Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik administracji
  • Kwalifikacja: EKA.01 - Obsługa klienta w jednostkach administracji
  • Data rozpoczęcia: 23 listopada 2025 21:50
  • Data zakończenia: 23 listopada 2025 22:15

Egzamin zdany!

Wynik: 25/40 punktów (62,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Osoba zatrudniona, której prawo do równego traktowania w pracy zostało naruszone, ma możliwość skontaktowania się z

A. Państwową Inspekcją Sanitarną
B. Państwową Inspekcją Pracy
C. powiatowym urzędem pracy
D. ministrem odpowiedzialnym za sprawy pracy
Państwowa Inspekcja Pracy (PIP) pełni kluczową rolę w systemie ochrony praw pracowników, a jednym z jej głównych zadań jest monitorowanie przestrzegania przepisów dotyczących równego traktowania w zatrudnieniu. W przypadku naruszenia tych praw, pracownik ma prawo zgłosić swoje obawy do PIP, gdzie może uzyskać fachową pomoc oraz wsparcie w dochodzeniu swoich roszczeń. PIP prowadzi kontrole w zakładach pracy, może wydawać decyzje administracyjne oraz określać sankcje dla pracodawców, którzy nie przestrzegają zasad równego traktowania. Jako przykład, jeśli pracownik zauważy, że został dyskryminowany z powodu płci, rasy czy wieku, może zgłosić tę sytuację do PIP, która podejmie odpowiednie działania, aby wyjaśnić sprawę i pomóc w przywróceniu równouprawnienia w miejscu pracy. Działania PIP są zgodne z Kodeksem pracy oraz dyrektywami unijnymi, co podkreśla ich ważność w kontekście ochrony praw pracowniczych.

Pytanie 2

Do instytucji administracji rządowej zaliczają się

A. starosta
B. prezydent miasta
C. marszałek województwa
D. wojewoda
Starosta, marszałek województwa i prezydent miasta to osoby pełniące różne funkcje w administracji samorządowej, a nie rządowej. Starosta jest organem wykonawczym powiatu, odpowiedzialnym za zarządzanie sprawami powiatu, jednak jego działalność skupia się na lokalnych kwestiach. To samo dotyczy marszałka województwa, który jest przewodniczącym sejmiku wojewódzkiego i odpowiada za regionalną politykę rozwoju, a jego uprawnienia są ograniczone do działań w ramach samorządu wojewódzkiego. Prezydent miasta, natomiast, pełni funkcję zarządcy sprawami miejskimi i odpowiada za lokalną politykę, nie mając kompetencji w zakresie administracji rządowej. Typowym błędem myślowym jest utożsamianie różnych poziomów administracji – rządowej i samorządowej – co prowadzi do nieporozumień w zakresie ról i odpowiedzialności. Właściwe zrozumienie hierarchii administracyjnej w Polsce jest kluczowe do zrozumienia, jak funkcjonują struktury rządowe i jakie są ich kompetencje w porównaniu do administracji lokalnej.

Pytanie 3

W jakiej wysokości zaplanowano deficyt budżetowy w powiecie na 2024 rok?

Wyciąg z uchwały budżetowej powiatu na 2024 rok

Dochody w złWydatki w zł
bieżącemajątkowebieżącemajątkowe
164 620 00020 100 000156 400 00030 860 000
A. 22 640 000 zł
B. 10 760 000 zł
C. 2 540 000 zł
D. 8 220 000 zł
Wybór odpowiedzi, które nie są zgodne z zaplanowanym deficytem budżetowym, wskazuje na nieporozumienie w zakresie finansów publicznych. Na przykład, kwoty takie jak 8 220 000 zł, 10 760 000 zł czy 22 640 000 zł przekraczają rzeczywisty deficyt, co sugeruje błędne zrozumienie pojęcia planowania budżetowego. Wiele osób myli deficyt z całkowitymi wydatkami, nie uwzględniając, że deficyt to różnica między wydatkami a dochodami. Często spotykanym błędem jest także pomijanie wpływu dochodów majątkowych na ostateczny wynik budżetu. Ponadto, nadmierna kwota deficytu może wynikać z braku analizy historycznych trendów finansowych lub niedoszacowania dochodów. Wiele osób, które odpowiedziały błędnie, może sądzić, że powiaty często operują na dużych deficytach, co jednak nie jest regułą. Przy planowaniu budżetu kluczowe jest stosowanie danych z przeszłości oraz realistycznych prognoz, co pozwala na uniknięcie rozczarowań w przyszłości. Właściwe podejście do analizy finansowej pozwala lepiej zarządzać zasobami publicznymi oraz podejmować świadome decyzje dotyczące przyszłych wydatków i inwestycji.

Pytanie 4

Daria Kwiatkowska, która ukończyła szkołę policealną i posiada dwuletni staż pracy została zatrudniona w wymiarze 1/4 etatu. W świetle przepisów Kodeksu pracy przysługuje jej urlop wypoczynkowy w wymiarze

Wyciąg z Kodeksu pracy
(…)
Art. 154. § 1. Wymiar urlopu wynosi:
1) 20 dni – jeżeli pracownik jest zatrudniony krócej niż 10 lat;
2) 26 dni – jeżeli pracownik jest zatrudniony co najmniej 10 lat.
§ 2. Wymiar urlopu dla pracownika zatrudnionego w niepełnym wymiarze czasu pracy ustala się proporcjonalnie do wymiaru czasu pracy tego pracownika, biorąc za podstawę wymiar urlopu określony w § 1; niepełny dzień urlopu zaokrągla się w górę do pełnego dnia.
(…)
Art. 154¹ § 1. Do okresu zatrudnienia, od którego zależy prawo do urlopu i wymiar urlopu, wlicza się okresy poprzedniego zatrudnienia, bez względu na przerwy w zatrudnieniu oraz sposób ustania stosunku pracy.
(…)
Art. 155. § 1. Do okresu pracy, od którego zależy wymiar urlopu, wlicza się z tytułu ukończenia:
1) zasadniczej lub innej równorzędnej szkoły zawodowej – przewidziany programem nauczania czas trwania nauki, nie więcej jednak niż 3 lata,
2) średniej szkoły zawodowej – przewidziany programem nauczania czas trwania nauki, nie więcej jednak niż 5 lat,
3) średniej szkoły zawodowej dla absolwentów zasadniczych (równorzędnych) szkół zawodowych – 5 lat,
4) średniej szkoły ogólnokształcącej – 4 lata,
5) szkoły policealnej – 6 lat,
6) szkoły wyższej – 8 lat.
Okresy nauki, o których mowa w pkt 1–6, nie podlegają sumowaniu.
(…)
A. 20 dni.
B. 5 dni.
C. 26 dni.
D. 10 dni.
Daria Kwiatkowska, zatrudniona na 1/4 etatu, ma prawo do urlopu wypoczynkowego w wymiarze odpowiadającym jej części etatu. W polskim Kodeksie pracy pełny wymiar urlopu wypoczynkowego dla pracowników zatrudnionych krócej niż 10 lat wynosi 20 dni roboczych. Dlatego dla pracownika zatrudnionego w niepełnym wymiarze czasu, jak Daria, obliczamy przysługujący urlop na podstawie proporcji etatu. W tym przypadku 1/4 z 20 dni wynosi 5 dni. Taki sposób obliczania urlopu jest zgodny z dobrą praktyką w zakresie zarządzania kadrami oraz z zasadami prawa pracy, które zapewniają pracownikom prawo do odpoczynku, nawet jeśli pracują w niepełnym wymiarze godzin. Warto również pamiętać, że urlop wypoczynkowy jest nie tylko prawem pracownika, ale także narzędziem wpływającym na jego efektywność i zdrowie. Regularne korzystanie z urlopu pozwala na zachowanie równowagi między pracą a życiem prywatnym, co jest kluczowe w kontekście nowoczesnego zarządzania zasobami ludzkimi.

Pytanie 5

Interesantka udała się do urzędu gminy i wyraziła wolę ustnego złożenia podania w osobistej sprawie. W jaki sposób należy udokumentować tę sytuację w aktach sprawy?

