Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik reklamy
  • Kwalifikacja: PGF.08 - Zarządzanie kampanią reklamową
  • Data rozpoczęcia: 17 grudnia 2025 19:00
  • Data zakończenia: 17 grudnia 2025 19:14

Egzamin zdany!

Wynik: 30/40 punktów (75,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Dysonansem występującym po zakupie w procesie decyzji konsumenta na rynku związanym z zakupem określa się

A. stan świadomości swoich potrzeb
B. negatywny stan emocjonalny wynikający z braku satysfakcji z zakupu
C. neutralny stan emocjonalny spowodowany dokonanym zakupem
D. pozytywny stan emocjonalny wynikający z satysfakcji z zakupu
Dysonans pozakupowy, znany również jako dysonans poznawczy, odnosi się do negatywnego stanu emocjonalnego, który występuje, gdy konsument odczuwa niezadowolenie lub wątpliwości po dokonaniu zakupu. Jest to zjawisko powszechnie badane w psychologii konsumenckiej, które ma istotny wpływ na decyzje zakupowe oraz lojalność klientów. W praktyce, dysonans pozakupowy może objawiać się myślami o alternatywnych produktach, które mogłyby być lepszym wyborem, co prowadzi do niepokoju i niezadowolenia. Przykładem może być sytuacja, w której konsument kupuje nowy telefon, ale po zakupie zaczyna zauważać, że inny model ma lepsze funkcje w tej samej cenie. Dlatego ważne jest, aby przedsiębiorstwa minimalizowały dysonans pozakupowy poprzez skuteczną komunikację, zapewniając konsumentom informacje, które potwierdzają ich decyzje. Dobre praktyki obejmują również zastosowanie programów lojalnościowych, które zwiększają satysfakcję klientów oraz ich zaufanie do marki.

Pytanie 2

Na podstawie zamieszczonego rysunku określ, jakie wymiary ma arkusz papieru formatu A5.

Ilustracja do pytania
A. 105×148 mm
B. 148×210 mm
C. 148×157 mm
D. 74×105 mm
Odpowiedź "148×210 mm" jest prawidłowa, ponieważ wymiary arkusza papieru formatu A5 są zgodne z międzynarodowym standardem ISO 216, który definiuje wymiary różnych formatów papieru. A5 jest połową formatu A4, który ma wymiary 210 mm na 297 mm. Użycie formatu A5 jest powszechne w wielu zastosowaniach, takich jak notatniki, ulotki czy broszury, co sprawia, że znajomość tych wymiarów jest istotna dla profesjonalistów w branży poligraficznej. W praktyce, wymiary te pozwalają na łatwe składanie, kopiowanie i drukowanie materiałów, a także ich transport. Ponadto, znajomość tych standardów jest istotna dla zachowania kompatybilności z różnymi urządzeniami biurowymi, które często obsługują konkretne formaty papieru. Warto również zauważyć, że format A5 jest szeroko stosowany w wielu krajach, co czyni go uniwersalnym wyborem dla różnorodnych projektów graficznych i dokumentów.

Pytanie 3

Znana osobowość medialna została ambasadorką marki kosmetycznej i promuje krem do twarzy. W wyniku tej reklamy wiele kobiet, identyfikujących się ze swoją idolą, nabyło krem. Tego rodzaju zachowanie odnosi się do efektu

A. super produktu
B. Veblena
C. snobizmu
D. owczego pędu
Odpowiedź 'owczego pędu' jest poprawna, ponieważ odnosi się do zjawiska, w którym jednostki podejmują decyzje zakupowe, kierując się działaniami i preferencjami innych osób, często bez gruntownej analizy własnych potrzeb. W analizowanym przypadku, wiele kobiet, identyfikując się z celebrytką, decyduje się na zakup kremu, sądząc, że skoro ich idol go promuje, musi być on wartościowy. Efekt owczego pędu często wykorzystuje się w marketingu, zwłaszcza w branży kosmetycznej. Przykładem mogą być kampanie reklamowe, w których osoby znane z mediów społecznościowych promują produkty, co prowadzi do wzrostu ich sprzedaży. Dobrym przykładem jest wykorzystanie influencerów na Instagramie, którzy dzięki swojej popularności wpływają na decyzje zakupowe swoich obserwatorów. Działa to na zasadzie społecznego dowodu słuszności, gdzie dany produkt wydaje się bardziej wartościowy, gdy jest polecany przez autorytety. W marketingu istotne jest również, aby zrozumieć, jak wykorzystać ten efekt w kampaniach reklamowych, by zwiększyć efektywność działań promocyjnych.

Pytanie 4

Do tworzenia, edycji prostej bazy danych i analizy służy

A. program do grafiki wektorowej.
B. arkusz kalkulacyjny.
C. program do prezentacji multimedialnych.
D. program do składu publikacji.
Arkusz kalkulacyjny to jedno z najważniejszych narzędzi biurowych, które naprawdę każdy powinien opanować chociażby w podstawowym zakresie. W mojej opinii, to właśnie programy typu Excel czy Google Sheets są dziś absolutnym standardem jeśli chodzi o tworzenie i edycję prostych baz danych oraz analizę danych. Arkusz kalkulacyjny pozwala na szybkie wprowadzanie, sortowanie i filtrowanie informacji – na przykład listę uczniów, produktów czy wyników sprzedaży można zorganizować w kilka minut. Co więcej, dzięki funkcjom takim jak tabele przestawne, wykresy czy narzędzia do wyszukiwania i grupowania danych, użytkownik może analizować zebrane informacje na różne sposoby, wyciągać wnioski i tworzyć raporty. Nie trzeba znać zaawansowanych języków programowania ani tajników relacyjnych baz danych, by rozpocząć pracę z arkuszem. Z mojego doświadczenia wynika, że nawet w mniejszych firmach czy szkołach to właśnie taka forma przechowywania i przetwarzania danych jest najczęstsza. Branżowe dobre praktyki często polecają zacząć właśnie od arkuszy zanim sięgnie się po bardziej zaawansowane rozwiązania, bo daje to solidne podstawy do zrozumienia relacji i operacji na danych. Jeśli chodzi o analizę prostych baz danych, to arkusz kalkulacyjny jest niezastąpiony, bo łączy prostotę obsługi z szerokimi możliwościami – wystarczy podstawowa znajomość funkcji takich jak SUMA, ŚREDNIA czy JEŻELI i można już naprawdę sporo osiągnąć. W praktyce niemal każdy pracownik biurowy, analityk czy nauczyciel korzysta z takich narzędzi codziennie.

Pytanie 5

Agencja marketingowa planuje kampanię promocyjną dla firmy zajmującej się produkcją sprzętu, odzieży oraz akcesoriów do wspinaczki górskiej. Aby uzyskać jak największą efektywność dotarcia do docelowej grupy odbiorców, reklama powinna być umieszczona w

A. radiu krajowym
B. punkcie sprzedaży
C. czasopiśmie branżowym
D. telewizji lokalnej
Umieszczenie reklamy w czasopiśmie specjalistycznym jest najlepszym rozwiązaniem dla kampanii reklamowej skierowanej do amatorów i profesjonalistów w dziedzinie wspinaczki wysokogórskiej. Czasopisma branżowe charakteryzują się tym, że ich czytelnicy są często pasjonatami tematyki, co sprawia, że są bardziej skłonni do zainteresowania się produktami związanymi ze wspinaczką. Tego rodzaju media docierają do wąskiej, ale bardzo zaangażowanej grupy odbiorców, co zwiększa prawdopodobieństwo, że reklama zostanie zauważona i przyniesie zamierzony efekt. Przykładem może być magazyn poświęcony wspinaczce, który regularnie publikują porady dotyczące technik wspinaczkowych oraz recenzje sprzętu, co sprawia, że reklama sprzętu wspinaczkowego w takim wydaniu jest nie tylko uzasadniona, ale również oczekiwana przez czytelników. Warto dodać, że reklama w czasopismach branżowych często korzysta z bardziej złożonych i kreatywnych form reklamy, co może przyciągnąć uwagę i zachęcić do zakupu.

