Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik spedytor
  • Kwalifikacja: SPL.05 - Organizacja transportu oraz obsługa klientów i kontrahentów
  • Data rozpoczęcia: 17 grudnia 2025 09:54
  • Data zakończenia: 17 grudnia 2025 10:22

Egzamin zdany!

Wynik: 25/40 punktów (62,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

W przypadku dwuosobowej załogi czas, który spędza pasażer siedzący obok kierowcy, jest czasem

A. innej pracy.
B. prowadzenia.
C. dyspozycji.
D. odpoczynku dobowego.
Wybór innych opcji, takich jak prowadzenie, inna praca czy odpoczynek dobowy, wskazuje na nieporozumienie dotyczące klasyfikacji czasu pracy kierowcy w kontekście przepisów dotyczących transportu. Odpowiedź, która wskazywałaby, że czas spędzony przez osobę na miejscu pasażera to czas prowadzenia, jest mylna, ponieważ tylko osoba, która bezpośrednio kieruje pojazdem, może być uznawana za prowadzącego. Osoba siedząca obok nie ma obowiązku wykonywania czynności związanych z prowadzeniem pojazdu, co oznacza, że czas ten nie jest traktowany jako czas aktywnego kierowania. Wybór terminu 'inna praca' również jest niewłaściwy, ponieważ nie odnosi się bezpośrednio do specyfiki czasu dyspozycji, który nie jest powiązany z pracą ukierunkowaną na konkretne zadania, lecz z byciem w gotowości do działania. Z kolei odpoczynek dobowy jest całkowicie nieadekwatny, gdyż odnosi się do czasu, w którym kierowca musi odpoczywać, a nie będzie mógł pełnić żadnych funkcji operacyjnych, czy to jako prowadzący, czy też jako wsparcie. Zrozumienie tych zasad jest kluczowe dla efektywnego zarządzania czasem pracy w transporcie, co ma znaczenie nie tylko dla przestrzegania przepisów, ale również dla bezpieczeństwa na drodze.

Pytanie 2

Do działań realizacyjnych w procesie transportowym należy

A. załadunek, umocowanie, rozładunek, wydanie dokumentów handlowych
B. załadunek, zabezpieczenie, przewóz, rozładunek, przejazd do nowego miejsca załadunku
C. sporządzenie dokumentów, załadunek, przewóz, rozliczenie należności
D. załadunek, przewóz, rozładunek, rozliczenie i pobranie należności, przyjęcie reklamacji
Odpowiedź wskazująca na załadunek, zabezpieczenie, przewóz, rozładunek oraz przejazd do nowego miejsca załadunku jest prawidłowa, ponieważ kompleksowo odzwierciedla wszystkie kluczowe czynności wykonawcze w procesie transportowym. Proces transportowy jest złożonym przedsięwzięciem, które wymaga nie tylko przeniesienia towaru z punktu A do punktu B, ale także odpowiedniego przygotowania towaru do transportu. Zabezpieczenie ładunku jest kluczowym elementem, który zapewnia bezpieczeństwo towaru w trakcie przewozu, co jest zgodne z zasadami dobrych praktyk w logistyce oraz normami międzynarodowymi takimi jak normy ISO. Przykładem praktycznym może być transport delikatnych produktów, gdzie zastosowanie odpowiednich materiałów do zabezpieczenia (np. folie bąbelkowe, kartony) jest niezbędne, aby uniknąć uszkodzeń. Oprócz tego, przejazd do nowego miejsca załadunku wskazuje na elastyczność w procesie logistycznym, umożliwiając optymalizację tras i zwiększając efektywność całego transportu, co jest kluczowe w zarządzaniu łańcuchem dostaw.

Pytanie 3

W ciągu miesiąca zrealizowano 180 zleceń transportowych, a parametr niezawodności transportu wynosił 95%. Ile z tych zleceń zostało zrealizowanych po terminie?

A. 8 zleceń
B. 9 zleceń
C. 7 zleceń
D. 10 zleceń
Odpowiedź 9 zleceń jest jak najbardziej trafna. Żeby policzyć, ile zleceń było realizowanych nieterminowo, musimy wziąć pod uwagę, że mamy 95% niezawodności transportu. To znaczy, że 95% zleceń dotarło na czas. Przy 180 zleceniach łatwo to obliczyć – bierzemy 0,95 * 180 i wychodzi nam 171 zleceń zrealizowanych na czas. Żeby znaleźć te nieterminowe, po prostu odejmujemy 171 od 180, co daje nam 9. Ta metoda jest zgodna z tym, co się stosuje w logistyce, gdzie ważne jest, by śledzić, jak dobrze wszystko działa. Jeśli będziemy analizować takie dane, firmy mogą wprowadzać zmiany w transporcie, żeby poprawić efektywność i zmniejszyć opóźnienia. To na pewno podniesie satysfakcję klientów i poprawi wizerunek marki.

Pytanie 4

Jaką wagę obliczeniową należy zastosować do wyliczenia frachtu za 12 sztuk paczek o wymiarach
0,7 x 0,8 x 0,4 m (dł. x szer. x wys.) każda, jeżeli przelicznik 1m³ = 1 000 kg?

A. 6 720 kg
B. 2 688 kg
C. 3 360 kg
D. 3 840 kg
Aby obliczyć wagę obliczeniową przesyłek na podstawie ich wymiarów, należy najpierw obliczyć objętość jednej przesyłki, a następnie pomnożyć ją przez ilość przesyłek oraz przelicznik wagowy. W tym przypadku, wymiary jednej przesyłki wynoszą 0,7 m x 0,8 m x 0,4 m. Obliczamy objętość: 0,7 * 0,8 * 0,4 = 0,224 m³. Następnie mnożymy tę wartość przez liczbę przesyłek: 0,224 m³ * 12 = 2,688 m³. Ponieważ przelicznik wynosi 1 m³ = 1 000 kg, to waga obliczeniowa wynosi 2,688 m³ * 1 000 kg/m³ = 2,688 kg. Tego typu obliczenia są standardowo stosowane w logistyce do ustalania kosztów transportu, gdzie waga obliczeniowa (czyli objętość przeliczone na wagę) jest kluczowym czynnikiem wpływającym na fracht. Używanie obliczeń opartych na objętości zamiast rzeczywistej wagi jest szczególnie istotne w przypadku lekkich, ale objętnych przesyłek, co jest zgodne z praktykami w branży transportowej.

Pytanie 5

Towar, który został zakupiony i posiada fakturę, wraca do dostawcy, który w tej sytuacji jest zobowiązany do wystawienia kontrahentowi

A. duplikat faktury
B. fakturę korygującą
C. dokument RW
D. paragon
Decyzja o wystawieniu paragonu w sytuacji zwrotu towaru jest nieodpowiednia, ponieważ paragon jest dokumentem potwierdzającym dokonanie sprzedaży, a nie jej anulowanie. W przypadku zwrotu towaru, paragon nie wykazuje ani nie koryguje warunków transakcji, co jest kluczowe dla prawidłowego rozliczenia podatkowego. Z kolei dokument RW, czyli rozchód wewnętrzny, jest stosowany do ewidencjonowania wydania towaru z magazynu, lecz nie ma zastosowania w celu korygowania transakcji sprzedaży. Wystawienie duplikatu faktury również nie jest odpowiednim krokiem w tej sytuacji, ponieważ duplikat ma na celu odtworzenie oryginalnej faktury, a nie korektę jej treści. Typowym błędem myślowym jest mylenie funkcji tych dokumentów i ich zastosowania w obiegu dokumentacyjnym. Ważne jest, aby zrozumieć, że każdy dokument ma swoje określone przeznaczenie, które powinno być stosowane zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa. W przypadku zwrotów towarów, kluczowym dokumentem, który powinien być wystawiony, jest faktura korygująca, ponieważ tylko ona skutecznie zmienia warunki transakcji i pozwala na korektę podatku VAT oraz przychodu.

