Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik fotografii i multimediów
  • Kwalifikacja: AUD.05 - Realizacja projektów graficznych i multimedialnych
  • Data rozpoczęcia: 8 grudnia 2025 14:31
  • Data zakończenia: 8 grudnia 2025 14:45

Egzamin zdany!

Wynik: 29/40 punktów (72,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Jakiego oprogramowania należy użyć do stworzenia logo z możliwością bezstratnego zwiększania jego rozmiaru?

A. Corel Photo-Paint
B. Picasa
C. Corel Draw
D. PhotoPerfect
Corel Draw to program graficzny oparty na wektorach, co oznacza, że tworzone w nim obiekty graficzne można powiększać lub zmniejszać bez utraty jakości. Dzięki temu idealnie nadaje się do projektowania znaków firmowych, które często muszą być dostosowywane do różnych formatów, od wizytówek po billboardy. W przypadku Corel Draw, wykorzystując narzędzia takie jak Path, Shapes oraz Text, można tworzyć zaawansowane projekty, które są zgodne z branżowymi standardami, takimi jak PDF/X, co ułatwia współpracę z drukarniami. Warto również zauważyć, że Corel Draw umożliwia łatwe eksportowanie grafiki do różnych formatów, co jest istotne w kontekście przygotowywania materiałów reklamowych. Użycie wektorów w projektowaniu to dobra praktyka, ponieważ pozwala na zachowanie ostrości i szczegółowości grafiki niezależnie od rozmiaru, co jest kluczowe w profesjonalnej identyfikacji wizualnej firmy.

Pytanie 2

W celu redukcji efektu powstałego na zdjęciu podczas rejestracji obrazu przy ustawieniu zbyt wysokiej wartości czułości matrycy, w programie Adobe Photoshop należy wybrać polecenie

A. Obraz/Dopasowania/Posteryzuj
B. Filtr/Szum
C. Obraz/Dopasowania/Filtr fotograficzny
D. Filtr/Inne
Polecenie Filtr/Szum w Adobe Photoshop to podstawowe narzędzie do pracy z problemami wynikającymi z wysokiej czułości matrycy aparatu, czyli tzw. szumu cyfrowego. Gdy ISO ustawimy za wysoko, na zdjęciu pojawiają się nieestetyczne, kolorowe plamki lub ziarnistość – i właśnie taki efekt usuwa się filtrami redukcji szumu. W branży fotograficznej i graficznej bardzo często stosuje się różne warianty tego filtra, np. „Redukuj szum” albo „Usuń szum”. Co ciekawe, nie zawsze warto ustawiać opcje na maksimum, bo wtedy obraz robi się nienaturalnie gładki, traci szczegóły. Moim zdaniem, najlepsze efekty uzyskuje się poprzez delikatne, stopniowe stosowanie filtra i wypróbowanie kilku ustawień. W praktyce, nawet w profesjonalnych workflow, odszumianie to podstawa przygotowania zdjęć do druku czy publikacji w internecie. Dobre praktyki branżowe zalecają też, by przed zmniejszeniem rozdzielczości zawsze najpierw wykonać redukcję szumu – wtedy efekt końcowy jest bardziej naturalny. Warto jeszcze wiedzieć, że niektóre nowoczesne metody, takie jak filtry bazujące na sztucznej inteligencji, coraz lepiej radzą sobie z tym problemem – ale klasyczne Filtr/Szum to wciąż podstawa wyjściowa dla każdej osoby pracującej z obrazem cyfrowym.

Pytanie 3

Która ilustracja wskazuje na zastosowanie polecenia Warstwa/Styl warstwy w programie Adobe Photoshop?

A. Ilustracja 2.
Ilustracja do odpowiedzi A
B. Ilustracja 1.
Ilustracja do odpowiedzi B
C. Ilustracja 3.
Ilustracja do odpowiedzi C
D. Ilustracja 4.
Ilustracja do odpowiedzi D
Ilustracja 2 najlepiej pokazuje zastosowanie polecenia Warstwa/Styl warstwy w programie Adobe Photoshop. Chodzi głównie o to, że w Photoshopie za pomocą stylów warstwy (Layer Styles) można uzyskać takie efekty jak cień (Drop Shadow), poświata (Outer/Inner Glow), gradient na tekście, efekt wypukłości (Bevel & Emboss) czy obrys (Stroke). Tutaj wyraźnie widać kombinację kilku tych elementów – tekst ma wypukłość i cień, który daje wrażenie głębi. Z mojego doświadczenia to właśnie takie efekty najczęściej stosuje się przy projektowaniu nagłówków, banerów czy logotypów, bo są szybkie do uzyskania, a wyglądają bardzo profesjonalnie. Standardy branżowe wręcz zalecają korzystanie ze stylów warstwy przy pracy z tekstem, bo zapewniają powtarzalność efektów i pozwalają łatwo edytować wygląd bez destrukcyjnych zmian. Prawie każda agencja graficzna czy nawet freelancerzy najpierw sięgają po style warstw, zanim zaczną kombinować z bardziej złożonymi technikami. Warto wiedzieć, że style warstw są nieniszczące, czyli zawsze można wrócić do pierwotnego wyglądu tekstu i coś poprawić. No i jeszcze taka ciekawostka: większość efektów w stylach warstw można łączyć, przez co powstają naprawdę nietuzinkowe projekty – wystarczy trochę pokombinować z ustawieniami i już! Pomogło mi to nie raz uratować projekt na ostatnią chwilę, więc naprawdę polecam się dokładnie zapoznać z tym narzędziem.

Pytanie 4

Do jakich celów jest używany program Adobe Bridge?

A. do przeglądania i zarządzania zebranymi plikami
B. do przygotowywania prezentacji
C. do zaawansowanej obróbki zdjęć w formacie RAW
D. do tworzenia animacji
Program Adobe Bridge jest zaawansowanym narzędziem, które służy do przeglądania, organizowania i zarządzania plikami multimedialnymi, szczególnie w kontekście pracy z grafiką i zdjęciami. Umożliwia użytkownikom łatwe poruszanie się po dużej liczbie plików, dzięki czemu można efektywnie zarządzać biblioteką zasobów wizualnych. Przykładowo, Adobe Bridge pozwala na tworzenie kolekcji zdjęć, dodawanie metadanych, tagów oraz ocen, co znacząco ułatwia późniejsze wyszukiwanie i klasyfikację plików. W kontekście standardów branżowych, program ten wspiera workflow w profesjonalnym fotografii i grafice, umożliwiając synchronizację z innymi aplikacjami Adobe, co usprawnia proces tworzenia i edycji materiałów. Warto również dodać, że Adobe Bridge obsługuje różnorodne formaty plików, co czyni go wszechstronnym narzędziem w pracy kreatywnej.

Pytanie 5

Skalowanie to proces, który polega na zmianie

A. rozdzielczości bez zmiany rozmiaru obrazu
B. proporcjonalnie obrazu oraz rozdzielczości
C. rozmiaru obrazu bez zmiany rozdzielczości
D. stylu obrazu oraz rozdzielczości
Skalowanie polega na zmianie wielkości obrazu przy zachowaniu stałej rozdzielczości. Oznacza to, że podczas skalowania zmieniamy fizyczne wymiary obrazu, ale liczba pikseli, która go tworzy, pozostaje taka sama, co pozwala na zachowanie jakości wizualnej. Na przykład, w graficznych programach edycyjnych, takich jak Adobe Photoshop, użytkownik może zwiększyć wielkość obrazu w pikselach, nie zmieniając jego rozdzielczości. Takie podejście jest szczególnie istotne w kontekście druku, gdzie rozdzielczość (wyrażona w DPI - punktach na cal) jest kluczowa dla jakości wydruku. W praktyce, jeśli zwiększymy rozmiar obrazu, ale nie zmienimy jego rozdzielczości, możemy uniknąć niepożądanych zniekształceń i rozmycia, co jest częstym problemem przy niewłaściwym skalowaniu. Dobre praktyki w branży graficznej nakazują zawsze podchodzić do skalowania z uwagą na końcowy produkt, aby zapewnić najwyższą jakość wizualną.

