Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik spedytor
  • Kwalifikacja: SPL.05 - Organizacja transportu oraz obsługa klientów i kontrahentów
  • Data rozpoczęcia: 22 października 2025 15:30
  • Data zakończenia: 22 października 2025 15:55

Egzamin zdany!

Wynik: 26/40 punktów (65,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Na podstawie fragmentu Ustawy o drogach publicznych wskaż maksymalny dopuszczalny nacisk pojedynczej osi umożliwiający poruszanie się pojazdów po wszystkich drogach publicznych.

Fragment Ustawy o drogach publicznych

Art. 41.

1. Po drogach publicznych dopuszcza się ruch pojazdów o dopuszczalnym nacisku pojedynczej osi napędowej do 11,5 t, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3.

2. Minister właściwy do spraw transportu ustala, w drodze rozporządzenia, wykaz:

1) dróg krajowych oraz dróg wojewódzkich, po których mogą poruszać się pojazdy o dopuszczalnym nacisku pojedynczej osi do 10 t,

2) dróg krajowych, po których mogą poruszać się pojazdy o dopuszczalnym nacisku pojedynczej osi do 8 t- mając na uwadze potrzebę ochrony dróg oraz zapewnienia ruchu tranzytowego.

3. Drogi wojewódzkie inne niż drogi określone na podstawie ust. 2 pkt. 1, drogi powiatowe oraz drogi gminne stanowią sieć dróg, po których mogą poruszać się pojazdy o dopuszczalnym nacisku pojedynczej osi do 8t.

A. 11,5 t
B. 8 t
C. 10 t
D. 6 t
Wybór 10 t, 6 t, lub 11,5 t jako maksymalnego dopuszczalnego nacisku pojedynczej osi na drogach publicznych jest błędny z kilku powodów. W przypadku odpowiedzi 10 t, należy zauważyć, że ta wartość dotyczy wyłącznie niektórych dróg krajowych i wojewódzkich, które nie obejmują wszystkich dróg publicznych. Ustawa precyzuje, że na drogach wojewódzkich innych niż te wymienione w ust. 2 oraz na drogach powiatowych i gminnych maksymalny nacisk wynosi 8 t. Dlatego, przy braku wyraźnego wskazania na konkretne drogi, przyjęcie wartości 10 t jest nieprawidłowe. Odpowiedź 6 t jest również nieuzasadniona, gdyż nie znajduje podstaw w przepisach dotyczących maksymalnych nacisków, które są wyższe. Natomiast odpowiedź 11,5 t może wydawać się atrakcyjna, ale dotyczy tylko specyficznych przypadków i nie może być stosowana ogólnie na wszystkich drogach publicznych. Ta nieprecyzyjność w myśleniu może prowadzić do błędnych interpretacji przepisów i w konsekwencji do potencjalnych naruszeń prawa, co w praktyce może skutkować karami finansowymi lub innymi reperkusjami dla przewoźników oraz operatorów transportowych. Dlatego tak ważne jest zrozumienie kontekstu przepisów i ich zastosowania w praktyce, by uniknąć nieporozumień oraz zapewnić bezpieczeństwo na drogach.

Pytanie 2

Które opakowanie zbiorcze należy wybrać, ze względu na optymalne wypełnienie wewnętrzne, w celu zapakowania 33 szt. ładunku, ułożonego w pionie, o wymiarach zewnętrznych 0,2 x 0,5 x 0,6 m (dł. x szer. x wys.)?

Opakowanie zbiorczeWymiary wewnętrzne opakowania zbiorczego
(dł. x szer. x wys.)
[mm]
A.1 800 x 1 500 x 700
B.900 x 1 200 x 1 150
C.2 250 x 1 550 x 650
D.1 200 x 1 850 x 1 600
A. Opakowanie B.
B. Opakowanie D.
C. Opakowanie A.
D. Opakowanie C.
Wybór opakowania zbiorczego jest kluczowym elementem logistyki, a mylące może być zrozumienie, jakie czynniki należy brać pod uwagę przy podejmowaniu decyzji dotyczącej optymalnych rozwiązań. Wiele osób, wybierając opakowanie inne niż C, może nie zwracać uwagi na konieczność dostosowania wymiarów objętości do ładunku. Na przykład, opakowanie D, mimo że może wydawać się odpowiednie, ma większą objętość niż niezbędna, co prowadzi do marnotrawstwa przestrzeni. Takie podejście nie tylko zwiększa koszty transportu, ale również wpływa na efektywność magazynowania. W przypadku opakowania B i A, brak zrozumienia zasad wypełnienia przestrzeni w opakowaniu może skutkować niewłaściwym rozplanowaniem ładunku, co może prowadzić do uszkodzeń towaru. Można tu zauważyć typowy błąd myślowy, polegający na zakładaniu, że większe opakowanie zawsze jest lepsze. Z perspektywy standardów branżowych, takich jak normy ISO dotyczące pakowania, kluczowe jest, aby opakowania były dostosowane do wymiarów ładunku, co jest nie tylko kwestią praktyczną, ale również ekonomiczną i ekologiczną. Poprzez odpowiedni wybór opakowania można znacząco wpływać na efektywność operacyjną przedsiębiorstwa oraz jego wizerunek w kontekście zrównoważonego rozwoju.

Pytanie 3

Przedmiot taki jak: lina, łańcuch lub taśma, którego celem jest zabezpieczenie ładunku i utrzymanie go w kontakcie z platformą lub urządzeniem blokującym w trakcie transportu, to

A. klin
B. odciąg
C. podkładka
D. listwa
Odciąg jest urządzeniem stosowanym w transporcie oraz logistyce, które ma kluczowe znaczenie dla zapewnienia bezpieczeństwa przewożonych ładunków. Jego podstawową funkcją jest unieruchomienie i stabilizacja ładunku, co zapobiega jego przesuwaniu się oraz ewentualnym uszkodzeniom podczas transportu. W praktyce odciągi mogą być wykonane z różnych materiałów, w tym z lin syntetycznych, stalowych łańcuchów czy taśm poliestrowych, które charakteryzują się wysoką wytrzymałością. Używanie odciągów jest zgodne z normami bezpieczeństwa, takimi jak norma EN 12195, która określa wymagania dotyczące zabezpieczeń ładunków w transporcie drogowym. W praktyce, odciągi są często stosowane w transporcie ciężkim, na przykład w ładunkach budowlanych czy w branży logistycznej, gdzie odpowiednie zabezpieczenie ładunku jest niezbędne. Ponadto, zastosowanie systemów odciągowych przyczynia się do obniżenia ryzyka wypadków drogowych spowodowanych niewłaściwie zabezpieczonymi ładunkami, co jest kluczowe dla bezpieczeństwa na drogach.