Pytanie 6

W przypadku całkowitego zniszczenia ubezpieczonego przedmiotu, a jeśli polisa zawierała zaniżoną wartość, zakład ubezpieczeń będzie zobowiązany do wypłaty odszkodowania w wysokości

A. połowy wartości wskazanej w polisie
B. wartości zawartej w polisie
C. wartości rynkowej
D. wartości zawartej w polisie pomniejszonej o koszty rzeczoznawcy
Odpowiedzi, które sugerują częściowe wypłaty odszkodowania, takie jak połowa wartości podanej w polisie, czy wartość rynkową, są nieprawidłowe, ponieważ nie uwzględniają fundamentalnych zasad działania ubezpieczeń. Wartość rynkowa przedmiotu ubezpieczenia, która odnosi się do jego aktualnej wartości na rynku, nie jest brana pod uwagę w przypadku zniszczenia, ponieważ polisa ubezpieczeniowa opiera się na zasadzie indemnity. Z kolei pomniejszenie wartości zawartej w polisie o koszty rzeczoznawcy jest również niepoprawne, ponieważ w ramach odpowiedzialności zakładu ubezpieczeń, ubezpieczony nie powinien ponosić dodatkowych kosztów związanych z wyceną. Dodatkowo, typowym błędem myślowym jest założenie, że w przypadku zaniżenia wartości w polisie, ubezpieczony otrzyma mniej niż zadeklarowano. W rzeczywistości, jeśli polisa zawiera określoną wartość, to zakład zwraca tę wartość, niezależnie od rzeczywistej wartości rynkowej. Niedoinformowanie o zasadach ustalania wartości ubezpieczenia może prowadzić do nieporozumień oraz niedoszacowania ryzyka, co w dłuższej perspektywie wpływa na adekwatność ochrony ubezpieczeniowej. Dlatego kluczowe jest zrozumienie, że polisa jest umową, która definiuje zakres ochrony, a nie jedynie odzwierciedleniem wartości rynkowej przedmiotu.

Pytanie 7

Koszt usługi spedycyjnej wynosi 2 450,00 zł (netto). Wartość brutto tej usługi, obliczona przy stawce podatku VAT 23%, to

A. 563,50 zł
B. 2 780,00 zł
C. 1 013,50 zł
D. 3 013,50 zł
Poprawna odpowiedź to 3 013,50 zł, co wynika z obliczenia wartości brutto usługi spedycyjnej na podstawie podanej stawki VAT 23%. Aby uzyskać wartość brutto, należy doliczyć do wartości netto wartość podatku VAT. Wartość netto wynosi 2 450,00 zł, więc kwotę VAT obliczamy jako: 2 450,00 zł * 0,23 = 563,50 zł. Następnie dodajemy tę kwotę do wartości netto: 2 450,00 zł + 563,50 zł = 3 013,50 zł. W praktyce, znajomość sposobu obliczania wartości brutto jest kluczowa dla przedsiębiorców, którzy muszą wystawiać faktury lub prowadzić księgowość zgodnie z przepisami prawa. Zrozumienie tego procesu jest również istotne w kontekście planowania budżetu i analizy kosztów usług, co jest niezbędne do efektywnego zarządzania finansami firmy. Wiedza ta odnosi się do standardów rachunkowości, które wymagają dokładnego obliczania i raportowania wartości podatków oraz ich wpływu na całkowite przychody firmy.

Pytanie 8

Automatyczne rozpoznawanie, wykorzystywane do rejestrowania oraz odczytywania danych za pomocą technologii radiowej, jest określane skrótem

A. RFID
B. WMS
C. ECR
D. MRP
RFID, czyli Radio Frequency Identification, to technologia automatycznej identyfikacji, która wykorzystuje fale radiowe do przesyłania danych pomiędzy tagiem a czytnikiem. Tag RFID zawiera chip i antenę, które umożliwiają komunikację z czytnikiem, co pozwala na szybki i efektywny zapis oraz odczyt informacji. Technologia ta znajduje szerokie zastosowanie w różnych branżach, od logistyki i zarządzania łańcuchem dostaw po identyfikację zwierząt. Przykładem zastosowania RFID w logistyce może być śledzenie przesyłek w magazynach, gdzie tagi RFID umieszczone na paletach umożliwiają automatyczne skanowanie i aktualizację stanów magazynowych w czasie rzeczywistym. Dodatkowo, standardy takie jak ISO/IEC 18000 regulują kwestie związane z RFID, co zapewnia interoperacyjność urządzeń i systemów. Dzięki zastosowaniu RFID można znacząco poprawić efektywność operacyjną, zredukować błędy ludzkie oraz zwiększyć przejrzystość procesów biznesowych.

Pytanie 9

FIATA to skrót, który identyfikuje

A. system identyfikacji pojazdów lotniczych
B. Międzynarodową Federację Zrzeszającą Spedytorów
C. regulamin transportu zwierząt koleją
D. Zrzeszenie Przewoźników Lokalnych
FIATA, czyli Międzynarodowa Federacja Zrzeszająca Spedytorów, jest kluczową organizacją, która reprezentuje interesy spedytorów na całym świecie. Jej celem jest promowanie i rozwijanie usług transportowych oraz wspieranie wzajemnej współpracy między firmami zajmującymi się spedycją. W ramach FIATA opracowywane są międzynarodowe standardy i praktyki, które ułatwiają współpracę między różnymi podmiotami w branży transportowej. Przykładem jest wprowadzenie standardów dotyczących dokumentacji transportowej, co znacząco przyspiesza procedury celne oraz minimalizuje ryzyko błędów. Organizacja wspiera także szkolenia dla spedytorów, co przyczynia się do podnoszenia kwalifikacji w branży oraz adaptacji do zmieniających się warunków rynkowych. FIATA jest uznawana na całym świecie, a jej członkowie korzystają z zasobów oraz sieci kontaktów, które pozwalają na bardziej efektywne prowadzenie działalności. Warto zaznaczyć, że FIATA odgrywa również istotną rolę w negocjacjach i komunikacji z organami regulacyjnymi, co czyni ją niezbędnym partnerem w globalnej logistyce.

Pytanie 10

Zgodnie z przedstawionym fragmentem OPWS roszczenie wynikające z umowy spedycji z tytułu utraty przesyłki, która miała być dostarczona odbiorcy 7 stycznia bieżącego roku upływa

Fragment Ogólnych Polskich Warunków Spedycyjnych (OPWS)
Przedawnienie
§ 26
26.1. Roszczenia z umowy spedycji przedawniają się z upływem jednego roku.
26.2. Przedawnienie zaczyna biec:
26.2.1. w przypadku roszczeń z tytułu uszkodzenia lub braków w przesyłce - od dnia jej dostarczenia;
26.2.2. w przypadku całkowitej utraty przesyłki lub dostarczenia jej z opóźnieniem - od dnia, w którym przesyłka miała być dostarczona;
26.2.3. we wszystkich innych przypadkach - od dnia wykonania zlecenia.
A. 21 stycznia bieżącego roku.
B. 21 stycznia przyszłego roku.
C. 7 stycznia przyszłego roku.
D. 31 grudnia bieżącego roku.
Niepoprawne odpowiedzi opierają się na nieprawidłowym rozumieniu zasad przedawnienia roszczeń w kontekście umowy spedycji. Odpowiedzi takie jak "31 grudnia bieżącego roku" czy "21 stycznia bieżącego roku" sugerują, że przedawnienie kończy się w innym roku niż przewidywane 12 miesięcy od daty dostawy, co jest błędem logicznym. Przykładowo, w przypadku pierwszej odpowiedzi nie uwzględniono faktu, że przedawnienie rozpoczyna się w dniu planowanej dostawy, a nie na koniec roku. Druga niewłaściwa odpowiedź oraz trzecia sugerują, że roszczenie może wygasnąć przed upływem roku, co jest sprzeczne z zasadami OPWS. Typowym błędem jest nieuwzględnianie pełnego roku przedawnienia, co prowadzi do fałszywych wniosków o terminach wygasania roszczeń. Warto zwrócić uwagę, że znajomość tych zasad jest kluczowa w praktyce spedycyjnej oraz transportowej, gdzie terminy i odpowiedzialność są ściśle związane z obowiązującymi regulacjami prawnymi. Dlatego znajomość standardów oraz dobrych praktyk branżowych jest niezbędna dla właściwego zarządzania ryzykiem i zabezpieczenia interesów stron zaangażowanych w proces spedycji.

