Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik fotografii i multimediów
  • Kwalifikacja: AUD.05 - Realizacja projektów graficznych i multimedialnych
  • Data rozpoczęcia: 8 grudnia 2025 11:01
  • Data zakończenia: 8 grudnia 2025 11:37

Egzamin zdany!

Wynik: 27/40 punktów (67,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Jakie narzędzie w programie Adobe Photoshop pozwala na rozdzielenie layoutu zapisanego w formacie PSD na elementy, które można edytować w HTML?

A. Cięcie na plasterki.
B. Pióro.
C. Przycinanie.
D. Zaznaczenie prostokątne.
Kadrowanie to technika, która umożliwia wycięcie określonej części obrazu, jednak nie pozwala na podział projektu na wiele oddzielnych elementów, co jest kluczowe w kontekście tworzenia stron internetowych. Użytkownicy często mylą kadrowanie z cięciem na plasterki, sądząc, że oba narzędzia pełnią tę samą funkcję, podczas gdy kadrowanie ogranicza się do przekształcania całego obrazu z zachowaniem jego proporcji. Pióro, z kolei, jest narzędziem do precyzyjnego rysowania kształtów i ścieżek, które mogą być wykorzystane do tworzenia złożonych ilustracji, ale nie służy do podziału layoutu na elementy HTML. Ostatecznie, zaznaczenie prostokątne umożliwia jedynie wybieranie prostokątnych fragmentów obrazu, co również nie zaspokaja potrzeby podziału na osobne, edytowalne elementy. Każde z tych narzędzi ma swoje specyficzne zastosowania, ale nie realizują one celu, jakim jest efektywne wyodrębnienie elementów graficznych do wykorzystania w sieci. Zrozumienie różnic między tymi narzędziami jest kluczowe dla efektywnego projektowania w środowisku cyfrowym.

Pytanie 2

Dobrze opracowany logotyp nie powinien

A. być niezmienny w czasie
B. zawierać więcej niż jeden kolor
C. być skomplikowany
D. zawierać więcej niż trzy kolory
Projekty logotypów, które opierają się na mylnej interpretacji zasady kolorystyki, mogą prowadzić do nieefektywnej identyfikacji marki. Twierdzenie, że logotyp może zawierać więcej niż jeden kolor, jest niepełne. W rzeczywistości, logotypy z jednolitym kolorem mogą być bardzo skuteczne, jak w przypadku marki Coca-Cola, jednak kluczowym aspektem jest umiejętność zastosowania koloru w sposób przemyślany i świadomy. Kolejna koncepcja, która może być myląca to stwierdzenie, iż logotyp powinien być ponadczasowy. Owszem, ponadczasowy design jest cenny, ale nie oznacza on braku zmian czy ewolucji wizualnych, które są naturalną reakcją na zmiany w trendach estetycznych i kulturowych. Ponadto, zasada, według której logotyp powinien być prosty, może być źle interpretowana. Prostota nie oznacza braku detali, ale raczej klarowności przekazu. Logotyp może być złożony, ale jeśli jest dobrze przemyślany, jego odbiór może być efektywny. Problemy pojawiają się wtedy, gdy projekt opiera się na chaotycznym zestawieniu elementów, co czyni logo trudnym do zrozumienia. Dlatego ważne jest, aby projektowanie logotypu opierało się na solidnych podstawach teoretycznych i sprawdzonych zasadach, a nie na intuicji czy przypadkowym doborze kolorów.

Pytanie 3

Jakiego rodzaju przetwornik jest odpowiedzialny za konwersję analogowego sygnału audio na format cyfrowy?

A. C/A
B. A/D
C. DAC
D. D/A
Przetwornik typu A/D (analogowo-cyfrowy) jest kluczowym elementem w procesie konwersji sygnałów analogowych, takich jak dźwięk, na sygnały cyfrowe. Działa na zasadzie próbkowania analogowego sygnału w regularnych odstępach czasowych, a następnie przekształcania tych próbek na wartości cyfrowe. Tego rodzaju przetworniki znajdują zastosowanie w wielu urządzeniach, w tym w mikrofonach cyfrowych, systemach nagrywania audio oraz sprzęcie audio-wizualnym. Dzięki A/D możliwe jest zachowanie wysokiej jakości dźwięku przy jednoczesnym zmniejszeniu rozmiaru danych do przechowywania, co jest kluczowe w przypadku strumieniowej transmisji audio. Zgodnie z normami jakości, takimi jak AES/EBU czy S/PDIF, przetworniki A/D powinny zapewniać wysoką liniowość i niski poziom szumów, co wpływa na jakość końcowego sygnału cyfrowego. Dobrą praktyką jest również regularne kalibrowanie tych przetworników, aby zapewnić ich optymalną wydajność i dokładność.

