Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik pojazdów samochodowych
  • Kwalifikacja: MOT.06 - Organizacja i prowadzenie procesu obsługi pojazdów samochodowych
  • Data rozpoczęcia: 19 grudnia 2025 19:18
  • Data zakończenia: 19 grudnia 2025 19:26

Egzamin niezdany

Wynik: 18/40 punktów (45,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Udostępnij swój wynik
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Jakimi narzędziami dokonuje się weryfikacji działania czujnika indukcyjnego i hallotronowego?

A. oscyloskopu
B. aerometru
C. refraktometru
D. pirometru
Wybór metod pomiarowych w kontroli czujników indukcyjnych i hallotronowych powinien opierać się na ich specyfice działania. Refraktometr, który służy do pomiaru współczynnika załamania światła, nie ma zastosowania w kontekście detekcji ruchu ani analizy sygnałów elektrycznych. Podobnie, pirometr, urządzenie do pomiaru temperatury na podstawie promieniowania cieplnego, również nie jest związany z kontrolą czujników, które operują na zasadzie detekcji pola elektromagnetycznego. Aerometr, z kolei, służy do określania gęstości cieczy, co również nie odnosi się do funkcji czujników indukcyjnych i hallotronowych. Te nieprawidłowe wybory mogą wynikać z mylnych przekonań o wszechstronności niektórych urządzeń pomiarowych. W rzeczywistości, efektywna diagnostyka tych czujników wymaga specjalistycznych narzędzi, takich jak oscyloskop, który potrafi uchwycić zmiany w sygnale elektrycznym, co jest kluczowe dla zrozumienia ich działania. W praktyce, nieodpowiednie podejście do wyboru narzędzi pomiarowych może prowadzić do błędnych wniosków, a tym samym do niewłaściwych decyzji w zakresie konserwacji oraz eksploatacji urządzeń automatyki, co w efekcie wpływa na ich efektywność i niezawodność.

Pytanie 2

Który z poniższych programów komputerowych jest przeznaczony do opracowywania kosztorysu naprawy po wypadku?

A. Warsztat
B. Autodata
C. Eurotax
D. AutoCAD
Eurotax to specjalistyczne oprogramowanie, które jest powszechnie stosowane w branży motoryzacyjnej do sporządzania kosztorysów napraw powypadkowych. Jego podstawową funkcją jest dostarczanie szczegółowych danych dotyczących kosztów części oraz robocizny, co umożliwia precyzyjne wycenienie napraw. W praktyce, warsztaty samochodowe wykorzystują Eurotax, aby uzyskać aktualne informacje o wartościach rynkowych części zamiennych, co jest kluczowe w procesie ustalania kosztów napraw. Oprogramowanie to integruje również informacje o zaleceniach producentów pojazdów oraz standardach branżowych, co czyni je niezastąpionym narzędziem dla rzeczoznawców oraz serwisów zajmujących się likwidacją szkód. Przykładowo, gdy pojazd ulegnie wypadkowi, rzeczoznawca korzystając z Eurotax może szybko i efektywnie oszacować koszty naprawy, uwzględniając współczesne ceny części oraz stawki robocizny, co przyspiesza proces likwidacji szkody i poprawia jakość obsługi klienta.

Pytanie 3

Do przeprowadzenia naprawy uszkodzonego oświetlenia wskaźników licznika nie może być użyte stanowisko

A. z podnośnikiem najazdowym
B. wyposażone w kanał
C. z ramą prostowniczą
D. wyposażone w podnośnik dwukolumnowy
Stanowiska z podnośnikiem najazdowym, wyposażone w kanał oraz podnośnik dwukolumnowy, mogą wydawać się na pierwszy rzut oka odpowiednie do naprawy podświetlenia kontrolek zestawu wskaźników licznika. Jednakże, każde z tych rozwiązań ma swoje ograniczenia, które powinny być brane pod uwagę podczas planowania naprawy. Podnośnik najazdowy, chociaż ułatwia dostęp do dolnych części pojazdu, nie oferuje dostatecznej stabilności przy pracy w górnych rejonach pojazdu, co może prowadzić do trudności w dostępie do elementów zestawu wskaźników. Z kolei kanał, mimo że zapewnia dostęp, może nie być wystarczająco wysoki, co ogranicza możliwości manewrowania w górnych strefach. Ponadto, wykorzystanie podnośnika dwukolumnowego, mimo że jest powszechnym rozwiązaniem, również może nie zapewnić wymaganego dostępu do wnętrza wskaźników bez odpowiednich narzędzi, co z kolei wydłuża czas naprawy. W praktyce, przy naprawach elektronicznych, takich jak wymiana podświetlenia, kluczowe jest, aby stanowisko umożliwiało nie tylko stabilizację pojazdu, ale także precyzyjny dostęp do komponentów elektronicznych, co sprawia, że ramy prostownicze są mniej praktyczne. Kluczowym błędem myślowym jest założenie, że każde stanowisko, które oferuje dostęp do pojazdu, będzie wystarczające do każdej naprawy, co jest mylne i może prowadzić do nieefektywności oraz zwiększonego ryzyka uszkodzeń.

Pytanie 4

Do zasadniczych zadań w obszarze gospodarki magazynowej części zamiennych nie należy

A. pakowanie materiałów i komponentów
B. utrzymywanie zapasów części na określonym poziomie
C. kompletowanie zestawów
D. analiza kosztów funkcjonowania magazynu
Gospodarka magazynowa części zamiennych obejmuje szereg kluczowych zadań, które są niezbędne dla efektywnego zarządzania zapasami i zapewnienia ciągłości dostaw. Konfekcjonowanie materiałów i części polega na przygotowywaniu i pakowaniu produktów w sposób, który umożliwia ich szybkie wykorzystanie lub sprzedaż. To zadanie ma kluczowe znaczenie dla wydajności operacyjnej, ponieważ odpowiednie przygotowanie materiałów wpływa na czas realizacji zamówień oraz jakość dostarczanych produktów. Utrzymanie zapasów na określonym poziomie jest kolejnym fundamentalnym zadaniem, które ma na celu zminimalizowanie ryzyka wystąpienia braków towarowych oraz nadmiernych zapasów, co może prowadzić do nieefektywności kosztowej. Praktyczne zastosowanie tej zasady wymaga znajomości metod prognozowania popytu oraz optymalizacji poziomu zapasów, co jest uznawane za standard w branży. Kompletowanie zestawów, z kolei, umożliwia skompletowanie niezbędnych części w jednym zestawie, co przyspiesza proces dostawy i polepsza satysfakcję klientów. Pomimo że analiza kosztów działalności magazynu jest istotna dla oceny efektywności finansowej operacji, nie jest kluczowym zadaniem w kontekście bezpośredniego zarządzania zapasami. Często popełnianym błędem jest mylenie kosztów z operacyjnym działaniem magazynu, co prowadzi do niewłaściwego zrozumienia ról poszczególnych zadań w procesie zarządzania. Zrozumienie, które działania są kluczowe dla funkcjonowania magazynu, a które mają charakter pomocniczy, jest niezbędne do skutecznego zarządzania procesami magazynowymi.

Pytanie 5

Mechanicy potrzebują 2,5 godziny na jeden przegląd. Ile minimalnie stanowisk musi być w serwisie, aby wykonać przynajmniej 12 przeglądów w czasie ośmiogodzinnej zmiany?

A. 6
B. 5
C. 4
D. 3
Aby obliczyć minimalną liczbę stanowisk w serwisie, należy uwzględnić czas trwania jednego przeglądu oraz łączną liczbę przeglądów, które muszą być wykonane w danym czasie. Mechanicy wykonują jeden przegląd w czasie 2,5 godziny, co oznacza, że w ciągu ośmiogodzinnej zmiany każdy mechanik jest w stanie wykonać 3 przeglądy (8 godzin / 2,5 godziny = 3,2 przeglądu, zaokrąglając w dół do 3). Aby zrealizować co najmniej 12 przeglądów, potrzebujemy określić liczbę mechaników, czyli ilość stanowisk. Dzieląc wymaganą liczbę przeglądów (12) przez liczbę przeglądów, które może wykonać jeden mechanik w zmianie (3), otrzymujemy 4. Dlatego minimalna liczba stanowisk w serwisie powinna wynosić 4. W praktyce, aby zachować elastyczność i możliwość obsługi większej liczby klientów, zazwyczaj zaleca się posiadanie dodatkowego mechanika, co podnosi standardy obsługi oraz zmniejsza ryzyko przestojów w pracy serwisu.

