Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik ekonomista
  • Kwalifikacja: EKA.05 - Prowadzenie spraw kadrowo-płacowych i gospodarki finansowej jednostek organizacyjnych
  • Data rozpoczęcia: 24 października 2025 09:26
  • Data zakończenia: 24 października 2025 10:08

Egzamin zdany!

Wynik: 23/40 punktów (57,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Na podstawie danych z listy płac nr 12//2023 oblicz kwotę do wypłaty dla pracownika.

Lista płac nr 12/2023 ( fragment)
Nazwisko i imię pracownika: Kowal Michał
1.Wynagrodzenie brutto8 000,00 zł
2.Składki na ubezpieczenia społeczne finansowane przez pracownika1 096,80 zł
3.Podstawa wymiaru na ubezpieczenie zdrowotne6 903,20 zł
4.Składka na ubezpieczenie zdrowotne 9%621,29 zł
5.Koszty uzyskania przychodów250,00 zł
6.Podstawa opodatkowania6 653,00 zł
7.Kwota zmniejszająca podatek300,00 zł
8.Należna zaliczka na podatek dochodowy498,00 zł
9.Do wypłaty.................
A. 5 783,91 zł
B. 6 105,20 zł
C. 5 483,91 zł
D. 6 580,35 zł
Kwota 5 783,91 zł jest poprawną odpowiedzią, ponieważ odzwierciedla rzeczywistą kwotę netto, jaką pracownik otrzyma po uwzględnieniu wszystkich potrąceń. Obliczenie tej kwoty polega na odjęciu od wynagrodzenia brutto sumy składek na ubezpieczenia społeczne, zdrowotne oraz zaliczki na podatek dochodowy. Na przykład, jeśli wynagrodzenie brutto wynosi 7 500 zł, a całkowite potrącenia wynoszą 1 716,09 zł, to obliczenie kwoty netto wygląda następująco: 7 500 zł - 1 716,09 zł = 5 783,91 zł. Prawidłowe obliczenia są kluczowe w procesie wypłaty wynagrodzeń i mają bezpośredni wpływ na satysfakcję pracowników oraz zgodność z przepisami prawa pracy. Dobrą praktyką jest regularne weryfikowanie i aktualizowanie procedur obliczania wynagrodzeń, aby uniknąć błędów i nieporozumień. Warto także korzystać z dostępnych narzędzi i programów do obliczania wynagrodzeń, które mogą usprawnić ten proces i zminimalizować ryzyko popełnienia błędów. W kontekście księgowości i zarządzania kadrami, znajomość tych zasad jest niezbędna dla prawidłowego funkcjonowania firmy.

Pytanie 2

Podstawa wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne wynosi 1 000 zł. Wskaż, które kwoty składek na ubezpieczenia społeczne finansowane są przez pracownika.

A.Ubezpieczenie emerytalneUbezpieczenie rentoweUbezpieczenie chorobowe
97,60 zł80,00 zł24,50 zł
B.Ubezpieczenie emerytalneUbezpieczenie rentoweUbezpieczenie chorobowe
195,20 zł80,00 zł24,50 zł
C.Ubezpieczenie emerytalneUbezpieczenie rentoweUbezpieczenie chorobowe
195,20 zł15,00 zł24,50 zł
D.Ubezpieczenie emerytalneUbezpieczenie rentoweUbezpieczenie chorobowe
97,60 zł15,00 zł24,50 zł
A. D.
B. C.
C. A.
D. B.
Odpowiedź D jest poprawna, ponieważ wskazuje na kwoty składek na ubezpieczenia społeczne, które są obliczane na podstawie podanej podstawy wymiaru wynoszącej 1 000 zł oraz aktualnych stawek procentowych. W kontekście ubezpieczeń społecznych w Polsce, pracownik jest zobowiązany do opłacania składek na ubezpieczenie emerytalne, rentowe, chorobowe oraz wypadkowe. Przykładowo, przy podstawie 1 000 zł, składka na ubezpieczenie emerytalne wynosi 19,52%, co daje 195,20 zł, natomiast składka rentowa wynosi 8%, co przekłada się na 80 zł. Zrozumienie tych obliczeń jest kluczowe dla osób zajmujących się kadrami i płacami, ponieważ pozwala na prawidłowe naliczanie wynagrodzeń oraz składek. Warto również pamiętać, że prawidłowe obliczanie składek ma wpływ na przyszłe świadczenia emerytalne pracowników, dlatego ważne jest, aby dbać o dokładność tych wyliczeń i stosować aktualne stawki składek zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.

Pytanie 3

Opłata za handel na jarmarku świątecznym wynosi 9,00 zł za m2 dziennie. Sprzedawca dysponuje stoiskiem o powierzchni 8 m2 i planuje sprzedawać przez cały czas trwania jarmarku. Jaka będzie całkowita kwota opłaty targowej, jeśli jarmark trwa od 21 listopada do 22 grudnia?

A. 2 160,00 zł
B. 2 376,00 zł
C. 2 304,00 zł
D. 2 232,00 zł
Analizując pozostałe odpowiedzi, można zauważyć, że wynikają one z różnych błędów w obliczeniach lub niepełnego zrozumienia zadania. Na przykład, niektórzy mogą błędnie pomyśleć, że opłata powinna być obliczana tylko za część dnia, co prowadzi do znacznego zaniżenia całkowitej kwoty. Inni mogą pomylić liczbę dni, a tym samym obliczyć koszt na podstawie innej daty lub nie uwzględnić pełnego okresu jarmarku. Powszechnym błędem jest również pomijanie kluczowego kroku w obliczeniach, jakim jest pomnożenie liczby dni przez stawkę dzienną oraz powierzchnię stoiska. To wskazuje na niedostateczną uwagę do szczegółów, która jest niezbędna w prowadzeniu działalności handlowej, gdzie każdy element kosztów może znacząco wpłynąć na końcowy wynik finansowy. Warto zatem zawsze dokładnie przeliczać wszystkie koszty, aby uniknąć nieporozumień oraz zapewnić sobie realny obraz sytuacji finansowej.

Pytanie 4

W dniu 18 listopada bieżącego roku została zawarta umowa spółki. Wspólnicy wnieśli do spółki wkłady o łącznej wartości 20 000,00 zł. Oblicz kwotę podatku od czynności cywilnoprawnej.

Wyciąg z ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych
Stawki podatku wynoszą:
2%– od umowy sprzedaży lub zamiany nieruchomości, użytkowania wieczystego, rzeczy ruchomych lub praw spółdzielczych,
1%– od umowy sprzedaży lub zamiany innych praw majątkowych, a także od umowy ustanowienia odpłatnego użytkowania, w tym nieprawidłowego, oraz odpłatnej służebności,
0,5%– od umowy spółki, a także od umowy pożyczki oraz depozytu nieprawidłowego,
0,1%– od ustanowienia hipoteki na zabezpieczenie wierzytelności istniejących, licząc od kwoty zabezpieczonej wierzytelności.
A. 20,00 zł
B. 100,00 zł
C. 400,00 zł
D. 200,00 zł
Odpowiedź 100,00 zł jest poprawna, ponieważ zgodnie z ustawą o podatku od czynności cywilnoprawnych, podatek od umowy spółki wynosi 0,5% wartości wniesionych wkładów. W omawianym przypadku wspólnicy wnieśli wkłady o łącznej wartości 20 000,00 zł. Obliczenia wykazują, że 0,5% z 20 000,00 zł to 100,00 zł. Warto zaznaczyć, że prawidłowe obliczenie podatku jest kluczowe dla zgodności z przepisami prawa. W praktyce, nieprawidłowe obliczenia mogą prowadzić do zobowiązań podatkowych i potencjalnych kar finansowych. Należy również pamiętać o terminowym złożeniu deklaracji podatkowej oraz wpłacie należnego podatku, co jest fundamentalnym obowiązkiem każdego przedsiębiorcy. Tego typu wiedza jest niezwykle istotna w kontekście zakupu czy sprzedaży udziałów w spółkach oraz przy podejmowaniu decyzji biznesowych, aby unikać nieprzyjemnych konsekwencji prawnych.

Pytanie 5

Jaki formularz powinien wypełnić płatnik składek, aby zgłosić pracownika zatrudnionego na umowę zlecenie wyłącznie do ubezpieczenia zdrowotnego?

A. ZUS ZUIA
B. ZUS ZWUA
C. ZUS ZUA
D. ZUS ZZA
Formularze ZUS ZUA, ZUS ZUIA oraz ZUS ZWUA są przeznaczone do innych celów, co sprawia, że ich wybór w sytuacji zgłaszania osoby zatrudnionej na umowę zlecenie tylko do ubezpieczenia zdrowotnego jest błędny. Formularz ZUS ZUA jest używany do zgłaszania osób do ubezpieczeń społecznych i zdrowotnych, co jest niezgodne z kontekstem zgłoszenia wyłącznie do ubezpieczenia zdrowotnego. Stosowanie tego formularza w takim przypadku prowadziłoby do nadmiernego zgłoszenia do ubezpieczeń, co rodzi dodatkowe obowiązki finansowe dla płatnika. Z drugiej strony, ZUS ZUIA służy do zgłaszania osób, które są już objęte ubezpieczeniem społecznym, a więc nie jest adekwatny dla tych, którzy chcą jedynie zgłosić umowę zlecenie do ubezpieczenia zdrowotnego. Formularz ZUS ZWUA jest natomiast formularzem do wykreślenia z ubezpieczeń, co w kontekście zgłaszania nowego zleceniobiorcy jest całkowicie nieadekwatne. Często błędy w wyborze formularza wynikają z niezrozumienia różnicy między rodzajami ubezpieczeń oraz nieznajomości przepisów regulujących zgłaszanie do ZUS. Kluczowe jest zrozumienie, że każdy formularz ma ściśle określony cel i niewłaściwe jego zastosowanie może prowadzić do problemów z prawem oraz do niepotrzebnych konsekwencji finansowych dla płatnika składek.

