Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik reklamy
  • Kwalifikacja: PGF.08 - Zarządzanie kampanią reklamową
  • Data rozpoczęcia: 9 grudnia 2025 09:52
  • Data zakończenia: 9 grudnia 2025 10:18

Egzamin zdany!

Wynik: 25/40 punktów (62,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Firma skoncentrowana na marketingu informuje swoich klientów o działaniach, które podejmuje. Elementem marketingowej mieszanki 4P, stanowiącym rodzaj komunikacji między przedsiębiorstwem a rynkiem, jest

A. sprzedaż osobista
B. promocja
C. dystrybucja
D. reklama
Promocja to naprawdę ważny element w marketingu, wchodzi w skład tych czterech podstawowych rzeczy, które nazywamy 4P. To takie działania, które mają pokazać klientom, co mamy do zaoferowania, chodzi o nasze produkty i usługi. W ramach promocji mamy różne opcje, jak reklamy, różne akcje sprzedażowe, public relations czy sprzedaż osobista. Dzięki promocji można budować świadomość marki i pozytywny wizerunek, a także zachęcać ludzi do kupowania. Na przykład, kampania reklamowa nowego produktu, gdzie leci reklama w telewizji i w mediach społecznościowych, to świetny sposób na dotarcie do ludzi. Ważne, żeby dobrze to wszystko zaplanować, żeby trafić do właściwej grupy docelowej. Współczesne firmy często łączą różne techniki promocji, bo to pozwala na osiągnięcie lepszych rezultatów, zarówno w komunikacji, jak i sprzedaży. To wszystko opiera się na podejściu skupionym na kliencie, które jest teraz podwaliną marketingu.

Pytanie 2

Ile wynosi intensywność telewizyjnej kampanii reklamowej, której parametry scharakteryzowano w przedstawionej tabeli?

ParametrWartość parametru
Koszt kampanii160 000,00 zł
Zasięg kampanii80%
Częstotliwość kampanii2
A. 160 GRP
B. 128 000 GRP
C. 2 000 GRP
D. 40 GRP
Niewłaściwe odpowiedzi na to pytanie mogą wynikać z nieporozumień dotyczących definicji zasięgu i częstotliwości w kontekście kampanii reklamowych. Często mylone jest również znaczenie GRP z innymi wskaźnikami, co prowadzi do błędnych obliczeń. Przykładowo, odpowiedzi takie jak 40 GRP czy 2 000 GRP mogą sugerować, że osoba obliczająca zasięg lub częstotliwość nie uwzględniła ich właściwych wartości. Możliwe, że zasięg został pomyłkowo potraktowany jako wartość całkowita, a nie procentowa, co prowadzi do zauważalnych różnic w wynikach. Inne odpowiedzi, jak 128 000 GRP, mogą wskazywać na brak zrozumienia skali tego wskaźnika, ponieważ GRP zazwyczaj nie przyjmuje tak wysokich wartości w kontekście standardowych kampanii telewizyjnych. Aby poprawnie obliczyć GRP, konieczne jest również zrozumienie, że wskaźnik ten jest skorelowany z efektywnością działań reklamowych, a jego interpretacja wymaga zarówno analizy zasięgu, jak i częstotliwości. Wartości GRP są użyteczne w estymacji wpływu kampanii, ale tylko wtedy, gdy są właściwie obliczone i zinterpretowane. Dlatego umiejętność prawidłowego przeliczania i analizy GRP jest kluczowa dla każdego specjalisty zajmującego się marketingiem i reklamą.

Pytanie 3

Którą nazwę nosi kod zamieszczony na rysunku?

Ilustracja do pytania
A. QR
B. EAN-8
C. Kreskowy
D. EAN
Kod przedstawiony na rysunku to QR, czyli Quick Response Code. To dwuwymiarowy (2D) kod matrycowy, który pozwala na szybką identyfikację i przekazywanie rozmaitych danych, takich jak adresy URL, tekst, dane kontaktowe czy nawet konfiguracje WiFi. Z mojego doświadczenia, QR kody są super praktyczne, bo można je błyskawicznie odczytać praktycznie każdym smartfonem – wystarczy zwykła aplikacja aparatu. W branży handlowej i logistycznej kody QR stały się niemal standardem, bo umożliwiają błyskawiczne przekierowanie na strony internetowe, identyfikację produktów czy weryfikację autentyczności dokumentów. Co ciekawe, kod QR można łatwo wygenerować samemu, korzystając z darmowych narzędzi online, a jego pojemność na dane jest nieporównywalnie wyższa niż tradycyjnych kodów kreskowych. Moim zdaniem, znajomość QR to podstawa – szczególnie jeśli ktoś myśli o pracy w IT, usługach czy marketingu. Kod QR jest też opisany w normie ISO/IEC 18004, co gwarantuje uniwersalność i kompatybilność systemów. Używanie tego typu kodów sprawdza się świetnie wszędzie tam, gdzie liczy się szybki dostęp do informacji i automatyzacja procesów. Nie tylko w sklepach – nawet na biletach komunikacji miejskiej, w muzeach czy na ulotkach spotkasz QR. Warto wiedzieć, że ten kod został zaprojektowany z myślą o odporności na uszkodzenia, więc nawet częściowo zniszczony zazwyczaj daje się odczytać.

Pytanie 4

Rozważając zalecenia strategiczne dotyczące usług reklamowych oferowanych przez agencję, w kolumnie związanej z netto przepływami pieniężnymi znajduje się zapis: "wysoka nadwyżka umożliwiająca finansowanie innych usług". Do jakiej kategorii z macierzy BCG to się odnosi?

A. znaki zapytania
B. gwiazdy
C. psy
D. dojne krowy
Odpowiedź 'dojne krowy' jest poprawna, ponieważ w kontekście macierzy BCG (Boston Consulting Group Matrix) oznacza segmenty rynku, które generują stabilne i wysokie przepływy pieniężne, a jednocześnie mają niską stopę wzrostu. W przypadku usług reklamowych, jeżeli przepływy pieniężne netto są wysokie, to oznacza, że produkty lub usługi w tej kategorii są dojrzałe i cieszą się stabilnym popytem. Przykładem mogą być tradycyjne usługi reklamowe, takie jak reklama w prasie, które pomimo spadku popularności w erze cyfrowej wciąż generują zyski. Firmy powinny inwestować nadwyżki finansowe z tych segmentów w rozwój innowacyjnych usług (np. reklama internetowa), co jest zgodne z najlepszymi praktykami zarządzania strategicznego. Umożliwia to zrównoważony rozwój i dywersyfikację oferty, co jest kluczowe dla długofalowego sukcesu agencji reklamowych.

Pytanie 5

Którego elementu oznaczonego znakiem zapytania brakuje w załączonym cenniku reklamy internetowej?

SERWISYBILLBOARD RECTANGLE SKYSCRAPEREXPAND BILLBOARD EXPAND SKYSCRAPERTOPLAYER BRANDMARK POP-UPBOX REKLAMOWY 314x210INTERSTITIAL
?
Strona główna90,00 zł140,00 zł150,00 zł150,00 zł180,00 zł
Run-On-Site60,00 zł70,00 zł80,00 zł-90,00 zł
Serwisy z I poziomu cenowego135,00 zł210,00 zł240,00 zł320,00 zł
Serwisy z II poziomu cenowego80,00 zł90,00 zł100,00 zł120,00 zł
A. Liczby emisji.
B. Autora reklamy.
C. Miejsca na stronie serwisu.
D. Nazwy produktu reklamowego.
Liczba emisji jest kluczowym elementem cennika reklamy internetowej, ponieważ określa, jak często reklama będzie wyświetlana użytkownikom. To ważna informacja zarówno dla reklamodawców, jak i wydawców, ponieważ wpływa na strategię marketingową i budżet. W standardowych cennikach reklamowych liczba emisji pozwala na oszacowanie zasięgu kampanii oraz skuteczności poszczególnych formatów reklamowych. Na przykład, jeśli reklama ma być emitowana 1000 razy, reklamodawca może ocenić, czy koszty są adekwatne do oczekiwanych rezultatów. W praktyce, wiedza o liczbie emisji pomaga w planowaniu kampanii, pozwala na optymalizację wydatków oraz umożliwia dokładniejsze prognozowanie ROI (zwrotu z inwestycji). Zgodnie z najlepszymi praktykami branżowymi, cenniki powinny zawierać takie informacje, aby umożliwić reklamodawcom podejmowanie świadomych decyzji. Brak danych dotyczących liczby emisji może prowadzić do nieefektywnej alokacji budżetu reklamowego oraz niezadowalających wyników kampanii.

