Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik reklamy
  • Kwalifikacja: PGF.08 - Zarządzanie kampanią reklamową
  • Data rozpoczęcia: 17 grudnia 2025 12:49
  • Data zakończenia: 17 grudnia 2025 12:58

Egzamin niezdany

Wynik: 16/40 punktów (40,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Udostępnij swój wynik
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Który materiał odporny na warunki atmosferyczne, lekki i wytrzymały, pozwalający na wycięcie skomplikowanych kształtów ploterem termicznym, a następnie pomalowanie na dowolny kolor farbami akrylowymi, można zastosować w celu wykonania liter 3D umieszczonych na szyldzie reklamowym?

Ilustracja do pytania
A. Styrodur
B. Pleksi
C. Frontlit
D. Folię PCV
Pleksi jest materiałem popularnym w branży reklamowej, ale jego właściwości w porównaniu do Styroduru są ograniczone, jeśli chodzi o odporność na warunki atmosferyczne. Choć pleksi jest przezroczyste i estetyczne, jest mniej odporne na działanie wysokich temperatur i może ulegać pęknięciom pod wpływem uderzeń, co czyni je mniej odpowiednim wyborem na zewnętrzne szyldy reklamowe. Folię PCV, chociaż elastyczną i łatwą w obróbce, nie można traktować jako materiału do liter 3D, ponieważ nie zachowuje swojej struktury w przypadku bardziej skomplikowanych kształtów, a także jest mniej trwała na warunki atmosferyczne. Frontlit to materiał, który jest stosowany głównie w produkcji banerów, a nie liter przestrzennych. Jego struktura nie zapewnia wymaganego wsparcia dla większych elementów 3D, co prowadzi do ich deformacji. Wybór niewłaściwego materiału wynikający z błędnego założenia o ich właściwościach może prowadzić do nieestetycznych efektów końcowych oraz zwiększonych kosztów naprawy lub wymiany. Kluczowe jest zatem zrozumienie specyfikacji materiałów, aby dokonać właściwego wyboru, co jest częstym błędem w branży reklamowej.

Pytanie 2

Na podstawie graficznej prezentacji udziału poszczególnych segmentów rynku reklamy w pewnym roku określ, jaki był udział segmentu czasopism w porównaniu z segmentem radia.

Ilustracja do pytania
A. Mniejszy o 2 punkty procentowe.
B. Mniejszy o 3 punkty procentowe.
C. Większy o 4 punkty procentowe.
D. Większy o 9,5 punkta procentowego.
No więc, odpowiedź mówiąca, że udział segmentu czasopism jest wyższy o 4 punkty procentowe w porównaniu do radia, to dobra odpowiedź. Z prostych obliczeń wynika, że czasopisma zajmują 12,5%, a radio tylko 8,5%. Kiedy odjąć te dwie wartości, dostajemy właśnie 4%. Takie analizy są ważne w marketingu, bo pomagają zrozumieć, jak wygląda rynek i które kanały reklamy działają lepiej. Ta wiedza jest przydatna, gdy planuje się budżet reklamowy. Warto też umieć czytać różne dane wizualne, takie jak wykresy, bo to może pomóc w znalezieniu najefektywniejszych segmentów. A w marketingu to kluczowe, bo zmiany na rynku są ciągłe. No i nie zapominajmy, że branżowe standardy często opierają się na takich wskaźnikach, więc ta wiedza jest super ważna dla osób w reklamie.

Pytanie 3

W Polsce rejestrację znaku graficznego oraz marki firmy lub produktu przeprowadza

A. Urząd Patentowy
B. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
C. Urząd Certyfikacji
D. Urząd Rejestracji Produktów
Rejestracja znaku graficznego oraz nazwy firmy lub produktu w Polsce odbywa się głównie za pośrednictwem Urzędu Patentowego. To instytucja odpowiedzialna za przyjmowanie zgłoszeń dotyczących znaków towarowych oraz ich ochronę. Urząd Patentowy ocenia zgłoszenia pod kątem spełnienia określonych wymogów prawnych, takich jak unikalność znaku i brak kolizji z wcześniej zarejestrowanymi znakami. Pozytywna decyzja skutkuje przyznaniem prawa ochronnego, co pozwala właścicielowi na wyłączne korzystanie z znaku na rynku, a także na dochodzenie swoich praw w przypadku naruszenia. Przykładem zastosowania tej procedury może być mała firma, która po rejestracji swojego logo może skutecznie chronić swoje interesy przed nieuczciwą konkurencją. Ważne jest, aby przed złożeniem zgłoszenia przeprowadzić badania wcześniejszych rejestracji, co może pomóc uniknąć odrzucenia wniosku. Zgodnie z dobrą praktyką, przedsiębiorcy powinni również rozważyć międzynarodową ochronę swojego znaku, korzystając z systemu madryckiego, co umożliwia rozszerzenie ochrony na inne kraje.

Pytanie 4

Jaką minimalną liczbę rolek folii termotransferowej należy zamówić, aby wykonać nadruk 500 szt. kół o średnicy 23 cm? Rolka folii ma szerokość 50 cm i długość 20 mb, będzie wykorzystana optymalnie, a fragmenty folii nie będą sklejane.

Ilustracja do pytania
A. 5 rolek.
B. 6 rolek.
C. 3 rolki.
D. 1 rolkę.
Wybór błędnej liczby rolek może wynikać z nieporozumień dotyczących obliczeń powierzchni oraz optymalnego wykorzystania materiałów. Na przykład, jeśli ktoś wybrałby 1 rolkę, mógłby zakładać, że wystarczy ona na wszystkie 500 kół, nie uwzględniając, że powierzchnia rolki jest ograniczona. Może to prowadzić do nieefektywnego zarządzania materiałami i frustracji w procesie produkcyjnym. Z kolei odpowiedź 5 rolek może być efektem nadmiernej ostrożności, w której osoba założyła, że potrzeba więcej materiału, aby pokryć ewentualne straty, co również może być nieprawidłowe w kontekście obliczeń. Ostatecznie, analiza potrzeby materiałowej i jej dokładne obliczenia są kluczowe dla efektywności kosztowej produkcji. W branży często stosuje się podejście oparte na danych, które pozwala na precyzyjne prognozowanie zapotrzebowania na materiały, co minimalizuje ryzyko marnotrawstwa. Właściwe podejście do kalkulacji i analizy dostępnych zasobów jest zgodne z najlepszymi praktykami w zarządzaniu produkcją, gdzie precyzyjne planowanie ma kluczowe znaczenie dla rentowności i efektywności operacyjnej.

Pytanie 5

W Polsce prawo reklamowe nie zezwala na wykorzystanie reklamy

A. rekomendacyjnej
B. alternatywnej
C. kontekstowej
D. podprogowej
Reklama podprogowa, znana również jako reklama subliminalna, odnosi się do technik reklamowych, które są stosowane w sposób, który ma na celu dotarcie do nieświadomości konsumenta. W Polsce, zgodnie z ustawą z dnia 29 grudnia 1992 roku o radiofonii i telewizji oraz innymi przepisami prawa reklamowego, stosowanie takiej reklamy jest zabronione. Zabrania się wykorzystywania technik, które mogą wpływać na postrzeganie produktu lub usługi bez świadomej reakcji odbiorcy. W praktyce oznacza to, że każda reklama powinna być transparentna i zrozumiała dla konsumenta. Przykłady stosowania reklamy podprogowej obejmują umieszczanie nieczytelnych lub zniekształconych komunikatów w filmach lub dźwiękach, co może wprowadzać w błąd lub manipulować percepcją. Standardy branżowe, takie jak kodeks etyki reklamowej, promują uczciwe praktyki oraz odpowiedzialność wobec konsumentów, co jest kluczowe dla zbudowania zaufania w relacji z klientami. Zrozumienie tych zasad jest istotne dla marketerów, którzy chcą działać w zgodzie z przepisami i etyką, jednocześnie efektywnie promując swoje produkty.

