Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik logistyk
  • Kwalifikacja: SPL.04 - Organizacja transportu
  • Data rozpoczęcia: 8 grudnia 2025 10:45
  • Data zakończenia: 8 grudnia 2025 11:06

Egzamin zdany!

Wynik: 25/40 punktów (62,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Zgodnie z aktualnymi przepisami, termin handlowy franco oznacza, że towar jest dostarczany do miejsca wskazanego przez

A. przewoźnika
B. sprzedającego
C. załadowcę
D. kupującego
Odpowiedzi wskazujące na załadowcę, sprzedającego lub przewoźnika są nieprawidłowe i wynikają z niewłaściwego zrozumienia mechanizmów odpowiedzialności w transakcjach handlowych. Przy wyborze odpowiedzi, która wskazuje na załadowcę, można pomylić jego rolę z odpowiedzialnością sprzedającego. Załadowca zajmuje się jedynie załadunkiem towaru, ale nie ponosi odpowiedzialności za jego dostarczenie ani nie wybiera miejsca, do którego towar ma trafić. Odpowiedź sugerująca sprzedającego jako osobę wskazującą miejsce dostarczenia towaru sugeruje, że to sprzedający decyduje o lokalizacji, co jest błędne w kontekście formuły franco. Sprzedający może ustalić warunki dostawy, ale to kupujący określa miejsce przeznaczenia. Z kolei wskazanie przewoźnika w tej sytuacji również jest mylące, ponieważ rola przewoźnika ogranicza się do transportu towaru na podstawie umowy, a nie do ustalania miejsca dostawy. Często dochodzi do nieporozumień związanych z tymi terminami, które mogą prowadzić do błędnych założeń o odpowiedzialności w transakcjach międzynarodowych. Kluczowe jest zrozumienie, że formuły handlowe, takie jak franco, mają na celu jasne określenie, kto ponosi odpowiedzialność na jakim etapie transportu, co jest kluczowe dla prawidłowego funkcjonowania rynku. Integracja tych zasad w praktyce handlowej jest niezbędna do minimalizacji ryzyka i zarządzania kosztami.

Pytanie 2

Cross-docking to proces, który nie wymaga przechowywania towarów.

A. transportowaniu towarów przez obszar jakiegoś państwa
B. wzroście liczby samochodów na drogach, spowodowanym zatorami na niektórych odcinkach
C. przeładowaniu oraz wysyłce towarów do odbiorcy natychmiast po ich dostarczeniu do magazynu
D. oznakowywaniu produktów lub ich opakowań etykietą
Cross-docking to proces logistyczny, który polega na bezpośrednim przeładowaniu towarów z jednego środka transportu na inny, z pominięciem etapu składowania. W praktyce oznacza to, że towary dostarczone do magazynu są szybko sortowane i przekazywane do wysyłki do odbiorców. Taki model operacyjny przyczynia się do znacznego skrócenia czasu dostawy i obniżenia kosztów magazynowania. W wielu branżach, takich jak handel detaliczny czy dystrybucja, cross-docking jest kluczowym elementem efektywnego łańcucha dostaw. Przykładem zastosowania jest dystrybucja towarów spożywczych, gdzie świeże produkty muszą być dostarczane jak najszybciej do punktów sprzedaży, aby zapewnić ich jakość. Warto również zwrócić uwagę na standardy branżowe dotyczące logistyki, takie jak Lean Logistics, które kładą nacisk na eliminowanie marnotrawstwa i podnoszenie efektywności procesów logistycznych. Efektywne zarządzanie cross-dockingiem wymaga precyzyjnych systemów informacyjnych oraz doskonałej współpracy pomiędzy różnymi ogniwami łańcucha dostaw.

Pytanie 3

Urządzenie do przeładunku funkcjonuje w trybie trzech zmian, w trakcie których rozładowuje 36 000 paletowych jednostek ładunkowych (pjł). Ile pojazdów będzie rozładowanych w czasie jednej zmiany, jeżeli przeciętne wypełnienie jednego pojazdu wynosi 30 pjł?

A. 900 pojazdów
B. 400 pojazdów
C. 360 pojazdów
D. 300 pojazdów

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Żeby policzyć, ile pojazdów można rozładować w ciągu jednej zmiany, trzeba najpierw zobaczyć, ile paletowych jednostek ładunkowych (pjł) jest rozładowywanych w trzech zmianach. Tutaj mamy 36 000 pjł. Dzieląc to przez trzy, dostajemy 12 000 pjł w jednej zmianie. A potem, żeby sprawdzić, ile pojazdów potrzebujemy do rozładunku, wystarczy podzielić tę liczbę przez średnie wypełnienie jednego pojazdu, które wynosi 30 pjł. Czyli 12 000 pjł dzielimy przez 30 pjł na pojazd i wychodzi nam 400 pojazdów. To ważne, żeby rozumieć te obliczenia, bo w logistyce i zarządzaniu łańcuchem dostaw takie rzeczy mają spore znaczenie. Dobry wgląd w to wszystko pozwala na lepsze planowanie i zwiększa efektywność w magazynach i centrach dystrybucyjnych. Wydaje mi się, że im więcej takich obliczeń rozwiążesz, tym lepiej to wszystko zrozumiesz.

Pytanie 4

Cross-docking to proces polegający na

A. naklejaniu banderol na produkty lub ich opakowania
B. transportowaniu towarów przez terytorium danego kraju
C. przeładowaniu oraz wysyłce towarów do odbiorcy bezpośrednio po ich dostarczeniu do magazynu, bez potrzeby ich składowania
D. zwiększeniu liczby pojazdów na drogach, co jest wynikiem zakorkowania niektórych odcinków dróg
Cross-docking to nowoczesna metoda zarządzania łańcuchem dostaw, która polega na efektywnym przetwarzaniu towarów poprzez ich szybkie przeładowanie i wysyłkę do odbiorcy zaraz po dostarczeniu do magazynu, bez potrzeby ich składowania. Przykładem zastosowania cross-dockingu może być logistyka w centrach dystrybucyjnych, gdzie towary są przyjmowane, sortowane i natychmiast kierowane do odbiorców, co ogranicza czas przestoju. Metoda ta pozwala na znaczną redukcję kosztów magazynowania, zwiększa efektywność operacyjną i skraca czas realizacji zamówień, co jest niezwykle ważne w dzisiejszym szybko zmieniającym się rynku. Zgodnie z najlepszymi praktykami branżowymi, cross-docking może obejmować różne kategorie produktów, w tym świeże produkty spożywcze, które wymagają szybkiej dystrybucji. Wdrożenie odpowiednich technologii, takich jak systemy zarządzania magazynem (WMS) oraz automatyzacja procesów, jest kluczowe dla sukcesu tej strategii.

Pytanie 5

Działania takie jak przepakowywanie, sortowanie oraz segregacja w portach morskich, rzecznej, lotniczej, a także w punktach odprawy celnej oraz magazynach celnych są klasyfikowane jako czynności spedycyjne?

