arkuszy
D. 125 arkuszy
Jeśli ktoś podał większą liczbę arkuszy, jak 150 czy 175, to może to oznaczać, że coś poszło nie tak z obliczeniami. Często ludzie nie uwzględniają, jak efektywnie można ciąć i układać naklejki na SRA3. Jak ktoś źle oszacuje, ile naklejek można zmieścić, to łatwo może wyjść tak wysoka liczba arkuszy. Na przykład, jeśli nie bierze pod uwagę, że na SRA3 mieści się 9 naklejek A6, to przelicza wszystko na mniejsze wymiary, co powoduje, że wychodzi mu więcej papieru. Poza tym w druku ważne są straty materiałowe, a nie tylko to, ile naklejek pasuje. Również złe układanie naklejek oraz błędy w liczeniu wpłyną na to, że nie rozumie się wymagań produkcyjnych. Dlatego warto korzystać z kalkulatorów czy programów, żeby tak dokładniej wyliczyć, co jest potrzebne.

Pytanie 27

Na druk cyfrowy oraz do obróbki introligatorskiej katalogów reklamowych potrzebny jest naddatek technologiczny wynoszący 5%. Ile dodatkowych arkuszy podłoża należy przygotować, jeśli nadkład wymaga 200 arkuszy?

A. 40 arkuszy
B. 10 arkuszy
C. 20 arkuszy
D. 80 arkuszy
Odpowiedź 10 arkuszy jest prawidłowa, ponieważ w przypadku naddatku technologicznego na poziomie 5%, musimy obliczyć, ile dodatkowych arkuszy należy przygotować. Naddatek technologiczny jest konieczny, aby zapewnić odpowiedni margines błędu w procesie produkcji, eliminując ryzyko defektów w drukowanych materiałach. W tym przypadku, aby obliczyć naddatek, należy pomnożyć wymaganą ilość arkuszy (200) przez 5%. Wynik to 10 arkuszy, co oznacza, że musimy przygotować 210 arkuszy w sumie. Takie podejście jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży graficznej, gdzie naddatek technologiczny jest kluczowy do utrzymania jakości i ciągłości produkcji. Przykładem zastosowania tego podejścia jest druk dużych nakładów materiałów marketingowych, gdzie każdy błąd może prowadzić do znacznych strat finansowych oraz wizerunkowych. Zrozumienie i poprawne stosowanie naddatku technologicznego jest zatem fundamentem efektywnego zarządzania produkcją w druku.

Pytanie 28

Wydruk A1 stworzony na materiale banerowym (frontlit) może być eksponowany przy pomocy

A. stojaka ekspozycyjnego
B. potykacza B2
C. x-bannera
D. rzutnika cyfrowego
Odpowiedź 'x-bannera' jest poprawna, ponieważ jest to jeden z najczęściej stosowanych nośników reklamowych przeznaczonych do prezentacji wydruków na materiałach banerowych typu frontlit. X-banner to konstrukcja, która zapewnia stabilność i łatwość w montażu, a dzięki swojej lekkiej wadze oraz składanej formie, jest idealna do transportu i prezentacji w różnych lokalizacjach, takich jak targi, wystawy czy eventy. Wykorzystanie materiału frontlit pozwala na uzyskanie żywych kolorów oraz wysokiej jakości druku, co jest kluczowe dla efektywnej komunikacji wizualnej. Warto również zauważyć, że x-bannery są zgodne z najlepszymi praktykami branżowymi, ponieważ umożliwiają szybkie i łatwe wymienianie grafik bez potrzeby zakupu nowej konstrukcji. To elastyczne rozwiązanie jest doskonałym przykładem, jak można efektywnie i estetycznie prezentować materiały reklamowe.

Pytanie 29

Aby wydrukować plakaty do zamieszczenia na zewnątrz budynku, należy wykorzystać ploter solwentowy?

