Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik spedytor
  • Kwalifikacja: SPL.05 - Organizacja transportu oraz obsługa klientów i kontrahentów
  • Data rozpoczęcia: 8 grudnia 2025 07:19
  • Data zakończenia: 8 grudnia 2025 07:52

Egzamin zdany!

Wynik: 31/40 punktów (77,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Która z firm transportowych przedstawia najkorzystniejsze warunki przewozu 33 paletowych jednostek ładunkowych na odcinku 230 km wraz z ich załadunkiem do środka transportu?

Informacje dotyczące stawek oferowanych przez firmy transportowe
KryteriaFirma transportowa IFirma transportowa IIFirma transportowa IIIFirma transportowa IV
Cena przewozu1,20 zł/km1,50 zł/km1,30 zł/km2,00 zł/km
Koszt załadunku jednej pjł na środek transportu10 zł8 zł9 zł5 zł
A. Firma transportowa II
B. Firma transportowa III
C. Firma transportowa IV
D. Firma transportowa I
Firma transportowa III została wybrana jako najkorzystniejsza opcja przewozu, ponieważ oferuje najniższy całkowity koszt transportu 33 palet na dystansie 230 km, który wynosi 596 zł. W branży transportowej kluczowe jest nie tylko minimalizowanie kosztów, ale także efektywność operacyjna. Wybór odpowiedniej firmy transportowej powinien być oparty na analizie kosztów, jakości usług oraz terminowości dostaw. Przykładowo, jeśli firma transportowa III charakteryzuje się także wysoką niezawodnością oraz korzystnymi warunkami załadunku, może stać się preferowanym partnerem w dłuższym okresie. Dobrą praktyką w logistyce jest wykonanie analizy kosztów całkowitych (TCO), która bierze pod uwagę nie tylko bezpośrednie koszty transportu, ale także koszty ukryte, takie jak czas załadunku, opóźnienia w dostawach czy uszkodzenia ładunku. Takie podejście pomaga w dokonaniu świadomego wyboru, który zaspokoi potrzeby klienta oraz przyniesie korzyści finansowe w perspektywie długoterminowej.

Pytanie 2


*W przypadku rozłożenia płatności na raty, stawka wzrasta o 10% Ile wyniesie składka ubezpieczenia, jeżeli przedsiębiorca posiada 10 pojazdów i ubezpiecza je wszystkie, płacąc jednorazowo całą składkę roczną?

Składka roczna
Ubezpieczenie pierwszego pojazdu500 zł*
Ubezpieczenie każdego następnego pojazdu - jeśli firma ubezpiecza od 2 do 10 pojazdów250 zł*
Ubezpieczenie każdego następnego pojazdu - jeśli firma ubezpiecza powyżej 11 pojazdów200 zł*
A. 2 750 zł
B. 3 150 zł
C. 750 zł
D. 2 500 zł
Poprawna odpowiedź to 2750 zł, co wynika z właściwego obliczenia składki ubezpieczeniowej dla 10 pojazdów. Składka roczna za pierwszy pojazd wynosi 500 zł, natomiast za każdy z kolejnych dziewięciu pojazdów, w ramach ochrony ubezpieczeniowej, stawka wynosi 250 zł. Łącząc te wartości, otrzymujemy 500 zł + (9 x 250 zł) = 2750 zł. To podejście jest zgodne z praktykami ubezpieczeniowymi, które często oferują zniżki przy ubezpieczaniu większej liczby pojazdów. Warto zauważyć, że w praktyce, firmy ubezpieczeniowe mogą stosować różne modele taryfowe, które uzależniają wysokość składki od liczby ubezpieczanych pojazdów, co w tym przypadku zostało uwzględnione. Zrozumienie tego mechanizmu jest kluczowe dla przedsiębiorców, którzy mają flotę pojazdów, ponieważ odpowiednie dobieranie ubezpieczeń może znacząco wpłynąć na ich koszty operacyjne.

Pytanie 3

W tabeli przedstawiono koszty ponoszone przez przedsiębiorstwo w ciągu roku obrachunkowego. Jaki udział procentowy ujętych kosztów transportowo-spedycyjnych, przeznaczony jest na wynagrodzenia?

Rodzaj ponoszonych kosztówWartość w tys. zł
Wynagrodzenia spedytorów160
Wynagrodzenia kierowców190
Amortyzacja środków transportu150
A. 32%
B. 38%
C. 60%
D. 70%
No, odpowiedź 70% to strzał w dziesiątkę. To naprawdę dobrze pokazuje, jak wynagrodzenia kierowców i spedytorów wpływają na całkowite koszty w transporcie. Przemyślane podejście do tych kosztów jest mega ważne w logistyce, gdzie chcemy zarządzać finansami jak najlepiej. Jeśli mamy dobrą analizę wydatków, to możemy lepiej planować budżet i osiągnąć lepsze wyniki operacyjne. W praktyce firmy powinny regularnie sprawdzać te wskaźniki, żeby wiedzieć, jak kształtują się wynagrodzenia względem ogólnych wydatków. Używanie narzędzi do monitorowania, takich jak budżetowanie, to świetny pomysł, żeby zobaczyć, gdzie można coś poprawić. W branży logistycznej ważne jest, żeby dokładnie wiedzieć, jakie są koszty, bo to pozwala utrzymać firmę w dobrej formie finansowej.

Pytanie 4

Międzynarodowa konwencja COTIF, która została podpisana 9 maja 1980 roku, szczegółowo reguluje przewóz towarów drogą

A. morską
B. wodną śródlądową
C. kolejową
D. samochodową
Międzynarodowa konwencja COTIF (Konwencja o międzynarodowym przewozie kolejami, z 1980 roku) reguluje kwestie związane z przewozem towarów transportem kolejowym, co czyni ją kluczowym dokumentem prawnym w tej dziedzinie. COTIF obejmuje szereg zasad i standardów dotyczących odpowiedzialności przewoźników, dokumentacji przewozowej oraz warunków umowy przewozu. Na przykład, przewoźnik kolejowy jest zobowiązany do dostarczenia towaru w ustalonym czasie i z należytą starannością, co jest wyrazem wysokich standardów jakości w transporcie kolejowym. Konwencja wprowadza również zasady związane z reklamacjami i odszkodowaniami, co jest niezwykle ważne dla wszystkich uczestników rynku transportowego. W praktyce, znajomość COTIF jest niezbędna dla przewoźników, spedytorów i importerów, aby móc efektywnie zarządzać procesami logistycznymi oraz minimalizować ryzyko prawne związane z przewozem towarów koleją.

Pytanie 5

Kto jest adresatem zawiadomienia o wysyłce ładunku (awizo)?

A. od kierowcy do nadawcy
B. od dostawcy do odbiorcy
C. od kierowcy do spedytora
D. od odbiorcy do dostawcy
Zawiadomienie o wysyłce ładunku, znane również jako awizo, jest kluczowym dokumentem w procesie transportu towarów. Jest to informacja przekazywana przez dostawcę do odbiorcy, która zawiera szczegółowe dane dotyczące wysyłki, takie jak rodzaj towaru, ilość, termin dostawy oraz szczegóły dotyczące transportu. Taki dokument jest niezwykle istotny, ponieważ umożliwia odbiorcy przygotowanie się do przyjęcia przesyłki, w tym organizację przestrzeni magazynowej oraz planowanie odbioru. W praktyce, awizo pozwala na efektywniejszą koordynację procesów logistycznych, co jest zgodne z najlepszymi praktykami branżowymi. Na przykład, w branży e-commerce, dostawcy często przesyłają awiza do odbiorców, aby zapewnić, że klienci są świadomi nadchodzącej dostawy i mogą odpowiednio zareagować. Standardy dotyczące dokumentacji transportowej, takie jak Incoterms, również wskazują na konieczność jasnej komunikacji informacji o przesyłkach, co podkreśla znaczenie awizo w zarządzaniu łańcuchem dostaw.

Pytanie 6

Podróż z ładunkiem z Bydgoszczy do Torunia na dystansie 50 km trwa 1 godzinę. Jaka jest prędkość eksploatacyjna pojazdu, jeśli czas czynności ładunkowych wynosi 0,5 godziny, a powrót do bazy w Bydgoszczy zajmuje 1 godzinę?

