Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik fotografii i multimediów
  • Kwalifikacja: AUD.05 - Realizacja projektów graficznych i multimedialnych
  • Data rozpoczęcia: 19 grudnia 2025 13:39
  • Data zakończenia: 19 grudnia 2025 13:47

Egzamin zdany!

Wynik: 28/40 punktów (70,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

W celu wykonania reklamy internetowej o maksymalnej szerokości do 800 pikseli należy zdefiniować właściwość

A. background-position
B. max-width
C. max-height
D. background size
Wiele osób przy projektowaniu banerów internetowych czy reklam rozważa ustawienie parametrów takich jak max-height, background-size albo background-position, jednak to trochę mylące podejście, jeśli chodzi o kontrolę szerokości elementu. max-height pozwala ograniczyć wysokość, co jest przydatne przy pionowych layoutach lub gdy nie chcemy, żeby grafika była za wysoka, ale nie wpłynie na to, jak szeroki będzie baner czy reklama. W praktyce, jeśli ustawisz tylko max-height, szerokość reklamy może się rozjechać i nie uzyskasz żądanego efektu, zwłaszcza na szerokich ekranach lub gdy użytkownik korzysta z dużego monitora. background-size i background-position są natomiast właściwościami, które dotyczą wyłącznie tła CSS, czyli obrazka w tle, a nie rozmiaru samego kontenera. Za pomocą background-size można oczywiście skalować obrazek, np. dopasowując go do wielkości kontenera (cover, contain, procenty), ale nie kontrolujesz w ten sposób szerokości całego elementu, tylko tła – reszta treści może się rozjechać. background-position ustala, w którym miejscu wyświetli się tło w elemencie, na przykład po lewej, po prawej, wyśrodkowane, itd., ale w ogóle nie wpływa na rozmiar elementu jako takiego. Często spotykam się z sytuacją, gdzie ktoś próbuje naprawić złe skalowanie reklamy manipulując background-size, a okazuje się, że trzeba po prostu wyznaczyć max-width na kontenerze. Według standardów CSS i praktyki webowej, tylko max-width daje pewność, że żaden element nie rozrośnie się poza określoną granicę szerokości, a jednocześnie umożliwia responsywność, która w dzisiejszych czasach jest absolutnym must-have. Warto o tym pamiętać, żeby nie tracić czasu na kombinowanie z nieodpowiednimi właściwościami.

Pytanie 2

Jakie znaczenie ma poniższa deklaracja kodu CSS:

li span {font-size: 10pt; color:green;} ?

A. Tylko tekst w obrębie wszystkich znaczników span znajdujących się w znacznikach l będzie miał rozmiar 10 pt i kolor zielony
B. Tekst znajdujący się we wszystkich znacznikach l oraz wszystkich znacznikach span będzie miał rozmiar 10 pt i kolor zielony
C. Tekst w każdym z znaczników span będzie miał rozmiar 10 pt i kolor zielony
D. Jedynie tekst znajdujący się w obrębie wszystkich znaczników l oraz tych wewnątrz znaczników span będzie miał rozmiar 10 pt i kolor zielony
Deklaracja CSS 'li span {font-size: 10pt; color:green;}' precyzyjnie określa stylizację dla elementów <span>, które są zagnieżdżone w elementach <li>. Oznacza to, że tylko tekst wewnątrz znaczników <span>, które znajdują się bezpośrednio w <li>, będzie miał rozmiar czcionki 10 punktów i kolor zielony. Taka selekcja jest szczególnie przydatna, gdy chcemy stylizować tylko konkretne fragmenty tekstu w listach, pozostawiając resztę elementów <li> z ich domyślnymi stylami. W praktyce, aby wprowadzić tę deklarację, należy upewnić się, że odpowiednie znaczniki <li> i <span> są prawidłowo zagnieżdżone w dokumencie HTML. Używanie tego typu selektorów jest zgodne z najlepszymi praktykami CSS, które zalecają selekcję elementów w sposób jak najbardziej specyficzny, aby uniknąć niepożądanych zmian w stylach innych elementów na stronie. Daje to większą kontrolę nad wyglądem strony oraz umożliwia łatwiejsze zarządzanie kodem.

Pytanie 3

Którego narzędzia programu CorelDRAW należy użyć, aby otrzymać przedstawioną na rysunku transformację tekstu?

Ilustracja do pytania
A. Obwiednia.
B. Maska tekstu.
C. Obrys.
D. Inicjał wpuszczany.
Odpowiedź "Obwiednia" jest prawidłowa, ponieważ w programie CorelDRAW narzędzie to umożliwia zaawansowaną deformację tekstu, by dopasować go do konkretnego kształtu lub konturu. Użycie obwiedni jest szczególnie przydatne w projektach graficznych, gdzie tekst musi harmonizować z innymi elementami wizualnymi, tworząc spójny i estetyczny efekt. Przykładowo, podczas tworzenia logo lub etykiet, często zachodzi potrzeba, aby tekst przyjął formę krzywej, co można osiągnąć właśnie za pomocą obwiedni. Warto zaznaczyć, że w profesjonalnych projektach graficznych, takich jak plakaty czy ulotki, umiejętność korzystania z narzędzia obwiedni może znacznie zwiększyć atrakcyjność wizualną projektu, co jest zgodne z najlepszymi praktykami branżowymi dotyczącymi projektowania graficznego. Ponadto, obwiednia pozwala na zachowanie wysokiej jakości tekstu, co jest istotne w kontekście druku. Zastosowanie tego narzędzia w odpowiedni sposób może wyróżnić Twoje projekty na tle konkurencji, co jest kluczowe w branży kreatywnej.

Pytanie 4

Którego narzędzia programu CorelDRAW należy użyć, aby otrzymać przedstawioną na rysunku transformację tekstu?

Ilustracja do pytania
A. Obwiednia
B. Maska tekstu
C. Obrys
D. Inicjał wpuszczany
Narzędzie 'Obwiednia' w programie CorelDRAW jest kluczowym elementem umożliwiającym deformację tekstu oraz obiektów graficznych zgodnie z niestandardowymi kształtami. Przykład zastosowania narzędzia 'Obwiednia' można zobaczyć przy tworzeniu logo, gdzie tekst jest dopasowywany do krzywych lub konturów innych obiektów, co daje efekt harmonijnej integracji elementów graficznych. W przypadku przedstawionego na rysunku tekstu 'black coffee', deformacja w kształcie elipsy ilustruje, jak 'Obwiednia' pozwala na płynne dostosowanie formy tekstu do specyficznych wymagań projektu. W branży graficznej, dobrym zwyczajem jest stosowanie narzędzi, które umożliwiają precyzyjne dopasowanie, a 'Obwiednia' spełnia te normy, oferując użytkownikom nie tylko estetykę, ale i funkcjonalność w projektach. Dodatkowo, umiejętność korzystania z tego narzędzia wpisuje się w standardy profesjonalnych projektów graficznych, gdzie spójność i kreatywność są kluczowe.