A. organizacyjnych mających miejsce przed przewozem
B. wykonawczych odbywających się po przewozie
C. wykonawczych realizowanych przed transportem
D. wykonawczych zachodzących w trakcie transportu
Wybór odpowiedzi związanej z czynnościami spedycyjnymi występującymi przed przewozem lub po przewozie jest błędny, ponieważ nie odzwierciedla rzeczywistego przebiegu działań logistycznych. Czynności spedycyjne przed przewozem koncentrują się na przygotowaniach, takich jak pakowanie towarów, jednak nie obejmują one realizacji działań związanych z ich przepakowywaniem, sortowaniem czy segregacją, które muszą działać w synchronizacji z samym przewozem. Z kolei czynności po przewozie, takie jak rozładunek czy zwrot towarów, nie uwzględniają kluczowego etapu, jakim są operacje w trakcie transportu, które mają na celu zapewnienie, że towar dotrze do miejsca przeznaczenia w odpowiednim stanie. Typowym błędem w rozumieniu tego zagadnienia jest mylenie faz przygotowawczych z operacjami logistycznymi, które są nieodłącznym elementem transportu. Kluczowym aspektem jest zrozumienie, że podczas transportu towarów, szczegółowe zarządzanie ich przepływem oraz organizacja w portach i magazynach jest niezbędne dla efektywności całego procesu. Niezrozumienie tej dynamiki może prowadzić do opóźnień i zwiększonych kosztów, co jest sprzeczne z najlepszymi praktykami branżowymi, które skupiają się na maksymalizacji efektywności procesów logistycznych.

Pytanie 6

Jak nazywa się obiekt, który świadczy usługi związane z załadunkiem, rozładunkiem oraz magazynowaniem towarów?

A. park innowacyjny
B. strefa inwestycyjna
C. terminal kontenerowy
D. teren przemysłowy
Terminal kontenerowy jest wyspecjalizowanym obiektem, który zajmuje się załadunkiem, wyładunkiem oraz magazynowaniem towarów w kontenerach. Działa on jako kluczowy element w łańcuchu dostaw, łącząc transport morski z innymi formami transportu, takimi jak transport drogowy i kolejowy. Terminale kontenerowe są wyposażone w zaawansowane technologie oraz infrastruktury, które umożliwiają efektywne zarządzanie ruchem kontenerów. Przykładem ich zastosowania są porty morskie, które obsługują nie tylko transport międzynarodowy, ale również lokalny. W obrębie terminali stosowane są standardy takie jak ISO 668 dotyczące wymiarów kontenerów, co pozwala na ich uniwersalne stosowanie na całym świecie. Ponadto, terminale kontenerowe muszą dostosowywać się do dynamicznie zmieniających się wymagań rynku, co wiąże się z implementacją systemów zarządzania, takich jak TOS (Terminal Operating System), które pozwalają na optymalizację procesów operacyjnych oraz zwiększenie efektywności kosztowej.

Pytanie 7

Ile wagonów o pojemności 44 t powinno się użyć do transportu 528 000 kg węgla?

A. 14 wagonów
B. 12 wagonów
C. 8 wagonów
D. 6 wagonów
Aby obliczyć liczbę wagonów potrzebnych do przewozu 528 000 kg węgla, należy podzielić całkowitą masę materiału przez ładowność jednego wagonu. Obliczenia wyglądają następująco: 528 000 kg podzielone przez 44 000 kg (czyli 44 tony) daje 12 wagonów. Taki sposób obliczenia jest standardem w logistyce i transporcie, ponieważ pozwala na optymalne wykorzystanie dostępnych środków transportu. W praktyce, przy planowaniu transportu surowców, ważne jest nie tylko obliczenie liczby wymaganych wagonów, ale także uwzględnienie takich czynników jak czas załadunku, rozładunku, trasa transportu oraz ewentualne przestoje. Wiele firm stosuje oprogramowanie do zarządzania logistyką, które automatyzuje te obliczenia, co zwiększa efektywność całego procesu. Warto również pamiętać o normach dotyczących maksymalnej masy ładunku w transporcie kolejowym, które mogą się różnić w zależności od kraju, co jest istotne dla zgodności z przepisami transportowymi.

Pytanie 8

Przedstawiony znak umieszczony na opakowaniu transportowym informuje, że ładunek nie powinien być

Ilustracja do pytania
A. otwierany.
B. zaczepiany hakami.
C. podnoszony.
D. przemieszczany przez toczenie.
Poprawna odpowiedź, czyli "przemieszczany przez toczenie", jest zgodna z oznaczeniem przedstawionym na opakowaniu transportowym. Znak ten informuje o tym, że ładunek nie powinien być toczony, co jest kluczowe dla jego integralności i bezpieczeństwa. Toczenie może prowadzić do uszkodzeń mechanicznych, które mogą nie być widoczne na pierwszy rzut oka, ale mogą znacząco wpłynąć na skuteczność i jakość transportu. Przykładem zastosowania tej wiedzy jest transport materiałów delikatnych, takich jak szkło czy elektronika, gdzie nawet niewielkie uszkodzenie może skutkować dużymi stratami finansowymi. W branży transportowej kluczowe jest przestrzeganie oznaczeń i standardów, takich jak te określone w normach ISO, które sugerują odpowiednie metody obsługi ładunków. Użycie odpowiednich technik, takich jak podnoszenie z użyciem wózków widłowych, zamiast toczenia, jest zgodne z najlepszymi praktykami branżowymi i przyczynia się do zwiększenia bezpieczeństwa pracy.

Pytanie 9

Do czynności procesu przewozowego zalicza się

A. planowanie produkcji, magazynowanie towarów, obsługa kasowa, reklama usług.
B. projektowanie pojazdów, naprawa infrastruktury drogowej, szkolenie kierowców.
C. zakup paliwa, obsługa celna, naprawa samochodów, rozliczanie podatków.
D. przygotowanie, realizacja, kontrola jakości i dokumentacji, koordynacja działań między podmiotami.
Twoja odpowiedź jest poprawna, ponieważ obejmuje wszystkie kluczowe etapy procesu przewozowego: przygotowanie, realizację, kontrolę jakości i dokumentacji oraz koordynację działań między podmiotami. To właśnie te elementy stanowią podstawę skutecznego zarządzania transportem towarów. Każdy z etapów ma istotne znaczenie - przygotowanie zapewnia odpowiednie planowanie i organizację przewozu, realizacja obejmuje faktyczne przemieszczenie ładunku, kontrola gwarantuje zgodność z dokumentacją i standardami jakości, a koordynacja umożliwia płynne współdziałanie wszystkich uczestników procesu. W praktyce logistyki umiejętność rozumienia i stosowania tych czynności wpływa bezpośrednio na terminowość dostaw, minimalizację kosztów oraz satysfakcję klienta. Dzięki temu Twój wybór potwierdza bardzo dobre zrozumienie przebiegu procesu przewozowego.

Pytanie 10

Jak długo w efekcie pracował kierowca dostępny dla firmy od 7.00 do 17.00, który spędził 7 godzin na przewozie ładunku, a resztę czasu poświęcił na dodatkowe czynności związane z obsługą tego ładunku?

A. 90%
B. 80%
C. 75%
D. 70%
Efektywny czas pracy kierowcy wynosi 70%, co oznacza, że z 10 godzin, które spędził w dyspozycji przedsiębiorstwa, 7 godzin poświęcił na realizację przewozu ładunku. Aby obliczyć efektywny czas pracy, należy zastosować wzór: (czas pracy rzeczywistej / czas dyspozycji) * 100%. W tym przypadku, (7 godzin / 10 godzin) * 100% = 70%. W praktyce, efektywny czas pracy jest kluczowym wskaźnikiem wydajności w logistyce i transporcie. Pomaga on przedsiębiorstwom ocenić, jak dobrze wykorzystują czas swoich kierowców oraz zidentyfikować obszary, w których można poprawić efektywność, na przykład poprzez optymalizację tras czy lepsze planowanie czasów przestojów. W branży transportowej rekomenduje się regularne monitorowanie efektywności pracy kierowców, co przyczynia się do zwiększenia rentowności i lepszego zarządzania zasobami. Warto również pamiętać o normach czasu pracy kierowców, które są regulowane przepisami prawa, co podkreśla znaczenie odpowiedniego planowania czasu pracy.

