Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik pojazdów samochodowych
  • Kwalifikacja: MOT.06 - Organizacja i prowadzenie procesu obsługi pojazdów samochodowych
  • Data rozpoczęcia: 8 grudnia 2025 13:16
  • Data zakończenia: 8 grudnia 2025 13:41

Egzamin zdany!

Wynik: 27/40 punktów (67,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 2

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 3

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 4

Który z dokumentów nie jest potrzebny do wyrejestrowania pojazdu z uwagi na jego złomowanie w Polsce?

A. Dowód rejestracyjny
B. Podanie o wyrejestrowanie pojazdu
C. Karta pojazdu, jeśli została wydana
D. Dokument potwierdzający trwałą i całkowitą utratę pojazdu
W procesie wyrejestrowania pojazdu z powodu złomowania można spotkać się z różnymi wymaganiami dokumentacyjnymi, które są istotne dla prawidłowego zakończenia procesu. W pierwszej kolejności warto zwrócić uwagę na wniosek o wyrejestrowanie pojazdu. Jest to podstawowy dokument, który formalizuje intencję właściciela do pozbycia się pojazdu z ruchu drogowego. Podobnie, karta pojazdu, jeśli została wydana, stanowi ważny element identyfikacyjny, który potwierdza historię rejestracyjną oraz parametry techniczne pojazdu. Dowód rejestracyjny jest niezbędny, ponieważ potwierdza, że dany pojazd był wcześniej zarejestrowany i posiadał legitymację do poruszania się po drogach publicznych. Z kolei dokument potwierdzający trwałą i zupełną utratę pojazdu może być mylnie postrzegany jako kluczowy element procesu wyrejestrowania. W rzeczywistości, jego brak nie wpływa na możliwość dokonania wyrejestrowania, co może prowadzić do błędnych przekonań na temat wymogów formalnych. Często pojawia się przekonanie, że wszystkie dokumenty związane z pojazdem muszą być dostarczane w kontekście wyrejestrowania, co jest nieprawdziwe. Kluczowe jest, aby zrozumieć, że istnieje jasny zestaw wymogów, które trzeba spełnić, aby proces ten przebiegł sprawnie. Niestety, nieprzestrzeganie tych zasad oraz niedostateczna znajomość przepisów prawa może prowadzić do opóźnień oraz komplikacji w procesie wyrejestrowania, co pokazuje, jak ważne jest właściwe przygotowanie się do tej procedury.

Pytanie 5

Na podstawie czego ustala się wartość odszkodowania powypadkowego?

A. określona suma ubezpieczenia
B. rozliczenie rocznej składki
C. wycena pojazdu
D. kosztorys naprawy
Kosztorys naprawy jest kluczowym dokumentem w procesie ustalania wartości odszkodowania powypadkowego. Jest to szczegółowe zestawienie kosztów, które są niezbędne do przywrócenia pojazdu do stanu sprzed szkody. Kosztorys uwzględnia zarówno ceny części zamiennych, jak i robocizny, co pozwala na precyzyjne określenie, ile kosztować będzie naprawa samochodu. Zgodnie z dobrą praktyką w branży ubezpieczeniowej, kosztorysy są często sporządzane przez wyspecjalizowane firmy rzeczoznawcze, które dysponują odpowiednim narzędziem i doświadczeniem, aby rzetelnie oszacować koszty. Przykładem zastosowania kosztorysu może być sytuacja, w której po wypadku ubezpieczyciel zleca wykonanie ekspertyzy, aby oszacować rzeczywiste wydatki na naprawę pojazdu. Warto również pamiętać, że w przypadku znacznych szkód warto skorzystać z drugiej opinii rzeczoznawcy, co może dodatkowo wpłynąć na wysokość odszkodowania.

Pytanie 6

Jak powinny być traktowane akumulatory samochodowe?

A. zregenerowane i sprzedane ponownie
B. przekazane do recyklingu
C. przechowywane w magazynie
D. odesłane do dystrybutora lub producenta
Odpowiedź 'oddać do recyklingu' jest prawidłowa, ponieważ akumulatory samochodowe zawierają substancje toksyczne, takie jak ołów, kwas siarkowy czy inne metale ciężkie, które mogą być szkodliwe dla środowiska. Recykling akumulatorów pozwala na bezpieczne usunięcie tych materiałów oraz odzyskanie cennych surowców, które mogą być ponownie wykorzystywane w produkcji nowych akumulatorów. Proces recyklingu oparty jest na standardach, takich jak regulacje unijne dotyczące gospodarki odpadami, które nakładają obowiązek na producentów oraz sprzedawców akumulatorów zapewnienia właściwego ich utylizowania. Praktyczne przykłady to punkty zbiórki, które są dostępne w sklepach motoryzacyjnych oraz warsztatach, gdzie można oddać zużyty akumulator. Upewnia to, że akumulatory są przetwarzane w sposób zgodny z obowiązującymi normami, minimalizując ryzyko zanieczyszczenia środowiska oraz zagrożenia zdrowia ludzi.

Pytanie 7

Ustawienie kąta zapłonu w silniku ZI kontroluje się

A. multimetrem
B. areometrem
C. lampą stroboskopową
D. kątomierzem
Korzystanie z areometru, kątomierza lub multimetru do ustawiania kąta zapłonu w silnikach ZI jest błędne z kilku istotnych powodów. Areometr jest narzędziem służącym do pomiaru gęstości cieczy, a jego zastosowanie w kontekście regulacji zapłonu jest całkowicie niewłaściwe. Nie ma żadnego związku między pomiarami gęstości a ustawieniem kąta zapłonu silnika, co sprawia, że zastosowanie areometru w tej procedurze jest nieuzasadnione i prowadzi do mylnych wniosków. Kątomierz, pomimo że służy do pomiaru kątów, nie jest wystarczająco precyzyjny w kontekście dynamicznego pomiaru kąta zapłonu, który zmienia się w trakcie pracy silnika. Kąt zapłonu powinien być mierzony podczas obrotu wału korbowego, co wymaga narzędzia zdolnego do zsynchronizowania pomiaru z pracą silnika, a kątomierz nie spełnia tych wymagań. Multimetr, z drugiej strony, jest przydatnym narzędziem do pomiaru napięcia, prądu czy oporu, ale nie jest w stanie bezpośrednio mierzyć kąta zapłonu. Użycie multimetru mogłoby jedynie pomóc w diagnozowaniu problemów z układami elektrycznymi silnika, ale nie w regulacji kąta zapłonu. W związku z tym, aby uniknąć nieprawidłowych wyników i zapewnić prawidłową regulację, należy korzystać wyłącznie z lampy stroboskopowej, która została stworzona do tego celu i jest standardem w branży motoryzacyjnej.

