Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik logistyk
  • Kwalifikacja: SPL.04 - Organizacja transportu
  • Data rozpoczęcia: 17 grudnia 2025 12:38
  • Data zakończenia: 17 grudnia 2025 12:59

Egzamin zdany!

Wynik: 25/40 punktów (62,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Jak długo trwa jeden cykl pracy wózka widłowego przy załadunku jednej paletowej jednostki ładunkowej (pjł), a godzina wyjazdu z ładunkiem zaplanowana jest na 7:00? Jeżeli średni czas jednego cyklu wynosi 5 minut i do załadunku jest 24 pjł, o której najpóźniej kierowca musi podstawić pojazd?

A. 6:00
B. 5:00
C. 5:30
D. 6:30
Aby obliczyć, o której godzinie kierowca musi podstawić wózek widłowy pod załadunek, należy wziąć pod uwagę średni czas jednego cyklu pracy, który wynosi 5 minut oraz liczbę paletowych jednostek ładunkowych, które mają zostać załadowane. W tym przypadku mamy 24 pjł, co oznacza, że całkowity czas załadunku wynosi 24 pjł * 5 minut = 120 minut, co odpowiada 2 godzinom. Planowany wyjazd z ładunkiem odbywa się o godzinie 7:00, więc aby obliczyć, o której godzinie wózek powinien być podstawiony pod załadunek, należy odjąć 2 godziny od 7:00. Ostatecznie, kierowca powinien podstawić pojazd najpóźniej o godzinie 5:00. Takie podejście jest zgodne z dobrymi praktykami w logistyce, gdzie precyzyjne planowanie czasowe ma kluczowe znaczenie dla efektywności operacji. Zrozumienie tych zasad pozwala na uniknięcie opóźnień i zapewnienie terminowego dostarczenia ładunków."

Pytanie 2

Jakiego dokumentu magazynowego należy użyć przy wydaniu towarów z magazynu na rzecz zewnętrznego odbiorcy?

A. PW
B. RW
C. PZ
D. WZ
Gdy wydajesz towar z magazynu dla odbiorcy zewnętrznego, to musisz wystawić dokument zwany WZ, czyli Wydanie Zewnętrzne. Ten dokument jest bardzo ważny, bo potwierdza, że towar został wydany. Można w nim znaleźć wszystkie info o towarze, tak jak jego ilość, datę wydania i dane odbiorcy. Dzięki temu łatwiej śledzić, co się dzieje z towarem. Na przykład, jeśli firma wysyła zamówienie do klienta, to po przygotowaniu zamówienia magazyn przygotowuje WZ, który potem idzie do kuriera lub kogoś, kto zajmuje się transportem. Poza tym, WZ jest istotny dla księgowości i pomaga w przypadku ewentualnych reklamacji czy zwrotów. W branży to standardowy dokument, który mocno wspiera obieg dokumentów w magazynie, co pokazuje, jak ważny jest w zarządzaniu gospodarką magazynową.

Pytanie 3

Przedstawiony znak, umieszczony na opakowaniu ładunku, oznacza

Ilustracja do pytania
A. nie piętrzyć na wózku.
B. zakaz wjazdu wózkiem widłowym.
C. nie podnosić wózkiem.
D. zakaz mocowania do wózka widłowego.
Odpowiedź, że znak oznacza "nie podnosić wózkiem", jest poprawna, ponieważ znak ten jest międzynarodowym symbolem ostrzegawczym, który informuje o konieczności zachowania szczególnej ostrożności przy obsłudze ładunków. W kontekście logistyki i transportu, bezpieczeństwo jest kluczowym aspektem, a stosowanie odpowiednich oznaczeń pozwala na minimalizowanie ryzyka wypadków. Znak ten wskazuje, że ładunek może być niestabilny lub zbyt ciężki do bezpiecznego podniesienia za pomocą wózka widłowego. Przykładem jego zastosowania może być transport delikatnych materiałów, takich jak szkło czy chemikalia, które mogą ulec uszkodzeniu lub stanowić zagrożenie w przypadku nieprawidłowego podniesienia. Warto pamiętać, że przestrzeganie takich oznaczeń jest zgodne z międzynarodowymi standardami bezpieczeństwa, takimi jak ISO 7010, które regulują sposób oznaczania zagrożeń na stanowiskach pracy.

Pytanie 4

Transport w gospodarce można analizować jako podmiot przekazujący i odbierający. Jako podmiot przekazujący

A. współdziała z firmami zapewniającymi serwis techniczny pojazdów
B. umożliwia wymianę dóbr oraz usług
C. korzysta z usług instytucji zajmujących się ubezpieczeniami
D. pozyskuje paliwa do realizacji zadań przewozowych
Odpowiedź 'umożliwia wymianę dóbr i usług' jest prawidłowa, ponieważ transport odgrywa kluczową rolę w gospodarce jako mechanizm łączący producentów z konsumentami. Umożliwiając przemieszczanie towarów i usług, transport wpływa na efektywność rynku oraz dynamikę handlu. Przykładem jest transport drogowy, który pozwala na szybkie dostarczenie produktów do sklepów detalicznych, co z kolei wspiera lokalne rynki i zapewnia dostępność dóbr dla konsumentów. Normy takie jak ISO 9001 wskazują na znaczenie zarządzania jakością w procesach transportowych, co wpływa na niezawodność i efektywność usług transportowych. Dobre praktyki w branży transportowej, takie jak optymalizacja tras czy wykorzystanie technologii GPS, pozwalają na jeszcze lepsze wykorzystanie zasobów oraz minimalizację kosztów, co ostatecznie przekłada się na korzyści dla całej gospodarki. Transport jest więc olbrzymim ogniwem w łańcuchu dostaw, które nie tylko wspiera wymianę dóbr, ale również przyczynia się do zrównoważonego rozwoju gospodarki.

Pytanie 5

Jakie uprawnienie jest konieczne zgodnie z regulacjami Unii Europejskiej, aby firma mogła prowadzić międzynarodowy przewóz drogowy w celach zarobkowych?

A. Licencja
B. Pozwolenie
C. Metryka
D. Zaświadczenie
Licencja na wykonywanie międzynarodowego zarobkowego przewozu drogowego jest niezbędnym dokumentem regulowanym przez prawo unijne, który potwierdza, że przedsiębiorstwo spełnia określone wymagania oraz standardy jakości. Licencja ta jest wydawana na podstawie przepisów rozporządzenia (WE) nr 1071/2009, które określa zasady dostępu do rynku przewozów drogowych. Aby uzyskać licencję, firma musi wykazać, że dysponuje odpowiednimi środkami finansowymi, zdatnymi pojazdami oraz spełnia wymogi dotyczące kwalifikacji zawodowych kierowców. Przykładowo, kierowcy muszą posiadać certyfikat kompetencji zawodowych. Licencja ta jest kluczowym dokumentem, ponieważ zapewnia legalność działalności transportowej oraz jest świadectwem profesjonalizmu i rzetelności przedsiębiorstwa w oczach klientów oraz organów nadzoru. Bez licencji firma nie może wykonywać przewozów międzynarodowych, co skutkuje poważnymi konsekwencjami prawnymi oraz finansowymi.

Pytanie 6

Jaką masę ładunku można załadować do pojazdu, którego masa własna wynosi 4 t, biorąc pod uwagę dopuszczalną masę całkowitą równą 26 t oraz wskaźnik wykorzystania ładowności równy 1?

