Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik reklamy
  • Kwalifikacja: PGF.08 - Zarządzanie kampanią reklamową
  • Data rozpoczęcia: 18 grudnia 2025 19:49
  • Data zakończenia: 18 grudnia 2025 20:05

Egzamin zdany!

Wynik: 27/40 punktów (67,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Do czego służy program komputerowy, którego okno dialogowe zostało przedstawione na rysunku?

Ilustracja do pytania
A. Projektowania animacji.
B. Tworzenia stron internetowych.
C. Przygotowywania publikacji wielostronicowych.
D. Montażu wideo.
To okno dialogowe pochodzi z programu do składu publikacji wielostronicowych – na przykład Adobe InDesign czy QuarkXPress. Takie narzędzia umożliwiają bardzo precyzyjne ustawienie parametrów dokumentu, które są kluczowe przy przygotowywaniu do druku książek, czasopism, katalogów czy raportów. Zwróć uwagę na obecność opcji takich jak liczba stron, łamy, marginesy, spady, a nawet podstawowe informacje o pracy – wszystko to są elementy nieodłączne dla profesjonalnego DTP (Desktop Publishing). Moim zdaniem, ten rodzaj oprogramowania mocno wyróżnia się od edytorów tekstowych czy prostych edytorów graficznych, bo pozwala na pełną kontrolę nad układem treści na stronach, zarządzanie kolumnami, i precyzyjne przygotowanie do druku offsetowego lub cyfrowego zgodnie ze standardami branżowymi, na przykład ISO 12647. W praktyce często spotykam sytuacje, gdzie nieprawidłowe ustawienie marginesów lub spadów skutkuje problemami przy druku – dlatego takie narzędzia są niezbędne w profesjonalnym procesie wydawniczym. Kto raz spróbował przygotować katalog bez tych ustawień, wie, ile to problemów później... Również bardzo istotne jest to, że przygotowując publikacje wielostronicowe, trzeba z góry zaplanować strukturę dokumentu, a takie okno dialogowe pozwala na szybkie i logiczne zdefiniowanie wszystkiego na starcie. Wiele drukarni wręcz wymaga plików wygenerowanych z takich programów.

Pytanie 2

Miarą dobrej obsługi klienta jest

A. usługa dodatkowa.
B. dysonans pozakupowy.
C. zadowolenie klienta.
D. cena.
Zadowolenie klienta to absolutna podstawa, jeżeli chodzi o ocenę jakości obsługi. W branży mówi się wręcz, że to klient jest najlepszym sędzią, bo to on bezpośrednio odczuwa efekty naszych działań. Jeśli klient wychodzi zadowolony, jest większa szansa, że wróci do firmy, poleci ją znajomym albo po prostu nie będzie miał zastrzeżeń. Z mojego doświadczenia wynika, że nawet droższa usługa, ale zrealizowana z szacunkiem i zrozumieniem, bardziej zapada w pamięć niż tania, ale chłodna i bezosobowa. Standardy obsługi klienta, zarówno w dużych korporacjach, jak i w małych firmach, opierają się na mierzeniu satysfakcji, np. przez ankiety, wskaźniki NPS czy analizy opinii. Branża usługowa kładzie coraz większy nacisk na tzw. Customer Experience, czyli całościowe wrażenie klienta po kontakcie z firmą. Zadowolenie klienta przekłada się także na lojalność, mniejszą liczbę reklamacji i stabilność przychodów. To nie jest tylko teoria, bo w praktyce szefowie sklepów czy serwisów komputerowych zwracają uwagę na powracających klientów i ich rekomendacje. Niektóre firmy nawet premiują pracowników za pozytywne opinie klientów. Moim zdaniem bez wątpienia jest to najbardziej wymierna i uczciwa miara, bo łączy w sobie wszystkie aspekty obsługi – szybkość, uprzejmość, rozwiązanie problemu czy nawet atmosferę rozmowy.

Pytanie 3

Osobą odpowiedzialną za zakup mediów w firmie reklamowej jest

A. Production Manager
B. Media Buyer
C. Broadcast Producer
D. Traffic Executive
Media Buyer to taka osoba, która działa jak pośrednik w świecie reklamy. Jej główne zadanie to kupowanie miejsca na reklamy, zarówno w telewizji, radiu, prasie, jak i w Internecie. Często musi dobrze znać grupy docelowe i ustalać, ile pieniędzy można wydać na kampanię, żeby wszystko było w porządku. Analizuje, jakie media będą najlepiej działały dla klienta, a potem korzysta z różnych narzędzi, żeby sprawdzić, jak kampania idzie. Dobry Media Buyer powinien też być na bieżąco z najnowszymi trendami w reklamie oraz umieć dobrze negocjować, żeby zyskać jak najwięcej za jak najmniej. Wiadomo, że jego rolą jest zapewnienie, by klient miał to, czego naprawdę potrzebuje, ale też żeby wydatki były dobrze uporządkowane, zgodnie z tym, co w branży może zadziałać najlepiej.

Pytanie 4

Przedstawiona grafika jest formą prezentacji informacji zwaną

Ilustracja do pytania
A. diagramem Venna.
B. infografiką.
C. ideogramem.
D. diagramem Grotriana.
Odpowiedzi inne niż infografika są w rzeczywistości różnymi typami reprezentacji danych, które nie spełniają kryteriów dotyczących kompleksowego i estetycznego przedstawienia informacji. Ideogram, jako graficzny symbol reprezentujący ideę, nie jest wystarczający do przedstawienia złożonych danych, ponieważ działa na poziomie symboli, a nie wizualizacji danych w kontekście statystycznym czy informacyjnym. Diagram Venna, który ilustruje relacje między zbiorami, ma swoją specyfikę skupioną na logicznych powiązaniach, ale nie jest narzędziem do całościowego przedstawienia informacji. Z kolei diagram Grotriana, używany głównie w muzykologii, opisuje relacje między dźwiękami w kontekście muzycznym, co jest znacząco odległe od celów, jakie stawia przed sobą infografika. Kluczowym błędem w rozumieniu tych pojęć jest mylenie ich funkcji — podczas gdy infografika łączy różnorodne dane w spójną narrację, inne odpowiedzi koncentrują się na wąskich aspektach prezentacji informacji. Warto zaznaczyć, że efektywna wizualizacja danych powinna być dostosowana do celów komunikacyjnych, co sprawia, że dobra infografika jest narzędziem o szerokim zastosowaniu w różnych dziedzinach, w tym marketingu, edukacji i badaniach rynkowych.

Pytanie 5

Producent ekskluzywnej odzieży męskiej postanowił zainwestować w reklamę telewizyjną, pragnąc, aby komunikat uświadomił widzowi, że dzięki jego luksusowym koszulom i garniturom stanie się kimś wyjątkowym oraz wejdzie w świat nowych, wymarzonych doświadczeń i możliwości. Jaką metodę prezentacji produktu należy zastosować?

A. Rekomendację
B. Styl życia
C. Demonstrację
D. Scenkę rodzajową z życia
Wybór innych technik prezentacji nie odpowiada w pełni założeniom kampanii reklamowej, której celem jest stworzenie wrażenia wyjątkowości. Demonstracja, jako technika, koncentruje się na praktycznym pokazaniu działania produktu i jego cech, co w przypadku odzieży męskiej nie przekłada się na emocjonalne powiązanie z odbiorcą. Ta technika jest bardziej skuteczna w sprzedaży produktów technologicznych lub sprzętu, gdzie funkcjonalność i praktyczność są kluczowe. Scenka rodzajowa z życia może również wydawać się atrakcyjna, jednak często nie dostarcza odpowiedniego kontekstu do budowy aspiracyjnego stylu życia, który jest tak istotny w marketingu luksusowym. Tego typu prezentacje mogą być zbyt ogólne i nie oddać indywidualnych korzyści posiadania luksusowych ubrań. Rekomendacje, choć mogą być użyteczne, często opierają się na opiniach innych, co niekoniecznie buduje obraz aspiracyjny, a raczej bazuje na społecznych dowodach słuszności. Aby skutecznie przyciągnąć klientów do produktu luksusowego, ważne jest, aby komunikat reklamowy skupiał się na tym, jak produkt wpływa na postrzeganie samego siebie i jak przyczynia się do lepszego stylu życia, co najlepiej można osiągnąć poprzez prezentację stylu życia.