Pytanie 6

Jak określa się standard rozmowy w sprzedaży?

A. eleganckie słownictwo sprzedawcy
B. natychmiastowe dążenie do zakończenia sprzedaży
C. dynamiczne tempo prezentacji oferty
D. forma werbalnego przywitania klienta
W odpowiedziach, które nie wskazują na formę słowną powitania klienta, pojawia się kilka kluczowych nieporozumień dotyczących komunikacji w sprzedaży. Wyszukane słownictwo sprzedawcy może być postrzegane jako profesjonalizm, ale w rzeczywistości, może zniechęcić klienta, zwłaszcza jeśli nie jest ono adekwatne do jego poziomu zrozumienia lub kontekstu rozmowy. Kluczowym elementem skutecznej komunikacji jest umiejętność dostosowania języka do odbiorcy, co często jest bardziej cenione niż elokwencja. Natychmiastowe dążenie do zaniknięcia sprzedaży może być mylone z proaktywnym podejściem, lecz w praktyce oznacza to, że sprzedawca może nie w pełni zrozumieć potrzeby klienta. Klient powinien czuć, że sprzedawca jest zainteresowany nie tylko dokonaniem transakcji, ale także pomocą w rozwiązaniu jego problemów. Szybkie tempo przedstawiania oferty może być postrzegane jako agresywne i może prowadzić do frustracji klienta, który nie ma czasu na przemyślenie swojej decyzji. Kluczowe jest, aby proces sprzedaży był dostosowany do osobistego tempa klienta, co buduje zaufanie i sprzyja pozytywnej relacji. Warto zwrócić uwagę, że fundamentem sprzedaży jest budowanie relacji, a nie jedynie szybkie transakcje.

Pytanie 7

Określ liczbę emisji reklamy prasowej w weekendowych wydaniach pewnego dziennika, jeśli klient zażyczył sobie, aby reklama zajmowała 2 moduły oraz była wydrukowana w kolorze. Budżet kampanii wynosi 4200,00 zł.

Dzień wydaniaCena 1 modułu ogłoszenia [zł]
ogłoszenie koloroweogłoszenie czarno-białe
poniedziałek-piątek250,00180,00
sobota-niedziela350,00280,00
A. 8 emisji.
B. 7 emisji.
C. 6 emisji.
D. 12 emisji.
Błędne odpowiedzi na to pytanie mogą wynikać z niedostatecznego zrozumienia mechanizmów obliczania kosztów kampanii reklamowych. Wiele osób może pomylić się w obliczeniach, zakładając, że możliwe jest uzyskanie większej liczby emisji, co prowadzi do wyboru 7, 8 lub nawet 12 emisji. Często pojawia się mylne przeświadczenie, że wyższa liczba emisji automatycznie prowadzi do większej efektywności kampanii. Kluczowym aspektem jest zrozumienie, że przy określonym budżecie i kosztach emisji, dostępne są jedynie te opcje, które mieszczą się w ramach finansowych. Osoby, które wybierają nieprawidłowe odpowiedzi, mogą także nie być świadome, że każda emisja reklamy ma swoje przypisane koszty, które należy sumować w kontekście całkowitego budżetu. To prowadzi do typowych błędów myślowych, takich jak zaniżanie kosztów jednostkowych lub nadmierne rozbudowywanie oczekiwań co do liczby emisji. Aby uniknąć takich pomyłek, ważne jest, aby dokładnie analizować wszystkie dostępne dane oraz stosować się do sprawdzonych metod i praktyk branżowych. Rozumienie kosztów reklamy i umiejętność precyzyjnego planowania budżetów to kluczowe umiejętności dla każdego specjalisty w dziedzinie marketingu.

Pytanie 8

Do promowania produktu, który wymaga pokazania jego działania, należy wykorzystać narzędzie komunikacji marketingowej w formie

A. marketingu bezpośredniego
B. sponsoringu
C. public relations
D. merchandisingu
Public relations, marketing bezpośredni oraz sponsoring to różne podejścia w komunikacji marketingowej, które mają swoje unikalne zastosowania, ale w kontekście produktów wymagających demonstracji działania, mogą być niewłaściwie interpretowane. Public relations koncentruje się na budowaniu pozytywnego wizerunku firmy i jej produktów w oczach społeczeństwa. Choć może wspierać sprzedaż, nie jest skoncentrowane na bezpośredniej interakcji z konsumentem, co czyni je mniej efektywnym w przypadku potrzeby demonstracji. Marketing bezpośredni, w przeciwieństwie do merchandisingu, który dotyczy strefy sprzedaży i sposobu prezentacji produktów w sklepach, jest bardziej odpowiedni do bezpośredniej komunikacji z klientami. Wreszcie, sponsoring, choć może wpływać na świadomość marki, nie zapewnia możliwości bezpośredniej demonstracji funkcji produktu, co jest kluczowe w przypadku nowości rynkowych. Wybierając niewłaściwe metody, można nie tylko stracić szansę na efektywne zaprezentowanie produktu, ale także nie zaspokoić potrzeb informacyjnych i emocjonalnych klientów. W praktyce, ważne jest, aby każda strategia komunikacyjna była dostosowana do specyfiki produktu i oczekiwań odbiorców.

Pytanie 9

Którego z wymienionych narzędzi należy użyć, aby uzyskać kształt zawieszki przedstawionej na ilustracji?

Ilustracja do pytania
A. Rakli.
B. Kalandra.
C. Wykrojnika.
D. Falcarki.
Wykrojnik to zdecydowanie najlepsze narzędzie do uzyskania takiego precyzyjnego kształtu zawieszki, jaki widzisz na ilustracji. Cała zabawa z wykrojnikami polega na tym, że pozwalają one wycinać z arkuszy materiału (czy to papier, tektura, folia, cienkie tworzywo) nawet bardzo skomplikowane kontury i otwory – wszystko szybko, powtarzalnie, wręcz seryjnie. W branży reklamowej czy opakowaniowej to podstawa, bo ręczne wycinanie takich rzeczy nie dość, że byłoby niewiarygodnie czasochłonne, to jeszcze nie dałoby takiej powtarzalności i dokładności wymiarowej. Standardy produkcji wymagają, żeby każda sztuka była niemal identyczna – wykrojnik idealnie się w to wpisuje. Fajnie, bo wystarczy raz zaprojektować matrycę wykrojnika, a potem można robić setki, tysiące takich samych zawieszek. Moim zdaniem to narzędzie nie ma sobie równych właśnie przy takich kształtach, gdzie liczy się otwór (np. na klamkę) i nietypowy zarys. Warto pamiętać, że wykrojniki wykorzystuje się też w produkcji etykiet, naklejek, kopert, kart prezentowych czy nawet w branży tekstylnej do wycinania metek. Zawsze tam, gdzie potrzebna jest powtarzalność, precyzja i szybkość – wykrojnik sprawdzi się na medal.

Pytanie 10

AIDCAS to model wpływu reklamy, który obejmuje:

A. Attention, Interest, Desire, Comprehension, Awareness, Satisfaction
B. Attention, Interest, Definition, Conviction, Action, Satisfaction
C. Attention, Interest, Desire, Comprehension, Action, Satisfaction
D. Attention, Interest, Desire, Conviction, Action, Satisfaction
Odpowiedź 'Attention, Interest, Desire, Conviction, Action, Satisfaction' jest poprawna, ponieważ odzwierciedla klasyczny model AIDCAS, który jest szeroko stosowany w marketingu i reklamie. Model ten wskazuje na etapy, przez które przechodzi konsument podczas interakcji z przekazem reklamowym. Na początek, 'Attention' koncentruje się na przyciągnięciu uwagi odbiorcy, co jest kluczowe w zatłoczonym środowisku reklamy. Następnie, wzbudzenie 'Interest' polega na zainteresowaniu konsumenta oferowanym produktem lub usługą. Etap 'Desire' odnosi się do budowania pragnienia posiadania produktu, co może być osiągnięte poprzez ukazywanie korzyści i emocjonalnych aspektów oferty. 'Conviction' to moment, w którym konsument jest przekonany o wartości produktu, co jest kluczowe dla finalizacji zakupu. 'Action' to bezpośrednie działanie konsumenta, czyli dokonanie zakupu. Ostatni etap, 'Satisfaction', koncentruje się na zapewnieniu satysfakcji klienta, co jest niezbędne do budowania lojalności i powracających zakupów. Zastosowanie tego modelu w strategiach marketingowych pozwala na skuteczniejsze projektowanie kampanii oraz lepsze zrozumienie behawioralnych aspektów decyzji zakupowych.