Pytanie 6

Jeśli umowa o pracę z danym pracownikiem kończy się 30.06.2015 r., to pracodawca ma obowiązek wyrejestrować go z ubezpieczeń, zgodnie z zasadą ogólną, najpóźniej do dnia

A. 30.07.2015 r.
B. 06.07.2015 r.
C. 14.07.2015 r.
D. 07.07.2015 r.
Odpowiedź 07.07.2015 r. jest prawidłowa, ponieważ zgodnie z przepisami prawa pracy, pracodawca zobowiązany jest do dokonania wyrejestrowania pracownika z ubezpieczeń społecznych najpóźniej do ostatniego dnia miesiąca, w którym nastąpiło ustanie stosunku pracy. W przypadku rozwiązania umowy o pracę 30 czerwca, termin wyrejestrowania z ubezpieczeń przypada na 7 lipca, co oznacza, że dniem, w którym pracodawca powinien wykonać tę czynność, jest właśnie 7 lipca. Warto zauważyć, że pracodawcy często popełniają błąd, uważając, że mają więcej czasu na dokonanie wyrejestrowania. W praktyce oznacza to, że do 7 lipca pracodawca musi złożyć odpowiednie dokumenty w ZUS, co jest ściśle związane z zasadami prawidłowego zarządzania kadrami i ubezpieczeniami. Dobre praktyki wskazują, że warto również informować pracowników o ich statusie w systemie ubezpieczeń, co zapobiega nieporozumieniom oraz ewentualnym problemom w przyszłości.

Pytanie 7

Na podstawie danych z podatkowej książki przychodów i rozchodów za rok 2015 wskaż koszty uzyskania przychodu, które należało ująć w deklaracji PIT B.

Remanent początkowy
na 01-01-2015
Koszty uzyskania przychodu
poniesione w okresie
od 01-01-2015 do 31-12-2015
Remanent końcowy
na 31-12-2015
5 000,00 zł70 000,00 zł2 000,00 zł
A. 73 000,00 zł
B. 75 000,00 zł
C. 77 000,00 zł
D. 72 000,00 zł
Poprawna odpowiedź, 73 000,00 zł, wynika z właściwego obliczenia kosztów uzyskania przychodu według zasad określonych w przepisach podatkowych. Proces obliczania kosztów uzyskania przychodu polega na zsumowaniu remanentu początkowego oraz wszystkich kosztów poniesionych w danym roku podatkowym, a następnie odjęciu remanentu końcowego. W ten sposób można precyzyjnie ustalić, jakie koszty były niezbędne do osiągnięcia przychodu. Przykładowo, jeżeli w roku 2015 początkowy remanent wynosił 80 000,00 zł, a koszty poniesione w trakcie roku wyniosły 20 000,00 zł, to łączna kwota kosztów do rozliczenia wyniosłaby 100 000,00 zł. Jeśli remanent końcowy wyniósł 27 000,00 zł, to po wykonaniu obliczeń (80 000,00 zł + 20 000,00 zł - 27 000,00 zł) otrzymujemy 73 000,00 zł. Takie obliczenia są zgodne z obowiązującymi standardami rachunkowości oraz dobrymi praktykami w zakresie podatków, co gwarantuje ich poprawność i rzetelność w rozliczeniach podatkowych.

Pytanie 8

Czynny podatnik VAT, rozliczający się z podatku miesięcznie, zakupił na podstawie faktury nr 1/05/2017 paliwo do samochodu osobowego wpisanego do ewidencji środków trwałych i używanego do celów mieszanych zgodnie z ustawą o podatku od towarów i usług. Podatnik prowadzi sprzedaż w całości opodatkowaną podatkiem VAT. Na podstawie fragmentu faktury nr 1/05/2017 ustal wartość, którą należy wpisać w podatkowej księdze przychodów i rozchodów w kolumnie 13 Pozostałe wydatki.

Faktura nr 1/05/2017Miejsce i data wystawienia: Krosno 14.05.2017 r.
Data zakończenia dostawy: 14.05.2017 r.
Sprzedawca
Stacja Paliw nr 5 Nosal Kamil
ul. Krokusowa 20, 45-550 Krosno
NIP 7317980169
Nabywca
Sklep U Piotrka Piotr Porter
ul. Leśna 34, 345-550 Krosno
NIP 1423641876
Nazwa towaruIlość/jednostkaCena jednostkowa nettoWartość nettoPodatek VATKwota podatku VATWartość brutto
Olej napędowy40 litrów3,50 zł140,00 zł23%32,20 zł172,20 zł
A. 156,10 zł
B. 0,00 zł
C. 172,20 zł
D. 140,00 zł
Wybór innych opcji jak 172,20 zł, 140,00 zł czy 0,00 zł może wynikać z różnych nieporozumień dotyczących VAT-u i tego, jak powinno się klasyfikować wydatki. Na przykład, 172,20 zł pokazuje, że ktoś błędnie myśli, że cały VAT (32,20 zł) można wrzucić w koszty, a to jest niezgodne z przepisami. W przypadku samochodów do celów mieszanych, tylko 50% VAT można odliczyć, więc stąd się bierze błąd. A jeśli ktoś wybiera 140,00 zł jako całkowity wydatek, to zapomina, że można doliczyć do tego też odliczenia VAT. Z kolei 0,00 zł jest zupełnie nietrafioną odpowiedzią, bo sugeruje, że wydatek nie ma wpływu na księgę przychodów i rozchodów, a to nie jest prawda w świetle przepisów podatkowych. Ważne jest, żeby każdy, kto płaci VAT i kupuje paliwo, dobrze to wszystko policzył, żeby móc poprawnie przedstawić koszty w dokumentach. Ignorowanie tych zasad może prowadzić do różnych problemów w księgowości i z urzędami skarbowymi.

Pytanie 9

Podatnik w dniu 01 lutego 2013 r. nabył towary potwierdzone fakturą zakupu. W tym samym dniu zaliczył kwotę zakupu towarów, wynikającą z faktury, do kosztów podatkowych. Płatność za zakupione towary została ustalona na 70 dni od daty 01.02.2013 r. i powinna być dokonana do 12 kwietnia 2013 r. Obowiązek zmniejszenia kosztów podatkowych, zgodnie z zapisem ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wystąpi, jeżeli płatność faktury zostanie dokonana

Fragment ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych
(…)
Art. 24d
1. W przypadku zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów kwoty wynikającej z faktury (rachunku), a jeżeli nie istniał obowiązek wystawienia faktury (rachunku) — kwoty wynikającej z umowy albo innego dokumentu, i nieuregulowania tej kwoty w terminie 30 dni od daty upływu terminu płatności, podatnik jest obowiązany do zmniejszenia kosztów uzyskania przychodów o kwotę wynikającą z tych dokumentów.
2. Jeżeli termin płatności jest dłuższy niż 60 dni, zmniejszenia kosztów uzyskania przychodów o kwotę wynikającą z dokumentów, o których mowa w ust. 1, dokonuje się z upływem 90 dni od daty zaliczenia tej kwoty do kosztów uzyskania przychodów, o ile nie została ona uregulowana w tym terminie.
(…)
A. 13 kwietnia 2013 r. (sobota).
B. 04 maja 2013 r. (sobota).
C. 30 kwietnia 2013 r. (wtorek).
D. 02 maja 2013 r. (czwartek).
Dobra robota, poprawna odpowiedź to 02 maja 2013 roku, czyli czwartek. Z przepisów ustawy o podatku dochodowym jasno wynika, że jak już wliczysz zakupy do kosztów, to musisz je zmniejszyć, kiedy zapłacisz za towar. Jeśli płatność zajmie więcej niż 60 dni, to masz czas na to zmniejszenie dopiero po upływie 90 dni od momentu zaksięgowania kosztów. W tym przypadku, skoro towar kupiono 01 lutego 2013 roku, to dokładnie 90 dni później wypada 02 maja. I to wszystko trzyma się mocno zasad rachunkowości i tego, jak dokumenty powinny krążyć w finansach. W praktyce to znaczy, że jak przedsiębiorca nie zapłaci w terminie, to może mieć spore kłopoty przy robieniu deklaracji podatkowych, a w razie kontroli skarbówki, jak nie przestrzegasz terminów, to mogą być poważne nieprawidłowości w księgach. Moim zdaniem warto na to uważać.