Pytanie 6

Firma nabyła zestaw zdjęć na licencji Royalty Free do publikacji drukowanych – ulotek oraz plakatów. Czy można, bez konieczności spełniania dodatkowych warunków, użyć tych materiałów do stworzenia strony internetowej firmy?

A. Nie, ponieważ licencja odnosi się wyłącznie do materiałów drukowanych - ulotek, plakatów
B. Tak, ponieważ licencja umożliwia wykorzystanie zdjęć w każdym celu firmy
C. Nie, firma powinna dodatkowo nabyć prawo do używania zdjęć na stronie internetowej
D. Nie, firma jest zobowiązana poinformować odpowiedni bank grafiki o każdym użyciu zdjęć w jakimkolwiek celu
Spostrzeganie, że wykorzystanie zdjęć zakupionych na licencji Royalty Free na stronie internetowej wymaga dodatkowych uprawnień, jest błędne i opiera się na nieporozumieniu dotyczącym natury tych licencji. Licencje Royalty Free pozwalają na wielokrotne wykorzystanie zdjęć w różnych projektach bez konieczności wykupywania dodatkowych praw czy opłat za użytkowanie, o ile nie narusza się warunków licencji. W praktyce, wiele osób błędnie zakłada, że użycie cyfrowe wymaga oddzielnej zgody, co nie jest prawdą. Kolejnym nieporozumieniem jest twierdzenie, że firma powinna informować bank grafiki o każdym użyciu zdjęć. Większość licencji Royalty Free nie wymaga takiego zawiadamiania, co oznacza, że użytkownik nie musi rejestrować każdego zastosowania zdjęcia. Warto także zauważyć, że ograniczenia dotyczące użycia zdjęć w materiałach jedynie drukowanych są mylne, ponieważ Royalty Free obejmuje zarówno druk, jak i media cyfrowe. Przykłady myślenia o licencjach w sposób zbyt restrykcyjny mogą prowadzić do paraliżu decyzyjnego w firmach, które obawiają się naruszenia praw autorskich, podczas gdy w rzeczywistości mają one prawo do swobodnego wykorzystywania tych materiałów, zachowując zgodność z zasadami licencyjnymi.

Pytanie 7

Która ikona umożliwia tworzenie warstw dopasowania w programie Adobe Photoshop?

Ilustracja do pytania
A. II.
B. III.
C. IV.
D. I.
Wybór niewłaściwej ikony do tworzenia warstw dopasowania w programie Adobe Photoshop może wskazywać na niezrozumienie funkcji i możliwości, jakie oferuje ten program. Ikony oznaczone innymi numerami nie odnoszą się do warstw dopasowania, co może prowadzić do frustracji podczas edycji. Na przykład, niektóre ikony mogą sugerować inne działania, takie jak dodawanie efektów warstwy lub filtrów, które są używane do wprowadzenia zmian bezpośrednio na pikselach obrazu. Takie podejście jest często mylone z ideą warstw dopasowania, które umożliwiają nieinwazyjną edycję. Wybierając niewłaściwą ikonę, użytkownik może nieświadomie zniszczyć oryginalny obraz, co jest sprzeczne z dobrymi praktykami w edycji graficznej. Poprawne zrozumienie narzędzi dostępnych w Photoshopie oraz ich właściwego zastosowania jest kluczowe dla uzyskania wysokiej jakości efektów. Przykładowe błędne rozumowanie to mylenie funkcji, które prowadzi do stałych zmian obrazu. Warto zwrócić uwagę na to, że efekty nałożone bez użycia warstw dopasowania są trudniejsze do korekty, co może skutkować utratą cennych elementów w projekcie.

Pytanie 8

Jaka jest maksymalna liczba wierszy, które można umieścić na jednym slajdzie prezentacji, aby zapewnić jego czytelność?

A. 15 wierszy
B. 20 wierszy
C. 6 wierszy
D. 36 wierszy
Odpowiedź 6 wierszy jest poprawna, ponieważ zachowanie czytelności slajdów w prezentacjach jest kluczowym aspektem efektywnej komunikacji wizualnej. W praktyce, utrzymywanie ograniczonej liczby wierszy na slajdzie pozwala widzom skupić się na najważniejszych informacjach, unikając nadmiaru tekstu, który może prowadzić do rozproszenia uwagi. Standardy dobrej praktyki, takie jak zasady prezentacji od Garr Reynolds czy Nancy Duarte, sugerują, aby slajdy były minimalistyczne i skoncentrowane na kluczowych punktach. Przykładowo, w sytuacji, gdy mamy do czynienia z omawianiem skomplikowanego tematu, zastosowanie maksymalnie 6 wierszy z odpowiednimi grafikami lub diagramami zwiększa zrozumienie i przyciąga wzrok odbiorców. Taki układ sprzyja efektywnemu przyswajaniu wiedzy, szczególnie podczas prezentacji w środowiskach biznesowych i edukacyjnych, gdzie jasność przekazu jest kluczowa.

Pytanie 9

Jaką przestrzeń kolorystyczną rekomenduje się do użycia w Adobe Photoshop?

A. RGB
B. PCS
C. CMYK
D. Skala szarości
Odpowiedź RGB jest prawidłowa, ponieważ przestrzeń barwna RGB (Red, Green, Blue) jest standardem kolorów używanym w większości aplikacji do edycji grafiki, w tym Adobe Photoshop. RGB opiera się na trzech podstawowych kolorach światła, co czyni go idealnym do pracy z wyświetlaczami, które emitują światło. Umożliwia on uzyskanie szerokiego zakresu kolorów i jest szczególnie przydatny w sytuacjach, gdy projektowane są obrazy przeznaczone do publikacji w Internecie lub na innych cyfrowych nośnikach. Przykładowo, dla projektów webowych, takich jak grafiki na strony internetowe czy banery reklamowe, RGB zapewnia lepszą jakość kolorów na ekranach niż inne przestrzenie kolorów. Dobrą praktyką jest zawsze rozpoczynanie pracy w RGB, a następnie konwertowanie do CMYK tylko wtedy, gdy przygotowujemy materiały do druku, co pozwala zachować jak największą jakość kolorów.

Pytanie 10

Do bezprzewodowego przesyłania materiału wideo z telefonu na komputer nie używa się

A. sieci Ethernet.
B. Wi-Fi Direct.
C. sieci WiFi.
D. Bluetooth.
Wybrałeś sieć Ethernet jako technologię, której nie używamy do bezprzewodowego przesyłania wideo z telefonu na komputer, i dobrze, bo Ethernet to standard przewodowy. Kabel z końcówką RJ-45 i gniazdo sieciowe – to podstawa Ethernetu. Połączenie telefon – komputer przez Ethernet fizycznie wymaga kabla, a telefony komórkowe praktycznie nie mają portów RJ-45, bo to nie ta epoka. W praktyce, przesyłanie wideo ze smartfona na komputer opiera się niemal wyłącznie na rozwiązaniach bezprzewodowych: WiFi, Wi-Fi Direct czy Bluetooth. WiFi, czyli komunikacja przez sieć bezprzewodową, umożliwia szybki transfer danych i jest powszechnie używana przy streamingu, np. Miracast, AirPlay czy aplikacje jak VLC. Wi-Fi Direct to trochę taka sieć WiFi, ale bez routera – urządzenia dogadują się bezpośrednio, a prędkości są wystarczające nawet do przesyłania obrazu HD. Bluetooth też pozwala na przesył plików, choć jego przepustowość jest raczej za mała na wideo w dobrej jakości, ale wciąż – jest to komunikacja bezprzewodowa. Ethernet za to, z mojego doświadczenia, przydaje się raczej do połączeń szybkich i stabilnych, ale tylko przewodowych, choć czasem można spotkać adaptery do telefonów, ale do streamingu wideo z telefonu na komputer i tak się ich nie używa. Także, ogólnie rzecz biorąc, wybór Ethernetu jako tej nieużywanej technologii do bezprzewodowego transferu jest zgodny z realiami technicznymi i dobrymi praktykami branży IT.