Pytanie 11

Agencja reklamowa otrzymała zlecenie wydrukowania 10 000 szt. plakatów w formacie A4, w pełnym kolorze. Przed wysłaniem pliku do naświetlarni pracownik postanowił wykonać proof. Który rodzaj druku powinien zostać użyty do wykonania wydruku próbnego?

A. Cyfrowy.
B. Offsetowy.
C. Rotograwiu.
D. Fleksografic.
Wiele osób myli pojęcie wydruku próbnego (proofa) z próbą nakładową wykonywaną na docelowej maszynie produkcyjnej. To dość częsty błąd, szczególnie u osób zaczynających przygodę z poligrafią. Druk offsetowy, choć jest główną techniką produkcji wysokich nakładów jak 10 000 plakatów, wymaga bardzo kosztownego i czasochłonnego przygotowania form drukowych (płyt offsetowych) oraz wieloetapowego ustawiania maszyny – to zupełnie nieopłacalne i niepraktyczne do pojedynczych wydruków próbnych. W dodatku, każda zmiana w projekcie oznaczałaby kolejne przygotowania i dodatkowe koszty. Fleksografia oraz rotograwiura z kolei to technologie stosowane głównie do zadruku opakowań, folii czy bardzo wysokich nakładów gazet, gdzie przygotowanie form (elastycznych matryc lub walców grawerskich) jest jeszcze droższe i bardziej skomplikowane niż w offsecie. W praktyce żadna agencja reklamowa nie korzysta z tych metod do proofów – to byłoby całkowicie nieuzasadnione logistycznie i finansowo. Często można spotkać się z mylnym przekonaniem, że proof najlepiej zrobić 'na tej samej maszynie co nakład', co niestety nie uwzględnia realiów produkcji – proofy muszą być szybkie, tanie i możliwe do modyfikacji na bieżąco. Technika cyfrowa daje tu nieporównywalną elastyczność i pozwala na uzyskanie wysokiej powtarzalności kolorystycznej, o ile korzysta się z odpowiedniego oprogramowania zarządzania barwą i kalibracji. Podsumowując: tylko proof cyfrowy spełnia dzisiejsze oczekiwania rynku w zakresie czasu, kosztów i kontroli jakości przed produkcją na dużą skalę.

Pytanie 12

Który z podanych programów komputerowych pozwala na stworzenie cennika produktów oraz usług reklamowych z użyciem formuł obliczeniowych?

A. Microsoft Excel
B. Adobe Illustrator
C. Microsoft Word
D. Adobe Photoshop
Microsoft Excel to program arkusza kalkulacyjnego, który umożliwia tworzenie skomplikowanych obliczeń, analiz danych oraz sporządzanie cenników produktów i usług reklamowych. Dzięki funkcjom takim jak formuły, tabele przestawne czy diagramy, Excel pozwala na dynamiczne zarządzanie danymi. Użytkownicy mogą wprowadzać ceny jednostkowe, ilości i automatycznie obliczać wartości całkowite, co jest nieocenione w kontekście tworzenia cenników. Na przykład, można zdefiniować cenę jednostkową danego produktu w jednej komórce, a następnie użyć formuły do obliczenia całkowitego kosztu w zależności od wprowadzonej ilości. Warto również zaznaczyć, że Excel obsługuje różne formaty danych, co umożliwia łatwe tworzenie zestawień oraz analiz, co jest istotne w pracy nad ofertami reklamowymi. W branży marketingowej Excel jest często wykorzystywany do monitorowania wydatków na kampanie oraz ich efektywności, co potwierdza jego szerokie zastosowanie i uznanie jako standard w obliczeniach i analizach.

Pytanie 13

Jak określa się rodzaj reklamy zewnętrznej, wykonanej z elastycznego lub siatkowego materiału, zawieszonej na przykład na budynkach przy użyciu lin i zaczepów?

A. Diapazon
B. Baner
C. Billboard
D. Kaseton
Billboard to rodzaj reklamy zewnętrznej, ale jest sztywny i zwykle robiony z drewna albo metalu. To różni go od banerów, które są elastyczne. Billboardy są duże, stawiane w stałych miejscach, więc są trwałe, ale w zasadzie mało elastyczne, gdy chodzi o zmienianie treści. Kaseton to inny typ reklamy, bo to podświetlana skrzynka z grafiką, ale on nie jest rozwieszany, tylko montowany na ścianach budynków albo w witrynach sklepowych. To ogranicza jego zastosowanie w mieście. Diapazon, mimo że może się kojarzyć z reklamą, to termin głównie z akustyki i nie ma nic wspólnego z reklamą zewnętrzną, przez co ta opcja jest błędna. Często ludzie mylą różne formy reklamy zewnętrznej i ich funkcje, co prowadzi do pomyłek. Ważne jest, by dobrze zrozumieć, że każda forma reklamy ma swoje konkretne zastosowania, a to, co wybierzemy, zależy od celów kampanii oraz miejsca, gdzie ta reklama ma trafić.

Pytanie 14

Styl negocjacji, który zakłada, że celem jest osiągnięcie zwycięstwa, w którym jedna strona uzyskuje korzyści, wymuszając ustępstwa od drugiej, to styl

A. twardy
B. faktyczny
C. delikatny
D. korporacyjny
Styl twardy w negocjacjach zakłada dążenie do zwycięstwa przy jednoczesnym wywieraniu presji na drugą stronę w celu uzyskania maksymalnych korzyści. W tym podejściu kluczowe jest wykorzystanie technik, które mogą obejmować asertywność, determinację, a czasem nawet agresywne zachowania. Przykłady zastosowania stylu twardego można znaleźć w sytuacjach, gdy negocjacje prowadzone są w warunkach silnej konkurencji, jak w przypadku negocjacji handlowych dotyczących dużych zamówień lub umów długoterminowych. W takich scenariuszach strona stosująca styl twardy może przyjąć postawę „wszystko albo nic”, wskazując na swoje preferencje i niechęć do ustępstw. W praktyce, podejście to może przynieść korzyści krótkoterminowe, jednak długofalowo może prowadzić do pogorszenia relacji między stronami, co stoi w sprzeczności z najlepszymi praktykami budowania zaufania i współpracy w negocjacjach. Dlatego, chociaż styl twardy ma swoje miejsce w określonych okolicznościach, warto być świadomym jego ograniczeń oraz potencjalnych konsekwencji dla przyszłych interakcji.

Pytanie 15

Zachowania nabywcze, które pozwalają na osiągnięcie jak najwyższego poziomu satysfakcji, zazwyczaj związane z zakupem jak największej ilości produktów przy określonym dochodzie, to zachowania

A. dobrowolne
B. irracjonalne
C. zamierzone
D. racjonalne
Zachowania konsumenta, które dążą do maksymalizacji satysfakcji przy ograniczonym budżecie, określamy mianem racjonalnych. Oznacza to, że konsumenci dokonują świadomych wyborów, kierując się analizą kosztów i korzyści. Przykładem takiego zachowania może być sytuacja, w której konsument porównuje ceny i jakość produktów, aby uzyskać jak najlepszy stosunek jakości do ceny. Na rynku istnieje wiele narzędzi i technik, które wspierają racjonalne podejmowanie decyzji, takie jak analiza SWOT czy zasady marketingu 4P. Ponadto, w kontekście teorii użyteczności, konsumenci są skłonni wybierać te produkty, które oferują największą wartość w stosunku do ich ceny, co w praktyce skutkuje bardziej zrównoważonym podejściem do zakupów oraz lepszym zarządzaniem budżetem domowym. Tego rodzaju podejście jest zgodne z najlepszymi praktykami w zakresie konsumpcji, które podkreślają znaczenie świadomego wyboru i efektywnego wykorzystania zasobów.

