Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik logistyk
  • Kwalifikacja: SPL.01 - Obsługa magazynów
  • Data rozpoczęcia: 22 października 2025 00:45
  • Data zakończenia: 22 października 2025 00:50

Egzamin niezdany

Wynik: 18/40 punktów (45,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Udostępnij swój wynik
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Przedstawione na rysunku stanowisko pracy, spełnia wymogi

Ilustracja do pytania
A. pracownika.
B. zakładu.
C. ergonomii.
D. pracodawcy.
Odpowiedź "ergonomii." jest poprawna, ponieważ stanowisko pracy przedstawione na rysunku zostało zaprojektowane z uwzględnieniem zasad ergonomii, co jest kluczowe dla zapewnienia komfortu i efektywności pracy. Ergonomia odnosi się do dostosowania stanowiska pracy do potrzeb użytkowników, co ma na celu zminimalizowanie ryzyka wystąpienia urazów oraz poprawienie wydajności. Przykładowo, odpowiednia wysokość krzesła oraz monitor na odpowiedniej wysokości pozwalają na naturalne ułożenie ciała, co zmniejsza napięcie mięśniowe i zmęczenie. Dodatkowo, kąt nachylenia oparcia oraz możliwość obrotu krzesła pozwalają na swobodne poruszanie się w trakcie pracy, co wpływa na zwiększenie komfortu. Standardy, takie jak ISO 9241, wskazują na potrzebę dostosowania przestrzeni roboczej do indywidualnych potrzeb użytkownika, co również znajduje odzwierciedlenie w zasadach projektowania ergonomicznych miejsc pracy. Odpowiednia ergonomia nie tylko zwiększa komfort pracy, ale również wpływa na obniżenie liczby urazów zawodowych, co ma istotne znaczenie dla zdrowia pracowników i efektywności organizacji.

Pytanie 2

Tabela zawiera ilościowo-wartościowe zestawienie potrzeb materiałowych brutto i netto do realizacji otrzymanego zamówienia. Ile minimum ramiaków powinno zamówić przedsiębiorstwo, zgodnie z przedstawionym zestawieniem, w celu realizacji zamówienia?

Ilościowo-wartościowe zestawienie potrzeb materiałowych
WyszczególnienieZapotrzebowanie bruttoZapas magazynowy [szt.]Zapotrzebowanie netto
Liczba [szt.]Wartość [zł]Liczba [szt.]Wartość [zł]
Drzwi (produkt)3 200503 150
Zawias9 45020 790,0010 00000,00
Zamek3 15045 675,002 000 szt.1 15016 675,00
Skrzydło (półprodukt)3 1501 100 szt.2 050
Ramiak10 250430 500,008 6001 65069 300,00
Płyta otworowa2 05077 900,003 50000,00
Płyta HDF4 100270 600,004 0001006 600,00
A. 8 600 szt.
B. 10 250 szt.
C. 1 650 szt.
D. 3 300 szt.
Aby zrozumieć, dlaczego odpowiedź wskazująca na 1 650 sztuk jest prawidłowa, należy przyjrzeć się procesowi obliczania zapotrzebowania na materiały. W przypadku zamówień materiałowych kluczowe jest ustalenie, ile jednostek należy zamówić, aby zaspokoić potrzeby produkcyjne, uwzględniając istniejące zapasy. W tym kontekście zapotrzebowanie brutto odnosi się do całkowitej ilości potrzebnych ramiaków do realizacji zamówienia, natomiast zapotrzebowanie netto to ilość, która musi być zamówiona po odjęciu dostępnych zapasów. Obliczenia wskazują, że przedsiębiorstwo musi zrealizować zamówienie na 1 650 sztuk, co jest zgodne z zasadami zarządzania zapasami i ograniczania kosztów. Zastosowanie tych zasad w praktyce pozwala na efektywne planowanie i minimalizację strat. W branży, gdzie precyzyjne zarządzanie materiałami jest kluczowe, takie kalkulacje są niezbędne do zapewnienia płynności produkcji i terminowego realizowania zleceń.

Pytanie 3

Wskaż w wycinku schematu systemu zarządzania relacjami z klientem brakującą operację oznaczoną znakiem?

Ilustracja do pytania
A. Zapytanie ofertowe.
B. Prognoza sprzedaży.
C. Reklamacja.
D. Zamówienie.
Złożenie zamówienia to naprawdę istotna rzecz w CRM, bo to jakby pierwszy krok po zaakceptowaniu oferty. Kiedy klient decyduje się na zakupy, to właśnie składanie zamówienia pokazuje, że jest naprawdę zainteresowany. Od tego momentu zaczyna się cała akcja, czyli fakturowanie, realizacja zamówienia i dostawa. Widać, jak ważne jest zrozumienie tej roli zamówienia w całym procesie, ponieważ to nie tylko formalność, ale ważny element zarządzania klientem. Poza tym, warto mieć na uwadze standardy takie jak CRM 2020, które zwracają uwagę na to jak sprzedaż i obsługa klienta powinny być ze sobą zintegrowane. Dzięki temu, można tworzyć lepsze relacje z klientami i zwiększać ich zadowolenie, co przecież jest kluczowe w tym biznesie.

Pytanie 4

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 5

Standardowym identyfikatorem używanym do jednoznacznej identyfikacji jednostek logistycznych jest

A. SSCC
B. ISBN
C. GTIN
D. GLN
SSCC, czyli Serial Shipping Container Code, to standardowy numer identyfikacyjny stosowany do unikalnej identyfikacji jednostek logistycznych, takich jak palety czy kontenery. Jest to 18-cyfrowy kod, który pozwala na efektywne śledzenie i zarządzanie przepływem towarów w łańcuchu dostaw. Dzięki zastosowaniu SSCC, przedsiębiorstwa mogą łatwo identyfikować jednostki ładunkowe, co znacząco usprawnia procesy logistyczne. Na przykład, w systemach RFID, SSCC jest wykorzystywane do automatycznego skanowania i identyfikacji towarów, co redukuje ryzyko błędów ludzkich oraz przyspiesza operacje magazynowe. SSCC jest zgodny z międzynarodowymi standardami GS1, co zapewnia jego powszechność i akceptację w różnych sektorach gospodarki. Praktyczne zastosowanie SSCC polega również na umożliwieniu integracji z systemami ERP i WMS, co pozwala na automatyzację procesów związanych z zarządzaniem zapasami oraz poprawia przejrzystość danych w łańcuchu dostaw.

Pytanie 6

Przedstawiony dokument związany z obrotem magazynowym sporządza się przy

Ilustracja do pytania
A. międzymagazynowych przesunięciach zapasów w ramach przedsiębiorstwa.
B. wydaniu wyrobów gotowych na zewnątrz przedsiębiorstwa.
C. przyjęciu wyrobów gotowych z zewnątrz do magazynu.
D. wydaniu materiałów do zużycia na produkcję wewnątrz przedsiębiorstwa.
Dokument przedstawiony w pytaniu to dokument MM, który jest kluczowy w kontekście międzymagazynowych przesunięć zapasów w ramach przedsiębiorstwa. Taki dokument jest wykorzystywany do rejestrowania transferów towarów pomiędzy różnymi magazynami, co jest niezbędne dla zachowania dokładności stanów magazynowych oraz efektywnego zarządzania zapasami. Międzymagazynowe przesunięcia są istotnym elementem zarządzania łańcuchem dostaw, ponieważ umożliwiają optymalizację lokalizacji zapasów zgodnie z aktualnymi potrzebami produkcyjnymi i sprzedażowymi. Przykładowo, gdy firma zwiększa produkcję w jednym z działów, może być konieczne przemieszczenie surowców lub komponentów z innych magazynów, aby zapewnić płynność produkcji. W tym kontekście dokument MM stanowi formalny dowód na przeprowadzenie takiego przesunięcia, co jest zgodne z dobrymi praktykami w obszarze zarządzania magazynem i logistyki. Dodatkowo, zapisy takie są często audytowane, co zwiększa transparentność i kontrolę nad procesami wewnętrznymi.