Pytanie 11

Które narzędzie umożliwia w programie CorelDRAW korzystanie z zawartych w aplikacji clipartów?

Ilustracja do pytania
A. Pędzel chropowaty.
B. Środki artystyczne.
C. Rysunek odręczny.
D. Pędzel rozmazujący.
Narzedzie "Środki artystyczne" w programie CorelDRAW odgrywa kluczową rolę w dostępie do zasobów takich jak cliparty, które stanowią doskonałe wsparcie w procesie tworzenia i edytowania grafiki wektorowej. Cliparty to gotowe elementy graficzne, które mogą być używane w projektach, co znacznie przyspiesza proces twórczy. Używając "Środków artystycznych", użytkownik może łatwo przeszukiwać i wstawiać różnorodne grafiki, co jest szczególnie przydatne w przypadku tworzenia plakatów, ulotek, czy prezentacji. Dzięki nim można szybko wzbogacić projekt o profesjonalnie zaprojektowane elementy, co z kolei podnosi jakość końcowego produktu. Dla profesjonalistów w dziedzinie grafiki komputerowej, umiejętność efektywnego korzystania z clipartów poprzez to narzędzie jest niezbędna i stanowi standardową praktykę w branży. Warto również wspomnieć, że korzystanie z zasobów clipartowych pozwala na zaoszczędzenie czasu, który w przeciwnym razie musielibyśmy poświęcić na tworzenie grafiki od podstaw.

Pytanie 12

Polecenie Filtr/Korekta obiektywu w programie Adobe Photoshop umożliwia

A. usunięcie lub dodanie efektu ziarna.
B. usunięcie lub dodanie efektu winiety.
C. wzmocnienie lub osłabienie parametru balansu bieli.
D. wzmocnienie lub osłabienie parametru ekspozycji.
Photoshop oferuje naprawdę mnóstwo narzędzi do edycji zdjęć, ale trzeba dobrze rozumieć, która funkcja za co odpowiada. Filtr/Korekta obiektywu, jak sama nazwa sugeruje, skupia się na korekcie typowych wad związanych z optyką obiektywu. Jest to zupełnie inne zagadnienie niż usuwanie lub dodawanie ziarna, które raczej pojawia się w filtrach typu „Szum” lub przy symulacji efektów analogowych. Ziarno w cyfrowej fotografii to specjalny efekt, który nie jest bezpośrednio związany z właściwościami optycznymi obiektywu – raczej z czułością matrycy, a w postprodukcji z dedykowanymi filtrami. Ustawienia ekspozycji lub balansu bieli to zupełnie inna para kaloszy – te parametry korygujemy w surowych plikach RAW, a potem w narzędziach takich jak Camera Raw czy Adobe Lightroom. Filtr/Korekta obiektywu nie służy do takich zmian, bo nie wpływa na jasność całego kadru (ekspozycję) ani na temperaturę barwową. W praktyce, mylenie tych funkcji wynika często z pobieżnej znajomości Photoshopa albo z założenia, że „wszystko do poprawy zdjęć jest pod filtrami”. Tak nie jest. Profesjonalista zawsze stara się zrozumieć, gdzie w strukturze programu szukać konkretnych narzędzi i jak je efektywnie wykorzystać. Z mojego doświadczenia wynika, że znajomość różnic między korektą optyczną a stylistycznymi efektami naprawdę przyspiesza i upraszcza workflow. W dobrych praktykach branżowych wyraźnie oddziela się korekcję techniczną (taką właśnie jak winieta, dystorsja czy aberracja) od kreatywnej postprodukcji. Jeśli więc ktoś próbuje zmieniać ekspozycję czy balans bieli przez Filtr/Korekta obiektywu, to trochę szkoda czasu – są do tego lepsze narzędzia, które dają większą kontrolę i precyzję. Ostatecznie, prawidłowe rozróżnienie tych funkcji pozwala na bardziej świadomą i profesjonalną pracę z obrazem.

Pytanie 13

Metoda segmentacji obrazu w Adobe Photoshopnie jest

A. na linii przycinania
B. realizowana narzędziem do cięcia na kawałki
C. oparta na warstwach
D. tworzona automatycznie
Zarówno odpowiedzi dotyczące przycinania na ścieżkach, opartej na warstwach, jak i generowanej automatycznie mogą prowadzić do nieporozumień, jeśli chodzi o metodologię dzielenia obrazu w Adobe Photoshop. Przycinanie na ścieżkach opiera się na tworzeniu zamkniętych kształtów, które definiują obszary do wycięcia. Użytkownicy często mylą tę technikę z narzędziem cięcie na plasterki, nie zdając sobie sprawy, że przycinanie na ścieżkach jest bardziej złożonym procesem, który pozwala na precyzyjne kształtowanie obszarów obrazu przy użyciu ścieżek wektorowych. Z kolei podejście oparte na warstwach umożliwia pracę z różnymi elementami obrazu jako odrębnymi jednostkami, co również nie jest związane z cięciem na plasterki. Automatyczne generowanie plików, na przykład poprzez eksportowanie warstw do plików PNG lub JPEG, jest procesem, który może wydawać się podobny, ale nie jest bezpośrednio związany z techniką cięcia na plasterki. Typowym błędem myślowym, który prowadzi do takich niepoprawnych wniosków, jest mylenie funkcji narzędzi graficznych z ich zastosowaniami w różnych kontekstach. Kluczowe jest zrozumienie, że każda z tych metod ma swoje specyficzne zastosowania i powinna być wykorzystywana zgodnie z wymaganiami projektu.

Pytanie 14

W celu redukcji efektu powstałego na zdjęciu podczas rejestracji obrazu przy ustawieniu zbyt wysokiej wartości czułości matrycy, w programie Adobe Photoshop należy wybrać polecenie

A. Obraz/Dopasowania/Posteryzuj
B. Filtr/Szum
C. Filtr/Inne
D. Obraz/Dopasowania/Filtr fotograficzny
Wybór polecenia Filtr/Szum w Adobe Photoshop to zdecydowanie najskuteczniejsza metoda na zredukowanie efektów powstałych przez zbyt wysoką wartość czułości matrycy, czyli tzw. szumu cyfrowego. Szum pojawia się najczęściej jako losowe, kolorowe lub jasne piksele, które widocznie pogarszają jakość zdjęcia, zwłaszcza przy niedostatecznym oświetleniu lub wysokim ISO. Moim zdaniem, korzystanie z filtrów usuwających szum jest jedną z podstawowych technik obróbki fotograficznej – robię to praktycznie przy każdym zdjęciu z ciemniejszych warunków. W praktyce, narzędzia z tej grupy pozwalają na precyzyjne dostosowanie stopnia wygładzenia obrazu i ochronę istotnych szczegółów, co jest szczególnie ważne w fotografii portretowej czy krajobrazowej. Dobrą praktyką jest używanie redukcji szumu przed innymi korektami, bo nadmierne odszumianie może powodować utratę detali. Warto też wiedzieć, że branżowe standardy obróbki zakładają minimalizowanie szumu już na etapie rejestracji, ale kiedy nie mamy wyjścia, Photoshop daje naprawdę spore możliwości ratowania zdjęć. Dla zaawansowanych użytkowników polecam stosowanie redukcji szumu na warstwie z maską – to pozwala kontrolować, gdzie dokładnie efekt będzie widoczny. Często korzystam też z techniki łączenia kilku ekspozycji, ale jak nie ma czasu, szybki filtr szumu robi robotę.

