Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik transportu drogowego
  • Kwalifikacja: TDR.01 - Eksploatacja środków transportu drogowego
  • Data rozpoczęcia: 19 grudnia 2025 12:39
  • Data zakończenia: 19 grudnia 2025 12:49

Egzamin zdany!

Wynik: 24/40 punktów (60,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 2

Która konwencja odnosi się do zasad międzynarodowego transportu szybko psujących się produktów spożywczych?

A. ATP
B. COTIF
C. CMR
D. AETR
Konwencja ATP (Accord Transport Perissable) to międzynarodowy dokument regulujący warunki przewozu szybko psujących się artykułów żywnościowych. Jest to istotne, ponieważ zapewnia, że towary takie, jak świeże owoce, warzywa, mięso czy nabiał, są transportowane w odpowiednich warunkach temperaturowych, co minimalizuje ryzyko ich zepsucia. Konwencja ATP określa wymagania dotyczące środków transportu, takich jak kontenery chłodnicze i pojazdy przystosowane do przewozu tych produktów, a także normy dotyczące temperatury, które muszą być przestrzegane w trakcie transportu. Przykładem zastosowania ATP jest transport owoców cytrusowych z krajów tropikalnych do Europy, gdzie odpowiednie kontrolowanie temperatury jest kluczowe dla zachowania ich świeżości. Przestrzeganie standardów ATP nie tylko chroni jakość produktów, ale również zapewnia bezpieczeństwo żywności, co jest istotne dla konsumentów. W branży transportowej stosowanie konwencji ATP jest niezbędnym elementem, który przyczynia się do zwiększenia efektywności i jakości usług przewozowych.

Pytanie 3

Koszty, które ponosi firma transportowa, można klasyfikować w układzie kalkulacyjnym, który

A. klasyfikuje koszty według typów działalności, np. działalności głównej, wspierającej, socjalnej oraz zarządu.
B. ustala, jakie rodzaje kosztów prostych, czyli dotyczących jednorodnych składników, ponosi firma transportowa.
C. klasyfikuje koszty z różnych perspektyw.
D. odgrywa kluczową rolę w wyznaczaniu kosztu jednostkowego działalności i wskazuje konkretny cel, na który koszty zostały poniesione.
Grupowanie kosztów w przedsiębiorstwie transportowym jest złożonym procesem, a nie wszystkie podejścia do klasyfikacji kosztów są równie efektywne. Odpowiedzi, które sugerują, że koszty można klasyfikować według różnych punktów widzenia, działalności podstawowej czy rodzajów kosztów prostych, nie wskazują na kluczowe znaczenie właściwego zarządzania kosztami w kontekście ustalania kosztów jednostkowych. Klasyfikacja kosztów z różnych punktów widzenia może prowadzić do niejednoznaczności w analizie, co utrudnia podejmowanie decyzji strategicznych. Koszty według rodzajów działalności mogą nie uwzględniać specyfiki operacyjnej przedsiębiorstwa, co może skutkować niedokładnymi danymi finansowymi. Ograniczenie się do kosztów prostych może prowadzić do zignorowania kosztów pośrednich, które również mają znaczący wpływ na całkowite koszty działalności. W praktyce, przedsiębiorstwa transportowe powinny skupiać się na dokładnej kalkulacji, która uwzględnia wszystkie aspekty działalności, aby móc podejmować świadome decyzje dotyczące cen, optymalizacji procesów oraz alokacji zasobów. Rozumienie pełnego obrazu kosztów jest kluczowe, aby uniknąć błędnych wniosków, które mogą prowadzić do nieefektywnych strategii zarządzania i utraty konkurencyjności na rynku.

Pytanie 4

Wyrównanie wykonuje się po dokonaniu naprawy

A. mechanizmu różnicowego
B. wału napędowego
C. przekładni kierowniczej
D. przekładni głównej
Wybór innych elementów, takich jak przekładnia główna, mechanizm różnicowy czy przekładnia kierownicza, jako obiektów do wyrównoważenia po naprawie, zasługuje na szczegółowe omówienie. Przekładnia główna jest odpowiedzialna za przekazywanie momentu obrotowego z wału napędowego na koła napędowe, ale nie wymaga takiego samego procesu wyrównoważenia jak wał napędowy. W przypadku przekładni głównej kluczowe jest zapewnienie odpowiedniej współpracy z innymi komponentami oraz ich właściwe smarowanie, co ma na celu minimalizację oporów oraz zapobieganie zużyciu, ale nie dotyczy to bezpośredniego wyrównoważenia. Podobnie, mechanizm różnicowy również nie jest elementem, który wymaga wyrównoważenia po naprawie. Jego głównym zadaniem jest umożliwienie różnicowania prędkości kół w zakrętach, co jest osiągane za pomocą odpowiednich zabezpieczeń i regulacji, a nie działań związanych z wyważeniem. Przekładnia kierownicza, pomimo że ma kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa i manewrowości pojazdu, nie wymaga wyrównoważenia jako takiego, lecz raczej kalibracji i regulacji dla zapewnienia precyzyjnego sterowania. Wybór błędnych elementów do wyważenia może prowadzić do nieprawidłowych wniosków, które w praktyce mogą skutkować zmniejszeniem efektywności naprawy i zwiększeniem ryzyka awarii podczas eksploatacji pojazdu.

Pytanie 5

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 6

Jaką jednostkę ma moment obrotowy silnika?

A. MPa
B. PSI
C. Nm
D. KM
Moment obrotowy silnika, wyrażany w niutonometrach (Nm), jest kluczowym parametrem określającym zdolność silnika do wykonywania pracy obrotowej. Jest to miara siły działającej na dźwignię w określonej odległości od osi obrotu. Przykładem zastosowania momentu obrotowego jest ocena wydajności silnika w różnych warunkach eksploatacyjnych, takich jak przyspieszanie pojazdu czy praca maszyn w przemyśle. W motoryzacji, moment obrotowy jest istotnym wskaźnikiem, który pozwala określić, jak efektywnie silnik przekazuje moc na koła i wpływa na osiągi pojazdu. Standardy branżowe, takie jak normy SAE, definiują metody pomiaru momentu obrotowego, co zapewnia jednolitość w ocenach i porównaniach między różnymi silnikami. W praktyce, inżynierowie projektując silniki, starają się osiągnąć optymalny balans między momentem obrotowym a mocą, aby uzyskać najlepsze osiągi i efektywność paliwową.

Pytanie 7

Ile zapłaci klient za materiały przedstawione na fakturze?

