Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Monter zabudowy i robót wykończeniowych w budownictwie
  • Kwalifikacja: BUD.11 - Wykonywanie robót montażowych, okładzinowych i wykończeniowych
  • Data rozpoczęcia: 8 grudnia 2025 09:57
  • Data zakończenia: 8 grudnia 2025 10:03

Egzamin niezdany

Wynik: 13/40 punktów (32,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Udostępnij swój wynik
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 2

Która z tapet jest pokryta materiałem sztucznym?

A. Winylowa
B. Ocieplająca
C. Wytłaczana
D. Strukturalna
Tapety winylowe są jednym z najpopularniejszych rodzajów tapet używanych w aranżacji wnętrz. Ich główną cechą charakterystyczną jest to, że są pokryte warstwą tworzywa sztucznego, co sprawia, że ​​są one szczególnie odporne na wilgoć i łatwe do czyszczenia. Dzięki temu idealnie nadają się do pomieszczeń narażonych na działanie pary wodnej, takich jak kuchnie czy łazienki. Winylowe tapety oferują również szeroką gamę wzorów i kolorów, co pozwala na dużą swobodę w projektowaniu wnętrz. Zgodnie z normami branżowymi, takie tapety powinny być mocowane na odpowiednio przygotowanej powierzchni, co zapewnia ich długotrwałość. Warto również zauważyć, że winyl jest materiałem, który można poddawać recyklingowi, co wpisuje się w aktualne trendy proekologiczne. Dlatego wybór tapet winylowych może być zarówno praktyczny, jak i przyjazny dla środowiska.

Pytanie 3

Emalia wyróżnia się tym, że

A. nie wykazuje połysku
B. tworzy przezroczystą, niekryjącą powłokę
C. nie zawiera pigmentów
D. posiada cechy kryjące, jest nieprzezroczysta
Wybór odpowiedzi sugerujących, że emalia tworzy przejrzystą, niekryjącą błonkę jest nieprawidłowy, ponieważ emalia jest z definicji materiałem, który ma na celu krycie powierzchni. Przejrzysta powłoka jest typowa dla farb akrylowych czy wodnych, które służą do uzyskania efektu transparentności, nie kryjąc jednocześnie podłoża. Emalia, z kolei, posiada dodatki pigmentowe, które zapewniają jej krycie i nieprzejrzystość, co jest kluczowe w przypadku aplikacji na elementach wymagających estetycznego wyglądu oraz ochrony przed działaniem czynników atmosferycznych. Odpowiedź sugerująca brak pigmentu w emalii jest również myląca, ponieważ pigmenty są podstawowymi składnikami emalii, które nadają jej kolor oraz właściwości kryjące. W przypadku braku pigmentu, emalia nie spełniałaby swoich funkcji, a powłoka byłaby przezroczysta, co nie odpowiada jej zastosowaniu. Dodatkowo, pomysł, że emalia nie ma połysku jest błędny, ponieważ emalia może być dostępna w różnych wykończeniach, w tym matowych, półmatowych i błyszczących, w zależności od formuły i zamierzonych efektów. Zrozumienie tych różnic jest kluczowe dla skutecznego doboru materiałów malarskich w różnych projektach budowlanych oraz dekoracyjnych.

Pytanie 4

Na podstawie fragmentu specyfikacji technicznej określ, w jaki sposób powinna być przygotowana powierzchnia tapety przy włączniku.

6. KONTROLA JAKOŚCI MATERIAŁÓW I ROBÓT
[...]
6.3.ROBOTY TAPECIARSKIE
6.3.1.Powierzchnie pokryte tapetami powinny być gładkie, czyste i równe, a barwa tapet jest jednolita w całym pomieszczeniu.
6.3.2.Poszczególne arkusze tapet powinny być na całej powierzchni dokładnie przyklejone do podłoża. Odstawanie brzegów arkuszy tapety przy stykach jest niedopuszczalne.
6.3.3.Na powierzchni pokrytej tapetą nie powinny być widoczne uszkodzenia oraz nierówności podłoża, nie powinny występować również fałdy, pęcherze, plamy lub inne wady.
6.3.4.Krawędzie poszczególnych arkuszy tapet powinny być po naklejeniu pionowe, a odchylenie styków od pionu lub równoległości nie może przekraczać 3,0 mm na odcinku 2,5 m.
6.3.5.Przy włącznikach i oprawach znajdujących się na tapetowanej powierzchni przyjęte brzegi powinny być
A. Brzegi tapety powinny zachodzić na wierzch nakrywki włącznika.
B. Brzegi tapety powinny być niewidoczne, ukryte pod zewnętrzną nakrywką włącznika.
C. Brzegi tapety powinny stykać się z krawędzią nakrywki włącznika.
D. Brzegi tapety mogą być widoczne, ale muszą być równo przycięte.
Widoczność brzegów tapety może wydawać się korzystna w niektórych kontekstach, jednak w przypadku jej zastosowania w okolicy włączników, takie podejście jest problematyczne. Równo przycięte brzegi mogą sprawiać wrażenie schludności, ale nie oferują one żadnej ochrony przed uszkodzeniami, co jest kluczowe w miejscach intensywnie użytkowanych. Przycięcie tapety może skutkować również jej szybkim zużyciem i odklejaniem się na krawędziach, co prowadzi do nieestetycznego wyglądu i wyższych kosztów późniejszych napraw. Z kolei zachodzenie tapety na wierzch nakrywki włącznika to podejście, które nie tylko narusza zasady estetyki, ale także stwarza zagrożenie dla bezpieczeństwa użytkowników, poprzez możliwość zablokowania mechanizmów włącznika. Krawędzie tapety powinny stykać się z krawędzią nakrywki, co może wydawać się logiczne, ale również nie chroni brzegów przed uszkodzeniem i nie zapewnia estetycznego wykończenia. W praktyce, takie podejście prowadzi do częstszych problemów z drobnymi uszkodzeniami, a w dłuższej perspektywie do większych wydatków związanych z renowacją i utrzymaniem estetyki wnętrza. Dlatego kluczowe jest przestrzeganie standardów, które zalecają ukrycie krawędzi tapety pod nakrywką, aby zapewnić zarówno estetykę, jak i funkcjonalność wykończenia.