A. 30 t
B. 26 t
C. 4 t
D. 22 t
Odpowiedź 22 t jest prawidłowa, ponieważ w celu obliczenia ładunku umieszczonego w pojeździe, należy odjąć masę własną pojazdu od dopuszczalnej masy całkowitej. W tym przypadku mamy dopuszczalną masę całkowitą wynoszącą 26 t oraz masę własną pojazdu równą 4 t. Kiedy wykonamy obliczenie: 26 t - 4 t, otrzymujemy 22 t. Dopuszczalna masa całkowita jest kluczowym parametrem w transporcie drogowym, gdyż określa maksymalną masę, którą pojazd może przewozić, nie łamiąc przepisów. Utrzymanie właściwej ładowności jest istotne z punktu widzenia bezpieczeństwa i efektywności transportu. Przykłady zastosowania tej wiedzy można znaleźć w logistyce, gdzie pojazdy muszą być zaplanowane zgodnie z ich ładownością, aby uniknąć przeciążeń, które mogą prowadzić do uszkodzeń sprzętu, a także do zwiększenia ryzyka wypadków. Ponadto, odpowiednie zarządzanie ładownością wspiera optymalizację kosztów transportu, co jest istotne w branży logistycznej i transportowej.

Pytanie 7

Która z międzynarodowych umów dotyczy transportu szybko psujących się produktów spożywczych?

A. ADN
B. ADR
C. ATP
D. AGC
ATP, czyli Umowa o międzynarodowym przewozie drogowym szybko psujących się artykułów żywnościowych, jest kluczowym dokumentem regulującym zasady transportu tych dóbr. Została ona stworzona, aby zapewnić, że artykuły żywnościowe, które szybko tracą swoje właściwości, są przewożone w odpowiednich warunkach, co jest niezwykle istotne dla zachowania ich jakości. Umowa ta określa wymagania dotyczące temperatury, wentylacji oraz rodzaju pojazdów, które powinny być używane do transportu żywności. Przykładowo, w przypadku transportu mięsa czy produktów mlecznych, ATP wymaga stosowania pojazdów przystosowanych do utrzymania niskiej temperatury przez cały okres przewozu, co jest niezbędne dla zapobieżenia rozwojowi bakterii. Z racji rosnącej globalizacji handlu, znajomość regulacji zawartych w ATP staje się szczególnie ważna dla przedsiębiorstw zajmujących się importem i eksportem żywności, aby uniknąć strat finansowych oraz zagrożeń dla zdrowia publicznego.

Pytanie 8

Jaką maksymalną trasę w czasie 3 godzin i 30 minut przebył pojazd poruszający się z przeciętną prędkością 50 km/h?

A. 150 km
B. 165 km
C. 175 km
D. 105 km
Żeby policzyć maksymalną odległość, jaką może pokonać samochód w 3 godziny i 30 minut przy prędkości średniej 50 km/h, potrzebujemy wzoru: droga = prędkość × czas. W tym wypadku, 3 godziny i 30 minut to 3,5 godziny. Więc robimy proste obliczenie: 50 km/h × 3,5 h = 175 km. Takie obliczenia są naprawdę ważne w wielu dziedzinach, na przykład w logistyce czy podczas planowania podróży. Gdy nie znamy dokładnej odległości, ciężko zaplanować czas dostawy czy trasę. Z mojego doświadczenia, kierowcy w transporcie często muszą wiedzieć, ile czasu spędzą na drodze, żeby wszystko dobrze zorganizować. Fajnie jest regularnie śledzić średnie prędkości pojazdów, bo to pozwala lepiej przewidywać czas przyjazdu. Takie umiejętności przeliczania czasu na godziny naprawdę przydają się w życiu codziennym, chociażby przy planowaniu wakacji czy dojazdów do pracy.

Pytanie 9

Transport, który wymaga specjalistycznego pojazdu, odpowiednich oznaczeń, przeszkolenia kierowcy oraz pisemnej instrukcji dla niego, to przewóz

A. żywych zwierząt
B. ładunków w kontenerach
C. materiałów niebezpiecznych
D. ładunków dłużycowych
Odpowiedź "materiałów niebezpiecznych" jest prawidłowa, ponieważ transport takich materiałów wymaga szczególnych środków ostrożności oraz specjalistycznego przygotowania. Przewóz materiałów niebezpiecznych, zgodnie z Międzynarodowymi Przepisami Transportu Drogowego Materiałów Niebezpiecznych (ADR), obliguje przewoźników do używania taboru przystosowanego do transportu substancji, które mogą stanowić zagrożenie dla zdrowia, życia lub środowiska. Przykłady materiałów niebezpiecznych obejmują chemikalia, substancje łatwopalne, toksyczne gazy oraz materiały radioaktywne. Każdy pracownik zaangażowany w ten proces, w tym kierowcy, musi przejść specjalistyczne szkolenie oraz otrzymać pisemną instrukcję, aby zapewnić bezpieczeństwo podczas transportu. Użycie odpowiednich oznakowań na pojeździe jest również wymogiem, aby informować innych uczestników ruchu o przewożonych substancjach. Przestrzeganie tych zasad nie tylko minimalizuje ryzyko wypadków, ale także jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży, co zapewnia profesjonalny i odpowiedzialny transport.

Pytanie 10

Jaką wartość brutto będzie miała faktura za usługę transportową, której cena netto wynosi 7 500,00 zł, uwzględniając 10% rabatu dla stałego klienta oraz 23% stawkę podatku?

A. 8 302,50 zł
B. 1 725,00 zł
C. 9 250,00 zł
D. 10 147,50 zł
Aby obliczyć wartość brutto faktury, należy najpierw uwzględnić rabat oraz zastosować obowiązującą stawkę podatku VAT. W pierwszym kroku obliczamy kwotę rabatu. Jeśli cena usługi wynosi 7 500,00 zł netto, a rabat wynosi 10%, to jego wartość wyniesie 750,00 zł (7 500,00 zł * 0,10). Następnie odejmujemy tę kwotę od ceny netto: 7 500,00 zł - 750,00 zł = 6 750,00 zł. Kolejnym krokiem jest obliczenie wartości brutto poprzez dodanie podatku VAT. Przy stawce 23%, kwotę podatku obliczamy jako 6 750,00 zł * 0,23, co daje 1 552,50 zł. Wartość brutto to suma wartości netto po rabacie oraz wartości podatku: 6 750,00 zł + 1 552,50 zł = 8 302,50 zł. Tak obliczona kwota brutto powinna być zawarta w fakturze, co pokazuje, że stosowanie takich obliczeń jest zgodne z obowiązującymi standardami rachunkowości.

Pytanie 11

W systemie kodowania EAN-13 trzeci zestaw cyfr reprezentuje numer

A. indywidualny towaru
B. jednostki kodującej
C. kraju
D. systemu
Kod EAN-13 jest systemem, który zapewnia jednoznaczną identyfikację produktów, jednakże koncepcje związane z odpowiedziami w kontekście błędnych opcji często prowadzą do nieporozumień. Rozważając, iż trzecia grupa cyfr dotyczy 'systemu', można pomylić pojęcia związane z różnymi standardami kodowania. Kod EAN-13 nie jest przypisany do konkretnego systemu, lecz jest jednym z wielu standardów, które służą do identyfikacji produktów na globalnym rynku. Z kolei odpowiedź sugerująca, że chodzi o 'kraj', może wprowadzać w błąd, gdyż to pierwsze trzy cyfry w kodzie EAN-13 są odpowiedzialne za identyfikację kraju pochodzenia. Ważne jest, aby zrozumieć, że struktura kodu jest starannie zaprojektowana, aby eliminować takie nieścisłości. Co więcej, koncepcja 'jednostki kodującej' odnosi się bardziej do zasadności przypisania kodu do produktu, a nie do konkretnego segmentu kodu w EAN-13. W praktyce, nieprawidłowe zrozumienie, które części kodu odpowiadają za co, może prowadzić do problemów w zakresie logistyki, zarządzania produktami oraz systemów sprzedaży. Z tego powodu kluczowe jest posługiwanie się właściwymi definicjami i zrozumienie struktury kodów, aby skutecznie poruszać się w obszarze identyfikacji towarów.