Lp.NazwaJ.m.Ilość/liczbaCena jednostkowaWartość netto złPodatekWartość brutto zł
%Kwota
1Filtr olejuszt.4502002346
2Olej przekładniowylitr20204002392
3Filtr paliwaszt.4502002346
4Płyn hamulcowylitr30103002369
Do zapłaty
A. 1 353 zł
B. 1 100 zł
C. 1 192 zł
D. 1 261 zł
Podane odpowiedzi, takie jak 1 261 zł, 1 192 zł oraz 1 100 zł, mogą wydawać się atrakcyjne na pierwszy rzut oka, jednak każda z nich odbiega od rzeczywistej wartości całkowitego kosztu materiałów. Często przyczyną takiego błędnego rozrachunku jest nieuwzględnienie wszystkich elementów, które wpływają na końcową kwotę na fakturze. Przykładem może być pominięcie VAT lub innych ukrytych kosztów, które mogą być istotne w kontekście końcowego rozrachunku. Warto zwrócić uwagę na typowe błędy, takie jak zbytnie uproszczenie obliczeń, które mogą prowadzić do nieprawidłowych wniosków. Kolejnym problemem może być brak zrozumienia, jak zniżki i rabaty wpływają na całkowity koszt, co jest częstym źródłem zamieszania. Nieodpowiednie podejście do analizy faktury może skutkować nie tylko błędami w księgowości, ale także niezgodnościami z regulacjami prawnymi dotyczącymi podatków. Dlatego kluczowe jest, aby szczegółowo analizować wszystkie dane zawarte w fakturze oraz stosować się do najlepszych praktyk księgowych, co pozwoli uniknąć nieporozumień i zapewnić zgodność z obowiązującymi przepisami.

Pytanie 8

W ostatnim kwartale roku całkowite koszty użytkowania 4 pojazdów wyniosły 240 000 zł. Jakim miesięcznym kosztem eksploatacji jednego samochodu można się poszczycić?

A. 20 000 zł
B. 75 000 zł
C. 30 000 zł
D. 45 000 zł
Poprawna odpowiedź to 20 000 zł miesięcznie za jeden pojazd. Aby to obliczyć, należy najpierw ustalić całkowity koszt eksploatacji czterech pojazdów w czwartym kwartale, który wynosi 240 000 zł. Następnie, dzielimy tę kwotę przez liczbę pojazdów, co daje nam 240 000 zł / 4 = 60 000 zł za wszystkie pojazdy. Aby uzyskać miesięczny koszt eksploatacji jednego pojazdu, musimy podzielić tę wartość przez liczbę miesięcy w kwartale, czyli 60 000 zł / 3 = 20 000 zł. Takie podejście jest zgodne z zasadami analizy kosztów, które są kluczowe w zarządzaniu flotą pojazdów. W praktyce, znajomość kosztów eksploatacji pojazdów pozwala na podejmowanie lepszych decyzji dotyczących budżetowania, wynajmu czy zakupu nowych pojazdów. Regularne monitorowanie tych kosztów może również pomóc w identyfikacji potencjalnych oszczędności oraz optymalizacji procesów związanych z ich użytkowaniem.

Pytanie 9

W ciągu roku 3 pojazdy zużyły paliwo na kwotę 108 000 zł. W każdym z pojazdów wymieniono
6 opon, przy kosztach 600 zł za sztukę. Jakie były średnie miesięczne koszty eksploatacji tych pojazdów?

A. 9 100 zł
B. 9 600 zł
C. 9 300 zł
D. 9 900 zł
Aby dokładnie zrozumieć, dlaczego odpowiedź 9 900 zł jest prawidłowa, warto przeanalizować proces obliczania średniego miesięcznego kosztu eksploatacji pojazdów. W pierwszej kolejności sumujemy roczne wydatki na paliwo, które wynoszą 108 000 zł. Następnie należy obliczyć koszty związane z wymianą opon. W przypadku trzech samochodów, każdy z nich wymagał wymiany sześciu opon, a koszt jednej opony wynosi 600 zł. Co daje 6 opon x 600 zł = 3 600 zł na jeden samochód. Dla trzech samochodów suma kosztów wymiany opon wynosi 3 x 3 600 zł = 10 800 zł. Teraz możemy zsumować te dwa wydatki: 108 000 zł (paliwo) + 10 800 zł (opony) = 118 800 zł. Dzieląc tę kwotę przez 12 miesięcy, otrzymujemy średni miesięczny koszt eksploatacji wynoszący 9 900 zł. Praktyczne zastosowanie tej wiedzy jest istotne w zarządzaniu flotą pojazdów, gdyż pozwala na precyzyjne planowanie budżetu oraz monitorowanie kosztów eksploatacji w celu optymalizacji wydatków. Wiedza ta jest także zgodna z dobrymi praktykami w zakresie zarządzania finansami w przedsiębiorstwach, gdzie transparentność wydatków wpływa na efektywność operacyjną.

Pytanie 10

Czas pracy kierowcy obsługującego pojazd o masie ponad 3,5 t powinien być dokumentowany

A. w kartach pojazdu
B. na kartach tankowania pojazdu
C. na wykresówkach
D. w książkach technicznych
Właściwe zapisywanie dziennego czasu pracy kierowcy obsługującego pojazd powyżej 3,5 tony jest kluczowe dla zachowania zgodności z przepisami prawa oraz zasadami bezpieczeństwa drogowego. Wykresówki są specjalnie zaprojektowane do rejestrowania aktywności kierowców, w tym czasu pracy oraz przerw. Zgodnie z regulacjami unijnymi, każdy kierowca jest zobowiązany do używania wykresówek do rejestrowania swojego czasu jazdy oraz odpoczynku, co pozwala na monitorowanie przestrzegania zasad dotyczących maksymalnych czasów pracy. Przykładowo, w przypadku wykroczeń, dane z wykresówek mogą być wykorzystane podczas kontroli drogowych oraz w przypadkach incydentów lub wypadków. Warto również dodać, że systemy monitorowania, takie jak tachografy, są zaprojektowane tak, aby współpracować z wykresówkami, co ułatwia zbieranie danych i analizę czasu pracy kierowcy.

Pytanie 11

Jakie urządzenie wspiera kierowcę podczas poruszania się po drogach?

A. przenośny agregat prądotwórczy
B. przenośna nawigacja satelitarna GPS z zasilaniem elektrycznym
C. przenośna lodówka i kuchenka mikrofalowa z zasilaniem elektrycznym
D. radioodtwarzacz
Przenośna nawigacja satelitarna GPS z zasilaniem elektrycznym jest kluczowym urządzeniem wspomagającym kierowców w ruchu drogowym. Dzięki dostępowi do systemu GPS, kierowcy mają możliwość otrzymywania precyzyjnych informacji o trasach, warunkach drogowych oraz punktach docelowych. Nawigacja satelitarna umożliwia wyznaczanie optymalnych tras, co nie tylko oszczędza czas, ale także paliwo, przyczyniając się do bardziej efektywnego zarządzania zasobami. W praktyce, korzystanie z nawigacji satelitarnej pozwala na uniknięcie korków, minimalizację opóźnień oraz zwiększenie bezpieczeństwa dzięki informacjom o warunkach na drodze. Wiele nowoczesnych modeli nawigacji oferuje również funkcje takie jak ostrzeżenia o fotoradarach, informacje o stacjach paliwowych, a także integrację z systemami komunikacji w pojazdach. W kontekście standardów branżowych, korzystanie z nawigacji GPS wspiera również zgodność z przepisami dotyczącymi bezpiecznego prowadzenia pojazdów, co ma istotne znaczenie dla kierowców zawodowych.

