Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik programista
  • Kwalifikacja: INF.04 - Projektowanie, programowanie i testowanie aplikacji
  • Data rozpoczęcia: 22 października 2025 15:02
  • Data zakończenia: 22 października 2025 15:20

Egzamin zdany!

Wynik: 22/40 punktów (55,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Jakie znaczenie ma krajowa normalizacja dla produktów i usług?

A. Restrukcjonuje innowacje technologiczne
B. Ogranicza liczbę dostępnych towarów
C. Gwarantuje lepszą zgodność oraz jakość
D. Usuwa konieczność przeprowadzania kontroli jakości
Normalizacja krajowa to świetny sposób na to, żeby produkty i usługi były bardziej spójne i lepszej jakości. Kiedy mamy standardy, to producenci mogą robić rzeczy, które są zgodne z wymaganiami technicznymi. To z kolei sprawia, że konsumenci mogą bardziej ufać produktom, a ryzyko, że coś będzie wadliwe, spada. Dzięki normalizacji zwiększa się bezpieczeństwo, poprawia interoperacyjność, a to wszystko wspiera rozwój technologiczny. No i jest jeszcze to, że łatwiej jest wymieniać produkty między różnymi rynkami, co ma pozytywny wpływ na całą gospodarkę.

Pytanie 2

Podstawowym celem środowisk IDE takich jak: IntelliJ IDEA, Eclipse, NetBeans jest programowanie w języku:

A. C++
B. C#
C. Java
D. Python
Eclipse i NetBeans mogą wspierać inne języki (np. C/C++), ale ich głównym przeznaczeniem jest Java. PyCharm jest natomiast środowiskiem dedykowanym programowaniu w Pythonie, a Visual Studio jest najczęściej używane do C# i .NET, a nie do Javy.

Pytanie 3

Który z wymienionych składników wchodzi w skład podstawowego wyposażenia środowiska IDE?

A. Kompilator, edytor kodu, debugger
B. Edytor graficzny, przeglądarka kodu, narzędzia analityczne
C. Kompilator, serwer webowy, system kontroli wersji
D. Edytor tekstowy, przeglądarka internetowa, translator
Kompilator, edytor kodu i debugger to podstawowe narzędzia, które stanowią fundament każdego środowiska IDE (Integrated Development Environment). Kompilator tłumaczy kod źródłowy na pliki wykonywalne, edytor kodu umożliwia tworzenie i modyfikowanie kodu, a debugger pomaga w analizowaniu i eliminowaniu błędów. Współdziałanie tych narzędzi pozwala programiście na pełny cykl tworzenia aplikacji – od pisania kodu, przez testowanie, aż po finalne wdrożenie. Dzięki integracji tych narzędzi w jednym środowisku, praca staje się bardziej efektywna i intuicyjna.

Pytanie 4

Co to jest Docker?

A. Platforma do tworzenia, wdrażania i uruchamiania aplikacji w kontenerach
B. System zarządzania bazami danych
C. Narzędzie do automatyzacji procesu tworzenia dokumentacji
D. Framework JavaScript do tworzenia aplikacji mobilnych
Docker to platforma, która umożliwia tworzenie, wdrażanie i uruchamianie aplikacji w kontenerach. Kontenery to lekkie, przenośne jednostki, które zawierają wszystko, co potrzebne do uruchomienia aplikacji, w tym kod źródłowy, biblioteki i zależności. Dzięki Dockerowi programiści mogą łatwo tworzyć środowiska, które są zgodne z produkcją, co zmniejsza ryzyko błędów związanych z różnicami między tymi środowiskami. Przykładowo, jeśli tworzysz aplikację webową, możesz użyć Dockera do uruchomienia bazy danych w kontenerze, co pozwala na łatwe zarządzanie jej wersjami oraz konfiguracją. Docker staje się standardem w wielu firmach i projektach open source, ponieważ umożliwia szybsze wdrażanie aplikacji oraz automatyzację wielu procesów. Dzięki konteneryzacji można również łatwo skalować aplikacje, co jest niezwykle ważne w przypadku rosnącego ruchu użytkowników.

Pytanie 5

Jakie są kluczowe różnice pomiędzy strukturą (struct) a unią (union) w języku C?

A. Unia umożliwia dynamiczne przypisywanie typów danych, struktura natomiast nie
B. Struktura przechowuje wiele wartości równocześnie, unia tylko jedną
C. Unia nie jest obsługiwana przez kompilatory współczesnych języków
D. Struktura wymaga więcej miejsca w pamięci niż unia
Unia nie pozwala na dynamiczne typowanie danych – typ każdego pola jest zdefiniowany w czasie kompilacji, podobnie jak w strukturze. Struktura nie zajmuje więcej pamięci niż unia – zajmuje dokładnie tyle miejsca, ile potrzeba na przechowywanie wszystkich pól jednocześnie. Twierdzenie, że unia nie jest wspierana przez nowoczesne kompilatory, jest błędne – unie są integralną częścią standardu C i są szeroko wspierane we współczesnych środowiskach programistycznych.

Pytanie 6

Co oznacza skrót CDN w kontekście aplikacji webowych?