Pytanie 11

Jaką stawką VAT obciążona jest usługa transportu towarów na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej?

A. 23%
B. 5%
C. 8%
D. 0%
Usługa przewozu rzeczy na terenie Rzeczypospolitej Polskiej objęta jest stawką VAT w wysokości 23%. Jest to standardowa stawka VAT, która dotyczy większości towarów i usług w Polsce. Zgodnie z przepisami ustawy o VAT, usługi transportowe są klasyfikowane jako usługi związane z działalnością gospodarczą, a ich opodatkowanie wynika z ogólnych zasad naliczania VAT. Praktycznym przykładem może być firma transportowa, która świadczy usługi przewozu towarów dla różnych klientów, takich jak sklepy, producentów czy hurtownie. W takim przypadku wszystkie usługi przewozowe powinny być fakturowane z naliczeniem stawki 23%. Warto również pamiętać, że w przypadku przewozu towarów poza granice Polski mogą występować inne stawki lub zwolnienia z VAT, dlatego przedsiębiorcy powinni być świadomi obowiązujących przepisów na poziomie europejskim oraz krajowym, aby prawidłowo naliczać podatek VAT na swoich fakturach.

Pytanie 12

Jednostką ładunkową w kontenerze o objętości 1 TEU jest kontener

A. o szerokości 20 ft
B. o długości 40 ft
C. o długości 20 ft
D. o szerokości 40 ft
Wybór odpowiedzi, która wskazuje na kontener o szerokości 40 ft lub długości 40 ft, jest błędny, ponieważ nie odpowiada definicji jednostki 1 TEU. Kontener o długości 40 ft (stóp) ma pojemność równą 2 TEU. To zrozumienie jest kluczowe w kontekście logistyki, gdzie precyzyjne określenie pojemności ładunkowej wpływa na strategię transportową. Podobnie, kontener o szerokości 20 ft nie odnosi się do standardowego wymiaru jednostki ładunkowej TEU, ponieważ szerokość kontenera nie jest czynnikiem decydującym o jego pojemności; to długość jest kluczowa. Takie nieścisłe rozumienie może prowadzić do nieefektywnego planowania transportu, co z kolei generuje dodatkowe koszty i opóźnienia w łańcuchu dostaw. W transporcie morskim i logistyce, standardy te są ustalane przez Międzynarodową Organizację Normalizacyjną (ISO) oraz praktyki branżowe, które mają na celu ułatwienie wymiany towarów na globalnym rynku. Nieprawidłowe interpretacje tych standardów mogą skutkować nieoptymalnym wykorzystaniem przestrzeni ładunkowej, co jest kosztowne i nieefektywne dla firm zajmujących się transportem i handlem międzynarodowym.

Pytanie 13

Transport urządzeń elektronicznych w kontenerach drogą morską w ustalonych odstępach czasu oraz na z góry określonych trasach jest określany jako przewóz

A. czarterowy
B. okazjonalny
C. regularny
D. trampowy
Przewóz regularny to forma transportu, w której ładunki są przewożone w ustalonych odstępach czasowych oraz na określonych trasach. Taki sposób transportu jest szczególnie efektywny w przypadku sprzętu elektronicznego, który wymaga regularnych dostaw do różnych lokalizacji. Przykładem mogą być kontenerowce kursujące pomiędzy portami, które mają ustalony rozkład rejsów, dzięki czemu klienci mogą planować swoje zamówienia oraz produkcję. W branży logistycznej, regularne przewozy są zgodne z dobrymi praktykami, które zapewniają przewidywalność dostaw, co jest kluczowe dla zarządzania zapasami oraz planowania produkcji. Dodatkowo, przewozy regularne często korzystają z umów długoterminowych, co pozwala na stabilizację kosztów oraz lepsze planowanie operacyjne. Takie podejście przyczynia się do optymalizacji kosztów transportu oraz zwiększa efektywność operacyjną całego łańcucha dostaw.

Pytanie 14

W miesiącu czerwcu firma transportowa zrealizowała przewóz 200 t ładunku na odległość 1 000 km. Jaka jest cena 1 tkm, jeśli całkowite wydatki na transport wyniosły 50 000,00 zł?

A. 0,25 zł/tkm
B. 0,20 zł/tkm
C. 40,00 tkm/zł
D. 4,00 tkm/zł
Analiza kosztów transportu może być zrobiona na wiele sposobów, ale niektóre z nich są po prostu nietrafione. Na przykład, odpowiedzi 0,20 zł/tkm i 4,00 tkm/zł nie biorą pod uwagę właściwego wyliczenia tkm. Koszt jednostkowy nie powinien być niższy niż 0,25 zł/tkm, bo przy takim przewozie 200 ton na 1 000 km, musimy to policzyć dobrze. Odpowiedź 40,00 tkm/zł też jest błędna, bo myli jednostki – to nie to samo, co koszt. Ważne, żeby zrozumieć, że cena za tkm nie może być traktowana jako odwrotność jednostki transportowej, bo to tylko komplikuje analizy finansowe. Jak nie mamy pojęcia o podstawowych zasadach rachunkowości w transporcie, to łatwo wpakować się w poważne błędy w budżetowaniu. A to z kolei wpłynie na rentowność działań. Dlatego tak ważne jest, żeby dokładnie liczyć tkm i być świadomym, że każdy błąd w obliczeniach może przynieść spore konsekwencje finansowe.

Pytanie 15

W konosamencie, w sekcji 'Shipper' powinny być umieszczone dane

A. nadawcy
B. lokalizacji odbioru ładunku
C. odbiorcy
D. lokalizacji dostawy ładunku
W konosamencie pozycja 'Shipper' odnosi się do nadawcy przesyłki, co jest kluczowe w procesie transportowym. Nadawca jest osobą lub firmą, która zleca przewóz towaru oraz jest odpowiedzialna za dostarczenie wymaganych informacji dotyczących ładunku, takich jak jego specyfikacja, ilość oraz miejsce odbioru. W praktyce, poprawne wypełnienie danych nadawcy w konosamencie pozwala uniknąć wielu problemów podczas transportu, takich jak błędna identyfikacja ładunku lub opóźnienia w dostawie. Na przykład, w transporcie międzynarodowym, konieczne jest podanie pełnych danych nadawcy, aby spełnić wymogi celne i regulacje prawne. Ponadto, zgodnie z międzynarodowymi standardami, takimi jak Incoterms, jasne określenie strony odpowiedzialnej za przesyłkę jest niezbędne dla zapewnienia prawidłowego przebiegu procesu logistycznego. Właściwe zrozumienie roli nadawcy w konosamencie jest fundamentem dla każdej osoby pracującej w branży transportowej i logistycznej.

Pytanie 16

O której godzinie należy zacząć realizację usługi transportowej, jeśli kierowca poruszający się ze średnią prędkością 50 km/h ma do przebycia dystans 200 km, a dostawa powinna być zrealizowana w systemie "Just in time" między godziną 14.00 a 15.00?

