Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Florysta
  • Kwalifikacja: OGR.01 - Wykonywanie kompozycji florystycznych
  • Data rozpoczęcia: 13 grudnia 2025 16:12
  • Data zakończenia: 13 grudnia 2025 16:27

Egzamin zdany!

Wynik: 26/40 punktów (65,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Gałązki sosny oraz chryzantemy umieszczone w płytkiej misie w kompozycji orientalnej można ustabilizować

A. w styropianie
B. dodając szyszki
C. szybkozłączkami
D. na kenzanie
Odpowiedź "na kenzanie" jest poprawna, ponieważ kenzan to technika, która polega na stabilizacji roślin w kompozycjach florystycznych za pomocą specjalnych podstaw, często wykonanych z metalu lub plastiku, które mają wystające kolce. Umożliwia to precyzyjne umiejscowienie gałązek sosny i chryzantemy w pożądanej pozycji, co jest szczególnie ważne w kompozycjach orientalnych, które charakteryzują się harmonijnym układem i estetyką. Kenzan pozwala na łatwe dostosowanie układu kwiatów oraz zapewnia ich odpowiednią stabilność, co jest kluczowe w przypadku większych lub cięższych elementów kompozycji. Stosowanie kenzan jest zgodne z dobrymi praktykami florystycznymi, które kładą nacisk na estetykę, stabilność i trwałość kompozycji. Warto również zaznaczyć, że kenzan umożliwia także efektywniejsze nawadnianie roślin, co przyczynia się do ich dłuższej żywotności.

Pytanie 2

Pędy róż mają długość 67 cm, a pąki kwiatowe 5 cm. Korzystając z danych zamieszczonych w tabeli podaj, który kod uzyskały te kwiaty.

Unijne kody długości kwiatów ciętych
KodDługość pędu łącznie z pąkiem kwiatowym (w cm)
0Mniej niż 5
55 - 10
1010 - 15
1515 - 20
2020 - 30
3030 - 40
4040 - 50
5050 - 60
6060 - 80
8080 - 100
100100 - 120
120Powyżej 120
A. 40
B. 5
C. 60
D. 20
Poprawna odpowiedź to 60, ponieważ zgodnie z tabelą unijnych kodów długości kwiatów ciętych, długość pędu róż z pąkiem kwiatowym wynosi 72 cm, co odpowiada przedziałowi 60 - 80 cm. Tabela ta jest kluczowym dokumentem w branży florystycznej, ponieważ ułatwia klasyfikację i handel kwiatami ciętymi na rynkach międzynarodowych. W praktyce, znajomość odpowiednich kodów jest niezbędna dla importerów i eksporterów, aby spełniać normy dotyczące jakości i długości kwiatów. Warto także zauważyć, że stosowanie poprawnych kodów wpływa na efektywność łańcucha dostaw oraz może zredukować ryzyko nieporozumień w trakcie transakcji. Oprócz tego, znajomość tych standardów jest istotna przy ocenie jakości kwiatów przez konsumentów, co z kolei wpływa na ich decyzje zakupowe. Dlatego tak ważne jest, aby osoby związane z branżą florystyczną były dobrze zaznajomione z tymi normami i stosowały je w codziennej pracy.

Pytanie 3

Jako składnik konstrukcyjny wianka komunijnego z małych kwiatów i świeżej zieleni najczęściej używa się

A. pędy wikliny
B. pędy winobluszczu
C. sznurek o grubym splocie
D. drut o średnicy 1,5 - 2 mm
Wykorzystanie pędów winobluszczu do konstrukcji wianka komunijnego może wydawać się atrakcyjną opcją, jednak posiada istotne wady. Pędy te, mimo że są elastyczne, nie oferują odpowiedniej sztywności, co sprawia, że wianek może tracić swój kształt w trakcie użytkowania. W przeciwieństwie do drutu, pędy winobluszczu nie są w stanie utrzymać ciężaru kwiatów i zieleni, co prowadzi do nieestetycznych deformacji. Dodatkowo, winobluszcz, będący rośliną pnącą, może nie być odpowiednim materiałem do tworzenia stabilnych konstrukcji, a jego użycie może prowadzić do niestabilności całej kompozycji. Z kolei pędy wikliny, chociaż są bardziej trwałe niż winobluszcz, mają swoje ograniczenia. Ich grubość i sztywność mogą uniemożliwić precyzyjne umiejscowienie kwiatów, co jest kluczowe w tworzeniu estetycznego wianka. Użycie sznurka o grubym splocie również może być mylące; mimo, że jest on mocny, nie zapewnia takiej stabilności jak drut. Sznurek może służyć raczej do wykończenia lub uzupełnienia konstrukcji, ale nie powinien być podstawowym elementem konstrukcyjnym. W praktyce, wybór niewłaściwego materiału do budowy wianka jest częstym błędem, który może wpłynąć na całkowity efekt wizualny oraz trwałość kompozycji.

Pytanie 4

Na rysunku technicznym stworzonym w skali 1:4 wysokość kompozycji wynosi 15 cm. Jaką wysokość ma kompozycja w rzeczywistości?

A. 80 cm
B. 60 cm
C. 50 cm
D. 40 cm
Odpowiedź 60 cm jest prawidłowa, ponieważ w skali 1:4 każdy 1 cm na rysunku odpowiada 4 cm w rzeczywistości. Aby obliczyć rzeczywistą wysokość kompozycji, należy pomnożyć wysokość na rysunku przez skalę. W tym przypadku, mnożymy 15 cm przez 4, co daje 60 cm. Takie podejście jest kluczowe w wielu dziedzinach, takich jak architektura, inżynieria czy projektowanie. Umożliwia ono przeniesienie wymiarów z planów na rzeczywiste obiekty, co jest niezbędne do zapewnienia precyzji wykonania. Niezrozumienie tego procesu może prowadzić do poważnych błędów w realizacji projektów. Przykładowo, w architekturze błędne przeliczenie wymiarów może skutkować niezgodnościami w budowie, co może prowadzić do przekroczenia budżetu lub opóźnień w realizacji. Dlatego znajomość zasad przeliczania skali jest fundamentalna dla każdego profesjonalisty w branży projektowej.

Pytanie 5

Bolce do mocowania gąbki florystycznej, zwane pinholderami, mogą być także wykorzystywane

A. do zakładania bombek na girlandzie
B. do mocowania świec w gąbce
C. do stabilizacji kokard w bukiecie
D. do przypinania liści w wieńcu
Pinholdery, znane również jako bolce do mocowania gąbki florystycznej, są niezwykle użytecznym narzędziem w florystyce. Ich głównym zadaniem jest stabilizacja elementów dekoracyjnych, takich jak świece, w gąbce florystycznej. Dzięki swojej budowie, pinholdery umożliwiają pewne i trwałe umocowanie świec, co jest kluczowe dla bezpieczeństwa i estetyki kompozycji kwiatowych. W przypadku, gdy świeca jest umocowana w gąbce, mamy pewność, że nie przewróci się ona ani nie zgaśnie w wyniku ruchów czy podmuchów powietrza. Przykładami zastosowania mogą być aranżacje na przyjęcia, wesela czy dekoracje okolicznościowe, gdzie świece odgrywają istotną rolę w tworzeniu nastroju. Warto również wspomnieć, że użycie pinholderów zgodnie z zasadami bezpieczeństwa przeciwpożarowego i estetyki florystycznej jest standardem w branży, co potwierdzają liczne szkolenia i kursy dla florystów.