Pytanie 6

Pomiar emisji spalin dymomierzem absorpcyjnym przeprowadza się w pojeździe z silnikiem oznaczonym jako

A. DTI
B. SPI
C. MPI
D. FSI
Wybór opcji MPI, FSI czy SPI jest błędny z kilku powodów. MPI, czyli Multi-Point Injection, odnosi się do silników benzynowych, w których paliwo jest wtryskiwane do kolektora ssącego, co nie jest typowe dla silników Diesla, które wymagają innego podejścia do pomiaru spalin. FSI, znane jako Fuel Stratified Injection, również dotyczy silników benzynowych, gdzie paliwo jest wtryskiwane w różnych proporcjach w zależności od warunków pracy silnika, co nie jest adekwatne do testów dymności charakterystycznych dla silników Diesla. SPI, z kolei, oznacza Sequential Port Injection, co również odnosi się do silników benzynowych i jest niezgodne z tematem pytania, które dotyczy technologii pomiarowej dla silników Diesla. Te silniki, ze względu na sposób spalania i specyfikę emisji, nie mogą być poprawnie oceniane dymomierzami absorpcyjnymi, które są specjalnie zaprojektowane dla silników DTI. Wybór niewłaściwych oznaczeń silników prowadzi do mylnych wniosków dotyczących metod pomiaru i ich zastosowania, co jest kluczowe w kontekście norm emisji i ochrony środowiska. Przed przystąpieniem do pomiarów warto zapoznać się z różnymi typami silników oraz ich specyfiką, aby dobrać odpowiednie metody pomiarowe zgodne z wymaganiami branżowymi.

Pytanie 7

Pokazany na rysunku przyrząd kontrolny bada jakość płynu hamulcowego poprzez pomiar jego

Ilustracja do pytania
A. lepkości.
B. gęstości.
C. temperatury wrzenia.
D. temperatury krzepnięcia.
Wybór odpowiedzi dotyczącej pomiaru temperatury krzepnięcia, lepkości lub gęstości płynu hamulcowego wskazuje na nieporozumienie w kwestii podstawowych właściwości fizycznych tego substancji. Temperatura krzepnięcia nie jest kluczowym parametrem w kontekście użytkowania płynu hamulcowego, który powinien zachować płynność w szerokim zakresie temperatur. Lepkość płynu hamulcowego, chociaż istotna, nie ma bezpośredniego wpływu na jego zdolność do pracy w ekstremalnych warunkach, takich jak intensywne hamowanie, ponieważ na pierwszym miejscu stoi temperatura wrzenia. Gęstość natomiast jest parametrem, który może być pomocny w ocenie zanieczyszczeń, ale nie jest bezpośrednio związana z bezpieczeństwem hamowania. Użytkownicy często mylą te właściwości, koncentrując się na danych laboratoryjnych, a nie na praktycznych aspektach działania płynów hamulcowych w rzeczywistych sytuacjach drogowych. Zrozumienie, że odpowiedni dobór płynu hamulcowego oraz regularne monitorowanie jego właściwości, w tym temperatury wrzenia, jest kluczowe dla zapewnienia skuteczności układu hamulcowego, jest niezbędne dla każdego kierowcy. Dobre praktyki w branży motoryzacyjnej podkreślają znaczenie regularnej kontroli i wymiany płynu hamulcowego, co może zapobiec niebezpiecznym sytuacjom na drodze.

Pytanie 8

Częścią wyposażenia pojazdu, która nie podlega naprawie, jest

A. wał korbowy
B. kompresor układu klimatyzacji
C. pirotechniczny napinacz pasów
D. przekładnia kierownicza
Pirotechniczny napinacz pasów jest elementem wyposażenia pojazdu, który nie podlega regeneracji z powodu swojej konstrukcji i funkcji. Działa na zasadzie wykorzystania materiału pirotechnicznego, który w momencie kolizji uruchamia mechanizm napinający pasy bezpieczeństwa, zapewniając lepszą ochronę pasażerów. Po uruchomieniu napinacza jego elementy nie mogą być ponownie użyte, co oznacza, że po każdej aktywacji konieczna jest wymiana całego urządzenia. Z punktu widzenia bezpieczeństwa i standardów branżowych, takich jak normy ISO oraz regulacje dotyczące systemów pasów bezpieczeństwa, istotne jest, aby pirotechniczne napinacze były wymieniane po każdym użyciu. Nieprzestrzeganie tych standardów może prowadzić do poważnych konsekwencji w przypadku wypadku, ponieważ nieaktywny napinacz nie zapewni odpowiedniego zabezpieczenia. Dlatego użytkownicy powinni być świadomi, że pirotechniczne napinacze pasów wymagają regularnych przeglądów oraz wymiany w przypadku ich uruchomienia.

Pytanie 9

Aby skutecznie przeprowadzić pomiar ciśnienia sprężania na rozgrzanym silniku, stan techniczny akumulatora oraz rozrusznika powinien zapewnić prędkość obrotową wału wynoszącą co najmniej

A. 100-110 obr/min
B. 50-70 obr/min
C. 20-40 obr/min
D. 80-90 obr/min
Pomiar ciśnienia sprężania w silniku wymaga zachowania odpowiednich warunków, a prędkość obrotowa wału ma kluczowe znaczenie. Odpowiedzi sugerujące niższe prędkości obrotowe, takie jak 50-70 obr/min, 20-40 obr/min czy 80-90 obr/min, mogą prowadzić do istotnych błędów pomiarowych. Przy prędkościach w zakresie 50-70 obr/min silnik nie osiągnie wystarczającej dynamiki, co może skutkować niekompletnym sprężaniem mieszanki paliwowo-powietrznej. Z kolei obroty w przedziale 20-40 obr/min są zbyt niskie, aby otworzyć zawory w odpowiedni sposób, co jeszcze bardziej zafałszuje pomiar. Ważne jest, aby pamiętać, że w przypadku silników spalinowych, dla prawidłowego pomiaru, ciśnienie powinno być uzyskiwane w warunkach, które symulują rzeczywiste działanie silnika. Z tego względu, niższe wartości obrotów mogą spowodować, że pomiary będą niewiarygodne, a w konsekwencji prowadzić do błędnych diagnoz. Doświadczeni mechanicy i technicy często podkreślają znaczenie stosowania się do ustalonych procedur oraz standardów branżowych, co ma na celu nie tylko uzyskanie poprawnych wyników, ale także bezpieczeństwo podczas przeprowadzania testów. Użycie niewłaściwych prędkości obrotowych może wprowadzić nie tylko błędy pomiarowe, ale również niepotrzebne ryzyko uszkodzenia silnika lub jego elementów.

Pytanie 10

Koszt usługi polegającej na wymianie osłony zewnętrznego przegubu napędowego, jeżeli normatywny czas wymiany to 0,8 rbh, wynosi

Cennik
Osłona przegubu zewnętrznego28,00 zł/szt.
Osłona przegubu wewnętrznego42,00 zł/szt.
Opaska zewnętrzna osłony przegubu3,00 zł/szt.
Opaska wewnętrzna osłony przegubu2,50 zł/szt.
Smar do przegubów 200ml10,00 zł/szt.
Robocizna90,00 zł/rbh
A. 175,50 zł
B. 129,50 zł
C. 157,50 zł
D. 115,50 zł
W przypadku prób obliczenia kosztu usługi wymiany osłony zewnętrznego przegubu napędowego, pojawia się kilka typowych błędów, które mogą prowadzić do fałszywych wniosków. Nieprawidłowe odpowiedzi często wynikają z braku uwzględnienia wszystkich składowych kosztów, co jest kluczowe w tym procesie. Niektórzy mogą skupiać się jedynie na kosztach robocizny bez zrozumienia, że podstawowym elementem jest także koszt zamiennej części, czyli osłony. Niezrozumienie wpływu dodatkowych kosztów, takich jak opaski i smar, również może prowadzić do błędnych oszacowań. W przypadku niektórych odpowiedzi, takich jak 129,50 zł, 157,50 zł czy 175,50 zł, wydaje się, że osoby udzielające tych odpowiedzi mogły przyjąć zbyt wysokie wartości dla kosztów robocizny lub zamiennej części. Standardowe praktyki w branży nakazują szczegółowe przeliczenia w oparciu o normatywne czasy pracy, a także rynkowe ceny części zamiennych. Niezrozumienie tych zasad prowadzi do powszechnego problemu, jakim jest nieprecyzyjne określenie kosztów, co z kolei może negatywnie wpłynąć na finanse warsztatu oraz zaufanie klientów. Dlatego tak istotne jest, aby w procesie kalkulacji uwzględniać wszystkie elementy i stosować się do ustalonych standardów, co pozwoli uniknąć nieporozumień i zapewni klarowność w wycenach usług.

