Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik fotografii i multimediów
  • Kwalifikacja: AUD.05 - Realizacja projektów graficznych i multimedialnych
  • Data rozpoczęcia: 8 grudnia 2025 14:17
  • Data zakończenia: 8 grudnia 2025 14:33

Egzamin zdany!

Wynik: 34/40 punktów (85,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Który z formatów pliku graficznego przechowywanego na dysku zajmuje największą ilość miejsca?

A. GIF
B. PNG
C. JPEG
D. PSD
Plik w formacie PSD (Photoshop Document) jest przeznaczony do przechowywania pełnych projektów graficznych stworzonych w programie Adobe Photoshop. Jego struktura umożliwia przechowywanie wielu warstw, efektów, masek oraz innych elementów edycyjnych, co znacznie zwiększa rozmiar pliku. W przeciwieństwie do innych formatów graficznych, takich jak JPEG czy PNG, które są zoptymalizowane pod kątem kompresji i często tracą część danych, PSD zachowuje wszystkie informacje o projekcie w najwyższej jakości. Praktyczne zastosowanie formatu PSD jest szczególnie widoczne w branżach kreatywnych, gdzie konieczne jest późniejsze edytowanie i dostosowywanie projektu. Przykładem zastosowania PSD mogą być kampanie reklamowe, gdzie specjaliści od grafiki muszą często wprowadzać zmiany w warstwach grafiki. Dobrą praktyką w branży jest również archiwizowanie projektów w formacie PSD, co pozwala na ich późniejsze modyfikacje bez utraty jakości.

Pytanie 2

Interfejsem służącym do przesyłania cyfrowego sygnału audio i wideo o wysokiej przepustowości jest

A. VGA
B. HDMI
C. DVI
D. DVIX
HDMI to aktualnie najczęściej wykorzystywany interfejs do przesyłania cyfrowego sygnału audio i wideo o wysokiej przepustowości. W wielu nowoczesnych urządzeniach takich jak telewizory, monitory komputerowe, projektory, konsole do gier czy nawet laptopy, port HDMI to już standard. Najważniejsze jest to, że HDMI umożliwia przesyłanie obrazu w wysokiej rozdzielczości (nawet do 8K w najnowszych wersjach) oraz wielokanałowego dźwięku cyfrowego – wszystko jednym kablem, bez dodatkowego okablowania dla audio. Dla porównania, w starszych standardach często trzeba było osobno podłączać dźwięk i obraz, co było niewygodne i generowało chaos z przewodami. Moim zdaniem to właśnie prostota i uniwersalność HDMI sprawiła, że zdobył taką popularność w domowych systemach AV, ale też w zastosowaniach profesjonalnych np. podczas prowadzenia prezentacji czy na salach wykładowych. Co ciekawe, HDMI jest kompatybilny z różnymi wersjami zabezpieczeń (HDCP), co umożliwia przesyłanie treści chronionych prawem autorskim, np. filmów w jakości Blu-ray. Z praktyki wiem, że to rozwiązanie rzadko sprawia użytkownikom kłopoty – wystarczy podłączyć kabel i od razu można korzystać z pełnej jakości obrazu i dźwięku. No i jeszcze jedna rzecz: HDMI przez lata przechodził liczne aktualizacje, więc warto wiedzieć, że nie każdy starszy kabel poradzi sobie z rozdzielczością 4K czy wyższą – tu już trzeba czasem zwrócić uwagę na oznaczenia kabli (np. High Speed HDMI).

Pytanie 3

W celu wykorzystania plików .psd do tworzenia fotokastu należy

A. zwektoryzować plik.
B. zrasteryzować plik.
C. zmienić rozdzielczość pliku.
D. zmienić format pliku.
Plik .psd to natywny format Adobe Photoshop, który idealnie nadaje się do przechowywania projektów z warstwami, efektami i innymi zaawansowanymi ustawieniami edycyjnymi. Jednak w praktyce, kiedy chcesz wykorzystać grafikę w fotokaście – czyli na przykład w pokazie zdjęć, prezentacji multimedialnej czy filmie – większość aplikacji po prostu nie obsługuje bezpośrednio formatu .psd. W takiej sytuacji zmiana formatu pliku jest koniecznością, żeby zachować kompatybilność i uniknąć problemów z odczytem obrazu. Najczęściej wybieranymi formatami są .jpg, .png, czasem .tiff – wszystko zależy od wymagań systemu, na którym pracujesz. Swoją drogą, większość profesjonalistów zawsze rekomenduje eksport do formatów powszechnie akceptowanych, bo to oszczędza czas i nerwy. Sam nie raz przekonałem się, że próba wstawienia .psd do programu do montażu kończy się komunikatem o błędzie. Warto pamiętać, że przy eksporcie należy sprawdzić rozdzielczość i profil kolorów, żeby uniknąć utraty jakości. To, moim zdaniem, podstawowa sprawa, jeśli chcesz działać sprawnie i zgodnie z branżowymi standardami.

Pytanie 4

Jakiego efektu w programie wektorowym należy użyć do stworzenia obiektów widocznych na ilustracji po narysowaniu połowy ich konturów?

Ilustracja do pytania
A. Rasteryzacja
B. Wypaczenie
C. 3D
D. SVG
Aby uzyskać widoczne na ilustracji obiekty w programie wektorowym, należy zastosować efekt „3D”, w szczególności funkcję obracania (revolve). Po utworzeniu połowy konturu, narzędzie 3D pozwala na obrócenie go wokół osi, tworząc pełny, trójwymiarowy obiekt. To narzędzie jest często używane do modelowania prostych brył w programach graficznych, takich jak Adobe Illustrator.

Pytanie 5

Które programy komputerowe pozwalają na tworzenie grafiki, którą można skalować bez utraty jakości?

A. Corel PHOTO-PAINT oraz Corel PowerTRACE
B. CorelDRAW oraz Adobe Illustrator
C. Adobe Lightroom oraz Adobe Photoshop
D. Adobe Flash oraz Adobe Bridge
CorelDRAW i Adobe Illustrator to dwa z najpopularniejszych programów do tworzenia grafiki wektorowej, co oznacza, że ich użytkownicy mogą tworzyć obrazy, które można skalować do dowolnych rozmiarów bez utraty jakości. W przeciwieństwie do grafiki rastrowej, która składa się z pikseli, grafika wektorowa opiera się na matematycznych równaniach, co pozwala na zachowanie ostrości i detali niezależnie od wielkości. Przykładem zastosowania grafiki wektorowej może być tworzenie logo, które musi być używane w różnych formatach, od wizytówek po billboardy. Zarówno CorelDRAW, jak i Adobe Illustrator oferują zaawansowane narzędzia do edytowania kształtów, kolorów oraz efektów wizualnych, co sprawia, że są idealne dla grafików pracujących w branży reklamy, projektowania stron internetowych oraz w druku. Ponadto, te programy są zgodne z aktualnymi standardami branżowymi, co umożliwia łatwą współpracę z innymi profesjonalistami.

Pytanie 6

Na którym rysunku przedstawiono drukarkę 3D?