Pytanie 12

Jakiego rodzaju olej powinno się zastosować w silniku diesla, który pracuje w temperaturach od -35ºC do 15ºC?

A. SAE 15W40
B. SAE 5W30
C. SAE 10W40
D. SAE 20W50
Wybór SAE 15W40, SAE 10W40 i SAE 20W50 jako odpowiedzi jest nieprawidłowy z kilku powodów. Po pierwsze, oleje te mają wyższą lepkość w niskich temperaturach, co może prowadzić do problemów z uruchomieniem silnika w warunkach zimowych. Oznaczenie '15W' w przypadku SAE 15W40 wskazuje, że olej jest mniej płynny w niskich temperaturach niż SAE 5W30, co zwiększa ryzyko uszkodzeń podczas rozruchu. Podobnie, olej SAE 10W40 ma również wyższą lepkość w zimnych warunkach, co czyni go mniej odpowiednim do eksploatacji w temperaturach poniżej zera. Z kolei SAE 20W50 jest jeszcze bardziej problematyczny, gdyż jest przeznaczony do wysokotemperaturowych warunków pracy, co czyni go nieodpowiednim dla niskich temperatur. Użycie olejów o zbyt wysokiej lepkości w niskich temperaturach może prowadzić do pogorszenia smarowania, a w skrajnych przypadkach do zatarcia silnika. Istotne jest, aby dobierać olej silnikowy zgodnie z zaleceniami producenta, które zazwyczaj określają wymagania dotyczące lepkości w różnych temperaturach. W kontekście norm API i ACEA, które regulują jakość olejów, wybór oleju o niewłaściwej lepkości może również wpływać na gwarancję producenta, co jest dodatkowym argumentem przeciwko zastosowaniu wyżej wymienionych olejów.

Pytanie 13

Sprzętem, który automatycznie rejestruje temperaturę w pojeździe typu chłodnia, jest

A. higrometr
B. termograf
C. termometr
D. tachograf
Termograf to urządzenie automatycznie rejestrujące temperaturę, które znalazło szerokie zastosowanie w systemach monitorowania temperatury w pojazdach, takich jak samochody typu chłodnia. W kontekście transportu towarów wymagających szczególnych warunków klimatycznych, jak żywność czy leki, termograf jest kluczowy w zapewnieniu zgodności z normami prawnymi oraz standardami bezpieczeństwa. Działa w oparciu o zaawansowane technologie pomiarowe, umożliwiając stałe monitorowanie temperatury wewnątrz pojazdu. Przykładowo, w przypadku transportu produktów wymagających utrzymania temperatury w zakresie 2-8°C, termograf zapisuje wartości temperaturowe, co pozwala na późniejszą analizę i weryfikację zgodności z wymaganiami. W przypadku jakichkolwiek nieprawidłowości, takich jak wzrost temperatury, system może wysyłać powiadomienia do kierowcy lub centrum monitorowania, co zwiększa bezpieczeństwo przewożonych towarów. Dobre praktyki w branży transportowej wymagają stosowania urządzeń takich jak termograf w celu zapewnienia pełnej dokumentacji przebiegu transportu oraz uzyskania certyfikatów jakości.

Pytanie 14

Najważniejszym elementem systemu dolotowego silnika jest

A. tłumik wylotu spalin
B. zawór regulacji powietrza
C. filtr powietrza
D. kolektor wylotowy
Filtr powietrza jest kluczowym elementem układu dolotowego silnika, ponieważ jego główną funkcją jest ochrona silnika przed zanieczyszczeniami, które mogą występować w powietrzu. Odpowiedni filtr powietrza zapewnia, że do silnika trafia czyste powietrze, co jest niezbędne dla efektywnego spalania paliwa. Zanieczyszczone lub uszkodzone filtry mogą prowadzić do obniżenia wydajności silnika, zwiększonego zużycia paliwa oraz wyższej emisji spalin. Praktyczne zastosowanie tego rozwiązania wiąże się z regularną wymianą filtrów powietrza, co jest rekomendowane zgodnie z zaleceniami producentów, często co 15 000 - 30 000 km w zależności od warunków eksploatacji. Warto pamiętać, że czysty filtr powietrza nie tylko poprawia osiągi silnika, ale również wydłuża jego żywotność. Standardy branżowe, takie jak ISO 5011, podkreślają znaczenie jakości filtracji dla ochrony silnika i jego komponentów, co czynią filtr powietrza fundamentalnym elementem układu dolotowego.

Pytanie 15

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 16

Autobusy, które mają tylko siedzenia, przystosowane do długich podróży, nazywają się autobusami

A. turystycznymi
B. międzymiastowymi
C. gminnymi
D. miejskimi
Odpowiedź 'turystycznymi' jest prawidłowa, ponieważ autobusy turystyczne są specjalnie zaprojektowane do długodystansowego przewozu pasażerów, oferując komfortowe siedzenia oraz odpowiednie wyposażenie, takie jak klimatyzacja, toalety czy multimedia. Autobusy te charakteryzują się także większą przestronnością, co sprzyja wygodzie podczas długich podróży. Przykładowo, w turystyce krajowej i międzynarodowej, autobusy turystyczne są często wykorzystywane do organizacji wycieczek, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży transportowej, które kładą nacisk na komfort i bezpieczeństwo pasażerów. W odniesieniu do standardów, przewoźnicy turystyczni muszą przestrzegać przepisów dotyczących technicznych wymagań pojazdów, co zapewnia ich sprawność oraz wygodę podróżowania. Zrozumienie klasyfikacji autobusów pozwala lepiej docenić różnice w ich zastosowaniu oraz podejmować świadome decyzje przy wyborze środka transportu.