Pytanie 5

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 6

Jaką ilość mieszanki betonowej trzeba przygotować do stworzenia betonowego podkładu o grubości 10 cm w garażu o wymiarach 3,00 x 6,00 m?

A. 0,60 m3
B. 0,30 m3
C. 1,80 m3
D. 0,18 m3
Aby obliczyć ilość mieszanki betonowej potrzebnej do wykonania betonowego podkładu o grubości 10 cm w garażu o wymiarach 3,00 x 6,00 m, należy zastosować wzór na objętość prostopadłościanu. Obliczamy objętość, mnożąc długość, szerokość oraz wysokość (grubość) podkładu. W tym przypadku: 3,00 m * 6,00 m * 0,10 m = 1,80 m3. Należy pamiętać, że standardowe proporcje mieszanki betonowej mogą się różnić w zależności od jej przeznaczenia, ale typowe zalecenia wskazują na stosunek cementu, piasku i kruszywa. Przygotowanie odpowiedniej ilości betonu jest kluczowe dla zapewnienia trwałości i wytrzymałości podkładu. W praktyce, zawsze warto dodać około 10% zapasu, aby uwzględnić straty podczas wylewania i układania betonu. Zgodnie z normami budowlanymi, należy również uwzględnić odpowiednie przygotowanie podłoża oraz zastosowanie odpowiednich dodatków, jeśli powierzchnia ma być narażona na intensywne użytkowanie.

Pytanie 7

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 8

Ile arkuszy gipsowo-kartonowych o wymiarach 2600 x 1200 mm jest potrzebnych do pokrycia jednej ściany o rozmiarach 12,0 x 2,6 m?

A. 16 szt.
B. 14 szt.
C. 10 szt.
D. 12 szt.
Żeby obliczyć, ile płyt gipsowo-kartonowych potrzeba na pokrycie ściany, najpierw musimy policzyć jej powierzchnię. Ściana ma 12 metrów długości i 2,6 metra wysokości, co daje nam 31,2 m² (czyli 12,0 razy 2,6). Teraz liczymy, jaka jest powierzchnia jednej płyty gipsowo-kartonowej. Mamy wymiary 2600 na 1200 mm, co po przeliczeniu na metry daje 2,6 m na 1,2 m, a to razem 3,12 m² dla jednej płyty. Więc, żeby sprawdzić, ile płyt potrzebujemy, dzielimy powierzchnię ściany przez powierzchnię płyty: 31,2 m² dzielone przez 3,12 m² wychodzi 10. To oznacza, że 10 płyt wystarczy, by pokryć ścianę. Warto jednak pamiętać, że w praktyce powinno się uwzględnić straty materiałowe, na przykład na cięcia, ale w tym przypadku 10 płyt to już niezła liczba. Takie obliczenia są standardem w budownictwie, co naprawdę pomaga w planowaniu zakupów materiałów.

Pytanie 9

Korzystając z danych technicznych kleju gipsowego oblicz powierzchnię ściany, którą można zabudować płytami gipsowo-kartonowymi, zużywając jedno opakowanie 20 kg kleju.

Dane techniczne kleju gipsowego
Klej gipsowy spełnia wymagania:PN-EN 14496
Zużycie:4 kg/m² płyty
Czas zużycia zaprawy:20 minut
Temperatura wykonywania prac:+5 °C do +25 °C
Reakcja na ogień:A1
Opakowania:10 kg, 20 kg
A. 4,0 m2
B. 4,5 m2
C. 5,5 m2
D. 5,0 m2
Wybór odpowiedzi niepoprawnej może wynikać z błędnego zrozumienia podstawowych zasad obliczania zużycia materiałów budowlanych. Wiele osób może być skłonnych do przyjęcia, że mniejsza ilość kleju wystarczy do pokrycia większej powierzchni, co jest mylne. Takie podejście ignoruje fundamentalną zasadę, że każdy produkt ma określone właściwości, w tym zdolność do pokrywania powierzchni, która jest ściśle związana z jego składnikami i formułą. Na przykład, odpowiedzi z wartościami 4,5 m2, 4,0 m2 czy 5,5 m2 mogą pochodzić z błędnych założeń dotyczących efektywności kleju. Często mylnie przyjmuje się, że zbyt duża ilość kleju na metr kwadratowy może prowadzić do lepszego przylegania, co w praktyce może prowadzić do marnotrawienia materiałów oraz zwiększenia kosztów. Istotne jest, aby dobrze zrozumieć specyfikacje producentów, gdyż mogą one różnić się w zależności od typu kleju i zastosowania. Podczas pracy z gipsowymi płytami kartonowymi należy również zwrócić uwagę na techniki aplikacji i warunki otoczenia, które mogą wpływać na zużycie kleju i ostateczny rezultat. Błędy w obliczeniach powierzchni do zabudowy mogą prowadzić do poważnych opóźnień w projektach budowlanych oraz zwiększenia kosztów ze względu na konieczność zakupu dodatkowych materiałów. Dlatego zaleca się zawsze korzystać z rzetelnych danych i przeprowadzać dokładne obliczenia przed rozpoczęciem jakiejkolwiek pracy budowlanej.