Pytanie 15

Oprogramowanie CorelDRAW oraz Adobe Illustrator umożliwia

A. wykonanie obiektu z wykorzystaniem krzywych Beziera.
B. wykorzystanie filtrów fotograficznych.
C. wywołanie oraz obróbkę plików RAW.
D. wykonanie korekty tonalnej i barwnej za pomocą warstw dopasowania.
CorelDRAW oraz Adobe Illustrator to programy głównie przeznaczone do tworzenia i edycji grafiki wektorowej. Ich największą siłą – i zarazem powodem, dla którego tak chętnie korzystają z nich projektanci – jest możliwość budowania obiektów za pomocą krzywych Beziera. Te krzywe pozwalają na bardzo precyzyjne kreślenie linii, kształtów, czy liter. Przy projektowaniu logotypów, ikon, ilustracji czy nawet prostych schematów, krzywe Beziera dają pełną kontrolę nad każdym punktem i uchwytem, więc można łatwo uzyskać zarówno proste, jak i bardzo złożone kształty. Z mojego doświadczenia bez krzywych Beziera nie da się zrobić porządnego, skalowalnego projektu, bo właśnie one gwarantują, że obrazek zawsze będzie ostry – bez względu na rozmiar wydruku czy ekranu. To, co szczególnie istotne w branży graficznej, to fakt, że grafika wektorowa stworzona w tych programach jest standardem dla druku wielkoformatowego, cięcia ploterowego oraz projektów, gdzie skalowalność jest kluczowa. W praktyce, niemal każdy element graficzny w Illustratorze czy Corelu oparty jest na krzywych; nawet tekst zamieniony na krzywe można dowolnie modyfikować. Dobre opanowanie pracy z krzywymi Beziera to, moim zdaniem, absolutny fundament dla każdego, kto chce zawodowo zajmować się grafiką wektorową. To nie jest tylko narzędzie dla "artystów" – inżynierowie CAD czy technicy DTP też bardzo często z nich korzystają, bo precyzja i elastyczność są tu naprawdę nie do przecenienia.

Pytanie 16

W trakcie przygotowywania prezentacji multimedialnej, należy najpierw

A. wybrać typ czcionki, która będzie stosowana w prezentacji
B. zdecydować o tle dla prezentacji
C. zebrać i uporządkować materiały, które będą wykorzystane w prezentacji
D. określić główny cel prezentacji
Określenie celu prezentacji jest kluczowym krokiem w przygotowaniu skutecznej prezentacji multimedialnej. Cel definiuje, co chcemy osiągnąć, czy ma to być przekazanie informacji, zainspirowanie do działania, czy może przekonanie odbiorców do określonego stanowiska. Przykładowo, jeśli celem jest edukacja, powinno to wpłynąć na dobór treści oraz stylu komunikacji. W praktyce, dobrze zdefiniowany cel pozwala na skoncentrowanie się na kluczowych informacjach, które będą istotne dla odbiorców. Ponadto, podczas projektowania slajdów możemy dostosować treść, takie jak grafika czy tekst, aby były one zgodne z założonym celem. W branży prezentacji multimedialnych stosuje się też zasady takie jak model ARCS (Attention, Relevance, Confidence, Satisfaction), które pomagają w tworzeniu angażujących prezentacji. Zrozumienie celu również pomaga w ocenie efektywności prezentacji po jej przeprowadzeniu, umożliwiając ewaluację czy cel został osiągnięty.

Pytanie 17

Jakie formaty wykorzystują cyfrowe aparaty do zapisu zdjęć?

A. JPEG, RAW
B. PNG, PSD
C. BMP, GIF
D. XCF, TIFF
Odpowiedź 'JPEG, RAW' jest poprawna, ponieważ oba te formaty są powszechnie stosowane w cyfrowych aparatach fotograficznych do zapisywania zdjęć. Format JPEG (Joint Photographic Experts Group) jest najbardziej popularnym formatem graficznym, który kompresuje zdjęcia w sposób lossy, co oznacza, że część danych jest tracona w celu zmniejszenia rozmiaru pliku. JPEG jest idealny do użycia w aplikacjach internetowych oraz w sytuacjach, gdzie rozmiar pliku ma kluczowe znaczenie, np. w przesyłaniu zdjęć przez e-mail czy publikowaniu ich w sieci. Z drugiej strony, format RAW to niestracony format, który przechowuje wszystkie informacje z matrycy aparatu, co pozwala na bardziej elastyczne edytowanie zdjęć w postprodukcji. Umożliwia to zachowanie większej ilości szczegółów i lepszą kontrolę nad parametrami, takimi jak ekspozycja czy balans bieli. W profesjonalnym fotografowaniu, wybór formatu RAW jest często preferowany, ponieważ daje większą swobodę w edycji. Użycie obu tych formatów - JPEG do codziennych zastosowań oraz RAW do bardziej wymagających projektów - jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży fotograficznej.

Pytanie 18

Jakie oprogramowanie graficzne pozwala na korzystanie z narzędzi do selekcji, rysowania, transformacji oraz edycji kolorów?

A. CorelDRAW oraz Excel
B. Adobe Illustrator oraz PowerPoint
C. Adobe Photoshop i GIMP
D. Paint i Adobe Lightroom
Photoshop i GIMP to naprawdę świetne programy do obróbki grafiki. Mają masę narzędzi, które pomagają w tworzeniu selekcji, rysowaniu czy edytowaniu kolorów. Photoshop jest takim standardem w branży, więc daje możliwość naprawdę precyzyjnego działanie na obrazach. Masz tam różne narzędzia, jak Lasso czy Magic Wand, a także różne pędzle, które ułatwiają robienie skomplikowanych selekcji. Z drugiej strony, GIMP jest darmowy i też ma sporo podobnych funkcji, np. pracę z warstwami czy maskami. Fajnie, że oba programy są wykorzystywane w różnych dziedzinach, od fotografii po projektowanie graficzne. Moim zdaniem warto poznać te narzędzia, bo ich umiejętne użycie przyda się w przyszłej pracy w branży kreatywnej. No i nie zapominaj, że w obu programach możesz korzystać z różnych pluginów i skryptów, co jeszcze bardziej zwiększa ich możliwości i dopasowuje je do osobistych potrzeb.

Pytanie 19

Jaką minimalną pojemność powinien mieć nośnik danych, aby można było zapisać materiał audio oraz wideo o długości 40 minut i przepustowości 8 Mb/s?

A. 3,7 GB
B. 4,7 GB
C. 1,7 GB
D. 2,7 GB
Aby obliczyć minimalną pojemność nośnika pamięci potrzebną do zapisania materiału audio i wideo o długości 40 minut i transmisji 8 Mb/s, należy najpierw przeliczyć całkowitą ilość danych. 8 Mb/s oznacza, że w ciągu jednej sekundy przesyłane jest 8 megabitów. Dla 40 minut, co przekłada się na 2400 sekund (40 minut x 60 sekund), całkowita ilość danych wynosi: 8 Mb/s * 2400 s = 19200 Mb. Przekształcamy megabity na gigabity, dzieląc przez 8, co daje 2400 MB. Następnie przeliczamy megabajty na gigabajty, dzieląc przez 1024, co daje około 2,34 GB. Z uwagi na potrzebę rezerwowania dodatkowej przestrzeni na przyszłe zapisy oraz różnice w formatowaniu danych, praktyka wskazuje, że nośnik pamięci o pojemności 2,7 GB będzie odpowiedni. Taka pojemność jest typowa dla standardowych dysków USB i kart pamięci, co czyni je praktycznym wyborem do przechowywania multimediów. Warto również zauważyć, że standardy branżowe, takie jak MPEG-4, często wykorzystują kompresję, co pozwala na efektywniejsze wykorzystanie dostępnej przestrzeni.