A. Pracownik urzędu powinien przygotować i podpisać protokół z ustnego złożenia podania
B. Pracownik urzędu powinien przygotować adnotację i ją podpisać
C. Pracownik urzędu powinien sporządzić i podpisać protokół z ustnego wniesienia podania, a dodatkowo podanie powinna podpisać wnosząca
D. Pracownik urzędu powinien spisać podanie w imieniu interesantki i je podpisać
Odpowiedź wskazująca, że pracownik urzędu powinien sporządzić i podpisać protokół z ustnego wniesienia podania, a ponadto podanie powinna podpisać wnosząca, jest zgodna z zasadami dokumentowania spraw w administracji publicznej. Sporządzenie protokołu jest kluczowe, ponieważ stanowi formalny zapis rozmowy oraz treści podania, co jest niezbędne do zapewnienia transparentności i zgodności z procedurami. Protokół powinien zawierać datę i miejsce wniesienia podania, dane osobowe interesantki oraz treść zgłoszonego wniosku, co ułatwia późniejsze postępowanie w sprawie. Przykładem zastosowania tej praktyki jest sytuacja, gdy interesantka zgłasza się do urzędu z prośbą o przyznanie określonego świadczenia – odpowiedni protokół zapewnia, że wszystkie niezbędne informacje są dokładnie zarejestrowane, co ułatwia dalsze czynności administracyjne. Dobre praktyki w administracji publicznej nakładają obowiązek prawidłowego i rzetelnego dokumentowania wszelkich działań, co ma na celu zarówno ochronę praw interesantów, jak i zabezpieczenie urzędu przed ewentualnymi roszczeniami.

Pytanie 6

Według Kodeksu spółek handlowych organem zajmującym się sprawami spółki akcyjnej oraz reprezentującym ją na zewnątrz jest

A. walne zgromadzenie
B. zarząd
C. rada nadzorcza
D. zgromadzenie wspólników
Walne zgromadzenie to spotkanie, gdzie zjeżdżają się akcjonariusze, żeby podejmować ważne decyzje dla spółki, jak zatwierdzanie sprawozdań finansowych czy wybory do rady nadzorczej. Ale nie ma co liczyć, że to oni będą zarządzać codziennie firmą. Rada nadzorcza też jest istotna, bo nadzoruje zarząd i ocenia, jak im idzie, ale sama nie prowadzi spraw spółki. Współpraca między zarządem a radą nadzorczą jest ważna, jasne, ale każda z tych grup ma różne zadania i odpowiedzialności. Walne zgromadzenie nie ma uprawnień do zarządzania spółką w sensie operacyjnym, bo oni skupiają się na decyzjach strategicznych i zatwierdzaniu działań zarządu. Często ludzie mylą te różne organy z funkcją zarządzania, a według Kodeksu spółek, to tylko zarząd odpowiada za codzienne sprawy spółki. Trzeba uważać, bo błędne postrzeganie ról może skutkować nieefektywnym działaniem całej struktury i w końcu wpływa negatywnie na wyniki firmy i jej reputację.

Pytanie 7

Na rachunek Jana Kowalskiego wpłynęły środki z powodu pomyłki innej osoby. Z jakiego źródła wynika to zobowiązanie?

A. działanie w cudzej sprawie bez udzielonego zlecenia
B. bezpodstawne wzbogacenie
C. decyzja administracyjna
D. niedozwolony czyn
Odpowiedź "bezpodstawne wzbogacenie" jest prawidłowa, ponieważ sytuacja opisana w pytaniu dotyczy nieuzasadnionego przysporzenia majątkowego jednej osoby kosztem innej. Bezpodstawne wzbogacenie to instytucja prawa cywilnego, która ma na celu ochronę interesów osoby, która doznała straty. W przypadku, gdy Jan Kowalski otrzymał pieniądze przez pomyłkę, można przyjąć, że doszło do wzbogacenia się jego kosztem, ponieważ środki te nie były mu należne. W praktyce, osoba, która zyskała środki w ten sposób, ma obowiązek zwrócić je, co jest zgodne z ogólną doktryną prawa cywilnego. Dobrą praktyką w takich sytuacjach jest dokumentowanie wszelkich transakcji oraz w przypadku błędów, dokonanie niezwłocznego kontaktu z właściwymi instytucjami finansowymi w celu wyjaśnienia sprawy. Warto również zaznaczyć, że bezpodstawne wzbogacenie odnosi się do przypadków, gdzie nie ma podstawy prawnej do przysporzenia, co odróżnia tę sytuację od innych form zobowiązań, takich jak umowy czy czynności prawne.

Pytanie 8

Który z poniższych aktów prawnych stanowi akt prawa lokalnego?

A. Rozporządzenie Prezydenta RP w sprawie ogłoszenia żałoby krajowej na terenie Rzeczypospolitej Polskiej
B. Uchwała Rady Powiatu w Sierpcu dotycząca ustalenia wysokości opłat oraz kosztów za usuwanie pojazdów z drogi i ich przechowywanie na parkingu strzeżonym
C. Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości dotyczące wniosku o wydanie informacji lub udostępnienie danych osobowych dotyczących osoby pozbawionej wolności
D. Regulamin organizacyjny Urzędu Miasta Pruszkowa
Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości oraz rozporządzenie Prezydenta RP to akty prawa powszechnie obowiązującego, które mają zastosowanie w całym kraju, a nie w odniesieniu do konkretnych lokalnych uwarunkowań. Te akty prawne są wydawane w ramach przepisów ogólnych i mają na celu regulację kwestii o znaczeniu ogólnokrajowym, takich jak procedury związane z wnioskami o udostępnienie danych osobowych, czy ogłoszenie żałoby narodowej. Z tego powodu nie mogą być uznawane za prawo miejscowe. Regulamin organizacyjny Urzędu Miasta Pruszkowa również nie jest aktem prawa miejscowego w sensie, w jakim definiuje się te akty. Choć regulamin ten może dotyczyć wewnętrznych zasad funkcjonowania urzędów, to nie reguluje on spraw lokalnych w sposób, który by odpowiadał potrzebom społeczności. Kluczowym błędem myślowym jest niewłaściwe utożsamienie rozporządzeń z aktami prawa miejscowego, co może prowadzić do nieporozumień w kwestii kompetencji organów samorządowych. Należy zrozumieć, że akty prawa miejscowego są ściśle związane z lokalnymi uwarunkowaniami i potrzebami, podczas gdy rozporządzenia mają charakter bardziej uniwersalny i są stosowane w szerszym kontekście prawnym.

Pytanie 9

Z powodu błędu w systemie informatycznym na konto bankowe Piotra Adamczewskiego trafiły dwie wypłaty z umowy zlecenia, zamiast jednej. W tej sytuacji powstało zobowiązanie Piotra Adamczewskiego wobec zleceniodawcy, którego źródłem jest

A. konstytutywne orzeczenie sądu
B. akt administracyjny
C. bezpodstawne wzbogacenie
D. czynność prawna
Odpowiedź "bezpodstawne wzbogacenie" jest prawidłowa, ponieważ w sytuacji, gdy Piotr Adamczewski otrzymał dwa wynagrodzenia za jedną umowę zlecenia, doszło do sytuacji, w której zleceniodawca wzbogacił się kosztem wykonawcy, a ten ostatni nie świadczył dodatkowych usług. Zgodnie z zasadą, że nikt nie może się wzbogacić bez podstawy prawnej, Piotr ma prawo domagać się od zleceniodawcy zwrotu nadwyżki. Bezpodstawne wzbogacenie regulowane jest w Kodeksie cywilnym, w artykule 405, który stanowi, że ten, kto bez podstawy prawnej uzyskał korzyść majątkową, jest zobowiązany do jej zwrotu. Przykładem może być sytuacja, w której wykonawca zlecenia otrzymuje wynagrodzenie za wykonaną usługę, a następnie, na skutek błędu, jego wynagrodzenie zostaje podwójnie wypłacone; w takiej sytuacji zleceniodawca powinien zwrócić nadwyżkę. W praktyce, aby uniknąć takich sytuacji, organizacje powinny wdrażać procedury kontrolne oraz stosować systemy informatyczne do monitorowania płatności.