Pytanie 10

Jeśli norma zużycia paneli HDF wynosi 1,1 m2/m2, to ile paneli jest potrzebnych do pokrycia podłogi w pomieszczeniu o wymiarach 5 x 4 m?

A. 22 m2
B. 10 m2
C. 11 m2
D. 20 m2
Wybór błędnych odpowiedzi często wynika z niepoprawnego zastosowania norm zużycia lub zniekształcenia wyników obliczeń. Na przykład, wybierając 20 m2, można by sądzić, że to wystarczająca powierzchnia do pokrycia, jednak nie uwzględnia to właściwej normy zużycia paneli HDF. Warto zwrócić uwagę, że norma 1,1 m2/m2 wskazuje, ile powierzchni jeden panel pokrywa, a nie całkowitą ilość materiału potrzebnego do pokrycia danej powierzchni. W przypadku 11 m2, użytkownicy mogą myśleć, że to ilość paneli, jednak jest to wynik zbyt niskiego oszacowania. Również odpowiedź 10 m2 nie bierze pod uwagę normy zużycia, co prowadzi do zaniżenia potrzebnej ilości materiałów. W praktyce, przy planowaniu budowy lub remontu, zaleca się uwzględnienie strat materiałowych i dodatkowego zapasu, co jest standardową praktyką w branży. Niezbędne jest również zrozumienie, że nie tylko sama powierzchnia, ale także rodzaj i jakość materiałów mają znaczenie w kontekście trwałości i estetyki finalnej posadzki. Właściwe obliczenia są kluczem do uniknięcia kosztownych błędów oraz zapewnienia optymalnego wykorzystania materiałów. Warto zatem inwestować czas w dokładne wyliczenia, co w dłuższej perspektywie przyniesie znaczące korzyści.

Pytanie 11

Czym jest tepowanie?

A. ozdabianiem przy użyciu wzornika
B. uderzaniem powłoki przy pomocy szczotki
C. rozpryskiwaniem farby pędzlem
D. malarstwem w paski
Tepowanie jest techniką stosowaną w różnych dziedzinach, w tym w malarstwie i obróbce powierzchni, polegającą na uderzaniu powłoki różnymi narzędziami, w tym szczotkami. Proces ten ma na celu osiągnięcie specyficznego efektu estetycznego lub strukturalnego. Uderzanie powłoki szczotką angażuje materiał do tworzenia tekstury oraz podkreślenia detali, co jest szczególnie ważne w pracach artystycznych oraz w zastosowaniach przemysłowych, gdzie wygląd powierzchni jest kluczowy. Na przykład, tepowanie może być używane do dekoracji mebli, gdzie nadaje im unikalny charakter i estetykę. W branży budowlanej może być stosowane do przygotowania powierzchni przed malowaniem lub nałożeniem innych powłok, co poprawia przyczepność i trwałość. Stosując tepowanie, ważne jest, aby dobierać odpowiednie narzędzia oraz techniki zgodne z wymaganiami projektu, co pozwala na uzyskanie pożądanych rezultatów zgodnych z najlepszymi praktykami w danej dziedzinie.

Pytanie 12

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 13

Jakie narzędzie jest najczęściej używane do cięcia płyt gipsowo-kartonowych?

A. Piła ręczna
B. Pilarka tarczowa
C. Nożyce ogrodowe
D. Nóż segmentowy
Pozostałe narzędzia wymienione w odpowiedziach mają swoje zastosowanie, jednak nie są one optymalne do cięcia płyt gipsowo-kartonowych. Piła ręczna mogłaby być używana do cięcia, jednak wymaga większego nakładu siły i czasu, a także nie zapewnia tak precyzyjnego cięcia jak nóż segmentowy. Dodatkowo, użycie piły ręcznej zwiększa ryzyko uszkodzenia delikatnej struktury płyty. Nożyce ogrodowe są całkowicie nieodpowiednie do tego zadania, ponieważ są przeznaczone do cięcia roślin i posiadają zupełnie inną konstrukcję, która nie pozwala na efektywne cięcie płyt gipsowo-kartonowych. W przypadku pilarki tarczowej, choć może być ona stosowana do cięcia różnych materiałów budowlanych, jej zastosowanie w przypadku płyt gipsowych jest niepraktyczne. Pilarka tarczowa jest ciężka i wymaga zasilania, co ogranicza jej mobilność. Ponadto, użycie pilarki może generować dużą ilość pyłu gipsowego, co utrudnia pracę i może być szkodliwe dla zdrowia. Dlatego właśnie nóż segmentowy pozostaje najbardziej efektywnym i najczęściej wybieranym narzędziem do tego typu prac.

Pytanie 14

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 15

Jakie narzędzie powinno się zastosować do uszczelnienia wewnętrznego narożnika silikonu pomiędzy sufitem a ścianą?

A. Pędzla
B. Pacy zębatej
C. Pacy stalowej
D. Wyciskacza
Wybierając wyciskacz do silikonu w narożnikach między ścianą a sufitem, naprawdę mamy klucz do dobrego uszczelnienia. Dzięki temu narzędziu możemy nałożyć silikon z dużą precyzją, co jest mega ważne w takich miejscach, gdzie estetyka i funkcjonalność idą w parze. Dobre uszczelnienie narożników jest istotne, bo zapobiega wnikaniu wilgoci, która może prowadzić do pleśni czy uszkodzeń. Osobiście polecam wyciskacze z regulacją przepływu silikonu, bo dzięki temu łatwiej dopasować ilość materiału do zadania. Dobrze też jest przygotować powierzchnię przed nakładaniem silikonu – czyli oczyścić z kurzu, a jeśli trzeba, użyć taśmy malarskiej, by linie były równe. Stosując te małe tricki, można osiągnąć ładne i trwałe uszczelnienie, które będzie spełniać normy branżowe i długo posłuży.