Pytanie 6

Jaki dokument został pokazany na zdjęciu?

Ilustracja do pytania
A. Brief promocyjny
B. Kreatywny brief
C. Diagram przepływu
D. Harmonogram produkcji
Ilustracja przedstawia harmonogram produkcji co można wywnioskować z rozmieszczenia różnych mediów w czasie. Taki harmonogram to narzędzie stosowane w zarządzaniu projektami oraz marketingu do planowania i kontrolowania rozwoju projektu na przestrzeni czasu. W tym przypadku harmonogram zawiera podział na tygodnie oraz miesiące roku co pozwala na zobrazowanie kiedy poszczególne elementy kampanii reklamowej będą realizowane. Widoczne są kolumny dotyczące różnych mediów takich jak telewizja radio outdoor czy gazety oraz informacje o kosztach i zasięgu każdego z tych mediów. Harmonogram produkcji umożliwia precyzyjne zarządzanie budżetem oraz zasobami niezbędnymi do realizacji działań co jest zgodne z dobrymi praktykami w branży. Jest to kluczowe narzędzie w marketingu które pozwala na optymalizację działań poprzez dokładne planowanie oraz kontrolę realizacji poszczególnych etapów kampanii. Dzięki temu można lepiej zarządzać czasem i zasobami co przekłada się na skuteczność całej kampanii reklamowej.

Pytanie 7

Przedstawiona grafika ma zostać zamieszczona na bilbordach w większych miastach Polski. Wskaż nieprawidłowość, która występuje w zaprojektowanym przekazie reklamowym.

Ilustracja do pytania
A. Brak logo.
B. Za dużo tekstu.
C. Brak hasła reklamowego.
D. Za mała grafika.
Poprawna odpowiedź "Za dużo tekstu." odnosi się do istotnej zasady projektowania komunikacji wizualnej, szczególnie w kontekście bilbordów. Reklamy outdoorowe muszą być zwięzłe i skuteczne, aby przyciągnąć uwagę przechodniów w krótkim czasie. Istnieje powszechna zasada, że tekst na bilbordzie powinien być ograniczony do kilku kluczowych słów, które szybko przekazują istotę komunikatu. Zbyt duża ilość informacji tekstowej nie tylko zmniejsza czytelność, ale również sprawia, że przekaz staje się nieczytelny z daleka. Standardowe zalecenia mówią, że tekst nie powinien przekraczać 7-10 słów, aby zapewnić łatwość w przyswajaniu informacji. Przykłady skutecznych kampanii reklamowych pokazują, że minimalistyczne podejście, które koncentruje się na jednym kluczowym haśle lub obrazie, jest znacznie bardziej efektywne. Warto również pamiętać o wykorzystaniu odpowiednich kolorów i kontrastów, które wpływają na widoczność i przyciąganie uwagi. Dlatego ograniczenie tekstu na bilbordzie jest kluczowym elementem skutecznej reklamy.

Pytanie 8

Jakie składowe są niezbędne do opracowania pełnej koncepcji marketingowej 4C?

A. Wartość dla klienta, cena ponoszona przez klienta, komfort zakupu, komunikacja z rynkiem
B. Rywalizacja, cena ponoszona przez klienta, komfort zakupu, komunikacja z rynkiem
C. Rywalizacja, towar, komfort zakupu, cena ponoszona przez klienta
D. Wartość dla klienta, towar, cena ponoszona przez klienta, komunikacja z rynkiem
Odpowiedź "Wartość dla klienta, koszt jaki ponosi klient, wygoda nabycia, komunikacja z rynkiem" jest właściwa, ponieważ stanowi kluczowe elementy koncepcji 4C, która jest nowoczesnym podejściem do marketingu, kładącym nacisk na klienta zamiast na produkt. Wartość dla klienta odnosi się do tego, jak produkt lub usługa spełnia potrzeby i oczekiwania klienta, co powinno być głównym celem każdej strategii marketingowej. Koszt jaki ponosi klient uwzględnia nie tylko cenę zakupu, ale także wszelkie inne wydatki związane z posiadaniem i użytkowaniem produktu, co jest zgodne z podejściem Customer Value Proposition. Wygoda nabycia odnosi się do łatwości, z jaką klient może zakupić produkt, co powinno obejmować analizę kanałów dystrybucji i dostępności. Komunikacja z rynkiem dotyczy interakcji i relacji z klientami, co jest kluczowe w budowaniu marki i lojalności. Przykładowo, marka Nike skutecznie używa koncepcji 4C, aby dostosować swoje produkty i kampanie do oczekiwań klientów i zbudować silne połączenie z rynkiem.

Pytanie 9

Zjawisko automatycznego, korzystnego postrzegania produktu przed nabyciem, wynikające z emocji wywołanych kampanią znanej marki nazywane jest

A. efekt satysfakcji
B. efekt defensywności
C. efekt halo
D. dysonans pozakupowy
Dysonans pozakupowy to zjawisko, które występuje po dokonaniu zakupu, gdy konsument odczuwa wątpliwości co do swojej decyzji, co różni się od tematu pytania, który dotyczy oceniania przed zakupem. Zjawisko to często wiąże się z obawą, że inny produkt mógłby okazać się lepszy, co prowadzi do niezadowolenia. Efekt satysfakcji odnosi się do subiektywnego odczucia zadowolenia z dokonanej transakcji, które również występuje po zakupie, a nie przed nim. Podobnie efekt defensywności odnosi się do sposobu, w jaki ludzie bronią swoich wyborów w obliczu krytyki, co również nie znajduje zastosowania w kontekście oceniania przed zakupem. W kontekście pytania kluczowe jest zrozumienie, że różne zjawiska psychologiczne mają swoje specyficzne zastosowania i konteksty, co może prowadzić do błędnych wniosków, jeśli zjawiska te są mylnie interpretowane. Właściwe rozróżnienie między tymi efektami jest istotne dla zrozumienia procesów podejmowania decyzji przez konsumentów. Zrozumienie tych koncepcji może pomóc w lepszym formułowaniu strategii marketingowych oraz w ocenie skuteczności działań promocyjnych.

Pytanie 10

Które obszary zaznaczono na rysunku czerwoną i zieloną linią?

Ilustracja do pytania
A. Obszar bezpieczny i linię cięcia.
B. Obszar formatu i linię gięcia.
C. Obszar kreślenia i linię spadu.
D. Obszar spadu i linię koloru.
Poprawna odpowiedź to "Obszar bezpieczny i linię cięcia". Na rysunku czerwona linia reprezentuje linię cięcia, która jest kluczowym elementem w procesie produkcji materiałów graficznych, ponieważ wyznacza granicę, wzdłuż której materiał będzie przycinany. Zrozumienie tej linii jest niezbędne, aby uniknąć przypadkowego przycięcia istotnych elementów projektu. Zielona linia symbolizuje obszar bezpieczny, który powinien zawierać wszystkie krytyczne elementy graficzne, takie jak tekst czy ważne grafiki. W praktyce projektowania graficznego, przestrzeganie zasady, że wszystkie istotne elementy powinny znajdować się wewnątrz tego obszaru, jest kluczowe dla uzyskania estetycznych i funkcjonalnych efektów końcowych. W branży graficznej oraz poligraficznej, stosowanie tych oznaczeń opiera się na standardach takich jak ISO 12647 dotyczących kolorów oraz wytycznych dotyczących produkcji druku. Zapewnia to, że projekt będzie wolny od błędów związanych z nieprawidłowym przycinaniem, co przekłada się na wysoką jakość końcowego produktu.