A. Najwcześniej o godzinie 10.00
B. Najpóźniej o godzinie 10.00
C. Najwcześniej o godzinie 10.30
D. Najpóźniej o godzinie 11.30

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź "Najwcześniej o godzinie 10.00" jest poprawna, ponieważ aby dostarczyć ładunek w systemie Just in Time między godziną 14.00 a 15.00, musimy uwzględnić czas podróży. Kierowca jadąc ze średnią prędkością 50 km/h pokonuje odległość 200 km w czasie 4 godzin. Aby dotrzeć na czas, kierowca musi wyjechać najwcześniej o godzinie 10.00, co daje mu wystarczająco dużo czasu na pokonanie dystansu oraz na ewentualne nieprzewidziane opóźnienia. W praktyce, w logistyce, kluczowe jest planowanie transportu, aby zminimalizować ryzyko opóźnień i zapewnić terminowość dostaw. Zasady zarządzania łańcuchem dostaw oraz techniki takie jak Lean Management podkreślają znaczenie punktualności i efektywności w realizacji dostaw. Dlatego ważne jest, aby planować wyjazdy z odpowiednim zapasem czasowym, co pozwala na uniknięcie problemów związanych z nieprzewidywalnymi sytuacjami na drodze.

Pytanie 17

Do której reguły Incoterms 2020 odnoszą się obowiązki sprzedającego i kupującego zapisane w tabeli?

Obowiązkiem sprzedającego jest dostarczenie towaru na statek w porcie załadunku. Od tego miejsca ryzyko przechodzi na kupującego, jednakże nadal sprzedający ma obowiązek zawrzeć umowę przewozu morskiego oraz ponieść koszty dostarczenia towaru do portu przeznaczenia.
A. FAS
B. EXW
C. DAP
D. CFR
Wybór reguł EXW, FAS czy DAP jest niewłaściwy w kontekście przedstawionego pytania, ponieważ każdy z tych terminów definiuje różne obowiązki sprzedającego i kupującego, które nie pokrywają się z warunkami CFR. Reguła EXW (Ex Works) oznacza, że sprzedający udostępnia towar w swoim zakładzie, a kupujący ponosi wszelkie koszty i ryzyko od momentu odbioru towaru. To podejście może prowadzić do nieporozumień, gdyż sprzedający nie jest zobowiązany do organizacji transportu, co wymaga od kupującego dużej samodzielności w logistyce. Reguła FAS (Free Alongside Ship) również nie jest odpowiednia, ponieważ sprzedający dostarcza towar obok statku, ale nie pokrywa kosztów transportu do portu przeznaczenia, co równie dobrze zmienia odpowiedzialność związaną z ryzykiem. Natomiast DAP (Delivered at Place) obliguje sprzedającego do dostarczenia towaru do określonego miejsca przeznaczenia, co jest sprzeczne z definicją CFR, gdzie ryzyko przechodzi na kupującego w momencie załadunku. Każda z tych reguł ma swoje zastosowanie, ale nie odpowiadają one na pytanie dotyczące obowiązków w ramach CFR, co może prowadzić do błędnych analiz w międzynarodowych transakcjach handlowych. Kluczowe jest zrozumienie różnic między tymi regułami, aby efektywnie zarządzać ryzykiem i obowiązkami w kontraktach handlowych.

Pytanie 18

Firma zajmująca się transportem wynajęła 2 podnośniki na 4 dni i poniosła wydatki w wysokości 1 600 zł. Jaką kwotę należy uiścić za 1 dzień korzystania z jednego podnośnika?

A. 200 zł
B. 400 zł
C. 800 zł
D. 600 zł
Aby obliczyć opłatę za 1 dzień użytkowania jednego podnośnika, należy najpierw ustalić całkowity koszt wynajmu obu podnośników. W tym przypadku wynosi on 1 600 zł za 4 dni. Całkowity koszt wynajmu należy podzielić przez liczbę dni wynajmu oraz przez liczbę podnośników. Obliczenia wyglądają następująco: 1 600 zł / 4 dni = 400 zł za dzień za oba podnośniki, a następnie 400 zł / 2 podnośniki = 200 zł za dzień za jeden podnośnik. Taki sposób obliczania kosztów jest zgodny z powszechnymi praktykami w branży wynajmu sprzętu, gdzie ważne jest zrozumienie całkowitych wydatków oraz umiejętność ich rozkładu na jednostkowe stawki. Przedsiębiorstwa często stosują podobne metody kalkulacji kosztów, aby lepiej planować budżet i wydatki związane z wynajmem. Warto również zaznaczyć, że kalkulacja ta jest istotna nie tylko dla wynajmujących, ale także dla osób planujących długoterminowe projekty, gdzie zrozumienie kosztów jednostkowych może pomóc w optymalizacji wydatków.

Pytanie 19

Korzystając z zamieszczonej tabeli, ustal najniższy koszt przewozu 10 paletowych jednostek ładunkowych jednym środkiem transportu na odległość 26 km, jeżeli pojazd porusza się ze średnią prędkością 20 km/h.

Cennik opłat przewozowych
Rodzaj środka transportu – maksymalna pojemnośćCennik
pojazd 5-paletowy (14 m³)100,00 zł za każdą rozpoczętą godzinę
pojazd 8-paletowy (20 m³)125,00 zł za każdą rozpoczętą godzinę
pojazd 14-paletowy (35 m³)150,00 zł za każdą rozpoczętą godzinę
pojazd 20-paletowy (50 m³)180,00 zł za każdą rozpoczętą godzinę
A. 300,00 zł
B. 360,00 zł
C. 250,00 zł
D. 200,00 zł

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Najniższy koszt przewozu 10 paletowych jednostek ładunkowych na odległość 26 km przy średniej prędkości 20 km/h wynosi 300,00 zł. Aby to ustalić, należy obliczyć czas przewozu, który wynosi 1,3 godziny, co zaokrągla się do 2 godzin. W przypadku transportu paletowego, kluczowym elementem jest dobór odpowiedniego środka transportu. Pojazd 14-paletowy, o pojemności 35 m³, jest idealny do przewozu 10 palet. Koszt wynajmu takiego pojazdu wynosi 150,00 zł za godzinę. Stąd, całkowity koszt za 2 godziny przewozu to 300,00 zł. W praktyce, przy planowaniu transportu, ważne jest nie tylko obliczenie kosztów, ale także uwzględnienie czasu dostawy i efektywności logistycznej. Przestrzeganie norm przewozowych i dobrych praktyk w organizacji transportu, takich jak optymalizacja trasy czy właściwy dobór pojazdu, wpływa na efektywność kosztową operacji logistycznych, co jest niezbędne do osiągnięcia konkurencyjności na rynku.

Pytanie 20

Kierowca transportujący materiały niebezpieczne drogą lądową powinien przestrzegać regulacji konwencji

A. DGR
B. RID
C. IMDGC
D. ADR
Odpowiedź 2, czyli ADR, dotyczy przepisów międzynarodowych, które regulują przewóz towarów niebezpiecznych na drogach. To taka konwencja, która obowiązuje w wielu krajach. W zasadzie, ADR ustala zasady klasyfikacji, pakowania i oznakowania tych towarów, a także mówi, co trzeba mieć w dokumentach. Jak myślisz, co by się stało, gdyby kierowcy nie przestrzegali tych zasad? Pewnie byłoby sporo problemów z bezpieczeństwem na drogach, bo to przecież chodzi o nasze życie i zdrowie. W praktyce kierowcy muszą być przeszkoleni i mieć odpowiednie dokumenty, na przykład List Przewozowy, żeby móc przewozić materiały niebezpieczne. Bez tego ani rusz. Przykłady? Czasami transportują chemikalia albo materiały wybuchowe. Moim zdaniem, przestrzeganie konwencji ADR jest naprawdę kluczowe, bo dzięki temu unikamy niebezpieczeństw dla siebie i dla środowiska.