Pytanie 11

Czas załadunku towaru na samochód wynosi 90 minut. Kierowca ma do przejechania 450 km. Pojazd przemieszcza się z przeciętną prędkością 60 km/h. Kierowca korzysta z niedzielnej przerwy w minimalnym wymaganym przepisami czasie. O której godzinie zakończy się transport, jeśli załadunek zacznie się o godzinie 6:00?

A. O godzinie 15:45
B. O godzinie 14:45
C. O godzinie 15:00
D. O godzinie 13:30
Patrząc na inne odpowiedzi, widać, że błędy wynikają głównie z niepoprawnego liczenia czasów przejazdu i załadunku. Przykłady odp. mówiące o 14:45 lub 15:00 nie biorą pod uwagę całego czasu, jaki kierowca musi poświęcić na załadunek i trasę, co prowadzi do błędnych wniosków. Czas załadunku to 90 minut, co znaczy, że jak zaczniemy o 6:00, to kończymy o 7:30. Następny krok to obliczenie przejazdu. Prawidłowy czas przy 60 km/h na 450 km to 7,5 godziny. Po dodaniu tego do 7:30, mamy 15:00, ale nie uwzględniamy przerwy na odpoczynek. Zgodnie z przepisami kierowcy muszą robić przerwy. Często właśnie to prowadzi do błędnych obliczeń. Ignorując tą przerwę, można źle oszacować czas transportu, co może skutkować opóźnieniami. Dlatego przestrzeganie przepisów oraz umiejętność liczenia czasu przejazdu i postojów to coś, co każdy w tej branży powinien mieć na uwadze.

Pytanie 12

Jaki dokument przewozowy jest używany do transportu towarów z Warszawy do Paryża koleją?

A. HAWB
B. AWB
C. CMR
D. CIM
CIM, czyli Międzynarodowa Konwencja O Przewozie Towarów Koleją, to dokument transportowy stosowany w przypadkach przewozu ładunków koleją. Jego zastosowanie jest zgodne z przepisami międzynarodowymi i umożliwia przewoźnikom oraz nadawcom na potwierdzenie umowy przewozu, co jest kluczowe w logistyce. Przykładowo, gdy towar jest przewożony z Warszawy do Paryża, CIM zapewnia odpowiednią ochronę prawną, określając odpowiedzialność przewoźnika oraz prawa nadawcy. Dzięki standaryzacji dokumentu, procesy związane z odprawą towarów oraz rozliczeniami są uproszczone, co zmniejsza ryzyko błędów. W praktyce, stosowanie CIM przyczynia się do lepszej organizacji transportu oraz efektywności operacyjnej, co jest kluczowe w międzynarodowym handlu. Warto zwrócić uwagę, że dokument ten jest uznawany w wielu krajach, co ułatwia przepływ towarów na różnych trasach transportowych.

Pytanie 13

Gdy kierowca decyduje się na skrócony dobowy wypoczynek, jego czas trwania powinien wynosić co najmniej

A. 7 godzin
B. 8 godzin
C. 11 godzin
D. 9 godzin
Zgodnie z regulacjami dotyczącymi czasu pracy kierowców, skrócony dobowy odpoczynek musi trwać minimum 9 godzin. To oznacza, że kierowca, który korzysta z tej formy odpoczynku, nie może zredukować swojego czasu odpoczynku poniżej tego limitu. Przykładowo, jeśli kierowca prowadzi pojazd przez dłuższy czas w ciągu dnia, a następnie decyduje się na skrócony odpoczynek, musi zadbać o to, aby ten odpoczynek trwał co najmniej 9 godzin, aby zapewnić sobie wystarczającą regenerację. W praktyce, przestrzeganie tego wymogu jest kluczowe dla zapewnienia bezpieczeństwa na drogach, ponieważ odpowiednia ilość snu wpływa na zdolności psychomotoryczne kierowcy. Warto również dodać, że skrócony dobowy odpoczynek może być stosowany w określonych warunkach, takich jak przewozy krajowe lub w sytuacjach awaryjnych, co podkreśla elastyczność przepisów, jednak zawsze z zastrzeżeniem, że odpoczynek musi trwań minimum 9 godzin.

Pytanie 14

Jak określa się proces wydzielenia niektórych funkcji z struktury organizacyjnej firmy i ich przekazanie innym podmiotom do realizacji na podstawie umowy?

A. Outsourcing
B. Networking
C. Lean Management
D. Kanban
Outsourcing to proces polegający na zleceniu niektórych funkcji przedsiębiorstwa innym podmiotom na podstawie umowy. Jest to strategia, która ma na celu zwiększenie efektywności operacyjnej przedsiębiorstwa poprzez skoncentrowanie się na kluczowych kompetencjach, podczas gdy zadania nie będące jego rdzeniem są przekazywane na zewnątrz. Przykłady zastosowania outsourcingu obejmują usługi IT, księgowość, logistyka czy obsługa klienta. Firmy często korzystają z outsourcingu, aby zredukować koszty operacyjne i zyskać dostęp do specjalistycznej wiedzy oraz technologii, które mogą być niedostępne wewnętrznie. W branży IT, na przykład, wiele firm decyduje się na outsourcing usług programistycznych do wyspecjalizowanych firm zewnętrznych, co pozwala im na szybsze dostosowywanie się do zmieniających się warunków rynkowych. Dobre praktyki w zakresie outsourcingu obejmują dokładną analizę potrzeb, wybór odpowiedniego partnera oraz stałe monitorowanie efektywności świadczonych usług.

Pytanie 15

Charakterystyczną cechą przesyłek drobnicowych jest

A. jedno miejsce nadania i jedno miejsce odbioru
B. jednorodność ładunku
C. wypełnienie całkowitej przestrzeni ładunkowej środka transportowego przez pojedynczą przesyłkę
D. rozproszenie punktów nadania i odbioru
Jednorodność ładunku to nie to, co charakteryzuje przesyłki drobnicowe. W rzeczywistości, jak to mówią, te przesyłki mogą składać się z różnych towarów, co czyni każdą z nich wyjątkową. Z mojego doświadczenia, kluczowe w przesyłkach drobnicowych jest to zróżnicowanie, które dodaje elastyczności na rynku logistycznym. Wypełnienie całej przestrzeni ładunkowej jedną przesyłką pasuje bardziej do transportów pełnoobjętościowych, a to jest w sumie sprzeczne z tym, co nazywamy przesyłką drobnicową. Zazwyczaj nie zajmują one całej przestrzeni, co pozwala na transport różnych ładunków jednocześnie, co wydaje się bardziej efektywne. Mówiąc o jednym punkcie nadania i odbioru, to już bardziej przesyłki pełnoobjętościowe, gdzie transport jest robiony jednym ciągiem. Takie podejście może prowadzić do problemów w dystrybucji, bo ogranicza koordynację przesyłek z różnych miejsc, co w dzisiejszych czasach jest kluczowe w łańcuchu dostaw. Dlatego rozumienie różnicy między tymi przesyłkami ma ogromne znaczenie dla zarządzania logistyką.