Ilustracja do pytania
A. I.
B. II.
C. III.
D. IV.
Rysunek II przedstawia drukarkę 3D, co jest łatwo rozpoznawalne dzięki jej charakterystycznej konstrukcji. Drukarki 3D funkcjonują na zasadzie addytywnego wytwarzania, gdzie materiały są nakładane warstwami, co pozwala na tworzenie złożonych trójwymiarowych obiektów. W przeciwieństwie do tradycyjnych metod produkcji, które często polegają na odejmowaniu materiału (np. frezowanie), technologia druku 3D umożliwia bardziej złożoną geometrię i personalizację produktów. Zastosowania drukarek 3D są wszechstronne; od prototypowania w przemyśle, przez wytwarzanie części zamiennych w motoryzacji, aż po medycynę, gdzie są wykorzystywane do produkcji implantów czy modeli anatomicznych. Standardy branżowe, takie jak ISO/ASTM 52900, definiują klasyfikacje technologii druku 3D, co ułatwia zrozumienie różnic pomiędzy różnymi typami drukarek i ich zastosowaniami. W przypadku rysunków, inne przedstawione urządzenia, takie jak kasa fiskalna, wielofunkcyjne urządzenie biurowe, czy zwykła drukarka biurowa, nie mają związku z technologią druku 3D, co czyni odpowiedź II jednoznacznie poprawną.

Pytanie 7

Jakie źródła sygnałów dźwiękowych klasyfikowane są jako analogowe?

A. Magnetofon, gramofon
B. Odtwarzacz MP3, laptop
C. Magnetofon, komputer przenośny
D. Odtwarzacz CD, winylowa płyta
Odpowiedź 'Magnetofon, gramofon' jest poprawna, ponieważ oba te urządzenia są przykładami analogowych źródeł sygnałów fonicznych. Magnetofon zapisuje dźwięk na taśmie magnetycznej w formie analogowej, co oznacza, że sygnał audio jest wiernie odwzorowywany przez zmiany pola magnetycznego. Z kolei gramofon odtwarza dźwięk poprzez obracanie płyty winylowej, a igła porusza się w rowkach płyty, generując sygnał elektryczny, który także ma charakter analogowy. W praktyce, urządzenia analogowe są często preferowane przez audiofilów ze względu na ich zdolność do reprodukcji ciepłego brzmienia, które jest trudne do osiągnięcia w technologiach cyfrowych. W branży muzycznej i filmowej, stosowanie analogowych źródeł do nagrywania i odtwarzania dźwięku często odbywa się w kontekście estetycznym, gdzie jakość dźwięku i charakterystyka brzmienia są kluczowe. Standardy jakości dźwięku, takie jak RIAA dla gramofonów, podkreślają znaczenie analogowego przetwarzania dźwięku, co potwierdza jego wartość w dzisiejszym świecie technologii audio.

Pytanie 8

W którym programie firmy Adobe odbywa się edycja wideo i zautomatyzowane zestawianie materiałów audio-wideo?

A. Lightroom
B. Illustrator
C. InDesign
D. Premiere
Adobe Premiere Pro to profesjonalne oprogramowanie do edycji wideo, które umożliwia użytkownikom montaż filmów oraz obróbkę materiałów audio-wideo. Program ten charakteryzuje się intuicyjnym interfejsem oraz rozbudowaną funkcjonalnością, co czyni go idealnym narzędziem zarówno dla amatorów, jak i profesjonalnych twórców wideo. Premiere Pro pozwala na importowanie różnych formatów plików, co umożliwia korzystanie z różnorodnych zasobów. Użytkownicy mogą manipulować klipami w czasie rzeczywistym, dodawać efekty specjalne, przejścia, a także korekcję kolorów. Dodatkowo, Premiere Pro oferuje zaawansowane funkcje automatycznego montażu audio-wideo dzięki opcji Auto Reframe i Adobe Sensei, co ułatwia dostosowywanie materiałów do różnych formatów i platform mediów społecznościowych. W branży filmowej i telewizyjnej program ten stał się standardem, a jego zintegrowane narzędzia do współpracy zwiększają efektywność pracy w zespołach produkcyjnych.

Pytanie 9

Który z modeli kolorów jest najczęściej używany do określania różnic w kolorach?

A. CIELab
B. CIEXYZ
C. CMYK
D. HSB
Model CIELab to jeden z tych najważniejszych standardów, jeśli chodzi o różnice w kolorach. Dlaczego? Bo opiera się na tym, jak my, ludzie, postrzegamy kolory. Ma trzy osie: L* (jasność), a* (czerwono-zielona) i b* (żółto-niebieska). Dzięki temu można naprawdę fajnie odwzorować kolory, tak jak widzi je nasze oko. CIELab jest super przydatny w różnych branżach, takich jak druk, fotografia, czy projektowanie graficzne. Można dzięki niemu dokładnie ocenić różnice między kolorami, korzystając z wskaźnika ΔE, co pokazuje, jak bardzo dwa kolory się od siebie różnią. Mniejsze wartości ΔE oznaczają mniejsze różnice, co ma duże znaczenie w kontroli jakości produkcji. A tak na marginesie, CIELab został stworzony przez Międzynarodową Komisję Oświetleniową (CIE), więc to naprawdę uznawany standard.

Pytanie 10

Jakim znakiem w cudzysłowie powinna kończyć się każda instrukcja w języku skryptowym Perl?

A. :
B. ;
C. .
D. ,
Zakończenie komendy w języku Perl innym znakiem, jak przecinek, kropka czy dwukropek, prowadzi do błędów składniowych. Przykładowo, przecinek nie jest używany jako znak końca instrukcji, lecz jako separator elementów w listach lub argumentach funkcji. Z kolei kropka w Perl jest często stosowana jako operator konkatenacji, a nie do kończenia instrukcji. Użycie jej na końcu komendy może prowadzić do nieporozumień, ponieważ interpreter może spodziewać się kontynuacji. Dwukropek jest zarezerwowany dla konstrukcji takich jak etykiety czy bloki kodu, co czyni go nieodpowiednim do zakończenia komendy. Zrozumienie, że każdy z tych znaków ma swoje specyficzne zastosowanie, jest kluczowe w programowaniu, ponieważ nieprawidłowe zakończenie komendy może spowodować, że skrypt nie będzie działał zgodnie z zamierzeniem. Typowym błędem jest przyjmowanie, że kończenie instrukcji innymi znakami niż średnik jest akceptowalne, co wynika z nieznajomości zasad składniowych danego języka. Dlatego tak istotne jest, aby programiści dobrze zrozumieli składnię i reguły dotyczące zakończenia instrukcji w Perlu, co pozwoli im unikać powszechnych pułapek oraz prowadzić do tworzenia bardziej wydajnych i poprawnych skryptów.

Pytanie 11

Jakie formaty zapisu odnoszą się wyłącznie do materiałów wideo?

A. MP3, WMV, AI
B. MPEG, JPEG, INDD
C. AVI, MPEG, WMV
D. OGG, SVF, CDR
Odpowiedź AVI, MPEG i WMV, jest poprawna, ponieważ wszystkie te formaty są ściśle związane z przechowywaniem i odtwarzaniem materiałów wideo. AVI (Audio Video Interleave) to format stworzony przez Microsoft, który pozwala na synchronizację dźwięku i obrazu. MPEG (Moving Picture Experts Group) to zestaw standardów, który obejmuje różne metody kodowania i kompresji wideo, umożliwiając efektywne przechowywanie oraz przesyłanie wideo. WMV (Windows Media Video) to format opracowany przez Microsoft, skoncentrowany na wideo w internecie oraz na sprzęcie Windows. Te formaty są szeroko stosowane w branży filmowej, telewizyjnej oraz w zastosowaniach internetowych, takich jak streaming wideo. Wiedza na temat tych formatów jest kluczowa w kontekście tworzenia treści wideo oraz ich dystrybucji, a także w kontekście jakości obrazu i dźwięku, co ma znaczenie dla profesjonalnych twórców oraz konsumentów. Przykładowo, podczas produkcji filmów, wybór formatu kodowania ma wpływ na jakość końcowego produktu oraz jego zgodność z różnorodnymi platformami odtwarzania.

