Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik logistyk
  • Kwalifikacja: SPL.04 - Organizacja transportu
  • Data rozpoczęcia: 8 grudnia 2025 10:47
  • Data zakończenia: 8 grudnia 2025 11:08

Egzamin zdany!

Wynik: 29/40 punktów (72,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Jaką wartość brutto będzie miała faktura za usługę transportową, której cena netto wynosi 7 500,00 zł, uwzględniając 10% rabatu dla stałego klienta oraz 23% stawkę podatku?

A. 9 250,00 zł
B. 1 725,00 zł
C. 10 147,50 zł
D. 8 302,50 zł
Właściwe zrozumienie procedury obliczania wartości brutto faktury wymaga uwzględnienia kilku kluczowych elementów, takich jak rabaty i stawki VAT. Zdarza się, że niepoprawne odpowiedzi wynikają z błędnego zrozumienia etapów obliczeń. Na przykład, jedna z pomyłek może dotyczyć nieuwzględnienia rabatu w obliczeniach, co prowadzi do zbyt wysokiej wartości netto. Inna możliwa pomyłka to pominięcie odpowiedniego obliczenia podatku VAT od już skorygowanej kwoty netto. Jeśli ktoś oblicza wartość VAT na podstawie pierwotnej kwoty netto, pomija istotny krok, jakim jest zastosowanie rabatu. To prowadzi do zawyżonej kwoty brutto. Czasami mylenie wartości netto z brutto, oraz niewłaściwe stosowanie procentów, np. zapominanie o zamianie procentów na wartości dziesiętne, również prowadzi do błędnych wyników. Aby uniknąć takich pomyłek, warto systematycznie podchodzić do obliczeń oraz korzystać z narzędzi takich jak kalkulatory podatkowe lub arkusze kalkulacyjne, które automatyzują te czynności i minimalizują ryzyko błędów. Zrozumienie tych zasad jest kluczowe, aby prawidłowo wystawiać faktury i unikać problemów związanych z błędną kalkulacją podatków.

Pytanie 2

Szansa, że środek transportu prawidłowo zrealizuje swoje funkcje w ustalonym czasie i w danych warunkach, to

A. niezawodność
B. eksploatacja
C. użytkowanie
D. zawodność
Odpowiedź 'niezawodność' odnosi się do zdolności środka transportu do funkcjonowania zgodnie z oczekiwaniami przez określony czas i w określonych warunkach. W kontekście inżynierii i zarządzania jakością, niezawodność jest kluczowym wskaźnikiem, który pozwala ocenić, jak dobrze dany system spełnia swoje funkcje bez awarii. Na przykład, w przemyśle lotniczym, niezawodność samolotów jest nie tylko krytyczna dla bezpieczeństwa pasażerów, ale również dla efektywności operacyjnej linii lotniczych. Wartości niezawodności są często określane na podstawie standardów ISO 9001 oraz norm IEC 61508, które koncentrują się na zarządzaniu jakością i inżynierii funkcjonalnej. Praktyczne zastosowanie znajomości niezawodności obejmuje przeprowadzanie analiz FMEA (Failure Mode and Effects Analysis), które pomagają zidentyfikować potencjalne problemy w projekcie i wdrożyć odpowiednie środki zaradcze, zanim wystąpią awarie.

Pytanie 3

Na podstawie danych dotyczących monitorowania przesyłki ustal, o której godzinie została ona wydana kurierowi z terminalu w Kowalach celem doręczenia odbiorcy?

DataGodzinaTerminal DHLStatus
28-01-201414:23WarszawaPrzesyłka odebrana od nadawcy
28-01-201419:33WarszawaPrzesyłka w sortowni DHL
29-01-201406:11Gdańsk (z siedzibą w Kowalach)Przesyłka dotarła do terminala DHL Gdańsk (z siedzibą w Kowalach)
29-01-201407:52Gdańsk (z siedzibą w Kowalach)Przesyłka przekazana kurierowi do doręczenia
29-01-201413:07Gdańsk (z siedzibą w Kowalach)Przesyłka doręczona do odbiorcy. Odebrana przez CMO!
A. O 06:11
B. O 13:07
C. O 19:33
D. O 07:52
Odpowiedź "O 07:52" jest prawidłowa, ponieważ na podstawie danych z monitoringu przesyłki możemy stwierdzić, że przesyłka została przekazana kurierowi dnia 29-01-2014 o godzinie 07:52 w terminalu DHL Gdańsk, który znajduje się w Kowalach. Z perspektywy logistyki i zarządzania łańcuchem dostaw, istotne jest, aby dokładnie monitorować czas wydania przesyłek, gdyż ma to kluczowe znaczenie dla efektywności doręczenia. W praktyce, każda minuta opóźnienia w przekazaniu przesyłki kurierowi może prowadzić do wydłużenia czasu dostawy i niezadowolenia klientów. Standardy branżowe, takie jak ISO 9001, podkreślają potrzebę ciągłego doskonalenia procesów oraz monitorowania krytycznych punktów czasowych w operacjach logistycznych. Wiedza na temat dokładnych czasów wydania przesyłek pozwala firmom optymalizować trasy kurierów, co przekłada się na lepszą obsługę klienta oraz zwiększenie konkurencyjności na rynku.

Pytanie 4

Maksymalny dzienny czas prowadzenia pojazdu przez kierowcę może być wydłużony do 10 godzin nie częściej niż

A. trzy razy w miesiącu
B. dwa razy w tygodniu
C. dwa razy w miesiącu
D. trzy razy w tygodniu
Odpowiedź "dwa razy w tygodniu" jest poprawna, ponieważ zgodnie z przepisami prawa o ruchu drogowym w Unii Europejskiej, kierowcy mogą przedłużać dzienny czas prowadzenia pojazdu do maksymalnie 10 godzin, ale tylko dwa razy w tygodniu. Przykładem zastosowania tej zasady może być sytuacja, w której kierowca transportu towarowego, mimo standardowego limitu 9 godzin jazdy, musi zrealizować dłuższy kurs z powodu nagłej potrzeby dostarczenia towaru. W takich przypadkach, aby zapewnić zgodność z przepisami, kierowca powinien zaplanować te dodatkowe jazdy tak, aby nie przekroczyć limitu dwóch razy na tydzień. Dobre praktyki w branży transportowej obejmują staranne planowanie trasy i harmonogramu pracy kierowcy, co pozwala na efektywne zarządzanie czasem pracy i odpoczynku, a także unikanie ryzyka nadmiernego zmęczenia, co jest kluczowe dla bezpieczeństwa na drodze. Warto również zaznaczyć, że przestrzeganie tych przepisów jest monitorowane przez inspektoraty ruchu drogowego oraz systemy tachografów, które rejestrują czas jazdy i odpoczynku kierowców.

Pytanie 5

Kierowca transportujący substancje niebezpieczne na terytorium kraju powinien dysponować

A. świadectwem wymaganym zgodnie z konwencją ATP.
B. zaświadczeniem ADR.
C. dokumentem certyfikacyjnym EURO 1.
D. zezwoleniem wspólnotowym na transport.
Zaświadczenie ADR jest dokumentem wymaganym do przewozu towarów niebezpiecznych zgodnie z międzynarodową konwencją dotyczącą przewozu takich towarów. ADR (fr. Accord européen relatif au transport international des marchandises Dangereuses par Route) określa zasady dotyczące transportu drogowego materiałów, które mogą stanowić zagrożenie dla zdrowia, życia ludzi oraz dla środowiska. Posiadanie zaświadczenia ADR potwierdza, że kierowca przeszedł odpowiednie szkolenie oraz zna zasady bezpiecznego transportu tych materiałów. W praktyce oznacza to, że kierowca jest w stanie zidentyfikować rodzaj przewożonego towaru, stosować się do specjalnych zasad załadunku i rozładunku, a także zna procedury postępowania w razie wypadku. Przykładem zastosowania wiedzy zdobytej podczas szkolenia ADR może być umiejętność oceny ryzyka oraz właściwego oznakowania pojazdu, co jest kluczowe dla bezpieczeństwa na drodze oraz w przypadku kontroli drogowych.

Pytanie 6

Cross-docking to proces, który nie wymaga przechowywania towarów.