Pytanie 6

Jakie narzędzie używa się do skręcania grubych drutów w pracach florystycznych?

A. sekator grzechotkowy
B. zszywacz tapicerski
C. szczypce płaskie
D. nożyce kwiaciarskie
Szczypce płaskie to narzędzie, które doskonale sprawdza się do skręcania grubych drutów, co jest istotne w tworzeniu konstrukcji florystycznych. Dzięki swojej konstrukcji pozwalają na pewny chwyt oraz kontrolowane skręcanie materiału, co jest kluczowe dla stabilności i estetyki finalnego produktu. W florystyce często wykorzystuje się druty o różnych grubościach, a szczypce płaskie umożliwiają łatwe formowanie oraz dostosowywanie kształtów zgodnie z wizją projektanta. Przykładem zastosowania może być tworzenie ram do bukietów, gdzie drut musi być nie tylko mocny, ale także odpowiednio uformowany, aby całość była spójna i trwała. Wśród dobrych praktyk w branży florystycznej znajduje się również regularne serwisowanie narzędzi, co zapewnia ich długowieczność i efektywność, a także dbałość o bezpieczeństwo użytkowania, co jest niezmiernie ważne w pracy z narzędziami ręcznymi.

Pytanie 7

Preparaty do zwalczania roztoczy to

A. insektycydy
B. akarycydy
C. nematocydy
D. rodentycydy
Wybór insektycydów, nematocydów lub rodentycydów jako środków roztoczobójczych jest błędny, ponieważ każdy z tych rodzajów substancji czynnych ma inne zastosowanie i mechanizm działania. Insektycydy są przeznaczone do zwalczania owadów; ich formuły chemiczne są dostosowane do układu biologicznego owadów, co czyni je nieskutecznymi w zwalczaniu roztoczy. Nematocydy, z kolei, są skierowane do zwalczania nicieni, organizmów, które mają zupełnie inną biologię niż roztocza. Użycie ich w kontekście roztoczy może prowadzić do nieefektywności oraz potencjalnych skutków ubocznych w ekosystemie, ponieważ ich działanie nie oddziałuje na roztocza. Rodentycydy są środkami przeznaczonymi do zwalczania gryzoni i również nie mają wpływu na roztocza. Typowymi błędami myślowymi prowadzącymi do takich wniosków są ogólnikowe myślenie o pestycydach jako jednorodnej grupie substancji oraz brak znajomości różnic biologicznych między organizmami szkodliwymi. W związku z tym, kluczowe jest zrozumienie specyfiki różnych środków ochrony roślin oraz umiejętność ich właściwego doboru do konkretnego problemu w uprawach.

Pytanie 8

Który z poniższych gatunków nadaje się do stworzenia bukietu ślubnego w stylu biedermeier?

A. Typha latifolia
B. Liatris spicata
C. Eustoma grandiflorum
D. Strelitzia reginae
Typha latifolia, czyli trzcina szerokolistna, to roślina wodna, która raczej nie nadaje się do bukietów ślubnych w stylu biedermeier. Rośnie głównie w miejscach podmokłych, więc nie ma co liczyć, że spełni wymagania świeżych ciętych kwiatów. Jej kwiatostany są cylindryczne, a liście grube – to totalnie nie pasuje do harmonijnych, eleganckich bukietów w tym stylu. Z kolei Liatris spicata ma te pionowe kwiatostany, które nie wpasowują się w symetrię biedermeier. Bukiety tego stylu powinny być pełne gęstych, kulistych form, a Liatris wprowadza coś zupełnie innego. I jeszcze Strelitzia reginae, co za egzotyka! Jej wygląd i kształt kwiatów można by pewnie gdzie indziej wykorzystać, ale nie w klasycznym biedermeier, który stawia na lokalne i tradycyjne kwiaty. Wybór odpowiednich roślin jest kluczowy, żeby osiągnąć pożądany efekt wizualny. Dlatego Eustoma grandiflorum to super wybór, świetnie wpasowuje się w kryteria, podczas gdy te inne rośliny niekoniecznie.

Pytanie 9

Okrągłe, ciemno-brązowe plamki na liściach róży, które prowadzą do żółknięcia i późniejszego opadania liści, stanowią symptom

A. czarnej plamistości róży
B. mączniaka prawdziwego
C. antraknozy róży
D. rdzy róży
Nieprawidłowe odpowiedzi sugerują inne choroby, które mogą występować na różach, jednak różnią się one objawami oraz patogenami. Antraknoza róży, wywoływana przez grzyby z rodzaju Colletotrichum, również powoduje plamy na liściach, ale objawy są zazwyczaj bardziej owalne i mogą prowadzić do powstawania dziurawych liści. Podobnie, rdza róży, spowodowana przez grzyb Puccinia, charakteryzuje się pomarańczowymi lub żółtymi plamkami, które są zlokalizowane zazwyczaj na spodniej stronie liści, co odróżnia ją od czarnej plamistości. Mączniak prawdziwy, z kolei, to choroba grzybowa, która objawia się białym nalotem na liściach, a nie plamami. Wiele osób myli te choroby, co prowadzi do błędnych decyzji w zakresie ich zwalczania. Dlatego tak istotne jest zrozumienie specyfiki objawów każdej z chorób. W praktyce, przy braku znajomości symptomów, można nieprawidłowo dobrać środki ochrony roślin, co może pogorszyć stan roślin i spowodować dalsze straty. Kluczowe jest więc, aby ogrodnicy dokładnie obserwowali swoje rośliny oraz posiadali wiedzę na temat objawów różnych chorób, aby móc skutecznie reagować na wczesne symptomy i stosować odpowiednie metody ochrony roślin.

Pytanie 10

Rozmiary wieńca o średnicy 80 cm ustalono zgodnie z zasadą złotej proporcji. Jakie są to wartości?

A. szerokość obręczy 22,2 cm i średnica otworu 35,6 cm
B. szerokość obręczy 25 cm i średnica otworu 30 cm
C. szerokość obręczy 20 cm i średnica otworu 40 cm
D. szerokość obręczy 27,5 cm i średnica otworu 25 cm
Odpowiedź wskazująca szerokość obręczy 22,2 cm oraz średnicę otworu 35,6 cm jest uzasadniona przez zasady złotej proporcji, która jest stosowana w projektowaniu różnorodnych elementów, w tym w inżynierii, architekturze oraz sztuce. Złota proporcja, definiowana jako stosunek 1:1,618, jest uznawana za estetycznie harmonijną i często stosowaną przy tworzeniu obiektów, które mają być zarówno funkcjonalne, jak i atrakcyjne wizualnie. Ustalając wymiary wieńca o średnicy 80 cm, zastosowanie złotej proporcji zapewnia, że szerokość obręczy i średnica otworu są proporcjonalne, co wpływa na stabilność i estetykę konstrukcji. W praktyce, tak dobrana szerokość obręczy ma znaczenie dla wytrzymałości, a także komfortu użytkowania, co jest szczególnie istotne w branży motoryzacyjnej i budowlanej. Przykładem zastosowania złotej proporcji jest projektowanie felg samochodowych, where odpowiednie proporcje przekładają się na lepsze osiągi i wygląd. Dlatego poprawne wymiary, które zostały podane, są fundamentem dobrze zaprojektowanego elementu, który spełnia wymagania estetyczne i funkcjonalne.