A. 50 km/godz
B. 66 km/godz
C. 40 km/godz
D. 33 km/godz
Aby obliczyć prędkość eksploatacyjną pojazdu, należy wziąć pod uwagę całkowity czas, który kierowca spędza na wykonywaniu obowiązków związanych z transportem. W opisanym przypadku przejazd z Bydgoszczy do Torunia zajmuje 1 godzinę, a czas czynności ładunkowych wynosi 0,5 godziny. Podróż powrotna do bazy trwa również 1 godzinę. Zatem całkowity czas realizacji zlecenia wynosi: 1 godzina (przejazd do Torunia) + 0,5 godziny (czynności ładunkowe) + 1 godzina (powrót do Bydgoszczy) = 2,5 godziny. Odległość pokonana w tym czasie wynosi 50 km (w jedną stronę), co daje łącznie 100 km (przejazd w obie strony). Prędkość eksploatacyjna oblicza się, dzieląc całkowitą odległość przez całkowity czas: 100 km / 2,5 godziny = 40 km/godz. Taka prędkość eksploatacyjna jest istotna dla planowania tras, zarządzania czasem pracy kierowców oraz optymalizacji kosztów transportu. W praktyce, znajomość tego wskaźnika pozwala na skuteczniejsze kalkulowanie stawek transportowych oraz przewidywanie możliwości realizacji zleceń.

Pytanie 7

Podmioty zajmujące się handlem towarami z innymi krajami członkowskimi Unii Europejskiej zobowiązane są do przesyłania informacji o przeprowadzonych przez siebie transakcjach w formie deklaracji

A. RID
B. INTRASTAT
C. RICO
D. VIATOLL
INTRASTAT to system, który umożliwia zbieranie danych statystycznych dotyczących obrotu towarami między krajami członkowskimi Unii Europejskiej. Podmioty prowadzące handel wewnątrzunijny mają obowiązek przekazywania informacji o swoich transakcjach poprzez składanie odpowiednich deklaracji INTRASTAT. System ten opiera się na zasadzie, że każdy przedsiębiorca, który dokonuje dostaw lub nabyć towarów z innych państw UE, musi dostarczyć szczegółowe dane dotyczące tych transakcji. Przykładowo, jeśli firma importuje towary z Niemiec, musi złożyć deklarację INTRASTAT, w której określi wartość, ilość oraz kategorie towarów. Zgromadzone dane są wykorzystywane przez władze statystyczne do analizy handlu wewnętrznego w UE, co ma istotne znaczenie dla polityki gospodarczej oraz monitorowania rynku. Zgodność z regulacjami INTRASTAT jest kluczowa dla przedsiębiorstw, ponieważ niedopełnienie obowiązków może prowadzić do sankcji finansowych oraz utraty reputacji na rynku.

Pytanie 8

Jak wiele ładunków o wadze 25 kg można umieścić na palecie EUR, która waży 20 kg, tak aby całkowita masa brutto pjł nie przekraczała 400 kg?

A. 14 sztuk
B. 16 sztuk
C. 17 sztuk
D. 15 sztuk
Aby obliczyć, ile ładunków po 25 kg można zmieścić na palecie EUR, której masa to 20 kg, musimy pamiętać o całkowitej masie, która nie może przekroczyć 400 kg. Więc robimy to tak: 400 kg minus 20 kg, czyli zostaje nam 380 kg na same ładunki. Potem dzielimy 380 kg przez 25 kg, co daje nam 15,2. No to zaokrąglamy to do 15, bo nie da się mieć ułamkowego ładunku. W praktyce te obliczenia są super ważne w logistyce, bo dobrze zaplanowany ładunek wpływa na transport i bezpieczeństwo w trakcie załadunku. Używając takich standardów jak paleta EUR, trzymamy się norm europejskich, co zdecydowanie ułatwia zarządzanie towarami w transporcie.

Pytanie 9

Przepisy LATA - DGR dotyczące transportu lotniczego określają zasady przewozu

A. towarów niebezpiecznych
B. owoców
C. żywych zwierząt
D. towarów łatwo psujących się
Odpowiedź dotycząca towarów niebezpiecznych jest prawidłowa, ponieważ przepisy LATA - DGR (Dangerous Goods Regulations) regulują transport materiałów, które mogą stanowić zagrożenie dla zdrowia ludzi, bezpieczeństwa lotów oraz środowiska. W ramach tych regulacji, towary niebezpieczne są klasyfikowane według różnych kategorii, takich jak materiały wybuchowe, gazy, substancje łatwopalne, materiały trujące i wiele innych. Przykłady zastosowania tych przepisów można znaleźć w branżach zajmujących się transportem chemikalii, farmaceutyków czy materiałów przemysłowych. Organizacje transportowe są zobowiązane do przestrzegania tych regulacji poprzez odpowiednie oznakowanie, pakowanie oraz dokumentację przewożonych ładunków, co jest kluczowe dla zapewnienia bezpieczeństwa w transporcie lotniczym. Zrozumienie i stosowanie przepisów LATA - DGR jest istotne dla specjalistów zajmujących się logistyką, aby uniknąć potencjalnych kar i zagrożeń związanych z niewłaściwym transportem towarów niebezpiecznych.

Pytanie 10

W przestrzeniach pustych, które mogą pojawić się w wyniku sztauowania jednostek ładunkowych o różnych kształtach i wymiarach, należy je wypełnić, aby zagwarantować

A. oddzielenie poszczególnych jednostek ładunkowych od siebie
B. odpowiednie oparcie i stabilność ładunku
C. przyspieszenie działań związanych z załadunkiem i rozładunkiem
D. maksymalne wykorzystanie przestrzeni ładunkowej
Wypełnienie pustych przestrzeni w ładunku jest kluczowe dla zapewnienia odpowiedniego oparcia i stabilności ładunku, co jest fundamentalnym aspektem w logistyce i transporcie. Gdy ładunek jest odpowiednio zabezpieczony, zmniejsza się ryzyko przesuwania się jednostek w czasie transportu, co mogłoby prowadzić do uszkodzeń zarówno ładunku, jak i pojazdu. Przykładowo, w transporcie morskim, wypełnienie pustych przestrzeni specjalnymi materiałami, takimi jak maty ochronne czy poduszki powietrzne, zapewnia stabilność kontenerów i minimalizuje ryzyko ich przewrócenia. Takie praktyki są zgodne z międzynarodowymi normami, takimi jak SOLAS (Safety of Life at Sea), które nakładają na operatorów obowiązek odpowiedniego zabezpieczenia ładunku. Dobre praktyki w tym zakresie obejmują również regularne szkolenie personelu w zakresie technik pakowania i zabezpieczania ładunków, co zwiększa bezpieczeństwo i efektywność operacji transportowych.

Pytanie 11

Styl negocjacji, który dąży do osiągnięcia osobistych celów i intencji z pominięciem lub ograniczeniem zaspokojenia potrzeb drugiej strony, to

A. dominacja
B. ustępstwo
C. dostosowanie
D. omijanie
Dominacja w negocjacjach to styl, który koncentruje się na osiągnięciu własnych celów, nawet kosztem drugiej strony. Ten sposób prowadzenia rozmów często wiąże się z silnym podejściem asertywnym, gdzie jedna strona dąży do maksymalizacji swoich korzyści, co może obejmować manipulację lub wywieranie presji. Przykładem dominacji może być sytuacja, w której jedna strona narzuca swoje warunki, ignorując potrzeby drugiej strony. W praktyce, techniki dominacji mogą obejmować zastraszanie, użycie argumentów emocjonalnych czy presji czasowej. Choć ten styl może przynieść krótkoterminowe korzyści, często prowadzi do długofalowych konsekwencji, takich jak utrata zaufania czy zniszczenie relacji. W kontekście standardów etycznych w negocjacjach, dominacja może być postrzegana jako nieetyczne podejście, gdyż narusza zasady partnerstwa i współpracy. Dlatego, mimo że dominacja może być skuteczna w pewnych sytuacjach, zrozumienie jej ograniczeń jest kluczowe dla budowania trwałych i zdrowych relacji biznesowych.