Pytanie 5

Zapisanie pliku w określonym formacie pozwala na uzyskanie dodatkowych danych, takich jak ekspozycja zdjęcia, ogniskowa oraz czułość

A. TIFF
B. JPEG
C. RAW
D. EXIF
Odpowiedzi TIFF, RAW i JPEG są nieprawidłowe w kontekście pytania o uzyskiwanie dodatkowych informacji na temat ekspozycji zdjęcia, ogniskowej oraz czułości. Format TIFF (Tagged Image File Format) to bezstratny format graficzny, który pozwala na przechowywanie wysokiej jakości obrazów, jednak sam w sobie nie zawiera interaktywnych metadanych EXIF, które są kluczowe do analizy ustawień aparatu. TIFF może być używany do archiwizacji obrazów, ale nie jest standardem do przechowywania informacji o parametrach zdjęcia w sposób, który pozwalałby na ich późniejsze wykorzystanie. Z kolei format RAW to rodzaj pliku, który zawiera nieprzetworzone dane z matrycy aparatu, co daje fotografom większą swobodę w późniejszej obróbce. Mimo że RAW przechowuje bardzo szczegółowe informacje o obrazie, nie jest to format, który standardowo przekazuje szczegółowe metadane EXIF, które są tak istotne dla analizy zdjęć. JPEG to popularny format kompresji obrazów, który jest szeroko stosowany w fotografii ze względu na mały rozmiar plików, ale również nie jest równoważny z formatem EXIF, chociaż może zawierać ograniczone metadane. Wszystkie te formaty, choć mają swoje zalety, nie spełniają roli EXIF w kontekście dostarczania pełnych i użytecznych informacji o parametrach ustawień zdjęcia, co czyni je niewłaściwym wyborem w kontekście zadanego pytania.

Pytanie 6

Jaki format należy zastosować do kompresji materiałów wideo?

A. RealAudio
B. JPEG
C. MPEG
D. MP3
Odpowiedź z formatem MPEG jest jak najbardziej na miejscu, bo to standard, który zajmuje się kompresją filmów. MPEG, czyli Moving Picture Experts Group, to organizacja, która wymyśla zasady dla kompresji i przesyłania multimediów. Format MPEG-1, MPEG-2 i MPEG-4 znajdziesz wszędzie: w streamingu, telewizji, a nawet na DVD. Dzięki MPEG można zmniejszyć wielkość plików wideo, co jest mega ważne gdy chodzi o przechowywanie i wysyłanie filmów. No i dzięki temu można szybciej przesyłać dane przez sieci, co wszystkim ułatwia życie. W praktyce format MPEG używany jest w serwisach wideo, jak YouTube, i w produkcji filmowej, gdzie trzeba zachować dobrą jakość obrazu, jednocześnie zmniejszając rozmiar pliku. Co ważne, MPEG obsługuje różne poziomy kompresji, więc jest wszechstronny w wielu zastosowaniach multimedialnych.

Pytanie 7

Zanim przystąpimy do archiwizacji zasobów, należy

A. zorganizować wszystkie warstwy obrazu cyfrowego, a następnie je połączyć
B. uporządkować pliki i zapisać ich kopie w formacie PDF
C. pogrupować pliki tekstowe, graficzne oraz muzyczne, umieszczając je w oddzielnych folderach
D. skategorować wszystkie elementy na warstwach oraz przekształcić tekst i obiekty na krzywe Beziera
Prawidłowa odpowiedź polega na posortowaniu plików tekstowych, graficznych oraz muzycznych i umieszczeniu ich w osobnych folderach. Taki systematyczny podział ułatwia zarządzanie zasobami oraz ich późniejszą archiwizację. W praktyce, posortowanie plików według ich typu pozwala na szybsze odnalezienie i identyfikację zawartości, co jest kluczowe w kontekście organizacji pracy oraz efektywności. Zastosowanie struktury folderów zgodnie z najlepszymi praktykami archiwizacji, takimi jak klasyfikacja według typów plików, zgodności z normami ISO dotyczącymi zarządzania dokumentami, zwiększa bezpieczeństwo i dostępność danych. Na przykład, w sytuacji, gdy potrzebujesz przeprowadzić audyt, łatwiej będzie uzyskać dostęp do odpowiednich plików w zorganizowanej strukturze. Dodatkowo, przed archiwizacją warto skontaktować się z zespołem IT, aby upewnić się, że wszystkie pliki są aktualne i zabezpieczone, co jest zgodne z politykami bezpieczeństwa informacji.

Pytanie 8

Aby ustawić obiekty względem osi symetrii tak, jak pokazano na grafice, należy użyć wyrównania do

Ilustracja do pytania
A. lewej w poziomie
B. środka w poziomie
C. środka w pionie
D. góry w pionie
Kluczowym aspektem poprawnego ustawiania obiektów względem osi symetrii jest zrozumienie, jak działają poszczególne opcje wyrównywania. Często popełnianym błędem jest utożsamianie osi symetrii wyłącznie z pionowym ustawieniem, przez co wybierane są opcje wyrównania do góry lub środka w pionie. Te jednak odnoszą się jedynie do położenia elementów względem górnej lub środkowej krawędzi obszaru roboczego w pionie, co nie ma związku z osiową symetrią, jeśli chodzi o układ poziomy. Z kolei wyrównanie do lewej w poziomie sprawia, że wszystkie obiekty ustawiają się w jednej linii przy lewej krawędzi, ale absolutnie nie zapewni to efektu wizualnej równowagi względem osi symetrii, wręcz przeciwnie – wprowadzi asymetrię. Stąd takie odpowiedzi często biorą się z automatycznych skojarzeń z menu programów graficznych, gdzie wybór opcji wydaje się intuicyjny, ale nie zawsze jest zgodny z zamierzeniem projektu. Z mojego doświadczenia wynika, że wielu początkujących projektantów popełnia ten błąd, szczególnie gdy nie mają jeszcze nawyku sprawdzania efektu na podglądzie lub nie korzystają z prowadnic wyznaczających oś. W praktyce branżowej, zgodnie z zasadami kompozycji i dobrymi praktykami layoutu, tylko wyrównanie do środka w poziomie daje gwarancję, że elementy będą po obu stronach osi symetrii rozmieszczone równomiernie i estetycznie, co jest absolutnie kluczowe przy projektach wymagających precyzji i wizualnej harmonii.

Pytanie 9

Jedna z technik druku 3D polega na

A. tworzeniu obrazu proszkowego, który następnie jest przenoszony na podłoże drukowe.
B. wykonaniu formy drukowej, którą naciąga się na perforowany cylinder drukujący.
C. termicznym wgrzaniu w materiał wcześniej przygotowanego rysunku.
D. nakładaniu kolejnych warstw materiału tworzących obiekt na stole roboczym.
Technika druku 3D, o której mowa, to popularna metoda znana jako addytywna produkcja, czyli wytwarzanie przyrostowe. Jej sedno polega na nakładaniu kolejnych, bardzo cienkich warstw materiału – najczęściej plastiku (np. PLA, ABS), czasem żywicy, metalu albo nawet betonu. Z czasem, warstwa po warstwie, powstaje gotowy obiekt dokładnie odwzorowujący cyfrowy model 3D. Moim zdaniem to niesamowite, bo pozwala uzyskać bardzo złożone kształty, które byłyby niemal niemożliwe do wykonania tradycyjnymi metodami obróbki. Branżowe standardy, na przykład FDM (Fused Deposition Modeling) albo SLA (Stereolithography), właśnie na tym bazują. W praktyce to się świetnie sprawdza – drukarki 3D wykorzystywane są w prototypowaniu, medycynie (np. protezy, implanty), motoryzacji, edukacji i nawet w budownictwie. Z własnego doświadczenia wiem, że najważniejsza jest tu precyzja nakładania warstw i dobór odpowiedniego materiału do konkretnego zastosowania. Warto też pamiętać, że cały proces można łatwo modyfikować: zmienić parametry druku, rodzaj filamentu, czy wysokość warstwy, co daje mnóstwo swobody. To jedna z największych zalet tej technologii – pełna personalizacja i szybkie przechodzenie od projektu do gotowego wyrobu. W branży przyjęło się, że druk 3D zmienia sposób myślenia o produkcji, dając szansę na realizację pomysłów nawet w małej, domowej pracowni, a nie tylko w wielkich fabrykach.