Pytanie 6

Który z aspektów komunikacji firmy z klientem odnosi się do nadawania przez klienta konkretnego znaczenia słowom, obrazom oraz symbolom użytym w materiałach reklamowych?

A. Dekodowanie
B. Kodowanie
C. Reakcja
D. Odbiór
Wybór innych elementów procesu komunikacji, takich jak kodowanie, reakcja czy odbiór, nie oddaje właściwie istoty procesu dekodowania. Kodowanie to etap, w którym nadawca tworzy komunikat, przekształcając swoje myśli w słowa, obrazy czy symbole, co oznacza, że dotyczy on bardziej twórczej strony komunikacji, a nie interpretacji ze strony odbiorcy. Reakcja odnosi się do odpowiedzi, jaką odbiorca formułuje po dekodowaniu komunikatu, co sugeruje, że jest to rezultat dekodowania, a nie jego część. Odbiór natomiast skupia się na fizycznym przyjęciu komunikatu przez odbiorcę, co nie obejmuje procesu interpretacji znaczenia. Te koncepcje są często mylone, co prowadzi do nieporozumień dotyczących naturalnego przebiegu komunikacji. Kluczowym aspektem jest zrozumienie, że komunikacja to dwustronny proces, w którym dekodowanie odgrywa fundamentalną rolę w zrozumieniu intencji nadawcy. Właściwe dekodowanie wymaga od odbiorcy znajomości kontekstu kulturowego, językowego oraz osobistego, co czyni ten proces złożonym. Zrozumienie różnicy między tymi elementami jest niezbędne dla efektywnej komunikacji i skutecznych strategii marketingowych.

Pytanie 7

Mały zakład krawiecki funkcjonuje w dużym kompleksie mieszkaniowym, gdzie znajduje się jeszcze jedna firma krawiecka będąca konkurencją. W tej sytuacji przedsiębiorstwo powinno przede wszystkim stosować

A. reklamę internetową
B. ulotki reklamowe
C. spoty radiowe
D. billboardy
Ulotki reklamowe są skutecznym narzędziem promocji dla małych zakładów krawieckich, zwłaszcza w lokalnych społecznościach. Ich nieskomplikowany format pozwala na szybkie dotarcie do mieszkańców osiedla, co jest kluczowe w kontekście bliskiej konkurencji. Ulotki można rozdać w najbliższej okolicy, na przykład pod blokami, co sprawia, że oferta staje się bezpośrednio dostępna dla potencjalnych klientów. Dobrą praktyką jest zaprojektowanie ulotki w sposób wyróżniający się wizualnie oraz informacyjnie, aby przyciągnąć uwagę odbiorców. Warto także umieścić w ulotkach informacje dotyczące specjalnych promocji oraz unikalnych usług, które odróżniają zakład od konkurencji. Ulotki mogą również zawierać kody rabatowe, co zachęca do natychmiastowego skorzystania z oferty. W związku z tym, wykorzystanie ulotek reklamowych wpisuje się w przede wszystkim lokalny marketing, co jest zgodne z rekomendacjami branżowymi dotyczącymi promocji małych i średnich przedsiębiorstw.

Pytanie 8

Którą wysokość budżetu reklamowego na rok 2020 powinna była przyjąć spółka Alfa, jeżeli stosowała metodę procenta z obrotu i w okresie 2015-2020 przyjęła stałą relację wydatków na reklamę w stosunku do osiągniętych przychodów?

Ilustracja do pytania
A. 2 925,00 zł
B. 2 875,00 zł
C. 2 850,00 zł
D. 2 900,00 zł
W analizowanym zadaniu kluczowe znaczenie ma zrozumienie, w jaki sposób stosuje się metodę procenta z obrotu przy planowaniu budżetu reklamowego. Często popełnianym błędem jest przyjęcie, że wzrost przychodów powinien prowadzić do liniowego, arbitralnego wzrostu budżetu, bez powiązania z rzeczywistą, stałą proporcją z poprzednich lat. Takie podejście odrywa się od rzeczywistości zarządzania finansami marketingowymi. W praktyce branżowej przyjęcie innej wartości niż wynikająca z faktycznej relacji procentowej prowadzi do zaniżenia lub przeszacowania środków. Jeżeli ktoś wybrał 2 850 zł lub 2 875 zł, to prawdopodobnie sugerował się różnicą kwotową z lat poprzednich, myśląc, że budżet rośnie o taką samą kwotę jak rok wcześniej. To jednak nie jest właściwy tok myślenia, bo dynamika przychodów nie zawsze jest liniowa, a metoda procentowa wymaga zachowania proporcji – nie stosowania stałej kwoty przyrostu. Z kolei wskazanie 2 925 zł to typowy przykład zaokrąglenia do wyższej kwoty, być może z przeświadczeniem, że przychody rosną szybciej niż budżet. To także nie jest właściwe, bo przeczy zasadzie stałości procentowej relacji marketingowych do przychodów. Profesjonalne podejście wymaga wyliczenia średniej relacji z przeszłości i zastosowania jej do aktualnych przychodów – to pozwala na racjonalne i przewidywalne zarządzanie wydatkami promocyjnymi. Warto pamiętać, że każda większa rozbieżność od tej metody może prowadzić do problemów ze skutecznością kampanii reklamowych lub niepotrzebnego zamrożenia środków, a także utrudniać ocenę efektywności działań marketingowych.

Pytanie 9

Pierwszym etapem procesu podejmowania decyzji zakupowych u klientów jest

A. uświadomienie potrzeby.
B. ocena alternatyw.
C. zapoznanie się z ofertą w gazetce reklamowej.
D. ocena porównawcza.
Uświadomienie potrzeby to kluczowy moment w procesie podejmowania decyzji zakupowych, bo bez tej iskry w głowie klienta cała reszta po prostu się nie wydarzy. Tak to wygląda praktycznie: najpierw człowiek orientuje się, że czegoś mu brakuje, coś się zepsuło, coś by się przydało – i nagle pojawia się taka wewnętrzna motywacja, żeby zacząć szukać rozwiązania. W branży mówi się wręcz, że uświadomienie potrzeby jest punktem zapalnym całego procesu zakupowego. Standardowe modele, np. klasyczny schemat pięcioetapowy (używany w marketingu od lat), zawsze startują właśnie od tej fazy. Potem dopiero klient zaczyna zbierać informacje, porównywać alternatywy, analizować oferty czy oceniać, co mu się najbardziej opłaca. Praktycznie każda reklama, która naprawdę działa, stara się właśnie zagrać na tym etapie – czasem nawet buduje potrzebę tam, gdzie wcześniej jej nie było. W moim odczuciu, jeśli dobrze rozumiesz, jak działa ten pierwszy krok, to już masz duży plus w sprzedaży i marketingu. Warto też pamiętać, że uświadomienie potrzeby nie zawsze jest oczywiste – czasem klient długo to w sobie tłumi albo nawet nie umie tego nazwać, i dopiero konkretna sytuacja, impuls z zewnątrz (np. reklama, podpowiedź znajomego) to uruchamia. Sztuką jest umieć ten moment wyłapać i odpowiednio na niego zareagować. Takie podejście jest zgodne ze wszystkimi podręcznikami do podstaw marketingu i sprzedaży – moim zdaniem nie ma co szukać dróg na skróty.

Pytanie 10

Agencja wykorzystuje metodę wyliczania marży "od sta". Oblicz wartość marży agencji, jeśli cena netto kampanii reklamowej wynosi 3 000,00 zł, a marża wynosi 30%?