A. ze względu na wysoką jakość wydruku, jaką trzeba uzyskać do ekspozycji w świetle słonecznym
B. gdyż atramenty solwentowe charakteryzują się odpornością na warunki atmosferyczne
C. z powodu nieprzyjemnego zapachu, który towarzyszy takim wydrukom
D. ponieważ ploter solwentowy jest urządzeniem przystosowanym do druku plakatów
Ploter solwentowy jest idealnym rozwiązaniem do druku plakatów przeznaczonych do ekspozycji na zewnątrz budynków, ponieważ atramenty solwentowe charakteryzują się wysoką odpornością na różnorodne warunki atmosferyczne, takie jak deszcz, słońce czy zmiany temperatury. Atramenty te, wytwarzane na bazie rozpuszczalników, są również odporne na blaknięcie, co sprawia, że kolory pozostają intensywne i żywe przez dłuższy czas. W praktyce oznacza to, że plakaty wydrukowane za pomocą plotera solwentowego będą bardziej trwałe i będą zachowywały swoją estetykę w trudnych warunkach. W branży reklamowej i grafiki wielkoformatowej powszechnie stosuje się takie rozwiązania, aby zapewnić wysoką jakość i długotrwałość wydruków. Oprócz odporności na warunki atmosferyczne, atramenty solwentowe posiadają również właściwości, które pozwalają na ich zastosowanie na różnych podłożach, takich jak folie samoprzylepne, banery czy materiały tekstylne. Warto również zauważyć, że w przypadku plakatów zewnętrznych, ich jakość wydruku musi spełniać określone standardy, aby były dobrze widoczne z daleka, co dodatkowo podkreśla znaczenie użycia odpowiednich technologii druku.

Pytanie 30

Podczas przygotowywania dokumentu PDF do cyfrowego drukowania materiałów reklamowych z tłem, jaki powinien być ustalony spad drukarski?

A. 3 cm
B. 2 cm
C. 3 mm
D. 1 mm
Odpowiedź 3 mm jako spad drukarski jest właściwa i zgodna z najlepszymi praktykami w branży poligraficznej. Spad to obszar, który wychodzi poza krawędź dokumentu, co zapewnia, że kolory i grafiki sięgają aż do samej krawędzi po przycięciu. Standardową wartością spadu w większości projektów druku cyfrowego jest właśnie 3 mm, gdyż taka odległość minimalizuje ryzyko powstania białych linii na krawędziach wydruku, które mogą wystąpić z powodu niewielkich przesunięć podczas procesu cięcia. Przykładem zastosowania tej wartości jest przygotowanie materiałów reklamowych, takich jak ulotki czy plakaty, gdzie pełne pokrycie tła jest kluczowe dla estetyki projektu. Warto również zwrócić uwagę, że różne typy druku mogą mieć różne wymagania dotyczące spadu, dlatego zawsze warto sprawdzić specyfikacje drukarni, z której usług korzystamy. Dobrze dobrane wartości spadu są też istotne przy projektowaniu opakowań, gdzie precyzyjne dopasowanie grafiki do wymiarów może decydować o atrakcyjności produktu na półce.

Pytanie 31

Jaki model kolorów jest używany w druku cyfrowym na nakładkę?

A. CMYK
B. RGB
C. Pantone
D. Heksadecymalny
System barw CMYK, który oznacza cyjan, magentę, żółty i czarny, jest powszechnie stosowany w druku nakładowym, ponieważ idealnie odpowiada procesowi mieszania kolorów w druku. W przeciwieństwie do systemu RGB, który jest stosowany w wyświetlaczach elektronicznych, CMYK opiera się na subtraktywnym modelu barw, gdzie kolory są tworzone przez odejmowanie światła od białego tła. W praktyce oznacza to, że podczas druku kolory są nakładane na siebie, co pozwala na uzyskanie szerokiej gamy odcieni i tonów. W branży poligraficznej standardem jest wykorzystywanie CMYK, ponieważ pozwala na precyzyjne odwzorowanie kolorów, co jest kluczowe w produkcji materiałów marketingowych, broszur czy książek. Dobrą praktyką jest również korzystanie z próbników kolorów i profesjonalnych programów graficznych, które uwzględniają przestrzeń kolorów CMYK, aby zapewnić, że końcowy efekt będzie zgodny z zamierzeniami projektanta. Takie podejście gwarantuje, że wydrukowane materiały będą estetyczne i profesjonalne, co ma kluczowe znaczenie dla skutecznej komunikacji wizualnej.

Pytanie 32

Jakie urządzenie powinno być użyte do przycinania książek?