Pytanie 10

Korzystając z tabeli, oblicz kwotę składki na ubezpieczenie zdrowotne finansowane przez ubezpieczonych.

Imię i nazwiskoAnna KosPaweł Lak
Podstawa wymiaru składki na ubezpieczenie zdrowotne3 451,60 zł3 000,00 zł
Kwota należnej składki finansowana przez ubezpieczonego310,64 zł270,00 zł
A. 580,64 zł
B. 270,00 zł
C. 680,64 zł
D. 310,64 zł
Odpowiedź 580,64 zł jest prawidłowa, ponieważ wynika z sumy składek na ubezpieczenie zdrowotne, które obciążają dwóch ubezpieczonych, zgodnie z danymi zawartymi w tabeli. W kontekście ubezpieczeń zdrowotnych, istotne jest zrozumienie, że składki są obliczane na podstawie różnych czynników, takich jak dochody ubezpieczonych oraz obowiązujące stawki. W praktyce, prawidłowe obliczenie składek jest kluczowe dla zapewnienia adekwatnej ochrony zdrowotnej oraz spełnienia regulacji prawnych. Zastosowanie poprawnych metod obliczeniowych pozwala na uniknięcie błędów, które mogą prowadzić do niedoboru lub nadwyżki składek, co z kolei wpływa na finansowanie systemu ochrony zdrowia. Warto również zaznaczyć, że w różnych krajach mogą obowiązywać różne zasady dotyczące obliczania składek, dlatego zawsze warto zapoznać się z lokalnymi regulacjami oraz zaktualizowanymi stawkami.

Pytanie 11

Który z podatków w pełni zasilających budżety jednostek samorządowych dotyczy?

A. od nieruchomości
B. akcyzowy
C. od gier
D. od towarów i usług
Wybór innych podatków, jak na przykład VAT czy akcyza, wcale nie jest trafny, jeśli chodzi o dochody samorządów. VAT to podatek pośredni, który głównie zasila budżet państwa, a do samorządów trafia tylko w niektórych przypadkach przez dotacje. Akcyza z kolei obciąża konkretne dobra, jak alkohol czy papierosy, i też głównie wpływa na centralny budżet, a nie na nasze lokalne. Co do podatku od gier, to jego wpływy są zazwyczaj niewielkie i przeznaczane na specjalne cele, jak kulturowe czy sportowe, więc w ogóle nie można go traktować jak głównego źródła dochodów samorządowych. Dobrze jest zrozumieć, jak to wszystko działa, bo błędne przekonania mogą prowadzić do złego planowania finansowego i kłopotów z zarządzaniem publicznymi pieniędzmi.

Pytanie 12

Jaką łączną wartość ma składka na ubezpieczenie rentowe, którą pokrywa pracownik oraz pracodawca, od wynagrodzenia brutto w wysokości 5 000,00 zł?

A. 400,00 zł
B. 325,00 zł
C. 75,00 zł
D. 685,50 zł
Wybór błędnych odpowiedzi może wynikać z nieporozumień dotyczących zasad obliczania składek na ubezpieczenie rentowe. Wiele osób błędnie interpretuje wysokość składek, nie uwzględniając ich podziału między pracownika a pracodawcę. Na przykład, odpowiedzi takie jak 325,00 zł czy 75,00 zł mogą sugerować, że uczestnicy zakładają, iż składka jest tylko opłacana przez pracownika lub że obliczenia są oparte na innych nieprawidłowych założeniach. Należy pamiętać, że całkowita składka na ubezpieczenie rentowe wynosi 13,71% wynagrodzenia brutto, co jest standardem w polskim systemie ubezpieczeń. Zrozumienie, jak wysokość wynagrodzenia wpływa na składki, to kluczowy element w zarządzaniu finansami osobistymi oraz w planowaniu przyszłych świadczeń. Osoby, które mylnie obliczają składki, mogą dodatkowo być nieświadome ich wpływu na emeryturę, co prowadzi do poważnych konsekwencji w przyszłości. Edukacja na temat tych podstawowych zasad jest niezbędna, aby uniknąć nieporozumień i umożliwić podejmowanie świadomych decyzji finansowych.

Pytanie 13

Kamil Rolski otrzymuje wynagrodzenie w systemie czasowo-premiowym z stawką godzinową 18,00 zł oraz premią motywacyjną w wysokości 400,00 zł. W miesiącu wrześniu pracownik skorzystał z 4 dni (32 godziny) urlopu wypoczynkowego i uzyskał wynagrodzenie urlopowe w kwocie 750,00 zł. Oblicz całkowite wynagrodzenie brutto pracownika za wrzesień, mając na uwadze, że norma czasu pracy w tym miesiącu wynosiła 168 godzin.

A. 3 198,00 zł
B. 3 424,00 zł
C. 2 848,00 zł
D. 3 598,00 zł
Aby obliczyć wynagrodzenie brutto Kamila Rolskiego za wrzesień, należy uwzględnić kilka elementów. Pracownik pracuje w systemie czasowo-premiowym, co oznacza, że jego wynagrodzenie składa się ze stawki godzinowej oraz premii. Stawka godzinowa wynosi 18,00 zł. W przypadku wymiaru czasu pracy wynoszącego 168 godzin, jego wynagrodzenie za pracę w pełnym wymiarze godzin wynosi: 168 godzin * 18,00 zł = 3 024,00 zł. Dodatkowo, Kamil otrzymał premię motywacyjną w wysokości 400,00 zł, co zwiększa jego wynagrodzenie do 3 424,00 zł. Jednak Kamil wykorzystał 32 godziny urlopu wypoczynkowego, co oznacza, że jego wynagrodzenie urlopowe w wysokości 750,00 zł zostało mu wypłacone. Aby uzyskać całkowite wynagrodzenie brutto, dodajemy wynagrodzenie za pracę do premii i wynagrodzenia urlopowego: 3 024,00 zł + 400,00 zł + 750,00 zł = 4 174,00 zł. Następnie, aby uzyskać wynagrodzenie brutto za wrzesień, musimy odjąć wynagrodzenie za urlop. Dlatego Kamil uzyskuje 3 598,00 zł, co jest zgodne z obowiązującymi standardami wynagradzania i prawidłowym obliczaniem wynagrodzenia urlopowego.

Pytanie 14

Pan Kazimierz kupił od pana Adama, osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej, używany samochód w cenie 15 000,00 zł. Cena zakupu samochodu jest zgodna z wartością rynkową. Korzystając z fragmentu ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, oblicz kwotę podatku od czynności cywilnoprawnych, którą powinien zapłacić nabywca samochodu do urzędu skarbowego.

Fragment ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.
(…)
Art. 7
1. Stawki podatku wynoszą:
1) od umowy sprzedaży:
a) nieruchomości, rzeczy ruchomych, prawa użytkowania wieczystego, własnościowego spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego, spółdzielczego prawa do lokalu użytkowego oraz wynikających z przepisów prawa spółdzielczego prawa do domu jednorodzinnego oraz prawa do lokalu w małym domu mieszkalnym 2%
b) innych praw majątkowych 1%.
(…)
A. 150 zł
B. 20 zł
C. 280 zł
D. 300 zł
Poprawna odpowiedź to 300 zł, co wynika z zastosowania stawki podatku od czynności cywilnoprawnych wynoszącej 2% w przypadku umowy sprzedaży pojazdów używanych. Wartość rynkowa samochodu wynosi 15 000,00 zł, a więc obliczając 2% z tej kwoty, otrzymujemy 300 zł (15 000,00 zł * 0,02). Zrozumienie tego procesu jest kluczowe dla osób nabywających pojazdy, ponieważ brak opłacenia odpowiedniej kwoty podatku może skutkować karami ze strony urzędów skarbowych. W praktyce, przy zakupie używanego samochodu, nabywca musi zwrócić uwagę na wysokość podatku do zapłacenia, co jest istotne w kontekście planowania wydatków związanych z zakupem. Dobrą praktyką jest zawsze upewnienie się, że transakcja odbywa się zgodnie z aktualnymi przepisami prawa, a także zasięgnięcie porady prawnej lub podatkowej w razie wątpliwości dotyczących naliczania podatków.

Pytanie 15

Zgodnie z ustawą Ordynacja Podatkowa płatnikiem podatku jest osoba fizyczna, osoba prawna lub podmiot organizacyjny, który nie ma osobowości prawnej?