Pytanie 21

Ładowanie 1 kontenera na wagon z wykorzystaniem 1 wozu kontenerowego zajmuje 4 minuty. Ile kontenerów można załadować na wagony w ciągu 6 godzin używając 2 wozów kontenerowych?

A. 96 kontenerów
B. 180 kontenerów
C. 198 kontenerów
D. 376 kontenerów

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Aby obliczyć, ile kontenerów można załadować w ciągu 6 godzin przy użyciu 2 wozów kontenerowych, najpierw obliczamy całkowity czas pracy w minutach. 6 godzin to 360 minut. Z każdym wozem kontenerowym załadunek jednego kontenera trwa 4 minuty, co oznacza, że w ciągu minuty można załadować jeden kontener na każdy wóz. Przy użyciu 2 wozów kontenerowych, teoretycznie możemy załadować 2 kontenery w ciągu 4 minut. Dlatego w ciągu 360 minut możemy załadować (360 minut / 4 minuty) * 2 wóz = 180 kontenerów. Praktycznie, taki proces załadunku jest stosowany w logistyce, gdzie optymalizacja czasu i zasobów jest kluczowa. W branży transportowej, zgodnie z dobrymi praktykami, zarządzanie czasem załadunku i wykorzystanie dostępnych zasobów pozwala na zwiększenie efektywności operacji, co jest istotne dla minimalizacji kosztów i zwiększenia konkurencyjności.

Pytanie 22

Czas wyładunku ze statku 25 kontenerów, zgodnie z przedstawionym opisem czynności, wynosi

Opis czynności podczas rozładunku kontenerowca
- przemieszczenie chwytni suwnicy nadbrzeżnej do ładowni po kontener – 38 s
- zaryglowanie kontenera do chwytni suwnicy nadbrzeżnej – 15 s
- podniesienie kontenera z ładowni na wysokość 30 metrów z prędkością 2 m/s
- przemieszczenie kontenera nad nabrzeże 80 metrów z prędkością 2 m/s
- opuszczenie kontenera na naczepę terminalową 18 metrów z prędkością 1,5 m/s
A. 50 min
B. 125 min
C. 30 min
D. 120 min
Czas wyładunku ze statku 25 kontenerów, wynoszący 50 minut, jest prawidłowy dzięki zastosowaniu precyzyjnych obliczeń. Czas wyładunku jednego kontenera to 120 sekund, co oznacza, że dla 25 kontenerów całkowity czas wynosi 25 * 120 sekund, co daje 3000 sekund. Przekształcając tę wartość na minuty, dzielimy przez 60, co daje nam 50 minut. Tego rodzaju obliczenia są kluczowe w logistyce morskiej, gdzie efektywność czasowa ma ogromne znaczenie. Optimalizacja procesów wyładunkowych pozwala na zmniejszenie kosztów operacyjnych oraz zwiększenie przepustowości portów. W praktyce, zarządzanie czasem wyładunku kontenerów można poprawić, stosując technologie automatyzacji i odpowiednie planowanie, co jest zgodne z najlepszymi praktykami branżowymi. Efektywne zarządzanie czasem wpływa również na harmonogramy transportu oraz na satysfakcję klientów, co czyni ten temat niezwykle istotnym.

Pytanie 23

System Globalnego Pozycjonowania daje możliwość firmom transportowym

A. zwolnienia z używania tachografu.
B. zapisu danych z tachografów.
C. nadzoru nad pojazdem.
D. przeciążenia ruchu pojazdów.
Globalny System Pozycjonowania (GPS) odgrywa kluczową rolę w monitorowaniu pojazdów, co jest istotne dla przedsiębiorstw transportowych. Dzięki technologii GPS możliwe jest śledzenie lokalizacji pojazdów w czasie rzeczywistym, co pozwala na optymalizację tras, redukcję zużycia paliwa oraz zwiększenie efektywności operacyjnej. Przykładowo, firmy transportowe mogą zdalnie monitorować prędkość, czas pracy kierowców oraz postojów, co przyczynia się do lepszego zarządzania flotą. W praktyce wykorzystanie GPS pomaga w minimalizacji opóźnień w dostawach, zwiększa poziom bezpieczeństwa, a także pozwala na bardziej precyzyjne planowanie i przewidywanie potrzeb klientów. Zastosowanie GPS w logistyce jest zgodne z najlepszymi praktykami branżowymi, które podkreślają znaczenie technologii w zwiększaniu konkurencyjności na rynku.

Pytanie 24

Dokumentem informacyjnym w zakresie wysyłki jest instrukcja wysyłkowa?

A. potwierdzającym zawarcie umowy spedycji
B. potwierdzającym zawarcie umowy przewozu
C. precyzującym przedmiot umowy przewozu
D. informującym o zasadach przygotowania towaru do wysyłki
Instrukcja wysyłkowa pełni kluczową rolę w logistyce, stanowiąc dokument, który informuje o zasadach przygotowania towaru do wysyłki. W praktyce dokument ten zawiera szczegółowe wytyczne dotyczące pakowania, etykietowania oraz zabezpieczania towaru przed transportem. Przykładowo, instrukcja może określać, jak należy zorganizować ładunek w kontenerze, aby zminimalizować ryzyko uszkodzenia w trakcie transportu. Zgodnie z międzynarodowymi standardami, takimi jak Incoterms, poprawne przygotowanie towaru jest niezbędne do zapewnienia jego bezpieczeństwa i zgodności z umowami przewozu. Dobre praktyki w zakresie przygotowania towarów do wysyłki również obejmują stosowanie odpowiednich materiałów opakowaniowych oraz technik zabezpieczenia, co może znacząco wpłynąć na efektywność i koszty całego procesu logistycznego. W związku z tym, znajomość zasad zawartych w instrukcji wysyłkowej jest niezbędna dla każdej osoby zaangażowanej w proces transportu i logistyki.

Pytanie 25

Jak długa może być maksymalnie tygodniowa praca kierowcy, łącznie z godzinami nadliczbowymi, jeśli średni czas pracy w tym okresie nie przekroczy 48 godzin, a rozliczenie obejmuje maksymalnie 4 miesiące?

A. Maksymalnie 90 godzin
B. Maksymalnie 50 godzin
C. Maksymalnie 60 godzin
D. Maksymalnie 80 godzin
Wybór odpowiedzi wskazujących na wyższe limity, takie jak 80 czy 90 godzin, wynika z nieporozumienia dotyczącego regulacji czasowych dla kierowców zawodowych. Przepisy prawne, jak również standardy branżowe, kładą duży nacisk na bezpieczeństwo i zdrowie kierowców, ograniczając maksymalny tygodniowy czas pracy do 60 godzin. Odpowiedzi sugerujące, że kierowca może pracować 80 lub 90 godzin tygodniowo, ignorują fundamentalne zasady dotyczące zmęczenia i wydolności psychofizycznej kierowców. Zbyt długie godziny pracy prowadzą nie tylko do obniżenia wydajności, ale także znacznie zwiększają ryzyko wypadków drogowych. Ponadto, w kontekście przepisów, nieprzestrzeganie ustalonych limitów czasowych może skutkować poważnymi konsekwencjami prawnymi dla firm transportowych, w tym wysokimi karami finansowymi oraz problemami z ubezpieczeniem. Także aspekty zdrowotne, takie jak stres, wypalenie zawodowe i różne schorzenia, mogą wynikać z nadmiernego obciążenia pracą. Dlatego kluczowe jest, aby kierowcy oraz menedżerowie flot rozumieli te ograniczenia i implementowali procedury zgodne z regulacjami, aby nie tylko przestrzegać prawa, ale również dbać o bezpieczeństwo na drogach.