A. Content Definition Notation - notacja do definiowania treści w aplikacjach
B. Cross Domain Navigation - metoda nawigacji między domenami w aplikacjach webowych
C. Compressed Data Node - węzeł kompresji danych w architekturze mikrousług
D. Content Delivery Network - sieć rozproszona geograficznie, służąca do dostarczania treści
Skrót CDN oznacza Content Delivery Network, czyli sieć dostarczania treści. Jest to architektura rozproszona geograficznie, która umożliwia efektywne dostarczanie zasobów internetowych, takich jak obrazy, filmy, skrypty czy pliki CSS. CDN składa się z wielu serwerów, które są rozmieszczone w różnych lokalizacjach na całym świecie. Gdy użytkownik próbuje uzyskać dostęp do treści, zapytanie jest kierowane do najbliższego geograficznie serwera w sieci CDN, co znacząco przyspiesza czas ładowania strony oraz zmniejsza obciążenie głównego serwera. Przykłady popularnych usług CDN to Cloudflare, Amazon CloudFront czy Akamai. Zastosowanie CDN ma kluczowe znaczenie dla poprawy wydajności aplikacji webowych, szczególnie w kontekście globalnych użytkowników, gdzie opóźnienia w dostępie do treści mogą wpływać na doświadczenia użytkowników. Ponadto, wykorzystanie sieci CDN może wspierać również optymalizację SEO, ponieważ szybko ładujące się strony są preferowane przez wyszukiwarki. W branży e-commerce, efektywne korzystanie z CDN jest standardem, który pozwala na utrzymanie wysokiej dostępności i wydajności aplikacji, co jest niezbędne dla sukcesu online.

Pytanie 7

Wartość liczby 1AF, zapisana w systemie szesnastkowym, po przeliczeniu na system dziesiętny wynosi

A. 6890
B. 26
C. 257
D. 431
Słuchaj, liczba szesnastkowa 1AF to w systemie dziesiętnym 431. Przeliczenie robimy tak: (1 * 16^2) + (10 * 16^1) + (15 * 16^0). To jest jedna z podstawowych rzeczy, które musisz znać przy konwersji liczb. Szczególnie przydaje się to w programowaniu i ogólnie w informatyce, gdzie często mamy do czynienia z różnymi systemami liczbowymi.

Pytanie 8

Która z niżej wymienionych pozycji jest ekwiwalentem biblioteki jQuery?

A. Lodash
B. TypeScript
C. Bootstrap
D. Express.js
Bootstrap to framework CSS, który służy do stylizacji i tworzenia responsywnych interfejsów użytkownika, ale nie oferuje narzędzi do manipulacji danymi jak Lodash. TypeScript to język programowania, który rozszerza JavaScript o statyczne typowanie, ale nie pełni roli biblioteki do manipulacji obiektami i tablicami. Express.js to minimalny framework do budowy serwerów w Node.js i nie ma zastosowania w kontekście manipulacji danymi na poziomie frontendowym, jak ma to miejsce w przypadku Lodash.

Pytanie 9

Kod funkcji "wykonaj()" przedstawiony powyżej weryfikuje, czy

Ilustracja do pytania
A. w tablicy liczb całkowitych znajdują się jedynie wartości 4, 15, -2, 9, 202
B. konkretny element (argument) przypada w zakresie od 0 do 4
C. konkretny element (argument) jest obecny w tablicy liczb całkowitych
D. wszystkie elementy w tablicy odpowiadają wartości konkretnego elementu (argument)
Funkcja 'wykonaj()' sprawdza, czy określony element (argument) znajduje się w tablicy zawierającej liczby całkowite. Algorytm przeszukuje tablicę iteracyjnie, porównując element wejściowy z każdym elementem tablicy, co pozwala na efektywne odnalezienie wartości, jeśli istnieje.

Pytanie 10

Co to jest polimorfizm w programowaniu obiektowym?

A. Zdolność obiektów różnych klas do reagowania na tę samą metodę w sposób odpowiedni dla ich klasy
B. Proces tworzenia nowej klasy na podstawie istniejącej
C. Zdolność klasy do posiadania wielu konstruktorów
D. Mechanizm ukrywania szczegółów implementacji przed zewnętrznymi klasami
W programowaniu obiektowym pojawia się wiele koncepcji, które mogą być mylone z polimorfizmem, niemniej żadna z nich w pełni nie oddaje istoty tego pojęcia. Na przykład ukrywanie szczegółów implementacji, czyli enkapsulacja, to proces, który ma na celu zabezpieczenie danych obiektu przed nieautoryzowanym dostępem, ale nie ma związku z możliwością różnych klas do reagowania w ten sam sposób na jedną metodę. Z kolei dziedziczenie, które polega na tworzeniu nowej klasy na bazie istniejącej, to mechanizm, który pozwala na rozszerzanie funkcjonalności, ale wcale nie zapewnia, że obiekty klas dziedziczących będą miały tę samą metodę, ani że będą się zachowywały w sposób zgodny z polimorfizmem. Kolejnym błędnym podejściem jest myślenie, że polimorfizm odnosi się do posiadania wielu konstruktorów w tej samej klasie. Choć nadmiarowość konstruktorów jest ważna, to nie ma ona nic wspólnego z elastycznością obiektów i ich zdolnością do reagowania na te same metody. Zazwyczaj błędne rozumienie polimorfizmu wynika z niejasności w zakresie dziedziczenia i interfejsów, co może prowadzić do niepoprawnego projektowania systemów w programowaniu obiektowym. W praktyce polimorfizm oznacza, że obiekty różnych klas mogą być traktowane jako obiekty tej samej klasy, co jest istotne dla realizacji wielu wzorców projektowych.

