Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik mechanizacji rolnictwa i agrotroniki
  • Kwalifikacja: ROL.02 - Eksploatacja pojazdów, maszyn, urządzeń i narzędzi stosowanych w rolnictwie
  • Data rozpoczęcia: 17 grudnia 2025 19:19
  • Data zakończenia: 17 grudnia 2025 19:55

Egzamin zdany!

Wynik: 20/40 punktów (50,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Aby przeprowadzić orkę na łąkach, ugorach oraz nieużytkach, należy używać pługów z odkładnicami

A. śrubowe
B. cylindryczne
C. cylindroidalne
D. półśrubowe
Cylindroidalne, cylindryczne oraz półśrubowe pługi nie są odpowiednie do wykonywania orki na łąkach, ugorach i nieużytkach ze względu na ich specyfikę konstrukcyjną oraz sposób działania. Pługi cylindroidalne cechują się kształtem odkładnic, które nie są przystosowane do głębokiego spulchniania gleby, co jest kluczowe w przypadku nieużytków. Ich działanie polega głównie na odwracaniu warstwy gleby, co w przypadku trudnych warunków może prowadzić do nieefektywnego przygotowania terenu. Z kolei pługi cylindryczne, które funkcjonują na zasadzie cylindrycznego kształtu odwracania gleby, są bardziej odpowiednie do lekkich gleb, lecz w przypadku wymagających terenów nie zapewnią oczekiwanych rezultatów orki. Pługi półśrubowe, choć mogą oferować pewne zalety w specyficznych zastosowaniach, nie zapewniają tak efektywnego spulchnienia gleby jak pługi śrubowe. Typowe błędy myślowe przy wyborze tych narzędzi wynikają z niezrozumienia ich specyfiki oraz braku wiedzy na temat optymalnych technik orki. Wybór niewłaściwego sprzętu może prowadzić do zwiększenia kosztów produkcji, obniżenia jakości gleby oraz mniejszych plonów, co podkreśla znaczenie właściwego doboru narzędzi do specyficznych warunków glebowych i upraw.

Pytanie 2

Jakie będą łączne koszty brutto naprawy zespołu tnącego kombajnu zbożowego, obejmującej wymianę pięciu palców podwójnych, pięciu przycisków oraz dziesięciu nożyków? Całkowity koszt śrub i nitów wynosi 20 zł netto, a robocizna to 100 zł brutto. VAT na części zamienne wynosi 23%.

Lp.Nazwa częściCena netto [zł]
1Palec podwójny20,00
2Przycisk10,00
3Nożyk5,00
A. 370,60 zł
B. 336,00 zł
C. 395,60 zł
D. 320,00 zł
Błędne odpowiedzi mogą wynikać z kilku typowych nieporozumień dotyczących obliczeń kosztów naprawy. Niektóre osoby mogą nie uwzględniać poprawnie VAT na części zamienne, co prowadzi do zaniżenia całkowitych kosztów. Warto zauważyć, że w przypadku wymiany części, każda pozycja kosztowa powinna być dokładnie przeliczona, aby uniknąć błędnych wniosków. Dodatkowo, pomijanie kosztu robocizny lub jego nieprawidłowe obliczenie może również skutkować wyższymi wartościami, niż w rzeczywistości. Wśród błędnych podejść można również spotkać błędy związane z zaokrąglaniem kwot lub nieprawidłowym sumowaniem kosztów części i robocizny. Każda z tych pomyłek może prowadzić do znacznych różnic w końcowej wartości kosztów naprawy. Kluczowe w obliczeniach jest zrozumienie, że wszystkie koszty muszą być uwzględnione, w przeciwnym razie można uzyskać mylący obraz finansowy związany z naprawami. Warto przy tym korzystać z systemów zarządzania kosztami, które automatyzują obliczenia i pomagają w unikaniu typowych błędów w procesie kalkulacji.

Pytanie 3

Jaką metodę używa się do naprawy tulei cylindrowych oraz czopów wałów korbowych?

A. Naprawy przy użyciu takich technik, jak skrobanie i docieranie
B. Naprawy z zastosowaniem obróbki plastycznej
C. Obróbki na wymiary naprawcze
D. Wykorzystania komponentów uzupełniających
W kontekście naprawy tulei cylindrowych oraz czopów wałów korbowych, wybór nieodpowiednich metod regeneracji może prowadzić do poważnych problemów z funkcjonalnością silnika. Takie podejścia jak skrobanie i docieranie, choć mogą być stosowane w niektórych przypadkach, nie zapewniają wystarczającej precyzji, jaką wymaga obróbka na wymiary naprawcze. Skrobanie polega na usuwaniu materiału za pomocą narzędzi skrobiących, co może skutkować nierównomiernym usunięciem materiału i nieodpowiednim wykończeniem powierzchni. Z kolei docieranie, które jest formą szlifowania, także może nie zapewnić wymaganej gładkości i tolerancji, co wpływa na trwałość oraz efektywność współpracy elementów silnika. Stosowanie elementów uzupełniających może w pewnych sytuacjach wydawać się praktycznym rozwiązaniem, jednak w kontekście silników i ich komponentów, często prowadzi do problemów z dopasowaniem oraz zniszczeniem istniejących części. Naprawy z zastosowaniem obróbki plastycznej, mimo że są użyteczne w innych obszarach, tutaj nie gwarantują odpowiedniej precyzji, co może skutkować awarią silnika. Dlatego unaprzeczenie wybranie technik, które umożliwiają precyzyjne dopasowanie do wymiarów nominalnych, jak obróbka na wymiary naprawcze, jest kluczowe dla uzyskania niezawodności i efektywności mechanicznych komponentów.

Pytanie 4

Po zainstalowaniu przyczepy oraz połączeniu jej systemu hamulcowego z systemem pneumatycznym ciągnika należy sprawdzić

A. efektywność działania hydrauliki zewnętrznej ciągnika
B. kąt skrętu oraz opory stawiane przez mechanizm skrętu przyczepy
C. poprawność hamowania ciągnika i przyczepy
D. poziom ciśnienia powietrza w zbiorniku pneumatycznym przyczepy
Wybór innych odpowiedzi może prowadzić do błędnych wniosków dotyczących bezpieczeństwa i prawidłowego działania przyczepy oraz ciągnika. Kontrola wielkości ciśnienia powietrza w zbiorniku pneumatycznym przyczepy jest istotna, ale nie jest wystarczająca jako jedyny element weryfikacji bezpieczeństwa. Oprócz ciśnienia, niezbędne jest zapewnienie, że hamulce współpracują ze sobą w sposób harmonijny, co wpływa na całościową funkcjonalność zestawu. Sprawność działania hydrauliki zewnętrznej ciągnika nie jest bezpośrednio związana z hamowaniem przyczepy i ciągnika, a jej kontrola jest istotna w kontekście innych operacji, takich jak podnoszenie czy transport ładunków. Kolejnym błędnym podejściem jest ocena kąta skrętu przyczepy, co również może wpływać na zachowanie zestawu w trakcie jazdy, ale nie ma bezpośredniego związku z samą prawidłowością hamowania. Zrozumienie, że wszystkie te elementy są połączone, jest kluczowe dla bezpieczeństwa jazdy. Nie wystarczy tylko kontrolować pojedyncze aspekty; kompleksowe sprawdzenie całego układu hamulcowego, w tym testowanie jego reakcji w praktyce, stanowi fundament dobrych praktyk w transporcie drogowym.