Pytanie 20

Częstotliwość sygnału dźwiękowego nie wpływa na

A. barwę dźwięku
B. wysokość dźwięku
C. rozdzielczość dźwięku
D. widmo dźwięku
Częstotliwość sygnału dźwiękowego ma kluczowe znaczenie dla różnych właściwości dźwięku, co może prowadzić do błędnych wniosków o jej wpływie na inne aspekty. Wysokość dźwięku jest bezpośrednio związana z częstotliwością – dźwięki o wyższej częstotliwości postrzegane są jako wyższe, co jest podstawą skali muzycznej i oceny tonacji. Na przykład, dźwięk o częstotliwości 440 Hz uznawany jest za ton A w muzyce. Barwa dźwięku z kolei wyznaczana jest przez harmoniczne, które są liczbami całkowitymi wielokrotności częstotliwości podstawowej. To oznacza, że różne instrumenty grające tę samą nutę mogą brzmieć inaczej dzięki unikalnemu zestawowi harmonicznych, co jest ściśle związane z ich częstotliwością. Widmo dźwięku, które przedstawia rozkład energii dźwięku w funkcji częstotliwości, również jest determinowane przez częstotliwość, ponieważ to ona decyduje o tym, jakie częstotliwości są obecne w danym sygnale. W związku z tym, rozumienie tych związków jest kluczowe w dziedzinie inżynierii dźwięku, gdzie ważne jest zarówno nagrywanie, jak i przetwarzanie dźwięku. Kluczowym błędem myślowym jest zatem błędne utożsamienie rozdzielczości dźwięku z częstotliwością, co prowadzi do nieporozumień w zakresie jakości dźwięku i jego właściwości."

Pytanie 21

Który z formatów plików audio nie jest formatem dźwiękowym?

A. SWF
B. FLAC
C. WAV
D. MP3
SWF (Shockwave Flash) to format plików, który nie jest dźwiękowym formatem audio, lecz raczej technologią multimedialną wykorzystywaną głównie w graficznych animacjach i interaktywnych aplikacjach w sieci. Został opracowany przez firmę Macromedia i jest często używany do tworzenia animacji oraz interaktywnych treści w Internecie. W przeciwieństwie do MP3, FLAC czy WAV, które są standardowymi formatami audio, SWF może zawierać różnorodne elementy, takie jak grafika, animacje oraz dźwięk, ale jego głównym celem nie jest przechowywanie dźwięku jako priorytetowej funkcji. W praktyce, pliki SWF są szeroko stosowane w grach internetowych oraz aplikacjach edukacyjnych, gdzie istotna jest interaktywność oraz multimedia. To zróżnicowanie zastosowania SWF pokazuje, jak ważne jest zrozumienie różnic między formatami plików, aby móc skutecznie dobierać odpowiednie technologie do realizacji określonych zadań.

Pytanie 22

Aby stworzyć animację poklatkową, należy skorzystać z

A. Adobe Flash
B. Corel Photo-Paint
C. Adobe Illustrator
D. Corel Draw
Adobe Flash to profesjonalne oprogramowanie stworzone do tworzenia animacji oraz interaktywnych treści na stronach internetowych. W kontekście animacji poklatkowej, Flash oferuje szeroki wachlarz narzędzi, które umożliwiają artystom i animatorom precyzyjne kontrolowanie każdej klatki animacji. Dzięki możliwości używania wektorów, animacje tworzone w Flash są skalowalne i mogą być łatwo edytowane. Przykładowo, animatorzy mogą korzystać z funkcji interpolacji, aby automatycznie generować klatki pośrednie między dwoma kluczowymi obrazami. Warto również zauważyć, że Flash wspiera techniki takie jak „tweens”, co oznacza, że animatorzy mogą zaoszczędzić czas, automatyzując ruchy obiektów. Adobe Flash jest zgodny z wieloma standardami internetowymi i jest szeroko stosowany w branży rozrywkowej, co czyni go doskonałym narzędziem do tworzenia atrakcyjnych wizualnie animacji poklatkowych.

Pytanie 23

Technika modelowania w grafice 3D polega na

A. utworzeniu dwuwymiarowego obrazu wyjściowego w formie statycznej lub dynamicznej na podstawie przeanalizowanej sceny.
B. tworzeniu oraz modyfikacji obiektów trójwymiarowych.
C. symulowaniu światła rozproszonego.
D. wykorzystaniu obrazów bitmapowych w celu przedstawienia szczegółów powierzchni obiektów przestrzennych.
W grafice 3D bardzo łatwo pomylić pojęcia, bo proces tworzenia trójwymiarowej sceny to sporo różnych technik, które się przenikają – i każda ma swoją specyficzną rolę. Symulowanie światła rozproszonego dotyczy zupełnie innego etapu, to już faza oświetlenia (lighting) czy renderowania, gdzie program liczy jak światło zachowuje się na powierzchniach i jakie daje cienie, odbicia czy rozproszenie. To, co powstaje wtedy, to efekty wizualne, a nie sama bryła obiektu. Z kolei wykorzystywanie obrazów bitmapowych do przedstawiania szczegółów powierzchni, czyli tzw. teksturowanie, jest nakładaniem tekstur lub map (np. diffuse, bump, normal) na gotową już siatkę 3D. Dzięki temu model wygląda bardziej realistycznie, ale nie zmienia to jego geometrii – tylko dodaje detale wizualne. Tworzenie dwuwymiarowego obrazu wyjściowego to już typowe renderowanie, które zamienia całą zbudowaną scenę 3D na statyczny obraz lub animację, analizując światła, materiały i kamery. Moim zdaniem wiele osób myli te etapy, bo one w praktyce występują często razem w jednym projekcie, ale każdy jest zupełnie inną specjalizacją. Kluczowe jest rozróżnienie – modelowanie to budowanie i modyfikowanie brył, cała reszta to kwestie wyglądu oraz prezentowania finalnej sceny. Z mojego doświadczenia wynika, że skupienie się na właściwym zrozumieniu pipeline’u graficznego naprawdę ułatwia później naukę innych etapów i pozwala uniknąć zamieszania. W branży rozróżnia się specjalistów od modelowania (modeler), teksturowania (texture artist) i od renderingu (lighting/render artist) – to pokazuje, jak różne są to kompetencje.

Pytanie 24

W jakim formacie powinien być zapisany projekt modelu 3D, aby został prawidłowo odczytany przez oprogramowanie do drukarek 3D?

A. CDR
B. STL
C. PDF
D. SVG
Wybór formatu pliku do zapisania projektu modelu 3D jest kluczowy dla zapewnienia poprawnej interpretacji przez oprogramowanie drukarki 3D. Odpowiedzi takie jak PDF, CDR i SVG są błędne, ponieważ każdy z tych formatów został stworzony w innym celu. PDF (Portable Document Format) jest formatem dokumentów, który może zawierać tekst, obrazy oraz inne elementy, ale nie jest zoptymalizowany do przechowywania danych geometrii 3D. Oznacza to, że nie ma on zdolności do przekazywania precyzyjnych informacji o strukturze trójwymiarowej modelu, co jest niezbędne w procesie druku 3D. CDR to format plików używany głównie przez oprogramowanie CorelDRAW, które koncentruje się na grafice wektorowej i nie jest przeznaczony do modelowania 3D. Podobnie SVG (Scalable Vector Graphics) jest formatem plików wektorowych, który jest idealny do tworzenia grafiki 2D, lecz nie obsługuje danych 3D. Poprawne przygotowanie modelu do druku 3D wymaga formatu, który potrafi jednoznacznie zdefiniować jego geometrię, a formaty takie jak STL robią to skutecznie. Wybierając niewłaściwy format, użytkownicy mogą napotkać poważne problemy, takie jak błędne renderowanie, problemy z wydrukiem lub całkowity brak możliwości załadowania modelu do slicera. Zrozumienie, jakie formaty są odpowiednie dla danego zastosowania, jest kluczowe dla efektywnego korzystania z technologii druku 3D.