Pytanie 10

Który z programów wchodzących w skład pakietu Adobe pozwala na automatyczne katalogowanie, efektywne przeglądanie oraz zarządzanie zdjęciami?

A. Bridge
B. Media Encoder
C. Dreamweaver
D. Flash
Adobe Bridge to wszechstronny program do zarządzania multimediami, który jest częścią pakietu Adobe Creative Cloud. Jego główną funkcją jest automatyczne katalogowanie oraz efektywne przeglądanie plików zdjęciowych, co jest niezwykle ważne w pracy fotografa lub projektanta graficznego. Dzięki integracji z innymi aplikacjami Adobe, takimi jak Photoshop czy Illustrator, Bridge umożliwia łatwe przenoszenie plików między aplikacjami oraz zastosowanie jednolitych metadanych do różnych projektów. Użytkownik może tworzyć kolekcje, które pozwalają na szybki dostęp do najczęściej używanych zdjęć, a także korzystać z opcji oznaczania i klasyfikowania plików, co znacznie upraszcza proces organizacji pracy. Zastosowanie Bridge zgodnie z najlepszymi praktykami branżowymi, takimi jak zastosowanie słów kluczowych czy tworzenie folderów tematycznych, przyczynia się do podniesienia efektywności pracy i ułatwia późniejsze wyszukiwanie oraz archiwizowanie materiałów.

Pytanie 11

Multimedialny projekt stworzony w programie Flash, który ma być opublikowany w sieci, powinien być zapisany w formacie

A. PSD
B. PDF
C. SWF
D. FLA
Wybór formatu PDF nie jest odpowiedni dla projektów multimedialnych stworzonych w Flash. PDF (Portable Document Format) służy głównie do publikacji dokumentów tekstowych i obrazowych w formie statycznej, a jego możliwości interaktywne są ograniczone. Choć PDF może zawierać multimedia, takie jak filmy czy dźwięki, nie jest dostosowany do dynamicznych animacji, które wymagają interakcji w czasie rzeczywistym. Z kolei format PSD (Photoshop Document) jest specyficzny dla programu Adobe Photoshop i przeznaczony do edycji grafiki rastrowej. Nie jest to format przeznaczony do publikacji w Internecie, a jego zastosowanie ogranicza się głównie do pracy z obrazami w programie graficznym. FLA (Flash Document) jest natomiast formatem, w którym zapisywane są projekty w Adobe Flash, ale nie jest to format publikacji. FLA jest plikiem źródłowym, który zawiera wszystkie elementy edytowalne projektu, lecz do publikacji w Internecie musi być wyeksportowany do formatu SWF. Wybór niewłaściwego formatu może prowadzić do problemów z kompatybilnością, wydajnością oraz ograniczenia możliwości interakcji użytkownika z treściami, co jest kluczowe w kontekście multimedialnych projektów online. Zrozumienie różnic między tymi formatami jest istotne dla efektywnego planowania i realizacji projektów w środowisku cyfrowym.

Pytanie 12

Proces polegający na zamianie obrazu wektorowego na obraz rastrowy to

A. wektoryzacja
B. kalibracja
C. trasowanie
D. rasteryzacja
Wektorowanie to proces odwrotny do rasteryzacji, polegający na konwersji obrazów rastrowych na wektory. Oznacza to, że wektoryzacja przekształca pikselowy obraz w reprezentację opartą na matematycznych równaniach, co w praktyce pozwala na uzyskanie skalowalnych grafik, które nie tracą jakości przy powiększaniu. Kalibracja odnosi się natomiast do procesu ustawiania parametrów urządzeń, takich jak monitory czy skanery, aby zapewnić dokładność odwzorowania kolorów i detali, a więc nie ma bezpośredniego związku z konwersją formatu obrazu. Trasowanie to termin często używany w kontekście wyznaczania ścieżek, na przykład w odniesieniu do trasowania sygnałów w sieciach komputerowych lub trasowania w kontekście drukowania. Te koncepcje mogą być mylone, ponieważ wszystkie dotyczą przetwarzania obrazów lub sygnałów, jednak skupiają się na różnych aspektach. Najczęstszym błędem jest błędne kojarzenie pojęć, gdyż wiele osób może myśleć, że wszystkie procesy przetwarzania grafiki są ze sobą powiązane w sposób bezpośredni, co prowadzi do nieporozumień i trudności w zrozumieniu ich zastosowań. Kluczowe jest zrozumienie, że każdy z tych procesów pełni inną rolę w szerokim zakresie przetwarzania danych graficznych.

Pytanie 13

Jakiego narzędzia w programie Adobe Photoshop lub Gimp powinno się użyć do retuszu twarzy podczas poprawy zdjęcia?

A. Nożyc
B. Różdżki
C. Lassa
D. Stempla
Narzędzie Stempel w programie Adobe Photoshop i Gimp jest kluczowym elementem używanym podczas korekcji zdjęcia, szczególnie w kontekście retuszu twarzy. Działa na zasadzie kopiowania pikseli z jednego obszaru obrazu do drugiego, co umożliwia precyzyjne usuwanie niedoskonałości, takich jak zmarszczki, blizny czy przebarwienia. Przykładowo, retuszer może skopiować zdrową skórę z obszaru policzka i nałożyć ją na miejsce z niedoskonałością, co daje efekt naturalnego wygładzenia. Stempel sprawdza się również w sytuacjach, gdy konieczne jest zredukowanie widocznych porów czy zmian skórnych. W praktyce, dobrym podejściem jest ustawienie odpowiedniej twardości pędzla oraz dostosowanie rozmiaru narzędzia, aby uzyskać jak najlepsze rezultaty. Warto również zaznaczyć, że technika ta, stosując się do norm profesjonalnego retuszu, powinna być używana z umiarem, aby uniknąć efekty "plastikowej" skóry, co jest istotne w zachowaniu naturalności zdjęcia.

Pytanie 14

Jak nazywa się unikalny adres, który przypisany jest do każdej opublikowanej strony oraz zasobu w sieci?

A. FTP
B. URL
C. IP
D. IMAP
Poprawna odpowiedź to URL, co oznacza Uniform Resource Locator. URL to standardowy adres, który identyfikuje zasoby w Internecie, takie jak strony WWW, obrazy czy pliki. Każda opublikowana strona internetowa posiada unikalny URL, co pozwala użytkownikom na jej łatwe odnalezienie w sieci. URL składa się z kilku elementów, w tym protokołu (np. http, https), nazwy domeny oraz ścieżki dostępu do konkretnego zasobu. Przykładem URL może być 'https://www.example.com/index.html', gdzie 'https' określa protokół, 'www.example.com' to domena, a '/index.html' wskazuje na konkretny plik. Znajomość struktury URL oraz zasad jego tworzenia jest istotna w kontekście SEO oraz tworzenia użytecznych i zrozumiałych linków, co wpływa na użytkowników i wyszukiwarki. Dobre praktyki wskazują, że URL powinny być krótkie, zrozumiałe i zawierać słowa kluczowe, co przyczynia się do lepszej indeksacji przez wyszukiwarki oraz ułatwia nawigację użytkownikom.