Pytanie 6

Na osłabienie efektywności reklamy wpływa

A. prosty komunikat skupiony na jednej zalecie
B. skomplikowany i trudny do zrozumienia przekaz
C. imię znanej osoby, występującej w reklamie
D. bardzo klarowna i zrozumiała zawartość komunikatu
Skomplikowany i niezrozumiały przekaz jest jedną z głównych przyczyn obniżenia skuteczności reklamy. W branży marketingowej powszechnie uznaje się, że kluczowym elementem efektywności reklamy jest klarowność komunikacji. Przekaz powinien być prosty, jasny i zrozumiały, aby odbiorca mógł szybko zrozumieć, co jest oferowane oraz jakie korzyści płyną z tego produktu lub usługi. Przykładem może być kampania reklamowa, która zamiast skupiać się na złożonych terminach technicznych, wykorzystuje prosty język i bezpośrednie sformułowania, co pozwala na szybsze zapamiętanie informacji. Ponadto, według badań przeprowadzonych przez Nielsen, reklamy, które są zrozumiałe dla odbiorcy, są znacznie bardziej efektywne w generowaniu pozytywnych reakcji i zwiększaniu rozpoznawalności marki. Dlatego dobrym zwyczajem w tworzeniu przekazów reklamowych jest testowanie ich z grupą docelową, aby upewnić się, że są one dobrze zrozumiane i spełniają oczekiwania odbiorców. W praktyce oznacza to, że przed wdrożeniem kampanii warto przeprowadzić badania fokusowe lub ankiety, aby zweryfikować, jak przekaz jest odbierany przez potencjalnych klientów.

Pytanie 7

Informacje udostępnione na stronie internetowej Głównego Urzędu Statystycznego są przykładem źródeł danych

A. pierwotnych wewnętrznych
B. pierwotnych zewnętrznych
C. wtórnych zewnętrznych
D. wtórnych wewnętrznych
Stwierdzenie, że dane opublikowane na stronie Głównego Urzędu Statystycznego są pierwotnymi wewnętrznymi lub wtórnymi wewnętrznymi źródłami informacji, prowadzi do nieporozumienia w zakresie klasyfikacji danych. Pierwotne źródła informacji obejmują dane zbierane bezpośrednio przez badacza lub instytucję w celu określonego badania, co w przypadku GUS nie ma miejsca, ponieważ instytucja ta przetwarza dane z różnorodnych badań, które mogą być zrealizowane przez inne podmioty. W związku z tym, klasyfikacja tych danych jako pierwotne jest myląca. Ponadto, wtórne wewnętrzne źródła to dane, które są gromadzone przez jedną organizację, która je następnie przetwarza i analizuje. W przypadku GUS dane są gromadzone z zewnętrznych źródeł, takich jak różne instytucje publiczne i prywatne. Można także mylnie zinterpretować, że dane GUS są wtórnymi źródłami wewnętrznymi, ponieważ są one zależne od zewnętrznych badań, co oznacza, że nie są tworzone „wewnętrznie” przez sam GUS. Tego rodzaju nieprawidłowe klasyfikacje mogą prowadzić do błędnych wniosków w analizie danych, co jest niezgodne z dobrymi praktykami w zakresie statystyki i analizy danych. Ważne jest, aby przed przyjęciem klasyfikacji dokładnie zrozumieć definicje i różnice między poszczególnymi typami źródeł informacji, co jest kluczowe dla przeprowadzania rzetelnych badań oraz analiz.

Pytanie 8

Które medium powinna zaproponować swojemu klientowi agencja reklamowa, biorąc pod uwagę częstotliwość śledzenia reklam przez potencjalnych klientów?

MediumCzęstotliwość śledzenia reklam
Zawsze (%)Często (%)Czasami (%)Rzadko (%)Wcale (%)
Telewizja ogólnopolska94628124
Telewizja regionalna212283622
Prasa codzienna ogólnopolska211243528
Prasa codzienna regionalna210283426
A. Telewizję ogólnopolską.
B. Prasę codzienną regionalną.
C. Telewizję regionalną.
D. Prasę codzienną ogólnopolską.
Telewizja ogólnopolska stanowi najskuteczniejsze medium reklamowe w kontekście częstotliwości śledzenia reklam przez potencjalnych klientów. Z danych wynika, że 9% oglądających zawsze zwraca uwagę na reklamy, a 55% często je zauważa. Taki zasięg jest kluczowy dla agencji reklamowych, które dążą do maksymalizacji ROI dla swoich klientów. Przykładem może być kampania reklamowa dużej marki, która dzięki obecności w telewizji ogólnopolskiej zyskała znaczną widoczność wśród szerokiego grona odbiorców. Telewizja ogólnopolska, z uwagi na swoje zasięgi, umożliwia dotarcie do różnorodnych grup demograficznych i zwiększa szanse na konwersję. W kontekście strategii marketingowych, ważne jest, aby wybierać media, które oferują najwyższe wskaźniki zaangażowania oraz efektywności, co czyni telewizję ogólnopolską najlepszym wyborem w omawianym przypadku, zgodnie z przyjętymi standardami najlepszych praktyk w branży reklamowej.

Pytanie 9

Pracownik firmy zajmującej się reklamą przygotowuje kampanię na reklamę online w postaci animacji o dowolnej formie, która będzie wyświetlana nad przeglądaną stroną na tzw. "przeźroczystej warstwie". Jak nazywa się ten typ reklamy?

A. Pop-Up
B. Expand Billboard
C. Top Layer
D. Sąuare Button
Top Layer to forma reklamy internetowej, która wyświetla się na wierzchu treści strony internetowej, dzięki czemu przyciąga uwagę użytkownika. W odróżnieniu od innych formatów, takich jak Pop-Up, które otwierają nowe okna, Top Layer działa jako nakładka na aktualnie przeglądaną stronę, co sprawia, że jest mniej inwazyjna i bardziej zintegrowana z doświadczeniem użytkownika. W branży marketingu internetowego ten typ reklamy jest wykorzystywany do promocji produktów lub usług w sposób, który nie zakłóca nawigacji użytkownika, co z kolei prowadzi do wyższej skuteczności konwersji. Przykłady zastosowania Top Layer obejmują kampanie promujące wydarzenia, nowe produkty lub specjalne oferty, gdzie wizualna atrakcyjność i interaktywność są kluczowe. Dobre praktyki obejmują projektowanie takich reklam z uwzględnieniem responsywności, aby były one odpowiednio wyświetlane na różnych urządzeniach, oraz testowanie ich pod kątem różnych grup docelowych w celu optymalizacji wyników.

Pytanie 10

Aby agencja reklamowa mogła wstępnie ocenić makrootoczenie, powinna przeprowadzić analizę

A. pięciu sił Portera
B. generalnej segmentacji otoczenia
C. krzywej doświadczeń
D. grup strategicznych
Generalna segmentacja otoczenia to podejście, które pozwala na zrozumienie i ocenę szerszego kontekstu, w jakim działa agencja reklamowa. Ta analiza obejmuje różnorodne czynniki, takie jak ekonomiczne, społeczne, technologiczne, ekologiczne oraz polityczne, które mogą wpływać na działalność firmy. Przykładowo, agencja może badać zmiany w zachowaniach konsumentów związane z wprowadzeniem nowych technologii lub zmianami regulacyjnymi. W praktyce, segmentacja otoczenia pozwala na identyfikację potencjalnych szans i zagrożeń oraz umożliwia lepsze dostosowanie strategii marketingowej do dynamicznie zmieniających się warunków rynkowych. Dobrą praktyką jest regularne przeprowadzanie takich analiz, aby na bieżąco reagować na zmiany i dostosowywać strategie do aktualnych trendów.