Pytanie 11

Reklama eksponowana na tylnej powierzchni blacharskiej autobusu łącznie z szybą to

Ilustracja do pytania
A. halfback.
B. busboard.
C. mini standard.
D. fullback.
Odpowiedzi "mini standard", "halfback" oraz "busboard" nie są poprawne. Chyba chodzi o inne rodzaje reklam na autobusach, które nie pokrywają całej tylnej powierzchni. Reklama mini standard to mały format, który jest umieszczony na boku autobusu, więc zasięg jest ograniczony. Halfback zajmuje tylko dolną część, co też zmniejsza widoczność i nie wykorzystuje dobrze przestrzeni reklamowej. Natomiast busboard jest na górze autobusu i jest bardziej widoczny w miastach, ale nie dostarcza takiej samej ilości informacji jak fullback. Myślę, że ludzie mogą mieć problem z tymi terminami i nie do końca rozumieją, jak różne formaty reklam wpływają na ich skuteczność. Ważne, żeby reklamodawcy wiedzieli, jaki format wybrać, bo nie każdy z nich działa tak samo dobrze i nie daje równej widoczności dla wszystkich klientów.

Pytanie 12

Która technika produkcji reklamy służy do tego, aby uzyskać efekt przedstawiony na rysunku?

Ilustracja do pytania
A. Hot stamping.
B. Impregnowanie.
C. Laminowanie.
D. Gumowanie.
Hot stamping, czyli tłoczenie na gorąco, to naprawdę fajna technika, która pozwala na osiągnięcie świetnych efektów wizualnych, na przykład metalicznych napisów, jak ten na zdjęciu. W skrócie, chodzi o przenoszenie metalizowanej folii na materiał dzięki wysokiej temperaturze i ciśnieniu. To podejście ma sporo zastosowań w poligrafii – szczególnie w produkcji opakowań, etykiet czy materiałów reklamowych, gdzie estetyka jest mega ważna. Moim zdaniem hot stamping to jedna z lepszych metod dekoracji druku, bo daje naprawdę trwały i wysokiej jakości nadruk. Warto też pamiętać, że można go stosować na różnych materiałach, nie tylko na papierze czy kartonie, ale też na niektórych tworzywach sztucznych. Dzięki temu staje się bardziej uniwersalny. Dobrze przemyślany proces hot stamping może dużo poprawić wygląd produktu i przyciągnąć uwagę klientów w dzisiejszym, konkurencyjnym rynku.

Pytanie 13

Który z modeli kolorów powinien być wybrany przy tworzeniu projektu ulotki reklamowej dla drukarni?

A. HSB
B. Lab
C. RGB
D. CMYK
Wybór modelu barw CMYK (Cyan, Magenta, Yellow, Black) jest kluczowy przy przygotowywaniu projektów drukowanych, takich jak teczki reklamowe. Model ten jest dostosowany do procesu druku, w którym kolory są tworzone przez nakładanie na siebie atramentów w różnych proporcjach. Użycie CMYK pozwala na uzyskanie szerokiego zakresu kolorów oraz wierne odwzorowanie zamierzonych barw na końcowym produkcie. Standardy druku, takie jak ISO 12647, podkreślają znaczenie używania modelu CMYK w projektach marketingowych, aby zapewnić zgodność kolorów między różnymi urządzeniami drukarskimi. Przykładem zastosowania CMYK jest przygotowanie projektu wizytówki, gdzie każda z czterech składowych kolorów gra istotną rolę w ostatecznym efekcie wizualnym. Prawidłowe przygotowanie plików w tym modelu oznacza także mniejsze ryzyko niespodzianek podczas druku, co jest niezwykle ważne w pracy z drukarnią.

Pytanie 14

Zbudowanie bazy danych dotyczącej klientów jest korzystne, gdy

A. klienci są lojalni wobec marki
B. koszty pozyskiwania aktualnych informacji są wysokie
C. firma oferuje produkty luksusowe
D. firma organizuje kampanię promocyjną
Klienci wykazujący lojalność wobec marki są kluczowym zasobem dla każdej organizacji, co czyni tworzenie bazy danych o klientach niezwykle opłacalnym. Lojalni klienci nie tylko generują powtarzalne przychody, ale także stają się ambasadorami marki, polecając produkty innym. Dzięki danym o tych klientach firma może prowadzić bardziej spersonalizowane kampanie marketingowe, co zwiększa efektywność działań promocyjnych. Przykładowo, w branży kosmetycznej marki często tworzą programy lojalnościowe, które nagradzają stałych klientów, co dodatkowo utrzymuje ich przy sobie. Warto również zauważyć, że zbieranie danych o lojalnych klientach pozwala na lepsze zrozumienie ich potrzeb i preferencji, co jest zgodne z zasadami Customer Relationship Management (CRM). Takie podejście nie tylko zwiększa satysfakcję klientów, ale także wpływa na długoterminowy rozwój i stabilność finansową firmy.

Pytanie 15

Agencja reklamowa "X-line" koncentruje się głównie na kreowaniu nazw dla firm, usług oraz produktów. Profesjonalne stworzenie nazwy ma na celu zwiększenie sprzedaży, a także lepsze dotarcie do klientów i zapadnięcie im w pamięć. Jaki jest zasadniczy obszar działalności tej agencji?

A. Marketing szeptany
B. Naming
C. Marketing kreatywny
D. Copywriting
Wybór odpowiedzi o copywritingu, marketingu kreatywnym czy szeptanym pokazuje, że pomieszałeś różne aspekty działań reklamowych. Copywriting to pisanie tekstów, które mają przyciągnąć klientów poprzez ciekawe treści, a nie chodzi o tworzenie nazw. Marketing kreatywny to wszelkie innowacyjne podejścia do promocji produktów i usług, w tym także naming, ale to nie jest jego główny cel. Marketing szeptany to bardziej takie nieformalne rozprzestrzenianie informacji o produktach, przez polecenia, a to też nie ma wiele wspólnego z namingiem. Często ludzie mylą różne aspekty marketingu, co prowadzi do nieporozumień. Żeby dobrze wspierać markę, warto zrozumieć, że naming to osobna i kluczowa część strategii marki, która wymaga naprawdę specjalistycznej wiedzy i analizy rynku, a nie to, o czym mówiły Twoje odpowiedzi.

Pytanie 16

W ramach akcji promocyjnej "Mazury cud natury" stworzono film, który ukazuje urok przyrody warmińsko-mazurskiego. W produkcji wykorzystano elementy z dwóch wcześniejszych dzieł filmowych, co zostało zaznaczone w filmie. Podano tytuły obu wcześniejszych produkcji oraz nazwiska ich reżyserów. W tej sytuacji zastosowano przepisy

A. Kodeksu postępowania administracyjnego
B. Kodeksu cywilnego
C. prawa pracy
D. o prawie autorskim
Odpowiedź na temat prawa autorskiego jest jak najbardziej trafna. Film, który promuje piękno Warmii i Mazur, rzeczywiście korzysta z elementów innych produkcji. Prawo autorskie to ważna sprawa, bo chroni twórców ich dzieł, w tym filmów, i ustala zasady, kiedy można używać czegoś, co nie jest nasze. Kiedy tworzysz coś nowego i używasz fragmentów innych filmów, trzeba pamiętać o zasadach zgody na użycie tych materiałów. Fajnie, że w swoim dziele ujawnisz tytuły i nazwiska reżyserów wcześniejszych filmów, bo to pokazuje, że szanujesz innych twórców. Na praktyce, jeśli planujesz coś stworzyć na bazie cudzej pracy, lepiej mieć licencję albo zgodę od właścicieli praw autorskich. W branży filmowej dobrze jest też informować, z czego się inspirowało, co ułatwia przejrzystość i pokazuje, że twórczość jest etyczna.