Pytanie 8

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 9

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 10

Klient zgłosił się do serwisu z reklamacją usługi. Które z poniższych działań nie jest właściwe?

A. Wysłuchanie reklamacji klienta z odpowiednią uwagą i zrozumieniem
B. Wysłuchanie klienta, a następnie przeprosiny za powstałą sytuację oraz podjęcie działań naprawczych
C. Przeprowadzenie identyfikacji klienta oraz określenie charakteru zgłaszanego problemu
D. Poinformowanie klienta, że jesteś zajęty i przekierowanie go na późniejszy termin
Poinformowanie klienta o byciu zajętym i odesłanie go na termin późniejszy jest zachowaniem nieprawidłowym, ponieważ nie spełnia podstawowych standardów obsługi klienta. W relacjach z klientami kluczowe jest, aby każdy klient czuł się wysłuchany i doceniony, niezależnie od sytuacji. Dobre praktyki branżowe wskazują, że każda reklamacja powinna być traktowana priorytetowo, a klient powinien otrzymać wsparcie w momencie zgłaszania problemu. Prawidłowym podejściem jest aktywne słuchanie klienta, co pozwala na zrozumienie jego oczekiwań i problemów. Przykładowo, jeśli klient zgłasza reklamację związaną z jakością usługi, skuteczne byłoby zidentyfikowanie problemu i natychmiastowe wdrożenie kroków naprawczych, co zwiększa jego zadowolenie oraz lojalność wobec firmy.

Pytanie 11

Mechanik został poproszony o wymianę elementu wykonawczego w hydraulicznych hamulcach. Powinien wymienić

A. zawór rozdzielający
B. cylinderek z tłoczkami
C. sprężynę
D. pedal hamulcowy
Wymiana cylindrów z tłoczkami w układzie hamulcowym to naprawdę istotna sprawa, bo dzięki temu hamowanie działa jak należy. Te cylindry to kluczowe elementy, które zamieniają ciśnienie płynu hamulcowego na siłę działającą na klocki hamulcowe. Bez nich mogłoby być niebezpiecznie! Niestety, cylindry mogą się zużywać lub uszkadzać, co prowadzi do awarii całego układu. Dlatego wymieniając je, warto zwrócić uwagę, żeby były zgodne z normami, na przykład standardami ISO – chodzi o bezpieczeństwo. Mechanik powinien zawsze sprawdzić, czy nowe cylindry pasują do tych oryginalnych, bo to ma ogromne znaczenie dla ich funkcjonowania i bezpieczeństwa samochodu. A tak na marginesie, regularne przeglądy i konserwacja układu hamulcowego mogą zapobiec wielu problemom i sprawić, że będą one działać dłużej.

Pytanie 12

Oceniając naprawę powłoki lakierniczej elementów samochodowych, warto zwrócić uwagę na

A. typ używanej sprężarki
B. charakterystyki zewnętrzne powłoki lakierowej
C. wymiary malowanych części
D. średnicę dyszy pistoletu do malowania
Cechy zewnętrzne powłoki lakierowej są kluczowym elementem oceny jakości naprawy elementów karoserii pojazdu. Wśród tych cech znajdują się: jednorodność koloru, gładkość powierzchni, brak zacieków i pęcherzyków powietrza oraz właściwe wykończenie. Przykładowo, jeśli lakier ma nierówną fakturę lub widoczne zacieki, może to wskazywać na nieprawidłowe nałożenie lub niewłaściwe przygotowanie podłoża. W branży blacharsko-lakierniczej stosuje się standardy takie jak ISO 12944, które określają wymagania dotyczące powłok lakierowych w kontekście ich trwałości i estetyki. Oceniając powłokę, warto również przeprowadzić testy, takie jak test twardości lub test odporności na chemikalia, aby upewnić się, że naprawa spełnia normy branżowe. Właściwa ocena cech zewnętrznych powłoki lakierowej jest nie tylko istotna dla wyglądu pojazdu, ale także wpływa na jego wartość rynkową oraz trwałość naprawy.

Pytanie 13

Jakie działanie należy podjąć po wymianie cewki zapłonowej?

A. Sprawdzić działanie silnika
B. Przeczyścić szyby
C. Skontrolować poziom płynu chłodniczego
D. Zmienić filtr powietrza
Po wymianie cewki zapłonowej kluczowe jest, aby sprawdzić działanie silnika. Cewka zapłonowa jest integralną częścią układu zapłonowego, który odpowiada za dostarczenie iskry do świec zapłonowych. Prawidłowe działanie tego układu jest niezbędne dla właściwego funkcjonowania silnika. Po zamontowaniu nowej cewki należy uruchomić silnik i upewnić się, że pracuje on płynnie i bez zakłóceń. Należy zwrócić uwagę na wszelkie nietypowe dźwięki czy wibracje, które mogą sugerować problemy z zapłonem. Warto także sprawdzić, czy nie pojawiają się błędy na desce rozdzielczej, co mogłoby wskazywać na problemy z układem zapłonowym. Ta kontrola pozwala upewnić się, że nowa cewka działa poprawnie i że nie ma innych usterek w układzie.

Pytanie 14

Jaką czynność powinien przeprowadzić mechanik w pierwszej kolejności po wymianie końcówki drążka kierowniczego w pojeździe?

A. Odczytać kody błędów
B. Sprawdzić wyważenie kół
C. Wykonać jazdę próbną
D. Sprawdzić zbieżność kół
Po wymianie końcówki drążka kierowniczego, pierwszym krokiem, który powinien wykonać mechanik, jest sprawdzenie zbieżności kół. Zbieżność kół, czyli kąt ustawienia kół w stosunku do siebie oraz do podłoża, ma kluczowe znaczenie dla stabilności i bezpieczeństwa pojazdu. Niewłaściwie ustawiona zbieżność może prowadzić do nierównomiernego zużycia opon, co z kolei wpływa na koszty eksploatacji oraz komfort jazdy. Przykładowo, jeżeli końcówka drążka kierowniczego została wymieniona z powodu uszkodzenia, to prawdopodobnie mogło dojść do zmian w geometrii zawieszenia. Sprawdzenie zbieżności kół powinno odbywać się zgodnie z obowiązującymi standardami, przy użyciu odpowiednich narzędzi diagnostycznych, takich jak urządzenia do ustawiania zbieżności. To działanie jest kluczowe, aby upewnić się, że pojazd będzie prowadził się prawidłowo i będzie bezpieczny zarówno dla kierowcy, jak i dla innych uczestników ruchu drogowego. Dodatkowo, profesjonalne serwisy często zalecają, aby po każdej wymianie komponentów układu kierowniczego lub zawieszenia, sprawdzić geometrię, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży.