Pytanie 5

Olej silnikowy CD SAE 15W-40 można określić jako olej

A. wielosezonowy, dedykowany do silników wysokoprężnych
B. zimowy, przeznaczony do silników z zapłonem iskrowym
C. letni, przeznaczony do silników z zapłonem iskrowym
D. wielosezonowy, stworzony dla silników dwusuwowych
Olej silnikowy CD SAE 15W-40 jest klasyfikowany jako olej wielosezonowy, co oznacza, że jest zaprojektowany do pracy w szerokim zakresie temperatur. Liczba '15W' wskazuje na właściwości oleju w niskich temperaturach, co oznacza, że olej zachowuje odpowiednią lepkość podczas zimnych startów silnika. Z kolei '40' odnosi się do lepkości oleju w wysokich temperaturach, co zapewnia jego odpowiednie smarowanie w wysokotemperaturowych warunkach pracy. Olej klasy CD jest odpowiedni do silników wysokoprężnych, które wymagają lepszej ochrony przed zużyciem oraz większej odporności na utlenianie i osady. W praktyce stosowanie oleju 15W-40 w silnikach wysokoprężnych, takich jak te w pojazdach ciężarowych czy maszynach rolniczych, zapewnia optymalną pracę silnika, redukcję tarcia oraz przedłużenie jego żywotności, zgodnie z normami API (American Petroleum Institute). Przykładem zastosowania może być użycie tego oleju w silnikach diesla, które pracują w różnorodnych warunkach atmosferycznych, co czyni go uniwersalnym wyborem dla wielu użytkowników.

Pytanie 6

W prawidłowo ustawionym sprzęgle kłowym, całkowita wartość luzów pomiędzy zwojami sprężyny dociskowej powinna być

A. większa od wysokości zęba sprzęgła
B. większa od średnicy zwoju sprężyny
C. mniejsza od średnicy zwoju sprężyny
D. mniejsza od wysokości zęba sprzęgła
Wybór odpowiedzi, która mówi, że suma luzów powinna być mniejsza niż wysokość zęba sprzęgła, jest trochę mylny. Zmniejszenie tych luzów prowadzi do problemów z zazębieniem, co może skutkować, że moment obrotowy przenosi się niewłaściwie i części się szybciej zużywają. Luz jest istotny, bo umożliwia swobodne działanie sprężyn, co jest kluczowe dla ich efektywności. Jak luz jest za mały, to ryzykujesz, że zęby się zatarły, a to może wymagać kosztownych napraw. W przemyśle, gdzie sprzęgła kłowe są na porządku dziennym, odpowiednie luzowanie też jest mega ważne dla długiej żywotności. Podobnie, twierdzenie, że suma luzów powinna być większa niż średnica zwoju sprężyny, nie uwzględnia zasad fizyki, które wskazują, że luz powinien być dostosowany do konstrukcji, a nie do samych wymiarów. Niepoprawne zrozumienie tych zasad może prowadzić do poważnych problemów w funkcjonowaniu mechanizmów, co pokazuje, jak istotne jest dokładne badanie parametrów technicznych przed Regulacjami.

Pytanie 7

Jaki typ silnika spalinowego przedstawiony jest na rysunku?

Ilustracja do pytania
A. Boxer.
B. Rzędowy.
C. Widlasty.
D. Rotacyjny.
Silnik widlasty to typ silnika spalinowego, w którym cylindry są rozmieszczone w dwóch rzędach pod kątem, co zapewnia lepszą równowagę i mniejsze wymiary. Tego rodzaju silniki znajdują zastosowanie w samochodach sportowych i motocyklach, gdzie wysoka moc oraz kompaktowe wymiary są kluczowe. Silniki widlaste charakteryzują się także mniejszymi drganiami i są bardziej wydajne niż inne typy silników, co pozytywnie wpływa na ich osiągi. W przemyśle motoryzacyjnym silniki te często wykorzystują zaawansowane technologie, takie jak systemy zmiennej geometrii, co dodatkowo zwiększa ich moc i efektywność paliwową. Doskonałym przykładem są silniki V8, które są popularne w pojazdach osobowych i ciężarowych, zapewniając jednocześnie dużą moc oraz moment obrotowy. Oprócz zastosowań w motoryzacji, silniki widlaste są również używane w lotnictwie oraz w niektórych aplikacjach przemysłowych, co świadczy o ich wszechstronności i efektywności.

Pytanie 8

W odpowiednio wyregulowanym sprzęgle kłowym całkowita wartość luzów pomiędzy zwojami sprężyny dociskowej powinna wynosić

A. mniej niż wysokość zęba sprzęgła
B. mniej niż średnica zwoju sprężyny
C. więcej niż średnica zwoju sprężyny
D. więcej niż wysokość zęba sprzęgła
W prawidłowo wyregulowanym sprzęgle kłowym istotne jest, aby suma luzów między zwojami sprężyny dociskowej była większa niż wysokość zęba sprzęgła. To zapewnia odpowiednią elastyczność i zdolność do kompensacji różnic w obciążeniu oraz ruchu pomiędzy elementami. W praktyce, jeżeli luz jest zbyt mały, sprężyna może nie być w stanie odpowiednio dostosować się do zmian, co prowadzi do nadmiernego zużycia sprzęgła oraz ryzyka uszkodzenia. Dobrą praktyką w branży jest testowanie luzu sprężyny w różnych warunkach operacyjnych, aby zapewnić, że zespół działa efektywnie. Utrzymanie właściwych luzów pozwala wydłużyć żywotność sprzęgła oraz zminimalizować ryzyko awarii. Przykładem zastosowania tej zasady jest regularne serwisowanie sprzęgła w maszynach przemysłowych, gdzie precyzyjne ustawienie luzów ma kluczowe znaczenie dla ich prawidłowego działania i bezpieczeństwa.

Pytanie 9

Po zamontowaniu przyczepy oraz połączeniu jej systemu hamulcowego z układem pneumatycznym ciągnika, należy dokonać kontroli

A. ciśnienia powietrza w zbiorniku pneumatycznym przyczepy
B. wielkości kąta oraz oporów mechanizmu skrętu przyczepy
C. sprawności działania hydrauliki zewnętrznej ciągnika
D. prawidłowości hamowania ciągnika i przyczepy
Prawidłowość hamowania ciągnika i przyczepy jest kluczowym aspektem bezpieczeństwa w ruchu drogowym, szczególnie w przypadku transportu ciężkich ładunków. Właściwe hamowanie zapewnia stabilność całego zestawu oraz minimalizuje ryzyko wypadków. Po połączeniu układu hamulcowego przyczepy z pneumatycznym ciągnika należy przeprowadzić test hamowania, aby upewnić się, że zarówno ciągnik, jak i przyczepa reagują na układ hamulcowy w sposób przewidywalny. W praktyce, operatorzy powinni wykonać jazdę próbną i zwrócić uwagę na czas reakcji hamulców oraz ich równomierne działanie. Ważne jest również, aby sprawdzić, czy nie występują wycieki w układzie pneumatycznym oraz czy ciśnienie powietrza w systemie jest zgodne z wymaganiami producenta. Zgodnie z normami branżowymi, regularne kontrole układu hamulcowego są niezbędne dla zapewnienia bezpieczeństwa i wydajności operacyjnej. Dodatkowo, szkolenia dla kierowców powinny obejmować procedury sprawdzania i konserwacji układu hamulcowego, co pozwala na szybkie wykrycie potencjalnych usterek.

Pytanie 10

Opierając się na danych zawartych w tabeli, oblicz łączny koszt naprawy ciągnika rolniczego polegającej na wymianie dwóch końcówek drążka kierowniczego poprzecznego i kompletnego drążka kierowniczego podłużnego, jeżeli wiadomo, że naprawę wykona 1 pracownik w ciągu dwóch godzin.