Pytanie 25

Na zamieszczonym rysunku pokazano metodę formatowania tekstu, która ma na celu poprawę jego czytelności poprzez

Ilustracja do pytania
A. zwiększenie interlinii
B. zmianę wyrównania tekstu
C. zmianę czcionki
D. zwiększenie kerningu
Zwiększenie interlinii to jedna z najprostszych, a zarazem niesamowicie skutecznych metod poprawy czytelności tekstu. Interlinia, czyli odstęp pomiędzy wierszami, sprawia, że oczy mniej się męczą podczas czytania, a tekst nie sprawia wrażenia „ściśniętego”. Moim zdaniem to w ogóle jedna z tych rzeczy, które w praktyce robią największą różnicę w odbiorze informacji – szczególnie przy dłuższych akapitach czy instrukcjach technicznych. Standardy branżowe, takie jak WCAG (Web Content Accessibility Guidelines), rekomendują, by linia tekstu nie była za blisko kolejnej, właśnie po to, by użytkownik – nawet jeśli ma słabszy wzrok – bez problemu mógł prześledzić linijka po linijce. Dobra interlinia pomaga też przy skanowaniu tekstu – łatwiej wtedy wyłapać potrzebne informacje, szybciej się czyta i mniej się gubimy. Często w pracy z dokumentami technicznymi zwiększam interlinię i od razu tekst robi się bardziej 'przyjazny' dla oka – to taki niby drobiazg, ale od razu czuć różnicę. Warto o tym pamiętać nie tylko przy pisaniu dokumentacji, ale też prezentacji czy materiałów szkoleniowych.

Pytanie 26

Aby uzyskać zamglone efekty ruchu wirowego w Photoshopie, najbardziej odpowiednie jest zastosowanie rozmycia

A. polowego
B. soczewkowego
C. powierzchniowego
D. promienistego
Wybór rozmycia powierzchniowego, polowego czy soczewkowego jako narzędzia do tworzenia rozmytych efektów ruchu wirowego jest niewłaściwy, ponieważ każde z tych rozmyć ma inny cel i sposób działania. Rozmycie powierzchniowe, na przykład, działa na zasadzie rozmycia wszystkich pikseli na podstawie ich kolorów, co skutkuje uzyskaniem efektu gładkości, a nie dynamiki. W sytuacji, gdy próbujemy oddać wrażenie ruchu, takie podejście nie tylko nie podkreśla dynamiki, ale może wręcz zniekształcić obraz, nadając mu niepożądany efekt. Rozmycie polowe z kolei, które jest często wykorzystywane w fotografii krajobrazowej, skupia się na tworzeniu efektu głębi ostrości, co w kontekście ruchu nie przynosi oczekiwanych rezultatów, ponieważ nie uwydatnia dynamicznych elementów. Z drugiej strony, rozmycie soczewkowe, które symuluje efekt rozmycia występującego przy użyciu obiektywu, również nie jest odpowiednie w przypadku wirowania, ponieważ koncentruje się na deformacjach kształtów, a nie na wrażeniu ruchu. Typowe błędy myślowe w tym zakresie wynikają z braku zrozumienia specyfiki każdego typu rozmycia oraz ich zastosowania w kontekście ruchu. Kluczowe jest zrozumienie, które efekty najlepiej oddają zamierzony dynamizm, co pozwala na skuteczniejsze tworzenie wizualnych narracji i emocji w obrazach.

Pytanie 27

Jakie oprogramowanie pozwala na stworzenie prezentacji z wykorzystaniem nielinearnej nawigacji oraz układu myśli?

A. Adobe InDesign
B. Adobe Photoshop
C. Prezi Desktop
D. Prezi Viewer
Prezi Desktop to oprogramowanie, które umożliwia tworzenie interaktywnych prezentacji z nielinearną nawigacją oraz układem przypominającym mapę myśli. Kluczową cechą Prezi jest możliwość dynamicznego poruszania się po różnych elementach prezentacji, co pozwala na elastyczne dostosowywanie narracji do potrzeb odbiorców. Dzięki temu, prezentacje nie są ograniczone do linearnego przechodzenia przez slajdy, jak to ma miejsce w tradycyjnych narzędziach takich jak PowerPoint. Użytkownik może nawigować w dowolnym kierunku, co sprzyja lepszemu zrozumieniu złożonych tematów oraz angażuje publiczność. Zastosowanie tego typu nawigacji jest szczególnie przydatne w edukacji, marketingu oraz wszelkich prezentacjach wymagających interakcji z odbiorcami. Dodatkowo, Prezi Desktop umożliwia integrację z różnorodnymi multimediami i grafiką, co wzbogaca wizualną stronę prezentacji. W branży często stosuje się zasady projektowania wizualnego, które sugerują, że interaktywność może znacząco zwiększać zainteresowanie i zapamiętywanie informacji przez odbiorców.

Pytanie 28

Charakterystyczną cechą sekwencyjnej prezentacji multimedialnej są

A. slajdy umożliwiające dowolność przejść pomiędzy sobą
B. slajdy wyświetlane w ustalonej kolejności
C. wstawione różnorodne, liczne wątki akcji
D. wprowadzone przyciski interakcyjne
Sekwencyjna prezentacja multimedialna cechuje się uporządkowanym układem slajdów, które pojawiają się w ustalonej kolejności. Taki system jest istotny dla zapewnienia logicznego przebiegu materiału, co ułatwia jego przyswajanie przez odbiorcę. Zachowanie sekwencji pomaga w utrzymaniu ciągłości narracji, co jest szczególnie użyteczne w edukacji, gdzie konstrukcja wiedzy powinna opierać się na stopniowym wprowadzaniu nowych informacji. Przykładem zastosowania sekwencyjnej prezentacji może być szkolenie online, gdzie każdy slajd dotyczy innego aspektu tematu. W branży multimedialnej istnieją standardy, takie jak SCORM, które promują organizację treści w sposób sekwencyjny, co sprzyja efektywnemu uczeniu się poprzez eliminację chaosu informacyjnego. Dbanie o strukturalność prezentacji jest zgodne z dobrymi praktykami w projektowaniu materiałów edukacyjnych, które powinny być przemyślane i zorganizowane, aby maksymalizować zaangażowanie i zrozumienie uczestników.

Pytanie 29

Który z parametrów definiuje ilość pikseli w poziomie oraz pionie w cyfrowym obrazie?

A. Przepustowość
B. Kompresja
C. Przepływność
D. Rozdzielczość
Rozdzielczość obrazu to po prostu liczba pikseli, które tworzą obraz cyfrowy, zarówno w poziomie, jak i w pionie. To jest bardzo ważne, bo im wyższa rozdzielczość, tym więcej szczegółów widać w obrazie, co od razu przekłada się na jego jakość. Na przykład, jeżeli masz obraz 1920x1080 pikseli (czyli Full HD), to znaczy, że w poziomie jest 1920 pikseli, a w pionie 1080, co razem daje ponad 2 miliony pikseli. W praktyce, rozdzielczość ma duże znaczenie w takich dziedzinach jak fotografia cyfrowa. Wyższa rozdzielczość to większe możliwości w edytowaniu zdjęć i drukowaniu. W branży filmowej czy grach komputerowych rozdzielczość też jest mega ważna, bo wpływa na to, jak realistyczne i ciekawe są efekty wizualne. Ostatnio coraz częściej słyszy się o rozdzielczościach 4K (to 3840x2160) i 8K (7680x4320) w telewizorach i monitorach, więc warto zwracać na to uwagę.