Pytanie 17

Klasyczny system napędowy pojazdu składa się z silnika, sprzęgła oraz skrzyni biegów umiejscowionej z

A. przodu samochodu — napędzana oś przednia
B. tyłu samochodu — napędzana oś tylna
C. tyłu samochodu — napędzana oś przednia
D. przodu samochodu — napędzana oś tylna
W przypadku odpowiedzi wskazujących na umiejscowienie skrzyni biegów z tyłu pojazdu, należy zauważyć, że taki układ napędowy jest znacznie mniej powszechny i nie jest standardem w klasycznych konstrukcjach. Typowe pojazdy osobowe bazują na układzie, w którym silnik oraz skrzynia biegów są zintegrowane z przodu, co pozwala na efektywne zarządzanie mocą oraz lepsze wyważenie pojazdu. W przypadku pojazdów z silnikiem umieszczonym z tyłu, napędzana oś przednia często wiąże się z problemami z trakcją, zwłaszcza w warunkach o wysokiej przyczepności. Wybór napędu na przednią oś również wiąże się z różnymi ograniczeniami w zakresie przestrzeni wewnętrznej oraz konstrukcji nadwozia, co jest niekorzystne w kontekście ergonomii. Błędem jest myślenie, że umiejscowienie silnika z tyłu i napęd na przednią oś zapewni lepsze osiągi, ponieważ prowadzi to do nieoptymalnego rozłożenia masy i obniża stabilność w czasie jazdy. Zrozumienie konstrukcji układów napędowych oraz ich wpływu na zachowanie pojazdu jest kluczowe dla wyboru odpowiedniego rozwiązania, które powinno być zgodne z aktualnymi standardami branżowymi.

Pytanie 18

Do transportu towarów łatwo psujących się wykorzystuje się środki transportu, które są zgodne z postanowieniami umowy

A. RID
B. AETR
C. ATP
D. ADR
Odpowiedź dotycząca ATP jest trafna, bo ta umowa rzeczywiście jest super istotna dla transportu artykułów, które się szybko psują. Pisze się tam o tym, jakie warunki muszą być spełnione, żeby wszystko było w porządku, na przykład jaka powinna być temperatura, wentylacja czy odpowiednie zabezpieczenie towaru. To wszystko ma na celu zminimalizowanie ryzyka, że produkty, takie jak owoce, warzywa czy nabiał, się popsują. Pojazdy, które przewożą te artykuły, muszą być dostosowane do norm sanitarno-epidemiologicznych i technicznych, by zapewnić bezpieczeństwo. Zawsze fajnie, gdy przewoźnicy mają certyfikat ATP, bo to oznacza, że ich pojazdy spełniają te normy. W transporcie międzynarodowym znajomość tych przepisów jest kluczowa, bo w przeciwnym razie mogą być kłopoty, a poza tym dbamy o jakość dostarczanych produktów.

Pytanie 19

Głównym parametrem, który trzeba wprowadzić podczas korzystania z elektronicznej mapy, jest

A. średnia prędkość
B. czas przejazdu
C. trasa
D. cel podróży
Cel podróży jest kluczowym parametrem w korzystaniu z map elektronicznych, takich jak nawigacje GPS. Określenie celu podróży pozwala systemowi na efektywne zaplanowanie trasy, uwzględniając różnorodne czynniki, takie jak aktualne warunki drogowe, dostępne trasy czy preferencje użytkownika (np. unikanie płatnych odcinków dróg). Przykładem zastosowania może być sytuacja, gdy użytkownik wprowadza adres nowego miejsca pracy jako cel podróży. Mapa elektroniczna, po uwzględnieniu tego celu, wyznaczając trasę, może również proponować alternatywne drogi oraz informować o szacowanym czasie przyjazdu na podstawie aktualnego ruchu na drogach. Dodatkowo, wiele systemów nawigacyjnych umożliwia zapisanie ulubionych miejsc, co znacznie ułatwia planowanie przyszłych podróży. Dobrą praktyką jest regularne aktualizowanie map, aby mieć dostęp do najnowszych informacji o drogach i punktach zainteresowania, co zwiększa bezpieczeństwo i komfort podróży.

Pytanie 20

Najwyższa prędkość zarejestrowana na tarczy tachografu wynosi około

Ilustracja do pytania
A. 100 km/h
B. 90 km/h
C. 80 km/h
D. 70 km/h
Odpowiedź 90 km/h jest poprawna, ponieważ najwyższa prędkość zarejestrowana na tarczy tachografu wynosi około 90 km/h, co jest zgodne z informacjami przedstawionymi na załączonym zdjęciu. Tachografy są wykorzystywane głównie w transporcie drogowym do monitorowania prędkości i czasu pracy kierowców. Ich użycie jest regulowane przez przepisy prawa, które wymagają od przedsiębiorstw transportowych stosowania tachografów w pojazdach powyżej określonej masy. Zrozumienie wartości zarejestrowanych na tarczy tachografu jest kluczowe dla przestrzegania przepisów dotyczących czasu pracy kierowców oraz optymalizacji efektywności transportu. W praktyce, ścisłe monitorowanie prędkości może pomóc w redukcji kosztów paliwa oraz zwiększeniu bezpieczeństwa na drodze, a także w przestrzeganiu limitów prędkości narzucanych w różnych krajach.

Pytanie 21

Ocena prawidłowego działania mechanizmu różnicowego, przy jego dobrym stanie technicznym, wykazuje, że obrót jednego koła w podniesionym pojeździe z włączonym biegiem

A. prowadzi do zablokowania układu napędowego
B. powoduje obrót drugiego koła w tę samą stronę
C. nie wywołuje obrotu drugiego koła
D. powoduje obrót drugiego koła w kierunku przeciwnym
Odpowiedź 'powoduje obrót drugiego koła w kierunku przeciwnym' jest prawidłowa, ponieważ mechanizm różnicowy w pojazdach jest zaprojektowany tak, aby umożliwiać różne prędkości obrotowe kół napędowych podczas skręcania. Gdy jedno koło obraca się, mechanizm różnicowy rozdziela moment obrotowy na obie strony, co skutkuje przeciwnym obrotem drugiego koła. To działanie jest kluczowe dla stabilności pojazdu oraz zapewnienia przyczepności i kontroli, zwłaszcza w zakrętach. Przykładem zastosowania tej zasady może być sytuacja, gdy pojazd skręca - zewnętrzne koło musi pokonać większą odległość niż koło wewnętrzne, co wymaga od mechanizmu różnicowego umożliwienia różnicy prędkości obrotowych. Właściwe funkcjonowanie różnicowego jest zatem istotne dla prawidłowego działania układu napędowego oraz komfortu jazdy. W kontekście standardów branżowych, zgodnie z normami ISO dotyczącymi układów napędowych, prawidłowe działanie mechanizmów różnicowych jest priorytetem w projektowaniu i produkcji pojazdów.