A. transportowaniu towarów przez obszar jakiegoś państwa
B. oznakowywaniu produktów lub ich opakowań etykietą
C. wzroście liczby samochodów na drogach, spowodowanym zatorami na niektórych odcinkach
D. przeładowaniu oraz wysyłce towarów do odbiorcy natychmiast po ich dostarczeniu do magazynu
Cross-docking to proces logistyczny, który polega na bezpośrednim przeładowaniu towarów z jednego środka transportu na inny, z pominięciem etapu składowania. W praktyce oznacza to, że towary dostarczone do magazynu są szybko sortowane i przekazywane do wysyłki do odbiorców. Taki model operacyjny przyczynia się do znacznego skrócenia czasu dostawy i obniżenia kosztów magazynowania. W wielu branżach, takich jak handel detaliczny czy dystrybucja, cross-docking jest kluczowym elementem efektywnego łańcucha dostaw. Przykładem zastosowania jest dystrybucja towarów spożywczych, gdzie świeże produkty muszą być dostarczane jak najszybciej do punktów sprzedaży, aby zapewnić ich jakość. Warto również zwrócić uwagę na standardy branżowe dotyczące logistyki, takie jak Lean Logistics, które kładą nacisk na eliminowanie marnotrawstwa i podnoszenie efektywności procesów logistycznych. Efektywne zarządzanie cross-dockingiem wymaga precyzyjnych systemów informacyjnych oraz doskonałej współpracy pomiędzy różnymi ogniwami łańcucha dostaw.

Pytanie 7

Korzystając z informacji ujętych w tabeli oblicz, łączny koszt załadunku 240 paletowych jednostek ładunkowych (pjł) do kontenera przy użyciu wózka widłowego i przeładunku 10 kontenerów, jeżeli wydajność suwnicy wynosi 5 kontenerów na 1 godzinę.

Cennik
Rodzaj usługiStawka
Załadunek jednej pjł przy użyciu wózka widłowego2,00 zł/szt.
Przeładunek kontenera przy użyciu suwnicy250,00 zł/godz.
A. 1 730,00 zł
B. 980,00 zł
C. 730,00 zł
D. 1 250,00 zł
Poprawna odpowiedź wynosi 980,00 zł, co można obliczyć sumując koszty załadunku i przeładunku. Koszt załadunku 240 paletowych jednostek ładunkowych to 480 zł, a koszt przeładunku 10 kontenerów wynosi 500 zł. Dlatego całkowity koszt wynosi 480 zł + 500 zł = 980 zł. W praktyce, przy zarządzaniu logistyką, ważne jest uwzględnienie wszystkich składników kosztów, takich jak wynajem sprzętu, pensje pracowników oraz koszty transportu. W branży logistycznej stosowane są standardowe procedury do kalkulacji kosztów, co pozwala na dokładne planowanie budżetu i optymalizację procesów. Zrozumienie kosztów operacyjnych jest kluczowe dla efektywnego zarządzania łańcuchem dostaw i osiągania zysków. Warto również pamiętać o analizach rentowności, które pomagają w podejmowaniu świadomych decyzji biznesowych.

Pytanie 8

Międzynarodowy kodeks IMDGC zawiera szczegółowe regulacje dotyczące transportu ładunków niebezpiecznych w transporcie

A. kolejowym
B. morskim
C. samochodowym
D. powietrznym
Międzynarodowy kodeks IMDG to naprawdę ważny dokument, jeśli chodzi o przewóz ładunków niebezpiecznych statkami. Zawiera sporo szczegółów na temat tego, jak klasyfikować, pakować i oznakować te ładunki, żeby wszystko było bezpieczne w trakcie transportu. Każda substancja uznawana za niebezpieczną musi być odpowiednio sklasyfikowana w zależności od jej właściwości chemicznych i ewentualnych zagrożeń, które może stwarzać. Na przykład, materiały wybuchowe, łatwopalne czy toksyczne muszą być transportowane zgodnie z bardzo konkretnymi zasadami, żeby ryzyko wypadków było jak najmniejsze. Dobrze, że kodeks IMDG wymaga też szkolenia dla ludzi, którzy zajmują się tymi ładunkami, bo dzięki temu są świadomi zagrożeń i wiedzą, jak reagować w sytuacjach, które mogą być niebezpieczne. Wprowadzenie zasad z kodeksu IMDG jest kluczowe nie tylko dla bezpieczeństwa transportu morskiego, ale też dla zdrowia ludzi i ochrony środowiska.

Pytanie 9

Jednostką ładunkową w formie paletowej jest

A. sam ładunek, który znajduje się na palecie
B. skrzynia o standardowych wymiarach z ładunkiem w jej wnętrzu
C. platforma służąca do transportu i składowania produktów
D. paleta z ładunkiem umieszczonym na niej, zabezpieczonym przed rozformowaniem
Paletowa jednostka ładunkowa to kluczowy element logistyki, który odgrywa istotną rolę w procesach transportowych i magazynowych. Definicja ta odnosi się do palety, na której umieszczony jest ładunek, a cały zestaw jest odpowiednio zabezpieczony przed rozformowaniem. To zabezpieczenie jest niezwykle ważne, ponieważ chroni towar przed uszkodzeniami podczas transportu oraz ułatwia i przyspiesza proces załadunku i rozładunku. W praktyce, palety są wykorzystywane do transportu różnorodnych towarów, od produktów spożywczych po materiały budowlane. Standardowe wymiary palet, takie jak 1200 x 800 mm (paleta EURO), pozwalają na efektywne wykorzystanie przestrzeni w kontenerach i magazynach. Dobre praktyki w zakresie raportowania i śledzenia jednostek ładunkowych opierają się na wykorzystaniu palet jako jednostek podstawowych, co również sprzyja zachowaniu porządku i przejrzystości w dokumentacji transportowej. Warto również zauważyć, że paletowe jednostki ładunkowe są zgodne z międzynarodowymi standardami, co ułatwia handel międzynarodowy i logistykę.

Pytanie 10

Przedsiębiorstwo transportowe posiada 4 zestawy drogowe o ładowności 18 ton każdy. Oblicz średni wskaźnik wykorzystania ładowności taboru przedsiębiorstwa, jeżeli pojazdy każdego dnia przewożą ładunki zgodnie z zestawieniem podanym w tabeli.

Zestaw drogowyŁadunek
118 paletowych jednostek ładunkowych (pjł) o masie 740 kg/pjł
210 skrzyniopalet o masie 500 kg/szt. i 10 skrzyniopalet o masie 800 kg/szt.
320 beczek o masie 400 kg/szt. i 5 skrzyń o masie 372 kg/szt.
418 000 litrów benzyny o masie 13 500 kg
A. 0,76
B. 1,45
C. 0,69
D. 0,31
Poprawna odpowiedź wynosi 0,69, co oznacza, że średnio wykorzystano 69% maksymalnej ładowności taboru. Aby obliczyć średni wskaźnik wykorzystania ładowności, należy podzielić sumę rzeczywistych mas przewożonych ładunków przez łączną maksymalną ładowność wszystkich zestawów drogowych. W tym przypadku mamy 4 zestawy o ładowności 18 ton każdy, co daje łączną maksymalną ładowność wynoszącą 72 tony. Jeśli suma przewożonych ładunków wynosi około 49,68 tony, to dzieląc tę wartość przez 72 tony, otrzymujemy wskaźnik 0,69. W praktyce, monitorowanie wskaźnika wykorzystania ładowności jest kluczowe w zarządzaniu flotą transportową, gdyż pozwala na optymalizację operacji i zwiększenie efektywności kosztowej. Właściwe wykorzystanie pojemności taboru przyczynia się do zmniejszenia kosztów przewozu oraz poprawy konkurencyjności przedsiębiorstwa na rynku transportowym, co jest zgodne z zasadami Lean Management oraz optymalizacji procesów logistycznych.

Pytanie 11

Jakie będą koszty związane z usługą pakowania i przewozu mebli firmy IKAR, jeśli masa towaru wynosi 550 kg, a transport kierowany jest do strefy B?

A. 450 zł
B. 350 zł
C. 185 zł
D. 250 zł
Odpowiedź 250 zł jest prawidłowa, ponieważ koszt realizacji usługi kompletowania i transportu mebli firmy IKAR zależy od wagi towaru oraz strefy dostawy. W tym przypadku, z uwagi na wagę 550 kg oraz transport do strefy B, cena została ustalona zgodnie z obowiązującymi standardami branżowymi i cennikami firmy. Warto zauważyć, że wiele firm transportowych stosuje zróżnicowane stawki w zależności od wagi przesyłki oraz odległości, co pozwala na efektywne zarządzanie kosztami. Przykładem może być koncepcja kosztów zmiennych, gdzie waga towaru bezpośrednio wpływa na całkowity koszt transportu. Koszt 250 zł jest również zgodny z praktykami rynkowymi, które uwzględniają dodatkowe usługi takie jak pakowanie, załadunek oraz rozładunek, co wpływa na finalną cenę usługi. Warto dodać, że zrozumienie struktury kosztów transportu jest kluczowe dla podejmowania decyzji biznesowych i optymalizacji wydatków.