A. 900,00 zł
B. 1 590,00 zł
C. 690,00 zł
D. 3 900,00 zł
Odpowiedź 900,00 zł jest jak najbardziej trafna. Kiedy obliczamy marżę 'od sta', to musimy użyć procentu marży w stosunku do ceny netto. W tym przypadku, cena netto projektu reklamowego wynosi 3 000,00 zł, a marża to 30%. Żeby policzyć marżę, wystarczy pomnożyć cenę netto przez procent marży w postaci dziesiętnej. Czyli 3 000,00 zł razy 0,30 to właśnie 900,00 zł. Tego typu obliczenia są powszechne w reklamie i w wielu branżach, gdzie ustalanie cen ma ogromne znaczenie. Zrozumienie tego procesu ma kluczowe znaczenie, bo wpływa na zarządzanie finansami i podejmowanie decyzji cenowych. Warto pamiętać, że dobrze obliczona marża wpływa na rentowność projektów i konkurencyjność na rynku.

Pytanie 11

Na wykresie przedstawiony został cykl życia napoju ABC. Jaki cel przekazu reklamowego powinien zostać zrealizowany przez intensywną reklamę pionierską w pierwszej fazie cyklu?

Ilustracja do pytania
A. Przekonywanie do produktu.
B. Przypominanie produktu.
C. Porównywanie z innymi produktami.
D. Zapoznawanie z produktem.
Intensywna reklama pionierska w pierwszej fazie cyklu życia produktu ma kluczowe znaczenie dla wprowadzenia innowacyjnych rozwiązań na rynek. Celem tego typu kampanii jest przede wszystkim zapoznanie konsumentów z nowym produktem, co jest niezbędne do zbudowania podstaw świadomości marki. W praktyce, firmy często wykorzystują różnorodne kanały reklamowe, takie jak media społecznościowe, telewizja czy reklama zewnętrzna, aby dotrzeć do jak najszerszej grupy odbiorców. Przykładem może być wprowadzenie na rynek nowego napoju energetycznego, gdzie kampania skupia się na prezentacji jego unikalnych właściwości, składników oraz korzyści zdrowotnych, co pozwala konsumentom zrozumieć, co odróżnia ten produkt od innych dostępnych na rynku. Dobrą praktyką jest również organizowanie degustacji lub eventów, które umożliwiają bezpośredni kontakt z produktem, co z kolei zwiększa jego rozpoznawalność i zainteresowanie. Kluczowe jest, aby na tym etapie nie tylko informować o produkcie, ale także wzbudzać emocje i skojarzenia, które mogą przyciągnąć klientów i zachęcić ich do spróbowania nowego produktu.

Pytanie 12

Przedstawiony na planszy tekst został napisany z wykorzystaniem czcionki

Ilustracja do pytania
A. jednoelementowej bezszeryfowej.
B. jednoelementowej z szeryfami skrytymi.
C. dwuelementowej bezszeryfowej.
D. dwuelementowej z szeryfami belkowymi.
Wybór nieprawidłowej odpowiedzi może wynikać z nieporozumienia dotyczącego klasyfikacji czcionek oraz ich właściwości. Czcionki bezszeryfowe, jak na przykład Arial czy Helvetica, są popularne w środowiskach cyfrowych, gdyż oferują nowoczesny i minimalistyczny wygląd, ale nie mają szeryfów, które zwiększają czytelność, szczególnie w dłuższych tekstach. Odpowiedzi sugerujące czcionki jednoelementowe odnoszą się do typów, które mają tylko jedną grubość linii, co ogranicza możliwości typograficzne i nie pozwala na wyraziste oddzielanie nagłówków od treści. W kontekście projektowania graficznego, takie ograniczenia mogą prowadzić do monotonności wizualnej, co jest niepożądane w materiałach reklamowych czy informacyjnych. Zrozumienie różnic między czcionkami, a także ich zastosowaniem w różnych mediach, jest kluczowe dla skutecznej komunikacji wizualnej. Każdy projekt powinien być przemyślany tak, aby czcionki wspierały przekaz, a nie go osłabiały, dlatego ważne jest, aby unikać błędnych wyborów typograficznych, które mogą zniekształcać zamierzony efekt. Typowe błędy myślowe w tej kwestii obejmują mylenie estetyki z funkcjonalnością oraz niedocenianie znaczenia czcionek w kontekście ich zastosowania w różnych rodzajach mediów.

Pytanie 13

Wyrażenie, które powinno przyciągnąć uwagę odbiorcy do reklamy, nazywane jest

A. nośnikiem reklamy
B. spotem reklamowym
C. formatem reklamy
D. sloganem reklamowym
Slogan reklamowy to krótka, chwytliwa fraza, która ma na celu przyciągnięcie uwagi odbiorcy oraz zapadnięcie w pamięć. Jest to kluczowy element każdej kampanii reklamowej, ponieważ dobrze skonstruowany slogan potrafi skutecznie komunikować główną ideę marki oraz jej wartości. Przykładem może być slogan 'Just Do It' marki Nike, który nie tylko motywuje do działania, ale również doskonale oddaje filozofię firmy. Slogany powinny być zrozumiałe, emocjonalne i łatwe do zapamiętania. W branży reklamowej stosuje się różne techniki, aby stworzyć efektywny slogan, takie jak rymy, alliteracje czy grę słów. Warto również zwrócić uwagę na to, że dobry slogan powinien być zgodny z wizerunkiem marki oraz jej celem komunikacyjnym, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w zakresie brandingu. Dobrze przemyślany slogan może znacznie zwiększyć rozpoznawalność marki i jej produktów, co potwierdzają liczne badania w dziedzinie marketingu. Warto również zaznaczyć, że skuteczny slogan powinien być na tyle uniwersalny, aby mógł być stosowany w różnych mediach i kontekstach, co zwiększa jego zasięg i efektywność działania.

Pytanie 14

Zgodnie z ustawą o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, reklamy wszystkich leków, które zostały dopuszczone do obrotu w Polsce, muszą zawierać wskazania dotyczące stosowania oraz zalecenia do zapoznania się z ulotką informacyjną. Ile czasu w reklamie powinno być poświęcone na te informacje, aby wynosiło co najmniej

A. 4 sekundy
B. 3 sekundy
C. 1 sekundę
D. 2 sekundy
Reklama produktów leczniczych podlega rygorystycznym regulacjom, szczególnie w kontekście zapewnienia bezpieczeństwa i informacji dla konsumentów. Zgodnie z ustawą o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, czas przeznaczony na wskazania do stosowania oraz zalecenie zapoznania się z ulotką informacyjną wynosi co najmniej 3 sekundy. Dlaczego akurat ten czas? Odpowiedź tkwi w równowadze pomiędzy efektywnością komunikacji a zrozumieniem przez potencjalnego pacjenta. Badania pokazują, że czas krótszy niż 3 sekundy może nie wystarczyć do adekwatnego przetworzenia przekazywanych informacji. W praktyce oznacza to, że producenci muszą dbać o to, aby ich reklamy były zgodne z obowiązującymi przepisami, co jednocześnie zwiększa zaufanie konsumentów do produktów. Warto również zauważyć, że przestrzeganie tych zasad ma znaczenie nie tylko prawne, ale również etyczne w kontekście odpowiedzialności społeczne firm farmaceutycznych.

Pytanie 15

Agencja reklamowa dokonała analizy otoczenia przedsiębiorstwa, uwzględniając konkurencję, siłę przetargową nabywców oraz odbiorców, a także potencjalne pojawienie się nowych firm w branży oraz substytutów. Jaką metodę analizy zastosowano?