Pytanie 11

W jaki sposób ustala się koszt dotarcia do tysiąca osób w obrębie grupy docelowej, używając wskaźnika?

A. CPT
B. CPP
C. TRP
D. GRP
CPT, czyli koszt dotarcia do tysiąca osób (Cost Per Thousand), jest kluczowym wskaźnikiem w marketingu, szczególnie w reklamie. Wskaźnik ten oblicza, ile kosztuje dotarcie do tysięcy potencjalnych odbiorców w ramach kampanii reklamowej. W praktyce, użycie CPT pozwala marketerom ocenić efektywność wydatków reklamowych i porównać koszt różnych kampanii w różnych mediach. Na przykład, jeśli mamy kampanię, która kosztuje 5000 zł i dotarła do 200 000 osób, CPT obliczamy jako (5000 zł / 200) = 25 zł za tysiąc osób. To podejście jest powszechnie stosowane w branży, ponieważ umożliwia łatwe porównanie kosztów dotarcia do odbiorców w telewizji, radio, internecie czy prasie. Ponadto, zrozumienie CPT jest istotne dla optymalizacji budżetów reklamowych oraz planowania działań marketingowych, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży reklamowej.

Pytanie 12

Oblicz koszt uzyskania 1 punktu ratingowego, jeśli kampania reklamowa kosztowała 175 000,00 zł, a wskaźnik intensywności kampanii reklamowej wynosił 25 punktów.

A. 43 750,00 zł
B. 7 000,00 zł
C. 5 303,03 zł
D. 131 250,00 zł
Poprawna odpowiedź wynika z podzielenia całkowitego kosztu kampanii reklamowej przez liczbę uzyskanych punktów ratingowych, czyli wskaźnika intensywności. To bardzo podstawowa, ale niezwykle praktyczna metoda, którą stosuje się w planowaniu mediów i analizie efektywności działań reklamowych. W tym przypadku: 175 000,00 zł dzielimy przez 25 punktów, co daje 7 000,00 zł za jeden punkt ratingowy. Takie podejście pozwala ocenić, czy dana kampania jest opłacalna, porównać ją do innych kampanii lub różnych typów mediów. Moim zdaniem ten wskaźnik jest jednym z najważniejszych narzędzi w codziennej pracy osoby związanej z mediami, bo pozwala szybko ocenić relację koszt–efekt. W branży reklamowej często posługujemy się właśnie takim wyliczeniem do określania efektywności kosztowej kampanii, a także przy negocjacjach z mediami. W praktyce, jeśli koszt za punkt ratingowy jest za wysoki względem standardowych stawek rynkowych, to warto poszukać oszczędności albo zoptymalizować strategię mediową. Często też taki wskaźnik porównuje się z benchmarkami branżowymi – i właśnie dlatego znajomość tej metody jest praktycznie obowiązkowa dla każdego marketera czy specjalisty ds. mediów.

Pytanie 13

Koszt produkcji wyrobu wynosi 30,00 zł, a marża to 40%. Jaką cenę sprzedaży uzyskamy, jeśli marża jest określona metodą "w stu", co oznacza, że stanowi 40% od ceny sprzedaży?

A. 50,00 zł
B. 42,00 zł
C. 18,00 zł
D. 12,00 zł
Wybór odpowiedzi innych niż 50,00 zł może wynikać z różnych nieporozumień związanych z kalkulacją marż. Istotnym elementem jest zrozumienie, że marża wyrażona w procentach odnosi się zawsze do ceny sprzedaży, a nie do kosztów wytworzenia. Wybierając 18,00 zł, można myśleć, że marża to różnica między ceną sprzedaży a kosztem, jednak w tym przypadku wynosiłaby ona -40%, co jest niemożliwe. Wybór 12,00 zł sugeruje, że koszt produkcji jest wyższy niż cena sprzedaży, co prowadziłoby do straty, a nie zysku. Ostatecznie, 42,00 zł jako cena sprzedaży również nie spełnia warunku, ponieważ marża nie osiągnęłaby 40%. Przy podejmowaniu decyzji o cenach sprzedaży, kluczowe jest zrozumienie, że marża „w stu” oznacza, iż procent marży jest obliczany na podstawie ceny, a nie kosztu. Ten błąd w kalkulacji może prowadzić do nieprawidłowego ustalania cen, co w dłuższej perspektywie może zaszkodzić rentowności firmy. Prawidłowe zrozumienie marży jest kluczowym aspektem strategii cenowej, a także analizy finansowej, która ma na celu zrozumienie, jak różne zmienne wpływają na wynik finansowy przedsiębiorstwa.

Pytanie 14

Reklamowa firma, która promuje swoje usługi bez pośredników, wykorzystuje kanał dystrybucji

A. bezpośredni
B. innowacyjny
C. średni
D. klasyczny
Agencja reklamowa, która promuje swoje usługi bez udziału pośredników, stosuje kanał dystrybucji określany jako bezpośredni. W przypadku tego modelu, agencja ma pełną kontrolę nad komunikacją z klientem, co pozwala na szybsze reagowanie na potrzeby rynku oraz indywidualizację oferty. Przykładem bezpośrednich kanałów dystrybucji są platformy internetowe, które umożliwiają klientom bezpośredni dostęp do usług reklamowych, a także spotkania face-to-face, podczas których można dokładnie omówić potrzeby i oczekiwania klienta. Dobrą praktyką w branży reklamowej jest budowanie długoterminowych relacji z klientem poprzez bezpośrednią komunikację, co z kolei prowadzi do większej lojalności i zaufania. Współczesne standardy marketingowe podkreślają znaczenie personalizacji oraz zrozumienia potrzeb klientów, co w przypadku kanału bezpośredniego staje się łatwiejsze do osiągnięcia. Taki model dystrybucji stwarza także możliwość szybkiego zbierania feedbacku od klientów, co jest kluczowe dla ciągłego doskonalenia usług.

Pytanie 15

Jakiego rodzaju reklamę powinien zaproponować klient, producent napojów orzeźwiających, który pragnie promować swoje wyroby w telewizji przez cały rok oraz zwiększyć intensywność reklamy w okresie letnim?

A. Sezonową
B. Pulsacyjną
C. Skokową
D. Ciągłą
Reklama pulsacyjna to strategia, która łączy elementy reklamy ciągłej oraz sezonowej. W przypadku producenta napojów chłodzących, który chce prowadzić kampanię przez cały rok, a jednocześnie zwiększyć intensywność reklamy latem, podejście pulsacyjne idealnie odpowiada jego potrzebom. Reklama ta umożliwia utrzymanie stałej obecności na rynku, co jest kluczowe w branży napojów, gdzie konkurencja jest wysoka. Latem, gdy popyt na napoje chłodzące wzrasta, można zwiększyć częstotliwość emisji reklam, aby maksymalizować zasięg i wpływ na konsumentów. Przykładem może być kampania reklamowa znanej marki napojów, która w okresie letnim intensyfikuje emisję spotów telewizyjnych, jednocześnie utrzymując pewną ilość reklam przez pozostałe miesiące, co pozwala na budowanie świadomości marki. Ta strategia jest zgodna z najlepszymi praktykami w marketingu, które zalecają elastyczne podejście do planowania kampanii według sezonowych trendów rynkowych oraz zachowań konsumentów.