Pytanie 4

Czynności mające na celu uzyskanie jak najwyższej pozycji strony internetowej w wynikach wyszukiwania to

A. kodowanie znaków
B. formatowanie
C. debugowanie
D. pozycjonowanie
Formatowanie to proces mający na celu nadanie odpowiedniego wyglądu elementom tekstowym w dokumentach, nie wpływa jednak na pozycjonowanie strony w wynikach wyszukiwania. W kontekście stron internetowych, formatowanie dotyczy głównie stylów CSS i układów HTML, co poprawia estetykę, ale nie ma bezpośredniego wpływu na widoczność w wyszukiwarkach. Kodowanie znaków jest związane z określeniem, jak znaki są reprezentowane w systemie komputerowym, co także nie ma bezpośredniego wpływu na SEO. Chociaż właściwe kodowanie (np. UTF-8) jest ważne dla poprawnego wyświetlania tekstów, to nie przyczynia się do poprawy pozycji w wynikach wyszukiwania. Debugowanie to proces identyfikacji i naprawy błędów w kodzie, który może wpłynąć na działanie aplikacji, ale nie jest tożsamy z działaniami optymalizacyjnymi dla wyszukiwarek. Różnica między tymi pojęciami może prowadzić do mylnych przekonań, że aspekty techniczne, takie jak formatowanie czy debugowanie, mogą poprawić ranking witryny. Właściwe zrozumienie różnic między SEO a innymi działaniami związanymi z tworzeniem i utrzymywaniem stron internetowych jest kluczowe dla skutecznej strategii marketingowej i widoczności w Internecie.

Pytanie 5

Obniżenie głębi bitowej zarejestrowanego obrazu spowoduje

A. zwiększenie ostrości obrazu i liczby zarejestrowanych kolorów
B. wzrost rozmiaru pliku oraz liczby zarejestrowanych kolorów
C. zmniejszenie rozmiaru pliku oraz liczby zarejestrowanych kolorów
D. redukcję ostrości obrazu i liczby zarejestrowanych kolorów
Zmniejszenie głębi bitowej obrazu to tak naprawdę zmniejszenie liczby bitów, które używamy do przedstawienia koloru każdego piksela. Często mówi się, że 8-bitowa głębia daje nam 256 kolorów, a 16-bitowa już 65 536. Więc jakby zmniejszając głębię, mamy mniej kolorów w obrazie, co na pewno wpływa na jego jakość. Jak masz mniej kolorów, to może pojawić się efekt posterowania, co nie wygląda najlepiej. Z drugiej strony, zmniejszenie liczby bitów do zapisu piksela to też mniejszy rozmiar pliku, co jest całkiem ważne, szczególnie w aplikacjach mobilnych czy przy transmisjach wideo. W takich sytuacjach, żeby zaoszczędzić czas ładowania i zużycie danych, trzeba dobrze przemyśleć głębię bitową. Programy takie jak JPEG czy PNG mają różne poziomy głębokości, co pokazuje, jak bardzo istotny jest wybór odpowiedniej głębi bitowej, jeśli chodzi o jakość obrazu i efektywność w przechowywaniu danych.

Pytanie 6

Na którym rysunku przedstawiono drukarkę 3D?

Ilustracja do pytania
A. II.
B. III.
C. I.
D. IV.
Rysunek II przedstawia drukarkę 3D, co jest łatwo rozpoznawalne dzięki jej charakterystycznej konstrukcji. Drukarki 3D funkcjonują na zasadzie addytywnego wytwarzania, gdzie materiały są nakładane warstwami, co pozwala na tworzenie złożonych trójwymiarowych obiektów. W przeciwieństwie do tradycyjnych metod produkcji, które często polegają na odejmowaniu materiału (np. frezowanie), technologia druku 3D umożliwia bardziej złożoną geometrię i personalizację produktów. Zastosowania drukarek 3D są wszechstronne; od prototypowania w przemyśle, przez wytwarzanie części zamiennych w motoryzacji, aż po medycynę, gdzie są wykorzystywane do produkcji implantów czy modeli anatomicznych. Standardy branżowe, takie jak ISO/ASTM 52900, definiują klasyfikacje technologii druku 3D, co ułatwia zrozumienie różnic pomiędzy różnymi typami drukarek i ich zastosowaniami. W przypadku rysunków, inne przedstawione urządzenia, takie jak kasa fiskalna, wielofunkcyjne urządzenie biurowe, czy zwykła drukarka biurowa, nie mają związku z technologią druku 3D, co czyni odpowiedź II jednoznacznie poprawną.