Pytanie 12

Utrata lub brak przesyłki, wysłanej do transportu, spowodowane przez umyślne działanie lub poważne zaniedbanie spedytora, ma wpływ na wysokość odszkodowania za poniesione straty, które

A. może być maksymalnie równe standardowej wartości przesyłki
B. nie może przekraczać 50% standardowej wartości przesyłki
C. nie może być wyższe niż standardowa wartość przesyłki
D. może być wyższe od standardowej wartości przesyłki
Odpowiedzi, które sugerują ograniczenia w wysokości odszkodowania, są oparte na błędnych założeniach dotyczących odpowiedzialności spedytora. Odszkodowanie nie powinno być ograniczane do 50% lub do wartości zwykłej przesyłki, gdyż w sytuacjach, gdzie spedytor działa umyślnie lub wykazuje rażące niedbalstwo, jego odpowiedzialność wzrasta. Takie podejście pomija kluczowe zasady dotyczące odpowiedzialności kontraktowej, które jasno określają, że spedytor odpowiada za wszelkie straty, które wynikają z jego niewłaściwych działań. Przykładowo, gdy spedytor zlekceważył procedury zabezpieczające ładunek, co doprowadziło do jego zniszczenia, klient ma prawo do pełnej rekompensaty, uwzględniającej wszystkie poniesione straty. Ograniczenia te mogą prowadzić do sytuacji, gdzie poszkodowany nie zostaje w odpowiedni sposób zaspokojony, co jest sprzeczne z zasadami sprawiedliwości i rekompensaty w kontekście prawa przewozowego. Warto również zrozumieć, że brak pełnej rekompensaty w takich przypadkach może zniechęcać do korzystania z usług przewozowych oraz podważać zaufanie do sektora logistycznego jako całości, co w dłuższej perspektywie wpływa na reputację branży.

Pytanie 13

Ustalona suma, umieszczona w polisie ubezpieczeniowej, do wysokości której ubezpieczony sam odpowiada za skutki każdej szkody, to

A. cesja
B. koasekuracja
C. karencja
D. franszyza
Franszyza to kwota, do której ubezpieczający ponosi odpowiedzialność za szkody przed przyjęciem przez ubezpieczyciela reszty kosztów. W praktyce oznacza to, że w przypadku wystąpienia szkody, jeżeli jej wartość mieści się w granicach ustalonej franszyzy, ubezpieczający nie otrzyma odszkodowania. Przykładem może być sytuacja, gdy wartość szkody wynosi 1 000 zł, a franszyza ustalona na 300 zł. Ubezpieczający sam pokryje więc 300 zł, a ubezpieczyciel wypłaci pozostałą kwotę 700 zł. Ustalanie franszyzy ma na celu zmniejszenie liczby drobnych roszczeń, co wpływa na efektywność działania ubezpieczycieli oraz pozwala na obniżenie składek ubezpieczeniowych. Ma to również znaczenie dla ubezpieczających, którzy mogą dostosować swoje polisy do indywidualnych potrzeb, na przykład wybierając wyższą franszyzę w zamian za niższą składkę. Zgodnie z dobrymi praktykami w branży, każda polisa powinna jasno określać zasady dotyczące franszyzy, co ułatwia klientom podejmowanie świadomych decyzji.

Pytanie 14

Jak brzmi zwrot grzecznościowy w języku angielskim, który kończy korespondencję biznesową?

A. I enclose
B. I make all necessary arrangements
C. Your sincerely
D. See you
Stosowanie zwrotów jak "Dołączam" czy "Dokonam wszystkich niezbędnych ustaleń" w kontekście zakończenia wiadomości służbowej to nie najlepszy pomysł. "Dołączam" sugeruje, że chcemy dodać coś do listu, a powinno się używać tego w treści, żeby wskazać, co ma być dołączone. Natomiast "Dokonam wszystkich niezbędnych ustaleń" to informacja o tym, co zamierzamy zrobić, a nie coś, co powinno się pisać na końcu wiadomości. Poza tym, "Do zobaczenia" to zbyt luźny zwrot, który nie pasuje do sytuacji zawodowej, zwłaszcza na koniec listu. W formalnych wiadomościach ważne, żeby zakończenie pokazywało szacunek i profesjonalizm. Nie rozumiejąc, jak działa etykieta w korespondencji, można łatwo źle zrozumieć intencje i profesjonalizm nadawcy, co w świecie biznesu jest kluczowe. Dlatego lepiej korzystać z akceptowanych zwrotów, które są zgodne z biznesową etykietą.

Pytanie 15

W celu transportu pszenicy siewnej wykorzystując palety, należy użyć

A. worków jutowych
B. pudeł kartonowych
C. pojemników ażurowych
D. skrzyn metalowych
Worki jutowe to naprawdę fajny wybór do transportu pszenicy siewnej. Dlaczego? Bo mają świetne właściwości, które pomagają utrzymać nasiona w dobrej formie. Juta, z której są zrobione, to naturalne włókno, które świetnie wentyluje i odprowadza wilgoć. To mega ważne, żeby pszenica się nie zepsuła podczas transportu. Do tego te worki są wytrzymałe, nie łamią się łatwo, więc nie musisz się martwić, że coś się z nimi stanie. No i co fajne, można je wykorzystywać kilka razy, co jest korzystne zarówno dla portfela, jak i dla naszej planety. Standardy w branży, jak normy ISO, też zwracają uwagę na takie ekologiczne i efektywne rozwiązania. Można je spotkać w wielu gospodarstwach rolnych, które zajmują się sprzedażą nasion, a także w magazynach, gdzie trzeba te produkty przechowywać w odpowiednich warunkach.

Pytanie 16

Jaki koszt pozostaje niezmienny w działalności firmy transportowej?

A. Koszt amortyzacji
B. Koszt napraw środków transportu
C. Koszt zakupu paliwa
D. Koszt premii dla kierowców
Koszt amortyzacji jest uznawany za stały koszt przedsiębiorstwa transportowego, ponieważ nie zmienia się on w zależności od poziomu działalności operacyjnej firmy. Amortyzacja odnosi się do rozłożenia kosztu zakupu środków trwałych, takich jak pojazdy, na ich przewidywany okres użytkowania. W praktyce oznacza to, że nawet jeśli flota pojazdów nie jest intensywnie eksploatowana, przedsiębiorstwo musi nadal uwzględniać koszty amortyzacji w swoich planach finansowych. Na przykład, jeżeli firma zakupi ciężarówkę za 200 000 zł z przewidywanym okresem użytkowania wynoszącym 10 lat, to coroczny koszt amortyzacji wyniesie 20 000 zł, niezależnie od ilości realizowanych zleceń. W branży transportowej, prawidłowe kalkulacje amortyzacyjne są kluczowe dla efektywnego zarządzania kosztami, co wpływa na rentowność i konkurencyjność firmy. Standardy rachunkowości, takie jak Międzynarodowe Standardy Sprawozdawczości Finansowej (MSSF), dostarczają wytycznych dotyczących metod amortyzacji, co w praktyce umożliwia przedsiębiorstwom transportowym lepsze planowanie i kontrolowanie swoich wydatków.

Pytanie 17

Ile minimalnie palet przemysłowych o wymiarach 1 200 x 1 000 mm (dł. x szer.) powinno się przygotować, aby zrealizować transport 120 opakowań zbiorczych o wymiarach 400 x 500 x 400 mm (dł. x szer. x wys.), ułożonych w dwóch warstwach na palecie?