Pytanie 15

Wykonanie prezentacji multimedialnej należy rozpocząć od

A. podglądu prezentacji.
B. utworzenia slajdu końcowego z podsumowaniem informacji zawartych w prezentacji.
C. wstawienia opisu slajdów.
D. wyboru gotowego motywu lub własnego stylu graficznego prezentacji.
Wybór gotowego motywu lub stworzenie własnego stylu graficznego na początku pracy nad prezentacją multimedialną to według mnie absolutna podstawa. To nie jest tylko kwestia estetyki – odpowiednio dobrany motyw graficzny zapewnia spójność wizualną całej prezentacji, co znacząco wpływa na jej odbiór przez widzów. Profesjonaliści w branży IT, ale też osoby pracujące na co dzień z PowerPointem, Google Slides czy Keynote, zawsze zaczynają od ustalenia ram graficznych i kolorystyki, zanim cokolwiek innego pojawi się na slajdach. Możesz sobie wyobrazić, że najpierw zaczynasz wpisywać treść, a potem próbujesz wszystko dostosować do jakiegoś motywu – gwarantuję, że to kosztuje mnóstwo czasu i nerwów. Standardy branżowe właściwie narzucają tę kolejność, bo pozwala to nie tylko zachować estetykę, ale też zapewnić czytelność, logiczny układ informacji i atrakcyjność prezentacji w oczach odbiorcy. Wybierając od początku gotowy motyw, masz też pewność, że czcionki, rozmiary tekstu, kolory i nawet układ elementów będą do siebie pasować. W praktyce bardzo często wykorzystuje się gotowe szablony korporacyjne – np. w firmach IT czy marketingu – żeby nie tracić czasu na formatowanie każdego slajdu oddzielnie. Dobrze dobrany motyw daje też taki profesjonalny sznyt, nawet jeśli ktoś nie ma zdolności graficznych. W mojej opinii to jedna z tych rzeczy, które wydają się błahe, a mają ogromny wpływ na końcowy efekt.

Pytanie 16

W programie Adobe Photoshop można wykonać zaznaczenie w kształcie tekstu korzystając z narzędzia

A. tekst.
B. tekst pionowy.
C. maska tekstu.
D. tekst poziomy.
Odpowiedź „maska tekstu” jest najbardziej trafna, bo właśnie to narzędzie w Photoshopie umożliwia stworzenie zaznaczenia na bazie kształtu liter. Działa to w ten sposób, że zamiast tworzyć standardową warstwę tekstową, program generuje od razu selekcję o konturze wpisanego tekstu. Potem możesz tę selekcję wykorzystać do dalszych operacji – na przykład wycięcia fragmentu obrazu, utworzenia maski warstwy lub nałożenia efektów tylko na tekstowe zaznaczenie. Takie podejście jest szczególnie przydatne w projektach graficznych, gdzie tekst ma być potraktowany bardziej jak element graficzny niż typowa czcionka – np. do tworzenia napisów z teksturami, wypełnionych zdjęciem lub gradientem. Z mojego doświadczenia, wielu projektantów korzysta z tego narzędzia przy pracach w branży reklamowej albo w przypadku bardziej kreatywnych kompozycji. Warto wiedzieć, że maska tekstu nie generuje obiektu tekstowego, więc później nie można już edytować liter jak zwykłego tekstu. To narzędzie jest bardzo elastyczne, bo pozwala na szybkie uzyskanie nietypowych efektów bez potrzeby ręcznego trasowania kształtu liter. Standardy branżowe przewidują właśnie takie rozwiązania, jeśli zależy nam na efektywnym zarządzaniu selekcjami i kreatywnym podejściu do typografii.

Pytanie 17

Zrealizowanie projektu strony internetowej dla sklepu komputerowego wymaga uzyskania zdjęć

A. modowych
B. katalogowych
C. plenerowych
D. okazjonalnych
Wybór fotografii katalogowych do projektu witryny internetowej sklepu komputerowego jest kluczowy, ponieważ te zdjęcia mają na celu prezentację oferowanych produktów w sposób, który przyciąga uwagę klientów i ułatwia im podejmowanie decyzji zakupowych. Fotografie katalogowe powinny być wysokiej jakości, dobrze oświetlone i przedstawiać każdy produkt z różnych kątów, co pozwala klientom na lepsze zrozumienie cech i funkcji artykułów. W branży e-commerce, zgodnie z wytycznymi opracowanymi przez organizacje takie jak E-commerce Foundation, stosowanie profesjonalnych zdjęć produktów znacząco zwiększa zaangażowanie użytkowników oraz konwersję. Przykładem mogą być zdjęcia laptopów, które powinny pokazywać zarówno ich wygląd zewnętrzny, jak i detale, takie jak porty i klawiatura. Dodatkowo, warto zadbać o spójność stylu zdjęć na stronie, co pozwoli na stworzenie estetycznego i profesjonalnego wrażenia, wpływając pozytywnie na postrzeganie marki przez konsumentów.

Pytanie 18

Która z kart pamięci charakteryzuje się najwyższą pojemnością?

A. SD (Secure Digital)
B. microSD
C. SDXC (Secure Digital Extended Capacity)
D. SDHC (Secure Digital High Capacity)
Wybór kart pamięci, które nie są standardem SDXC, wiąże się z zrozumieniem ich ograniczeń w zakresie pojemności. Karty SD (Secure Digital) oferują maksymalną pojemność do 2 GB, co czyni je nieodpowiednimi dla współczesnych zastosowań wymagających dużej ilości pamięci, takich jak nagrywanie filmów w jakości HD czy przechowywanie dużych baz danych. Z kolei karty SDHC (Secure Digital High Capacity) mają pojemności od 4 GB do 32 GB, co również może być niewystarczające w kontekście rosnącego zapotrzebowania na pamięć. Karty microSD są miniaturową wersją standardowych kart SD i dostępne są w różnych pojemnościach, jednak ich maksymalne pojemności są zależne od standardu – na przykład, karty microSDXC mogą mieć podobną pojemność jak ich odpowiedniki SDXC, ale w przypadku microSD i microSDHC, limity pojemności wciąż pozostają znacznie niższe. Wybierając kartę pamięci, istotne jest zrozumienie specyfikacji i przeznaczenia, aby uniknąć niewłaściwych wyborów, które mogą prowadzić do problemów z wydajnością, brakiem miejsca na dane czy niewłaściwym działaniem urządzeń. Nie każdy standard jest odpowiedni do każdego zastosowania, dlatego kluczowe jest dostosowanie wyboru karty do specyfikacji technicznych używanego sprzętu oraz planowanej funkcjonalności.

Pytanie 19

Jakiego skrótu należy użyć, aby wybrać wszystkie obiekty na danym slajdzie?

A. CTRL + A
B. CTRL + Z
C. CTRL + V
D. CTRL + C
Skrót CTRL + A to taki standardowy myk, który można znaleźć w wielu programach, w tym tych do robienia prezentacji. Dzięki niemu można szybko zaznaczyć wszystkie obiekty na slajdzie, co jest naprawdę przydatne, kiedy trzeba ogarnąć tekst, obrazki czy wykresy. Na przykład, jeżeli chcesz zmienić kolor czcionki albo wywalić wszystkie elementy, CTRL + A pozwoli ci na szybkie zaznaczenie wszystkiego, co znacznie przyspiesza robotę. W branży, umiejętność posługiwania się skrótami klawiszowymi jest mega ważna, bo to ułatwia pracę i pozwala na lepsze zarządzanie różnymi zadaniami. Ci, którzy znają te skróty, są w stanie robić rzeczy szybciej, co ma spore znaczenie w pracy zawodowej.

Pytanie 20

Za pomocą, którego narzędzia programu Adobe Illustrator utworzono wypełnienie przedstawionego obiektu?