Pytanie 15

Kto w ASO odpowiada za bezpośredni kontakt z klientem?

A. mechanik samochodowy
B. pracownik działu likwidacji szkód powypadkowych
C. pracownik BOK
D. pracownik działu części
Pracownik Biura Obsługi Klienta (BOK) odgrywa kluczową rolę w bezpośrednim kontakcie z klientami w branży ASO (Autoryzowane Serwisy Obslugi). Jego zadaniem jest zapewnienie wsparcia, odpowiedzi na pytania oraz rozwiązywanie problemów, które mogą pojawić się podczas korzystania z usług serwisowych. Pracownicy BOK są zazwyczaj pierwszym punktem kontaktowym dla klientów, co oznacza, że powinni posiadać umiejętność skutecznej komunikacji, empatii oraz znajomości oferowanych usług. Na przykład, jeśli klient zgłasza problem z samochodem, to pracownik BOK powinien nie tylko wysłuchać, ale również zarekomendować odpowiednie rozwiązania, umówić wizytę serwisową czy odpowiedzieć na pytania dotyczące gwarancji. W dobrych praktykach branżowych, szczególna uwaga jest przykładana do budowania relacji z klientami, co może przekładać się na ich lojalność oraz pozytywne opinie o serwisie. Dlatego umiejętności interpersonalne oraz fachowa wiedza są niezbędne dla pracowników BOK.

Pytanie 16

W wyniku przeglądu instalacji elektrycznej stwierdzono wartość gęstości elektrolitu – poniżej 1,05 g/cm3. Rezystancja świec żarowych zawiera się w granicach 1 Ω – 1,5 Ω. Napięcie ładowania alternatora wynosi 13,8V. Oblicz całkowity koszt brutto przeglądu i koniecznych wymian.

UsługaCena brutto [zł]
1.Przegląd instalacji elektrycznej.240,00
2.Wymiana świec żarowych.20,00
3.Wymiana akumulatora.40,00
Części zamienneCena brutto [zł]
1.Akumulator310,00
2.Alternator160,00
3.Świeca żarowa20,00
A. 910,00 zł
B. 590,00 zł
C. 240,00 zł
D. 750,00 zł
Na pierwszy rzut oka można pomyśleć, że niektóre inne odpowiedzi też mogą być ok, ale każda z nich zawodzi, bo zaniża lub zawyża całkowite koszty. Na przykład odpowiedź 240,00 zł w ogóle nie bierze pod uwagę wszystkich prac, jakie są potrzebne przy przeglądzie. Koszt samego przeglądu to za mało, bo trzeba też doliczyć wymianę kluczowych rzeczy, jak świece żarowe czy akumulator. To podejście może prowadzić do pomyłek w ocenie stanu technicznego pojazdu. Z drugiej strony, odpowiedzi 750,00 zł i 910,00 zł są dużo za wysokie, bo pewnie ktoś myślał, że były potrzebne dodatkowe usługi lub części, a tak naprawdę to, co przedstawiliśmy, by wystarczyło. Czasami ludzie też zapominają o standardowych cenach na rynku, co sprawia, że nie pasują one do rzeczywistych kosztów. Dlatego naprawdę ważne jest, żeby dobrze policzyć te koszty, nie tylko z punktu widzenia finansowego, ale też dla bezpieczeństwa i niezawodności pojazdu – a to widać w standardach w tej dziedzinie.

Pytanie 17

Przed rozpoczęciem sezonu zimowego, istotne jest, aby w magazynie autoryzowanego serwisu uzupełnić przede wszystkim zapasy

A. cieczy chłodzącej
B. oleju przekładniowego
C. płynu hamulcowego
D. oleju silnikowego
Ciecz chłodząca odgrywa kluczową rolę w zapewnieniu optymalnej temperatury pracy silnika, zwłaszcza w warunkach zimowych. Utrzymanie odpowiedniego stanu cieczy chłodzącej w pojeździe jest istotne dla zapobiegania przegrzewaniu się silnika oraz zamarzaniu płynu w niskich temperaturach. Standardy branżowe sugerują, że przed nadejściem zimy należy sprawdzić, czy mieszanka etylenu glikolu i wody w systemie chłodzenia ma odpowiednie proporcje, aby obniżyć temperaturę zamarzania. W praktyce, warto także przeprowadzić konserwację układu chłodzenia, co może obejmować czyszczenie chłodnicy oraz sprawdzenie stanu węży i złączy. Dobrą praktyką jest także monitorowanie poziomu cieczy chłodzącej, aby w razie potrzeby uzupełnić ją w odpowiednim czasie. Dbanie o właściwy stan cieczy chłodzącej nie tylko zwiększa żywotność silnika, ale także poprawia efektywność spalania paliwa i zmniejsza emisję spalin, co jest zgodne z obecnymi normami ekologicznymi.

Pytanie 18

Na stacji kontrolnej pojazdów nie przeprowadza się obowiązkowych

A. okresowych badań technicznych przyczep o dmc nieprzekraczającej 750 kg
B. badań technicznych po anulowaniu dowodu rejestracyjnego
C. badań technicznych pojazdów zasilanych gazem
D. badań technicznych po incydencie drogowym lub wypadku
Zrozumienie zasad przeprowadzania badań technicznych pojazdów jest kluczowe dla zapewnienia bezpieczeństwa na drogach. Badania techniczne po zatrzymaniu dowodu rejestracyjnego są obligatoryjne w przypadku, gdy pojazd nie spełnia standardów technicznych. Zatrzymanie dowodu rejestracyjnego przez organ kontrolny implikuje, że na danym pojeździe lub jego dokumentacji stwierdzono nieprawidłowości, które należy skorygować przed dopuszczeniem go do ruchu. Niezbędne jest zatem przeprowadzenie odpowiednich badań, aby potwierdzić, że pojazd jest w pełni sprawny i bezpieczny. W podobny sposób, badania techniczne po kolizji lub wypadku drogowym są również istotne. Wypadki mogą prowadzić do uszkodzeń, które nie zawsze są widoczne gołym okiem, dlatego zaleca się, aby po każdym takim zdarzeniu pojazd przeszedł szczegółową analizę techniczną, co jest zgodne z zasadami odpowiedzialności cywilnej i dobrymi praktykami w zakresie bezpieczeństwa drogowego. Co więcej, badania techniczne pojazdów zasilanych gazem, mimo że są specyficzne, także są wymagane, aby zapewnić, że systemy zasilania są sprawne, co z kolei eliminuje ryzyko awarii oraz zwiększa bezpieczeństwo użytkowników. W praktyce, brak wiedzy na temat wymogów związanych z badaniami technicznymi i ich znaczeniem może prowadzić do poważnych konsekwencji, dlatego kluczowe jest, aby każdy właściciel pojazdu był świadomy obowiązków wynikających z przepisów prawa.