Pytanie 12

Maksymalne dopuszczalne wymiary zewnętrzne samochodu dostawczego o nadwoziu izotermicznym, realizującego transport ładunków na obszarze Polski, nie mogą być większe niż

A. 12 m (długość), 2,55 m (szerokość), 4,5 m (wysokość)
B. 12 m (długość), 2,60 m (szerokość), 4,5 m (wysokość)
C. 12 m (długość), 2,60 m (szerokość), 4 m (wysokość)
D. 12 m (długość), 2,55 m (szerokość), 3 m (wysokość)
Widzisz, odpowiedzi, które podają szerokość 2,55 m, są błędne. Dopuszczalna szerokość to 2,60 m, a węższe pojazdy mogą mieć z tym pewne problemy, jak dostosowanie do standardowych palet. Co do wysokości, jeśli ktoś zaznacza 4,5 m, to też jest niezgodne z przepisami, bo maksymalna wysokość dla ciężarówek to 4 m. Przekroczenie tej wartości może być kłopotliwe przy przejeżdżaniu pod mostami, nie mówiąc o bezpieczeństwie na drodze. Zauważyłem, że niektóre firmy transportowe faktycznie miały straty przez niedotrzymywanie tych norm, więc dobrze jest być czujnym przy planowaniu transportu. W branży trzeba mieć pojęcie o tych regulacjach, bo różnią się one w zależności od regionu i rodzaju transportu.

Pytanie 13

W naczepie o wewnętrznej pojemności 90 m3 umieszczono 30 pjł. Jaki jest współczynnik wypełnienia przestrzeni ładunkowej, jeśli objętość jednego pjł wynosi 1,5 m3?

A. 1,50
B. 0,33
C. 0,50
D. 1,45
Współczynnik wypełnienia przestrzeni ładunkowej oblicza się jako stosunek objętości ładunku do objętości dostępnej w naczepie. W tym przypadku mamy naczepę o objętości wewnętrznej 90 m<sup>3</sup>, a załadunek wynosi 30 pjł, z czego każdy pjł zajmuje 1,5 m<sup>3</sup>. Obliczając całkowitą objętość ładunku, otrzymujemy: 30 pjł * 1,5 m<sup>3</sup>/pjł = 45 m<sup>3</sup>. Następnie, aby znaleźć współczynnik wypełnienia, dzielimy objętość ładunku przez objętość naczepy: 45 m<sup>3</sup> / 90 m<sup>3</sup> = 0,50. W praktyce, znajomość tego wskaźnika jest kluczowa, ponieważ pozwala na ocenę efektywności załadunku oraz optymalizację kosztów transportu. Utrzymywanie odpowiedniego współczynnika wypełnienia jest istotne dla zmniejszenia liczby przejazdów i związanych z tym emisji CO2, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w logistyce i zrównoważonym rozwoju.

Pytanie 14

Firma transportowa ma zrealizować dostawę ładunku o wartości 50 000,00 zł do klienta, który znajduje się w odległości 300 km. Stawka netto za świadczoną usługę wynosi 3,00 zł/km. Koszt przewozu ładunku jest powiększony o koszt załadunku, który wynosi 100,00 zł. Jaką wartość brutto będzie miała usługa, jeżeli podlega 23% VAT?

A. 1 230,00 zł
B. 1 800,00 zł
C. 900,00 zł
D. 1 000,00 zł
Aby obliczyć wartość brutto usługi transportowej, należy najpierw obliczyć całkowity koszt przewozu ładunku. Przewoźnik ustalił stawkę netto na poziomie 3,00 zł/km, a ładunek ma być dostarczony na odległość 300 km. Koszt przewozu obliczamy jako: 3,00 zł/km * 300 km = 900,00 zł. Następnie dodajemy koszt załadunku, który wynosi 100,00 zł. Całkowity koszt usługi to zatem 900,00 zł + 100,00 zł = 1 000,00 zł. Wartość końcowa usługi obejmuje również podatek VAT w wysokości 23%. Aby obliczyć wartość brutto, używamy wzoru: wartość brutto = wartość netto * (1 + stawka VAT). Podstawiając wartości, otrzymujemy: 1 000,00 zł * 1,23 = 1 230,00 zł. Prawidłowe obliczenia są kluczowe w działalności transportowej, gdyż błędy w kalkulacjach mogą prowadzić do strat finansowych. W praktyce, przedsiębiorstwa często stosują systemy informatyczne do automatyzacji takich obliczeń, co zwiększa dokładność i efektywność operacyjną.

Pytanie 15

Jednostka transportowa, która charakteryzuje się specyficznie zaprojektowanym nadwoziem, określającym rodzaj przewozu, jaki może być zrealizowany, to

A. przyczepa
B. ciągnik siodłowy
C. samochód ciężarowy
D. naczepa
Samochód ciężarowy to samodzielna jednostka transportowa, która jest specjalnie zaprojektowana do przewozu ładunków. Jego nadwozie, takie jak skrzynia ładunkowa czy kontener, jest kluczowe dla określenia rodzaju możliwego transportu. W praktyce, samochody ciężarowe są wykorzystywane w różnych branżach, od budownictwa po logistykę, co czyni je niezwykle wszechstronnymi. Standardy branżowe, takie jak normy dotyczące ładowności i wymagań technicznych, pozwalają na określenie, jakie rodzaje ładunków mogą być przewożone oraz jakie są niezbędne certyfikaty. Na przykład, samochody ciężarowe przystosowane do przewozu materiałów niebezpiecznych muszą spełniać dodatkowe wymagania. Dzięki swojej konstrukcji, samochód ciężarowy może być również wykorzystywany z różnymi nadwoziami, co zwiększa jego funkcjonalność i dostosowanie do potrzeb różnych sektorów. Dobrze zaprojektowany samochód ciężarowy nie tylko zwiększa efektywność transportu, ale również przyczynia się do podniesienia bezpieczeństwa przewozu towarów.

Pytanie 16

Firma transportowa przeciętnie w ciągu miesiąca wykonuje pracę przewozową na poziomie 882 000 tonokilometrów (tkm). Do realizacji przewozów wykorzystuje 7 pojazdów, których ładowność jest wykorzystywana średnio w 70%. Jaką pracę wykona firma w ciągu miesiąca 7 pojazdami, na tych samych trasach, jeśli wykorzystanie ładowności wzrośnie do 80%?

A. 1 071 000 tkm
B. 1 008 000 tkm
C. 945 000 tkm
D. 899 000 tkm
Żeby obliczyć pracę przewozową przy ładowności na poziomie 80%, musisz najpierw zrozumieć, jak to zmienia całkowity wynik. Przykładowo, gdy firma wykonuje 882 000 tonokilometrów przy 70% ładowności i używa 7 pojazdów, to całkowita możliwa praca przy pełnym wykorzystaniu wynosi 1 260 000 tonokilometrów, obliczamy to 882 000 tkm / 0,7. Jak podniesiemy to do 80%, nowa praca przewozowa to 1 008 000 tkm, czyli widać, że efektywność wzrasta. W branży transportowej to ważne, bo optymalizacja ładowności pomaga zwiększyć zyski. W praktyce firmy chcą maksymalizować zasoby, co przekłada się na większe dochody i niższe koszty transportu. Dlatego zwiększanie poziomu wykorzystania pojazdów to kluczowy wskaźnik efektywności, o którym warto pamiętać.

Pytanie 17

Na podstawie zamieszczonego harmonogramu czasu pracy kierowcy ustal prędkość eksploatacyjną pojazdu na trasie Warszawa – Płońsk – Warszawa.