Ilustracja do pytania
A. Wypełnienie.
B. Siatka.
C. Gradient.
D. Obrys.
Wybór gradientu jako odpowiedzi na to pytanie może wynikać z nieporozumienia dotyczącego różnic w sposobie tworzenia efektów wypełnienia w Adobe Illustrator. Gradienty są narzędziem, które umożliwia płynne przejścia między dwoma lub więcej kolorami, jednak w przypadku bardziej skomplikowanych efektów, takich jak te zaprezentowane na zdjęciu, nie są wystarczające. Gradienty działają na zasadzie liniowego lub radialnego rozkładu kolorów, co w wielu sytuacjach jest niewystarczające do odwzorowania subtelnych niuansów i szczegółowych efektów cieniowania. W przypadku narzędzia 'Wypełnienie', mamy do czynienia z jednolitym kolorem, który nie oferuje możliwości uzyskania gradientowych przejść między różnymi odcieniami. Użycie obrysu natomiast, koncentruje się na konturze obiektu, co nie ma zastosowania w kontekście wypełnienia przedstawionego obiektu. Każda z tych technik ma swoje zastosowanie, jednak ich ograniczenia stają się oczywiste, gdy celem jest stworzenie bogatego efektu wizualnego, który wymaga zastosowania siatki. Kluczowym błędem myślowym jest zakładanie, że każdy efekt można osiągnąć jedynie poprzez gradient lub jednolity kolor, ignorując możliwość bardziej zaawansowanego modelowania kolorów, jakie oferuje siatka. Dla profesjonalnych projektantów zrozumienie różnic między tymi narzędziami jest istotne dla uzyskania pożądanych efektów wizualnych oraz dla dostosowywania narzędzi do specyficznych potrzeb projektu.

Pytanie 21

Efekt pokazany na obrazku został osiągnięty dzięki zastosowaniu

Ilustracja do pytania
A. warstwy dopasowania
B. maski przycinania
C. kadrowania
D. maski warstwy
Efekt widoczny na ilustracji został uzyskany poprzez zastosowanie maski przycinania. Kadrowanie odnosi się do przycinania całego obrazu do określonych wymiarów, co nie ma zastosowania w tej sytuacji. Maska warstwy umożliwia ukrywanie części warstwy przy użyciu czerni i bieli, ale nie jest tutaj użyta, ponieważ efekt jest związany z ograniczeniem widoczności jednej warstwy do kształtu innej. Warstwa dopasowania służy do modyfikowania kolorów lub jasności obrazu, ale nie ma związku z prezentowanym efektem. Maska przycinania pozwala na uzyskanie efektu widoczności obrazu w granicach kształtu, co zostało zastosowane w tym przypadku.

Pytanie 22

Która aplikacja umożliwia montaż i obróbkę filmów?

A. Adobe Premiere
B. Audacity
C. CameraRAW
D. Adobe Acrobat
Adobe Premiere to obecnie jeden z najważniejszych programów do montażu i obróbki filmów, szeroko wykorzystywany zarówno w profesjonalnych studiach postprodukcyjnych, jak i przez pasjonatów czy twórców internetowych. Jego największą zaletą jest bardzo rozbudowany zestaw narzędzi: od cięcia, przez dodawanie przejść, efektów specjalnych, korekcję kolorów, aż po zaawansowaną pracę z dźwiękiem. Co ważne, Premiere pozwala pracować na materiałach w wysokiej rozdzielczości, np. 4K czy nawet 8K, i bez problemu obsługuje różne formaty plików. Moim zdaniem na tym polega jego siła – łączy prostotę interfejsu z ogromem możliwości, a jednocześnie daje pełną swobodę konfiguracji narzędzi pod konkretne potrzeby. W branży filmowej bardzo ceni się możliwość współpracy z innymi aplikacjami Adobe, jak After Effects czy Audition, co przyspiesza i ułatwia cały workflow postprodukcyjny. Z własnego doświadczenia wiem, że nawet osoby uczące się od podstaw szybko doceniają funkcje takie jak automatyczna synchronizacja dźwięku, warstwowe montowanie czy zaawansowane kluczowanie kolorystyczne. Tak naprawdę, jeśli ktoś poważnie myśli o pracy z filmem, to Premiere jest niemal branżowym standardem – w wielu firmach wręcz wymagają znajomości tego oprogramowania. Dobra praktyka to też korzystanie z gotowych presetów i szablonów, które można znaleźć online i zaoszczędzić kupę czasu przy montażu. No i nie bez znaczenia jest też społeczność użytkowników – w internecie można znaleźć mnóstwo poradników, które jeszcze bardziej ułatwiają start.

Pytanie 23

Kompleksowy program sterujący TWAIN zapewnia

A. przekształcanie obiektów wektorowych w bitmapy
B. skanowanie za pośrednictwem aplikacji graficznej
C. modyfikację plików RAW
D. tworzenie stykówek oraz powiększeń zdjęć
Kompleksowy sterownik TWAIN to taki standardowy interfejs, który pozwala na łatwą komunikację pomiędzy skanerami a aplikacjami graficznymi. To znaczy, że jak masz ten sterownik zainstalowany, to możesz skanować dokumenty i obrazy bezpośrednio z programu graficznego, co naprawdę ułatwia robotę. Na przykład, w Adobe Photoshop możesz znaleźć funkcje skanera i od razu zacząć skanować, bez potrzeby ciągłego przełączania się między programami. Co jest jeszcze fajne, to to, że możesz dostosować różne parametry skanowania, jak rozdzielczość czy tryb kolorów, co pozwala lepiej przetwarzać obrazy. Moim zdaniem, korzystanie z TWAIN to świetny sposób na zwiększenie efektywności pracy, szczególnie przy tworzeniu projektów graficznych czy archiwizacji dokumentów.

Pytanie 24

Która z wymienionych właściwości nie jest typowa dla systemu Joomla?

A. Pełna zgodność z innymi systemami CMS
B. Opcja edytowania kodu HTML
C. Wbudowana funkcjonalność obsługi wielu języków
D. Zdolność do współpracy z bazą danych
Joomla to zaawansowany system zarządzania treścią, który zapewnia wiele możliwości, ale zrozumienie jego cech wymaga analizy funkcjonalności, które rzeczywiście są oferowane. Współpraca z bazą danych to fundamentalna cecha wszystkich CMS-ów, w tym Joomla. System ten korzysta z bazy danych MySQL lub MariaDB do przechowywania treści, użytkowników oraz ustawień witryny. Umożliwia to dynamiczne generowanie stron internetowych i efektywne zarządzanie dużą ilością danych. Możliwość edycji kodu HTML jest również wbudowaną funkcjonalnością, co pozwala użytkownikom na modyfikację wyglądu i treści stron zgodnie z ich potrzebami. Ponadto, Joomla oferuje wbudowaną obsługę wielu języków, co stanowi istotny atut dla stron internetowych kierowanych do międzynarodowej publiczności. Programiści i administratorzy mogą łatwo zarządzać treściami w różnych językach oraz umożliwiać użytkownikom wyboru preferowanego języka interfejsu. W każdym przypadku, zrozumienie, co dany system może zaoferować, jest kluczowe dla skutecznego wykorzystania jego możliwości. Typowym błędem jest założenie, że systemy CMS są zaprojektowane z myślą o interoperacyjności. W rzeczywistości, każdy CMS posiada swoje unikalne mechanizmy działania oraz struktury, co może prowadzić do trudności w integracji i migracji danych. Dlatego przed podjęciem decyzji o wyborze systemu warto dokładnie zbadać jego cechy oraz analizować, które funkcjonalności są kluczowe dla Twoich potrzeb.