Pytanie 16

Tworząc kampanię reklamową, nie uwzględnia się informacji o

A. osiągniętej efektywności kampanii
B. założonych celach
C. przyjętym budżecie reklamowym
D. odbiorcach
Podczas planowania kampanii reklamowej kluczowe jest zrozumienie, że istnieje szereg informacji, które powinny być brane pod uwagę na etapie przygotowań. Właściwe zdefiniowanie celów kampanii jest niezbędne, aby określić kierunek działań marketingowych. Cele powinny być SMART (specyficzne, mierzalne, osiągalne, realistyczne i z określonym terminem), co zapewnia, że kampania jest skupiona i ma jasne wskaźniki sukcesu. Odbiorcy również odgrywają fundamentalną rolę w planowaniu; wiedza o tym, kim są, jakie mają potrzeby i preferencje, pozwala na skuteczniejsze dostosowanie komunikacji oraz przekazu marketingowego. Ponadto ustalenie przyjętego budżetu reklamowego jest kluczowe, ponieważ określa zakres działań oraz narzędzi, które mogą być wykorzystane w kampanii. Bez odpowiedniego budżetu, nawet najlepiej zaplanowane kampanie mogą skończyć się niepowodzeniem, gdyż nie będą mogły dotrzeć do zamierzonych odbiorców. Dlatego ignorowanie tych elementów w procesie planowania może prowadzić do nieefektywności kampanii i marnotrawstwa zasobów. Ważne jest, aby każda kampania była starannie przemyślana, a wszystkie kluczowe aspekty były uwzględnione na etapie przygotowań, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży marketingowej.

Pytanie 17

Przepisy uznające za nieuczciwą reklamę komunikaty odwołujące się do emocji konsumentów poprzez wzbudzanie strachu lub wykorzystanie przesądów znajdują się w ustawie

A. o ochronie konkurencji oraz konsumentów
B. o ochronie niektórych praw klientów
C. o szczególnych zasadach sprzedaży dla konsumentów
D. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji
Wybór odpowiedzi 'o ochronie niektórych praw konsumentów' nie jest trafny, ponieważ ta ustawa koncentruje się głównie na regulacjach dotyczących ochrony praw konsumentów, ale nie odnosi się bezpośrednio do kwestii nieuczciwej konkurencji w reklamie. Ochrona praw konsumentów obejmuje szereg aspektów, takich jak prawo do informacji, prawo do odstąpienia od umowy czy prawo do reklamacji, ale nie skupia się na etyce i praktykach marketingowych. Z drugiej strony, odpowiedź dotycząca 'o ochronie konkurencji i konsumentów' również pomija kluczowe aspekty, które są regulowane przez ustawę o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji; ta ustawa ma na celu nie tylko ochronę konsumenta, ale również zapewnienie równych szans na rynku dla wszystkich przedsiębiorców, co nie zawsze jest bezpośrednio związane z praktykami reklamowymi. Co więcej, ustawa 'o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej' dotyczy głównie regulacji dotyczących transakcji sprzedaży, terminów dostaw oraz reklamacji, a nie praktyk reklamowych. Warto również zauważyć, że błędne odpowiedzi mogą wynikać z mylenia pojęć związanych z ochroną konsumentów i konkurencji. Skutkuje to nieprawidłowym rozumieniem roli, jaką pełnią różne regulacje w kontekście etyki reklamy, co jest kluczowe dla zapewnienia uczciwego obrotu gospodarczego i ochrony konsumentów przed manipulacją.

Pytanie 18

Oznaczenie kolorystyki druku 4+4 oznacza projekt zadrukowany

A. jednym kolorem z jednej strony i pełną kolorystyką z drugiej strony.
B. obustronnie w pełnej kolorystyce.
C. czterema kolorami z jednej strony i jednym kolorem z drugiej strony.
D. dwustronnie jednym kolorem.
Oznaczenie 4+4 w poligrafii to taki trochę klasyk, jeśli chodzi o druk materiałów reklamowych, typu ulotki, plakaty, wizytówki czy katalogi. W praktyce oznacza to, że projekt jest drukowany w pełnym kolorze (czyli używa się czterech podstawowych farb CMYK: cyjan, magenta, żółty, czarny) z obu stron arkusza. Z jednej strony cztery kolory, z drugiej tak samo – stąd 4+4. To daje naprawdę duże pole do popisu, bo można uzyskać pełną gamę kolorów, przejścia tonalne, zdjęcia i całą resztę efektownych elementów graficznych. Tak jest najczęściej przy materiałach, które muszą wyglądać profesjonalnie i przyciągać wzrok, a nie tylko przekazywać proste informacje. Praktyka pokazuje, że jeśli klient zamawia „pełen kolor dwustronnie”, to właśnie 4+4 jest domyślnym ustawieniem w drukarniach. Trzeba przy tym pamiętać, że każda inna kombinacja (na przykład 4+0, 4+1 czy 4+1) oznacza już jakieś ograniczenie zadruku po jednej ze stron. Moim zdaniem znajomość tego oznaczenia jest totalnie podstawowa, zwłaszcza jeśli ktoś planuje pracować w branży graficznej albo zamawiać materiały reklamowe. Jest jeszcze ciekawa kwestia: czasem spotyka się też inne oznaczenia, jak 1+1 albo 5+0 – ale to już trochę wyższa szkoła jazdy, bo dotyczy specjalnych kolorów Pantone albo lakierów. Podsumowując: 4+4 to dwustronny druk w pełnej kolorystyce CMYK i tego standardu się trzymamy przy większości komercyjnych realizacji.

Pytanie 19

Podczas tworzenia bazy danych klientów dla agencji reklamowej należy wziąć pod uwagę

A. czas obecności na rynku
B. zainteresowania zatrudnionych
C. preferowane media
D. daty założenia firm
Wybierając odpowiedzi takie jak daty powstania firm, zainteresowania pracowników czy długości istnienia na rynku, można popełnić błędne rozumienie tego, co jest kluczowe w kontekście bazy danych klientów agencji reklamowej. Daty powstania firm mogą dostarczyć pewnych informacji o stabilności danego klienta, jednak nie mają bezpośredniego wpływu na strategię reklamową, która powinna być skoncentrowana na aktualnych preferencjach i zachowaniach odbiorców. Zainteresowania pracowników również nie są istotne, ponieważ to klienci decydują, jakie media i formy reklamy ich interesują. Long-term existence on the market may indicate an established brand, but it does not reflect the media consumption habits of the target audience. W reklamie kluczowym elementem jest zrozumienie, gdzie i jak klienci preferują otrzymywać informacje. Pominięcie tego aspektu może prowadzić do nietrafionych kampanii, które nie osiągają zamierzonych celów. Skuteczne strategie marketingowe opierają się na analizie danych dotyczących zachowań i preferencji klientów, a nie na ich historiach czy wewnętrznych zainteresowaniach. Właściwa analiza wymaga skupienia się na aktualnych trendach i potrzebach rynku, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży.

Pytanie 20

Opracowanie układu w wybranym medium przez agencję reklamową odnosi się do

A. scenariusza spotu radiowego
B. konstrukcji mediów w kampanii promocyjnej
C. układu graficznego ogłoszenia prasowego
D. strategii mediów w reklamie telewizyjnej
Scenariusz reklamy radiowej, plan mediów w reklamie telewizyjnej oraz struktura mediów w kampanii reklamowej są ważnymi elementami strategii reklamowej, jednak nie są bezpośrednio związane z przygotowaniem layoutu. Scenariusz reklamy radiowej dotyczy dźwiękowych aspektów reklamy, koncentrując się na treści i narracji, co nie ma związku z wizualnym przedstawieniem informacji. Z kolei plan mediów w reklamie telewizyjnej odnosi się do strategii wyboru kanałów i czasów emisji reklamy, a nie do wizualizacji samego przekazu. Struktura mediów w kampanii reklamowej jest bardziej związana z organizacją i dystrybucją treści w różnych kanałach, co również nie dotyczy bezpośrednio pracy nad layoutem. W praktyce, osoby zajmujące się reklamą często mylą rodzaje mediów oraz ich zastosowania, co prowadzi do nieporozumień dotyczących ról, jakie pełnią poszczególne elementy kampanii reklamowej. Właściwe rozróżnienie tych elementów jest kluczowe dla skutecznego planowania i realizacji kampanii, ponieważ każdy aspekt, od treści po wizualizację, ma znaczący wpływ na finalny odbiór przez konsumentów.