Pytanie 7

Która ilustracja wykonana w programie PowerPoint przedstawia kształt z dodanymi efektami cienia zewnętrznego, skosu oraz obrotu 3D?

Ilustracja do pytania
A. III.
B. II.
C. I.
D. IV.
Ilustracja IV. w programie PowerPoint jest prawidłowym wyborem, ponieważ w sposób najbardziej wyraźny przedstawia zastosowanie efektów cienia zewnętrznego, skosu oraz obrotu 3D. Cień zewnętrzny, który w tym przypadku działa jako podkreślenie obiektu, dodaje głębi i sprawia, że kształt wydaje się bardziej trójwymiarowy. Użycie skosu wzmacnia wrażenie przestrzenności, a obroty 3D pozwalają na uzyskanie efektu, który przyciąga uwagę odbiorcy. W praktyce, takie efekty są często stosowane w prezentacjach, aby wyróżnić kluczowe informacje i nadać im wizualną atrakcyjność. Zastosowanie efektów 3D w PowerPoint jest zgodne z aktualnymi standardami projektowania wizualnego, które podkreślają znaczenie atrakcyjnej i dynamicznej prezentacji treści. W przypadku ilustracji IV. wszystkie te elementy są doskonale zharmonizowane, co czyni ją najlepszym wyborem w tej kategorii.

Pytanie 8

Jakiej częstotliwości używa CD-Audio do odwzorowywania dźwięku?

A. 11 kHz
B. 44 kHz
C. 22 kHz
D. 33 kHz
Dźwięk w formacie CD-Audio jest próbkowany z częstotliwością 44,1 kHz, co oznacza, że w ciągu jednej sekundy dokonuje się 44 100 próbek. Taka częstotliwość została przyjęta jako standard, ponieważ jest wystarczająca do wiernego odwzorowania dźwięku w zakresie słyszalnym dla ludzkiego ucha, które wynosi od 20 Hz do 20 kHz. Wybór 44,1 kHz wynika z zasady Nyquista, która sugeruje, że aby dokładnie odwzorować sygnał analogowy, należy próbować go z częstotliwością co najmniej dwa razy większą od najwyższej częstotliwości, jaką chcemy uchwycić. Dodatkowo, w praktyce, takie próbkowanie pozwala na uzyskanie wysokiej jakości dźwięku, co jest kluczowe w produkcji muzyki i nagraniach profesjonalnych. W standardzie CD-Audio zastosowano także kompresję 16-bitową, co zwiększa dynamikę dźwięku i zapewnia bogatsze brzmienie. Warto zauważyć, że standard ten jest szeroko stosowany w branży muzycznej i jest podstawą dla wielu formatów audio, co czyni go fundamentalnym elementem w kontekście jakości nagrań."

Pytanie 9

Technika stosowana w animacji, która polega na płynnej transformacji jednego obiektu w inny, to

A. morfing
B. głębia
C. modelowanie
D. rendering
Morfing to taka fajna technika animacji, która sprawia, że jeden obiekt płynnie przechodzi w inny. Działa dzięki specjalnym algorytmom, które analizują kształty i tworzą pośrednie klatki, co daje ten naturalny efekt. Używa się tego w różnych dziedzinach, od animowanych filmów, przez gry komputerowe, aż po efekty specjalne w filmach. Przykładowo, można zobaczyć jak postać zmienia się w inną, a to wszystko dzieje się praktycznie niezauważalnie dla widza. W animacji i efektach wizualnych morfing jest mega ważny, bo pozwala na wprowadzenie naprawdę kreatywnych rozwiązań. Jeśli chodzi o narzędzia, to takie programy jak Blender czy Maya są super do tego, bo oferują świetne funkcje do robienia tych płynnych przejść między obiektami. Dobrze zrobiony morfing nie tylko ładnie wygląda, ale też poprawia wrażenia widza.

Pytanie 10

Jakie formaty plików zaliczają się do kategorii kontenerów multimedialnych?

