Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik logistyk
  • Kwalifikacja: SPL.04 - Organizacja transportu
  • Data rozpoczęcia: 8 grudnia 2025 12:46
  • Data zakończenia: 8 grudnia 2025 13:07

Egzamin zdany!

Wynik: 33/40 punktów (82,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

O której godzinie należy zacząć realizację usługi transportowej, jeśli kierowca poruszający się ze średnią prędkością 50 km/h ma do przebycia dystans 200 km, a dostawa powinna być zrealizowana w systemie "Just in time" między godziną 14.00 a 15.00?

A. Najpóźniej o godzinie 11.30
B. Najwcześniej o godzinie 10.00
C. Najpóźniej o godzinie 10.00
D. Najwcześniej o godzinie 10.30
Odpowiedź "Najwcześniej o godzinie 10.00" jest poprawna, ponieważ aby dostarczyć ładunek w systemie Just in Time między godziną 14.00 a 15.00, musimy uwzględnić czas podróży. Kierowca jadąc ze średnią prędkością 50 km/h pokonuje odległość 200 km w czasie 4 godzin. Aby dotrzeć na czas, kierowca musi wyjechać najwcześniej o godzinie 10.00, co daje mu wystarczająco dużo czasu na pokonanie dystansu oraz na ewentualne nieprzewidziane opóźnienia. W praktyce, w logistyce, kluczowe jest planowanie transportu, aby zminimalizować ryzyko opóźnień i zapewnić terminowość dostaw. Zasady zarządzania łańcuchem dostaw oraz techniki takie jak Lean Management podkreślają znaczenie punktualności i efektywności w realizacji dostaw. Dlatego ważne jest, aby planować wyjazdy z odpowiednim zapasem czasowym, co pozwala na uniknięcie problemów związanych z nieprzewidywalnymi sytuacjami na drodze.

Pytanie 2

Dokumenty, które definiują właściwości, jakimi powinno charakteryzować się urządzenie techniczne, oraz które powinny być stosowane przy jego wytwarzaniu, jak również przy produkcji, naprawie lub modernizacji materiałów i elementów, to

A. procedury stanowiskowe
B. specyfikacje surowcowe
C. specyfikacje techniczne
D. wskazania dotyczące kontroli jakości
Specyfikacje techniczne to dokumenty, które dokładnie określają wymagania dotyczące cech, funkcji i parametrów technicznych urządzeń, materiałów oraz elementów wykorzystywanych przy ich wytwarzaniu, naprawie czy modernizacji. W praktyce, specyfikacje te są fundamentalnym narzędziem w inżynierii oraz produkcji, gdyż umożliwiają zapewnienie, że wszystkie komponenty spełniają określone normy jakości i bezpieczeństwa. Przykładem zastosowania specyfikacji technicznych może być proces projektowania nowego urządzenia, gdzie inżynierowie muszą określić dokładne wymagania dotyczące materiałów, obróbki, właściwości mechanicznych oraz elektrycznych. Zgodnie z normami ISO, każda specyfikacja techniczna powinna być dobrze udokumentowana i dostępna dla wszystkich zainteresowanych stron, co pozwala na ścisłą kontrolę jakości oraz eliminację błędów produkcyjnych. W branży budowlanej, specyfikacje te są kluczowe dla zapewnienia, że wszystkie użyte materiały i technologie są zgodne z obowiązującymi przepisami i standardami ochrony środowiska, co w konsekwencji wpływa na trwałość i bezpieczeństwo realizowanych projektów.

Pytanie 3

Ładowanie 1 kontenera na wagon z wykorzystaniem 1 wozu kontenerowego zajmuje 4 minuty. Ile kontenerów można załadować na wagony w ciągu 6 godzin używając 2 wozów kontenerowych?

A. 198 kontenerów
B. 96 kontenerów
C. 376 kontenerów
D. 180 kontenerów
Aby obliczyć, ile kontenerów można załadować w ciągu 6 godzin przy użyciu 2 wozów kontenerowych, najpierw obliczamy całkowity czas pracy w minutach. 6 godzin to 360 minut. Z każdym wozem kontenerowym załadunek jednego kontenera trwa 4 minuty, co oznacza, że w ciągu minuty można załadować jeden kontener na każdy wóz. Przy użyciu 2 wozów kontenerowych, teoretycznie możemy załadować 2 kontenery w ciągu 4 minut. Dlatego w ciągu 360 minut możemy załadować (360 minut / 4 minuty) * 2 wóz = 180 kontenerów. Praktycznie, taki proces załadunku jest stosowany w logistyce, gdzie optymalizacja czasu i zasobów jest kluczowa. W branży transportowej, zgodnie z dobrymi praktykami, zarządzanie czasem załadunku i wykorzystanie dostępnych zasobów pozwala na zwiększenie efektywności operacji, co jest istotne dla minimalizacji kosztów i zwiększenia konkurencyjności.

Pytanie 4

Analogowa tarcza tachografu jest używana do rejestrowania

A. czasu pracy kierowcy
B. średniego zużycia paliwa
C. średniej prędkości pojazdu
D. motogodzin pracy silnika pojazdu
Tarcza tachografu analogowego jest kluczowym narzędziem w branży transportowej, które służy do rejestrowania czasu pracy kierowcy. W kontekście regulacji prawnych, zgodnie z europejskim prawodawstwem, kierowcy muszą przestrzegać określonych norm dotyczących czasu prowadzenia pojazdu oraz czasu odpoczynku. Tarcza tachografu zapisuje dane w sposób automatyczny, co zapewnia ich wiarygodność i ułatwia kontrolę ze strony organów nadzorujących. Przykład praktyczny to sytuacja, w której inspektorzy transportu mogą w każdej chwili zanalizować dane z tachografu, aby upewnić się, że kierowca nie przekracza dozwolonych limitów pracy, co jest kluczowe dla bezpieczeństwa na drogach. Wiedza na temat funkcji tachografu jest również istotna z punktu widzenia zarządzania flotą pojazdów, gdzie przestrzeganie norm czasu pracy przekłada się na lepsze planowanie tras oraz wydajność operacyjną przedsiębiorstwa. Dobrze jest także znać zasady dotyczące przechowywania i archiwizacji zapisów, które mogą być wymagane w przypadku kontroli lub audytu.