Pytanie 7

Osoba pracująca w magazynie podczas załadunku elementów meblowych wykonanych z surowego drewna w celu ich transportu na halę produkcyjną powinna być wyposażona w rękawice chroniące przed różnymi czynnikami

A. termicznymi
B. mechanicznymi
C. biologicznymi
D. chemicznymi
Wybór rękawic chroniących przed czynnikami mechanicznymi jest kluczowy w kontekście pracy w magazynie, szczególnie podczas obsługi surowego drewna. Elementy meblowe z drewna mogą mieć ostre krawędzie, a ich ciężar może powodować urazy, jeśli nie są odpowiednio zabezpieczone. Rękawice ochronne powinny być wykonane z materiałów odpornych na przebicie i rozdarcie, co zapewnia ochronę dłoni przed ewentualnymi kontuzjami. Przykładem mogą być rękawice z materiałów takich jak kevlar, które oferują wysoką odporność na uszkodzenia mechaniczne. Ponadto, dobrym rozwiązaniem są rękawice z gumowymi wstawkami, które poprawiają chwyt, co jest istotne przy przenoszeniu ciężkich przedmiotów. Zgodnie z normami BHP, pracownicy powinni być odpowiednio przeszkoleni w zakresie używania sprzętu ochronnego, aby zminimalizować ryzyko urazów w miejscu pracy. Wybór poprawnych rękawic jest integralnym elementem kultury bezpieczeństwa w każdej firmie zajmującej się obróbką drewna.

Pytanie 8

Który karton należy zastosować do formowania paletowych jednostek ładunkowych na palecie o wymiarach 1,20 x 1,00 x 0,15 m (dł. x szer. x wys.), aby wykorzystać całą powierzchnię palety i aby kartony nie wystawały poza jej obrys?

RodzajWymiary zewnętrzne kartonu
(dł. x szer. x wys.)
[mm]
Karton A.600 x 600 x 600
Karton B.400 x 300 x 1 500
Karton C.550 x 250 x 1 000
Karton D.500 x 400 x 1 300
A. Karton C.
B. Karton D.
C. Karton B.
D. Karton A.
Wybór kartonu D jest prawidłowy, ponieważ jego wymiary umożliwiają efektywne ułożenie dwóch kartonów wzdłuż (500 mm) i dwóch wszerz (400 mm) na palecie o wymiarach 1200 x 1000 mm. Dzięki temu całkowita powierzchnia palety jest w pełni wykorzystana bez wystawania kartonów poza jej obrys, co jest kluczowe w logistyce i magazynowaniu. Wykorzystanie całej przestrzeni palety jest zgodne z najlepszymi praktykami branżowymi, które podkreślają znaczenie optymalizacji przestrzeni ładunkowej w celu zmniejszenia kosztów transportu oraz maksymalizacji efektywności magazynowania. W rzeczywistości, odpowiednie ułożenie jednostek ładunkowych na paletach jest nie tylko kwestią efektywności, ale także bezpieczeństwa, ponieważ niestabilne lub wystające ładunki mogą prowadzić do wypadków podczas transportu. Przykład zastosowania tej wiedzy można zobaczyć w praktyce podczas organizacji transportu towarów, gdzie każde centymetr powierzchni palety ma znaczenie, a kartony przystosowane do danego wymiaru palety pozwalają na oszczędności zarówno finansowe, jak i czasowe.

Pytanie 9

Który z dokumentów dotyczących obrotu magazynowego potwierdza realizację przesunięć towarów pomiędzy magazynami w obrębie konkretnego przedsiębiorstwa?

A. Rw
B. Mm
C. Pz
D. Zw
Dokument mm, czyli "materiałowe przesunięcie", jest kluczowym elementem obrotu magazynowego, który służy do rejestrowania wykonanych przesunięć towarów pomiędzy różnymi magazynami w ramach jednego przedsiębiorstwa. Jego głównym celem jest zapewnienie przejrzystości i ścisłej kontroli nad stanami magazynowymi, co jest niezbędne dla optymalizacji procesów logistycznych. W praktyce, stosując dokument mm, przedsiębiorstwa mogą efektywnie zarządzać swoimi zasobami, śledząc, gdzie dokładnie znajdują się towary oraz jakie są ich stany. Dzięki temu, w przypadku konieczności przeniesienia towarów, proces staje się znacznie bardziej zorganizowany. Użycie dokumentu mm jest zgodne z dobrymi praktykami w zarządzaniu magazynem i logistyce, które podkreślają znaczenie dokładnych danych i ich aktualizacji w czasie rzeczywistym, co jest kluczowe dla podejmowania właściwych decyzji operacyjnych. Na przykład, w przypadku przenoszenia dużej ilości materiałów między magazynami, dokument mm pozwala na szybką identyfikację towaru oraz zapewnia, że wszystkie zmiany są odpowiednio udokumentowane, co ułatwia późniejszą analizę i inwentaryzację.

Pytanie 10

Przedsiębiorstwo otrzymało zamówienie od sklepu BAMBO na 3 500 sztuk parasoli. W magazynie producenta znajduje się 500 sztuk parasoli, w tym 100 sztuk to zapas zabezpieczający. Korzystając ze struktury wyrobu gotowego oblicz, ile minimum sprężyn powinien zamówić producent parasoli, aby zrealizować zamówienie od sklepu BAMBO.

Ilustracja do pytania
A. 9 300 szt.
B. 8 800 szt.
C. 10 000 szt.
D. 8 200 szt.
Patrząc na odpowiedzi, można zauważyć, że sporo osób może nieco pomieszać obliczenia lub źle zrozumieć dane. Na przykład, niektóre błędne odpowiedzi wynikają z tego, że zapas zabezpieczający został zignorowany, co powoduje, że liczba dostępnych parasoli wydaje się większa niż jest w rzeczywistości. Myślenie, że cały stan magazynowy można wykorzystać do produkcji, to dość klasyczny błąd, który może prowadzić do tego, że materiałów zabraknie na zrealizowanie całego zamówienia. Często też ludzie źle oceniają, ile sprężyn potrzebują do jednego parasola, co prowadzi do błędnych mnożeń. Zdarza się, że sądzi się, że zapas zabezpieczający powinien być wykorzystany w produkcji, co może później skutkować brakami. Takie błędy mogą powodować opóźnienia w realizacji zamówień i straty finansowe. Żeby tego uniknąć, warto trzymać się dobrych praktyk w zarządzaniu zapasami i gruntownie analizować dane przed podjęciem decyzji o zamówieniach materiałów. Warto też regularnie przeglądać i aktualizować procesy planowania, żeby były zgodne z aktualnym stanem magazynowym i wymogami produkcyjnymi.

Pytanie 11

Jakie działania obejmuje proces przemiany surowców oraz materiałów w gotowe produkty?