Pytanie 11

Jakiego rodzaju dekoracja jest odpowiednia do wnętrza gotyckiego kościoła?

A. symetryczna, z poziomymi równoległymi liniami
B. asymetryczna, z nieregularnie wygiętymi liniami
C. asymetryczna, o promienistym układzie łodyg
D. symetryczna, z wertykalnymi równoległymi liniami
Wnętrza gotyckich kościołów charakteryzują się pewnymi cechami estetycznymi, które odzwierciedlają ich architektoniczną i kulturową istotę. Odpowiedź 'symetryczna, o wertykalnych paralelnych liniach' jest właściwa, ponieważ gotyka kładła duży nacisk na pionowe elementy, co miało na celu podkreślenie wysokości i świetlistości przestrzeni. Przykładem mogą być strzeliste kolumny, które dominują w gotyckich katedrach, a ich symetryczne rozmieszczenie wzmacnia wrażenie harmonii i równowagi. Dodatkowo, w dekoracji wnętrz często wykorzystuje się elementy takie jak witraże czy rzeźby, które również zostały zaprojektowane w duchu symetrii, co podkreśla ich wertykalny charakter. Zgodnie z zasadami estetyki gotyckiej, każdy element wnętrza ma swoje miejsce, co tworzy spójną kompozycję. Warto zaznaczyć, że w architekturze gotyckiej, nawet detale, jak ornamenty na kolumnach czy sklepieniach, są zazwyczaj symetryczne, co dodatkowo potwierdza tę odpowiedź.

Pytanie 12

W celu ukrycia drutu przedłużającego łodygi kwiatów używanych w bukiecie ślubnym, należy zastosować

A. taśmę klejącą.
B. cienki drucik.
C. wstążkę.
D. zieloną taśmę maskującą.
Taśma maskująca zielona jest idealnym materiałem do zamaskowania drutu przedłużającego łodygi kwiatów w wiązance ślubnej. Jej główną zaletą jest to, że jest elastyczna i łatwa w użyciu, a także dobrze przylega do różnych powierzchni, co zapewnia stabilność całej kompozycji. Zielony kolor taśmy doskonale współgra z naturalnym kolorem łodyg, co sprawia, że druty stają się niemal niewidoczne. W praktyce, użycie taśmy maskującej pozwala na estetyczne wykończenie bukietu, co jest szczególnie ważne w przypadku dekoracji ślubnych. Dodatkowo, taśma ta nie uszkadza roślin, co jest kluczowe dla ich długowieczności. W branży florystycznej standardem jest stosowanie taśmy maskującej do ukrywania elementów, które mogą zaburzać wizualną harmonię kompozycji. Warto również wspomnieć, że taśma maskująca jest dostępna w różnych szerokościach i odcieniach, co zwiększa jej uniwersalność i zastosowanie w różnych aranżacjach, nie tylko w bukietach, ale także w innych dekoracjach florystycznych.

Pytanie 13

Wskaż narzędzie przeznaczone do wyciągania gwoździ i odcinania drutu

Ilustracja do pytania
A. D.
B. B.
C. A.
D. C.
Odpowiedź B. jest prawidłowa, ponieważ narzędzie to to kombinerki, które są niezwykle wszechstronne i mają wiele zastosowań w pracach ręcznych oraz warsztatowych. Kombinerki są zaprojektowane do chwytania i manipulacji małymi obiektami, co czyni je idealnym narzędziem do wyciągania gwoździ. Dzięki swojej konstrukcji, w której szczęki mogą zapewnić mocny chwyt, pozwalają na skuteczne usuwanie gwoździ z różnych materiałów, od drewna po metal. Ponadto, kombinerki umożliwiają także odcinanie drutu, co czyni je nieocenionym narzędziem w wielu branżach, takich jak budownictwo, elektryka czy stolarstwo. Osoby pracujące w tych dziedzinach często korzystają z kombinerków, aby łączyć lub rozdzielać elementy, co jest zgodne z praktykami w zakresie bezpieczeństwa i efektywności pracy. Warto również zauważyć, że dobór odpowiednich narzędzi do konkretnych zadań jest kluczowy dla uzyskania zadowalających rezultatów oraz minimalizowania ryzyka kontuzji.

Pytanie 14

Aby stworzyć kompozycję na Wielkanoc, należy wybrać poniższe rodzaje roślin:

A. słoneczniki oraz złocienie
B. mieczyki oraz lilie
C. ostróżki oraz konwalie
D. jaskry oraz hiacynty
Jaskry i hiacynty to rośliny, które doskonale pasują do kompozycji wielkanocnych, ponieważ ich intensywne kolory i kształty przyciągają wzrok i symbolizują wiosnę oraz nowe życie. Jaskry, znane z pięknych, dużych kwiatów, są często wykorzystywane w bukietach i aranżacjach florystycznych z uwagi na swoją trwałość oraz łatwość w pielęgnacji. Hiacynty z kolei emanują intensywnym zapachem oraz atrakcyjnymi, gęstymi kwiatostanami, co sprawia, że są idealnym dodatkiem do świątecznych dekoracji. Wykorzystanie tych roślin w aranżacjach wielkanocnych jest zgodne z aktualnymi trendami w florystyce, które stawiają na naturalność i lokalne kwiaty. Dodatkowo, w kontekście pielęgnacji, jaskry preferują dobrze przepuszczalne gleby i słoneczne miejsca, podczas gdy hiacynty doskonale rosną w półcieniu, co daje szerokie możliwości aranżacyjne. W praktyce, łączenie tych roślin w kompozycjach wielkanocnych przyczynia się do stworzenia harmonijnego i estetycznego efektu, który z pewnością przyciągnie uwagę gości. Używanie jaskrów i hiacyntów w takich kompozycjach jest nie tylko estetycznym wyborem, ale także świadomym działaniem w odniesieniu do sezonowych roślin.

Pytanie 15

Aby uzyskać efekt oszronienia gałązek, należy

A. zanurzyć je w roztworze gliceryny
B. zanurzyć je w roztworze kwasu solnego
C. pokryć je kryształkami ałunu
D. pokryć je kryształkami cukru
Pokrywanie gałązek ałunem to naprawdę fajny sposób na uzyskanie efektu oszronienia. Widać to często w florystyce i przy dekoracjach zimowych, bo ałun jako mineralny składnik tworzy warstwę przypominającą naturalny szron. W zasadzie, wystarczy rozpuścić ałun w wodzie i albo zanurzyć gałązki, albo je posypać tym granulatem. To nie tylko wygląda super, ale też jest ekologiczne, bo ałun to naturalny surowiec. Warto dodać, że stosując ałun w dekoracjach, dbamy o rośliny, co czyni go lepszym wyborem niż inne chemikalia. Jak się to dobrze wykorzysta, efekty wizualne mogą być trwałe, a takie dekoracje mogą pasować na różne okazje, na przykład Boże Narodzenie czy wesele. A dodatkowo, ałun działa antybakteryjnie, więc może przedłużyć trwałość naszych kompozycji.