Pytanie 5

Z danych zawartych w tabeli wynika, że wskaźnik poprawnie wystawionych dokumentów transportowych w Przedsiębiorstwie TRANS wynosi

Zestawienie danych dotyczących Przedsiębiorstwa TRANS
WyszczególnienieUzyskane wyniki
Liczba zrealizowanych dostaw3 800
Liczba wystawionych listów przewozowych4 000
Liczba terminowych dostaw3 600
Liczba listów przewozowych z niekompletnymi informacjami200
Liczba listów przewozowych z błędnymi danymi100
Liczba dostaw z uszkodzonym ładunkiem podczas przewozu70
Liczba zagubionych przesyłek200
A. 5,0%
B. 92,5%
C. 7,5%
D. 95,0%
Wybór 5,0%, 7,5% lub 95,0% jako wskaźnika poprawnie wystawionych dokumentów transportowych jest wynikiem kilku powszechnych nieporozumień dotyczących obliczania takich wskaźników. Przede wszystkim, istotnym błędem jest brak właściwego zrozumienia, jak oblicza się wskaźnik poprawności. Nie można po prostu podawać wartości, które brzmią na tyle przekonująco, aby zadowolić intuicję. Kluczowe jest zrozumienie, że poprawny wskaźnik uzyskuje się poprzez skrupulatne zliczenie dokumentów, które są wolne od błędów i zagubień, a następnie podzielenie ich przez całkowitą liczbę dokumentów. Wybór 5,0% i 7,5% sugeruje, że respondent uznał bardzo niewielką liczbę poprawnych dokumentów, co jest sprzeczne z przedstawionymi danymi. Z kolei 95,0% może wydawać się na pierwszy rzut oka adaptacyjną wartością, jednak w kontekście podanej analizy wykracza poza realia, które jednoznacznie wskazują na 92,5%. Typowe błędy myślowe mogą obejmować błąd potwierdzenia, gdzie respondent może kierować się jedynie danymi, które potwierdzają jego wcześniejsze przekonania, a nie obiektywną analizą przedstawioną w zadaniu. Właściwe podejście do obliczania wskaźników jakości dokumentacji jest kluczowe dla zachowania standardów i dobrych praktyk w branży transportowej, a także w zarządzaniu jakością.

Pytanie 6

Jeśli według cennika koszt przewozu do 150 km wynosi 500,00 zł, a opłata za każdy kilometr powyżej 150 km to 3,50 zł/km, to jaka będzie kwota za transport ładunku na dystansie 350 km?

A. 525,00 zł
B. 700,00 zł
C. 503,50 zł
D. 1 200,00 zł
Aby obliczyć całkowity koszt przewozu ładunku na trasie 350 km, należy zastosować zasady określone w cenniku. Cena za przewóz do 150 km wynosi 500,00 zł. Następnie, dla odległości przekraczającej 150 km, stosujemy stawkę 3,50 zł za każdy dodatkowy kilometr. W przypadku trasy o długości 350 km, odległość przekraczająca 150 km wynosi 200 km. Zatem, dodatkowy koszt wyniesie 200 km * 3,50 zł/km = 700,00 zł. Łączny koszt przewozu to 500,00 zł (pierwsze 150 km) + 700,00 zł (dodatkowe 200 km) = 1 200,00 zł. Takie obliczenia są zgodne z dobrymi praktykami w zarządzaniu kosztami logistyki, gdzie dokładne wyliczenia kosztów transportu są kluczowe dla efektywności działania firmy oraz planowania budżetu. Dobrze jest również znać stawki, aby móc negocjować korzystniejsze warunki z przewoźnikami.

Pytanie 7

Klient w stosunku do firm transportowych wskazał trzy kryteria, które jego zdaniem wpływają na jakość procesu przewozu oraz przypisał im odpowiednie wartości. Wskaż najlepszą firmę transportową.

A. A.
B. B.
C. D.
D. C.
Wybór innej firmy przewozowej niż D może być wynikiem niepełnego zrozumienia kluczowych wymagań klienta, które zostały przypisane do różnych firm. Wiele osób może skupić się na powierzchownych aspektach oferty, takich jak cena czy promocje, ignorując istotne czynniki wpływające na jakość transportu. Na przykład, niektórzy mogą założyć, że wyższa cena oznacza lepszą jakość usług, podczas gdy kluczowe są aspekty takie jak niezawodność i terminowość, które często nie są bezpośrednio związane z kosztami. Ponadto, przydzielanie wag do wymagań powinno być oparte na rzeczywistych danych i analizach, a nie na subiektywnych odczuciach. Typowym błędem jest nadmierne skupienie się na jednym aspekcie, takim jak niska cena, co może prowadzić do wyboru firmy, która nie spełnia innych istotnych kryteriów, takich jak terminowość czy jakość obsługi. Dla skutecznego wyboru firmy przewozowej, warto przyjąć zintegrowane podejście, w którym wszystkie aspekty są brane pod uwagę, a decyzje podejmowane są na podstawie analizy danych i zgodności z najlepszymi praktykami branżowymi. Ignorowanie tego może prowadzić do niezadowolenia z usługi oraz problemów z dostawami, co w dłuższej perspektywie wpływa na reputację oraz rentowność firmy.

Pytanie 8

Każda jednostka logistyczna posiada swój identyfikator, którym jest

A. ITF
B. GLN
C. GS1
D. SSCC
SSCC, czyli Serial Shipping Container Code, jest numerem identyfikacyjnym przeznaczonym do jednoznacznego identyfikowania jednostek logistycznych, takich jak palety czy kontenery, w łańcuchu dostaw. To kod składający się z 18 cyfr, który wspiera efektywną wymianę informacji między różnymi podmiotami zaangażowanymi w proces logistyczny. Dzięki SSCC możliwe jest śledzenie i zarządzanie jednostkami transportowymi w czasie rzeczywistym, co zwiększa przejrzystość i dokładność operacji logistycznych. Przykładem zastosowania SSCC jest jego użycie w systemach zarządzania magazynem (WMS) oraz w automatycznych systemach identyfikacji, takich jak skanery kodów kreskowych, które umożliwiają szybkie skanowanie i rejestrowanie towarów. SSCC jest częścią większego systemu standardów GS1, który promuje globalną wymianę danych i standardyzację w logistyce. Zastosowanie SSCC przyczynia się do optymalizacji procesów logistycznych oraz poprawy śledzenia produktów podczas transportu, co jest kluczowe w utrzymaniu wysokiej jakości usług w obszarze dostaw.

Pytanie 9

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 10

Co rozumie się przez termin formuły handlowe?

A. akty prawne wydawane oraz aktualizowane przez Ministerstwo Finansów
B. regulacje prawne odnoszące się do relacji między zleceniodawcą, spedytorem a przewoźnikiem
C. kodeks handlowy określający formy oraz realizację umów pomiędzy spedytorem a przewoźnikiem
D. zasady, które określają podział kosztów, obowiązków i ryzyka dostawy towaru pomiędzy stronami zawierającymi umowę
Formuły handlowe to kluczowy element w obszarze umów handlowych, który reguluje podział kosztów, obowiązków oraz ryzyk związanych z dostawą towaru. Odpowiedź podkreśla, że w każdej umowie między stronami dochodzi do wyznaczenia jasnych reguł dotyczących odpowiedzialności, co ma fundamentalne znaczenie dla zapewnienia przejrzystości i bezpieczeństwa transakcji. Przykładem zastosowania formuł handlowych może być kontrakt sprzedaży, w którym szczegółowo określa się, kto ponosi odpowiedzialność za uszkodzenia towaru w trakcie transportu. W praktyce branżowej powszechnie stosowane są standardy INCOTERMS, które definiują obowiązki sprzedającego i kupującego w zakresie dostawy, ryzyka oraz kosztów. Poprawne zrozumienie i stosowanie tych formuł pozwala na minimalizację sporów oraz nieporozumień pomiędzy stronami, co jest kluczowym elementem efektywnego zarządzania łańcuchem dostaw.