Pytanie 17

Nadruk na długopisach reklamowych powinien być wykonany metodą druku, która nazywa się

A. tampondruk.
B. sitodruk.
C. rotograwiura
D. offset.
Tampondruk to naprawdę fajna technika, zwłaszcza kiedy chodzi o długopisy reklamowe. W skrócie, używa się tu elastycznego stempelka, który przenosi farbę z formy na różne powierzchnie. Dzięki temu można uzyskać super jakość nadruku, nawet na takich nierównych materiałach jak tworzywa sztuczne czy metal. Co ciekawe, dzięki precyzji tampondruku, możesz odwzorować nawet skomplikowane grafiki i małe detale, co jest mega przydatne. Przede wszystkim, ta technika świetnie sprawdza się w branży promocyjnej, bo pozwala na szybkie zrealizowanie zarówno małych, jak i dużych serii. Weźmy na przykład branding – logo na długopisach robi robotę, przyciąga wzrok i zwiększa rozpoznawalność marki. No i nie można zapominać, że nadruki z tampondruku są trwałe i odporne na zarysowania, co jest kluczowe, gdy mówimy o przedmiotach, które używamy na co dzień.

Pytanie 18

Ocena poprawnego nałożenia kolorów poszczególnych separacji jest kluczowa przed wydrukowaniem grafiki?

A. w technice akwaforty
B. w technologii druku cyfrowego
C. w technologii Computer to Plate
D. w technice sitodruku
W technikach takich jak akwaforta, Computer to Plate czy druk cyfrowy, proces oceny nakładania się barw poszczególnych separacji nie jest tak kluczowy, jak w sitodruku. Akwaforta jest techniką graficzną, w której obraz jest wytrawiany na metalowej płycie, a kolory są zwykle naniesione w sposób, który nie wymaga precyzyjnej synchronizacji jak w sitodruku. W druku cyfrowym z kolei, obrazy są generowane bezpośrednio z plików cyfrowych, co minimalizuje ryzyko błędów związanych z nakładaniem kolorów, ponieważ technologia ta może automatycznie kompensować różnice w kolorach. W przypadku technologii Computer to Plate, proces tworzenia form drukarskich polega na umieszczaniu obrazów na płytach, co również redukuje potencjalne problemy z nakładaniem kolorów. Często mylone jest przekonanie, że kontrola barw w tych technikach jest tak samo istotna jak w sitodruku; w rzeczywistości, te metody mają różne wymagania dotyczące zarządzania kolorami. Niezrozumienie specyfiki tych technik prowadzi do uproszczonego myślenia, które nie uwzględnia unikalnych wyzwań oraz wymagań, które pojawiają się w różnych procesach druku.

Pytanie 19

Biuro podróży zamierza zastosować na ulotce antykwę linearną szeryfową (egipcjankę), czcionkę charakteryzującą się prostymi formami, wykorzystującymi prawidła geometrii. W którym z przedstawionych nagłówków użyto tej właśnie czcionki?

Ilustracja do pytania
A. D.
B. B.
C. A.
D. C.
Wybór nagłówka B jako poprawnej odpowiedzi jest trafny, ponieważ czcionka w tym nagłówku spełnia charakterystykę antykwy linearnej szeryfowej, znanej również jako egipcjanka. Ta forma typografii wyróżnia się prostymi, równymi kreskami oraz wyraźnymi, prostokątnymi szeryfami, co sprawia, że jest bardzo czytelna i estetyczna w zastosowaniach reklamowych. Antykwa linearna szeryfowa często korzystana jest w projektach graficznych i marketingowych, gdzie ważna jest nie tylko informacja, ale także jej atrakcyjna i profesjonalna prezentacja. Stosowanie tej czcionki w materiałach promocyjnych, takich jak ulotki, może znacząco wpłynąć na odbiór komunikatu przez klientów. Standardy typograficzne, takie jak zasady czytelności i kontrastu, promują użycie takich czcionek w miejscach, gdzie przekaz reklamowy ma być klarowny i przyciągający wzrok. W kontekście designu ulotek, egipcjanka może pełnić funkcję nagłówka, który przykuwa uwagę, a jednocześnie jest zgodny z zasadami harmonii wizualnej.

Pytanie 20

W której umowie może wystąpić zapis podany w ramce?

§ 3
Zamawiający zleca, a Agencja reklamowa zobowiązuje się świadczyć na zasadach określonych w Umowie usługi w zakresie PR.
A. O pracę na czas określony.
B. Zlecenie.
C. O pracę na okres próbny.
D. O dzieło.
Umowa zlecenia to rodzaj umowy cywilnoprawnej, która pozwala na zlecanie wykonania określonych usług przez jedną stronę drugiej. W kontekście zapisu w ramce, odnosimy się do sytuacji, gdzie jedna strona, na przykład firma, zleca agencji PR wykonanie działań promocyjnych. Zgodnie z Kodeksem cywilnym, umowa ta nie obejmuje rezultatów pracy, ale skupia się na świadczonych usługach, co czyni ją elastyczną w zastosowaniach. Przykłady zastosowania umowy zlecenia obejmują współpracę z freelancerami w zakresie marketingu, co jest powszechną praktyką w branży. Dzięki tej umowie, zleceniodawca ma możliwość dostosowania warunków współpracy do specyficznych potrzeb, co sprzyja efektywności i oszczędności. Umowa zlecenia nie wymaga również przestrzegania przepisów dotyczących czasu pracy, co daje większą swobodę w zarządzaniu zasobami ludzkimi, a jednocześnie pozwala na szybsze podejmowanie decyzji o zatrudnieniu specjalistów na krótki okres.

Pytanie 21

Który materiał reklamowy przedstawia zdjęcie?

Ilustracja do pytania
A. Canvas.
B. Płytę plexi.
C. Folię One Way Vision.
D. Laminat rolowy.
Folia One Way Vision to materiał reklamowy charakteryzujący się specyficzną strukturą z małymi otworami, które umożliwiają przechodzenie światła tylko z jednej strony. Taki design pozwala na umieszczanie grafiki na zewnętrznej stronie folii, podczas gdy od wewnątrz widoczność nie jest ograniczona. Jest to niezwykle przydatne, szczególnie w reklamie umieszczanej na oknach pojazdów lub witrynach sklepowych. Praktycznym przykładem zastosowania folii One Way Vision jest reklama firm na autobusach, gdzie pasażerowie mogą korzystać z widoku na zewnątrz, a jednocześnie z zewnątrz widoczny jest przekaz reklamowy. W branży reklamy zewnętrznej folia ta jest zgodna z dobrymi praktykami, ponieważ pozwala na efektowne wyświetlanie treści reklamowych przy jednoczesnym zachowaniu funkcjonalności przestrzeni, co jest kluczowe w miejscach o dużym natężeniu ruchu. Dodatkowo, folia ta może być poddawana różnym procesom druku, co zwiększa jej uniwersalność.

Pytanie 22

Określ liczbę emisji reklamy prasowej w weekendowych wydaniach pewnego dziennika, jeśli klient zażyczył sobie, aby reklama zajmowała 2 moduły oraz była wydrukowana w kolorze. Budżet kampanii wynosi 4 900,00 zł.