Pytanie 16

Do przewozu ładunku w transporcie lotniczym stosowany jest kontener przedstawiony na rysunku

Ilustracja do pytania
A. B.
B. D.
C. A.
D. C.
Kontener oznaczony literą A, znany jako 'air cargo container' lub 'Unit Load Device' (ULD), jest kluczowym elementem w transporcie lotniczym, ponieważ zapewnia efektywne i bezpieczne przewożenie ładunków. Jego konstrukcja jest dostosowana do specyfikacji samolotów, co umożliwia maksymalne wykorzystanie przestrzeni ładunkowej. Kontenery te są wykonane z lekkich, ale wytrzymałych materiałów, co zmniejsza wagę całkowitą transportu, a jednocześnie zapewniają odpowiednią ochronę ładunku przed uszkodzeniami oraz warunkami atmosferycznymi. ULD są projektowane zgodnie z międzynarodowymi standardami, co gwarantuje ich kompatybilność z różnymi typami samolotów. Dodatkowo, kontenery te często wyposażone są w systemy zabezpieczeń, takie jak pasy mocujące, co zapewnia stabilność ładunku w trakcie lotu. Dlatego użycie kontenerów typu A w transporcie lotniczym jest nie tylko praktyką, ale i standardem branżowym, który przekłada się na bezpieczeństwo i efektywność operacji lotniczych.

Pytanie 17

Podróż z ładunkiem z Bydgoszczy do Torunia na dystansie 50 km trwa 1 godzinę. Jaka jest prędkość eksploatacyjna pojazdu, jeśli czas czynności ładunkowych wynosi 0,5 godziny, a powrót do bazy w Bydgoszczy zajmuje 1 godzinę?

A. 50 km/godz
B. 33 km/godz
C. 40 km/godz
D. 66 km/godz
W przypadku błędnych odpowiedzi, możliwe, że wystąpiły błędy w obliczeniach lub nieprawidłowe zrozumienie definicji prędkości eksploatacyjnej. Odpowiedzi, które sugerują prędkości 66 km/godz., 33 km/godz. lub 50 km/godz., opierają się na niewłaściwych założeniach dotyczących czasu podróży lub odległości. Przykładowo, odpowiedź 66 km/godz. sugeruje, że kierowca mógłby pokonać 100 km w czasie krótszym niż 1,5 godziny, co jest niemożliwe biorąc pod uwagę dane z pytania. Odpowiedź 33 km/godz. mogłaby wynikać z błędnego rozrachunku czasu, w którym nie uwzględniono wszystkich czynności związanych z transportem. Natomiast 50 km/godz. wskazuje na pominięcie czasu poświęconego na ładunek i powrót. W transporcie drogowym istotne jest uwzględnianie wszystkich elementów składających się na czas realizacji zlecenia, co wpływa na efektywność operacyjną oraz planowanie logistyki. Właściwe obliczenie prędkości eksploatacyjnej jest kluczowe dla organizacji transportu, ponieważ pozwala na optymalne wykorzystanie zasobów oraz minimalizację kosztów operacyjnych. Znajomość takich wskaźników jest istotna dla każdej osoby zarządzającej flotą pojazdów oraz planującej transport, a błędy w obliczeniach mogą prowadzić do znacznych nieprawidłowości w realizacji zleceń.

Pytanie 18

Na palecie o masie 33 kg umieszczono 24 worki z suchą mieszanką betonową, z których każdy waży 50 kg. Jaka jest całkowita waga ładunku brutto w pojeździe, do którego załadowano 18 pjł?

A. 21 600 kg
B. 21 006 kg
C. 22 194 kg
D. 19 440 kg
W przypadku błędnych odpowiedzi często występuje nieporozumienie dotyczące podstawowych zasad obliczania masy ładunku. Ważnym aspektem jest zrozumienie, że ładunek brutto to suma masy nośnika, czyli palety, oraz masy załadunku. Niektóre odpowiedzi mogą wskazywać na błędne założenia dotyczące liczby worków lub ich wagi. Na przykład, pomijając masę palety, można w prosty sposób obliczyć tylko masę worków, co prowadzi do nieprawidłowych wyników. Innym typowym błędem jest niepoprawne obliczenie liczby załadowanych palet, co wprowadza chaos w obliczeniach. Każda paleta ma swoją określoną wagę, a zsumowanie ich masy powinno być wykonane z uwzględnieniem wszystkich elementów. Również, nieuwzględnienie liczby palet w końcowym obliczeniu prowadzi do znacznych rozbieżności w rezultatach. W logistyce, precyzja w obliczeniach jest niezbędna, aby zapewnić skuteczne planowanie załadunku i uniknąć kłopotów z przepisami dotyczącymi masy całkowitej pojazdów. Poprawne zrozumienie tych zasad jest kluczowe w praktyce, a także w codziennym zarządzaniu łańcuchem dostaw.

Pytanie 19

W przypadku strat lub uszkodzenia towaru, zgodnie z kodeksem cywilnym, roszczenia wynikające z umowy spedycji przedawniają się po upływie

A. jednego roku od dnia, w którym towar miał być dostarczony według umowy
B. dwóch lat od dnia, w którym towar miał być dostarczony zgodnie z umową
C. jednego roku od daty j ego dostarczenia
D. dwóch lat od daty jego dostarczenia
Odpowiedź 'jednego roku od dnia jego dostarczenia' jest poprawna, ponieważ zgodnie z przepisami Kodeksu cywilnego, roszczenia z tytułu umowy spedycji, w tym wszelkie roszczenia dotyczące uszkodzeń lub ubytków towaru, przedawniają się po upływie roku od daty dostarczenia towaru. Przykładowo, jeśli towar zostaje dostarczony 1 stycznia 2023 roku, to roszczenie związane z jego uszkodzeniem musi być zgłoszone do 1 stycznia 2024 roku. Ta zasada ma na celu zapewnienie szybkości w dochodzeniu roszczeń oraz ochronę spedycji i przewoźników przed długotrwałymi zobowiązaniami. W praktyce, przedsiębiorstwa spedycyjne powinny dokumentować daty dostarczenia oraz wszelkie stany towaru, aby w przypadku ewentualnych roszczeń móc szybko zidentyfikować termin przedawnienia. Zgodnie z dobrymi praktykami branżowymi, zaleca się również zawieranie umów, które jasno określają te terminy oraz procedury zgłaszania roszczeń, co przyspiesza proces rozwiązywania sporów oraz zwiększa przejrzystość relacji między stronami.

Pytanie 20

Korzystając z Cennika netto obsługi kontenerów na terminalu, oblicz ile wyniesie koszt netto usługi obejmujący obsługę dwóch kontenerów 40’, polegającą na wyładunku pełnych kontenerów ze statku na plac składowy, a następnie ich przeładunek z placu składowego na środki transportu samochodowego.

Cennik netto obsługi kontenerów na terminalu
Nazwa usługiObsługa jednego kontenera 20'Obsługa jednego kontenera 40'
Kontenery pełne
Wyładunek/załadunek w relacji wnętrze statku – plac składowy lub odwrotnie190,00 zł210,00 zł
Przeładunek w relacji plac składowy – środek transportu lądowego lub odwrotnie95,00 zł105,00 zł
Kontener pusty
Wyładunek/załadunek w relacji wnętrze statku – plac składowy lub odwrotnie180,00 zł195,00 zł
Przeładunek w relacji plac składowy – środek transportu lądowego lub odwrotnie80,00 zł95,00 zł
A. 315,00 zł
B. 630,00 zł
C. 580,00 zł
D. 570,00 zł
Podane odpowiedzi 580,00 zł, 570,00 zł oraz 315,00 zł wskazują na mylne zrozumienie zasad obliczania kosztów obsługi kontenerów w terminalu. W przypadku obliczeń dotyczących wyładunku i przeładunku, kluczowe jest, aby odnosić się bezpośrednio do cen jednostkowych określonych w cenniku. Błędne odpowiedzi mogą wynikać z nieuwzględnienia wszystkich elementów kosztowych wymaganych w procesie, takich jak opłaty za transport, czy opłaty stałe za obsługę kontenera. Na przykład, suma kosztów wyładunku i załadunku dla jednego kontenera powinna być pomnożona przez liczbę kontenerów, co w przypadku dwóch kontenerów 40’ powinno doprowadzić do wyniku 630,00 zł. Osoby, które wybrały niepoprawne opcje, mogły również zignorować fakt, że koszty obsługi są zazwyczaj wyrażane w cennikach netto, co wyklucza dodatkowe opłaty lub podatki. Warto również zauważyć, że pomyłki w takich obliczeniach mogą prowadzić do poważnych konsekwencji finansowych, dlatego kluczowe jest, aby dokładnie analizować cenniki oraz stosować się do standardów branżowych, aby uniknąć błędów w przyszłości.

