Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik mechanizacji rolnictwa i agrotroniki
  • Kwalifikacja: ROL.02 - Eksploatacja pojazdów, maszyn, urządzeń i narzędzi stosowanych w rolnictwie
  • Data rozpoczęcia: 8 grudnia 2025 12:06
  • Data zakończenia: 8 grudnia 2025 12:38

Egzamin zdany!

Wynik: 25/40 punktów (62,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Aby określić właściwą ilość podkładek regulacyjnych potrzebnych do ustawienia wałka atakującego w odniesieniu do koła talerzowego, należy skorzystać z

A. instrukcji obsługi pojazdu
B. katalogu części zamiennych
C. instrukcji napraw pojazdu
D. katalogu ofertowego
Aby prawidłowo ustalić liczbę podkładek regulacyjnych niezbędnych do ustawienia wałka atakującego względem koła talerzowego, kluczowe jest korzystanie z instrukcji napraw pojazdu. Instrukcje te dostarczają szczegółowych informacji na temat wymagań konstrukcyjnych oraz tolerancji, które są kluczowe podczas przeprowadzania regulacji. Zawierają one schematy, specyfikacje oraz procedury, które są niezbędne do prawidłowego wykonania naprawy. Na przykład, instrukcje mogą wskazywać, że przy pewnym wymiarze wałka, określona liczba podkładek jest wymagana, aby zapewnić odpowiednią odległość oraz poprawną pracę układu napędowego. Używanie tych informacji pozwala uniknąć błędów, które mogłyby prowadzić do uszkodzenia elementów mechanicznych lub nieprawidłowego funkcjonowania pojazdu. Wiedza na temat regulacji wałka atakującego w kontekście instrukcji napraw jest kluczowa dla zapewnienia sprawności i bezpieczeństwa pojazdu, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży motoryzacyjnej.

Pytanie 2

Powodem automatycznego wyłączania się biegów w skrzyni biegów, mimo że koła zębate, sprzęgła, łożyska oraz synchronizatory są w dobrym stanie, jest

A. osłabienie lub pęknięcie sprężyn sprzęgła
B. użycie oleju o zbyt niskiej lepkości
C. niski stan oleju
D. zużycie elementów blokujących wodziki
Niski poziom oleju w skrzyni biegów mógłby teoretycznie prowadzić do problemów z jej działaniem, jednak nie jest to bezpośrednia przyczyna samoczynnego wyłączania się biegów. W przypadku niskiego poziomu oleju, głównym problemem jest niewłaściwe smarowanie, co może prowadzić do przyspieszonego zużycia komponentów, a nie do ich natychmiastowego wyłączania. Z kolei stosowanie oleju o zbyt małej lepkości może powodować utratę zdolności smarowania, jednak znowu, nie prowadzi to bezpośrednio do samoczynnego wyłączania biegów. W rzeczywistości olej o niewłaściwej lepkości może wpłynąć na parametry pracy skrzyni, ale nie jest odpowiedzialny za bezpośrednie problemy z utrzymywaniem biegów. Osłabienie lub pęknięcie sprężyn sprzęgła również mogą wpływać na działanie skrzyni, jednak ich uszkodzenie zazwyczaj manifestuje się w inny sposób, na przykład w postaci trudności w zmianie biegów, a nie ich samoczynnego wyłączania. W związku z tym, wiele błędnych wniosków w tym zakresie wynika z braku zrozumienia mechanizmów działania skrzyni biegów oraz ich poszczególnych elementów. Zrozumienie, jak każdy z tych komponentów wpływa na ogólną pracę układu, jest kluczowe dla skutecznej diagnozy problemów związanych z przekładnią.

Pytanie 3

Norma zużycia oleju silnikowego w stosunku do zużytego paliwa wynosi 0,5%. Na podstawie danych zawartych w tabeli wskaż ciągnik z silnikiem spełniającym normę.

Rodzaj płynuZużycie płynów eksploatacyjnych [litr] dla poszczególnych ciągników
IIIIIIIV
Olej napędowy500600400700
Olej silnikowy5433
A. I
B. III
C. IV
D. II
Zrozumienie norm zużycia oleju silnikowego w stosunku do paliwa jest kluczowe dla prawidłowego zarządzania eksploatacją ciągników. W przypadku pozostałych odpowiedzi, ciągniki nie spełniają wymaganej normy, co może prowadzić do wielu negatywnych konsekwencji zarówno ekonomicznych, jak i ekologicznych. Zużycie oleju silnikowego powyżej 0,5% wskazuje na nieefektywność silnika, co może być wynikiem niewłaściwego ustawienia parametrów pracy, takich jak ciśnienie paliwa czy temperatura silnika. Często decydujący jest także stan techniczny maszyny, gdzie zużyte elementy mogą powodować dodatkowe straty. Ignorowanie tych parametrów nie tylko wpływa na koszty eksploatacji, ale również może prowadzić do poważnych awarii silnika, co wymaga kosztownych napraw. Ponadto, nieprzestrzeganie normy ma również odniesienie do ochrony środowiska, ponieważ wyższe zużycie oleju przekłada się na większe emisje substancji szkodliwych. Dlatego ważne jest, aby operatorzy ciągników mieli świadomość, że dbałość o właściwe parametry eksploatacyjne oraz regularne przeglądy techniczne mogą znacząco wpłynąć na ich efektywność oraz zmniejszenie negatywnego wpływu na środowisko.

Pytanie 4

Jakie przeglądy techniczne ciągnika rolniczego użytkownik może zrealizować we własnym zakresie w czasie obowiązywania gwarancji producenta?

A. P2 i P3
B. P3 i P4
C. P1 i P2
D. P4 i P5
Odpowiedzi P1 i P2 są na pewno trafne, bo te przeglądy techniczne ciągnika rolniczego są zgodne z tym, co mówi producent. Często można je zrobić samodzielnie, co pozwala na utrzymanie gwarancji. Przegląd P1 to takie podstawowe rzeczy, jak sprawdzenie oleju, ciśnienia w oponach czy ogólna kondycja maszyny. To bardzo ważne, żeby wszystko działało jak należy. Z kolei przegląd P2 to już bardziej szczegółowe czynności, jak kontrola hamulców czy sprawdzenie pasków napędowych. Dobrze, że użytkownicy mają możliwość samodzielnego ich robienia, bo to naprawdę pomaga lepiej dbać o maszyny i zmniejsza ryzyko awarii. Prowadzenie dokumentacji przeglądów to też fajna sprawa, bo w razie reklamacji można to wykorzystać. Regularne przeglądy i trzymanie się harmonogramu to klucz do dłuższej żywotności ciągnika i jego lepszej efektywności w pracy.

Pytanie 5

Oblicz całkowity koszt wymiany oleju w silniku ciągnika rolniczego, jeżeli koszt użytych części i materiałów eksploatacyjnych wynosił 800 złotych brutto, a koszt netto robocizny to 330 złotych. Stawka VAT dla robocizny wynosi 8%.

A. 1 186,40 zł
B. 1 205,40 zł
C. 1 303,40 zł
D. 1 156,40 zł
Żeby policzyć całkowity koszt wymiany oleju w silniku ciągnika rolniczego, dobrze jest zsumować wydatki na materiały oraz koszt robocizny, nie zapominając o VAT na robociznę. Koszt części i materiałów wynosi 800 zł brutto. Robocizna netto to 330 zł. Do tej kwoty doliczamy VAT w wysokości 8%, co daje nam 26,40 zł (330 zł * 0,08). Zatem całkowity koszt robocizny z VAT to 356,40 zł (330 zł + 26,40 zł). Jak zsumujesz wszystko, czyli 800 zł + 356,40 zł, to wychodzi nam 1 156,40 zł. Z praktycznego punktu widzenia, dokładne obliczenia kosztów są mega istotne w gospodarstwie rolnym, bo pozwalają na lepsze planowanie finansów oraz optymalizację wydatków na serwis i eksploatację maszyn.