Dzień wydaniaCena 1 modułu ogłoszenia [zł]
ogłoszenie koloroweogłoszenie czarno-białe
poniedziałek-piątek250,00180,00
sobota-niedziela350,00280,00
A. 8 emisji.
B. 6 emisji.
C. 12 emisji.
D. 7 emisji.
Wybrana odpowiedź jest poprawna, ponieważ aby obliczyć liczbę emisji reklamy prasowej, należy podzielić całkowity budżet kampanii przez koszt jednej emisji. Koszt emisji reklamy prasowej obejmuje cenę dwóch modułów ogłoszenia w kolorze, a w weekendowych wydaniach dzienników ceny mogą być wyższe niż w dni powszednie. Zastosowanie tej metody pozwala na precyzyjne zaplanowanie wydatków w kampaniach reklamowych, co jest kluczowe dla osiągnięcia zamierzonych celów. W praktyce, takie obliczenia są niezbędne do zarządzania budżetem marketingowym oraz podejmowania decyzji dotyczących alokacji zasobów. Ponadto, stosowanie tego typu analiz jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży reklamowej, gdzie precyzyjne wydatki i efektywność są kluczowymi wskaźnikami sukcesu kampanii. Dzięki temu, marketerzy mogą podejmować bardziej świadome decyzje dotyczące emisji reklam oraz oceniać ich efektywność na podstawie zrealizowanych wyników.

Pytanie 23

Producent ekskluzywnej odzieży męskiej postanowił zainwestować w reklamę telewizyjną, aby przekaz był jasny dla widza, iż dzięki luksusowym koszulom i garniturom stanie się kimś wyjątkowym oraz otworzy przed sobą drzwi do nowych, wymarzonych możliwości i doświadczeń. Jaką metodę prezentacji produktu powinien zastosować?

A. Zalecenie.
B. Prezentację.
C. Scenę rodzajową z codziennego życia.
D. Styl życia.
Wybór techniki, która nie jest zgodna z koncepcją 'Styl życia', może prowadzić do nieskutecznych kampanii reklamowych. Demonstracja polega na bezpośrednim pokazaniu funkcjonalności produktu, co w przypadku odzieży luksusowej może nie oddać jej prawdziwej wartości. Klientom często nie wystarczy wiedza o tym, jak produkt działa; poszukują oni emocjonalnych doświadczeń i aspiracji, które łączą się z zakupem. Rekomendacja, z kolei, opiera się na osobistych rekomendacjach lub opiniach, co może nie być wystarczająco przekonujące w przypadku ekskluzywnej odzieży, gdzie kluczowe są silne wrażenia wizualne. Scenka rodzajowa z życia może wprowadzać pewne elementy rzeczywistości, ale niekoniecznie zbuduje ona pożądany wizerunek luksusu, który marka chce promować. Kluczowym błędem w myśleniu jest skupienie się na funkcjonalnych aspektach produktu, podczas gdy w świecie mody i luksusu emocje i aspiracje grają pierwsze skrzypce. Reklamy powinny tworzyć narracje, które są nie tylko informacyjne, ale również inspirujące, aby skutecznie przyciągnąć i zaangażować docelową grupę odbiorców.

Pytanie 24

Grafik stworzył w programie do grafiki wektorowej projekt plakatu reklamowego. Jak powinien postąpić z tekstami, aby po wysłaniu projektu do drukarni nie wystąpiły problemy związane z ich wydrukowaniem oraz bezstratnym powiększaniem?

A. Zamienić na krzywe.
B. Poddać rasteryzacji.
C. Zastosować digitalizację.
D. Wykonać morphing.
Zamiana tekstu na krzywe (tzw. konwersja na krzywe lub zamiana na kontury) to podstawa przy przygotowywaniu plików do druku, zwłaszcza w grafice wektorowej. Po pierwsze – dzięki temu tekst staje się grafiką wektorową, a nie ciągiem znaków zależnym od konkretnej czcionki. W praktyce oznacza to, że niezależnie od tego, czy drukarnia posiada zainstalowaną używaną przez Ciebie czcionkę, litery będą wyglądać dokładnie tak, jak je zaprojektowałeś. To zabezpieczenie przed niespodziankami typu zamiana fontu czy przesunięcia tekstu podczas otwierania pliku. Krzywe nie mają problemów ze skalowaniem – można je powiększać i pomniejszać bez utraty jakości, bo opisują one kształt liter matematycznie, na bazie punktów i krzywych Béziera. Moim zdaniem to absolutna podstawa workflow każdego grafika – w sumie żaden poważny plik do druku nie idzie bez tej operacji. Dobra praktyka mówi, że zamienia się tekst na krzywe tuż przed eksportem finalnej wersji, żeby móc jeszcze coś poprawić w treści, jeśli zajdzie potrzeba. Co więcej, taka procedura eliminuje ryzyko problemów z kompatybilnością w różnych programach czy wersjach oprogramowania. Nawet w Adobe Illustratorze czy Corelu komunikaty o braku fontów znikają właśnie po konwersji na krzywe. Z mojego doświadczenia wynika, że czasem klienci zapominają o tym kroku i potem są reklamacje – a wystarczyło zamienić tekst na krzywe i problem z głowy. W branży drukarskiej to już taki standard, że wręcz o tym nie dyskutujemy – po prostu trzeba to robić.

Pytanie 25

Agencja reklamowa opracowała dla klienta cennik interesujących go bannerów reklamowych. Oblicz brakującą w cenniku cenę brutto.

Banner reklamowy lity (frontlight)Cena netto za 1 m²Stawka VATCena brutto za 1 m²
do 1 m²20,00 zł23%24,60 zł
1 m² – 5 m²15,00 zł23%18,45 zł
1 m² – 5 m²10,00 zł23%?
A. 13,20 zł
B. 11,23 zł
C. 10,23 zł
D. 12,30 zł
Poprawna odpowiedź to 12,30 zł, ponieważ cena brutto banneru reklamowego została obliczona zgodnie z obowiązującymi zasadami kalkulacji VAT. W tym przypadku mamy do czynienia z ceną netto wynoszącą 10,00 zł oraz stawką VAT wynoszącą 23%. Aby wyliczyć cenę brutto, należy zastosować wzór: Cena brutto = Cena netto * (1 + Stawka VAT), co w naszym przypadku prowadzi do: 10,00 zł * (1 + 0,23) = 10,00 zł * 1,23 = 12,30 zł. W praktyce, znajomość zasad obliczania cen brutto jest kluczowa dla agencji reklamowych, które muszą przestrzegać przepisów podatkowych oraz prawidłowo informować klientów o kosztach usług. Prawidłowe obliczenia pomagają również w budowaniu zaufania klienta oraz przejrzystości oferty, co jest niezbędne w branży marketingowej. Warto pamiętać, że obliczenia VAT są standardem w większości krajów i ich zrozumienie jest konieczne dla efektywnego prowadzenia działalności gospodarczej.

Pytanie 26

Jakie media powinny zostać uwzględnione w mediaplanie, jeśli klient poszukuje ogólnopolskiego zasięgu oraz multimedialnego przekazu?