Pytanie 30

W dokumencie hipertekstowym, przy pomocy znacznika , określa się

A. zakończenie nagłówka dokumentu HTML
B. rozpoczęcie nagłówka dokumentu HTML
C. rozpoczęcie dokumentu HTML
D. zakończenie dokumentu HTML
Wybór błędnych odpowiedzi świadczy o niepełnym zrozumieniu struktury dokumentu HTML. Odpowiedzi wskazujące na koniec dokumentu HTML, początek dokumentu, czy koniec nagłówka są nieprecyzyjne w kontekście roli znacznika <HEAD>. Koniec dokumentu HTML oznaczany jest przez znacznik </HTML>, co jednoznacznie definiuje, że wszystkie elementy dokumentu zostały już zdefiniowane. Z kolei początek dokumentu HTML jest sygnalizowany przez znacznik <HTML>, który wskazuje na rozpoczęcie całej struktury dokumentu. Zrozumienie, że <HEAD> dotyczy tylko nagłówka, a nie całego dokumentu, jest kluczowe. Nagłówek z kolei nie kończy się na <HEAD>, ale jest zakończony przez </HEAD>, co również może wprowadzać w błąd. Typowym błędem myślowym jest mylenie kontekstu użycia tagów w HTML - każdy znacznik ma swoją określoną funkcję i miejsce w hierarchii dokumentu. Wiedza o tym, co znajduje się w sekcji nagłówkowej, jest niezbędna do prawidłowego rozumienia, jak struktura HTML wpływa na sposób wyświetlania treści oraz na optymalizację dla wyszukiwarek. Właściwe umiejscowienie i użycie znaczników są fundamentalne dla tworzenia dobrze działających stron internetowych.

Pytanie 31

Aby używać cyfrowych obrazów z przezroczystym tłem w projekcie fotokastu, jakie pliki należy przygotować w odpowiednim formacie?

A. JPEG
B. PNG
C. RAW
D. MPEG
Odpowiedź PNG jest prawidłowa, ponieważ format PNG (Portable Network Graphics) obsługuje przezroczystość, co jest kluczowe przy wykorzystaniu obrazów z przezroczystym tłem w projektach fotokastów. PNG jest formatem stratnym, co oznacza, że kompresja nie wpływa na jakość obrazu, a dodatkowo obsługuje paletę kolorów, różne poziomy przezroczystości oraz zachowuje szczegóły w przypadku grafik z dużą ilością kolorów i detali. W praktyce, jeśli planujesz stworzyć fotokast z obrazami, które mają być nałożone na inne elementy wizualne, PNG zapewni, że tło będzie odpowiednio przezroczyste, co pozwoli na płynne integrowanie obrazów. Przykłady zastosowania obejmują grafikę do prezentacji, które często wymagają dodania logo lub innych elementów graficznych na tle, gdzie istotna jest przezroczystość. Zgodnie z dobrymi praktykami branżowymi, PNG jest preferowanym formatem w projektach graficznych, gdzie jakość i klarowność obrazu są priorytetowe.

Pytanie 32

Która właściwość obrazu cyfrowego nie jest uzależniona od modyfikacji wprowadzanych podczas jego korekcji kolorystycznej?

A. Tonacja obrazu
B. Odwzorowanie kolorów
C. Rozkład jasności na obrazie
D. Tryb koloru
Kiedy mówimy o odwzorowaniu barw, tonacji obrazu i rozkładzie jasności, to wszystko jest ze sobą powiązane. Odwzorowanie barw to tak naprawdę to, jak kolory w obrazie pasują do rzeczywistych kolorów, a ich zmiana to efekt użycia różnych filtrów i narzędzi. Tonacja obrazu? To, jak manipulujesz jasnością i kontrastem, i też się zmienia w trakcie korekcji barwnej, co wpływa na to, jak oglądamy zdjęcie. Rozkład jasności pokazuje, jak jasne lub ciemne są różne fragmenty obrazu - zmienia się to podczas korekcji z powodu zmian w oświetleniu i kontrastach, co z kolei wpływa na postrzeganą głębię. Często jest błąd w myśleniu, że te rzeczy są od siebie niezależne, a tu się mylisz! One są ze sobą bardzo związane, a zmiany w jednym parametrze zawsze wpływają na inne. To ważne, żeby to ogarnąć, bo profesjonalna edycja zdjęć czy postprodukcja wideo wymaga zrozumienia tych wszystkich powiązań.

Pytanie 33

Domena publiczna zawiera zasoby cyfrowe, które nie są objęte ochroną prawną, ponieważ od momentu zgonu twórcy minęło co najmniej

A. 25 lat
B. 70 lat
C. 125 lat
D. 100 lat
Odpowiedź 70 lat jest prawidłowa, ponieważ zgodnie z międzynarodowymi standardami praw autorskich, w tym zgodnie z Konwencją Berneńską, czas ochrony praw autorskich trwa przez życie autora oraz przez 70 lat po jego śmierci. Oznacza to, że po upływie tego okresu, dzieła stają się częścią domeny publicznej, co umożliwia ich swobodne wykorzystywanie bez konieczności uzyskiwania zgody spadkobierców. Przykładem może być literatura klasyczna, jak na przykład dzieła Williama Szekspira czy Fryderyka Chopina, które po upływie 70 lat od śmierci swoich twórców mogą być w pełni wykorzystywane, adaptowane i publikowane bez obaw o naruszenie praw autorskich. W praktyce, artyści, twórcy i badacze mogą czerpać z tych zasobów, aby tworzyć nowe dzieła, co przyczynia się do rozwoju kultury i sztuki. Dzięki przestrzeganiu tych zasad, rozwija się także innowacyjność i współpraca w obszarze twórczości.

Pytanie 34

Zastosowanie usług komercyjnej firmy hostingowej do publikacji strony internetowej oznacza

A. brak możliwości dostępu do jakiejkolwiek bazy danych
B. automatyczne wyświetlanie na witrynie licznych reklam, które są niepowiązane z treścią serwisu
C. brak wsparcia dla języków skryptowych oraz ograniczenia w transferze
D. możliwość korzystania z serwera bazy danych, na przykład MySQL
Opublikowanie strony internetowej przy użyciu komercyjnych usług hostingowych zazwyczaj wiąże się z dostępem do serwera bazy danych, takiego jak MySQL. To kluczowy element umożliwiający dynamiczne zarządzanie treścią witryny, co jest szczególnie istotne w przypadku aplikacji webowych i stron opartych na systemach zarządzania treścią (CMS) takich jak WordPress czy Joomla. Dzięki dostępowi do bazy danych, możliwe jest przechowywanie i przetwarzanie informacji, co pozwala na interaktywność oraz personalizację doświadczeń użytkowników. Na przykład, w sklepie internetowym bazy danych umożliwiają przechowywanie informacji o produktach, użytkownikach oraz zamówieniach, co jest niezbędne do prawidłowego funkcjonowania e-commerce. W kontekście najlepszych praktyk branżowych, zaleca się, aby wybierać usługodawców hostingowych, którzy oferują solidne wsparcie dla baz danych oraz mechanizmy ich zabezpieczania, co zwiększa niezawodność i bezpieczeństwo operacji.

Pytanie 35

Na ilustracji przedstawiono

Ilustracja do pytania
A. majuskuły.
B. szeryfowy krój pisma.
C. bezszeryfowy krój pisma.
D. wersaliki.
Wybór innej odpowiedzi może wynikać z mylnego zrozumienia terminów używanych w typografii. Majuskuły, czyli wielkie litery, są jedynie formą zapisu liter i nie odnoszą się do stylu pisma. Odpowiedzi takie jak wersaliki, które również są dużymi literami używanymi zazwyczaj na początku wyrazów, nie mają nic wspólnego z charakterystyką kroju pisma, co oznacza, że nie można ich mylić z rodzajami krojów typograficznych. Bezszeryfowe kroje pisma są projektowane tak, aby nie miały ozdobnych elementów na końcach liter, co w wielu przypadkach czyni je bardziej nowoczesnymi i minimalistycznymi, ale nie są one w stanie zapewnić takiej samej czytelności jak ich szeryfowe odpowiedniki w kontekście dłuższych tekstów. Typowe błędy myślowe mogą obejmować przenoszenie cech jednego stylu liternictwa do innego bez zrozumienia ich fundamentalnych różnic. Zrozumienie różnicy między typami krojów pisma jest kluczowe dla każdego, kto zajmuje się projektowaniem wizualnym, ponieważ niewłaściwy wybór może znacząco wpłynąć na odbiór treści. Warto zatem zgłębiać te zagadnienia oraz znać podstawowe zasady typograficzne, aby podejmować świadome decyzje projektowe.