A. SWOT
B. Pięciu sił Portera
C. Portfelową
D. PEST
Analiza SWOT, PEST oraz portfelowa to metody, które różnią się od modelu pięciu sił Portera. Analiza SWOT skupia się na wewnętrznych mocnych i słabych stronach organizacji oraz zewnętrznych szansach i zagrożeniach, co czyni ją bardziej zindywidualizowaną i mało przydatną w kontekście analizy ogólnych sił rynkowych. W przypadku analizy PEST, jej głównym celem jest ocena wpływu czynników politycznych, ekonomicznych, społecznych i technologicznych na działalność firmy, co nie obejmuje bezpośrednio konkurencji oraz specyfiki branży. Z drugiej strony, analiza portfelowa koncentruje się na ocenie pozycji strategicznej produktów lub jednostek biznesowych w ramach portfela firmy, ale nie dostarcza narzędzi do analizy sił wpływających na rynek. Typowym błędem jest mylenie tych metod, co prowadzi do nieprawidłowych wniosków. Zrozumienie odmiennych celów i aplikacji tych metod jest kluczowe dla skutecznej analizy konkurencyjności oraz podejmowania strategicznych decyzji w biznesie. Właściwe zastosowanie analizy pięciu sił Portera pozwala na dokładniejsze zrozumienie dynamiki rynkowej i skrupulatną ocenę potencjalnych zagrożeń i możliwości w danym sektorze.

Pytanie 16

Spółka GAMA zamierza zrealizować telewizyjną kampanię reklamową. Planuje, że w pierwszym etapie kampanii trwającym 10 dni, będzie emitować cztery trzydziestosekundowe spoty na dzień, natomiast w drugim etapie, trwającym 12 dni, będzie pokazywany piętnastosekundowy spot dwa razy dziennie. Jaką minimalną kwotą musi dysponować spółka, aby móc zrealizować kampanię?

Rodzaj spotuCena jednej emisji spotu, zł
Spot 15 sekundowy1500,00
Spot 30 sekundowy4000,00
Spot 45 sekundowy5000,00
Spot 60 sekundowy5900,00
A. 280 000,00 zł
B. 232 000,00 zł
C. 160 000,00 zł
D. 196 000,00 zł
Poprawna odpowiedź na to pytanie wynika z dokładnego podsumowania kosztów emisji spotów reklamowych w obu etapach kampanii. W pierwszym etapie, który trwa 10 dni, spółka GAMA planuje emitować cztery trzydziestosekundowe spoty dziennie. Koszt emisji jednego spotu można oszacować na 4 000 zł, co daje 4 spoty dziennie razy 10 dni, co łącznie wynosi 160 000 zł. W drugim etapie, trwającym 12 dni, spółka emituje piętnastosekundowy spot dwa razy dziennie. Koszt emisji tego spotu wynosi 3 000 zł, co oznacza, że przez 12 dni suma wynosi 36 000 zł. Sumując obie kwoty, otrzymujemy 160 000 zł + 36 000 zł, co daje 196 000 zł. Takie podejście do planowania kosztów jest zgodne z dobrymi praktykami w branży marketingowej, gdzie precyzyjne kalkulacje są kluczowe dla efektywności kampanii reklamowych.

Pytanie 17

Końcowym rezultatem usługi reklamowej w sytuacji zamówienia umieszczenia reklamy na billboardzie będzie

A. przyklejenie przygotowanej grafiki na tablicy reklamowej
B. opracowanie projektu graficznego
C. stworzenie tablicy reklamowej
D. przesłanie grafiki potrzebnej do realizacji projektu przez zleceniodawcę
Przyklejenie grafiki na tablicę reklamową to super ruch. To kluczowy krok w całym procesie, żeby reklama mogła zaistnieć w przestrzeni. Po tym, jak zaprojektujesz i zrobisz tablicę, bez grafiki nie ma co liczyć na widoczność. W reklamie każdy detal ma znaczenie – musisz mieć wszystko dobrze przemyślane. Jak zleceniodawca już ma projekt, to trzeba go zgrabnie przenieść na fizyczny nośnik. I tu ważne, żeby klejenie było precyzyjne, żeby uniknąć bąbli czy zniekształceń. No i dobranie odpowiednich materiałów do klejenia to też nie lada sztuka, bo wpływa na to, jak długo reklama przetrwa. Pamiętaj też, że każda reklama musi być dobrze widać i czytelna - to znaczy, że musi być umiejscowiona w dobrym miejscu i odpowiednio oświetlona.

Pytanie 18

Osoba pracująca w agencji reklamowej pragnie zaprezentować klientowi poszczególne etapy realizacji usługi stworzenia logo w formie pokazu slajdów. Jaki program komputerowy powinna wybrać?

A. Do prezentacji multimedialnych
B. Edytor tekstu
C. Do obróbki zdjęć
D. Do obróbki grafiki wektorowej
Odpowiedź "Do prezentacji multimedialnych" jest poprawna, ponieważ programy do tworzenia prezentacji multimedialnych, takie jak Microsoft PowerPoint czy Google Slides, są dedykowane do efektywnego przedstawiania informacji wizualnych oraz tekstowych w formie slajdów. Umożliwiają one łatwe łączenie różnych mediów, takich jak obrazy, filmy, animacje czy dźwięki, co czyni je idealnym narzędziem do prezentacji procesów, takich jak etapy projektowania logo. Przykładowo, pracownik agencji reklamowej może stworzyć slajd z wizualizacją koncepcji logo, a następnie przejść do slajdu ilustrującego prototypy czy zmiany w projekcie. Dzięki temu klient ma możliwość lepszego zrozumienia procesu oraz zaangażowania się w dyskusję na temat preferencji. W branży reklamowej, umiejętność skutecznego prezentowania pomysłów jest kluczowa, a wykorzystanie odpowiednich narzędzi do prezentacji jest zgodne z najlepszymi praktykami w komunikacji wizualnej.

Pytanie 19

Agencja marketingowa postanowiła wzbogacić swoją ofertę o powiązane produkty, przy ich tworzeniu wykorzystując posiadane umiejętności oraz zasoby. W związku z tym prowadzi sprzedaż według strategii dywersyfikacji?

A. liniowej
B. horyzontalnej
C. wertykalnej
D. lateralnej
Wybór odpowiedzi dotyczącej strategii liniowej jest niewłaściwy, ponieważ odnosi się do rozwoju produktów w obrębie jednego segmentu rynku bez wprowadzania nowych kategorii produktów. Liniowa dywersyfikacja zakłada, że firma koncentruje się na rozwoju i poprawie istniejących produktów, co nie ma miejsca w opisanej sytuacji, gdzie agencja reklamowa wprowadza nowe, spokrewnione usługi. Odpowiedź dotycząca dywersyfikacji wertykalnej jest równie nieodpowiednia, gdyż ta strategia polega na kontroli różnych etapów produkcji lub dostarczania usług w tej samej branży, co również nie pasuje do kontekstu rozszerzenia oferty o pokrewne produkty. Wreszcie, odpowiedź związana z dywersyfikacją lateralną myli się, ponieważ ten termin zazwyczaj odnosi się do wprowadzania zupełnie nowych produktów, które nie mają związku z dotychczasową ofertą. Takie podejście nie byłoby korzystne dla agencji reklamowej, gdyż brak doświadczenia w nowym obszarze może prowadzić do większego ryzyka i niepowodzeń. Zrozumienie tych różnic jest kluczowe w kontekście zarządzania strategicznego i pozwala unikać typowych błędów myślowych wynikających z nieprecyzyjnego użycia terminologii związanej z dywersyfikacją.

Pytanie 20

Który rodzaj faktury nie stanowi dowodu na odbycie transakcji i nie pozwala na dokonanie zapisów w księgach?

A. Faktura VAT
B. Faktura RR
C. Faktura korygująca
D. Faktura pro forma
Faktura korygująca, faktura VAT i faktura RR to różne rodzaje dokumentów, które mają istotne znaczenie w procesie księgowania oraz w obiegu dokumentów sprzedażowych. Faktura korygująca jest używana do wprowadzenia zmian w już wystawionej fakturze VAT. Jej celem jest skorygowanie błędów, takich jak niewłaściwe dane nabywcy, błędy w kwotach lub stawkach VAT. W przeciwieństwie do faktury pro forma, faktura korygująca ma moc prawną i jest uznawana za ważny dokument księgowy, który wpływa na zapisy w księgach rachunkowych. Faktura VAT to podstawowy dokument potwierdzający dokonanie transakcji sprzedaży towarów lub usług, a jej posiadanie jest niezbędne do prawidłowego rozliczenia VAT. Faktura VAT jest formalnym dowodem, który pozwala na odliczenie podatku naliczonego. Z kolei faktura RR, stosowana głównie w obrocie z rolnikami, również pełni rolę dokumentu potwierdzającego transakcję i jest traktowana jako dowód księgowy. Wiele osób myli fakturę pro forma z innymi typami faktur, co prowadzi do nieporozumień dotyczących ich funkcji i zastosowania w praktyce. Kluczowym błędem jest postrzeganie dokumentu pro forma jako pełnoprawnego dowodu transakcji, co jest niezgodne z przepisami prawa. Dlatego ważne jest, aby zrozumieć różnice między tymi dokumentami i stosować je zgodnie z ich przeznaczeniem, aby uniknąć problemów w obszarze księgowości oraz rozliczeń podatkowych.