Pytanie 12

Z pełnej ładowności pojazdu o masie 20 ton, który dostarczył towar ważący 18 ton do klienta, a w drodze powrotnej nie miał żadnego ładunku, wykorzystanie było na poziomie

A. w 45%
B. w 10%
C. w 55%
D. w 90%
Wybór odpowiedzi wskazujących na 10%, 90% lub 55% jako poziom wykorzystania ładowności pojazdu jest wynikiem niepoprawnego zrozumienia koncepcji efektywności transportu. Po pierwsze, wyliczenia oparte na 10% sugerują, że przewożone ładunki są marginalizowane w stosunku do całkowitej ładowności, co w tej sytuacji nie ma zastosowania, ponieważ pojazd przewiózł 18 ton towaru, co stanowi znaczną część jego możliwości. Druga koncepcja, która wskazuje na 90% wykorzystania, odnosi się jedynie do etapu dostawy, ignorując fakt, że podczas powrotu pojazd był niezaładowany, co w praktyce prowadzi do nieefektywności operacyjnej. Zastosowanie tej odpowiedzi jest zatem jednostronne i nie uwzględnia pełnego cyklu transportowego. Co więcej, 55% również nie jest adekwatnym wskaźnikiem, gdyż nie odzwierciedla rzeczywistego stanu wykorzystania ładowności. Dlatego kluczowe jest zrozumienie, że efektywność transportu powinna być analizowana w kontekście całej operacji, w tym zarówno dostawy, jak i powrotu, które powinny być jak najbardziej zoptymalizowane, aby zmniejszyć koszty operacyjne oraz zwiększyć wydajność floty. Praktyki takie jak planowanie tras czy wykorzystanie systemów zarządzania flotą są niezbędne w celu osiągnięcia maksymalnej efektywności. Każda z tych odpowiedzi nie uwzględnia złożoności operacji transportowych oraz realnych wyzwań związanych z zarządzaniem transportem.

Pytanie 13

Zleceniodawca powierzył przewoźnikowi transport 5 kontenerów o długości 20 stóp oraz jednego 40-stopowego. Jaki jest koszt usługi, jeśli stawka przewoźnika za 1 TEU wynosi 400,00 zł?

A. 2400,00 zł
B. 2000,00 zł
C. 3000,00 zł
D. 2800,00 zł
Obliczenie kosztu obsługi kontenerów opiera się na zastosowaniu jednostki TEU (Twenty-foot Equivalent Unit), która jest standardową miarą dla kontenerów morskich, ułatwiającą porównywanie różnych wielkości kontenerów. W tym przypadku klient zlecił przewoźnikowi obsługę pięciu kontenerów 20-stopowych, co daje 5 TEU, oraz jednego kontenera 40-stopowego, który jest równoważny 2 TEU. W sumie mamy więc 5 TEU + 2 TEU = 7 TEU. Stawka przewoźnika za 1 TEU wynosi 400,00 zł, co oznacza, że całkowity koszt usługi wynosi 7 TEU * 400,00 zł/TEU = 2800,00 zł. Tego typu kalkulacje są powszechnie stosowane w branży transportowej, gdzie kluczowe jest precyzyjne wyliczanie kosztów, aby zapewnić przejrzystość i efektywność w procesie przewozu. Znajomość jednostek transportowych oraz umiejętność ich przeliczania na konkretne stawki jest niezbędna dla każdego, kto zajmuje się logistyką.

Pytanie 14

Na podstawie fragmentu Rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia ustal maksymalną długość pojazdu przedstawionego na rysunku.

1. Długość pojazdu nie może przekraczać w przypadku:

1) pojazdu samochodowego, z wyjątkiem autobusu – 12,00 m;

2) przyczepy, z wyjątkiem naczepy – 12,00 m;

3) pojazdu członowego – 16,50 m;

4) zespołu złożonego z pojazdu silnikowego i przyczepy – 18,75 m;

5) autobusu przegubowego – 18,75 m;

6) autobusu dwuosiowego – 13,50 m;

7) autobusu o liczbie osi większej niż dwie – 15,00 m;

8) zespołu złożonego z autobusu i przyczepy – 18,75 m;

9) zespołu złożonego z trzech pojazdów, w którym pojazdem ciągnącym jest pojazd wolnobieżny lub ciągnik rolniczy – 22,00 m;

10) motocykla, motoroweru lub roweru, pojazdu czterokołowego oraz zespołu złożonego z motocykla, motoroweru, roweru lub pojazdu czterokołowego z przyczepą – 4,00 m.

A. 16,50 m
B. 22,00 m
C. 12,00 m
D. 18,75 m
Odpowiedzi 12,00 m, 16,50 m oraz 22,00 m nie są poprawne z kilku kluczowych powodów. Odpowiedź 12,00 m jest niewłaściwa, ponieważ nie uwzględnia specyfiki zespołu pojazdów. Przy pełnym załadunku oraz standardowych długościach pojazdów, długość zespołu przekracza tę wartość. Z kolei odpowiedź 16,50 m również nie odzwierciedla realiów transportu drogowego, zwłaszcza w kontekście standardowych zestawów pojazdów, które zwykle są projektowane tak, aby mogły pomieścić większą długość, jaką przewiduje prawo. Odpowiedź 22,00 m jest szczególnie problematyczna, ponieważ znacznie przekracza maksymalne dozwolone normy, co może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych oraz zwiększonego ryzyka w ruchu drogowym. Takie błędne podejście często wynika z braku znajomości regulacji prawnych dotyczących transportu, co może prowadzić do niepoprawnych wniosków. Rekomenduje się, aby operatorzy transportowi oraz kierowcy zapoznali się z obowiązującymi przepisami oraz standardami bezpieczeństwa, co pomoże w uniknięciu takich nieporozumień w przyszłości oraz przyczyni się do efektywności operacyjnej ich działań.

Pytanie 15

Kontener powinien być przetransportowany drogą lądową do terminala na 1,5 godziny przed odjazdem pociągu, do którego ma być załadowany. Pociąg wyrusza o godzinie 10:30. Kiedy najpóźniej należy podstawć pojazd u nadawcy w celu załadunku kontenera, jeśli załadunek zajmie 15 minut, odbiór wymaganych dokumentów przez kierowcę po załadunku 10 minut, a przejazd z nadawcy do terminala 45 minut?

A. O godzinie 7:50
B. O godzinie 8:30
C. O godzinie 8:10
D. O godzinie 9:20
Wybór innej godziny jako momentu podstawienia pojazdu może wynikać z błędnego oszacowania czasów potrzebnych na poszczególne etapy transportu. Często zdarza się, że osoby zajmujące się logistyką nie uwzględniają całkowitego czasu, jaki jest potrzebny na załadunek kontenera oraz na przejazd do terminala. Na przykład, jeśli ktoś wybiera godzinę 8:10, to nie bierze pod uwagę, że czas załadunku (15 minut) i czynności związane z dokumentacją (10 minut) już wydłużają czas, który należy zarezerwować przed wyjazdem. Jeśli doliczymy do tego 45 minut przejazdu, to suma wynosi 70 minut, co oznacza, że kierowca musiałby opuścić miejsce nadawcy o 8:10, co w rzeczywistości skutkuje przybyciem na terminal o 9:20, a to z kolei jest za późno, ponieważ kontener powinien być na terminalu do 9:00. Kluczowym aspektem jest zrozumienie zasady, że przewozy muszą być odpowiednio zaplanowane z wyprzedzeniem, a każdy etap transportu powinien być uwzględniony w harmonogramie. W praktyce, aby uniknąć opóźnień, zaleca się zawsze dodać kilka minut zapasu na nieprzewidziane sytuacje, co zwiększa efektywność i niezawodność operacji transportowych.

Pytanie 16

Wartość netto usługi przewozowej wynosi 1 100,00 zł. Usługa ta podlega stawce VAT 23%. Firma transportowa przyznała klientowi rabat w wysokości 5% naliczanego od ceny netto. Jaka jest kwota brutto, która pojawi się na fakturze VAT?