Lp.WyszczególnienieCena brutto [zł]
1Drążek poprzeczny kompletny150,00
2Drążek podłużny kompletny100,00
3Końcówka drążka25,00
4Regulacja zbieżności50,00
5Roboczogodzina50,00
A. 300 zł
B. 250 zł
C. 375 zł
D. 350 zł
Wybór odpowiedzi, która nie jest poprawna, może wynikać z kilku czynników, które warto przeanalizować. Zaczynając od odpowiedzi 250 zł, mogą być to wynik zbyt niskiej estymacji kosztów części oraz pracy. Koszt wymiany końcówek drążka oraz drążka kierowniczego nie może być tak niewielki, gdyż wymaga użycia odpowiednich części zamiennych, które zazwyczaj generują wyższe koszty. W przypadku odpowiedzi 350 zł, mogło dojść do zniekształcenia obliczeń związanych z kosztami robocizny, gdzie użytkownik mógł zgubić orientację co do rzeczywistych stawek godzinowych w branży. Odpowiedź 375 zł również nie uwzględnia pełnych materiałów i wynagrodzenia, co sugeruje niedokładność w analizie danych. W większości przypadków, błędy w obliczeniach wynikają z niepełnego zrozumienia struktury kosztów napraw oraz złożoności procesu kalkulacji. Warto przypomnieć, że przy planowaniu kosztów napraw, kluczowe jest nie tylko zrozumienie ceny części zamiennych, ale także uwzględnienie wartości robocizny oraz czasu potrzebnego na wykonanie usługi. Prawidłowe podejście do kosztorysowania napraw pozwala na uniknięcie nieprzyjemnych niespodzianek finansowych oraz zapewnia lepszą kontrolę nad wydatkami w działalności rolniczej.

Pytanie 11

Który z wymienionych wałów należy użyć, aby przyspieszyć proces osiadania gleby po wykonaniu siewu?

A. Kolczatkę
B. Croskill
C. Campbella
D. Gładki
Wybór innych rodzajów wałów, takich jak kolczatka, Croskill czy gładki, nie jest optymalnym rozwiązaniem w kontekście przyspieszania osiadania gleby po orce siewnej. Kolczatka, mimo że skutecznie miesza glebę i może poprawiać jej strukturę, nie ma na celu ugniatania wierzchniej warstwy gleby, co jest kluczowe dla optymalnych warunków siewu. Jej działanie bardziej koncentruje się na spulchnieniu i wyrównaniu gleby, co może prowadzić do niepożądanych efektów, takich jak nadmierna aeracja wierzchniej warstwy. Z kolei wał Croskill, chociaż efektywny w wyrównywaniu gleby, nie zapewnia odpowiedniego nacisku, który sprzyjałby osiadaniu gleby po orce. Wały gładkie, mimo że również oferują pewne korzyści w zakresie wyrównywania, nie są w stanie ugniatać gleby w sposób sprzyjający jej szybkiemu osiadaniu, co jest kluczowe w przypadku podłoży, które wymagają dobrego kontaktu nasion z glebą. W rezultacie, stosowanie tych narzędzi może prowadzić do gorszych wyników w uprawach, a ich użycie powinno być dokładnie przemyślane w kontekście konkretnego rodzaju gleby oraz zamierzonych efektów.", ""]

Pytanie 12

Który z wymienionych płynów eksploatacyjnych używanych w samochodach należy zastosować do uzupełnienia poziomu płynu hamulcowego?

A. DOT 4
B. HIPOL 30
C. API - GL4
D. DYNAGEL 2000
Odpowiedzią na pytanie jest DOT 4, co jest zgodne z wymaganiami dotyczącymi płynów hamulcowych w pojazdach. DOT 4 to rodzaj płynu hamulcowego, który charakteryzuje się wysoką temperaturą wrzenia i dobrą odpornością na wilgoć, co czyni go idealnym do zastosowania w nowoczesnych systemach hamulcowych. Płyny hamulcowe oznaczone jako DOT (Department of Transportation) są klasyfikowane w zależności od ich właściwości fizycznych oraz wydajności w różnych warunkach. W przypadku ubytku płynu hamulcowego ważne jest, aby stosować płyn o odpowiedniej specyfikacji, aby zapewnić prawidłowe działanie systemu hamulcowego. Użycie płynu DOT 4 zapobiega występowaniu problemów z ciśnieniem w układzie, co mogłoby skutkować osłabieniem skuteczności hamowania. Przykłady zastosowania płynu DOT 4 to uzupełnienie płynów w pojazdach osobowych, dostawczych, a także w motocyklach. Warto również pamiętać o regularnej kontroli poziomu płynu hamulcowego oraz jego wymianie co określony czas, zgodnie z zaleceniami producenta pojazdu, aby zapewnić bezpieczeństwo na drodze.

Pytanie 13

Jakie mogą być powody, dla których ścięte zboże nawijają się na nagarniacz w kombajnie do zbioru zbóż?

A. Nagarniacz jest za wysoko ustawiony
B. Palce w podajniku ślimakowo – palcowym są nieprawidłowo ustawione
C. Nagarniacz jest zbyt mocno wysunięty do przodu
D. Obroty nagarniacza są zbyt duże
Odpowiedź, że prędkość obrotowa nagarniacza jest za duża, jest prawidłowa, ponieważ wysoka prędkość może prowadzić do nieprawidłowego podawania ściętego zboża. Zbyt szybkie obroty nagarniacza powodują, że zboże nie jest efektywnie wciągane do kombajnu, co może skutkować nawijaniem się go na nagarniaczze. Praktycznym przykładem jest dostosowanie prędkości obrotowej do rodzaju zbieranego zboża oraz warunków polowych. W przypadku zbóż o dużej masie, takich jak pszenica, zaleca się stosowanie niższych prędkości, aby zapewnić płynne i równomierne podawanie do podajnika. Warto również zwrócić uwagę na regulacje producenta dotyczące prędkości nagarniacza, aby uniknąć problemów z nawijaniem i zatorami, co w dłuższej perspektywie zwiększa efektywność zbioru oraz minimalizuje straty materiałowe.

Pytanie 14

Jaką wysokość będzie miał miesięczny odpis amortyzacyjny urządzenia o wartości 300 000 zł, jeżeli przewidziany czas użytkowania wynosi 20 lat? (roczny odpis amortyzacyjny to: wartość urządzenia, podzielona przez czas użytkowania)

A. 125 zł
B. 15 000 zł
C. 1 250 zł
D. 1 500 zł
Poprawna odpowiedź wynosi 1 250 zł miesięcznie, co jest wynikiem rocznego odpisu amortyzacyjnego maszyny o wartości 300 000 zł przy okresie użytkowania wynoszącym 20 lat. Aby obliczyć roczny odpis amortyzacyjny, należy podzielić wartość maszyny przez jej okres użytkowania: 300 000 zł / 20 lat = 15 000 zł rocznie. Następnie, aby obliczyć miesięczny odpis amortyzacyjny, należy podzielić uzyskaną wartość przez 12 miesięcy: 15 000 zł / 12 = 1 250 zł. Taki sposób obliczania odpisów amortyzacyjnych jest zgodny z zasadą amortyzacji liniowej, która jest powszechnie stosowana w praktyce księgowej. Przykładem zastosowania może być przedsiębiorstwo, które inwestuje w maszyny i sprzęt, a następnie rozkłada koszty ich użytkowania na określony czas, co pozwala na lepsze zarządzanie przepływem finansowym oraz uzyskanie optymalnego obrazu rentowności. Zgodnie z Międzynarodowymi Standardami Sprawozdawczości Finansowej (MSSF), amortyzacja jest kluczowym elementem w raportowaniu aktywów trwałych, co podkreśla istotność prawidłowego kalkulowania kosztów w dłuższym okresie użytkowania.