Pytanie 21

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 22

Klient, który krytycznie podchodzi do zamiarów sprzedawcy, wskazuje na jakość obsługi, sposób eksponowania produktów oraz wskazuje na niedociągnięcia w funkcjonowaniu placówki, jest określany mianem

A. negujący
B. szczegółowy
C. chaotyczny
D. osobisty
Odpowiedź "negujący" jest poprawna, ponieważ odnosi się do klienta, który wyraża swoje niezadowolenie w sposób krytyczny, zwracając uwagę na różne aspekty obsługi i prezentacji towaru. Tego typu klienci często mają wysokie oczekiwania i nie wahają się wskazać na niedociągnięcia. W praktyce, ich uwagi mogą być cenne dla sprzedawców, ponieważ dostarczają bezpośrednich informacji zwrotnych, które mogą pomóc w poprawie jakości usług i produktów. Ważne jest, by sprzedawcy umieli odpowiednio reagować na takie uwagi, traktując je jako możliwość nauki i rozwoju. Standardy obsługi klienta, takie jak te opracowane przez organizacje takie jak ISO 9001, podkreślają znaczenie konstruktywnej krytyki dla ciągłego doskonalenia procesów. Klient negujący może także pomóc w identyfikacji problemów systemowych, co z kolei może prowadzić do poprawy ogólnej satysfakcji klientów. Działania podejmowane przez sprzedawców w odpowiedzi na konstruktywną krytykę mogą obejmować szkolenia personelu, zmiany w organizacji sprzedaży lub nawet modyfikacje oferty produktów.

Pytanie 23

Jaką metodę należy zastosować do uzyskania jednolitego nadruku na drewnianych ołówkach?

A. Termonadruku
B. Tampodruku
C. Rotograwiury
D. Fleksografii
Tampodruk to technika druku, która jest szczególnie skuteczna w przypadku nadruków na przedmiotach o nierównych powierzchniach, takich jak drewniane ołówki. Proces polega na przenoszeniu farby z matrycy na podłoże za pomocą elastycznego stempla (tamponu), co pozwala na dokładne odwzorowanie detali oraz jednolity kolor. W przypadku drewnianych ołówków, tampodruk umożliwia wykonanie nadruku o wysokiej jakości, nawet na niewielkich powierzchniach. Jest to technika powszechnie stosowana w branży promocyjnej, gdzie estetyka i jakość nadruku są kluczowe. Przykładem zastosowania tampodruku mogą być personalizowane ołówki z logo firmy, które są często wykorzystywane jako gadżety reklamowe. Standardy jakości w tampodruku zapewniają, że wydruki są odporne na ścieranie i blaknięcie, co ma znaczenie dla trwałości produktów reklamowych.

Pytanie 24

W jakiej metodzie reklamowej używa się rakli?

A. W sitodruku
B. W druku cyfrowym
C. W tłoczeniu
D. W grawerowaniu laserowym
Sitodruk to jedna z najstarszych technik druku, w której rakla odgrywa kluczową rolę. Rakla to narzędzie, zazwyczaj wykonane z gumy lub innego elastycznego materiału, służące do przesuwania farby przez sito na podłożu, najczęściej papierze, tkaninie lub plastiku. Dzięki temu procesowi uzyskuje się wyraźne i odporne na blaknięcie nadruki. Sitodruk jest szeroko stosowany w produkcji odzieży, reklamy, a także w tworzeniu grafik dekoracyjnych. Przykładem zastosowania sitodruku jest produkcja koszulek z unikalnymi wzorami, gdzie rakla pozwala na równomierne nałożenie farby, co zapewnia wysoką jakość druku. W branży reklamowej sitodruk znajduje zastosowanie w produkcji plakatów, banerów oraz etykiet. Standardy jakości w tej technice wymagają precyzyjnego doboru farb oraz odpowiedniego przygotowania matryc, aby uzyskane efekty odpowiadały oczekiwaniom klientów. Dobre praktyki w sitodruku obejmują regularne czyszczenie narzędzi, co wpływa na ich żywotność oraz jakość końcowego produktu.

Pytanie 25

Na podstawie informacji zawartych w tabeli wskaż dzień oraz przedział czasowy, w którym emitowano program z najniższą średnią oglądalnością na minutę?

Ilustracja do pytania
A. 23.04.; 19:29 – 19:33
B. 18.04.; 20:07 – 20:31
C. 17.04.; 21:02 – 23:30
D. 23.04.; 19:47 – 20:01
Poprawna odpowiedź to data 23.04. i przedział godzinowy 19:29 – 19:33. Wynika to z faktu że program ten miał najniższą średnią oglądalność minutową wynoszącą 982 006 widzów co czyni go najmniej oglądanym w porównaniu do innych pozycji w tabeli. Analiza danych dotyczących oglądalności jest kluczowym aspektem pracy w mediach i reklamie ponieważ pozwala na identyfikację trendów oraz preferencji widzów. Oglądalność jest ściśle monitorowana zarówno dla celów marketingowych jak i dla usprawnienia harmonogramów programów telewizyjnych. Wskaźniki takie jak AMR (Average Minute Rating) umożliwiają stacjom telewizyjnym i reklamodawcom ocenę efektywności poszczególnych programów w przyciąganiu widzów. Zrozumienie tych wskaźników jest kluczowe dla planowania ramówek oraz dla podejmowania decyzji dotyczących zakupów reklamowych. Praktyczne zastosowania obejmują optymalizację czasu antenowego oraz alokację budżetów reklamowych na najbardziej efektywne programy. Praca z danymi oglądalności pozwala również na lepsze dopasowanie oferty programowej do oczekiwań widzów co jest korzystne zarówno dla stacji jak i dla reklamodawców.

Pytanie 26

Agencja reklamowa, badając zebrane dane oraz opracowane koncepcje, które mają na celu zaspokojenie maksymalnej liczby oczekiwań i potrzeb klienta, a także uwzględnienie zdolności finansowych kupującego, realizuje proces

A. przygotowania oferty
B. przygotowania listu motywacyjnego
C. zamknięcia sprzedaży
D. naniesienia poprawek ofertowych
Odpowiedź 'przygotowania oferty' jest prawidłowa, ponieważ agencja reklamowa w swoim działaniu musi najpierw zrozumieć potrzeby i oczekiwania klienta, aby stworzyć ofertę, która najlepiej odpowiada na te wymagania. Proces przygotowania oferty obejmuje zbieranie informacji o kliencie i rynku, analizę konkurencji oraz opracowanie strategii, która zaspokoi oczekiwania klienta, ale również będzie zgodna z możliwościami finansowymi. Przykładem może być stworzenie kampanii reklamowej, która na podstawie analizy danych demograficznych i preferencji klientów zakłada różne kanały komunikacji, takie jak media społecznościowe, reklama internetowa czy tradycyjne media, co pozwala na maksymalne dotarcie do grupy docelowej. Dobierając odpowiednie narzędzia i metody komunikacji, agencje stosują zasady marketingu mix, co zapewnia nie tylko efektywność działań, ale również optymalizację kosztów. Warto również zauważyć, że dobrze przygotowana oferta jest kluczem do sukcesu w procesie sprzedażowym, ponieważ przyciąga uwagę klientów i buduje zaufanie.