A. sprawująca ogólny nadzór w kwestiach podatkowych
B. obowiązana do pobrania podatku od podatnika i jego wpłacenia w odpowiednim czasie organowi podatkowemu
C. podlegająca na podstawie ustaw podatkowych obowiązkowi podatkowemu
D. obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia oraz pobrania podatku od podatnika i wpłacenia go w odpowiednim terminie organowi podatkowemu
Odpowiedź, która wskazuje, że płatnikiem podatku na podstawie przepisów prawa podatkowego jest podmiot obowiązany do obliczenia i pobrania od podatnika podatku oraz wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu, jest prawidłowa, ponieważ doskonale odzwierciedla istotę roli płatnika w systemie podatkowym. Płatnicy, czyli osoby fizyczne, osoby prawne i jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, pełnią kluczową rolę w utrzymaniu funkcjonalności systemu podatkowego, gdyż to właśnie oni są odpowiedzialni za regulowanie zobowiązań podatkowych. Przykładem może być przedsiębiorstwo zatrudniające pracowników, które jako płatnik musi obliczyć i odprowadzić zaliczki na podatek dochodowy od wynagrodzeń, co wpisuje się w praktyki dobrego zarządzania finansami. Płatnicy działają na podstawie ściśle określonych przepisów prawa, co zapewnia przejrzystość i efektywność w poborze podatków, a także minimalizuje ryzyko nieprawidłowości. Również coraz większa cyfryzacja procesów podatkowych sprawia, że płatnicy muszą być dobrze zorientowani w obowiązujących regulacjach i narzędziach, co dodatkowo podkreśla znaczenie ich roli w systemie podatkowym.

Pytanie 16

W grudniu 2019 roku pracownik miał następujące elementy wynagrodzenia:
– płaca podstawowa 4 000,00 zł,
– zasiłek chorobowy 850,00 zł,
– premia regulaminowa stanowiąca 20% płacy podstawowej.
Oblicz wartość składki na Fundusz Pracy oraz Solidarnościowy Fundusz Wsparcia Osób Niepełnosprawnych.

A. 138,43 zł
B. 98,00 zł
C. 117,60 zł
D. 142,59 zł
Aby obliczyć składkę na Fundusz Pracy oraz Solidarnościowy Fundusz Wsparcia Osób Niepełnosprawnych, należy najpierw obliczyć podstawę wymiaru składek. Zgodnie z przepisami, do podstawy wlicza się płacę zasadniczą oraz premię regulaminową, ale nie zasiłek chorobowy. W tym przypadku płaca zasadnicza wynosi 4000 zł, a premia regulaminowa to 20% płacy zasadniczej, co daje 800 zł (20% z 4000 zł). Zatem łączna podstawa wynosi 4800 zł (4000 zł + 800 zł). Składka na Fundusz Pracy wynosi 2,45% podstawy, a na Solidarnościowy Fundusz Wsparcia Osób Niepełnosprawnych 1,50%. Obliczając te składki, otrzymujemy: 4800 zł * 2,45% = 117,60 zł na Fundusz Pracy oraz 4800 zł * 1,50% = 72,00 zł na Solidarnościowy Fundusz, ale w kontekście tego pytania interesuje nas tylko składka na Fundusz Pracy, która wynosi 117,60 zł. Obliczenia te opierają się na standardach określonych w przepisach prawa pracy oraz zasadach wynagradzania, co jest kluczowe dla prawidłowego rozliczania składek.

Pytanie 17

Pracodawca zawarł z zatrudnionym umowę o pracę w dniu 30 marca 2015 roku. W dokumencie określił datę rozpoczęcia zatrudnienia na 01 kwietnia 2015 roku. Zgłoszenie pracownika do ubezpieczeń społecznych oraz zdrowotnych musi zostać dokonane najpóźniej w dniu

A. 15 kwietnia 2015 roku (środa)
B. 14 kwietnia 2015 roku (wtorek)
C. 30 marca 2015 roku (poniedziałek)
D. 08 kwietnia 2015 roku (środa)
Data zgłoszenia pracownika do ubezpieczeń społecznych oraz zdrowotnych jest kluczowym elementem procesu zatrudnienia. Zgodnie z przepisami prawa pracy, pracodawca ma obowiązek zgłosić pracownika do tych ubezpieczeń w terminie 7 dni od daty rozpoczęcia pracy. W tym przypadku, pracownik ma rozpocząć pracę 1 kwietnia 2015 r., co oznacza, że pracodawca powinien zrealizować zgłoszenie najpóźniej do 8 kwietnia 2015 r. Niezrealizowanie tego obowiązku w terminie może prowadzić do konsekwencji prawnych, takich jak kary finansowe czy problemy z realizacją świadczeń zdrowotnych i emerytalnych dla pracownika. Ważne jest również, aby pracodawcy pamiętali o konieczności dopełnienia formalności związanych z ubezpieczeniami w odpowiednim czasie, co jest zgodne z dobrymi praktykami w zarządzaniu zasobami ludzkimi oraz administracji kadrowej. Przykładowo, wielu pracodawców korzysta z systemów informatycznych, które automatyzują proces zgłaszania nowych pracowników, co znacząco ułatwia przestrzeganie terminów.

Pytanie 18

Jak długo należy przechowywać fakturę zakupu środka trwałego, jeśli data zakupu to 1.02.2012 r., data wprowadzenia środka trwałego do użytkowania to 15.02.2012 r., a ostatni miesiąc, w którym dokonano odpisu amortyzacyjnego uwzględnionego w kosztach, to luty 2017 roku?

A. Do 31.12.2017 r.
B. Do 31.12.2023 r.
C. Do 31.12.2018 r.
D. Do 31.12.2022 r.
Wybór niewłaściwego terminu przechowywania faktury może wynikać z nieporozumienia dotyczącego zasad amortyzacji oraz obowiązków dokumentacyjnych przedsiębiorstw. Niektóre z błędnych odpowiedzi mogą sugerować, że dokumenty te można usunąć po krótszym czasie, na przykład na koniec 2018 roku, co jest niezgodne z przepisami. W praktyce każdy środek trwały, który przeszedł proces amortyzacji, wymaga, aby jego dokumentacja była przechowywana przez przynajmniej 5 lat od momentu zakończenia ostatniego odpisu amortyzacyjnego. Ignorowanie tego wymogu może prowadzić do problemów prawnych, w tym sankcji finansowych w przypadku kontroli skarbowej. Kolejnym błędnym założeniem jest przekonanie, że termin ten liczy się od momentu zakupu środka trwałego, a nie od ostatniego odpisu amortyzacyjnego. Przykładem może być przedsiębiorca, który zainwestował w nowy sprzęt, ale nie prowadził odpowiedniej dokumentacji lub zrozumiał zasady przechowywania akt. W przypadku audytu, brak dokumentów może skutkować odrzuceniem kosztów, co może negatywnie wpłynąć na sytuację finansową firmy. W związku z tym, kluczowe jest, aby przedsiębiorcy przestrzegali regulacji dotyczących przechowywania faktur oraz dbali o prawidłowe dokumentowanie wszystkich transakcji i rozliczeń, co jest zgodne z dobrymi praktykami w obszarze zarządzania finansami.

Pytanie 19

Na podstawie danych zawartych w tabeli ustal podstawę naliczania podatku dochodowego.

Płaca zasadniczaSkładki na ubezpieczenia społeczne pracownika (13,71%)Składki na ubezpieczenia społeczne pracodawcy (18,06%)Koszty uzyskania przychoduKwota zmniejszająca podatekSkładka ubezpieczenia zdrowotnego (7,75%)Zaliczka na podatek dochodowy
2 600,00 zł356,46 zł469,56 zł111,25 zł46,33 zł173,87 zł164,00 zł
A. 2 132,00 zł
B. 2 019,00 zł
C. 2 086,00 zł
D. 2 244,00 zł
Wybór niepoprawnej odpowiedzi może być wynikiem kilku typowych błędów myślowych związanych z obliczaniem podstawy naliczania podatku dochodowego. Kluczowymi elementami, które należy uwzględnić, są składki na ubezpieczenie społeczne oraz koszty uzyskania przychodu. Często zdarza się, że osoby próbujące obliczyć podstawę podatku dochodowego pomijają te ważne odliczenia, co prowadzi do zaniżenia lub zawyżenia rzeczywistej podstawy. Na przykład, wybierając kwoty 2 019,00 zł, 2 086,00 zł czy 2 244,00 zł, można sądzić, że są one bliskie lub odpowiednie, jednak nie uwzględniają one dokładnych zasad oraz odliczeń, co skutkuje błędnym wynikiem. Ponadto, niektórzy mogą nie rozumieć różnicy między przychodem a dochodem, co może prowadzić do niejasności podczas obliczeń. Warto zatem upewnić się, że w procesie obliczania podstawy podatkowej opiera się na rzetelnych informacjach oraz dobrych praktykach dotyczących zarządzania finansami i znajomości prawa podatkowego. Zrozumienie tych zasad jest kluczowe dla prawidłowego obliczania zobowiązań podatkowych oraz uniknięcia potencjalnych problemów z urzędami skarbowymi.

Pytanie 20

W jakich okolicznościach zleceniodawca, zatrudniając kogoś na podstawie umowy zlecenia, musi zgłosić zleceniobiorcę do ubezpieczeń emerytalnego, rentowego oraz wypadkowego?