Harmonogram czasu pracy kierowcy
Czynność kierowcyRelacjaCzasPrzejechane km
JazdaWarszawa – Płońsk1 h 30min75 km
RozładunekPłońsk30 min-
JazdaPłońsk – Warszawa1 h75 km
A. 75 km/h
B. 25 km/h
C. 50 km/h
D. 70 km/h
Wybór prędkości 70 km/h, 25 km/h lub 75 km/h wskazuje na niezrozumienie istotnych aspektów związanych z obliczaniem prędkości eksploatacyjnej pojazdu. Prędkość 70 km/h może wydawać się atrakcyjna, lecz nie uwzględnia rzeczywistych warunków drogowych oraz przepisów dotyczących czasu pracy kierowców. W praktyce, taka prędkość mogłaby być osiągnięta jedynie w idealnych warunkach, co jest rzadko spotykane w codziennym transporcie. Z drugiej strony, prędkość 25 km/h jest zbyt niska i nieodpowiednia dla omawianego odcinka, co sugeruje nieznajomość standardowych parametrów ruchu drogowego. W przypadku wyboru 75 km/h, mamy do czynienia z nadmiernym optymizmem, który nie uwzględnia ograniczeń wynikających z przepisów prawa, zmęczenia kierowcy oraz zastosowania określonych norm dotyczących bezpieczeństwa. Błędem jest także niezweryfikowanie, jak różne czynniki wpływają na rzeczywistą prędkość pojazdu, co prowadzi do niewłaściwych oszacowań. Właściwe podejście do oceny prędkości eksploatacyjnej powinno skupiać się na rzeczywistych danych z harmonogramu, które uwzględniają przerwy, warunki drogowe i inne elementy wpływające na czas przejazdu.

Pytanie 18

Przedstawiony znak manipulacyjny oznacza

Ilustracja do pytania
A. nie obejmować.
B. nie zawieszać.
C. nie owijać.
D. nie toczyć.
Znak manipulacyjny, który oznacza zakaz toczenia, jest kluczowym elementem w systemie transportu i magazynowania. Oznaczenie to służy do ochrony towarów, które mogłyby ulec uszkodzeniu w wyniku niewłaściwej manipulacji. Przykładowo, paczki zawierające delikatne przedmioty, takie jak szkło lub elektronika, są szczególnie wrażliwe na toczenie, co może prowadzić do ich zniszczenia. W praktyce, zastosowanie odpowiednich znaków manipulacyjnych, takich jak ten, jest zgodne z międzynarodowymi regulacjami, w tym z normą ISO 780, która dotyczy znakowania paczek. Użycie tego znaku w magazynach i podczas transportu pozwala pracownikom i kurierom na szybką identyfikację wymogów dotyczących obsługi towarów, co zwiększa bezpieczeństwo oraz efektywność procesów logistycznych. Zrozumienie tych znaków jest kluczowe dla wszystkich osób zaangażowanych w łańcuch dostaw, aby zminimalizować ryzyko uszkodzeń oraz zapewnić zgodność z regulacjami prawnymi.

Pytanie 19

Przedstawiony znak, umieszczany na opakowaniach transportowych, oznacza

Ilustracja do pytania
A. "tu chwytać".
B. "góra nie przewracać".
C. "tu zakładać zawiesia".
D. "podnosić bezpośrednio za ładunek".
Znak przedstawiony na opakowaniach transportowych, który wskazuje na konieczność przechowywania i transportowania ładunku w określonej pozycji, odgrywa kluczową rolę w zapewnieniu bezpieczeństwa zarówno towaru, jak i osób zajmujących się jego obsługą. Oznaczenie "góra nie przewracać" jest międzynarodowym symbolem stosowanym w logistyce i transporcie, który informuje, że opakowanie powinno być eksponowane zgodnie z kierunkiem wskazanym przez strzałki. Ignorowanie tego oznaczenia może prowadzić do przewrócenia się ładunku, co z kolei zwiększa ryzyko uszkodzenia towaru oraz potencjalnych wypadków w miejscu pracy. W praktyce, w przypadku delikatnych materiałów, takich jak szkło czy elektronika, przestrzeganie tego oznaczenia jest kluczowe dla minimalizacji strat. Zgodnie z normami ISO 780, które definiują piktogramy do oznaczania opakowań, prawidłowe stosowanie symboli transportowych jest istotnym elementem zarządzania łańcuchem dostaw oraz zapewniania jakości i bezpieczeństwa.

Pytanie 20

Jaką maksymalną masę ładunku można przewieźć samochodem o dopuszczalnej masie całkowitej (DMC) 25 ton, jeżeli jego masa własna wynosi 3 950 kilogramów?

A. 21,05 t
B. 25 000 kg
C. 210 500 kg
D. 28,95 t
Poprawna odpowiedź to 21,05 t, co oznacza, że maksymalna masa ładunku, jaką można przetransportować pojazdem o dopuszczalnej masie całkowitej (DMC) 25 ton, wynosi 21 050 kg. Aby obliczyć maksymalną masę ładunku, należy od DMC odjąć masę własną pojazdu. W tym przypadku mamy: 25000 kg (DMC) - 3950 kg (masa własna) = 21050 kg. To podejście jest zgodne z obowiązującymi normami w transporcie drogowym, które wymagają precyzyjnego obliczania masy ładunku w celu zapewnienia bezpieczeństwa na drodze. Przykład praktyczny może obejmować transport towarów, gdzie nadmierna masa ładunku może prowadzić do problemów z kontrolą pojazdu oraz zwiększać ryzyko wypadków. Przestrzeganie limitów DMC jest nie tylko wymagane prawnie, ale także kluczowe dla efektywności transportu oraz ochrony infrastruktury drogowej.

Pytanie 21

W portach do załadunku wykorzystywane są suwnice, dźwigi oraz żurawie

A. w systemie ro-ro
B. w systemie ro-lo
C. pionowego
D. poziomego
Odpowiedź, którą wybrałeś, jest na pewno dobra, bo dźwigi, suwnice i żurawie w portach naprawdę służą głównie do podnoszenia i opuszczania towarów. Przenoszą ciężkie rzeczy z pokładu statku na nabrzeże i odwrotnie. Na przykład, suwnice kontenerowe podnoszą kontenery z pokładu statku i kładą je na ciężarówki albo do magazynów. Normy ISO, jak te 9001, pokazują, jak ważne jest dobre zarządzanie procesami logistycznymi, a to obejmuje też wykorzystywanie dźwigów do operacji w pionie. Dzięki temu transport towarów jest bardziej wydajny, a to jest mega ważne w tak szybko zmieniającym się świecie transportu morskiego.

Pytanie 22

Koszt przewozu 1 tony ładunku na dystansie 1 kilometra wynosi 0,30 zł. Jaką kwotę należy zapłacić za przewóz 24 ton ładunku na odległość 50 kilometrów oraz 20 ton ładunku na dystansie 70 kilometrów?

A. 780,00 zł
B. 1 200,00 zł
C. 1 584,00 zł
D. 1 400,00 zł
Poprawna odpowiedź to 780,00 zł, co można obliczyć na podstawie ceny przewozu 1 tony ładunku na 1 kilometr, wynoszącej 0,30 zł. Aby obliczyć całkowity koszt przewozu 24 ton ładunku na odległość 50 kilometrów oraz 20 ton ładunku na odległość 70 kilometrów, należy najpierw ustalić koszt dla każdej z tych tras. Dla pierwszej trasy: 24 tony * 50 kilometrów * 0,30 zł = 360,00 zł. Dla drugiej trasy: 20 ton * 70 kilometrów * 0,30 zł = 420,00 zł. Łączny koszt przewozu wynosi zatem 360,00 zł + 420,00 zł = 780,00 zł. Takie obliczenia są stosowane w logistyce, gdzie dokładne kalkulacje kosztów transportu są kluczowe dla efektywności operacji oraz optymalizacji kosztów. Ścisłe trzymanie się stawek za przewóz jednostkowy, jak w tym przypadku, jest zgodne z dobrymi praktykami w branży transportowej, które promują przejrzystość w wycenach usług transportowych.

Pytanie 23

Jaką liczbę palet typu EUR należy użyć do transportu 210 kartonów o wymiarach 400 mm x 400 mm, gdy można je ułożyć w 3 warstwach?