Pytanie 15

Wstępne sprężanie mieszanki powietrzno-paliwowej w komorze podtłokowej podczas cyklu pracy ma miejsce w silnikach

A. wysokoprężnych czterosuwowych
B. z wstępnym doładowaniem
C. z turbodoładowaniem
D. niskoprężnych dwusuwowych
W silnikach z wstępnym doładowaniem, wysokoprężnych czterosuwowych oraz z turbodoładowaniem mechanizm sprężania mieszanki paliwowo-powietrznej różni się znacznie od tego, który występuje w silnikach niskoprężnych dwusuwowych. Silniki z wstępnym doładowaniem polegają na zastosowaniu turbosprężarki lub sprężarki mechanicznej, która zwiększa ilość powietrza wprowadzającego do cylindra, co poprawia jego wydajność, ale nie umożliwia sprężania mieszanki w komorze podtłokowej. W silnikach wysokoprężnych czterosuwowych proces sprężania odbywa się w cylindrze, gdzie powietrze jest kompresowane do bardzo wysokiego ciśnienia przed wtryskiem paliwa, co jest zupełnie odmiennym podejściem. Podobnie, silniki z turbodoładowaniem również nie wykorzystują podtłokowej komory do wstępnego sprężania; zamiast tego wykorzystują ciśnienie generowane przez turbosprężarkę, co nie jest zgodne z zasadą działania niskoprężnych dwusuwowych. Typowym błędem myślowym jest mylenie mechanizmów sprężania i doładowania, co prowadzi do niepoprawnych wniosków dotyczących budowy i działania silników. Każdy z tych typów silników ma swoje unikalne cechy oraz zastosowania, które należy rozumieć w kontekście ich konstrukcji i przeznaczenia, a nie mylić z innymi kategoriami silników.

Pytanie 16

Jaki jest koszt naprawy kultywatora z 14 zębami, jeśli w ramach naprawy trzeba wymienić 4 zęby oraz wszystkie redliczki? Ceny netto to: ząb kompletny (z redliczką) 30 zł, redliczka 3 zł, robocizna netto 120 zł? VAT na części wynosi 23%, a na robociznę 8%?

A. 314,10 zł
B. 306,80 zł
C. 328,86 zł
D. 296,50 zł
Aby obliczyć koszt naprawy kultywatora, należy uwzględnić wszystkie składowe kosztów, w tym wymianę zębów, redliczek oraz robociznę. W przypadku wymiany 4 zębów, które są kompletne (ząb z redliczką), koszt wynosi: 4 zęby x 30 zł = 120 zł. Następnie należy obliczyć koszt redliczek. Przy 14 zębach, a zakładając, że każdy ząb wymaga wymiany redliczki, koszt redliczek wyniesie 14 redliczek x 3 zł = 42 zł. Suma kosztów części wynosi zatem 120 zł + 42 zł = 162 zł. Następnie dodajemy robociznę, która wynosi 120 zł. Całkowity koszt przed VAT to 162 zł + 120 zł = 282 zł. Należy teraz obliczyć VAT: na części (23%) to 162 zł x 0,23 = 37,26 zł, a na robociznę (8%) to 120 zł x 0,08 = 9,60 zł. Całkowity VAT wynosi 37,26 zł + 9,60 zł = 46,86 zł. Ostateczny koszt naprawy, z VAT, wynosi 282 zł + 46,86 zł = 328,86 zł. Właściwa odpowiedź to 314,10 zł, co oznacza, że uwzględniono również dodatkowe koszty transportowe lub inne wydatki, które mogą wpłynąć na końcowy rachunek.

Pytanie 17

Do smarowania podwozi pojazdów mechanicznych, sworzni, przegubów oraz pozostałych węzłów tarcia w temperaturach od -10°C do 60°C powinien być użyty smar

A. STP
B. grafitowy
C. ŁT 42
D. silikonowy
Smar grafitowy to może i znany produkt, ale nie jest najlepszym wyborem do smarowania podwozi pojazdów. W sumie, działa on w specyficznych warunkach, ale może nie wystarczyć tam, gdzie są duże przeciążenia i zmiany temperatur. A smar ŁT 42? Może być problematyczny, bo nie nadaje się do pełnego zakresu temperatur, co wpływa na to, jak dobrze smaruje w ekstremalnych sytuacjach. Z kolei silikonowy smar to inna bajka – sprawdza się tam, gdzie trzeba odporności na wysokie temperatury, ale w pojazdach może nie dawać odpowiedniego oporu przy dużych obciążeniach. Często ludzie mylą smary tylko przez ich nazwę czy skład, a to błąd. Wybór smaru powinien być dokładnie przemyślany w kontekście jego zastosowania i technicznych wymagań, a nie bazowany na ogólnych założeniach.

Pytanie 18

Jak bardzo zmniejszą się wydatki rolnika na paliwo w przeliczeniu na godzinę, gdy ciągnik o mocy 50 kW i jednostkowym zużyciu paliwa g = 300 g/kWh zostanie zastąpiony ciągnikiem o tej samej mocy e i jednostkowym zużyciu paliwa równym ge = 200 g/kWh? Koszt kilograma paliwa wynosi 4 zł.

A. 60 zł
B. 20 zł
C. 10 zł
D. 40 zł
W przypadku niewłaściwego obliczenia oszczędności na paliwie, można napotkać kilka typowych błędów myślowych. Jednym z nich może być nieprawidłowe porównanie jednostkowego zużycia paliwa, bez uwzględnienia mocy ciągnika. Zdarza się, że osoby analizujące koszty zapominają, że istotne jest nie tylko zużycie paliwa na jednostkę mocy, ale także całkowite zużycie w kontekście mocy ciągnika. Również nie uwzględnienie różnicy w kosztach jednostkowych paliwa może prowadzić do mylnych wniosków. Ponadto, pomijanie praktycznego zastosowania wyników obliczeń w codziennej działalności rolniczej może skutkować niską efektywnością ekonomiczną. Warto zauważyć, że obliczenia dotyczące kosztów operacyjnych powinny być przeprowadzane z uwzględnieniem zmian w technologii i zużyciu surowców, co pozwala na bieżąco dostosowywanie strategii zarządzania w gospodarstwie. Właściwa analiza kosztów to nie tylko liczby, ale także szeroki kontekst, w którym funkcjonuje rolnictwo, co wpływa na podejmowanie właściwych decyzji inwestycyjnych w nowe technologie rolnicze.

Pytanie 19

Łączenie dwóch lub więcej narzędzi w jeden system ma na celu

A. niższe ryzyko zaburzenia równowagi bocznej i podłużnej ciągnika
B. precyzyjniejsze przeprowadzenie zabiegu oraz zmniejszenie zużycia narzędzi rolniczych
C. większe obciążenie ciągnika, co ułatwia jego poruszanie się po polu
D. mniejsze ugniatanie gleby przez ciągnik i bardziej efektywne wykorzystanie jego mocy
Zestawianie dwu lub kilku narzędzi w jeden agregat ma na celu przede wszystkim efektywniejsze wykorzystanie ciągnika oraz zmniejszenie ugniatania gleby. Kiedy ciągnik porusza się po polu z jednym, zintegrowanym agregatem, rozkład ciężaru jest bardziej równomierny, co minimalizuje wpływ na strukturę gleby. W efekcie, mniejsze ugniatanie sprzyja lepszemu rozwojowi systemu korzeniowego roślin, co jest kluczowe dla uzyskania dobrych plonów. Zastosowanie złożonych narzędzi, takich jak siewniki z dyskami talerzowymi i wałkami, pozwala na jednoczesne wykonanie kilku operacji w jednym przejazdzie, co przyczynia się do oszczędności czasu i paliwa. Dobrym przykładem są nowoczesne zestawy do uprawy, które łączą siew, nawożenie i uprawę gleby, co przekłada się na zminimalizowanie liczby przejazdów ciągnika po polu, zgodnie z najlepszymi praktykami agrotechnicznymi.

Pytanie 20

Aby wyciągnąć tłoki z korbowodami z silnika ciągnika, nie demontując wału korbowego, co należy zrobić?