A. 30 palet
B. 12 palet
C. 10 palet
D. 15 palet
Aby obliczyć, ile palet przemysłowych o wymiarach 1 200 x 1 000 mm potrzeba do przewozu 120 opakowań zbiorczych o wymiarach 400 x 500 x 400 mm w dwóch warstwach, należy najpierw ustalić, ile opakowań zmieści się na jednej palecie. Na palecie o wymiarach 1 200 mm x 1 000 mm można ustawić opakowania w układzie optymalnym. Umieszczając je w orientacji poziomej (400 mm x 500 mm), można zmieścić 3 opakowania wzdłuż długości (1 200 mm / 400 mm) oraz 2 opakowania wzdłuż szerokości (1 000 mm / 500 mm). To daje łącznie 6 opakowań na jednej warstwie. Ponieważ opakowania są układane w dwóch warstwach, na jednej palecie można zmieścić 12 opakowań (6 opakowań na warstwę x 2 warstwy). W związku z tym, aby przewieźć 120 opakowań, potrzebujemy 10 palet (120 opakowań / 12 opakowań na paletę). Taka praktyka jest zgodna z normami transportowymi, które zalecają optymalizację przestrzeni ładunkowej, co pozwala zredukować koszty transportu oraz czas załadunku i rozładunku.

Pytanie 18

Wskaż dokument, do którego odnoszą się załączone uwagi.

UWAGI:
1. Forma płatności: do 60 dni od daty otrzymania faktury wraz z oryginałem dokumentu załadowcy potwierdzonym przez odbiorcę.
2. Ubezpieczenie ładunku w gestii przewoźnika – odpowiedzialność przewoźnika za szkody lub braki powstałe w czasie transportu.
3. W razie zaistnienia przeszkód w realizacji zlecenia wymagany natychmiastowy kontakt telefoniczny 123 456 789.
4. Czas wolny od kary z tytułu załadunku – 48 godz. podstawą do obciążenia za postój jest powiadomienie zleceniodawcy o powstałym postoju w trakcie jego trwania oraz potwierdzenia przed załadunkiem kartą postoju.
5. Przewoźnik zobowiązany jest przesłać dokumenty w ciągu 7 dni. W przypadku niewywiązania się z terminu spedycja odciągnie 20% frachtu.
6. Przewoźnik zobowiązany jest, w ramach kontraktu, do podstawienia samochodu pod miejsce załadunku.
7. Odmowę realizacji zlecenia można zgłosić w ciągu 2 godzin od jego przyjęcia.
8. Niezrealizowane zlecenie będzie obciążone kwotą w wysokości frachtu.
A. Zlecenie manipulacji.
B. Zlecenie przewozowe.
C. Zlecenie składu.
D. Zlecenie załadunku.
Zlecenie przewozowe jest kluczowym dokumentem w logistyce, odnoszącym się bezpośrednio do procesu transportu towarów. Uwagi zawarte w pytaniu dotyczą istotnych aspektów związanych z przewozem, takich jak forma płatności, ubezpieczenie ładunku oraz obowiązki przewoźnika. Każdy z tych elementów jest fundamentalny dla prawidłowego funkcjonowania transportu. Na przykład, zgodnie z przepisami dotyczącymi przewozu towarów, przewoźnik musi dostarczyć odpowiednie dokumenty potwierdzające realizację zlecenia. W przypadku wystąpienia zniszczeń lub uszkodzeń, kluczowe jest posiadanie ubezpieczenia, które zabezpiecza zarówno nadawcę, jak i przewoźnika. Zlecenie przewozowe także definiuje czas na załadunek, co jest ważne dla harmonogramu transportu. Praktyka wskazuje, że dobrze przygotowane zlecenie przewozowe zwiększa efektywność operacyjną i minimalizuje ryzyko sporów prawnych między stronami umowy.

Pytanie 19

Spedytor składa potencjalnemu zleceniodawcy ofertę na usługi spedycyjne, w której precyzuje kluczowe warunki sprzedaży usługi w formie

A. manifestu
B. oferty
C. instrukcji
D. umowy
Odpowiedź "oferta" jest prawidłowa, ponieważ w kontekście usług spedycyjnych, oferta stanowi formalny dokument, w którym spedytor przedstawia szczegóły dotyczące proponowanych usług. Oferta zawiera kluczowe informacje, takie jak zakres usług, ceny, terminy realizacji oraz inne istotne warunki współpracy. Jest to podstawowy krok w procesie nawiązywania relacji biznesowych, gdyż pozwala zleceniodawcy na ocenę propozycji oraz podjęcie decyzji o współpracy. W praktyce, dobrze przygotowana oferta spedycyjna powinna zawierać także informacje o doświadczeniu spedytora, referencjach oraz detalach dotyczących ubezpieczenia towaru. Przygotowanie oferty zgodnie z zasadami dobrych praktyk branżowych, takich jak transparentność i jasność komunikacji, zwiększa szanse na akceptację oferty przez potencjalnego klienta. Warto także pamiętać, że oferta jest podstawą do późniejszych negocjacji, dlatego jej staranne sformułowanie jest kluczowe dla sukcesu w branży spedycyjnej.

Pytanie 20

Formuła handlowa FOB (Free On Board) jest używana w przypadku transakcji handlowych, które obejmują transport

A. lotniczy
B. morski
C. drogowy
D. kolejowy
Formuła handlowa FOB (Free On Board) odnosi się do sytuacji, w której sprzedawca ponosi odpowiedzialność za towar do momentu, gdy zostanie on załadunkowy na statek w porcie załadunku. Po przekroczeniu krawędzi burty statku, odpowiedzialność za towar przechodzi na kupującego. Ta formuła jest szczególnie popularna w transporcie morskim, gdzie koszty i ryzyko związane z transportem są ściśle związane z miejscem załadunku i wyładunku. Przykładem zastosowania FOB może być sytuacja, w której firma importowa zleca zakup towarów w Chinach, a sprzedawca w Chinach organizuje transport do portu morskiego. Gdy towary zostaną załadowane na statek, odpowiedzialność za jakiekolwiek straty czy uszkodzenia przechodzi na kupującego. Takie podejście jest zgodne z Incoterms 2020, które definiują zasady odpowiedzialności za transport w handlu międzynarodowym, promując przejrzystość i odpowiedzialność stron w transakcjach handlowych.

Pytanie 21

Która z przedstawionych firm oferuje najniższą stawkę za przewóz ładunku na odległość 1 km?

Oferty firm transportowych
Firma transportowaOdległość przewozowa
[km]
Opłata ogólna za przewóz ładunku
[zł]
A.6001 320
B.4001 000
C.1 2001 440
D.8501 530
A. Firma transportowa D.
B. Firma transportowa C.
C. Firma transportowa B.
D. Firma transportowa A.
Poprawna odpowiedź to Firma transportowa C, ponieważ oferuje najniższą stawkę za przewóz ładunku na odległość 1 km, wynoszącą 1,20 zł/km. Aby obliczyć koszt przewozu, należy podzielić całkowity koszt przez pokonaną odległość, co jest standardową praktyką w branży transportowej. Przykładowo, jeśli Firma A pobiera 2,00 zł/km, a Firma B 1,50 zł/km, to widać, że stawka Firmy C jest konkurencyjna i korzystna dla klientów. Analizując oferty różnych firm transportowych, kluczowe jest porównanie nie tylko stawek, ale także jakości świadczonych usług, terminowości oraz bezpieczeństwa przewożonych ładunków. Warto również zwrócić uwagę na dodatkowe usługi, które mogą wpłynąć na całkowity koszt transportu, jak ubezpieczenie ładunku czy możliwość śledzenia przesyłki. Dobrze jest znać rynek, aby podejmować świadome decyzje, które pozwolą zaoszczędzić czas i pieniądze.

Pytanie 22

SDR (Specjalne Prawa Ciągnienia) jest jednostką wykorzystywaną do

A. wynagradzania zatrudnionych
B. uregulowania mandatów
C. bezgotówkowych transakcji rozrachunkowych
D. rozliczania czasu pracy kierowców
SDR, czyli Specjalne Prawa Ciągnienia, to międzynarodowa jednostka rozrachunkowa stworzona przez Międzynarodowy Fundusz Walutowy (MFW). Służy do bezgotówkowych operacji rozrachunkowych między państwami członkowskimi, a jej wartość oparta jest na koszyku walut: dolara amerykańskiego, euro, jena japońskiego oraz funta szterlinga. W praktyce SDR pełni funkcję rezerwy walutowej, co umożliwia krajom zwiększenie swoich zasobów walutowych bez konieczności prowadzenia skomplikowanych transakcji walutowych. Przykładowo, w sytuacjach kryzysowych lub przy braku płynności na rynkach, państwa mogą używać SDR jako alternatywy do walut tradycyjnych, co pozwala na zachowanie stabilności finansowej. Ponadto, SDR mogą być wymieniane między krajami na waluty, co stanowi istotny instrument w zarządzaniu międzynarodowymi rezerwami. W związku z tym, zrozumienie roli SDR w globalnym systemie finansowym jest kluczowe dla analizy międzynarodowych operacji finansowych.