A. 35
B. 70
C. 12
D. 14
Aby obliczyć liczbę palet typu EUR potrzebnych do przewiezienia 210 kartonów o wymiarach 400 mm x 400 mm, musimy najpierw ustalić, ile kartonów zmieści się na jednej palecie. Standardowa paleta EUR ma wymiary 1200 mm x 800 mm, co daje powierzchnię 0,96 m². Powierzchnia jednego kartonu wynosi 0,16 m² (0,4 m x 0,4 m). Na jednej palecie możemy ułożyć maksymalnie 6 kartonów w jednej warstwie (1200 mm / 400 mm = 3 i 800 mm / 400 mm = 2, co daje 3 x 2 = 6). Przewidując możliwość ułożenia 3 warstw kartonów, otrzymujemy 18 kartonów na jednej palecie (6 kartonów na warstwę x 3 warstwy). Dzieląc 210 kartonów przez 18, otrzymujemy 11,67, co zaokrąglamy do 12 palet, ponieważ nie możemy mieć części palety. Takie obliczenia są zgodne z dobrymi praktykami logistyki, które uwzględniają efektywność transportu oraz optymalne wykorzystanie przestrzeni ładunkowej.

Pytanie 24

Firma transportowa zużyła 45 000 litrów paliwa do przeprowadzenia przewozów na całkowitą odległość 300 000 km. Jakie jest przeciętne zużycie paliwa na 100 km w tej firmie transportowej?

A. 30,0 litrów
B. 7,5 litra
C. 15,0 litrów
D. 7,0 litrów
Średnie zużycie paliwa na 100 km obliczamy, dzieląc całkowite zużycie paliwa przez łączną odległość, a następnie mnożąc przez 100. W tym przypadku, zużycie paliwa wynosi 45 000 litrów, a odległość to 300 000 km. Wzór wygląda następująco: (45 000 litrów / 300 000 km) * 100 = 15 litrów. Takie obliczenia są kluczowe w branży transportowej, ponieważ pozwalają na efektywne zarządzanie kosztami operacyjnymi i planowanie budżetu. Wysoka efektywność spalania paliwa jest pożądana, a monitorowanie zużycia paliwa może pomóc w identyfikacji możliwości poprawy wydajności floty. Ponadto, regularne analizowanie średniego zużycia paliwa pozwala na lepsze podejmowanie decyzji dotyczących zakupu nowych pojazdów, które mogą oferować lepsze osiągi paliwowe zgodnie z normami ekologicznymi, co jest coraz istotniejsze w kontekście zrównoważonego rozwoju.

Pytanie 25

Jakie są właściwe etapy realizacji procesu przewozowego?

A. Dojazd pojazdu do miejsca załadunku → załadunek oraz zabezpieczenie ładunku → przewóz → rozładunek → powrót pojazdu z miejsca rozładunku do bazy lub nowego miejsca załadunku
B. Dojazd pojazdu do miejsca załadunku → rozładunek → przewóz → załadunek oraz zabezpieczenie ładunku → powrót pojazdu z miejsca rozładunku do bazy lub nowego miejsca załadunku
C. Dojazd pojazdu do miejsca załadunku → załadunek oraz zabezpieczenie ładunku → przewóz → powrót pojazdu z miejsca rozładunku do bazy lub nowego miejsca załadunku → rozładunek
D. Załadunek oraz zabezpieczenie ładunku → dojazd pojazdu do miejsca załadunku → przewóz → rozładunek → powrót pojazdu z miejsca rozładunku do bazy lub nowego miejsca załadunku
Zrozumienie sekwencji działań w procesie przewozowym jest kluczowe dla zapewnienia efektywności oraz bezpieczeństwa transportu. Istotnym błędem w niepoprawnych odpowiedziach jest pomijanie kolejności czynności, co może prowadzić do chaosu i potencjalnych niebezpieczeństw. Przykładowo, rozpoczęcie od rozładunku przed przeprowadzeniem załadunku oraz przewozu pokazuje nieprawidłowe zrozumienie logistyki. Taki krok jest całkowicie nieuzasadniony, ponieważ wymagałby przemieszczenia towaru, który nie został jeszcze załadowany. Również załadunek przed dojazdem pojazdu do miejsca załadunku sugeruje, że proces transportu został zdezorganizowany. Każdy etap powinien być ściśle realizowany w określonej kolejności, aby uniknąć opóźnień i potencjalnych uszkodzeń ładunku. Przyczyną takich błędów myślowych może być niewłaściwe zrozumienie roli transportu w łańcuchu dostaw oraz braku znajomości fundamentalnych zasad logistyki. Dobrą praktyką jest stosowanie standardów, takich jak Lean Management, które promują eliminację marnotrawstwa w procesach transportowych, co jest niemożliwe bez zrozumienia prawidłowej sekwencji działań.

Pytanie 26

Zasady dotyczące obowiązkowego instalowania oraz używania tachografów w transporcie drogowym są określone przez skrót

A. AETR
B. ATP
C. CMR
D. ADR
Odpowiedzi ATP, ADR i CMR odnoszą się do różnych spraw i nie mówią o obowiązku montowania tachografów. ATP, czyli „Umowa dotycząca międzynarodowego przewozu drogowego towarów szybko psujących się”, koncentruje się głównie na transporcie towarów, które trzeba przewozić w specjalnych warunkach. A ADR to „Umowa o międzynarodowym przewozie drogowym towarów niebezpiecznych” i dotyczy bezpieczeństwa przewozu tych substancji, ale nie mówi nic o monitorowaniu czasu pracy kierowców przez tachografy. CMR, z drugiej strony, to „Konwencja o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów”, która reguluje zasady przewozu towarów i odpowiedzialność przewoźnika, ale też nie mówi o tachografach. Często myli się te konwencje z regulacjami czasu pracy kierowców, co prowadzi do wyboru odpowiedzi, które nie mają związku z przepisami o tachografach. Pamiętaj, że AETR to jedyna konwencja, która realnie nakłada obowiązek stosowania tachografów w międzynarodowym transporcie drogowym, a to jest kluczowe dla zarządzania czasem pracy kierowców i bezpieczeństwa na drogach.

Pytanie 27

Międzynarodowy kodeks IMDGC zawiera szczegółowe regulacje dotyczące transportu ładunków niebezpiecznych w transporcie

A. morskim
B. kolejowym
C. samochodowym
D. powietrznym
Przewóz ładunków niebezpiecznych odbywa się też innymi środkami transportu, jak pociągi czy samochody, ale nie mogą być one regulowane przez kodeks IMDG. Ten kodeks dotyczy tylko transportu morskiego, a inne formy mają swoje własne przepisy. Na przykład, transport kolejowy ma swoje zasady, które są w dokumentach RID, a transport drogowy to już regulują przepisy ADR. Dla transportu powietrznego istotny jest dokument IATA DGR. Więc jeśli ktoś myśli, że kodeks IMDG obejmuje transport kolejowy czy drogowy, to widać, że nie rozumie podziału regulacji w tej kwestii. Każda z tych form transportu ma swoje konkretne wymagania, które trzeba znać i stosować, żeby przewóz był bezpieczny.

Pytanie 28

Przedsiębiorstwo transportowe ma swoje oddziały w czterech województwach. Który oddział w I kwartale uzyskał najwyższy wskaźnik niezawodności taboru?