Pytanie 26

Wózek podnośnikowy czołowy może być użytkowany po zakończeniu badania technicznego przeprowadzonego przez Urząd Dozoru Technicznego. Ten przegląd ma ważność przez czas

A. 2 lat
B. 3 lat
C. 0,5 roku
D. 1 roku
Wózek podnośnikowy czołowy, aby mógł być eksploatowany, musi przejść badanie techniczne przeprowadzone przez Urząd Dozoru Technicznego (UDT). Pozytywne przejście tego badania skutkuje wydaniem dokumentu, który poświadcza, że urządzenie spełnia wszelkie normy bezpieczeństwa i techniczne. Badanie to jest ważne przez okres roku. W praktyce oznacza to, że operatorzy oraz właściciele wózków muszą regularnie dbać o konserwację i kontrolę stanu technicznego, aby zapewnić ciągłość eksploatacji oraz bezpieczeństwo użytkowania. Regularne przeglądy, zgodne z harmonogramem ustalonym przez UDT, są kluczowe dla minimalizacji ryzyka awarii i wypadków. Ponadto, zgodność z wymogami UDT jest nie tylko obowiązkiem prawnym, ale również elementem kultury bezpieczeństwa w miejscu pracy, co przekłada się na zwiększenie efektywności i zaufania w zespole. Warto również pamiętać, że w przypadku nieprzestrzegania tych przepisów, firma może ponieść konsekwencje prawne oraz finansowe, a także stracić reputację na rynku.

Pytanie 27

Przewóz węgla z Wrocławia do Gdańska barką, która jest zarejestrowana pod niemiecką banderą, można określić jako

A. zunifikowany
B. kabotażowy
C. specjalistyczny
D. tranzytowy
Odpowiedź kabotażowy jest poprawna, ponieważ odnosi się do transportu towarów, który odbywa się w ramach jednego kraju przez jednostki zarejestrowane w innym państwie. W przypadku transportu węgla z Wrocławia do Gdańska, barka zarejestrowana pod niemiecką banderą wykonuje przewóz towarów w obrębie Polski, co kwalifikuje ten transport jako kabotażowy. Zgodnie z przepisami Unii Europejskiej, kabotaż umożliwia zagranicznym przewoźnikom prowadzenie działalności transportowej na terytorium innego państwa członkowskiego. Przykładem może być sytuacja, w której niemiecka firma transportowa przewozi towary pomiędzy miastami w Polsce, co przyczynia się do zwiększenia konkurencyjności na rynku transportowym oraz poprawy efektywności logistycznej. Warto pamiętać, że kabotaż wiąże się z przestrzeganiem lokalnych przepisów oraz standardów, co zapewnia bezpieczeństwo i zgodność z regulacjami transportowymi.

Pytanie 28

Jaką maksymalną liczbę kartonów o wymiarach (dł. x szer. x wys.): 200 x 200 x 200 mm można ułożyć w jednej warstwie na palecie o wymiarach (dł. x szer. x wys.): 1,2 x 1,0 x 0,15 m?

A. 30 kartonów
B. 32 kartony
C. 24 kartony
D. 11 kartonów
Odpowiedź 30 kartonów jest poprawna, ponieważ w celu obliczenia maksymalnej liczby kartonów, które można ułożyć na palecie, należy najpierw przeliczyć wymiary palety i kartonów na te same jednostki. Wymiary palety wynoszą 1,2 m x 1,0 m, co po przeliczeniu daje 1200 mm x 1000 mm. Karton ma wymiary 200 mm x 200 mm. Aby obliczyć, ile kartonów zmieści się na palecie, dzielimy długość i szerokość palety przez wymiary kartonów. Z długości palety 1200 mm dzielimy przez 200 mm, co daje 6 kartonów wzdłuż długości. Z szerokości palety 1000 mm dzielimy przez 200 mm, co daje 5 kartonów wzdłuż szerokości. Łączna liczba kartonów to 6 (długość) x 5 (szerokość) = 30 kartonów. Tego typu obliczenia są kluczowe w logistyce i magazynowaniu, gdzie efektywne wykorzystanie przestrzeni jest istotne dla optymalizacji kosztów transportu i przechowywania. Przykładem zastosowania jest planowanie układów magazynowych, które zwiększają efektywność operacyjną.

Pytanie 29

Na podstawie zamieszczonego opisu określ, którym skrótem oznacza się formułę, według której sprzedający zostawia towar do dyspozycji kupującego na nabrzeżu w porcie załadunku, a kupujący od tego momentu ponosi pełną odpowiedzialność za towar.

Opis znaczenia wybranych formuł INCOTERMS 2010
„Carriage Paid To" – sprzedający dostarcza towar przewoźnikowi, zawiera umowę przewozu do określonego miejsca przeznaczenia oraz opłaca jego koszty. Kupujący ponosi wszystkie koszty związane z towarem podczas jego przewozu.
„Ex Works" – sprzedający zostawia towar do dyspozycji kupującego w punkcie wydania, a kupujący organizuje transport, ponosi koszty oraz ryzyko na całej trasie.
„Free Carrier" – obowiązkiem sprzedającego jest dostarczenie towaru przewoźnikowi ustalonemu i opłaconemu przez kupującego, w oznaczonym miejscu.
„Free Alongside Ship" – kupujący posiada gestę transportową od momentu złożenia towaru przez sprzedającego na nabrzeżu w porcie załadowania.
A. EXW
B. FCA
C. FAS
D. CPT
Odpowiedź FAS (Free Alongside Ship) jest poprawna, ponieważ zgodnie z definicją tej formuły INCOTERMS, sprzedający dostarcza towar na nabrzeże w porcie załadunku, a od tego momentu odpowiedzialność za towar przechodzi na kupującego. W praktyce oznacza to, że kupujący musi być gotowy do pokrycia kosztów związanych z załadunkiem i transportem towaru po jego dostarczeniu na nabrzeże. Warto zauważyć, że FAS jest szczególnie istotne w transakcjach morskich, gdzie ustalenia dotyczące odpowiedzialności i ryzyka są kluczowe dla obu stron. Przykładowo, jeśli towary są transportowane drogą morską, FAS zapewnia, że ryzyko uszkodzenia towaru przechodzi na kupującego w momencie, gdy towar zostaje dostarczony na nabrzeże, co ma duże znaczenie w kontekście logistyki i ubezpieczeń. Zrozumienie tych zasad pozwala na skuteczniejsze zarządzanie procesami importu i eksportu, co jest istotne w dzisiejszej globalnej gospodarce.

Pytanie 30

Klient w stosunku do firm transportowych wskazał trzy kryteria, które jego zdaniem wpływają na jakość procesu przewozu oraz przypisał im odpowiednie wartości. Wskaż najlepszą firmę transportową.

A. C.
B. D.
C. A.
D. B.

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź D jest słuszna, ponieważ firma przewozowa, która spełnia oczekiwania klienta, musi wziąć pod uwagę wszystkie przypisane wagi do wymagań. W kontekście transportu, kluczowymi elementami są niezawodność, terminowość oraz jakość obsługi klienta. Przykładowo, firma D może wykazywać wyjątkową terminowość dostaw w porównaniu do konkurencji, co jest zgodne z najlepszymi praktykami branżowymi, w których terminowy transport jest często kluczowym czynnikiem sukcesu. Dodatkowo, niezawodność floty oraz skuteczna komunikacja z klientem zwiększają ogólną satysfakcję z usług transportowych. Warto również zauważyć, że zgodnie z międzynarodowymi standardami jakości, takimi jak ISO 9001, zarządzanie jakością w transporcie powinno obejmować stałe monitorowanie i poprawę procesów, co firma D może efektywnie realizować. W konsekwencji, przydzielenie największej wagi do tych wymagań oraz ich spełnienie przez firmę D czyni ją najlepszym wyborem w kontekście jakości procesu transportowego.