A. Proces produkcyjny
B. Proces zarządzania
C. Proces dystrybucji
D. Proces zaopatrzenia
Zarządzanie, dystrybucja oraz zaopatrzenie to kluczowe procesy, które wspierają proces produkcyjny, ale nie są z nim tożsame. Proces zarządzania koncentruje się na planowaniu, organizowaniu, kierowaniu i kontrolowaniu zasobów organizacji, co jest istotne, ale nie obejmuje samego przekształcania surowców w produkty. To mylenie ról często prowadzi do błędnego przekonania, że zarządzanie jest wystarczające do zapewnienia końcowego produktu. Proces dystrybucji z kolei dotyczy transportu gotowych produktów do klientów i nie ma bezpośredniego związku z etapem ich wytwarzania. Często błędnie utożsamiane z produkcją, dystrybucja ma na celu dostarczenie produktów na rynek, co jest kluczowe, ale traktowane jako odrębny etap w cyklu życia produktu. Podobnie, proces zaopatrzenia koncentruje się na pozyskiwaniu surowców i materiałów niezbędnych do produkcji. Choć odpowiednie zaopatrzenie jest kluczowe dla efektywności produkcji, to nie ono przekształca tych materiałów w gotowe wyroby. W konsekwencji, niezrozumienie różnic między tymi procesami może prowadzić do nieefektywnego zarządzania w organizacji, co w rezultacie wpływa na jakość produktów oraz zadowolenie klientów. Aby skutecznie zarządzać procesem produkcyjnym, należy mieć jasne rozróżnienie między tymi trzema obszarami, co pozwala na optymalizację każdego z nich i poprawę całkowitej wydajności firmy.

Pytanie 12

W zależności od rodzaju konstrukcji, magazyny klasyfikowane są na

A. materiałów sztukowych, materiałów sypkich, cieczy i gazów
B. otwarte, półotwarte i zamknięte
C. niezmechanizowane, zmechanizowane i zautomatyzowane
D. przemysłowe, dystrybucyjne i rezerwowe
Inne podane odpowiedzi, takie jak podział magazynów na przemysłowe, dystrybucyjne i rezerwowe, są niewłaściwe, ponieważ odnosi się do funkcji magazynów, a nie ich struktury. Klasyfikacja ta jest bardziej stosowana w kontekście logistyki, aby określić, jakie role pełnią magazyny w łańcuchu dostaw, ale nie jest właściwym podejściem do analizy typu budowli. Podobnie, podział na magazyny materiałów sztukowych, sypkich, cieczy i gazów dotyczy rodzajów towarów, które są przechowywane, a nie samej konstrukcji budynków magazynowych. W praktyce, takie klasyfikacje mogą prowadzić do mylnych wniosków, ponieważ mogą skłaniać do myślenia, że wszystkie materiały muszą być składowane w podobny sposób, co nie jest zgodne z zasadami efektywnego zarządzania przestrzenią. Wreszcie, klasyfikacja według mechanizacji – niezmechanizowane, zmechanizowane i zautomatyzowane – skupia się na technologii zastosowanej w magazynie, a nie na jego fizycznej budowie. To podejście może prowadzić do nieporozumień, ponieważ nie uwzględnia kluczowego aspektu, jakim jest sama architektura obiektu. Zrozumienie, że te kategorie są oddzielnymi wymiarami analizy magazynów, jest kluczowe dla efektywnego zarządzania i organizacji przestrzeni magazynowej.

Pytanie 13

W magazynach możemy wyróżnić dwa typy składowania: rzędowe oraz blokowe. Charakterystyczną cechą składowania blokowego jest

A. duża liczba dróg transportu.
B. przejrzystość rozmieszczenia jednostek ładunkowych.
C. swobodny dostęp do każdej jednostki ładunkowej.
D. wysoki poziom wykorzystania powierzchni magazynowej
Wybór odpowiedzi odnośnie do liczby dróg transportowych i swobodnego dostępu do jednostek ładunkowych jest nieprawidłowy. Składowanie blokowe nie zapewnia dużej liczby dróg transportowych, ponieważ jednostki ładunkowe są składowane blisko siebie, co ogranicza przestrzeń do manewrowania. Taki układ utrudnia dostępność poszczególnych ładunków, co jest przeciwieństwem swobodnego dostępu. Z kolei przejrzystość rozmieszczenia jednostek ładunkowych również nie jest cechą składowania blokowego, gdyż ze względu na ich gęste układanie może być trudniej zlokalizować konkretne jednostki ładunkowe. W praktyce, magazyny o charakterystyce składowania blokowego wymagają precyzyjnego zarządzania, aby zminimalizować czas potrzebny na dostęp do niektórych jednostek. Właściwe planowanie przestrzeni oraz systemy zarządzania magazynem (WMS) stają się kluczowe w takich warunkach. Zrozumienie tych aspektów oraz ich praktycznych konsekwencji jest kluczowe w efektywnym zarządzaniu operacjami magazynowymi.

Pytanie 14

Jakie będą koszty związane z utrzymaniem magazynu, jeśli stawka wynosi 5,00 zł/m2, a jego powierzchnia to 10 x 15 m?

A. 750,00 zł
B. 75,00 zł
C. 50,00 zł
D. 125,00 zł
Aby obliczyć koszt utrzymania magazynu o powierzchni 10 x 15 m, należy najpierw obliczyć całkowitą powierzchnię magazynu. Powierzchnia wynosi 10 m * 15 m = 150 m². Następnie, biorąc pod uwagę koszt utrzymania, który wynosi 5,00 zł/m², obliczamy całkowity koszt: 150 m² * 5,00 zł/m² = 750,00 zł. Takie obliczenia są kluczowe w zarządzaniu logistyką i kosztami operacyjnymi firmy. Utrzymanie magazynu to nie tylko koszt wynajmu powierzchni, ale także inne wydatki, takie jak energia, oświetlenie, konserwacja i zabezpieczenia. Zrozumienie tych kosztów pozwala na efektywne planowanie budżetu oraz optymalizację wydatków. W praktyce, wiele przedsiębiorstw korzysta z systemów zarządzania magazynem (WMS), które pomagają monitorować i kontrolować koszty, co jest zgodne z najlepszymi praktykami branżowymi, takimi jak Lean Management, który dąży do minimalizacji strat i maksymalizacji efektywności.

Pytanie 15

Zapas awaryjny to zapas

A. ochraniający produkcję lub dystrybucję przed przerwami i zmianami w dostawach
B. tworzony w celu pokrycia prognozowanego wzrostu zapotrzebowania, ilości zamówień lub wielkości produkcji konkretnego wyrobu
C. utrzymywany na liniach produkcyjnych
D. systematycznie stosowany do produkcji lub sprzedaży
Zapas wyprzedzający jest kluczowym elementem zarządzania łańcuchem dostaw, ponieważ powstaje w odpowiedzi na przewidywany wzrost popytu, co pozwala firmom na utrzymanie ciągłości produkcji i zaspokajanie potrzeb klientów. Przykładem może być sezonowy wzrost popytu na odzież w okresie przedświątecznym, gdzie producenci muszą zainwestować w zapasy, aby uniknąć braków w asortymencie. Dobre praktyki w tej dziedzinie obejmują stosowanie analiz danych historycznych, prognozowania oraz metod takich jak Just-In-Time (JIT), które pomagają w optymalizacji zapasów. Ponadto, ważne jest zrozumienie, że zapas wyprzedzający nie jest jedynym typem zapasu, ale jest istotny w kontekście planowania, aby zminimalizować straty finansowe związane z niewykorzystanym kapitałem oraz nadprodukcją. Utrzymywanie odpowiedniego poziomu zapasu wyprzedzającego jest również zgodne z zasadami lean management, które kładą nacisk na efektywność i redukcję marnotrawstwa.