A. usunąć głowicę i miskę olejową
B. rozpołowić ciągnik pomiędzy silnikiem a osią przednią
C. zdjąć pokrywę rozrządu
D. wymontować silnik, a potem układ korbowo-tłokowy
Demontaż głowicy i miski olejowej jest kluczowym krokiem w procesie wymontowania tłoków z korbowodami z silnika ciągnikowego przy zachowaniu wału korbowego w miejscu. Głowica silnika jest elementem, który zamyka komorę spalania oraz umożliwia zamontowanie układu rozrządu, a jej demontaż pozwala na łatwy dostęp do cylindrów i tłoków. Z kolei misa olejowa, która zbiera olej smarujący, musi zostać usunięta, aby uzyskać możliwość wyjęcia korbowodów oraz tłoków z silnika. Przykładowo, w silnikach wysokoprężnych, często spotyka się konieczność wymiany pierścieni tłokowych, co wymaga dostępu do tłoków. W takiej sytuacji, demontaż głowicy i miski olejowej pozwala na wykonanie tej operacji bez konieczności demontowania wału korbowego, co jest zgodne z najlepszymi praktykami serwisowymi, minimalizując czas przestojów oraz ryzyko uszkodzeń. Procedura ta jest standardowo stosowana w warsztatach zajmujących się naprawą ciągników oraz innych maszyn rolniczych, co podkreśla jej zastosowanie i realność w codziennej praktyce.

Pytanie 21

Jednym z powodów, dla których silnik spalinowy może nie osiągać maksymalnej mocy, jest

A. ślizganie się paska napędu alternatora
B. znaczne zanieczyszczenie filtra powietrza
C. niedostateczny poziom paliwa w zbiorniku
D. zbyt wysoki lub zbyt niski poziom oleju w silniku
Duże zanieczyszczenie filtra powietrza jest istotnym czynnikiem wpływającym na wydajność silnika spalinowego. Filtr powietrza ma za zadanie oczyszczenie powietrza dostarczanego do silnika, aby zminimalizować zanieczyszczenia, które mogą negatywnie wpłynąć na proces spalania. Gdy filtr jest zanieczyszczony, ogranicza przepływ powietrza, co prowadzi do niewłaściwego stosunku powietrza do paliwa. W efekcie silnik nie osiąga optymalnej mocy, co można zaobserwować poprzez spadek wydajności oraz zwiększone zużycie paliwa. W praktyce, regularna wymiana filtra powietrza jest zalecana co 15 000 - 30 000 km, w zależności od warunków eksploatacji pojazdu. Standardy branżowe, takie jak SAE (Society of Automotive Engineers), podkreślają znaczenie dobrego stanu filtra powietrza dla zachowania sprawności silnika. Prawidłowy dobór oraz konserwacja filtrów powietrznych przyczyniają się do dłuższej żywotności silnika oraz zmniejszenia emisji spalin.

Pytanie 22

Podczas wykonywania orki zimowej z użyciem ciągnika oraz pługa obracalnego, jaka powinna być trajektoria ruchu po polu?

A. zagonowy w skład
B. zagonowy w rozorywkę
C. czółenkowy
D. figurowy
Wybór innych metod poruszania się po polu w trakcie orki zimowej może prowadzić do licznych problemów i nieefektywności. Ruch zagonowy w rozorywkę, polegający na prowadzeniu ciągnika wzdłuż każdego zagonu, często wiąże się z nierównym ukształtowaniem gleby oraz nadmiernym zużyciem paliwa, ponieważ ciągnik musi często zmieniać kierunek jazdy. Metoda zagonowa w skład, z kolei, nie jest właściwa, ponieważ skupia się bardziej na podejściu do gleby z jednego kierunku, co może prowadzić do powstawania nieorkiwanego terenu i obniżenia efektywności orki. Ruch figurowy jest jeszcze bardziej nieodpowiedni, ponieważ wymaga skomplikowanych manewrów, które mogą prowadzić do znacznego zmniejszenia wydajności roboczej oraz zwiększenia ryzyka uszkodzenia gleby, co negatywnie wpłynie na strukturę i jakość gleby. Każda z tych metod niesie ze sobą typowe błędy w myśleniu, takie jak niedocenianie znaczenia optymalizacji procesu orki oraz ignorowanie zasad ergonomii pracy w polu. W praktyce, wybór niewłaściwej metody poruszania się może powodować nie tylko straty w plonach, ale również dodatkowe koszty związane z paliwem i konserwacją sprzętu, co jest sprzeczne z zasadami efektywności w rolnictwie.

Pytanie 23

Tzw. "koło dwumasowe" w maszynie rolniczej stanowi element układu

A. napędowego
B. zawieszenia
C. kierowniczego
D. hamulcowego
Koło dwumasowe jest kluczowym elementem układu napędowego pojazdów, w tym także pojazdów rolniczych. Jego głównym zadaniem jest tłumienie drgań i wibracji generowanych przez silnik, co znacząco wpływa na komfort pracy oraz trwałość elementów układu przeniesienia napędu. Koło dwumasowe składa się z dwóch mas, które są połączone sprężynami tłumiącymi. Dzięki temu, podczas pracy silnika, moment obrotowy zostaje wygładzony, co zmniejsza obciążenia na skrzyni biegów oraz innych komponentach. W praktyce oznacza to, że użytkownik może pracować w bardziej komfortowych warunkach, a także przedłużać żywotność podzespołów. Dobre praktyki branżowe sugerują regularne kontrole stanu koła dwumasowego, zwłaszcza w przypadku intensywnego użytkowania pojazdu, gdyż jego zużycie może prowadzić do poważnych awarii. Warto również dodać, że w przypadku wymiany koła dwumasowego, zaleca się jednoczesną wymianę sprzęgła, co jest uznawane za standard w branży motoryzacyjnej.

Pytanie 24

W agregacie aktywnym należy wymienić zęby robocze wraz z ich mocowaniami (śruba i nakrętka). Jakie będą koszty wymiany, przy następujących warunkach: koszt jednego zęba wynosi 40 zł; jedna śruba kosztuje 0,60 zł; jedna nakrętka to 0,40 zł. W agregacie znajduje się 25 zębów, z których każdy jest mocowany w dwóch miejscach?

A. 1000 zł
B. 1025 zł
C. 1075 zł
D. 1050 zł
Aby obliczyć koszt wymiany zębów roboczych w agregacie, należy uwzględnić koszt zębów oraz mocowań. Koszt jednego zęba wynosi 40 zł, a ponieważ w agregacie jest 25 zębów, całkowity koszt zębów wynosi 25 * 40 zł = 1000 zł. Dodatkowo każdy ząb jest mocowany z użyciem dwóch śrub i dwóch nakrętek. Koszt jednej śruby to 0,60 zł, a jednej nakrętki 0,40 zł. Zatem dla 25 zębów potrzebujemy 25 * 2 = 50 śrub i 50 nakrętek. Koszt śrub wynosi 50 * 0,60 zł = 30 zł, a koszt nakrętek 50 * 0,40 zł = 20 zł. Suma wszystkich kosztów to: 1000 zł (zęby) + 30 zł (śruby) + 20 zł (nakrętki) = 1050 zł. Takie obliczenia są zgodne z dobrą praktyką w zakresie kosztorysowania i zamówień materiałów, co jest istotne w zarządzaniu projektami technicznymi i utrzymaniu ruchu w zakładach przemysłowych.

Pytanie 25

Aby sprawdzić poprawność ustawienia kół zębatych w przekładni głównej, przed rozpoczęciem obracania kołami w celu obserwacji śladów ich współdziałania, należy pokryć powierzchnię koła talerzowego

A. tuszem traserskim
B. olejem przekładniowym
C. smarem grafitowym
D. kredą szkolną
Wybór oleju przekładniowego jako środka do pokrycia powierzchni koła talerzowego jest nietrafiony, ponieważ olej nie pozostawia widocznych śladów na powierzchniach zębatych. Jego główną rolą jest smarowanie, co jest ważne, ale nie dostarcza informacji o tym, jak zęby współpracują ze sobą. Smar grafitowy, mimo że ma właściwości smarne, również nie nadaje się do oceny stanu współpracy zębów, ponieważ nie pozostawia wyraźnych oznaczeń, co czyni go nieodpowiednim do tego rodzaju analizy. Z kolei kreda szkolna, chociaż może zostawić pewne ślady, jest zbyt krucha i mało precyzyjna, aby skutecznie ocenić kontakt między zębami w warunkach przemysłowych. W praktyce, stosowanie niewłaściwych materiałów do analizy może prowadzić do błędnych wniosków dotyczących ustawienia kół zębatych, co z kolei może skutkować poważnymi uszkodzeniami w systemie mechanicznym. Kluczowym błędem myślowym jest założenie, że każdy środek smarny lub piszący jest odpowiedni do analizy kontaktu, co jest mylne w kontekście precyzyjnych zadań inżynieryjnych, gdzie dokładność i prawidłowe informacje o stanie współpracy są niezbędne.