Pytanie 16

Oblicz koszt materiałów florystycznych niezbędnych do wykonania girlandy bożonarodzeniowej.

Lp.Nazwa materiałuJednostka miaryIlośćCena jednostkowa [zł]
1.Gałązki jodłoweszt.181,50
2.Zielony drut florystyczny na szpulceszt.1,58,00
3.Susz egzotycznyszt.252,50
4.Klej na gorącoszt.12,00
A. 103,50 zł
B. 101,50 zł
C. 134,55 zł
D. 85,50 zł
Poprawna odpowiedź to 103,50 zł, co jest wynikiem precyzyjnego obliczenia łącznego kosztu materiałów potrzebnych do wykonania girlandy bożonarodzeniowej. W tej kalkulacji uwzględniono ceny jednostkowe poszczególnych materiałów: gałązki jodłowe (27,00 zł), zielony drut florystyczny (12,00 zł), susz egzotyczny (62,50 zł) oraz klej na gorąco (2,00 zł). Po zsumowaniu tych wartości uzyskujemy całkowity koszt 103,50 zł. Tego rodzaju obliczenia są kluczowe w pracy florysty, gdzie precyzja kosztów materiałów ma znaczenie dla rentowności projektu. W praktyce często korzysta się z arkuszy kalkulacyjnych do szybkiego przeliczania kosztów, co przyspiesza proces planowania i pozwala na bardziej efektywne zarządzanie budżetem. Warto również pamiętać, że dbałość o szczegóły w wycenie materiałów jest częścią dobrej praktyki w branży florystycznej, co może wpłynąć na zadowolenie klientów oraz sukces komercyjny przedsięwzięcia.

Pytanie 17

Na rysunku technicznym projekt obiektu florystycznego ma wymiary 2,0 cm x 10,00 cm, co odpowiada rzeczywistym wymiarom 0,20 m x 1,00 m. Określ skalę, w jakiej został wykonany ten rysunek?

A. 1:1
B. 1:1000
C. 1:10
D. 1:100
Odpowiedź 1:10 jest prawidłowa, ponieważ skala rysunku oznacza, że wymiary na rysunku są proporcjonalne do rzeczywistych wymiarów obiektu. W tym przypadku, wymiary na rysunku to 2,0 cm x 10,00 cm, natomiast wymiary w rzeczywistości to 0,20 m x 1,00 m. Aby znaleźć skalę, należy przeliczyć wymiary na rysunku na jednostki metryczne. 2,0 cm odpowiada 0,02 m, a 10,00 cm odpowiada 0,10 m. Porównując te wartości z rzeczywistymi wymiarami, widzimy, że 0,02 m do 0,20 m oraz 0,10 m do 1,00 m to proporcje 1:10. Taka skala jest powszechnie stosowana w rysunkach technicznych oraz architektonicznych, co umożliwia dokładne odwzorowywanie obiektów w mniejszych lub większych formatach. Przykładem zastosowania skali 1:10 może być projektowanie modeli mebli, gdzie każdy szczegół musi być odpowiednio odwzorowany, aby zapewnić prawidłowe zmiany w rzeczywistych wymiarach podczas produkcji.

Pytanie 18

Liści nie należy polerować

A. sansewierii
B. monstery
C. begonii królewskiej
D. hoi
Begonia królewska (Begonia rex) to roślina, która w naturalnych warunkach nie jest nabłyszczana, co jest kluczowe dla jej zdrowia i estetyki. Liście begonii królewskiej charakteryzują się bogatymi kolorami oraz interesującą teksturą, które są wynikiem ich naturalnego procesu wzrostu. Nabłyszczanie liści może prowadzić do zatykania porów i blokowania naturalnych procesów oddychania rośliny. Dobrą praktyką w pielęgnacji begonii jest regularne zraszanie, co pozwala na utrzymanie odpowiedniej wilgotności powietrza i sprzyja zdrowemu wzrostowi. Dodatkowo, stosowanie nawozów organicznych, takich jak kompost, wspiera wzrost rośliny bez ryzyka uszkodzenia liści. Oprócz tego, warto pamiętać o regularnym usuwaniu martwych liści oraz kurzów, aby zachować zdrowy wygląd i funkcjonalność rośliny, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w uprawie roślin doniczkowych.

Pytanie 19

Wskaż rysunek, na którym do usztywnienia pędu zastosowano najcieńszy drut florystyczny.

Ilustracja do pytania
A. A.
B. B.
C. D.
D. C.
Rysunek D jest poprawnym wyborem, ponieważ przedstawia pęd, który został usztywniony najcieńszym drutem florystycznym, co jest kluczowe w przypadku delikatnych roślin, takich jak konwalia. Użycie cienkiego drutu do usztywnienia pędów pozwala na zapewnienie stabilności, jednocześnie minimalizując ryzyko uszkodzenia rośliny. Cienki drut florystyczny, dzięki swojej elastyczności, umożliwia precyzyjne formowanie i kształtowanie pędów, co jest niezwykle istotne w praktykach florystycznych i ogrodniczych. Standardy branżowe zalecają stosowanie drutów o odpowiedniej grubości, aby zapewnić optymalne wsparcie zgodnie z wymaganiami danej rośliny. W przypadku konwalii, z uwagi na ich delikatność, zastosowanie grubszego drutu mogłoby prowadzić do uszkodzenia pędów, co negatywnie wpłynęłoby na ich rozwój. Prawidłowe usztywnienie pędów nie tylko pozwala na estetyczne ułożenie roślin, ale także wspiera ich zdrowy wzrost, co jest kluczowe dla każdej praktyki związanej z uprawą roślin.

Pytanie 20

Zestawianie roślin pochodzących z tego samego siedliska, ukazanie ich naturalnego kształtu oraz kierunku wzrostu jest typowe dla stylu

A. formalnego
B. wegetatywnego
C. formalno-linearnego
D. dekoracyjnego
Styl wegetatywny w projektowaniu ogrodów i przestrzeni zielonych polega na łączeniu roślin z tego samego siedliska, co pozwala na zachowanie ich naturalnych form i kierunków wzrostu. W praktyce oznacza to, że projektanci ogrodów starają się naśladować naturalne środowisko tych roślin, co sprzyja ich zdrowemu wzrostowi oraz estetycznemu wyglądowi. Przykładem może być tworzenie rabat ogrodowych, które naśladują lokalne ekosystemy, gdzie rośliny są dobierane pod kątem ich naturalnych warunków wzrostu, co umożliwia im lepsze przystosowanie i minimalizuje potrzebę sztucznego nawadniania czy nawożenia. Ponadto, ten styl uwzględnia różnorodność biologiczną, co jest zgodne z dobrymi praktykami w zakresie ochrony środowiska. Zastosowanie stylu wegetatywnego może również przyczynić się do stworzenia bardziej zrównoważonych przestrzeni urbanistycznych, które wspierają lokalną faunę.

Pytanie 21

Jakie urządzenie służy do stabilizacji roślin w pojemniku?