Pytanie 19

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 20

Po zdemontowaniu zużytych opon pojazdowych w warsztacie wulkanizacyjnym należy

A. poddawać je pirolizie, a potem bieżnikować
B. przeprowadzić nad nimi proces rerafinacji
C. przekazać je do firmy zajmującej się utylizacją oraz recyklingiem
D. zlecić je firmie budującej drogę, ponieważ po zmieleniu mogą być użyte do podbudowy nawierzchni
Odpowiedź, która mówi o oddaniu zużytych opon do firmy zajmującej się ich utylizacją, jest jak najbardziej na miejscu. W Polsce to strasznie ważne, bo zgodnie z przepisami o ochronie środowiska, nie można ich tak po prostu wyrzucać do zwykłych śmieci. Opony to nie byle co, traktuje się je jak odpady niebezpieczne. Firmy zajmujące się recyklingiem mają sprzęt i technologie, które pozwalają je przetworzyć w sposób bezpieczny dla środowiska. Najczęściej rozdrabniają te opony, a potem mogą wykorzystać materiał w różnych dziedzinach, jak chociażby budowa placów zabaw czy sportowych nawierzchni. Dobrze, że takie praktyki istnieją, bo to naprawdę ma sens i zmniejsza negatywny wpływ na naszą planetę. No i taka norma jak ISO 14001 podkreśla, jak ważne jest odpowiedzialne zarządzanie odpadami, w tym oponami, co jest zgodne z aktualnymi standardami.

Pytanie 21

Jaką metodą wykonuje się naprawę nieszczelności w miedzianej chłodnicy cieczy chłodzącej?

A. zgrzewania
B. lutowania
C. spawania
D. kołkowania
Lutowanie jest metodą naprawczej stosowaną do uszczelniania nieszczelności w miedzianych chłodnicach cieczy chłodzącej ze względu na jego zdolność do łączenia materiałów metalowych w sposób, który zapewnia trwałe i szczelne połączenie. W procesie lutowania, mniej topny materiał lutowniczy, często na bazie cyny, jest używany do wypełnienia szczeliny pomiędzy połączonymi elementami. Ta technika jest szczególnie efektywna w przypadku miedzi ze względu na jej doskonałe przewodnictwo cieplne oraz łatwość w lutowaniu. Lutowanie pozwala na osiągnięcie połączeń o wysokiej wytrzymałości i odporności na korozję, co jest kluczowe w aplikacjach motoryzacyjnych i przemysłowych. Ponadto, zgodność z normami, takimi jak ISO 9453, wskazuje na standardy dotyczące materiałów lutowniczych, co pozwala na uzyskanie profesjonalnych i trwałych efektów. W praktyce, lutowanie miedzianych elementów znajduje zastosowanie nie tylko w naprawach, ale także w produkcji nowych układów chłodniczych, co podkreśla jego wszechstronność i znaczenie w branży.

Pytanie 22

Ile lat mija od momentu pierwszej rejestracji nowego pojazdu do wykonania pierwszego obowiązkowego badania technicznego?

A. Po trzech latach
B. Po pięciu latach
C. Po czterech latach
D. Po dziesięciu latach
Wybór innych opcji może wynikać z niepełnego zrozumienia obowiązków związanych z utrzymaniem pojazdów w odpowiednim stanie technicznym. Nieprawidłowe odpowiedzi, takie jak cztery, pięć czy dziesięć lat, mogą sugerować mylne założenie, że nowe pojazdy są na tyle niezawodne, iż nie wymagają tak wczesnego przeglądu. W rzeczywistości, każdy nowy samochód, mimo że jest fabrycznie nowy, może mieć ukryte wady, które mogą zagrażać bezpieczeństwu. Dlatego prawodawcy wprowadzili trzyletni okres, aby upewnić się, że każdy pojazd przechodzi weryfikację przez wykwalifikowanych specjalistów, którzy są w stanie zidentyfikować problemy, które mogłyby wystąpić w trakcie codziennego użytkowania. Pojazdy są narażone na różnorodne warunki eksploatacyjne, co może wpływać na ich stan techniczny. Właściwe podejście do problematyki przeglądów technicznych wymaga zrozumienia, że nie chodzi tylko o przestrzeganie przepisów, ale także o zapewnienie bezpieczeństwa na drodze. Zignorowanie wymogu przeprowadzenia badania technicznego w odpowiednim czasie może prowadzić do poważnych konsekwencji, zarówno prawnych, jak i finansowych.

Pytanie 23

Jakie urządzenie nie jest wymagane jako podstawowe wyposażenie Stacji Kontroli Pojazdów?

A. tester diagnostyczny
B. dymomierz
C. tester szczelności uszczelki pod głowicą
D. opóźnieniomierz
Tester szczelności uszczelki pod głowicą nie jest urządzeniem obowiązkowym w wyposażeniu Stacji Kontroli Pojazdów, co wynika z jego specyficznego zastosowania. To narzędzie jest wykorzystywane głównie w warsztatach mechanicznych do diagnozowania problemów związanych z uszczelkami silnika. Jego działanie polega na pomiarze ciśnienia w układzie, co pozwala na wykrycie ewentualnych nieszczelności. Stacje Kontroli Pojazdów koncentrują się na podstawowych aspektach bezpieczeństwa i emisji spalin, które są regulowane przez przepisy prawa. Dla przykładu, dymomierz, tester diagnostyczny oraz opóźnieniomierz są kluczowymi urządzeniami służącymi do oceny emisji spalin, ogólnego stanu technicznego pojazdu oraz kontroli parametrów pracy silnika. Używanie testera szczelności jest zazwyczaj związane z bardziej szczegółowymi naprawami, a nie rutynowymi kontrolami technicznymi, co wyjaśnia, dlaczego nie jest wymagany w stacjach kontroli pojazdów.