Pytanie 12

Jakie narzędzie w grafice wektorowej sprawia, że obiekt wygląda na trójwymiarowy?

A. Głębia
B. Środki artystyczne
C. Wypełnienie
D. Obwiednia
Głębia jest kluczowym elementem w grafice wektorowej, który pozwala na nadanie obiektom wrażenia trójwymiarowości. Dzięki zastosowaniu gradientów, cieni, oraz różnych poziomów przezroczystości, projektanci mogą stworzyć iluzję głębokości i przestrzeni. Praktycznie, techniki te są powszechnie używane w logo, ilustracjach oraz interfejsach użytkownika, gdzie trójwymiarowość może przyciągać uwagę i zwiększać estetykę projektu. Przykłady zastosowania obejmują tworzenie przycisków o wyglądzie 3D, gdzie cienie i refleksy imitują światło padające na obiekt. Warto również wspomnieć o standardach branżowych, takich jak zasady projektowania UI/UX, które kładą nacisk na przejrzystość i intuicyjność wizualną, co często wymaga umiejętnego wykorzystania głębi. Dobrze zastosowana głębia może również wzmacniać hierarchię wizualną, prowadząc wzrok użytkownika w kierunku najważniejszych elementów projektu.

Pytanie 13

Ile maksymalnie barw można użyć na jednym slajdzie, aby zachować przejrzystość projektu multimedialnego?

A. 4 barwy
B. 6 barw
C. 5 barw
D. 2 barwy
Użycie 4 kolorów na slajdzie to naprawdę fajna zasada, która opiera się na tym, jak odbieramy kolory i jakie mają znaczenie wizualne. Jak ograniczysz paletę barw, to projekt wydaje się bardziej spójny i czytelny, co jest mega ważne w prezentacjach. Na przykład, w biznesowych slajdach można wykorzystać dwa kolory podstawowe, takie jak niebieski i szary, a do tego dodać dwa akcentowe jak pomarańczowy i zielony, żeby fajnie podkreślić istotne informacje. Dobrze dobrane kolory naprawdę mogą wpływać na to, co czują odbiorcy, co w komunikacji wizualnej ma ogromne znaczenie. Co więcej, badania pokazują, że ograniczenie kolorów do czterech ułatwia zrozumienie treści, a to jest na pewno ważne. W grafice i prezentacjach warto też pamiętać o kontraście i dostępności, a przy mniejszej liczbie kolorów jest to dużo łatwiejsze do ogarnięcia. Te zasady pojawiają się często w różnych materiałach dotyczących projektowania i są uznawane za dobre praktyki.

Pytanie 14

MP3 to format zapisu dźwięku, który

A. jest wykorzystywany ze względu na bezstratny zapis danych w pliku
B. pozwala na zapis dźwięków przypisanych wyłącznie do standardowych instrumentów muzycznych
C. produkuje pliki zajmujące znacznie więcej przestrzeni na dysku niż pliki audio zapisane w formacie FLAC
D. generuje pliki zajmujące znacznie mniej przestrzeni na dysku w porównaniu do plików audio zapisanych w formacie WAV
Format MP3 (MPEG Audio Layer III) jest popularnym formatem zapisu dźwięku, który skutecznie kompresuje pliki audio, co pozwala na zmniejszenie ich rozmiaru w porównaniu do formatów bezstratnych, takich jak WAV. Pliki WAV są surowymi, niekompresowanymi nagraniami, które zajmują znacznie więcej miejsca na dysku, co może być problematyczne w przypadku przechowywania dużych zbiorów muzycznych lub dźwięków. MP3 wykorzystuje stratną kompresję, co oznacza, że niektóre dane są usuwane z oryginalnego sygnału audio, aby zmniejszyć jego wielkość. Dzięki temu możliwe jest uzyskanie plików, które zajmują nawet 90% mniej miejsca niż ich odpowiedniki w formacie WAV, przy akceptowalnej jakości dźwięku dla przeciętnego słuchacza. Przykładowo, album muzyczny w formacie WAV może zajmować kilka gigabajtów, podczas gdy ten sam album zapisany w formacie MP3 może ważyć zaledwie kilkaset megabajtów. W praktyce MP3 jest szeroko stosowany w serwisach streamingowych i w aplikacjach do odtwarzania multimediów, co czyni go standardem w przemyśle muzycznym.

Pytanie 15

Jaką funkcję pełni program OCR?

A. eliminacja szumów w zeskanowanym materiale
B. stworzenie edytowalnego pliku tekstowego
C. redukowanie rozmiaru pliku ze zeskanowanym materiałem
D. zwiększenie rozdzielczości skanowanego dokumentu
Program OCR, czyli optyczne rozpoznawanie znaków, jest technologią umożliwiającą przekształcenie zeskanowanych dokumentów oraz obrazów tekstu w edytowalne formaty tekstowe. Kluczowym aspektem działania OCR jest analiza struktury tekstu, co pozwala na identyfikację liter, cyfr i symboli. Dzięki temu użytkownicy mogą tworzyć dokumenty, które można skutecznie edytować, przeszukiwać i archiwizować, co znacznie ułatwia pracę w biurze czy podczas codziennych zadań. Przykładowo, firma może zeskanować faktury i przy użyciu technologii OCR przekształcić je w formaty, które można edytować w edytorach tekstu. Oprócz tego, systemy OCR są integralnym elementem procesów zarządzania dokumentami, wspierając organizacje w automatyzacji obiegu dokumentów oraz redukcji kosztów związanych z obiegiem papierowym. W branży IT standardy, takie jak ISO 19005-1, które dotyczą archiwizacji dokumentów elektronicznych, podkreślają ważność zastosowania technologii OCR w kontekście efektywnego zarządzania informacjami.

Pytanie 16

Technika stosowana w animacji, która polega na płynnej transformacji jednego obiektu w inny, to

A. modelowanie
B. głębia
C. rendering
D. morfing
Morfing to taka fajna technika animacji, która sprawia, że jeden obiekt płynnie przechodzi w inny. Działa dzięki specjalnym algorytmom, które analizują kształty i tworzą pośrednie klatki, co daje ten naturalny efekt. Używa się tego w różnych dziedzinach, od animowanych filmów, przez gry komputerowe, aż po efekty specjalne w filmach. Przykładowo, można zobaczyć jak postać zmienia się w inną, a to wszystko dzieje się praktycznie niezauważalnie dla widza. W animacji i efektach wizualnych morfing jest mega ważny, bo pozwala na wprowadzenie naprawdę kreatywnych rozwiązań. Jeśli chodzi o narzędzia, to takie programy jak Blender czy Maya są super do tego, bo oferują świetne funkcje do robienia tych płynnych przejść między obiektami. Dobrze zrobiony morfing nie tylko ładnie wygląda, ale też poprawia wrażenia widza.