Pytanie 10

Na rachunku aktywów można zarejestrować

A. produkty gotowe
B. kredyt bankowy
C. kapitał zakładowy
D. zobowiązanie wobec dostawców
Zobowiązania wobec dostawców, kredyty bankowe oraz kapitał zakładowy nie są klasyfikowane jako aktywa, lecz jako pasywa w bilansie przedsiębiorstwa. Zobowiązania wobec dostawców odnoszą się do długów, które firma ma wobec swoich kontrahentów za dostarczone towary lub usługi. Takie zobowiązania są istotne w kontekście płynności finansowej, ale nie zwiększają wartości majątku firmy. Kredyt bankowy to forma finansowania, która również generuje zobowiązania i nie jest składnikiem aktywów. Przykładowo, przedsiębiorstwo może zaciągnąć kredyt na rozwój, ale ta kwota będzie wykazywana jako zobowiązanie do spłaty, a nie jako aktywa. Kapitał zakładowy to wartość wniesiona przez właścicieli firmy i klasyfikowana jako część pasywów, która stanowi źródło finansowania dla działalności, a nie aktywa. Wiele osób myli pojęcia aktywów i pasywów, co może prowadzić do błędnych wniosków o kondycji finansowej firmy. Kluczowe jest zrozumienie, że aktywa to zasoby, które przynoszą korzyści, podczas gdy pasywa to zobowiązania finansowe, które ograniczają tę wartość.

Pytanie 11

Określenie wysokości podatku rolnego przez wójta w formie decyzji to

A. jednostronna czynność prawna
B. czyn niedozwolony
C. akt administracyjny
D. umowa cywilno-prawna
Ustalenie przez wójta w drodze decyzji podatku rolnego jest uznawane za akt administracyjny, ponieważ jest to formalny dokument wydawany przez organ administracji publicznej, w tym przypadku przez wójta, w celu realizacji prawa. Akty administracyjne mają na celu wprowadzenie w życie przepisów prawa i są zdefiniowane w Kodeksie postępowania administracyjnego. Wójt, działając w ramach swoich kompetencji, podejmuje decyzję w sprawach dotyczących podatku rolnego, co ma bezpośredni wpływ na właścicieli gruntów rolnych. Na przykład, wójt może ustalić wysokość stawki podatku w oparciu o określone kryteria, takie jak rodzaj i powierzchnia użytków rolnych. W praktyce, takie decyzje powinny być zgodne z obowiązującymi przepisami prawa, a także z lokalnymi uchwałami, co zapewnia sprawiedliwość i przejrzystość w obciążeniach podatkowych dla rolników. Ponadto, decyzje te mogą być zaskarżane w trybie przewidzianym przez prawo, co wzmacnia mechanizmy ochrony praw obywateli.

Pytanie 12

Gmina otrzymała fakturę za korzystanie z usług telekomunikacyjnych. Otrzymana faktura stanowi dokument księgowy

A. własny
B. wewnętrzny
C. korygujący
D. obcy
Odpowiedzi 'wewnętrznym', 'własnym' czy 'korygującym' jakoś nie pasują do tego, co widzimy na fakturze za usługi telekomunikacyjne. Dokumenty wewnętrzne to takie, które powstają tylko w danym urzędzie i nie dotyczą transakcji z innymi firmami. Przykład? Raporty robione przez pracowników, które nie potwierdzają żadnej transakcji z zewnątrz. Z kolei 'własnym' odnosi się do dokumentów, które firma sama tworzy, co też nie ma sensu w przypadku faktury od dostawcy. Co do 'korygującym', to mówimy o dokumentach, które służą do poprawiania ewidencji, jak faktury korygujące zmieniające wcześniejsze faktury. Takie dokumenty są używane, gdy coś poszło nie tak w pierwotnej fakturze albo zmieniły się warunki. Ważne jest, żeby dobrze rozumieć, jak klasyfikować dokumenty w księgowości, bo błędne myślenie o tych pojęciach może prowadzić do pomyłek w ewidencji i raportach finansowych.

Pytanie 13

Właściwość organu administracji publicznej do podjęcia decyzji w postępowaniu administracyjnym, określana na podstawie miejsca zamieszkania strony, nazywa się właściwością

A. instancyjną
B. miejscową
C. rzeczową
D. funkcjonalną
Właściwość miejscowa organu administracji publicznej odnosi się do zdolności danego organu do rozpatrywania spraw w określonym rejonie, który jest związany z miejscem zamieszkania strony postępowania. W polskim prawie administracyjnym, zgodnie z Kodeksem postępowania administracyjnego, właściwość miejscowa jest ustalana na podstawie stosunków geograficznych i lokalnych, co zapewnia, że sprawy są rozpatrywane przez organy, które mają bezpośredni kontakt z danym obszarem. Przykładem zastosowania tej właściwości może być sytuacja, gdy osoba składa wniosek o pozwolenie na budowę w miejscu, gdzie planuje inwestycję. Wówczas organ administracji architektoniczno-budowlanej właściwy dla danego terenu będzie właściwy do rozpatrzenia sprawy. Zastosowanie właściwości miejscowej w praktyce ma na celu ułatwienie dostępu do instytucji publicznych oraz zapewnienie, że decyzje są podejmowane z uwzględnieniem lokalnych uwarunkowań. Dobre praktyki wskazują, że ustalanie właściwości miejscowej powinno być przejrzyste i zgodne z zasadami równości oraz proporcjonalności w dostępie do sprawiedliwości administracyjnej.

Pytanie 14

Dokument inicjujący postępowanie cywilne o charakterze procesowym, nazywany jest

A. wnioskiem
B. pozwem
C. apelacjami
D. skargami
Dobra robota, odpowiedź to "pozew"! To takie pismo, które zaczyna sprawę cywilną w sądzie. W Polsce, jak składasz pozew, to musisz jasno opisać, o co ci chodzi, na przykład chcesz dochodzić zapłaty, rozwodu albo ustalić swój stan cywilny. W pozwie ważne jest, żebyś wskazał, kto jest pozwanym, co chcesz osiągnąć i dlaczego. Bez tego mogą być kłopoty i sprawa może zostać odrzucona. Warto też wiedzieć, że są konkretne zasady dotyczące tego, jak ma wyglądać pozew według Kodeksu postępowania cywilnego, żeby wszystko było jasne i zrozumiałe. Osobiście polecam zerknąć na jakieś wzory czy poradniki, bo to naprawdę pomaga uniknąć błędów, a potem masz większe szanse na sukces w sprawie.

Pytanie 15

Osoby, które są w stanie wykonywać czynności prawne i planują rozpocząć działalność gospodarczą w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, powinny posiadać kapitał zakładowy w wysokości przynajmniej

A. 100 000 zł
B. 5 000 zł
C. 500 000 zł
D. 50 000 zł
Inwestowanie w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością wymaga zrozumienia kilku kluczowych aspektów kapitału zakładowego, a podane błędne odpowiedzi wskazują na nieporozumienia w tej kwestii. Wysokie sumy, takie jak 50 000 zł czy 100 000 zł, mogą sugerować konieczność większego wkładu finansowego, co jest mylne. Te kwoty nie mają związku z wymogami prawnymi dla spółek z o.o., co może wynikać z ogólnego zamiłowania do obszerniejszych inwestycji lub z nieporozumienia dotyczącego innych form działalności gospodarczej. Natomiast odpowiedź 500 000 zł jest kompletnie nieadekwatna i wskazuje na brak znajomości podstawowych regulacji prawnych. Tak wysoka kwota mogłaby być rozważana w kontekście większych spółek akcyjnych, które borykają się z innymi kryteriami prawnymi oraz wymogami kapitałowymi. Typowym błędem w analizie wymagań dotyczących kapitału jest mieszanie przepisów odnoszących się do różnych form prawnych przedsiębiorstw. Ważne jest, aby przed podjęciem decyzji o założeniu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością przedsiębiorcy dokładnie zapoznali się z aktualnym stanem prawnym, co może uchronić ich przed błędami finansowymi i prawnymi w przyszłości. Wiedza na temat minimalnego kapitału zakładowego jest kluczowym elementem przygotowań do rozpoczęcia działalności gospodarczej w tej formie, a każda pomyłka w tym zakresie może prowadzić do niekorzystnych konsekwencji dla przyszłych inwestycji oraz zdolności operacyjnej spółki.