Pytanie 25

Jaki format danych jest używany do przechowywania plików wideo oraz transmisji telewizji cyfrowej?

A. DivX
B. MP3
C. MPEG-2
D. XviD
MPEG-2 jest standardem kodowania wideo, który został zaprojektowany z myślą o przesyłaniu danych wideo oraz audio w telewizji cyfrowej oraz w formatach płyt DVD. Jako standard międzynarodowy (ISO/IEC 13818), MPEG-2 wykorzystuje algorytmy kompresji, które efektywnie redukują rozmiar plików multimedialnych przy zachowaniu akceptowalnej jakości obrazu i dźwięku. W praktyce, MPEG-2 jest wykorzystywany w systemach nadawczych, takich jak DVB (Digital Video Broadcasting), co czyni go kluczowym elementem w infrastrukturze telewizji cyfrowej. W przypadku transmisji telewizyjnych, standard ten umożliwia jednoczesne przesyłanie wielu kanałów audio i wideo, co zwiększa efektywność wykorzystania pasma. Dodatkowo, MPEG-2 stał się podstawą dla bardziej zaawansowanych formatów, takich jak MPEG-4, który wprowadza jeszcze większą efektywność kompresji. Dobrą praktyką w branży jest stosowanie MPEG-2 w przypadkach, gdy wymagane są wysokiej jakości transmisje na żywo lub archiwizacja materiałów wideo.

Pytanie 26

Który z modeli kolorów jest najczęściej używany do określania różnic w kolorach?

A. CMYK
B. CIEXYZ
C. HSB
D. CIELab
Model CIELab to jeden z tych najważniejszych standardów, jeśli chodzi o różnice w kolorach. Dlaczego? Bo opiera się na tym, jak my, ludzie, postrzegamy kolory. Ma trzy osie: L* (jasność), a* (czerwono-zielona) i b* (żółto-niebieska). Dzięki temu można naprawdę fajnie odwzorować kolory, tak jak widzi je nasze oko. CIELab jest super przydatny w różnych branżach, takich jak druk, fotografia, czy projektowanie graficzne. Można dzięki niemu dokładnie ocenić różnice między kolorami, korzystając z wskaźnika ΔE, co pokazuje, jak bardzo dwa kolory się od siebie różnią. Mniejsze wartości ΔE oznaczają mniejsze różnice, co ma duże znaczenie w kontroli jakości produkcji. A tak na marginesie, CIELab został stworzony przez Międzynarodową Komisję Oświetleniową (CIE), więc to naprawdę uznawany standard.

Pytanie 27

Digitalizacja dźwięku to proces, który polega na

A. przekształceniu dźwięku cyfrowego na analogowy
B. przekształceniu dźwięku analogowego na cyfrowy
C. wytwarzaniu dźwięku cyfrowego
D. wytwarzaniu dźwięku analogowego
Digitalizacja dźwięku to proces, który polega na zamianie dźwięku analogowego na cyfrowy, co umożliwia jego przechowywanie, przetwarzanie i transmisję w formacie cyfrowym. W praktyce, proces ten obejmuje próbkowanie sygnału analogowego, co oznacza rejestrowanie wartości amplitudy dźwięku w regularnych odstępach czasu, oraz kwantyzację, czyli przypisanie każdemu z tych próbek wartości numerycznych. Przykładem zastosowania digitalizacji dźwięku jest nagrywanie muzyki w studiu, gdzie instrumenty są rejestrowane w formie cyfrowej, co pozwala na edycję, miksowanie i efektywne zarządzanie dźwiękiem. Standardy takie jak PCM (Pulse Code Modulation) są powszechnie stosowane w przemyśle muzycznym, filmowym oraz w telekomunikacji. Dzięki cyfryzacji dźwięku możliwe jest również stosowanie kompresji, co pozwala na zmniejszenie rozmiaru plików audio przy minimalnej utracie jakości, co jest istotne w kontekście przesyłania dźwięku przez Internet. Digitalizacja otworzyła nowe możliwości w tworzeniu i dystrybucji dźwięku, co jest kluczowe w dzisiejszym świecie multimediów.

Pytanie 28

W celu wykorzystania plików .psd do tworzenia fotokastu należy

A. zmienić format pliku.
B. zmienić rozdzielczość pliku.
C. zrasteryzować plik.
D. zwektoryzować plik.
Plik .psd to natywny format Adobe Photoshop, który idealnie nadaje się do przechowywania projektów z warstwami, efektami i innymi zaawansowanymi ustawieniami edycyjnymi. Jednak w praktyce, kiedy chcesz wykorzystać grafikę w fotokaście – czyli na przykład w pokazie zdjęć, prezentacji multimedialnej czy filmie – większość aplikacji po prostu nie obsługuje bezpośrednio formatu .psd. W takiej sytuacji zmiana formatu pliku jest koniecznością, żeby zachować kompatybilność i uniknąć problemów z odczytem obrazu. Najczęściej wybieranymi formatami są .jpg, .png, czasem .tiff – wszystko zależy od wymagań systemu, na którym pracujesz. Swoją drogą, większość profesjonalistów zawsze rekomenduje eksport do formatów powszechnie akceptowanych, bo to oszczędza czas i nerwy. Sam nie raz przekonałem się, że próba wstawienia .psd do programu do montażu kończy się komunikatem o błędzie. Warto pamiętać, że przy eksporcie należy sprawdzić rozdzielczość i profil kolorów, żeby uniknąć utraty jakości. To, moim zdaniem, podstawowa sprawa, jeśli chcesz działać sprawnie i zgodnie z branżowymi standardami.

Pytanie 29

Jaką funkcję pełni system optycznej stabilizacji obrazu?

A. Zwiększa ostrość zdjęć obiektów w szybkim ruchu
B. Powiększa głębię ostrości
C. Redukuje szumy w obrazie
D. Ogranicza wpływ drgań aparatu podczas fotografowania z ręki
System optycznej stabilizacji obrazu (OIS) ma kluczowe znaczenie w fotografii i filmowaniu, szczególnie w warunkach, gdzie użycie statywu jest niemożliwe. OIS działa poprzez kompensację drobnych ruchów aparatu, które mogą prowadzić do rozmycia obrazu, zwłaszcza przy dłuższych czasach naświetlania czy przy korzystaniu z teleobiektywów. Przykładem zastosowania OIS jest fotografowanie z ręki w słabym oświetleniu, gdzie stabilizacja pozwala na uzyskanie wyraźnych zdjęć bez ryzyka poruszenia. OIS jest powszechnie stosowany w nowoczesnych aparatach fotograficznych, smartfonach oraz kamerach wideo. W branży fotograficznej standardem jest, aby nowoczesne obiektywy i aparaty oferowały stabilizację obrazu, co przyczynia się do polepszenia jakości zdjęć. Przykłady renomowanych producentów, którzy implementują OIS to Canon, Nikon oraz Sony, co potwierdza jego istotność w nowoczesnej technologii fotograficznej.

Pytanie 30

Wymień formaty obrazów rastrowych.