Pytanie 4

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 5

W przypadku dwuosobowej załogi czas, który spędza pasażer siedzący obok kierowcy, jest czasem

A. odpoczynku dobowego.
B. prowadzenia.
C. dyspozycji.
D. innej pracy.
W przypadku załogi dwuosobowej, czas kierowcy siedzącego obok kierującego traktuje się jako czas dyspozycji. Oznacza to, że osoba ta nie prowadzi pojazdu, ale jest dostępna do działania w razie potrzeby, co jest istotne dla zapewnienia bezpieczeństwa i efektywności transportu. W praktyce oznacza to, że kierowca na miejscu pasażera może monitorować sytuację na drodze, wspierać kierowcę w podejmowaniu decyzji czy też przygotowywać się do przejęcia prowadzenia pojazdu. Zgodnie z regulacjami Unii Europejskiej dotyczącymi czasu pracy kierowców, czas dyspozycji nie jest liczony jako czas prowadzenia, co ma kluczowe znaczenie dla obliczania dopuszczalnych limitów czasu prowadzenia i odpoczynku. Przykłady zastosowania tej zasady można znaleźć w transporcie drogowym, gdzie załogi dwuosobowe są często wykorzystywane w celu zwiększenia wydajności i redukcji zmęczenia kierowców podczas długich tras. Zrozumienie tej koncepcji jest kluczowe dla każdego, kto pracuje w branży transportowej i logistyce.

Pytanie 6

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 7

Przedsiębiorstwo zajmujące się transportem stosuje narzut na zysk w wysokości 20% kosztów produkcji. Koszt jednostkowy wytworzenia ostatniej usługi transportowej wyniósł 1 420,00 zł, a usługa ta jest objęta 23% podatkiem VAT. Oblicz, jaka była wartość brutto zrealizowanej usługi?

A. 1 704,00 zł
B. 3 450,60 zł
C. 1 746,60 zł
D. 2 095,92 zł
Aby obliczyć wartość brutto usługi transportowej, należy najpierw ustalić wartość netto, a następnie dodać odpowiedni podatek VAT. Jednostkowy koszt wytworzenia usługi wynosi 1 420,00 zł. Firma stosuje narzut zysku w wysokości 20%, co oznacza, że wartość zysku wynosi 20% z 1 420,00 zł, co daje 284,00 zł. Wartość netto usługi to suma kosztu wytworzenia i zysku, czyli 1 420,00 zł + 284,00 zł = 1 704,00 zł. Następnie należy obliczyć wartość brutto, dodając podatek VAT, który wynosi 23% wartości netto. Obliczenie VAT: 1 704,00 zł * 0,23 = 391,92 zł. Zatem wartość brutto to 1 704,00 zł + 391,92 zł = 2 095,92 zł. To podejście jest zgodne z dobrymi praktykami w zakresie obliczania cen usług, które uwzględniają zarówno koszty produkcji, jak i wymagane marże oraz podatki. W praktyce, znajomość tych zasad pozwala firmom na efektywne zarządzanie cenami i zapewnienie rentowności usług.

Pytanie 8

Która strategia w negocjacjach charakteryzuje się wysoką aktywnością, dominacją oraz skłonnością do działania impulsywnego, reagowaniem w sposób spontaniczny i okazywaniem negatywnych emocji?

A. Aktywno-kooperacyjna
B. Pasywno-walcząca
C. Aktywno-walcząca
D. Pasywno-współpracująca
Odpowiedź "Aktywno-walcząca" jest poprawna, ponieważ ta strategia negocjacyjna charakteryzuje się wysoką aktywnością i dominacją, a także impulsywnością i spontanicznymi reakcjami. Aktywno-walczący negocjatorzy często działają z dużym zaangażowaniem, co może prowadzić do intensywnych interakcji. W praktyce oznacza to, że dążą do osiągnięcia swoich celów bez względu na stosunki z drugą stroną, co może skutkować zarówno sukcesem, jak i napięciami. Przykładem zastosowania tej strategii może być sytuacja, w której lider zespołu podejmuje decyzję o wprowadzeniu nowych regulacji w organizacji bez konsultacji z pracownikami, bazując na własnych przekonaniach i emocjach. W kontekście standardów negocjacyjnych, taka strategia może być uzasadniona w sytuacjach kryzysowych, gdzie szybkie działanie jest kluczowe. Niemniej jednak, długotrwałe stosowanie tej strategii może prowadzić do wypalenia i konfliktów w relacjach międzyludzkich, co warto mieć na uwadze.

Pytanie 9

Wskaż, które opakowanie nie zostało prawidłowo napełnione jeśli przepisy o przewozie materiałów niebezpiecznych określają dla przewożonej substancji maksymalny stopień napełnienia opakowania 96%.

OpakowaniePojemność opakowania
[l]
Objętość substancji
umieszczonej w opakowaniu
[l]
A.650615
B.800750
C.950910
D.1 1001 070
A. Opakowanie D.
B. Opakowanie B.
C. Opakowanie A.
D. Opakowanie C.
Opakowanie D zostało wskazane jako nieprawidłowo napełnione z powodu przekroczenia maksymalnego dozwolonego stopnia napełnienia wynoszącego 96%. W kontekście przewozu materiałów niebezpiecznych, przestrzeganie tych limitów jest kluczowe dla bezpieczeństwa transportu oraz ochrony środowiska. Przykładem zastosowania takich przepisów może być transport chemikaliów, gdzie nawet niewielkie przekroczenie napełnienia może prowadzić do poważnych konsekwencji, takich jak wycieki czy eksplozje. W sytuacjach awaryjnych, gdy opakowania nie są odpowiednio napełnione, trudniej jest kontrolować sytuację i zapewnić bezpieczeństwo osobom w pobliżu. Praktyki dotyczące napełniania opakowań powinny być zgodne z wytycznymi międzynarodowych standardów, takich jak UN Recommendations on the Transport of Dangerous Goods, które jasno określają wymagania dotyczące napełnienia, oznakowania i transportu. Właściwe szkolenie pracowników w zakresie tych standardów jest niezbędne w celu minimalizacji ryzyka związanych z transportem materiałów niebezpiecznych.