Pytanie 31

Która umowa definiuje standardy, jakie powinny spełniać środki transportowe do przewozu szybko psujących się produktów spożywczych?

A. SMGS
B. INTERBUS
C. AGN
D. ATP
Odpowiedź ATP (Umowa europejska dotycząca międzynarodowego transportu drogowego towarów szybko psujących się się) jest prawidłowa, ponieważ definiuje normy i wymagania, które muszą być spełnione przez środki transportu używane do przewozu szybko psujących się artykułów żywnościowych. Dokument ten reguluje m.in. kwestie dotyczące temperatury transportu, sposobu pakowania oraz wymogów sanitarnych, aby zapewnić zachowanie świeżości i bezpieczeństwa produktów. Przykładem zastosowania norm ATP może być transport produktów mleczarskich, które wymagają utrzymania określonej temperatury, aby uniknąć ich zepsucia. Zastosowanie standardów ATP przyczynia się do minimalizacji strat żywności oraz zwiększenia zaufania konsumentów do jakości transportowanych produktów. Ważne jest również, aby firmy transportowe były świadome i przestrzegały tych norm, co ma kluczowe znaczenie dla całego łańcucha dostaw. Warto również zwrócić uwagę na to, że przestrzeganie umowy ATP wpływa na konkurencyjność przedsiębiorstw, które mają możliwość oferowania wysokiej jakości usług transportowych.

Pytanie 32

Wózek widłowy w trakcie jednego cyklu pracy pokonuje dystans 400 m. Oblicz, ile czasu będzie zajmował przeładunek 24 paletowych jednostek ładunkowych (pjł), realizowany równocześnie przez 3 wózki widłowe poruszające się ze średnią prędkością 16 km/h, jeżeli jeden wózek może jednorazowo przenieść 1 pjł?

A. 12 minut
B. 36 minut
C. 10 minut
D. 8 minut

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Poprawna odpowiedź to 12 minut, ponieważ aby obliczyć czas przeładunku 24 paletowych jednostek ładunkowych przy użyciu 3 wózków widłowych, należy najpierw określić, ile cykli pracy będzie potrzebnych do przetransportowania wszystkich jednostek. Każdy wózek widłowy wykonuje jeden cykl, przenosząc 1 pjł, a więc 3 wózki mogą jednocześnie przetransportować 3 pjł. Aby przenieść 24 pjł, potrzebnych będzie 24 / 3 = 8 cykli. Obliczamy następnie czas trwania jednego cyklu. Średnia prędkość wózków wynosi 16 km/h, co przelicza się na 16 km/h * 1000 m/km / 3600 s/h = 4,44 m/s. Dystans do pokonania wynosi 400 m, co oznacza, że czas jednego cyklu wynosi 400 m / 4,44 m/s = około 90 s. Całkowity czas przeładunku wynosi więc 8 cykli * 90 s/cykl = 720 s, co przelicza się na 12 minut. Tego rodzaju wyliczenia są niezbędne w logistyce i zarządzaniu magazynem, gdzie optymalizacja procesu transportu ma kluczowe znaczenie dla efektywności operacyjnej i kosztowej.

Pytanie 33

Dokumentem, który potwierdza odbiór towaru przez załadowcę do magazynu portowego w celu załadunku na statek, jest

A. kwit dokowy
B. nota gotowości
C. umowa czarterowa
D. nota bukingowa
Nota gotowości, umowa czarterowa oraz nota bukingowa, mimo że są istotnymi dokumentami w procesach logistycznych i transportowych, nie pełnią roli potwierdzenia przyjęcia towaru do składu portowego. Nota gotowości jest dokumentem, który informuje o przygotowaniu statku do załadunku, ale nie potwierdza, że towar został fizycznie przyjęty przez załadowcę. Jej zastosowanie jest bardziej związane z koordynacją procesu załadunku niż z udokumentowaniem samego przyjęcia towaru. Umowa czarterowa to dokument regulujący warunki przewozu, który dotyczy relacji pomiędzy czarterującym a czarterobiorcą, a nie potwierdzenia przyjęcia towaru do transportu. Nota bukingowa to dokument wydawany przez agencję frachtową, potwierdzający rezerwację miejsca na statku, lecz nie stanowi dowodu na przyjęcie towaru przez załadowcę. Typowym błędem jest mylenie tych dokumentów z kwitem dokowym, co może prowadzić do nieporozumień w procedurach logistycznych. Każdy z tych dokumentów ma swoje specyficzne zastosowanie, jednak nie zastępuje on funkcji kwitu dokowego, który jest wyraźnie zdefiniowany w międzynarodowych regulacjach dotyczących transportu morskiego.

Pytanie 34

Która forma ubezpieczenia minimalizuje finansowe konsekwencje przewoźnika w przypadku uszkodzenia ładunku w trakcie huraganu?

A. OCP
B. CASCO
C. OCS
D. CARGO
Ubezpieczenie CARGO jest specjalnie zaprojektowane, aby chronić ładunek w trakcie transportu, w tym przed skutkami nieprzewidzianych zdarzeń naturalnych, takich jak huragany. Zabezpieczenie to obejmuje ryzyka związane z uszkodzeniem, zniszczeniem czy utratą ładunku podczas transportu morskiego, lądowego czy powietrznego. W praktyce, korzystając z ubezpieczenia CARGO, przedsiębiorcy mogą minimalizować potencjalne straty finansowe, które mogą wystąpić na skutek wystąpienia siły wyższej, jaką jest huragan. Przykładem zastosowania może być sytuacja, w której kontener z towarem zostaje zniszczony w wyniku huraganu na morzu. Ubezpieczenie CARGO pokryje koszty związane z utratą towaru oraz ewentualnymi kosztami dodatkowego transportu. W branży transportowej stosowanie tego ubezpieczenia jest standardem, a jego brak może prowadzić do poważnych konsekwencji finansowych dla przewoźników i handlowców. Warto zaznaczyć, że polisy CARGO mogą być dostosowywane do specyficznych potrzeb klienta, co zwiększa ich efektywność w zarządzaniu ryzykiem.

Pytanie 35

Pierwsze okresowe badanie techniczne pojazdów drogowych powinno być wykonane

A. przed upływem 5 lat od daty pierwszej rejestracji
B. przed pierwszą rejestracją auta na terenie Polski
C. po pierwszej rejestracji auta na terenie Polski
D. przed upływem 10 lat od daty pierwszej rejestracji
Okresowe badanie techniczne środków transportu drogowego jest kluczowym elementem zapewniającym bezpieczeństwo na drogach. Zgodnie z obowiązującymi regulacjami prawnymi w Polsce, każdy pojazd musi przejść badanie techniczne przed pierwszą rejestracją na terytorium kraju. Celem tego badania jest ocena stanu technicznego pojazdu, co pozwala na wykrycie potencjalnych usterek oraz zapewnienie, że pojazd spełnia normy bezpieczeństwa i ekologiczne. Przykładem zastosowania tej zasady jest sytuacja, w której importer sprowadza nowe lub używane pojazdy z zagranicy. Zanim pojazd może zostać zarejestrowany, musi być sprawdzony przez odpowiednią stację diagnostyczną, co jest częścią procedury rejestracyjnej. Dobrą praktyką jest również przeprowadzanie takich badań regularnie, co pozwala na utrzymanie pojazdu w dobrym stanie technicznym przez cały okres jego użytkowania. Ponadto, znajomość przepisów dotyczących badań technicznych jest istotna nie tylko dla właścicieli pojazdów, ale również dla profesjonalistów z branży transportowej. Właściwe zrozumienie i przestrzeganie tych przepisów wpływa na bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu drogowego.