Pytanie 17

Montaż cyfrowych obrazów w aplikacji Windows Movie Maker nie oferuje możliwości

A. umieszczenia napisów w edytowanym pliku
B. zaimportowania obiektu inteligentnego oraz maski warstwy
C. włączenia zdjęć do materiału wideo
D. dodania ścieżki dźwiękowej do materiału filmowego
Odpowiedź "zaimportowania obiektu inteligentnego i maski warstwy" jest trafna, bo Windows Movie Maker, to program do edycji wideo, który nie ma tych bardziej zaawansowanych opcji, co inne aplikacje, jak Adobe Photoshop czy After Effects. Importowanie tych obiektów czy maski to coś, co naprawdę pozwala na lepszą edycję grafiki i efektów. A w Movie Makerze można tylko dodawać zdjęcia do filmów, robić napisy i wrzucać muzykę. To wszystko jest dosyć ograniczone w porównaniu do prawdziwych narzędzi do edycji. Z mojego doświadczenia, używanie Movie Makera jest super dla prostych projektów, na przykład do robienia prezentacji z obrazkami, bo nie trzeba być ekspertem w edycji wideo, żeby to ogarnąć. Warto też wiedzieć, że w profesjonalnych wytwórniach wideo zazwyczaj korzysta się z bardziej rozbudowanych programów, co naprawdę zwiększa możliwości artystyczne i techniczne.

Pytanie 18

Liczba tekstu, który można umieścić na jednym slajdzie

A. może być dowolna
B. nie może być większa niż 20 linijek
C. jest uzależniona jedynie od rozmiaru ekranu, na którym będzie prezentowana, z zachowaniem czytelności
D. powinna zawierać od 6 do 10 linijek
Kiedy robisz prezentację, ważne jest, żeby tekst na slajdach był krótki i zwięzły. Najlepsza praktyka to 6-10 linijek. Dzięki temu odbiorcy łatwiej będą ogarniać to, co mówisz, i skoncentrują się na najważniejszych punktach. Wiesz, badania pokazują, że jak jest za dużo tekstu, to można się pogubić i nie skupić na tym, co naprawdę istotne. A w biznesie, gdzie liczy się czas, warto, żeby każdy mógł szybko przyswoić informacje. Dlatego stosując tę zasadę, zwiększamy szansę, że to co mówisz, zostanie lepiej zapamiętane.

Pytanie 19

Weryfikacja poprawności realizacji projektu responsywnej strony internetowej polega na

A. prezentacji jej na urządzeniach o zróżnicowanej wielkości ekranów
B. skalowaniu kolorów prezentowanych na ekranie
C. ustaleniu liczby odsłon strony
D. zliczeniu liczby znaków na stronie
Ocena poprawności wykonania projektu responsywnej strony internetowej w dużej mierze polega na jej wyświetleniu na różnych urządzeniach o różnych rozmiarach ekranów. Responsywność strony odnosi się do zdolności strony internetowej do dostosowywania swojego układu, treści i elementów graficznych w zależności od wielkości i orientacji ekranu, na którym jest wyświetlana. Testowanie responsywności zapewnia, że użytkownicy na smartfonach, tabletach i komputerach stacjonarnych mają podobne doświadczenia z przeglądaniem strony. W praktyce oznacza to, że projektanci i deweloperzy mogą używać narzędzi, takich jak Chrome DevTools, by symulować różne urządzenia, co pozwala na identyfikację problemów z układem, nawigacją czy czytelnością treści. Dobrym przykładem jest użycie techniki fluid grid, która pozwala na elastyczne rozmieszczanie elementów w oparciu o procentowe wartości, co daje lepszą adaptację do zmieniających się rozmiarów ekranu. Zgodność z zasadami WCAG (Web Content Accessibility Guidelines) jest również kluczowa, ponieważ wspiera dostępność treści na różnych urządzeniach, co jest istotnym aspektem oceny responsywności.

Pytanie 20

Jakie oprogramowanie służy do nagrywania oraz analizy dźwięku?

A. AutoCAD
B. 3DMax
C. Audacity
D. GIMP
Audacity jest popularnym programem do rejestracji oraz analizy nagranego dźwięku, który jest dostępny na wiele systemów operacyjnych, w tym Windows, macOS i Linux. Program ten oferuje szereg funkcji, które wspierają zarówno amatorów, jak i profesjonalnych użytkowników w obróbce dźwięku. Przykłady zastosowania Audacity obejmują nagrywanie dźwięku z mikrofonu, edycję ścieżek audio, dodawanie efektów dźwiękowych oraz eksportowanie nagrań w różnych formatach, takich jak WAV czy MP3. Audacity umożliwia również analizę spektralną dźwięku, co jest istotne przy ocenie jakości nagrania oraz identyfikacji różnych komponentów akustycznych. Ponadto, korzystając z Audacity, użytkownicy mogą wykorzystać standardowe praktyki branżowe, takie jak normalizacja poziomów głośności, co zapewnia lepszą jakość końcowego nagrania. Program wspiera również rozszerzenia, co pozwala na dostosowanie go do indywidualnych potrzeb użytkownika, czyniąc go wszechstronnym narzędziem w produkcji audio.

Pytanie 21

Jakie rozwiązanie powinno być wybrane do przechowywania obszernego zbioru (2 TB) cyfrowych materiałów, gdyż ma on być ciągle dostępny w sieci dla uprawnionej grupy użytkowników?

A. Płyty DVD
B. Kasety magnetofonowe
C. Zewnętrzny, przenośny dysk magnetyczny
D. Serwer NAS
Serwer NAS (Network Attached Storage) to specjalistyczne urządzenie zaprojektowane do przechowywania i udostępniania danych w sieci komputerowej. Wybór serwera NAS do przechowywania dużego zbioru materiałów cyfrowych (2 TB) ma wiele zalet. Przede wszystkim umożliwia on łatwy dostęp do danych dla upoważnionej grupy osób, co jest kluczowe w kontekście współpracy zespołowej. Serwery NAS są wyposażone w różne mechanizmy zabezpieczeń, takie jak autoryzacja użytkowników oraz szyfrowanie danych, co zapewnia bezpieczeństwo przechowywanych informacji. Dodatkowo, serwery NAS często oferują możliwość tworzenia kopii zapasowych oraz replikacji danych, co jest niezbędne w przypadku utraty danych. Dzięki wsparciu dla protokołów takich jak SMB, NFS czy FTP, użytkownicy mogą łatwo integrować NAS z różnymi systemami operacyjnymi. Przykłady zastosowania to udostępnianie plików w biurze, przechowywanie mediów oraz backupowanie danych z komputerów. W kontekście standardów, NAS spełnia wymagania związane z dostępnością i ciągłością działania, co czyni je idealnym rozwiązaniem dla wymagających środowisk.