A. Telewizja
B. Czasopisma
C. Reklama zewnętrzna
D. Stacje radiowe
Telewizja jest odpowiednim medium do osiągnięcia ogólnopolskiego zasięgu oraz przekazu multimedialnego, ponieważ łączy w sobie dźwięk, obraz i tekst, co pozwala na dotarcie do szerokiej grupy odbiorców. Dzięki różnorodności programów telewizyjnych oraz dostępności kanałów tematycznych, reklama w telewizji może być dostosowana do określonych grup demograficznych, co zwiększa efektywność kampanii marketingowej. Przykładem może być reklama emitowana w przerwach między popularnymi programami lub wydarzeniami sportowymi, co przyciąga uwagę dużej liczby widzów. Telewizja również umożliwia wykorzystanie efektów wizualnych, co sprawia, że przekaz reklamowy staje się bardziej angażujący. W dzisiejszych czasach, w dobie cyfryzacji, istnieje również możliwość emisji reklam w serwisach VOD, co pozwala na dotarcie do młodszych odbiorców, preferujących oglądanie treści na żądanie. Standardy branżowe wskazują, że telewizja pozostaje jednym z najskuteczniejszych narzędzi w mediaplanowaniu dla marek pragnących osiągnąć ogólnopolską widoczność.

Pytanie 27

Które urządzenie służy do frezowania?

Ilustracja do pytania
A. B.
B. C.
C. D.
D. A.
Wybór jakiegokolwiek innego urządzenia niż frezarka CNC sugeruje brak zrozumienia podstawowych różnic między tymi narzędziami. Ploter tnący, ploter drukujący oraz ploter tnący do tkanin, które są wymienione w odpowiedziach, mają zupełnie inne zastosowania. Ploter tnący jest przeznaczony do wycinania kształtów z materiałów takich jak papier, karton czy folia, ale nie jest przystosowany do obróbki materiałów w sposób wymagający precyzyjnego usuwania materiału, jak to ma miejsce w frezowaniu. Ploter drukujący zajmuje się reprodukcją obrazów i tekstów na różnych podłożach, co nie ma związku z procesem mechanicznym frezowania. Ploter tnący do tkanin, choć może być używany do wycinania wzorów w materiałach tekstylnych, również nie wykorzystuje technologii skrawania. Typowym błędem myślowym jest mylenie różnorodnych technologii obróbczych, co prowadzi do mylnego wniosku, że wszystkie te urządzenia mogą wykonywać analogiczne zadania. W obróbce skrawaniem kluczowe jest zrozumienie, że każdy z tych procesów wymaga innych narzędzi oraz technologii produkcji, a frezarka CNC jest dedykowana do precyzyjnej obróbki materiałów, co czyni ją wyjątkowym narzędziem w warsztatach mechanicznych.

Pytanie 28

Jak określa się standard rozmowy w sprzedaży?

A. eleganckie słownictwo sprzedawcy
B. forma werbalnego przywitania klienta
C. dynamiczne tempo prezentacji oferty
D. natychmiastowe dążenie do zakończenia sprzedaży
Forma słowna powitania klienta jest kluczowym elementem standardu rozmowy sprzedażowej, ponieważ stanowi pierwszy kontakt sprzedawcy z klientem. To właśnie w tym momencie sprzedawca ma szansę na zbudowanie pozytywnego wrażenia, co jest fundamentem dalszej interakcji. Przyjazne i profesjonalne powitanie może zwiększyć szanse na nawiązanie relacji oraz zbudowanie zaufania, co jest niezbędne w procesie sprzedaży. Dobrym przykładem jest technika 'powitania spersonalizowanego', która polega na używaniu imienia klienta oraz odniesieniu się do jego wcześniejszych doświadczeń czy preferencji, co sprawia, że klient czuje się doceniony i zauważony. W branży sprzedażowej standardy takie jak 'Customer Experience' oraz 'Relationship Selling' wskazują na znaczenie bycia autentycznym i dostosowywania komunikacji do indywidualnych potrzeb klienta. Dobre praktyki sugerują, że powitanie powinno być jasne, zrozumiałe i zbudowane w sposób, który inicjuje pozytywną atmosferę, a także otwiera drogę do dalszej rozmowy o potrzebach i oczekiwaniach klienta.

Pytanie 29

Celem kampanii reklamowej jest poinformowanie klientów o otwarciu w Krakowie nowego oddziału sieciowej restauracji. Która z wymienionych form reklamy zapewni najlepsze dotarcie do grupy docelowej, którą stanowią mieszkańcy Krakowa i okolic?

A. Ulotki rozdawane na targach kulinarnych.
B. Plakat umieszczony przed restauracją.
C. Ogłoszenie modułowe w dzienniku ogólnopolskim.
D. Spot w TVP3 Kraków.
Spot w TVP3 Kraków to naprawdę przemyślany wybór, jeśli chodzi o lokalną promocję. To medium regionalne, które regularnie oglądają mieszkańcy Krakowa i okolic, zarówno osoby starsze, jak i rodziny z dziećmi. W praktyce – docieramy tu do szerokiego grona odbiorców zamieszkujących dokładnie ten obszar, który nas interesuje. Branża reklamowa mocno podkreśla znaczenie precyzyjnego targetowania — a stacja regionalna, taka jak TVP3 Kraków, zwyczajnie pozwala lepiej dostosować przekaz i ograniczyć koszty w porównaniu do dużych ogólnopolskich mediów. Często spoty telewizyjne w lokalnych stacjach są wykorzystywane przy otwieraniu nowych punktów usługowych czy sklepów, bo pozwalają szybko zbudować świadomość marki. W moim doświadczeniu, jeśli zależy nam na tym, żeby informacja dotarła do mieszkańców konkretnego miasta i regionu, lokalna telewizja sprawdza się wyśmienicie. W dodatku – można też stosunkowo łatwo powiązać emisję spotów z innymi lokalnymi działaniami promocyjnymi, np. konkursami czy akcjami w social mediach. Choć reklama telewizyjna wydaje się „klasyczna”, to wciąż, zwłaszcza regionalnie, daje świetne rezultaty, bo ludzie naprawdę oglądają takie stacje i są wyczuleni na lokalne wiadomości. Jeśli ktoś chce przyciągnąć mieszkańców Krakowa do nowego lokalu, to kampania w TVP3 Kraków będzie bardzo skuteczna – szeroka, a jednocześnie precyzyjna.

Pytanie 30

Agencja reklamowa opracowuje kampanię promocyjną dla producenta kombinezonów i kapeluszy dla pszczelarzy. Aby osiągnąć maksymalną efektywność w dotarciu do właściwej grupy odbiorców, powinna wybrać reklamę w

A. punkcie sprzedaży
B. środkach transportu miejskiego
C. czasopiśmie branżowym
D. lokalnej telewizji
Czasopisma specjalistyczne stanowią bardzo efektywną platformę reklamową dla produktów dedykowanych konkretnej grupie docelowej, w tym przypadku pszczelarzy. Reklamowanie kombinezonów i kapeluszy w takich publikacjach pozwala na dotarcie do osób, które już są zainteresowane tematem pszczelarstwa, co zwiększa szansę na konwersję. Przykładowo, reklama w czasopiśmie skupiającym się na pszczelarstwie pozwala na umieszczenie treści, które mogą odpowiadać na konkretne potrzeby i pytania pszczelarzy, co czyni ją bardziej atrakcyjną. W dodatku, czasopisma specjalistyczne przyciągają czytelników, którzy są zaangażowani w tematykę pszczelarstwa, co zwiększa zaangażowanie odbiorców. W kontekście standardów branżowych, reklama powinna być zgodna z zasadami etyki reklamowej, a także powinna dostarczać wartościowych informacji, które wspierają podejmowanie świadomych decyzji przez konsumentów. Dobrze zaplanowana kampania w takich czasopismach nie tylko zwiększa widoczność marki, ale również buduje jej autorytet w specjalistycznej społeczności.