Pytanie 11

W tabeli przedstawiono czynności przeglądu technicznego samochodu. W zamówieniu magazynowym należy zapisać następujące części i materiały eksploatacyjne niezbędne do wykonania przeglądu:

Sprawdzić stan i naprężenie paska napędowego urządzeń pomocniczych.
Tylne hamulce tarczowych – czyszczenie.
Przednie hamulce tarczowe – wymiana klocków i tarcz.
Opony - sprawdzenie głębokości bieżnika.
Opony - sprawdzenie ciśnienia, w razie potrzeby regulacja.
Silnik -wymiana oleju i filtra oleju.
Filtr przeciwpyłowy – wymiana.
System oświetlenia i klakson (w tym lampki wewnątrz i na tablicy rozdzielczej) – sprawdzenie działania.
A. tarcze hamulcowe przednie; klocki hamulcowe przednie, olej silnikowy, filtr oleju.
B. klocki hamulcowe przednie, olej silnikowy, filtr przeciwpyłowy.
C. tarcze hamulcowe przednie; klocki hamulcowe przednie, olej silnikowy, filtr oleju, filtr przeciwpyłowy.
D. opony przednie; klocki hamulcowe przednie, olej silnikowy, filtr oleju.
Wybór niepoprawnej odpowiedzi może wynikać z kilku nieporozumień dotyczących wymagań przeglądu technicznego samochodu. Często zdarza się, że pomijane są kluczowe elementy, które są niezbędne do zapewnienia pełnej funkcjonalności pojazdu. Na przykład, w przypadku odpowiedzi, która zawiera tylko klocki hamulcowe i olej silnikowy, brakuje istotnych komponentów, takich jak tarcze hamulcowe, które są kluczowe dla skuteczności układu hamulcowego. Użytkownicy mogą również mylnie sądzić, że wystarczy tylko wymiana oleju oraz filtrów, aby pojazd był w pełni sprawny, co jest niedopuszczalne w kontekście kompleksowego przeglądu. Niezrozumienie roli filtra przeciwpyłowego może prowadzić do niedostatecznego dbania o komfort jazdy oraz zdrowie pasażerów. Właściwa konserwacja pojazdu powinna obejmować wszystkie aspekty jego działania, a nieuwzględnienie tych szczegółów może prowadzić do niebezpiecznych sytuacji na drodze. Ważne jest, aby przy planowaniu przeglądu technicznego brać pod uwagę wszystkie wymagane elementy, zgodnie z zaleceniami producentów oraz branżowymi standardami, co pozwala na minimalizację ryzyka wystąpienia awarii oraz zwiększa bezpieczeństwo użytkowników drogi.

Pytanie 12

Kontrola działania sprzęgła ciernego nie obejmuje weryfikacji

A. hałasu podczas pracy
B. łatwości zmiany biegów
C. odczytu kodów błędów
D. poślizgu
Poślizg sprzęgła to ważny czynnik, który decyduje o tym, jak dobrze moment obrotowy jest przenoszony z silnika na skrzynię biegów. Jak jest za duży, to sprzęgło może nie przenosić tego momentu tak jak powinno i w efekcie mamy mniejszą moc i większe spalanie. Jeżeli sprzęgło jest hałaśliwe, to może to oznaczać problemy z jego komponentami, jak łożyska czy materiał cierny, które trzeba dokładnie sprawdzić. Tak naprawdę, łatwość w zmienianiu biegów wiąże się z komfortem jazdy, a kłopoty w tej sprawie mogą sugerować, że sprzęgło nie działa tak, jak należy, więc trzeba coś z tym zrobić. Często ludzie mylą diagnozowanie problemów sprzęgła z analizowaniem kodów błędów, co nie jest dobrym podejściem. Kody błędów dotyczą problemów elektronicznych w aucie, a nie bezpośrednio fizycznych usterek sprzęgła. Kiedy diagnostyka skupia się tylko na tych kodach, to łatwo przeoczyć problemy mechaniczne sprzęgła, które mogą być źródłem kłopotów z napędem. Dlatego ważne jest, żeby w ocenie stanu sprzęgła zwracać uwagę na jego rzeczywiste parametry, zamiast polegać wyłącznie na odczycie kodów błędów, bo to może być mylące.

Pytanie 13

Jaką kwotę netto uiści klient serwisu za wymianę oleju silnikowego z filtrem, jeżeli czas wymiany wyniósł 45 minut, koszt zakupu oleju oraz filtra to 240,00 zł netto, a stawka za roboczogodzinę wynosi 100,00 zł netto?

A. 315,00 zł
B. 285,00 zł
C. 321,00 zł
D. 376,20 zł
Gdy patrzy się na różne odpowiedzi, to można zauważyć, że niektóre z nich mają błędne założenia dotyczące kosztów wymiany oleju. Na przykład, jeśli ktoś wybrał 376,20 zł, to mógł źle zsumować koszty, nie biorąc pod uwagę czasu pracy. Może to być całkowita kwota, która obejmowała inne usługi, a to nie jest zgodne z zasadami wyceny danej usługi. 321,00 zł też może sugerować jakieś błędy w obliczeniach, bo nie uwzględniono pełnej stawki robocizny. Wybór 285,00 zł wynikał pewnie z przekonania, że olej i filtr kosztują więcej, chociaż w rzeczywistości to 240 zł. Kluczowym problemem jest słabe zrozumienie zasad kalkulacji oraz nieodpowiednie przeliczenie czasu pracy. W usługach warsztatowych ważne jest, żeby dobrze wyceniać, bo to pomaga uniknąć nieporozumień i lepiej zarządzać kosztami.

Pytanie 14

Nieregularne stuknięcia nasilańce przy wzroście prędkości obrotowej, słyszalne w okolicach cylindra, które mogą zniknąć po opóźnieniu zapłonu, mogą wskazywać

A. na zbyt duże luzy w układzie tłok-sworzeń tłokowy
B. na pęknięty pierścień tłoka
C. na uszkodzone gniazdo zaworowe
D. na spalanie stukowe w cylindrze
Odpowiedzi sugerujące nadmierne luce w układzie tłok-sworzeń tłokowy, uszkodzone gniazdo zaworowe lub pęknięty pierścień tłoka są błędne, ponieważ ich objawy różnią się diametralnie od symptomów spalania stukowego. Nadmierne luz w układzie tłok-sworzeń tłokowy może prowadzić do wibracji i hałasów, ale nie wywołuje typowych nieregularnych uderzeń związanych ze spalaniem. Z kolei uszkodzone gniazdo zaworowe, chociaż może powodować nieprawidłowe działanie silnika, objawia się innymi problemami, takimi jak spadek mocy, a niekoniecznie charakterystycznymi dla spalania stukowego dźwiękami. Pęknięty pierścień tłoka skutkuje utratą ciśnienia kompresji, co prowadzi do zmniejszenia osiągów silnika i zwiększonego zużycia oleju, a nie do nieregularnych uderzeń. Takie myślenie może prowadzić do błędnych diagnoz w warsztatach, co z kolei skutkuje nieefektywnym leczeniem problemu i zwiększonymi kosztami napraw. Kluczowe jest zrozumienie, że każdy z wymienionych problemów wymaga innego podejścia diagnostycznego i serwisowego, co powinno być oparte na szczegółowej analizie objawów oraz weryfikacji sytuacji w silniku.