A. pinholder
B. taśma kauczukowa
C. candleholder
D. kenzan
Kenzan, znany też jako 'moździerz kwiatowy', to super przydatne narzędzie w japońskiej sztuce układania kwiatów, zwłaszcza w ikebanie. Ma prostą konstrukcję, bo to właściwie płaska podstawka z metalowymi kolcami. Te kolce są świetne, bo stabilizują łodygi i pozwalają na swobodne ich ustawienie w naczyniu. Dzięki temu możemy precyzyjnie aranżować rośliny, co jest mega ważne, gdy chcemy uzyskać ładną kompozycję. W praktyce kenzan jest naprawdę pomocny, bo łatwo zmieniać położenie kwiatów, co jest ważne podczas pracy nad aranżacją. Warto też wspomnieć, że korzystanie z kenzan jest zgodne z zasadami ikebany, które kładą nacisk na równowagę i harmonię. W florystyce uważa się, że kenzan to najlepszy sposób na trzymanie ciętych kwiatów, bo zapewnia im stabilność, a to wpływa na ich świeżość i estetykę na dłużej.

Pytanie 22

Jaki środek techniczny najlepiej wybrać do stworzenia małej dekoracji, którą można zawiesić na brzegu ławki w kościele?

A. Garnet
B. Mikrofon
C. Clip
D. Floret
Wybór garnetu, florentu czy mikrofonu do dekoracji ławki w kościele to chyba trochę nietrafione pomysły. Garnet jest raczej używany w biżuterii, więc nie jest najlepszym rozwiązaniem do dekoracji, bo brakuje mu tych właściwości, które by to uzasadniały. Floret to zwykle element florystyczny, nie narzędzie do mocowania, więc jego użycie mogłoby wprowadzić chaos i nieład. Co do mikrofonu, to jest do dźwięku, a nie do dekoracji, więc nie bardzo kumam, czemu miałby tam być. Ważne, żeby wiedzieć, jak dobrać odpowiednie narzędzia do dekoracji, żeby wszystko wyglądało ładnie i pasowało do danego miejsca.

Pytanie 23

W nowoczesnym wystroju wnętrz najczęściej stosuje się:

A. koronkowe firanki, dekoracje
B. szklane kule, muszle, perły
C. plecionki z rattanu, perły
D. dekoracje, muszle, kamienie
Odpowiedź 'szklane kule, muszle, perły' jest prawidłowa, ponieważ elementy te doskonale wpisują się w estetykę nowoczesnych wnętrz. Szklane kule są często używane w dekoracjach jako efektowne akcenty, które odbijają światło, co wprowadza do pomieszczeń przyjemną atmosferę oraz iluzję większej przestrzeni. Muszle i perły natomiast, wprowadzają naturalne akcenty, które są zgodne z trendem ekologicznym oraz poszukiwania harmonii z naturą w aranżacji wnętrz. Dodatkowo, te elementy mogą być wykorzystane w różnych kontekstach, od minimalistycznych stylów po bardziej boho, co czyni je uniwersalnymi. W praktyce, można je stosować w wazonach, jako część dekoracji stołu, czy w układach na półkach. Warto również wspomnieć, że stosowanie tych materiałów jest zgodne z obecnymi standardami designu, które stawiają na jakość i estetykę przedmiotu. W nowoczesnych wnętrzach ważne jest, aby elementy dekoracyjne były dobrane w sposób przemyślany, co wpływa na całokształt aranżacji.

Pytanie 24

Najlepiej do produkcji biżuterii florystycznej użyć kleju

A. rozpuszczalnego do drewna
B. z pistoletu na gorąco
C. z tuby na zimno
D. uniwersalnego w płynie
Klej z tuby na zimno to najlepszy wybór do wykonania biżuterii floralnej, ponieważ zapewnia on idealną przyczepność do różnorodnych materiałów, takich jak tworzywa sztuczne, tkaniny czy naturalne elementy roślinne. Jego formuła jest opracowana tak, aby nie generować wysokiej temperatury, co jest istotne w przypadku delikatnych elementów, które mogą ulec zniszczeniu pod wpływem ciepła. Dodatkowo, kleje na zimno często cechują się dużą elastycznością po wyschnięciu, co jest korzystne w biżuterii, gdzie ruch i zmiany kształtu mogą występować podczas noszenia. Przykładem zastosowania kleju z tuby na zimno może być łączenie sztucznych kwiatów z koralikami czy innymi ozdobami w projektach biżuteryjnych. Warto również zwrócić uwagę, że produkty te są często bardziej przyjazne dla środowiska, co jest istotnym aspektem w obecnych praktykach projektowych.

Pytanie 25

Na zdjęciu przedstawiono sposób umieszczania kwiatów

Ilustracja do pytania
A. o twardych łodygach w gąbce.
B. sztucznych w kenzanie.
C. zasuszonych w kenzanie.
D. o miękkich łodygach w gąbce.
Odpowiedź 'o miękkich łodygach w gąbce' jest poprawna, ponieważ na zdjęciu widać kwiaty umieszczone w gąbce florystycznej, która jest materiałem powszechnie stosowanym w aranżacjach kwiatowych. Gąbka florystyczna, znana również jako oasis, jest materiałem chłonnym, który zatrzymuje wodę, co pozwala na dłuższe utrzymanie świeżości i wilgotności kwiatów o miękkich łodygach. Ta technika jest szczególnie przydatna w przypadku roślin takich jak tulipany, piwonie czy róże, które wymagają odpowiedniego podparcia oraz nawilżenia. Dzięki zastosowaniu gąbki, kompozycje kwiatowe są stabilne, a kwiaty mogą swobodnie rozwijać się i prezentować swoje walory estetyczne. Ważne jest, aby przed umieszczeniem kwiatów w gąbce odpowiednio ją nawilżyć, co zwiększa jej chłonność i skuteczność w podtrzymywaniu wilgoci. Ta metoda jest zgodna z najlepszymi praktykami w florystyce, co podkreśla jej znaczenie w tworzeniu efektownych i trwałych aranżacji.

Pytanie 26

Mączysty biały nalot na liściach i pąkach jest charakterystycznym objawem występowania

A. mączniaka prawdziwego.
B. szarej pleśni.
C. białej rdzy.
D. mączniaka rzekomego.
Mączysty, biały nalot na liściach i pąkach to typowy, wręcz podręcznikowy objaw mączniaka prawdziwego. Ta choroba grzybowa jest dobrze rozpoznawalna właśnie przez obecność tego nalotu – przypomina on trochę mąkę lub popiół i łatwo daje się zauważyć, szczególnie na górnej stronie liści. Moim zdaniem to jeden z najłatwiejszych do zidentyfikowania patogenów roślin w terenie. W praktyce ogrodniczej i sadowniczej, rozpoznanie mączniaka prawdziwego jest kluczowe, bo pozwala szybko wprowadzić odpowiednie zabiegi, takie jak opryski środkami siarkowymi czy strobilurynami. Z mojego doświadczenia, regularna lustracja roślin i szybka reakcja na te pierwsze białe plamki pozwala uniknąć poważnych strat plonu. Warto też pamiętać, że mączniaki prawdziwe atakują wiele gatunków roślin – od róż, przez jabłonie, aż po warzywa takie jak ogórki i dynie. W standardach branżowych zaleca się nie tylko chemiczne, ale i profilaktyczne metody walki: przewiewność stanowiska, unikanie nadmiernego zagęszczenia i właściwe nawożenie. Czasem bagatelizuje się pierwsze oznaki, a wtedy infekcja błyskawicznie się rozprzestrzenia. No i jeszcze taka ciekawostka – mączniak prawdziwy rozwija się nawet w suchych warunkach, co odróżnia go od wielu innych chorób grzybowych.