Pytanie 22

Relacja maksymalnej mocy silnika do łącznej masy pojazdu wraz z przyczepą określana jest jako

A. moc jednostkowa
B. działanie użytkowe
C. moc efektywna
D. działanie przewozowe
Pomimo że terminy takie jak moc użyteczna, praca użytkowa czy praca przewozowa mogą wydawać się zbliżone do omawianego zagadnienia, każde z nich odnosi się do różnych aspektów funkcjonowania pojazdu. Moc użyteczna to pojęcie dotyczące rzeczywistej mocy, którą może wykorzystać pojazd do wykonywania pracy, ale nie uwzględnia ona całkowitej masy pojazdu. Praca użytkowa odnosi się do całkowitej energii, jaką pojazd wykorzystuje w trakcie eksploatacji, co również nie przekłada się na stosunek mocy do masy. Z kolei praca przewozowa dotyczy transportu ładunków i jest związana z efektywnością przewozową, ale nie określa bezpośrednio związku między mocą silnika a wagą pojazdu. Tego rodzaju błędne rozumienie wynika często z nieprecyzyjnego podejścia do definicji oraz z braku wiedzy na temat różnic między tymi pojęciami. W praktyce, zrozumienie mocy jednostkowej jest kluczowe dla oceny wydajności i osiągów pojazdu, a mylenie jej z innymi terminami może prowadzić do niewłaściwych decyzji w zakresie doboru pojazdów do konkretnych zadań transportowych. Właściwe zrozumienie tych pojęć jest istotne, zwłaszcza w kontekście norm dotyczących efektywności energetycznej i osiągów pojazdów na rynku.

Pytanie 23

Rysunek przedstawia symbol graficzny

Ilustracja do pytania
A. wyłącznika.
B. bezpiecznika.
C. przewodnika.
D. opornika.
No, zgadza się, ten symbol na rysunku to rzeczywiście bezpiecznik. Można go rozpoznać po jego kształcie i miejscu w schemacie. Bezpieczniki są mega ważne w obwodach elektrycznych, bo chronią nas przed przetężeniem i zwarciami. W praktyce to działa tak, że jak prąd przekroczy dozwoloną wartość, to bezpiecznik przerywa obwód, co zapobiega uszkodzeniom urządzeń i zmniejsza ryzyko pożaru. W dokumentacji technicznej znajdziesz znormalizowane symbole bezpieczników, co znacznie ułatwia ich identyfikację. Warto też wiedzieć, że są różne typy bezpieczników, jak topikowe czy automatyczne, które działają na różne sposoby, ale wszystkie mają ten sam cel – zwiększyć bezpieczeństwo. Dobrze jest regularnie sprawdzać stan bezpieczników, żeby mieć pewność, że wszystko działa jak należy i jest bezpieczne.

Pytanie 24

Jak skonstruowany jest tradycyjny system napędowy w samochodzie?

A. Silnik znajduje się z przodu auta, a napędzane są tylne koła
B. Silnik jest zainstalowany z tyłu pojazdu, a napędzane są przednie koła
C. Silnik jest usytuowany z przodu auta i napędza koła przednie
D. Silnik jest umiejscowiony z tyłu samochodu, a napędzane są tylne koła
W kontekście układów napędowych, umiejscowienie silnika oraz sposób napędu kół ma kluczowe znaczenie dla charakterystyki jazdy i właściwości jezdnych pojazdu. Wiele niepoprawnych odpowiedzi wskazuje na błędne rozumienie podstawowych zasad konstrukcji samochodów. Umiejscowienie silnika z tyłu pojazdu (jak w niektórych sportowych modelach) powoduje, że napędzane są koła tylne, co może prowadzić do problemów z równowagą masy, szczególnie w pojazdach codziennego użytku. Taki układ, choć funkcjonalny w specyficznych warunkach, nie jest typowy dla większości samochodów osobowych, gdzie stabilność i przewidywalność prowadzenia są priorytetowe. Dodatkowo, napęd na przednie koła, chociaż popularny w wielu modelach, wiąże się z innymi kompromisami, takimi jak mniejsze możliwości przenoszenia mocy, co ogranicza potencjał sportowy pojazdu. Odpowiedzi sugerujące napęd na przednie koła w połączeniu z silnikiem umieszczonym z przodu mogą prowadzić do błędnych wniosków dotyczących dynamiki pojazdu, ponieważ takie rozwiązanie często prowadzi do podsterowności. Właściwe zrozumienie zasad działania układów napędowych jest kluczowe dla konstruktorów samochodów oraz mechaników, którzy muszą uwzględniać te czynniki podczas projektowania i diagnostyki pojazdów.

Pytanie 25

Międzynarodowy transport artykułów żywnościowych łatwo psujących się odbywa się zgodnie z regulacjami konwencji

A. CMR
B. TIR
C. ADR
D. ATP
Odpowiedź ATP jest poprawna, ponieważ konwencja ta dotyczy międzynarodowego przewozu szybko psujących się artykułów żywnościowych. ATP, czyli 'Accord Transport Perissables', to umowa, która reguluje warunki transportu tych towarów, zapewniając ich odpowiednie przechowywanie i transport w kontrolowanej temperaturze. Przepisy ATP szczegółowo określają wymagania dotyczące pojazdów, które muszą być przystosowane do przewozu towarów wymagających szczególnego traktowania, takich jak świeże owoce, warzywa czy produkty mleczne. Przykładowo, pojazdy muszą być wyposażone w odpowiednie systemy chłodzenia, a także regularnie kontrolowane w celu zapewnienia, że spełniają normy sanitarno-epidemiologiczne. Dobrą praktyką w branży transportowej jest także prowadzenie dokumentacji potwierdzającej spełnienie norm ATP, co ułatwia kontrolę jakości i bezpieczeństwa przewożonych towarów. Znajomość i przestrzeganie przepisów ATP jest kluczowe dla firm zajmujących się dystrybucją produktów spożywczych, ponieważ pozwala zminimalizować ryzyko utraty jakości towarów podczas transportu.

Pytanie 26

Co należy zrobić, jeśli podczas jazdy zapali się kontrolka ostrzegawcza układu hamulcowego?

A. Wyłączyć silnik i odczekać kilka minut
B. Zatrzymać pojazd i sprawdzić poziom płynu hamulcowego
C. Kontynuować jazdę z większą ostrożnością
D. Zredukować prędkość i zwiększyć dystans do innych pojazdów
Zapalenie się kontrolki ostrzegawczej układu hamulcowego podczas jazdy jest poważnym sygnałem, którego nie można ignorować. Może to sugerować niskie ciśnienie w układzie hamulcowym lub niski poziom płynu hamulcowego, co bezpośrednio wpływa na bezpieczeństwo jazdy. Dlatego pierwszym i najważniejszym działaniem powinno być zatrzymanie pojazdu w bezpiecznym miejscu. Następnie należy sprawdzić poziom płynu hamulcowego w zbiorniku. W przypadku jego niskiego poziomu, może być konieczne uzupełnienie płynu, ale to nie zawsze rozwiązuje problem, ponieważ nieszczelności w układzie mogą wymagać naprawy. Pamiętaj, że układ hamulcowy jest kluczowym elementem bezpieczeństwa pojazdu, dlatego nie można zignorować żadnych sygnałów ostrzegawczych z nim związanych. Profesjonalni kierowcy i mechanicy zawsze podkreślają znaczenie natychmiastowego reagowania na takie sygnały, a także regularnej kontroli i konserwacji układu hamulcowego zgodnie z zaleceniami producenta pojazdu. To podejście minimalizuje ryzyko awarii i zapewnia bezpieczeństwo na drodze.