Pytanie 24

W tabeli przedstawiono wyciąg z cennika serwisu samochodowego. Zlecenie stałego klienta obejmuje wykonanie przeglądu samochodu z przebiegiem 99 500 km oraz wymianę klocków hamulcowych tylnej osi (wraz z ich zakupem). Jaki jest koszt brutto wykonania zlecenia?

UsługaCena netto [zł]Podatek %
Przegląd okresowy po 15 000 km200,0023
Przegląd okresowy po 100 000 km300,0023
Przegląd okresowy po 120 000 km400,0023
Wymiana klocków hamulcowych osi przedniej.150,0023
Wymiana klocków hamulcowych osi tylnej.100,0023
Klocki hamulcowe oś przednia [komplet]100,0023
Klocki hamulcowe oś tylna [komplet]80,0023
A. 314,40 zł
B. 590,40 zł
C. 480,00 zł
D. 609,00 zł
Odpowiedź 590,40 zł jest prawidłowa, ponieważ obejmuje całkowity koszt przeglądu samochodu oraz wymiany klocków hamulcowych tylnej osi. Koszt przeglądu dla samochodu o przebiegu 99 500 km wynosi 246,00 zł brutto. Wymiana klocków hamulcowych tylnej osi to dodatkowy koszt 123,00 zł brutto, a zakup nowych klocków wynosi 98,40 zł brutto. Po zsumowaniu tych wartości otrzymujemy 467,40 zł. Warto zaznaczyć, że w praktyce serwisowej często klienci mogą nie być świadomi ukrytych kosztów związanych z częściami zamiennymi oraz robocizną, dlatego zaleca się zawsze pytanie o szczegółowy kosztorys przed przystąpieniem do naprawy. Standardy branżowe, takie jak ISO 9001, wskazują na konieczność przejrzystości w kosztach usług, co powinno być stosowane przez każdą firmę świadczącą usługi serwisowe.

Pytanie 25

Po przeprowadzeniu naprawy układu hamulcowego w samochodzie osobowym, zmierzono siły hamowania kół na tej samej osi. Maksymalna różnica sił hamowania pomiędzy kołami powinno być zgodna z przepisami i nie może przekraczać

A. 35%
B. 25%
C. 20%
D. 30%
Różnica w siłach hamowania pomiędzy kołami tej samej osi nie może przekraczać 30%. To jest ważne, bo pozwala na utrzymanie stabilności i bezpieczeństwa hamowania, co jest kluczowe, zwłaszcza w sytuacjach awaryjnych na drodze. Przykład: jeśli jedno z kół hamuje znacznie słabiej, to auto może ściągać w stronę tego koła, co stwarza realne ryzyko wypadku. W warsztatach podczas przeglądów technicznych sprawdza się te siły, bo to pozwala na szybkie wykrycie problemów z hamulcami. Dbanie o normy hamowania to nie tylko kwestia bezpieczeństwa, ale też komfortu jazdy. Regularne kontrole hamulców są naprawdę istotne, żeby auto było w dobrym stanie i żeby wszyscy na drodze czuli się bezpiecznie.

Pytanie 26

W celu określenia prędkości przepływu powietrza podczas testowania działania przepływomierza zazwyczaj wykorzystuje się komputer diagnostyczny, ale można także użyć

A. wakuometru
B. areometru
C. anemometru
D. rotometru
Rotometr, areometr i wakuometr to urządzenia o zupełnie innych zasadach działania i zastosowaniach. Rotometr służy do pomiaru przepływu płynów, wykorzystując zasadę dostosowywania się pływaka do przepływu cieczy, co czyni go nieodpowiednim do pomiaru prędkości powietrza. Niezrozumienie tego faktu może prowadzić do nieprawidłowych wniosków, ponieważ użytkownicy mogą mylić różne formy przepływu i ich pomiar. Areometr jest narzędziem stosowanym do pomiaru gęstości cieczy, co również wyklucza go z zastosowań w pomiarze prędkości przepływu powietrza. Natomiast wakuometr mierzy ciśnienie w układach próżniowych, co nie ma bezpośredniego odniesienia do prędkości przepływu powietrza. Wybór niewłaściwego narzędzia pomiarowego jest typowym błędem, który często wynika z niepełnego zrozumienia specyfiki pomiarów oraz funkcji poszczególnych urządzeń. W praktyce, aby uzyskać dokładne wyniki pomiarów prędkości powietrza, należy korzystać z anemometrów, które są specjalnie zaprojektowane do tych zastosowań, co podkreśla znaczenie stosowania odpowiednich narzędzi w kontekście branżowych standardów i dobrych praktyk.

Pytanie 27

Który z poniższych elementów jest częścią układu hamulcowego?

A. Łożysko koła
B. Amortyzator
C. Tarcza hamulcowa
D. Pasek klinowy
Tarcza hamulcowa jest kluczowym elementem układu hamulcowego w pojazdach samochodowych. Działa jako jeden z głównych komponentów układu hamulcowego typu tarczowego, który jest obecnie najczęściej stosowany w pojazdach osobowych. Podczas hamowania klocki hamulcowe dociskają tarczę, co skutkuje przekształceniem energii kinetycznej pojazdu w energię cieplną, a tym samym spowalnia pojazd. Tarcze hamulcowe wykonane są zazwyczaj z żeliwa, które charakteryzuje się dużą wytrzymałością na wysokie temperatury i ścieranie. W nowoczesnych pojazdach często stosuje się tarcze wentylowane, które lepiej odprowadzają ciepło, zwiększając skuteczność i bezpieczeństwo hamowania. Prawidłowe działanie tarcz hamulcowych ma kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa na drodze, dlatego regularne ich sprawdzanie i konserwacja są niezbędne. W praktyce, kontrola stanu tarcz polega na pomiarze ich grubości oraz sprawdzeniu, czy nie mają one pęknięć lub nadmiernego zużycia. Standardy branżowe zalecają wymianę tarcz, gdy ich grubość spadnie poniżej określonego minimum, co jest istotne z punktu widzenia bezpieczeństwa.