Pytanie 27

Owoce w postaci zdrewniałych szyszek występują u

A. wiązy
B. olchy
C. katalpy
D. leszczyny
Wybór odpowiedzi dotyczących wiązów, leszczyn czy katalp nie uwzględnia unikalnych cech owocostanów olch. Wiązy (Ulmus) produkują owoce w postaci małych, płaskich orzeszków, które są przystosowane do rozprzestrzeniania przez wiatr, ale nie mają zdrewniałej formy charakterystycznej dla olch. Leszczyna (Corylus avellana) wytwarza owoce w postaci orzechów, które są otoczone miękką osłoną, co jest zupełnie inną strategią reprodukcyjną. Katalpa (Catalpa) z kolei produkuje długie strąki, które zawierają nasiona z puchowatymi strukturami, co również nie przypomina owocostanów zdrewniałych szyszek. Często błędny wybór odpowiedzi wynika z mylnego utożsamiania różnych typów owocostanów z ich funkcjami ekologicznymi. Znajomość biologii tych rodzajów roślin oraz ich owocostanów jest kluczowa dla zrozumienia różnorodności botanicznej i ekologicznej w naszych ekosystemach. Specjalistyczna wiedza na temat morfologii owoców roślin jest niezbędna dla botanistów i ekologów zajmujących się zarządzaniem bioróżnorodnością, a pomyłki w tej materii mogą prowadzić do nieprawidłowych wniosków dotyczących ich roli w ekosystemach.

Pytanie 28

Stwierdzenie, że 'w asymetrycznej kompozycji w płytkiej misie zastosowano naturalne formy roślin', odnosi się do stylu

A. dekoracyjnym.
B. wegetatywnym.
C. obiektowego.
D. formalno-linearnym.
Styl wegetatywny w sztuce i projektowaniu odnosi się do wykorzystania naturalnych form roślinnych, co doskonale opisuje podany przykład z asymetryczną kompozycją w płytkiej misie. W tego typu stylu, estetyka opiera się na organicznych kształtach i strukturach, które nawiązują do natury. Przykładowo, kompozycje florystyczne w stylu wegetatywnym często polegają na swobodnym zestawieniu różnych roślin, co pozwala na uzyskanie harmonijnego, ale i dynamicznego efektu wizualnego. W praktyce, projektanci i florystki mogą korzystać z tego stylu, aby tworzyć aranżacje, które podkreślają piękno i różnorodność roślinności, zachowując przy tym naturalny, nienachlany wygląd. Warto także zwrócić uwagę na to, że styl wegetatywny często współczesny z ekologicznymi trendami, promującymi zrównoważony rozwój i dbałość o środowisko, co czyni go popularnym wyborem w nowoczesnym projektowaniu przestrzeni."

Pytanie 29

Jakie z wymienionych roślin nadają się do uprawy w pojemnikach na tarasie w miejscach o półcienistym oświetleniu?

A. Salvia splendens, Sanvitaliaprocumbens, Tagetes erecta
B. Lobelia erinus, Salvia splendens, Tagetes erecta
C. Hedera helix, Pelargonium hortorum, Tagetes erecta
D. Coleus blumei, Glechoma hederacea, Impatiens hawkeri
Wybór roślin do obsadzenia pojemników na tarasie w półcienistym stanowisku powinien opierać się na dokładnej wiedzy o wymaganiach poszczególnych gatunków. W przypadku pierwszej opcji, Hedera helix, Pelargonium hortorum i Tagetes erecta, nie wszystkie te rośliny są odpowiednie do półcienistego stanowiska. Hedera helix, czyli bluszcz pospolity, może rosnąć w cieniu, ale Pelargonium hortorum, czyli pelargonia, preferuje pełne słońce, co czyni ją nieodpowiednią do takich warunków. Tagetes erecta, znane jako aksamitki, również najlepiej rosną w pełnym słońcu. Zatem, ta kombinacja roślin nie spełnia wymogów dla stanowiska półcienistego. Kolejna propozycja, Lobelia erinus, Salvia splendens i Tagetes erecta, również nie jest zgodna z zaleceniami. Lobelia erinus może tolerować cień, ale Salvia splendens oraz Tagetes erecta preferują słońce. Dobierając rośliny, ważne jest, aby zrozumieć ich potrzeby oraz środowisko, w którym będą się rozwijały. Błędem jest zakładanie, że rośliny o różnych wymaganiach świetlnych będą dobrze rosły w jednym pojemniku. W końcu, w czwartej opcji, Salvia splendens oraz Tagetes erecta również wskazują na nieodpowiedni wybór, gdyż wymagają pełnego słońca. Kluczowe jest, aby przy obsadzaniu pojemników stawiać na gatunki, które mają podobne wymagania, co zapewni lepsze warunki wzrostu i zdrowie roślin, a także estetykę całej kompozycji.

Pytanie 30

Która z podanych roślin nie przezimowuje w ziemi?

A. Lawenda
B. Bieluń
C. Kalina
D. Miskant
Kalina, czyli Viburnum, to krzew, który daje radę w trudnych zimowych warunkach. Zrzuca liście na zimę, ale korzenie nadal działają, co pozwala mu na odbudowę wiosną. Żeby kalina dobrze wyglądała, trzeba przycinać stare pędy i nawozić ją odpowiednio, bo to wpływa na jej zdrowie. Z kolei miskant, czyli Miscanthus, to taka trawa, która sobie świetnie radzi w naszym klimacie i zimuje w gruncie, co czyni go popularnym wyborem do ogrodów. Lawenda, jak się ją dobrze pielęgnuje, też wytrzymuje zimę, ale musi mieć odpowiednio przycinane pędy i dobrze zasypaną ziemię, bo w przeciwnym razie korzenie mogą zacząć gnić. Warto pamiętać, że często mylimy te rośliny z mniej odpornymi gatunkami, co może prowadzić do błędów w ich uprawie. Dlatego kluczowe jest, żeby zrozumieć, jak każda z tych roślin radzi sobie w naszym klimacie.

Pytanie 31

Do tworzenia suchych bukietów stosuje się

A. Limonium sinuatum
B. Lathyrus odoratus
C. Lilium longiflorum
D. Lencanthemum maximum
Lencanthemum maximum, znane jako stokrotka wielka, jest rośliną ogrodową, która charakteryzuje się pięknymi, białymi kwiatami, jednak nie jest odpowiednia do produkcji suchych bukietów. Głównym powodem jest to, że podczas procesu suszenia te kwiaty tracą swoją formę oraz intensywność kolorów, co wpływa negatywnie na estetykę kompozycji. W przypadku Lilium longiflorum, znanego jako lilia długokwiatowa, również nie jest to roślina do suchych bukietów, ponieważ lilie są zbyt wodniste i po wysuszeniu stają się łamliwe, a ich wygląd znacznie się pogarsza. Podobnie, Lathyrus odoratus, czyli groszek pachnący, jest stosunkowo delikatnym kwiatem, którego trwałość po wysuszeniu jest niska, przez co nie nadaje się do długoterminowych aranżacji. Te przykłady wskazują na częsty błąd, jakim jest wybieranie roślin na podstawie ich estetycznych właściwości w świeżym stanie, zamiast brać pod uwagę ich potencjał do zachowania formy i koloru po wysuszeniu. W praktyce florystycznej istotne jest, aby dobierać rośliny na podstawie ich właściwości fizjologicznych oraz zdolności do adaptacji podczas procesu suszenia, co wpływa na ostateczny efekt wizualny kompozycji.