Pytanie 15

Przekazując swój pojazd do stacji demontażu, właściciel nie ma obowiązku przedstawienia

A. tablic rejestracyjnych
B. dowodu rejestracyjnego
C. zaświadczenia o demontażu pojazdu
D. dowodu osobistego
Odpowiedź, że właściciel pojazdu nie jest obowiązany okazać zaświadczenia o demontażu pojazdu, jest poprawna, ponieważ zgodnie z przepisami prawa, stacja demontażu pojazdów nie wymaga tego dokumentu przy przyjęciu pojazdu do demontażu. Zamiast tego, najważniejsze jest przedstawienie dowodu rejestracyjnego, który potwierdza, że pojazd jest zarejestrowany na danego właściciela oraz tablic rejestracyjnych, które są niezbędne do rejestracji pojazdu w systemie. W praktyce, gdy właściciel oddaje pojazd do demontażu, stacja powinna oni potwierdzić przyjęcie pojazdu w formie protokołu, który może być użyty w przyszłości do celów urzędowych. Dzięki temu, właściciel ma pewność, że jego obowiązki związane z posiadaniem pojazdu są spełnione, a stacja demontażu przestrzega wymogów prawnych. Warto zwrócić uwagę, że to zaświadczenie o demontażu pojazdu jest dokumentem, który jest wydawany po faktycznym dokonaniu demontażu, a nie przed jego rozpoczęciem. Dlatego nie jest wymagane w momencie oddania pojazdu.

Pytanie 16

Nowoczesne warsztaty zajmujące się lakiernictwem samochodowym powinny stosować do konserwacji lakierów

A. renowacyjnych
B. nitro
C. akrylowych
D. wodnych
Wybór lakierów renowacyjnych, nitro czy akrylowych w kontekście nowoczesnych lakierni samochodowych może prowadzić do szeregu problemów, które są związane zarówno z jakością wykończenia, jak i wpływem na zdrowie i środowisko. Lakiery renowacyjne często mają wyższą zawartość LZO, co oznacza większe ryzyko dla zdrowia pracowników oraz konieczność stosowania bardziej skomplikowanych systemów wentylacji. Ponadto, lakiery te mogą nie zapewniać odpowiedniego poziomu trwałości czy odporności na czynniki atmosferyczne w porównaniu do nowoczesnych lakierów wodnych, co może skutkować częstszymi naprawami i wyższymi kosztami eksploatacyjnymi. Lakiery nitro, chociaż kiedyś popularne, są obecnie coraz rzadziej używane, ponieważ ich aplikacja wiąże się z dużym ryzykiem pożarowym oraz negatywnym oddziaływaniem na zdrowie. W stosunku do lakierów akrylowych, które są bardziej trwałe niż lakiery nitro, również odznaczają się wyższą szkodliwością, a ich stosowanie często wiąże się z koniecznością posiadania odpowiednich środków ochrony osobistej. Z tego powodu, wybór lakierów wodnych staje się nie tylko kwestią ekologiczną, ale i ekonomiczną w kontekście długofalowych kosztów napraw oraz bezpieczeństwa w miejscu pracy.

Pytanie 17

Oprogramowanie wspierające diagnostykę, serwis oraz naprawę samochodów wykorzystywane w warsztatach to

A. Firma 2000
B. Audatex
C. AutoData
D. SkyLogic
AutoData to naprawdę fajny program, który bardzo pomaga w diagnostyce i naprawach aut. W warsztatach jest chyba najczęściej używany. Dzięki niemu można łatwo znaleźć szczegółowe dane techniczne czy schematy elektryczne. To mega ułatwia zidentyfikowanie problemów w pojazdach, co przyspiesza całą diagnostykę. Na przykład, można za jego pomocą generować raporty o stanie technicznym aut, a to jest super ważne przy przeglądach. Program jest zgodny z aktualnymi standardami, co daje pewność, że usługi będą na wysokim poziomie i dane będą dokładne. A co ważne, AutoData regularnie aktualizuje swoje bazy, więc mamy dostęp do najnowszych informacji o autach i ich technologiach. W branży motoryzacyjnej to naprawdę kluczowe, bo wszystko się szybko zmienia.

Pytanie 18

Przyczyną zatarcia łożysk turbosprężarki może być

A. użycie paliwa o gorszej jakości
B. nadmierne obroty sprężarki
C. niewystarczający poziom płynu chłodzącego
D. wybór niewłaściwego oleju silnikowego
Zastosowanie nieodpowiedniego oleju silnikowego może prowadzić do zatarcia się łożysk turbosprężarki z kilku kluczowych powodów. Olej silnikowy pełni fundamentalną rolę w smarowaniu, chłodzeniu i ochronie komponentów silnika. W przypadku turbosprężarki, szczególnie istotne jest, aby olej charakteryzował się odpowiednimi właściwościami, takimi jak lepkość, temperatura, stabilność oksydacyjna oraz odporność na wysokie temperatury. Wybór oleju o niewłaściwej lepkości może skutkować niewystarczającym smarowaniem, co z kolei prowadzi do nadmiernego tarcia między ruchomymi częściami łożysk. W praktyce, oleje syntetyczne często oferują lepszą wydajność w ekstremalnych warunkach pracy, takich jak te, które występują w turbosprężarkach. Ponadto, oleje o niskiej jakości mogą zawierać zanieczyszczenia, które przyspieszają zużycie łożysk, co również może prowadzić do ich zatarcia. W związku z tym, stosowanie olejów zgodnych z zaleceniami producenta i spełniających standardy branżowe, takie jak API lub ACEA, jest kluczowe dla prawidłowego funkcjonowania turbosprężarki.

Pytanie 19

Na podstawie danych przedstawionych w tabeli maksymalny moment dokręcenia świec żarowych z gwintem M10 wynosi

Rozmiar gwintu świecyMaksymalny moment odkręcania świecy, który nie powoduje jej urwania [Nm]Dopuszczalny maksymalny moment dokręcania świecy [Nm]
M8208-15
M92210-20
M103512-18
M124515-25
A. 35 Nm
B. 20 Nm
C. 25 Nm
D. 18 Nm
Odpowiedź 18 Nm jest prawidłowa, ponieważ maksymalny moment dokręcenia świec żarowych z gwintem M10, według dostępnych standardów, wynosi 12-18 Nm. Wartość 18 Nm stanowi górną granicę tego zakresu, co oznacza, że jest to maksymalny moment, który można zastosować bez ryzyka uszkodzenia gwintu. W praktyce, podczas montażu świec żarowych, kluczowe jest, aby dostosować moment dokręcania zgodnie z zaleceniami producenta, co nie tylko zapewnia prawidłowe działanie silnika, ale również zapobiega awariom związanym z uszkodzeniem gwintu. W przypadku stosowania zbyt dużego momentu, może dojść do deformacji gwintu, co w konsekwencji prowadzi do trudności w demontażu świecy oraz potencjalnych uszkodzeń głowicy silnika. Warto również wspomnieć, że stosowanie momentu dokręcania w zalecanym zakresie jest zgodne z najlepszymi praktykami inżynieryjnymi i przyczynia się do długowieczności komponentów silnikowych.

Pytanie 20

Aby ustalić przyczyny zgrzytów podczas zmiany biegów, w pierwszej kolejności powinno się

A. sprawdzić i w razie potrzeby uzupełnić stan oleju w przekładni
B. wymienić mechanizm do zmiany biegów
C. zdemontować skrzynię biegów i dokonać analizy komponentów
D. zweryfikować, czy sprzęgło działa poprawnie
Sprawdzanie, czy sprzęgło rozłącza się prawidłowo, jest kluczowym krokiem w diagnostyce problemów z zgrzytami podczas zmiany biegów. Sprzęgło, jako podzespół przenoszący moment obrotowy z silnika na skrzynię biegów, odgrywa fundamentalną rolę w płynności zmiany biegów. Problemy ze sprzęgłem mogą prowadzić do zgrzytów, jeśli nie rozłącza się ono całkowicie lub jeśli występuje opóźnienie w jego działaniu. W praktyce, oznaki niesprawnego sprzęgła mogą obejmować trudności w włączaniu biegów, zgrzyty oraz niemożność płynnej jazdy. Warto również zwrócić uwagę na regularną konserwację układów sprzęgłowych, zgodnie z rekomendacjami producentów pojazdów. Przykładowo, należy kontrolować stan tarcz sprzęgłowych oraz linki, a w przypadku zastosowania sprzęgieł hydraulicznych, regularnie sprawdzać poziom i jakość płynu hydraulicznego. W trosce o bezpieczeństwo i niezawodność, diagnostykę sprzęgła należy traktować priorytetowo, wprowadzając odpowiednie procedury kontrolne podczas przeglądów okresowych.