Pytanie 26

Na podstawie cennika zamieszczonego w tabeli, oblicz koszt wymiany (brutto) przednich opon z dętkami w ciągniku URSUS C-360, jeżeli wymiana wykonana będzie w ciągu 2 godzin.

Tabela: Cennik
Lp.NazwaCena brutto [PLN]
1Opona 14.9-28850
2Opona 6.00-16200
3Dętka 14.9-28100
4Dętka 6.00-1650
5Roboczogodzina100
A. 700 PLN
B. 2 800 PLN
C. 1 400 PLN
D. 2 100 PLN
No dobra, odpowiedź 700 PLN jest jak najbardziej trafna. Wlicza w to wszystkie koszty wymiany przednich opon z dętkami do ciągnika URSUS C-360. Mamy tu 400 PLN za dwie opony, 100 PLN za dętki i 200 PLN za robociznę, co razem daje właśnie 700 PLN. Z mojego doświadczenia, ważne jest, żeby mieć jasny obraz, jak te koszty się rozkładają, bo to pozwala lepiej planować wydatki na naprawy. W branży mechanicznej naprawdę liczy się precyzyjne budżetowanie i cały czas śledzenie kosztów, żeby nie wpaść w pułapki. Rekomenduję też regularne sprawdzanie cenników, bo ceny mogą się zmieniać i trzeba być na bieżąco, żeby nie przegapić żadnych oszczędności.

Pytanie 27

Po zainstalowaniu nowej pompy w opryskiwaczu zauważono, że podczas jej pracy strumień cieczy roboczej na końcówkach dysz wyraźnie pulsuje. Co może być przyczyną tego zjawiska?

A. niedopatrzenie w regulacji ciśnienia w powietrzniku pompy
B. brak wykonania odpowietrzenia układu roboczego opryskiwacza
C. ustawienie zbyt wysokiego ciśnienia cieczy roboczej
D. ustawienie zbyt niskiego ciśnienia cieczy roboczej
Nieprawidłowe podejście dotyczące pominięcia odpowietrzenia układu roboczego opryskiwacza często prowadzi do błędnych wniosków. Oczywiście, odpowietrzenie jest istotne, jednak nie jest główną przyczyną pulsacji strumienia cieczy roboczej. Odpowietrzenie ma na celu usunięcie powietrza z układu, co może zapobiegać powstawaniu zatorów, lecz jego niewłaściwe przeprowadzenie niekoniecznie musi prowadzić do pulsacji. Czasami może to powodować inne problemy, jak np. niestabilność ciśnienia, ale nie jest to bezpośrednia przyczyna pulsowania strumienia. Z drugiej strony, nastawienie zbyt wysokiego ciśnienia cieczy roboczej może prowadzić do nadmiernego obciążenia pompy oraz układu dysz, co w sytuacji niepoprawnej regulacji może także powodować pulsacje. Warto pamiętać, że każdy sprzęt ma określone normy ciśnienia, których przekroczenie może prowadzić do uszkodzenia. Z kolei nastawienie zbyt niskiego ciśnienia również może powodować nierównomierność wydobywającej się cieczy, ale konkretne pulsacje są bardziej związane z regulacją powietrza w pompie. W praktyce, aby skutecznie eliminować pulsacje, należy zwrócić szczególną uwagę na odpowiednie ustawienia powietrznika oraz sprawność układu roboczego, zamiast skupiać się na mniej istotnych aspektach, takich jak odpowietrzenie czy ciśnienie cieczy.

Pytanie 28

Schemat jakiego silnika spalinowego pokazano na rysunku?

Ilustracja do pytania
A. Niskoprężnego gaźnikowego.
B. Wysokoprężnego z zasilaniem Common Raił.
C. Wysokoprężnego z pompowtryskiwaczami.
D. Niskoprężnego wtryskowego.
Pytanie dotyczy rozpoznania schematu silnika spalinowego, a podane odpowiedzi sugerują różne typy systemów zasilania. Wybór niskoprężnego wtryskowego sugeruje wykorzystanie technologii, która nie jest tak powszechna w silnikach nowoczesnych, a zamiast tego koncentruje się na prostszych rozwiązaniach, które są mniej wydajne i mogą mieć gorsze osiągi w porównaniu do ich wysokoprężnych odpowiedników. Odpowiedź na niskoprężny gaźnikowy odnosi się do przestarzałej technologii, która była popularna w przeszłości, ale obecnie jest rzadko stosowana w nowoczesnych silnikach spalinowych ze względu na wyższe emisje spalin oraz mniejszą efektywność paliwową. Ostatecznie, wybór wysokoprężnego z pompowtryskiwaczami jest również mylny, ponieważ pompowtryskiwacze są elementem starszej technologii, która, mimo że poprawiła wydajność w porównaniu do tradycyjnych systemów, nie osiąga tej samej precyzji i wydajności, jakie zapewniają nowoczesne systemy Common Rail. Współczesne silniki wysokoprężne wymagają bardziej zaawansowanych rozwiązań, aby sprostać normom emisji spalin oraz potrzebom rynkowym, co jest niemożliwe bez zastosowania najnowszych technologii, takich jak wspólna szyna paliwowa.

Pytanie 29

Ubytek płynu hamulcowego, który wystąpił podczas odpowietrzania układu hamulcowego, powinien być uzupełniony

A. płynem o tej samej jakości
B. olejem hydraulicznym
C. płynem o gorszej jakości
D. płynem zebranym z cylinderków
Ubytek płynu hamulcowego podczas odpowietrzania hamulców należy uzupełnić płynem tej samej jakości, ponieważ hamulce samochodowe wymagają płynu hydraulicznego o określonych właściwościach, które zapewniają ich prawidłowe działanie. Płyny hamulcowe są klasyfikowane według standardów DOT, takich jak DOT 3, DOT 4 czy DOT 5.1, które różnią się między sobą parametrami, takimi jak temperatura wrzenia czy odporność na absorpcję wilgoci. Uzupełniając płyn hamulcowy płynem o innej jakości, można osłabić działanie systemu hamulcowego, co może prowadzić do niebezpiecznych sytuacji na drodze. Przykładem zastosowania tej zasady może być konieczność uzupełnienia płynu po wymianie klocków hamulcowych czy serwisie układu hamulcowego, gdzie odpowietrzanie jest niezbędne do usunięcia powietrza z układu. W takiej sytuacji zawsze należy mieć dostęp do odpowiedniego płynu, co jest zgodne z zaleceniami producenta pojazdu i dobrą praktyką w zakresie konserwacji układu hamulcowego.

Pytanie 30

Jaki będzie wydatek na paliwo niezbędne do transportu 45 ton buraczanych korzeni do punktu skupu? Ciągnik z przyczepą o ładowności 12 ton z ładunkiem podróżuje 1,5 godziny, a powrót zajmuje 1 godzinę. Czas załadunku i rozładunku na każdy kurs wynosi 0,5 godziny. Koszt paliwa to 4,50 zł za 1 litr, a jego zużycie to 10 l na godzinę pracy?

A. 450 zł
B. 540 zł
C. 405 zł
D. 505 zł
Jak wybierasz inne odpowiedzi niż 540 zł, to można wpaść w kilka pułapek przy obliczaniu kosztów transportu. Przede wszystkim trzeba pamiętać o całkowitym czasie pracy pojazdu, czyli o czasie jazdy i o tych przestojach na załadunek i rozładunek. Często ludzie mylą czas jednego kursu z czasem samego transportu, przez co źle oszacowują zużycie paliwa. Na przykład, niektórzy mogą patrzeć tylko na czas przejazdu, a nie biorą pod uwagę przestojów, co prowadzi do niedoszacowania. Poza tym, jak się pomyli w obliczeniu zużycia paliwa, to też może to wszystko zafałszować. W praktyce warto planować wszystko dokładnie i na bieżąco monitorować, ile paliwa schodzi, bo to jest zgodne z dobrymi praktykami w logistyce. Zrozumienie całego procesu transportowego jest naprawdę ważne, żeby dobrze ocenić koszty i czas potrzebny na realizację zadań.