Pytanie 11

W przedsiębiorstwie IT obowiązują określone zasady dotyczące zarządzania projektami, co wskazuje, że firma wykorzystuje model zarządzania

Ilustracja do pytania
A. zwinny
B. spiralny
C. prototypowy
D. kaskadowy
Prototypowy – Skupia się na szybkim tworzeniu prototypów, a nie iteracyjnym rozwoju. Kaskadowy – Charakteryzuje się sztywną, liniową strukturą, bez elastyczności. Spiralny – Łączy prototypowanie i analizę ryzyka, ale nie jest bezpośrednio modelem zwinnym.

Pytanie 12

Jaki modyfikator umożliwia dostęp do elementu klasy z każdego miejsca w kodzie?

A. Public
B. Protected
C. Static
D. Private
Modyfikator 'Public' umożliwia dostęp do składowych klasy z dowolnego miejsca w programie, zarówno w ramach tej samej klasy, jak i poza nią. To najbardziej otwarty modyfikator dostępu, który pozwala na tworzenie interfejsów API, umożliwiających korzystanie z publicznych metod i właściwości przez inne klasy oraz moduły. W praktyce oznacza to, że publiczne metody są widoczne globalnie, co pozwala na ich wywoływanie bez ograniczeń. Jest to przydatne w przypadkach, gdy dana funkcjonalność musi być dostępna w różnych częściach programu lub aplikacji.

Pytanie 13

Zgodnie z dokumentacją dotyczącą menu Navbar z biblioteki Bootstrap 4, w celu stworzenia menu należy zdefiniować listę

Ilustracja do pytania
A. < ol class="a, .nav-item" > ... < /ol>
B. < ul class="navbar-nav" > ... < /ul>
C. < ul class="a, .nav-item" > ... < /ul>
D. < ol class="navbar-nav" > ... < /ol>
Tag <ol> oznacza listę numerowaną, co nie jest odpowiednie dla menu nawigacyjnego. Klasa .nav-item służy do definiowania poszczególnych elementów menu, ale musi być zawarta w elemencie <ul>. Inne klasy, takie jak .a, są niepoprawne lub nie odnoszą się do tworzenia list nawigacyjnych w Bootstrap.

Pytanie 14

Wskaż algorytm sortowania, który nie jest stabilny?

A. sortowanie szybkie
B. sortowanie bąbelkowe
C. sortowanie przez zliczanie
D. sortowanie przez wstawianie
Sortowanie bąbelkowe (Bubble Sort) jest stabilne, ponieważ nie zmienia kolejności elementów o równej wartości. Sortowanie przez wstawianie (Insertion Sort) również zachowuje stabilność. Sortowanie przez zliczanie (Counting Sort) to algorytm stabilny, szczególnie efektywny dla danych o ograniczonym zakresie wartości.

Pytanie 15

Które z wymienionych środowisk programistycznych jest rekomendowane do developing aplikacji w języku Python z użyciem frameworka Django?

A. XCode
B. PyCharm
C. Android Studio
D. Unity
PyCharm to jedno z najbardziej zaawansowanych środowisk programistycznych (IDE) dedykowanych do tworzenia aplikacji w języku Python. Jest to narzędzie preferowane przez programistów korzystających z frameworka Django, który jest popularnym rozwiązaniem do budowy aplikacji webowych. PyCharm oferuje rozbudowane wsparcie dla Django, umożliwiając szybkie tworzenie projektów, integrację z bazami danych oraz wygodne debugowanie aplikacji. IDE zapewnia również możliwość uruchamiania serwerów deweloperskich, podglądu zmian w czasie rzeczywistym oraz automatyczne uzupełnianie kodu, co znacząco zwiększa efektywność pracy nad aplikacjami webowymi. Dzięki PyCharm programiści mogą łatwo zarządzać migracjami bazy danych, tworzyć modele i szablony, co sprawia, że jest to narzędzie nieocenione w ekosystemie Django.

Pytanie 16

Zaprezentowany fragment kodu w języku C# tworzy hasło. Wskaż zdanie PRAWDZIWE dotyczące charakterystyki tego hasła:

Ilustracja do pytania
A. Może zawierać zarówno małe, jak i wielkie litery, cyfry oraz symbole
B. Ma co najmniej 8 znaków oraz zawiera małe i wielkie litery oraz cyfry
C. Jest maksymalnie 7-znakowe, co wynika z wartości zmiennej i
D. Może zawierać małe i wielkie litery oraz cyfry
Algorytm generowania hasła w języku C# może zawierać małe i wielkie litery oraz cyfry, co zapewnia większe bezpieczeństwo hasła. Tworzenie haseł w taki sposób zwiększa ich odporność na ataki brute-force i umożliwia spełnienie wymagań dotyczących złożoności. Dobrze skonstruowane hasło powinno zawierać różne typy znaków, by maksymalnie utrudnić jego złamanie.

Pytanie 17

Który z objawów może sugerować zawał serca?

A. Intensywny ból w klatce piersiowej promieniujący do lewej ręki
B. Spadek nastroju
C. Gorączka oraz dreszcze
D. Ból brzucha po spożyciu posiłku
Silny ból w klatce piersiowej promieniujący do lewej ręki to klasyczny objaw zawału serca (ostrego zespołu wieńcowego). Ból ten często pojawia się nagle, jest intensywny, gniotący lub piekący i może towarzyszyć mu duszność, zawroty głowy, zimne poty i nudności. Zawał serca wynika z zablokowania jednej z tętnic wieńcowych, co prowadzi do niedokrwienia mięśnia sercowego. Szybka reakcja i wezwanie pomocy medycznej mogą uratować życie i zminimalizować uszkodzenia serca. Każda minuta jest kluczowa – nie należy czekać na ustąpienie objawów, lecz natychmiast zadzwonić na numer alarmowy 112 lub udać się do najbliższego szpitala.