Pytanie 27

Co jest symptomem zapowietrzenia systemu hamulcowego?

A. spadek czynnego skoku pedału hamulca
B. spadek jałowego skoku pedału hamulca
C. wzrost wysokości rezerwowej pedału hamulca
D. wzrost skoku roboczego pedału hamulca
Zmniejszenie jałowego skoku pedału hamulca, zmniejszenie czynnego skoku pedału hamulca oraz zwiększenie wysokości rezerwowej pedału hamulca nie są objawami zapowietrzenia układu hamulcowego i mogą wprowadzać w błąd w kontekście diagnozowania problemów z hamulcami. Jałowy skok pedału hamulca odnosi się do ruchu pedału przed początkiem faktycznego działania hamulców. Zmniejszenie jałowego skoku może sugerować, że układ jest dobrze odpowietrzony, ale nie jest bezpośrednim objawem zapowietrzenia. Z kolei zmniejszenie czynnego skoku pedału hamulca może interpretować się jako poprawa efektywności hamulców, co również nie jest związane z zapowietrzeniem. Wreszcie, zwiększenie wysokości rezerwowej pedału hamulca może sugerować, że układ hydrauliczny nie działa poprawnie, ale nie jest typowym objawem zapowietrzenia. W praktyce, te nieprawidłowe odpowiedzi mogą prowadzić do błędnej diagnozy stanu technicznego pojazdu. Pojazdy powinny być regularnie serwisowane, aby zapewnić bezpieczeństwo jazdy, a zrozumienie takich objawów jest kluczowe dla kierowców i mechaników. Użytkownicy powinni być świadomi, że hamulce są jednym z najważniejszych elementów pojazdu, a ich optymalne działanie jest kluczowe dla bezpieczeństwa na drodze.

Pytanie 28

Jakie urządzenie zapobiega zbyt szybkiemu rozpędzaniu się pojazdu podczas długiego zjazdu ze wzniesienia?

A. Ogranicznik prędkości
B. Zwalniacz – retarder
C. Tempomat adaptacyjny
D. Korektor siły hamowania
Tempomat adaptacyjny jest systemem, który automatycznie dostosowuje prędkość pojazdu do prędkości innych uczestników ruchu, ale nie jest to urządzenie zapobiegające nadmiernemu rozpędzaniu się podczas jazdy z górki. Jego główną funkcją jest utrzymanie zadanego tempa jazdy w zależności od sytuacji na drodze, co jest przydatne w sytuacjach, gdzie występują zmiany prędkości spowodowane innymi pojazdami, a nie bezpośrednio związane z kontrolowaniem prędkości podczas zjazdów. Ogranicznik prędkości, z kolei, ustawia maksymalną prędkość, jaką pojazd może osiągnąć, jednak jego działanie ogranicza się głównie do zapewnienia, że pojazd nie przekroczy określonej prędkości w trudnych warunkach drogowych, a nie do aktywnego hamowania w trakcie zjazdów. Korektor siły hamowania jest narzędziem regulującym siłę hamowania na poszczególnych kołach, ale też nie jest to rozwiązanie dedykowane do zjazdów ze wzniesienia. Te urządzenia mają swoje zastosowanie w innych kontekstach, lecz nie rozwiążą problemu nadmiernego rozpędzania się pojazdu, który występuje w przypadku długotrwałych zjazdów. Właściwe zrozumienie różnic między tymi systemami jest kluczowe dla zapewnienia bezpieczeństwa na drodze i efektywnego zarządzania zachowaniem pojazdu w różnych warunkach.

Pytanie 29

Środek transportu, który służy do przewozu materiałów w obrębie zakładu produkcyjnego, to

A. wywrotka trzyosiowa
B. wózek widłowy
C. ciągnik siodłowy z naczepą
D. samochód o DMC do 3,5 ton
Wózek widłowy jest kluczowym środkiem transportowym w obiektach produkcyjnych i magazynowych, służącym do przemieszczania materiałów na stosunkowo krótkich dystansach. Dzięki swojej budowie, wózki te posiadają podnoszone widły, które umożliwiają łatwe podnoszenie i transportowanie palet, kontenerów oraz różnych ładunków. Wózki widłowe charakteryzują się różnymi typami napędu, w tym elektrycznym, akumulatorowym oraz spalinowym, co pozwala na ich stosowanie zarówno w pomieszczeniach zamkniętych, jak i na zewnątrz. Zastosowanie wózków widłowych jest zgodne z normami bezpieczeństwa, takimi jak ISO 3691, co podkreśla ich znaczenie w zapewnieniu efektywności i bezpieczeństwa operacji transportowych. Przykładem praktycznego zastosowania wózków widłowych jest ich wykorzystanie do załadunku i rozładunku towarów, co znacząco przyspiesza procesy logistyczne i zwiększa wydajność całego zakładu produkcyjnego.

Pytanie 30

Jakie z wymienionych czynników mają najmniejsze znaczenie przy wyborze pojazdu do transportu ładunku?

A. Dystans i bezpieczeństwo transportu
B. Wielkość i typ ładunku
C. Czas oraz koszt transportu
D. Ilość oraz doświadczenie kierowców
Jak patrzę na to, to myślę, że liczba i doświadczenie kierowców nie są aż tak ważne, gdy mówimy o doborze pojazdu do ładunku. Liczy się przede wszystkim to, co przewozimy i jak daleko. Dla dużych rzeczy, jak kontenery czy maszyny, to właśnie rozmiar pojazdu ma największe znaczenie. Duże samochody, które pomieszczą wszystko, są kluczowe, bo nie chcemy przecież zniszczyć ładunku. A jeśli przewozimy coś delikatnego, jak elektronikę, to najlepiej mieć pojazdy, które chronią towar. No i w logistyce ważne jest, żeby przestrzegać bezpieczeństwa. Gdy transportujemy coś za granicę, to przepisy dotyczące niebezpiecznych ładunków też grają dużą rolę. Tak w sumie, liczba kierowców nie jest tu najważniejsza.