Pytanie 21

Na rysunku przedstawiono

Ilustracja do pytania
A. kod dwuwymiarowy.
B. etykietę.
C. tag RFID.
D. kod numeryczny.
Tag RFID (Radio-Frequency Identification) to nowoczesna technologia, która umożliwia bezprzewodową identyfikację obiektów. Na przedstawionym rysunku widoczny jest tag RFID, który składa się z mikroukładu oraz anteny. Tagi RFID są wykorzystywane w różnych branżach, takich jak logistyka, handel detaliczny oraz systemy zabezpieczeń. Dzięki technologii RFID możliwe jest śledzenie towarów w czasie rzeczywistym, co zwiększa efektywność zarządzania zapasami. Na przykład, w magazynach tagi RFID pozwalają na szybkie skanowanie wielu produktów jednocześnie, co znacznie przyspiesza proces inwentaryzacji. W kontekście standardów, RFID korzysta z protokołów takich jak ISO/IEC 18000, które definiują różne typy tagów oraz metody komunikacji. Warto również zwrócić uwagę na zastosowania RFID w systemach kontroli dostępu, gdzie tagi są wykorzystywane do identyfikacji osób i pojazdów, co zwiększa bezpieczeństwo obiektów.

Pytanie 22

Przedstawiony piktogram oznacza

Ilustracja do pytania
A. inne prace.
B. gotowość do jazdy.
C. jazdę.
D. odpoczynek.
Poprawna odpowiedź dotyczy oznaczenia, które jest powszechnie używane w kontekście prac budowlanych i naprawczych. Piktogram z przedstawionymi skrzyżowanymi młotkami stanowi międzynarodowy symbol oznaczający "inne prace". W praktyce, taki symbol jest wykorzystywany w placach budowy oraz w miejscach, gdzie prowadzone są różnego rodzaju prace naprawcze, co umożliwia pracownikom oraz przechodniom szybkie zrozumienie charakteru prowadzonych działań. Zgodnie ze standardami oznakowania, takie symbole powinny być widoczne i zrozumiałe, co przyczynia się do bezpieczeństwa w miejscu pracy. Użycie tego piktogramu przyczynia się do zminimalizowania ryzyka wypadków poprzez informowanie o prowadzonych pracach, co jest kluczowe w zarządzaniu bezpieczeństwem. Dlatego tak ważne jest, aby osoby pracujące w branży budowlanej oraz pokrewnych były świadome znaczenia takich oznaczeń oraz ich zastosowania w codziennej pracy.

Pytanie 23

Jaką polisę CARGO należy zakupić, aby ubezpieczyć konkretną przesyłkę na czas transportu wybranym środkiem przewozu na określonej trasie?

A. Generalną
B. Obrotową
C. Jednostkową
D. Odpisową
Polisa jednostkowa jest najodpowiedniejszym rodzajem ubezpieczenia CARGO, gdyż chroni konkretne przesyłki na czas transportu, co jest kluczowe w przypadku przewozów określonymi środkami transportu. Ubezpieczenie to zapewnia ochronę dla pojedynczych przesyłek, co oznacza, że w przypadku uszkodzenia, utraty lub zniszczenia towaru, ubezpieczyciel wypłaci odszkodowanie za daną przesyłkę zgodnie z jej wartością. Przykładem zastosowania polisy jednostkowej może być transport drogowy lub morski wartościowego ładunku, jak na przykład elektronika czy antyki. W przeciwieństwie do polisy obrotowej, która dotyczy ubezpieczenia ciągłego i obejmuje wszystkie przesyłki w danym okresie, polisa jednostkowa jest bardziej odpowiednia dla sporadycznych, jednorazowych transportów. Takie podejście jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży ubezpieczeń, które zalecają dobór rodzaju polisy do charakterystyki transportowanej przesyłki oraz jej wartości.

Pytanie 24

Do narzędzi marketingowych stosowanych w transporcie w celu promowania marki usług oraz jej producenta zaliczamy:

A. emblemat firmy, atrakcyjni kierowcy, różne modele samochodów
B. różnorodna kolorystyka, zróżnicowany tabor, lokalizacja przedsiębiorstwa w centrum miasta
C. nazwa przedsiębiorstwa, emblemat, charakterystyczna kolorystyka, efektowna reklama
D. niejasny komunikat reklamowy, kierowcy, lokalizacja firmy z dala od centrum miasta
Wybór nazwy firmy, logo, charakterystycznej kolorystyki oraz atrakcyjnej reklamy jako instrumentów marketingowych w transporcie jest kluczowy, gdyż te elementy są fundamentami budowania marki. Nazwa firmy i logo to podstawowe atrybuty identyfikujące przedsiębiorstwo na rynku, ułatwiające jego zapamiętywanie przez klientów. Charakterystyczna kolorystyka wzmacnia rozpoznawalność marki, co jest istotne w branży transportowej, gdzie konkurencja jest duża. Atrakcyjna reklama, zarówno w formie tradycyjnej, jak i cyfrowej, przyciąga uwagę potencjalnych klientów, a skutecznie zaprojektowane kampanie promocyjne mogą znacząco zwiększyć świadomość marki. Przykłady dobrych praktyk obejmują znane marki transportowe, które używają spójnych wizualnych elementów w swoich pojazdach, co pozwala na łatwe rozpoznawanie w przestrzeni publicznej. Użycie tych instrumentów marketingowych zgodnie z aktualnymi trendami, takimi jak personalizacja i targetowanie, może skutkować większą lojalnością klientów oraz pozytywnym wizerunkiem firmy.

Pytanie 25

Jaką średnią prędkość osiąga wózek widłowy, jeśli pokonuje 250 m w czasie 3 minut?

A. 8 km/h
B. 10 km/h
C. 15 km/h
D. 5 km/h
Obliczając prędkość wózka widłowego, ważne jest zrozumienie właściwego przeliczenia jednostek oraz zastosowania odpowiednich wzorów. Odpowiedzi takie jak 15 km/h, 8 km/h czy 10 km/h mogą wynikać z błędnego przeliczenia czasu lub niewłaściwej interpretacji danych. Na przykład, przy obliczeniach, które prowadzą do 15 km/h, można błędnie założyć, że czas pokonywania odległości 250 m jest znacznie krótszy, co prowadzi do zawyżenia prędkości. Zastosowanie niewłaściwego przelicznika czasu, tj. użycie minut zamiast godzin, również prowadzi do nieprawidłowych wyników. Każda z tych odpowiedzi sugeruje, że czas pokonania dystansu był inny niż rzeczywisty, co jest niezgodne z danymi przedstawionymi w pytaniu. Typowym błędem myślowym jest także pomijanie przeliczenia jednostek – bez konwersji minut na godziny trudno jest uzyskać prawidłowy wynik prędkości w km/h. W praktyce, przy obliczaniu prędkości wózków widłowych, istotne jest nie tylko uzyskanie prawidłowego wyniku, ale również przestrzeganie norm dotyczących minimalnych i maksymalnych prędkości, co ma kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa operacji magazynowych. Zrozumienie tych aspektów jest niezbędne w kontekście zarządzania bezpieczeństwem i efektywnością w logistyce.

Pytanie 26

W transporcie kolejowym do przewozu ładunków dłużycowych (jak np. rury, profile stalowe, drewno) wykorzystuje się wagony

A. kryte dwuosiowe
B. platformy kłonicowe
C. węglarki samowyładowcze
D. platformy kieszeniowe
Wybór odpowiedzi, jaką są platformy kłonicowe, jest poprawny z uwagi na ich specjalizację w transporcie dłużycy, takiej jak rury, profile hutnicze czy drewno. Platformy kłonicowe charakteryzują się konstrukcją, która zapewnia stabilne umocowanie długich ładunków, co jest kluczowe podczas transportu kolejowego. Dzięki zastosowaniu kłonic, które mogą być regulowane i dostosowane do wymiarów ładunku, możliwe jest efektywne przewożenie elementów o różnych długościach. Zastosowanie takich wagonów jest powszechne w branży budowlanej oraz w transporcie materiałów przemysłowych, gdzie dłużyce są standardowym ładunkiem. Warto również zauważyć, że przy załadunku i rozładunku tych wagonów przestrzegane są standardy bezpieczeństwa, co przyczynia się do zminimalizowania ryzyka uszkodzeń zarówno ładunku, jak i infrastruktury kolejowej. Dobre praktyki w transporcie dłużycy obejmują także odpowiednie oznakowanie i zabezpieczanie ładunku podczas transportu, co further enhances the safety and efficiency of railway logistics.