Pytanie 21

Czym jest spowodowana wysoka pamięć reklamy kinowej?

A. przez niezakłócony przekaz, który przyciąga dużą uwagę widzów
B. przez komfort odbioru związany z wygodnymi miejscami
C. przez wyświetlanie reklamy w odpowiednich porach dnia
D. przez wąsko określoną, jasno zdefiniowaną grupę docelową
Wysoka zapamiętywalność reklamy kinowej wynika głównie z niezakłóconego przekazu, który przyciąga i utrzymuje uwagę widzów. W odróżnieniu od innych form reklamy, w kinie widzowie są skoncentrowani na ekranie, co potęguje ich zaangażowanie w odbierany komunikat. Wysoka jakość dźwięku i obrazu oraz emocjonalne zaangażowanie związane z seansami filmowymi sprzyjają lepszemu przyswajaniu informacji. Przykładami mogą być kampanie reklamowe, które wykorzystują elementy narracyjne, angażujące fabuły lub znane postacie filmowe, co dodatkowo zwiększa pamięć o produkcie. Dobre praktyki branżowe sugerują, że reklamy powinny być krótkie, ale treściwe, tak aby nie przeciążyć widza informacjami, co również wspiera ich skuteczność. Współczesne badania podkreślają znaczenie dopasowania treści do charakterystyki grupy docelowej, co zwiększa prawdopodobieństwo, że przekaz zostanie zapamiętany.

Pytanie 22

Agencja reklamowa wystawiła rachunek za nabycie 4 roll-upów po 250,00 zł netto za sztukę, w którym nie uwzględniono przysługującego klientowi rabatu wartościowego w wysokości 10,00 zł. Jaki dokument powinna sporządzić agencja, aby poprawnie zaktualizować dane?

A. Fakturę zaliczkową
B. Fakturę korygującą
C. Notę korygującą
D. Rachunek pro forma
Faktura korygująca to taki dokument, który pomaga naprawić błędy na fakturze, która już została wystawiona. W tym przypadku agencja reklamowa wystawiła fakturę, ale zapomniała o rabacie, który się jej należał. Żeby to wszystko uregulować, muszą wystawić właśnie fakturę korygującą, gdzie zmienią kwotę do zapłaty. Na przykład, jeśli pierwotna faktura wynosiła 1000 zł netto (za 4 roll-upy po 250 zł), a rabat to 40 zł (czyli 4 x 10 zł), to ta korygująca musi zmniejszyć kwotę o te 40 zł, co daje nową wartość 960 zł. Zgodnie z przepisami, każda zmiana na fakturze wymaga użycia faktury korygującej, a nie jakichś innych dokumentów, jak nota korygująca, która ma zupełnie inną funkcję. Dlatego ważne jest, żeby umieć właściwie korzystać z faktur korygujących, bo to bardzo pomocne w księgowości i zarządzaniu finansami firmy.

Pytanie 23

Firma Fonika umieszczając swój znak graficzny na odzieży sportowej zawodnika wykorzystała

A. sponsoring imienny
B. mecenat
C. product placement
D. sponsoring emblematowy
Sponsoring emblematowy polega na umieszczaniu logo lub nazwy marki na odzieży sportowców, co ma na celu zwiększenie widoczności marki w trakcie wydarzeń sportowych. W przypadku firmy Fonika, zastosowanie sponsoringu emblematowego na koszulce sportowca działa na zasadzie promowania wizerunku marki poprzez skojarzenie jej z aktywnością sportową. Tego typu sponsoring jest powszechnie stosowany w profesjonalnym sporcie, gdzie marki płacą za umieszczenie swojego logo w zasięgu mediów oraz publiczności. Przykładem może być umieszczanie logotypów na strojach drużyn piłkarskich czy koszykarskich, co zwiększa rozpoznawalność marki nie tylko wśród fanów danego sportu, ale także w szerszym społeczeństwie. Sponsoring emblematowy jest zgodny z dobrymi praktykami marketingowymi, ponieważ łączy emocje związane z wydarzeniami sportowymi z marką, co może prowadzić do pozytywnego postrzegania firmy przez konsumentów.

Pytanie 24

Zgodnie z siatką FCB, zamiarem reklamy proszku do prania X, której kluczowym celem jest kształtowanie nawyku wśród konsumentów, jest

A. przypominanie i utrwalanie marki
B. wywarcie ogromnego wrażenia na kliencie
C. przekazanie szczegółowych informacji o produkcie
D. spełnienie moralnych potrzeb osób odbierających reklamę
Odpowiedzi, które nie zostały wybrane, mają swoje uzasadnienie, jednak nie odpowiadają na specyfikę celu kampanii reklamowej proszku do prania X. Zaspokojenie moralnych potrzeb odbiorców reklamy, choć może być istotne w kontekście niektórych produktów, nie jest kluczowym celem w przypadku proszków do prania. Nacisk na moralne wartości w reklamie dotyczy głównie produktów, które mogą wpływać na społeczne postrzeganie, a nie codziennych artykułów gospodarstwa domowego. Wywarcie silnego wrażenia na konsumencie jest często stosowane w kampaniach, które koncentrują się na emocjonalnym połączeniu z marką, ale nie jest to wystarczające dla wykreowania nawyku. W przypadku produktów, które są używane regularnie, jak proszki do prania, znacznie ważniejsze jest, aby konsument miał na uwadze markę przy każdym zakupie i dobrze ją znał. Dostarczanie szczegółowych informacji na temat produktu również nie jest kluczowe, ponieważ klienci często nie analizują składu chemicznego przy podejmowaniu decyzji o zakupie. Kluczowym błędem jest mylenie celów reklamy z ogólnymi założeniami strategii marketingowej, co prowadzi do niewłaściwej interpretacji skutecznych technik reklamowych i nieefektywnego planowania kampanii.

Pytanie 25

Właściciel sklepu spożywczego zauważył znaczący spadek sprzedaży w swojej placówce. Zwrócił się z prośbą o poszerzenie bazy danych klientów o pole "ocena jakości obsługi". Aby pozyskać takie dane, pracownik agencji reklamowej powinien zasugerować skorzystanie z usług specjalisty ds. wywiadu marketingowego, nazywanego

A. klientem podejrzanym
B. klientem tajemniczym
C. klientem nietypowym
D. klientem sfrustrowanym
Wszystkie inne odpowiedzi, takie jak "klient podejrzany", "klient nietypowy" i "klient sfrustrowany", nie oddają właściwego znaczenia metody badawczej zwanej klientem tajemniczym, która ma na celu obiektywną ocenę jakości obsługi klienta. Termin "klient podejrzany" sugeruje negatywne nastawienie i konotacje związane z oszustwem lub nieufnością, co nie odpowiada duchowi badania, które powinno być oparte na uczciwości i chęci poprawy. "Klient nietypowy" również nie odnosi się do metody, ponieważ nie wskazuje na cel oceny ani na charakterystykę klienta zaangażowanego w badanie. Jest to termin zbyt ogólny i nieprzydatny w kontekście marketingowym. Natomiast "klient sfrustrowany" to osoba, która już miała negatywne doświadczenia i nie będzie reprezentatywna dla ogółu klientów, co wprowadza zniekształcenie oceny jakości obsługi. Kluczowym błędem jest założenie, że te terminy mają jakiekolwiek powiązanie z ideą anonimowego badania usług, co prowadzi do nieporozumień i mylnych interpretacji. Istotą klienta tajemniczego jest dostarczenie obiektywnej i konstruktywnej oceny, co wymaga odpowiednich narzędzi i metodologii, a wspomniane terminy nie pasują do tej koncepcji.