Pytanie 22

Aby osiągnąć efekt błysków w oczach osoby fotografowanej, należy w programie Adobe Photoshop skorzystać z poniższych narzędzi:

A. zaznaczenia, poziomów, krzywych, barwy, nasycenia, gradientu
B. zaznaczenia, jasności, kontrastu, barwy, nasycenia, wyostrzenia
C. gradientu, jasności, kontrastu, poziomu, wyostrzenia
D. gradientu, wyostrzenia, kontrastu, barwy, nasycenia
Odpowiedź wskazująca na użycie narzędzi zaznaczenia, jasności, kontrastu, barwy, nasycenia i wyostrzenia jest prawidłowa, ponieważ te elementy są kluczowe dla uzyskania efektu blików w oczach fotografowanej osoby. Zaznaczenia pozwalają na precyzyjne wybieranie obszarów, które chcemy poddać edycji, co jest istotne w przypadku pracy nad detalami, takimi jak oczy. Narzędzie jasności umożliwia dostosowanie ogólnej jasności zdjęcia, co może wzmocnić efekt blików. Kontrast jest istotny, ponieważ pozwala na uwypuklenie różnic tonalnych, co sprawia, że bliki stają się bardziej wyraziste. Narzędzia barwy i nasycenia umożliwiają manipulację kolorystyką, co może wpływać na wizualny odbiór efektów świetlnych. Wyostrzenie natomiast jest kluczowe w kontekście detali; jego odpowiednie zastosowanie sprawia, że bliki stają się bardziej klarowne i atrakcyjne. Użycie tych narzędzi zgodnie z zaleceniami branżowymi pozwala na tworzenie profesjonalnych i estetycznych efektów w fotografii portretowej.

Pytanie 23

Przygotowując prezentację multimedialną, powinno się stosować zasadę:

A. zastosuj różne czcionki oraz kolory
B. umieść grafiki na każdym slajdzie
C. wprowadź wiele animacji i intensywne tło
D. zachowaj równowagę i dbaj o harmonię
Równowaga i harmonia w prezentacji multimedialnej to naprawdę kluczowe rzeczy, które mogą zadecydować o tym, jak odbiorcy odbiorą Twoją pracę. Dobrze jest, jak każdy slajd jest zaprojektowany tak, żeby nie rozpraszać uwagi, ale zarazem dostarczał ważne informacje. Na przykład, jeśli kolory, czcionki i układ graficzny są ze sobą spójne, to cała prezentacja wydaje się bardziej estetyczna i profesjonalna. Fajnie jest, gdy paleta kolorów pasuje do marki, bo wtedy wszystko wygląda jak jedna całość. Warto też pamiętać o przestrzeni między elementami – to coś, co pomaga w czytelności tekstu i lepszym przyswajaniu informacji. Projektanci zazwyczaj korzystają z zasad teorii koloru i zasady Z, by prowadzić wzrok odbiorców po slajdach. A prostota w przekazie to na pewno klucz do lepszego zrozumienia treści przez słuchaczy.

Pytanie 24

Na ilustracji przedstawione jest narzędzie służące do tworzenia przejść pomiędzy elementami graficznymi.

Ilustracja do pytania
A. cyfrą 3
B. cyfrą 1
C. cyfrą 2
D. cyfrą 4
Ikona oznaczona cyfrą 1 to narzędzie do tworzenia przejść pomiędzy elementami graficznymi na osi czasu w programach do edycji wideo czy animacji, na przykład w Photoshopie lub Premiere Pro. Dzięki niemu można dodać płynne przejście (tzw. transition), na przykład zanikanie lub rozjaśnianie, pomiędzy dwoma klipami wideo albo warstwami graficznymi, co wygląda bardzo profesjonalnie i jest szeroko wykorzystywane w praktyce. Moim zdaniem to jedno z podstawowych narzędzi, które naprawdę warto opanować, bo daje ogromną swobodę twórczą i pozwala uzyskać efekt końcowy na wysokim poziomie. W branży graficznej i montażowej standardem jest stosowanie przejść, bo podnoszą one jakość projektu i sprawiają, że całość wygląda spójnie. Dobre praktyki polegają na tym, żeby nie przesadzać z efektami przejścia – zbyt wiele różnych efektów może rozpraszać widza. Najlepiej dobierać przejścia zgodnie z charakterem projektu oraz dbać o to, żeby były płynne i nienachalne. Co ciekawe, narzędzie to czasem pozwala też edytować parametry przejścia – długość, typ efektu, czas trwania – więc daje naprawdę spore możliwości. Osobiście uważam, że jeśli ktoś chce pracować z multimediami, musi znać ten mechanizm, bo to absolutna podstawa.

Pytanie 25

Jakiego narzędzia w programie Adobe Photoshop lub Gimp powinno się użyć do retuszu twarzy podczas poprawy zdjęcia?

A. Różdżki
B. Lassa
C. Stempla
D. Nożyc
Użycie nożyc, różdżki czy lassa w kontekście retuszu twarzy w grafice komputerowej jest nie tylko nieodpowiednie, ale także wprowadza w błąd co do funkcji, jakie te narzędzia pełnią. Nożyce są narzędziem służącym do cięcia obiektów, a więc ich zastosowanie w retuszu zdjęć jest ograniczone i nieefektywne – nie mają one zastosowania w korekcji niedoskonałości skóry. Różdżka, znana jako narzędzie do selekcji, różni się znacznie od funkcji narzędzia Stempel; służy do zaznaczania obszarów o podobnych kolorach, co nie jest idealne w kontekście precyzyjnego usuwania lub poprawiania detali, takich jak zmarszczki czy plamy. Z kolei laso, które jest narzędziem wykorzystywanym do swobodnego zaznaczania obiektów, również nie spełnia funkcji niezbędnych do skutecznego retuszu. Typowym błędem jest mylenie narzędzi selekcyjnych z narzędziami do korekcji – selekcja służy do wyboru, a nie do poprawy jakości obrazu. Właściwe podejście do retuszu wymaga zastosowania narzędzi, które umożliwiają edytowanie pikseli, co czyni Stempel nieocenionym w tym procesie. Prawidłowy retusz wymaga zrozumienia, kiedy i jak stosować różne narzędzia, aby uzyskać naturalny wygląd i zachować integralność obrazu.

Pytanie 26

AVI to format przechowywania

A. szablonu witryny internetowej
B. wyłącznie ścieżek audio
C. wyłącznie ścieżek wideo
D. ścieżek dźwiękowych oraz obrazów wideo
Format AVI (Audio Video Interleave) jest jednym z najpopularniejszych formatów plików multimedialnych używanych do przechowywania zarówno ścieżek audio, jak i wideo. Został opracowany przez firmę Microsoft w 1992 roku jako część technologii Multimedia Windows. AVI umożliwia synchronizację dźwięku i obrazu, co czyni go idealnym wyborem dla różnych aplikacji, takich jak odtwarzanie filmów, prezentacje multimedialne czy produkcja wideo. Dzięki swojej elastyczności, AVI wspiera różne kodeki audio i wideo, co pozwala na dostosowanie jakości i rozmiaru plików w zależności od potrzeb użytkownika. Przykładowo, pliki AVI można wykorzystać w programach do edycji wideo, takich jak Adobe Premiere Pro, gdzie można łączyć różne ścieżki audio i wideo w jednym projekcie. W praktyce, użytkownicy często stosują AVI do archiwizacji materiałów wideo, ze względu na jego powszechność oraz wsparcie w wielu odtwarzaczach multimedialnych i systemach operacyjnych. Warto również zauważyć, że w kontekście standardów branżowych, AVI jest często porównywany z nowszymi formatami, takimi jak MP4, które oferują lepszą kompresję, ale AVI nadal pozostaje istotnym formatem w wielu zastosowaniach multimedialnych.