Pytanie 6

Kołowe środki transportowe używane w gospodarstwie rolnym to

A. pneumatyczne systemy transportowe
B. wozy i taczki ręczne
C. pojazdy dostawcze oraz ciężarowe
D. wciągarki kołowrotowe
Wózki i taczki ręczne są podstawowymi kołowymi środkami transportu wewnętrznego wykorzystywanymi w gospodarstwie rolnym. Służą do przewożenia różnych materiałów, takich jak nawozy, zboża czy narzędzia, co czyni je niezwykle praktycznymi w codziennej pracy. Dzięki swojej konstrukcji, umożliwiają łatwe manewrowanie, co jest kluczowe w przestrzeniach o ograniczonej dostępności. Standardy branżowe zalecają stosowanie wózków o odpowiedniej nośności, co zapewnia bezpieczeństwo i efektywność transportu. W praktyce, odpowiedni dobór tych narzędzi do specyfiki pracy w gospodarstwie, w połączeniu z ich regularnym serwisowaniem, zapewnia długotrwałość oraz minimalizację ryzyka kontuzji pracowników. Wózki i taczki ręczne wprowadzają wysoką wydajność, ułatwiając transport w obrębie pola czy stajni, co wpływa na ogólną efektywność operacji rolniczych.

Pytanie 7

Wybierz zestaw urządzeń niezbędnych w procesie zbioru trawy na sianokiszonkę.

A. Kosiarka rotacyjna, prasa zwijająca, owijarka bel
B. Przetrząsaczo-zgrabiarka, prasa zwijająca, owijarka bel
C. Przetrząsaczo-zgrabiarka, prasa zwijająca, owijarka bel, rozdrabniacz bel, nośnik bel
D. Kosiarka rotacyjna, przetrząsaczo-zgrabiarka, prasa zwijająca, owijarka bel, nośnik bel
Wybrana odpowiedź jest poprawna, ponieważ zawiera wszystkie niezbędne maszyny do efektywnego procesu zbioru trawy na sianokiszonkę. Kosiarka rotacyjna jest kluczowym elementem, który służy do koszenia trawy na odpowiednią wysokość, co zapewnia optymalny rozwój roślin i jakość materiału do zbioru. Przetrząsaczo-zgrabiarka, jako kolejny element, pozwala na równomierne rozłożenie skoszonej trawy, co przyspiesza jej suszenie oraz ułatwia zbiór. Prasa zwijająca jest niezbędna do formowania beli sianokiszonki, co zwiększa efektywność transportu i przechowywania. Owijarka bel natomiast zabezpiecza beli przed wilgocią i pleśnią, co jest kluczowe dla zachowania wartości odżywczych paszy. Nośnik bel, jako dodatkowy element wyposażenia, zapewnia efektywny transport i składowanie gotowych producentów, co jest istotne dla zarządzania farmą. Zastosowanie tych maszyn zgodnie z dobrą praktyką rolniczą przyczynia się do zwiększenia wydajności i jakości zbiorów, co jest kluczowe w nowoczesnym rolnictwie.

Pytanie 8

Szarpanie ciągnikiem przy starcie z miejsca jest efektem zużycia

A. tarczy sprzęgłowej.
B. zwolnicy.
C. koła atakującego.
D. ogumienia.
Zwolnice, koło atakujące oraz ogumienie to elementy układu napędowego i jezdnego, które pełnią różne funkcje, ale nie są bezpośrednio odpowiedzialne za szarpanie podczas ruszania z miejsca. Zwolnice mają za zadanie redukcję obrotów i momentu obrotowego, co wpływa na prędkość obrotową kół, ale ich zużycie nie powoduje szarpania, a jedynie może wpływać na ogólną wydajność ciągnika. Koło atakujące jest częścią przekładni zębatej, która nie jest odpowiedzialna za bezpośrednie połączenie między silnikiem a układem przeniesienia napędu. W przypadku problemów z jego stanem, efekty będą innego rodzaju, takie jak hałas czy trudności w zmianie biegów. Zużycie ogumienia również nie jest przyczyną szarpania, chociaż może wpływać na przyczepność i stabilność pojazdu. Zrozumienie funkcji tych elementów jest kluczowe, aby unikać błędnych wniosków. Wiele osób może mylnie utożsamiać szarpanie z niewłaściwym działaniem ogumienia lub elementów mechanicznych, co prowadzi do błędnych diagnoz. Kluczowym aspektem w diagnostyce problemów z ciągnikiem jest skrupulatna analiza każdego z tych elementów, aby zidentyfikować rzeczywistą przyczynę problemu.

Pytanie 9

Aby ułatwić rozłączenie elementów połączenia wciskowego, co należy zrobić?

A. schłodzić obie części
B. podgrzać część obejmującą
C. podgrzać obie części
D. schłodzić część obejmującą
Ogrzanie części obejmującej jest kluczową metodą w demontażu połączeń wciskowych, szczególnie w kontekście materiałów termoplastycznych. W momencie, gdy część obejmująca jest podgrzewana, jej właściwości mechaniczne ulegają zmianie, co powoduje, że materiał staje się bardziej elastyczny i mniej sztywny. Dzięki temu, podczas demontażu, można łatwiej oddzielić połączone elementy. Przykładem praktycznego zastosowania jest przemysł motoryzacyjny, gdzie podgrzewanie elementów plastikowych pozwala na ich bezpieczne usunięcie z konstrukcji. Dobrą praktyką jest stosowanie kontrolowanych źródeł ciepła, takich jak opalarki, które umożliwiają dokładną regulację temperatury, co zmniejsza ryzyko uszkodzenia materiału. Warto również zwrócić uwagę na różne temperatury topnienia poszczególnych rodzajów tworzyw, co jest istotne w kontekście efektywnego demontażu. Ogrzewanie części obejmującej jest zgodne ze standardami branżowymi, które zalecają stosowanie metod nieingerujących, aby minimalizować ryzyko uszkodzeń mechanicznych podczas demontażu.

Pytanie 10

Podczas siewu pszenicy ozimej ciągnik połączony z siewnikiem S052 zużywa 6 litrów oleju napędowego na godzinę. Jaką kwotę należy przeznaczyć na zakup paliwa do obsiania 45 ha pola, jeśli agregat działa z wydajnością 3 ha na godzinę, a cena 1 litra paliwa wynosi 5,00 zł?

A. 300,00 zł
B. 450,00 zł
C. 225,00 zł
D. 150,00 zł
Aby obliczyć koszt zakupu paliwa potrzebnego do obsiania 45 ha pszenicy ozimej, należy najpierw określić, ile czasu zajmie siew. Wydajność agregatu wynosi 3 ha na godzinę, co oznacza, że do obsiania 45 ha potrzebujemy 15 godzin (45 ha ÷ 3 ha/godz.). W ciągu godziny ciągnik zużywa 6 litrów oleju napędowego, więc przez 15 godzin zużyje 90 litrów paliwa (15 godz. × 6 l/godz.). Cena 1 litra paliwa wynosi 5,00 zł, co daje całkowity koszt 450,00 zł (90 l × 5,00 zł/l). Takie obliczenia są kluczowe w praktyce rolniczej, gdyż pozwalają na precyzyjne planowanie kosztów operacyjnych. Warto również pamiętać, że różne techniki uprawy mogą wpłynąć na wydajność agregatów, a tym samym na zużycie paliwa. Dobre praktyki w zakresie zarządzania kosztami paliwa obejmują regularne serwisowanie maszyn, co redukuje ich zużycie i poprawia efektywność pracy. Zrozumienie tych elementów pozwala rolnikom lepiej planować swoje działania i optymalizować budżet.

Pytanie 11

Jaką czynność kontrolną należy wykonać po wymianie pompy wodnej w systemie chłodzenia ciągnika rolniczego?