Pytanie 16

Z przytoczonych przepisów wynika, że ugoda w postępowaniu administracyjnym może być zawarta

Fragment ustawy z dnia 14.06.1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego
(Dz. U. z 2013 r., poz. 267)
(…)
Art. 114. W sprawie, w której toczy się postępowanie przed organem administracji publicznej, strony mogą zawrzeć ugodę – jeżeli przemawia za tym charakter sprawy, przyczyni się to do uproszczenia lub przyspieszenia postępowania i nie sprzeciwia się temu przepis prawa.
Art. 115. Ugoda może być zawarta przed organem administracji publicznej, przed którym toczy się postępowanie w pierwszej instancji lub postępowanie odwoławcze, do czasu wydania przez organ decyzji w sprawie.
(…)
A. jeżeli przemawia za tym charakter sprawy.
B. na każde żądanie strony.
C. tylko w postępowaniu w pierwszej instancji.
D. pod jedynym warunkiem, że nie sprzeciwia się temu przepis prawa.
Ugoda w postępowaniu administracyjnym, zgodnie z art. 114 Kodeksu postępowania administracyjnego, może być zawarta, gdy przemawia za tym charakter sprawy. Oznacza to, że ugoda ma na celu uproszczenie i przyspieszenie postępowania, co jest zgodne z zasadą efektywności postępowania administracyjnego. Przykładem praktycznym może być sytuacja, w której strony postępowania mają interes w szybkim zakończeniu sprawy, co skłania je do osiągnięcia porozumienia. Warto zauważyć, że ugoda nie może być sprzeczna z przepisami prawa, co zabezpiecza interes publiczny oraz zgodność z regulacjami. W praktyce, stosowanie ugód w postępowaniu administracyjnym sprzyja minimalizacji kosztów oraz oszczędności czasu, co jest korzystne zarówno dla obywateli, jak i administracji. Stąd, znajomość zasad dotyczących ugód jest istotnym elementem praktyki prawnej, umożliwiającym skuteczne rozwiązywanie sporów administracyjnych.

Pytanie 17

Na podstawie danych zawartych w tabeli ustal, ile wynosi procentowy łączny wymiar składek na ubezpieczenia społeczne potrącane od wynagrodzenia otrzymywanego przez pracownika z tytułu zawartej umowy o pracę?

Stopy procentowe składek na ubezpieczenia społeczne
Rodzaj ubezpieczeniaSposób finansowania
pracownikpracodawca
Emerytalne9,76%9,76%
Rentowe1,5%6,5%
Chorobowe2,45%
Wypadkowe0,67%
A. 13,71%
B. 14,38%
C. 30,64%
D. 16,93%
Odpowiedź 13,71% to faktycznie prawidłowy wynik, który dotyczy ogólnych składek na ubezpieczenia społeczne, jakie są pobierane z pensji pracownika. Na to składają się takie rzeczy jak składka emerytalna, rentowa i chorobowa, które są obowiązkowe dla osób zatrudnionych na umowę o pracę. Warto pamiętać, że składka wypadkowa to już zupełnie inna sprawa, bo to całkowicie pokrywa pracodawca. Ciekawe jest to, że rozumienie tych składek ma ogromny wpływ na to, ile pieniędzy zostaje w naszej kieszeni oraz na nasze przyszłe emerytury. Moim zdaniem, jeśli ktoś zna te zasady, to łatwiej mu potem zarządzać swoim budżetem i podejmować mądre decyzje zawodowe. Fajnie by było, gdybyś regularnie sprawdzał, co się zmienia w przepisach dotyczących składek, żeby być na bieżąco ze stawkami.

Pytanie 18

Wyrażenie decyzji o odmowie zatwierdzenia ugody w postępowaniu administracyjnym jest ilustracją

A. aktu administracyjnego
B. aktu normatywnego
C. czynności materialno-technicznej
D. porozumienia komunalnego
Wydanie postanowienia o odmowie zatwierdzenia ugody w postępowaniu administracyjnym rzeczywiście jest przykładem aktu administracyjnego. Akty administracyjne to decyzje podejmowane przez organy administracji publicznej w ramach ich kompetencji, które mają na celu regulowanie sytuacji prawnej konkretnych osób lub podmiotów. W tym przypadku organ administracyjny podejmuje decyzję, która odmawia zatwierdzenia ugody, co ma bezpośredni wpływ na sytuację prawną stron tej ugody. Przykładem mogą być decyzje wydawane przez organy samorządu terytorialnego, które wpływają na prawa mieszkańców, np. w zakresie planowania przestrzennego. W praktyce, takie postanowienia są regulowane przepisami Kodeksu postępowania administracyjnego, który określa zasady ich wydawania oraz procedury odwoławcze. Ponadto, akty te powinny być zgodne z zasadami proporcjonalności i niedyskryminacji, co stanowi ważny element dobrej administracji publicznej.

Pytanie 19

Jakie środki wykonawcze stosowane są w postępowaniu egzekucyjnym w przypadkach obowiązków o charakterze niepieniężnym?

A. egzekucja z wynagrodzenia za pracę
B. egzekucja z nieruchomości
C. egzekucja z ruchomości
D. grzywna w celu przymuszenia
Odpowiedzi związane z egzekucją z wynagrodzenia za pracę, egzekucją z nieruchomości oraz egzekucją z ruchomości dotyczą innych aspektów postępowania egzekucyjnego, które są stosowane głównie w kontekście egzekucji należności pieniężnych. Egzekucja z wynagrodzenia za pracę polega na bezpośrednim potrąceniu części wynagrodzenia dłużnika przez pracodawcę i przekazaniu tej kwoty wierzycielowi. Jest to skuteczna metoda, lecz ma zastosowanie tylko w przypadku zobowiązań finansowych, a nie w sytuacjach związanych z obowiązkami o charakterze niepieniężnym. Podobnie, egzekucja z nieruchomości i egzekucja z ruchomości opierają się na zaspokajaniu roszczeń wierzycieli poprzez sprzedaż majątku dłużnika, co również nie odnosi się do przypadków, gdy dłużnik ma do wypełnienia inne, niepieniężne zobowiązania. W kontekście tych odpowiedzi, typowym błędem myślowym jest utożsamianie środków egzekucyjnych wyłącznie z egzekucją majątku w celu zaspokojenia należności finansowych. W rzeczywistości, egzekucja w przypadkach niepieniężnych wymaga odmiennego podejścia, które uwzględnia różnorodność zobowiązań, wskazanych w przepisach prawa, takich jak obowiązki wynikające z umów czy orzeczeń sądowych. Dlatego kluczowe jest zrozumienie, że w sytuacjach dotyczących obowiązków niepieniężnych, grzywna w celu przymuszenia jest właściwym i jedynym adekwatnym narzędziem, które może być zastosowane w celu poprawy sytuacji wierzyciela.

Pytanie 20

Kobieta, która osiągnęła szesnaście lat, ale nie przekroczyła osiemnastki, może zawrzeć związek małżeński za zgodą

A. kierownika urzędu stanu cywilnego
B. rodziców
C. sądu
D. proboszcza parafii
Zawarcie małżeństwa przez osobę, która ukończyła szesnaście lat, a nie ukończyła osiemnastu, jest regulowane przez polskie prawo, które wymaga zgody sądu w przypadku małżeństw osób niepełnoletnich. Zgodnie z Kodeksem rodzinnym i opiekuńczym, sąd ocenia sytuację, biorąc pod uwagę dojrzałość emocjonalną oraz zdolność do podejmowania odpowiedzialnych decyzji przez osobę zamierzającą zawrzeć małżeństwo. Przykładowo, sąd może zasięgnąć opinii biegłych psychologów, aby ustalić, czy młoda osoba jest gotowa do podjęcia tak istotnego kroku w swoim życiu. Prawidłowe podejście do tej kwestii zapewnia, że małżeństwo nie jest decyzją podjętą w emocjonalnym uniesieniu, a młodzi ludzie mają możliwość skonsultowania się z profesjonalistami. Zgoda rodziców, choć istotna, nie zastępuje wymogu sądowego, co świadczy o dbałości systemu prawnego o dobro osób młodych i ich przyszłość.