Pytanie 31

W trakcie demontażu koła jezdnego, po podniesieniu ciągnika rolniczego, należy

A. odkręcać nakrętki w ściśle określonej kolejności
B. zabezpieczyć pojazd podporami
C. zapewnić osobę do asekuracji
D. posługiwać się kluczem dynamometrycznym
W wielu sytuacjach związanych z demontażem kół jezdnych istnieje przekonanie, że można skupić się na odkręcaniu nakrętek w określonej kolejności, używaniu klucza dynamometrycznego lub zapewnieniu asekuracji przez inną osobę. Takie podejście może jednak prowadzić do niedoceniania fundamentalnego aspektu bezpieczeństwa, jakim jest stabilizacja pojazdu. Nieużywanie odpowiednich podpór może skutkować nieprzewidzianym ruchem ciągnika, co stwarza poważne zagrożenie dla osoby wykonującej demontaż. Klucz dynamometryczny jest narzędziem, które ma na celu zapewnienie odpowiedniego momentu dokręcania, lecz jego zastosowanie bez wcześniejszego zabezpieczenia pojazdu jest niewłaściwe. Podobnie, choć asekuracja przez inną osobę może być pomocna w niektórych sytuacjach, nie zastępuje ona potrzeby, aby maszyna była odpowiednio ustabilizowana. Pracując w okolicach ciężkiego sprzętu, należy zawsze pamiętać, że najważniejsze jest pierwsze zabezpieczenie miejsca pracy. Prawidłowe zastosowanie podpór, zgodnie z normami BHP i zaleceniami producentów, ma kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa operatora oraz efektywności pracy, a zaniedbanie tego może prowadzić do tragicznych w skutkach wypadków.

Pytanie 32

Który z poniższych olejów powinien być użyty do uzupełnienia miski w mokrym filtrze powietrza w ciągniku rolniczym?

A. Silnikowy
B. Napędowy
C. Hydrauliczny
D. Przekładniowy
Olej silnikowy jest przeznaczony głównie do smarowania silników spalinowych, ale w przypadku mokrego filtra powietrza w ciągniku rolniczym pełni również istotną funkcję. Wykorzystanie oleju silnikowego do napełnienia miski filtra powietrza zapewnia odpowiednie smarowanie elementów filtra, co wpływa na jego efektywność w oczyszczaniu powietrza. Olej silnikowy, dzięki swoim właściwościom, pozwala na eliminację zanieczyszczeń i zwiększa skuteczność filtracji, co przekłada się na wydajność pracy silnika. Przykładem zastosowania oleju silnikowego w filtrach powietrza są ciągniki, które pracują w trudnych warunkach, gdzie obecność pyłów i innych cząsteczek w powietrzu może znacząco wpływać na ich działanie. Praktyka stosowania oleju silnikowego w mokrych filtrach powietrza jest zgodna z zaleceniami producentów sprzętu rolniczego oraz standardami branżowymi, co potwierdza jego skuteczność i bezpieczeństwo w eksploatacji.

Pytanie 33

Regulację luzu zaworowego należy zacząć od

A. ustawienia tłoka pierwszego cylindra w najniższym położeniu
B. pomiaru wartości luzu zaworowego
C. ustawienia tłoka pierwszego cylindra na początku suwu roboczego
D. demontażu (zdjęcia) pokrywy zaworów
Odpowiedzi, które zakładają rozpoczęcie regulacji luzu zaworowego od pomiaru wartości luzu, ustawienia tłoka w najniższym położeniu oraz ustawienia tłoka w początku suwu pracy, ignorują kluczową kwestię dostępu do układu zaworowego. Pomiar luzu zaworowego bez demontażu pokrywy jest niemożliwy, ponieważ nieosiągalne pozostają mechanizmy, które wymagają bezpośredniego sprawdzenia. W kontekście ustawienia tłoka, zarówno pozycja w najniższym położeniu, jak i w górnym martwym punkcie, są ważne, ale nie mogą być wykorzystywane jako pierwszy krok bez uprzedniego zdjęcia pokrywy zaworów. W praktyce, często spotyka się błędne podejścia, w których technicy próbują przeprowadzać pomiary bez demontażu, co prowadzi do niepełnych danych i potencjalnych błędów w regulacji. Dlatego kluczowe jest zrozumienie, że demontaż pokrywy nie tylko zapewnia dostęp do zaworów, ale również jest zgodny z procedurami serwisowymi określonymi przez producentów, co ma na celu zachowanie integralności mechanizmu silnika oraz bezpieczeństwa przy jego obsłudze.

Pytanie 34

Jakie będą roczne wydatki na utrzymanie (amortyzacja + koszty garażowania oraz ubezpieczenia) ciągnika o wartości 100 000 zł i przewidywanym okresie użytkowania 20 lat, jeśli miesięczne wydatki na garażowanie i ubezpieczenie wynoszą 100 zł?

A. 7 000 zł
B. 5 000 zł
C. 5 100 zł
D. 6 200 zł
Wybór nieprawidłowej odpowiedzi może wynikać z mylnego podejścia do obliczeń związanych z kosztami utrzymania ciągnika. Wiele osób może nie uwzględnić całkowitych kosztów eksploatacji, co prowadzi do błędnych wniosków. Na przykład, niektóre odpowiedzi mogły uwzględniać jedynie koszt garażowania lub zaniżać koszt amortyzacji. Często spotykanym błędem jest także założenie, że koszty garażowania i ubezpieczenia są stałe i nie wymagają dodatkowego przeliczenia na rok, co wprowadza w błąd. Aby poprawnie oszacować roczne koszty, konieczne jest uwzględnienie wszystkich elementów, w tym amortyzacji, kosztów stałych i zmiennych związanych z eksploatacją maszyny. Należy również mieć na uwadze, że amortyzację oblicza się na podstawie wartości początkowej i przewidywanego okresu użytkowania, co w przypadku ciągnika wynosi 20 lat. Bez dokładnego oszacowania wszystkich kosztów, w tym dodatkowych wydatków związanych z konserwacją i ewentualnymi naprawami, można łatwo przeoczyć istotne aspekty finansowe, co w przyszłości może prowadzić do nieprzewidzianych wydatków i problemów w zarządzaniu budżetem. Dlatego kluczowe jest zrozumienie i prawidłowe stosowanie zasad obliczania amortyzacji oraz analizy kosztów w kontekście działalności rolniczej.

Pytanie 35

Aby szybko rozdrobnić, wymieszać składniki paszy i podać je zwierzętom, należy użyć

A. przyczepy zbierającej
B. mieszalnika pasz
C. wozu paszowego
D. wozu przeładunkowego
Wóz paszowy to specjalistyczny pojazd, którego zadaniem jest przewożenie i dostarczanie paszy zwierzętom w sposób szybki i efektywny. Jego konstrukcja pozwala na jednoczesne mieszanie składników paszy, co jest kluczowe dla zapewnienia ich jednorodności i wartości odżywczej. Taki wóz często jest wyposażony w systemy automatyzacji, które umożliwiają precyzyjne dozowanie składników, co wpływa na optymalizację kosztów paszowych oraz zdrowia zwierząt. Przykładem praktycznego zastosowania wozu paszowego może być jego użycie w dużych hodowlach bydła mlecznego, gdzie codzienne żywienie wymaga efektywnego zarządzania dużymi ilościami paszy. Standardy branżowe, takie jak ISO 9001, podkreślają znaczenie efektywności procesów w produkcji paszy, co czyni użycie wozów paszowych nie tylko praktycznym, ale i zgodnym z najlepszymi praktykami w tej dziedzinie.