A. działania termostatu
B. kierunku obrotów wentylatora
C. poziomu zanieczyszczenia cieczy chłodzącej
D. szczelności układu
Sprawdzanie szczelności układu chłodzenia po wymianie pompy wodnej jest kluczowym krokiem, który zapewnia prawidłowe funkcjonowanie całego systemu. Nieszczelności mogą prowadzić do wycieków cieczy chłodzącej, co z kolei może skutkować przegrzaniem silnika i poważnymi uszkodzeniami. W praktyce, zaleca się wykonanie próby ciśnieniowej układu chłodzenia, co pozwala na wykrycie nawet niewielkich nieszczelności. Standardy branżowe, takie jak te opracowane przez SAE (Society of Automotive Engineers), podkreślają znaczenie testowania szczelności po każdej istotnej naprawie układu chłodzenia. Dodatkowo, regularne kontrole szczelności powinny stać się częścią rutynowej konserwacji, aby zapobiegać kosztownym naprawom w przyszłości. Wiedza na temat prawidłowego funkcjonowania układu chłodzenia oraz jego komponentów, w tym pompy, termostatu oraz wentylatora, jest niezbędna dla każdego mechanika i operatora ciągnika rolniczego.

Pytanie 12

Korzystając z danych zawartych w tabeli smarowania opryskiwacza polowego, określ rodzaj materiału smarnego i częstotliwość smarowania powierzchni ciernych sprzęgieł kłowych.

Rozmieszczenie punktów smarowania opryskiwacza P181/2
LpPunkty smarowaniaGatunek oleju lub smaruCzęstotliwość wymiany oleju lub smaru
1.Łożyska krzyżaków wałów przegubowychSmar Łt 43co 100 godz. pracy
2.Powierzchnie wielowypustów (pompy, wałów i przystawki sadowniczej)Smar Łt 42co 20 godz. pracy
3.Część teleskopowa wału przegubowegoSmar Łt 42co 8 godz. pracy
4.Łożyska osłony wałuSmar Łt 43co 200 godz. pracy
5.Łożyska kół jezdnychSmar Łt 42raz w roku
6.Powierzchnie cierne sprzęgieł kłowychSmar Łt 43co 40 godz. pracy
7.Szyjna przesuwu belki polowej na ramieSmar Łt 43co 40 godz. pracy
8.Łożysko kółka linowegoSmar Łt43co 40 godz. pracy
9.Zatrzaski blokady ramion belki polowejSmar Łt43co 100 godz. pracy
A. Co 100 godzin pracy smarem Łt 43.
B. Co 40 godzin pracy smarem Łt 43.
C. Co 8 godzin pracy smarem Łt 42.
D. Co 20 godzin pracy smarem Łt 42.
Poprawna odpowiedź to co 40 godzin pracy smarem Łt 43, co wynika z tabeli smarowania opryskiwacza polowego. Odpowiednie smarowanie powierzchni ciernych sprzęgieł kłowych jest kluczowe dla zapewnienia ich prawidłowego działania oraz wydłużenia żywotności. Smar Łt 43 charakteryzuje się dobrymi właściwościami smarnymi oraz odpornością na wysokie ciśnienie, co sprawia, że jest idealnym rozwiązaniem dla tego typu aplikacji. Regularne smarowanie co 40 godzin pracy pozwala na utrzymanie optymalnej wydajności sprzętu, minimalizując ryzyko uszkodzeń mechanicznych i zużycia komponentów. Zgodnie z dobrymi praktykami, warto również monitorować stan smaru oraz czystość powierzchni ciernych, co może przyczynić się do jeszcze lepszej ochrony i efektywności pracy opryskiwacza. Zastosowanie odpowiedniego smaru oraz regularne przeglądy techniczne to klucz do długotrwałej i efektywnej pracy maszyn rolniczych.

Pytanie 13

Przygotowanie maszyny do kompleksowej naprawy powinno zacząć się od demontażu

A. układów hydraulicznych
B. zespołów i podzespołów na części
C. osłon i opróżnienia zbiorników
D. maszyny na zespoły
Przygotowanie maszyny do naprawy głównej rozpoczyna się od demontażu osłon i opróżnienia zbiorników, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w dziedzinie konserwacji i naprawy maszyn. Osłony chronią wewnętrzne komponenty maszyny przed uszkodzeniem oraz zapewniają bezpieczeństwo operatorem, dlatego ich demontaż jest kluczowy, aby uzyskać dostęp do wnętrza maszyny. Opróżnienie zbiorników, zwłaszcza w przypadku maszyn hydraulicznych, jest niezbędne, aby uniknąć niekontrolowanego wycieku oleju, co mogłoby prowadzić do zanieczyszczenia środowiska oraz uszkodzenia elementów maszyny. W praktyce, po usunięciu osłon i opróżnieniu zbiorników, technicy mają lepszy dostęp do zespołów wewnętrznych, co umożliwia dokładną inspekcję oraz dalsze działania naprawcze. Ponadto, takie podejście redukuje ryzyko wypadków związanych z działaniem maszyny podczas przeprowadzania naprawy, co potwierdzają standardy BHP w przemyśle.

Pytanie 14

Jakie będą koszty osuszenia 30 ton kukurydzy z 30% wilgotności do 15%, jeśli cena usługi wynosi 10 zł za osuszenie 1 tony o 1% wilgotności?

A. 3000 zł
B. 4500 zł
C. 6500 zł
D. 9000 zł
Aby obliczyć koszt wysuszenia 30 ton kukurydzy z wilgotności 30% do 15%, należy najpierw ustalić, o ile procent musimy zmniejszyć wilgotność. Różnica między 30% a 15% wynosi 15%. W związku z tym, dla 30 ton kukurydzy, całkowita masa, którą musimy wysuszyć, to 30 ton. Koszt usługi wynosi 10 zł za wysuszenie 1 tony o 1% wilgotności. Zatem koszt wysuszenia 1 tony kukurydzy o 15% wynosi 10 zł * 15 = 150 zł. Przy 30 tonach całkowity koszt wynosi 150 zł * 30 ton = 4500 zł. To podejście jest zgodne z powszechnie przyjętymi praktykami przemysłowymi, gdzie każda zmiana wilgotności jest wyceniana proporcjonalnie do masy materiału. Warto również zauważyć, że prawidłowe oszacowanie kosztów jest kluczowe w zarządzaniu ryzykiem finansowym w produkcji rolniczej, co jest istotnym elementem planowania budżetu w gospodarstwach rolnych.

Pytanie 15

Poprzez inspekcję połączeń śrubowych maszyny można ustalić

A. wielkość momentu dokręcania
B. mikropęknięcia w połączeniach
C. wydolność połączenia
D. zerwanie lub zgniecenie gwintu
Zerwanie lub zgniecenie gwintu to jedna z kluczowych awarii, które można zidentyfikować poprzez oględziny połączeń śrubowych. Połączenia te muszą być wykonane zgodnie z określonymi normami, aby zapewnić ich niezawodność i bezpieczeństwo. Oglądając połączenia, można zauważyć uszkodzenia gwintów, które mogą prowadzić do osłabienia połączenia, co jest szczególnie istotne w zastosowaniach przemysłowych, gdzie awaria może mieć katastrofalne skutki. Na przykład w przemyśle lotniczym, gdzie każdy element musi spełniać rygorystyczne standardy, identyfikacja takich uszkodzeń jest kluczowa dla utrzymania bezpieczeństwa. Praktyki takie jak regularne inspekcje oraz stosowanie technologii non-destructive testing (NDT) pozwalają na wczesne wykrycie uszkodzeń, co przyczynia się do dłuższej żywotności i niezawodności maszyn. Odpowiednie dokumentowanie i analiza stanu gwintów w połączeniach śrubowych powinny być integralną częścią zarządzania utrzymaniem ruchu w zakładach przemysłowych.

Pytanie 16

Korzystając z danych zawartych w tabeli smarowania opryskiwacza polowego, określ rodzaj materiału smarnego i częstotliwość smarowania krzyżaków wałów przegubowych.