Pytanie 10

W przeciągu dwóch następujących po sobie tygodni pracy kierowcy maksymalny łączny czas prowadzenia pojazdu może wynosić

A. 56 godzin
B. 80 godzin
C. 70 godzin
D. 90 godzin
Odpowiedź, że maksymalny czas prowadzenia pojazdu w dwóch kolejnych tygodniach pracy kierowcy wynosi 90 godzin, jest zgodna z europejskimi regulacjami dotyczącymi czasu pracy kierowców. Zgodnie z Rozporządzeniem (WE) nr 561/2006, kierowcy mogą prowadzić pojazd nie więcej niż 90 godzin w ciągu dwóch tygodni, przy czym tygodniowe limity prowadzenia pojazdu wynoszą 56 godzin. W praktyce oznacza to, że kierowcy mogą planować swoje trasy tak, aby efektywnie wykorzystać dozwolony czas pracy, jednak muszą zawsze przestrzegać przepisów dotyczących odpoczynku. Przykładem może być kierowca, który w pierwszym tygodniu przepracował 44 godziny, a w drugim tygodniu 46 godzin, co sumarycznie daje 90 godzin. Ważne jest także, aby kierowcy regularnie dokumentowali swój czas pracy oraz odpoczynku, co jest niezbędne w przypadku kontroli drogowych. Zrozumienie tych zasad jest kluczowe dla zapewnienia bezpieczeństwa na drodze oraz dla przestrzegania przepisów prawa pracy w branży transportowej.

Pytanie 11

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 12

Kto w Polsce wydaje karnet TIR?

A. Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych
B. Instytut Transportu Drogowego
C. Rada ds. Transportu
D. Inspekcja Transportu Drogowego
Karnet TIR jest dokumentem ułatwiającym międzynarodowy transport drogowy, który jest wydawany przez Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych (ZMPD) w Polsce. Wydanie tego karnetu wymaga spełnienia określonych norm i regulacji, które mają na celu uproszczenie procedur celnych oraz zwiększenie efektywności transportu. Dokument ten jest uznawany w wielu krajach, co pozwala na przejazd przez granice bez konieczności zatrzymywania się w celu odprawy celnej, o ile transport odbywa się zgodnie z zasadami TIR. Przykładem zastosowania karnetu TIR może być przewóz towarów z Polski do krajów Europy Zachodniej, gdzie korzystając z tego dokumentu, przewoźnik unika dodatkowych opłat celnych i przyspiesza czas przejazdu. Zgodnie z przepisami Międzynarodowej Organizacji Celnej, karnet TIR jest również sposobem na zabezpieczenie płatności ceł i podatków, co czyni go kluczowym narzędziem w logistyce międzynarodowej.

Pytanie 13

Symbol PKWiU produktów i usług sprzedawanych na rynku jest wykorzystywany do określenia

A. dochodu firmy
B. zniżki na towar
C. wysokości stawki podatku VAT
D. ceny netto sprzedawanego towaru
Symbol PKWiU, czyli Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, jest kluczowym narzędziem służącym do identyfikacji towarów i usług w Polsce. Jego podstawowym celem jest umożliwienie odpowiedniego przypisania stawki podatku VAT do sprzedawanych towarów i usług. Ustalając PKWiU, przedsiębiorstwa mogą precyzyjnie określić, jaki podatek VAT powinny stosować w odniesieniu do swoich produktów. Na przykład, produkty elektroniczne mogą mieć inną stawkę VAT niż artykuły spożywcze, co ma istotne znaczenie dla ostatecznej ceny netto oferowanej klientom. Wiedza na temat klasyfikacji PKWiU jest niezbędna dla prowadzenia działalności gospodarczej, ponieważ błędne przypisanie stawki VAT może prowadzić do konsekwencji prawnych oraz finansowych, takich jak kary za niewłaściwe rozliczenie podatków. Używanie PKWiU zgodnie z przepisami prawa podatkowego to standard dobrej praktyki w obszarze zarządzania finansami przedsiębiorstwa.

Pytanie 14

Z przedstawionego fragmentu oferty firmy spedycyjno-transportowej wynika, że oferuje ona

n n nn n nn
n Fragment ofertyn
n „JK spedycja i transport" oferuje szeroki zakres usług spedycyjnych i transportowych.
n Nasza oferta obejmuje:n
    n
  • konkurencyjne stawki frachtu morskiego dla realizowanych przewozów LCL (Less then Container Load),
  • n
  • dystrybucję ładunków transportem drogowym na terenie Europy,
  • n
  • skład celny na terenie Europy nadanych towarów,
  • n
  • odprawy celne we wszystkich głównych europejskich portach morskich.
  • n
n
A. portowe odprawy celne w Chinach.
B. morskie przewozy tankowcami.
C. kolejowe przewozy przesyłek w relacjach do i z Polski.
D. morskie przewozy przesyłek drobnicowych w kontenerach.
Wybrana odpowiedź jest poprawna, ponieważ fragment oferty wskazuje na morskie przewozy przesyłek drobnicowych w kontenerach, co jest potwierdzone użyciem terminu LCL (Less than Container Load). LCL to standardowy termin w logistyce, który oznacza fracht, w którym przesyłki są transportowane w kontenerach, które nie są wypełnione w całości przez jednego nadawcę. Takie podejście jest korzystne dla firm, które nie mają wystarczającej ilości towaru do załadowania całego kontenera, a jednocześnie chcą skorzystać z morskiego transportu. W praktyce, usługa ta jest szczególnie popularna wśród małych i średnich przedsiębiorstw, które importują lub eksportują towary w mniejszych ilościach. Dobrą praktyką w branży jest korzystanie z usług spedycyjnych, które oferują elastyczne i konkurencyjne stawki dla LCL, co może znacząco obniżyć koszty transportu. Warto również zauważyć, że morskie przewozy drobnicowe w kontenerach są kluczowym elementem globalnych łańcuchów dostaw.