Pytanie 18

Co to jest WebAssembly (WASM)?

A. Metoda łączenia kodu JavaScript z kodem CSS
B. Narzędzie do automatycznego testowania aplikacji webowych
C. Framework JavaScript do tworzenia aplikacji mobilnych
D. Format kodu binarnego, który może być wykonywany w nowoczesnych przeglądarkach
WebAssembly (WASM) to nowoczesny format kodu binarnego, który umożliwia uruchamianie kodu w przeglądarkach internetowych z wysoką wydajnością. Został zaprojektowany jako uzupełnienie JavaScript, co pozwala na korzystanie z bardziej złożonych języków programowania, takich jak C, C++ czy Rust, w aplikacjach webowych. Dzięki temu deweloperzy mogą przenosić istniejący kod do środowiska przeglądarki, co znacząco zwiększa możliwości tworzenia aplikacji webowych. Przykładem zastosowania WebAssembly może być gry przeglądarkowe, które wymagają intensywnego przetwarzania danych oraz aplikacje graficzne, gdzie wydajność jest kluczowa. WebAssembly działa na zasadzie kompilacji, co pozwala na optymalne wykorzystanie zasobów systemowych. Dzięki wsparciu ze strony głównych przeglądarek, WASM stał się standardem, który przyspiesza rozwój aplikacji internetowych, zyskując uznanie w branży.

Pytanie 19

Co to jest WebSockets?

A. Protokół komunikacyjny zapewniający dwukierunkową komunikację między przeglądarką a serwerem
B. Metoda zabezpieczania połączeń HTTP
C. Biblioteka JavaScript do manipulacji danymi JSON
D. Format zapisu danych w bazach NoSQL
WebSockets to protokół komunikacyjny, który umożliwia dwukierunkową, pełnodupleksową komunikację między klientem a serwerem. To oznacza, że zarówno przeglądarka, jak i serwer mogą wysyłać dane w dowolnym momencie, co znacząco różni się od tradycyjnego modelu HTTP, gdzie klient inicjuje każde połączenie. Przykładem zastosowania WebSockets jest aplikacja czatu w czasie rzeczywistym, gdzie użytkownicy mogą widzieć wiadomości natychmiastowo, bez potrzeby odświeżania strony. Dodatkowo, WebSockets zmniejszają opóźnienia w komunikacji, co jest kluczowe w aplikacjach wymagających szybkiej interakcji, takich jak gry online czy platformy do handlu. Warto zaznaczyć, że WebSockets są zdefiniowane w standardzie IETF jako RFC 6455, a ich wykorzystanie powinno być zgodne z najlepszymi praktykami w zakresie bezpieczeństwa, takimi jak użycie protokołu wSecure WebSockets (wss://) do zapewnienia bezpieczeństwa przesyłanych danych.

Pytanie 20

Które narzędzie służy do zarządzania zależnościami w projekcie JavaScript?

A. git
B. postman
C. npm
D. docker
Git, Docker i Postman to narzędzia, które są niezwykle przydatne w procesie tworzenia oprogramowania, ale pełnią zupełnie inne funkcje niż npm. Git to system kontroli wersji, który umożliwia śledzenie zmian w kodzie oraz współpracę zespołową. Chociaż jest kluczowy w zarządzaniu projektami, nie ma zastosowania w zarządzaniu zależnościami, co jest głównym celem npm. Docker to z kolei platforma do tworzenia, uruchamiania i zarządzania aplikacjami w kontenerach, co pozwala na łatwe przenoszenie i uruchamianie aplikacji w różnych środowiskach, ale również nie dotyczy bezpośrednio zarządzania paczkami JavaScript. Postman jest narzędziem do testowania interfejsów API, co także nie ma związku z instalowaniem i śledzeniem zależności w projektach. Typowym błędem jest mylenie funkcji tych narzędzi, co może prowadzić do nieefektywnego zarządzania projektem. Na przykład, jeśli projektant zdecyduje się nie korzystać z npm, może to prowadzić do problemów z zarządzaniem wersjami zewnętrznych bibliotek, co w konsekwencji może skutkować błędami w działaniu aplikacji. Dlatego ważne jest, aby zrozumieć, że każde z tych narzędzi ma swoje unikalne zastosowanie i są one komplementarne, a nie zamienne.

Pytanie 21

Jakie narzędzie jest najbardziej odpowiednie do identyfikacji błędów w trakcie działania programu?

A. Debugger
B. Linker
C. Kompilator
D. Interpreter
Debugger to narzędzie przeznaczone do wyszukiwania błędów w czasie wykonywania programu. Pozwala na zatrzymywanie aplikacji w wybranych miejscach, analizowanie wartości zmiennych i śledzenie przepływu sterowania, co umożliwia szybkie wykrywanie błędów logicznych i błędów czasu wykonania. Debugger jest niezbędny w procesie rozwoju oprogramowania, ponieważ pomaga programistom w zrozumieniu, jak ich kod działa w rzeczywistości i jak różne warunki wpływają na jego funkcjonowanie.

Pytanie 22

Co to jest wzorzec projektowy Singleton?