Pytanie 21

Jakie szkolenie BHP pracownik powinien ukończyć przed rozpoczęciem pracy na określonym stanowisku?

A. Stanowiskowe
B. Okresowe
C. Sytuacyjne
D. Ogólne
Sytuacyjne, okresowe oraz ogólne szkolenia BHP nie są odpowiednie przed rozpoczęciem pracy na nowym stanowisku. Szkolenie ogólne, choć jest ważne, skupia się na podstawowych zasadach BHP, które są stosowane w różnych warunkach pracy, nie dostarczając pracownikowi wystarczającej wiedzy o specyfikach danego stanowiska. Na przykład, pracownik, który ukończył szkolenie ogólne, może nie być świadomy szczególnych zagrożeń związanych z obsługą konkretnego sprzętu, co może prowadzić do wypadków. Szkolenie okresowe z kolei jest zaplanowane z myślą o przypomnieniu pracownikom wiedzy o zasadach BHP w dłuższym okresie pracy, lecz nie zastępuje ono wprowadzenia do konkretnego stanowiska. Szkolenie sytuacyjne, choć ważne w kontekście reagowania na konkretne zdarzenia, nie jest odpowiednim narzędziem do wprowadzenia pracownika w zadania związane z nowym stanowiskiem. Warto również zauważyć, że brak wystarczającego przygotowania w zakresie specyfiki stanowiska pracy może prowadzić do niebezpiecznych sytuacji, które mogą zagrażać zdrowiu i życiu pracowników. W związku z tym, kluczowe jest, aby każdy nowy pracownik przeszedł odpowiednie szkolenie stanowiskowe, które pomoże mu zrozumieć wszystkie aspekty pracy w danym środowisku.

Pytanie 22

Kto posiada uprawnienia do przeprowadzania czynności diagnostycznych?

A. starosta
B. prezydent miasta
C. marszałek województwa
D. rady sołeckiej
Starosta, jako organ wykonawczy w powiecie, jest odpowiedzialny za wiele zadań związanych z administracją publiczną, w tym również za działania w zakresie diagnostyki. W kontekście czynności diagnostycznych, starosta ma uprawnienia do nadzorowania i koordynowania działań w obszarze ochrony zdrowia oraz sprawowania pieczy nad rozwojem lokalnych instytucji medycznych. Przykładowo, w sytuacji, gdy zachodzi potrzeba przeprowadzenia badań epidemiologicznych w powiecie, starosta ma prawo do zlecania i organizowania takich działań, co jest kluczowe dla zapewnienia bezpieczeństwa publicznego. Działania te są zgodne z ustawodawstwem krajowym oraz standardami światowymi, które podkreślają znaczenie lokalnych władz w zarządzaniu zdrowiem publicznym. Starosta współpracuje z innymi instytucjami, co potwierdza znaczenie jego roli w systemie ochrony zdrowia. Ponadto, starosta ma również obowiązek monitorowania jakości usług zdrowotnych, co wymaga przeprowadzania odpowiednich czynności diagnostycznych, takich jak analizy potrzeb zdrowotnych mieszkańców powiatu.

Pytanie 23

Zlecenie serwisowe dotyczące naprawy pojazdu powinno w pierwszej kolejności zawierać

A. opis uszkodzenia
B. poszerzenie zakresu naprawy
C. łączną kwotę do zapłaty
D. nazwy wymienionych części
Opis uszkodzenia stanowi kluczowy element zlecenia serwisowego naprawy pojazdu, ponieważ to właśnie ten element dostarcza serwisowi niezbędnych informacji do zdiagnozowania problemu. W praktyce, dokładny opis uszkodzenia pozwala mechanikom zrozumieć, co się wydarzyło oraz jakie czynności naprawcze mogą być wymagane. Na przykład, jeśli klient zgłasza, że samochód ma problemy z hamulcami, ważne jest, aby zlecenie zawierało szczegóły dotyczące objawów, takie jak hałas, drgania czy opóźniona reakcja. Takie informacje pozwalają na szybsze i bardziej precyzyjne określenie przyczyny usterek. Ponadto, standardy branżowe, takie jak ISO 9001, podkreślają znaczenie jasnej komunikacji w procesach serwisowych, co wpływa na jakość świadczonych usług oraz satysfakcję klientów. Praktyczne podejście do sporządzania zlecenia serwisowego powinno zawsze zaczynać się od opisu problemu, aby zapewnić efektywność i skuteczność naprawy, a także zminimalizować ryzyko wystąpienia nieporozumień między serwisem a klientem.

Pytanie 24

W jakim celu stosuje się diagnostykę komputerową w pojazdach?

A. Do polerowania karoserii
B. Do czyszczenia układu wydechowego
C. Do wykrywania usterek elektronicznych
D. Do wymiany płynu hamulcowego
Diagnostyka komputerowa w pojazdach to kluczowy proces w nowoczesnej mechanice samochodowej. Dzięki niej można szybko i precyzyjnie wykrywać usterki w elektronicznych systemach pojazdu. Współczesne samochody są wyposażone w zaawansowane systemy elektroniczne, które kontrolują niemal każdy aspekt ich działania, od silnika po układy klimatyzacji. Diagnostyka komputerowa pozwala technikom na szybkie zidentyfikowanie problemów, zanim przekształcą się one w poważniejsze usterki. Działa to na zasadzie podłączenia specjalistycznego sprzętu do portu OBD-II w pojeździe, co umożliwia odczytanie kodów błędów z komputera pokładowego. Te kody błędów dostarczają informacji o problemach z silnikiem, skrzynią biegów, a także innymi systemami elektronicznymi. Dzięki temu mechanicy mogą szybko podjąć odpowiednie działania naprawcze. Diagnostyka komputerowa jest nie tylko efektywna, ale i oszczędza czas oraz koszty związane z naprawą pojazdów, co jest zgodne z najlepszymi praktykami branżowymi. Jest to nieodzowny element w procesie obsługi nowoczesnych pojazdów, zapewniający ich długotrwałą i bezawaryjną pracę.

Pytanie 25

Podczas jazdy próbnej po wyważeniu kół przednich pracownik zauważył drgania w układzie kierowniczym. W związku z tym powinien najpierw

A. usunąć wszystkie odważniki z kół
B. wymienić opony na nowe
C. wykonać dynamiczne wyważanie kół
D. zamienić koła prawe z lewymi i przeprowadzić nową próbę drogową
Zamiana miejscami kół prawego na lewe nie jest skuteczną metodą rozwiązania problemu drgań w układzie kierowniczym. Choć może wydawać się, że przestawienie kół mogłoby zniwelować problemy związane z niewłaściwym wyważeniem, w rzeczywistości działa to tylko w bardzo specyficznych przypadkach, gdy niewyważenie dotyczy jednego konkretnego koła. W przypadku drgań, które odczuwane są w całym układzie kierowniczym, przyczyny mogą być znacznie bardziej złożone. Usunięcie wszystkich odważników z kół jest także podejściem, które prowadzi do pogorszenia sytuacji, a nie jej poprawy. Odważniki mają na celu wyrównanie ciężaru i ich brak może skutkować jeszcze większymi drganiami oraz nierównomiernym zużyciem opon. Wymiana opon na nowe również nie jest odpowiedzią na problem drgań, ponieważ nowe opony mogą zachować te same wady wyważenia, które były obecne wcześniej. Odpowiednia diagnostyka, w tym wyważanie dynamiczne, jest najważniejszym krokiem, który należy wykonać przed podjęciem jakichkolwiek innych działań. Wiedza na temat właściwego postępowania w takiej sytuacji jest kluczowa dla zapewnienia bezpieczeństwa i komfortu jazdy.