Pytanie 16

Jakie elementy stosuje się do mocowania profilu UW do betonowej podłogi?

A. śruby TN 3,5-35
B. śruby metalowe
C. śruby pchełki
D. kołki rozporowe
Wkręty pchełki to nie najlepszy pomysł, jeśli próbujesz mocować profil UW do betonu. Z kilku powodów, w ogóle nie zapewniają wystarczającej siły mocującej w twardych materiałach jak beton. Ich zastosowanie może prowadzić do osłabienia mocowania, a to ryzyko, które można łatwo uniknąć. Wkręty metalowe? One są skuteczne w połączeniach z innymi metalami, ale w betonie to już nie jest to, co trzeba. Możesz z nich korzystać w konstrukcjach stalowych, ale tam, w betonie, nie mają szans na skuteczność. A co do wkrętów TN 3,5-35, to mimo że są zaprojektowane do systemów suchej zabudowy, w przypadku betonu też nie będą najlepszym wyborem. Użycie wkrętów zamiast kołków rozporowych może prowadzić do niepewnych połączeń. Pamiętaj, że niewłaściwe mocowanie to droga do poważnych problemów konstrukcyjnych i kosztownych napraw.

Pytanie 17

Zużycie akrylowej farby elewacyjnej wynosi 25 dm3/100 m2. Ile będzie kosztować farba potrzebna do pomalowania tynku o powierzchni 400 m2, jeśli jedno opakowanie 2-litrowe (2 dm3) kosztuje 20 zł?

A. 1000 zł
B. 400 zł
C. 800 zł
D. 200 zł
Nieprawidłowe odpowiedzi mogą wynikać z różnych błędów w obliczeniach oraz nieprawidłowego zrozumienia norm zużycia materiałów. W przypadku odpowiedzi 400 zł, można zauważyć, że wzięto pod uwagę zbyt małą ilość farby lub zbyt niską cenę za opakowanie. Użytkownik mógł pomylić całkowity koszt z jednostkowym, co prowadzi do zaniżenia wartości. Odpowiedź 800 zł sugeruje, że osoba obliczyła ilość farby, ale błędnie wyliczyła liczbę opakowań lub nieprawidłowo przemnożyła przez cenę. Wiele osób popełnia błąd, nie przeliczając jednostek: 100 dm³ to 50 opakowań, co jest kluczowym elementem tego zadania. 1000 zł, jako całkowity koszt, powinno być uznane za wynik na podstawie poprawnych obliczeń, a nie tylko na podstawie jednostkowego kosztu opakowania. Upewnienie się, że rozumiemy, jak przeliczać jednostki oraz zasady rachunkowości materiałów, jest kluczowe w praktykach budowlanych i malarskich. Przeciwdziałanie błędom obliczeniowym jest niezbędne do skutecznego planowania budżetu oraz unikania nieprzewidzianych kosztów.

Pytanie 18

Tapetę, która nie jest objęta raportem, należy przyciąć na długość równą wysokości pomieszczenia, uwzględniając zapas wynoszący

A. 3 ÷ 5 cm
B. 10 ÷ 20 cm
C. 6 ÷ 10 cm
D. 1 ÷ 2 cm
Nieprawidłowe odpowiedzi opierają się na niepełnym zrozumieniu zasady przycinania tapety oraz na błędnych założeniach dotyczących wymaganego zapasu. Odpowiedzi, które sugerują zapas 3 ÷ 5 cm, 1 ÷ 2 cm czy 10 ÷ 20 cm, mogą prowadzić do problemów w procesie tapetowania. Zapas 3 ÷ 5 cm jest zbyt mały i może nie wystarczyć na skorygowanie ewentualnych nierówności ścian, co skutkuje niedopasowaniem krawędzi tapety. Z kolei zbyt mały zapas, jak 1 ÷ 2 cm, nie daje praktycznie żadnej furtki na błędy podczas montażu, co w konsekwencji może doprowadzić do konieczności ponownego przycinania, a tym samym marnotrawienia materiału. Natomiast za duży zapas, jak 10 ÷ 20 cm, nie jest zalecany, ponieważ może prowadzić do zbędnego zmarnowania tapety oraz nieestetycznego wyglądu, w szczególności w przypadku wzorów, które powinny być precyzyjnie dopasowane. W praktyce niezbędne jest, aby każdy tapeciarz miał na uwadze te aspekty i stosował się do standardów, które zalecają dodawanie zapasu w zakresie 6 ÷ 10 cm. Takie podejście nie tylko zwiększa efektywność pracy, ale również przyczynia się do uzyskania lepszego efektu wizualnego końcowego projektu.

Pytanie 19

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 20

Jedna z płytek na podłodze uległa trwałemu uszkodzeniu. Co powinno się zrobić, aby zlikwidować tę wadę?