Pytanie 31

W godzinach pracy kierowcy uwzględnia się

A. przerwy w pracy wynikające z zastosowania przerywanego systemu czasu pracy
B. czas krótkich podjazdów w kolejce do przejścia granicznego
C. dobowy nieprzerwany odpoczynek
D. czas, w którym kierowca był do dyspozycji, ale nie wykonywał pracy
Czas krótkich podjazdów w kolejce do przejścia granicznego jest uwzględniany w czasie pracy kierowcy, ponieważ jest to czas, kiedy pojazd jest w ruchu i kierowca jest odpowiedzialny za jego prowadzenie. Zgodnie z regulacjami dotyczącymi czasu pracy kierowców, wszystkie okresy, w których kierowca jest zaangażowany w działalność zawodową, powinny być rejestrowane. Przykładem zastosowania tej zasady może być sytuacja, gdy kierowca czeka w kolejce do przekroczenia granicy. Mimo że nie wykonuje on aktywnej pracy w postaci jazdy, wciąż jest zobowiązany do przestrzegania przepisów dotyczących czasu pracy, ponieważ jego aktywność jest związana z przewozem towarów lub osób. Praktyki te pomagają w zapewnieniu bezpieczeństwa na drogach oraz w ochronie zdrowia kierowców, ograniczając ryzyko zmęczenia i związanych z nim wypadków. Warto zaznaczyć, że zgodne z prawem rozliczanie czasu pracy jest kluczowe dla zarządzania flotą oraz dla przestrzegania przepisów przez firmy transportowe.

Pytanie 32

Aby prowadzić zespół pojazdów składający się z samochodu dostawczego o DMC 2200 kg oraz przyczepy lekkiej o DMC 750 kg, potrzebne jest prawo jazdy kategorii

A. C.
B. C+E.
C. B.
D. B+E.
Odpowiedź B jest prawidłowa, ponieważ zgodnie z przepisami prawa, do prowadzenia zespołu pojazdów, w skład którego wchodzi auto dostawcze o dopuszczalnej masie całkowitej (DMC) 2200 kg i przyczepa lekka o DMC 750 kg, wymagane jest posiadanie prawa jazdy kategorii B+E. Kategoria B pozwala na prowadzenie pojazdów o DMC do 3500 kg, natomiast kategoria E uprawnia do ciągnięcia przyczep o DMC do 750 kg. W przypadku, gdy masa całkowita zespołu pojazdów przekracza wartości dopuszczone dla kategorii B, konieczne jest posiadanie wyższej kategorii. Przykładami zastosowania tej wiedzy mogą być sytuacje, w których przedsiębiorcy zajmują się dostawą towarów, wykorzystując zestawy pojazdów do przewozu większych ładunków. W praktyce, operatorzy logistyczni muszą dbać o to, aby ich kierowcy posiadali odpowiednie uprawnienia, co jest kluczowe dla bezpieczeństwa oraz zgodności z przepisami prawa. Dobre praktyki branżowe zalecają również regularne szkolenia i przypominanie o obowiązujących normach, co wpływa na minimalizację ryzyka wypadków drogowych.

Pytanie 33

Konwencja CMR nie ma zastosowania w przypadku transportu

A. towarów łatwo psujących się
B. ładunków masowych i przestrzennych
C. rzeczy przesiedlenia
D. materiałów niebezpiecznych
Wybór artykułów szybko psujących się, towarów niebezpiecznych oraz ładunków masowych i przestrzennych jako przypadków, w których Konwencja CMR nie ma zastosowania, opiera się na nieporozumieniach dotyczących regulacji prawnych. Artykuły szybko psujące się, takie jak jedzenie, są objęte CMR, ponieważ przewóz takich towarów może odbywać się w ramach działalności komercyjnej. W tym przypadku, pomimo ich specyfiki, przewoźnik ponosi odpowiedzialność za ich stan, co jest zgodne z obowiązującymi normami dotyczącymi przewozu towarów. Podobnie, towary niebezpieczne, takie jak chemikalia czy materiały wybuchowe, również są regulowane przez CMR, z dodatkowymi wymaganiami dotyczącymi ich transportu i zabezpieczeń. Właściwe stosowanie regulacji CMR dla towarów niebezpiecznych zapewnia odpowiednią ochronę zarówno przewoźników, jak i osób trzecich, co jest kluczowe w kontekście bezpieczeństwa transportu. Ładunki masowe i przestrzenne, takie jak węgiel czy zboża, również są objęte regulacjami CMR, które odnoszą się do zasad transportu i odpowiedzialności przewoźników. Błędne rozumienie tych kwestii może prowadzić do nieprawidłowych wniosków co do zastosowania CMR, co z kolei może wpłynąć na bezpieczeństwo i zgodność z przepisami transportowymi.

Pytanie 34

Kluczowym elementem mechanizmu zwrotniczego jest

A. drążek kierowniczy
B. koło kierownicy
C. przekładnia główna
D. drążek stabilizatora
Drążek kierowniczy to kluczowy element mechanizmu zwrotniczego, który odpowiada za przenoszenie ruchu obrotowego z koła kierownicy na koła pojazdu, umożliwiając jego kierowanie. W praktyce, drążek kierowniczy łączy układ kierowniczy z wahaczami i innymi elementami zawieszenia, co pozwala na precyzyjne manewrowanie pojazdem. W nowoczesnych samochodach stosuje się różne typy drążków kierowniczych, które mogą być wykonane z materiałów o wysokiej wytrzymałości, aby wytrzymać duże obciążenia i zapewnić długą żywotność. Dobre praktyki branżowe zalecają regularne sprawdzanie stanu drążków kierowniczych oraz ich wymianę w przypadku stwierdzenia zużycia lub uszkodzeń, co jest kluczowe dla bezpieczeństwa jazdy. Ponadto, drążki kierownicze powinny być montowane zgodnie z zaleceniami producenta, aby zapewnić odpowiednią geometrę układu kierowniczego oraz zminimalizować ryzyko niewłaściwego działania. Wiedza na temat działania drążków kierowniczych jest istotna dla mechaników oraz osób zajmujących się diagnostyką i naprawą pojazdów, gdyż ich odpowiedni stan bezpośrednio wpływa na komfort i bezpieczeństwo jazdy.

Pytanie 35

Dokumentem niezbędnym do przeprowadzenia przewozów regularnych jest

A. kwalifikacja.
B. zezwolenie.
C. bilet.
D. potwierdzenie.
Karnet, certyfikat i zaświadczenie to dokumenty, które nie są właściwe dla realizacji przewozów regularnych, co może prowadzić do mylnych wniosków w kontekście ich zastosowania w branży transportowej. Karnet, na przykład, jest często używany w transporcie międzynarodowym, ale nie zastępuje zezwolenia, które jest niezbędne do przeprowadzania regularnych przewozów na terenie danego kraju. Podobnie certyfikat może odnosić się do różnych poświadczeń, takich jak certyfikat bezpieczeństwa, ale nie ma on charakteru zezwolenia na przewozy. Wreszcie zaświadczenie, chociaż może być używane w różnych kontekstach jako potwierdzenie wykonania określonej czynności, nie ma mocy prawnej w odniesieniu do zezwoleń wymaganych do prowadzenia regularnych przewozów. Często błędem jest mylenie tych dokumentów z zezwoleniami, co może wynikać z niepełnego zrozumienia ich funkcji i znaczenia w systemie prawnym. Kluczowe jest, aby przewoźnicy byli świadomi różnic pomiędzy tymi dokumentami, co pozwoli na uniknięcie problemów związanych z nielegalnym prowadzeniem działalności transportowej oraz potencjalnych sankcji prawnych.