A. Wzorzec do zarządzania komunikacją między komponentami aplikacji
B. Technika optymalizacji kodu poprzez minimalizację liczby obiektów
C. Metoda zabezpieczania aplikacji przed atakami typu SQL Injection
D. Wzorzec zapewniający istnienie tylko jednej instancji klasy w całej aplikacji
Wzorzec projektowy Singleton to jeden z fundamentalnych wzorców, który zapewnia, że w trakcie działania aplikacji istnieje tylko jedna instancja danej klasy. Przydaje się to w sytuacjach, gdy musimy zarządzać zasobami, które nie powinny być wielokrotnie instancjonowane, na przykład połączenia z bazą danych czy logika globalnych ustawień. Implementacja tego wzorca zakłada zastosowanie prywatnego konstruktora oraz metody statycznej, która odpowiada za utworzenie instancji. Przykładem zastosowania Singletona mogą być klasy zarządzające konfiguracją aplikacji, gdzie zmiana w jednym miejscu może wpłynąć na cały system. Często jest on krytykowany za to, że wprowadza globalny stan, co może prowadzić do trudności w testowaniu i zarządzaniu stanem aplikacji. Dlatego ważne jest, aby stosować go świadomie i tam, gdzie rzeczywiście przynosi korzyści, zgodnie z najlepszymi praktykami inżynieryjnymi.

Pytanie 23

Dziedziczenie jest używane, gdy zachodzi potrzeba

A. określenia zasięgu dostępności metod i pól danej klasy
B. wykorzystania stałych wartości, niezmieniających się w trakcie działania aplikacji
C. sformułowania klasy bardziej szczegółowej niż już stworzona
D. asynchronicznej realizacji długotrwałych zadań
Dziedziczenie to fajna sprawa, bo pozwala nam tworzyć nowe klasy na bazie tych, które już mamy. Dzięki temu możemy zaoszczędzić dużo czasu na pisaniu kodu i jednocześnie dodawać nowe funkcje do tych klas. To naprawdę kluczowy element programowania obiektowego.

Pytanie 24

Jak przedstawia się liczba dziesiętna 255 w systemie szesnastkowym?

A. 100
B. FF
C. EF
D. FE
Odpowiedzi FE, 100 oraz EF są błędne, ponieważ nie odpowiadają poprawnej konwersji liczby 255 do systemu szesnastkowego. Przyjrzyjmy się każdej z tych opcji. Zapis FE odpowiada liczbie 254 w systemie dziesiętnym. Otrzymujemy to, wykonując konwersję z systemu szesnastkowego, gdzie F to 15 i E to 14. Zatem FE = 15*16^1 + 14*16^0 = 240 + 14 = 254. To pokazuje, że ta odpowiedź jest niepoprawna, ponieważ nie odzwierciedla liczby 255. Z kolei zapis 100 w systemie szesnastkowym odpowiada liczbie 256 w systemie dziesiętnym, co można obliczyć jako 1*16^2 + 0*16^1 + 0*16^0 = 256. Ta odpowiedź jest również błędna, ponieważ jest większa od 255. Na koniec, zapis EF odpowiada liczbie 239 w systemie dziesiętnym. Dzieje się tak, ponieważ E to 14, a F to 15, co daje nam 14*16^1 + 15*16^0 = 224 + 15 = 239. W rezultacie, żadna z tych odpowiedzi nie jest poprawna, a każda z nich ilustruje różne aspekty systemu szesnastkowego i jego zastosowań, które mogą być mylące, zwłaszcza dla osób początkujących w temacie konwersji systemów liczbowych.

Pytanie 25

Który z języków programowania jest powszechnie stosowany do tworzenia interfejsów użytkownika przy użyciu XAML?

A. C#
B. Objective-C
C. Java
D. C++
C++ jest często używany do tworzenia aplikacji desktopowych, ale w przypadku interfejsów użytkownika XAML jest bardziej związany z C#. Java jest językiem wykorzystywanym głównie do tworzenia aplikacji na Androida oraz aplikacji webowych i backendowych, ale nie jest typowo używany do programowania interfejsów w XAML. Objective-C to starszy język programowania dla systemów Apple i nie jest związany z XAML, który jest specyficzny dla technologii Microsoftu.

Pytanie 26

Jakie są główne różnice między środowiskiem RAD (Rapid Application Development) a klasycznymi IDE w odniesieniu do aplikacji mobilnych?

A. RAD nie obsługuje interfejsu użytkownika
B. RAD pozwala na szybsze budowanie aplikacji dzięki narzędziom do wizualnego designu i automatycznego generowania kodu
C. RAD koncentruje się wyłącznie na procesie debugowania aplikacji
D. RAD działa tylko na urządzeniach z systemem iOS
RAD (Rapid Application Development) umożliwia szybsze tworzenie aplikacji mobilnych dzięki narzędziom do wizualnego projektowania i automatycznego generowania kodu. RAD koncentruje się na iteracyjnym podejściu do rozwoju oprogramowania, w którym prototypy są budowane i testowane w krótkich cyklach, co pozwala na szybkie dostosowywanie aplikacji do zmieniających się wymagań użytkowników. W kontekście aplikacji mobilnych, RAD skraca czas tworzenia poprzez graficzne narzędzia do budowy interfejsów, gotowe komponenty oraz integrację z backendem. Frameworki RAD, takie jak OutSystems, Mendix czy Flutter, pozwalają na szybkie wdrażanie i modyfikację aplikacji mobilnych, co znacząco zwiększa efektywność programistów.

Pytanie 27

Które z wymienionych stanowi przykład struktury dziedziczenia?