A. Zleceniobiorca realizuje umowę zlecenia, którą wcześniej zawarł z innym zleceniodawcą na kwotę minimalnego wynagrodzenia za pracę.
B. Zleceniobiorca nie posiada innego tytułu do ubezpieczeń emerytalnego i rentowego.
C. Zleceniobiorca jest studentem w wieku 20 lat, a zleceniodawca nie ma z nim umowy o pracę.
D. Zleceniobiorca jest emerytem, który pracuje na umowę o pracę z minimalnym wynagrodzeniem u innego pracodawcy.
Zleceniobiorca, który nie ma innego tytułu do ubezpieczenia emerytalnego i rentowego, musi być obowiązkowo zgłoszony do tych ubezpieczeń przez zleceniodawcę. Przepisy prawa pracy oraz ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych nakładają na zleceniodawców obowiązek ubezpieczenia wszystkich zleceniobiorców, którzy nie są objęci innymi systemami ubezpieczeń. W praktyce oznacza to, że jeżeli zleceniobiorca nie jest zatrudniony na podstawie umowy o pracę ani nie korzysta z innych źródeł ubezpieczenia, zleceniodawca ma obowiązek zgłosić go do ubezpieczeń emerytalnego, rentowego i wypadkowego. Warto pamiętać, że zgłoszenie do tych ubezpieczeń jest kluczowe nie tylko dla zabezpieczenia przyszłych świadczeń emerytalnych, ale także dla ochrony przed skutkami wypadków przy pracy. Przykładami sytuacji, w których zleceniobiorca nie ma innego tytułu do ubezpieczenia, mogą być osoby studiujące, które nie są zatrudnione na podstawie umowy o pracę, a tym samym nie korzystają z innego tytułu ubezpieczenia. Zleceniodawca powinien zachować szczególną ostrożność, aby wypełnić swoje obowiązki w zakresie zgłaszania do ubezpieczeń społecznych, co jest zgodne z zasadą równego traktowania wszystkich pracowników i zleceniobiorców.

Pytanie 21

Dokument potwierdzający nabycie środka trwałego, który był amortyzowany do 31.05.2017 r. w celach podatkowych, powinien być przechowywany do

A. 31 maja 2023 r.
B. 31 grudnia 2022 r.
C. 31 grudnia 2023 r.
D. 31 maja 2022 r.
Wybór błędnych dat, takich jak 31 grudnia 2022 r., 31 maja 2022 r. czy 31 maja 2023 r., wynika najczęściej z nieporozumienia dotyczącego okresu przechowywania dokumentów związanych z amortyzacją środków trwałych. Mylące może być przyjęcie krótszego okresu archiwizacji; niektórzy mogą założyć, że faktura powinna być przechowywana tylko przez rok po zakończeniu amortyzacji lub w momencie sprzedaży. W rzeczywistości, zgodnie z obowiązującymi przepisami, dokumenty te muszą być zachowane przez 5 lat po zakończeniu roku obrotowego, w którym miały miejsce zdarzenia gospodarcze związane z danym środkiem trwałym. To oznacza, że nawet po zakończeniu amortyzacji, firma musi mieć dostęp do odpowiednich dowodów nabycia środków trwałych na wypadek kontroli skarbowej czy potrzeby wykazania ich wartości w bilansie. Kolejnym błędem myślowym jest pomijanie kontekstu przepisów podatkowych w Polsce, które nakładają obowiązek przechowywania dokumentacji przez dłuższy okres, co jest zgodne z regulacjami Kodeksu cywilnego oraz ustawami o rachunkowości. W związku z tym, prawidłowe zrozumienie zasad amortyzacji oraz archiwizacji dokumentów jest kluczowe dla zachowania zgodności z przepisami i uniknięcia problemów w przyszłości.

Pytanie 22

Na podstawie fragmentu listy płac, określ podstawę wymiaru składki na ubezpieczenie zdrowotne.

EMKA sp. z o.o. w ŁodziINDYWIDUALNA LISTA PŁAC nr 05/2013 z dnia 31.05.2013 r.
Imię i nazwisko pracownika: Julia Wesołowska
Tytuł wypłaty: wynagrodzenia za miesiąc maj 2013 r.
Wynagrodzenie zasadnicze3 200,00
Podstawa wymiaru składek ubezpieczeń społecznych3 200,00
Składka na ubezpieczenie emerytalne 9,76%312,32
Składka na ubezpieczenie rentowe 1,5%48,00
Składka na ubezpieczenie chorobowe 2,45%78,40
Razem składki na ubezpieczenie społeczne finansowane przez ubezpieczonego 13,71%438,72
Koszty uzyskania przychodu111,25
Podstawa wymiaru składki na ubezpieczenie zdrowotne................
A. 3 200,00 zł
B. 2 650,03 zł
C. 2 761,28 zł
D. 3088,75 zł
Poprawna odpowiedź to 2 761,28 zł, ponieważ aby obliczyć podstawę wymiaru składki na ubezpieczenie zdrowotne, należy od wynagrodzenia zasadniczego odjąć składki na ubezpieczenia społeczne finansowane przez pracownika. W omawianym przypadku wynagrodzenie zasadnicze wynosi 3 200,00 zł, a łączna kwota składek na ubezpieczenia społeczne wynosi 438,72 zł. Po dokonaniu obliczeń: 3 200,00 zł - 438,72 zł = 2 761,28 zł. Warto pamiętać, że składka na ubezpieczenie zdrowotne jest obliczana na podstawie wynagrodzenia po odliczeniu składek na ubezpieczenia społeczne, co jest zgodne z przepisami prawa. Praktyczne zastosowanie tej wiedzy jest niezwykle istotne w kontekście zarządzania wynagrodzeniami oraz księgowością w przedsiębiorstwie. Znajomość zasad ustalania podstawy wymiaru składek pozwala na prawidłowe obliczenie wynagrodzeń oraz uniknięcie potencjalnych błędów związanych z raportowaniem do ZUS. W codziennej praktyce, szczególnie w działach kadr i płac, znajomość powyższych zasad jest kluczowa dla zapewnienia zgodności z przepisami prawa oraz dla efektywnego zarządzania finansami przedsiębiorstwa.

Pytanie 23

Który z poniższych podatków stanowi źródło dochodów dla budżetu państwowego?

A. Podatek akcyzowy
B. Podatek od darowizn i spadków
C. Podatek od własności nieruchomości
D. Podatek dochodowy od osób fizycznych płacony w formie karty podatkowej
Podatek akcyzowy to jeden z głównych sposobów, w jakie państwo zdobywa pieniądze. W szczególności chodzi o uzyskiwanie funduszy na regulowanie rynku i dbanie o nasze zdrowie. Obciąża on konsumpcję takich rzeczy jak alkohol, papierosy czy nawet paliwa. Chodzi nie tylko o to, żeby więcej pieniędzy wpływało do budżetu, ale także o to, żeby zniechęcić ludzi do nadmiernego spożywania tych produktów. Przykładowo, wpływy z akcyzy często idą na programy zdrowotne, co fajnie pokazuje, jak podatki mogą wspierać różne cele społeczne. W Polsce mamy ustawę o podatku akcyzowym, która dokładnie opisuje, jak to wszystko działa – jakie są stawki i jak to się pobiera. No i warto zauważyć, że akcyza jest dość elastyczna, co oznacza, że dostosowuje się do tego, co się dzieje w gospodarce i społeczeństwie.

Pytanie 24

Pracownik pracujący na zasadzie akordu, w tym miesiącu zrealizował wymagane normy pracy i wykonał 810 sztuk elementów, z czego jedynie 800 sztuk odpowiadało normie jakościowej. Norma produkcji wynosi 5 elementów na godzinę, a wynagrodzenie godzinowe tego pracownika to 12,75 zł. Jakie będzie wynagrodzenie brutto pracownika za obecny miesiąc?

A. 2 065,55 zł
B. 2 040,00 zł
C. 1 750,00 zł
D. 4 000,00 zł
Wynagrodzenie brutto w systemie akordowym liczy się na podstawie tego, ile rzeczywiście zrobił pracownik oraz jakie ma stawki godzinowe. W tym przypadku mamy normę na poziomie 5 sztuk na godzinę, co znaczy, że pracownik musi wyprodukować 5 elementów w ciągu jednej godziny, żeby wszystko było ok. Udało mu się wykonać 810 sztuk, a 800 z nich spełniało normy jakościowe. Ważne jest, że w tym systemie wynagrodzenie zależy od jakości materiałów, które pracownik wytwarza. Więc żeby obliczyć wynagrodzenie, dzielimy liczbę dobrych elementów przez normę, co daje nam godziny pracy, a potem mnożymy to przez stawkę godzinową. Liczymy tak: 800 elementów / 5 elementów na godzinę = 160 godzin pracy. A jak stawka godzinowa wynosi 12,75 zł, to mamy 160 godzin razy 12,75 zł, co daje 2 040,00 zł. System akordowy z kolei motywuje pracowników i zwiększa efektywność, co jest super ważne w zarządzaniu zespołem.

Pytanie 25

Firma ABC zrealizowała sprzedaż towaru (buty damskie) dla firmy XYZ na podstawie zamówienia z dnia 25.03.2014 r. Transakcja miała miejsce w obrocie krajowym. Firma XYZ nie wpłaciła zaliczki na buty. Towar został wydany z magazynu 29.04.2014 r., faktura została wystawiona 05.05.2014 r., a nabywca dokonał płatności przelewem 02.06.2014 r. Firma ABC jest czynnym płatnikiem VAT i rozlicza się miesięcznie, składając deklarację VAT-7. Wskaż, w którym miesiącu należy zaksięgować tę transakcję w ewidencji dostawy VAT?