Pytanie 11

Konosament, w którym pozostawiono rubrykę "Consignee" pustą lub wpisano "to bearer", określa się jako konosament

A. na okaziciela
B. na zlecenie
C. czysty
D. imienny
Konosament na okaziciela to dokument, który nie zawiera wskazania konkretnego odbiorcy, co oznacza, że jego posiadacz ma prawo do odbioru towaru. W przypadku konosamentu, w którym rubryka 'Consignee' pozostała niewypełniona lub wpisano 'to bearer', dokument staje się bardziej elastyczny, co w praktyce oznacza, że każdy, kto go posiada, może odebrać transportowany ładunek. Tego typu konosamenty są szczególnie użyteczne w transakcjach handlowych, gdzie szybkość i prostota transferu własności mają kluczowe znaczenie. Na przykład w handlu międzynarodowym, gdzie czas i koszty transportu są istotne, konosamenty na okaziciela pozwalają na łatwiejsze przenoszenie praw do towaru bez konieczności formalnych procedur. Warto zauważyć, że standardy Incoterms oraz praktyki stosowane w branży spedycyjnej podkreślają znaczenie takich dokumentów, które mogą ułatwiać rozliczenia oraz przyspieszać proces odbioru towaru.

Pytanie 12

Przewoźnik zgodnie z umową przewozu powinien dostarczyć odbiorcy przesyłkę 23.04.2022 r. Zgodnie z przedstawionym fragmentem Kodeksu cywilnego zleceniodawcy przysługuje roszczenie z tytułu utraty przesyłki do dnia

Fragment ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny
Art. 792. Roszczenia z umowy przewozu rzeczy przedawniają się z upływem roku od dnia dostarczenia przesyłki, a w razie całkowitej utraty przesyłki lub jej dostarczenia z opóźnieniem – od dnia, kiedy przesyłka miała być dostarczona.
Art. 793. Roszczenia przysługujące przewoźnikowi przeciwko innym przewoźnikom, którzy uczestniczyli w przewozie przesyłki, przedawniają się z upływem sześciu miesięcy od dnia, w którym przewoźnik naprawił szkodę, albo od dnia, w którym wytoczono przeciwko niemu powództwo.
A. 23.10.2022 r.
B. 22.10.2022 r.
C. 23.04.2023 r.
D. 22.04.2023 r.
W przypadku odpowiedzi wskazujących daty takie jak 23.04.2023 r., 23.10.2022 r., 22.10.2022 r. lub 22.04.2023 r., kluczowym błędem jest nieprawidłowe zrozumienie terminu przedawnienia roszczeń związanych z utratą przesyłki. Umożliwienie zleceniodawcy dochodzenia roszczenia przez rok od daty planowanego dostarczenia przesyłki jest istotnym elementem ochrony prawnej w umowach przewozu. Zgłoszenie roszczenia w innym terminie, jak np. do 23.10.2022 r., sugeruje niezrozumienie podstawowego mechanizmu, jakim jest liczenie terminu na podstawie daty dostarczenia, co prowadzi do niewłaściwego wyliczenia. Ponadto, odpowiedzi takie jak 22.10.2022 r. czy 22.04.2023 r. ignorują istotny aspekt, iż roszczenie musi zostać zgłoszone na podstawie wyraźnych przepisów Kodeksu cywilnego. W praktyce, nieznajomość tych zasad może prowadzić do poważnych konsekwencji, w tym braku możliwości dochodzenia swoich praw. Rekomenduje się, aby osoby pracujące w branży transportowej regularnie aktualizowały swoją wiedzę na temat przepisów prawnych dotyczących przewozów, aby uniknąć nieporozumień i potencjalnych strat finansowych.

Pytanie 13

Proces łączenia małych przesyłek (w tym od różnych dostawców, skierowanych do różnych odbiorców) w celu przewozu ich w jednym kontenerze nosi nazwę

A. dekonsolidacja
B. potrzeba transportowa
C. zlecenie spedycyjne
D. konsolidacja
Konsolidacja to proces, który polega na łączeniu różnych przesyłek, często od różnych dostawców, w jeden transport. Głównym celem konsolidacji jest zmniejszenie kosztów transportu poprzez efektywne wykorzystanie przestrzeni ładunkowej kontenera. Przykład zastosowania konsolidacji można zobaczyć w branży logistycznej, gdzie firmy organizują transport towarów dla kilku klientów jednocześnie. Dzięki temu możliwe jest zaoszczędzenie na kosztach frachtu, a także zoptymalizowanie procesu dostawy, co jest szczególnie istotne w przypadku małych przesyłek. Zgodnie z najlepszymi praktykami branżowymi, konsolidacja jest kluczowym elementem zarządzania łańcuchem dostaw, który przyczynia się do efektywności operacyjnej. Przykładowo, w transporcie morskim, zlecenia konsolidacyjne pozwalają na załadunek kontenerów, które mogą zawierać różne ładunki, co zwiększa rentowność i skraca czas dostawy. Warto również zauważyć, że stosowanie konsolidacji wspiera zrównoważony rozwój, redukując liczbę transportów i emisję spalin, co jest istotne w kontekście odpowiedzialności ekologicznej.

Pytanie 14

Przedsiębiorstwo transportowe wypożyczyło 2 naczepy chłodnie oraz 3 naczepy skrzyniowe na okres 30 dni. Ile wynosi wartość netto usługi wypożyczenia pojazdów, zgodnie z zamieszczonym cennikiem?

Cennik
PojazdJednostkowa cenna netto* [zł]
Naczepa firanka80,00
Naczepa chłodnia110,00
Naczepa kłonicowa100,00
Naczepa skrzyniowa90,00
Naczepa niskopodłogowa130,00
* Cena dotyczy wypożyczenia jednego pojazdu na dobę.
A. 8 100,00 zł
B. 14 700,00 zł
C. 6 600,00 zł
D. 10 800,00 zł
Wartość netto usługi wypożyczenia pojazdów została obliczona poprawnie, ponieważ uwzględnia wszystkie istotne elementy kalkulacji. Aby uzyskać całkowitą wartość netto wypożyczenia, należy wyznaczyć jednostkowe ceny netto naczep chłodni oraz naczep skrzyniowych, a następnie przemnożyć je przez odpowiednie ilości oraz okres wypożyczenia wynoszący 30 dni. Dla przykładu, jeśli cena netto naczepy chłodni wynosi 200 zł za dzień, to dla 2 naczep w okresie 30 dni daje to 2 * 200 zł * 30 = 12 000 zł. Natomiast w przypadku naczep skrzyniowych, zakładając cenę 150 zł za dzień, dla 3 naczep przez 30 dni otrzymujemy 3 * 150 zł * 30 = 13 500 zł. Suma tych wartości, czyli 12 000 zł + 13 500 zł równa się 25 500 zł, co jest błędne, ponieważ takie obliczenie nie odpowiada danym w pytaniu. Ostatecznie wartość 14 700,00 zł wskazuje na uwzględnienie rabatów lub dodatkowych opłat, co powinno być jasno określone w cenniku. Zrozumienie sposobu kalkulacji i praktyczne zastosowanie tej wiedzy są kluczowe w działalności transportowej.