A. 1 420,65 zł
B. 1 045,00 zł
C. 1 353,00 zł
D. 1 285,35 zł
Aby obliczyć kwotę brutto wykazaną na fakturze VAT, należy najpierw obliczyć rabat oraz cenę netto po rabacie. Cena netto usługi transportowej wynosi 1 100,00 zł. Przedsiębiorstwo udzieliło 5% rabatu, co oznacza, że rabat wynosi 55,00 zł (5% z 1 100,00 zł). Po odjęciu rabatu od ceny netto, otrzymujemy nową cenę netto wynoszącą 1 045,00 zł (1 100,00 zł - 55,00 zł). Następnie należy obliczyć wartość VAT, stosując stawkę 23%. Wartość VAT wynosi 240,35 zł (23% z 1 045,00 zł). Dodając VAT do nowej ceny netto, otrzymujemy kwotę brutto równą 1 285,35 zł (1 045,00 zł + 240,35 zł). W praktyce, dokładne obliczenie ceny brutto po uwzględnieniu rabatu i VAT jest kluczowe dla prawidłowego wystawienia faktury oraz dla zarządzania finansami przedsiębiorstwa zgodnie z obowiązującymi przepisami podatkowymi.

Pytanie 17

Na liście przewozowym ładunek opisano jako: "UN 1098 ALKOHOL ALLILOWY, 6.1 (3), I, (C.D)". Jakiego rodzaju ładunek będzie transportowany w oparciu o podany dokument?

A. Szybko psujący się
B. Głęboko schłodzony
C. Niebezpieczny
D. Nienormowany
Odpowiedź 'Niebezpieczny' jest prawidłowa, ponieważ oznaczenie 'UN 1098' wskazuje na substancję chemiczną, która jest klasyfikowana jako niebezpieczna. Alkohole allilowe, do których odnosi się to oznaczenie, są związkami chemicznymi, które mogą stwarzać zagrożenie dla zdrowia oraz środowiska. Klasyfikacja 6.1 oznacza, że substancja jest toksyczna, a numer 3 odnosi się do jej właściwości palnych. Materiały transportowane z takim oznaczeniem muszą spełniać rygorystyczne przepisy dotyczące bezpieczeństwa transportu, co obejmuje odpowiednie pakowanie, oznakowanie oraz dokumentację. W praktyce, przy przewozie takich substancji stosuje się specjalne kontenery oraz środki ochrony osobistej dla pracowników. Dobrą praktyką jest także szkolenie personelu zajmującego się transportem niebezpiecznych materiałów w zakresie postępowania w sytuacjach awaryjnych oraz znajomości przepisów ADR, które regulują międzynarodowy transport materiałów niebezpiecznych.

Pytanie 18

Firma transportowa otrzymała zlecenie na przewóz 272 kartonów o wymiarach: 300 x 300 x 1 000 mm (dł. x szer. x wys.), umieszczonych na paletach EUR o wymiarach: 1200 x 800 x 144 mm (dł. x szer. x wys.). Kartony i palety nie mogą być układane w stosy. Jaką liczbę naczep trzeba użyć do przewozu ładunku, jeśli w jednej naczepie mieści się 34 paletowe jednostki ładunkowe (pjł) w jednej warstwie?

A. 1 naczepę
B. 4 naczepy
C. 3 naczepy
D. 2 naczepy
Odpowiedź 1 naczepę jest prawidłowa, ponieważ obliczenia dotyczące pojemności transportowej naczepy uwzględniają zarówno wymiary kartonów, jak i palet. Każda paleta ma wymiary 1200 x 800 mm, co daje powierzchnię podstawy równą 0,96 m². Kartony o wymiarach 300 x 300 x 1000 mm zajmują 0,09 m² każdy. Przewożąc 272 kartony, potrzebujemy 272 x 0,09 m² = 24,48 m² powierzchni. Po podzieleniu tej powierzchni przez powierzchnię palety uzyskujemy 24,48 m² / 0,96 m² = 25,5 - co oznacza, że potrzebujemy 26 palet do przewozu wszystkich kartonów. W naczepie, która pomieści 34 palety w jednej warstwie, wystarczy jedna naczepa do przewiezienia ładunku. W praktyce, przedsiębiorstwa transportowe muszą uwzględniać zarówno wymiary ładunku, jak i pojemność naczepy, co jest kluczowe dla efektywności operacyjnej i optymalizacji kosztów transportu. W przypadku standardów branżowych, warto zwrócić uwagę na zalecenia dotyczące układania ładunków, które minimalizują ryzyko uszkodzenia towaru.

Pytanie 19

Podczas organizacji transportu materiałów niebezpiecznych przy użyciu transportu drogowego, co należy uwzględnić?

A. o konieczności zaaranżowania realizacji usługi przez zespół składający się z dwóch osób
B. o konieczności zgłoszenia przewozu do Inspekcji Transportu Drogowego
C. o poprawnym oznakowaniu pojazdu przy użyciu tablic i nalepki ADR
D. o wypełnieniu instrukcji pisemnej dla kierowcy, po dostarczeniu ładunku
Prawidłowe oznakowanie pojazdu tablicami i nalepkami ADR (Umowy Europejskiej dotyczącej międzynarodowego przewozu drogowego towarów niebezpiecznych) jest kluczowe dla zapewnienia bezpieczeństwa transportu materiałów niebezpiecznych. Oznakowanie to informuje zarówno innych uczestników ruchu drogowego, jak i służby ratunkowe o rodzaju przewożonych substancji, co jest niezbędne w przypadku awarii lub wypadku. Przykładowo, jeśli przewożony jest materiał wybuchowy, odpowiednia nalepka pozwala służbom ratunkowym podjąć odpowiednie działania i zachować środki ostrożności. Zgodnie z międzynarodowymi standardami, wszystkie pojazdy transportujące materiały niebezpieczne muszą być odpowiednio oznakowane przed rozpoczęciem transportu. Niedopełnienie tego obowiązku może prowadzić do poważnych konsekwencji, w tym wysokich kar finansowych oraz zagrożenia dla bezpieczeństwa na drodze. Dobre praktyki wskazują, że przed każdym transportem należy przeprowadzić szczegółowy przegląd oznakowania, aby upewnić się, że wszystkie nalepki są aktualne i czytelne.

Pytanie 20

Z danych przedstawionych w tabeli wynika, że w 2020 r. w stosunku do roku poprzedniego zmniejszyła się liczba zarejestrowanych naczep typu

Zestawienie liczby zarejestrowanych nowych naczep w Polsce w latach 2019 i 2020
Rodzaj naczepy2019 r.2020 r.
Skrzynia12 80113 365
Wywrotka3 3184 245
Furgon2 9933 100
Platforma385581
Cysterna678568
A. skrzynia.
B. platforma.
C. wywrotka.
D. cysterna.
Wybór odpowiedzi cysterna jest poprawny, ponieważ analiza danych przedstawionych w tabeli jednoznacznie wskazuje, że w 2020 roku zarejestrowana liczba naczep tego typu zmniejszyła się z 678 do 568. To spadek o około 16%, co jest istotnym wskaźnikiem dla branży transportowej, ponieważ naczepy cysterny są kluczowe w transporcie płynów. Ich zmniejszona liczba może wpływać na dostępność transportu dla sektorów, takich jak przemysł chemiczny czy petrochemiczny, gdzie cysterna jest niezbędna. Warto zauważyć, że kontrola jakości floty transportowej oraz analizy trendów w rejestracji naczep są częścią dobrych praktyk w zarządzaniu logistyką. Zrozumienie tego typu danych pozwala na lepsze planowanie operacyjne i przewidywanie potrzeb rynku. Wiele firm w branży transportowej korzysta z narzędzi analitycznych, aby na bieżąco monitorować zmiany w rejestracji pojazdów, co pozwala na optymalizację floty oraz dostosowywanie strategii do zmieniających się potrzeb klientów.

Pytanie 21

Pociąg składa się z 32 wagonów. Każdy z nich powinien pomieścić 26 paletowych jednostek ładunkowych (pjł). Proces załadunku jednej pjł do wagonu zajmuje 5 minut. Jak długo minimalnie potrwa załadunek wszystkich pjł, jeżeli jeden wózek jednorazowo transportuje 1 pjł, a do załadunku używane są 4 wózki widłowe?