Pytanie 27

Najczęściej stosowaną metodą określania budżetu reklamowego przez firmy z długim stażem na rynku, które mają stabilną sprzedaż, jest metoda

A. obliczania budżetu reklamowego w oparciu o poziom konkurencji
B. wszystko, co firma jest w stanie sfinansować
C. obliczania budżetu reklamowego jako określony procent od obrotów firmy
D. zadaniowa
Metoda obliczania budżetu reklamowego jako określony procent od obrotów firmy jest uznawana za jedną z najbardziej stabilnych i zrozumiałych dla przedsiębiorstw, które funkcjonują na rynku od dłuższego czasu i mają ustabilizowaną sprzedaż. Tego rodzaju podejście opiera się na rzeczywistych wynikach finansowych firmy, co pozwala na elastyczne dostosowanie wydatków na reklamę w odniesieniu do przychodów. Przykładowo, jeśli firma wygenerowała 1 milion złotych obrotu i zdecyduje, że 5% tych przychodów przeznaczy na reklamę, jej budżet reklamowy wyniesie 50 tysięcy złotych. Taka metoda jest zgodna z praktykami branżowymi, gdzie wiele przedsiębiorstw stosuje procentowy udział przychodów w celu sfinansowania działań marketingowych. Dodatkowo, pozwala to na łatwe przewidywanie przyszłych wydatków na kampanie reklamowe, co jest kluczowe dla planowania budżetu rocznego. Co więcej, budżetowanie w oparciu o procent obrotów pomaga w zachowaniu równowagi pomiędzy zyskiem a wydatkami na promocję, co jest istotne dla długoterminowego rozwoju firmy.

Pytanie 28

Kiedy głównym zamiarem reklamy jest zwiększenie prestiżu produktu, które medium reklamowe będzie najbardziej korzystne?

A. sieć.
B. audycje radiowe.
C. wydawnictwa.
D. telewizja.
Wybór innych mediów reklamowych, takich jak internet, prasa czy radio, w kontekście podnoszenia prestiżu produktu jest mniej efektywny z kilku powodów. Internet, mimo że oferuje szeroki zasięg i możliwość precyzyjnego targetowania, często kojarzy się z masowością i niższą jakością odbioru. Reklamy w Internecie mogą być łatwo ignorowane przez użytkowników, co wpływa na ich efektywność. Poza tym, internetowe kampanie mogą nie budować tak silnego wrażenia prestiżu, jak wizualne przedstawienie marki w telewizji. Prasa, z kolei, posiada swoje ograniczenia; w dobie digitalizacji malejącego zainteresowania czytaniem gazet i czasopism, ten kanał staje się coraz mniej skuteczny w dotarciu do młodszej grupy odbiorców, która często poszukuje treści wizualnych. Wysoka jakość druku może podnieść wartość marki, ale nie dorównuje ona możliwościom, jakie oferuje telewizja w kontekście emocjonalnego oddziaływania. Radio, mimo że jest medium o dużym zasięgu, ma ograniczone możliwości w zakresie prezentacji wizualnej, co jest kluczową kwestią w budowaniu prestiżu. Niekiedy reklama radiowa może być odbierana jako mniej poważna, co nie sprzyja budowaniu wizerunku luksusowych marek. Stąd wybór telewizji jako medium reklamowego jest strategicznie uzasadniony, gdy celem jest podnoszenie prestiżu i budowanie aspiracyjnego wizerunku marki.

Pytanie 29

Programy, które mogą zagrażać psychicznemu, emocjonalnemu lub fizycznemu rozwojowi dzieci i młodzieży, nie mogą być emitowane od godziny 6 rano do godziny

A. 20.00
B. 22.00
C. 21.00
D. 23.00
Wybór odpowiedzi 20.00, 21.00 lub 22.00 jest błędny, ponieważ te godziny nie są zgodne z obowiązującymi regulacjami dotyczącymi ochrony dzieci przed szkodliwymi treściami. Odpowiedzi te wynikają z niepełnego zrozumienia zasad, które mają na celu zapewnienie bezpieczeństwa młodszych odbiorców mediów. Godziny 20.00, 21.00 i 22.00 są zbyt wczesne, by skutecznie chronić dzieci przed potencjalnie niebezpiecznymi treściami. Istnieje wiele badań wskazujących, że młodzież często ogląda telewizję lub korzysta z mediów cyfrowych późnym wieczorem, co czyni te godziny krytycznymi dla ich ochrony. Dlatego ważne jest, aby audycje zawierające elementy przemocy lub inne nieodpowiednie treści były całkowicie zakazane do godziny 23.00, co pozwala na ograniczenie ich wpływu na młodych widzów. W praktyce, takie regulacje są wdrażane przez stacje telewizyjne oraz platformy internetowe, które mają zobowiązania do przestrzegania zasad ochrony nieletnich, co jest częścią ich społecznej odpowiedzialności. Nieprzestrzeganie tych zasad może prowadzić do negatywnych skutków, takich jak narażenie dzieci na stres, lęki i problemy z zachowaniem.

Pytanie 30

Podczas przedstawiania propozycji sprzedażowej zademonstrowano sposób działania produktu oraz przeprowadzono jego test jakościowy. W związku z tym zastosowano metodę prezentacji nazywaną

A. dowód naukowy
B. gra słów
C. zalecenie
D. demonstracja
Demonstracja jest techniką prezentacji, która polega na praktycznym pokazaniu działania produktu lub usługi, co pozwala potencjalnym klientom zobaczyć, jak produkt funkcjonuje w rzeczywistości. W kontekście oferty handlowej, demonstracja może obejmować na przykład pokazywanie działania sprzętu, prezentacje aplikacji czy symulacje procesów. Główna zaleta tej techniki polega na tym, że klienci mogą naocznie ocenić korzyści płynące z użytkowania danego produktu, a także zyskać pewność co do jego jakości. Stosowanie demonstracji jest zgodne z zasadami efektywnej sprzedaży, które sugerują, że klienci najlepiej zapamiętują informacje, gdy są one prezentowane w formie wizualnej i interaktywnej. Przykłady zastosowania tej techniki można znaleźć w branży technologicznej, gdzie demonstracje produktów, takich jak smartfony czy oprogramowanie, są kluczowe dla decyzji zakupowych. Warto również zauważyć, że demonstracja może być używana jako element szkoleń dla pracowników, aby lepiej zrozumieli produkt, który oferują. Rekomendacje branżowe sugerują, aby każda prezentacja sprzedażowa zawierała elementy demonstracyjne, co zwiększa szanse na skuteczne zamknięcie sprzedaży.

Pytanie 31

Jaką minimalną rozdzielczość powinien mieć plik graficzny z projektem ulotki, aby nadawał się do druku offsetowego?

A. 300 dpi
B. 200 dpi
C. 100 dpi
D. 150 dpi
Przygotowanie pliku graficznego w rozdzielczości poniżej 300 dpi może prowadzić do poważnych problemów z jakością wydruku. Wybór 150 dpi, 200 dpi czy 100 dpi nie jest odpowiednią decyzją dla druku offsetowego, który wymaga precyzyjnego odwzorowania szczegółów. Rozdzielczości te mogą wydawać się wystarczające dla niektórych zastosowań, takich jak druki do użytku wewnętrznego lub projekty wyświetlane na ekranach, ale nie są one wystarczające do profesjonalnych wydruków. Typowy błąd, który można w tym przypadku zaobserwować, to mylenie dpi z ppi (pikseli na cal), co prowadzi do fałszywego poczucia, że niższe wartości rozdzielczości są akceptowalne. Użytkownicy często zakładają, że ich zdjęcia wyglądają dobrze na ekranie, więc będą odpowiednie do druku, co jest mylnym założeniem. Szczególnie w przypadku ulotek, które mają na celu przyciąganie uwagi, niezbędne jest, aby każda grafika była ostra i wyraźna. W druku offsetowym, gdzie stosuje się precyzyjne procesy transferu atramentu, niska rozdzielczość może prowadzić do rozmycia tekstu i detali, co w ostateczności wpływa na odbiór całej pracy. Dlatego istotne jest, aby zawsze stosować standard 300 dpi, aby uniknąć niepożądanych efektów wizualnych i zapewnić wysoką jakość finalnego produktu.