A. Krajarkę trójnożową
B. Ploter wycinający
C. Nożyce introligatorskie
D. Krajarkę krążkową
Krajarka krążkowa, mimo że jest używana w procesach związanych z obróbką papieru, nie jest odpowiednim urządzeniem do okrawania książek. Jest to raczej narzędzie do cięcia pojedynczych arkuszy lub mniejszych ilości papieru, co nie zapewnia takiej precyzji i efektywności w produkcji większej liczby egzemplarzy, jak krajarka trójnożowa. Z kolei ploter wycinający to urządzenie dedykowane głównie do precyzyjnego wycinania skomplikowanych kształtów z różnych materiałów, a nie do okrawania książek. Jego zastosowanie jest bardziej związane z grafiką i projektowaniem, gdzie potrzebna jest duża swoboda w kształtowaniu wycinanych elementów, co nie jest wymagane w tradycyjnej introligatorce. Nożyce introligatorskie, chociaż mogą służyć do cięcia papieru, są przeznaczone do mniejszych prac rzemieślniczych i nie są w stanie efektywnie obsłużyć większych nakładów materiałów, które wymagają precyzyjnego i równomiernego cięcia, co jest kluczowe w profesjonalnej produkcji książek. Wybór niewłaściwego narzędzia może prowadzić do nieefektywności oraz obniżenia jakości końcowego produktu, dlatego zrozumienie właściwego zastosowania każdego z tych narzędzi jest kluczowe w procesie introligatorskim.

Pytanie 33

Jakie materiały wymagają dokonania personalizacji?

A. Pendrive.
B. Ulotki reklamowe.
C. Bilety lotnicze.
D. Długopisy.
Bilety lotnicze wymagają personalizacji w celu dostosowania ich do konkretnego pasażera. Każdy bilet musi zawierać dane osobowe, takie jak imię, nazwisko, numer dokumentu tożsamości oraz szczegóły dotyczące trasy lotu, co jest niezbędne do identyfikacji pasażera przez linie lotnicze oraz na lotnisku. Personalizacja biletów jest również kluczowa z perspektywy bezpieczeństwa, aby zapobiegać oszustwom związanym z podróżowaniem na cudze nazwisko. Dodatkowo, bilety lotnicze często zawierają informacje dotyczące konkretnego miejsca w samolocie, co również jest elementem personalizacji. W praktyce, proces ten jest regulowany przez standardy branżowe, takie jak IATA, które określają zasady wydawania biletów i zarządzania danymi pasażerów. Warto dodać, że w dzisiejszych czasach wiele linii lotniczych korzysta z systemów komputerowych do automatyzacji personalizacji biletów, co zwiększa efektywność i redukuje ryzyko błędów.

Pytanie 34

Jednoskładkowy arkusz w formacie A5 uzyskuje się z papieru w formacie A2 przez złożenie

A. 4 razy
B. 5 razy
C. 3 razy
D. 2 razy
Wiesz, wkład A5 dostajemy z arkusza A2, łamiąc go trzy razy. To jest tak zwana zasada podziału formatów papieru według ISO 216. W skrócie, ten system działa tak, że dzielimy arkusze na pół, żeby uzyskać mniejsze formaty. Po pierwszym złamaniu A2 mamy A1, potem A1 na A2 nam daje A2, dalej łamiemy A1 na A2, a wtedy otrzymujemy A3. Potem A3 na A4, na koniec A4 na A5. Ta zasada jest mega ważna dla ludzi pracujących w druku czy projektowaniu graficznym. Znajomość tego procesu jest istotna, bo dzięki niemu można dobrze planować produkcję i ograniczyć odpady. To też pomaga lepiej zarządzać kosztami i zasobami w produkcji.