A. GIF, BMP, PDF, CDR
B. MPEG4, DJVU, NEF, JPEG2000
C. AI, SVG, RAW, CR2
D. JPEG, PSD, TIFF, PNG
Odpowiedź zawierająca formaty JPEG, PSD, TIFF i PNG jest poprawna, ponieważ wszystkie te formaty należą do kategorii grafiki rastrowej, która jest oparta na siatce pikseli. JPEG (Joint Photographic Experts Group) to jeden z najpopularniejszych formatów do przechowywania zdjęć, oferujący kompresję stratną, co pozwala na znaczne zmniejszenie rozmiaru pliku, jednak przy pewnej utracie jakości. TIFF (Tagged Image File Format) jest natomiast formatem bezstratnym, używanym głównie w profesjonalnej fotografii i publikacjach graficznych, z zachowaniem wysokiej jakości obrazu. PNG (Portable Network Graphics) to format, który obsługuje przezroczystość i jest preferowany w przypadku obrazów wymagających wysokiej jakości bez strat. PSD (Photoshop Document) to natywny format programu Adobe Photoshop, umożliwiający zachowanie warstw, co jest kluczowe dla edytorów graficznych. Te formaty są wykorzystywane w różnych kontekstach, od publikacji internetowych po druk cyfrowy, co czyni je niezbędnymi w dziedzinie grafiki komputerowej.

Pytanie 31

Określ minimalną pojemność nośnika pamięci wymaganą do zapisania 200 fotografii o wielkości 5 000 kB oraz 100 zdjęć o rozmiarze 5 MB?

A. 2,0 GB
B. 1,0 GB
C. 1,5 GB
D. 0,5 GB
Jak spojrzymy na błędne odpowiedzi, można zauważyć kilka typowych pomyłek w myśleniu. Na przykład, wybranie pojemności 1,0 GB jest za małe, bo przecież potrzeba 1,5 GB. Może to sugerować, że nie do końca zrozumiano, jak przeliczać jednostki pamięci albo źle oszacowano, ile danych się przechowuje. Z kolei wybór 2,0 GB wydaje się na pierwszy rzut oka dobry, ale w rzeczywistości to zbyt dużo, co może być drogie, zwłaszcza jeśli chodzi o budżet na sprzęt IT. Wiadomo, że przy takich kalkulacjach ważne jest dokładne przeliczanie jednostek, a nie tylko liczenie ogólnej liczby danych. A jeśli ktoś wybrał 0,5 GB, to ewidentnie pokazuje, że nie ma pojęcia o podstawowych rzeczach związanych z pamięcią komputerową. Zawsze warto brać pod uwagę nie tylko to, co teraz potrzebujemy, ale też co może się wydarzyć w przyszłości, na przykład planując rozbudowę zbioru danych. To jest takie praktyczne podejście do zarządzania informacją.

Pytanie 32

Jakie zestawienie formatów umożliwia zapisanie dźwięków, tekstów oraz grafiki wektorowej?

A. PSD, DOC, MP3
B. DOC, CDR, PSD
C. DOC, JPG, MP3
D. CDR, MP3, DOC
Odpowiedź CDR, MP3, DOC jest poprawna, ponieważ każdy z tych formatów spełnia kluczowe wymagania dotyczące przechowywania różnych typów danych. Format CDR (CorelDRAW) jest standardowym formatem dla grafiki wektorowej, co pozwala na zachowanie jakości obrazu przy skalowaniu. Dzięki temu można efektywnie tworzyć ilustracje, logotypy oraz inne grafiki, które wymagają precyzyjnych krawędzi i możliwości edycji w przyszłości. MP3 to popularny format skompresowanego dźwięku, który jest powszechnie używany do przechowywania muzyki i innych nagrań audio, co czyni go niezwykle praktycznym w kontekście dostępu do materiałów dźwiękowych. Z kolei DOC to format dokumentów tekstowych, który jest szeroko stosowany w edytorach tekstu, takich jak Microsoft Word. Pozwala on na zapisywanie tekstu, formatowanie oraz wstawianie elementów graficznych, co sprawia, że jest niezwykle użyteczny w tworzeniu dokumentów. Użycie tych trzech formatów razem umożliwia kompleksowe zarządzanie różnorodnymi materiałami cyfrowymi, co stanowi dobą praktykę w branży kreatywnej oraz edukacyjnej.

Pytanie 33

W jakich formatach powinny być zarchiwizowane obrazy grafiki rastrowej, które mają być wykorzystane w prezentacji multimedialnej?

A. JPEG, PNG
B. TIFF, AI
C. RAW, CDR
D. PSD, BMP
Formaty JPEG i PNG są powszechnie stosowane w prezentacjach multimedialnych z kilku powodów. JPEG (Joint Photographic Experts Group) to format kompresji stratnej, który doskonale nadaje się do zdjęć i obrazów z dużą ilością kolorów, zachowując przy tym rozsądny rozmiar pliku. Dzięki temu, obrazy JPEG są idealne do prezentacji, gdzie szybkie ładowanie i mały rozmiar pliku są kluczowe. Z kolei PNG (Portable Network Graphics) to format bezstratny, który obsługuje przezroczystość oraz zachowuje wysoką jakość obrazu, co czyni go idealnym do grafik z tekstem, logo czy ilustracji. W kontekście dobrych praktyk w projektowaniu prezentacji, użycie tych formatów pozwala na osiągnięcie równowagi pomiędzy jakością a wydajnością, co jest niezwykle ważne w dynamicznych środowiskach profesjonalnych. Używając JPEG do zdjęć oraz PNG do grafik z tekstem, można zapewnić czytelność i estetykę prezentacji.

Pytanie 34

Na ilustracji przedstawiono interfejs użytkownika programu do

Ilustracja do pytania
A. tworzenia prezentacji.
B. katalogowania obrazów rastrowych.
C. katalogowania obiektów wektorowych.
D. tworzenia animacji.
Na ilustracji widoczny jest interfejs użytkownika dedykowanego programu do katalogowania obrazów rastrowych, co można zauważyć dzięki obecności miniatur zdjęć oraz opcji związanych z zarządzaniem metadanymi. Programy tego typu są powszechnie wykorzystywane w branży fotograficznej oraz w pracy z grafiką, gdzie kluczowe jest efektywne przechowywanie i organizowanie dużych zbiorów obrazów. Dobre praktyki w katalogowaniu obrazów rastrowych obejmują użycie systemów tagów, co pozwala na łatwiejsze przeszukiwanie i filtrowanie zbiorów. Dodatkowo, organizacja plików w odpowiednich folderach oraz stosowanie jednolitych nomenklatur przy nazwach plików to kolejne istotne aspekty, które pomagają w zarządzaniu zasobami wizualnymi. Programy do katalogowania obrazów rastrowych najczęściej oferują również funkcje eksportu i importu, co ułatwia współpracę pomiędzy różnymi aplikacjami graficznymi.

Pytanie 35

Jakiego typu filtr używa się w technice analogowej, aby rozjaśnić żółtobrązowe piegi u osoby na fotografii?

A. Zielony
B. Pomarańczowy
C. Niebieski
D. Czerwony
Pomarańczowy filtr to naprawdę świetne narzędzie w analogowej fotografii. Jeśli chodzi o oświetlenie twarzy, to potrafi rozjaśnić te żółtobrązowe piegi, które nie zawsze wyglądają korzystnie na zdjęciach. Działa to dzięki zasadzie komplementarności kolorów: pomarańczowy neutralizuje niepożądane żółte odcienie, co sprawia, że skóra wygląda bardziej naturalnie. W praktyce, używając pomarańczowego filtra, można wydobyć szczegóły i fakturę cery, jednocześnie unikając za dużej ilości ciepłych tonów, które mogą przytłoczyć całość. W fotografii portretowej to już standard, bo daje super efekty, zwłaszcza przy naturalnym oświetleniu. Co ciekawe, wielu profesjonalnych fotografów właśnie używa tego typu filtrów, żeby podkreślić charakter modela. To naprawdę zgodne z tym, co teraz jest modne w fotografii mody i portretowej.