Pytanie 32

Który proces uszlachetniania wyrobu papierniczego polega na oklejaniu cienkim papierem (niezadrukowanym lub zadrukowanym) papieru znacznie grubszego, tektury falistej itp.?

A. Falcowanie.
B. Kaszerowanie.
C. Listwowanie.
D. Bigowanie.
Kaszerowanie to naprawdę ważny proces w branży poligraficznej i papierniczej. Chodzi tu o to, żeby na powierzchnię grubszego papieru, kartonu lub nawet tektury falistej, nakleić cienki papier – zadrukowany lub nie. Dzięki temu uzyskujemy efekt bardziej estetyczny, wytrzymały produkt, który nie tylko wygląda lepiej, ale też lepiej się zachowuje przy użytkowaniu. W praktyce kaszerowanie stosuje się na przykład przy produkcji opakowań premium, gdzie okleina z wysokiej jakości papieru dodaje prestiżu zwykłej tekturze. Popularne są też kaszerowane gry planszowe, okładki książek czy segregatory. W branży raczej nie stosuje się tego procesu w izolacji – często kaszerowanie łączy się z innymi obróbkami, jak lakierowanie czy foliowanie, by podnieść odporność na ścieranie czy wilgoć. Moim zdaniem, kto raz zobaczy różnicę między zwykłą tekturą, a tą po kaszerowaniu, ten już zawsze będzie zwracał uwagę na ten detal. Warto wiedzieć, że dobrze wykonane kaszerowanie wymaga precyzji i odpowiedniego doboru kleju – to naprawdę widać w jakości końcowego produktu. Branżowe standardy wręcz wymagają w opakowaniach luksusowych stosowania tej techniki. W sumie kaszerowanie to podstawa przy produktach, które mają się wyróżniać wizualnie i jakościowo.

Pytanie 33

W miejscowości, w której mieszka 300 osób, 50 kobiet obejrzało reklamę telewizyjną kawy, a w grupie docelowej znajduje się 180 kobiet. Jaki jest zasięg tej reklamy?

A. 27,8%
B. 16,7%
C. 38,5%
D. 23,5%
Zasięg reklamy telewizyjnej obliczamy, dzieląc liczbę osób, które zobaczyły reklamę, przez całkowitą liczbę osób w grupie docelowej, a następnie mnożąc przez 100, aby uzyskać wynik w procentach. W tym przypadku mamy 50 kobiet, które obejrzały reklamę, z grupy 180 kobiet wchodzących w skład grupy docelowej. Zastosowane równanie wygląda zatem następująco: (50 / 180) * 100 = 27,78%. Zasięg reklamy wynosi więc 27,8%. Zrozumienie zasięgu jest kluczowe dla marketerów, ponieważ pozwala na ocenę efektywności kampanii reklamowych oraz ich wpływu na potencjalnych konsumentów. Prawidłowe obliczenie zasięgu pozwala na dostosowanie strategii marketingowej, co może obejmować zmianę formatu reklamy, wybór innych kanałów komunikacji lub nawet modyfikację grupy docelowej. Dzięki tym informacjom marketerzy mogą podejmować bardziej świadome decyzje, zwiększając skuteczność kampanii.

Pytanie 34

Do badań efektywności reklamy wykorzystano arkusz kalkulacyjny. Którą formułę należy wpisać w komórce D2, aby otrzymać prawidłową wartość wskaźnika rentowności reklamy?

Ilustracja do pytania
A. =C2:(A2-B2)
B. =(B2-A2)/C2
C. =C2:B2-A2
D. =B2-A2/C2
Wybrałeś formułę =(B2-A2)/C2 i to jest dokładnie ta metoda, której używają profesjonaliści przy analizie efektywności reklamy. Wskaźnik rentowności reklamy, często nazywany ROI (Return on Investment), polega na wyznaczeniu stosunku zysku uzyskanego dzięki reklamie do nakładów na tę reklamę. W praktyce najpierw obliczasz, o ile wzrosła sprzedaż dzięki kampanii (czyli różnica B2-A2), a potem tę wartość dzielisz przez poniesione koszty reklamy (C2). Taki sposób liczenia jest powszechnie używany nie tylko w marketingu, ale też przy ocenie opłacalności różnych projektów inwestycyjnych. Z mojego doświadczenia, stosowanie tej formuły daje bardzo klarowny obraz, czy reklama się opłaciła. Jeśli uzyskany wskaźnik jest większy od 1, to znaczy, że reklama przyniosła zwrot większy niż koszt. Warto zapamiętać, że każda poważna analiza marketingowa bazuje na tej zasadzie. Dobrze jest też pamiętać, żeby nie mylić kolejności działań i zawsze najpierw obliczyć różnicę, a dopiero potem dzielić – to podstawa matematyki w arkuszu kalkulacyjnym. Często w firmach właśnie taką formułę wpisuje się do Excela i od razu widać wyniki w czasie rzeczywistym. Krótko mówiąc, jest to rozwiązanie uniwersalne, z którego korzystają praktycznie wszyscy, którzy chcą realnie ocenić efektywność poniesionych wydatków na reklamę.

Pytanie 35

Agencja reklamowa zmniejszyła cenę jednostkową produktu z 2,00 zł na 1,50 zł, co oznacza, że obniżka wynosi

A. 50%
B. 5%
C. 25%
D. 75%
Obniżenie ceny jednostkowej towaru z 2,00 zł na 1,50 zł oznacza, że cena spadła o 0,50 zł. Aby obliczyć procentową zmianę ceny, stosujemy wzór: (zmiana / cena początkowa) * 100. W tym przypadku zmiana wynosi 0,50 zł, a cena początkowa to 2,00 zł. Stosując wzór: (0,50 / 2,00) * 100 = 25%. Tak więc cena została obniżona o 25%. Zmiana ta może mieć istotne znaczenie dla strategii marketingowej firmy, ponieważ obniżenie ceny może zwiększyć popyt na produkt oraz poprawić konkurencyjność na rynku. W praktyce, jeśli produkt był wcześniej sprzedawany w wyższej cenie, nowa obniżona cena może przyciągnąć nowych klientów oraz skłonić dotychczasowych klientów do zakupu większej ilości produktów. Dobrą praktyką w branży reklamowej jest monitorowanie reakcji rynku na takie zmiany cenowe oraz ocenianie ich wpływu na sprzedaż oraz postrzeganie marki przez konsumentów.

Pytanie 36

Agencja przygotowała ofertę w programie Microsoft Office Word. W jakim formacie powinno się przesłać ofertę do klienta, aby jak najlepiej zachować spójność dokumentu, oryginalne formatowanie, umożliwić odczyt ozdobnych czcionek oraz uniknąć zmiany wyglądu i treści dokumentu po otwarciu na urządzeniach i oprogramowaniu klienta?