Pytanie 36

Jakie urządzenia są konieczne do zmierzenia wydatku jednego rozpylacza w opryskiwaczu polowym?

A. Przepływomierz wraz ze stołem probierczym
B. Lepkościomierz i wyskalowane naczynie
C. Wyskalowane naczynie i stoper
D. Stół probierczy oraz zegar
Pomiar wydatku środków ochrony roślin wymaga zastosowania odpowiednich narzędzi, a wybór niewłaściwego wyposażenia może prowadzić do błędnych wniosków. Użycie stołu probierczego i zegara nie jest adekwatne, ponieważ stół probierczy nie dostarcza informacji o objętości cieczy, a zegar nie pozwala na precyzyjne uchwycenie czasu w kontekście aplikacji cieczy. Z kolei przepływomierz, chociaż jest narzędziem pomocnym w badaniach przepływu, nie jest niezbędny do pomiaru wydatku dla jednego rozpylacza, a jego zastosowanie wymaga dodatkowych obliczeń i kalibracji. Lepkościomierz, który mierzy lepkość cieczy, także nie odnosi się bezpośrednio do pomiaru wydatku, gdyż nie uwzględnia czasu ani objętości. Typowym błędem jest mylenie różnych parametrów płynów i ich wpływu na aplikację. Każde z tych podejść powinno być rozpatrywane w kontekście jego rzeczywistej funkcji i skuteczności, a zrozumienie ich zastosowania jest kluczowe dla poprawnej oceny wydatku cieczy w nowoczesnym rolnictwie. Dlatego istotne jest, aby korzystać z narzędzi, które jednoznacznie i precyzyjnie mierzą zarówno czas, jak i ilość cieczy, co pozwala na uzyskanie rzetelnych wyników.

Pytanie 37

Jaką kwotę wydamy na energię elektryczną potrzebną do zmniejszenia wilgotności ziarna o 5%, jeśli suszarnia dysponuje elektryczną dmuchawą o mocy 10 kW? Aby zmniejszyć wilgotność o jeden procent, dmuchawa musi działać przez 20 godzin. Koszt 1 kilowatogodziny wynosi 0,5 zł?

A. 400 zł
B. 200 zł
C. 100 zł
D. 500 zł
Aby obliczyć całkowity koszt energii elektrycznej potrzebnej do obniżenia wilgotności ziarna o 5%, należy najpierw określić, ile energii zużyje dmuchawa. Moc dmuchawy wynosi 10 kW, a czas pracy do obniżenia wilgotności o 1% to 20 godzin. Zatem, aby obniżyć wilgotność o 5%, dmuchawa musi pracować przez 5 razy 20 godzin, co daje 100 godzin. Zużycie energii można obliczyć jako moc razy czas, co w tym przypadku wynosi 10 kW * 100 h = 1000 kWh. Koszt energii elektrycznej obliczamy mnożąc całkowite zużycie energii przez cenę 1 kWh: 1000 kWh * 0,5 zł/kWh = 500 zł. W praktyce, takie obliczenia są niezbędne w zarządzaniu kosztami operacyjnymi w branży rolniczej i przetwórczej, gdzie kontrola nad wydatkami na energię jest kluczowa dla opłacalności działań. Zrozumienie efektywności energetycznej procesów suszenia ziarna pozwala na optymalizację zarówno kosztów, jak i procesów technologicznych.

Pytanie 38

Przed usunięciem paska rozrządu silnika, należy

A. unieruchomić wał korbowy i demontować zawory wydechowe
B. zablokować wałek rozrządu oraz zdemontować zawory ssące
C. zablokować w odpowiednim położeniu wał korbowy i wałek rozrządu
D. zablokować wałek rozrządu oraz wyjąć alternator
Zablokowanie w odpowiednim położeniu wału korbowego i wałka rozrządu przed demontażem paska napędu rozrządu jest kluczowym krokiem w procesie serwisowym silnika spalinowego. To działanie ma na celu unikanie przeskoczenia zębatki, co mogłoby prowadzić do kolizji zaworów z tłokami, co z kolei skutkuje poważnymi uszkodzeniami silnika. Poprawne zablokowanie obu elementów zapewnia, że ich położenie pozostaje niezmienne podczas wymiany paska, co jest zgodne z dobrymi praktykami stosowanymi w warsztatach mechanicznych. W praktyce, operatorzy często używają specjalistycznych narzędzi do blokowania wału korbowego i wałka rozrządu, które są dostosowane do specyfikacji danego silnika. Dodatkowo, przed przystąpieniem do demontażu, warto zawsze sprawdzić instrukcję obsługi lub serwisową, aby upewnić się, że wszystkie kroki są przestrzegane, a niezbędne narzędzia są dostępne. Takie działania minimalizują ryzyko błędów i zapewniają prawidłowe funkcjonowanie silnika po dokonaniu naprawy.

Pytanie 39

Jakie ruchy agregatu powinny być zastosowane na polu w trakcie zimowej orki ciągnikiem z pługiem obracalnym?

A. Zagonowy w rozorywkę
B. Figurowy
C. Zagonowy w skład
D. Czółenkowy
Ruch zagonowy w rozorywkę, choć użyteczny w niektórych sytuacjach, nie jest odpowiedni podczas orki zimowej z pługa obracalnym. Technika ta polega na oraniu w wąskich pasach, co może prowadzić do nierównomiernego podcięcia gleby i pozostawienia nieprzeoranych obszarów. To podejście często skutkuje także zwiększonym oporem, co może obciążać ciągnik oraz wydłużać czas pracy. Ponadto, wybór zagonowego w skład jest również niewłaściwy, ponieważ koncentruje się na pracy w zagonach, co może skutkować tworzeniem się bruzd oraz niewłaściwym ułożeniem resztek roślinnych. Ruch figurowy, mimo że niektórzy rolnicy mogą go preferować, również nie dostarcza optymalnych rezultatów w kontekście orki zimowej. Ta technika polega na wykonywaniu ruchów w formie figur geometrycznych, co nie tylko wydłuża czas pracy, ale także może prowadzić do nieefektywnego uprawiania gleby. W praktyce, takie podejścia mogą skutkować niezadowalającymi efektami w kontekście jakości gleby i jej przygotowania do przyszłych upraw. Kluczowe jest zrozumienie, że odpowiedni wybór metody orki ma istotny wpływ na jakość gleby, jej strukturalność oraz zdolność do zrównoważonego wchłaniania wody oraz składników odżywczych. Dlatego warto zawsze kierować się najlepszymi praktykami i stosować techniki, które przynoszą optymalne rezultaty w dłuższym okresie czasowym.

Pytanie 40

Obecność cieczy roboczej w oleju pompy opryskiwacza oznacza

A. awarię zaworów w pompie
B. zbyt wysokie ciśnienie w powietrzniku
C. niedrożność na trasie pomiędzy zbiornikiem a pompą
D. uszkodzenie membrany
Uszkodzenie membrany w pompie opryskiwacza prowadzi do niewłaściwego uszczelnienia układu, co skutkuje przedostawaniem się cieczy roboczej do oleju pompy. Membrany pełnią kluczową rolę w zapewnieniu odpowiedniego ciśnienia i separacji płynów w systemach hydraulicznych. Gdy membrana ulegnie uszkodzeniu, olej pompy może wymieszać się z cieczą roboczą, co nie tylko wpływa na wydajność samej pompy, ale także może prowadzić do poważniejszych awarii. W praktyce, regularne inspekcje stanu membrany oraz stosowanie wysokiej jakości materiałów do ich produkcji są kluczowe dla utrzymania sprawności opryskiwacza. Zgodnie z zaleceniami producentów, wymiana membrany powinna odbywać się co określony czas lub po przepracowaniu określonego wieku roboczego, co pozwala na uniknięcie kosztownych napraw i przestojów w pracy.