Pytanie 21

Kiedy wygasa stosunek pracy?

A. w dniu zakończenia pracy, do której wykonania umowa została zawarta
B. w dniu rozwiązania umowy o pracę
C. w dniu zgonu pracownika
D. po upływie terminu, na który umowa została zawarta
Stosunek pracy wygasa z dniem śmierci pracownika, co jest uregulowane w Kodeksie pracy. Zgodnie z art. 63 Kodeksu pracy, umowa o pracę wygasa z dniem śmierci pracownika, co oznacza, że wszelkie zobowiązania wynikające z tej umowy również przestają obowiązywać. W praktyce oznacza to, że pracodawca nie jest zobowiązany do wypłaty wynagrodzenia po dacie śmierci pracownika, a spadkobiercy nie mogą domagać się kontynuacji umowy. Przykładem zastosowania tej zasady może być sytuacja, w której pracownik umiera w trakcie trwania umowy o pracę; w takim przypadku wszelkie prawa i obowiązki związane z umową wygasają automatycznie, co wpływa na obliczenia dotyczące wynagrodzeń, urlopów oraz innych świadczeń. Dobrą praktyką jest, aby pracodawcy zaktualizowali dokumentację kadrową oraz poinformowali odpowiednie instytucje, takie jak ZUS, o tym zdarzeniu.

Pytanie 22

Urząd marszałkowski pełni funkcję pomocniczą dla

A. rady województwa
B. zarządu województwa
C. wojewódzkiego inspektora ochrony roślin
D. zarządu powiatu
Urząd marszałkowski to taka ważna instytucja, która współpracuje z zarządem województwa. W praktyce to on zajmuje się różnymi sprawami związanymi z administracją na poziomie wojewódzkim. W skrócie, urząd marszałkowski pomaga w przygotowywaniu projektów uchwał, które później trafią do rady województwa. Poza tym, jego zadania obejmują koordynowanie działań związanych z rozwojem regionu, funduszami unijnymi czy organizowaniem różnych zadań publicznych. Działa naprawdę na rzecz mieszkańców, bo na przykład zbiera dane o lokalnych potrzebach i przygotowuje rekomendacje do strategii rozwoju województwa. Z mojego doświadczenia, to bardzo ważne, żeby urząd marszałkowski współpracował też z innymi instytucjami samorządowymi, bo wtedy można lepiej planować i działać na rzecz społeczności lokalnych. Tak naprawdę, jest to kluczowy element w całym systemie administracyjnym.

Pytanie 23

Który z wymienionych podmiotów nie dysponuje osobowością prawną, lecz ma zdolność prawną?

A. Gmina
B. Powiat
C. Spółka akcyjna
D. Spółka jawna
Wybór powiatu, spółki akcyjnej lub gminy jako podmiotów, które nie posiadają osobowości prawnej, a mają zdolność prawną, jest błędny z kilku powodów. Powiat, jako jednostka samorządu terytorialnego, ma osobowość prawną, co oznacza, że może samodzielnie podejmować działania prawne, zawierać umowy i zaciągać zobowiązania. Gmina również jest jednostką samorządu terytorialnego i w związku z tym posiada osobowość prawną. Tym samym zarówno powiat, jak i gmina mogą działać w obrocie prawnym niezależnie. Spółka akcyjna, z kolei, to forma organizacyjna, która również posiada osobowość prawną. Oznacza to, że jest odrębnym podmiotem prawnym, który ma zdolność do występowania w obrocie jako samodzielny uczestnik. Typowym błędem myślowym przy wyborze tych odpowiedzi jest mylenie zdolności prawnej z osobowością prawną, co prowadzi do nieporozumień w interpretacji statusu prawnego różnych podmiotów. Zrozumienie różnicy między osobowością prawną a zdolnością prawną jest kluczowe w kontekście prawa cywilnego oraz prowadzenia działalności gospodarczej.

Pytanie 24

Podmiot, który w wydanej decyzji dostrzegł brak informacji o możliwości wniesienia odwołania, ma prawo złożyć do organu administracji wniosek

A. o wydanie nowej decyzji
B. o sprostowanie decyzji
C. o uzupełnienie decyzji
D. o wyjaśnienie decyzji
Wybór odpowiedzi związanych z sprostowaniem, wyjaśnieniem czy wydaniem nowej decyzji odzwierciedla typowe nieporozumienia w zakresie procedur administracyjnych. Sprostowanie decyzji dotyczy sytuacji, gdy decyzja zawiera błąd materialny, lecz nie odnosi się do braków informacyjnych, takich jak brak pouczenia. Wyjaśnienie decyzji odnosi się do niejasności co do treści decyzji, a nie do kwestii proceduralnych związanych z jej wydaniem. W przypadku wydania nowej decyzji, procedura ta wiąże się z innymi okolicznościami, na przykład zmianą stanu faktycznego lub prawnego, a nie tylko z uzupełnieniem brakującego pouczenia. W praktyce, zrozumienie tych różnic jest kluczowe dla skutecznej komunikacji z organami administracyjnymi. Często mylnie zakłada się, że każde niedopatrzenie można skorygować przez nowe rozstrzyganie sprawy, co prowadzi do zbędnych opóźnień i komplikacji. Kluczowe jest zrozumienie, że administracja ma obowiązek prawidłowego informowania stron, a brak takiego pouczenia daje podstawy do żądania uzupełnienia, a nie innej formy interwencji. Prawidłowe podejście do tej kwestii pozwala na efektywne korzystanie z przysługujących praw i lepsze zrozumienie procedur administracyjnych.

Pytanie 25

Aby realizować krajowy transport drogowy osób taksówką, należy uzyskać

A. koncesję
B. zezwolenie
C. zgodę
D. licencję
Wybór koncesji, licencji lub zezwolenia w kontekście krajowego transportu drogowego w zakresie przewozu osób taksówką może prowadzić do nieporozumień dotyczących właściwych regulacji prawnych. Koncesja jest dokumentem wymaganym dla przedsiębiorstw, które planują działalność w zakresie transportu drogowego, ale przede wszystkim w kontekście transportu towarowego lub usług, które wiążą się z dużymi inwestycjami i ryzykiem. Licencja, z drugiej strony, odnosi się do uprawnień do prowadzenia określonej działalności gospodarczej, co w przypadku przewozu osób taksówką nie jest wymagane w takim samym stopniu jak zgoda. Także zezwolenie, mimo że jest terminem używanym w różnych kontekstach, nie jest adekwatne w tym przypadku, ponieważ nie odnosi się bezpośrednio do wymogów dotyczących transportu osób. Wszystkie te terminy mogą być mylone w kontekście regulacji transportowych, co może prowadzić do nieprawidłowych wniosków na temat procesu uzyskiwania uprawnień do działalności. Kluczowym błędem jest mylenie zgody z innymi rodzajami dokumentów, które mogą nie obejmować specyficznych wymagań dotyczących transportu osób, co jest niezbędne do zapewnienia bezpieczeństwa oraz legalności świadczenia usług taksówkowych.