Pytanie 15

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 16

Pozostawienie reklamacji bez odpowiedzi po upływie 30 dni od dnia przyjęcia pisma dotyczącego tej sprawy skutkuje

§ 5. 1. Reklamację składa się w formie pisemnej.
§ 6. 1. Odpowiedź na reklamację powinna być udzielona niezwłocznie, nie później niż w terminie 30 dni od dnia przyjęcia reklamacji przez przewoźnika.
§ 10. Nieudzielenie przez przewoźnika odpowiedzi na reklamację w wymaganym terminie skutkuje uwzględnieniem reklamacji.
A. wezwaniem reklamującego do ponownego zgłoszenia reklamacji w formie pisemnej.
B. wszczęciem postępowania sądowego w sprawie zgłoszonej reklamacji.
C. odrzuceniem reklamacji.
D. uznaniem reklamacji.
Uznanie reklamacji po upływie 30 dni od daty jej złożenia jest zgodne z § 10 Rozporządzenia Ministra Transportu i Budownictwa, które określa zasady postępowania reklamacyjnego. W przypadku, gdy przewoźnik nie udzieli odpowiedzi na reklamację w tym terminie, reklamacja zostaje uznana za zasadną bez konieczności dalszego postępowania. Taka regulacja ma na celu ochronę konsumentów i zapewnienie, że ich prawa nie będą lekceważone. W praktyce oznacza to, że jeśli klient zgłosi reklamację dotyczącą usługi transportowej, a przewoźnik nie odpowie w ciągu 30 dni, klient może być pewien, że jego roszczenie zostanie automatycznie uwzględnione. To podejście jest zgodne z dobrymi praktykami w zakresie ochrony konsumentów, które promują transparentność i odpowiedzialność w relacjach między przewoźnikami a ich klientami. Należy więc dbać o terminowe odpowiadanie na reklamacje, aby uniknąć nieporozumień oraz potencjalnych roszczeń ze strony klientów.

Pytanie 17

W tabeli przedstawiono wymiary przestrzeni ładunkowej wybranych samolotów transportowych. Wskaż ten, który ma największą pojemność przestrzeni ładunkowej.

Typ samolotuWymiary ładowni, cmWymiary drzwi, cmMasa ładunku, t
SzerokośćDługośćWysokośćSzerokośćDługość
Boeing 747 cargo3174900304340304111
Antonov 1246403650440640440110
MCDonnell D.MD11350480023135525980
Airbus A300 cargo477390022325635845
A. Antonov 124
B. Boeing 747 cargo
C. MCDonnell D.MD11
D. Airbus A300 cargo
Jeśli wybrałeś coś innego niż Antonov 124, to możliwe, że nie za bardzo zrozumiałeś, jakie są różnice między tymi samolotami. Na przykład, Airbus A300 cargo jest popularny, ale jego ładowność wynosi tylko około 36 ton, co w porównaniu do Antonowa 124 jest po prostu za mało. Podobnie z Boeingiem 747 cargo, który może przewieźć około 100 ton, ale wciąż odstaje od Antonowa. A MCDonnell D.MD11, mimo że też jest uznawany, ma ładowność w granicach 90-100 ton, co także nie dorównuje Antonowowi. Często ludzie źle wybierają, bo porównują samoloty bez uwzględnienia ich specyfiki i przeznaczenia. Ważne jest, żeby analizując pojemność, patrzeć nie tylko na maksymalne ładunki, ale też na to, jak radzą sobie z przewozem rzeczy o nietypowych wymiarach, co jest kluczowe w logistyce dzisiaj.

Pytanie 18

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 19

Firma zleciła usługę planowania rozmieszczenia 384 szt. opakowań zbiorczych, o wymiarach 200 × 200 × 250 mm (dł. × szer. × wys.) i masie 10 kg każde na paletach o wymiarach 1,2 × 0,8 × 0,144 m (dł. × szer. × wys.) i masie własnej 20 kg. Ile minimalnie jednostek ładunkowych na paletach (pjł) zostanie stworzonych, jeśli maksymalna wysokość pjł nie może być większa niż 1 300 mm, a jej masa całkowita 1 200 kg?

A. 5 pjł
B. 3 pjł
C. 2 pjł
D. 4 pjł
Dobra robota! Odpowiedź to 4 palety, co wynika z tego, jak obliczyliśmy wymagania dotyczące wymiarów i masy. Każda paleta ma 1200 mm długości, 800 mm szerokości i 144 mm wysokości, a maksymalna wysokość całej palety z ładunkiem nie może przekroczyć 1300 mm. Kiedy załadujesz 3 opakowania, które mają 250 mm wysokości, to razem z paletą wychodzi 894 mm. W porządku, mieszczą się w normie. Możemy też włożyć 4 opakowania na jedną paletę, co da nam 1000 mm wysokości razem z paletą, więc też się zgadza. Waga całej palety z 4 opakowaniami to 80 kg (60 kg za opakowania plus 20 kg za paletę), co jest w limicie 1200 kg. Jeśli mamy 384 opakowania, to potrzebujemy 48 palet. Dlatego 4 palety są idealne, bo spełniają wszystkie kryteria. W praktyce, takie obliczenia pomagają w lepszym zarządzaniu przestrzenią w magazynach i transportem, co jest mega ważne, żeby obniżyć koszty i zwiększyć efektywność działań logistycznych.

Pytanie 20

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 21

Kto stworzył reguły INCOTERMS?

A. Międzynarodowa Unia Transportu Drogowego
B. Polska Izba Spedycji i Logistyki
C. Międzynarodowa Izba Handlowa
D. Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych
Reguły INCOTERMS, czyli Międzynarodowe Reguły Handlu, zostały stworzone przez Międzynarodową Izbę Handlową (ICC) w celu ułatwienia handlu międzynarodowego poprzez ujednolicenie zasad dotyczących dostaw i kosztów transportu. Te reguły definiują obowiązki kupującego i sprzedającego, co pozwala na klarowność w relacjach handlowych. Zastosowanie INCOTERMS minimalizuje ryzyko nieporozumień oraz sporów w transakcjach, ponieważ jasno określa, kto ponosi odpowiedzialność za różne aspekty transportu, takie jak załadunek, transport, ubezpieczenie oraz odprawę celno-skarbową. Przykładem zastosowania INCOTERMS jest klauzula EXW (Ex Works), która oznacza, że sprzedający udostępnia towar w swoim zakładzie, a kupujący przejmuje wszelkie koszty i ryzyko związane z transportem towaru do miejsca przeznaczenia. INCOTERMS są powszechnie akceptowane w branży logistycznej, a ich znajomość jest niezbędna dla profesjonalistów zajmujących się handlem międzynarodowym.