A. Wydobyć uszkodzoną płytkę i uzupełnić ubytek zaprawą do spoinowania
B. Zamienić płytkę na nową bez spoinowania
C. Zamienić płytkę na nową i wyspoinować
D. Wydobyć uszkodzoną płytkę i uzupełnić ubytek klejem
Podejście polegające na wymianie płytki na nową bez spoinowania jest błędne i może prowadzić do wielu problemów w przyszłości. Usunięcie spoiny z procesu naprawy powoduje, że nowa płytka nie będzie miała odpowiedniego wsparcia oraz stabilności, co może skutkować jej odspajaniem lub pękaniem w miejscu, gdzie nie jest otoczona materiałem spoinującym. Spoiny pełnią kluczową rolę w systemach posadzek, absorbowania i równoważenia ruchów dilatacyjnych, które są nieuniknione w przypadku zmian temperatury oraz obciążeń mechanicznych. Ponadto, pomijając proces spoinowania, ryzykujemy, że wilgoć, brud i inne zanieczyszczenia będą mogły przenikać pod płytki, co sprzyja rozwojowi pleśni oraz innych szkodliwych mikroorganizmów. W przypadku innych niepoprawnych odpowiedzi, takich jak uzupełnienie ubytku klejem lub zaprawą do spoinowania, również istotne jest zrozumienie, że nie rozwiązuje to problemu z wymiany płytki. Klej do płytek nie jest przeznaczony do tworzenia spoin i jego użycie w tym kontekście nie zapewni odpowiedniego wsparcia mechanicznego ani szczelności, co prowadzi do ryzyka dalszych uszkodzeń. Użycie zaprawy do spoinowania wymaga, aby nowa płytka była odpowiednio osadzona i wyrównana, co nie jest możliwe bez wcześniejszej wymiany oraz spoinowania. Dlatego istotne jest zrozumienie, że każda naprawa powinna być przeprowadzona zgodnie z najlepszymi praktykami, aby zapewnić długotrwałość oraz estetykę podłogi.

Pytanie 21

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 22

Przed nałożeniem farby, drobne defekty w świeżym tynku gipsowym powinny być uzupełnione

A. zaprawą wapienną
B. szpachlówką gipsową
C. szpachlówką wapienną
D. zaprawą cementową
Wybór innych materiałów do wypełnienia drobnych uszkodzeń w nowym tynku gipsowym, takich jak szpachlówka wapienna, zaprawa cementowa czy zaprawa wapienna, nie jest zalecany. Szpachlówka wapienna, mimo iż jest stosunkowo popularna, nie łączy się tak dobrze z podłożem gipsowym, co prowadzi do ryzyka odspajania się wypełnienia i późniejszych uszkodzeń. W przypadku zaprawy cementowej, jej sztywność i mocna struktura mogą sprawiać, że będą występować różnice w rozszerzalności cieplnej, co w dłuższej perspektywie także prowadzi do pęknięć. Zaprawa wapienna, z kolei, jest bardziej elastyczna, ale jej użycie w kontekście drobnych napraw tynków gipsowych może być nieefektywne, ponieważ wymaga dłuższego czasu schnięcia i nie zapewnia gładkiej powierzchni, co jest kluczowe przed malowaniem. Typowe błędy myślowe w tym przypadku polegają na niewłaściwej ocenie właściwości materiałów budowlanych i ich zastosowania w kontekście różnych podłoży. Właściwe podejście do naprawy tynków gipsowych wymaga zrozumienia, że każdy materiał ma swoje specyficzne właściwości i zastosowanie, a dobór odpowiedniego wypełniacza jest kluczowy dla uzyskania trwałego i estetycznego efektu końcowego.

Pytanie 23

Wystąpienie pęknięć w poziomych spoinach glazury na ścianie może być spowodowane brakiem

A. pianki akustycznej między profilami a podłożem
B. taśmy ślizgowej pomiędzy płytką a ścianą
C. przesunięcia poziomych spoin w sąsiednich płytkach
D. sfazowania płytek w stykach pionowych
Analizując inne dostępne odpowiedzi, warto zauważyć, że sfazowanie płyt w stykach pionowych nie wpływa bezpośrednio na występowanie rys w spoinach poziomych. Sfazowanie ma na celu jedynie poprawę estetyki oraz ułatwienie układania płytek, ale nie eliminuje ryzyka wystąpienia naprężeń w poziomie. Zastosowanie taśmy ślizgowej pomiędzy płytą a ścianą również nie jest przyczyną pojawiania się rys. Taśmy te mają na celu zapewnienie lepszej przyczepności oraz amortyzacji różnic temperatur, lecz nie mają wpływu na układ spoin poziomych. Z kolei pianka akustyczna między profilami a podłożem jest elementem izolacyjnym, który minimalizuje hałas, ale także nie odnosi się do przesunięcia spoin, które jest kluczowe dla stabilności płyt. Typowym błędem myślowym jest zakładanie, że poprawa jednego aspektu instalacji, jak np. izolacja akustyczna, całkowicie eliminuje problemy związane z innymi elementami konstrukcji. W rzeczywistości, wszystkie te systemy muszą być zintegrowane w taki sposób, aby wspierały prawidłowe funkcjonowanie całości, a nie tylko pojedynczych jej części. Właściwe zrozumienie relacji między różnymi elementami układu płytek jest kluczowe dla zapobiegania uszkodzeniom i zapewnienia długotrwałej estetyki oraz funkcjonalności zamontowanych materiałów.

Pytanie 24

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 25

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 26

Tapety papierowe zwykłe można jedynie czyścić

A. mokra metodą bez użycia detergentów
B. rozcieńczonym środkiem czyszczącym
C. rozpuszczalnikiem
D. na sucho bez użycia detergentów
Słuchaj, czyszczenie tapet papierowych rozpuszczalnikami, detergentami na mokro albo nawet bez nich to zły pomysł. To może je naprawdę zniszczyć. Rozpuszczalniki mogą uszkodzić klej i tapeta może się odkleić, a nawet podrzeć. A czyszczenie na mokro, bez względu na to, co użyjesz, sprawi, że papier wchłonie wodę, co doprowadzi do zniekształceń i pleśni. A to już nie tylko brzydko wygląda, ale też jest niezdrowe. Nawet delikatne detergenty mogą zrobić krzywdę i spowodować odbarwienia. Wiele osób myli tapety papierowe z winylowymi, które są znacznie bardziej odporne na wodę i można je czyścić na mokro. Tak że wybór złej metody czyszczenia często bierze się z braku wiedzy o tym, jak różne materiały się zachowują, a to istotne, żeby tapety dobrze wyglądały i były funkcjonalne.