Pytanie 36

Czynnik ekonomiczny oddziałujący na ilość, rodzaj oraz zakres realizowanych usług transportowych to

A. motywowanie pracowników
B. typ materiałów
C. popyt i podaż na rynku
D. układ organizacyjny
Wybór odpowiedzi dotyczącej struktury organizacyjnej, rodzaju materiałów czy motywacji pracowników w kontekście wpływu na usługi transportowe jest błędny, ponieważ te czynniki są jedynie pośrednie i mniej kluczowe w porównaniu do popytu i podaży. Struktura organizacyjna przedsiębiorstwa ma znaczenie dla zarządzania, ale nie determinuje bezpośrednio, jakie usługi są świadczone na rynku. Na przykład, firma transportowa może mieć skomplikowaną strukturę, jednak jeśli popyt na jej usługi jest niski, nie będzie w stanie utrzymać swojej działalności. Z kolei rodzaj materiałów wpływa głównie na specyfikę transportu, ale nie na jego zakres i ilość, co czyni tę odpowiedź nieadekwatną. Motywacja pracowników jest istotna dla wydajności operacyjnej, ale znów nie jest czynnikiem decydującym o rodzaju i ilości usług transportowych. Właściwe podejście do analizy rynku powinno uwzględniać trendy popytu oraz dostępność zasobów, co umożliwia lepsze dostosowanie oferty do potrzeb klientów. Zrozumienie, że to właśnie popyt i podaż kształtują rynek, jest kluczem do skutecznego zarządzania usługami transportowymi i ich rozwijania w odpowiedzi na zmieniające się wymagania rynku.

Pytanie 37

Pojazdem przeznaczonym do transportu osób, wyposażonym w komfortowe miejsca siedzące oraz wydzieloną strefę do zaspokajania potrzeb konsumpcyjnych i fizjologicznych podróżnych, jest

A. autobus
B. mikrobus
C. autokar
D. minibus
Autokar to pojazd przeznaczony do przewozu osób, który spełnia specyficzne normy komfortu i bezpieczeństwa. Charakteryzuje się wysokim standardem wyposażenia, w tym wygodnymi siedzeniami, które umożliwiają długotrwałe podróże bez dyskomfortu. W autokarze zazwyczaj znajdują się także udogodnienia takie jak toaleta, klimatyzacja czy system audio-wideo. Dzięki wydzielonej strefie do obsługi potrzeb konsumpcyjnych, pasażerowie mają możliwość skorzystania z napojów i przekąsek podczas jazdy, co znacząco podnosi komfort podróży. Autokary są często wykorzystywane w turystyce, organizacji wycieczek oraz transportu pracowniczego, co potwierdza ich znaczenie w branży transportowej. Warto zauważyć, że autokary są projektowane zgodnie z określonymi standardami, takimi jak wymagania dotyczące bezpieczeństwa pasażerów, co sprawia, że są preferowanym środkiem transportu wśród długodystansowych tras.

Pytanie 38

Ile punktów załadunkowych powinno być zaplanowanych, posiadając 15 pojazdów do rozładunku w trakcie jednej zmiany roboczej, przy standardowym czasie pracy magazynu wynoszącym 8 godzin oraz czasie obsługi jednego pojazdu równym 30 minutom?

A. 2 punkty.
B. 8 punktów.
C. 4 punkty.
D. 1 punkt.

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Aby określić, ile stanowisk przeładunkowych należy zaplanować dla 15 środków transportu w magazynie, musimy uwzględnić czas pracy oraz czas obsługi. Magazyn pracuje przez 8 godzin, co daje 480 minut. Czas obsługi jednego środka transportu wynosi 30 minut, co oznacza, że jedno stanowisko może obsłużyć 16 środków transportu w ciągu jednej zmiany roboczej (480 minut / 30 minut na transport). W związku z tym, dla 15 środków transportu wystarczy jedno stanowisko, ponieważ jedno stanowisko jest w stanie obsłużyć wszystkie środki transportu w wyznaczonym czasie. Takie podejście jest zgodne z najlepszymi praktykami w logistyce i zarządzaniu magazynem, gdzie efektywność operacyjna i optymalizacja wykorzystania zasobów są kluczowe. W praktyce, odpowiednie planowanie i rozmieszczenie stanowisk przeładunkowych pozwala na płynne i szybkie rozładowanie towarów, co zwiększa wydajność całego procesu logistycznego.

Pytanie 39

Dokument przewozowy CIM to pismo wykorzystywane w transporcie

A. krajowym drogowym
B. krajowym kolejowym
C. międzynarodowym drogowym
D. międzynarodowym kolejowym
List przewozowy CIM (Convention Internationale concernant le transport des marchandises par chemin de fer) jest międzynarodowym dokumentem transportowym stosowanym w transporcie kolejowym. Jego celem jest regulacja przewozów ładunków koleją na poziomie międzynarodowym, ułatwiając wymianę handlową między państwami. Dokument ten zawiera szczegółowe informacje dotyczące przewożonego towaru, strony umowy oraz warunków transportu, co czyni go niezbędnym narzędziem w logistyce kolejowej. Przykład praktycznego zastosowania listu przewozowego CIM to transport kontenerów z towarami między Europą a Azją, gdzie stosowanie tego dokumentu przyspiesza proces odprawy celnej oraz minimalizuje ryzyko sporów dotyczących odpowiedzialności przewoźnika. Ponadto, list ten jest zgodny z międzynarodowymi standardami, co pozwala na jego uznawanie przez różne krajowe systemy prawne. Warto wspomnieć, że stosowanie listów przewozowych CIM jest uregulowane w ramach międzynarodowych konwencji kolejowych, co zapewnia ich jednolitą interpretację i stosowanie w praktyce.

Pytanie 40

Co oznacza skrót UTI?

A. Multimodalną Jednostkę Przewozową
B. Intermodalną Jednostkę Ładunkową
C. Intermodalny System Transportowy
D. Uniwersalny System Ładunkowy
Skrót UTI to Intermodalna Jednostka Ładunkowa, co w logistyce i transporcie naprawdę ma znaczenie. Intermodalna Jednostka Ładunkowa to takie standardowe jednostki, jak na przykład kontenery, które możemy transportować różnymi środkami, jak samochód, pociąg czy statek, bez potrzeby ich przeładunku. Dzięki UTI, transport staje się bardziej efektywny, a koszty często mniejsze. Normy dotyczące UTI ustala Międzynarodowa Organizacja Normalizacyjna (ISO), więc używanie tego terminu jest powszechne w branży. W praktyce, działa to na zasadzie 'jeden ładunek, wiele środków transportu' i to jest mega istotne w globalnym handlu. Na przykład, możemy transportować kontenery morskie, które potem mogą jechać pociągiem w głąb kraju, co znacznie przyspiesza dostawę i zmniejsza emisję gazów, w porównaniu do samego transportu drogowego. Moim zdaniem, to świetny sposób na poprawienie efektywności transportu.