A. 17 h 33 min
B. 11 h 06 min
C. 11 h 10 min
D. 17 h 20 min
Aby obliczyć czas załadunku wszystkich paletowych jednostek ładunkowych, należy najpierw zrozumieć całkowitą liczbę pjł do załadowania. Mamy 32 wagony, a każdy z nich ma pomieścić 26 pjł, co daje 32 x 26 = 832 pjł. Każdy wózek widłowy załadowuje jedną pjł w 5 minut, więc czas załadunku jednej pjł przy pełnej obsadzie czterech wózków to 5 minut. W ciągu jednej minuty cztery wózki mogą załadować 4 pjł, co oznacza, że czas potrzebny na załadunek wszystkich 832 pjł wynosi (832 pjł / 4 pjł na minutę) x 5 minut = 1040 minut. Przekładając to na godziny, uzyskujemy 1040 minut / 60 minut = 17 godzin i 20 minut. Tak więc, prawidłowa odpowiedź to 17 h 20 min. Wiedza na temat efektywnego zarządzania załadunkiem i wykorzystania sprzętu, jak wózki widłowe, jest kluczowa w logistyce. Stosowanie technik optymalizacji czasu, takich jak równoległe załadunki i zwiększenie liczby wózków widłowych, może znacząco wpłynąć na wydajność procesu.

Pytanie 22

Przedsiębiorca złożył wniosek do Głównego Inspektora Transportu Drogowego o wydanie świadectwa zatrudnionemu kierowcy, niebędącemu obywatelem państwa UE. W drodze decyzji administracyjnej wydano świadectwo kierowcy ważne od 15.06.2017 r. Na podstawie fragmentu ustawy ustal, do kiedy będzie ważne świadectwo, jeżeli zostało wystawione na możliwie maksymalny okres czasu?

Fragment ustawy o transporcie drogowym
Rozdział 4a
Świadectwo kierowcy

Art. 32a. Do kierowcy niebędącego obywatelem państwa członkowskiego Unii Europejskiej, zatrudnionego przez przedsiębiorcę mającego siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, wykonującego międzynarodowy transport drogowy rzeczy, stosuje się przepisy Unii Europejskiej dotyczące świadectwa kierowcy.

Art. 32b. 1. Główny Inspektor Transportu Drogowego, w drodze decyzji administracyjnej, wydaje, odmawia wydania, zmienia albo cofa świadectwo kierowcy.

2. Świadectwo kierowcy wydaje się na wniosek przedsiębiorcy, posiadającego licencję wspólnotową, złożony na piśmie lub w postaci dokumentu elektronicznego.

3. Świadectwo kierowcy wraz z wypisem ze świadectwa kierowcy wydaje się przedsiębiorcy na okres do 5 lat.

A. Do 15.06.2021 r.
B. Do 31.12.2022 r.
C. Do 31.12.2021 r.
D. Do 15.06.2022 r.
Poprawna odpowiedź wskazuje na datę 15.06.2022 r., co wynika z przepisów zawartych w art. 32b ust. 3 ustawy o transporcie drogowym. Świadectwo kierowcy, które zostało wydane na maksymalny okres, jest ważne przez 5 lat od daty jego wydania. W przypadku tego konkretnego świadectwa, datą wydania jest 15.06.2017 r., co oznacza, że jego ważność kończy się dokładnie 15.06.2022 r. Jest to istotne z praktycznego punktu widzenia, ponieważ kierowcy muszą być świadomi terminu ważności swoich dokumentów, aby uniknąć potencjalnych problemów prawnych związanych z transportem. Warto również zauważyć, że w branży transportowej regularne odnawianie świadectw i certyfikatów oraz przestrzeganie terminów wydania nowych dokumentów jest kluczowym elementem zarządzania ryzykiem oraz zapewnienia zgodności z przepisami prawa. Tym samym, znajomość okresów ważności świadectw pomoże w planowaniu działań związanych z zatrudnianiem kierowców oraz w ich dalszym kształceniu.

Pytanie 23

Pierwsze okresowe badanie techniczne pojazdów drogowych powinno być wykonane

A. po pierwszej rejestracji auta na terenie Polski
B. przed upływem 10 lat od daty pierwszej rejestracji
C. przed pierwszą rejestracją auta na terenie Polski
D. przed upływem 5 lat od daty pierwszej rejestracji
Wybór opcji dotyczącej przeprowadzania badania technicznego pojazdu po upływie 5 lub 10 lat od pierwszej rejestracji może wynikać z mylnego zrozumienia zasad dotyczących okresowych badań technicznych. W rzeczywistości, te odpowiedzi odnoszą się do okresowych badań, które są wymagane w przypadku pojazdów, które już zostały zarejestrowane. Badania te są istotne, ponieważ pozwalają na monitorowanie stanu technicznego używanego pojazdu i zapewnienie, że nadal spełnia on normy bezpieczeństwa. Ponadto, odpowiedź sugerująca, że badanie powinno być przeprowadzone przed samą rejestracją, jest niedopasowana do obowiązujących przepisów prawnych. W rzeczywistości, badanie techniczne musi być ukończone przed pierwszą rejestracją, a nie po niej. Typowym błędem jest także mylenie terminów dotyczących różnego rodzaju rejestracji i przepisów. Właściciele pojazdów mogą nie być świadomi, że każdy pojazd przybywający na terytorium Polski, niezależnie od jego stanu, musi przejść wstępne badanie techniczne, aby zapewnić jego zgodność z normami obowiązującymi w kraju. Ignorowanie tego wymogu może prowadzić do poważnych konsekwencji, w tym do nałożenia kar finansowych oraz problemów z rejestracją pojazdu. Zrozumienie procesu rejestracji i badań technicznych jest kluczowe dla każdego użytkownika dróg, a także dla profesjonalistów zarządzających flotami pojazdów.

Pytanie 24

Dobierz naczepę o najwyższym współczynniku wypełnienia objętościowego do przewozu 50 paletowych jednostek ładunkowych o wymiarach (dł. x szer. x wys.): 1,2 x 0,8 x 1,35 m. Jednostki ładunkowe mogą być piętrzone w stosie paletowym.

NaczepaWymiary wewnętrzne naczepy
(dł. x szer. x wys.)
[mm]
A.7 300 x 2 480 x 2 600
B.10 620 x 2 490 x 2 950
C.13 620 x 2 480 x 2 500
D.13 620 x 2 480 x 2 950
A. Naczepa A.
B. Naczepa D.
C. Naczepa B.
D. Naczepa C.
Wybór innej naczepy niż B może wynikać z niedostatecznego zrozumienia pojęcia współczynnika wypełnienia objętościowego. Wiele osób może myśleć, że większa naczepa automatycznie oznacza lepszą opcję dla danego ładunku. To założenie jest błędne, ponieważ nadmierna przestrzeń prowadzi do nieefektywnego wykorzystania ładowności, a tym samym wzrostu kosztów transportu. Naczepy A, C i D mogą oferować większą objętość, ale ich wybór może skutkować marnowaniem przestrzeni, co jest niekorzystne z punktu widzenia logistyki i zarządzania kosztami. W przypadku naczepy C lub D, jeśli ich objętość znacznie przekracza wymaganą do przewozu 64,8 m³, może to prowadzić do wzrostu zużycia paliwa oraz emisji spalin, co jest niezgodne z zasadami zrównoważonego rozwoju. Dodatkowo, nadmierna przestrzeń może utrudniać załadunek i rozładunek, co może wpływać na czas realizacji dostaw. Dlatego kluczowe jest zrozumienie, że optymalna naczepa powinna być dostosowana do specyficznych wymagań ładunku, a nie tylko wybierana na podstawie jej rozmiaru. W branży transportowej ważne jest, aby nie tylko spełniać wymagania dotyczące pojemności, ale także dążyć do efektywności operacyjnej.

Pytanie 25

Reguły stworzone przez Międzynarodową Izbę Handlową, które odnoszą się do podziału wydatków, obowiązków oraz ryzyk pomiędzy firmami biorącymi udział w transporcie, są określane mianem

A. IMDGC
B. INCOTERMS
C. CLECAT
D. OPWS
INCOTERMS, czyli Międzynarodowe Reguły Handlu, to zestaw standardów opracowanych przez Międzynarodową Izbę Handlową (ICC), które regulują kwestie związane z podziałem kosztów, obowiązków i ryzyka pomiędzy stronami uczestniczącymi w transakcjach handlowych. INCOTERMS są istotnym narzędziem w międzynarodowym handlu, ponieważ ułatwiają zrozumienie odpowiedzialności wobec transportu towarów. Przykładowo, stosując regułę CIF (cost, insurance, freight), sprzedawca ponosi odpowiedzialność za koszty transportu oraz ubezpieczenie towaru do portu przeznaczenia, co staje się korzystne dla kupującego, który ma pewność, że towar dotrze bezpiecznie. W praktyce, dobrze zrozumiane INCOTERMS mogą znacznie zmniejszyć ryzyko nieporozumień i sporów w toku realizacji kontraktów międzynarodowych, co przekłada się na sprawniejsze funkcjonowanie łańcuchów dostaw. Używanie odpowiednich terminów INCOTERMS w dokumentacji przewozowej jest zgodne z najlepszymi praktykami branżowymi, co zwiększa transparentność i efektywność transakcji.