Pytanie 27

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 28

Pokrycie ścian oraz skuteczne wygłuszenie hałasu w korytarzu umożliwia zastosowanie tapet

A. tekstyliów
B. papierowych
C. korkowych
D. akrylowych
Wybór tapet tekstylnych, akrylowych czy papierowych jako alternatywy dla korkowych nie przynosi oczekiwanych rezultatów w zakresie ocieplenia oraz wytłumienia hałasu. Tapety tekstylne, choć mogą dodać uroku pomieszczeniu, nie mają odpowiednich właściwości izolacyjnych i akustycznych, które są kluczowe w kontekście efektywności energetycznej budynków. Ich struktura nie zatrzymuje ciepła tak skutecznie jak korek, a także nie minimalizuje hałasu w znaczący sposób. Z kolei tapety akrylowe, wykonane z syntetycznych materiałów, nie tylko nie izolują ciepła, ale mogą również powodować wzrost wilgotności w pomieszczeniach, co prowadzi do rozwoju pleśni i grzybów. Tapety papierowe, mimo że są popularnym wyborem ze względu na niską cenę i różnorodność wzorów, nie oferują żadnych właściwości izolacyjnych. W rzeczywistości, ich zastosowanie w korytarzach czy innych obszarach wymagających jakości akustycznej może prowadzić do nieprzyjemnych warunków, takich jak echo i hałas. Wybór niewłaściwych materiałów do tak specyficznych zastosowań często wynika z braku wiedzy na temat właściwości różnych tapet oraz ich wpływu na komfort użytkowania. Dlatego ważne jest, aby przed podjęciem decyzji o wyborze tapet, dokładnie zrozumieć ich właściwości oraz zastosowanie w kontekście ocieplania i właśnie akustyki wnętrz.

Pytanie 29

Ile wynosi powierzchnia ściany przeznaczonej do wykonania okładziny z paneli, jeżeli w ościeżach drzwi i okna nie zostanie wykonana okładzina?

Ilustracja do pytania
A. 10,4 m2
B. 9,60 m2
C. 8,80 m2
D. 8,00 m2
Powierzchnia ściany przeznaczonej do wykonania okładziny wynosi 8,00 m2, co wynika z obliczenia całkowitej powierzchni ściany i odjęcia powierzchni otworów drzwiowego i okiennego. W praktyce, przy planowaniu prac wykończeniowych, niezwykle ważne jest uwzględnienie takich detali, aby uniknąć niepotrzebnych kosztów i strat materiałowych. Na przykład, standardowe otwory w drzwiach mają wymiary około 0,9 m szerokości na 2,0 m wysokości, co daje powierzchnię 1,8 m2, natomiast okno o typowych wymiarach 1,2 m na 1,2 m ma powierzchnię 1,44 m2. Sumując, 1,8 m2 + 1,44 m2 = 3,24 m2, co od całkowitej powierzchni ściany, np. 11,24 m2, daje 8,00 m2. Takie podejście do obliczeń jest zgodne z zasadami sztuki budowlanej, ponieważ precyzyjne określenie powierzchni okładzin ma kluczowe znaczenie dla estetyki oraz efektywności energetycznej budynku.

Pytanie 30

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 31

Krawędzie poziome sąsiadujących płyt gipsowo-kartonowych powinny być względem siebie przesunięte w pionie przynajmniej o

A. 20 cm
B. 10 cm
C. 40 cm
D. 30 cm
Wybór odpowiedzi w zakresie 10 cm, 20 cm lub 30 cm opiera się na niewłaściwym zrozumieniu zasad dotyczących montażu płyt gipsowo-kartonowych. Przesunięcie styków na mniejsze odległości, takie jak 10 cm czy 20 cm, może prowadzić do poważnych problemów strukturalnych. Tego typu podejście nie tylko osłabia spójność całej konstrukcji, ale także zwiększa ryzyko pęknięć i uszkodzeń w miejscach łączeń, szczególnie w warunkach zmiennych temperatur i wilgotności, co może prowadzić do wykruszeń materiału oraz konieczności kosztownych napraw. W praktyce, takie nieprawidłowe rozmieszczenie styków będzie wpływać negatywnie na estetykę wykończenia, ponieważ wszelkie nierówności czy pęknięcia będą bardziej widoczne. Typowym błędem myślowym jest przekonanie, że mniejsze przesunięcie styków nie wpłynie na trwałość ściany. W rzeczywistości, zgodnie z normami budowlanymi, w tym PN-EN 13964 oraz wytycznymi producentów płyt gipsowo-kartonowych, stosowanie się do zasad przesunięcia styków na poziomie 40 cm jest kluczowe dla zapewnienia długotrwałej funkcjonalności i estetyki konstrukcji. Przesunięcie styków w pionie powinno być traktowane jako podstawowy element dobrego wykonawstwa w branży budowlanej.

Pytanie 32

Cena zabudowy jednego boku drewnianej belki wynosi 10,00 zł za każdy metr długości. Jakie będzie wynagrodzenie pracownika za zabudowanie trzech boków belki o długości 10 m?

A. 300,00 zł
B. 100,00 zł
C. 30,00 zł
D. 10,00 zł
Poprawna odpowiedź wynosi 300,00 zł, ponieważ koszt wykonania zabudowy jednego boku belki drewnianej wynosi 10,00 zł za metr długości. W przypadku belki o długości 10 m, koszt zabudowy jednego boku wynosi 10,00 zł/m * 10 m = 100,00 zł. Ponieważ zabudowane muszą być trzy boki, łączny koszt wyniesie 3 * 100,00 zł = 300,00 zł. Praktycznie oznacza to, że przy realizacji projektów budowlanych i remontowych, kluczowe jest precyzyjne obliczenie kosztów, aby uniknąć niedoszacowania wydatków. W branży budowlanej, stosowanie takich kalkulacji jest standardem, co pozwala na lepsze zarządzanie budżetem i efektywność finansową projektu. Warto również pamiętać, że prawidłowe określenie kosztów materiałów oraz robocizny jest fundamentalne w procesie wyceny, co może mieć znaczący wpływ na rentowność przedsięwzięcia.