Pytanie 31

Badania fokusowe zostały przeprowadzone osobno wśród klientów, pośredników handlowych oraz ekspertów. W ten sposób podzielono badania według

A. narzędzi marketingowych
B. podmiotu badania
C. wyników badań
D. tematu badania
Badania fokusowe, skierowane do różnych grup, takich jak klienci, pośrednicy handlowi i eksperci, wyraźnie ukazują podział badań ze względu na podmiot badania. W praktyce oznacza to, że każda z tych grup dostarcza unikalnych informacji oraz perspektyw, co jest kluczowe przy analizie rynku i podejmowaniu decyzji strategicznych. Podejście to pozwala na dokładniejsze zrozumienie potrzeb oraz oczekiwań różnych interesariuszy. Na przykład, klienci mogą dostarczyć cennych informacji na temat funkcjonalności produktu, podczas gdy pośrednicy handlowi mogą skupić się na aspektach sprzedażowych i marketingowych. Eksperci, z kolei, dostarczają wiedzy branżowej i analizy trendów. Taki podział jest zgodny z najlepszymi praktykami w badaniach rynkowych, które zalecają różnicowanie źródeł danych, aby uzyskać pełniejszy obraz sytuacji rynkowej oraz skuteczniej odpowiadać na zmieniające się potrzeby i oczekiwania klientów.

Pytanie 32

W tabeli przedstawiono cztery przykładowe rekordy z bazy danych o klientach. Które działanie należy podjąć, aby można było efektywniej z niej korzystać?

IDNazwa firmyImię i NazwiskoAdresNastępny kontakt
1.2PHU ZośkaZosia KnutowskaWarszawa-
A8Sklep AdamJan KowalskiWarszawa
ul. Kosmiczna 36 a
za tydzień
1PHUBeata AdamiakPoznań
ul. Żółta 21
24.08.2014
2PHUAdam AdamiakMyszkówza 8 dni
A. Zmianę formatowania.
B. Standaryzację zapisów.
C. Podział bazy na grupy.
D. Usunięcie niektórych pól.
Podział bazy na grupy, zmiana formatowania oraz usunięcie niektórych pól mogą wydawać się atrakcyjnymi rozwiązaniami w kontekście poprawy wydajności bazy danych, jednak każde z tych działań niesie ze sobą poważne konsekwencje i ograniczenia. Podział bazy na grupy może potencjalnie zwiększyć przejrzystość, ale w praktyce prowadzi do fragmentacji danych, co utrudnia dostęp i przetwarzanie. Na przykład, jeśli podzielimy klientów według regionu, może to sprawić, że w przypadku analizy całościowej, konieczne będzie łączenie danych z różnych grup, co zwiększa ryzyko błędów. Zmiana formatowania, chociaż może poprawić estetykę danych, nie rozwiązuje problemu ich niejednolitości. Różne formaty mogą wprowadzać zamieszanie i blokować automatyzację procesów. Z kolei usunięcie niektórych pól może prowadzić do utraty istotnych informacji, które mogą być kluczowe w późniejszej analizie lub interakcjach z klientami. Te podejścia ilustrują typowe błędy myślowe, w tym brak zrozumienia głębokości problemu z danymi. Efektywne zarządzanie danymi wymaga kompleksowego podejścia, a nie jedynie powierzchownej interwencji.

Pytanie 33

Tworząc reklamę dla sprzętu AGD, którego kluczową cechą jest niski pobór energii, warto zastosować apel

A. społeczny
B. emocjonalny
C. racjonalny
D. moralny
Wybór racjonalnego apelu w reklamie sprzętu AGD, który oferuje niski pobór prądu, jest uzasadniony, ponieważ klienci często podejmują decyzje zakupowe na podstawie faktów i liczb. Apel racjonalny skupia się na konkretnej korzyści, jaką jest oszczędność energii, co przekłada się na niższe rachunki za prąd. W kontekście praktycznym, można zastosować porównania z innymi produktami, pokazując, jak niski pobór energii danego sprzętu przekłada się na oszczędności w dłuższym okresie. Warto również przytoczyć dane dotyczące emisji CO2, co może dodatkowo wzmocnić argumenty, zwłaszcza w czasach, gdy coraz więcej konsumentów zwraca uwagę na zrównoważony rozwój i ochronę środowiska. W branży reklamowej, szczególnie w kampaniach dotyczących produktów ekologicznych, powszechnie stosuje się podejście racjonalne, aby skutecznie dotrzeć do świadomych i wymagających konsumentów, którzy cenią sobie informacje przekonywujące o efektywności energetycznej produktów.

Pytanie 34

Poniższa wypowiedź w ramce ilustruje typ klienta

"Potrzebuję witryny internetowej, responsywnej, z wykorzystaniem systemu zarządzania treścią. Proszę o przedstawienie kilku strategii pozycjonowania strony, a wybiorę najlepszą dla mojej firmy".

A. osobistego
B. ja
C. problemowego
D. inni
Odpowiedzi typu "inni", "osobistego" oraz "problemowego" są błędne, ponieważ nie oddają kluczowego aspektu wypowiedzi klienta. Wybór kategorii "inni" sugeruje, że klient nie jest bezpośrednio zaangażowany w proces tworzenia strony, co jest mylące, ponieważ jego prośba wyraźnie wskazuje na osobiste zainteresowanie i zaangażowanie. Takie podejście może prowadzić do nieporozumień z dostawcami usług, którzy mogą nie dostrzegać znaczenia indywidualnych preferencji klienta. Odpowiedź "osobistego" odnosi się do odczuć lub emocji, ale nie wskazuje na przedstawienie konkretnego zaangażowania klienta w projekt, co jest kluczowe w kontekście omówionych potrzeb. Z kolei wybór "problemowego" jest nieadekwatny, ponieważ nie odnosi się do sytuacji, w której klient zgłasza pozytywne potrzeby związane z rozwojem swojej strony internetowej. Klient nie wskazuje na istnienie problemów, a raczej na chęć współpracy w celu realizacji celów biznesowych. Zrozumienie, że klient poszukuje rozwiązania dostosowanego do jego specyficznych wymagań, jest kluczowe w profesjonalnym podejściu do tworzenia stron internetowych i ich promocji. Ignorowanie osobistego zaangażowania klienta w proces może prowadzić do nieefektywnej komunikacji oraz niezrealizowania jego oczekiwań.

Pytanie 35

Realizując zamówienie na 10 000 sztuk ulotek promocyjnych w formacie A5, powinno się zastosować

A. druk cyfrowy
B. fleksografię
C. druk offsetowy
D. tampodruk
Wybór innych metod druku, takich jak tampodruk, fleksografia czy druk cyfrowy, w kontekście zamówienia na 10 000 ulotek reklamowych w formacie A5, wiąże się z istotnymi ograniczeniami, które mogą wpłynąć negatywnie na jakość i koszt produkcji. Tampodruk, chociaż dobrze sprawdza się w przypadku druku na nieporowatych powierzchniach i przy niewielkich nakładach, nie jest odpowiedni do produkcji dużych ilości materiałów takich jak ulotki. Proces ten jest bardziej czasochłonny i kosztowny przy dużych nakładach, co czyni go mało opłacalnym w tym przypadku. Fleksografia, z kolei, jest techniką głównie stosowaną do druku na opakowaniach i materiałach elastycznych, a nie na papierze o standardowym formacie A5, co ogranicza jej zastosowanie w produkcji ulotek. Druk cyfrowy, mimo że zapewnia szybkie przygotowanie i elastyczność, nie jest tak wydajny kosztowo przy dużych nakładach. Przy zamówieniu na 10 000 sztuk, koszt jednostkowy druku cyfrowego będzie znacznie wyższy niż w przypadku druku offsetowego, co może nie być korzystne dla budżetu kampanii reklamowej. Dlatego kluczowe jest zrozumienie, że wybór metody druku powinien opierać się na analizie kosztów, jakości oraz specyfikacji zamówienia, a w przypadku większych nakładów druk offsetowy stanowi najlepsze rozwiązanie.