Pytanie 36

Jakiego koloru będą teksty akapitów utworzone w oparciu o przedstawiony arkusz stylów?

<style>
p{color: yellow;}
p{color: black;}
p{color: red;}
</style>
A. Zielony
B. Żółty
C. Czarny
D. Czerwony
Odpowiedź "Czerwony" jest prawidłowa, ponieważ w przedstawionym arkuszu stylów zdefiniowane są trzy reguły CSS dla elementu <p>. Jednak w CSS, zasada kaskadowości oznacza, że reguła, która jest zdefiniowana później, ma pierwszeństwo w przypadku konfliktów. W tym przypadku pierwszy przepis przypisuje kolor żółty, drugi czarny, a trzeci czerwony. Ponieważ ostatnia reguła (p{color: red;}) jest rozpatrywana jako dominująca, teksty akapitów przyjmą kolor czerwony. W praktyce ważne jest, aby zrozumieć kaskadowość i specyfikę reguł CSS, ponieważ pozwala to na efektywne zarządzanie stylami w projekcie. Dobrym przykładem jest tworzenie stylów dla różnych stanów elementów, takich jak :hover czy :active, co pozwala na lepsze wykorzystanie kaskadowości. Zrozumienie i wykorzystanie tych zasad jest kluczowe w tworzeniu responsywnych i estetycznych interfejsów użytkownika zgodnych z najlepszymi praktykami web designu.

Pytanie 37

Podczas tworzenia projektu graficznego z uwzględnieniem zasady bliskości, należy pamiętać o regule

A. komunikatów zwrotnych
B. trójpodziału
C. umieszczania blisko siebie elementów, które są ze sobą powiązane
D. umieszczania w bliskiej odległości elementów, które nie są ze sobą powiązane
Wybór odpowiedzi dotyczącej umieszczania blisko siebie elementów niepowiązanych ze sobą jest błędny, ponieważ skutkuje to dezorganizacją i brakiem klarowności w projekcie graficznym. Zasada bliskości ma na celu ułatwienie użytkownikowi zrozumienia relacji między różnymi elementami. Umieszczanie elementów, które nie mają ze sobą związku, może prowadzić do zamieszania, a użytkownik może mieć trudności z identyfikacją, które informacje są istotne. Takie podejście może być również sprzeczne z podstawowymi zasadami projektowania, które stawiają na pierwszym miejscu funkcjonalność i użyteczność. Odpowiedź dotycząca komunikatów zwrotnych nie odnosi się do zasady bliskości, lecz do interakcji użytkownika z systemem, co jest innym zagadnieniem. Z kolei trójpodział jest techniką kompozycji, która dotyczy rozmieszczenia elementów w sposób, który przyciąga wzrok i nie ma związku z zasadą bliskości. Ignorowanie tych podstawowych zasad projektowania często prowadzi do nieefektywnych i chaotycznych układów, które mogą zniechęcać użytkowników i powodować frustrację zamiast ułatwiać im korzystanie z projektu. Dlatego tak istotne jest, aby w projektach graficznych stosować zasady bliskości w sposób przemyślany i świadomy.

Pytanie 38

Jaka jest minimalna wielkość nośnika, na którym można zarejestrować materiał audio oraz wideo, gdy czas trwania transmisji to 74 minuty, a prędkość transmisji wynosi 8 Mb/s?

A. 2,7 GB
B. 4,7 GB
C. 3,7 GB
D. 1,7 GB
Odpowiedź 4,7 GB jest poprawna, ponieważ pozwala na zapisanie materiału audio i wideo trwającego 74 minuty przy prędkości transmisji wynoszącej 8 Mb/s. Aby obliczyć wymaganą pojemność nośnika, należy pomnożyć czas trwania transmisji przez prędkość transmisji. W tym przypadku: 74 minuty to 4440 sekund (74 minut * 60 sekund/minutę). Zatem wymagana pojemność wynosi: 4440 sekund * 8 Mb/s = 35520 Mb. Następnie przeliczamy megabity na gigabajty, stosując przeliczniki: 1 GB = 8 Mb, co daje 35520 Mb / 8 = 4440 MB. Przeliczając MB na GB, otrzymujemy wynik 4,44 GB, co w praktyce oznacza, że dla wygodnego zapisu i uwzględnienia dodatkowych danych (takich jak metadane czy system plików), płyta powinna mieć co najmniej 4,7 GB. Z perspektywy praktycznej, standardowe płyty DVD mają pojemności 4,7 GB, co czyni je odpowiednimi do przechowywania dłuższych materiałów audio-wideo. Tego typu analizy są kluczowe w produkcji multimediów, gdzie odpowiednie zaplanowanie nośnika jest niezbędne do zapewnienia jakości i dostępności materiałów.

Pytanie 39

Możliwość przeprowadzenia kompresji z utratą danych lub bez utraty następuje przy zastosowaniu formatu

A. PNG
B. JPG
C. PSD
D. TIFF
Wybór formatu PSD (Photoshop Document) jest błędny, ponieważ jest to natywny format Adobe Photoshop, który obsługuje warstwy, ale nie jest przeznaczony do kompresji obrazów w sensie ogólnym. PSD zazwyczaj nie jest używany w kontekście kompresji, lecz do edycji i przechowywania projektów graficznych w ich pierwotnej formie. Z tego powodu, pliki PSD mogą być znacznie większe niż inne formaty, co czyni je mniej praktycznymi do przechowywania lub przesyłania końcowych wersji obrazów. Jeśli chodzi o JPG (JPEG), to jest to format kompresji stratnej, ale nie oferuje opcji kompresji bezstratnej, co ogranicza jego zastosowanie w przypadku, gdy jakość obrazu jest kluczowa. JPEG jest powszechnie używany w internecie ze względu na małe rozmiary plików, ale nie nadaje się do profesjonalnych zastosowań wymagających wysokiej jakości. Format PNG (Portable Network Graphics) z kolei obsługuje kompresję bezstratną, ale jego głównym celem jest przechowywanie obrazów z przezroczystością, a nie jakość dla drukowania czy archiwizacji. Wybór odpowiedniego formatu powinien być oparty na specyficznych potrzebach projektu, dlatego ważne jest rozważenie, co jest priorytetem: jakość obrazu, rozmiar pliku czy możliwość edycji.

Pytanie 40

Która z wymienionych aplikacji nie pełni funkcji edytora tekstu?

A. Notatnik
B. Libre Office Impress
C. Libre Office Writer
D. Notepad++
Libre Office Impress to aplikacja służąca do tworzenia prezentacji multimedialnych, a nie edytorem tekstu. Edytory tekstu, takie jak Libre Office Writer, Notepad++ i Notatnik, pozwalają użytkownikom na tworzenie, edytowanie i formatowanie dokumentów tekstowych. Impress dostarcza narzędzi do tworzenia slajdów, animacji oraz efektów wizualnych, co jest typowe dla programów do prezentacji. W praktyce, podczas pracy nad projektem, możesz używać Impress do zaprezentowania wyników badań lub pomysłów w sposób wizualny, co zwiększa zaangażowanie Twojej publiczności. Standardy branżowe wskazują, że odpowiednie narzędzia powinny być dobierane w zależności od celu pracy. Dlatego ważne jest, aby różnicować aplikacje, których używamy, w zależności od zadań, jakie musimy wykonać, aby efektywnie osiągać zamierzone cele.