A. PDF
B. TXT
C. DOCX
D. DOC
Wybierając PDF do wysłania oferty klientowi, robisz naprawdę dobry krok. PDF, czyli Portable Document Format, to taki format, który zachowuje wygląd dokumentu, niezależnie od tego, na jakim urządzeniu jest otwierany. Utrzymuje wszystkie elementy wizualne, jak czcionki, kolory czy układ tekstu. Osobiście uważam, że to bardzo ważne, bo klient dostaje dokument dokładnie taki, jaki zaplanowała agencja. Jest to kluczowe, gdy chodzi o profesjonalną prezentację oferty. A tak przy okazji, PDF ma też wiele fajnych funkcji, jak interaktywne formularze czy możliwość dodania podpisów elektronicznych, co może się przydać w przypadku ofert handlowych. No i nie zapominaj, że PDF jest standardem w branży, więc większość osób będzie z nim zaznajomiona.

Pytanie 37

Spis niezbędnych surowców do realizacji reklamy nazywa się

A. zapotrzebowaniem materiałowym.
B. zapotrzebowaniem sprzętowym.
C. kalkulacją wartościową.
D. kalkulacją ilościową.
Wiele osób myli pojęcia związane z planowaniem zasobów w produkcji reklamy, co prowadzi do sporych niejasności i problemów już na etapie realizacyjnym. Kalkulacja ilościowa faktycznie polega na określeniu ilości potrzebnych materiałów lub elementów do wykonania danej pracy, ale nie jest to stricte spis surowców — raczej matematyczne wyliczenie oparte na założeniach projektu. Kalkulacja wartościowa to już zupełnie inna bajka, bo dotyczy finansowego przeliczenia wartości materiałów czy usług, czyli ile będzie to wszystko kosztować, a nie tego, czego dokładnie trzeba. W praktyce, takie podejście bywa zgubne — łatwo wtedy pominąć istotne szczegóły, np. nietypowe materiały czy dodatkowe komponenty, które nie mieszczą się w standardowych kalkulacjach wartościowych czy ilościowych. Zapotrzebowanie sprzętowe z kolei odnosi się do listy urządzeń, maszyn lub narzędzi, które muszą być dostępne, żeby wykonać zadanie — to zupełnie inna kategoria, bo nie dotyczy materiałów zużywalnych, tylko środków trwałych lub wyposażenia. Typowym błędem w myśleniu jest wrzucanie do jednego worka wszystkiego, co potrzeba na projekt, zamiast rozdzielić kwestie materiałowe i sprzętowe. Z mojego doświadczenia wynika, że najbardziej opłaca się trzymać się branżowych standardów i już na starcie sporządzać precyzyjne zapotrzebowanie materiałowe — to pozwala uniknąć chaosu, opóźnień i konfliktów z dostawcami. Dobre praktyki produkcyjne jasno rozdzielają te pojęcia, bo każde z nich wymaga innego podejścia logistycznego i planistycznego. Lekceważenie tych różnic często kończy się tym, że coś na planie reklamy po prostu nie działa lub brakuje kluczowych materiałów, co potrafi rozwalić nawet najlepszą koncepcję kreatywną.

Pytanie 38

Do badań efektywności reklamy wykorzystano arkusz kalkulacyjny. Jaką formułę należy wpisać w komórce D2, aby otrzymać prawidłową wartość wskaźnika rentowności reklamy?

ABCD
1Wartość sprzedaży przed rozpoczęciem kampaniiWartość sprzedaży po zakończeniu kampaniiNakłady poniesione na reklamęWskaźnik rentowności reklamy
2450 000,00 zł570 000,00 zł40 000,00 zł
3
A. =(B2-A2)/C2
B. =C2:B2-A2
C. =B2-A2/C2
D. =C2:(A2-B2)
Formuła "=(B2-A2)/C2" jest poprawna, ponieważ właściwie uwzględnia kolejność operacji matematycznych, co jest kluczowe w obliczeniach finansowych. W tym przypadku, aby obliczyć wskaźnik rentowności reklamy, najpierw od wartości sprzedaży (B2) odejmujemy koszty reklamy (A2), a następnie uzyskaną różnicę dzielimy przez koszty reklamy (C2). Takie podejście pozwala na precyzyjne określenie, jakie zyski zostały osiągnięte w stosunku do wydatków na reklamę. W praktyce jest to niezwykle istotne, ponieważ umożliwia analizę efektywności kampanii marketingowych oraz podejmowanie świadomych decyzji w zakresie alokacji budżetów reklamowych. Standardy branżowe, takie jak KPI (Key Performance Indicators), podkreślają znaczenie wskaźników rentowności, które mogą dostarczyć cennych informacji na temat zwrotu z inwestycji (ROI) w działania marketingowe, pomagając firmom w optymalizacji wydatków oraz poprawie strategii reklamowej.

Pytanie 39

Agencja reklamowa została zatrudniona do realizacji kampanii promocyjnej dla salonu kosmetycznego. W ramach pracy zespół postanowił zacząć od analizy SWOT. W związku z tym zamierza ona zbadać

A. zarówno słabe, jak i mocne aspekty, a także możliwości i zagrożenia związane z otoczeniem
B. wyłącznie mocne aspekty, możliwości oraz inne elementy, które będą korzystne dla salonu
C. wyłącznie słabe aspekty oraz wszystkie elementy, które mogą negatywnie wpłynąć na osiągnięcie celów salonu
D. wyłącznie możliwości i zagrożenia, które pochodzą z rynku i narzucają odpowiednie zasady działania
Analiza SWOT to kluczowe narzędzie stosowane w planowaniu strategicznym, które pozwala na kompleksową ocenę sytuacji danej organizacji. W przypadku kampanii reklamowej dla salonu kosmetycznego, agencja musi zidentyfikować zarówno mocne i słabe strony firmy, jak i szanse oraz zagrożenia płynące z otoczenia. Mocne strony mogą obejmować unikalne usługi, lokalizację w atrakcyjnym miejscu czy doświadczony personel, natomiast słabe strony mogą dotyczyć niedostatecznej promocji, braku doświadczenia w branży czy niskiej jakości usług. Szanse mogą być związane z rosnącym zainteresowaniem usługami kosmetycznymi w regionie, podczas gdy zagrożenia mogą wynikać z wysokiej konkurencji lub zmian w regulacjach prawnych. Przykład efektywnej analizy SWOT mógłby obejmować zbadanie, jak salon może wykorzystać swoje mocne strony do przełamania konkurencji oraz jakie działania należy podjąć, aby zminimalizować wpływ słabych stron. Dobrą praktyką jest również regularne aktualizowanie analizy SWOT, aby dostosować strategię do zmieniającego się rynku.

Pytanie 40

Jaki proces uszlachetniania produktów papierowych polega na oblepuwaniu cienkim papierem (zadrukowanym lub niezadrukowanym) znacznie grubszych materiałów, takich jak tektura falista?

A. Falcowanie
B. Listwowanie
C. Bigowanie
D. Kaszerowanie
Kaszerowanie to proces, który polega na oklejaniu powierzchni materiałów papierniczych, takich jak grubszy papier czy tektura falista, cienkim papierem, który może być zarówno niezadrukowany, jak i zadrukowany. Proces ten ma na celu nadanie estetyki oraz poprawienie właściwości użytkowych finalnego produktu. Kaszerowanie wykorzystywane jest w produkcji opakowań, materiałów reklamowych oraz w druku użytkowym. Dzięki temu, że cienki papier jest naklejany na grubszą bazę, osiąga się lepszą jakość druku oraz znacznie wyższą trwałość, co jest szczególnie ważne w przypadku produktów narażonych na działanie różnych czynników zewnętrznych. W branży papierniczej kaszerowanie jest standardową praktyką, stosowaną w wielu typach produkcji. Przykładem może być produkcja eleganckich pudełek na kosmetyki, gdzie estetyka odgrywa kluczową rolę, a także w materiałach promocyjnych, które muszą zwracać uwagę klientów. Warto zaznaczyć, że dobór odpowiednich klejów i metod aplikacji jest istotny dla uzyskania wysokiej jakości połączenia, co jest zgodne z dobrymi praktykami przemysłowymi.