Pytanie 16

Firma oferuje usługi typu "door-to-door" (od drzwi do drzwi). W tym celu korzysta z pojazdów o różnej ładowności. Do zalet tej usługi należy między innymi

A. zmniejszenie czasochłonności pośrednich działań związanych z przeładunkiem
B. wyspecjalizowany tabor, szeroka sieć połączeń
C. uzyskanie mniejszych kosztów transportu przy wydłużonym czasie dostawy
D. systematyczny załadunek, stosowanie stawek przewozowych
Tak naprawdę to podejście, które sugeruje, że da się obniżyć koszty przewozu przy jednoczesnym wydłużeniu czasu trwania przewozu, może być mylące. Klienci raczej nie zaakceptują dłuższego czasu dostawy, mimo że może to wydawać się korzystne kosztowo. Firmy chcą przecież zminimalizować wydatki, ale nie mogą sobie pozwolić na to, żeby czas przewozu był za długi. Regularny załadunek i stałe stawki frachtowe mogą wydawać się stabilne, ale nie zawsze odzwierciedlają rzeczywiste korzyści płynące z usług 'door-to-door'. Utrzymywanie stałych stawek może być problematyczne przy zmieniających się wymaganiach rynku i klientów. Owszem, specjalistyczny tabor i sieć połączeń są ważne, ale bez redukcji zbędnych pośrednich kroków, efektywność operacyjna to tylko teoria. Większość firm stara się ograniczać punkty przeładunkowe, bo to realnie wpływa na czas i koszty dostawy, a nie komplikuje całe procesy logistyczne przez dodatkowe etapy, które tylko opóźniają dostawę i generują większe koszty.

Pytanie 17

W każdym z procesów logistycznych działania związane z realizowaniem zamówień definiuje plan

A. operacyjny
B. strategiczny
C. roczny
D. taktyczny
Odpowiedzi wskazujące na plany strategiczny, roczny oraz taktyczny wskazują na błędne zrozumienie różnych poziomów planowania w zarządzaniu logistyką. Plan strategiczny dotyczy długoterminowych celów organizacji i ogólnych kierunków rozwoju, takich jak ekspansja na nowe rynki czy innowacje technologiczne. Nie zajmuje się konkretnymi działaniami związanymi z realizacją zamówień, co czyni tę odpowiedź niewłaściwą. Z kolei plan roczny, mimo że może obejmować cele krótkoterminowe, jest zbyt ogólny, by w szczegółowy sposób odnosić się do codziennych operacji logistycznych. Natomiast plan taktyczny, chociaż również może być związany z realizacją zamówień, skupia się bardziej na konkretnych działaniach i metodach, a nie na systematycznym zarządzaniu procesami operacyjnymi. Dlatego odpowiedzi te nie uwzględniają specyfiki planu operacyjnego, którego celem jest precyzyjne określenie procedur oraz działań, które wpływają na efektywność i terminowość realizacji zamówień.

Pytanie 18

Do elementów obsługi klienta, które występują po zakończeniu transakcji, zalicza się

A. częstotliwość dostaw
B. dostępność towarów
C. rozpatrywanie reklamacji
D. wygodę składania zamówień
Rozpatrywanie reklamacji jest kluczowym elementem potransakcyjnej obsługi klienta, ponieważ dotyka bezpośrednio doświadczeń klientów po dokonaniu zakupu. Efektywne zarządzanie reklamacjami może znacząco wpłynąć na lojalność klientów oraz ich postrzeganie marki. W sytuacji, gdy klient zgłasza reklamację, istotne jest, aby firma miała jasno określone procedury, które pozwolą na szybkie i skuteczne jej rozpatrzenie. Przykładem może być wdrożenie systemu CRM, który pozwala na śledzenie historii reklamacji i interakcji z klientem. Standardy takie jak ISO 10002 dotyczące zarządzania reklamacjami, podkreślają znaczenie odpowiedniego podejścia do klienta oraz transparentności procesu rozpatrywania. Firmy, które skutecznie radzą sobie z reklamacjami, nie tylko zyskują zaufanie klientów, ale także mają szansę na poprawę swoich produktów i usług, co w dłuższym okresie przekłada się na lepsze wyniki finansowe.

Pytanie 19

Firma zajmująca się produkcją mleka ocenia realizację działań transportowych i spedycyjnych według wprowadzonego systemu zarządzania jakością. Te zasady są zawarte w

A. normach pracy
B. normach ISO
C. przepisach BHP
D. przepisach PPOŻ
Normy pracy, przepisy BHP oraz przepisy PPOŻ, mimo iż są niezwykle ważne w kontekście organizacji pracy i bezpieczeństwa, nie zajmują się bezpośrednio systemem zarządzania jakością, który jest kluczowy w branży mleczarskiej. Normy pracy regulują aspekty związane z organizacją i efektywnością wykonywanych zadań, ale nie odnoszą się do systematycznej oceny i doskonalenia procesów transportowo-spedycyjnych. Przepisy BHP koncentrują się na bezpieczeństwie pracowników i ich ochronie w miejscu pracy, co jest niezwykle istotne, ale nie pokrywa się z zarządzaniem jakością, które uwzględnia także aspekty efektywności i satysfakcji klienta. Przepisy PPOŻ odnoszą się do ochrony przeciwpożarowej, co jest kluczowe dla zapewnienia bezpieczeństwa, jednakże nie wpływają one na jakość procesów logistycznych. Często mylnie sądzimy, że wszystkie normy i przepisy mają na celu poprawę jakości; w rzeczywistości normy ISO są jedynymi standardami międzynarodowymi, które kompleksowo traktują temat jakości w kontekście zarządzania procesami w firmie. Ich wdrożenie wymaga zrozumienia i zaangażowania całej organizacji, co jest kluczowe w celu osiągnięcia długofalowej poprawy w jakości produktów i usług.

Pytanie 20

Wszystkie drogi ewakuacyjne w budynkach użyteczności publicznej są oznakowane. Przedstawiony znak oznacza kierunek drogi ewakuacyjnej schodami

Ilustracja do pytania
A. do góry w lewo.
B. w dół w prawo.
C. do góry w prawo.
D. w dół w lewo.
Poprawna odpowiedź to 'w dół w prawo', co jest zgodne z wizualizacją przedstawioną na znaku. Znak ten jest kluczowy w kontekście ewakuacji w budynkach użyteczności publicznej, gdzie oznakowanie dróg ewakuacyjnych musi być zgodne z przepisami określonymi przez normy, takie jak PN-EN 7010. Wskazany kierunek schodzenia po schodach w dół w prawo jest istotny w sytuacjach awaryjnych, gdzie czas reakcji ma kluczowe znaczenie. W praktyce, znajomość takich oznaczeń oraz umiejętność ich interpretacji mogą uratować życie w sytuacji zagrożenia, umożliwiając szybką ewakuację z budynku. Przykładem zastosowania takich znaków może być sytuacja pożaru, gdzie odpowiednia orientacja w terenie oraz znajomość kierunku ewakuacji pozwala na uniknięcie paniki i zapewnienie sprawnego przemieszczania się do wyznaczonego wyjścia ewakuacyjnego.