Pytanie 16

Na podstawie załączonego wykresu wskaż, z którą grupą klientów współpraca będzie najbardziej opłacalna dla agencji reklamowej.

Ilustracja do pytania
A. Producenci środków farmaceutycznych.
B. Instytucje finansowe.
C. Producenci żywności.
D. Usługodawcy telekomunikacyjni.
Producenci środków farmaceutycznych są najlepszym wyborem ze względu na ich znaczące wydatki na reklamę, które wynoszą 870,9 mln zł, co wyraźnie zarysowuje ich dominującą pozycję na rynku reklamowym. W kontekście agencji reklamowej, kluczowym czynnikiem jest zrozumienie, gdzie znajduje się największy potencjał finansowy. Współpraca z tym sektorem nie tylko gwarantuje wyższe przychody, ale także stwarza możliwości długoterminowych relacji, co jest zgodne z zasadami zrównoważonego rozwoju w marketingu. Przykładowo, producenci farmaceutyków często angażują się w długotrwałe kampanie reklamowe, co daje agencjom szansę na stabilne dochody oraz rozwój kompetencji w obszarach związanych z prawodawstwem i regulacjami branżowymi. Warto również zauważyć, że branża farmaceutyczna jest często stawiana za przykład innowacyjności w marketingu, co pozwala agencjom na rozwijanie i wdrażanie nowoczesnych strategii reklamowych, takich jak wykorzystanie analizy danych czy personalizacji przekazu.

Pytanie 17

Agencja reklamowa została poproszona o przygotowanie propozycji handlowej dla producenta sprzętu do nurkowania. W związku z tym przeprowadziła badania rynku, uwzględniając: styl życia, cechy osobowości oraz zainteresowania klientów z grupy docelowej. Jakiego rodzaju kryteriów użyła agencja?

A. Ekonomicznych.
B. Psychograficznych.
C. Demograficznych.
D. Zachowań.
Wybór kryteriów behawioralnych, demograficznych lub ekonomicznych w analizie rynku w tym kontekście jest nieadekwatny, ponieważ każde z tych podejść skupia się na innych aspektach konsumenta. Kryteria behawioralne odnoszą się do zachowań zakupowych, takich jak częstotliwość zakupów czy lojalność wobec marki. Choć są ważne w segmentacji rynku, nie uwzględniają one emocji, zainteresowań czy stylu życia, które są kluczowe dla producenta sprzętu do nurkowania. Kryteria demograficzne koncentrują się na statystykach takich jak wiek, płeć, wykształcenie czy dochód, co również nie dostarcza pełnego obrazu psychologicznego konsumenta. Te informacje mogą być pomocne, ale nie wyjaśniają, dlaczego dany konsument decyduje się na nurkowanie czy jakie emocje mu towarzyszą. Z kolei kryteria ekonomiczne dotyczą sytuacji finansowej lub statusu ekonomicznego klientów, co również nie przekłada się na zrozumienie ich motywacji wewnętrznych. Kluczowym błędem myślowym jest zbyt wąskie postrzeganie grupy docelowej wyłącznie przez pryzmat danych demograficznych lub behawioralnych, co może prowadzić do nieefektywnych strategii marketingowych i nietrafionych kampanii. Właściwe zrozumienie psychografii konsumenta stanowi fundament skutecznej komunikacji marketingowej oraz budowania długotrwałych relacji z klientami.

Pytanie 18

Pierwszym krokiem w procesie dokonywania zakupowych decyzji przez klientów jest

A. zapoznanie się z ofertą w ulotce reklamowej
B. ocena opcji
C. uświadomienie potrzeby
D. analiza porównawcza
Wybór odpowiedzi, która nie uwzględnia tego etapu uświadomienia potrzeby, często pokazuje, że ktoś nie widzi, jak te decyzje zakupowe powinny wyglądać. Na przykład, jeśli zaczynamy porównywać oferty, to już musimy wiedzieć, co nam jest potrzebne. Bez tego wcześniejszego kroku, jakim jest uświadomienie potrzeby, te działania z porównywaniem mogą być bez sensu i na końcu nie doprowadzić do zakupu. Klienci, którzy nie widzą swoich potrzeb, mogą mieć spore problemy z oceną różnych produktów, co może ich frustrować. Poza tym, takie odpowiedzi mogą świadczyć o tym, że klienci działają impulsywnie, zamiast przemyśleć to, co naprawdę chcą kupić. W praktyce to oznacza, że mogą nie zauważyć wartości tych produktów, które naprawdę mogłyby spełnić ich potrzeby. Dlatego ważne jest, by marketerzy i sprzedawcy zwracali uwagę na to, żeby klienci najpierw zrozumieli, czego potrzebują, zanim zaczną szukać rozwiązań.

Pytanie 19

Koszt produkcji plakatu w formacie A4 wynosi 2,00 zł, a planowany zysk firmy to 5% wydatków. Jaką cenę netto należy ustalić na sprzedaż?

A. 2,10 zł
B. 1,90 zł
C. 2,20 zł
D. 3,00 zł
W przypadku błędnych odpowiedzi, jak 1,90 zł, 3,00 zł lub 2,20 zł, widać typowe nieporozumienia dotyczące obliczeń związanych z kosztami i zyskiem. Odpowiedź 1,90 zł mogłaby wynikać z błędnego założenia, że należy odjąć zysk od kosztów, co jest niewłaściwe. W rzeczywistości, zysk jest dodawany do kosztów produkcji, a nie odejmowany. Odpowiedź 3,00 zł wskazuje na niepoprawne pomnożenie kosztów przez większy współczynnik, co prowadzi do zawyżonej wartości zysku. Natomiast 2,20 zł może wynikać z błędnego założenia, że zysk wynosi 10%, co jest podwójnie większe od rzeczywistego procentu. Wszelkie błędy w obliczeniach mogą skutkować nieprawidłowymi decyzjami finansowymi oraz stratami dla przedsiębiorstwa. W związku z tym, kluczowe jest zrozumienie, że cena zbytu netto powinna zawsze odzwierciedlać zarówno całkowite koszty, jak i zaplanowany zysk, a nie być wynikiem nieprecyzyjnych kalkulacji czy mylnych założeń.

Pytanie 20

Który środek poetycki został użyty w sloganie Śpiesz się powoli?

A. Powtórzenie.
B. Aliteracja.
C. Porównanie.
D. Oksymoron.
Oksymoron to bardzo ciekawy środek stylistyczny, bo polega na zestawieniu w jednym wyrażeniu dwóch pojęć, które na pierwszy rzut oka się wykluczają. W sloganie „Śpiesz się powoli” mamy wyraźną sprzeczność – z jednej strony sugeruje się pośpiech, a z drugiej spokój i rozwagę. Właśnie takie kontrastujące połączenie daje efekt zaskoczenia i skłania do refleksji nad przesłaniem tekstu. W literaturze i reklamie oksymorony są często wykorzystywane, żeby przyciągnąć uwagę odbiorcy i sprawić, że zapamięta daną frazę na dłużej. Według najlepszych praktyk kreatywnego pisania, zastosowanie oksymoronu pozwala w prosty sposób uwypuklić paradoks i zachęcić odbiorcę do głębszego zastanowienia nad sensem wypowiedzi. Moim zdaniem slogan „Śpiesz się powoli” świetnie pokazuje, że czasem warto zachować umiar, nawet jeśli okoliczności wydają się wymagać szybkiego działania. W codziennej komunikacji oksymorony też się pojawiają, jak np. „gorący lód” czy „żywy trup”. To pokazuje, jak bogaty i elastyczny jest język – potrafi pięknie oddać złożone myśli za pomocą zaledwie dwóch, sprzecznych ze sobą słów.