Pytanie 15

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 16

Zgodnie z przedstawionym fragmentem umowy ADR przewoźnik powinien dostarczyć załodze pojazdu przewożącego materiały niebezpieczne instrukcje pisemne stanowiące pomoc w razie zaistnienia wypadku podczas przewozu. Kierowcy powinni się z nią zapoznać

Fragment Umowy europejskiej dotyczącej międzynarodowego przewozu drogowego towarów niebezpiecznych (ADR)
Tom II Część 5 Procedury nadawcze
Dział 5.4 Dokumentacja
5.4.3 Instrukcje pisemne

5.4.3.1 W kabinie kierowcy, w miejscu łatwo dostępnym, powinny być przewożone instrukcje pisemne (...), stanowiące pomoc w razie zaistnienia wypadku podczas przewozu.

5.4.3.2 Przed rozpoczęciem przewozu przewoźnik powinien dostarczyć załodze pojazdu instrukcje sporządzone w języku(-ach), które każdy członek załogi pojazdu może przeczytać i zrozumieć przed rozpoczęciem przewozu. Przewoźnik powinien zapewnić, aby każdy członek załogi pojazdu, którego to dotyczy, rozumiał instrukcje i potrafił je prawidłowo wykonywać.

5.4.3.3 Przed rozpoczęciem przewozu, członkowie załogi pojazdu powinni dowiedzieć się jakie towary niebezpieczne są załadowane oraz sprawdzić w instrukcjach pisemnych, jakie czynności powinny być podjęte w razie zaistnienia wypadku lub zagrożenia.
A. po zaistniałym wypadku drogowym.
B. przed przekazaniem ładunku odbiorcy.
C. po dostarczeniu ładunku odbiorcy.
D. przed wyjazdem z ładunkiem w trasę.
Odpowiedź "przed wyjazdem z ładunkiem w trasę" jest prawidłowa, ponieważ zgodnie z Umową ADR, przewoźnik ma obowiązek dostarczenia instrukcji pisemnych załodze pojazdu przed rozpoczęciem transportu materiałów niebezpiecznych. To kluczowy element zapewniający bezpieczeństwo zarówno dla kierowców, jak i dla innych uczestników ruchu drogowego. Przygotowanie przed wyjazdem pozwala załodze nie tylko na zapoznanie się z potencjalnymi zagrożeniami związanymi z przewożonym ładunkiem, ale również na przyswojenie procedur działania w przypadku wystąpienia wypadku. W praktyce oznacza to, że kierowcy powinni mieć czas na zrozumienie wszystkich instrukcji, co może wpłynąć na ich reakcję w sytuacjach kryzysowych. Ponadto, zgodność z wymogami ADR nie tylko minimalizuje ryzyko wypadków, ale również chroni firmę przed konsekwencjami prawnymi związanymi z niewłaściwym przewozem materiałów niebezpiecznych.

Pytanie 17

Opcja "Eco-driving" w Satelitarnym Monitorowaniu Pojazdu pozwala na

A. monitorowanie poziomu paliwa w zbiorniku
B. ocenę stylu jazdy kierowcy
C. rozpoznawanie kierowcy
D. ustalanie pozycji pojazdu
Funkcja 'Eco-driving' w Satelitarnym Monitorowaniu Pojazdu koncentruje się na analizie sposobu jazdy kierowcy, co ma kluczowe znaczenie dla poprawy efektywności paliwowej oraz zmniejszenia emisji CO2. Ta funkcjonalność umożliwia zbieranie danych dotyczących prędkości, przyspieszenia, hamowania oraz zachowań podczas jazdy, co pozwala na identyfikację obszarów wymagających poprawy. Przykładowo, analiza nagłych hamowań i gwałtownego przyspieszania może prowadzić do szkoleń dla kierowców, które zachęcają do płynniejszej jazdy. W rezultacie, może to nie tylko obniżyć koszty związane z zużyciem paliwa, ale także przyczynić się do wydłużenia żywotności pojazdu. W kontekście standardów branżowych, wiele firm transportowych wdraża takie systemy w celu efektywniejszego zarządzania flotą i zgodności z regulacjami dotyczącymi ochrony środowiska. Eco-driving sprzyja również wzrostowi bezpieczeństwa na drogach poprzez promowanie bardziej ostrożnego stylu jazdy.

Pytanie 18

Jaki jest czas przejazdu ciężarówki przewożącej ładunek z Warszawy do Poznania, biorąc pod uwagę, że odległość między tymi miastami wynosi 300 km, a samochód porusza się ze średnią prędkością 60 km/h? Czas na czynności dodatkowe (np. postoje na światłach) wynosi 25% całkowitego czasu przejazdu.

A. 6 h 15 minut
B. 6 h 30 minut
C. 5 h 15 minut
D. 5 h 30 minut
Aby obliczyć czas trwania kursu samochodu ciężarowego przewożącego ładunek z Warszawy do Poznania, należy najpierw ustalić czas przejazdu przy danej prędkości. Odległość między miastami wynosi 300 km, a średnia prędkość pojazdu to 60 km/h. Czas przejazdu można obliczyć, dzieląc odległość przez prędkość: 300 km / 60 km/h = 5 godzin. Następnie, uwzględniając dodatkowy czas na postój i inne czynności, który wynosi 25% czasu przejazdu, obliczamy tę wartość: 5 godzin * 0,25 = 1,25 godziny, czyli 1 godzina i 15 minut. Całkowity czas podróży wynosi więc 5 godzin + 1 godzina 15 minut = 6 godzin 15 minut. Wiedza na temat obliczania czasu przejazdu jest kluczowa w logistyce, szczególnie dla firm transportowych, które muszą efektywnie planować trasy i utrzymywać terminy dostaw.

Pytanie 19

Kontener powinien być przetransportowany drogą lądową do terminala na 1,5 godziny przed odjazdem pociągu, do którego ma być załadowany. Pociąg wyrusza o godzinie 10:30. Kiedy najpóźniej należy podstawć pojazd u nadawcy w celu załadunku kontenera, jeśli załadunek zajmie 15 minut, odbiór wymaganych dokumentów przez kierowcę po załadunku 10 minut, a przejazd z nadawcy do terminala 45 minut?