Pytanie 21

Rodzaj dystrybucji, w której towarów dostarczanych przez producentów oraz dystrybutorów można znaleźć w kategorii konsumpcyjnych, co implikuje ich szeroką dostępność, określa się jako dystrybucję

A. intensywną
B. pośrednią
C. ekskluzywną
D. selektywną
Wybór odpowiedzi pośrednia, ekskluzywna lub selektywna wskazuje na mylne zrozumienie podstawowych koncepcji dotyczących dystrybucji. Dystrybucja pośrednia oznacza, że pomiędzy producentem a konsumentem znajdują się pośrednicy, co niekoniecznie wpływa na stopień dostępności produktu. Taki model nie wskazuje na powszechność dostępności, a raczej na różnorodność kanałów, przez które produkt trafia do finalnego odbiorcy. W kontekście dystrybucji ekskluzywnej, charakteryzuje się ona ograniczoną liczbą punktów sprzedaży, co stoi w opozycji do idei powszechnej dostępności. Ekskluzywność często dotyczy dóbr luksusowych, które z założenia nie są przeznaczone do masowej sprzedaży. Wybór dystrybucji selektywnej, z kolei, polega na wyborze określonych kanałów sprzedaży, co również ogranicza dostępność towaru tylko do wybranych miejsc. W praktyce, wybierając bardziej ograniczone modele dystrybucji, można stracić na potencjalnych zyskach, gdyż mniej dostępne towary mogą nie przyciągać tak dużego zainteresowania. Kluczowym błędem jest nieporozumienie dotyczące znaczenia dostępności w kontekście dystrybucji, co prowadzi do wyboru strategii, które są niezgodne z celami sprzedażowymi i oczekiwaniami rynku.

Pytanie 22

Podczas załadunku towaru pracownik uległ wypadkowi z podejrzeniem uszkodzenia kręgosłupa. Jakie powinno być pierwsze działanie polegające na udzieleniu pomocy poszkodowanemu przy ułożeniu go na twardym podłożu?

A. na prawym boku
B. w pozycji siedzącej
C. na lewym boku
D. na wznak
Ułożenie poszkodowanego na wznak jest kluczowe w przypadku podejrzenia urazu kręgosłupa, ponieważ pozwala to na minimalizację ruchu kręgosłupa oraz zmniejsza ryzyko pogłębienia potencjalnych obrażeń. W praktyce, leżąc na plecach, pacjent ma zapewnioną stabilizację głowy i szyi, co jest niezbędne w przypadku urazów kręgosłupa. W sytuacji wypadku, zachowanie odpowiedniej pozycji ciała jest niezwykle ważne, aby nie dopuścić do dodatkowego uszkodzenia rdzenia kręgowego. W przypadku urazów kręgosłupa, należy unikać każdej formy ruchu, która mogłaby wywołać ból lub dyskomfort, dlatego leżenie na wznak, na twardym podłożu, jest najlepszą praktyką. Co więcej, w przypadku konieczności ewakuacji poszkodowanego, wykorzystanie noszy w tej pozycji również ułatwia transport oraz zmniejsza ryzyko dalszych kontuzji. Warto również pamiętać, że w takich sytuacjach pomoc udzielana przez świadków zdarzenia powinna być zgodna z wytycznymi pierwszej pomocy, aby zminimalizować ryzyko i zapewnić poszkodowanemu jak najbezpieczniejsze warunki do przetrwania do momentu przybycia specjalistycznej pomocy medycznej.

Pytanie 23

Obiekt przestrzenny z odpowiednią organizacją oraz infrastrukturą, który pozwala na przeładunek jednostek transportowych przy użyciu różnych środków transportu to

A. magazyn lokalny
B. magazyn regionalny
C. intermodalny terminal przeładunkowy
D. terminal przeładunkowy nieintermodalny
Nieintermodalny terminal przeładunkowy to miejsce, które tylko obsługuje jeden typ transportu. To sprawia, że jest mniej funkcjonalny i wydajny. Jak mówimy o transporcie intermodalnym, to taki terminal po prostu nie spełnia dzisiejszych standardów w logistyce. Magazyny, zarówno ponadregionalne jak i lokalne, raczej koncentrują się na trzymaniu towarów, a nie na ich przeładunku. Magazyn ponadregionalny może mieć dużo towarów, ale nie ma tych wszystkich funkcji do wymiany między różnymi środkami transportu. A lokalny magazyn jest nastawiony na mniejsze dostawy, więc też nic z tego nie ma. Często mylimy magazynowanie z przeładunkiem i nie znamy zasad, jak działają systemy intermodalne. Bez zrozumienia roli takich terminali, nie da się ogarnąć efektywnej logistyki w globalnych łańcuchach dostaw. To po prostu kluczowa wiedza dla kogoś, kto chce pracować w transporcie.

Pytanie 24

Obszar logistyki związany z ponownym wykorzystaniem odpadów generowanych w procesach zaopatrzenia, produkcji, dystrybucji oraz konsumpcji definiujemy jako

A. ekonomię.
B. ekologistykę.
C. eurologistykę.
D. ekonomiczną.
Ekonomia, jako nauka o gospodarowaniu zasobami, koncentruje się na analizie produkcji, dystrybucji oraz konsumpcji dóbr, ale nie uwzględnia aspektu ekologicznego, jakim jest recyrkulacja odpadów. Odpowiedzi związane z ekonomiką oraz ekonomią są zatem nieadekwatne do kontekstu pytania, ponieważ nie obejmują one działań związanych z ochroną środowiska. Eurologistyka, z drugiej strony, odnosi się do logistyki na poziomie europejskim, skupiającej się na transporcie i dostawach w obrębie Europy, a nie na kwestiach związanych z recyklingiem i zarządzaniem odpadami. Takie podejście prowadzi do pominięcia kluczowego elementu, jakim jest zrównoważony rozwój i odpowiedzialność ekologiczna, które są centralnymi tematami w nowoczesnej logistyce. Błędem jest również zbytnie skupienie się na ekonomicznych aspektach tych dziedzin, co ignoruje rosnącą rolę zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska w strategiach logistycznych. W obliczu globalnych wyzwań ekologicznych, niezbędne staje się przyjęcie holistycznego podejścia, które łączy efektywność ekonomiczną z odpowiedzialnością za środowisko, co jest istotą ekologistyki.

Pytanie 25

Koszty związane z usługami magazynowymi, uzależnione od powierzchni zajmowanej przez zapasy oraz okresu ich przechowywania, to koszty

A. zmienne utrzymania zapasów
B. stałe uzupełniania zapasów
C. stałe utrzymania zapasów
D. zmienne uzupełniania zapasów
Koszty usług magazynowania, które zależą od powierzchni zajmowanej przez zapas oraz od czasu składowania, są klasyfikowane jako zmienne koszty utrzymania zapasów. Oznacza to, że ich wysokość będzie się zmieniać w zależności od ilości i długości czasu przechowywania towarów. Na przykład, w sytuacji, gdy przedsiębiorstwo poszerza swoją ofertę i zwiększa zapasy, koszty magazynowania wzrosną proporcjonalnie do zajmowanej przestrzeni oraz do czasu, przez jaki towary są przechowywane. Praktyczne zastosowanie tej wiedzy polega na tym, że menedżerowie logistyki powinni regularnie monitorować i oceniać te koszty, aby optymalizować procesy magazynowe oraz podejmować decyzje o ewentualnej redukcji zapasów. Warto również przyjrzeć się standardom zarządzania zapasami, takim jak Just-in-Time (JIT), które mają na celu minimalizację kosztów utrzymania zapasów poprzez ograniczenie ich ilości oraz częstsze, ale mniejsze dostawy. Zrozumienie zmiennych kosztów utrzymania zapasów jest kluczowe dla efektywnego zarządzania łańcuchem dostaw oraz dla poprawy rentowności organizacji.