WyszczególnienieOddział małopolskiOddział dolnośląskiOddział mazowieckiOdział pomorski
I kwartałłączna liczba przewozów2 5003 7004 0501800
przewozy zrealizowane na czas2 4502 9503 5601500
A. Mazowiecki.
B. Małopolski.
C. Pomorski.
D. Dolnośląski.
Wybór innego oddziału, takiego jak "Pomorski", "Dolnośląski" czy "Mazowiecki", wskazuje na nieporozumienie dotyczące kluczowych wskaźników efektywności w branży transportowej. Wskaźnik niezawodności taboru jest fundamentalnym wskaźnikiem, który powinien być analizowany w kontekście porównawczym między różnymi oddziałami. Oddział dolnośląski, z wskaźnikiem wynoszącym 79,73%, jest znacznie poniżej oczekiwań branżowych, co wskazuje na problemy z utrzymaniem floty, które mogą prowadzić do większej liczby awarii, przestojów oraz niezadowolenia klientów. Mazowiecki oddział z wynikiem 87,90% oraz pomorski z 83,33% również nie osiągają poziomu, który zapewniałby optymalną operacyjność. Często mylone są pojęcia niezawodności oraz dostępności taboru; niezawodność odnosi się do zdolności taboru do funkcjonowania bez awarii w danym czasie, natomiast dostępność dotyczy ogólnej gotowości pojazdów do pracy. Dlatego też, wybierając odpowiedzi, należy dokładnie rozważyć, które wskaźniki są najbardziej istotne w kontekście jakości usług transportowych. Niezrozumienie tych różnic może prowadzić do niewłaściwych decyzji, które mogą negatywnie wpłynąć na funkcjonowanie całego przedsiębiorstwa, a w dłuższej perspektywie zmniejszyć jego konkurencyjność na rynku.

Pytanie 29

Przedsiębiorstwo transportowe otrzymało zlecenie obejmujące załadunek towaru, jego przewóz na odległość 300 km i rozładunek. Czas załadunku towaru wynosi 30 minut, a rozładunku 35 minut. Korzystając z informacji ujętych w tabeli oblicz, wartość brutto zrealizowanego zlecenia, jeżeli usługi objęte są podatkiem 23% VAT.

Cennik
Rodzaj usługiStawka netto
Załadunek10,00 zł za każdą rozpoczętą godzinę
Rozładunek10,00 zł za każdą rozpoczętą godzinę
Przewóz1,50 zł/km
A. 620,30 zł
B. 470,00 zł
C. 578,10 zł
D. 590,40 zł
Błędne odpowiedzi w pytaniach o wartość brutto zlecenia transportowego mogą wynikać z różnych nieporozumień związanych z obliczeniami i zasadami VAT-u. Często osoby, które rozwiązują te zadania, nie zliczają właściwie kosztów netto załadunku, transportu i rozładunku, co prowadzi do złych wyników. Ważne jest, żeby zrozumieć, że wszystkie koszty związane z usługą, w tym czas załadunku i rozładunku, muszą być dobrze oszacowane. Innym typowym błędem jest zapomnienie o doliczeniu VAT-u, przez co wartość brutto jest niższa niż powinna. Trzeba też pamiętać, że każda usługa transportowa podlega pewnym normom i regulacjom, w tym stawkom VAT, które mogą się różnić w zależności od kraju. Ponadto, niektóre błędy mogą być spowodowane pomyłkami w podstawowych obliczeniach, co pokazuje, jak ważne jest precyzyjne podejście do problemów finansowych. Na koniec, ważne jest, żeby rozwijać umiejętności analityczne, żeby unikać pułapek w obliczeniach i skutecznie wykorzystywać wiedzę w pracy.

Pytanie 30

Przedsiębiorca wynajął wóz podnośnikowy wraz z kierowcą na 5 dni. Dobowy czas pracy kierowcy wynosi 8 godzin. Korzystając z cennika oblicz, łączny koszt najmu maszyny z kierowcą.

Cennik
Rodzaj usługiStawka
najem wozu podnośnikowego200,00 zł/dzień
praca kierowcy25,00 zł/godzinę
A. 1 125,00 zł
B. 1 800,00 zł
C. 2 000,00 zł
D. 8 000,00 zł
Wybór niepoprawnych odpowiedzi może wynikać z kilku typowych błędów w obliczeniach oraz nieprawidłowego zrozumienia tematu kosztów wynajmu maszyn. Często zdarza się, że osoby rozwiązujące tego typu pytania nie uwzględniają pełnego zakresu kosztów związanych z wynajmem, skupiając się jedynie na jednym elemencie, na przykład na kosztach wynajmu wozu lub kosztach pracy kierowcy, co prowadzi do zaniżenia lub zawyżenia ostatecznego wyniku. Warto zrozumieć, że każdy aspekt kosztów, w tym stawki dzienne za wynajem oraz wynagrodzenie za pracę kierowcy, powinien być dokładnie obliczony i zsumowany. Ponadto, przy takich obliczeniach ważne jest, aby dokładnie przeanalizować, jak czas pracy wpływa na całkowity koszt, uwzględniając liczbę godzin oraz dni pracy. Nieprawidłowe odpowiedzi mogą również wynikać z pominięcia istotnych danych lub błędnego zrozumienia struktury cenowej usług, co jest kluczowe w praktyce budowlanej i wynajmu maszyn. Zrozumienie jak obliczać te koszty, jest nie tylko istotne dla podejmowania decyzji finansowych, ale również dla efektywnego planowania i zarządzania projektami.

Pytanie 31

Firma transportowa wynajęła 4 naczepy kłonicowe na czas 5 godzin. Koszt wypożyczenia jednej naczepy na godzinę wynosi 50,00 zł netto. Jaka będzie całkowita kwota brutto, za którą wystawiona zostanie faktura za korzystanie z naczep, jeśli przysługuje jej 10% rabatu, a usługa objęta jest stawką VAT wynoszącą 23%?

A. 900,00 zł
B. 1 000,00 zł
C. 1 107,00 zł
D. 1 230,00 zł
Aby obliczyć kwotę brutto za wynajem naczep, należy najpierw obliczyć koszt wynajęcia bez rabatu. Koszt wynajęcia jednej naczepy na godzinę wynosi 50,00 zł. Wynajmując 4 naczepy przez 5 godzin, całkowity koszt wynajmu wynosi: 4 naczepy * 5 godzin * 50,00 zł = 1 000,00 zł. Następnie, przysługujący rabat wynoszący 10% należy odjąć od tej kwoty: 1 000,00 zł * 10% = 100,00 zł. Zatem koszt po rabacie wynosi: 1 000,00 zł - 100,00 zł = 900,00 zł. Teraz należy dodać podatek VAT. Stawka VAT wynosi 23%, więc kwotę netto 900,00 zł należy pomnożyć przez 1,23 (100% + 23% VAT): 900,00 zł * 1,23 = 1 107,00 zł. Warto podkreślić, że znajomość zasad obliczania kosztów wynajmu oraz odpowiednich stawek podatków jest kluczowa w branży transportowej i wynajmu, co pozwala na prawidłowe oszacowanie wydatków oraz zysków, a także lepsze planowanie działań finansowych.

Pytanie 32

Jakie przepisy określają zasady transportu ładunków niebezpiecznych drogą morską?

A. IMDG-Code
B. RID
C. IATA-DGR
D. ADR
Odpowiedzi ADR, IATA-DGR i RID odnoszą się do transportu towarów niebezpiecznych, jednak dotyczą one innych środków transportu. ADR, czyli Europejska Umowa o Przewozie Towarów Niebezpiecznych Drogą Lądową, koncentruje się na transporcie drogowym. Wiele osób mylnie sądzi, że ADR ma zastosowanie również w przypadku transportu morskiego, co jest nieprawidłowe. Zastosowanie tych przepisów do transportu morskiego może prowadzić do zaniechań w zakresie wymagań dotyczących bezpieczeństwa, co może stwarzać zagrożenie dla życia ludzkiego i środowiska. IATA-DGR, z kolei, dotyczy transportu lotniczego i nie obejmuje transportu morskiego. Osoby, które mylnie uważają, że IATA-DGR mogą być stosowane w żegludze, narażają się na ryzyko niezgodności z obowiązującymi przepisami transportowymi, co w praktyce może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych oraz operacyjnych. RID odnosi się do transportu kolejowego, a jego zastosowanie w kontekście transportu morskiego jest równie nieuzasadnione. Wszyscy, którzy pracują w branży transportowej, powinni być świadomi specyfiki przepisów dotyczących różnych środków transportu, aby uniknąć pomyłek i zagwarantować bezpieczeństwo operacji logistycznych. Dobrą praktyką jest zapoznanie się z odpowiednim kodeksem dotyczącym konkretnego środka transportu, co zapewnia zgodność z obowiązującymi normami i zasadami.