A. O godzinie 8:10
B. O godzinie 7:50
C. O godzinie 9:20
D. O godzinie 8:30
Poprawna odpowiedź to godzina 7:50, ponieważ zgodnie z wymaganiami transportowymi kontener musi być dostarczony do terminala 1,5 godziny przed planowanym wyjazdem pociągu. Skład pociągu wyrusza o godzinie 10:30, co oznacza, że kontener powinien być na terminalu najpóźniej o 9:00. Proces załadunku kontenera trwa 15 minut, a odbiór dokumentów przez kierowcę kolejne 10 minut. W sumie, przed przybyciem na terminal, kierowca potrzebuje 25 minut na załadunek i dokumenty. Dodatkowo, przejazd od nadawcy do terminala zajmuje 45 minut. Zatem, całkowity czas potrzebny do dostarczenia kontenera wynosi 1 godzinę i 10 minut. Aby dotrzeć na terminal do godziny 9:00, kierowca musi wyruszyć najpóźniej o 7:50, co uwzględnia czas przejazdu oraz przygotowania do załadunku. Taka praktyka dostosowania czasów transportu do wymogów operacyjnych jest stosowana w branży, aby minimalizować ryzyko opóźnień oraz zapewnić terminowe dostarczenie towarów.

Pytanie 20

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 21

Maksymalne dopuszczalne wymiary zewnętrzne samochodu dostawczego o nadwoziu izotermicznym, realizującego transport ładunków na obszarze Polski, nie mogą być większe niż

A. 12 m (długość), 2,55 m (szerokość), 4,5 m (wysokość)
B. 12 m (długość), 2,60 m (szerokość), 4 m (wysokość)
C. 12 m (długość), 2,55 m (szerokość), 3 m (wysokość)
D. 12 m (długość), 2,60 m (szerokość), 4,5 m (wysokość)
Widzisz, odpowiedzi, które podają szerokość 2,55 m, są błędne. Dopuszczalna szerokość to 2,60 m, a węższe pojazdy mogą mieć z tym pewne problemy, jak dostosowanie do standardowych palet. Co do wysokości, jeśli ktoś zaznacza 4,5 m, to też jest niezgodne z przepisami, bo maksymalna wysokość dla ciężarówek to 4 m. Przekroczenie tej wartości może być kłopotliwe przy przejeżdżaniu pod mostami, nie mówiąc o bezpieczeństwie na drodze. Zauważyłem, że niektóre firmy transportowe faktycznie miały straty przez niedotrzymywanie tych norm, więc dobrze jest być czujnym przy planowaniu transportu. W branży trzeba mieć pojęcie o tych regulacjach, bo różnią się one w zależności od regionu i rodzaju transportu.

Pytanie 22

Jaką masę ładunku należy wskazać w dokumencie przewozowym, jeśli naczepa została załadowana 98 m3 wełny mineralnej, której objętość właściwa wynosi 7 m3/t?

A. 14,0 t
B. 9,8 t
C. 10,0 t
D. 7,0 t
Aby obliczyć masę przewożonego ładunku, należy skorzystać z pojęcia objętości właściwej. W przypadku wełny mineralnej, objętość właściwa wynosi 7 m³/t. Oznacza to, że jeden ton wełny mineralnej zajmuje 7 m³ przestrzeni. W celu obliczenia masy ładunku w tonach, dzielimy objętość ładunku przez objętość właściwą. W tym przypadku posiadamy 98 m³ wełny mineralnej. Obliczenia przedstawiają się następująco: 98 m³ ÷ 7 m³/t = 14 t. W praktyce, wiedza ta jest niezbędna przy planowaniu transportu, aby zapewnić, że naczepa nie będzie przeładowana, co mogłoby prowadzić do naruszenia przepisów transportowych oraz zwiększenia ryzyka wypadków. Ponadto, przestrzeganie zasad obliczania masy ładunku jest kluczowe dla zachowania bezpieczeństwa w transporcie, co jest zgodne z normami branżowymi oraz dobrymi praktykami w logistyce.

Pytanie 23

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 24

Numer UN w przypadku transportu substancji niebezpiecznych wskazuje

A. na typ przewożonego ładunku
B. na liczbę adresatów, do których kierowany jest ładunek
C. na ilość ładunku znajdującego się w cysternie
D. na rodzaj zagrożenia, jakie niesie przewożony materiał
Numer UN (United Nations Number) to unikalny identyfikator przypisywany substancjom i towarom niebezpiecznym, który ma na celu ułatwienie ich transportu oraz zapewnienie bezpieczeństwa w trakcie przewozu. Poprawna odpowiedź, mówiąca o rodzaju przewożonego ładunku, jest kluczowa, ponieważ numer UN jednoznacznie określa, z jakim materiałem mamy do czynienia. Przykładowo, materiały wybuchowe, gazy, substancje toksyczne czy łatwopalne mają przypisane konkretne numery, co pozwala zespołom odpowiedzialnym za transport i obsługę tych materiałów na szybkie identyfikowanie ich właściwości i niebezpieczeństw. W praktyce, gdy pojazd transportujący materiały niebezpieczne zostaje zatrzymany przez służby, numer UN umożliwia natychmiastowe podjęcie odpowiednich działań zabezpieczających, a także wskazuje na konieczność stosowania odpowiednich środków ochrony osobistej. Obowiązujące regulacje, takie jak Międzynarodowy Kod Transportu Towarów Niebezpiecznych (IMDG Code) oraz przepisy dotyczące transportu drogowego (ADR), wymagają stosowania numerów UN dla zapewnienia wysokiego poziomu bezpieczeństwa w transporcie materiałów niebezpiecznych.

Pytanie 25

Aby przewieźć 1 sztukę niepodzielnego ładunku o masie 37 ton, powinno się zastosować ciągnik

A. rolniczy z HMBH dwuosiową
B. siodłowy z naczepą dwuosiową
C. balastowy z naczepy wieloosiową
D. rolniczy z przyczepą wieloosiową
Wybór ciągnika rolniczego z HMBH dwuosiową, ciągnika rolniczego z przyczepą wieloosiową czy siodłowego z naczepą dwuosiową dla transportu ładunku o masie 37 ton to niezbyt trafne decyzje. Ciągniki rolnicze są głównie przystosowane do lżejszych ładunków i pracy na polu. HMBH dwuosiowa, czyli ta hydrauliczna maszyna, może nie dać sobie rady ze stabilnością ciężkiego ładunku, co zwiększa ryzyko niebezpiecznych sytuacji. Przyczepy wieloosiowe co prawda mogą podnieść nośność, ale nie są najlepszym rozwiązaniem, gdy chodzi o ciężkie ładunki, które wymagają dobrego rozłożenia masy. Siodłowe ciągniki z naczepą dwuosiową też nie podołają takiej wadze z powodu swoich ograniczeń konstrukcyjnych. Po prostu te pojazdy nie są stworzone do transportu ładunków rzędu 37 ton, co może spowodować ich uszkodzenie czy nawet awarie w trakcie transportu. Bardzo często ludzie niedoszacowują wymagań dotyczących stabilności i nośności, co w praktyce może prowadzić do ryzykownych sytuacji na drodze. Więc korzystanie z niewłaściwych środków transportu dla ciężkich ładunków to zły pomysł, bo to może prowadzić do uszkodzenia ładunku i łamania przepisów transportowych.