A. Czerwiec 2014 roku
B. Kwiecień 2014 roku
C. Maj 2014 roku
D. Marzec 2014 roku
Wybór miesiąca czerwca 2014 roku jako daty ujęcia transakcji w ewidencji VAT opiera się na mylnym założeniu, że obowiązek podatkowy powstaje w chwili wystawienia faktury lub zapłaty. Zgodnie z przepisami prawa podatkowego w Polsce, moment powstania obowiązku podatkowego dla transakcji dostawy towarów jest ściśle związany z datą wydania towaru, co w tym przypadku miało miejsce 29.04.2014 r. Ujęcie takiej transakcji w czerwcu 2014 roku mogłoby prowadzić do poważnych nieprawidłowości w rozliczeniach VAT, w tym do opóźnień w przekazywaniu odpowiednich informacji do urzędów skarbowych. Wybierając maj 2014 roku jako datę ujęcia transakcji, opieramy się na dacie wystawienia faktury, co również jest błędne, ponieważ moment ten nie ma wpływu na obowiązek podatkowy w kontekście dostawy towarów. Typowym błędem jest przekonanie, że faktura stanowi podstawę do określenia terminu rozliczenia, co w praktyce jest mylne. Ważne jest, aby przedsiębiorcy byli świadomi, że ich ewidencje VAT powinny być prowadzone w zgodzie z rzeczywistym przebiegiem transakcji, a nie na podstawie daty płatności czy daty wystawienia dokumentów. Zrozumienie tych zasad jest kluczowe dla prawidłowego rozliczania podatku VAT i uniknięcia potencjalnych sankcji ze strony organów skarbowych.

Pytanie 26

Dofinansowanie do krajowego wypoczynku pracownika oraz jego rodziny, przy uwzględnieniu kryterium socjalnego, będzie pochodzić ze środków

A. Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych
B. dodatkowego ubezpieczenia na życie
C. Funduszu Pracy
D. Funduszu Zdrowia
Nieprawidłowe odpowiedzi wskazują na pewne nieporozumienia dotyczące źródeł finansowania programów wsparcia pracowników. Fundusz Zdrowia, na przykład, jest instytucją odpowiedzialną za finansowanie usług zdrowotnych, a nie za dotacje na wypoczynek. Jego głównym celem jest zapewnienie dostępu do świadczeń zdrowotnych dla obywateli, co nie ma bezpośredniego związku z organizacją wypoczynku krajowego. Fundusz Pracy, z drugiej strony, zajmuje się głównie walką z bezrobociem oraz wspieraniem aktywizacji zawodowej, a nie dofinansowaniem wypoczynku. Dodatkowe ubezpieczenie na życie dotyczy ochrony finansowej w przypadku nieprzewidzianych zdarzeń losowych, co również nie ma związku z dofinansowaniem do wypoczynku. Typowym błędem myślowym w tym kontekście jest mylenie celów różnych funduszy i instytucji, co prowadzi do nieprawidłowych wniosków o źródłach finansowania. Należy zrozumieć, że każdy fundusz ma swoje specyficzne zadania i nie wszystkie instytucje są przeznaczone do wsparcia wypoczynku pracowników. Wiedza o funkcjonowaniu Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych i jego roli w polityce socjalnej przedsiębiorstw jest kluczowa dla prawidłowego zrozumienia, jakie formy wsparcia są dostępne w danym miejscu pracy.

Pytanie 27

Termin przedawnienia zobowiązań podatkowych wynosi

A. 10 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym minął termin płatności podatku
B. 3 lata, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym minął termin płatności podatku
C. 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym minął termin płatności podatku
D. 1 rok, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym minął termin płatności podatku
Zobowiązania podatkowe w Polsce przedawniają się po upływie 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku. Zgodnie z przepisami Kodeksu cywilnego, termin przedawnienia ma na celu zapewnienie stabilności i pewności prawnej zarówno dla podatników, jak i organów podatkowych. Praktyczne zastosowanie tej zasady oznacza, że po upływie wskazanego terminu, organy podatkowe nie mogą już dochodzić zapłaty zaległych podatków, co chroni podatników przed nieuzasadnionymi roszczeniami. Warto pamiętać, że przedawnienie dotyczy nie tylko zobowiązań głównych, ale także odsetek i kar. Dobrą praktyką jest monitorowanie swoich zobowiązań podatkowych oraz terminów płatności, aby w razie potrzeby móc skorzystać z instytucji przedawnienia. Poznanie tych zasad pozwala na lepsze zarządzanie finansami osobistymi oraz prowadzenie działalności gospodarczej w zgodzie z przepisami prawa.

Pytanie 28

W grudniu 2021 roku, pracownik był na zwolnieniu lekarskim przez 5 dni z powodu choroby. To jego pierwsza niezdolność do pracy w bieżącym roku. Podstawa do obliczenia wynagrodzenia chorobowego wynosiła 3 000,00 zł. Jaką kwotę otrzymał pracownik tytułem wynagrodzenia chorobowego za czas niezdolności do pracy, przy 80% stawce?

A. 2 400,00 zł
B. 500,00 zł
C. 100,00 zł
D. 400,00 zł
Wynagrodzenie chorobowe oblicza się na podstawie podstawy wymiaru, która w tym przypadku wynosi 3 000,00 zł. Ponieważ pracownik był na zwolnieniu lekarskim przez 5 dni, a zgodnie z przepisami prawa pracy wynagrodzenie chorobowe w pierwszych 33 dniach niezdolności do pracy z powodu choroby wynosi 80% podstawy wymiaru, obliczamy to jako: 3 000,00 zł x 80% = 2 400,00 zł za miesiąc. Aby obliczyć wynagrodzenie za 5 dni, musimy podzielić tę kwotę przez liczbę dni roboczych w miesiącu (zwykle 21 lub 22 dni roboczych). Przyjmując 21 dni roboczych, otrzymujemy: 2 400,00 zł / 21 dni = 114,29 zł za dzień. Następnie mnożymy tę kwotę przez 5 dni zwolnienia: 114,29 zł x 5 dni = 571,45 zł. Błąd w tej obliczeniach polegał na tym, że wynagrodzenie chorobowe jest wypłacane za dni robocze, a nie kalendarzowe, stąd rzeczywista kwota za 5 dni wynosi 400,00 zł. Takie obliczenia są standardem w obliczeniach wynagrodzeń w Polsce oraz w zgodzie z Kodeksem pracy.

Pytanie 29

Na podstawie fragmentu rachunku do umowy zlecenia nr 1/2022 z listopada 2022 r. Anny Polany (lat 40), opiewającego na kwotę 1 000,00 zł brutto (40 godzin po 25,00 zł/godzinę), ustal kwotę zaliczki na podatek dochodowy, którą należy odprowadzić do urzędu skarbowego.

Rachunek do umowy zlecenia nr 1/2022 (fragment)
Kwota brutto1 000,00 zł
Składki na ubezpieczenia społeczne137,10 zł
Koszty uzyskania przychodu 20%172,58 zł
Podstawa opodatkowania690,00 zł
Podatek dochodowy do urzędu skarbowego...............
A. 83,00 zł
B. 74,00 zł
C. 00,00 zł
D. 117,00 zł
Wybór niepoprawnej kwoty zaliczki na podatek dochodowy może wynikać z braku zrozumienia procesu obliczania podstawy opodatkowania oraz znaczenia poszczególnych odliczeń. Przykładowo, nie uwzględnienie składek na ubezpieczenia społeczne, które są obowiązkowe i pomniejszają kwotę dochodu, prowadzi do błędnych obliczeń. Niektóre osoby mogą również mylnie przyjąć, że wartość kosztów uzyskania przychodu jest inna od standardowych stawek; w rzeczywistości, w przypadku umowy zlecenia, można zastosować stałą kwotę wynoszącą 20% przychodu, co w tym przypadku wynosi 172,58 zł. Dodatkowo, niepełne zrozumienie mechanizmu zaokrąglania kwot podatkowych, które na przykład podlega regulacjom prawnym, może wprowadzić w błąd. Zastosowanie niewłaściwej stawki podatkowej lub błędne zaokrąglenie podstawy do obliczeń skutkuje dalszymi nieprawidłowościami, które mogą prowadzić do problemów z urzędami skarbowymi. Kluczowe jest, aby podchodzić do takich obliczeń z należytą starannością, dbając o każdy krok, aby uniknąć błędów, które mogą mieć poważne konsekwencje finansowe. Zrozumienie, jak wpływają na siebie poszczególne elementy wynagrodzenia oraz zaliczek, jest niezbędne dla każdego, kto zajmuje się księgowością lub zarządzaniem finansami w firmach.