Pytanie 26

Kiedy firma podejmuje działania mające na celu rozwiązanie problemów oraz konfliktów ekologicznych w dziedzinie logistyki, to oznacza, że przestrzega zasad

A. społecznych
B. utylizacji
C. recyklingu
D. ekologistyki
Odpowiedzi społecznych, recyklingu oraz utylizacji, chociaż na pierwszy rzut oka mogą wydawać się związane z problematyką ekologiczną, nie są adekwatne do kontekstu związanego z logistyką. Społeczne aspekty skupiają się na interakcjach międzyludzkich i wpływie działalności przedsiębiorstwa na społeczności, co nie bezpośrednio odnosi się do ekologii logistyki. Recykling, z drugiej strony, dotyczy procesu przetwarzania odpadów w celu ich ponownego wykorzystania, co jest ważne dla zrównoważonego rozwoju, ale nie obejmuje całościowego podejścia do zarządzania procesami logistycznymi, które dąży do minimalizacji wpływu na środowisko podczas transportu i magazynowania. Utylizacja odnosi się do procesu pozbywania się odpadów, co również nie odpowiada na pytanie o zarządzanie ekologicznymi wyzwaniami w logistyce. Typowe błędy myślowe w tym kontekście to mylenie poszczególnych działań proekologicznych z całościowym podejściem ekologistycznym, które integruje wszystkie aspekty logistyki z myślą o ochronie środowiska. Kluczowe jest zrozumienie, że ekologistyka to bardziej kompleksowe podejście, które obejmuje wszystkie etapy łańcucha dostaw, a nie tylko poszczególne działania związane z odpadami czy społecznymi interakcjami.

Pytanie 27

Gdy punkt, z którego realizowane jest zamówienie klienta, znajduje się w bliskiej odległości od klienta oraz rynku, to prawdopodobieństwo utraty zamówienia klienta

A. jest minimalne, a kapitał zainwestowany w zapas jest "zamrożony" na krótki okres
B. jest wysokie, ale kapitał zainwestowany w zapas pozostaje "zamrożony" przez dłuższy czas
C. jest wysokie, ale ryzyko inwestycyjne jest niewielkie
D. jest minimalne, ale ryzyko inwestycyjne jest znaczące
Odpowiedź wskazująca, że ryzyko utraty zamówienia klienta jest znikome, ponieważ punkt rozdzielający znajduje się blisko klienta i rynku, jest poprawna. W sytuacji, gdy lokalizacja punktu obsługi jest bliska odbiorcy, czas dostawy ulega znacznemu skróceniu, co minimalizuje ryzyko związane z opóźnieniami i błędami w realizacji zamówień. Przykładem zastosowania tej zasady mogą być centra dystrybucyjne umiejscowione w pobliżu dużych aglomeracji miejskich, co pozwala na efektywne zarządzanie zapasami i szybkie dostarczanie produktów. Z drugiej strony, mimo że ryzyko utraty zamówienia jest niskie, nie można zignorować potencjalnego ryzyka inwestycyjnego, które może być wysokie, zwłaszcza w przypadku długoterminowego zamrażania kapitału w zapasach. Przemysł e-commerce często korzysta z analizy lokalizacji magazynów oraz modelowania popytu, aby zoptymalizować procesy logistyczne i zmniejszyć koszty operacyjne, co jest zgodne z dobrymi praktykami branżowymi.

Pytanie 28

Wykorzystanie strategii Just in Time (czyli dokładnie na czas) pozwala między innymi na zarządzanie

A. promocją
B. reklamą
C. zapasami
D. pracownikami
Zarządzanie reklamą, promocją i pracownikami, choć jest istotne dla funkcjonowania firmy, nie jest bezpośrednio związane z koncepcją Just in Time. Reklama koncentruje się na komunikacji z klientami, tworzeniu wizerunku marki oraz zwiększaniu sprzedaży, co nie ma bezpośredniego wpływu na zarządzanie zapasami. Promocja, podobnie jak reklama, dotyczy działań mających na celu zwiększenie atrakcyjności produktów w oczach konsumentów, co również nie jest zintegrowane z zasadami JIT. Z kolei zarządzanie pracownikami odnosi się do kwestii zasobów ludzkich, gdzie nacisk kładzie się na efektywność pracy zespołu, szkolenia, oraz rozwój kariery, a nie na optymalizację procesów związanych z dostawami i produkcją. Typowym błędem myślowym jest skupienie się na ogólnym zarządzaniu, które nie bierze pod uwagę specyfiki zarządzania zapasami. Nieprawidłowe odpowiedzi wskazują na mylne przekonanie, że wszystkie aspekty działalności firmy są ze sobą ściśle powiązane i można je w prosty sposób przekształcić w jedną strategię, co jest mylące. Właściwe zrozumienie JIT wymaga zatem zrozumienia jego kontekstu w zarządzaniu łańcuchem dostaw i jego zastosowania w optymalizacji procesów produkcyjnych.

Pytanie 29

Firma zajmująca się logistyką korzysta z informatycznego systemu do zarządzania danymi gospodarczymi, które gromadzi w tabelach oraz w formularzach i raportach. Aby skutecznie przeszukiwać i sortować informacje, najlepiej wykorzystać

A. program do edycji grafiki
B. system baz danych
C. program do obliczeń
D. program do edycji tekstu
Edycja tekstów, arkusze kalkulacyjne oraz edytory grafiki, choć przydatne w różnych kontekstach, nie są dedykowanymi narzędziami do wydajnego zarządzania i przetwarzania złożonych zbiorów danych, jak to ma miejsce w przypadku systemów baz danych. Edytory tekstów, chociaż pozwalają na tworzenie dokumentów, nie oferują funkcji sortowania, filtrowania ani zaawansowanego przetwarzania danych. W kontekście informacji gospodarczych, użytkownicy musieliby polegać na ręcznym przeszukiwaniu tekstów, co jest czasochłonne i podatne na błędy. Arkusze kalkulacyjne mogą być użyteczne do prostych obliczeń i wizualizacji danych, jednak ograniczenia w zakresie zarządzania dużymi zbiorami danych sprawiają, że trudniej jest w nich efektywnie wyszukiwać i reorganizować informacje. Mogą one również prowadzić do problemów z integralnością danych przy jednoczesnej pracy wielu użytkowników. Z kolei edytory grafiki służą do tworzenia i edytowania wizualnych przedstawień, co nie ma zastosowania w kontekście zarządzania danymi. Wybierając niewłaściwe narzędzie, przedsiębiorstwa narażają się na problemy z efektywnością operacyjną, co może prowadzić do strat finansowych i obniżonej jakości obsługi klienta. Każde z tych podejść nie tylko nie spełnia wymogów związanych z organizowaniem danych, ale także nie odpowiada na potrzebę skutecznej analizy i raportowania, które są kluczowe w obszarze logistyki.

Pytanie 30

Przedsiębiorstwo realizuje kontrakt na dostawę 5 samochodów. Przedstawiona tabela zawiera informacje o stanach magazynowych zapasów firmy. Ile podwozi i nadwozi powinna zamówić firma w celu zmontowania samochodów?

AsortymentZapas
w magazynie
Nadwozia
samochodowe
1 szt.
Podwozia
samochodowe
2 szt.
A. Podwozia 3 sztuki, nadwozia 3.
B. Podwozia 4 sztuki, nadwozia 3.
C. Podwozia 3 sztuki, nadwozia 4.
D. Podwozia 2 sztuki, nadwozia 2.
Wybór tej odpowiedzi wskazuje na nieporozumienie dotyczące podstawowych zasad potrzebnych do zmontowania samochodów oraz zarządzania zapasami. Aby zrozumieć, dlaczego podane liczby są błędne, należy najpierw zwrócić uwagę na wymagania dotyczące komponentów: do zbudowania jednego samochodu potrzebne jest zarówno podwozie, jak i nadwozie. Zatem, aby zmontować 5 samochodów, konieczne jest posiadanie co najmniej 5 podwozi i 5 nadwozi. Odpowiedzi, które wskazują na mniejszą liczbę podwozi lub nadwozi, nie uwzględniają tej podstawowej zasady produkcji. Ponadto, ważnym aspektem jest zrozumienie, że w zarządzaniu zapasami istnieją różne metody prognozowania potrzeb, które pozwalają na uniknięcie sytuacji, w których brakuje kluczowych komponentów. Typowym błędem jest zakładanie, że wyższa ilość jednego komponentu może zrekompensować niższą ilość innego, co może prowadzić do przestojów w produkcji. W praktyce, dobrym podejściem jest na bieżąco monitorować poziomy zapasów i dostosowywać zamówienia do rzeczywistych potrzeb produkcyjnych, korzystając z systemów ERP, które automatyzują te procesy i pomagają w podejmowaniu decyzji na podstawie danych.