Pytanie 35

Wydruk cyfrowy zamówiony przez klienta ma wymiary 297 x 420 mm netto i nie zmieści się na arkuszu formatu A3. Aby zrealizować to zamówienie, konieczne jest

A. użycie podłoża w formacie SRA3
B. wykonanie dwóch wydruków w formacie SRA4, a następnie ich sklejenie
C. dopasowanie pliku cyfrowego do podłoża A3
D. skorzystanie z opcji "kasuj marginesy drukarki"
Odpowiedź dotycząca zastosowania podłoża formatu SRA3 jest poprawna, ponieważ format A3, który ma wymiary 297 x 420 mm, nie jest wystarczający do wydruku pracy o wymiarach 297 x 420 mm netto. Format SRA3 ma większe wymiary, wynoszące 320 x 450 mm, co pozwala na marginesy obcinania i idealne dopasowanie do wymagań drukowania. Stosując SRA3, drukarnia ma zapewnioną większą elastyczność w zakresie przygotowania pliku graficznego oraz zachowania odpowiednich proporcji i jakości druku. W praktyce stosowanie SRA3 jest standardem w branży poligraficznej, szczególnie w przypadku projektów wymagających pełnoformatowego druku, gdzie kluczowe jest, aby finalny produkt miał odpowiednio wykończone krawędzie. Ponadto SRA3 umożliwia wielokrotne wykorzystanie arkuszy, co przyczynia się do oszczędności materiałów, co jest istotne w kontekście zrównoważonego rozwoju produkcji. Wydruki na SRA3 są częściej stosowane w profesjonalnych projektach graficznych, takich jak broszury czy plakaty, gdzie pełen format jest niezbędny.

Pytanie 36

Jakiego typu materiał barwiący należy użyć w drukowaniu cyfrowym elektrofotograficznym?

A. Tusz utwardzany UV
B. Farba na bazie wody
C. Taśma z barwnikiem
D. Suchy toner
Suchy toner jest kluczowym nośnikiem barwiącym stosowanym w procesie druku cyfrowego elektrofotograficznego. Jego działanie opiera się na technologii elektrostatycznej, w której toner jest naładowany elektrycznie i przyciągany do naładowanych obszarów bębna światłoczułego. Po nałożeniu tonera, obraz jest przenoszony na papier, a następnie utrwalany poprzez zastosowanie wysokiej temperatury i ciśnienia. Tonery suche charakteryzują się wysoką jakością druku, doskonałą rozdzielczością oraz trwałością kolorów. Często wykorzystywane są w biurach oraz przemysłowych urządzeniach drukujących, gdzie istotna jest zarówno wydajność, jak i ekonomika druku. Przykładem zastosowania tonera mogą być drukarki laserowe czy kserokopiarki, które w dużej mierze zdominowały rynek druku biurowego. Dodatkowo, stosowanie tonera w procesach druku cyfrowego jest zgodne z normami branżowymi, co zapewnia optymalizację całego procesu produkcji dokumentów.

Pytanie 37

Wskaż właściwą sekwencję etapów technologicznych przy produkcji dowodu osobistego?

A. Drukowanie, wprowadzenie danych osobowych, zabezpieczanie, skanowanie
B. Skanowanie, wprowadzenie danych osobowych, drukowanie, zabezpieczanie
C. Skanowanie, zabezpieczanie, wprowadzenie danych osobowych, drukowanie
D. Wprowadzenie danych osobowych, skanowanie, drukowanie, zabezpieczanie
Nieprawidłowe odpowiedzi wynikają z błędnego zrozumienia kolejności procesów związanych z wydawaniem dowodu osobistego. W każdej z niepoprawnych propozycji pierwszym krokiem jest umieszczenie danych osobowych, co jest fundamentalnym błędem, ponieważ niezbędne jest wcześniejsze przeprowadzenie skanowania. Proces ten zapewnia weryfikację danych oraz ich cyfrową reprodukcję, co jest kluczowe do dalszego przetwarzania. Przypadek, w którym drukowanie następuje przed skanowaniem, jest również niezgodny z procedurami, ponieważ drukowanie fizycznego dokumentu bez uprzedniego wprowadzenia danych do systemu jest nie tylko nieefektywne, ale również prowadzi do ryzyka błędów w danych. Zabezpieczanie jako ostatni krok jest zgodne z praktykami, jednak umieszczenie go przed drukowaniem, jak sugerują niektóre odpowiedzi, jest niewłaściwe i niezgodne z zasadami produkcji dokumentów tożsamości. Właściwa kolejność procesów technologicznych jest kluczowa dla zapewnienia zarówno wydajności, jak i bezpieczeństwa całej procedury wydawania dowodu osobistego, a jej naruszenie może prowadzić do poważnych konsekwencji, w tym ryzyka przestępstw tożsamościowych.