Pytanie 23

Do kontenera o zdolności ładunkowej 24 t i pojemności 67,7 m3 załadowano 11 jednostek ładunkowych paletowych (jłp) o masie 1 000 kg/jłp oraz objętości 4,2 m3/jłp. Jaki jest współczynnik wykorzystania pojemności tego kontenera, zaokrąglając do dwóch miejsc po przecinku?

A. 0,97
B. 1,68
C. 1,46
D. 0,68
Aby obliczyć współczynnik wykorzystania pojemności kontenera, musimy najpierw obliczyć całkowitą objętość ładunku. Mamy 11 paletowych jednostek ładunkowych, z których każda ma objętość 4,2 m³. Zatem całkowita objętość ładunku wynosi 11 * 4,2 m³ = 46,2 m³. Następnie, aby znaleźć współczynnik wykorzystania pojemności kontenera, dzielimy całkowitą objętość ładunku przez pojemność kontenera. Zatem współczynnik wynosi 46,2 m³ / 67,7 m³ = 0,68. Takie obliczenia są niezwykle istotne w logistyce i transportach, ponieważ pozwalają na optymalne wykorzystanie przestrzeni ładunkowej, co jest kluczowe dla zwiększenia efektywności transportu i obniżenia kosztów. Dobre praktyki w branży transportowej zalecają regularne monitorowanie współczynnika wykorzystania pojemności, aby uniknąć niedoborów lub nadmiarów przestrzeni ładunkowej. W przypadku optymalizacji ładunku, uwzględnienie zarówno wagi, jak i objętości jest kluczowe dla zapewnienia bezpieczeństwa transportu oraz zgodności z przepisami prawa transportowego.

Pytanie 24

Który z podwykonawców stosuje progresywną stawkę przewozową?

Podwykonawca A.Podwykonawca B.Podwykonawca C.Podwykonawca D.
5-120 km – 5,00 zł/km
121-300 km – 4,80 zł/km
301 km i dalej – 4,70 zł/km
Cena za 1 km:
do 400 km – 4,90 zł
od 401 km – 4,50 zł
Za każde rozpoczęte 50 km przewozu – 200,00 zł0-50 km – 250,00 zł
51-110 km – 660,00 zł
111-200 km – 1 240,00 zł
A. D.
B. A.
C. B.
D. C.
Wybór innej odpowiedzi może wynikać z nieporozumienia dotyczącego terminologii związanej z taryfikacją przewozów. Wiele osób może mylnie przypuszczać, że stawki malejące lub stałe są bardziej korzystne dla przewoźników. Stawka malejąca byłaby stosowana w sytuacji, gdy koszt transportu maleje w miarę zwiększania się dystansu, co jest rzadko spotykanym zjawiskiem w praktyce transportowej. Tego rodzaju podejście może prowadzić do nieefektywności, ponieważ nie uwzględnia wyższych kosztów, które przewoźnicy ponoszą na dłuższych dystansach, takich jak paliwo, utrzymanie pojazdów i czas pracy kierowców. Ponadto, stałe stawki mogą wydawać się prostsze, jednak nie oddają one zmienności kosztów operacyjnych, co może prowadzić do strat finansowych dla przewoźnika. Kluczowe jest zrozumienie, że progresywne stawki są zaprojektowane w taki sposób, aby rzetelnie odzwierciedlały rzeczywiste koszty ponoszone przez przewoźników, a także odpowiadały na potrzeby rynku. Dlatego istotne jest, aby przy wyborze podwykonawcy kierować się kryteriami transparentności w ustalaniu stawek, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży transportowej.

Pytanie 25

Transport towarów przy użyciu pojazdu, który ma rejestrację zagraniczną lub należy do obcego przewoźnika, między lokalizacjami znajdującymi się na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej, nazywa się

A. intermodalne
B. kombinowane
C. okazjonalne
D. kabotażowe
Odpowiedź 'kabotażowe' jest trafna, bo ten termin dotyczy przewozów, które robią zagraniczne pojazdy lub przewoźnicy na terenie Polski. W skrócie, chodzi o transport ładunków między różnymi miastami w kraju. Kabotaż jest istotny dla transportu w Unii Europejskiej, bo ułatwia liberalizację usług w tej dziedzinie. Na przykład, wyobraź sobie, że włoski przewoźnik bierze ładunek z Warszawy do Wrocławia, a potem przewozi coś z Wrocławia do Krakowa. Dzięki kabotażowi przewoźnicy mogą lepiej planować trasy i wykorzystać swoją flotę efektywnie, co zgadza się z europejskimi standardami konkurencji. No i nie zapominajmy, że kabotaż jest regulowany przez unijne przepisy, które ustalają, co można, a czego nie czasami, żeby chronić lokalnych przewoźników.

Pytanie 26

Firma transportowa otrzymała zlecenie na przewóz towaru w transporcie międzynarodowym. W polu opis ładunku wpisano "frozen products". Jakim środkiem transportu należy dostarczyć ten ładunek?

A. Naczepą z agregatem chłodniczym
B. Kontenerem open top
C. Wywrotką
D. Cysterną
Odpowiedź 'Naczepą z agregatem chłodniczym' jest poprawna, ponieważ przewóz produktów mrożonych wymaga utrzymania ściśle określonej temperatury podczas transportu. Naczepa z agregatem chłodniczym, znana również jako naczepa chłodnicza, jest specjalistycznym środkiem transportu, który pozwala na kontrolowanie temperatury wewnątrz ładowni, co jest kluczowe dla zachowania właściwości towarów mrożonych. Standardy branżowe, takie jak te określone przez Międzynarodową Organizację Normalizacyjną (ISO) oraz przepisy dotyczące transportu żywności, wymagają, aby produkty mrożone były przewożone w temperaturze nie wyższej niż -18°C. W praktyce, naczepy te są wyposażone w systemy chłodzenia, które automatycznie regulują temperaturę, co minimalizuje ryzyko zepsucia towaru. Przykłady zastosowania obejmują transport mrożonych warzyw, ryb oraz mięsa, co podkreśla znaczenie użycia odpowiednich środków transportu dla zapewnienia jakości i bezpieczeństwa produktu podczas całego łańcucha dostaw.

Pytanie 27

Jaką grupę znaków reprezentują symbole (np: oznaczające miejsce zamocowania haku) informujące o sposobie traktowania towaru w trakcie transportu i składowania?

A. Reklamowych
B. Niebezpiecznych
C. Manipulacyjnych
D. Handlowych
Wybór odpowiedzi z kategorii 'Reklamowych' jest błędny, ponieważ znaki reklamowe służą głównie do promocji towarów i usług, a nie do informowania o zasadach ich transportu. Reklama koncentruje się na przyciąganiu uwagi klientów i nie ma wpływu na bezpieczeństwo oraz właściwe obchodzenie się z towarami. Podobnie, odpowiedzi odnoszące się do 'Niebezpiecznych' i 'Handlowych' obejmują inne aspekty zarządzania ładunkami. Znaki niebezpieczne mają na celu ostrzeganie o potencjalnych zagrożeniach związanych z przewożonym towarem, takim jak materiały łatwopalne czy toksyczne substancje. Chociaż są one istotne w logistyce, to nie odnoszą się bezpośrednio do sposobu manipulacji przedmiotami. Z kolei znaki handlowe służą do oznaczania towarów w kontekście ich sprzedaży oraz identyfikacji marki, co jest zupełnie innego rodzaju informacją. Użytkownicy często mylą te kategorie, co prowadzi do nieprawidłowych wniosków i decyzji. Ważne jest, aby wyraźnie różnicować te znaki, zrozumieć ich funkcje i zastosowanie, aby skutecznie zarządzać procesem transportowym i magazynowym.