Pytanie 28

Przy wymianie uszczelki pod głowicą silnika zaleca się wykonanie

A. wymiany popychaczy zaworów
B. docierania zaworów
C. planowania głowicy
D. honowania cylindrów
W kontekście wymiany uszczelki pod głowicą, odpowiedzi takie jak honowanie cylindrów, docieranie zaworów czy wymiana popychaczy zaworów nie są właściwymi działaniami, które powinny być wykonywane jako pierwsze. Honowanie cylindrów, choć ważne w kontekście przygotowania silnika do pracy, jest procesem, który ma na celu poprawę tolerancji silnika i zwiększenie przyczepności pierścieni tłokowych. Jednak honowanie cylindrów nie rozwiązuje problemu nieszczelności spowodowanej niewłaściwym montażem uszczelki. Podobnie, docieranie zaworów jest procesem związanym z poprawą kontaktu między zaworami a siedziskami, co jest istotne, ale nie zajmuje się bezpośrednio kwestią uszczelnienia głowicy. Wymiana popychaczy zaworów, chociaż może być konieczna w przypadku ich zużycia, nie odnosi się do podstawowego problemu z nieszczelnością po wymianie uszczelki. Często mylnie sądzimy, że wykonanie tych zabiegów wystarczy, aby rozwiązać problem, co prowadzi do nieprawidłowych diagnoz i dodatkowych kosztów napraw. Kluczowym błędem jest zrozumienie, że na etapie wymiany uszczelki pod głowicą, priorytetem powinno być zapewnienie prawidłowego planowania głowicy, co ma fundamentalne znaczenie dla długotrwałej i bezawaryjnej pracy silnika. Niezrozumienie tego aspektu może prowadzić do poważnych uszkodzeń silnika w przyszłości.

Pytanie 29

W tabeli przedstawiono wyciąg z cennika serwisu samochodowego. Zlecenie obejmuje badanie techniczne pojazdu na stacji kontroli pojazdów oraz wymianę przednich amortyzatorów (wraz z ich zakupem). Jaki jest koszt brutto wykonania zlecenia?

Cena netto [zł]Rg*Podatek %
Amortyzator oś przednia szt.80,00-23
Amortyzator oś tylna szt.70,0023
Badanie techniczne100,00-23
Wymiana amortyzatorów osi przedniej-123
Wymiana amortyzatorów osi tylnej-0,823
*cena 1 rg = 100,00 zł netto
A. 388,20 zł
B. 302,10 zł
C. 300,00 zł
D. 442,80 zł
Poprawna odpowiedź to 442,80 zł, ponieważ obejmuje wszystkie składniki kosztowe związane z realizacją zlecenia. Aby poprawnie obliczyć całkowity koszt brutto, należy zsumować trzy kluczowe elementy: koszt zakupu przednich amortyzatorów, koszt wykonania badania technicznego oraz koszt robocizny za wymianę amortyzatorów. Wszystkie te wartości muszą być pomnożone przez współczynnik 1,23, co odpowiada obowiązującej stawce VAT w Polsce wynoszącej 23%. Taki sposób obliczania kosztów jest zgodny z najlepszymi praktykami w branży motoryzacyjnej, gdzie precyzyjne kalkulowanie kosztów jest niezbędne do zapewnienia przejrzystości finansowej. Zrozumienie tego procesu ma praktyczne zastosowanie w codziennej pracy w serwisach samochodowych, ponieważ pozwala na dokładne wyceny usług, które są istotne zarówno dla klientów, jak i dla właścicieli warsztatów. Dobrze przeprowadzone obliczenia finansowe mogą przyczynić się do zadowolenia klientów i zwiększenia efektywności operacyjnej przedsiębiorstw. Zastosowanie tej metodyki umożliwia również łatwe dostosowanie cen do zmieniających się kosztów materiałów i usług.

Pytanie 30

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 31

W silniku zauważono nieszczelność w systemie chłodzenia. Aby potwierdzić diagnozę, pracownik powinien najpierw przeprowadzić

A. sprawdzenie ilości płynu chłodniczego
B. pomiar podciśnienia w systemie chłodzenia
C. pomiar temperatury zamarzania cieczy chłodzącej
D. pomiar spadku ciśnienia w systemie chłodzenia
Pomiar temperatury zamarzania płynu chłodniczego i kontrola jego ilości to ważne rzeczy, ale nie mówią nam jednoznacznie o nieszczelności w układzie. Mierzając temperaturę zamarzania, można ocenić, czy płyn się nadaje do użycia w zimie, ale to nie jest pełny obraz stanu układu w kontekście szczelności. Mogą być ludzie, którzy pomyślą, że wystarczy tylko to sprawdzić, a to jest mylne. Jeśli chodzi o kontrolę ilości płynu, to tylko pokazuje, czy płyn jest w ogóle w układzie, ale nie mówi, czy jego poziom się zmienia przez jakieś dziury. Z kolei pomiar podciśnienia w układzie też nie do końca pomoże w wykryciu nieszczelności, bo nie każda nieszczelność wpływa na podciśnienie. Takie podejście może prowadzić do pomyłek w diagnozowaniu i późniejszego odkrywania problemów, co może być niebezpieczne dla silnika. Warto te różnice zrozumieć, bo to naprawdę kluczowe dla skutecznego naprawiania układów chłodzenia w autach.

Pytanie 32

Odstęp elektrod świec zapłonowych, dla silników montowanych w samochodzie do sierpnia 1996 r. powinien wynosić od 0,7 mm do 0,8 mm, zaś dla silników montowanych od września 1996 r. od 0,9 mm do 1,1 mm.
Na której świecy odstęp elektrod w samochodzie wyprodukowanym w styczniu 1998 r. nie jest prawidłowy?

ŚwiecaWynik pomiaru
[mm]
I.0,9
II.1,2
III.1,1
IV.1,0
A. I.
B. IV.
C. III.
D. II.
Niepoprawne odpowiedzi mogą wynikać z nieporozumień dotyczących standardowych wartości odstępu elektrod świec zapłonowych. W przypadku pojazdów wyprodukowanych po wrześniu 1996 r. odstęp elektrod powinien wynosić od 0,9 mm do 1,1 mm. Gdyby jakakolwiek z pozostałych świec miała odstęp elektrod mieszczący się w tym zakresie, to byłoby to zgodne z wymogami technicznymi. Ważne jest, aby zrozumieć, że niewłaściwy odstęp elektrod, zwłaszcza zbyt niski, może prowadzić do problemów takich jak zbyt wczesne zapłony, co wpływa negatywnie na osiągi silnika oraz może prowadzić do przedwczesnego zużycia świec. Często popełnianym błędem jest również ignorowanie specyfikacji producenta dotyczących konkretnego modelu silnika, co prowadzi do stosowania niewłaściwych komponentów. Aby uniknąć tych problemów, należy zawsze konsultować się z dokumentacją serwisową lub instrukcją obsługi pojazdu, co stanowi kluczowy element utrzymania silnika w dobrym stanie technicznym. Znajomość odpowiednich wartości odstępu elektrod jest fundamentem dla właściwego działania silnika oraz jego efektywności, a nieprzestrzeganie tych norm może wiązać się z kosztownymi naprawami i obniżoną wydajnością paliwową.