Pytanie 32

Jaki preparat stosuje się, aby zmniejszyć parowanie wody z roślin oraz podkreślić kolor kwiatów w wieńcu pogrzebowym?

A. Proflovit P-90
B. Chrysal Clear
C. Floralife Ultra 200
D. Chrysal Glory
Wybór innych preparatów, takich jak Chrysal Clear, Proflovit P-90 czy Floralife Ultra 200, może wynikać z niepełnego zrozumienia ich właściwości oraz przeznaczenia. Chrysal Clear, na przykład, jest środkiem, który ma na celu przede wszystkim czyszczenie i odświeżanie wody, ale nie jest tak skuteczny w ograniczaniu parowania wody z liści jak Chrysal Glory. Z kolei Proflovit P-90 jest preparatem przeznaczonym głównie do zastosowań w uprawie roślin, a nie do konserwacji kwiatów ciętych. Jego zastosowanie w kontekście wieńców pogrzebowych może nie przynieść oczekiwanych efektów. Floralife Ultra 200, chociaż również jest preparatem do konserwacji kwiatów, może nie mieć takich samych właściwości w zakresie uwydatniania kolorów i ochrony przed parowaniem, jak Chrysal Glory. Typowe błędy myślowe prowadzące do takich wniosków obejmują mylenie funkcji różnych preparatów i nieznajomość specyfiki ich działania. W branży florystycznej kluczowe jest zrozumienie, że różne preparaty mają różne zastosowania i ich skuteczność zależy od wielu czynników, takich jak rodzaj kwiatów, warunki przechowywania czy cel aranżacji. Dlatego tak ważne jest, aby stosować odpowiednie produkty zgodnie z ich przeznaczeniem, aby zapewnić kwiatom jak najlepszy wygląd i trwałość.

Pytanie 33

Najbardziej typową kompozycją w naczyniu uważany jest układ

A. w kształcie trójkąta
B. kolumnowy
C. w kształcie litery 'S'
D. owalny
Odpowiedzi owalny, kolumnowy oraz w kształcie litery 'S' nie są uznawane za najczęściej spotykane kompozycje w naczyniach, ponieważ każda z tych form ma swoje specyficzne zastosowania, które nie są tak powszechne jak układ trójkątny. Ułożenie owalne, choć estetyczne, często wydaje się mniej stabilne i może prowadzić do braku harmonii w przypadku większych aranżacji. W kontekście florystyki, owalne kompozycje są często stosowane do bukietów, które mają być bardziej swobodne i naturalne, ale nie mają aż tak wielu zastosowań w formie podstawowej kompozycji. Układ kolumnowy, z kolei, jest bardziej klasyczny i formalny, polegający na pionowym ułożeniu kwiatów, co sprawia, że jest idealny do dekoracji wysokich przestrzeni, ale ogranicza kreatywność w aranżacji poziomej. Kompozycja w kształcie litery 'S' jest uznawana za bardziej nowoczesną i dynamiczną, jednak ze względu na swoją złożoność, nie jest tak łatwa do osiągnięcia i wymaga więcej umiejętności oraz doświadczenia. Te podejścia mogą prowadzić do mylnych wniosków, że są równie efektywne jak kompozycja trójkątna, jednak ich unikalne cechy są bardziej odpowiednie do określonych kontekstów niż do ogólnego zastosowania w florystyce.

Pytanie 34

Do czego wykorzystuje się table deco?

A. dekoracji pojazdu
B. aranżacji stołu
C. bukietu pogrzebowego
D. bukiet ślubny
Odpowiedź dotycząca dekoracji stołu jest poprawna, ponieważ termin 'table deco' odnosi się bezpośrednio do technik i elementów używanych do estetycznego urządzania stołów na różne okazje, takie jak wesela, przyjęcia, czy inne wydarzenia. W tym kontekście dekoracje stołu mogą obejmować różnorodne elementy, takie jak obrusy, zastawę stołową, kwiaty, świeczniki czy dodatki, które mają na celu stworzenie odpowiedniej atmosfery i estetyki. Zastosowanie 'table deco' polega na harmonijnym łączeniu kolorów, tekstur oraz form, co jest niezbędne w branży eventowej. Przykładem może być zorganizowanie eleganckiego przyjęcia weselnego, gdzie odpowiednio dobrana dekoracja stołu podkreśla charakter uroczystości i wpływa na ogólne wrażenie gości. Warto również zaznaczyć, że istnieją określone standardy dotyczące dekoracji stołów, takie jak zasady proporcji, które pomagają osiągnąć równowagę wizualną, a także trendy w stylizacji, które zmieniają się z sezonu na sezon.

Pytanie 35

Na tarasie w stylu śródziemnomorskim zasadzone zostały

A. Laurus nobilis, Rosmarinus officinalis
B. Codiaeum variegatum, Yucca aloifolia
C. Olea europaea, Viola odorata
D. Lavandula angustifolia, Opuntia microdasys
Laurus nobilis, znany jako laurowy krzew, oraz Rosmarinus officinalis, czyli rozmaryn, to rośliny doskonale przystosowane do warunków panujących w regionach śródziemnomorskich. Charakteryzują się one wysoką odpornością na suszę, co jest kluczowe w kontekście zmieniających się warunków klimatycznych. Laurowy krzew, oprócz walorów ozdobnych, posiada również właściwości kulinarne i zdrowotne, często wykorzystywany jest w ziołolecznictwie oraz kuchni. Rozmaryn natomiast nie tylko wzbogaca potrawy aromatycznym smakiem, ale również ma zastosowanie w aromaterapii i kosmetykach. W projektowaniu ogrodów, szczególnie w stylu śródziemnomorskim, te rośliny dobierane są w celu stworzenia estetycznej kompozycji, która harmonizuje z naturalnym krajobrazem. Dobre praktyki w zakresie pielęgnacji tych roślin obejmują odpowiednie nawadnianie w okresie suszy oraz regularne przycinanie, co sprzyja ich zdrowemu wzrostowi i atrakcyjnemu wyglądowi.