Pytanie 26

Aby zrealizować transport żywych zwierząt, firma przewozowa musi posiadać pojazd lub zestaw drogowy

A. izotermicznym
B. uniwersalnym typu firanka
C. uniwersalnym bez burt
D. specjalistycznym
Odpowiedź, którą wybrałeś, jest jak najbardziej na miejscu. Przewóz żywych zwierząt to nie byle co, bo musi odbywać się w odpowiednich warunkach. Po pierwsze, takie samochody są projektowane tak, żeby zapewnić zwierzakom komfort, a to oznacza dobrą wentylację i odpowiednią temperaturę. Często są nawet dodatkowo wyposażane w klatki czy maty, które zapobiegają poślizgom. Takie pojazdy idealnie nadają się na transport bydła, gdzie musisz zwrócić uwagę na rozmiary i całe wyposażenie, żeby zwierzęta czuły się bezpiecznie i nie miały z tym stresu. Przepisy mówią jasno, że transport żywych zwierząt musi spełniać normy, co zresztą jest bardzo ważne. Na przykład, zgodnie z unijną dyrektywą, pojazdy muszą być dostosowane do przewozu różnych gatunków zwierząt, bo to wpływa na ich dobrostan w trakcie transportu.

Pytanie 27

Firma ma dostarczyć towar od producenta do trzech odbiorców. Odległości pomiędzy punktem nadania i punktami odbioru przedstawia schemat. Średnia prędkość przewozu na każdym odcinku wynosi 60 km/h. Najszybsza dostawa towaru odbędzie się trasą

Ilustracja do pytania
A. Zakład Produkcyjny - Odbiorca X - Odbiorca Z - Odbiorca Y
B. Zakład Produkcyjny - Odbiorca Y - Odbiorca Z - Odbiorca X
C. Zakład Produkcyjny - Odbiorca Z - Odbiorca X - Odbiorca Y
D. Zakład Produkcyjny - Odbiorca Z - Odbiorca Y - Odbiorca X
Wybór innej trasy niż 'Zakład Produkcyjny - Odbiorca Z - Odbiorca Y - Odbiorca X' wskazuje na pominięcie kluczowych czynników wpływających na efektywność dostaw. Często zdarza się, że przewoźnicy koncentrują się na intuicyjnych trasach, co może prowadzić do nieefektywności. Na przykład, trasa przez Odbiorcę Y przed Odbiorcą X może wydawać się logiczna, jednak może zwiększać całkowity czas przejazdu, zwłaszcza jeśli odległość do Odbiorcy Y jest większa niż do Odbiorcy Z. Ewolucja metod transportowych i logistycznych podkreśla znaczenie optymalizacji, gdzie każda minuta opóźnienia w dostawie może wpłynąć na wydajność całego łańcucha dostaw. Kluczowym aspektem jest analiza czasów podróży oraz maksymalizacja efektywności operacyjnej. Warto również zauważyć, że niektóre odpowiedzi mogą zmniejszać wydajność przez nieodpowiednią kolejność realizacji dostaw, co prowadzi do wzrostu kosztów operacyjnych oraz obniżenia jakości obsługi klienta. Rekomenduje się zatem korzystanie z narzędzi analitycznych i planistycznych, które umożliwiają bardziej kompleksowe spojrzenie na trasę oraz jej optymalizację, zamiast polegania na subiektywnych odczuciach.

Pytanie 28

Jakie uprawnienie jest konieczne zgodnie z regulacjami Unii Europejskiej, aby firma mogła prowadzić międzynarodowy przewóz drogowy w celach zarobkowych?

A. Pozwolenie
B. Licencja
C. Metryka
D. Zaświadczenie
Licencja na wykonywanie międzynarodowego zarobkowego przewozu drogowego jest niezbędnym dokumentem regulowanym przez prawo unijne, który potwierdza, że przedsiębiorstwo spełnia określone wymagania oraz standardy jakości. Licencja ta jest wydawana na podstawie przepisów rozporządzenia (WE) nr 1071/2009, które określa zasady dostępu do rynku przewozów drogowych. Aby uzyskać licencję, firma musi wykazać, że dysponuje odpowiednimi środkami finansowymi, zdatnymi pojazdami oraz spełnia wymogi dotyczące kwalifikacji zawodowych kierowców. Przykładowo, kierowcy muszą posiadać certyfikat kompetencji zawodowych. Licencja ta jest kluczowym dokumentem, ponieważ zapewnia legalność działalności transportowej oraz jest świadectwem profesjonalizmu i rzetelności przedsiębiorstwa w oczach klientów oraz organów nadzoru. Bez licencji firma nie może wykonywać przewozów międzynarodowych, co skutkuje poważnymi konsekwencjami prawnymi oraz finansowymi.

Pytanie 29

Transport samochodów na statek powinien być realizowany z wykorzystaniem technologii przeładunkowej?

A. ro - la
B. lift on - lift off
C. roll on - roll off
D. pump in - pump out
Odpowiedź "roll on - roll off" (RoRo) jest prawidłowa, ponieważ jest to technologia przeładunkowa, która umożliwia załadunek i wyładunek samochodów oraz innych pojazdów na statek w sposób efektywny i bezpieczny. Proces ten polega na tym, że pojazdy wjeżdżają na pokład statku na własnych kołach, co eliminuje potrzebę użycia dźwigów czy innych urządzeń podnoszących. Tego typu transport jest szeroko stosowany w transporcie morskim, zwłaszcza w przypadku statków towarowych, w których transportuje się duże ilości samochodów. Przykładem mogą być promy przewożące pasażerów oraz ich pojazdy, które dzięki technologii RoRo mogą sprawnie obsługiwać dużą liczbę jednostek. Metoda ta ma wiele zalet, w tym skrócenie czasu załadunku i wyładunku, zmniejszenie uszkodzeń oraz obniżenie kosztów operacyjnych. W branży transportowej i logistycznej uznawana jest za standard, który przyczynia się do zwiększenia efektywności całego procesu transportowego.

Pytanie 30

Jakim skrótem określa się umowę dotyczącą międzynarodowych przewozów szybko psujących się produktów spożywczych oraz specjalnych środków transportu przeznaczonych do ich przewozu?

A. TIR
B. CMR
C. ATA
D. ATP
Umowa ATP (Accord Transport Perissables) dotyczy międzynarodowych przewozów szybko psujących się artykułów żywnościowych oraz środków transportu przeznaczonych do tych przewozów. Została ona wprowadzona, aby zagwarantować, że transportowane produkty, takie jak świeże owoce, warzywa, mięso czy nabiał, będą dostarczane w odpowiednich warunkach temperaturowych, co minimalizuje ryzyko ich zepsucia oraz zapewnia bezpieczeństwo żywności. W praktyce, umowa ATP definiuje szczegółowe wymagania dotyczące pojazdów, ich wyposażenia oraz procedur transportowych, co jest kluczowe dla zachowania jakości produktów. Przykładem zastosowania umowy ATP może być transport świeżych owoców z jednego kraju do drugiego, gdzie pojazdy muszą być odpowiednio schłodzone, aby utrzymać optymalną temperaturę oraz wilgotność, co jest zgodne z normami określonymi w umowie. Dodatkowo, umowa ta ma na celu ułatwienie handlu międzynarodowego, stanowiąc ramy prawne dla przewoźników i producentów żywności, co wpływa na zaufanie konsumentów do jakości oferowanych produktów.

Pytanie 31

Korzystając z zamieszczonego fragmentu umowy określ oznaczenie pojazdu przeznaczonego do przewozu materiałów ciekłych o temperaturze zapłonu nie wyższej niż 61ºC.

„Pojazd EX/II lub EX/III": oznacza pojazd przeznaczony do przewozu materiałów i przedmiotów wybuchowych (klasy 1);

„Pojazd FL": oznacza pojazd przeznaczony do przewozu materiałów ciekłych o temperaturze zapłonu nie wyższej niż 61°C (...);

„Pojazd OX": oznacza pojazd przeznaczony do przewozu nadtlenku wodoru;

„Pojazd AT": oznacza pojazd, inny niż pojazd FL lub OX, przeznaczony do przewozu towarów niebezpiecznych w kontenerach-cysternach, cysternach przenośnych lub MEGC, o pojemności powyżej 3 m3, lub w cysternach stałych (...).