Pytanie 33

Podczas ruszania pojazdem dochodzi do nadmiernych wibracji nadwozia. Wskaż sposób naprawy?

A. Wyważenie kół przednich i tylnych.
B. Ustawienie zbieżności kół kierowniczych.
C. Wymiana przekładni kierowniczej.
D. Wymiana uszkodzonej poduszki silnika.
Wyważenie kół osi tylnej i przedniej, choć może wpływać na stabilność jazdy, nie jest rozwiązaniem problemu nadmiernych drgań nadwozia, które z reguły są efektem uszkodzonego zawieszenia silnika. Ustawienie zbieżności kół kierowalnych również nie adresuje bezpośrednio kwestii wibracji – zbieżność wpływa na zużycie opon i stabilność kierunkową pojazdu, ale nie tłumi drgań przenoszonych z silnika. Wymiana przekładni kierowniczej jest procedurą dotyczącą układu kierowniczego, a problemy z tym komponentem, takie jak luz czy opór, mogą prowadzić do trudności w prowadzeniu, ale nie są źródłem drgań nadwozia. Typowe błędy myślowe w tym zakresie polegają na myleniu symptomów i ich źródeł – użytkownicy często skupiają się na chwilowych odczuciach podczas jazdy, zamiast zdiagnozować problem na poziomie jego źródła. Dlatego zasadne jest, aby przed przystąpieniem do naprawy przeprowadzić dokładną diagnostykę, co powinno obejmować sprawdzenie stanu poduszek silnika, aby uniknąć błędnych wniosków dotyczących przyczyn drgań.

Pytanie 34

Wzmożone ciśnienie powietrza w pneumatycznym systemie pojazdu może być wywołane

A. usterką siłownika hamulca
B. zablokowaniem hamulca bezpieczeństwa
C. zatykiem zaworu odwadniającego
D. nieprawidłowo dostosowanym zaworem regulacji ciśnienia
Odpowiedź dotycząca nieprawidłowo wyregulowanego zaworu regulacji ciśnienia jest poprawna, ponieważ zawory te odgrywają kluczową rolę w utrzymaniu prawidłowego ciśnienia w układzie pneumatycznym pojazdu. Zawór regulacji ciśnienia odpowiada za kontrolowanie ilości powietrza dostarczanego do systemu, co jest istotne dla zapewnienia optymalnej pracy układów hamulcowych i innych urządzeń pneumatycznych. Niewłaściwe ustawienie tego zaworu może prowadzić do nadmiernego ciśnienia, co w konsekwencji może zagrażać integralności całego systemu. Przykładem może być sytuacja, gdy zawór jest ustawiony zbyt wysoko, co skutkuje nadmiernym obciążeniem siłowników hamulcowych, co może prowadzić do ich przedwczesnego zużycia. Standardy branżowe, takie jak ISO 9001, zalecają regularne kontrolowanie i kalibrację zaworów regulacyjnych, aby zapewnić ich prawidłowe działanie i tym samym bezpieczeństwo użytkowników pojazdów. Dlatego tak ważne jest, aby technicy i mechanicy regularnie przeprowadzali inspekcje i utrzymanie tych elementów w odpowiednim stanie, co przyczynia się do ogólnego bezpieczeństwa i sprawności pojazdu.

Pytanie 35

Właściciel pojazdu ma obowiązek przedstawić książkę serwisową pojazdu podczas

A. naprawy powypadkowej
B. każdej naprawy
C. naprawy w ramach gwarancji
D. każdej obsługi
Odpowiedź "naprawa w ramach gwarancji" jest prawidłowa, ponieważ w przypadku pojazdów objętych gwarancją, producent lub autoryzowany serwis wymagają przedłożenia książki serwisowej jako dowodu na regularne przeglądy oraz wykonane naprawy. Książka serwisowa dokumentuje historię pojazdu oraz potwierdza, że wszystkie wymagane czynności serwisowe zostały wykonane zgodnie z zaleceniami producenta. Na przykład, jeśli pojazd uległ awarii w okresie gwarancyjnym, serwis może odmówić naprawy gwarancyjnej, jeśli nie są dostępne odpowiednie wpisy w książce serwisowej. Dobrą praktyką jest regularne aktualizowanie książki serwisowej po każdej naprawie czy przeglądzie, co ułatwia życie użytkownikom pojazdów oraz poprawia ich bezpieczeństwo. Warto również zaznaczyć, że brak książki serwisowej może prowadzić do utraty gwarancji, dlatego jej znaczenie jest nie do przecenienia.

Pytanie 36

W pojeździe napędzanym silnikiem o zapłonie samoczynnym, użytkowanym w temperaturach od -30°C do +20°C, powinno się używać oleju silnikowego oznaczonego symbolem

A. SAE 20W20
B. SAE 10W60
C. SAE 5W30
D. SAE 20W40
Olej silnikowy oznaczony symbolem SAE 5W30 jest odpowiedni dla silników o zapłonie samoczynnym w warunkach temperaturowych od -30°C do +20°C. W kodzie SAE, litera 'W' oznacza właściwości funkcjonalne w niskich temperaturach, co jest kluczowe dla uruchamiania silnika w mroźnych warunkach. Liczba 5 wskazuje na lepkość oleju w niskich temperaturach, co zapewnia dobrą płynność i łatwe rozruchy, nawet w ekstremalnych mrozach. Z kolei liczba 30 informuje o lepkości oleju w temperaturze roboczej silnika, co pozwala na odpowiednią ochronę silnika oraz prawidłowe smarowanie w podwyższonej temperaturze. Zastosowanie oleju o takich właściwościach jest zgodne z zaleceniami wielu producentów pojazdów oraz standardami branżowymi, co zapewnia maksymalną wydajność silnika oraz jego długowieczność. W praktyce, wielu kierowców korzystających z pojazdów w zmiennych warunkach pogodowych wybiera olej SAE 5W30 jako uniwersalne rozwiązanie, które sprawdza się zarówno zimą, jak i latem.