Pytanie 30

Przy ustalaniu podstawy wymiaru zasiłku chorobowego, dla pracownika będącego na zwolnieniu lekarskim w czerwcu 2017 roku należy wyłączyć wynagrodzenie za miesiąc

Rok 2016Rok 2017
MiesiącVIVIIVIIIIXXXIXIIIIIIIIIVV
Liczba dni przepracowanych przez ubezpieczonego13152222212021817231921
Liczba dni, które ubezpieczony był zobowiązany przepracować222122222120212120231921
A. luty 2017 r.
B. styczeń 2017 r.
C. czerwiec 2016 r.
D. lipiec 2016 r.
Odpowiedzi, takie jak "lipiec 2016 r.", "luty 2017 r." oraz "czerwiec 2016 r.", nie są poprawne, ponieważ nie uwzględniają kluczowych zasad dotyczących ustalania podstawy wymiaru zasiłku chorobowego. W przypadku lipca 2016 r. oraz lutego 2017 r. sytuacja jest podobna. Wykluczenia powinny dotyczyć miesięcy, w których pracownik nie przepracował wymaganej liczby dni. W lipcu 2016 r. oraz lutym 2017 r. pracownik mógł mieć inne nieobecności lub dni wolne, które również mogą wpływać na podstawę wymiaru. Warto również zwrócić uwagę, że błędne przyjęcie tych miesięcy do obliczeń może skutkować nieprawidłowym wyliczeniem zasiłku, co ma bezpośredni wpływ na stabilność finansową pracownika w czasie choroby. Typowym błędem, który prowadzi do takich pomyłek, jest mylenie liczby przepracowanych dni z ogólną liczbą dni w danym miesiącu oraz niewłaściwe przyjęcie założenia, że każdy miesiąc powinien być brany pod uwagę. W rzeczywistości, aby obliczenia były zgodne z obowiązującymi przepisami, konieczne jest dokładne zrozumienie zasad dotyczących wymiaru zasiłków, co często bywa pomijane w praktycznych zastosowaniach. Dlatego też, kluczowe jest, aby pracownicy działów kadrowych i płacowych byli odpowiednio przeszkoleni i świadomi tych zasad, aby unikać błędów w obliczeniach.

Pytanie 31

Tabela przedstawia wskaźniki ekonomiczne wykorzystywane do ustalania odpisu na Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych. Wysokość odpisu przypadająca na wszystkich pracowników zatrudnionych w warunkach szczególnych, to

Odpisy obligatoryjneProcent wynagrodzeniaPrzeciętne miesięczne wynagrodzenie w gospodarce narodowejPrzeciętna planowana liczba zatrudnionych w szczególnych warunkach
na jednego zatrudnionego37,5%2 917,14 zł22
na jednego zatrudnionego w szczególnych warunkach50,0%
Wysokość odpisu = przeciętne wynagrodzenie × procent × liczba zatrudnionych
A. 1 458,57 zł
B. 32 088,54 zł
C. 1 093,93 zł
D. 64 177,08 zł
Wysokość odpisu na Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych dla pracowników zatrudnionych w warunkach szczególnych została obliczona zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oraz standardami branżowymi. W tym przypadku, aby ustalić prawidłową kwotę odpisu, przyjęto przeciętne miesięczne wynagrodzenie w gospodarce narodowej, które wynosi 2 917,14 zł, a także procent wynagrodzenia dla warunków szczególnych, ustalony na poziomie 50%. Ostatecznie pomnożono te wartości przez liczbę pracowników, w tym przypadku 22. Takie podejście jest zgodne z zaleceniami Ministerstwa Rodziny i Polityki Społecznej, które określa zasady dotyczące funkcjonowania Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Prawidłowe obliczenie odpisu jest kluczowe dla zapewnienia odpowiednich środków na dofinansowanie świadczeń socjalnych, co wpływa na dobrostan pracowników oraz ich motywację. Przykład zastosowania tej wiedzy może obejmować planowanie budżetu na cele socjalne w przedsiębiorstwie oraz monitorowanie wydatków na świadczenia dla pracowników w trudnych warunkach pracy.

Pytanie 32

Osoby fizyczne opłacające ryczałtowy podatek dochodowy od przychodów z prowadzonej działalności powinny złożyć rozliczenie za rok 2014 do urzędu skarbowego, wypełniając deklarację podatkową PIT-28 w terminie

A. do 31.01.2015 r.
B. do 28.02.2015 r.
C. do 31.03.2015 r.
D. do 30.04.2015 r.
Wybór odpowiedzi, która wskazuje na inne daty, może prowadzić do poważnych konsekwencji w procesie rozliczeń podatkowych. Na przykład, termin 31.03.2015 r. sugeruje, że przedsiębiorcy mają dodatkowe dwa miesiące na złożenie deklaracji, co jest niezgodne z obowiązującymi przepisami. Tego rodzaju nieścisłości mogą wynikać z błędnego zrozumienia zasad dotyczących terminów składania formularzy podatkowych. Z kolei wskazanie terminu do 28.02.2015 r. również nie znajduje uzasadnienia, ponieważ dla podatników korzystających z ryczałtu, termin składania deklaracji end-of-January jest stały. W przypadku terminu do 30.04.2015 r. sytuacja jest podobna; to data, która pasuje do innych typów deklaracji, takich jak PIT-36 czy PIT-37, ale nie dla PIT-28. Te błędne koncepcje mogą wynikać z pomylenia terminów związanych z różnymi formami działalności gospodarczej oraz rodzajami opodatkowania. Kluczowym błędem w podejściu do tego pytania jest nieznajomość specyficznych terminów, co może prowadzić do opóźnień w złożeniu deklaracji i potencjalnych kar. Ważne jest, aby podatnicy śledzili zmiany w przepisach oraz byli świadomi swoich obowiązków podatkowych, aby uniknąć negatywnych konsekwencji.

Pytanie 33

Pracodawca zatrudnił pracownika w wieku 49 lat na umowę o pracę w pełnym wymiarze godzin. W lutym pracownik otrzymał wynagrodzenie podstawowe w wysokości 2 000,00 zł, zasiłek chorobowy 300,00 zł oraz dodatek motywacyjny 200,00 zł. Jaką kwotę stanowi składka na Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych od wynagrodzenia tego pracownika?

A. 0,00 zł
B. 2,20 zł
C. 2,00 zł
D. 2,50 zł
Wiele osób mylnie oblicza składkę na Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, myląc ją z innymi składkami lub wykluczając kluczowe elementy wynagrodzenia. Nieprawidłowe odpowiedzi, które wskazują na 0,00 zł, 2,00 zł oraz 2,50 zł, wynikają z błędnego zrozumienia zasad naliczania tej składki. Niektórzy mogą pomylić FGŚP z innymi funduszami lub składkami, takimi jak składki na ubezpieczenia społeczne, co prowadzi do całkowitego pominięcia składki. Dodatkowo, ujęcie wynagrodzenia chorobowego w obliczeniach jest błędne, ponieważ FGŚP nie jest naliczane od tej kwoty. Odpowiedź 2,00 zł mogłaby wynikać z błędnego oszacowania 0,1% od wynagrodzenia zasadniczego, bez uwzględnienia dodatku motywacyjnego, a 2,50 zł może sugerować, że ktoś źle obliczył stawkę procentową, pomijając odpowiednie zasady. Kluczowe jest zrozumienie, że składka na FGŚP jest obliczana od łącznych wynagrodzeń zasadniczych i dodatków, co jest zgodne z przepisami prawa pracy oraz standardami rachunkowości. W praktyce, nieprzestrzeganie tych zasad może prowadzić do błędów w raportowaniu, a co za tym idzie, do potencjalnych sankcji finansowych dla pracodawców.

Pytanie 34

Oblicz kwotę składek na ubezpieczenia społeczne finansowane przez pracodawcę od wynagrodzenia dla Adama Kowalskiego na podstawie danych zawartych w tabeli.

Stopa % składki na ubezpieczenie wypadkowe1,80%
Składniki wynagrodzenia Adama Kowalskiego
Wynagrodzenie zasadnicze3 400,00 zł
Zasiłek chorobowy350,00 zł
Ekwiwalent za niewykorzystany urlop wypoczynkowy600,00 zł
Nagroda jubileuszowa za 30 lat pracy
(nagrody jubileuszowe wypłacane są w zakładzie co 10 lat)
3 200,00 zł
A. 722,40 zł
B. 1 300,32 zł
C. 614,04 zł
D. 1 363,53 zł
Wybór innej wartości niż 722,40 zł może wynikać z kilku błędnych założeń dotyczących obliczeń składek na ubezpieczenia społeczne. Często pojawiającym się błędem jest pomijanie niuansów dotyczących podstawy wymiaru składek. Zamiast wziąć pod uwagę całość wynagrodzenia, niektórzy mogą obliczać składki tylko z wynagrodzenia zasadniczego, co prowadzi do niedoszacowania kwoty składek. Kolejnym typowym błędem jest nieprawidłowe stosowanie procentów do obliczeń. Na przykład, jeśli ktoś błędnie przyjmie stawkę na ubezpieczenie emerytalne jako wyższą lub niższą niż 9,76%, wpłynie to na całkowity wynik. Problemy mogą wynikać również z nieznajomości przepisów dotyczących ubezpieczeń społecznych, które wymagają uwzględnienia nie tylko wynagrodzenia zasadniczego, ale także innych składników, takich jak ekwiwalent za niewykorzystany urlop. W praktyce, kluczowe jest zrozumienie, że składki te są stałym elementem kosztów pracodawcy i powinny być obliczane zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa pracy oraz przepisami dotyczącymi ubezpieczeń społecznych. Właściwe zrozumienie i stosowanie tych zasad jest niezbędne dla prawidłowego zarządzania finansami firmy oraz dla zapewnienia pracownikom odpowiednich świadczeń.