Pytanie 26

Naczelny Sąd Administracyjny składa się z Izb:

A. Ogólnoadministracyjnej, Finansowej i Gospodarczej
B. Ogólnoadministracyjnej, Finansowej i Ubezpieczeń
C. Ogólnoadministracyjnej, Finansowej, Gospodarczej i Ubezpieczeń
D. Ogólnoadministracyjnej oraz Finansowej
Naczelny Sąd Administracyjny (NSA) w Polsce to bardzo ważny element ochrony prawnej. Dobrze, że wiesz, że ma trzy główne izby – Ogólnoadministracyjną, Finansową i Gospodarczą. Każda z nich zajmuje się innymi sprawami, co pozwala im lepiej wdrażać prawo i organizować postępowania. Izba Ogólnoadministracyjna rozpatruje sprawy publiczne, co jest dosyć szerokim zagadnieniem, a Izba Finansowa to już konkretne kwestie związane z prawem finansowym, co jest kluczowe do zapewnienia, że administracja postępuje zgodnie z przepisami. Izba Gospodarcza natomiast to miejsce, gdzie rozpatrywane są sprawy dotyczące działalności firm – a to też jest istotne dla rozwoju rynku. W zasadzie, podzielona struktura NSA jest zgodna z tym, co robią sądy na świecie, gdzie każdy specjalizuje się w swoich sprawach, co jak wiadomo przyspiesza wszystko i zwiększa jakość wyroków. Wiedza na temat tego, jak to działa, jest naprawdę istotna, szczególnie dla prawników, którzy muszą dobrze wiedzieć do której izby skierować sprawę, bo to może mieć duży wpływ na jej wynik.

Pytanie 27

W świadectwie pracy, które sporządza pracodawca, na prośbę pracownika, zawiera się informację dotyczącą

A. stanowiska zajmowanego przez pracownika
B. sposobu rozwiązania umowy o pracę
C. wysokości i składników wynagrodzenia
D. okresu oraz rodzaju realizowanej pracy
Odpowiedź dotycząca wysokości i składników wynagrodzenia jest prawidłowa, ponieważ świadectwo pracy, zgodnie z przepisami Kodeksu pracy, ma na celu nie tylko dokumentowanie przebiegu zatrudnienia, ale także dostarczenie pracownikowi informacji o jego wynagrodzeniu. Wysokość wynagrodzenia oraz jego składniki są kluczowe dla pracownika, ponieważ wpływają na przyszłe zatrudnienie, w tym na możliwość ubiegania się o kredyty czy inne zobowiązania finansowe. Przykładem praktycznego zastosowania tej informacji jest sytuacja, gdy pracownik w przyszłości aplikuje do nowego pracodawcy i potrzebuje potwierdzenia swoich dotychczasowych zarobków. Zgodnie z najlepszymi praktykami w zarządzaniu zasobami ludzkimi, pracodawcy powinni być transparentni w zakresie wynagrodzenia, co sprzyja budowaniu zaufania między pracownikiem a pracodawcą. Dodatkowo, znajomość przepisów dotyczących świadectwa pracy jest niezbędna, aby uniknąć ewentualnych sporów prawnych w przyszłości.

Pytanie 28

Prawo pracownika do korzystania z darmowej opieki zdrowotnej wynika z opłacania przez niego składek na ubezpieczenie

A. rentowe
B. zdrowotne
C. chorobowe
D. emerytalne
Odpowiedź 'zdrowotne' jest prawidłowa, ponieważ pracownik ma prawo do korzystania z bezpłatnej opieki lekarskiej dzięki opłacaniu składek na ubezpieczenie zdrowotne. W Polsce każdy pracownik jest zobowiązany do opłacania składki na ubezpieczenie zdrowotne, które jest kluczowe dla uzyskania dostępu do publicznej opieki medycznej. Zgodnie z ustawą o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym, osoby ubezpieczone mają prawo korzystać z usług lekarzy, szpitali i innych placówek medycznych bezpłatnie, co stanowi istotny element zabezpieczenia społecznego. Dzięki temu każdy pracownik ma zapewnioną możliwość leczenia się w przypadku choroby, co wpływa na jego zdrowie i produktywność w pracy. Ważne jest, aby pracownicy byli świadomi swoich praw i obowiązków w zakresie ubezpieczeń zdrowotnych, co pozwala na efektywne korzystanie z dostępnych usług medycznych.

Pytanie 29

Na koncie pasywnym saldo początkowe oraz zwiększenia wartości składnika rejestruje się po stronie

A. Winien i Ma
B. Winien
C. Ma
D. Winien lub Ma
Zrozumienie, w jaki sposób dokonuje się zapisów na kontach pasywnych, jest fundamentem rachunkowości. Wskazania, że zarówno saldo początkowe, jak i zwiększenia stanu składnika rejestruje się w kolumnie 'Winien' lub w obie kolumny, są nieprawidłowe. Konta pasywne, które przedstawiają zobowiązania i kapitały własne, są z definicji kontami, na których wzrosty (czyli zaciągnięcie zobowiązań lub zwiększenie kapitału) zapisuje się po stronie 'Ma'. Ponadto, saldo początkowe również wpisuje się w tę kolumnę, co wskazuje na zasadniczy błąd w interpretacji zasad rachunkowości. Wiele osób myli konta pasywne z kontami aktywnymi, gdzie zwiększenia są rejestrowane po stronie 'Winien'. Taki błąd może prowadzić do poważnych konsekwencji w księgowości, w tym do zafałszowania sprawozdań finansowych, co w dłuższej perspektywie może wpłynąć na decyzje strategiczne przedsiębiorstwa. Kluczowe jest zrozumienie, że zasadniczą różnicą między kontami aktywnymi a pasywnymi jest kierunek zapisów, co powinno być podstawą dla każdego księgowego lub studenta rachunkowości. Warto również zwrócić uwagę, że wiele osób może mylić terminy i zasady na początku swojej nauki, co jest całkowicie naturalne. Dlatego tak ważne jest systematyczne kształcenie się w tym zakresie oraz praktyczne stosowanie zdobytej wiedzy.

Pytanie 30

Który z wymienionych uczestników postępowania administracyjnego nie będzie ukarany grzywną?

A. Świadek, który odmówił pokazania przedmiotu oględzin.
B. Strona, która bez uzasadnienia nie wzięła udziału w przesłuchaniu świadka.
C. Biegły, który nie sporządził opinii.
D. Świadek, który bez podstawy prawnej odmówił złożenia zeznania.
Poprawna odpowiedź to strona, która bez uzasadnionej przyczyny nie uczestniczyła w przesłuchaniu świadka. Zgodnie z przepisami prawa administracyjnego, strona postępowania administracyjnego ma obowiązek uczestniczyć w jego etapach, jednak brak uczestnictwa nie skutkuje automatycznie nałożeniem kary grzywny. Warto zauważyć, że uczestnictwo w przesłuchaniu świadka jest istotne dla prawidłowego przebiegu postępowania, niemniej jednak strona ma prawo do obrony swoich interesów i w pewnych okolicznościach może nie być w stanie wziąć udziału w przesłuchaniu. Przykładowo, jeśli strona jest nieobecna z powodu choroby lub innej ważnej przyczyny, nie może zostać ukarana. W praktyce administracyjnej niezrozumienie tego aspektu może prowadzić do błędnych oskarżeń lub niedopuszczenia do obrony swoich praw, dlatego kluczowe jest, aby strony były świadome swoich obowiązków oraz przysługujących im praw w ramach postępowania administracyjnego.

Pytanie 31

Nie należy gasić pożarów urządzeń elektrycznych wodą

A. halonem
B. dwutlenkiem węgla
C. proszkiem gaśniczym
D. wodą
Kiedy wybucha pożar sprzętów pod napięciem, nie wolno lać na to wody. To jest naprawdę niebezpieczne, bo woda dobrze przewodzi prąd i można sobie zaszkodzić. Dlatego lepiej sięgnąć po inne metody, na przykład proszek gaśniczy albo dwutlenek węgla. Proszek gaśniczy klasy B i C fajnie radzi sobie z ogniem od sprzętu elektronicznego czy łatwopalnych cieczy. A dwutlenek węgla działa tak, że wypiera tlen i gasi ogień, a przy tym nie ma ryzyka porażenia prądem. Wiesz, że to naprawdę ważne mieć takie info w głowie, zwłaszcza w sytuacjach, gdzie może być niebezpiecznie.