Pytanie 26

Narzędziami promocji nie są klasyfikowane

A. reklama.
B. sprzedaż osobista.
C. marketing.
D. public relations.
Reklama, sprzedaż osobista i public relations to kluczowe narzędzia w promocji, ale są one tylko częścią szerszego kontekstu, w jakim funkcjonuje marketing. Reklama polega na komunikowaniu wartości produktu lub usługi do szerokiego grona odbiorców, co może obejmować kampanie w mediach tradycyjnych i cyfrowych. Sprzedaż osobista natomiast to interakcja bezpośrednia z klientem, która ma na celu finalizację transakcji; jest to bardziej personalizowane podejście, które pozwala na dostosowanie argumentacji sprzedażowej do indywidualnych potrzeb klienta. Public relations z kolei koncentruje się na zarządzaniu wizerunkiem marki i relacjach z otoczeniem, co jest kluczowe dla budowania zaufania i reputacji. Typowym błędem jest mylenie marketingu z promocją, co prowadzi do przekonania, że marketing to tylko działania promocyjne. W rzeczywistości marketing to złożony proces obejmujący badania, rozwój produktu, ustalanie cen, dystrybucję i komunikację. Zrozumienie tej różnicy jest kluczowe, aby skutecznie planować i realizować strategie rynkowe, które nie tylko przyciągają klientów, ale również utrzymują ich w dłuższym okresie. Prawidłowe podejście do marketingu jako całości pozwala uniknąć pułapek związanych z ograniczonym postrzeganiem działań promocyjnych, co jest niezbędne dla każdej organizacji dążącej do sukcesu na konkurencyjnym rynku.

Pytanie 27

Największy wzrost udziału w rynku w porównaniu z rokiem 2013 należy do

Ilustracja do pytania
A. SEM
B. Mobile Display
C. Video
D. Display
Odpowiedź "Video" jest poprawna, ponieważ dane pokazują, że ta kategoria doświadczyła największego wzrostu udziału w rynku w porównaniu z 2013 rokiem, osiągając 1,5%. Wzrost ten można powiązać z rosnącą popularnością treści wideo w strategiach marketingowych oraz ich skutecznością w angażowaniu odbiorców. Warto zauważyć, że marketing wideo stał się kluczowym elementem kampanii reklamowych, w których istotne są emocje i narracja. W praktyce, firmy często wykorzystują platformy takie jak YouTube, Facebook i Instagram do promowania swoich produktów i usług poprzez materiały wideo. Dobre praktyki wskazują, że angażujące treści wideo mogą znacząco zwiększyć wskaźniki konwersji oraz zasięg kampanii reklamowych. Ponadto, w dobie rosnącej konkurencji, inwestycja w wideo staje się standardem w strategiach marketingowych, co potwierdzają liczne badania rynkowe, podkreślające jego wartość w kontekście budowania marki i lojalności klientów.

Pytanie 28

Jak nazywa się symbol graficzny lub taki, który można przedstawić w formie graficznej, używany do rozróżniania w działalności gospodarczej, zgodnie z ustawą Prawo własności przemysłowej?

A. Logotyp
B. Znak towarowy
C. Licencja
D. Patent
Koncesja, patent i logon to terminy, które często mylone są z pojęciem znaku towarowego, ale każde z nich odnosi się do innych aspektów ochrony prawnej. Koncesja to zezwolenie na prowadzenie określonej działalności gospodarczej, wydawane przez odpowiednie organy, a nie oznaczenie graficzne, które odróżnia towary. Natomiast patent to forma ochrony wynalazków, przyznawana na innowacyjne rozwiązania techniczne, a nie na znaki graficzne. W przypadku patentu, wynalazca uzyskuje prawo do wyłącznego korzystania z wynalazku przez określony czas, co różni się od idei znaku towarowego. Logon natomiast to termin, który nie ma formalnego znaczenia w kontekście prawa własności przemysłowej; najprawdopodobniej odnosi się do 'logo', które jest wizualnym elementem marki, ale nie obejmuje pełnego zakresu ochrony, jaką zapewnia znak towarowy. Częstym błędem w myśleniu jest utożsamianie tych pojęć lub zapominanie o ich specyficznych funkcjach w systemie ochrony własności intelektualnej. Aby skutecznie chronić swoje interesy na rynku, przedsiębiorcy muszą zrozumieć różnice między tymi terminami oraz właściwie stosować odpowiednie formy ochrony prawnej.

Pytanie 29

Producent garniturów męskich chciałby skierować swoją promocję do hurtowników. W tym celu powinien zastosować

A. wewnętrzne działania public relations.
B. promocję skierowaną do pośredników handlowych.
C. promocję skierowaną do detalisty.
D. sponsoring osobowy.
W tego typu pytaniu łatwo się pomylić, bo promocja w branży odzieżowej może mieć wiele form i często różne pojęcia mylą się ze sobą. Sponsoring osobowy najczęściej wykorzystywany jest w promocji marki skierowanej do szerokiego grona odbiorców indywidualnych, zwłaszcza w przypadku budowania wizerunku wokół znanych osób. Takie działania co prawda mają wpływ na rozpoznawalność marki, ale nie są skutecznym narzędziem w kontakcie z hurtownikami – tu nie liczy się twarz marki, lecz konkretne warunki handlowe i wsparcie biznesowe. Promocja skierowana do detalisty to z kolei mechanizm wykorzystywany głównie wtedy, gdy producent chce zwiększyć sprzedaż w sklepach detalicznych, czyli tam, gdzie kupują klienci indywidualni. Detaliści mają inne potrzeby niż hurtownicy, np. oczekują wsparcia reklamowego, displayów lub materiałów POS. Wewnętrzne działania public relations są raczej nastawione na budowanie kultury organizacyjnej i poprawę wizerunku wśród własnych pracowników, a nie wobec partnerów zewnętrznych. To typowy błąd myślowy – zakładać, że działania PR-owe mają bezpośredni wpływ na relacje handlowe z hurtownikami. Z mojego doświadczenia wynika, że najwięcej osób myli te pojęcia, bo nie odróżniają precyzyjnie segmentów rynku. Kluczowe jest zrozumienie, że hurtownicy, czyli pośrednicy handlowi, oczekują konkretnych rozwiązań ułatwiających im sprzedaż, a nie ogólnego wsparcia wizerunkowego czy działań przeznaczonych dla innych grup odbiorców. W praktyce, najlepsze efekty daje skoncentrowanie promocji właśnie na tych pośrednikach – oferowanie im narzędzi, rabatów, specjalnych warunków współpracy oraz wsparcia marketingowego, które motywują do większej współpracy z producentem. Tego typu działania są od lat standardem branżowym i pozwalają na efektywną dystrybucję produktów od producenta do rynku.

Pytanie 30

Klient zamówił dwukrotną emisję całostronicowej reklamy na stronie tytułowej magazynu. Na podstawie danych przedstawionych w tabeli oblicz cenę netto zamówienia.

Lp.Wielkość reklamy (ilość modułów)Cena netto za jednorazową emisję
1.1 moduł (40x27 mm)25,00 zł
2.18 modułów (1/4 strony A3)400,00 zł
3.24 moduły (1/3 strony A3)500,00 zł
4.36 modułów (1/2 strony A3)700,00 zł
5.72 moduły (strona A3)1 000,00 zł
6.Dopłata - strona tytułowa+100 %
7.Dopłata - strona ostatnia+75 %
A. 1 000,00 zł
B. 4 000,00 zł
C. 5 600,00 zł
D. 2 000,00 zł
Twoja odpowiedź jest poprawna, ponieważ poprawnie obliczyłeś cenę netto zamówienia, uwzględniając wszystkie istotne elementy. Cena za jednorazową emisję reklamy całostronicowej wynosi 1 000,00 zł, co daje łącznie 2 000,00 zł za dwie emisje. Dodatkowo, zamieszczenie reklamy na stronie tytułowej wiąże się z dopłatą równą 100% ceny podstawowej emisji, co w tym przypadku również wynosi 2 000,00 zł. Zsumowanie obu kwot (2 000,00 zł + 2 000,00 zł) daje 4 000,00 zł. Takie obliczenia są zgodne z normami branżowymi oraz dobrymi praktykami w dziedzinie reklamy, gdzie zrozumienie struktury kosztów jest kluczowe dla skutecznego planowania budżetu marketingowego. Oprócz tego, znajomość zasad naliczania opłat za różne formy reklamy, takie jak reklama na stronie tytułowej, jest niezmiernie ważna w codziennej pracy specjalistów ds. marketingu i reklamy. Dzięki takiemu podejściu możesz lepiej zarządzać kosztami kampanii reklamowych, co przyczynia się do efektywności działań promocyjnych.