Rozmieszczenie punktów smarowania opryskiwacza P181/2
LpPunkty smarowaniaGatunek oleju lub smaruCzęstotliwość wymiany oleju lub smaru
1.Łożyska krzyżaków wałów przegubowychSmar Łt 43co 100 godz. pracy
2.Powierzchnie wielowypustów (pompy, wałów i przystawki sadowniczej)Smar Łt 42co 20 godz. pracy
3.Część teleskopowa wału przegubowegoSmar Łt 42co 8 godz. pracy
4.Łożyska osłony wałuSmar Łt 43co 200 godz. pracy
5.Łożyska kół jezdnychSmar Łt 42raz w roku
6.Powierzchnie cierne sprzęgieł kłowychSmar Łt 43co 40 godz. pracy
7.Czyna przesuwu belki polowej na ramieSmar Łt 43co 40 godz. pracy
8.Łożysko kółka linowegoSmar Łt43co 40 godz. pracy
9.Zatrzaski blokady ramion belki polowejSmar Łt43co 100 godz. pracy
A. Co 100 godzin pracy smarem Łt 43.
B. Co 20 godzin pracy smarem Łt 42.
C. Co 40 godzin pracy smarem Łt 43.
D. Co 8 godzin pracy smarem Łt 42.
Jasne, odpowiedź "Co 100 godzin pracy smarem Łt 43" jest jak najbardziej trafna. W tabeli smarowania dla opryskiwacza polowego faktycznie podano, że krzyżaki wałów przegubowych trzeba smarować co 100 godzin. Smar Łt 43 jest super do tego, bo ma odpowiednią konsystencję i dobrze sprawdza się w trudnych warunkach, co w rolnictwie jest mega istotne. Jak się będziesz trzymał tych zaleceń, to zminimalizujesz ryzyko zużycia tych elementów, a dzięki temu sprzęt będzie działał efektywniej. Ignorowanie harmonogramu smarowania to prosta droga do tego, żeby wydać więcej na naprawy i przestoje, a tego przecież nikt nie chce. Dlatego warto wiedzieć, jak ważne jest regularne smarowanie, żeby sprzęt służył jak najdłużej.

Pytanie 17

Zanim pozostawisz opryskiwacz na okres zimowy w otwartej wiacie, co powinieneś zrobić w pierwszej kolejności?

A. starannie wyczyścić zewnętrzne powierzchnie
B. usunąć ciecz roboczą ze zbiornika i pompy
C. dokręcić wszystkie poluzowane połączenia gwintowe
D. wymienić zużyte lub uszkodzone elementy robocze na nowe
Usunięcie cieczy roboczej ze zbiornika i pompy przed zimowym postojem opryskiwacza jest kluczowym krokiem w jego konserwacji. Pozostawienie resztek cieczy, zwłaszcza chemikaliów, może prowadzić do wielu problemów, takich jak zatykanie węży, uszkodzenie elementów wewnętrznych oraz korozja. W przypadku niskich temperatur, niewłaściwie zabezpieczone substancje chemiczne mogą zamarzać, co skutkuje uszkodzeniem pompy i innych komponentów. Standardy branżowe zalecają dokładne opróżnienie zbiornika oraz pompy, a następnie spłukanie ich wodą, aby usunąć wszelkie pozostałości. Na przykład, w przypadku stosowania pestycydów, resztki mogą prowadzić do niebezpiecznych reakcji chemicznych, co podkreśla znaczenie tego kroku. Regularne przestrzeganie tej procedury przyczynia się do dłuższej żywotności sprzętu oraz jego sprawności operacyjnej.

Pytanie 18

Jaki będzie całkowity koszt wymiany wszystkich opon w dwuosiowym roztrząsaczu obornika, jeżeli rolnik zleci ich zakup i robociznę zakładowi usługowemu?

L.p.WyszczególnienieIlość sztukJednostka miaryCena [zł]
1Opona1szt.250,00*
2Demontaż i montaż1szt.50,00
A. 1 150,00 zł
B. 1 200,00 zł
C. 1 080,00 zł
D. 1 100,00 zł
Wybór jednej z pozostałych odpowiedzi jest wynikiem kilku typowych błędów myślowych, które mogą prowadzić do nieprzemyślanych wniosków. Często zdarza się, że osoby próbujące obliczyć całkowity koszt wymiany opon, nie uwzględniają pełnej perspektywy kosztów, co skutkuje niedoszacowaniem wydatków. Niezrozumienie, że koszt zakupu opon nie jest jedynym wydatkiem związanym z ich wymianą, może prowadzić do wyboru zaniżonych wartości. Dodatkowo, zakładając, że koszt robocizny jest stały lub z góry określony, wielu użytkowników nie bierze pod uwagę, że różne zakłady usługowe mogą mieć różne stawki, które mogą znacząco wpłynąć na ostateczny koszt. Warto również pamiętać, że niektóre usługi mogą być oferowane z rabatami, co również powinno być wliczone w całkowity koszt. Ponadto, nieprecyzyjne zrozumienie rabatów na zakup opon może prowadzić do błędnych kalkulacji; niektóre osoby mogą pomylić rabaty z cenami detalicznymi, co skutkuje całkowitym zniekształceniem obliczeń. W efekcie, aby uniknąć takich pomyłek, niezwykle istotne jest, aby starannie przeanalizować wszystkie składniki kosztów oraz zasięgnąć informacji na temat standardowych stawek i praktyk w branży, aby podejmować świadome decyzje finansowe w kontekście eksploatacji sprzętu rolniczego.

Pytanie 19

Jakie są powody, dla których traktor wykazuje stałą skłonność do zbaczania z drogi w jedną stronę, pomimo prawidłowego ciśnienia w oponach, sprawnych łożysk kół oraz funkcjonującej przekładni kierowniczej?

A. Zbyt duża zbieżność kół
B. Ujemne kąty wyprzedzenia sworzni zwrotnic
C. Zbyt mała zbieżność kół
D. Różne kąty wyprzedzenia sworzni zwrotnic kół kierowanych
Zbieżność kół jest istotnym aspektem geometrii zawieszenia, jednak zbyt mała lub zbyt duża zbieżność nie jest bezpośrednią przyczyną zbaczania z toru jazdy. Zbieżność oznacza różnicę w odległości pomiędzy przednimi krawędziami opon a tylnymi krawędziami opon na tej samej osi. Zbyt mała zbieżność może prowadzić do niestabilności pojazdu, a zbyt duża zbieżność może powodować nadmierne zużycie opon i utrudniać prowadzenie. Niemniej jednak, żadne z tych problemów nie wyjaśniają stałej tendencji do zbaczania w jedną stronę, co jest bardziej związane z różnymi kątami wyprzedzenia sworzni zwrotnic. Ujemne kąty wyprzedzenia sworzni zwrotnic, z kolei, mogą prowadzić do problemów z centrowaniem kół, jednak nie są jedynym czynnikiem wywołującym tego typu problemy. Często w praktyce mechanicy koncentrują się na kwestiach zbieżności, nie zdając sobie sprawy, że głównym źródłem problemów mogą być niewłaściwe kąty wyprzedzenia. Ważne jest, aby przy diagnozowaniu problemów z kierowaniem pojazdu nie pomijać kompleksowej analizy geometrii zawieszenia i ich wpływu na zachowanie pojazdu w ruchu.