Pytanie 27

Za wady fizyczne lub prawne sprzedanego towaru, które miały swoje źródło w tym towarze przed jego przekazaniem nabywcy i ujawniły się w ustawowym czasie rękojmi, odpowiedzialność ponosi

A. przewoźnik
B. sprzedawca
C. spedytor
D. nabywca
Odpowiedzialność z tytułu rękojmi za wady fizyczne lub prawne sprzedanej rzeczy obciąża sprzedawcę, co wynika z przepisów Kodeksu cywilnego. Rękojmia jest instrumentem ochrony kupującego, który zapewnia, że zakupiona rzecz jest wolna od wad, które mogłyby wpływać na jej użyteczność. Jeśli wada ujawni się w ciągu ustawowego okresu rękojmi, sprzedawca zobowiązany jest do naprawy, wymiany towaru lub zwrotu pieniędzy. Przykładowo, jeśli kupujesz sprzęt elektroniczny, który zawiera ukryte defekty, masz prawo domagać się naprawy lub zwrotu od sprzedawcy, a nie od spedytora czy przewoźnika. W praktyce oznacza to, że sprzedawca powinien przeprowadzać odpowiednie kontrole jakości przed sprzedażą produktów, aby zminimalizować ryzyko reklamacji. Dbałość o jakość towaru jest standardem w wielu branżach, co również wpływa na reputację sprzedawcy na rynku.

Pytanie 28

Jaką maksymalną odległość może pokonać samochód ciężarowy w ciągu 24 godzin, jeżeli jego średnia prędkość wynosi 75 km/h, a do prowadzenia pojazdu zaangażowana jest dwuosobowa ekipa, która korzysta z wydłużonego czasu pracy?

A. 1 800 km
B. 1 200 km
C. 1 500 km
D. 675 km
Odpowiedzi, które wskazują na inne wartości, takie jak 1800 km, 1200 km lub 675 km, opierają się na błędnych założeniach dotyczących maksymalnego czasu pracy kierowców oraz ignorują regulacje dotyczące odpoczynku i przerw. Przyjmowanie, że samochód ciężarowy może jechać non-stop przez 24 godziny bez uwzględnienia czasu na odpoczynek i przerwy jest niezgodne z przepisami drogowymi oraz zasadami bezpieczeństwa. Zgodnie z prawem, kierowcy muszą przestrzegać ograniczeń czasu pracy, co oznacza, że nie mogą prowadzić pojazdu przez pełne 24 godziny. Maksymalny czas jazdy wynosi 9-10 godzin dziennie, co, przy uwzględnieniu przerw, wpływa na rzeczywistą odległość, którą można pokonać. Odpowiedzi takie jak 1200 km wydają się właściwe, gdyż zakładają mniejsze wykorzystanie czasu jazdy, jednak w praktyce taki dystans nie uwzględnia pełnej możliwości, jaką daje dwuosobowa załoga. Natomiast wybór 675 km jest zdecydowanie zaniżony, co sugeruje, że nie uwzględniono efektywnego wykorzystania czasu pracy kierowców. Kluczowe jest zrozumienie, że efektywna logistyka transportu drogowego wymaga znajomości przepisów dotyczących czasu pracy, co pozwala na optymalizację tras i osiąganie lepszej wydajności przewozów.

Pytanie 29

Zgodnie z konwencją CMR (fragment powyżej) nadawca ma prawo żądać od przewoźnika sprawdzenia

Artykuł 8

1. Przy przyjęciu towaru przewoźnik jest obowiązany sprawdzić:

a) dokładność danych listu przewozowego dotyczących ilości sztuk, jak również ich cech i numerów;

b) widoczny stan towaru i jego opakowania.

2. Jeżeli przewoźnik nie ma możności sprawdzenia w wystarczający sposób ścisłości danych przewidzianych w ustępie 1 a) niniejszego artykułu, wpisuje do listu przewozowego zastrzeżenia, które powinny być uzasadnione. Powinien on także uzasadnić wszelkie zastrzeżenia, jakie uczynił w przedmiocie widocznego stanu towaru i jego opakowania. Zastrzeżenia te nie wiążą nadawcy, jeżeli nie przyjął on ich wyraźnie w liście przewozowym.

3. Nadawca ma prawo żądać sprawdzenia przez przewoźnika wagi brutto albo inaczej wyrażonej ilości towaru. Może on także żądać sprawdzenia zawartości sztuk przesyłki. Przewoźnik może domagać się zapłacenia kosztów sprawdzenia. Wynik sprawdzenia wpisuje się do listu przewozowego.

A. sposobu opakowania i zabezpieczenia ładunku na samochodzie.
B. dokładność danych kontrahentów podanych w licie przewozowym.
C. wagi brutto lub ilości sztuk przesyłki.
D. stanu opakowania i zawartości przesyłki.
Wybierając odpowiedzi dotyczące dokładności danych kontrahentów, stanu opakowania lub sposobu zabezpieczenia ładunku, można uzyskać mylne przekonanie o zakresie odpowiedzialności przewoźnika. Przesyłanie dokładnych informacji o kontrahentach jest niewątpliwie ważne dla prawidłowego przebiegu procesu logistycznego, ale nie jest to element, który podlega weryfikacji przez przewoźnika na podstawie Konwencji CMR. Z kolei stan opakowania i jego zawartość są istotne dla oceny bezpieczeństwa i integralności ładunku, jednak konwencja nie przewiduje prawa żądania ich sprawdzenia przez nadawcę. Może to prowadzić do błędnych wniosków, gdzie nadawcy mogą sądzić, że mają prawo weryfikować te aspekty, co nie jest zgodne z dokumentacją CMR. Ponadto, sposób opakowania i zabezpieczenia ładunku, chociaż fundamentalny w praktyce transportowej, również nie mieści się w obowiązkach przewoźnika wg powyższej konwencji. Te nieporozumienia mogą być rezultatem braku znajomości przepisów regulujących transport drogowy, co może prowadzić do konfliktów między nadawcami a przewoźnikami oraz wpływać na ogólną efektywność operacyjną w łańcuchu dostaw.

Pytanie 30

Jaką ilość paliwa wykorzysta auto, podróżując trasą Kraków-Szczecin-Kraków, przy założeniu, że norma zużycia paliwa wynosi 30 litrów na 100 km, a odległość między miastami to 665 km?

A. 90,5 litra paliwa
B. 199,5 litra paliwa
C. 399,0 litrów paliwa
D. 1 995,0 litrów paliwa
Przy analizie błędnych odpowiedzi, można zauważyć szereg nieprawidłowych założeń dotyczących obliczenia zużycia paliwa i jego normy. Na przykład, odpowiedzi takie jak 199,5 litra, 90,5 litra czy 1 995,0 litrów są wynikiem błędnego przeliczenia lub niezrozumienia pojęcia zużycia paliwa na 100 km. Odpowiedź 199,5 litra może wynikać z mylnego obliczenia odległości, na przykład wykorzystania odległości w jedną stronę zamiast całkowitej. Możliwe, że respondent pomylił jednostki lub przeprowadził błędne obliczenia arytmetyczne, co jest dość powszechnym błędem przy tego typu zadaniach. Odpowiedź 90,5 litra jest również niewłaściwa, ponieważ opiera się na założeniu, że norma zużycia dotyczy tylko części trasy, co jest nieprawidłowe. Z kolei odp. 1 995,0 litrów może wynikać z nadinterpretacji normy zużycia paliwa, gdzie respondent błędnie pomnożył przez odległość, co prowadzi do zupełnie nieadekwatnego wyniku. Tego rodzaju błędy pokazują, jak ważne jest zrozumienie jednostek i sposobu, w jaki stosujemy dane w praktyce. Dlatego istotne jest, aby upewnić się, że obliczenia są przeprowadzane z uwagą i że wszystkie założenia są dokładnie przemyślane.