Pytanie 31

Wózek widłowy z przeciwwagą potrzebuje przejazdu o szerokości

A. 3,0 m
B. 2,0 m
C. 1,0 m
D. 2,5 m
Wybór innej szerokości przejścia niż 3,0 m dla wózka widłowego czołowego z przeciwwagą może prowadzić do wielu nieporozumień. Odpowiedzi takie jak 2,0 m, 1,0 m czy 2,5 m nie uwzględniają specyfiki konstrukcyjnej tych wózków, które są zaprojektowane do pracy w wymagających warunkach. Wózki widłowe czołowe z przeciwwagą wymagają większej przestrzeni nie tylko ze względu na ich rozmiar, ale także na sposób, w jaki są w stanie się poruszać. Wózki te mają większe promienie skrętu i mogą potrzebować dodatkowej przestrzeni, by prawidłowo zakończyć manewry bez ryzyka uszkodzenia towarów lub otoczenia. Ponadto, w praktyce, zbyt wąskie przejścia mogą prowadzić do zatorów i opóźnień w pracy, co negatywnie wpływa na wydajność operacyjną. Kolejnym błędem myślowym jest ignorowanie standardów bezpieczeństwa, które zalecają zachowanie określonej szerokości pasa ruchu dla wózków widłowych, aby zapewnić komfort i bezpieczeństwo operatorów oraz innych pracowników w obrębie miejsca pracy. Warto również zauważyć, że wiele wypadków związanych z wózkami widłowymi wynika z nieodpowiednich przestrzeni manewrowych, dlatego znajomość wymagań dotyczących szerokości przejść jest kluczowa dla prawidłowego zarządzania przestrzenią w obiektach magazynowych.

Pytanie 32

Firma transportowa realizuje miesięcznie przewozy na dystansie 20 000 km, ponosząc przy tym wydatki w wysokości 80 000 zł. Przy założeniu zysku na poziomie 20% wydatków, firma ustaliła cenę

A. 5,00 zł/km
B. 4,60 zł/km
C. 4,80 zł/km
D. 4,20 zł/km
W przypadku podawania błędnych stawek, jak 4,60 zł/km, 4,20 zł/km lub 5,00 zł/km, występują różne nieprawidłowe założenia dotyczące struktury kosztów i zysku. W pierwszym przypadku, obliczając stawkę 4,60 zł/km, można założyć, że przychody wyniosą 92 000 zł (4,60 zł * 20 000 km), co oznaczałoby zysk na poziomie 12 000 zł, co jest znacznie poniżej założonego 20% zysku. Podobnie, stawka 4,20 zł/km sugerowałaby przychody na poziomie 84 000 zł, co oznaczałoby stratę, gdyż całkowite koszty wynoszą 80 000 zł. Z kolei stawka 5,00 zł/km prowadziłaby do przychodów 100 000 zł, co przekraczałoby wymagany zysk oraz mogłoby spowodować utratę konkurencyjności na rynku, gdyż klienci mogą szukać tańszych opcji transportowych. Generalnie, kluczowym błędem w tych obliczeniach jest nieuwzględnienie marży zysku w kontekście całkowitych przychodów w stosunku do poniesionych kosztów. Zrozumienie tej struktury jest niezbędne do efektywnego zarządzania finansami przedsiębiorstwa transportowego oraz utrzymania rentowności w zmiennym otoczeniu rynkowym.

Pytanie 33

Zakład produkujący blaty do stołów i kompletujący wszystkie elementy składowe wyrobów gotowych otrzymał zamówienie na wykonanie 500 stołów. Ile nóg należy zamówić u dostawcy, biorąc pod uwagę kompletację w toku i stan zapasów?

Pozycja zapasuKompletacja w tokuZapas w magazynie
Blat (szt.)10020
Noga (szt.)40080
Okucia metalowe (kpl)10020
Ilustracja do pytania
A. 1600 szt.
B. 380 szt.
C. 480 szt.
D. 1520 szt.
Wybierając inne odpowiedzi, możesz natknąć się na typowe błędy, które wynikają z niedokładnych obliczeń w produkcji. Na przykład wybór 480 nóg pokazuje, że nie uwzględniasz potrzebnego zapasu. Musisz mieć na uwadze, że do produkcji tych 500 stołów potrzebujesz 2000 nóg. Zamawiając tylko 480, pomijasz kluczowy krok, który polega na sprawdzeniu, ile nóg już masz. Odpowiedzi takie jak 1600 albo 380 nóg również nie biorą pod uwagę, że z taką ilością produkcja może być niemożliwa z powodu braków w materiałach. Wiadomo, że przy podejmowaniu decyzji o zamówieniach, warto opierać się na dokładnych danych o zapasach. Zrozumienie, co już masz i co jest naprawdę potrzebne, jest kluczowe, żeby uniknąć opóźnień i strat finansowych.

Pytanie 34

Jakie są wymiary palety EUR?

A. 1,3 x 0,7 m
B. 1,2 x 0,8 m
C. 1,3 x 0,9 m
D. 1,4 x 0,8 m
Odpowiedzi, które podałeś, czyli 1,4 x 0,8 m, 1,3 x 0,7 m i 1,3 x 0,9 m, nie są zgodne z wymiarami palety EUR. Myślę, że może być tu pewne zamieszanie, bo w branży transportowej używa się różnych typów palet. Na przykład paleta 1,4 x 0,8 m to inny typ, a nie standardowa paleta w systemie EUR. Z kolei wymiary 1,3 x 0,7 m to też nie jest coś, co się powszechnie stosuje w transporcie. To może stworzyć problemy logistyczne, bo te palety mogą się nie integrować z systemami zaplanowanymi na standardowe wymiary. Gdy nie używasz standardowych wymiarów, można łatwo stracić przestrzeń, a nawet narazić się na wyższe koszty transportu. Ważne, żeby znać i stosować te standardy, żeby uniknąć zamieszania i błędów w obliczeniach ładowności czy zarządzaniu przestrzenią w magazynach.

Pytanie 35

Działania niezgodne z zasadami BHP związane z ręcznym przenoszeniem obciążenia o masie przekraczającej ustalone limity, mogą prowadzić do kontuzji, z których najcięższe to kontuzje

A. głowy
B. kręgosłupa
C. kończyn dolnych
D. kończyn górnych
Przemieszczanie ciężarów wymaga szczególnej dbałości o zasady bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP), ponieważ niewłaściwe metody mogą prowadzić do poważnych urazów, w tym uszkodzenia kręgosłupa. Kręgosłup jest elementem strukturalnym, który wspiera całe ciało, a jego uszkodzenia mogą prowadzić do przewlekłego bólu, ograniczenia ruchomości, a nawet paraliżu. Właściwe techniki podnoszenia i przenoszenia ciężarów, takie jak ugięcie kolan, zbliżenie ciężaru do ciała oraz utrzymywanie prostych pleców, są kluczowe, aby zminimalizować ryzyko kontuzji. Stanowią one część standardów operacyjnych w miejscu pracy oraz zasad ergonomicznym, które zostały opracowane w oparciu o badania nad biomechaniką i zdrowiem pracowników. Przykładowo, stosowanie sprzętu wspomagającego, jak wózki czy dźwigi, jest rekomendowane dla przenoszenia ciężkich przedmiotów. Promowanie edukacji w zakresie BHP oraz regularne szkolenia dla pracowników są niezbędne dla utrzymania zdrowia i bezpieczeństwa w miejscu pracy.