A. Klasa Pojazd nie dziedziczy z żadnej klasy
B. Klasa Samochód ma dziedziczenie od klasy Pojazd
C. Klasa Pojazd ma dziedziczenie od klasy Samochód
D. Klasa Samochód i Pojazd nie są ze sobą powiązane
Hierarchia dziedziczenia to struktura klas, w której klasa pochodna dziedziczy właściwości i metody klasy bazowej. Klasa 'Samochód' dziedzicząca po klasie 'Pojazd' jest przykładem prawidłowej hierarchii dziedziczenia – klasa 'Samochód' rozszerza klasę 'Pojazd', dziedzicząc ogólne właściwości pojazdu, takie jak prędkość czy typ silnika. Dziedziczenie umożliwia rozszerzanie istniejącej funkcjonalności bez konieczności przepisywania tego samego kodu, co jest jednym z fundamentów programowania obiektowego.

Pytanie 28

Jakie działanie wykonuje polecenie "git pull"?

A. Pobiera zmiany z zdalnego repozytorium i scala je z lokalnym
B. Tworzy nową gałąź w repozytorium
C. Eliminuje plik z repozytorium
D. Zachowuje zmiany w lokalnym repozytorium
Polecenie 'git pull' pobiera najnowsze zmiany ze zdalnego repozytorium i scala je z lokalnym repozytorium. Jest to jedno z podstawowych poleceń w Git, pozwalające na synchronizację lokalnej kopii projektu z wersją przechowywaną w chmurze lub na serwerze. Dzięki 'git pull' programiści mogą na bieżąco aktualizować swoje repozytoria i unikać konfliktów, które mogłyby wyniknąć z pracy na nieaktualnej wersji kodu. Proces ten automatycznie łączy pobrane zmiany, co eliminuje konieczność ręcznego kopiowania plików lub komend.

Pytanie 29

Przykład wywołania funkcji zamien w języku C++ może wyglądać w następujący sposób

Ilustracja do pytania
A. zamien(m,n); //m,n - zmienne całkowite
B. zamien(&a, &b); //x,y - zmienne całkowite
C. zamien(*a, *b); //a,b - zmienne całkowite
D. zamien(12, 34)
Wywołanie zamien(12, 34) przekazuje wartości, ale nie umożliwia modyfikacji zmiennych poza funkcją. Użycie zamien(*a, *b) oznacza dereferencję, co prowadzi do błędu, jeśli wskaźniki nie są poprawnie zainicjalizowane. Zamien(m,n) nie używa wskaźników ani referencji, co powoduje brak zmiany oryginalnych wartości zmiennych.

Pytanie 30

Jak zrealizować definiowanie własnego wyjątku w języku C++?

A. Automatycznie wywołać funkcję throw
B. Wykorzystać blok try z pustym blokiem catch
C. Utworzyć klasę, która dziedziczy po std::exception
D. Skorzystać z domyślnej metody obsługi błędów
Użycie standardowej funkcji obsługi błędów, takiej jak 'perror()', nie pozwala na zdefiniowanie własnego wyjątku – 'perror()' wyświetla komunikat o błędzie, ale nie zgłasza wyjątku. Blok 'try' z pustym blokiem 'catch' nie tworzy nowego wyjątku, lecz jedynie przechwytuje istniejące wyjątki. Wywołanie 'throw' automatycznie nie definiuje nowego wyjątku – 'throw' służy do zgłaszania istniejącego wyjątku, ale definicja własnego wyjątku wymaga utworzenia nowej klasy dziedziczącej po 'std::exception'.

Pytanie 31

Które z wymienionych działań, które są częścią procesu kreowania prostej galerii zdjęć w formie aplikacji mobilnej, powinno być realizowane przez zespół?

A. Przygotowanie i konfiguracja repozytorium dla projektu
B. Wdrożenie funkcji dodajZdjecie()
C. Stworzenie dokumentacji kodu aplikacji
D. Przygotowanie testu jednostkowego dla funkcji przegladajZdjecia()
Pozostałe odpowiedzi są zadaniami, które w większości przypadków mogą być realizowane indywidualnie, co czyni je zadaniami jednostkowymi. Implementacja funkcji dodajZdjecie() dotyczy konkretnego aspektu programistycznego, który może być wykonany przez jednego dewelopera. Wymaga ona znajomości języka programowania oraz logiki potrzebnej do dodawania zdjęć do galerii, co zazwyczaj nie wymaga współpracy z innymi członkami zespołu. Przygotowanie i skonfigurowanie repozytorium dla projektu natomiast to techniczny proces, który również najczęściej realizuje jedna osoba, odpowiedzialna za ustawienie środowiska pracy. Tworzenie testu jednostkowego dla funkcji przegladajZdjecia() to kolejny krok, który można wykonać samodzielnie, koncentrując się na testowaniu konkretnej funkcji w izolacji, bez potrzeby angażowania innych programistów. W przypadku tych zadań, choć mogą one być częścią większego projektu, to ich realizacja nie wymaga współpracy zespołowej, co sprawia, że nie są to zadania zespołowe.

Pytanie 32

Jakie z wymienionych funkcji są typowe dla narzędzi służących do zarządzania projektami?

A. Nadzorowanie postępu realizacji
B. Przeprowadzanie analizy statystycznej
C. Opracowywanie diagramów przepływu
D. Tworzenie interfejsu użytkownika
Monitorowanie postępu prac to jedna z kluczowych funkcji narzędzi do zarządzania projektami. Dzięki temu zespoły mogą śledzić realizację zadań, identyfikować opóźnienia oraz efektywnie alokować zasoby. Narzędzia takie jak Jira, Trello czy Asana pozwalają na wizualizację postępów, co ułatwia kontrolowanie harmonogramu oraz planowanie kolejnych etapów projektu. Monitorowanie postępu prac pomaga także w wykrywaniu wąskich gardeł i umożliwia szybkie podejmowanie decyzji, co znacząco zwiększa efektywność całego zespołu. Funkcja ta jest szczególnie istotna w zarządzaniu projektami IT, budowlanymi i kreatywnymi, gdzie koordynacja wielu zadań jest kluczowa dla sukcesu projektu.