Pytanie 33

Firma transportowa otrzymała zamówienie na przewóz betonu luzem. W celu wykonania tego zlecenia powinna zastosować nadwozie

A. skrzyniowe
B. kłonicowe
C. uniwersalne
D. specjalizowane
Nadwozie skrzyniowe to naprawdę świetny wybór do transportu betonu luzem. Działa tak, bo ma odpowiednią konstrukcję, która ułatwia załadunek i rozładunek sypkich materiałów. Te skrzynie są zaprojektowane tak, żeby mogły przewozić ciężkie substancje, a to jest mega ważne przy betonie, który trzeba wozić w dobrych warunkach, żeby nie stracił swojego potencjału. W praktyce widuje się je często na budowach i w transporcie materiałów budowlanych, więc można powiedzieć, że to standard. Co więcej, te skrzynie dobrze izolują i chronią zawartość przed zanieczyszczeniem – to jest kluczowe, kiedy mówimy o transporcie betonu. Z tego, co wiem, normy branżowe zalecają używanie nadwozi, które są dostosowane do specyfiki tego, co przewozimy. I w tym przypadku nadwozie skrzyniowe jest po prostu najlepszym rozwiązaniem.

Pytanie 34

Na podstawie zamieszczonych cenników określ, które przedsiębiorstwo transportowe oferuje najniższy koszt za obsługę i przewóz 30 skrzyniopalet na odległość 150 km. Masa brutto każdej skrzyniopalety wynosi 800 kg.

Przedsiębiorstwo transportoweCennik
A.0,20 zł/tkm
B.do 1 t- 4,00 zł/km
1t÷12 t – 5,00 zł/km
powyżej 12 t – 6,00 zł/km
C.4,50 zł/km + czynności manipulacyjne 2,00 zł/jednostkę ładunkową
D.do 50 km – 400,00 zł
51 ÷ 100 km – 400,00 zł + 5,00 zł za każdy km powyżej 50 km
101 ÷ 200 km – 400,00 zł + 4,00 zł za każdy km powyżej 50 km
201 ÷ 300 km – 400,00 zł + 3,50 zł za każdy km powyżej 50 km
powyżej 300 km – 400,00 zł + 3,20 zł za każdy km powyżej 50 km
A. B.
B. D.
C. A.
D. C.
Odpowiedź A jest poprawna, ponieważ przedsiębiorstwo to oferuje najniższy koszt przewozu spośród wszystkich analizowanych opcji. Aby zrozumieć, dlaczego tak się dzieje, warto przyjrzeć się procesowi obliczania kosztów transportu. Koszt przewozu oblicza się, mnożąc stawkę za tonokilometr przez całkowitą masę ładunku oraz dystans przewozu. W tym przypadku, 30 skrzyniopalet o masie 800 kg każda daje łącznie 24 tony (30 * 0,8 t). Przy odległości 150 km, całkowity koszt w przypadku przedsiębiorstwa A wynosi 720 zł, co czyni go najkorzystniejszym rozwiązaniem. Tego typu analizy są kluczowe w branży transportowej, gdzie koszty operacyjne i efektywność logistyki determinują konkurencyjność na rynku. Przedsiębiorstwa transportowe powinny regularnie weryfikować swoje stawki i oferty, aby dostosować je do wymagań klientów oraz zmieniających się warunków rynkowych, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w obszarze zarządzania kosztami.

Pytanie 35

Który z komponentów wózka odpowiada za zachowanie stabilności podczas transportu ładunku?

A. Maska silnika
B. Maszt
C. Przeciwwaga
D. Karetka
Karetka, maska silnika oraz maszt to elementy wózka widłowego, które pełnią różne funkcje, jednak żadna z nich nie odnosi się bezpośrednio do utrzymania równowagi podczas transportu ładunków. Karetka jest to część, na której zamontowane są widły, i przede wszystkim służy do ich podnoszenia oraz opuszczania, ale nie ma wpływu na stabilność wózka jako całości. Maski silnika, choć istotne dla funkcjonowania silnika, nie mają związku z równowagą wózka; ich zadaniem jest ochrona silnika przed zanieczyszczeniami oraz hałasem, a nie stabilizacja konstrukcji. Maszt z kolei ma na celu podnoszenie ładunków na odpowiednią wysokość, ale jego konstrukcja może wpływać na dynamikę wózka w trakcie ruchu. Maszt może nawet zwiększać ryzyko przewrócenia się wózka, jeżeli nie jest odpowiednio zbalansowany z przeciwwagą. Często popełnianym błędem myślowym jest mylenie funkcji poszczególnych elementów wózka; operatorzy mogą uważać, że wszystkie części odpowiadają za stabilność, podczas gdy tylko odpowiednia przeciwwaga ma kluczowe znaczenie w tej kwestii. Dlatego istotne jest, aby zrozumieć rolę każdego z tych komponentów w kontekście całościowej funkcjonalności wózka widłowego oraz przestrzegać zasad bezpieczeństwa, które wskazują na konieczność zachowania równowagi przy podnoszeniu ładunków.

Pytanie 36

Licencję na prowadzenie zarobkowego transportu drogowego wydaje się na okres, który nie może być krótszy niż

A. 2 lata i nie dłuższy niż 50 lat
B. 1 rok i nie dłuższy niż 10 lat
C. 5 lat i nie może być dłuższy niż 50 lat
D. 5 lat i nie dłuższy niż 40 lat
Wiele osób może błędnie sądzić, że dłuższy okres obowiązywania licencji, jak na przykład 5 lat czy 10 lat, jest korzystniejszy dla przewoźników. Jednak takie podejście może prowadzić do stagnacji w branży transportowej oraz obniżenia jakości usług. Przykładowo, przedsiębiorcy, którzy otrzymują licencję na 5 czy 10 lat, mogą nie być odpowiednio zmotywowani do bieżącego dostosowywania się do zmieniających się przepisów czy standardów jakościowych. Dłuższe okresy licencji mogą w praktyce skutkować brakiem odpowiedniej kontroli nad działalnością przewoźników, co może prowadzić do nadużyć, a także do obniżenia standardów bezpieczeństwa. Ponadto, licencje na dłuższy okres to często mniejsze możliwości dla nowych graczy na rynku, którzy mogliby wprowadzać innowacje oraz zwiększać konkurencję. W konsekwencji, wybór 1 roku, jak również 5 lat lub 40 lat, nie spełniają założeń dotyczących elastyczności i odpowiedzialności w branży transportowej. Przemawiając za wprowadzeniem krótszego okresu licencji, należy podkreślić, że w dynamicznych realiach rynkowych, sektor transportowy wymaga regularnej weryfikacji i dostosowywania się do aktualnych trendów, co jest niemożliwe przy długoterminowych licencjach. Dlatego też, najlepszym rozwiązaniem jest 2-letni okres, który pozwala na bieżące monitorowanie i ocenę działalności przewoźników.

Pytanie 37

Firma wystawiła rachunek za wynajem 3 owijarek na kwotę 2 583,00 zł brutto. Usługa ta podlega 23% stawce VAT. Oblicz wartość jednostkową netto za wynajem jednej owijarki?