Pytanie 31

Kiedy firma zajmująca się reklamą pragnie, aby grafika reklamowa skutecznie przyciągała uwagę, powinna wykorzystać kolor

A. zielony
B. żółty
C. czarny
D. niebieski
Żółty kolor jest często stosowany w reklamie graficznej ze względu na swoje właściwości przyciągające uwagę. Znany jest z tego, że wzbudza pozytywne emocje, a także kojarzy się z energią i radością. Jego intensywność sprawia, że jest widoczny z dużej odległości, co czyni go idealnym do wykorzystania w reklamach, które mają za zadanie przekazać istotne informacje lub przyciągnąć klientów do konkretnego produktu. Przykłady zastosowania żółtego koloru można zobaczyć w kampaniach takich marek jak McDonald's, gdzie żółty jest kluczowym elementem identyfikacji wizualnej, przyciągającym uwagę zarówno dzieci, jak i dorosłych. Badania wykazują, że kolor żółty zwiększa pamięć i rozpoznawalność marki, co podkreśla jego znaczenie w strategiach marketingowych. Dobre praktyki w zakresie projektowania reklam graficznych zalecają stosowanie kontrastujących kolorów, aby zwiększyć czytelność komunikatu, a żółty w połączeniu z ciemniejszymi odcieniami może skutecznie podkreślić istotne elementy graficzne.

Pytanie 32

Reklamowa firma, która ma znaczny, przeważający udział w rynku oraz może obniżać koszty w miarę zwiększania produkcji, wdroży strategię cenową

A. przywództwa kosztowego
B. zbierania śmietanki
C. wzrostu zysku i sprzedaży
D. penetracji
Strategia zbierania śmietanki, polegająca na maksymalizacji zysków poprzez oferowanie produktu lub usługi po wysokiej cenie, jest często mylona z podejściem przywództwa kosztowego. W rzeczywistości jednak zbieranie śmietanki koncentruje się na segmentach o wysokiej marży, niezależnie od kosztów produkcji. Strategia ta jest skuteczna w przypadku innowacyjnych produktów lub usług, gdzie cena jest ustalana na podstawie unikalnych cech oferty, co w przeciwieństwie do dominującej pozycji na rynku nie zakłada zwiększenia wolumenu produkcji w celu obniżenia kosztów. Z kolei strategia wzrostu zysku i sprzedaży to podejście bardziej ogólne, które może obejmować różnorodne metody, w tym zarówno przywództwo kosztowe, jak i zbieranie śmietanki, co sprawia, że jest to podejście mało precyzyjne. Wreszcie, strategia penetracji polega na wprowadzeniu produktu na rynek po niższej cenie, aby zdobyć klientów, co w przypadku agencji z dominującą pozycją jest mniej efektywne, ponieważ takie firmy już mają silną bazę klientów i raczej nie muszą obniżać cen, aby przyciągać nowych nabywców. Kluczowym błędem w myśleniu jest zakładanie, że każda strategia cenowa skutkuje jednoczesnym wzrostem zysku i sprzedaży, co pomija kontekst specyficzny dla danej agencji oraz segmentu rynku.

Pytanie 33

Agencja reklamowa prowadzi negocjacje z potencjalnym klientem. Jaką metodę negocjacyjną wykorzystuje negocjator, mówiąc "W tej chwili kończą się nasze uprawnienia i nie jesteśmy w stanie podejmować decyzji w tej kwestii"?

A. Celuj wysoko
B. Dobra - zła postawa
C. Zarządzanie czasem
D. Ograniczone kompetencje
Technika ograniczonych kompetencji polega na wprowadzeniu w rozmowy handlowe elementu, który ogranicza możliwości decyzyjne negocjatora. Stwierdzając, że "w tym momencie kończą się nasze pełnomocnictwa i nie możemy decydować w tej kwestii", negocjator wyraża brak uprawnień do podjęcia ostatecznej decyzji. Taka strategia może być użyta, aby skłonić drugą stronę do lepszego zrozumienia sytuacji oraz zachęcić do dalszej dyskusji, co często prowadzi do bardziej korzystnych warunków dla negocjatora. Przykładem zastosowania tej techniki jest sytuacja, w której negocjator mówi, że musi skonsultować się z przełożonym, co z kolei może zmusić drugą stronę do dostosowania swojej oferty. Dobrą praktyką w negocjacjach jest umiejętne zarządzanie własnymi kompetencjami i uprawnieniami, aby nie ujawniać zbyt wiele w pierwszej fazie rozmów, co może wzmocnić pozycję negocjacyjną.

Pytanie 34

Którego elementu modelu AIDCAS oznaczonego znakiem zapytania nie uzupełniono na zamieszczonej ilustracji?

Ilustracja do pytania
A. Wiedzy.
B. Nieświadomości.
C. Zainteresowania.
D. Świadomości.
Odpowiedź 'Zainteresowania' jest tutaj jak najbardziej trafiona, bo w klasycznym modelu AIDCAS zaraz po wzbudzeniu uwagi (Attention) następuje etap zainteresowania (Interest). To właśnie w tym miejscu w schemacie pojawia się znak zapytania, więc wyraźnie brakuje tego elementu. Często się o tym zapomina, ale bez skutecznego zainteresowania odbiorcy cała dalsza komunikacja marketingowa traci sens – bo nawet jeśli ktoś na sekundę zwróci uwagę, to bez pobudzenia ciekawości po prostu odejdzie. W praktyce bardzo często używa się tu np. angażujących haseł, nietypowych obrazów albo pytań retorycznych. Branżowe standardy podkreślają, że dobre kampanie reklamowe zawsze mają wyraźnie wyodrębniony etap budowania zainteresowania, zanim zaczną wzbudzać pragnienia i prowadzić do działania. Z mojego doświadczenia wynika, że firmy, które pomijają ten etap, marnują spory potencjał, bo potencjalny klient czuje dystans i nie angażuje się emocjonalnie. Warto pamiętać, że model AIDCAS to coś więcej niż teoria – to praktyczne narzędzie do projektowania każdej komunikacji, nie tylko sprzedażowej, ale też np. rekrutacyjnej. Właśnie ta logika sekwencyjna: najpierw uwaga, potem zainteresowanie, a dopiero dalej kolejne etapy, gwarantuje skuteczność przekazu.

Pytanie 35

Firma OMEGA specjalizuje się w produkcji oraz sprzedaży lizaków owocowych dla dzieci. W celach promocyjnych firma wykorzystuje postać wesołego ufoludka. Jaką formę reklamy telewizyjnej powinna wybrać, aby dotrzeć do swojej grupy docelowej?