Pytanie 33

Który rodzaj obudowy w systemie suchej zabudowy przedstawiono na rysunku?

Ilustracja do pytania
A. Dwustronna słupa stalowego.
B. Czterostronna szachtu instalacyjnego.
C. Czterostronna słupa stalowego.
D. Dwustronna szachtu instalacyjnego.
Wybór niewłaściwej odpowiedzi w tym teście może wynikać z kilku powszechnych błędów myślowych. Przy odpowiedzi dwustronna szachta instalacyjnego, często myli się funkcję obudowy ze szachtami, które są konstrukcjami przeznaczonymi do ukrywania instalacji, takich jak rury czy przewody elektryczne. Obudowy szachtów instalacyjnych mogą być stosowane w niektórych kontekstach budowlanych, ale w tym przypadku rysunek wyraźnie przedstawia słup stalowy, co wyklucza tę opcję. Podobnie, czterostronne obudowy, zarówno szachta, jak i słupa stalowego, są nieadekwatne, ponieważ rysunek nie pokazuje obudowy otaczającej słup ze wszystkich czterech stron, co jest kluczowe dla takich konstrukcji. W praktyce, czterostronne obudowy są stosowane w sytuacjach, gdzie wymagana jest pełna izolacja lub ochrona elementu konstrukcyjnego, jednak w tym przypadku nie jest to ani potrzebne, ani właściwe. Dodatkowo, brak odpowiedniej analizy rysunku może prowadzić do błędnych wniosków, dlatego istotne jest, by dokładnie zrozumieć kontekst oraz specyfikę przedstawianej konstrukcji.

Pytanie 34

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 35

Przed przymocowaniem profili UW do podłoża należy je okleić

A. paskiem styropianu
B. paskiem papy
C. taśmą polietylenową
D. taśmą papierową
Wybór nieprawidłowych materiałów do oklejenia profili UW przed ich zamocowaniem do podłoża może prowadzić do poważnych problemów związanych z izolacją i trwałością konstrukcji. Paski papy, choć mogą wydawać się odpowiednie, nie oferują tej samej skuteczności w ochronie przed wilgocią, co taśma polietylenowa. Papa, jako materiał bitumiczny, ma swoje zastosowanie w pokryciach dachowych, ale nie jest optymalnym rozwiązaniem do oklejania profili UW, ponieważ może nie zapewniać wystarczającej elastyczności oraz przyczepności do różnorodnych powierzchni. Stosowanie taśmy papierowej również nie jest zalecane, ponieważ nie ma właściwości wodoodpornych i może ulegać degradacji pod wpływem wilgoci, co w dłuższym czasie może prowadzić do osłabienia konstrukcji. Z kolei paski styropianu, mimo że są materiałem izolacyjnym, nie pełnią roli oklejenia, a ich zastosowanie w tym kontekście może prowadzić do nieprawidłowego montażu oraz powstawania mostków termicznych, co negatywnie wpływa na efektywność energetyczną budynku. Dobrą praktyką w budownictwie jest stosowanie sprawdzonych materiałów, które nie tylko spełniają wymagania techniczne, ale również są zgodne z normami budowlanymi, co zapewnia nie tylko trwałość, ale i bezpieczeństwo całej konstrukcji.

Pytanie 36

Który materiał malarski należy zastosować do pomalowania pokazanej na rysunku komody, aby zmienić naturalne zabarwienie drewna i podkreślić jego rysunek?

Ilustracja do pytania
A. Emalię do drewna.
B. Farbę olejną.
C. Bejcę do drewna.
D. Farbę multikolorową.
Bejca do drewna jest idealnym wyborem, gdy chcemy zmienić kolor naturalnego drewna, jednocześnie eksponując jego unikalny rysunek i fakturę. W przeciwieństwie do farb olejnych i emalii, które tworzą na powierzchni grubą warstwę, co może prowadzić do utraty widoczności naturalnego rysunku drewna, bejca wnika w strukturę materiału, co pozwala na podkreślenie jego naturalnych cech. Bejce dostępne są w różnych odcieniach, co umożliwia łatwe dopasowanie koloru do stylistyki wnętrza. Przykład zastosowania bejcy to odnawianie mebli w celu zachowania ich unikalnego charakteru, jednocześnie nadawanie im nowego, świeżego wyglądu. Proces aplikacji bejcy jest prosty: po odpowiednim przygotowaniu powierzchni, należy nałożyć bejcę pędzlem lub szmatką, a następnie przetrzeć nadmiar, co pozwoli uzyskać pożądany efekt. Warto również pamiętać, że korzystanie z bejcy jest zgodne z dobrymi praktykami w zakresie ochrony drewna, ponieważ nie tylko zmienia kolor, ale także wspomaga jego konserwację.

Pytanie 37

Jaką kwotę otrzyma pracownik za położenie tapety na ścianie o wymiarach 15,00 × 3,00 m, jeśli za pokrycie 1 m2 dostaje 10,00 zł?