Pytanie 21

Na którą kwotą należy wystawić fakturę za wydruk 80 plakatów reklamowych?

Postery informacyjneCena brutto w zł
Do 100 sztuk10 zł/sztuka
Od 100 do 200 sztuk8 zł/sztuka
A. 800 zł netto.
B. 1 000 zł netto.
C. 800 zł brutto.
D. 1 000 zł brutto.
Analiza błędnych odpowiedzi wskazuje na kilka kluczowych nieporozumień dotyczących wyceny usług poligraficznych. Wybór odpowiedzi '1 000 zł netto' pomija istotny aspekt obliczeń VAT, co prowadzi do błędnych wniosków dotyczących całkowitych kwot. W przypadku, gdy cena jednostkowa za plakat wynosi 10 zł, suma netto za 80 plakatów wynosi 800 zł, a dodanie VAT w tej sytuacji nie powinno prowadzić do kwoty 1 000 zł. Z kolei odpowiedź '800 zł brutto' jest bliska prawidłowej, ale nie uwzględnia faktu, że to kwota brutto, która powinna być podstawą do ustalenia ceny netto. Warto zauważyć, że w branży poligraficznej, przy takich ilościach, zwykle stosuje się specjalne cenniki uzależnione od wielkości zamówienia, co może prowadzić do obliczeń niezgodnych z intuicją. Wybór '1 000 zł brutto' jest również błędny, ponieważ niezgodny z przyjętymi stawkami. Przy ustalaniu cen, kluczowe jest zrozumienie, jak nalicza się VAT i jakie są różnice między kwotą netto a brutto. Standardy te są istotne w kontekście transparentności finansowej oraz prawidłowego wystawiania dokumentów, co jest fundamentalne dla każdej działalności gospodarczej. Takie nieporozumienia mogą prowadzić do błędów w rozliczeniach i wpływać na relacje z klientami, dlatego ważne jest, aby zrozumieć zasady obowiązujące w branży.

Pytanie 22

Zasada kontrastowania kształtów i kolorów polega na

A. zestawianiu dużych form z małymi, żółtych z czarnymi
B. ustawianiu wielobarwnych sekwencji
C. tworzeniu statycznych kompozycji
D. grupowaniu w zbiorowiska form o podobnych wymiarach, kształcie i barwie
Wszystkie pozostałe odpowiedzi nie oddają istoty zasady kontrastowania i rzeczywistych praktyk projektowych. Grupa form podobnych co do wielkości, kształtu i koloru, mimo że może wydawać się estetyczna, nie wykorzystuje pełni potencjału kontrastu, który ma na celu przyciąganie uwagi i zwiększanie dynamiki wizualnej. Tworzenie statycznych układów kompozycyjnych ogranicza ekspresję i może prowadzić do monotonii wizualnej, co jest niepożądane w projektowaniu, które powinno angażować odbiorcę. Z kolei tworzenie wielobarwnych układów szeregowych, choć może być atrakcyjne, nie zawsze skutkuje wyraźnym kontrastem, zwłaszcza jeśli kolory są zbliżone do siebie, przez co kompozycja staje się chaotyczna i trudna do odczytania. Typowym błędem myślowym jest założenie, że intensyfikacja różnorodności wizualnej zawsze prowadzi do lepszej komunikacji. Efektywne projektowanie wymaga zrozumienia, że kluczem do efektywności jest selektywność w doborze form i kolorów oraz umiejętność ich zestawiania w sposób, który nie tylko przyciąga wzrok, ale również klarownie przekazuje zamysł twórcy. Właściwe stosowanie kontrastu opiera się na zasadach kompozycji, które podkreślają, że dobrze przemyślane zestawienia form i kolorów mogą wzmocnić przesłanie wizualne i ułatwić odbiorcy zrozumienie treści.

Pytanie 23

Analiza efektywności reklamy, w której grupa próbna odzwierciedla całą populację w sposób statystyczny, jest analizą

A. reprezentacyjną
B. quasi-reprezentacyjną
C. incydentalną
D. pełną
Wybór niewłaściwych odpowiedzi wskazuje na nieporozumienie dotyczące podstawowych pojęć związanych z badaniami statystycznymi. Odpowiedź sugerująca, że badanie jest pełne, może wynikać z przekonania, że obejmowanie całej populacji jest wystarczające dla rzetelnych wyników. Jednak badania pełne, w których zbierane są dane od wszystkich członków populacji, są w większości praktycznych sytuacji nieefektywne oraz kosztowne. Dodatkowo, odpowiedź dotycząca badań incydentalnych odnosi się do metodologii, w której zbierane są dane w przypadkowy sposób, co nie gwarantuje reprezentatywności i może prowadzić do zniekształceń w wynikach. Z kolei quasi-reprezentacyjne badania, choć mogą przybliżać rzeczywistość, nie zapewniają pełnej reprezentacji populacji, co ogranicza ich użyteczność w ocenie efektywności reklamy. Kluczowym błędem myślowym jest założenie, że każda metoda badawcza, która dotyczy populacji, jest reprezentacyjna, co nie jest prawdą. Aby poprawnie ocenić skuteczność reklamy, konieczne jest zrozumienie wymogów dotyczących próby i metodologii badawczej, co stanowi fundament wiarygodnych analiz marketingowych.

Pytanie 24

Osobą odpowiedzialną za zakup mediów w firmie reklamowej jest

A. Traffic Executive
B. Broadcast Producer
C. Media Buyer
D. Production Manager
Traffic Executive to ktoś, kto zarządza ruchem reklamowym, ale nie jest od zakupów mediów. On koordynuje, kiedy i gdzie reklamy są publikowane. Production Manager to kolejna osoba, która nadzoruje produkcję materiałów reklamowych, ale też nie zajmuje się kupowaniem miejsca na reklamy. A Broadcast Producer to ktoś, kto tworzy treści do telewizji czy radia, więc on także nie kupuje mediów. Błędny wybór odpowiedzi może brać się z mylenia tych ról w agencji reklamowej. Ważne jest, żeby rozróżnić zarządzanie kampanią reklamową od jej zakupu. Media Buyer to osoba, która ma wiedzę na temat rynku mediów i potrafi negocjować, co czyni ją ważnym członkiem zespołu. Skuteczna kampania wymaga nie tylko kreatywności, ale też myślenia strategicznego i analizy danych, co jest kluczowe dla sukcesu w reklamie.

Pytanie 25

W audycji radiowej zawsze powinno się

A. podawać numery kontaktowe
B. przedstawiać nazwę reklamowanego towaru
C. stosować efekty dźwiękowe
D. wykorzystać piosenkę
W reklamie radiowej ważne jest, żeby wszystko było jasne dla ludzi. Jasne, można użyć muzyki czy efektów dźwiękowych, żeby przyciągnąć uwagę, ale to nie wszystko. Piosenki mogą być zapadające w pamięć, ale bez nazwy produktu to tak naprawdę nie działa na dłuższą metę. Nawet efekty specjalne nie są magicznym lekiem, bo czasem mogą rozpraszać i wcale nie pomagają zrozumieć, o co chodzi w reklamie. A podawanie numerów telefonów? To nie wystarczy, jeśli nie ma kontekstu – ludzie muszą wiedzieć, czemu mają dzwonić. Z perspektywy marketingowej niepodanie informacji o czym się reklamuje to wielki błąd. Może to tylko zniechęcić ludzi do zakupu i sprawić, że poczują się sfrustrowani. Najważniejsze w reklamie to dobrze komunikować się z odbiorcami, a kluczem jest zawsze jasne pokazanie nazwy produktu.

Pytanie 26

Który materiał niwelujący napór wiatru na otwartej przestrzeni powinien zostać użyty do wykonania przedstawionej formy reklamowej?