Pytanie 28

Aby zapewnić "czystość" konosamentu, wcześniej należy wystawić dokument o nazwie

A. kwit sternika
B. zaświadczenie spedytorskie
C. specyfikacja towarowa
D. instrukcja wysyłkowa
Kwit sternika jest dokumentem, który potwierdza przyjęcie ładunku na statek i jest niezbędny przy transporcie morskim. Jego główną rolą jest zapewnienie 'czystości' konosamentu, co oznacza, że dokument ten potwierdza, iż ładunek został załadowany na statek w odpowiednim stanie i zgodnie z umową. W praktyce, kwit sternika działa jako dowód, że przewoźnik przyjął towar w określonym stanie, co chroni zarówno nadawcę, jak i odbiorcę przed potencjalnymi roszczeniami związanymi z uszkodzeniem lub utratą towaru w trakcie transportu. Użycie kwitu sternika jest kluczowe w kontekście międzynarodowego transportu morskiego, gdzie przestrzeganie przepisów i standardów takich jak Konwencja o umowie międzynarodowego przewozu towarów morzem (Hague-Visby Rules) jest niezbędne dla zapewnienia odpowiedzialności przewoźnika. Na przykład, w praktyce, kwit sternika może być użyty jako dowód do ewentualnych roszczeń ubezpieczeniowych, gdy towar dojdzie do miejsca przeznaczenia w gorszym stanie niż został nadany.

Pytanie 29

Firma wynajęła wózek widłowy na 2 godziny. Faktura dotycząca wynajmu opiewa na kwotę 369,00 zł brutto. Jak obliczyć cenę jednostkową netto za wynajem wózka na 1 godzinę, gdy usługa podlega 23% stawce VAT?

A. 184,50 zł
B. 300,00 zł
C. 226,94 zł
D. 150,00 zł
Aby obliczyć cenę jednostkową netto za wynajem wózka widłowego na 1 godzinę, należy najpierw ustalić, jaka jest wartość netto całej usługi. Faktura za wynajem wynosi 369,00 zł brutto, co oznacza, że zawiera podatek VAT. Stawka VAT w Polsce wynosi 23%, co możemy obliczyć przy użyciu wzoru: wartość netto = wartość brutto / (1 + stawka VAT). Podstawiając wartości: wartość netto = 369,00 zł / 1,23 = 300,00 zł. Następnie, aby obliczyć cenę jednostkową netto za 1 godzinę wynajmu, dzielimy wartość netto przez liczbę godzin wynajmu: 300,00 zł / 2 godziny = 150,00 zł za godzinę. Taki sposób obliczeń jest zgodny z ogólnie przyjętymi standardami rachunkowości i pozwala na prawidłowe ustalanie kosztów wynajmu sprzętu w kontekście zarządzania finansami w przedsiębiorstwie. Warto wiedzieć, że prawidłowe obliczanie wartości netto jest kluczowe dla ewidencjonowania kosztów oraz prowadzenia dokumentacji podatkowej.

Pytanie 30

Zgodnie z zamieszczonym fragmentem ustawy Prawo o ruchu drogowym, ładunek wystający z tyłu pojazdu w okresie dobrej widoczności należy oznaczyć

Fragment ustawy Prawo o ruchu drogowym

Art. 61

9. Ustala się następujące oznakowanie ładunku:

1) ładunek wystający z przodu pojazdu oznacza się chorągiewką barwy pomarańczowej lub dwoma białymi i dwoma czerwonymi pasami, tak aby były widoczne z boków i z przodu pojazdu, a w okresie niedostatecznej widoczności ponadto światłem białym umieszczonym na najbardziej wystającej do przodu części ładunku;

2) ładunek wystający z boku pojazdu oznacza się chorągiewką barwy pomarańczowej o wymiarach co najmniej 50 x 50 cm, umieszczoną przy najbardziej wystającej krawędzi ładunku, a ponadto w okresie niedostatecznej widoczności białym światłem odblaskowym skierowanym do przodu oraz czerwonym światłem i czerwonym światłem odblaskowym skierowanym do tyłu; światła te nie powinny znajdować się w odległości większej niż 40 cm od najbardziej wystającej krawędzi ładunku; jeżeli długość wystającego z boku ładunku, mierzona wzdłuż pojazdu, przekracza 3 m, to chorągiewkę i światła umieszcza się odpowiednio przy przedniej i tylnej części ładunku;

3) ładunek wystający z tyłu pojazdu oznacza się pasami białymi i czerwonymi umieszczonymi bezpośrednio na ładunku lub na tarczy na jego tylnej płaszczyźnie albo na zawieszonej na końcu ładunku bryle geometrycznej (np. stożku, ostrosłupie); widoczna od tyłu łączna powierzchnia pasów powinna wynosić co najmniej 1 000 cm2, przy czym nie może być mniej niż po dwa pasy każdej barwy; ponadto w okresie niedostatecznej widoczności na najbardziej wystającej do tyłu krawędzi ładunku umieszcza się czerwone światło i czerwone światło odblaskowe; przy przewozie drewna długiego zamiast oznakowania pasami białymi i czerwonymi dopuszcza się oznakowanie końca ładunku chorągiewką lub tarczą barwy pomarańczowej;

4) ładunek wystający z tyłu samochodu osobowego lub przyczepy ciągniętej przez samochód osobowy może być oznaczony chorągiewką barwy czerwonej o wymiarach co najmniej 50 x 50 cm, umieszczoną przy najbardziej wystającej krawędzi ładunku.

A. chorągiewką barwy czerwonej.
B. co najmniej dwoma pasami pomarańczowymi i białym światłem odblaskowym.
C. chorągiewką barwy pomarańczowej.
D. co najmniej dwoma pasami białymi i dwoma pasami czerwonymi.
Zgodnie z Art. 61 ust. 9 pkt 3 ustawy Prawo o ruchu drogowym, ładunek wystający z tyłu pojazdu w okresie dobrej widoczności musi być oznaczony co najmniej dwoma pasami białymi i dwoma pasami czerwonymi. W praktyce oznaczenie to ma na celu zwiększenie widoczności pojazdu oraz ostrzeżenie innych uczestników ruchu o potencjalnym niebezpieczeństwie związanym z ładunkiem. Przykładowo, gdy przewozimy długie elementy, takie jak belki czy rury, prawidłowe oznakowanie jest kluczowe dla bezpieczeństwa na drodze. Odpowiednie oznaczenie nie tylko spełnia wymogi prawne, ale także wpływa na bezpieczeństwo całego ruchu drogowego. Warto również zauważyć, że zgodnie z przepisami, pasy białe powinny być umieszczone w górnej części ładunku, a pasy czerwone w dolnej, co dodatkowo zwiększa widoczność ładunku zarówno w ciągu dnia, jak i po zmroku. Należy zatem zawsze upewnić się, że oznakowanie jest wykonane zgodnie z wymogami, aby uniknąć niebezpieczeństw na drodze oraz potencjalnych konsekwencji prawnych.