Pytanie 31

Przewóz towarów z licznymi punktami przeładunkowymi, gdzie ładunki – w celu dalszej dystrybucji – są przenoszone z większych pojazdów na te mniejsze, stanowi przykład modelu

A. promienistego
B. sztafetowego
C. obwodowego
D. wahadłowego
Odpowiedzi 'wahadłowego', 'obwodowego' i 'promienistego' nie są adekwatne w kontekście realizacji przewozów z dużą liczbą punktów przeładunkowych. Model wahadłowy zazwyczaj dotyczy transportu z jednego punktu do drugiego, gdzie pojazdy kursują na stałe ustalonej trasie, co nie uwzględnia wielu punktów przeładunkowych. Taki model jest bardziej typowy dla stałych tras, gdzie ładunek jest przekazywany bezpośrednio z jednego miejsca do drugiego, co nie odpowiada charakterystyce sztafetowego modelu transportu. Model obwodowy, z kolei, koncentruje się na trasach, które prowadzą przez określone punkty, jednak nie zakłada on możliwości intensywnego przeładunku towarów, co jest kluczowe w omawianym przypadku. Model promienisty, mimo że może sugerować rozgałęzianie się tras od jednego centralnego punktu, nie zajmuje się efektywnym przeładunkiem towarów w wielu miejscach, co ogranicza jego zastosowanie w logistyce opartej na szeregach punktów przeładunkowych. Dla lepszego zrozumienia, w logistyce kluczowe jest dostosowanie modelu do specyficznych potrzeb transportu, a pomylenie tych modeli może prowadzić do nieefektywnego wykorzystania zasobów oraz zwiększenia kosztów operacyjnych.

Pytanie 32

Ładunek, którego rozmiary przewyższają dozwolone wymiary środka transportu, określa się jako

A. niebezpiecznym
B. specjalnym
C. ponadnormatywnym
D. ponadwymiarowym
Odpowiedź "ponadnormatywnym" jest tutaj jak najbardziej na miejscu. Chodzi o to, że ładunek, który nie mieści się w określonych wymiarach, uznawany jest za ponadnormatywny. To znaczy, że długość, szerokość lub wysokość tego ładunku przekracza standardowe normy, które są ustalone w przepisach. Można tu wymienić na przykład duże maszyny budowlane czy elementy do tworzenia infrastruktury, jak wiatraki czy części mostów. Transportowanie takich ładunków wymaga specjalnych zezwoleń i dokładnego planowania trasy, bo trzeba uważać na różne przeszkody, jak mosty czy tunele. Przepisy dotyczące takich transportów są regulowane przez różne normy, np. Międzynarodową Konwencję o Transporcie Drogowym (CMR) oraz krajowe przepisy, które mówią o tym, jak powinno się zabezpieczać i oznakowywać takie ładunki. Osobiście uważam, że znajomość tych przepisów jest mega ważna, żeby wszystko odbywało się zgodnie z prawem i z zachowaniem bezpieczeństwa.

Pytanie 33

Kto w Polsce wydaje karnet TIR?

A. Inspekcja Transportu Drogowego
B. Instytut Transportu Drogowego
C. Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych
D. Rada ds. Transportu
Karnet TIR jest dokumentem ułatwiającym międzynarodowy transport drogowy, który jest wydawany przez Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych (ZMPD) w Polsce. Wydanie tego karnetu wymaga spełnienia określonych norm i regulacji, które mają na celu uproszczenie procedur celnych oraz zwiększenie efektywności transportu. Dokument ten jest uznawany w wielu krajach, co pozwala na przejazd przez granice bez konieczności zatrzymywania się w celu odprawy celnej, o ile transport odbywa się zgodnie z zasadami TIR. Przykładem zastosowania karnetu TIR może być przewóz towarów z Polski do krajów Europy Zachodniej, gdzie korzystając z tego dokumentu, przewoźnik unika dodatkowych opłat celnych i przyspiesza czas przejazdu. Zgodnie z przepisami Międzynarodowej Organizacji Celnej, karnet TIR jest również sposobem na zabezpieczenie płatności ceł i podatków, co czyni go kluczowym narzędziem w logistyce międzynarodowej.

Pytanie 34

Marka, opakowanie, serwis oraz gwarancja stanowią narzędzia wykorzystywane do formułowania strategii

A. promocji
B. dystrybucji
C. ceny
D. produktu
Wybór odpowiedzi związanych z promocją, dystrybucją lub ceną jest błędny, ponieważ te elementy nie są bezpośrednio związane z kształtowaniem strategii produktu. Promocja odnosi się do działań mających na celu zwiększenie widoczności produktu i sprzedaży, ale nie dotyczy to fundamentalnych aspektów jego konstrukcji i postrzegania na rynku. Dystrybucja koncentruje się na sposobie, w jaki produkt trafia do konsumentów, a nie na jego specyfikacji i cechach, które są kluczowe dla strategii produktu. Wreszcie, strategia cenowa, choć istotna, dotyczy wartości, jaką klienci są gotowi zapłacić za produkt, a nie jego jakości czy postrzeganego wizerunku. Często mylone są te pojęcia, co prowadzi do błędnych założeń. Skupienie się na promocji bez zrozumienia, co wyróżnia produkt, może skutkować niewłaściwą komunikacją marketingową, a nieefektywna dystrybucja pomoże dotrzeć do klientów, ale nie zwiększy wartości samego produktu. Aby skutecznie wprowadzać produkt na rynek, konieczne jest zrozumienie, że to właśnie strategia produktu jest fundamentem, na którym opierają się wszelkie inne działania marketingowe.

Pytanie 35

Reguły transportu żywności zostały opisane w Umowie dotyczącej międzynarodowych przewozów szybko psujących się produktów spożywczych oraz specjalnych środków transportu przeznaczonych do realizacji tych przewozów. Umowa ta nosi skrót

A. ADN
B. ATP
C. ADR
D. AGN
Umowa o międzynarodowych przewozach szybko psujących się artykułów żywnościowych, znana pod skrótem ATP (Accord Transport Perissables), reguluje zasady transportu żywności, która wymaga szczególnych warunków w celu zachowania jej jakości i bezpieczeństwa. Dokument ten definiuje wymagania dotyczące środków transportu, takich jak pojazdy, opakowania i systemy chłodnicze, które muszą być używane w transporcie szybko psujących się towarów. Przykładem zastosowania tych przepisów jest transport owoców i warzyw, które muszą być przewożone w temperaturach kontrolowanych, aby uniknąć ich zepsucia. W praktyce, przewoźnicy są zobowiązani do przestrzegania norm określonych w ATP, co przynosi korzyści zarówno dla producentów, jak i konsumentów, zapewniając, że żywność dociera do odbiorców w odpowiednim stanie. Ponadto, umowa ta jest uznawana w wielu krajach i wspiera międzynarodowy handel, co jest kluczowe dla globalnych łańcuchów dostaw.

Pytanie 36

Jakie działanie, poza czynnościami związanymi z powołaniem podmiotu gospodarczego i jego rejestracją, powinno zostać wykonane?