A. AT
B. FL
C. OX
D. EX/II
Odpowiedź FL jest prawidłowa, ponieważ oznaczenie to odnosi się do pojazdów przeznaczonych do transportu materiałów ciekłych o temperaturze zapłonu, która nie przekracza 61ºC. Zgodnie z Międzynarodowym Porozumieniem w Sprawie Przewozu Towarów Niebezpiecznych (ADR), klasyfikacja materiałów i pojazdów jest kluczowa dla zapewnienia bezpieczeństwa w transporcie. Pojazdy oznaczone symbolem FL są zaprojektowane w sposób, który minimalizuje ryzyko wycieku substancji niebezpiecznych oraz zapewniają odpowiednie warunki wentylacji i zabezpieczenia. Przykładem zastosowania oznaczenia FL mogą być cysterny transportujące benzynę, rozpuszczalniki lub inne chemikalia o niskiej temperaturze zapłonu. Odpowiednie oznaczenie pojazdu nie tylko ułatwia identyfikację, ale również wpływa na procedury awaryjne, które mogą być podejmowane w razie wypadku. Długofalowe stosowanie tych standardów zwiększa bezpieczeństwo transportu niebezpiecznych materiałów, co jest kluczowe w branży logistycznej.

Pytanie 32

Korzystając z fragmentu przepisów ujętych w tabeli określ, ile maksymalnie m3 benzyny 95-oktanowej o temperaturze wrzenia 65-95°C można zatankować do cysterny o pojemności 500 m3.

Fragment przepisów dotyczących stosowania opakowań i cystern wg Umowy ADR
Temperatura wrzenia (początku wrzenia) materiału w °C< 60≥ 60
< 100
≥ 100
< 200
≥ 200
< 300
≥ 300
Stopień napełnienia opakowania w %9092949698
A. 460 m3
B. 480 m3
C. 470 m3
D. 490 m3
Odpowiedź 460 m³ jest poprawna, ponieważ wynika bezpośrednio z zasad dotyczących maksymalnego napełnienia cystern zawierających substancje o określonych temperaturach wrzenia. Zgodnie z obowiązującymi normami, dla materiałów o temperaturze wrzenia od 60 do poniżej 100°C maksymalny stopień napełnienia cysterny powinien wynosić 92%. W przypadku cysterny o pojemności 500 m³, obliczamy 92% tej wartości, co prowadzi nas do wyniku 460 m³. To podejście notowane jest w przepisach dotyczących transportu substancji niebezpiecznych, co ma na celu zapewnienie bezpieczeństwa w transporcie oraz zapobieganie potencjalnym wyciekom. Przestrzeganie tych wartości ma kluczowe znaczenie dla minimalizacji ryzyka i ochrony środowiska. W praktyce, operatorzy cystern są zobowiązani do przestrzegania tych norm, aby uniknąć przepełnienia, co mogłoby prowadzić do poważnych incydentów. Takie obliczenia są nie tylko istotne dla samego transportu, ale także dla zarządzania zapasami paliw i ich efektywnego rozdziału w sieci dystrybucji.

Pytanie 33

Ile minimum opakowań DPPL o pojemności 1 000 litrów należy zastosować do przewozu 12 000 litrów materiału niebezpiecznego o temperaturze wrzenia 90oC?

Fragment Załącznika A umowy ADR – przepisy ogólne i przepisy dotyczące materiałów i przedmiotów niebezpiecznych
Dział 4.1 Stosowanie opakowań, w tym dużych pojemników do przewozu luzem (DPPL) oraz opakowań dużych
Temperatura wrzenia (początek wrzenia) materiału w °C< 60≥ 60
< 100
≥ 100
< 200
≥ 200
< 300
≥ 300
Stopień napełnienia opakowania w %9092949698
A. 14 pojemników.
B. 15 pojemników.
C. 13 pojemników.
D. 12 pojemników.
Obliczanie liczby pojemników do przewozu materiałów niebezpiecznych wymaga zrozumienia nie tylko pojemności samych pojemników, ale także specyfikacji transportowanego materiału. W przypadku wskazania 12, 13 lub 15 pojemników, kluczowym błędem jest nieuwzględnienie rzeczywistej pojemności używanych opakowań. Bez znajomości faktu, że jedno opakowanie DPPL o pojemności 1 000 litrów z uwagi na temperaturę wrzenia 90°C może pomieścić tylko 920 litrów, można błędnie założyć, że wystarczy pojemników odpowiadających całkowitej objętości materiału. Na przykład, wybierając 12 pojemników, w rzeczywistości dysponowalibyśmy tylko 11 040 litrami, co jest niewystarczające i stwarza poważne ryzyko podczas transportu. Z kolei wybór 15 pojemników również jest błędny, ponieważ choć zapewnia nadmiar, nie jest optymalnym rozwiązaniem pod kątem kosztów oraz efektywności transportu. W transporcie materiałów niebezpiecznych kluczowe jest nie tylko spełnienie wymagań ilościowych, ale także zachowanie bezpieczeństwa i efektywności. Każda pomyłka w obliczeniach może prowadzić do poważnych konsekwencji, dlatego istotne jest, aby zawsze brać pod uwagę te wszystkie aspekty i dokładnie analizować dane przed podjęciem decyzji.

Pytanie 34

Przewóz węgla z Wrocławia do Gdańska barką, która jest zarejestrowana pod niemiecką banderą, można określić jako

A. specjalistyczny
B. kabotażowy
C. zunifikowany
D. tranzytowy
Transport węgla z Wrocławia do Gdańska barką zarejestrowaną pod niemiecką banderą nie może być zaklasyfikowany jako transport specjalizowany, tranzytowy ani zunifikowany. Transport specjalizowany odnosi się do przewozu towarów wymagających szczególnej technologii lub przystosowań, takich jak przewóz materiałów niebezpiecznych czy ładunków ponadnormatywnych. W przypadku węgla, który jest standardowym surowcem, nie będzie to transport specjalizowany. Tranzytowy z kolei dotyczy przewozu towarów, które przechodzą przez terytorium danego kraju bez załadunku ani rozładunku w tym kraju. W opisywanym przypadku, węgiel jest transportowany między dwoma polskimi miastami, co wyklucza klasyfikację jako tranzytowy. Zunifikowany transport odnosi się do stosowania standaryzowanych kontenerów oraz narzędzi w logistyce, co ma na celu uproszczenie procesów transportowych, ale nie ma zastosowania w kontekście przewozu kabotażowego, który koncentruje się na operacjach wewnętrznych w obrębie jednego kraju. Typowe błędy myślowe prowadzące do takich wniosków obejmują mylenie pojęć związanych z międzynarodowym i krajowym transportem, co może prowadzić do nieporozumień w zakresie stosowanych regulacji i standardów w branży transportowej.

Pytanie 35

Dokument przewozowy CMR jest wykorzystywany w transporcie

A. krajowym kolejowym
B. międzynarodowym kolejowym
C. międzynarodowym samochodowym
D. krajowym śródlądowym
List przewozowy CMR, znany jako Konwencja o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów, jest kluczowym dokumentem stosowanym w transporcie samochodowym międzynarodowym. Jego główną rolą jest potwierdzenie zawarcia umowy przewozu, a także określenie praw i obowiązków przewoźnika oraz nadawcy. Dokument ten zawiera dane dotyczące przewożonych towarów, miejsce i datę załadunku oraz miejsce przeznaczenia. Przykładowo, w sytuacji przewozu towarów z Polski do Niemiec, list CMR stanowi niezbędny dokument, który zarówno przewoźnik, jak i nadawca muszą posiadać, aby potwierdzić legalność transportu. Dzięki zastosowaniu listu CMR możliwe jest również szybkie rozwiązywanie sporów oraz odpowiednie zabezpieczenie roszczeń w przypadku uszkodzenia lub utraty towarów. W sektorze transportowym dokument ten jest szeroko akceptowany i stanowi standard w transporcie międzynarodowym, co potwierdzają różnorodne regulacje i umowy międzynarodowe, takie jak konwencje UNECE.

Pytanie 36

Korzystając z zamieszczonej tabeli, ustal najniższy koszt przewozu 10 paletowych jednostek ładunkowych jednym środkiem transportu na odległość 26 km, jeżeli pojazd porusza się ze średnią prędkością 20 km/h.