Pytanie 27

Kolorowi odpowiadającemu zapisowi #000000 jest:

A. czarny
B. biały
C. czerwony
D. zielony
Odpowiedź 'czarny' jest prawidłowa, ponieważ zapis #000000 w systemie kolorów szesnastkowych (hex) odpowiada kolorowi czarnemu. W systemie tym kolory są definiowane przez wartości RGB, gdzie R oznacza czerwoną składową, G zieloną, a B niebieską. W przypadku #000000 każda z tych składowych wynosi 0, co oznacza brak światła i w rezultacie kolor czarny. Przykładowo, w projektowaniu stron internetowych, kolor czarny jest szeroko stosowany w tła, co pozwala na lepsze wyeksponowanie jasnych elementów, takich jak tekst czy grafiki. Zrozumienie systemów kolorów jest kluczowe w grafice komputerowej oraz w tworzeniu interfejsów użytkownika, gdzie odpowiedni dobór kolorów wpływa na estetykę i użyteczność. Inne odcienie czerni, jak np. #1C1C1C, są jedynie bardzo ciemnymi odcieniami szarości i nie powinny być mylone z czernią samą w sobie. Wiedza o tym, jak różne kolory są reprezentowane w systemach cyfrowych, jest niezbędna dla profesjonalistów pracujących w dziedzinach związanych z grafiką i web designem.

Pytanie 28

Wskaż poprawny sposób zapisu akapitów tekstu w języku HTML.
</p>Drugi akapit.</p/>

A. <p>Pierwszy akapit.</p> <p>Drugi akapit.</p>
B. <p>Pierwszy akapit.<p> <p>Drugi akapit.<p>
C. <p>Pierwszy akapit.<p/> <p>Drugi akapit.<p/>
D. </p>Pierwszy akapit.</p/>
Wiele z przedstawionych odpowiedzi zawiera błędy w konstruowaniu znaczników HTML, co prowadzi do błędnej interpretacji przez przeglądarki. W niepoprawnych zapisach, takich jak <p>Pierwszy akapit.<p> <p>Drugi akapit.<p> zauważalny jest problem z zamykaniem znaczników. Ostatni znacznik <p> powinien być zamknięty przy użyciu </p>, co jest kluczowym elementem składni HTML. Jeśli zamykamy znacznik <p> za pomocą <p/>, jest to syntaktycznie niepoprawne. W HTML nie ma możliwości samodzielnego zamykania znaczników otwierających, co prowadzi do błędnego układu dokumentu. Przykładem może być sytuacja, gdy podczas tworzenia strony internetowej pomijamy poprawne zamknięcie znaczników, co skutkuje chaotycznym i nieprzewidywalnym renderowaniem tekstu. Takie błędy nie tylko wpływają na estetyczne aspekty prezentacji treści, ale także mogą obniżać wyniki SEO, ponieważ wyszukiwarki analizują strukturę dokumentu. Dodatkowo, zrozumienie znaczenia odpowiedniej struktury w HTML jest kluczowe dla tworzenia dostępnych treści w sieci. Błędy te pokazują typowe pułapki, w które mogą wpadać programiści, szczególnie nowicjusze, którzy mogą przyjąć, że otwieranie i zamykanie znaczników jest bardziej elastyczne niż w rzeczywistości.

Pytanie 29

Jaki sprzęt pozwala na profesjonalną digitalizację zbiorów muzealnych o charakterze bibliotecznym?

A. Lampa do makrofotografii
B. Namiot bezcieniowy
C. Stół bezcieniowy
D. Stół do reprodukcji
Stół do reprodukcji jest kluczowym narzędziem w procesie profesjonalnej digitalizacji fotograficznej zasobów muzealnych, zwłaszcza tych o charakterze bibliotecznym. Jego konstrukcja pozwala na precyzyjne ustawienie obiektów, co jest niezwykle istotne dla uzyskania wysokiej jakości reprodukcji. W przeciwieństwie do innych sprzętów, stół do reprodukcji zapewnia stabilność oraz kontrolowane warunki pracy, co minimalizuje ryzyko zniekształceń i błędów optycznych. W praktyce, użycie stołu do reprodukcji umożliwia fotografowanie książek, dokumentów i innych cennych materiałów w sposób, który nie narusza ich struktury, co jest kluczowe dla ich zachowania. Wysokiej jakości reprodukcje są nie tylko niezbędne dla archiwizacji, ale również dla publikacji oraz udostępniania zasobów szerszej publiczności. Standardy, takie jak ISO 19264-1, wskazują na znaczenie właściwego sprzętu oraz technik w procesie digitalizacji, co potwierdza rolę stołu do reprodukcji jako elementu zapewniającego zgodność z najlepszymi praktykami branżowymi.

Pytanie 30

Głównym formatem archiwizacji używanym w studiach nagraniowych jest format

A. PCM
B. FLAC
C. AAC
D. DSD
Wybierając PCM, AAC lub FLAC jako domniemane podstawowe formaty archiwizacji w profesjonalnych studiach nagraniowych, można się trochę pogubić, bo każdy z nich ma swoje miejsce, ale jednak nie spełnia do końca kryteriów archiwalnych na najwyższym poziomie jakości. PCM faktycznie jest często używany i to praktycznie wszędzie, od rejestratorów po DAW-y, jednakże standardowy PCM (czyli WAV albo AIFF w rozdzielczości 24/96 lub 24/192) to bardziej format produkcyjny, wygodny do edycji, miksu i masteringu. PCM nie oddaje pełni detali, które można wyciągnąć z oryginału np. na potrzeby archiwizacji cennych nagrań historycznych. Z kolei AAC to format stratny, idealny do dystrybucji muzyki w formie plików cyfrowych (np. Spotify lub Apple Music), lecz do archiwizacji nie nadaje się zupełnie — kompresja stratna zawsze kastruje część informacji, których potem, niestety, nie da się odzyskać. FLAC jest ciekawszy, bo to format bezstratny, więc dużo lepszy do przechowywania kopii roboczych niż AAC, ale i tak bazuje na PCM i nie zapewnia tej samej rozdzielczości oraz wierności, co DSD. Branżowe standardy, takie jak archiwizacja wytwórni fonograficznych czy instytucji kultury, preferują DSD właśnie ze względu na jego 1-bitowy charakter i ultra wysoką częstotliwość próbkowania — daje to większą gwarancję zachowania oryginalnych detali, nawet tych praktycznie niesłyszalnych. Typowym błędem jest też sądzenie, że coś, co jest wygodne i powszechne w codziennej pracy (PCM, FLAC), równie dobrze nadaje się do wieczystej archiwizacji masterów — a jednak wymagania archiwalne są dużo bardziej rygorystyczne i stąd wybór DSD.

Pytanie 31

Jakie oprogramowanie pozwala na tworzenie trójwymiarowych animowanych tekstów?

A. Adobe Flash i Adobe Photoshop
B. 7-Zip oraz CorelDRAW
C. Windows Movie Maker oraz Adobe Acrobat
D. Audacity oraz Adobe InDesign
Adobe Flash i Adobe Photoshop to dwa potężne narzędzia, które umożliwiają tworzenie trójwymiarowych animowanych napisów. Adobe Flash, znane z animacji wektorowych i interaktywności, pozwala na projektowanie zaawansowanych animacji, które mogą być łatwo zintegrowane z aplikacjami internetowymi. Użytkownicy mogą tworzyć animowane napisy, które są nie tylko estetyczne, ale również angażujące, co jest kluczowe w marketingu internetowym czy multimediach. Adobe Photoshop z kolei, choć głównie używane do edycji grafiki rastrowej, posiada również funkcje warstw i animacji, które umożliwiają tworzenie efektów 3D i ruchu w tekstach. Przykładem zastosowania może być stworzenie animowanych nagłówków na stronę internetową lub wideo, co zwiększa atrakcyjność wizualną i interakcyjność treści. Warto zaznaczyć, że obydwa programy są zgodne z branżowymi standardami, co czyni je idealnym wyborem dla profesjonalnych projektantów.