Pytanie 31

Firma Transportowa TRANS (wykonawca) otrzymała zlecenie przewozu ładunku od Firmy Spedycyjnej SPEDPOL (zleceniodawca/płatnik) z Firmy Produkcyjnej ONE (nadawca) do Firmy Produkcyjnej TWO (odbiorca). Na fakturze dotyczącej tej usługi jako uczestnicy transakcji będą wymienione odpowiednio

A. sprzedawca: Firma Spedycyjna SPEDPOL, nabywca: Firma Transportowa TRANS
B. sprzedawca: Firma Produkcyjna TWO, nabywca: Firma Produkcyjna ONE
C. sprzedawca: Firma Transportowa TRANS, nabywca: Firma Spedycyjna SPEDPOL
D. sprzedawca: Firma Produkcyjna ONE, nabywca: Firma Produkcyjna TWO
Wszystkie błędne odpowiedzi nie uwzględniają właściwej struktury relacji między uczestnikami transakcji transportowej. W każdej transakcji, gdzie występują trzy podmioty, kluczowe jest zrozumienie ich ról. Sprzedawca to podmiot, który świadczy usługę lub dostarcza towar, natomiast nabywca to podmiot, który korzysta z tej usługi lub zakupu. W przypadku pierwszej z niepoprawnych odpowiedzi wskazanie Przedsiębiorstwa Spedycyjnego SPEDPOL jako nabywcy jest błędne, gdyż nie zleca on przewozu ładunku, a działa jako pośrednik. Kolejna odpowiedź, sugerująca, że sprzedawcą jest Przedsiębiorstwo Produkcyjne TWO, nie ma podstaw, ponieważ TWO jest tylko odbiorcą ładunku, a nie dostawcą usługi. To prowadzi do błędnego rozumienia roli, jaką pełni każdy z uczestników. Ostatnia odpowiedź, w której podawane są tylko firmy produkcyjne jako sprzedawca i nabywca, również ignoruje istotny element procesu transportowego – fakt, że usługa przewozu jest świadczona przez przewoźnika, a nie przez nadawcę lub odbiorcę. Zrozumienie tych ról jest kluczowe dla prawidłowego rozliczania usług transportowych oraz zgodności z obowiązującymi przepisami dotyczącymi fakturowania i odpowiedzialności w transporcie.

Pytanie 32

Ceduła międzynarodowego listu przewozowego dla kolei jest adresowana do

A. stacji docelowej
B. nadającego przesyłkę
C. stacji nadawczej
D. odbierającego przesyłkę
Kiedy wybierasz odpowiedzi dotyczące stacji nadania, nadawcy czy odbiorcy przesyłki, często ludzie mylą te role. Stacja nadania przyjmuje przesyłkę od nadawcy i zaczyna jej transport, ale nie zajmuje się dokumentacją, która jest super istotna w całym procesie. Nadawca to ktoś, kto zleca transport, ale nie jest bezpośrednio związany z cedułą, bo jego rola kończy się na przekazaniu towaru i wypełnieniu formularzy. Odbiorca z kolei to nie jest ten, kto zajmuje się cedułą, jego zadanie to po prostu odebranie przesyłki, a nie marnowanie czasu na dokumenty. Jak nie rozumiem, jak te role działają, to mogą być problemy w logistyce, opóźnienia, a nawet błędy w dostawach. Ważne, żeby wiedzieć, jakie info są potrzebne na każdym etapie transportu i jak to wpływa na sprawne i bezpieczne operacje. Przykłady błędów mogą obejmować sytuacje, gdy dokumenty nie są przekazywane między stacjami, co prowadzi do zagubienia przesyłek lub pomyłek w ich rozliczaniu.

Pytanie 33

Minimalny dzienny czas odpoczynku dla kierowcy, który samodzielnie realizuje przewóz drogowy pojazdem o dopuszczalnej masie całkowitej (dmc) 8 t wynosi

A. 9 godzin
B. 7 godzin
C. 12 godzin
D. 10 godzin
Odpowiedzi, które mówią o innym czasie minimalnym dla odpoczynku kierowcy, jak 12 czy 7 godzin, są trochę mylące z przepisami. Tak, 12 godzin to standardowy odpoczynek, ale to nie jest minimalny czas, gdy mamy skrócony odpoczynek. Takie błędne podejście do przepisów może źle wpłynąć na planowanie pracy kierowców, a to już zagraża bezpieczeństwu na drogach. 7 godzin odpoczynku? To zdecydowanie za mało, żeby kierowca miał szansę na regenerację po długiej jeździe. Często wynika to z przestarzałych informacji lub braku wiedzy o aktualnych regulacjach. Na przykład kierowcy mogą myśleć, że skrócony czas odpoczynku to tylko połowa standardowego, co jest błędnym założeniem. Nieprzestrzeganie tych zasad może prowadzić do zmęczenia kierowców, co zwiększa ryzyko wypadków. Dlatego ważne jest, żeby każdy kierowca rozumiał i stosował się do tych przepisów, nie tylko żeby uniknąć problemów prawnych, ale przede wszystkim dla własnego bezpieczeństwa i innych na drodze.

Pytanie 34

Książka serwisowa pojazdu zawiera spis

A. działań eksploatacyjnych pojazdu
B. czynników mających wpływ na użytkowanie samochodu
C. czynności serwisowych realizowanych cyklicznie
D. systemów i instalacji samochodu oraz jego parametry techniczne
Książka serwisowa samochodu jest kluczowym dokumentem, który zawiera szczegółowy wykaz czynności obsługowych wykonywanych okresowo, takich jak wymiana oleju, kontrola systemów hamulcowych czy przeglądy techniczne. Te czynności są niezbędne dla zapewnienia bezpieczeństwa pojazdu i jego sprawności eksploatacyjnej. Regularne przeglądy zgodne z harmonogramem producenta pojazdu, dokumentowane w książce serwisowej, są również istotnym elementem utrzymania wartości rynkowej samochodu. Na przykład, posiadanie aktualnej książki serwisowej może znacząco wpłynąć na decyzje potencjalnych nabywców w przypadku sprzedaży pojazdu, ponieważ świadczy o odpowiedniej dbałości o auto i przestrzeganiu zaleceń producenta. Ponadto, w przypadku reklamacji gwarancyjnych, dokumentacja serwisowa jest niezbędna do potwierdzenia wykonania wymaganych czynności zgodnie z normami i dobrymi praktykami branżowymi, co może mieć kluczowe znaczenie w procesie serwisowania i przywracania pojazdu do pełnej sprawności.

Pytanie 35

Jakie dokumenty są używane do transportu ładunków drogą lotniczą?

A. TIR, SMGS
B. CMR, CIV
C. AWB, HAWB
D. Konosament, CIM
Dokumenty TIR, SMGS, CMR, CIV oraz konosament nie są odpowiednie dla transportu lotniczego, co może prowadzić do nieporozumień w kontekście ich zastosowania. TIR (Transport Internationaux Routiers) oraz SMGS (Smlouvy o mezinárodním železničním přepravě zboží) są dokumentami związanymi z transportem drogowym oraz kolejowym, odpowiednio. TIR jest stosowany w transporcie drogowym, umożliwiając przewóz towarów przez granice w systemie zabezpieczenia celnego, a SMGS reguluje międzynarodowy transport kolejowy towarów w krajach Wspólnoty Niepodległych Państw. Z kolei CMR (Convention on the Contract for the International Carriage of Goods by Road) oraz CIV (Convention concerning International Carriage by Rail) dotyczą odpowiednio transportu drogowego i kolejowego. Oba dokumenty są kluczowe w logistyce alternatywnej, ale nie mają zastosowania w transporcie lotniczym. Konosament, typowy dla transportu morskiego, służy jako dowód przewozu towaru oraz potwierdzenie własności, jednak jego regulacje nie odnoszą się do transportu lotniczego. Kluczowe dla prawidłowego zrozumienia różnic między tymi dokumentami jest uświadomienie sobie, że każdy z nich jest dostosowany do specyfiki danego środka transportu oraz związanych z nim regulacji prawnych. Wybór niewłaściwego dokumentu może prowadzić do problemów z odprawą celną, nieprawidłowego rozliczenia przewozu, a w skrajnych przypadkach do strat finansowych związanych z opóźnieniami w dostawie towarów.

Pytanie 36

Na podstawie danych zawartych w tabeli określ długość wewnętrzną kontenera ładunkowego typu 1BX.