A. AI, CDR
B. FLA, JPEG
C. MP3, PSD
D. AVI, OGG
Wybór FLA i JPEG jako kontenerów multimedialnych jest mylny. FLA to format plików używany przez Adobe Flash, który jest zbiorem elementów animacji i interakcji, a JPEG to format skompresowanego zapisu obrazów rastrowych, który nie obsługuje dźwięku ani wideo. Ponadto, formaty te nie mają możliwości przechowywania w jednym pliku wielu typów danych, co jest kluczowe dla kontenerów multimedialnych. Przechowywanie jedynie jednego typu danych ogranicza ich funkcjonalność w kontekście multimedialnych aplikacji. MP3 i PSD również nie są kontenerami multimedialnymi w sensie, w jakim definiuje się AVI czy OGG. MP3 to format audio, który koncentruje się wyłącznie na dźwięku, podczas gdy PSD to format plików graficznych używany w programie Adobe Photoshop, służący do zapisywania projektów graficznych. Podobnie AI i CDR są formatami związanymi z grafiką wektorową, stosowanymi w różnych programach do projektowania. AI to format Adobe Illustrator, a CDR to format CorelDRAW. Oba te formaty nie mają charakterystyki kontenera multimedialnego, ponieważ nie obsługują integracji dźwięku i wideo w jednym pliku. Często błędne wnioski dotyczące klasyfikacji formatów wynikają z niepełnego zrozumienia ich funkcji oraz zastosowań w praktyce, co prowadzi do mylenia formatów graficznych i audio z kontenerami multimedialnymi.

Pytanie 11

Zauważalne zmniejszenie rozmiaru plików prezentacji multimedialnej można osiągnąć poprzez dodanie do nich

A. zdjęć w formacie JPEG
B. ograniczonej palety kolorów
C. zdjęć w formacie TIFF
D. czcionki bezszeryfowej
Zastosowanie zdjęć zapisanych w formacie JPEG w prezentacjach multimedialnych jest kluczowe dla efektywnego zarządzania wielkością plików. JPEG to format stratny, co oznacza, że podczas kompresji obrazu następuje redukcja jakości, ale w zamian za to uzyskuje się znacznie mniejsze rozmiary plików. Dzięki temu prezentacje mogą być łatwiej przesyłane, przechowywane i wyświetlane na różnych urządzeniach, co jest szczególnie ważne w kontekście e-learningu i prezentacji online. JPEG jest powszechnie stosowany w branży, ponieważ większość narzędzi do edycji obrazów oraz programów do tworzenia prezentacji obsługuje ten format. Przykładowo, użycie zdjęć JPEG zamiast TIFF (który jest formatem bezstratnym) może zmniejszyć rozmiar obrazów nawet o 90%, co znacząco wpływa na ogólną pojemność pliku prezentacji. W praktyce, dobierając odpowiedni format graficzny, warto kierować się nie tylko jakością, ale również funkcjonalnością i wydajnością prezentacji, co jest zgodne z dobrymi praktykami w projektowaniu multimediów.

Pytanie 12

Cyfrowy obraz rastrowy składa się

A. z węzłów.
B. z krzywych.
C. z pikseli.
D. ze ścieżek.
Cyfrowy obraz rastrowy rzeczywiście składa się z pikseli i to jest jego najważniejsza cecha. Każdy piksel ma określony kolor i jasność, a razem tworzą całościowy obraz. Moim zdaniem to jedno z podstawowych pojęć grafiki komputerowej – zrozumienie go pomaga w pracy z programami typu Photoshop czy GIMP, gdzie operuje się właśnie na pikselach. Typowe zastosowania takich obrazów to fotografie, skany, obrazy internetowe (np. JPG, PNG, GIF) czy zrzuty ekranu. Przykładowo, jeśli powiększysz jakiekolwiek zdjęcie w komputerze do maksimum, zobaczysz właśnie siatkę prostokątnych „kafelków” – to są piksele. W branży graficznej dużą wagę przywiązuje się do rozdzielczości (np. 1920x1080), co wprost oznacza liczbę pikseli w poziomie i pionie. Z mojego doświadczenia wynika, że im wyższa rozdzielczość, tym lepsza jakość, ale niestety też większy rozmiar pliku. Warto zaznaczyć, że zmiana rozmiaru rastrowego obrazka często skutkuje utratą jakości, bo programy muszą „zgadywać”, jak wypełnić nowe piksele. To zupełnie inne podejście niż w grafice wektorowej, gdzie takich ograniczeń praktycznie nie ma. Generalnie, jeśli pracujesz z fotografią, projektujesz do druku czy na strony www, to temat pikseli zawsze będzie przewijał się przez Twoją codzienność. To podstawa, bez której trudno ruszyć dalej!