Pytanie 26

Utrata mocy silnika oraz pojawiający się biały dym z układu wydechowego silnika diesla sugerują konieczność sprawdzenia

A. stanu uszczelki pod głowicą
B. kolektora wydechowego
C. dawki paliwa
D. kąta wyprzedzenia wtrysku
Biała emisja dymu z układu wydechowego silnika wysokoprężnego oraz zauważalna strata mocy mogą wskazywać na problemy ze stanem uszczelki pod głowicą. Uszczelka ta ma kluczowe znaczenie dla prawidłowego funkcjonowania silnika, ponieważ zapewnia szczelność pomiędzy cylindrami a układem chłodzenia oraz układem wydechowym. Jeśli uszczelka ulegnie uszkodzeniu, może to prowadzić do przedostawania się płynu chłodniczego do komory spalania, co skutkuje powstawaniem białego dymu. Praktyczne przykłady wskazujące na konieczność sprawdzenia uszczelki to sytuacje, gdy podczas jazdy silnik traci moc, a jednocześnie pojawia się nieregularna praca silnika. W branży mechanicznej standardowe procedury diagnostyczne zalecają regularne kontrolowanie stanu uszczelki, szczególnie w silnikach starszego typu, gdzie materiały uszczelniające mogą ulegać degradacji. Dobre praktyki obejmują kontrolę poziomu płynu chłodniczego oraz monitorowanie ewentualnych wycieków, co może pomóc w wczesnym wykryciu problemów.

Pytanie 27

Kto przeprowadza kontrolę ustawienia świateł samochodu w SKP?

A. elektryk
B. mechanik
C. elektromechanik
D. diagnosta
Diagnosta zajmuje się przeprowadzaniem szczegółowych kontroli technicznych pojazdów, w tym m.in. ustawienia świateł. To on ocenia, czy stan techniczny aut jest zgodny z przepisami i normami, które obowiązują w branży. Kiedy chodzi o ustawienie świateł, to diagnosta wykonuje różne pomiary, żeby upewnić się, że wszystko jest tak, jak powinno. Dobrze ustawione światła są mega ważne, bo ich złe ustawienie może oślepiać innych kierowców albo po prostu za biednie oświetlać drogę, co stwarza ryzyko wypadków. Dlatego diagnosta musi znać się na regulacji świateł i używać odpowiedniego sprzętu, jak tester świateł. Ważne jest też, żeby stale się dokształcał w tej dziedzinie, bo to ma ogromne znaczenie dla jakości jego pracy i bezpieczeństwa na drodze.

Pytanie 28

W sytuacji wykrycia zużycia opony w formie ząbkowania, na początku powinno się przeprowadzić analizę

A. przegubów napędowych
B. amortyzatorów
C. drążków kierowniczych
D. półosi napędowych
Badanie drążków kierowniczych, półosi napędowych oraz przegubów napędowych w odniesieniu do ząbkowania opon może być mylące i prowadzić do nieprawidłowych wniosków. Drążki kierownicze, choć istotne dla precyzji kierowania, nie są bezpośrednio odpowiedzialne za stabilność opon. Problemy z drążkami mogą prowadzić do nieprawidłowego ustawienia geometrii, ale to nie one są główną przyczyną ząbkowania. Półosie napędowe i przeguby napędowe dotyczą przede wszystkim przenoszenia napędu na koła, a nie wpływu na kontakt opon z nawierzchnią. Ich zużycie może powodować drgania i hałasy, ale nie prowadzi do ząbkowania w takim stopniu, jak niewłaściwe działanie amortyzatorów. Przykładowo, zmiana kierunku jazdy w pojeździe z uszkodzonymi półosiami może powodować problemy z napędem, ale nie jest to przyczyna ząbkowania. Często jest to efekt braku zrozumienia, że ząbkowanie opon jest wynikiem niewłaściwego odciążenia i braku równowagi podczas jazdy, co jest bezpośrednio związane z działaniem amortyzatorów. W praktyce, dobrze jest przeprowadzać regularne przeglądy całego układu zawieszenia, aby identyfikować i korygować te problemy na wczesnym etapie.

Pytanie 29

Kto jest odpowiedzialny za tworzenie oraz aktualizację bazy danych dotyczącej klientów oraz pojazdów?

A. Dział zajmujący się magazynowaniem
B. Pracownicy działu obsługi klienta
C. Zespół ds. reklamy oraz promocji
D. Cały personel zakładu
Pracownicy biura obsługi klienta są kluczowym elementem w organizacji, odpowiedzialnym za tworzenie i aktualizację bazy danych klientów i pojazdów. Ich rola polega na gromadzeniu i wprowadzaniu informacji bezpośrednio od klientów, co umożliwia utrzymanie aktualnych danych. W praktyce, każdy kontakt z klientem, np. podczas zakupu lub serwisowania pojazdu, generuje nowe informacje, które muszą być zarejestrowane. Dobrze zorganizowana baza danych klientów oraz pojazdów pozwala na efektywne zarządzanie relacjami z klientami (CRM), co jest kluczowe w kontekście budowania lojalności i zadowolenia klientów. Zgodnie z najlepszymi praktykami w branży, dane powinny być regularnie aktualizowane i weryfikowane, aby zapewnić ich dokładność i użyteczność. Dzięki temu pracownicy biura obsługi klienta mogą lepiej odpowiadać na potrzeby klientów, planować kampanie marketingowe oraz podejmować decyzje oparte na analizie danych. Odpowiednie zarządzanie bazą danych klientów jest kluczowe dla optymalizacji procesów biznesowych i zapewnienia ich zgodności z regulacjami prawnymi, takimi jak RODO.

Pytanie 30

Po podpięciu testera diagnostycznego OBD II wykryto błąd P0300. Co oznacza ten kod błędu?

A. Wielokrotne wypadanie zapłonów
B. Błąd komunikacji sieci CAN
C. Nieprawidłowe działanie systemu klimatyzacji
D. Uszkodzenie czujnika ABS
Pozostałe odpowiedzi dotyczą różnych systemów w pojeździe, które nie są związane z kodem błędu <i>P0300</i>. Uszkodzenie czujnika ABS dotyczy systemu zapobiegającego blokowaniu kół podczas hamowania. Błąd tego typu zwykle powoduje, że system ABS nie działa poprawnie, co może prowadzić do utraty kontroli nad pojazdem podczas gwałtownego hamowania. Jest to ważny system bezpieczeństwa, ale nie ma związku z kodem P0300. Błąd komunikacji sieci CAN (Controller Area Network) odnosi się do problemów z przesyłem danych pomiędzy różnymi modułami w pojeździe. Sieć CAN jest kluczowa dla nowoczesnych samochodów, ponieważ umożliwia komunikację pomiędzy systemami, co jest niezbędne dla ich prawidłowego funkcjonowania. Problemy z komunikacją mogą prowadzić do błędów w różnych systemach pojazdu, jednak nie są one związane z problemami zapłonu. Natomiast nieprawidłowe działanie systemu klimatyzacji wpływa na komfort jazdy, ale także nie ma związku z kodem P0300. Problemy z klimatyzacją mogą wynikać z wycieków czynnika chłodniczego, uszkodzonych komponentów takich jak sprężarka czy zawory, ale nie wpływają na pracę silnika w kontekście zapłonów. Każdy z tych błędów wymaga innej procedury diagnostycznej i naprawczej, dlatego zrozumienie, co oznacza dany kod, jest kluczowe dla skutecznej obsługi pojazdu.

Pytanie 31

Oblicz koszt zakupu narzędzi wymienionych w tabeli.