Ilustracja do pytania
A. Folia OWV.
B. Folia transparentna.
C. Siatka mesh.
D. Baner frontlit.
Wybierając materiał na reklamę wielkoformatową na otwartej przestrzeni, łatwo pomylić pojęcia i wybrać rozwiązanie, które w teorii wydaje się dobre, a w praktyce nie spełnia norm technicznych. Folia OWV to typowe rozwiązanie do oklejania szyb i witryn – jej główną zaletą jest przepuszczalność światła i zapewnienie widoczności od środka, ale nie jest ona projektowana do radzenia sobie z naporem wiatru na dużych powierzchniach zewnętrznych. Stosowanie OWV na zewnątrz, gdzie ekspozycja na wiatr jest stała i intensywna, może prowadzić do szybkiego uszkodzenia reklamy, a nawet stanowić zagrożenie, gdy folia zacznie się odklejać. Baner frontlit z kolei to bardzo popularny materiał reklamowy, ale ze względu na swoją zwartą i nieprzepuszczalną strukturę, zupełnie nie niweluje działania wiatru. Przeciwnie: napór powietrza na jednolity frontlit może powodować spore naprężenia – konstrukcja podtrzymująca wymaga wtedy mocnych zabezpieczeń, a i tak często dochodzi do uszkodzeń takich reklam podczas silniejszych wichur. Folia transparentna, jak sama nazwa wskazuje, charakteryzuje się przezroczystością i również nie jest przystosowana do stosowania w formie wielkopowierzchniowych zewnętrznych reklam narażonych na wiatr – ona znajduje zastosowanie głównie w dekoracji szyb lub witryn, gdzie nie ma potrzeby rozpraszania siły podmuchów. Częsty błąd to kierowanie się tylko kryterium trwałości albo ceny, bez uwzględnienia specyfiki montażu na otwartej przestrzeni i ryzyka pogodowego. W praktyce, tylko materiały o strukturze siatki, takie jak mesh, spełniają warunki bezpieczeństwa i trwałości, które są rekomendowane przez większość producentów i instalatorów reklam wielkoformatowych. Wybór innego materiału może skutkować nie tylko stratami finansowymi, ale i zagrożeniem dla otoczenia.

Pytanie 27

Grafik podczas tworzenia projektu reklamy chce skorzystać z obrazu znalezionego w banku zdjęć. Jeżeli do fotografii załączono przedstawiony na ilustracji symbol, to grafik

Ilustracja do pytania
A. przy jej wykorzystaniu powinien oznaczyć autora.
B. może jej użyć, ponieważ należy ona do domeny publicznej.
C. nie może jej modyfikować.
D. nie może jej kopiować.
Symbol przedstawiony na ilustracji to znak domeny publicznej, często oznaczany jako "Public Domain" lub skrótem CC0 (Creative Commons Zero). Oznacza to, że autor zdjęcia zrzekł się wszystkich praw autorskich do tego utworu i udostępnił go do swobodnego wykorzystania przez każdego, bez konieczności podawania autora, płacenia licencji czy ograniczeń co do celu użycia – czy to komercyjnego, czy prywatnego. Moim zdaniem takie rozwiązania bardzo ułatwiają pracę w branży kreatywnej, bo nie trzeba się martwić o legalność użycia materiału. Na przykład, grafik projektujący kampanię reklamową może bez obaw wykorzystać taki obraz w ulotce, banerze lub nawet na dużej stronie internetowej – oczywiście, o ile nie ma innych ograniczeń, np. dotyczących znaków towarowych widocznych na zdjęciu. Stosowanie materiałów z domeny publicznej jest zgodne z dobrymi praktykami branżowymi, zwłaszcza tam, gdzie liczy się szybkość działania i pełna zgodność z prawem autorskim. Często spotyka się ten symbol w otwartych bankach zdjęć typu Pixabay czy Wikimedia Commons. Warto jednak zawsze upewnić się w opisie zdjęcia, że prawa autorskie rzeczywiście zostały zrzeknięte i nie ma innych dodatkowych obostrzeń, bo czasem pojawiają się wyjątki. Takie podejście pozwala unikać problemów prawnych i skupiać się po prostu na dobrej jakości projekcie.

Pytanie 28

Który zestaw odpowiedzi charakteryzuje budowę zamieszczonego logo?

Ilustracja do pytania
A. X: tagline, Y: logotyp
B. X: sygnet, Y: logotyp
C. X: logotyp, Y: sygnet
D. X: sygnet, Y: tagline
Odpowiedź "X: sygnet, Y: logotyp" jest prawidłowa, ponieważ rzeczywiście odzwierciedla rzeczywistą budowę zamieszczonego logo. Sygnet, oznaczony jako "X", jest graficznym symbolem, który często używany jest w identyfikacji wizualnej firm i organizacji. W tym przypadku, sygnet przedstawia stylizowane inicjały "CK", co jest zgodne z najlepszymi praktykami w projektowaniu logo, gdzie sygnet powinien być łatwo rozpoznawalny i estetycznie zharmonizowany z logotypem. Logotyp, czyli tekstowa część logo, zawiera pełną nazwę organizacji, "CENTRALNA KOMISJA EGZAMINACYJNA", co jest istotne dla budowania marki i zapewnienia jej rozpoznawalności. W kontekście projektowania identyfikacji wizualnej, kluczowe jest, aby te dwa elementy współgrały ze sobą, co w tym przypadku zostało osiągnięte. Takie połączenie sygnetu i logotypu spełnia standardy branżowe, a ich umiejscowienie w logo jest zgodne z zasadami kompozycji graficznej, co czyni go skutecznym narzędziem komunikacji wizualnej.

Pytanie 29

Dokumentem, który definiuje kluczowe warunki przyszłego kontraktu na zakup tonerów do drukarki, jest

A. brief.
B. cennik.
C. list przewodni.
D. oferta handlowa.
Brief, cennik i list przewodni to dokumenty, które nie mają na celu precyzyjnego określenia warunków sprzedaży, jak to ma miejsce w przypadku oferty handlowej. Brief najczęściej służy jako zarys projektu lub zadania, nie zawiera jednak szczegółowych informacji dotyczących warunków transakcji. Cennik, mimo że może zawierać ceny produktów, nie określa warunków sprzedaży ani zaangażowania obu stron, co czyni go niewystarczającym dokumentem do sformalizowania umowy. List przewodni z kolei jest zwykle stosowany w kontekście przesyłania dokumentów lub informacji, lecz nie zawiera kluczowych elementów regulujących transakcje handlowe. Typowym błędem myślowym jest mylenie tych dokumentów z ofertą handlową, co prowadzi do nieprawidłowych wniosków co do ich funkcji. W rzeczywistości, dla efektywnego zarządzania procesem sprzedaży, niezbędne jest posiadanie jasnych i formalnych dokumentów, które chronią interesy obu stron i precyzują wszystkie istotne aspekty transakcji, co w pełni realizuje jedynie oferta handlowa.

Pytanie 30

Które medium zanotowało najwyższy wzrost w udziale w rynku reklamowym w latach 2021-2022?

Ilustracja do pytania
A. Internet
B. Telewizja
C. Prasa
D. Radio
Internet jako medium reklamowe odnotował największy przyrost w udziale rynku reklamowego na przestrzeni lat 2021-2022. Jest to zgodne z globalnym trendem, gdzie reklama cyfrowa zyskuje na znaczeniu. Przewaga internetu wynika z jego zdolności do precyzyjnego targetowania odbiorców, lepszej mierzalności efektów oraz możliwości interakcji z użytkownikami. Praktyczne zastosowania tego medium obejmują kampanie w mediach społecznościowych, reklamy wideo na platformach takich jak YouTube i reklamy w wyszukiwarkach. Ponadto, internet oferuje niższe bariery wejścia dla małych firm, co czyni go atrakcyjnym wyborem dla różnorodnych podmiotów. Dobre praktyki w zakresie reklamy internetowej obejmują optymalizację pod kątem SEO, wykorzystanie danych do personalizacji treści oraz stosowanie dynamicznych reklam. Wzrost znaczenia reklamy internetowej jest także powiązany z rosnącą popularnością zakupów online i zaufaniem konsumentów do e-commerce. Zrozumienie tych mechanizmów jest kluczowe dla firm, które chcą efektywnie alokować swoje budżety reklamowe i zwiększyć zasięg oraz efektywność swoich kampanii.