Pytanie 33

Który z poniższych opisów najlepiej definiuje kompilator?

A. System monitorujący zmiany w kodzie źródłowym
B. Program łączący dynamiczne biblioteki z kodem źródłowym
C. Narzędzie do analizy kodu w czasie rzeczywistym
D. Narzędzie przekształcające kod źródłowy na plik wykonywalny
Kompilator to narzędzie, które przekształca kod źródłowy napisany w języku programowania na plik wykonywalny (binarny), który może być uruchomiony bez potrzeby ponownej kompilacji. Proces ten obejmuje kilka etapów, takich jak analiza leksykalna, analiza składniowa, optymalizacja kodu oraz generowanie kodu maszynowego. Kompilator jest nieodzownym elementem w językach takich jak C, C++ czy Java. Generowany plik wykonywalny może działać szybciej niż kod interpretowany, ponieważ nie wymaga tłumaczenia w czasie rzeczywistym.

Pytanie 34

Jaką kategorię własności intelektualnej reprezentują znaki towarowe?

A. Dobra niematerialne
B. Własność przemysłowa
C. Autorskie prawa majątkowe
D. Prawa pokrewne
Dobra niematerialne to szersza kategoria obejmująca różne aspekty własności intelektualnej, ale znaki towarowe są formalnie klasyfikowane jako własność przemysłowa. Autorskie prawa majątkowe dotyczą utworów literackich, muzycznych i filmowych, ale nie obejmują znaków towarowych. Prawa pokrewne chronią wykonawców i producentów nagrań, lecz nie odnoszą się do znaków towarowych i brandingu firm.

Pytanie 35

Jaką rolę odgrywa pamięć operacyjna (RAM) w komputerowym systemie?

A. Umożliwienie tworzenia kopii zapasowej danych użytkownika
B. Trwałe przechowywanie systemu operacyjnego
C. Tymczasowe magazynowanie danych i instrukcji dla procesora
D. Zarządzanie transferem danych pomiędzy urządzeniami wejścia/wyjścia
Pamięć operacyjna, znana jako RAM (Random Access Memory), odgrywa kluczową rolę w funkcjonowaniu systemu komputerowego. Jej głównym zadaniem jest tymczasowe przechowywanie danych i instrukcji, które są niezbędne dla procesora w trakcie wykonywania programów. Kiedy uruchamiamy aplikację, jej kod oraz dane są ładowane z pamięci masowej (np. dysku twardego) do pamięci RAM, co umożliwia szybki dostęp do nich przez procesor. Dzięki dużej prędkości działania pamięć operacyjna znacząco przyspiesza procesy obliczeniowe, ponieważ operacje na danych przechowywanych w RAM są wielokrotnie szybsze niż na danych znajdujących się na dysku twardym. Współczesne komputery często wyposażone są w kilka gigabajtów pamięci RAM, co pozwala na efektywne zarządzanie wieloma uruchomionymi aplikacjami jednocześnie. Standardy takie jak DDR4 i DDR5 określają nie tylko wydajność, ale również szybkość przesyłania danych, co ma kluczowe znaczenie w kontekście wydajności systemu komputerowego. W efekcie, pamięć operacyjna jest niezbędna do płynnego działania systemu operacyjnego oraz aplikacji, a jej pojemność i szybkość mają bezpośredni wpływ na ogólną wydajność komputera.

Pytanie 36

W klasie pracownik zdefiniowano opisane metody. Która z nich jest odpowiednia do dodania elementu diagnostycznego o treści: cout << "Obiekt został usunięty";

Ilustracja do pytania
A. pracownik
B. wypisz
C. operator==
D. ~pracownik
Metoda wypisz jest często używana do prezentacji danych obiektu użytkownikowi ale nie jest miejscem do umieszczania kodu diagnostycznego dotyczącego usuwania obiektu. Wypisz jest zazwyczaj metodą statyczną lub instancyjną odpowiedzialną za wyświetlanie stanu obiektu i nie zajmuje się zarządzaniem jego cyklem życia. Umieszczenie w niej elementu diagnostycznego dotyczącego destrukcji obiektu mogłoby wprowadzać w błąd użytkownika klasy i utrudniać utrzymanie spójności kodu. Konstruktor klasy pracownik jest odpowiedzialny za inicjalizację obiektu a nie za jego usuwanie. Dodanie elementu cout<<Obiekt został usunięty; w konstruktorze nie miałoby sensu ponieważ ten komunikat dotyczy momentu zniszczenia obiektu a nie jego tworzenia. Konstruktor powinien skoncentrować się na alokacji zasobów i przygotowaniu obiektu do użycia. Operator== jest używany do porównywania dwóch obiektów zazwyczaj w celu sprawdzenia ich równości. Jego użycie do umieszczania komunikatów diagnostycznych związanych z usunięciem obiektu byłoby nieodpowiednie i mylące gdyż jest to operacja logiczna i semantycznie niezwiązana z zarządzaniem cyklem życia obiektów. Rozumienie ról poszczególnych metod w klasach jest kluczowe dla pisania poprawnego i zgodnego z zasadami dobrych praktyk kodu co wpływa na jego czytelność i łatwość utrzymania. Stosowanie odpowiednich metod w odpowiednich kontekstach jest podstawą profesjonalnego programowania obiektowego w C++ i innych językach obiektowych co znacząco zwiększa efektywność i niezawodność oprogramowania.