Pytanie 26

Dokumentem, który potwierdza zgodność techniczną pojazdów z odpowiednimi regulacjami, jest

A. świadectwo homologacji
B. raport techniczny pojazdu
C. dowód rejestracyjny
D. karta pojazdu
Świadectwo homologacji jest kluczowym dokumentem, który potwierdza, że pojazd spełnia wszelkie wymagania techniczne oraz normy bezpieczeństwa określone w odpowiednich przepisach krajowych i unijnych. Proces homologacji obejmuje dokładne testy dotyczące emisji spalin, bezpieczeństwa, a także efektywności paliwowej. Posiadanie świadectwa homologacji jest niezbędne do rejestracji pojazdu oraz jego legalnego użytkowania na drogach. Przykład praktyczny: przed wprowadzeniem nowego modelu samochodu na rynek, producent musi uzyskać homologację, co oznacza, że wszystkie testy zostały pomyślnie zakończone. Warto zauważyć, że brak świadectwa homologacji może skutkować karami finansowymi oraz unieważnieniem rejestracji pojazdu. Dodatkowo, świadectwo homologacji stanowi również podstawę do wprowadzenia ewentualnych zmian w konstrukcji pojazdu w przyszłości, ponieważ każda modyfikacja musi być zgodna z wcześniej zatwierdzonymi normami.

Pytanie 27

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 28

Mikrojednostką ładunkową jest na przykład

A. paleta z dodatkowymi nadstawkami
B. karton
C. pojazd kontenerowy
D. skrzynia paletowa
Karton jest uważany za mikrojednostkę ładunkową, ponieważ jest to jednostka opakowaniowa, która umożliwia efektywne przechowywanie i transport towarów w systemach logistycznych. Mikrojednostki ładunkowe powinny być stosunkowo niewielkie i łatwe do przenoszenia, co czyni karton idealnym rozwiązaniem w wielu branżach. W praktyce, kartony są często używane do pakowania produktów w detalicznym handlu, co umożliwia ich łatwe transportowanie i składowanie. Standardy takie jak ISO 9001 podkreślają znaczenie efektywnego zarządzania jakością w transporcie i magazynowaniu, a odpowiednie użycie mikrojednostek ładunkowych, takich jak karton, jest kluczowe dla minimalizacji ryzyka uszkodzeń towarów. Dodatkowo, zastosowanie kartonów jako mikrojednostek ładunkowych umożliwia lepsze zarządzanie przestrzenią magazynową oraz optymalizację kosztów transportu, co jest zgodne z dobrymi praktykami w logistyce. Warto również zauważyć, że kartony mogą być łatwo recyklowane, co wpisuje się w trend zrównoważonego rozwoju w branży transportowej i opakowaniowej.

Pytanie 29

Ile czasu po zarejestrowaniu nowego pojazdu należy przeprowadzić pierwsze badanie techniczne okresowe?

A. Przed upływem 4 lat
B. Przed upływem 2 lat
C. Przed upływem roku
D. Przed upływem 3 lat
Po zarejestrowaniu nowego pojazdu, kierowca ma obowiązek przeprowadzenia pierwszego okresowego badania technicznego w ciągu 3 lat. Jest to regulacja wynikająca z przepisów prawa, które określają cykl życia pojazdu oraz zapewniają jego bezpieczeństwo na drogach. Regularne przeglądy techniczne są kluczowe dla identyfikacji ewentualnych usterek oraz zapewnienia, że pojazd spełnia normy dotyczące emisji spalin i bezpieczeństwa. Przykładem praktycznym może być sytuacja, gdy właściciel nowego auta po trzech latach użytkowania zauważa, że w trakcie jazdy pojazd zmienia charakterystyki prowadzenia, co może sugerować problemy z zawieszeniem lub układem hamulcowym. W takim przypadku, przeprowadzenie badania technicznego nie tylko może zapobiec potencjalnym wypadkom, ale także zapewnić, że pojazd będzie spełniał aktualne standardy bezpieczeństwa i techniki jazdy. Zgodnie z zaleceniami branżowymi, regularne przeglądanie pojazdu nie tylko przedłuża jego żywotność, ale również wpływa na komfort i bezpieczeństwo podróżowania.

Pytanie 30

Jak długo minimalnie potrwa rozładunek 92 paletowych jednostek ładunkowych (pjł), przy użyciu 4 wózków widłowych, które mogą unieść po jednej palecie, jeśli czas cyklu transportowego jednego z wózków wynosi 2 minuty?

A. 86 minut
B. 46 minut
C. 23 minuty
D. 13 minut
Aby obliczyć minimalny czas potrzebny na rozładunek 92 paletowych jednostek ładunkowych przy użyciu 4 wózków widłowych, każdy z czasem cyklu transportowego wynoszącym 2 minuty, należy najpierw ustalić, ile palet jeden wózek może rozładować w danym czasie. Każdy wózek rozładowuje jedną paletę co 2 minuty, co oznacza, że w ciągu 2 minut 4 wózki rozładują 4 palety. Aby obliczyć całkowity czas, możemy podzielić łączną liczbę palet przez liczbę palet, które są rozładowywane co 2 minuty. Czas potrzebny na rozładunek wszystkich 92 palet wyniesie 92 palety podzielone przez 4 palety rozładowywane co 2 minuty, co daje 23 cykle transportowe. Ponieważ każdy cykl trwa 2 minuty, całkowity czas to 23 cykle razy 2 minuty, co daje 46 minut. Praktyczne zastosowanie tej wiedzy jest kluczowe w logistyce i zarządzaniu magazynem, ponieważ pozwala na efektywne planowanie procesów rozładunkowych zgodnie z normami optymalizacji czasu pracy i minimalizacji kosztów. Zrozumienie tego procesu prowadzi do lepszej organizacji pracy i zwiększenia wydajności operacyjnej.

Pytanie 31

Ustal, na podstawie załączonego fragmentu rozporządzenia, wysokość opłaty za udzielenie 7-letniej licencji wspólnotowej na wykonywanie międzynarodowego zarobkowego przewozu drogowego rzeczy.

§ 3. 1. Za udzielenie licencji wspólnotowej na wykonywanie międzynarodowego zarobkowego przewozu drogowego rzeczy pobiera się następujące opłaty:

1) na okres do 5 lat – w wysokości 4 000 zł;

2) na okres powyżej 5 lat do 10 lat – w wysokości 8 000 zł.

2. Za udzielenie licencji wspólnotowej na wykonywanie międzynarodowego przewozu osób autobusem lub autokarem pobiera się następujące opłaty:

1) na okres do 5 lat – w wysokości 3 600 zł;

2) na okres powyżej 5 lat do 10 lat – w wysokości 7 200 zł.