Pytanie 31

Wykresy przedstawią udział mediów w globalnych wydatkach w Polsce w latach 2014-2017 r. Wskaż, medium reklamy na które wydatki zmniejszą się najwięcej.

Ilustracja do pytania
A. Magazyny.
B. Dzienniki.
C. Kino.
D. Telewizja.
Odpowiedzi dotyczące telewizji, kina oraz magazynów nie uwzględniają rzeczywistych danych przedstawionych na wykresach w latach 2014-2017. Wybór telewizji jako medium, na które wydatki zmniejszą się najwięcej, oparty jest na nieaktualnych założeniach o stałej dominacji tego medium w marketingu. W rzeczywistości, telewizja, mimo pewnych spadków, nadal przyciąga wysokie inwestycje reklamowe, zwłaszcza w kontekście dużych wydarzeń i premier. Podobnie, wybór kina jako medium o największym spadku jest nieuzasadniony, ponieważ w porównaniu do dzienników, kino zachowuje stabilną pozycję na rynku. Magazyny, choć również doświadczają spadków, nie osiągają tak drastycznych różnic, jak dzienniki. Często, analizy danych są mylnie interpretowane przez skupienie na pojedynczych aspektach, a nie na całościowym obrazie rynku. Wybierając niewłaściwe odpowiedzi, można wpaść w pułapkę myślenia życzeniowego, które nie odzwierciedla rzeczywistości rynkowej. Dlatego kluczowe jest, aby przy analizie trendów reklamowych polegać na pełnych danych oraz aktualnych badaniach, które uwzględniają dynamikę zmian w zachowaniach konsumentów i inwestycjach reklamodawców.

Pytanie 32

Koszt zakupu netto długopisów promocyjnych wynosi 3 000,00 zł. Marża to 30% i jest obliczana metodą "od sta". Jaka będzie cena sprzedaży brutto długopisów, jeśli stawka VAT to 23%?

A. 3 690,00 zł
B. 4 797,00 zł
C. 3 900,00 zł
D. 5 371,43 zł
Analizując dostępne odpowiedzi, wiele z nich opiera się na błędnych założeniach dotyczących obliczeń związanych z ceną sprzedaży długopisów reklamowych. W przypadku odpowiedzi, które podają 5 371,43 zł, można zauważyć, że ta wartość nie uwzględnia poprawnie marży oraz obliczeń VAT. Zbyt wysoka cena może wynikać z zastosowania niepoprawnej stawki lub błędnego wyliczenia marży. Często zdarza się, że w obliczeniach pomija się kluczowe etapy, takie jak prawidłowe dodanie wartości marży do ceny netto. Z kolei odpowiedź 3 690,00 zł również wskazuje na brak zrozumienia, ponieważ cena ta nie tylko nie uwzględnia marży na poziomie 30%, ale również nie obejmuje dodania VAT. Osoby odpowiadające w ten sposób mogą popełniać błąd w myśleniu, polegający na założeniu, że cena sprzedaży netto jest równa cenie zakupu plus minimalna marża, co jest nieprawidłowe. Warto przypomnieć, że przy obliczeniach cen sprzedaży konieczne jest przeprowadzenie krok po kroku analizy, aby uniknąć takich nieścisłości. Praca w obszarze finansów i sprzedaży wymaga ścisłej znajomości metod obliczeń, które są standardem branżowym, co pozwala na unikanie błędów i zapewnia przejrzystość finansową w działalności przedsiębiorstwa.

Pytanie 33

Po przeprowadzeniu posttestu reklamy na grupie 200 osób, stwierdzono, że 150 osób spontanicznie wskazało reklamę konkretnej marki. Jaki jest wskaźnik spontanicznej świadomości reklamy?

A. 150%
B. 50%
C. 25%
D. 75%
W analizie tego pytania, niepoprawne odpowiedzi mogą wynikać z nieporozumień dotyczących obliczeń procentowych. Wskaźnik 25% sugeruje, że jedynie niewielka część próby rozpoznała reklamę, co jest niezgodne z danymi. Osoby mogą mylnie obliczyć ten wskaźnik, traktując 150 jako część całości bez odniesienia do całkowitej liczby 200. Podobnie, 50% również nie odzwierciedla rzeczywistego wyniku, ponieważ to również zaniża wartość wskaźnika, ignorując proporcje pomiędzy wymienionymi a ogólną liczbą osób. Z kolei podanie wartości 150 jako wskaźnika jest nie tylko nierealistyczne, ale i matematycznie niemożliwe, gdyż procenty nie mogą przekraczać 100%. Istotnym błędem myślowym jest również pomylenie jednostek, gdzie wartość liczby osób została błędnie zinterpretowana jako procent. W kontekście marketingowym, zrozumienie poprawnych metod obliczeń jest kluczowe do oceny skuteczności kampanii oraz podejmowania decyzji opartych na danych. Dobrą praktyką jest stosowanie narzędzi analitycznych, które mogą pomóc w prawidłowym obliczaniu takich wskaźników i interpretacji wyników, co przyczynia się do lepszego zrozumienia zachowań konsumentów i ich reakcji na reklamy.

Pytanie 34

Klient biura reklamy, który jest zainteresowany reklamą w postaci prezentacji wyświetlanej na ekranie przy kasie w kinie, powinien zdecydować się na

A. totem
B. mobile
C. infotix
D. banner
Wybór innych form reklamy jak banner, mobile czy totem do wyświetlania w kinie nie jest za bardzo trafiony, bo są inne w swojej funkcji i efektywności. Baner to taka bardziej stara forma reklamy, często z grafiką, która nie przyciąga uwagi tak jak infotix. Po prostu ludzie mogą je łatwo zignorować, zwłaszcza w kinie, gdzie widzowie oczekują czegoś bardziej dynamicznego. Reklama mobilna może być skuteczna w dotarciu do użytkowników smartfonów, ale nie ma sensu w kinie, bo ludzie nie skupią się na telefonie, gdy są w takiej przestrzeni. Totemy, mimo że to interaktywna reklama, to zwykle są w innych, bardziej stacjonarnych miejscach, a nie przy kasie. Te inne formy reklamy nie oferują takiej elastyczności w zarządzaniu treściami jak infotix, który pozwala na szybkie aktualizacje. Dlatego dla agencji reklamowej, która chce dobrze dotrzeć do widzów w kinie, infotix wydaje się najlepszym wyborem.

Pytanie 35

Firma zleciła przygotowanie projektu zaproszenia według następujących zasad: na środku napis zaproszenie w kolorze czarnym, krój pisma bez szeryfów, dwa elementy ozdobne również na środku. Agencja przygotowała do akceptacji projekt pokazany na rysunku. Wskaż elementy niezgodne z wytycznymi klienta.

Ilustracja do pytania
A. Kolor czcionki i krój pisma.
B. Liczba elementów ozdobnych i rozmieszczenie elementów.
C. Rozmieszczenie elementów i kolor czcionki.
D. Krój pisma i liczba elementów ozdobnych.
Wybór odpowiedzi, która wskazuje na rozmieszczenie elementów oraz kolor czcionki jako niezgodne z wytycznymi, jest mylący, ponieważ te aspekty są zgodne z wymaganiami określonymi przez klienta. Rozmieszczenie elementów na zaproszeniu powinno być starannie przemyślane, aby zachować równowagę i harmonię wizualną. Właściwa proporcja między tekstem a elementami graficznymi wpływa na odbiór całości. Kolor czcionki, który został zastosowany w projekcie, również spełnia wymagania klienta, co potwierdza ich zgodność z zasadami estetyki i typografii. Z kolei odpowiedzi odnoszące się do kroju pisma i liczby elementów ozdobnych są kluczowe, ponieważ te elementy mają bezpośredni wpływ na czytelność i estetykę projektu. Zastosowanie krojów z szeryfami w kontekście zaproszeń może wprowadzać niepożądany efekt, a nadmiar elementów ozdobnych może odwracać uwagę od głównego przesłania zaproszenia. Dobrze jest pamiętać, że każdy projekt graficzny powinien być zgodny z wytycznymi klienta oraz odnosić się do standardów branżowych, aby zapewnić wysoką jakość i profesjonalizm wykonania. Ignorowanie tych zasad prowadzi do błędnych wniosków i może skutkować niezadowoleniem klientów, co podkreśla znaczenie rzetelnego podejścia do wykonania projektów graficznych.