Pytanie 36

Kiedy głównym zamiarem reklamy jest zwiększenie prestiżu produktu, które medium reklamowe będzie najbardziej korzystne?

A. sieć.
B. wydawnictwa.
C. telewizja.
D. audycje radiowe.
Wybór innych mediów reklamowych, takich jak internet, prasa czy radio, w kontekście podnoszenia prestiżu produktu jest mniej efektywny z kilku powodów. Internet, mimo że oferuje szeroki zasięg i możliwość precyzyjnego targetowania, często kojarzy się z masowością i niższą jakością odbioru. Reklamy w Internecie mogą być łatwo ignorowane przez użytkowników, co wpływa na ich efektywność. Poza tym, internetowe kampanie mogą nie budować tak silnego wrażenia prestiżu, jak wizualne przedstawienie marki w telewizji. Prasa, z kolei, posiada swoje ograniczenia; w dobie digitalizacji malejącego zainteresowania czytaniem gazet i czasopism, ten kanał staje się coraz mniej skuteczny w dotarciu do młodszej grupy odbiorców, która często poszukuje treści wizualnych. Wysoka jakość druku może podnieść wartość marki, ale nie dorównuje ona możliwościom, jakie oferuje telewizja w kontekście emocjonalnego oddziaływania. Radio, mimo że jest medium o dużym zasięgu, ma ograniczone możliwości w zakresie prezentacji wizualnej, co jest kluczową kwestią w budowaniu prestiżu. Niekiedy reklama radiowa może być odbierana jako mniej poważna, co nie sprzyja budowaniu wizerunku luksusowych marek. Stąd wybór telewizji jako medium reklamowego jest strategicznie uzasadniony, gdy celem jest podnoszenie prestiżu i budowanie aspiracyjnego wizerunku marki.

Pytanie 37

W analizie skuteczności reklamy zbadano, jak kampania reklamowa wpłynęła na wyniki sprzedaży danego produktu na dwóch zbliżonych rynkach, przy czym działania promocyjne przeprowadzono tylko na jednym z nich. W tym przypadku zastosowano

A. metodę historyczną
B. technikę AdEval
C. test rynkowy
D. badanie segmentacyjne
Wybór testu rynkowego jako metody analizy efektywności kampanii reklamowej jest uzasadniony, ponieważ ta technika pozwala na bezpośrednie porównanie wyników sprzedaży w warunkach zbliżonych do rzeczywistych, gdzie jeden rynek jest kontrolowany, a drugi nie. Test rynkowy polega na przeprowadzeniu kampanii reklamowej na jednym z segmentów rynku, podczas gdy drugi segment pozostaje wolny od działań promocyjnych. Taki układ umożliwia ocenę wpływu reklamy na sprzedaż, eliminując jednocześnie zakłócenia, które mogłyby powstać z innych czynników. Przykładem zastosowania tej metody może być firma, która wprowadza nową linię produktów i decyduje się na przeprowadzenie testu w dwóch miastach: w jednym wprowadza kampanię reklamową, a w drugim nie. Analizując wyniki sprzedaży, można jednoznacznie ocenić skuteczność działań reklamowych oraz dostosować strategię marketingową do rzeczywistych potrzeb rynku. Tego rodzaju badania są zgodne z najlepszymi praktykami w dziedzinie marketingu i są szeroko stosowane przez agencje badawcze i marketingowe.

Pytanie 38

Agencja reklamowa, na podstawie briefu, powinna stworzyć opis grupy docelowej wraz z analizą czynników wpływających, a więc czynników:

A. społecznych, politycznych, prawnych
B. demograficznych, psychologicznych, genetycznych
C. społecznych, ekonomicznych, demograficznych
D. finansowych, psychologicznych, administracyjnych
Wybór odpowiedzi dotyczącej czynników społecznych, ekonomicznych i demograficznych jako kluczowych elementów charakteryzujących grupę docelową jest trafny. Czynniki te są niezbędne do dokładnej analizy rynku, ponieważ umożliwiają zrozumienie, w jaki sposób różne aspekty społeczne, takie jak status społeczny, wykształcenie czy styl życia, wpływają na zachowania konsumenckie. Ekonomia, w tym dochody i wydatki, również kształtuje preferencje zakupowe, a demografia dostarcza cennych informacji o wieku, płci i rodzinie konsumentów. Na przykład, w kampaniach marketingowych produktów luksusowych, znajomość demograficznych i ekonomicznych aspektów potencjalnych klientów pozwala na precyzyjne targetowanie reklam. Dlatego analizy te są zgodne z najlepszymi praktykami w marketingu i są podstawą tworzenia efektywnych strategii komunikacji i sprzedaży.

Pytanie 39

Najczęściej stosowaną metodą określania budżetu reklamowego przez firmy z długim stażem na rynku, które mają stabilną sprzedaż, jest metoda

A. wszystko, co firma jest w stanie sfinansować
B. obliczania budżetu reklamowego w oparciu o poziom konkurencji
C. obliczania budżetu reklamowego jako określony procent od obrotów firmy
D. zadaniowa
Metoda obliczania budżetu reklamowego jako określony procent od obrotów firmy jest uznawana za jedną z najbardziej stabilnych i zrozumiałych dla przedsiębiorstw, które funkcjonują na rynku od dłuższego czasu i mają ustabilizowaną sprzedaż. Tego rodzaju podejście opiera się na rzeczywistych wynikach finansowych firmy, co pozwala na elastyczne dostosowanie wydatków na reklamę w odniesieniu do przychodów. Przykładowo, jeśli firma wygenerowała 1 milion złotych obrotu i zdecyduje, że 5% tych przychodów przeznaczy na reklamę, jej budżet reklamowy wyniesie 50 tysięcy złotych. Taka metoda jest zgodna z praktykami branżowymi, gdzie wiele przedsiębiorstw stosuje procentowy udział przychodów w celu sfinansowania działań marketingowych. Dodatkowo, pozwala to na łatwe przewidywanie przyszłych wydatków na kampanie reklamowe, co jest kluczowe dla planowania budżetu rocznego. Co więcej, budżetowanie w oparciu o procent obrotów pomaga w zachowaniu równowagi pomiędzy zyskiem a wydatkami na promocję, co jest istotne dla długoterminowego rozwoju firmy.

Pytanie 40

Proces przygotowania projektu do druku obejmuje między innymi rastrowanie elektroniczne obrazu. Rysunek przedstawia raster

Ilustracja do pytania
A. stochastyczny.
B. fazowy.
C. koncentryczny.
D. amplitudowy.
Zrozumienie różnicy między różnymi typami rastrów jest kluczowe dla efektywnego przygotowania projektów do druku. Raster fazowy, mimo że może wydawać się atrakcyjny, nie jest odpowiedni do druku komercyjnego, ponieważ jego zastosowanie ogranicza się głównie do dziedzin takich jak telekomunikacja, gdzie sygnały są przesyłane w formie fal. W kontekście druku, raster stochastyczny, który bazuje na losowym rozmieszczeniu kropek, również nie sprawdza się w standardowych procesach drukarskich, gdyż jego interpretacja przez maszyny drukarskie może prowadzić do nieprzewidywalnych rezultatów w jakości druku. Z kolei raster koncentryczny, który skupia się na centralnym punkcie, jest używany w bardziej specjalistycznych zastosowaniach, takich jak grafika komputerowa, ale nie ma zastosowania w tradycyjnych technikach druku, które wymagają stałych i równomiernych punktów. Kluczowym błędem myślowym jest zatem utożsamianie różnych typów rastrów z ich uniwersalnym zastosowaniem w druku. Właściwe zrozumienie tych zasad i dobrych praktyk branżowych jest niezbędne dla uzyskania wysokiej jakości wydruków oraz efektywnej pracy w obszarze grafiki i druku.