Pytanie 37

Który z wymienionych wzorców projektowych jest najbardziej odpowiedni do uproszczenia interfejsu złożonego systemu?

A. Metoda szablonowa (Template method)
B. Fasada (Facade)
C. Kompozyt (Composite)
D. Singleton (Singleton)
Wzorzec Kompozyt (Composite) umożliwia traktowanie pojedynczych obiektów i ich grup w jednakowy sposób, co ułatwia zarządzanie hierarchicznymi strukturami. Metoda szablonowa (Template Method) definiuje szkielet algorytmu w klasie bazowej, pozwalając podklasom na dostosowanie poszczególnych kroków. Singleton to wzorzec zapewniający istnienie tylko jednej instancji klasy, co jest użyteczne w zarządzaniu zasobami systemowymi, ale nie służy do upraszczania interfejsu do złożonego systemu.

Pytanie 38

W jaki sposób procesor nawiązuje komunikację z pamięcią podręczną (cache)?

A. Bezpośrednio, omijając mostki systemowe
B. Używając wyłącznie pamięci RAM
C. Poprzez linie danych w magistrali systemowej
D. Za pomocą systemu przerwań
Procesor komunikuje się z pamięcią podręczną (cache) za pomocą linii danych w magistrali systemowej, co jest kluczowym elementem architektury komputerowej. Magistrala systemowa to zestaw ścieżek, które umożliwiają przesyłanie danych pomiędzy różnymi komponentami systemu, w tym procesorem, pamięcią RAM oraz pamięcią podręczną. Pamięć podręczna działa jako bufor, który przechowuje najczęściej używane dane, co pozwala na znaczne zwiększenie szybkości operacji, ponieważ dostęp do pamięci cache jest znacznie szybszy niż dostęp do pamięci RAM. W standardach takich jak Intel's QuickPath Interconnect (QPI) czy AMD's HyperTransport, linie danych odgrywają kluczową rolę w efektywnej komunikacji, co przekłada się na ogólną wydajność systemu. Przykładowo, w nowoczesnych procesorach wielordzeniowych, każda rdzeń może mieć własną pamięć podręczną, a komunikacja za pomocą magistrali pozwala na synchronizację danych pomiędzy tymi rdzeniami oraz współdzielenie zasobów. Efektywne zarządzanie pamięcią podręczną i magistralą jest kluczowe dla osiągnięcia wysokiej wydajności w obliczeniach oraz przetwarzaniu danych.

Pytanie 39

Z analizy złożoności obliczeniowej różnych algorytmów sortowania na dużych zbiorach danych (przekraczających 100 elementów) wynika, że najefektywniejszą metodą jest algorytm sortowania

sortowanie bąbelkoweO(n2)
sortowanie przez wstawianieO(n2)
sortowanie przez scalanieO(n log n)
sortowanie przez zliczanieO(n)
sortowanie kubełkoweO(n2)
A. bąbelkowego
B. kubełkowego
C. przez scalanie
D. przez zliczanie
Sortowanie bąbelkowe, mimo że jest łatwe do zrozumienia i zaimplementowania, ma złożoność czasową O(n²), co czyni je nieefektywnym dla dużych zbiorów danych, takich jak ponad 100 elementów. Działa poprzez wielokrotne przechodzenie przez listę, porównując sąsiednie elementy i zamieniając je miejscami, jeśli są w niewłaściwej kolejności. To powoduje, że algorytm ten staje się wolny przy większej ilości danych. Sortowanie przez scalanie, choć bardziej wydajne niż bąbelkowe, z złożonością O(n log n), nadal nie dorównuje szybkością sortowaniu przez zliczanie w specyficznych warunkach, gdzie zakres wartości jest ograniczony. Jest to metoda rekurencyjna, która dzieli listę na mniejsze części, sortuje je, a następnie scala w jedną posortowaną listę. Natomiast sortowanie kubełkowe, podobnie jak przez zliczanie, korzysta z dodatkowych struktur danych, lecz jego efektywność zależy od tego, jak elementy są równomiernie rozmieszczone w kubełkach, co może prowadzić do złożoności O(n²) w przypadku złej dystrybucji. Typowe błędy myślowe polegają na przecenianiu prostoty implementacji ponad złożoność czasową, a także niedocenianiu specyfiki danych wejściowych, co jest kluczowe dla wyboru odpowiedniego algorytmu sortującego. Przy rozważaniu wyboru algorytmu należy zawsze brać pod uwagę zarówno jego złożoność, jak i charakterystykę danych, jakie będą przetwarzane, co jest podstawą dobrych praktyk inżynierii oprogramowania.

Pytanie 40

Jaki framework umożliwia tworzenie interaktywnych interfejsów użytkownika w języku TypeScript?

A. ASP.NET Core
B. Django
C. jQuery
D. Angular
Django to framework backendowy dla języka Python, który służy do budowy serwerów i aplikacji webowych, ale nie jest wykorzystywany do dynamicznych interfejsów użytkownika w przeglądarce. ASP.NET Core to framework od Microsoftu, przeznaczony głównie do budowy aplikacji webowych i API w języku C#, jednak nie bazuje na TypeScript. jQuery to lekka biblioteka JavaScript, która ułatwia manipulację DOM i obsługę zdarzeń, ale nie oferuje kompleksowych narzędzi do tworzenia dużych aplikacji frontendowych w TypeScript, takich jak Angular.