A. Dwureklamówkę
B. Animację
C. Reklamę dzieloną
D. Scenę z życia
Animacja jest najskuteczniejszą formą reklamy telewizyjnej dla firmy OMEGA, zajmującej się produkcją lizaków owocowych dla dzieci. Przede wszystkim, animacja ma zdolność przyciągania uwagi młodszych odbiorców dzięki swoim kolorowym, dynamicznym i zabawnym elementom wizualnym. Dzieci są naturalnie zainteresowane postaciami animowanymi, co sprawia, że mogą lepiej zapamiętać markę i jej produkty. Ufoludek wykorzystany w reklamie może stać się rozpoznawalną postacią, a jego przygody mogą być nie tylko zabawne, ale także edukacyjne. Warto zauważyć, że w branży reklamowej animacja często stosowana jest do przedstawiania produktów w sposób atrakcyjny i niekonwencjonalny, co sprzyja budowaniu pozytywnego wizerunku marki. Przykładem może być reklama, w której postać ufoludka opowiada o różnych smakach lizaków, co nie tylko wzbudza ciekawość dzieci, ale również zachęca do ich spróbowania. W dzisiejszych czasach, kiedy dzieci są otoczone bodźcami wizualnymi, animacja może być kluczowym narzędziem w dotarciu do grupy docelowej, co potwierdzają liczne badania dotyczące skuteczności reklam skierowanych do dzieci.

Pytanie 36

Który program komputerowy oferuje opcje "przejścia" przedstawione na rynku?

Ilustracja do pytania
A. Program do grafiki wektorowej.
B. Edytor tekstu.
C. Program do prezentacji multimedialnych.
D. Arkusz kalkulacyjny.
Program do prezentacji multimedialnych, jak Microsoft PowerPoint, jest dedykowany do tworzenia wizualnych prezentacji, które są używane w edukacji, biznesie oraz innych dziedzinach. W kontekście tego pytania, kluczowym elementem tych programów są opcje 'przejścia', które pozwalają na dodawanie efektów wizualnych pomiędzy slajdami, co znacząco wpływa na dynamikę prezentacji i jej odbiór. Przykładowo, podczas przygotowywania prezentacji, można zastosować różnorodne animacje przejścia, takie jak 'przesunięcie', 'zanikanie' czy 'rozszerzanie', co pomaga przyciągnąć uwagę odbiorców. Dodatkowo, programy te często oferują szereg szablonów oraz narzędzi do edytowania grafiki, co ułatwia tworzenie profesjonalnych prezentacji. W branży często stosuje się te programy zgodnie z normami profesjonalnej komunikacji wizualnej, które podkreślają znaczenie estetycznego oraz przemyślanego designu, co pozwala na efektywniejsze przekazywanie informacji.

Pytanie 37

Dokument przedstawiający ofertę sprzedaży towarów lub usług reklamowych, który określa kluczowe warunki przyszłej umowy pomiędzy agencją reklamową a klientem, jest zawarty

A. w liście przewodnim
B. w briefie
C. w ofercie handlowej
D. w strategii
Wybór odpowiedzi innej niż 'w ofercie handlowej' może zrodzić błędne przekonania o naturze dokumentów związanych z procesem sprzedaży w branży reklamowej. Lista przewodnia, choć istotna w kontekście komunikacji, nie zawiera szczegółowych warunków umowy i dotyczy bardziej wprowadzenia do tematu niż jego szczegółowej analizy. Strategia, z kolei, odnosi się do ogólnego planu działania i wizji, a nie do konkretnych warunków transakcji czy oferty, co czyni ją zbyt ogólną w kontekście tego pytania. Brief natomiast, będący narzędziem, które zbiera wymagania klienta, także nie jest dokumentem ofertowym. Brief ma na celu uzyskanie informacji o oczekiwaniach klienta, ale nie jest propozycją sprzedaży. Typowym błędem myślowym jest mylenie tych dokumentów oraz ich funkcji w procesie współpracy z klientem. Każdy z nich spełnia inny cel i ma inną rolę w cyklu sprzedaży, co jest kluczowe dla efektywnej komunikacji i zrozumienia potrzeb klienta oraz dostosowania oferty do jego oczekiwań.

Pytanie 38

Dane pozyskiwane przez agencję reklamową w celu analizy rynku produktów i usług reklamowych zawarte w Roczniku Statystycznym określane są mianem danych

A. wtórnymi
B. oszacowanymi
C. sondażowymi
D. pierwotnymi
Pojęcia danych pierwotnych i wtórnych są kluczowe w analizie rynku, jednak często mylone są ze sobą przez osoby zajmujące się marketingiem. Dane pierwotne obejmują informacje zebrane bezpośrednio od źródła, co oznacza, że ich zbieranie wymaga przeprowadzenia badań, takich jak ankiety, wywiady czy obserwacje. Z kolei dane wtórne, takie jak te pozyskiwane z Rocznika Statystycznego, to wszelkie informacje, które już zostały zgromadzone i są dostępne publicznie lub w ramach innych badań. Wybór danych pierwotnych zamiast wtórnych, gdy dostępne są już odpowiednie publikacje, może prowadzić do niepotrzebnych kosztów i opóźnień w procesie badawczym. Ważne jest, aby dobrze zrozumieć, jakie źródła informacji są dostępne i w jaki sposób mogą być one wykorzystane. Przyjmuje się, że wykorzystanie danych wtórnych jest znacznie bardziej efektywne, a wiele agencji reklamowych stosuje tę strategię, aby skupić się na bardziej strategicznych aspektach działań marketingowych. Z kolei sondażowe dane to często forma danych pierwotnych, co może mylić osoby zajmujące się badaniami. Ponadto, dane oszacowane to informacje, które są szacowane na podstawie dostępnych danych, co również nie odnosi się do sytuacji przedstawionej w pytaniu. W związku z tym, wybór odpowiedzi jest kluczowy dla prawidłowego zrozumienia różnorodności danych wykorzystywanych w analizie rynku.

Pytanie 39

Aby podnieść wiarygodność produktu oraz zwiększyć jego sprzedaż, prezentując ofertę na stronie internetowej, trzeba umieścić

A. informację o polityce ochrony prywatności
B. opinie i rekomendacje użytkowników
C. baner promocyjny
D. sekcję z możliwością rejestracji
Recenzje i rekomendacje klientów są kluczowym elementem zwiększającym wiarygodność produktu i wpływającym na decyzje zakupowe potencjalnych klientów. Wspierają one proces budowania społecznego dowodu słuszności, co jest istotnym czynnikiem w marketingu internetowym. Klienci często szukają opinii innych użytkowników przed dokonaniem zakupu, a pozytywne recenzje mogą przekonać ich do wyboru danego produktu. Przykłady zastosowania obejmują umieszczanie na stronie internetowej sekcji z recenzjami, gdzie klienci mogą dzielić się swoimi doświadczeniami, co nie tylko zwiększa zaufanie do marki, ale także poprawia konwersję sprzedaży. Zgodnie z najlepszymi praktykami, należy umożliwić łatwe dodawanie recenzji poprzez formularze oraz wprowadzić system ocen, co sprawi, że klienci będą bardziej skłonni do dzielenia się swoimi opiniami. Dobrą praktyką jest również moderowanie recenzji, aby zapewnić autentyczność i jakość publikowanych treści, co z kolei wzmacnia reputację firmy.

Pytanie 40

Właściwym medium internetowym dla kampanii antynikotynowej, skierowanej do młodzieży, która ukazuje konsekwencje palenia oraz perspektywy związane z nałogiem, jest

A. button
B. pop-up window
C. fan page
D. viral video
Viral video to niezwykle efektywny nośnik treści, szczególnie w przypadku kampanii antynikotynowej skierowanej do młodzieży. Tego rodzaju materiał ma potencjał do szybkiego rozprzestrzeniania się w sieci, co jest kluczowe dla dotarcia do młodych odbiorców, którzy spędzają dużo czasu na platformach społecznościowych. Filmy wirusowe potrafią angażować emocjonalnie, ukazując dramatyczne skutki palenia, co może skutkować refleksją nad nałogiem. Przykładem zastosowania może być kampania, która pokazuje nie tylko konsekwencje zdrowotne palenia, ale również wpływ na życie społeczne, takie jak utrata bliskich czy izolacja. Zgodnie z dobrymi praktykami branżowymi, skuteczny viral powinien być krótki, przekonujący i łatwy do udostępnienia, co zwiększa jego zasięg. Warto również zadbać o współpracę z influencerami, którzy mogą pomóc w dystrybucji materiału, docierając do większej grupy młodych ludzi. Tego typu podejście uwzględnia współczesne trendy komunikacji i jest zgodne z zasadami efektywnego marketingu społecznego.