Pytanie 36

Który zestaw informacji zawiera dane do wpisania w dokumencie WZ, który ma być wypełniony zgodnie z przedstawioną kartoteką magazynową?

KARTOTEKA MAGAZYNOWA
Firma „ABC" ul. Wesoła 12, 54-345 WrocławNazwa: obudowa
Indeks: OB. 123-12
Jednostka miary: sztuka
L.p.DataSymbol
i nr
dokumentu
Jednostkowa
cena netto (zł)
Ilość (szt.)Wartość (zł)
przychódrozchódzapasprzychódrozchód
1.12.02.17PZ 23413,0050-150625,00-
2.13.02.17WZ 35213,00-10050-1 300,00
3.
A. Cena jednostkowa netto: 1 300,00 zł, j.m.: szt.
B. Wartość rozchodu: 625,00 zł, data wydania zapasu: 12.02.2017 r.
C. Ilość wydana: 100 szt., numer dokumentu WZ: 352.
D. Kod towarowo-materiałowy wydanego zapasu: OB. 123-12, ilość przyjęta: 100 szt.
Wybór błędnej odpowiedzi często wynika z nieprecyzyjnego zrozumienia, jakie informacje są niezbędne do poprawnego wypełnienia dokumentu WZ. Informacje takie jak cena jednostkowa netto, j.m. (jednostka miary), czy wartość rozchodu, choć istotne w kontekście operacyjnym, nie mają zastosowania w przypadku dokumentu WZ, który ma na celu jedynie ewidencjonowanie wydania towaru. Wprowadzenie nieodpowiednich danych może prowadzić do nieścisłości w ewidencji magazynowej, co z kolei może skutkować problemami podczas inwentaryzacji oraz niezgodnościami w raportach finansowych. W praktyce, dokument WZ powinien być wypełniony wyłącznie informacjami, które bezpośrednio odnoszą się do procesu wydania, takimi jak ilość wydanego towaru i numer dokumentu. Użycie innych danych, jak na przykład ilość przyjęta z innej kartoteki, prowadzi do błędnych interpretacji i chaosu w zarządzaniu stanami magazynowymi. Dobre praktyki w obszarze zarządzania magazynem wymagają, aby każdy dokument był precyzyjnie dostosowany do jego celu i zawierał jedynie te informacje, które są istotne dla danej transakcji.

Pytanie 37

Sztauplan to strategia rozmieszczenia ładunku

A. w samolocie
B. w wagonie kolejowym
C. w samochodzie
D. na statku
Wybór odpowiedzi dotyczącej samolotu, wagonu kolejowego czy samochodu wskazuje na błędne zrozumienie koncepcji sztauplanu i jego zastosowania w kontekście transportu morskiego. Sztauplan jest ściśle związany z żeglugą i rozkładem ładunku na statkach, gdzie stabilność i bezpieczeństwo są kluczowe. Odpowiedzi dotyczące transportu lotniczego, kolejowego lub drogowego nie uwzględniają specyficznych wymagań związanych z transportem morskim, takich jak potrzeba utrzymania odpowiedniego środka ciężkości statku i wpływu warunków atmosferycznych na jego przechyl. W transporcie lotniczym oraz kolejowym istnieją inne procedury i dokumenty dotyczące załadunku, które nie są tożsame z sztauplanem. Typowe błędy myślowe w tym przypadku mogą wynikać z ogólnego postrzegania logistyki, gdzie każdy środek transportu działa na podobnych zasadach, co jest mylne. Każdy typ transportu ma swoje unikalne reguły i standardy, które trzeba znać, aby efektywnie zarządzać procesem transportowym.

Pytanie 38

Przekształcenie dużych partii towarów o jednolitym asortymencie w różnorodne zestawy, które odpowiadają aktualnym wymaganiom odbiorcy, nazywa się

A. lean management
B. outsourcing
C. cross-docking
D. benchmarking
Lean management to taki styl zarządzania, który skupia się na tym, żeby ograniczać marnotrawstwo i dostarczać więcej wartości klientom przez lepsze procesy. To fajna idea, ale nie ma bezpośredniego związku z przetwarzaniem dużych partii towarów na różne zestawy. Outsourcing to z kolei jakby zlecanie zadań innym firmom, co też nie ma wiele wspólnego z tym, jak dostosowywać towary do potrzeb klientów. Benchmarking to porównywanie tego, co robisz w swojej firmie, z najlepszymi praktykami w branży, żeby zobaczyć, gdzie można coś poprawić, ale to nie do końca dotyczy zarządzania fizycznymi towarami. Jak się mówi o cross-dockingu, to warto wiedzieć, jak ważne jest dobre zarządzanie logistyką. Łączenie tych różnych koncepcji może prowadzić do złych decyzji w planowaniu i zarządzaniu łańcuchem dostaw. Często spotyka się błędne myślenie, że te wszystkie podejścia są wymienne, co wpływa na efektywność i wyższe koszty operacyjne. Żeby dobrze ogarnąć proces logistyczny, trzeba zrozumieć te różnice.

Pytanie 39

Średnie zapotrzebowanie miesięczne wynosi 100 kg. W pierwszym tygodniu zapotrzebowanie osiągnęło 110 kg, a w drugim 90 kg. Wskaźniki sezonowości dla tych tygodni przedstawiają się odpowiednio

A. 1,5 dla pierwszego, 0,8 dla drugiego
B. 1,1 dla pierwszego, 0,9 dla drugiego
C. 0,5 dla pierwszego, 1,2 dla drugiego
D. 0,8 dla pierwszego, 1,3 dla drugiego
W analizowanych odpowiedziach pojawiają się różne błędy w kalkulacji wskaźników sezonowości, które wynikają z nieprawidłowego zrozumienia podstawowych zasad ich obliczania. Wskaźnik sezonowości powinien odzwierciedlać stosunek rzeczywistego popytu do popytu średniego. W przypadku wartości takich jak 0,8 dla pierwszego tygodnia, sugeruje to, że popyt był o 20% niższy od średniej, co jest sprzeczne z danymi, gdyż rzeczywisty popyt wyniósł 110 kg, a nie 80 kg. W drugiej odpowiedzi, gdzie wskaźnik wynosi 0,9 dla drugiego tygodnia, to również jest nieprawidłowe, ponieważ rzeczywisty popyt wynosił 90 kg, co oznacza, że był on równy 90% średniego popytu, a nie odzwierciedlał zmiany w sezonowości. Kolejną powszechną pomyłką jest przyjęcie wartości wskaźnika wykraczających poza zakres 0,5-1,5, co jest typowe dla branż, gdzie wahania sezonowe są umiarkowane. Prawidłowa interpretacja danych dotyczących popytu jest kluczowa dla podejmowania decyzji w zakresie zarządzania zapasami oraz prognozowania, dlatego istotne jest zawsze dokładne przeliczenie wskaźników sezonowości w oparciu o rzeczywiste dane.

Pytanie 40

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.