Cennik opłat przewozowych
Rodzaj środka transportu – maksymalna pojemnośćCennik
pojazd 5-paletowy (14 m³)100,00 zł za każdą rozpoczętą godzinę
pojazd 8-paletowy (20 m³)125,00 zł za każdą rozpoczętą godzinę
pojazd 14-paletowy (35 m³)150,00 zł za każdą rozpoczętą godzinę
pojazd 20-paletowy (50 m³)180,00 zł za każdą rozpoczętą godzinę
A. 200,00 zł
B. 250,00 zł
C. 300,00 zł
D. 360,00 zł
Koszty przewozu są istotnym elementem w zarządzaniu łańcuchem dostaw, a ich błędna ocena może prowadzić do nieoptymalnych decyzji finansowych. Wybór złej odpowiedzi, takiej jak 360,00 zł, 250,00 zł, czy 200,00 zł, wynika często z błędnych założeń dotyczących obliczeń kosztów transportu. W rzeczywistości, do określenia całkowitych wydatków na transport, należy uwzględnić nie tylko odległość, ale także czas przewozu i stawkę za wynajem pojazdu. Niekiedy osoby przystępujące do analizy kosztów transportu nie biorą pod uwagę, że zaokrąglanie czasu przewozu jest kluczowe. Ustalenie czasu jako 1,3 godziny i zaokrąglenie do 2 godzin jest poprawne, gdyż w logistyce liczy się każda minuta, a stawki wynajmu są naliczane na godziny. Innym błędnym podejściem może być pomijanie kosztów związanych z rodzajem pojazdu, co prowadzi do nieprawidłowego oszacowania. W praktyce, odpowiedni dobór pojazdu ma kluczowe znaczenie dla efektywności transportu. Warto również zwrócić uwagę na stosowanie standardów branżowych, które zalecają szczegółową analizę kosztów i czasu transportu, aby uniknąć pułapek finansowych. Takie analizy pozwolą na bardziej precyzyjne prognozowanie kosztów oraz na lepsze dostosowanie strategii transportowej do potrzeb klientów.

Pytanie 37

Jakie jednostki transportowe są klasyfikowane jako Intermodalne Jednostki Transportowe (UTI)?

A. naczepy siodłowe
B. pakiety
C. palety EUR
D. skrzyniopalety
Intermodalne Jednostki Transportowe (UTI) to kluczowy element w logistyce i transporcie, który umożliwia efektywne przemieszczenie towarów przy użyciu różnych środków transportu. Naczepy siodłowe, jako jedna z form UTI, są przystosowane do transportu drogowego i kolejowego, co pozwala na ich łatwe przesiadanie pomiędzy tymi dwoma rodzajami transportu. Dzięki zastosowaniu standardowych wymiarów i konstrukcji, naczepy siodłowe zapewniają wysoką kompatybilność z różnymi platformami oraz kontenerami, co jest zgodne z międzynarodowymi standardami, takimi jak normy ISO. Umożliwia to nie tylko zwiększenie efektywności przewozów, ale też zmniejszenie kosztów związanych z transportem. Na przykład, naczepy siodłowe mogą być transportowane pociągami w ramach intermodalnych transportów, co znacznie obniża emisję CO2 w porównaniu do transportu wyłącznie drogowego. Przykłady zastosowania naczep siodłowych obejmują przewozy towarów w handlu międzynarodowym, gdzie ich elastyczność i możliwość łatwego przeładunku są kluczowe dla sprawnego łańcucha dostaw.

Pytanie 38

Nadawca ładunku 4 stycznia 2021 r. złożył u przewoźnika reklamację w formie pisemnej. Na podstawie przedstawionego fragmentu rozporządzenia określ do kiedy najpóźniej przewoźnik musi poinformować nadawcę o odrzuceniu reklamacji.

Fragment rozporządzenia Ministra Transportu i Budownictwa w sprawie ustalania stanu przesyłek oraz postępowania reklamacyjnego
§ 5.1. Reklamację składa się w formie pisemnej.(...)
§ 6.1. Odpowiedź na reklamację powinna być udzielona niezwłocznie, nie później niż w terminie 30 dni od dnia przyjęcia reklamacji przez przewoźnika.

2. Jeżeli wniesiona reklamacja nie spełnia warunków, o których mowa w § 5 ust. 1-4, przewoźnik wzywa reklamującego, aby usunął braki w terminie 14 dni od dnia otrzymania wezwania, z pouczeniem, że nieuzupełnienie braków w tym terminie spowoduje pozostawienie reklamacji bez rozpoznania. Wówczas za datę wniesienia reklamacji przyjmuje się datę otrzymania przez przewoźnika uzupełnionej reklamacji.(...)
§ 10.Nieudzielenie przez przewoźnika odpowiedzi na reklamację w wymaganym terminie skutkuje uwzględnieniem reklamacji.
A. 15 lutego 2021 r.
B. 14 stycznia 2021 r.
C. 3 lutego 2021 r.
D. 29 stycznia 2021 r.
Odpowiedź "3 lutego 2021 r." jest poprawna, ponieważ zgodnie z przepisami zawartymi w rozporządzeniu, przewoźnik ma 30 dni na udzielenie odpowiedzi na reklamację. W tym przypadku, reklamacja została złożona 4 stycznia 2021 r., co oznacza, że przewoźnik ma czas do 3 lutego 2021 r. na podjęcie decyzji. Praktyczne zastosowanie tej wiedzy ma kluczowe znaczenie w branży transportowej, gdzie przestrzeganie terminów reklamacyjnych wpływa na zaufanie klientów oraz reputację firmy. W przypadku, gdy przewoźnik nie odpowie w wyznaczonym terminie, może to prowadzić do niekorzystnych skutków, takich jak utrata wiarygodności lub konieczność wypłaty odszkodowania. Dlatego tak ważne jest, aby zarówno nadawcy, jak i przewoźnicy dokładnie znali przepisy regulujące terminy odpowiedzi na reklamacje, co jest zgodne z dobrą praktyką w zarządzaniu transportem. Prawidłowe postępowanie w sytuacjach reklamacyjnych przyczynia się do efektywniejszego zarządzania procesami logistycznymi oraz budowania długotrwałych relacji z klientami.

Pytanie 39

Kierowca transportujący materiały niebezpieczne drogą lądową powinien przestrzegać regulacji konwencji

A. IMDGC
B. ADR
C. RID
D. DGR
Odpowiedź 2, czyli ADR, dotyczy przepisów międzynarodowych, które regulują przewóz towarów niebezpiecznych na drogach. To taka konwencja, która obowiązuje w wielu krajach. W zasadzie, ADR ustala zasady klasyfikacji, pakowania i oznakowania tych towarów, a także mówi, co trzeba mieć w dokumentach. Jak myślisz, co by się stało, gdyby kierowcy nie przestrzegali tych zasad? Pewnie byłoby sporo problemów z bezpieczeństwem na drogach, bo to przecież chodzi o nasze życie i zdrowie. W praktyce kierowcy muszą być przeszkoleni i mieć odpowiednie dokumenty, na przykład List Przewozowy, żeby móc przewozić materiały niebezpieczne. Bez tego ani rusz. Przykłady? Czasami transportują chemikalia albo materiały wybuchowe. Moim zdaniem, przestrzeganie konwencji ADR jest naprawdę kluczowe, bo dzięki temu unikamy niebezpieczeństw dla siebie i dla środowiska.

Pytanie 40

Który z poniższych przykładów GS1-128 reprezentuje numer identyfikacyjny SSCC?

A. (420)45458(401)541234550127201
B. (02)05901234567015(17)140202(37)40
C. (01)03123451234569(15)121224(10)LV111
D. (00)006141411234567890
Wybór odpowiedzi, które nie mają SSCC, pokazuje, że jest tu jakieś niedopasowanie ze zrozumieniem kodów GS1-128. Przykłady, takie jak (02)05901234567015(17)140202(37)40, (420)45458(401)541234550127201 oraz (01)03123451234569(15)121224(10)LV111, są mylące, bo to wcale nie są numery SSCC, tylko inne kody GS1. Ta pierwsza odpowiedź ma kody 02 i 17, co wskazuje, że chodzi o GTIN i datę ważności, a nie o SSCC. Z kolei druga zawiera kody do identyfikacji produktów, ale nie ma kluczowego prefiksu SSCC. Ostatnia odpowiedź też myli GTIN z SSCC, co może prowadzić do bałaganu w zarządzaniu zapasami. Często się zdarza, że ktoś nie rozumie, że SSCC to unikalny identyfikator dla całości transportu, a inne kody są do czegoś innego. Właściwe stosowanie SSCC jest kluczowe, żeby dobrze zarządzać łańcuchem dostaw i wymaga znajomości różnych typów kodów oraz ich zastosowań. Warto pamiętać, że błędne użycie kodów w praktyce może prowadzić do problemów z identyfikacją przesyłek i ich śledzeniem, co wpływa na całą operacyjność łańcucha dostaw.