Pytanie 22

Zgodnie z postanowieniami konwencji TIR, w każdym z państw będących jej sygnatariuszami, zabronione jest przewożenie

A. bananów zarówno świeżych, jak i suszonych
B. żywego inwentarza
C. mebli do biura, domu i ogrodu
D. alkoholu oraz tytoniu i produktów pochodnych
Pod osłoną karnetu TIR, przewóz alkoholu i tytoniu oraz wyrobów pochodnych jest zabroniony we wszystkich krajach będących stroną konwencji TIR. To ograniczenie ma na celu zapewnienie, że transport międzynarodowy nie będzie używany do unikania lokalnych przepisów celnych oraz podatkowych. W praktyce, karnet TIR jest używany do uproszczenia procedur celnych i przyspieszenia transportu towarów przez granice. Przykładem może być transport towarów spożywczych, który może być objęty innymi regulacjami celnymi. Ograniczenie na transport alkoholu i tytoniu wynika z wysokich stawek podatkowych na te produkty oraz z przepisów dotyczących zdrowia publicznego. W związku z tym, wszelkie przewozy tych produktów muszą być zgodne z lokalnymi przepisami, a karnet TIR nie jest stosownym dokumentem do ich transportowania, co potwierdzają odpowiednie regulacje celne i praktyki branżowe.

Pytanie 23

Do załadunku kontenerów na wagony kolejowe w obrębie bocznicy kolejowej wykorzystamy urządzenie do transportu wewnętrznego?

A. wóz kontenerowy wysięgnikowy
B. wózek unoszący
C. żuraw samochodowy
D. wóz kontenerowy podsiębierny
Wóz kontenerowy wysięgnikowy to naprawdę ciekawe urządzenie do przewożenia kontenerów. Został stworzony głównie do załadunku i rozładunku kontenerów na wagonach kolejowych, co czyni go super przydatnym na bocznicach. Dzięki tej konstrukcji, przenoszenie kontenerów idzie znacznie łatwiej i bezpieczniej, co jest mega istotne, bo operacje załadunkowe trzeba robić szybko i sprawnie. Wóz ten ma wysięgnik, który dosięga kontenerów na wózkach kolejowych, co pozwala na ich podnoszenie i przenoszenie. Moim zdaniem, używanie takiego sprzętu przyspiesza cały proces transportowy, a także zmniejsza ryzyko uszkodzeń ładunku i poprawia bezpieczeństwo w pracy. Organizacje zajmujące się logistyką, jak ISO, zalecają korzystanie z tego sprzętu, co pokazuje, że jest on naprawdę dobry i niezawodny w operacjach załadunkowych.

Pytanie 24

Która z formuł INCOTERMS 2010 narzuca sprzedającemu obowiązek zawarcia umowy ubezpieczenia towaru oraz pokrycia związanych z tym kosztów?

A. CFR
B. CIF
C. FOB
D. DAP
CIF (Cost, Insurance and Freight) to formuła INCOTERMS 2010, która nakłada na sprzedającego obowiązek nie tylko pokrycia kosztów transportu towaru do portu przeznaczenia, ale również zapewnienia ubezpieczenia towaru na czas transportu. Oznacza to, że sprzedający musi zorganizować i opłacić ubezpieczenie, które chroni towar przed ryzykiem uszkodzenia lub utraty w trakcie transportu. Przykładowo, jeśli firma A sprzedaje maszyny do firmy B w innym kraju i wybiera warunki CIF, firma A będzie odpowiedzialna za ubezpieczenie tych maszyn do momentu ich dostarczenia do portu docelowego. Z perspektywy praktycznej, stosowanie CIF jest korzystne dla kupującego, ponieważ ma on pewność, że towar jest ubezpieczony w przypadku jakichkolwiek nieprzewidzianych zdarzeń, co minimalizuje ryzyko finansowe. Warto zauważyć, że w przypadku CIF, sprzedający jest zobowiązany do dostarczenia dowodu ubezpieczenia, co stanowi dodatkową gwarancję dla kupującego. Formuła ta jest często wykorzystywana w międzynarodowym handlu morskim i przynosi korzyści obu stronom transakcji.

Pytanie 25

Przedsiębiorstwo MIG zleciło spedytorowi zorganizowanie przewozu ładunku. Przewóz miał być zrealizowany 10 stycznia br. Na podstawie przedstawionego fragmentu OPWS określ, w jakiej formie i do kiedy zleceniodawca powinien złożyć reklamację do spedytora, który dostarczył do odbiorcy uszkodzony ładunek. Przedsiębiorstwo MIG o zaistniałej szkodzie dowiedziało się 11 stycznia bieżącego roku.

Fragment Ogólnych Polskich Warunków Spedycyjnych (OPWS)
Reklamacje
§ 24
24.1. Reklamacja zleceniodawcy złożona spedytorowi winna być wniesiona do spedytora na piśmie w ciągu 6 dni od daty, w której zleceniodawca dowiedział się lub powinien był się dowiedzieć o zaistniałej szkodzie. W terminie 14 dni od jej otrzymania spedytor zobowiązany jest do potwierdzenia otrzymania reklamacji i udzielenia wyjaśnień, co do sposobu i terminu jej rozpatrzenia.
24.2. Reklamacji powinny towarzyszyć dokumenty stwierdzające stan przesyłki oraz okoliczności powstania szkody/braków.
A. Reklamację należy złożyć telefonicznie do 24 stycznia br.
B. Reklamację należy złożyć na piśmie do 25 stycznia br.
C. Reklamację należy złożyć na piśmie do 17 stycznia br.
D. Reklamację należy złożyć telefonicznie do 16 stycznia br.
W przypadku, gdy reklamacja jest składana telefonicznie, istnieje ryzyko braku formalnego dowodu zgłoszenia roszczenia. Odpowiedzi sugerujące zgłoszenie reklamacji telefonicznie nie biorą pod uwagę, że przepisy dotyczące reklamacji w transporcie wymagają formy pisemnej, aby skutecznie zgłosić szkodę. Ponadto, wiele osób popełnia błąd, myśląc, że reklamację można złożyć w dowolnym momencie po zaistnieniu szkody. W rzeczywistości, terminy na składanie reklamacji są ściśle określone i ich przekroczenie może prowadzić do utraty możliwości dochodzenia roszczeń. Zgłoszenie reklamacji po terminie, jak sugerują niektóre odpowiedzi, również nie jest zgodne z wymaganiami. Warto zwrócić uwagę na to, że w przypadku uszkodzenia ładunku, kluczowym elementem jest nie tylko forma zgłoszenia, ale również dotrzymanie określonych terminów, co jest częścią standardów branżowych. Prawidłowe podejście do reklamacji wymaga znajomości przepisów oraz zasad, które pozwalają na obronę interesów zleceniodawcy w sytuacji, gdy dojdzie do uszkodzenia towaru.