A. 700,00 zł
B. 2 100,00 zł
C. 500,00 zł
D. 650,00 zł
Kiedy patrzymy na błędne odpowiedzi dotyczące obliczeń ceny jednostkowej netto wynajmu owijarek, widać kilka naprawdę istotnych pomyłek, które prowadzą do złych wyników. Wiele osób ma problemy z tym, jak przeliczyć wartość netto z kwoty brutto, co właściwie jest podstawą księgowości. Często można zobaczyć błąd, gdzie ludzie zapominają o stawce VAT przy obliczaniu wartości. Na przykład, jeżeli ktoś wybiera 650,00 zł jako cenę jednostkową, może myśleć, że całkowitą kwotę brutto podzielił przez liczbę owijarek bez brania VAT pod uwagę, co jest błędne. W ten sposób nie uwzględnia się odpowiedniego przeliczenia podatku, co prowadzi do sporych błędów w szacowaniu rzeczywistych kosztów wynajmu. Z kolei, jeżeli ktoś weźmie 500,00 zł jako cenę jednostkową, to pewnie przez to, że źle podzielił kwotę brutto na owijarki, pomijając stawkę VAT i całą wartość netto. A w przypadku 2 100,00 zł, jeśli ktoś się pomylił w wyliczeniach jednostkowych, to mógłby myśleć, że kwota netto dotyczy jednej owijarki, co też jest błędem. Ważne jest, żeby przy takich obliczeniach stosować dobre metody i pamiętać o zasadach dotyczących VAT, bo to jest kluczowe dla zarządzania finansami w firmie.

Pytanie 38

Z danych przedstawionych w tabeli wynika, że koszt transportu przypadający na jeden kilometr w roku 2021 r. w stosunku do 2020 r.

Zestawienie danych przedsiębiorstwa transportowego
WyszczególnienieUzyskany wynik
2020 r.2021 r.
Koszty transportu [zł]765 000,00821 600,00
Liczba przejechanych kilometrów [km]450 000520 000
A. zmniejszył się o 1,58 zł
B. wzrósł o 1,58 zł
C. zmniejszył się o 0,12 zł
D. wzrósł o 0,12 zł
Wybór odpowiedzi, która sugeruje wzrost lub zmniejszenie kosztów transportu o kwoty inne niż 0,12 zł, wskazuje na błędną interpretację danych. Osoby, które zaznaczyły te odpowiedzi, mogły być wprowadzone w błąd przez nieprecyzyjne zrozumienie różnicy między wartościami kosztów z lat 2020 i 2021. Wzrost kosztu o 1,58 zł byłby znacznym negatywnym sygnałem dla firmy, wskazującym na problemy w efektywności operacyjnej, podczas gdy wzrost o 0,12 zł, chociaż mniejszy, również nie znajduje potwierdzenia w danych. Kluczowe w analizowaniu kosztów jest zrozumienie, że każda zmiana powinna być dokładnie zweryfikowana poprzez porównanie danych z dwóch lat. Typowym błędem myślowym, który może prowadzić do takich niepoprawnych wniosków, jest automatyczne zakładanie, że wzrost kosztów następuje w sytuacjach, gdy widoczna jest nawet minimalna zmiana w wartościach. W praktyce, aby uniknąć takich nieporozumień, istotne jest ścisłe przestrzeganie zasad analizy danych i korzystanie z narzędzi statystycznych do weryfikacji wniosków. Dobrym podejściem jest także regularne szkolenie zespołu w zakresie analizy finansowej, co zwiększa dokładność podejmowanych decyzji.

Pytanie 39

W tabeli zawarte są informacje dotyczące czasu trwania czynności manipulacyjnych wózka widłowego. Wózek przed rozpoczęciem pracy znajduje się przy paletowych jednostkach ładunkowych (pjł), które będą przemieszczane do pojazdu i po zakończeniu załadunku ma tam wrócić. Ile czasu należy zaplanować na załadunek 33 pjł z miejsca składowania do pojazdu?

Lp.CzynnośćCzas trwania
w sekundach
1.Czas przejazdu bez ładunku10
2.Ustawienie wideł i wjazd pod pjł13
3.Podniesienie ładunku4
4.Czas przejazdu z ładunkiem15
5.Odstawienie ładunku w pojeździe18
A. 34 minuty.
B. 3 500 sekund.
C. 32 minuty 50 sekund.
D. 33 minuty.
Wybór niepoprawnej odpowiedzi może wynikać z kilku błędnych założeń dotyczących obliczeń czasowych. Na przykład, odpowiedzi takie jak 34 minuty czy 3 500 sekund mogą sugerować, że respondent nie uwzględnił precyzyjnego czasu potrzebnego na każdą czynność załadunkową. Często zdarza się, że osoby zajmujące się logistyką biorą pod uwagę wartości zaokrąglone, co prowadzi do niedoszacowania lub przeszacowania czasu potrzebnego na wykonanie zadań. Innym typowym błędem jest pomijanie faktu, że wózek widłowy znajduje się już przy pjł, co eliminuje konieczność dojazdu, a przez to zmienia całkowity czas operacji. Obliczenia czasu trwania czynności powinny być zawsze oparte na rzeczywistych danych operacyjnych, a nie jedynie na intuicyjnym oszacowaniu. Dlatego ważne jest, aby każda osoba pracująca w logistyce rozumiała procesy obliczeń czasowych i umiała je stosować w praktyce. Przy planowaniu operacji logistycznych kluczowe jest również uwzględnienie wszelkich czynników, które mogą wpływać na czas realizacji zadań, takich jak warunki atmosferyczne, wydajność sprzętu czy umiejętności operatorów. To pozwoli na bardziej realistyczne podejście do zarządzania czasem w procesach załadunkowych i transportowych.

Pytanie 40

Która transakcja, zgodnie z zamieszczonym fragmentem ustawy Prawo przedsiębiorców, powinna być zrealizowana za pośrednictwem rachunku płatniczego?

Fragment ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców
(...)

Art. 19. Dokonywanie lub przyjmowanie płatności związanych z wykonywaną działalnością gospodarczą następuje za pośrednictwem rachunku płatniczego przedsiębiorcy, w każdym przypadku gdy:

1) stroną transakcji, z której wynika płatność, jest inny przedsiębiorca oraz
2) jednorazowa wartość transakcji, bez względu na liczbę wynikających z niej płatności, przekracza 15 000 zł lub równowartość tej kwoty, przy czym transakcje w walutach obcych przelicza się na złote według średniego kursu walut obcych ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień dokonania transakcji.

(...)
TransakcjaJednorazowa wartość transakcjiŚredni kursu walut obcych ogłaszanych przez NBP z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień dokonania transakcji
A.2 400,00 USD4,2022 PLN/USD
B.3 650,00 EUR4,5390 PLN/EUR
C.15 600,00 CNY0,5924 PLN/CNY
D.37 240,00 CZK0,1680 PLN/CZK
A. Transakcja A
B. Transakcja B
C. Transakcja D
D. Transakcja C
Transakcja B jest poprawnym wyborem, ponieważ zgodnie z ustawą Prawo przedsiębiorców, wszystkie transakcje, których jednorazowa wartość przekracza 15 000 zł, muszą być realizowane za pośrednictwem rachunku płatniczego. W przypadku transakcji B, po przeliczeniu wartości na złote według średniego kursu NBP, otrzymujemy kwotę 16 567,35 PLN, co jednoznacznie przekracza wspomniany próg. Ważne jest, aby przedsiębiorcy przestrzegali tego przepisu, ponieważ ma on na celu zwiększenie transparentności transakcji oraz ograniczenie szarej strefy w obrocie gospodarczym. Używanie rachunków płatniczych nie tylko ułatwia ewidencjonowanie transakcji, ale także pozwala na lepszą kontrolę finansów przedsiębiorstwa. Warto zaznaczyć, że stosowanie rachunków płatniczych jest zgodne z najlepszymi praktykami w dziedzinie zarządzania finansami, co przyczynia się do budowania zaufania w relacjach z klientami oraz kontrahentami. W kontekście przepisów prawa, przedsiębiorcy są zobowiązani do przestrzegania tych regulacji, co ma kluczowe znaczenie dla zapewnienia legalności prowadzonych działań gospodarczych.