A. Zgłoszenie działalności gospodarczej w urzędzie skarbowym
B. Powiadomienie Krajowego Rejestru Sądowego o szacowanej liczbie kontrahentów
C. Poinformowanie ZUS o przewidywanej liczbie klientów w nadchodzących 12 miesiącach
D. Uzyskanie zgody Państwowej Inspekcji Pracy na rozpoczęcie działalności gospodarczej
Zgłoszenie działalności gospodarczej w urzędzie skarbowym jest kluczowym krokiem, który należy podjąć po zarejestrowaniu podmiotu gospodarczego. To formalność, która umożliwia nadanie przedsiębiorcy statusu podatnika oraz określenie formy opodatkowania. W Polsce, każda osoba, która zamierza prowadzić działalność gospodarczą, musi złożyć formularz CEIDG-1 w odpowiednim urzędzie skarbowym. Przykładowo, przedsiębiorca może wybrać opodatkowanie na zasadach ogólnych, ryczałtem czy kartą podatkową, co ma istotny wpływ na przyszłe zobowiązania podatkowe. Warto również zaznaczyć, że zgłoszenie w urzędzie skarbowym jest nie tylko obowiązkowe, ale także pozwala na korzystanie z ulg podatkowych czy refundacji, co może być korzystne dla rozwoju firmy. Przekazanie tych informacji do urzędów jest niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania przedsiębiorstwa oraz budowania jego zaufania wśród klientów oraz kontrahentów.

Pytanie 37

W jakim terminie musi zgłosić się osoba poszkodowana po odbiór przesyłki, której odnalezienie nastąpiło w ciągu roku od wypłaty odszkodowania, tak by nie uległa ona likwidacji?

Fragment ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. Prawo Przewozowe.
Art. 69.1. Na żądanie uprawnionego przewoźnik stwierdza w liście przewozowym niemożność wydania przesyłki po upływie terminu określonego w art. 52, chyba że wcześniej stwierdzono nieodwracalny charakter utraty.
2. Jeżeli przesyłka zostanie odnaleziona w ciągu roku od wypłaty odszkodowania, przewoźnik powinien niezwłocznie zawiadomić o tym uprawnionego.
3.W terminie 30 dni od dnia otrzymania zawiadomienia, o którym mowa w ust. 2, uprawniony może żądać, aby wydano mu odnalezioną przesyłkę w jednym z punktów odprawy przesyłek za zwrotem otrzymanego od przewoźnika odszkodowania. W takim wypadku uprawniony zachowuje roszczenia z tytułu zwłoki w przewozie.
4.Jeżeli odnalezienie nastąpiło po upływie roku albo uprawniony nie zgłosił się w terminie określonym w ust. 3, przesyłka ulega likwidacji.
Art.70.Przewoźnik ponosi odpowiedzialność za szkody wynikłe wskutek niewykonania lub nienależytego wykonania polecenia zmiany umowy przewozu, chyba że zachodzą okoliczności wymienione w art. 54 ust.1 i 2
A. Jednego roku od dnia otrzymania zawiadomienia o odnalezieniu przesyłki.
B. 30 dni od dnia otrzymania zawiadomienia o odnalezieniu przesyłki.
C. 2 miesięcy od dnia otrzymania zawiadomienia o odnalezieniu przesyłki.
D. 40 dni od dnia otrzymania zawiadomienia o odnalezieniu przesyłki.
Odpowiedź, w której mówisz o 30 dniach na odebranie przesyłki, jest jak najbardziej trafna i odnosi się do przepisów w Prawie Przewozowym. Z tego co pamiętam z lekcji, jest tam napisane, że osoba, która dostanie odszkodowanie za utraconą przesyłkę, musi się zgłosić po jej odbiór w ciągu 30 dni od momentu, gdy dostanie informację, że przesyłka została znaleziona. To bardzo istotne, bo jeżeli ktoś nie zdąży w tym czasie, to niestety traci prawo do odebrania tej przesyłki oraz do wszelkich roszczeń. Przykład: jeśli dostaniesz informację 1 lutego, to trzeba zgłosić się po odbiór najpóźniej do 2 marca. Ważne jest, żeby pamiętać o tych terminach, bo to może naprawdę pomóc w ochronie twoich interesów. Fundacje zajmujące się doradztwem prawnym często mówią, jak ważne jest znanie tych terminów, żeby nie wpaść w jakieś kłopoty.

Pytanie 38

Jaki element dokumentu powinien znajdować się z lewej strony poniżej treści pisma przedstawiającego ofertę?

A. Nagłówek
B. Sprawa
C. Wykaz załączników
D. Numer pisma
Wykaz załączników to element pisma, który jest umieszczany z lewej strony pod treścią, służy do informowania odbiorcy o dodatkowych dokumentach dołączonych do pisma. W kontekście ofert, wykaz załączników jest kluczowy, ponieważ pozwala na szybkie zidentyfikowanie, co dokładnie jest załączone do oferty, co wspiera transparentność i organizację dokumentów. W praktyce, zamieszczając wykaz załączników, można zastosować numerację lub wypunktowanie, co ułatwia odnalezienie poszczególnych dokumentów. Przykładowo, jeśli oferta zawiera kilka załączników, takich jak specyfikacja produktu, cennik czy referencje, wiadomości te powinny być wymienione w wykazie, co ułatwia proces weryfikacji. Standardy branżowe, takie jak ISO 9001, podkreślają znaczenie dokumentacji w procesach komunikacyjnych, co czyni wykaz załączników ważnym elementem każdej formalnej korespondencji biznesowej.

Pytanie 39

Która z przedstawionych w tabeli firm oferuje najkorzystniejszą stawkę za przewóz ładunku na odległość 1 km.

Firma transportowaOdległość przewozowaOpłata ogólna za przewóz ładunku
A.600 km1 320 zł
B.400 km1 000 zł
C.1 200 km1 440 zł
D.850 km1 530 zł
A. B.
B. A.
C. D.
D. C.
Odpowiedź C jest poprawna, ponieważ firma C oferuje najkorzystniejszą stawkę za przewóz ładunku na odległość 1 km, wynoszącą 1,20 zł/km. W praktyce, przy wyborze dostawcy usług transportowych, kluczowe jest porównanie stawek, ale także jakości obsługi oraz standardów bezpieczeństwa. W branży logistycznej koszt przewozu jest istotnym czynnikiem, jednak ważne jest, aby nie kierować się wyłącznie ceną. Firmy transportowe powinny spełniać standardy dotyczące terminowości, niezawodności oraz bezpieczeństwa przewożonych ładunków. Przykładowo, wybierając firmę transportową, warto zwrócić uwagę na opinie innych klientów, certyfikaty jakości oraz doświadczenie w branży, co pozwoli na uniknięcie problemów związanych z przewozem. Idealny przewoźnik nie tylko oferuje konkurencyjne stawki, ale również gwarantuje wysoką jakość usług, co przekłada się na długoterminową współpracę oraz zadowolenie zleceniodawców.

Pytanie 40

Nadawca nie ponosi winy za straty wynikające z

A. niewłaściwego zapakowania przesyłki
B. nienależytego wykonania czynności przewozowych przez zleceniobiorcę
C. wadliwego stanu przesyłki
D. niepoprawnego wypełnienia dokumentacji związanej z dostarczeniem przesyłki
Odpowiedź wskazująca, że nadawca nie ponosi odpowiedzialności za nienależyte wykonanie czynności przewozowych przez zleceniobiorcę jest prawidłowa, ponieważ w praktyce dochodzi do sytuacji, w których odpowiedzialność za uszkodzenia lub straty przesyłki przechodzi na przewoźnika lub zleceniobiorcę. W myśl przepisów Kodeksu cywilnego oraz regulacji dotyczących przewozu towarów, zleceniobiorca odpowiada za właściwe wykonanie czynności związanych z transportem, co obejmuje odpowiednie zabezpieczenie przesyłki, jej transport oraz dostarczenie do odbiorcy. Przykładem może być sytuacja, w której to przewoźnik nie dopełnia obowiązków związanych z właściwym zabezpieczeniem ładunku, co skutkuje jego uszkodzeniem. W takich przypadkach to przewoźnik ponosi odpowiedzialność, a nadawca nie może być pociągnięty do odpowiedzialności za jego zaniedbania. Dobrą praktyką w branży jest również dokładne sprawdzanie umów przewozowych, które powinny precyzować zakres odpowiedzialności zleceniobiorcy oraz zasady dotyczące reklamacji i ewentualnych odszkodowań.