Pytanie 36

Podwozie z zabudową "silos" przeznaczone do transportu ładunków sypkich luzem klasyfikuje się jako pojazdy

A. specjalne
B. rolnicze
C. specjalizowane
D. dostawcze
Koncepcje związane z odpowiedziami dostawczymi, specjalnymi oraz rolniczymi nie oddają rzeczywistej natury podwozia z zabudową silos. Podwozie dostawcze odnosi się głównie do pojazdów, które mają za zadanie transportować różnorodne towary, ale nie są specjalnie przystosowane do jednego rodzaju ładunku. Takie pojazdy nie mają odpowiednich systemów do załadunku i transportu materiałów sypkich, co czyni je mało efektywnymi w tej roli. Odpowiedzi związane z pojazdami specjalnymi sugerują, że są one jedynie stosowane w specyficznych warunkach, co jest mylące. Pojazdy specjalne to często takie, które są używane w wyjątkowych sytuacjach, jak transport medyczny czy ratunkowy, a niekoniecznie do regularnego przewozu towarów sypkich. Co więcej, klasyfikacja jako pojazdy rolnicze jest ograniczona, ponieważ chociaż podwozie silosowe może być używane w rolnictwie, jego zastosowanie sięga szerokiego zakresu branż, w tym budownictwa czy przemysłu. Typowe błędy myślowe związane z tymi odpowiedziami wynikają z niepełnego zrozumienia roli i specyfiki pojazdów w transporcie, co prowadzi do błędnych wniosków o ich funkcjonalności i przeznaczeniu.

Pytanie 37

Czym jest jednostka mocy?

A. siły
B. napięcia
C. mocy
D. pracy
Napięcie, siła i praca to różne pojęcia, które nie powinny być mylone z mocą, mimo że są ze sobą powiązane w kontekście fizyki. Napięcie, mierzone w woltach, reprezentuje różnicę potencjałów elektrycznych i jest kluczowe w obwodach elektrycznych, ponieważ umożliwia przepływ prądu. Siła, mierzona w niutonach, odnosi się do oddziaływania, które może zmienić stan ruchu obiektu. Natomiast praca, definiowana jako siła działająca na obiekt w kierunku jego ruchu i mierzona w dżulach, opisuje energię transferowaną przez siłę. Niepoprawne jest mylenie tych jednostek z mocą. Często występują błędy myślowe, kiedy uczniowie próbują powiązać te terminy, zapominając, że moc jest pojęciem opisującym tempo, w jakim praca jest wykonywana lub energia przekazywana. Na przykład, w kontekście silników, można mieć dużą siłę, ale jeśli działa powoli, to moc będzie niska. W praktyce, pełne zrozumienie różnicy między tymi jednostkami jest fundamentalne w dziedzinach takich jak inżynieria mechaniczna i elektryczna, gdzie precyzyjne obliczenia są niezbędne dla prawidłowego projektowania i eksploatacji systemów. Właściwa interpretacja tych pojęć jest również kluczowa dla analizy zjawisk fizycznych i efektywności systemów energetycznych.

Pytanie 38

W przyjętym okresie rozliczeniowym, który nie może przekraczać 4 miesięcy, tygodniowy czas pracy kierowcy, łącznie z nadgodzinami, nie powinien przekraczać średnio

A. 48 godzin
B. 34 godzin
C. 56 godzin
D. 40 godzin
Odpowiedzi wskazujące na 40, 56 oraz 34 godziny nie uwzględniają skrupulatnych norm dotyczących maksymalnego czasu pracy kierowców. Przykładowo, stwierdzenie, że maksymalny czas to 40 godzin, może wynikać z mylnego założenia o standardowym wymiarze pracy w różnych branżach, jednak w kontekście pracy kierowcy, normy te są znacznie bardziej elastyczne, a maksymalne limity są określane przez przepisy. Odpowiedź 56 godzin z kolei może sugerować, że kierowcy są w stanie pracować w dłuższych tygodniach, co jest nieprawidłowe, biorąc pod uwagę potrzeby odpoczynku oraz przepisy regulujące czas pracy. Zbyt długi czas pracy prowadzi do zmęczenia, a jak pokazują badania, wpływa to negatywnie na zdolność reakcji i koncentracji kierowcy. Co więcej, odpowiedź sugerująca 34 godziny znacznie odbiega od rzeczywistości, jako że taka liczba nie pozwala na efektywne wykonywanie obowiązków w zawodzie kierowcy. W rzeczywistości, kierowcy muszą mieć możliwość elastycznego dostosowywania swojego czasu pracy w zależności od potrzeb transportowych, co wymaga utrzymania średniego limitu na poziomie 48 godzin. Nieprzestrzeganie tych norm może prowadzić do poważnych konsekwencji zarówno dla kierowców, jak i dla pracodawców, w tym kar finansowych oraz potencjalnych zagrożeń dla bezpieczeństwa na drogach.

Pytanie 39

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 40

Do kosztów bezpośrednich związanych z wykonaniem usługi transportowej nie wlicza się

A. nakładów pośrednio związanych z usługami
B. kosztów paliwa
C. kosztów wynagrodzeń
D. amortyzacji pojazdów
Kosztami bezpośrednimi nazywamy te wydatki, które można bezpośrednio przypisać do realizacji konkretnej usługi. Koszty paliwa, wynagrodzenia oraz amortyzacja pojazdów są typowymi przykładami kosztów bezpośrednich. Wybierając jednak nakłady pośrednio związane z usługami jako odpowiedź, można wprowadzić się w błąd. Nakłady te obejmują wydatki, które nie są bezpośrednio związane z konkretną usługą, jak na przykład koszty administracyjne czy marketingowe. Uznawanie tych kosztów za bezpośrednie jest typowym błędem myślowym, który może prowadzić do zniekształcenia analizy kosztów i cen usług. W kontekście sektora transportowego, błędne przypisanie kosztów może skutkować niemożnością pokrycia wydatków, co w efekcie obniża rentowność firmy. Warto zauważyć, że skuteczne zarządzanie kosztami wymaga znajomości ich klasyfikacji oraz umiejętności analitycznego podejścia do obliczeń finansowych. Firmy transportowe powinny stosować najlepsze praktyki w zakresie kontrolowania wydatków, aby zapewnić sobie konkurencyjność na rynku oraz stabilność finansową. Zrozumienie różnice między kosztami bezpośrednimi a pośrednimi jest kluczowe dla podejmowania świadomych decyzji biznesowych.