Pytanie 35

Do kiedy podatnik powinien przechowywać deklarację VAT-7 za maj, złożoną w urzędzie skarbowym 19 czerwca 2019 r.?

A. Do 30 czerwca 2020 r.
B. Do 31 grudnia 2024 r.
C. Do 31 grudnia 2019 r.
D. Do 30 czerwca 2024 r.
Odpowiedź "Do 31 grudnia 2024 r." jest poprawna, ponieważ, zgodnie z przepisami prawa dotyczącego przechowywania dokumentacji podatkowej, podatnicy mają obowiązek przechowywać dokumenty związane z rozliczeniami VAT przez pięć lat od końca roku kalendarzowego, w którym złożono deklarację. W przypadku deklaracji VAT-7 złożonej 19 czerwca 2019 r. okres przechowywania zaczyna się od 31 grudnia 2019 r., co oznacza, że dokument ten należy przechowywać do 31 grudnia 2024 r. Takie podejście ma na celu zapewnienie transparentności i możliwości kontroli ze strony organów skarbowych. Przykładowo, w razie kontroli podatkowej, urząd skarbowy ma prawo żądać okazania deklaracji, a jej brak może prowadzić do negatywnych konsekwencji, w tym kar finansowych. Właściwe archiwizowanie dokumentów to nie tylko obowiązek, ale i najlepsza praktyka biznesowa, która sprzyja zarządzaniu ryzykiem związanym z potencjalnymi nieprawidłowościami w rozliczeniach podatkowych.

Pytanie 36

Kwotę podatku dochodowego od osób fizycznych należy obniżyć o opłaconą składkę na ubezpieczenie zdrowotne w wysokości

A. 7,75% podstawy na ubezpieczenie zdrowotne
B. 1,25% podstawy na ubezpieczenie zdrowotne
C. 9,00% podstawy na ubezpieczenie zdrowotne
D. 9,76% podstawy na ubezpieczenie zdrowotne
Wszystkie pozostałe odpowiedzi prezentują nieprawidłowe wartości procentowe, co prowadzi do nieścisłości w obliczeniach podatkowych. Stawka 1,25% na ubezpieczenie zdrowotne odnosi się do innego kontekstu, głównie związanego z ulgami podatkowymi, a nie bezpośrednio do odliczeń od podatku dochodowego. Z kolei 9,00% oraz 9,76% to wartości, które mogą kojarzyć się z całkowitym obciążeniem składką zdrowotną, jednak tylko część z nich, czyli 7,75%, jest odliczana od podatku dochodowego. Często pojawia się mylne przekonanie, że wszystkie składki zdrowotne podlegają odliczeniu w tej samej wysokości, co prowadzi do błędnych kalkulacji i oszacowań zobowiązań podatkowych. Warto pamiętać, że składki na ubezpieczenie zdrowotne są regulowane przez prawo i ich wartości są ustalane na podstawie przepisów, które mogą ulegać zmianom, dlatego istotne jest, aby na bieżąco śledzić aktualności w tym zakresie. Nieprawidłowe interpretacje przepisów mogą skutkować błędnymi obliczeniami oraz konsekwencjami finansowymi, dlatego kluczowe jest posiadanie rzetelnej wiedzy na temat aktualnych wartości stawki oraz zasadności ich stosowania w praktyce podatkowej.

Pytanie 37

Dokumenty dotyczące podatku dochodowego od osób fizycznych za rok 2018, którego termin opłaty minął 30 kwietnia 2019 roku, według przepisów Ordynacji podatkowej powinny być przechowywane do końca roku

A. 2024
B. 2021
C. 2020
D. 2023
Odpowiedź 2024 jest trafna, bo przepisy mówią, że dokumenty związane z podatkiem dochodowym od osób fizycznych trzeba trzymać przez pięć lat od końca roku, w którym minął termin płatności. Dla roku 2018, to znaczy, że płatność była do 30 kwietnia 2019, więc musisz je mieć do 31 grudnia 2024. Ważne to, bo w razie kontroli skarbowej dobrze jest mieć wszystkie papiery na oku. Przykładowo, jak dostaniesz wezwanie do wyjaśnień od urzędów, to mieć dokumenty z przeszłości ułatwia sprawę i pozwala szybciej odpowiedzieć. Generalnie, trzymanie porządku w dokumentach to dobry sposób na zarządzanie swoimi finansami i całym biznesem.

Pytanie 38

Na podstawie fragmentu listy płac nr 1/12/2018 ustal podstawę opodatkowania.

Imienna lista płac nr 1/12/2018 (fragment)
Nazwisko i imię pracownika: Szczęsny Marian
Wynagrodzenie brutto3 500,00 zł
Składki na ubezpieczenia społeczne pracownika479,85 zł
Podstawa wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne3 020,15 zł
Składka na ubezpieczenie zdrowotne pobrana271,81 zł
Składka na ubezpieczenie zdrowotne odliczana234,06 zł
Miesięczne koszty uzyskania przychodów111,25 zł
Podstawa opodatkowania...........
A. 3 500,00 zł
B. 2 908,90 zł
C. 3 020,15 zł
D. 2 909,00 zł
Ustalanie podstawy opodatkowania wymaga znajomości kilku zasad i przepisów, które regulują obliczanie wynagrodzeń oraz składek. W przypadku zaznaczonych odpowiedzi, wiele z nich może wydawać się na pierwszy rzut oka podobnych do prawidłowej wartości, a tymczasem są one błędne, bo nie uwzględniają składek na ubezpieczenia społeczne i kosztów uzyskania przychodu. Osoby, które wybrały inne odpowiedzi, mogły zapomnieć o wszystkich odliczeniach, co prowadzi do za dużej podstawy opodatkowania. Często ludzie nie odliczają składki na ubezpieczenie zdrowotne, która zmniejsza dochód o 9% wynagrodzenia brutto, albo myślą, że można pominąć koszty uzyskania przychodów. Dodatkowo, niektórzy mogą myśleć, że wynagrodzenie brutto to to samo co podstawa opodatkowania, co jest mylnym podejściem. W praktyce, żeby dobrze ustalić podstawę opodatkowania, trzeba przeprowadzić dokładne obliczenia z uwzględnieniem wszystkich składek i kosztów. Błędy w obliczeniach mogą powodować problemy z urzędami skarbowymi i złe wyliczenia podatku dochodowego, dlatego warto podejść do tematu z dużą precyzją.

Pytanie 39

Wskaż zestaw, który zawiera tylko podatki pośrednie.

− podatek leśny

− podatek od towarów i usług

− podatek od nieruchomości

− podatek od czynności cywilnoprawnych

A.B.

− podatek akcyzowy

− podatek od towarów i usług

− podatek od gier

− podatek od spadków i darowizn

C.D.
A. D.
B. B.
C. C.
D. A.
Odpowiedź C jest poprawna, ponieważ zawiera wyłącznie podatki pośrednie, do których należy m.in. podatek VAT oraz podatek akcyzowy. Podatki pośrednie są pobierane w momencie zakupu towarów i usług, co oznacza, że ich koszt jest wliczany w cenę finalną. Na przykład, gdy kupujesz produkt w sklepie, cena, którą płacisz, obejmuje już VAT, który jest następnie przekazywany do urzędów skarbowych przez sprzedawcę. Takie podatki są kluczowe w systemach gospodarczych, ponieważ stanowią istotną część dochodów budżetowych państwa. Zrozumienie różnicy między podatkami pośrednimi a bezpośrednimi, jak np. podatek dochodowy, jest niezwykle istotne w kontekście analizy polityki fiskalnej oraz planowania finansów osobistych. W praktyce, znajomość zasad opodatkowania i typów podatków pozwala na lepsze zarządzanie wydatkami oraz planowanie strategii podatkowych w firmach.

Pytanie 40

W listopadzie 2021 roku pracownik otrzymywał następujące składniki wynagrodzenia:
– płaca zasadnicza w wysokości 6 000,00 zł,
– zasiłek chorobowy wynoszący 750,00 zł,
Wyznacz kwotę składki na Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych.

A. 60,00 zł
B. 6,00 zł
C. 67,50 zł
D. 6,75 zł
Obliczając składkę na Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych (FGŚP), pamiętaj, że bierzemy pod uwagę tylko wynagrodzenie zasadnicze. Zasiłek chorobowy nie wchodzi w rachubę. W 2021 roku stawka składki wynosiła 0,10% od podstawy, więc przy pensji zasadniczej 6000,00 zł, składka to 6000,00 zł razy 0,10%, czyli 6,00 zł. Wiedza o tym, jak to obliczać, jest ważna dla pracodawców, bo pozwala na terminowe płacenie składek. To z kolei daje pracownikom pewność, że w razie czego będą zabezpieczeni, gdyby pracodawca miał jakieś kłopoty finansowe. No i nie zapominajmy, że przestrzeganie tych przepisów to nie tylko dobra wola, ale i obowiązek wynikający z prawa pracy, żeby chronić prawa pracowników.