Pytanie 37

Podczas planowania działalności serwisu w sezonie wiosennym, należy wziąć pod uwagę konieczność uzupełnienia zapasów w

A. klocki hamulcowe
B. czynnik chłodniczy do układów klimatyzacji
C. olej silnikowy
D. świece zapłonowe
Wybór świece zapłonowe, olej silnikowy czy klocki hamulcowe jako elementów, które należy uzupełnić w magazynie na wiosnę, może prowadzić do nieporozumień dotyczących rzeczywistego funkcjonowania pojazdów. Świece zapłonowe, mimo że są istotnym komponentem silnika spalinowego, zwykle wymagają wymiany jedynie co kilka tysięcy kilometrów, a ich stan można ocenić podczas regularnych przeglądów. Nie ma konieczności ich corocznego uzupełnienia na wiosnę, co czyni tę odpowiedź nieadekwatną do sezonowego planowania. Olej silnikowy, chociaż również jest kluczowym elementem, nie jest sezonowym materiałem eksploatacyjnym, a jego wymiana powinna być dostosowana do przebiegu pojazdu zgodnie z zaleceniami producenta, co może być realizowane niezależnie od pory roku. Klocki hamulcowe, z kolei, są ważnym elementem bezpieczeństwa, ale ich wymiana także powinna być uzależniona od zużycia i stanu technicznego, a nie od sezonu. W praktyce, mylenie się w ocenie istotności tych komponentów może prowadzić do niewłaściwego zarządzania stanem magazynowym, co w efekcie wpływa na bezpieczeństwo i efektywność serwisu pojazdów. Warto zatem stosować podejście oparte na stanie technicznym pojazdu, a nie na kalendarzu, co jest zgodne z dobrymi praktykami w branży motoryzacyjnej.

Pytanie 38

Metoda realizacji działań gwarantujących spójną oraz wysoką jakość obsługi klienta w ASO jest określona w

A. procedurach
B. dokumencie homologacji
C. deklaracji polityki jakości
D. księdze jakości
Procedury są kluczowym elementem systemu zarządzania jakością w organizacji. Obejmuje to zestaw ustalonych działań i kroków, które zapewniają, że procesy związane z obsługą klienta są realizowane w sposób spójny i zgodny z określonymi standardami jakości. W kontekście ASO (Autoryzowany Serwis Obsługi) procedury mają na celu nie tylko określenie, jak powinny wyglądać interakcje z klientami, ale także jak monitorować i poprawiać te interakcje, aby zapewnić wysoką jakość usług. Przykładem może być procedura rozpatrywania reklamacji, która opisuje kroki od momentu otrzymania skargi aż do jej rozwiązania, w tym jak dokumentować przebieg sprawy i komunikować się z klientem. Dobre praktyki w zakresie zarządzania jakością, takie jak ISO 9001, podkreślają znaczenie procedur w zapewnieniu powtarzalności i przewidywalności działań, co jest niezbędne dla osiągnięcia satysfakcji klienta i budowania długotrwałych relacji.

Pytanie 39

Aby poprawić standardy obsługi i naprawy samochodów, kierownik serwisu powinien przede wszystkim

A. zwiększyć płace zatrudnionych
B. wysłać pracowników na specjalistyczne kursy
C. zatrudnić dodatkowych pracowników
D. skrócić czasy realizacji obsługi i napraw
Zwiększenie wynagrodzenia pracowników, przyjęcie dodatkowych pracowników, czy zmniejszenie czasów obsługi i napraw pojazdów to podejścia, które mogą wydawać się atrakcyjne, lecz nie są wystarczające dla długofalowej poprawy jakości usług w serwisach samochodowych. Zwiększenie wynagrodzenia może tymczasowo poprawić morale zespołu, jednak bez odpowiednich umiejętności, nawet zmotywowani pracownicy nie będą w stanie efektywnie obsługiwać skomplikowanych problemów technicznych. Nowoczesna motoryzacja wymaga od serwisantów ciągłego uczenia się oraz adaptacji do innowacji technologicznych, co oznacza, że sama zmiana wynagrodzenia nie rozwiąże problemu braku kompetencji. Przyjęcie dodatkowych pracowników z kolei, bez odpowiedniego przeszkolenia, może prowadzić do chaosu w zespole oraz obniżenia jakości usług. Nowi pracownicy mogą nie znać procedur ani standardów obowiązujących w firmie, co może prowadzić do błędów i opóźnień. Zmniejszenie czasów obsługi i napraw, jeśli nie jest poparte odpowiednim przygotowaniem pracowników, może skutkować pogorszeniem jakości usług, co w dłuższej perspektywie wpłynie negatywnie na reputację serwisu. W skrócie, kluczowym elementem w budowaniu efektywnego serwisu samochodowego jest nie tylko motywowanie pracowników, ale przede wszystkim inwestowanie w ich rozwój i edukację, co pozwoli na podnoszenie standardów obsługi i jakości wykonywanych napraw.

Pytanie 40

Dokumentacja serwisowa pojazdu dostarczona przez producenta zawiera dane

A. na temat ustawień zawieszenia
B. dotyczące kosztów przeglądów serwisowych
C. na temat częstotliwości oraz zakresu przeglądów serwisowych
D. o modelach oraz markach pojazdów tego typu
Książka serwisowa pojazdu jest kluczowym dokumentem, który zawiera szczegółowe informacje o częstotliwości i zakresie przeglądów serwisowych. Właściwe przestrzeganie tych zaleceń jest niezbędne do zapewnienia bezpieczeństwa i niezawodności pojazdu. Producenci pojazdów często zalecają konkretne terminy przeglądów, które mogą wynikać z przebiegu, wieku pojazdu, a także warunków eksploatacji. Na przykład, przegląd co 15 000 km lub co 12 miesięcy, w zależności od tego, co nastąpi wcześniej, jest standardową praktyką. Regularne przeglądy serwisowe pozwalają na wczesne wykrycie potencjalnych awarii oraz utrzymanie pojazdu w optymalnym stanie technicznym, co przekłada się na dłuższą żywotność i lepszą efektywność paliwową. Przykładowo, na przeglądzie mogą być kontrolowane kluczowe elementy, takie jak układ hamulcowy, zawieszenie czy systemy elektroniczne. Przestrzeganie tych zaleceń jest zgodne z zasadami zarządzania jakością i bezpieczeństwa, które są kluczowe w branży motoryzacyjnej.