Pytanie 32

W jakim formacie przechowywane są zdjęcia cyfrowe, które mają być poddane dalszej edycji?

A. RAW
B. JPEG
C. TIFF
D. PSD
Wybór formatu do przechowywania zdjęć cyfrowych, które mają być poddane dalszej obróbce, jest kluczowy dla jakości i możliwości edycyjnych obrazu. JPEG, mimo że jest powszechnie używany, kompresuje dane, co prowadzi do utraty szczegółów, co czyni go niewłaściwym wyborem dla profesjonalnej obróbki. JPEG to format stratny, co oznacza, że podczas zapisywania zdjęcia część informacji jest utracona na rzecz zmniejszenia rozmiaru pliku. To może być problematyczne, gdyż przy ponownej edycji możemy nie mieć dostępu do niektórych wartościowych informacji o obrazie. Z kolei TIFF to format, który oferuje lepszą jakość, ponieważ może być zapisany w wersji bezstratnej, jednak jego rozmiary plików są znacznie większe, co utrudnia zarządzanie dużymi zbiorami zdjęć. PSD to natomiast format natywny programu Photoshop, który obsługuje warstwy, ale jego użycie ogranicza się głównie do pracy w tym oprogramowaniu i nie jest standardowym formatem do przechowywania zdjęć z aparatu. Użytkownicy często wybierają te formaty z przyzwyczajenia lub ze względu na ich dostępność, nie zdając sobie sprawy, że ich ograniczenia mogą wpłynąć na końcową jakość obróbki. W kontekście profesjonalnej fotografii, właściwy wybór formatu ma kluczowe znaczenie, dlatego warto zrozumieć różnice między nimi i wybierać format RAW, który zapewnia pełne możliwości obróbcze i zachowuje najwyższą jakość.

Pytanie 33

Aby zmienić krój pisma w pliku CSS, należy dostosować właściwość

A. font
B. font-family
C. font-size
D. font-variant
Właściwość 'font-family' w arkuszu stylów CSS jest kluczowym elementem definiującym krój pisma stosowany na stronie internetowej. Umożliwia ona wskazanie jednego lub kilku krójów czcionek, które będą używane w danym elemencie. Definiując 'font-family', możesz określić czcionkę, która ma być używana, a także zaproponować alternatywne kroje w przypadku, gdy preferowany nie jest dostępny. Na przykład, zapis: 'font-family: Arial, sans-serif;' oznacza, że przeglądarka pierwszeństwo nada czcionce Arial, a jeśli jej nie znajdzie, zastosuje czcionkę z rodziny sans-serif. Dobrą praktyką jest zawsze podawanie zestawu czcionek, aby zapewnić spójność wizualną na różnych urządzeniach i systemach operacyjnych. Oprócz tego, 'font-family' pozwala na zastosowanie czcionek systemowych, a także czcionek dostępnych w sieci, takich jak te z Google Fonts, co daje projektantom większą elastyczność i możliwości w zakresie stylistyki. Zastosowanie tej właściwości zgodnie z aktualnymi standardami CSS jest kluczowe dla uzyskania czytelnych i estetycznych prezentacji tekstu na stronach internetowych.

Pytanie 34

Który system kolorów wykorzystuje się do określenia różnicy w barwach?

A. HSB
B. RGB
C. LAB
D. CMYK
Model barw LAB, znany również jako CIELAB, jest szeroko stosowany w przemyśle graficznym oraz w zastosowaniach kolorystycznych do wyznaczania różnic barw. Jego główną zaletą jest to, że opiera się na percepcji ludzkiego oka, co pozwala na lepsze odwzorowanie kolorów w sposobie, w jaki je postrzegamy. W modelu LAB kolory są definiowane w trzech osiach: L* (jasność), a* (zielono-czerwony), oraz b* (niebiesko-żółty). Dzięki temu można w prosty sposób określić różnice między kolorami z użyciem metryki Euclidean, co czyni go idealnym do zastosowań wymagających precyzyjnych pomiarów kolorystycznych, takich jak kontrola jakości w produkcji czy też w analizie kolorów w fotografii. Przykładowo, przy tworzeniu profili ICC w druku cyfrowym, LAB jest często używany do konwersji między różnymi przestrzeniami kolorów, co zapewnia spójność wizualną. Ze względu na swoją neutralność i niezależność od medium, LAB jest standardem w wielu profesjonalnych systemach kolorystycznych, co czyni go kluczowym narzędziem w pracy z kolorami.

Pytanie 35

Które oprogramowanie jest najbardziej odpowiednie do stworzenia statycznego banera reklamowego?

A. Adobe Photoshop
B. Word
C. Adobe After Effects
D. Publisher
Adobe Photoshop to wiodące oprogramowanie do edycji grafiki rastrowej, które idealnie nadaje się do tworzenia statycznych banerów reklamowych. Program oferuje zaawansowane narzędzia do manipulacji obrazem, co pozwala na uzyskanie wysokiej jakości wizualizacji. Dzięki szerokiemu zakresowi funkcji, takich jak warstwy, maski, filtry, oraz możliwość pracy z tekstem, Photoshop umożliwia projektowanie profesjonalnych i atrakcyjnych graficznych elementów reklamowych. Przykładowo, można łatwo zastosować efekty cieni, gradienty, czy też dopasować kolory, co jest kluczowe w procesie tworzenia spójnej identyfikacji wizualnej. W branży reklamowej standardem jest również wykorzystanie szablonów oraz własnych projektów, które można eksportować w formatach odpowiednich do druku lub publikacji internetowych. Photoshop jest kompatybilny z innymi produktami Adobe, co ułatwia współpracę z zespołem i integrację różnych zasobów graficznych. Warto również dodać, że umiejętność obsługi tego programu jest często wymagana przez pracodawców w branży kreatywnej, co czyni go niezbędnym narzędziem dla projektantów graficznych."

Pytanie 36

Który efekt dźwiękowy zastosowano w programie Audacity do sygnału akustycznego, jeżeli przebieg czasowy sygnału przed zmianą przedstawiono na ilustracji przed zastosowaniem efektu a po zmianie na ilustracji po zastosowaniu efektu?