Pytanie 20

Całkowita pojemność skrzyni przyczepy T653/1 z nadstawami wynosi

Podstawowe dane techniczne – Wymiary wewnętrzne skrzyni przyczepy
J. M.T653T653/1
Długośćmm40004000
Szerokość (przód)mm20102010
Szerokość (tył)mm20702070
Wysokośćmm500500 (1000)
A. 8,04 m3
B. 9,16 m3
C. 8,16 m3
D. 8,72 m3
Wybór nieprawidłowej odpowiedzi na pytanie o całkowitą pojemność skrzyni przyczepy T653/1 z nadstawami wskazuje na pewne nieporozumienia dotyczące obliczeń objętości. Pojemność przyczepy jest uzależniona od dokładnych wymiarów jej wnętrza oraz zastosowanej metody konwersji jednostek. W przypadku podanych odpowiedzi, wiele osób może pomylić objętość z innymi parametrami technicznymi przyczepy, takimi jak długość, szerokość czy wysokość, które nie mają bezpośredniego odniesienia w obliczeniach związanych z pojemnością. Niezrozumienie znaczenia konwersji jednostek może prowadzić do błędnych oszacowań, na przykład poprzez pomyłkę w przeliczeniu milimetrów na metry sześcienne. Ponadto, pewne błędne odpowiedzi mogą wynikać z założenia, że pojemność można określać na podstawie wartości szacunkowych, które nie uwzględniają rzeczywistych wymiarów przyczepy. Dobrą praktyką w branży transportowej jest korzystanie z dokładnych danych technicznych dostarczanych przez producentów oraz prowadzenie własnych pomiarów, aby uniknąć pomyłek. Zrozumienie właściwej metody obliczeń oraz znaczenia precyzyjnych pomiarów jest kluczowe dla efektywnego zarządzania transportem i minimalizacji ryzyk związanych z przewozem ładunków.

Pytanie 21

Po zakończeniu sezonu, kopaczkę do ziemniaków należy wyczyścić, ocenić jej stan techniczny oraz przeprowadzić

A. wymianę pasów przekładni pasowej
B. smarowanie zgodnie z tabelą smarowania
C. konserwację lemieszy przepracowanym olejem silnikowym
D. regulację napięcia sprężyny napinacza odsiewacza
Smarowanie maszyny zgodnie z tabelą smarowania jest kluczowym krokiem w utrzymaniu sprawności kopaczki do ziemniaków. Tabela smarowania zawiera szczegółowe informacje dotyczące miejsc, które wymagają smarowania, rodzaju smaru oraz częstotliwości tej czynności. Regularne smarowanie zmniejsza tarcie pomiędzy ruchomymi elementami, co przekłada się na zwiększenie ich żywotności i niezawodności. Na przykład, smarowanie łożysk, przekładni czy innych mechanizmów ruchomych zapobiega ich przedwczesnemu zużyciu. W przypadku maszyn rolniczych, takich jak kopaczki, ignorowanie tych zaleceń może prowadzić do poważnych awarii, co z kolei wiąże się z kosztownymi naprawami oraz przestojami w pracy. Dlatego ważne jest, aby przestrzegać harmonogramu smarowania, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży oraz zaleceniami producentów. Odpowiednie smarowanie nie tylko wydłuża okres eksploatacji maszyny, ale także wpływa na jej efektywność operacyjną.

Pytanie 22

Na podstawie parametrów podanych w tabeli wskaż silnik wysokoprężny czterosuwowy.

Parametr silnikaNumer silnika
No1No2No3No4
Stopień sprężania10141611
Ciśnienie sprężania [bar]12282613
Ilość obrotów wału korbowego na jeden cykl pracy [liczba]2121
A. No2
B. No1
C. No3
D. No4
Odpowiedź No3 jest poprawna, ponieważ silnik wysokoprężny czterosuwowy charakteryzuje się tym, że wykonuje jeden cykl pracy w czterech suwach tłoka, co odpowiada dwóm obrotom wału korbowego. W tabeli przedstawionej w pytaniu, tylko silnik No3 ma wartość "2" w kolumnie "Ilość obrotów wału korbowego na jeden cykl pracy", co potwierdza, że jest to silnik czterosuwowy. Silniki czterosuwowe są powszechnie stosowane w różnych aplikacjach, w tym w motoryzacji, przemysłowych generatorach oraz w maszynach budowlanych. Dzięki efektywniejszemu wykorzystaniu paliwa i mniejszej emisji spalin w porównaniu do silników dwusuwowych, silniki czterosuwowe są preferowane w wielu nowoczesnych zastosowaniach, co również wpisuje się w trendy związane z ochroną środowiska i zrównoważonym rozwojem. Wiedza na temat działania silników wysokoprężnych czterosuwowych jest kluczowa w kontekście inżynierii mechanicznej i motoryzacyjnej, gdzie zrozumienie ich mechaniki oraz zastosowania technologii paliwowej ma fundamentalne znaczenie dla projektowania i eksploatacji pojazdów oraz maszyn przemysłowych.

Pytanie 23

Do smarowania mechanicznych przekładni powinno się używać

A. oleju przekładniowego
B. oleju hydraulicznego
C. oleju silnikowego
D. smaru grafitowego
Olej przekładniowy jest specjalnie zaprojektowany do smarowania przekładni mechanicznych, co czyni go najlepszym wyborem do tego celu. Posiada odpowiednie właściwości lepkościowe oraz dodatki, które zapewniają ochronę przed zużyciem, korozją i utlenianiem. Jego skład chemiczny jest zoptymalizowany, aby minimalizować tarcie i poprawiać wydajność pracy przekładni, co jest kluczowe w przypadku układów przeniesienia napędu w pojazdach oraz maszynach przemysłowych. Przykładowo, olej przekładniowy stosuje się w skrzyniach biegów, dyferencjałach oraz mechanizmach, gdzie występują wysokie obciążenia i prędkości obrotowe. Najczęściej stosowane klasyfikacje olejów przekładniowych to GL-4 i GL-5, które różnią się właściwościami smarnymi oraz poziomem ochrony przed obciążeniem. Zastosowanie oleju przekładniowego zgodnie z zaleceniami producentów urządzeń jest kluczowe dla zapewnienia ich długotrwałej i efektywnej pracy oraz minimalizacji kosztów eksploatacji.

Pytanie 24

W Polsce olej napędowy typu F (zimowy) jest dostępny do sprzedaży

A. od 16 listopada do końca lutego
B. przez cały rok
C. od 16 kwietnia do 30 września
D. od 31 grudnia do 20 marca
Odpowiedź, że olej napędowy gatunku F (zimowy) w Polsce jest sprzedawany od 16 listopada do końca lutego, jest prawidłowa, ponieważ ten okres jest zgodny z regulacjami prawnymi wprowadzonymi przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska oraz związanymi z warunkami atmosferycznymi, które wpływają na właściwości paliw. Olej napędowy zimowy charakteryzuje się niższą temperaturą krzepnięcia, co jest kluczowe dla zapewnienia jego prawidłowego działania w niskich temperaturach. Zastosowanie oleju napędowego zimowego jest szczególnie istotne w transporcie i logistyce, gdzie niezawodność pojazdów jest niezbędna. W praktyce, w okresie zimowym, stosowanie oleju napędowego gatunku F pozwala uniknąć problemów z zapychaniem filtrów paliwowych oraz zapewnia lepszą wydajność silników w trudnych warunkach eksploatacyjnych. Dobrą praktyką jest również monitorowanie prognoz pogodowych i dostosowywanie rodzaju paliwa do panujących warunków, co jest zgodne z zasadą efektywności energetycznej i bezpieczeństwa operacyjnego.

Pytanie 25

Co należy zrobić przed rozpoczęciem montażu połączenia wtłaczanego?

A. nagrzać element obejmowany
B. sprawdzić wymiary elementu obejmującego oraz obejmowanego
C. ochłodzić element obejmujący
D. wykonać radełkowanie elementu obejmowanego
Sprawdzenie wymiarów części przed montażem połączenia wtłaczanego to naprawdę ważny krok. Dzięki temu masz pewność, że wszystko będzie dobrze dopasowane i będzie działać jak powinno. Jak wiadomo, jeśli coś jest źle wymierzone, to mogą pojawić się problemy z luzem, co może prowadzić do nieszczelności, a w efekcie do awarii. Z doświadczenia wiem, że w przemyśle motoryzacyjnym, gdzie takie połączenia są powszechne, dokładne pomiary są kluczowe dla prawidłowego działania silnika i zapobiegania przegrzewaniu. Warto korzystać z narzędzi pomiarowych, jak mikrometry czy suwmiarki, żeby uzyskać jak najwyższą dokładność. W standardach ISO także podkreślają, jak ważne są precyzyjne pomiary, jeśli chodzi o jakość i niezawodność połączeń. Dlatego sprawdzanie wymiarów to nie tylko dobra praktyka, ale wręcz konieczność, która wpływa na bezpieczeństwo i efektywność działania komponentów.