A. 150,00 zł
B. 450,00 zł
C. 30,00 zł
D. 45,00 zł
Wynagrodzenie za ułożenie tapety na ścianie jest kwestią, która wymaga precyzyjnych obliczeń powierzchni oraz właściwego zrozumienia jednostek miar. W przypadku odpowiedzi sugerujących kwoty takie jak 30,00 zł, 45,00 zł czy 150,00 zł, możemy zauważyć szereg błędów w podejściu do obliczeń. Odpowiedź 30,00 zł mogłaby wynikać z mylnego przyjęcia, że tylko część powierzchni została pokryta, co jest niezgodne z wymogami zadania. W przypadku 45,00 zł, możliwe, że uwzględniono jedynie stawkę za 1 m², jednak nie przeliczyło się jej na całkowitą powierzchnię. Odpowiedź 150,00 zł sugeruje obliczenia, które mogą prowadzić do założenia, że wycenę oparto na niewłaściwej powierzchni lub błędnie pomnożono stawkę. Kluczowe jest zrozumienie, że wynagrodzenie oblicza się na podstawie całkowitej powierzchni, a nie na podstawie wybranych fragmentów. Umiejętność poprawnego przeliczania metrów kwadratowych oraz znajomość jednostek miar jest niezbędna w branży budowlanej, aby unikać wprowadzenia w błąd zarówno siebie, jak i klientów. Błędem jest także zapominanie o tym, że wycena usługi powinna być transparentna i uzasadniona odpowiednimi danymi, co jest ważne dla przejrzystości współpracy oraz jakości świadczonych usług.

Pytanie 38

Jeśli cena za usługę malarską wynosi 4 zł/m2, to koszt malowania trzech sufitów o wymiarach: 45 m2, 35 m2 oraz 20 m2 wynosi

A. 600 zł
B. 500 zł
C. 300 zł
D. 400 zł
Nieprawidłowe odpowiedzi mogą wynikać z różnych obliczeń lub błędnych założeń dotyczących powierzchni do malowania. Na przykład spotkanie się z odpowiedzią 300 zł może sugerować, że ktoś obliczył koszt tylko dla jednego lub dwóch sufitów, co jest błędne, ponieważ należy uwzględnić całkowitą powierzchnię wszystkich trzech sufitów. Z kolei odpowiedź 500 zł mogłaby pochodzić z niepoprawnego oszacowania stawki za m² lub błędnego dodawania powierzchni, co jest częstym błędem przy rozwiązywaniu tego typu zadań. Istnieje również ryzyko, że osoba udzielająca odpowiedzi na tę kwestię nie uwzględniła wszystkich sufitów, co prowadzi do zaniżenia całkowitych kosztów. Warto podkreślić, że dokładne obliczenia są kluczowe w kontekście zawierania umów w branży budowlanej, gdzie nieprecyzyjne oszacowania mogą prowadzić do poważnych konsekwencji finansowych. Dlatego zawsze należy dokładnie sprawdzać wszystkie dane oraz stosować odpowiednie metody kalkulacji, takie jak uśrednianie stawki robocizny dla całego projektu, aby uniknąć nieporozumień i zapewnić rzetelność oferty.

Pytanie 39

Aby równo przyciąć nadmiar tapety wzdłuż listwy podłogowej, jakie narzędzia są potrzebne?

A. liniału oraz noża segmentowego
B. liniału oraz nożyczek
C. wyłącznie noża segmentowego
D. tylko liniału
Wybór tylko noża segmentowego jako jedynego narzędzia do cięcia tapety jest niewłaściwy, ponieważ nie zapewnia odpowiedniej precyzji. Nóż segmentowy, mimo iż jest skutecznym narzędziem do cięcia, wymaga wsparcia w postaci liniału, aby uzyskać równą linię cięcia. Bez liniału, przycięcie tapety może być nieprecyzyjne, co prowadzi do nierównych krawędzi. Oprócz tego używanie nożyczek do cięcia tapety jest również mało efektywne, ponieważ nożyczki nie są zaprojektowane do takich precyzyjnych cięć i mogą powodować zniekształcenia oraz nierówności. Dodatkowo, wybranie tylko liniału bez noża segmentowego jest nieadekwatne, gdyż liniał sam w sobie nie ma zdolności do cięcia. W praktyce, brak użycia zarówno liniału jak i noża segmentowego, może prowadzić do błędów, takich jak ząbkowane krawędzie czy rozdarcia tapety, co nie tylko wpływa na estetykę, ale również na trwałość wykończenia. Dlatego ważne jest, aby zawsze korzystać z odpowiednich narzędzi w parze, co zapewni najlepsze rezultaty w zakresie prac wykończeniowych.

Pytanie 40

Aby uzyskać określony kolor białej farby emulsyjnej, konieczne jest dodanie do niej

A. spoiwa
B. pigmentu
C. rozcieńczalnika
D. wypełniacza
Wybierając inne opcje, można napotkać kilka powszechnych nieporozumień dotyczących składników farby. Spoiwo to substancja, która łączy pigmenty i wypełniacze, nadając farbie pożądane właściwości fizyczne, takie jak przyczepność i elastyczność. Choć jest to istotny składnik każdej farby, nie odpowiada za nadawanie koloru. Z kolei rozcieńczalnik jest używany do regulowania konsystencji farby i jej aplikacji, co może być pomocne w procesie malowania, ale również nie wpływa na kolor samej farby. Użycie rozcieńczalnika w celu uzyskania koloru jest błędne, ponieważ rozcieńczalnik zmienia jedynie gęstość farby, a nie jej barwę. Wypełniacze to substancje, które poprawiają właściwości mechaniczne i kryjące farby, ale także nie mają wpływu na jej kolor. Typowym błędem myślowym jest mylenie tych składników z pigmentem, co prowadzi do nieporozumienia o ich funkcji. Zrozumienie różnicy między tymi elementami jest kluczowe w procesie tworzenia i stosowania farb, ponieważ każdy z nich ma swoją specyficzną rolę i wpływa na końcowy efekt, ale to właśnie pigmenty są odpowiedzialne za kolor farby.