L.P.NazwaIlośćj.m.Cena brutto [zł]
1Suwmiarka metalowa zwykła L150 0,02 mm2szt.16,99
2Grubościomierz zegarowy 0,1 mm mini1szt.23,99
3Mikrometr 0-25 mm2szt.24,99
4Suwmiarka elektroniczna plastikowa L1502szt.32,99
5Mikrometr 25-50 mm2szt.44,99
6Suwmiarka zegarowa metalowa L1502szt.49,89
7Głębokościomierz 0-200 mm/100 mm1szt.59,00
8Podstawa do mikrometra1szt.69,00
9Zestaw pomiarowy: czujnik + statyw1szt.89,00
10Kątomierz 0-3201szt.108,00
11Kątomierz 0-3601szt.118,00
12Średnicówka 18-35 x 0,01 mm1szt.124,00
13Średnicówka 50-160 x 0,01 mm1szt.118,99
A. 879,83 zł
B. 1 049,68 zł
C. 980,68 zł
D. 1 073,67 zł
Zła odpowiedź może wynikać z kilku pomyłek przy obliczeniach. Czasem zdarza się, że ktoś źle podaje ceny lub ilości narzędzi. Na przykład, jeśli pomnożysz niewłaściwą liczbę sztuk przez cenę jednostkową, to jasne, że wynik będzie nieprawidłowy. Ważne, żeby każdy koszt dokładnie sprawdzić, zanim zaczniemy zsumowywać, bo to może uratować nas przed błędami. Złe zaokrąglenie też może wprowadzić spore różnice w końcowym wyniku. Często zapominamy o dodatkowych kosztach, jak podatki czy transport, a te mogą naprawdę zadziałać na niekorzyść. Fajnie by było zebrać wszystkie koszty w jedną tabelę, żeby łatwiej było to wszystko porównać i zweryfikować. Pamiętaj, że dokładne obliczenia to podstawa, by dobrze zarządzać budżetem i podejmować świadome decyzje zakupowe.

Pytanie 32

W silniku zauważono nieszczelność w systemie chłodzenia. Aby potwierdzić diagnozę, pracownik powinien najpierw przeprowadzić

A. pomiar podciśnienia w systemie chłodzenia
B. pomiar spadku ciśnienia w systemie chłodzenia
C. sprawdzenie ilości płynu chłodniczego
D. pomiar temperatury zamarzania cieczy chłodzącej
Pomiar temperatury zamarzania płynu chłodniczego i kontrola jego ilości to ważne rzeczy, ale nie mówią nam jednoznacznie o nieszczelności w układzie. Mierzając temperaturę zamarzania, można ocenić, czy płyn się nadaje do użycia w zimie, ale to nie jest pełny obraz stanu układu w kontekście szczelności. Mogą być ludzie, którzy pomyślą, że wystarczy tylko to sprawdzić, a to jest mylne. Jeśli chodzi o kontrolę ilości płynu, to tylko pokazuje, czy płyn jest w ogóle w układzie, ale nie mówi, czy jego poziom się zmienia przez jakieś dziury. Z kolei pomiar podciśnienia w układzie też nie do końca pomoże w wykryciu nieszczelności, bo nie każda nieszczelność wpływa na podciśnienie. Takie podejście może prowadzić do pomyłek w diagnozowaniu i późniejszego odkrywania problemów, co może być niebezpieczne dla silnika. Warto te różnice zrozumieć, bo to naprawdę kluczowe dla skutecznego naprawiania układów chłodzenia w autach.

Pytanie 33

Analizując przyczynę zbyt wysokiego poziomu temperatury płynu chłodzącego w trakcie jazdy w optymalnych warunkach atmosferycznych, powinno się najpierw wykonać diagnostykę

A. czujnika uruchamiania wentylatora chłodnicy
B. termostatu
C. czujnika temperatury silnika
D. zaworu parowo-powietrznego
Czujnik temperatury silnika, czujnik załączania wentylatora chłodnicy oraz zawór parowo-powietrzny to elementy, które również mają wpływ na funkcjonowanie układu chłodzenia, ale nie powinny być pierwszymi elementami, które sprawdzamy w przypadku nadmiernego wzrostu temperatury płynu chłodzącego. Czujnik temperatury silnika monitoruje temperaturę płynu, dostarczając informacji do jednostki sterującej, jednak jego awaria może skutkować błędnymi odczytami, co może prowadzić do nieprawidłowych działań jednostki sterującej, a nie bezpośrednio do przegrzewania się silnika. Czujnik załączania wentylatora chłodnicy kontroluje pracę wentylatora, który ma na celu chłodzenie płynu w chłodnicy, ale jego uszkodzenie objawia się zazwyczaj wysoką temperaturą płynu w sytuacjach, gdy wentylator powinien być aktywowany. Z kolei zawór parowo-powietrzny jest elementem, który nie ma bezpośredniego wpływu na regulację temperatury płynu chłodzącego. Często w praktyce popełniane są błędy związane z diagnostyką, polegające na skupianiu się na zewnętrznych objawach problemu, zamiast na podstawowej przyczynie, jaką jest niewłaściwe działanie termostatu. Dlatego ważne jest, aby postawić właściwą diagnozę i zrozumieć, jak każdy z tych elementów wpływa na ogólne funkcjonowanie układu chłodzenia.

Pytanie 34

Jaką decyzję powinna podjąć osoba nadzorująca mechanika pracującego pod podnośnikiem nożycowym, jeśli zauważyła, że zapadki zabezpieczające po jednej stronie nie zadziałały?

A. Nakazać mechanikowi niezwłoczne opuszczenie miejsca pod podnośnikiem
B. Natychmiast wezwać serwis do podnośnika
C. Zlecić zabezpieczenie podnośnika przy użyciu podstawek
D. Informować pracownika Urzędu Dozoru Technicznego
W sytuacji, gdy mechanik pracuje pod uniesionym podnośnikiem nożycowym, a zapadki zabezpieczające nie zadziałały po jednej stronie, najważniejszym krokiem jest natychmiastowe polecenie mechanikowi usunięcia się spod podnośnika. Bezpieczeństwo pracy jest kluczowym priorytetem, a w przypadku wykrycia awarii systemu zabezpieczeń, ryzyko wypadku znacząco wzrasta. Osoba nadzorująca powinna być świadoma, że uniesiony podnośnik, który nie jest prawidłowo zabezpieczony, staje się potencjalnym zagrożeniem. Przykłady dobrych praktyk w branży obejmują przeprowadzenie regularnych inspekcji oraz konserwacji sprzętu, aby zminimalizować ryzyko wystąpienia usterek. Zgodnie z normami BHP, wszelkie awarie powinny być natychmiast zgłaszane oraz dokumentowane, a odpowiednie osoby powinny podejmować działania w celu zapewnienia bezpieczeństwa. Dzięki temu można uniknąć tragicznych w skutkach wypadków oraz zwiększyć bezpieczeństwo pracy w miejscu, gdzie używany jest ciężki sprzęt.

Pytanie 35

Obowiązkowe oznaczenie, które powinno być stosowane na elementach wykonanych z tworzyw sztucznych w pojazdach, musi zawierać sygnaturę rodzaju materiału oraz

A. numer serii.
B. tylko rok produkcji.
C. jego masę.
D. rok i miesiąc produkcji.
Odpowiedź wskazująca na rok i miesiąc produkcji jako obowiązkowe oznaczenie na elementach z tworzyw sztucznych stosowanych w pojazdach jest poprawna, ponieważ zgodnie z europejskimi normami oraz przepisami prawa, każdy element z tworzyw sztucznych powinien być oznaczony informacjami umożliwiającymi jego identyfikację. Oznaczenie to jest istotne w kontekście zarządzania jakością oraz zapewnienia bezpieczeństwa użytkowania pojazdów. Przykładem zastosowania tej praktyki może być proces recyklingu, gdzie informacje o dacie produkcji są kluczowe w ocenie przydatności materiału do ponownego użycia. Oznaczenie to umożliwia również śledzenie ewentualnych wad produktów oraz ich historycznej analizy. W branży motoryzacyjnej standardy takie jak ISO 11469 oraz ISO 1043 nakładają obowiązek stosowania odpowiednich oznaczeń, co przyczynia się do podniesienia jakości i bezpieczeństwa produktów. Dobrze zorganizowany system oznaczeń pozwala producentom na efektywne zarządzanie cyklem życia produktu oraz zgodnością z regulacjami środowiskowymi.