Pytanie 32

Urząd marszałkowski pełni rolę wsparcia dla

A. wojewody
B. rady województwa
C. zarządu województwa
D. wojewódzkiego inspektora nadzoru budowlanego
Zarząd województwa jest kluczowym organem wykonawczym w strukturze samorządu wojewódzkiego, który odpowiada za realizację polityki regionalnej oraz zarządzanie jednostkami organizacyjnymi województwa. Urząd marszałkowski, jako aparat pomocniczy zarządu województwa, wspiera go w wykonywaniu jego zadań, takich jak opracowywanie projektów uchwał, organizowanie i nadzorowanie działalności instytucji podległych. Przykładem może być koordynacja działań związanych z rozwojem infrastruktury transportowej oraz promocją regionu. Standardy dobrej administracji publicznej nakładają na urząd marszałkowski obowiązek efektywnego zarządzania zasobami oraz ścisłej współpracy z innymi instytucjami, co przyczynia się do efektywnego wdrażania strategii rozwoju regionalnego. Urząd marszałkowski jest również odpowiedzialny za zarządzanie funduszami unijnymi, co jest istotne w kontekście pozyskiwania środków na rozwój województwa. Działania te są zgodne z zasadami transparentności oraz odpowiedzialności publicznej.

Pytanie 33

Referent w zakresie administracji wydziału organizacyjnego urzędu miejskiego zwraca się do referenta zajmującego się magazynem o informację o stanie zapasów papieru. Jakie jest направление informacji w opisanej sytuacji?

A. Poziomo
B. Równolegle
C. W dół pionowo
D. W górę pionowo
Odpowiedzi, które wskazują na pionowy kierunek informacji, sugerują, że rozmowa toczy się pomiędzy różnymi poziomami w hierarchii, co w tej sytuacji nie pasuje. Pionowy w dół oznaczałby, że szef coś zleca lub chce raportu od swojego pracownika, a pionowy w górę to jakby pracownik przekazuje coś swojemu szefowi. W naszym przypadku mamy do czynienia z wymianą informacji na tym samym poziomie, czyli te kierunki odpadły. Odpowiedź "Równoległy" też nie jest tu właściwa, bo dotyczy współpracy między różnymi jednostkami, które jednak nie są w bezpośrednim kontakcie, a w tej sytuacji to się nie sprawdza. Komunikacja w obrębie działu nie zakłada równoległego przesyłania informacji w sensie hierarchicznym. Z własnego doświadczenia, błędem jest mylenie poziomego przepływu z innymi typami komunikacji, co może prowadzić do niezrozumienia i opóźnienia w decyzjach. Dlatego warto w pracy codziennie zwracać uwagę na te różne kierunki komunikacji, co w dłuższej perspektywie pomoże w lepszym zarządzaniu i organizacji pracy.

Pytanie 34

Oznaczenie dokumentu symbolem B5 wiąże się z obowiązkiem

A. przekazania do archiwum państwowego w ciągu 5 lat
B. przechowywania przez 5 lat
C. poddania ekspertyzie po upływie 5 lat w celu ustalenia dalszej przydatności
D. zniszczenia w ciągu 5 lat od daty jego stworzenia
Oznaczenie akt symbolem B5 rzeczywiście obliguje do ich przechowywania przez okres 5 lat. Jest to zgodne z przepisami prawa dotyczącego archiwizacji dokumentów, które wymagają, aby określone kategorie akt były przechowywane przez odpowiedni czas, aby zapewnić ich dostępność w razie potrzeby. Przechowywanie dokumentów przez ten czas pozwala na ich późniejsze wykorzystanie w sytuacjach kontrolnych, sądowych czy audytowych. Przykładem mogą być akta dotyczące transakcji finansowych, które muszą być zachowane dla celów ewentualnych przeglądów przez organy podatkowe. Dobrą praktyką w zarządzaniu dokumentami jest stosowanie elektronicznych systemów archiwizacji, które ułatwiają przechowywanie, wyszukiwanie oraz zabezpieczanie danych. Warto także pamiętać, że po upływie okresu przechowywania, dokumenty powinny być odpowiednio zniszczone, co jest kolejnym krokiem w procesie zarządzania dokumentacją.

Pytanie 35

Rodzice Julki, która 1 maja 2016 roku ukończyła cztery lata, złożyli w dniu 24 lipca 2016 r. wniosek o dowód osobisty dla córki. Dowód został wydany w dniu 22 sierpnia 2016 r. Zgodnie z przepisami Ustawy o dowodach osobistych dowód ten będzie ważny do

Wyciąg z instrukcji kancelaryjnej będącej załącznikiem do Rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów w sprawie instrukcji kancelaryjnej, jednolitych rzeczowych wykazów akt oraz instrukcji w sprawie organizacji i zakresu działania archiwów zakładowych
(…)
§ 5.1. Dokumentacja tworząca akta sprawy to dokumentacja, która została przyporządkowana do sprawy i otrzymała znak sprawy.
(…)
§ 6.1. Dokumentacja nietworząca akt sprawy, to dokumentacja, która nie została przyporządkowana do sprawy, a jedynie do klasy z wykazu akt.
2. Dokumentację, o której mowa w ust. 1, mogą stanowić w szczególności:
1)zaproszenia, życzenia, podziękowania, kondolencje, jeżeli nie stanowią części akt sprawy;
2)niezamawiane przez podmiot oferty, które nie zostały wykorzystane;
3)publikacje (dzienniki urzędowe, czasopisma, katalogi, książki, gazety, afisze, ogłoszenia) oraz inne druki, chyba że stanowią załącznik do pisma;
4)dokumentacja finansowo-księgowa, w szczególności rachunki, faktury, inne dokumenty księgowe;
5)listy obecności;
6)karty urlopowe;
7)dokumentacja magazynowa;
8)środki ewidencyjne archiwum zakładowego;
9)dane w systemach teleinformatycznych dedykowanych do realizowania określonych, wyspecjalizowanych zadań, w szczególności dane z określonego rejestru, dane przesyłane za pomocą środków komunikacji elektronicznej automatycznie tworzące rejestr;
10)rejestry i ewidencje, w szczególności środków trwałych, wypożyczeń sprzętu, materiałów budowlanych, zbiorów bibliotecznych.
(…)
A. 24 lipca 2026 r.
B. 22 sierpnia 2026 r.
C. 24 lipca 2021 r.
D. 22 sierpnia 2021 r.
Wybór odpowiedzi wskazującej datę 24 lipca 2021 r. jest niepoprawny, ponieważ nie uwzględnia okresu ważności dowodu osobistego wydanego osobie niepełnoletniej. Dowody tożsamości dla osób poniżej 5 roku życia są ważne przez 5 lat od daty ich wydania, co oznacza, że kluczowym jest zrozumienie, że data wydania dowodu, a nie data składania wniosku, determinuje termin ważności. Z kolei odpowiedź 22 sierpnia 2026 r. również jest błędna, ponieważ mylnie zakłada, że dowód będzie ważny przez dłuższy okres niż przewidują przepisy. Przykładowo, niektórzy mogą błędnie sądzić, że jeżeli dziecko ukończy 5 lat w trakcie ważności dowodu, to automatycznie wydłuża to jego ważność. To nie jest prawdą, ponieważ przepisy prawne są jasne i nie pozwalają na taką interpretację. Odpowiedź 24 lipca 2026 r. także jest niewłaściwa, ponieważ opiera się na mylnym założeniu o związku między datą złożenia wniosku a datą ważności dokumentu. Osoby przystępujące do testu powinny zwrócić uwagę na te subtelności, aby uniknąć mylnych wniosków oraz konsekwencji prawnych związanych z posługiwaniem się nieważnym dokumentem tożsamości.