Pytanie 26

W ciągniku rolniczym zaszła potrzeba wymiany opon przednich kół o średnicy osadzenia 16 cali. Jakie opony powinny zostać użyte do wymiany?

A. 6/16 — 15 2PR
B. 16/12 — 32 8PR
C. 16.00 — 28 4PR
D. 6.00 — 16 6PR
Wybór opon do ciągnika rolniczego to kluczowy aspekt, który wymaga uwzględnienia szczególnych parametrów technicznych. Odpowiedzi, które zawierają oznaczenia takie jak 16/12 — 32 8PR, 6/16 — 15 2PR i 16.00 — 28 4PR, wskazują na nieprawidłowe podejście do doboru opon. Przede wszystkim, oznaczenia 16/12 — 32 8PR i 16.00 — 28 4PR wskazują na średnice felg, które nie są zgodne z wymaganiami, ponieważ pierwsza liczba nie odpowiada 16 calom, co czyni je nieodpowiednimi do zastosowania w ciągniku wymagającym opon o tej średnicy. Wybór opon 6/16 — 15 2PR jest również nietrafiony zarówno ze względu na średnicę, jak i na zbyt niską nośność oraz konstrukcję, co może prowadzić do wczesnych uszkodzeń w trakcie eksploatacji. Oznaczenia opon są kluczowe dla ich funkcji; różne szerokości i klasy nośności mają wpływ na zachowanie pojazdu na różnych nawierzchniach. Nieodpowiednie opony mogą w znacznym stopniu wpłynąć na bezpieczeństwo operatora, efektywność paliwową oraz wydajność maszyny. Dobrze dobrana opona to taka, która nie tylko pasuje do rozmiaru felgi, ale również ma odpowiednią konstrukcję, aby wytrzymać intensywne eksploatacje w trudnych warunkach rolniczych. Dlatego ważne jest, aby zawsze kierować się dokładnymi specyfikacjami producenta i dobrymi praktykami w zakresie doboru opon, aby zapewnić ich maksymalną wydajność i długowieczność.

Pytanie 27

Dlaczego podczas działania silnika z otworu miarki oleju wydobywają się spaliny?

A. Błędna regulacja luzów zaworowych.
B. Zwiększone luzy łożysk ślizgowych.
C. Uszkodzenie głowicy.
D. Zużycie pierścieni tłokowych.
Zużycie pierścieni tłokowych jest przyczyną wydostawania się spalin z otworu miarki oleju, ponieważ pierścienie tłokowe odpowiadają za uszczelnienie komory spalania, zapobiegając przedostawaniu się gazów spalinowych do miski olejowej. W miarę zużywania się pierścieni, ich zdolność do utrzymywania ciśnienia wewnętrznego maleje, co prowadzi do nieszczelności. W praktyce może to skutkować nie tylko wydostawaniem się spalin przez otwór miarki oleju, ale także zmniejszeniem mocy silnika, zwiększonym zużyciem oleju oraz pogorszeniem wydajności paliwowej. W takich sytuacjach zaleca się przeprowadzenie pomiarów kompresji oraz analizy oleju silnikowego, aby ocenić stan pierścieni. Standardowe praktyki w diagnostyce silników wymagają regularnych przeglądów oraz wymiany zużytych komponentów, aby zapewnić długotrwałą niezawodność jednostki napędowej. W przypadku stwierdzenia zużycia pierścieni tłokowych najczęściej zaleca się ich wymianę, co wiąże się z demontażem głowicy cylindrów i tłoków, a także zastosowaniem nowych, wysokiej jakości pierścieni zgodnych z normami producenta.

Pytanie 28

Podczas pracy ciągnika zauważono nadmierną emisję czarnego dymu z wydechu. Jaka może być tego przyczyna?

A. Niewłaściwa proporcja mieszanki paliwowo-powietrznej
B. Zbyt mała ilość płynu chłodzącego
C. Zablokowany filtr oleju
D. Luźny pasek klinowy
Zablokowany filtr oleju nie wpływa bezpośrednio na emisję czarnego dymu, ale na smarowanie silnika. Przy zapchanym filtrze oleju, ciśnienie oleju może spaść, co prowadzi do większego tarcia i potencjalnie większego zużycia silnika, lecz nie wpływa to bezpośrednio na jakość spalin. Zbyt mała ilość płynu chłodzącego również nie jest bezpośrednią przyczyną pojawienia się czarnego dymu z wydechu. Niedobór płynu chłodzącego skutkuje przegrzewaniem się silnika, co może prowadzić do jego uszkodzenia, ale nie wpływa na proces spalania paliwa w sposób, który powodowałby emisję czarnego dymu. Luźny pasek klinowy może wpływać na działanie różnych podzespołów napędzanych tym paskiem, jak alternator czy pompa wodna, ale nie ma bezpośredniego wpływu na proces spalania w silniku i tym samym na emisję spalin. Warto zrozumieć, że czarny dym jest efektem niepełnego spalania paliwa, co najczęściej wynika z problemów w układzie paliwowym lub dolotowym, a nie problemów z olejem, chłodzeniem czy napędem osprzętu silnika. Właściwe zrozumienie tych mechanizmów jest kluczowe dla skutecznej diagnozy i konserwacji maszyn rolniczych.

Pytanie 29

W odpowiednio wyregulowanym sprzęgle kłowym całkowita wartość luzów pomiędzy zwojami sprężyny dociskowej powinna wynosić

A. więcej niż średnica zwoju sprężyny
B. mniej niż wysokość zęba sprzęgła
C. mniej niż średnica zwoju sprężyny
D. więcej niż wysokość zęba sprzęgła
Luz między zwojami sprężyny dociskowej w sprzęgle kłowym odgrywa kluczową rolę w prawidłowym funkcjonowaniu mechanizmu. Odpowiedzi sugerujące, że luz powinien być mniejszy niż wysokość zęba sprzęgła, są błędne, ponieważ nie uwzględniają praktycznych aspektów działania sprężyn. Jeśli luz byłby zbyt mały, sprężyna mogłaby stać się sztywna, co prowadziłoby do niewłaściwego działania sprzęgła, ograniczając jego zdolność do dostosowywania się do obciążenia. Przykładowo, w sytuacjach, gdy zęby sprzęgła są narażone na różne siły, zbyt mały luz mógłby prowadzić do ich uszkodzenia lub deformacji. Ponadto, pomysły sugerujące, że luz powinien być mniejszy niż średnica zwoju sprężyny, wskazują na nieporozumienie w zakresie zasad projektowania sprzęgieł. Luz ten nie jest związany z średnicą zwoju, a jego regulacja powinna być oparta na wymogach dotyczących elastyczności i wydajności mechanizmu. Utrzymywanie odpowiednich luzów jest zgodne z normami dotyczącymi projektowania i eksploatacji maszyn, co jest kluczowe dla zapewnienia ich długowieczności oraz niezawodności w pracy. W praktyce zbyt małe wartości luzów mogą prowadzić do drastycznego wzrostu temperatury w obrębie sprzęgła, co skutkuje szybszym zużyciem materiałów oraz całości mechanizmu.

Pytanie 30

Jeśli filtr oleju silnikowego montowany jest od dołu w pozycji pionowej, to przed jego przykręceniem

A. przeprowadza się kontrolę jego szczelności
B. napełnia się go naftą lub benzyną ekstrakcyjną
C. napełnia się go olejem silnikowym
D. podgrzewa się go w ciepłej wodzie
Zalewanie filtra oleju silnikowego olejem przed jego zainstalowaniem jest kluczowym krokiem, który ma na celu zapewnienie odpowiedniego smarowania elementów silnika od momentu jego uruchomienia. Wypełnienie filtra olejem pozwala na uniknięcie początkowego okresu pracy na sucho, co mogłoby prowadzić do uszkodzeń silnika. W praktyce, jest to zgodne z zaleceniami producentów, którzy podkreślają znaczenie tego kroku w instrukcjach obsługi. Dzięki temu filtr od razu zacznie prawidłowo pracować, co prowadzi do skuteczniejszego oczyszczania oleju oraz zwiększa żywotność całego układu. Warto również zauważyć, że niektóre filtry są zaprojektowane tak, aby zawierały olej w swojej budowie, co dodatkowo minimalizuje ryzyko uszkodzeń. Dobre praktyki w zakresie konserwacji pojazdów wskazują, że przed każdą wymianą oleju, należy również wymienić filtr, co zapewnia optymalną pracę silnika.