Pytanie 26

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 27

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 28

Który przewoźnik zrealizuje przewóz ładunku w najkrótszym czasie?

PrzewoźnikŚrednia prędkośćOdległość przewozu
A.90 km/h170 km
B.50 km/h120 km
C.70 km/h190 km
D.80 km/h180 km
A. D.
B. C.
C. A.
D. B.
Analiza błędnych odpowiedzi na to pytanie często wskazuje na powszechne nieporozumienia dotyczące obliczania czasu transportu. Niewłaściwe wybory mogą wynikać z niedostatecznego zrozumienia tego, jak średnia prędkość wpływa na czas dotarcia do celu. Często kandydaci nie biorą pod uwagę, że czas przewozu jest determinowany nie tylko przez odległość, ale również przez czynniki takie jak ruch drogowy, warunki pogodowe oraz specyfikę pojazdów używanych przez przewoźników. Wybór przewoźnika, który deklaruje najkrótszy czas dostawy, nie zawsze jest zgodny z rzeczywistością, jeśli jego trasa jest dłuższa lub wykorzystuje wolniejsze środki transportu. Ponadto, błędne odpowiedzi mogą sugerować, że wszyscy przewoźnicy działają w tych samych warunkach, co jest mylnym założeniem. W rzeczywistości, każdy przewoźnik ma unikalne uwarunkowania operacyjne, które mogą znacząco wpłynąć na czas transportu. Zrozumienie tych różnic oraz ich wpływu na logistykę jest kluczowe dla podejmowania trafnych decyzji w zakresie wyboru dostawcy.

Pytanie 29

W podanym fragmencie ustawy definiowany jest transport

13) transport ........................- przewóz rzeczy, podczas którego samochód ciężarowy, przyczepa, naczepa z jednostką ciągnącą lub bez jednostki ciągnącej, nadwozie wymienne lub kontener 20-stopowy lub większy korzysta z drogi w początkowym lub końcowym odcinku przewozu, a na innym odcinku z usług kolei, żeglugi śródlądowej lub transportu morskiego, przy czym odcinek morski przekracza 100 km w linii prostej; odcinek przewozu początkowego lub końcowego oznacza przewóz:

a) pomiędzy punktem, gdzie rzeczy są załadowane, i najbliższą odpowiednią kolejową stacją załadunkową dla odcinka początkowego oraz pomiędzy najbliższą odpowiednią kolejową stacją wyładunkową a punktem, gdzie rzeczy są wyładowane, dla końcowego odcinka lub

b) wewnątrz promienia nieprzekraczającego 150 km w linii prostej ze śródlądowego lub morskiego portu załadunku lub wyładunku;
A. kombinowany.
B. kontynentalny.
C. intermodalny.
D. multimodalny.
Transport kombinowany, definiowany w ustawie o transporcie drogowym, obejmuje takie formy przewozu, które integrują różne środki transportu, co zwiększa efektywność oraz elastyczność w logistyce. W praktyce oznacza to, że towar może być transportowany na przykład samochodem do stacji kolejowej, a następnie przetransportowany koleją do innego miasta, gdzie dostarczany jest do odbiorcy za pomocą ciężarówki. Taki model przewozu pozwala na optymalne wykorzystanie różnych środków transportu, minimalizując przy tym koszty i czas transportu, co jest kluczowe w branży logistycznej. Warto zauważyć, że transport kombinowany jest szczególnie istotny w kontekście zrównoważonego rozwoju, ponieważ pozwala na zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych poprzez efektywniejsze wykorzystanie transportu kolejowego czy wodnego, które są mniej szkodliwe dla środowiska niż transport drogowy. W związku z tym, zrozumienie tej definicji ma istotne znaczenie dla profesjonalistów zajmujących się logistyką i transportem.

Pytanie 30

Krótkie powiadomienie o gotowości przesyłki do odbioru lub o jej wysłaniu, które jest przesyłane faksem lub jako telefonogram, nosi nazwę

A. nota korygująca
B. dowód przyjęcia
C. awizo
D. zamówienie
Odpowiedź 'awizo' jest poprawna, ponieważ termin ten odnosi się do krótkiego zawiadomienia, które informuje odbiorcę o przygotowaniu przesyłki do odbioru lub jej wysyłce. Awizo jest zazwyczaj przekazywane za pomocą faksu lub telefonu, co umożliwia szybkie i efektywne informowanie o statusie przesyłki. Przykładem zastosowania awiza może być sytuacja, gdy kurier dostarcza paczkę do punktu odbioru i informuje odbiorcę, że paczka czeka na niego w danym miejscu. W kontekście standardów branżowych awizo jest istotnym elementem logistyki, ponieważ umożliwia lepsze zarządzanie czasem i dostosowanie działań do potrzeb klientów. Warto również zauważyć, że w e-commerce awizo może przyczynić się do zwiększenia satysfakcji klientów, poprzez zapewnienie im informacji na każdym etapie realizacji zamówienia. Właściwe stosowanie awiza jest ujęte w najlepszych praktykach branżowych dotyczących obsługi przesyłek, co podkreśla jego znaczenie w procesach logistycznych.

Pytanie 31

Jakie znaczenie ma potwierdzony przez przewoźnika list przewozowy w kontekście umowy przewozu ładunku koleją? Ile kopii listu przewozowego dostaje nadawca?