Pytanie 36

W przypadku licytacji dotyczącej ruchomości, cena wywoławcza w pierwszym terminie licytacji to

A. 1/4 wartości oszacowanej ruchomości
B. równowartość wartości oszacowanej ruchomości
C. 1/2 wartości oszacowanej ruchomości
D. 3/4 wartości oszacowanej ruchomości
Wybór innej wartości niż 3/4 wartości szacunkowej ruchomości może wynikać z nieporozumienia dotyczącego zasad wyznaczania ceny wywoławczej w licytacjach. Odpowiedzi takie jak równowartość wartości szacunkowej, 1/2 czy 1/4 wartości szacunkowej są nieprawidłowe, ponieważ nie odzwierciedlają one obowiązujących przepisów prawa egzekucyjnego. Warto pamiętać, że licytacja ma na celu nie tylko uzyskanie dochodu, ale również spełnienie obowiązków związanych z długami. Dlatego ustalenie ceny wywoławczej na poziomie 3/4 wartości szacunkowej stwarza sytuację, w której potencjalni nabywcy mają motywację do uczestnictwa w licytacji, co zwiększa szanse na skuteczną sprzedaż ruchomości. Przyjęcie równowartości wartości szacunkowej mogłoby zniechęcić uczestników licytacji, zwłaszcza jeśli wartość ta jest zbyt wysoka. Z kolei ustalenie ceny na 1/2 lub 1/4 wartości szacunkowej mogłoby prowadzić do znacznego zaniżenia wartości ruchomości, co naruszałoby zasady sprawiedliwości i równowagi w procesie egzekucyjnym. Dlatego kluczowe jest zrozumienie, że regulacje dotyczące licytacji są stworzone w celu ochrony zarówno dłużników, jak i wierzycieli, a ich przestrzeganie jest fundamentem efektywności systemu egzekucyjnego.

Pytanie 37

Zgodnie z Kodeksem spółek handlowych, jakie organy występują w spółce akcyjnej?

A. zarząd, walne zgromadzenie i rada nadzorcza
B. zarząd, walne zgromadzenie oraz komisja rewizyjna
C. jedynie zarząd oraz walne zgromadzenie
D. zarząd, walne zgromadzenie, rada nadzorcza oraz komisja rewizyjna
Zarząd, walne zgromadzenie i rada nadzorcza to podstawowe organy w spółce akcyjnej, zgodnie z Kodeksem spółek handlowych. Zarząd zajmuje się codziennym zarządzaniem firmą, podejmuje decyzje operacyjne i reprezentuje spółkę na zewnątrz. Walne zgromadzenie, gdzie spotykają się akcjonariusze, ma ważną rolę w podejmowaniu decyzji, które wpływają na kierunek działania spółki oraz zatwierdzaniu sprawozdań finansowych. Rada nadzorcza natomiast sprawuje kontrolę nad tym, co robi zarząd. Przykładem może być sytuacja, gdy walne zgromadzenie decyduje o zwiększeniu kapitału zakładowego, a to musi być zatwierdzone przez obie strony, czyli zarząd i radę nadzorczą. Obydwie te instytucje powinny regularnie się spotykać, by wszystko działało sprawnie i przezroczysto. Moim zdaniem, im lepsza współpraca, tym lepsze efekty dla całej spółki.

Pytanie 38

Z zamieszczonego przepisu Kodeksu postępowania administracyjnego wynika, że należy przywrócić uchybiony termin, jeżeli w uzasadnieniu prośby o przywrócenie terminu zainteresowany

„Art. 58. § 1. W razie uchybienia terminu należy przywrócić termin na prośbę zainteresowanego, jeżeli uprawdopodobni, że uchybienie nastąpiło bez jego winy.
§ 2. Prośbę o przywrócenie terminu należy wnieść w ciągu siedmiu dni od dnia ustania przyczyny uchybienia terminu. Jednocześnie z wniesieniem prośby należy dopełnić czynności, dla której określony był termin.
§ 3. Przywrócenie terminu do złożenia prośby przewidzianej w § 2 jest niedopuszczalne."
A. uprawdopodobnił brak swojej winy.
B. nie uprawdopodobnił braku swojej winy.
C. tłumaczył się, że zapomniał o terminie.
D. uprawdopodobnił swoją winę.
Odpowiedź "uprawdopodobnił brak swojej winy" jest prawidłowa, ponieważ zgodnie z art. 58 § 1 Kodeksu postępowania administracyjnego, możliwość przywrócenia uchybionego terminu uzależniona jest od wykazania, że uchybienie nastąpiło bez winy zainteresowanego. W praktyce oznacza to, że osoba, która nie zdołała dotrzymać terminu, musi przedstawić dowody na okoliczności, które usprawiedliwiają brak działania w określonym czasie. Przykładem może być sytuacja, w której osoba nie mogła złożyć wniosku z powodu choroby lub innego nieprzewidzianego zdarzenia. Tego typu okoliczności wymagają jednak odpowiedniego udokumentowania, na przykład zaświadczeniem lekarskim. Zrozumienie tej zasady jest kluczowe dla skutecznego korzystania z instytucji przywracania terminów w postępowaniu administracyjnym, co jest standardem w praktyce prawnej. Warto również pamiętać, że sama prośba o przywrócenie terminu musi być złożona w odpowiednim terminie, co dodatkowo podkreśla znaczenie przestrzegania zasad procedury administracyjnej.

Pytanie 39

Podmiot, który nie zgadza się z postanowieniem Ministra Spraw Wewnętrznych odmawiającym jej wydania koncesji na prowadzenie działalności w zakresie usług ochrony osób i mienia, ma prawo

A. złożyć skargę kasacyjną do Naczelnego Sądu Administracyjnego
B. wnosić odwołanie do Prezesa Rady Ministrów
C. zwrócić się do Ministra Spraw Wewnętrznych z prośbą o ponowne rozpatrzenie sprawy
D. wnioskować o odwołanie do samorządowego kolegium odwoławczego
Złożenie wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy do Ministra Spraw Wewnętrznych jest właściwym krokiem w przypadku niezadowolenia z decyzji administracyjnej dotyczącej koncesji na działalność gospodarczą w zakresie ochrony osób i mienia. Zgodnie z przepisami prawa administracyjnego, strona ma prawo do żądania ponownego rozpatrzenia sprawy przez organ, który wydał decyzję, co umożliwia dostarczenie dodatkowych informacji lub argumentów, które mogły zostać pominięte w pierwotnym postępowaniu. Przykładem może być sytuacja, w której przedsiębiorca przedstawia dodatkowe dokumenty potwierdzające spełnienie wymogów dla uzyskania koncesji, co może wpłynąć na pozytywne rozpatrzenie sprawy. W praktyce, takie wnioski są stosunkowo powszechne i powinny być pisane w formie uzasadnionego podania, w którym jasno przedstawione są powody, dla których strona uważa, że decyzja była niewłaściwa oraz jakie nowe okoliczności mogą być zasadne. To podejście jest zgodne z zasadą dążenia do rozstrzygania spraw na korzyść obywatela, co jest jednym z kluczowych elementów dobrego zarządzania w administracji publicznej.

Pytanie 40

Jeżeli ostatni dzień siedmiodniowego terminu na wniesienie zażalenia na decyzję przypada na wtorek 1 maja, który jest dniem ustawowo wolnym od pracy, to jaki jest ostatni dzień tego terminu?

A. 2 maja
B. 30 kwietnia
C. 3 maja
D. 1 maja
Odpowiedź 2 maja jest poprawna, ponieważ z uwagi na to, że 1 maja przypada na dzień ustawowo wolny od pracy, termin na wniesienie zażalenia ulega wydłużeniu. Zgodnie z przepisami Kodeksu postępowania cywilnego, jeżeli ostatni dzień terminu przypada na dzień wolny od pracy, termin ten przesuwa się na najbliższy dzień roboczy. W tym przypadku siedmiodniowy termin na wniesienie zażalenia kończy się 2 maja, który jest dniem roboczym. Przykładem zastosowania tego przepisu w praktyce może być sytuacja, w której strona postępowania musi dostarczyć zażalenie, a dzień wolny od pracy nie pozwala na jego wniesienie. Warto również zauważyć, że w podobnych okolicznościach, w przypadku innych terminów procesowych, takich jak terminy na wniesienie apelacji, reguła ta również ma zastosowanie. Dlatego znajomość przepisów dotyczących terminów oraz ich interpretacji jest kluczowa w praktyce prawniczej, aby uniknąć sytuacji, w których strona mogłaby stracić swoje prawa procesowe.