Pytanie 31

W celu zabezpieczenia odkrytych elementów roboczych, takich jak tłoczyska siłowników, przed rozpoczęciem postoju sezonowego, należy je

A. pokryć smarem konserwacyjnym
B. posmarować przepalonym olejem silnikowym
C. osłonić folią samoprzylepną
D. pokryć farbą lub lakierem
Zabezpieczanie tłoczysk smarem konserwacyjnym to naprawdę dobry pomysł. Dzięki temu można ochronić je przed szkodliwym wpływem pogody i korozją w czasie, gdy nie są używane. Smar tworzy na powierzchni taką fajną warstwę, która pomaga uniknąć utleniania metalu oraz gromadzenia się brudu. W praktyce, jak nałożysz odpowiednią ilość smaru na tłoczysko, to mechanizm ma większą szansę na przetrwanie wszelkich niekorzystnych warunków, jak wilgoć czy zmiany temperatury. Warto dodać, że korzystanie ze smarów jest zgodne z normami branżowymi, które mówią o tym, by stosować środki smarne, żeby przedłużyć żywotność różnych podzespołów w maszynach. Na przykład, wiele firm używa smarów na bazie litowej, które świetnie się trzymają i są odporne na różne trudne warunki, więc to bardzo dobry wybór na zabezpieczenie tłoczysk podczas dłuższego postoju.

Pytanie 32

Wzrost zużycia paliwa związany z podniesieniem poziomu oleju w misie olejowej silnika z zapłonem samoczynnym wskazuje na

A. wadę pompy zasilającej
B. awarię wtryskiwaczy
C. zużycie części regulatora obrotów
D. degradację elementów pompy wtryskowej
Uszkodzenie pompy zasilającej, zużycie elementów regulatora obrotów oraz zużycie elementów pompy wtryskowej mogą być mylnie interpretowane jako przyczyny zwiększonego zużycia paliwa i wzrostu poziomu oleju w misie olejowej. W przypadku uszkodzenia pompy zasilającej, chociaż może dojść do problemów z ciśnieniem paliwa, zazwyczaj objawia się to spadkiem mocy silnika oraz trudnościami z uruchomieniem. To nie prowadzi jednak do bezpośredniego wzrostu zużycia oleju. Z kolei zużycie elementów regulatora obrotów, które odpowiada za utrzymanie stałej prędkości obrotowej silnika, również nie jest odpowiedzialne za zwiększenie poziomu oleju, chociaż może powodować niestabilność pracy silnika. Natomiast zużycie elementów pompy wtryskowej wpływa na jakość wtrysku, ale skutki tego mogą być inne. W każdym z tych przypadków, jeśli występują problemy z podwyższonym poziomem oleju i zużyciem paliwa, mogą one wynikać z innych, bardziej złożonych problemów, takich jak uszczelki czy systemy chłodzenia. Dlatego ważne jest, aby przeprowadzać kompleksową diagnostykę, a nie opierać się na jedynie jednym objawie, co może prowadzić do błędnych wniosków w analizie stanu technicznego silnika.

Pytanie 33

Po zainstalowaniu pompy wtryskowej na silniku, mechanik powinien przeprowadzić regulację

A. wielkości dawki paliwa przy maksymalnej prędkości obrotowej silnika.
B. kąta rozpoczęcia tłoczenia dla poszczególnych sekcji pompy wtryskowej.
C. maksymalnej prędkości obrotowej silnika, po której przekroczeniu regulator odcina paliwo.
D. kąta rozpoczęcia tłoczenia dla pierwszej sekcji.
Regulacja kąta początku tłoczenia dla poszczególnych sekcji pompy wtryskowej jest koncepcją, która może wprowadzać w błąd, ponieważ nie każda pompa wtryskowa wymaga osobnej regulacji każdej sekcji. W praktyce, w wielu układach, zwłaszcza w silnikach z pojedynczą pompą wtryskową, kluczowe jest dostosowanie kąta dla pierwszej sekcji, co zazwyczaj przekłada się na odpowiednie działanie całego systemu wtryskowego. Ponadto, wskazanie maksymalnej prędkości obrotowej silnika, po przekroczeniu której regulator odcina paliwo, nie jest bezpośrednio związane z regulacją pompy wtryskowej, a odnosi się raczej do działania systemu zabezpieczeń silnika. Istotne jest, aby pamiętać, że optymalne parametry pracy silnika nie są jedynie kwestią regulacji pompy, ale również uwzględniają inne czynniki, takie jak kalibracja układu sterowania silnikiem oraz jakość paliwa. W przypadku regulacji wielkości dawki paliwa przy maksymalnej prędkości obrotowej silnika, choć jest to istotny parametr, nie jest to element, który powinien być regulowany przy montażu nowej pompy. Skupiając się na tych nieprawidłowych koncepcjach, mechanicy mogą stracić z pola widzenia najistotniejsze aspekty prawidłowego ustawienia pompy wtryskowej, co w konsekwencji może prowadzić do niewłaściwej pracy silnika oraz zwiększonego zużycia paliwa.

Pytanie 34

Jaką czynność należy wykonać, aby przygotować ciągnik rolniczy do długotrwałego postoju w okresie zimowym?

A. Wymaga się spuszczenia paliwa ze zbiornika i pompy wtryskowej
B. Powinno się zwiększyć luz zaworowy w układzie rozrządu silnika
C. Trzeba odciążyć koła oraz zmniejszyć ciśnienie powietrza w oponach
D. Należy wymontować wtryskiwacze z układu zasilania silnika
Odciążenie kół i zmniejszenie ciśnienia w oponach to bardzo ważne rzeczy, które trzeba zrobić, gdy ciągnik rolniczy stoi na zimę. Jak zmniejszysz ciśnienie w oponach, to lepiej się one dopasowują do podłoża, co pomaga uniknąć ich deformacji i uszkodzeń bieżnika. To szczególnie istotne, jak ciągnik będzie narażony na trudne warunki pogodowe i zmiany temperatury. Dobrze jest też odciągnąć koła, na przykład używając drewnianych klocków albo specjalnych podkładek, ponieważ to zmniejsza nacisk na opony. Dzięki temu będą one w lepszym stanie na wiosnę. Nie zapominaj regularnie sprawdzać, jak wyglądają opony i jakie mają ciśnienie. To pomoże w ich lepszej eksploatacji. A tak w ogóle, jak dobrze przygotujesz ciągnik do postoju, to później łatwiej go uruchomisz na wiosnę i będzie w lepszej formie.

Pytanie 35

Jakie urządzenie jest używane do pomiaru gęstości elektrolitu?

A. areometr
B. passametr
C. wakuometr
D. manometr
Passametr, wakuometr i manometr to urządzenia pomiarowe, które nie są przeznaczone do pomiaru gęstości cieczy, co prowadzi do mylnego wniosku. Passametr, znany również jako miernik oporu, służy do pomiaru oporu elektrycznego, a nie gęstości. Jego zastosowanie ogranicza się do analizy materiałów przewodzących prąd i nie ma zastosowania w ocenie właściwości fizykochemicznych cieczy. Wakuometr natomiast jest narzędziem do pomiaru ciśnienia w próżni, co również nie ma związku z określaniem gęstości cieczy. Chociaż może to być mylące, ponieważ gęstość cieczy może wpływać na ciśnienie, wakuometr nie dostarcza bezpośrednich informacji na temat gęstości. Manometr, z kolei, mierzy ciśnienie gazów i cieczy, ale nie jest narzędziem do bezpośredniego pomiaru gęstości. Typowym błędem jest zakładanie, że każdy pomiar związany z cieczą dotyczy jej gęstości. W rzeczywistości, zrozumienie różnicy między tymi narzędziami pomiarowymi jest kluczowe dla właściwej interpretacji wyników i zastosowania w odpowiednich kontekstach. Wiedza ta jest istotna w każdym laboratorium czy zakładzie przemysłowym, gdzie precyzyjne pomiary mają kluczowe znaczenie dla jakości i efektywności procesów produkcyjnych.