Pytanie 36

Jaki element konstrukcji odróżnia cyfrowy aparat fotograficzny od jego analogowego odpowiednika?

A. Wizjer
B. Wyświetlacz LCD do przeglądania zdjęć
C. Mechanizm uruchamiania migawki
D. Obiektyw
Wyświetlacz LCD w cyfrowych aparatach fotograficznych stanowi kluczowy element odróżniający je od ich analogowych odpowiedników. To innowacyjne rozwiązanie pozwala na natychmiastowy podgląd zrobionych zdjęć oraz nawigację po menu aparatu. Dzięki wyświetlaczom LCD użytkownicy mogą szybko przeglądać, edytować oraz zarządzać zdjęciami, co zwiększa efektywność pracy i komfort użytkowania. W praktyce, wyświetlacze LCD w nowoczesnych aparatach często oferują dodatkowe funkcje, takie jak możliwość fotografowania w trybie podglądu na żywo, co umożliwia lepsze kadrowanie i ustawienie ostrości. Ponadto, wyświetlacze te są często dotykowe, co znacząco ułatwia interakcję z urządzeniem. W kontekście standardów branżowych, obecność wyświetlaczy LCD staje się normą w większości cyfrowych aparatów, co odzwierciedla zmianę w podejściu do fotografii, gdzie wygoda użytkownika oraz natychmiastowy dostęp do efektów pracy stają się priorytetami dla producentów. Warto również zauważyć, że w analogowych aparatach brak wyświetlacza LCD wymuszał czekanie na wywołanie filmu, co mogło być czasochłonne i kosztowne.

Pytanie 37

Jaki kolor reprezentuje kod #FFFFFF w systemie szesnastkowym?

A. Ciemnoszary
B. Zielony
C. Czarny
D. Biały
Zapis #FFFFFF w kodzie szesnastkowym reprezentuje kolor biały. W systemie kolorów RGB, który jest powszechnie używany w projektowaniu stron internetowych oraz grafice komputerowej, kolor biały uzyskuje się poprzez połączenie maksymalnych wartości czerwonego, zielonego i niebieskiego, czyli 255 dla każdego z tych kolorów. Zapis szesnastkowy #FFFFFF wskazuje, że wartości RGB są równe (255, 255, 255). Zastosowanie koloru białego jest powszechne w różnych kontekstach, takich jak tła stron internetowych, gdzie biały kolor zapewnia czytelność tekstu czarnego lub ciemnego. W standardach webowych, takich jak WCAG (Web Content Accessibility Guidelines), zaleca się, aby kontrast między tłem a tekstem był wystarczający, co czyni biały kolor często preferowanym wyborem. Ponadto, w projektowaniu graficznym biel często symbolizuje czystość, przestronność i nowoczesność, co czyni go kluczowym kolorem w wielu paletach barw.

Pytanie 38

Cechami obiektów w grafice wektorowej są:

A. możliwość skalowania bez utraty jakości, skomplikowana konwersja do grafiki rastrowej
B. możliwość skalowania bez utraty jakości, szybka i łatwa konwersja do grafiki rastrowej
C. powiększanie z utratą jakości, skomplikowana konwersja do grafiki rastrowej
D. powiększanie z utratą jakości, szybka i łatwa konwersja do grafiki rastrowej
Właściwości grafiki wektorowej są kluczowe dla wielu zastosowań w projektowaniu i tworzeniu wizualizacji. Odpowiedź wskazująca na możliwość skalowania bez utraty jakości jest prawidłowa, ponieważ grafika wektorowa oparta jest na matematycznych równaniach i wektorach, co pozwala na dowolne zmiany rozmiaru bez degradacji obrazu. Przykładem zastosowania tej właściwości jest tworzenie logo, które musi wyglądać dobrze w różnych formatach, od wizytówek po billboardy. Dodatkowo, szybka i prosta konwersja do grafiki rastrowej sprawia, że wektory można łatwo przygotować do użycia w mediach internetowych czy drukowanych, gdzie często wymagana jest inna forma obrazu. Standardy takie jak SVG (Scalable Vector Graphics) są powszechnie stosowane do tworzenia interaktywnych i responsywnych grafik w sieci, co również potwierdza znaczenie tej cechy w dzisiejszym projektowaniu. Należy pamiętać, że grafika wektorowa jest szczególnie przydatna w przypadku ilustracji, typografii i prostych grafik, których detale są niezbędne w różnych kontekstach.

Pytanie 39

W oprogramowaniu do obróbki grafiki rastrowej nie występują

A. filtry fotograficzne.
B. filtry artystyczne.
C. mieszanie kanałów.
D. kanał lewy i prawy.
Wybór opcji „kanał lewy i prawy” jako tej, która nie występuje w oprogramowaniu do obróbki grafiki rastrowej, jest jak najbardziej trafny. W aplikacjach takich jak Photoshop, GIMP czy Affinity Photo pracujemy najczęściej na kanałach barw podstawowych, czyli RGB (czerwony, zielony, niebieski) albo CMYK (drukarskie: cyjan, magenta, żółty, czarny). Nie ma tam pojęcia „kanał lewy i prawy” – to raczej termin spotykany w kontekście dźwięku lub projektowania przestrzennego audio, gdzie manipulujemy kanałami stereo. W grafice rastrowej kanały oznaczają składowe kolorów lub przezroczystość (kanał alfa). Takie narzędzia jak filtry artystyczne czy fotograficzne są na porządku dziennym i pozwalają na szybkie przekształcanie obrazów, na przykład nadanie im stylu szkicu, obrazu olejnego czy korekcję balansu bieli. Mieszanie kanałów to bardzo zaawansowana funkcja, dzięki której możemy uzyskać nietypowe efekty kolorystyczne, np. tworząc zdjęcia czarno-białe o konkretnym nastroju lub wyciągając detale z różnych barw. Dlatego właśnie nie spotykamy „kanałów lewego i prawego” w grafice rastrowej – to po prostu nie ta dziedzina. Warto o tym pamiętać, bo rozumienie, z jakimi kanałami pracujemy, pozwala lepiej kontrolować końcowy efekt naszej pracy. Z mojego doświadczenia znajomość tych podstawowych pojęć bardzo pomaga, kiedy zaczynamy korzystać z zaawansowanych funkcji w programach graficznych.

Pytanie 40

Jaką barwę uzyskuje się w syntezie addytywnej po połączeniu świateł czerwonego oraz zielonego?

A. Purpurową
B. Niebieskozieloną
C. Żółtą
D. Białą
Odpowiedź 'żółta' jest poprawna, ponieważ w addytywnej syntezie barw, czyli w modelu opartym na dodawaniu różnych źródeł światła, połączenie światła czerwonego z zielonym generuje tę właśnie barwę. Czerwone światło ma długość fali w zakresie około 620-750 nm, a zielone około 495-570 nm. Kiedy oba te źródła są połączone, w wyniku zjawiska addytywnego tworzy się wrażenie wizualne barwy żółtej, co jest kluczowym zagadnieniem w teorii kolorów. Praktyczne zastosowanie tej wiedzy można zaobserwować w wielu dziedzinach, w tym w technologii wyświetlaczy, gdzie systemy RGB (czerwony, zielony, niebieski) są używane do tworzenia pełnego spektrum kolorów. Również w oświetleniu LED, projektorach i wielu innych zastosowaniach wizualnych zrozumienie tej zasady jest niezbędne do precyzyjnego odwzorowania barw. Wiedza ta opiera się na standardach takich jak sRGB, które definiują zakres kolorów i ich odwzorowanie w różnych technologiach.