Ilustracja do pytania
A. Efekt <i>wzmocnienia siły głosu bas i sopran</i>
B. Efekt <i>stopniowe wzmacnianie dźwięku</i>
C. Efekt <i>zmień tempo</i>
D. Efekt <i>stopniowe ściszanie dźwięku</i>
Wybranie efektu „stopniowe ściszanie dźwięku” jest tutaj jak najbardziej uzasadnione, bo dokładnie taki przebieg sygnału obserwujemy na dolnej ilustracji. W Audacity efekt ten nazywa się najczęściej jako 'Fade Out' i powoduje, że amplituda sygnału stopniowo maleje do zera lub do bardzo niskiego poziomu. Często stosuje się to w profesjonalnej obróbce dźwięku, gdy trzeba zakończyć utwór płynnie, bez nagłego urwania – na przykład w radiu, podcastach, czy przy montażu filmów. W praktyce dobrze jest pamiętać, że fade out przydaje się też, kiedy trzeba zamaskować szumy końcowe albo połączyć dwa fragmenty audio w sposób bardziej naturalny. Moim zdaniem ten efekt jest jednym z podstawowych narzędzi każdego realizatora dźwięku, bo pozwala zadbać o komfort słuchacza i estetykę materiału. Warto też wspomnieć, że zgodnie z dobrymi praktykami branżowymi, stosowanie stopniowego ściszania jest polecane zamiast nagłego wyciszenia, bo ludzkie ucho zdecydowanie lepiej odbiera takie łagodne zanikanie dźwięku. W Audacity możesz regulować, jak długo i jak intensywnie efekt ma działać, co daje dużą kontrolę nad końcowym rezultatem. Dobrze jest eksperymentować z różnymi długościami fade out, bo nie zawsze najkrótszy efekt brzmi najlepiej.

Pytanie 37

Przygotowując plik grafiki wektorowej do druku w drukarni, trzeba

A. zmienić tekst ozdobny na akapitowy
B. przekształcić tekst akapitowy na ozdobny
C. wykonać posteryzację map bitowych
D. przekształcić tekst na krzywe
Przygotowanie pliku do druku to proces wymagający zrozumienia wielu aspektów grafiki i typografii. Zamiana tekstu akapitowego na ozdobny może wydawać się atrakcyjną opcją, jednak w praktyce nie rozwiązuje ona problemu z ewentualnymi różnicami w czcionkach. Ozdobne czcionki mogą być trudne do odczytania i nie zawsze są odpowiednie dla treści informacyjnych, co może negatywnie wpłynąć na komunikację wizualną. Kolejnym nieporozumieniem jest postrzeganie tekstu ozdobnego jako bardziej wystarczającego do druku, co prowadzi do pominięcia fundamentalnego kroku, jakim jest zamiana tekstu na krzywe. Tekst na krzywe to nie tylko kwestia estetyki, ale również techniki, która zapewnia, że każdy element w projekcie będzie wyglądał dokładnie tak, jak zamierzono. Dodatkowo, posteryzacja map bitowych odnosi się do procesu redukcji kolorów w obrazach rastrowych, co jest nieadekwatne w kontekście przygotowania plików wektorowych do druku. Tego typu błędne podejścia mogą wynikać z braku zrozumienia specyfiki pracy z grafiką wektorową i wymagań drukarskich. Właściwe przygotowanie pliku jest kluczowe dla uzyskania wysokiej jakości efektu końcowego, dlatego należy przestrzegać ustalonych standardów i praktyk w tej dziedzinie.

Pytanie 38

W jaki sposób należy zapisać obraz w formacie plikowym, aby mógł być wyświetlany na stronie internetowej z płynnymi przejściami w obszarze przezroczystości (z częściowymi przezroczystościami)?

A. JPEG
B. PDF
C. PNG
D. BMP
Format PNG (Portable Network Graphics) jest idealnym wyborem do zapisywania obrazów z częściowymi przezroczystościami. W odróżnieniu od formatu JPEG, który nie obsługuje przezroczystości, PNG wykorzystuje algorytmy kompresji bezstratnej, co pozwala na zachowanie wysokiej jakości obrazu przy jednoczesnym wsparciu dla warstw przezroczystości. Dzięki temu, obrazy zapisane w tym formacie mogą w sposób płynny przechodzić od pełnej nieprzezroczystości do całkowitej przezroczystości, co jest kluczowe w projektowaniu stron internetowych i aplikacji graficznych. Przykładowo, ikony, logo czy tła obrazów z przezroczystością są często zapisywane w formacie PNG, co pozwala na ich łatwe nakładanie na inne elementy strony, bez widocznych krawędzi czy bloków kolorów. Dodatkowo, PNG obsługuje także paletę kolorów, co czyni go wszechstronnym narzędziem w pracy z grafiką. Użycie PNG jest zgodne z najlepszymi praktykami w tworzeniu estetycznych i funkcjonalnych interfejsów użytkownika.

Pytanie 39

Które oprogramowanie umożliwia wykonanie grafiki, którą można bezstratnie skalować?

A. Corel PHOTO-PAINT i Corel PowerTRACE.
B. Adobe Lightroom i Adobe Photoshop.
C. CorelDRAW i Adobe Illustrator.
D. Adobe Flash i Adobe Bridge.
CorelDRAW i Adobe Illustrator to absolutne podstawy, gdy chodzi o projektowanie grafiki wektorowej, którą można dowolnie skalować bez utraty jakości. Obydwa programy specjalizują się w tworzeniu i edycji grafik wektorowych, czyli takich, które są opisane matematycznie (linie, krzywe, kształty). Dzięki temu skalowanie – czy to powiększanie, czy zmniejszanie – nie powoduje rozmycia czy pikselozy. Można zrobić z tego malutką ikonę, a potem powiększyć do billboardu i wszystko będzie wyglądać superostro. W praktyce, wektorowe logo przygotowane np. w Illustratorze jest podstawą dla każdej firmy, bo trzeba je potem stosować w różnych rozmiarach: od długopisów po banery. Z mojego doświadczenia, nawet jeśli grafik zaczyna w Photoshopie, to i tak finalne wersje logo czy infografik robi się w Illustratorze albo Corelu, bo klienci oczekują plików w formacie wektorowym (np. SVG, AI, CDR, PDF). Tak samo różne drukarnie często wymagają plików wektorowych do druku wielkoformatowego. To jest po prostu niepisany standard branżowy i dobra praktyka w grafice użytkowej. Warto pamiętać, że programy rastrowe (np. Photoshop) niestety nie dają takich możliwości skalowania – ich obraz opiera się na pikselach i szybko widać ograniczenia. Osobiście uważam, że dla każdego grafika nauka tych dwóch programów to inwestycja na lata, bo oszczędza mnóstwo problemów później.

Pytanie 40

Interaktywna prezentacja multimedialna, będąca rodzajem przewodnika, powinna koncentrować uwagę odbiorcy na

A. animacji
B. nawigacji
C. treści
D. kolorystyce
Interaktywna prezentacja multimedialna, będąca formą poradnika, powinna przede wszystkim skupiać uwagę odbiorcy na treści, ponieważ to ona jest kluczowym elementem skutecznej komunikacji. Treść dostarcza informacji, które mają być przekazane odbiorcy w sposób klarowny i zrozumiały. W kontekście dobrych praktyk w projektowaniu prezentacji, należy pamiętać, że to treść jest podstawą zainteresowania i zaangażowania odbiorcy. Przykładowo, podczas tworzenia multimedialnych szkoleń, istotne jest, aby treść była dobrze zorganizowana, logicznie przedstawiona i dostosowana do poziomu wiedzy uczestników. Rekomendowane standardy, takie jak zasady Mayera dotyczące projektowania multimediów, podkreślają znaczenie dostosowania treści do kanałów percepcji oraz zapewnienia ich spójności. Użytkownicy są bardziej skłonni do przyswajania wiedzy, gdy treść jest poparta odpowiednimi przykładami oraz ilustracjami, które wzbogacają przekaz, a nie dominują nad nim. Ponadto, dobrze opracowana treść powinna być na bieżąco aktualizowana i dostosowywana do zmieniających się potrzeb i oczekiwań odbiorców, co zwiększa jej skuteczność.