A. 8 000,00 zł
B. 4 000,00 zł
C. 7 200,00 zł
D. 3 600,00 zł
Wybór niepoprawnej odpowiedzi może wynikać z nieporozumienia dotyczącego interpretacji przepisów związanych z uzyskaniem licencji na przewozy drogowe. Odpowiedzi takie jak 3 600,00 zł, 4 000,00 zł czy 7 200,00 zł, mogą odzwierciedlać błędne zrozumienie okresu, na jaki udzielana jest licencja, lub były wynikiem mylnego oszacowania wartości opłat. Pamiętaj, że opłata za licencję jest ściśle regulowana przez przepisy prawne, a ich znajomość jest fundamentalna dla każdego przedsiębiorstwa transportowego. Warto zauważyć, że często zdarza się, iż osoby ubiegające się o licencję nie są świadome, jakie zakresy czasowe objęte są różnymi stawkami opłat, co prowadzi do poważnych błędów w planowaniu finansowym. Przykład 3 600,00 zł może być błędnie powiązany z innymi okresami licencji, które w rzeczywistości nie odpowiadają przedziałowi 5-10 lat, natomiast 4 000,00 zł oraz 7 200,00 zł mogą być mylone z opłatami obowiązującymi w innych kontekstach. Aby uniknąć tych typowych pułapek, kluczowe jest dokładne zapoznanie się z obowiązującymi regulacjami oraz ich interpretacją, co pozwala na podejmowanie świadomych decyzji finansowych.

Pytanie 32

Z przewozów realizowanych na podstawie karnetu TIR wyłączone są

A. soki
B. żywe zwierzęta
C. papierosy
D. wyroby cukiernicze
Odpowiedź "papierosy" jako wyjątek od przewozów pod osłoną karnetu TIR jest poprawna, ponieważ karnet TIR jest dokumentem stosowanym do uproszczenia międzynarodowego transportu towarów ułatwiającego ich przewóz przez granice państwowe. Zgodnie z międzynarodowymi regulacjami, przewóz niektórych towarów pod osłoną karnetu TIR jest zabroniony ze względu na różne przepisy celne i ograniczenia. Papierosy są regulowane przez przepisy dotyczące wyrobów tytoniowych, które często wymagają specjalnych zezwoleń oraz są obłożone wysokimi podatkami importowymi. Przewożenie papierosów może wiązać się z dodatkowymi kontrolami celnymi, co czyni karnet TIR niewłaściwym dokumentem do ich transportu. Dla przewoźników oraz firm logistycznych to zrozumienie przepisów i odpowiednich ograniczeń jest kluczowe, aby uniknąć problemów prawnych i finansowych związanych z niezgodnym z prawem przewozem towarów. W praktyce oznacza to konieczność korzystania z innych form dokumentacji transportowej, która spełnia wymogi prawne dotyczące transportu wyrobów tytoniowych.

Pytanie 33

Na podstawie informacji podanych w tabeli oblicz wskaźnik terminowości realizacji zleceń.

Liczba zrealizowanych przewozówPrzewozy wykonane nieterminowoPrzewozy w których przesyłka została uszkodzona
2505010
A. 0,04
B. 0,20
C. 0,45
D. 0,80
Wskaźnik terminowości realizacji zleceń wynoszący 0,80 oznacza, że 80% przewozów zostało zrealizowanych zgodnie z planem. Obliczenie tego wskaźnika jest kluczowym elementem zarządzania logistyką i efektywnością operacyjną. Aby go obliczyć, odejmujemy liczbę przewozów nieterminowych od całkowitej liczby przewozów, a następnie dzielimy ten wynik przez całkowitą liczbę przewozów. Przykładowo, jeśli w danym okresie zrealizowano 100 przewozów, a 20 z nich było nieterminowych, wskaźnik wynosi 0,80. Taki poziom terminowości jest często uznawany za standard w branży transportowej i logistycznej, co przyczynia się do wysokiej satysfakcji klientów oraz lepszej reputacji firmy. W praktyce, monitorowanie wskaźnika terminowości pozwala na identyfikację obszarów do poprawy w procesach operacyjnych, co jest zgodne z najlepszymi praktykami zarządzania jakością, takimi jak Six Sigma czy Lean Management, które mają na celu minimalizację strat i maksymalizację efektywności.

Pytanie 34

W tabeli zamieszczono przykładowe numery rozpoznawcze zagrożenia oraz ich znaczenie. Wskaż, która ciecz znajduje się w cysternie przedstawionej na rysunku zgodnie z umieszczoną na niej tablicą ADR.

NumerZnaczenie
30ciecz zapalna (temp. zapłonu od 23°C do 100°C)
33ciecz łatwo zapalna (temp. zapłonu niższa od 23°C)
X333ciecz samozapalna reagująca niebezpiecznie z wodą
336ciecz łatwo zapalna i trująca
338ciecz łatwo zapalna i żrąca
X338ciecz łatwo zapalna i żrąca reagująca niebezpiecznie z wodą
339ciecz łatwo zapalna mogąca powodować samorzutną i gwałtowną reakcję
39ciecz zapalna mogąca powodować samorzutną i gwałtowną reakcję
Ilustracja do pytania
A. Łatwo zapalna..
B. Zapalna.
C. Łatwo zapalna i żrąca.
D. Łatwo zapalna i trująca.
Ciecz oznaczona numerem 33 na tablicy ADR rzeczywiście wskazuje na substancję łatwo zapalną, której temperatura zapłonu wynosi mniej niż 23°C. Zgodnie z międzynarodowymi standardami transportu materiałów niebezpiecznych, klasa łatwo zapalnych cieczy jest ściśle regulowana, co ma na celu zapewnienie bezpieczeństwa w transporcie. Przykładem takich cieczy mogą być rozpuszczalniki organiczne, benzyna czy aceton, które są powszechnie stosowane w przemyśle. Poprawna identyfikacja substancji na podstawie numeru rozpoznawczego jest kluczowa dla odpowiednich działań w przypadku awarii lub wypadku. Właściwe oznakowanie cysterny pozwala na szybkie podjęcie decyzji operacyjnych przez służby ratunkowe, co przekłada się na bezpieczeństwo zarówno pracowników, jak i otoczenia. Należy zwrócić szczególną uwagę na dane na tablicy ADR, ponieważ stanowią one istotną informację dla zarządzania ryzykiem związanym z transportem substancji niebezpiecznych.

Pytanie 35

Zdjęcie przedstawia system przeładunku

Ilustracja do pytania
A. poziomego.
B. ro - ro.
C. pionowego.
D. ro - la.
Odpowiedź "pionowego" jest poprawna, ponieważ na zdjęciu widoczny jest system przeładunkowy, który wykorzystuje dźwigi kontenerowe do transportu ładunków w osi pionowej. Dźwigi te są kluczowymi elementami portów i terminali przeładunkowych, gdzie nie tylko przenoszą kontenery z poziomu ziemi do ładowni statków, ale również umożliwiają ich opuszczanie na ziemię. Systemy te są projektowane zgodnie z międzynarodowymi normami bezpieczeństwa, takimi jak ISO 3874, które określają wymogi dotyczące transportu kontenerów. W praktyce dźwigi kontenerowe optymalizują czas przeładunku, co przekłada się na efektywność operacyjną portów. Wiele nowoczesnych dźwigów wyposażonych jest w systemy automatyzacji, które zwiększają precyzję i bezpieczeństwo operacji, minimalizując ryzyko wypadków. Zrozumienie funkcji dźwigów przeładunkowych jest kluczowe dla skutecznego zarządzania logistyką i operacjami w branży transportowej.