Pytanie 36

Elementem, który należy poddać utylizacji po wykonaniu naprawy określonej w zamieszczonym zleceniu serwisowym samochodu, jest

Zlecenie serwisowe
Czynności do wykonania: wymiana linki hamulca ręcznego, akumulatora, świec zapłonowych i filtra powietrza, kontrola i ustawienie świateł
A. akumulator.
B. świeca zapłonowa.
C. filtr powietrza.
D. linka hamulca ręcznego.
Wybór świecy zapłonowej, filtra powietrza lub linki hamulca ręcznego jako elementów do utylizacji po naprawie jest niepoprawny i wynika z pewnych nieporozumień dotyczących ich funkcji oraz charakterystyki. Świeca zapłonowa, mimo że jest elementem eksploatacyjnym, nie zawiera substancji niebezpiecznych, które wymagałyby szczególnej utylizacji. Jej wymiana jest standardową procedurą serwisową, a zużyte świece można często wyrzucić do zwykłych śmieci, chyba że lokalne przepisy stanowią inaczej. Filtr powietrza, z kolei, choć może zawierać zanieczyszczenia, nie jest klasyfikowany jako odpad niebezpieczny, a jego utylizacja odbywa się w ramach standardowych praktyk gospodarki odpadami. Linka hamulca ręcznego, choć istotna dla bezpieczeństwa pojazdu, również nie wymaga specjalnych procedur utylizacyjnych, o ile nie jest uszkodzona w sposób, który mógłby uwolnić substancje szkodliwe. Kluczowe jest zrozumienie, że nie wszystkie elementy motoryzacyjne wymagają specjalnego traktowania po zużyciu. Użytkownicy powinni być świadomi, że błędne postrzeganie niektórych komponentów jako niebezpiecznych może prowadzić do nieprawidłowego zarządzania odpadami, co z kolei może mieć negatywne skutki dla środowiska oraz naruszać obowiązujące przepisy prawne. W kontekście ochrony środowiska, kluczowe znaczenie ma zatem edukacja w zakresie właściwej utylizacji oraz znajomość specyfiki materiałów i komponentów, które mogą zagrażać zdrowiu ludzi i środowisku.

Pytanie 37

Serwis OO-1/OT-1 zalicza się do kategorii obsługi

A. w fazie docierania
B. codziennej
C. okresowej
D. jednorazowej
Klasyfikacja różnych typów obsługi sprzętu jest kluczowa dla efektywnego zarządzania jego eksploatacją i konserwacją. Obsługa jednokrotna odnosi się do sytuacji, w których działania konserwacyjne są podejmowane jednorazowo, co nie jest odpowiednie w kontekście OO-1/OT-1, ponieważ takie sprzęty wymagają regularnych przeglądów dla zapewnienia ich bezpieczeństwa i sprawności. Z kolei obsługa codzienna sugeruje, że urządzenia są kontrolowane i utrzymywane w pełnej sprawności na co dzień, co w przypadku tego typu sprzętu może być przesadą, a także niepraktyczne z punktu widzenia gospodarowania czasem i zasobami. Również koncepcja obsługi w okresie docierania odnosi się do etapu, w którym sprzęt jest wprowadzany do eksploatacji, a nie do jego regularnego utrzymania. W praktyce, nieprawidłowe zrozumienie tych kategorii może prowadzić do zaniedbań w konserwacji, co skutkuje zwiększeniem ryzyka awarii, wyższych kosztów napraw oraz potencjalnych zagrożeń dla bezpieczeństwa operacji. Użytkownicy powinni być świadomi znaczenia klasyfikacji obsługi, aby podejmować świadome decyzje dotyczące zarządzania sprzętem.

Pytanie 38

Aby poprawić oraz przyspieszyć obsługę klientów w serwisie naprawy samochodów, należy najpierw

A. skrócić czas pracy BOK
B. wprowadzić szczegółowe rozliczanie czasu pracy pracownika
C. wdrożyć elektroniczną bazę danych klientów
D. zmniejszyć liczbę zatrudnionych pracowników
Wdrożenie elektronicznej bazy danych klientów w warsztacie naprawy samochodów jest kluczowym krokiem w kierunku efektywnej obsługi klienta. Taki system umożliwia gromadzenie i zarządzanie informacjami o klientach, co pozwala na szybsze identyfikowanie potrzeb i preferencji klientów. Dzięki bazie danych, pracownicy mogą łatwo przeglądać historię wizyt, serwisów oraz preferencji zakupowych, co znacząco zwiększa personalizację obsługi. Przykładowo, jeśli klient regularnie korzysta z określonych usług, system może automatycznie przypominać o nadchodzących terminach lub oferować zniżki na kolejne wizyty. Dodatkowo, elektroniczna baza danych wspiera proces raportowania i analityki, co pozwala na identyfikowanie trendów i obszarów do poprawy. W kontekście standardów branżowych, takie podejście wpisuje się w najlepsze praktyki zarządzania relacjami z klientami (CRM), które są niezbędne w dzisiejszym zcompetitiveznym rynku usług motoryzacyjnych.

Pytanie 39

Na podstawie jakiego badania realizowanego na SKP można ocenić poprawność działania układu hamulcowego?

A. Siły nacisku na pedał hamulca
B. Siły hamowania
C. Opóźnienia hamowania
D. Wskaźnika skuteczności hamowania
Rozważając inne odpowiedzi, można zauważyć, że siły nacisku na pedał hamulca są ważnym parametrem, jednak nie wskazują one bezpośrednio na efektywność hamowania. Siła ta odnosi się do wysiłku kierowcy przy użyciu pedału, ale nie zawsze przekłada się na skuteczność działania układu hamulcowego. Przykładowo, jeżeli siła ta jest zbyt mała, może to sugerować problemy z układem hydraulicznego hamulców, ale sama w sobie nie dostarcza pełnej informacji o rzeczywistej zdolności hamulców do zatrzymania pojazdu. Z kolei opóźnienie hamowania, chociaż istotne, jest tylko jednym z elementów składających się na wskaźnik skuteczności hamowania. Może być mylące, ponieważ nie uwzględnia wszystkich czynników, takich jak stan nawierzchni czy typ opon, które również wpływają na wydajność hamulców. Siła hamowania, mimo że jest parametrem, który można zmierzyć, również nie oddaje pełnego obrazu działania systemu hamulcowego. Kluczowym aspektem jest zrozumienie, że sama siła hamowania nie uwzględnia efektywności systemu w praktycznych warunkach drogowych. Dlatego ważne jest, aby zwracać uwagę na wskaźnik skuteczności hamowania jako najbardziej kompleksowy wskaźnik oceny stanu układu hamulcowego, zgodny z obowiązującymi normami i praktykami branżowymi.

Pytanie 40

Wskaż przyczynę zapalenia się w czasie jazdy lampki kontrolnej przedstawionej na rysunku.

Ilustracja do pytania
A. Nieszczelność układu wydechowego.
B. Zbyt częsta jazda na wysokich obrotach silnika.
C. Wzrost poziomu oleju silnika.
D. Zasilanie silnika paliwem z biokomponentami.
Wzrost poziomu oleju silnika jest odpowiedzią prawidłową, ponieważ zbyt wysoki poziom oleju może prowadzić do wielu problemów w jednostce napędowej. Współczesne silniki wyposażone są w systemy monitorujące poziom oleju, a w przypadku jego nadmiaru może dojść do zjawiska zwanym 'aeracją', które polega na wprowadzeniu powietrza do oleju. To zjawisko może prowadzić do zmniejszenia skuteczności smarowania i w konsekwencji do nadmiernego zużycia elementów silnika. Warto również zauważyć, że w niektórych przypadkach zbyt wysoki poziom oleju może prowadzić do wycieków, co z kolei może zagrażać środowisku oraz zwiększyć koszty eksploatacji pojazdu. W praktyce, przed każdą dłuższą podróżą zaleca się sprawdzenie poziomu oleju, aby upewnić się, że znajduje się on w odpowiednich granicach, zgodnych z zaleceniami producenta pojazdu. Regularne kontrole i konserwacja układu smarowania są kluczowe dla długowieczności silnika.