A. Cztery
B. Jeden
C. Dwa
D. Trzy
Odpowiedź 'jeden' jest prawidłowa, ponieważ zgodnie z przepisami dotyczącymi umowy przewozu ładunku transportem kolejowym, nadawca otrzymuje jeden egzemplarz listu przewozowego, który stanowi potwierdzenie zawarcia umowy przewozu. List przewozowy, znany również jako 'konosament', jest dokumentem formalnym, którego posiadanie przez nadawcę jest niezbędne do wykazania jego praw do nadanego ładunku w przypadku jakichkolwiek sporów. Praktyczne zastosowanie tego dokumentu obejmuje m.in. konieczność jego okazania przy odbiorze ładunku przez odbiorcę, co jest standardową procedurą w transporcie kolejowym. List przewozowy zawiera szczegółowe informacje dotyczące przewożonego towaru, takie jak jego opis, waga, miejsce nadania i przeznaczenia, co czyni go kluczowym dokumentem w procesie logistycznym. Dobrą praktyką jest również przechowywanie kopii listu przewozowego przez nadawcę dla celów ewentualnych roszczeń lub reklamacji, co pokazuje, jak istotny jest ten dokument w całym procesie przewozowym.

Pytanie 32

Dopuszczalna masa całkowita zespołu pojazdów mających cztery osie, składających się z dwuosiowego pojazdu samochodowego i dwuosiowej przyczepy, nie może przekraczać

Fragment Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia.
§ 3. 1. Dopuszczalna masa całkowita pojazdu, z zastrzeżeniem ust. 2-13, nie może przekraczać w przypadku:
1) pojazdu składowego zespołu pojazdów:
   a) przyczepy dwuosiowe – 18 ton,
   b) przyczepy trzyosiowe – 24 tony;
2) zespołu pojazdów mających 5 lub 6 osi:
   a) dwuosiowy pojazd samochodowy i trzyosiowa przyczepa – 40 ton,
   b) trzyosiowy pojazd samochodowy i dwuosiowa przyczepa – 40 ton;
3) pojazdów członowych mających 5 lub 6 osi:
   a) dwuosiowy ciągnik siodłowy i trzyosiowa naczepa – 40 ton,
   b) trzyosiowy ciągnik siodłowy i dwu- lub trzyosiowa naczepa – 40 ton,
   c) trzyosiowy ciągnik siodłowy i trzyosiowa naczepa przewożąca 40-stopowy kontener ISO w transporcie
      kombinowanym – 44 tony;
4) zespołu pojazdów mających 4 osie, składających się z dwuosiowego pojazdu samochodowego i dwuosiowej
przyczepy - 36 ton;
5) pojazdu członowego mającego 4 osie, składającego się z dwuosiowego ciągnika siodłowego i dwuosiowej
naczepy, jeżeli odległość pomiędzy osiami naczepy:
   a) wynosi co najmniej 1,3 m, ale nie więcej niż 1,8 m – 36 ton,
   b) jest większa niż 1,8 m – 36 ton + 2 tony tolerancji, jeżeli oś napędowa jest wyposażona w opony
      bliźniacze i zawieszenie pneumatyczne lub równoważne, o którym mowa w § 5c;
6) dwuosiowego pojazdu samochodowego – 18 ton;
A. 36 ton.
B. 24 tony.
C. 18 ton.
D. 30 ton.
Podane odpowiedzi, które wskazują na inne wartości dopuszczalnej masy całkowitej, są wynikiem błędnego zrozumienia przepisów dotyczących transportu drogowego. Na przykład, 24 tony oraz 30 ton to wartości, które mogą dotyczyć innych typów pojazdów lub zespołów, ale w przypadku zestawu z dwuosiowym pojazdem i dwuosiową przyczepą, nie są one właściwe. Dopuszczalna masa całkowita zespołu pojazdów z czterema osiami wynika z przepisów regulujących maksymalne obciążenia, które mają na celu zapewnienie odpowiedniej stabilności i bezpieczeństwa pojazdów. Wykroczenie ponad te normy może prowadzić do problemów z hamowaniem i manewrowością. Ponadto, często występującym błędem myślowym jest założenie, że zwiększona masa pojazdu nie wpływa na jego dynamikę, co jest nieprawdziwe. W rzeczywistości, każdy dodatkowy kilogram ma znaczenie dla bezpieczeństwa jazdy, szczególnie w trudnych warunkach drogowych. Warto również zauważyć, że różne kategorie pojazdów mają różne normy dotyczące masy całkowitej, co może wprowadzać w błąd osoby, które nie są dobrze zaznajomione z przepisami. Dlatego kluczowe jest zrozumienie konkretnych regulacji odnoszących się do danego zestawu pojazdów, aby uniknąć niebezpiecznych sytuacji oraz konsekwencji prawnych.

Pytanie 33

Jakim rodzajem podatku pośredniego jest w Polsce?

A. podatek dochodowy od osób fizycznych (PIT)
B. podatek leśny
C. podatek tonażowy
D. podatek od towarów i usług (VAT)
Podatek od towarów i usług (VAT) jest klasycznym przykładem podatku pośredniego, który obciąża konsumentów na etapie zakupu towarów i usług. Jego główną cechą jest to, że nie jest on pobierany bezpośrednio od dochodów czy majątku, lecz od wartości dodanej na każdym etapie obrotu towarem. Z perspektywy przedsiębiorcy, VAT jest podatkiem neutralnym, ponieważ mogą oni odliczać VAT naliczony przy zakupie towarów i usług, co oznacza, że podatek ten jest ostatecznie przenoszony na końcowego konsumenta. W Polsce stawka podstawowa VAT wynosi 23%, ale istnieją też stawki obniżone, takie jak 8% czy 5%, które mają zastosowanie do niektórych produktów i usług, co jest zgodne z unijnymi regulacjami. Zrozumienie mechanizmu VAT jest kluczowe dla przedsiębiorców, ponieważ niewłaściwe zarządzanie tym podatkiem może prowadzić do poważnych konsekwencji finansowych i prawnych. Przykładem zastosowania VAT w praktyce jest sytuacja, gdy restauracja sprzedaje posiłki; nalicza VAT na całą wartość sprzedaży, a następnie odlicza VAT od zakupów surowców. Takie podejście zapewnia przejrzystość i właściwe zarządzanie finansami firmy.

Pytanie 34

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 35

W jakim celu przedsiębiorstwo zajmujące się spedycją wystawia fakturę "pro forma"?