Pytanie 38

Aby wydłużyć trwałość kolorów na dużych wydrukach, zaleca się zastosowanie

A. kalandrowania gotowych wydruków
B. chłodzenia w niskich temperaturach
C. laminowania folią z filtrem UV
D. koronowania powierzchni drukarskiej
Koronowanie podłoża drukowego, chociaż może trochę poprawić jakość druku, to jednak nie jest wystarczające, żeby kolory długo się utrzymały. To bardziej chodzi o to, żeby poprawić przyczepność tuszu, a nie zabezpieczyć kolory przed blaknięciem. Właściwości tuszu i jego współpraca z podłożem mają znaczenie, ale jak nie ma ochrony przed czynnikami zewnętrznymi, to kolor szybko się wytraca. Z kolei klimatyzowanie w niskich temperaturach to też zły pomysł, bo zimno nie pomoże w utrzymaniu kolorów, a może wręcz spowodować problemy z aplikacją i przyczepnością tuszu. Jak tusz schnie w niskich temperaturach, to może się nie wysuszyć równomiernie i pojawią się defekty. Kalandrowanie gotowych wydruków, nawet jeśli poprawia ich strukturę, nie rozwiązuje problemu blaknięcia kolorów. To tylko wygładzanie i utwardzanie, a nie ochrona przed UV. Ludzie często mylą te techniki, myśląc, że to wystarczy zamiast zabezpieczeń, które naprawdę dają trwałość kolorów. W praktyce, brak laminacji może szybko zniszczyć wygląd wydruku, a to wpływa na jego wartość marketingową.

Pytanie 39

Urządzenie do druku cyfrowego nie jest właściwe do wykonywania wydruków

A. 100 wizytówek
B. 150 balonów lateksowych
C. 30 plakatów
D. 15 albumów przyrodniczych
Maszyna do druku cyfrowego jest urządzeniem, które doskonale sprawdza się w produkcji mniejszych nakładów, takich jak balony lateksowe z nadrukiem. Druk cyfrowy charakteryzuje się możliwością szybkiej produkcji i personalizacji, co czyni go idealnym rozwiązaniem dla zamówień o niskich ilościach. Umożliwia on drukowanie w różnych formatach i na różnorodnych materiałach, co pozwala na uzyskanie wysokiej jakości wydruków z bogatą kolorystyką. Przykładem zastosowania mogą być balony na różne okazje, które często wymagają unikalnego designu. Dodatkowo, proces druku cyfrowego jest bardziej ekologiczny, ponieważ generuje mniej odpadów, a jego elastyczność w zakresie projektowania przekłada się na lepsze dostosowanie do potrzeb klientów. Trendy w branży wskazują na rosnące zainteresowanie produktami spersonalizowanymi, dlatego umiejętność efektywnego wykorzystania druku cyfrowego w produkcji balonów jest istotna dla osiągnięcia konkurencyjności na rynku. Warto również zauważyć, że druk cyfrowy nie wymaga skomplikowanych procesów przygotowawczych, co skraca czas realizacji zamówień.

Pytanie 40

W jakiej przestrzeni kolorów powinny być tworzone materiały cyfrowe przeznaczone do druku cyfrowego?

A. LAB
B. sRGB
C. CMYK
D. HSB
Odpowiedź CMYK jest prawidłowa, ponieważ ta przestrzeń barwna jest standardem używanym w druku, szczególnie w druku cyfrowym i offsetowym. CMYK, czyli Cyan, Magenta, Yellow i Key (Black), opisuje sposób, w jaki kolory są tworzone poprzez mieszanie tych czterech atramentów. Przygotowując materiały do druku, kluczowe jest, aby kolory w pliku były zdefiniowane w przestrzeni CMYK, ponieważ większość drukarek przetwarza kolory w ten sposób. Drukując z przestrzeni RGB (np. sRGB), co jest standardem dla wyświetlaczy, mogą wystąpić niezgodności kolorów, ponieważ RGB opiera się na mieszaniu światła, a nie atramentów. W praktyce, jeśli przygotowujesz plik do druku, zawsze warto sprawdzić profil kolorów w programie graficznym, dostosowując go do przestrzeni CMYK. Dobrą praktyką jest również wykonanie próbnego wydruku, aby upewnić się, że kolory na papierze odpowiadają tym widocznym na ekranie.