Pytanie 36

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 37

Jak określa się naczepę ładunkową ro-ro o niskim podwoziu stosowaną w portach morskich?

A. Rolltrailer
B. Combilift
C. Reachstacker
D. Straddle Carrier
Rolltrailer to niskopodwoziowa naczepa ładunkowa, która została zaprojektowana specjalnie do transportu ładunków ro-ro (roll-on/roll-off) w terminalach morskich. Charakteryzuje się obniżoną wysokością podłogi, co umożliwia łatwe załadunek i rozładunek pojazdów oraz innych ciężkich ładunków. Rolltrailery są powszechnie wykorzystywane w portach, gdzie transportowane są samochody, kontenery i maszyny budowlane. W praktyce, dzięki zastosowaniu rolltrailera, operatorzy terminali mogą szybko i efektywnie zarządzać ruchem ładunków, co jest kluczowe w środowisku o wysokim natężeniu robót. Warto zauważyć, że rolltrailery często współpracują z innymi środkami transportu, takimi jak promy i statki, co czyni je integralnym elementem nowoczesnych systemów logistycznych. Użycie rolltrailera wpisuje się w dobre praktyki branżowe, które kładą nacisk na efektywność operacyjną oraz bezpieczeństwo podczas transportu ładunków.

Pytanie 38

Transport bimodalny polega na przewozie

A. naczep siodłowych z ciągnikami na niskopodwoziowych wagonach kolejowych
B. samochodów ciężarowych jednostkowych oraz z przyczepami, gdzie kierowcy towarzyszą pojazdom, zajmując miejsca w wagonie do spania
C. specjalnych naczep samochodowych bez konieczności przeładunku ich zawartości po torach kolejowych na dedykowanych wózkach wagonowych
D. naczep siodłowych, przyczep oraz nadwozi wymiennych na wagonach kolejowych, przy czym kierowcy i ciągniki nie towarzyszą przewożonym ładunkom
W kilku odpowiedziach pojawiają się błędne koncepcje dotyczące transportu bimodalnego. Na przykład, w przypadku przewozu naczep siodłowych z ciągnikami, istnieje konieczność przestawienia się na transport drogowy, co jest sprzeczne z ideą bimodalności, która ma na celu efektywne wykorzystanie obu środków transportu bez potrzeby ich łączenia podczas transportu. Kolejnym błędem jest założenie, że samochody ciężarowe, w tym jednoczłonowe i z przyczepami, mogą być transportowane w systemie bimodalnym. W rzeczywistości, ten system opiera się na transporcie naczep, a nie pełnych pojazdów, co wynika z ograniczeń technicznych i regulacji dotyczących transportu kolejowego. Dodatkowo, nieprawidłowe jest twierdzenie, że kierowcy towarzyszą przewożonym ładunkom, ponieważ w rozwiązaniach bimodalnych ich obecność nie jest wymagana w trakcie transportu na torach kolejowych. W ten sposób, wiele koncepcji związanych z transportem bimodalnym opiera się na nieporozumieniach dotyczących definicji i zasad działania tego systemu, co może prowadzić do nieefektywnych praktyk w logistyce i transporcie.

Pytanie 39

Transport całopojazdowy został zrealizowany przy użyciu pojazdu drogowego o ładowności 24 t oraz wymiarach wewnętrznych naczepy 13 620 x 2 480 x 2 700 mm (dł. x szer. x wys.). Załadowano do naczepy: 40 paletowych jednostek ładunkowych o wymiarach 1 200 x 1 000 x 1 000 mm (dł. x szer. x wys.) i masie brutto 340 kg/pjł oraz 20 skrzyń o wymiarach 1 000 x 500 x 800 mm (dł. x szer. x wys.) i masie brutto 400 kg/skrzynię. Jakie jest, wyrażone w procentach, wykorzystanie ładowności pojazdu drogowego?

A. 44%
B. 90%
C. 95%
D. 61%
Jeżeli chcesz obliczyć wskaźnik wykorzystania ładowności zestawu drogowego, na początku musisz wiedzieć, jaka jest maksymalna ładowność pojazdu. Dla zestawu drogowego, który ma ładowność 24 t, ta informacja jest naprawdę ważna. W ładunku mamy 40 palet, każda o wymiarach 1200 x 1000 x 1000 mm i masie brutto 340 kg, a do tego 20 skrzyń o wymiarach 1000 x 500 x 800 mm i masie brutto 400 kg. Jak to policzymy? Całkowitą masę ładunku dostajemy tak: (40 * 340 kg) + (20 * 400 kg), czyli 13 600 kg + 8 000 kg, co daje razem 21 600 kg. Następnie dzielimy całkowitą masę ładunku przez maksymalną ładowność pojazdu: (21 600 kg / 24 000 kg) * 100% = 90%. Taki wskaźnik to w miarę dobre podejście, bo w logistyce warto mieć wskaźnik powyżej 85%, żeby transport był efektywny. Im lepsze wykorzystanie ładowności, tym mniejsze koszty i mniej emisji CO2, co w obecnych czasach jest dość istotne dla naszej planety.

Pytanie 40

Jaki model organizacji transportu wykorzystuje firma oferująca usługi transportowe, które polegają na załadunku towaru w jednym punkcie, a następnie jego dostarczeniu do różnych punktów odbioru w trakcie jednej trasy, bez potrzeby powrotu do miejsca załadunku?

A. Wahadłowy
B. Sztafetowy
C. Obwodowy
D. Promienisty
Model obwodowy (3) jest najodpowiedniejszym podejściem w kontekście opisanego procesu transportowego. W tym modelu pojazd transportowy wykonuje jedną trasę, podczas której dostarcza towary do wielu punktów odbioru, co pozwala na efektywne zarządzanie czasem i zasobami. Przykładem zastosowania modelu obwodowego może być dostawa paczek przez firmy kurierskie, które odbierają przesyłki z jednego magazynu, a następnie rozwożą je do różnych lokalizacji w danym obszarze. Efektywność tego rozwiązania polega na minimalizacji kosztów transportu oraz zwiększeniu liczby dostaw w krótkim czasie. Dobrą praktyką w branży logistycznej jest optymalizacja tras, co w modelu obwodowym można osiągnąć poprzez zastosowanie oprogramowania do planowania transportu, które uwzględnia różne czynniki, takie jak warunki drogowe, czas dostawy oraz priorytety klientów. W ten sposób przedsiębiorstwa transportowe mogą nie tylko poprawić swoją wydajność, ale także zwiększyć satysfakcję klientów, co jest kluczowe w konkurencyjnym środowisku.