A. Do zaksięgowania przychodu
B. W celu poinformowania o wyglądzie rzeczywistej faktury oraz kosztach zrealizowanej transakcji
C. Aby uiścić podatek za wykonane usługi
D. Do zaewidencjonowania należności w książkach rachunkowych
Wystawienie faktury pro forma nie służy do zaewidencjonowania należności w księgach rachunkowych, ponieważ nie jest to faktura w rozumieniu przepisów prawa. Faktura pro forma jest dokumentem o charakterze informacyjnym, a nie księgowym. Użycie takiej faktury jako podstawy do księgowania mogłoby prowadzić do nieprawidłowego przedstawienia sytuacji finansowej przedsiębiorstwa, co z kolei może mieć negatywne konsekwencje w kontekście audytów i kontroli podatkowych. Dodatkowo, faktura pro forma nie jest dowodem dokonania transakcji ani nie stanowi podstawy do opłacenia podatku za zrealizowane usługi, co wyklucza jej wykorzystanie w kontekście rozliczeń podatkowych. Prawidłowe księgowanie przychodów odbywa się na podstawie faktur VAT, które są dokumentami mającymi moc prawną i są wymogiem dla przedsiębiorstw zarejestrowanych jako podatnicy VAT. Użycie faktury pro forma jako podstawy do zaksięgowania przychodu mogłoby prowadzić do nieprawidłowych zapisów w księgach rachunkowych, co jest sprzeczne z zasadami rachunkowości oraz przepisami prawa. Takie błędne podejście wynika często z braku zrozumienia różnicy między fakturą pro forma a fakturą końcową, co jest fundamentalne dla właściwego zarządzania dokumentacją finansową w przedsiębiorstwie.

Pytanie 36

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 37

Wskaż akty prawne, które określają wymagania dotyczące pojazdów przeznaczonych do międzynarodowego transportu artykułów mrożonych i głęboko mrożonych?

A. ADR
B. ATP
C. AETR
D. ADN
Wybór ADR, ADN lub AETR jako regulacji dotyczących transportu artykułów mrożonych jest błędny, ponieważ każda z tych konwencji dotyczy zupełnie innych aspektów transportu. ADR, czyli Umowa europejska dotycząca międzynarodowego przewozu drogowego towarów niebezpiecznych, koncentruje się na bezpieczeństwie w transporcie materiałów, które mogą stanowić zagrożenie dla zdrowia ludzi i środowiska. Reguluje przewóz substancji chemicznych, paliw, materiałów wybuchowych i innych niebezpieczeństw, a nie wymogi dotyczące temperatury czy warunków przechowywania artykułów mrożonych. ADN, z kolei, dotyczy międzynarodowego transportu towarów niebezpiecznych drogą wodną, a więc nie ma zastosowania w kontekście przewozu mrożonek. AETR odnosi się do czasu pracy kierowców w transporcie międzynarodowym, co również nie ma związku z wymaganiami dotyczącymi temperatury transportu mrożonych produktów. Wybór tych konwencji może wynikać z mylnego przekonania, że regulacje dotyczące transportu niebezpiecznych towarów lub organizacji pracy kierowców obejmują również przepisy dotyczące transportu produktów wymagających chłodzenia. W rzeczywistości, aby zrozumieć wymagania dla transportu artykułów mrożonych, należy skupić się na normach ATP, które są specjalnie zaprojektowane w kontekście tych produktów. Zrozumienie różnicy między tymi regulacjami jest kluczowe dla prawidłowego zarządzania łańcuchem dostaw oraz zapewnienia jakości i bezpieczeństwa żywności.

Pytanie 38

Jaki akt normatywny określa zasady oraz warunki dopuszczania pojazdów do ruchu na drogach publicznych?

A. Umowa CMR
B. Kodeks cywilny
C. Prawo o ruchu drogowym
D. Umowa AETR
Prawo o ruchu drogowym to akt prawny, który kompleksowo reguluje zasady oraz warunki dopuszczania pojazdów do ruchu na drogach publicznych w Polsce. Zawiera przepisy dotyczące wymogów technicznych, które muszą spełniać pojazdy, aby mogły być używane na drogach. Przykładem zastosowania tych przepisów jest proces rejestracji pojazdu, który wymaga przeprowadzenia badań technicznych oraz weryfikacji dokumentacji. Ponadto, Prawo o ruchu drogowym wskazuje na obowiązki właścicieli pojazdów, takie jak utrzymanie pojazdu w stanie odpowiadającym normom bezpieczeństwa. W kontekście standardów, przepisy te są zgodne z międzynarodowymi regulacjami dotyczącymi transportu drogowego, co zapewnia jednolite podejście do kwestii bezpieczeństwa na drogach. Zrozumienie i przestrzeganie tych regulacji jest kluczowe nie tylko dla kierowców, ale również dla osób zarządzających infrastrukturą drogową oraz instytucjami kontrolnymi i nadzorczymi.

Pytanie 39

Wybór środka transportowego do przewozu, sporządzenie wymaganej dokumentacji oraz ustalenie trasy to działania realizowane w zakresie

A. organizacji procesu przewozowego
B. oceny przebiegu procesu transportowego
C. przygotowania ładunku do przewozu
D. fizycznego przemieszczania ładunku
Odpowiedzi takie jak 'przygotowanie ładunku do przewozu', 'fizyczne przemieszczanie ładunku' czy 'ocena przebiegu procesu transportowego' nie pokazują pełnego obrazu działań związanych z organizacją przewozu. A to prowadzi do niezrozumienia tematu logistyki transportu. Przygotowanie ładunku koncentruje się głównie na pakowaniu i zabezpieczaniu towarów, co jest tylko jednym z wielu kroków w całym procesie. Fizyczne przemieszczanie ładunku dotyczy samego transportu, ale nie obejmuje ważnych aspektów zarządzania, jak planowanie czy dokumentacja, które są kluczowe dla zgodnej z przepisami operacji. Ocena przebiegu transportu to coś, co robimy po zakończeniu przewozu i dotyczy analizy, a nie samej organizacji. Wiele osób myli różne etapy procesu transportowego z całością. Każdy z tych elementów jest istotny, ale tylko holistyczne podejście do organizacji transportu, które uwzględnia zarówno planowanie, jak i realizację, może przynieść najlepsze efekty w postaci efektywnej dostawy towarów.

Pytanie 40

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.