Pytanie 36

Jakie uszkodzenie wału maszyny można zauważyć podczas jego inspekcji?

A. Małe bicie w środkowej części długości
B. Owalizacja czopów
C. Odpryski materiału na czopach
D. Dynamiczne niewyważenie
Wybór odpowiedzi dotyczącej "niewielkiego bicia w połowie długości" jest niepoprawny, ponieważ bicia są często trudne do zaobserwowania gołym okiem i najczęściej wymagają specjalistycznych narzędzi pomiarowych, takich jak czujniki dynamiczne. Niewyważenie dynamiczne również nie jest łatwe do wykrycia podczas standardowych oględzin, ponieważ jest to problem, który ujawnia się głównie podczas pracy maszyny, a nie w trakcie statycznych inspekcji. Owalizację czopów, chociaż może być widoczna na niektórych urządzeniach pomiarowych, również nie jest czymś, co można łatwo wykryć jedynie poprzez oględziny zewnętrzne. Użytkownicy często mylą te zjawiska z bardziej oczywistymi uszkodzeniami, co prowadzi do błędnych wniosków o stanie technicznym wału. Kluczowym błędem myślowym jest zrozumienie, że wiele uszkodzeń mechanicznych wymaga analizy dynamicznej lub statycznej, a nie tylko wizualnej. W praktyce, aby skutecznie monitorować stan wałów, przedsiębiorstwa powinny wdrożyć kompleksowe programy utrzymania ruchu, które obejmują regularne pomiary drgań oraz analizy dynamiczne, aby identyfikować problemy, zanim staną się one krytyczne.

Pytanie 37

Który z poniższych instrumentów, poza lampą stroboskopową, powinien być użyty do pomiaru dynamicznego kąta wyprzedzenia zapłonu silnika spalinowego?

A. Wakuometr
B. Obrotomierz
C. Woltomierz
D. Manometr
Obrotomierz to naprawdę ważne narzędzie, które pomaga nam zmierzyć prędkość obrotową silnika. Przy ustawianiu zapłonu, to wręcz kluczowe! W praktyce, musimy wiedzieć, w którym momencie iskra powinna się pojawić w stosunku do tego, gdzie znajduje się tłok w cylindrze. Dzięki obrotomierzowi dostajemy na bieżąco informacje o prędkości obrotowej, co pozwala nam lepiej ustawić kąt wyprzedzenia zapłonu. W motoryzacji korzystanie z obrotomierza razem z lampą stroboskopową to już standard, który daje nam pewność co do tego, kiedy dokładnie zapłon powinien nastąpić. To wszystko przekłada się na lepsze osiągi silnika i mniejsze zanieczyszczenie spalinami. Warto też dodać, że obrotomierze mogą być różne – są cyfrowe i analogowe. Ich kalibracja to podstawa, żeby pomiary były prawidłowe. Używanie obrotomierza w zgodzie z najlepszymi praktykami to klucz do skutecznej diagnozy problemów z zapłonem, co może wydłużyć żywotność silnika i poprawić jego wydajność.

Pytanie 38

Do przenośników, które nie mają cięgieł, zalicza się przenośniki

A. ślimakowe
B. taśmowe
C. zabierakowe
D. kubełkowe
Przenośniki zabierakowe, taśmowe i kubełkowe, mimo że również służą do transportu materiałów, nie są klasyfikowane jako przenośniki bezcięgnowe. Przenośniki zabierakowe działają na zasadzie chwytania i podnoszenia materiału za pomocą specjalnych elementów zwanych zabierakami, które są montowane na taśmie. Tego rodzaju konstrukcja wymaga zastosowania cięgna, co wyklucza je z kategorii przenośników bezcięgnowych. Przenośniki taśmowe, z kolei, opierają się na ruchomej taśmie, która transportuje materiały w sposób ciągły, co również podlega zasadzie działania z użyciem cięgien. Ta metoda transportu jest powszechnie stosowana w zakładach produkcyjnych, ale nie spełnia kryteriów przenośników bezcięgnowych. Kubełkowe przenośniki używają kubełków do transportu materiałów w pionie, co również wiąże się z zastosowaniem cięgien w postaci lin lub taśm. Każdy z tych systemów ma swoje zastosowanie i zalety, ale klasyfikują się one w zupełnie inny sposób. Zrozumienie różnic w rodzajach przenośników oraz ich zasad działania jest kluczowe dla wyboru optymalnego rozwiązania w procesach transportowych. Ostatecznie, błędne przyporządkowanie tych przenośników do kategorii bezcięgnowych może prowadzić do nieefektywnego planowania i realizacji procesów logistycznych.

Pytanie 39

Zbyt niska wilgotność w magazynie ziemniaków z automatycznym systemem kontroli wilgotności może być wynikiem awarii

A. pirometru
B. higrometru
C. wakuometru
D. anemometru
Wybór niewłaściwego urządzenia pomiarowego może prowadzić do błędnych wniosków na temat warunków przechowywania. Pirometr, na przykład, jest narzędziem służącym do pomiaru temperatury, a nie wilgotności. Jego użycie w kontekście monitorowania warunków przechowalni ziemniaków nie przyniesie żadnych informacji o wilgotności powietrza, co jest kluczowe dla właściwego przechowywania. Z kolei anemometr służy do pomiaru prędkości przepływu powietrza, co również jest nieprzydatne w kontekście zarządzania wilgotnością. Użytkownicy mogą czasami mylić te urządzenia, nie zdając sobie sprawy, że każde z nich ma specyficzne zastosowanie i parametr, który mierzy. Właściwe zrozumienie funkcji każdego z tych instrumentów jest kluczowe w zarządzaniu przechowalniami, ponieważ zła interpretacja danych dotyczących temperatury lub prędkości powietrza nie rozwiąże problemu wilgotności. Większość systemów automatycznego sterowania wilgotnością opiera się na danych z higrometrów, dlatego ich uszkodzenie prowadzi do nieprawidłowych decyzji i może być przyczyną strat w przechowywanych produktach.

Pytanie 40

Przed rozpoczęciem demontażu rozrusznika z traktora należy najpierw

A. wyjąć włącznik kompletny
B. przygotować wyłącznik kompletny
C. odłączyć kable od wyłącznika kompletnego
D. odłączyć przewód akumulator-masa
Odłączenie przewodu akumulator-masa przed wymontowaniem rozrusznika w ciągniku to mega ważny krok. Dzięki temu dbasz o swoje bezpieczeństwo i chronisz elektrykę w pojeździe. Jak odłączysz masę, zmniejszasz ryzyko przypadkowego zasilenia obwodów, co mogłoby zrobić spore zamieszanie, jak zwarcie czy uszkodzenia elektroniki. Z mojego doświadczenia, zawsze lepiej na początku wyłączyć zasilanie przy jakiejkolwiek robocie przy układzie elektrycznym. Dodatkowo, warto sprawdzić, czy w kondensatorach nie zostało trochę ładunku. W przypadku rozrusznika, który odpowiada za uruchamianie silnika, trzeba szczególnie uważać, bo może generować duże prądy, a to już trochę niebezpieczne. Więc, wyłączając przewód akumulator-masa, kontrolujesz potencjalne niebezpieczeństwa. To zgodne z zasadami bezpieczeństwa w motoryzacji i elektryce, które każdy powinien mieć na uwadze.