Pytanie 36

Największy wzrost udziału w rynku w porównaniu z rokiem 2013 należy do

Ilustracja do pytania
A. Display
B. Video
C. SEM
D. Mobile Display
Wybór odpowiedzi "Mobile Display", "SEM" lub "Display" nie jest właściwy, ponieważ te kategorie nie wykazały tak znaczącego wzrostu, jak "Video". Mobile Display, choć zyskuje na znaczeniu, pozostaje w cieniu dynamicznego rozwoju treści wideo. Odpowiedzi te mogą wynikać z mylnego założenia, że rosnące wykorzystanie urządzeń mobilnych automatycznie przekłada się na większy udział w rynku, co nie zawsze jest prawdą. SEM, czyli marketing w wyszukiwarkach, jest niezwykle skuteczny, ale jego wzrost nie jest zbliżony do ekspansji wideo, która przyciąga uwagę użytkowników w zupełnie inny sposób. Z kolei Display, mimo że pozostaje ważnym narzędziem w reklamie online, nie rozwija się w takim tempie, jak wideo. Warto zauważyć, że w strategiach marketingowych kluczowe jest dostosowanie kanałów komunikacji do preferencji konsumentów. Mylenie tych kategorii z wideo może prowadzić do błędnych decyzji przy planowaniu kampanii, ponieważ nie wszystkie formaty reklamowe oferują takie same możliwości angażowania odbiorców. Wzrost znaczenia treści wideo jest również potwierdzony przez zmiany w algorytmach platform społecznościowych, które faworyzują formaty wideo, co dodatkowo zwiększa ich widoczność i efektywność w marketingu. Zrozumienie tych dynamicznych zmian w rynku jest kluczowe dla skutecznego planowania działań marketingowych.

Pytanie 37

Na podstawie zamieszczonego cennika materiałów reklamowych ustal wartości brutto produktów po uwzględnieniu rabatu, jeżeli stawka VAT wynosi 23%.

cena.
j. netto
j. miaryilośćwartość
netto
Brelok smyczka Scout –
termosublimacja
1,70 złszt500850,00 zł
Kubek z łyżeczką –
sitodruk
12,00 złszt1001 200,00 zł
Wartość
netto
2 050,00 zł
Rabat 5%102,50 zł
Wartość brutto?
A. 2 395,43 zł
B. 2 521,50 zł
C. 2 647,58 zł
D. 2 583,00 zł
Wiesz, wiele osób się myli, próbując wyliczyć wartość brutto. Często to przez błędy w obliczeniach wartości netto przed odjęciem rabatów. Na przykład, jeżeli ktoś nie pomyśli o rabacie, to wyjdzie mu zaniżony VAT, bo bierze pod uwagę pełną wartość netto. Mamy tu wartość netto 2050,00 zł, no i jak nie odliczysz 5% rabatu, to VAT wyjdzie źle. Czasem ludzie też mylą się przy mnożeniu wartości netto przez VAT, co prowadzi do pomyłek. Kluczowe jest zrozumienie, że VAT powinno się liczyć po odliczeniu rabatu, a nie przed. To jest zgodne z przepisami podatkowymi i pomaga unikać pomyłek w obliczeniach. W biznesie poprawne obliczenia są mega ważne, żeby mieć zdrowy przepływ finansowy i spełniać wymagania. Dlatego warto to wszystko dobrze przemyśleć i zrozumieć, bo to się przyda w pracy w finansach.

Pytanie 38

Dźwiękowy sygnał używany w reklamach radiowych, który jest charakterystyczny dla marki bądź produktu, to

A. pop up
B. frontlight
C. junior page
D. dżingiel
Dżingiel to krótki, chwytliwy sygnał dźwiękowy, który jest często wykorzystywany w reklamie radiowej oraz telewizyjnej w celu identyfikacji marki lub produktu. Jego główną funkcją jest przyciągnięcie uwagi słuchacza oraz stworzenie pozytywnego skojarzenia z marką. Dżingiele są zazwyczaj proste, melodyjne i łatwe do zapamiętania, co sprzyja ich rozpoznawalności. Przykładem zastosowania dżingla może być popularna reklama radiowa, gdzie dżingiel towarzyszy głównemu komunikatowi, co zwiększa jego skuteczność. W branży reklamowej dżingiel stanowi integralną część strategii brandingowej, ponieważ pozwala na utrwalenie identyfikacji marki w świadomości konsumentów. Zgodnie z najlepszymi praktykami, dżingiel powinien być zgodny z tonem i wartościami marki, a także harmonizować z treściami reklamowymi, co wzmacnia spójność komunikacyjną. Dobrze zaprojektowany dżingiel ma potencjał do stania się sygnałem rozpoznawczym, co wielokrotnie obserwujemy w kampaniach dużych firm.

Pytanie 39

Załączona baza danych stworzona do celów marketingu bezpośredniego zawiera rekordy z kategorii informacji

Liczba dotychczasowych kontaktówDataWartość zakupuInformacje o przesłanej ofercie
A. geograficznych.
B. psychograficznych.
C. historycznych.
D. demograficznych.
Odpowiedź jest na właściwej drodze, bo w marketingu bezpośrednim korzysta się z danych historycznych, żeby lepiej ogarnąć, co robią klienci i co może ich interesować w przyszłości. Patrząc na te dane, marketerzy mogą dostrzegać pewne wzorce czy preferencje, co znacznie ułatwia trafienie w odpowiednią grupę przy reklamach. Przykładowo, segmentowanie klientów na podstawie zakupów, które już zrobili, sprzyja personalizacji komunikacji i w sumie bardziej trafnych kampanii. W branży marketingowej narzędzia takie jak CRM są super ważne, bo kładą duży nacisk na analizę danych historycznych, a to jest kluczowe, żeby budować długotrwałe relacje z klientami. Warto też dodać, że dzięki marketingowi opartemu na danych historycznych można ocenić, jak skuteczne są działania marketingowe, co jest niezbędne do ciągłej poprawy strategii.

Pytanie 40

Największy kontrast w tworzonych materiałach reklamowych osiąga się przy użyciu kolorów

A. przynależących do gamy zimnej
B. komplementarnych
C. przynależących do gamy ciepłej
D. leżących obok siebie w palecie barw
Kolory dopełniające to takie, które znajdują się naprzeciwko siebie w kole barw. Stosowanie tych kolorów w projektach reklamowych pozwala na osiągnięcie największego kontrastu, co przyciąga uwagę odbiorcy i podkreśla istotne elementy wizualne. Na przykład, jeżeli użyjemy koloru niebieskiego, jego dopełniającym kolorem będzie pomarańczowy. Taki zestaw kolorów może być bardzo efektywny w reklamie, ponieważ natychmiast zwraca uwagę i sprawia, że informacje są bardziej zapadające w pamięć. W praktyce, agencje reklamowe często wykorzystują kolory dopełniające, aby wyróżnić logo, hasła reklamowe czy kluczowe informacje. Zastosowanie tych zasad jest zgodne z teorią kolorów oraz praktykami projektowania graficznego, co potwierdzają liczne badania dotyczące percepcji koloru oraz jego wpływu na zachowania konsumenckie. Umiejętne łączenie kolorów dopełniających może nie tylko zwiększyć estetykę projektu, ale także wzmocnić jego przekaz.