TypDługość
zew. mm
Długość
wew. mm
Szerokość
zew. mm
Szerokość
wew. mm
Wysokość
zew. mm
Wysokość
wew. mm
1AA12192119982438233025912350
1A12192119982438233024382197
1AX121921199824382330<2438-
1BB912589312438233025912350
1B912589312438233024382197
1BX9125893124382330<2438-
1CC605858672438233025912350
1C605858672438233024382197
1CX6058586724382330<2438-
1D299128022438233024382197
1DX2991280224382330<2438-
A. 6 058 mm
B. 9 125 mm
C. 2 438 mm
D. 8 931 mm
Poprawna odpowiedź to 8 931 mm, ponieważ długość wewnętrzna kontenera ładunkowego typu 1BX zgodnie z danymi zawartymi w tabeli wynosi właśnie tę wartość. Wiedza na temat wymiarów kontenerów jest kluczowa w logistyce i transporcie, ponieważ pozwala na optymalne planowanie załadunku oraz efektywne zarządzanie przestrzenią ładunkową. W praktyce, znajomość tych wymiarów umożliwia również lepsze dopasowanie towarów do dostępnej przestrzeni, co z kolei zmniejsza ryzyko uszkodzeń podczas transportu. W branży transportowej stosuje się różne standardy, takie jak ISO, które regulują wymiary kontenerów, zapewniając ich kompatybilność oraz ułatwiając międzynarodowy handel. Zrozumienie tych norm jest niezbędne dla profesjonalistów zajmujących się logistyką, aby skutecznie zarządzać procesami transportowymi.

Pytanie 37

Jakie wydatki są bezpośrednio związane z ilością kilometrów pokonywanych przez środki transportu drogowego?

A. Biurowe
B. Obsługi bankowej
C. Ogumienia
D. Amortyzacji obiektów
Koszty ogumienia są bezpośrednio związane z kilometrówką, ponieważ zużycie opon następuje w miarę przejeżdżania kolejnych kilometrów. W transporcie drogowym opony stanowią kluczowy element wpływający na bezpieczeństwo i efektywność ekonomiczną pojazdu. Regularne monitorowanie stanu ogumienia oraz jego wymiana w zależności od przebiegu jest standardem w branży transportowej, co pozwala na optymalizację kosztów eksploatacyjnych. Dobre praktyki obejmują prowadzenie rejestru przejechanych kilometrów oraz oceny stanu opon, co pozwala na zaplanowanie wymiany w odpowiednich momentach, unikając nieplanowanych przestojów. Warto również zwrócić uwagę na rodzaj opon, które mogą mieć różną trwałość oraz wydajność paliwową, co również wpływa na koszty ogumienia. W kontekście zrównoważonego rozwoju, wybór opon o niskim oporze toczenia może przyczynić się do oszczędności paliwa i zmniejszenia emisji CO2, co jest coraz bardziej istotne w branży transportowej.

Pytanie 38

Towar przetworzony oraz produkt gotowy, który transportowany jest w opakowaniach jednostkowych lub zbiorczych, określa się mianem ładunku

A. całopojazdowy
B. dłużycowy
C. drobnicowy
D. ponadgabarytowy
Odpowiedź 'drobnicowy' jest prawidłowa, ponieważ odnosi się do ładunków, które są transportowane w opakowaniach jednostkowych lub zbiorczych, co oznacza, że zawierają różne mniejsze elementy, a ich waga lub objętość nie jest wystarczająca do zajmowania całej przestrzeni transportowej. Drobnicowy ładunek często wymaga zastosowania standardów logistycznych, które pozwalają na efektywne zarządzanie i optymalizację przestrzeni ładunkowej, a także minimalizację kosztów transportu. Przykłady drobnicowych ładunków mogą obejmować paczki, palety z różnorodnym asortymentem towarów, czy też przesyłki kurierskie. W branży logistycznej stosuje się dobre praktyki, takie jak efektywne planowanie tras, aby zapewnić, że drobnicowe ładunki są dostarczane na czas, a także odpowiednie oznakowanie i pakowanie towarów, aby zminimalizować ryzyko uszkodzeń. Zrozumienie charakterystyki drobnicowych ładunków jest kluczowe dla wpływania na efektywność operacji transportowych oraz zarządzania zasobami w magazynach.

Pytanie 39

Transport niebezpiecznych materiałów koleją odbywa się zgodnie z regulacjami

A. ATA
B. HAWB
C. RID
D. ADR
HAWB, czyli House Air Waybill, to dokument stosowany w transporcie lotniczym, który nie ma zastosowania w kontekście transportu kolejowego. Oznacza to, że stosowanie HAWB w przewozie materiałów niebezpiecznych koleją jest nieodpowiednie, ponieważ regulacje dotyczące transportu kolejowego są całkowicie różne i specyficzne dla tego środka transportu. ATA, czyli Admission Temporaire/Temporary Admission, to z kolei procedura celna dotycząca towarów wprowadzanych tymczasowo do kraju, co również nie ma związku z regulacjami przewozu materiałów niebezpiecznych. Przykłady zastosowania tej procedury obejmują sytuacje, gdy sprzęt wystawowy przybywa na targi, ale nie jest to istotne w kontekście transportu kolejowego. Z kolei ADR, czyli Europejska umowa o międzynarodowym przewozie drogą lądową towarów niebezpiecznych, odnosi się wyłącznie do transportu drogowego i nie ma zastosowania w transportach kolejowych. Osoby, które mylnie wskazują te regulacje, mogą myśleć, że przepisy dotyczące przewozu towarów niebezpiecznych są jednorodne dla wszystkich środków transportu, co jest błędem, ponieważ każdy środek transportu ma swoje specyficzne regulacje i praktyki. Dlatego ważne jest, aby zrozumieć, że przepisy RID są kluczowe dla zapewnienia bezpieczeństwa w przewozie kolejowym, a inne dokumenty i regulacje, takie jak HAWB, ATA czy ADR, nie mogą być stosowane zamiennie w tym kontekście.

Pytanie 40

Z przedstawionego fragmentu Kodeksu Cywilnego wynika, że roszczenia z tytułu umowy spedycji dotyczące utraty przesyłki przedawniają się z upływem

Fragment Kodeksu Cywilnego
Art. 803.
§ 1. Roszczenia z umowy spedycji przedawniają się z upływem roku.
§ 2. Termin przedawnienia zaczyna biec: w wypadku roszczeń z tytułu uszkodzenia lub ubytku przesyłki - od dnia dostarczenia przesyłki; w wypadku całkowitej utraty przesyłki lub jej dostarczenia z opóźnieniem - od dnia, w którym przesyłka miała być dostarczona; we wszystkich innych wypadkach - od dnia wykonania zlecenia.
Art. 804.
Roszczenia przysługujące spedytorowi przeciwko przewoźnikom i dalszym spedytorom, którymi się posługiwał przy przewozie przesyłki, przedawniają się z upływem sześciu miesięcy od dnia, kiedy spedytor naprawił szkodę, albo od dnia, kiedy wytoczono przeciwko niemu powództwo. Przepis ten stosuje się odpowiednio do wymienionych roszczeń między osobami, którymi spedytor posługiwał się przy przewozie przesyłki.
A. roku od terminu planowanego dostarczenia przesyłki.
B. dnia, w którym wytoczono powództwo przeciwko spedytorowi.
C. sześciu miesięcy od dnia naprawienia szkody.
D. roku od nadania przesyłki.
Odpowiedź, że roszczenia z tytułu umowy spedycji przedawniają się z upływem roku od terminu planowanego dostarczenia przesyłki, jest poprawna. Zgodnie z art. 803 § 2 Kodeksu Cywilnego, przedawnienie roszczeń rozpoczywa się od daty, w której przesyłka miała być dostarczona. Jest to kluczowe dla wszystkich stron zaangażowanych w proces spedycji, w tym spedytorów, nadawców oraz odbiorców. Termin ten jest istotny, ponieważ pozwala na jasne określenie, do kiedy możliwe jest dochodzenie roszczeń związanych z utratą przesyłki. Przykładowo, jeśli przesyłka miała być dostarczona 1 czerwca, to roszczenie o odszkodowanie z tytułu jej utraty może być dochodzone do 1 czerwca roku następnego. To standardowe podejście, które zapewnia przewidywalność w relacjach biznesowych i jest zgodne z dobrą praktyką w branży spedycyjnej, gdzie terminowość i odpowiedzialność są kluczowe. Fakt ten podkreśla znaczenie ścisłego przestrzegania terminów dostaw, co ma istotne znaczenie w zarządzaniu ryzykiem i minimalizacji ewentualnych strat finansowych.