Pytanie 36

W przepisach dotyczących używania chemicznych środków ochrony roślin wystąpił błąd. Odnosi się on do zapisu:

A. nie należy spożywać alkoholu przed wykonywaniem zabiegów
B. resztki chemicznych środków ochrony roślin należy wyrzucać do pojemników na śmieci
C. niezwłocznie dokładnie należy usunąć środki chemiczne z odsłoniętych części ciała
D. podczas wykonywania zabiegów wymagane jest noszenie odpowiedniej odzieży ochronnej
Wybór odpowiedzi dotyczącej natychmiastowego zmywania środków chemicznych z odsłoniętych części ciała jest również nieprawidłowy. Chociaż w przypadku kontaktu ze skórą jest to ważne, kluczowe jest, aby najpierw ocenić rodzaj substancji chemicznej oraz jej stężenie, ponieważ niektóre środki mogą wymagać specyficznych procedur postępowania. Również, przypomnienie o niestosowaniu alkoholu przed zabiegami jest istotne, jednak wymaga szerszego kontekstu dotyczącego interakcji chemicznych i skutków zdrowotnych. Noszenie odpowiedniej odzieży ochronnej jest fundamentalnym elementem bezpieczeństwa, ale nie zastępuje to konieczności stosowania właściwych procedur postępowania w przypadku kontaktu z niebezpiecznymi substancjami. Dlatego kluczowe jest, aby osoby pracujące z chemicznymi środkami ochrony roślin były odpowiednio przeszkolone i świadome procedur bezpieczeństwa. Często błędy wynikają z braku wiedzy na temat konkretnego działania substancji oraz z niedostatecznej uwagi podczas wykonywania zabiegów. Stosowanie się do zaleceń i protokołów bezpieczeństwa nie tylko chroni zdrowie użytkownika, ale także zabezpiecza środowisko przed szkodliwymi skutkami niewłaściwego postępowania z chemikaliami.

Pytanie 37

Jeżeli w aktualnych trendach pojawiają się barwy aktywne, to należy dobrać

A. pomarańczową i czerwoną.
B. białą i pomarańczową.
C. fioletową i pomarańczową.
D. szarą i czerwoną.
Barwy aktywne, czyli takie które przyciągają wzrok, kojarzą się z energią, dynamiką i nowoczesnością. W aktualnych trendach projektowych, zwłaszcza jeśli chodzi o branżę reklamową, grafikę użytkową czy aranżację wnętrz komercyjnych, coraz częściej stosuje się kolory takie jak pomarańczowy i czerwony. To nie przypadek – oba te odcienie zaliczane są do barw ciepłych i energetycznych. Czerwony od dawna jest utożsamiany z siłą, pasją, impulsem do działania. Pomarańczowy, z kolei, jest bardziej optymistyczny i zachęcający, często pojawia się w projektach, które mają wyróżniać się odważnym przekazem. W praktyce, ich zestawienie stosuje się do akcentowania najważniejszych elementów komunikacji wizualnej, np. przycisków CTA na stronach internetowych, logotypów marek sportowych albo ekspozycji produktów wymagających podkreślenia innowacyjności. W katalogach barw (np. Pantone) są uznawane za dość uniwersalne w kontekście nowoczesnego designu. Moim zdaniem, umiejętne wykorzystanie pomarańczowego i czerwonego pozwala budować silny przekaz wizualny, ale trzeba pamiętać, żeby nie przesadzić, bo mogą być przytłaczające. Takie barwy sprawdzają się świetnie przy projektowaniu identyfikacji wizualnej dla start-upów, eventów czy wszelkich akcji promocyjnych, gdzie chodzi o pobudzenie odbiorcy do działania. Warto obserwować trendy, bo aktualnie te właśnie kolory królują na wielu polach – od ubrań po branding korporacyjny.

Pytanie 38

W kompozycji jesiennej miękkie owoce, takie jak rajskie jabłuszka, umieszcza się

A. na drewniane patyki
B. na haftki rzymskie
C. na szybkozłączki
D. na sznurek
W jesiennej kompozycji, używanie drewnianych patyków do nadziewania owoców, takich jak rajskie jabłuszka, jest powszechną praktyką. Drewniane patyki stanowią stabilne wsparcie dla owoców, co pozwala na łatwe umiejscowienie ich w aranżacji. Dzięki temu, kompozycje nie tylko zyskują na estetyce, ale również na trwałości. Użycie patyków z naturalnego drewna wpisuje się w trend ekologiczny oraz estetyczny, który jest aktualnie bardzo modny w dekoracji wnętrz oraz podczas tworzenia ozdób okolicznościowych. Drewniane patyki można łatwo przymocować do bazy kompozycji, co sprawia, że są one bardziej stabilne oraz mniej podatne na uszkodzenia. Warto również dodać, że technika ta jest zgodna z zasadami florystyki, gdzie wykorzystanie naturalnych materiałów jest kluczowe dla uzyskania harmonijnego i eleganckiego efektu. Drewniane patyki można również malować lub dekorować, co dodatkowo wzbogaca estetykę całej kompozycji.

Pytanie 39

Obrazy roślinne tworzone w formie płaskich układów z wykorzystaniem różnych materiałów to

A. kolaże
B. przypinki
C. korsarze
D. kotyliony
Przyglądając się niepoprawnym odpowiedziom, warto zauważyć, że korsarze to termin związany z działalnością piracką i nie ma związku z tworzeniem kompozycji artystycznych. Z kolei przypinki to małe przedmioty służące do przypinania, a nie do tworzenia obrazów, co sprawia, że ta odpowiedź jest również niewłaściwa. Kotyliony, z drugiej strony, to dekoracje, które używane są zazwyczaj w kontekście balów czy ceremonii, ale nie odnoszą się do techniki artystycznej związanej z użyciem różnych materiałów w formie płaskiej kompozycji. Typowym błędem w myśleniu jest utożsamianie odmiennych terminów artystycznych z technikami. Każdy z wymienionych terminów odnosi się do innego aspektu, co może prowadzić do mylenia pojęć. W rzeczywistości, tworzenie kolażu wymaga umiejętności kompozycji i estetycznego dostosowania elementów, co jest ważnym aspektem w sztuce wizualnej. Należy zrozumieć, że nie wszystkie techniki artystyczne są ze sobą powiązane i kluczowe jest ich właściwe rozróżnienie dla lepszego pojmowania sztuki.

Pytanie 40

Jakie wymiary na projekcie – widok z góry w skali 1:10 ma stoisko wystawowe, którego rzeczywista długość wynosi 4 m, a szerokość 2 m?

A. 2 cm x 1 cm
B. 4 cm x 2 cm
C. 40 cm x 20 cm
D. 20 cm x 10 cm
Wybór innych odpowiedzi wynika najczęściej z niepoprawnego przeliczenia rzeczywistych wymiarów stoiska na wymiary w odpowiedniej skali. Na przykład, przy wyborze odpowiedzi 2 cm x 1 cm, można zauważyć, że rozmiary te są zbyt małe, co sugeruje, że nie uwzględniono przeliczenia z metrów na centymetry. Wartości te odpowiadają w rzeczywistości 20 razy mniejszym wymiarom, co prowadzi do nieprawidłowych wniosków o wymiarach stoiska. Z kolei odpowiedzi 4 cm x 2 cm, mimo że są wyrażone w centymetrach, również nie odpowiadają rzeczywistym wymiarom po przeliczeniu, co może wynikać z mylnego założenia o skali rysunku. Odpowiedź 20 cm x 10 cm to także błędne oszacowanie, które nie uwzględnia właściwego przeliczenia długości i szerokości. Typowe błędy myślowe w takich przypadkach to pomijanie jednostek miary oraz nieprzemyślane przeliczanie wymiarów bez zwrócenia uwagi na zastosowaną skalę. Dobrą praktyką jest zawsze przeprowadzanie obliczeń krok po kroku oraz weryfikowanie wyników w kontekście całego projektu, co pozwala uniknąć pomyłek i zapewnia dokładność w dokumentacji projektowej.