Pytanie 13

Animacja poklatkowa umożliwia tworzenie obiektów, które

A. prezentują sekwencję ruchu
B. zmieniają jedynie kształt
C. zmieniają jedynie kolor
D. poruszają się po jednym torze
Animacja poklatkowa, znana również jako stop-motion, to technika, która pozwala na tworzenie ruchu poprzez sekwencyjne rejestrowanie statycznych obrazów. Każdy kadr jest tworzony poprzez delikatne przesunięcie obiektu, co pozwala na uzyskanie efektu płynnego ruchu po odtworzeniu tych ujęć w odpowiedniej kolejności. Dzięki temu, animacja poklatkowa jest szeroko stosowana w filmie, reklamie oraz w edukacji, oferując unikalny sposób na wizualizację skomplikowanych koncepcji. W ramach praktycznych zastosowań, animatorzy używają tej techniki do ożywienia modeli, rysunków czy również obiektów codziennego użytku, co sprawia, że stają się one częścią narracji wizualnej. Przykładem może być popularny film „Wallace i Gromit”, który wykorzystuje animację poklatkową do przedstawienia przygód bohaterów w zabawny i innowacyjny sposób. W branży animacyjnej stosuje się również różne oprogramowania do edycji, które wspierają ten proces, umożliwiając artystom osiągnięcie zamierzonych efektów zgodnie z najlepszymi praktykami w tej dziedzinie.

Pytanie 14

Który z formatów nie stanowi formatu plików graficznych w sieci z powodu wielkości pliku?

A. SWG
B. GIF
C. BMP
D. JPEG
Wybór formatów takich jak GIF, SWG i JPEG jako odpowiedzi na pytanie dotyczące formatów plików graficznych używanych w Internecie, może wydawać się logiczny na pierwszy rzut oka, jednak każdy z tych formatów ma swoje unikalne właściwości, które różnią się od BMP. Format GIF, chociaż ma swoje ograniczenia, jest szeroko stosowany w Internecie do tworzenia animacji oraz prostych grafik, a jego rozmiar pliku jest zwykle mniejszy dzięki zastosowaniu kompresji bezstratnej. Z kolei JPEG to format, który dominuje w przypadku zdjęć i obrazów o dużej liczbie kolorów, ponieważ stosuje kompresję stratną, co pozwala na drastyczne zmniejszenie rozmiaru pliku bez zauważalnej utraty jakości obrazu. Mimo że SWG nie jest tak powszechnie znany jak pozostałe formaty, jest to format wektorowy stosowany w niektórych aplikacjach internetowych, co również przyczynia się do jego efektywności pod względem rozmiaru pliku. Wybierając niewłaściwy format, użytkownicy mogą nie tylko napotkać problemy z wydajnością, ale także z jakością wyświetlanych obrazów. Właściwe zrozumienie różnicy między formatami graficznymi jest kluczowe dla optymalizacji stron internetowych i zapewnienia ich szybkiego ładowania, co jest istotnym aspektem użytkowania w sieci.

Pytanie 15

Pozycjonowanie witryny internetowej to proces, który ma na celu

A. określenie parametrów animacji obiektów na stronie.
B. dobór rozdzielczości elementów graficznych.
C. obróbkę graficzną zastosowanych widgetów.
D. zwiększenie widoczności strony internetowej w wynikach wyszukiwania.
Wybór odpowiedzi dotyczącej dobrania rozdzielczości elementów graficznych, ustalenia parametrów animacji obiektów na stronie czy obróbki graficznej widgetów wydaje się być mylny, ponieważ te działania koncentrują się na aspektach wizualnych i interaktywnych witryny, a nie na jej widoczności w wyszukiwarkach. Dobranie odpowiedniej rozdzielczości elementów graficznych ma znaczenie w kontekście responsywności strony, jednak samo w sobie nie wpływa na jej pozycję w wynikach wyszukiwania. Ustalenie parametrów animacji obiektów to z kolei kwestia estetyki i użyteczności witryny, która również nie ma bezpośredniego związku z SEO. Obórka graficzna widgetów może poprawić ich wygląd, ale nie ma to na celu zwiększenia ich widoczności w wyszukiwarkach. Te błędne koncepcje często wynikają z mylnego założenia, że estetyka strony jest kluczowym czynnikiem w pozycjonowaniu, podczas gdy w rzeczywistości Google i inne wyszukiwarki stawiają na jakość treści, jej relevancję oraz techniczne aspekty witryny. Niezrozumienie tych różnic prowadzi do zaprzestania działań w kierunku SEO, co w dłuższej perspektywie skutkuje niską widocznością strony i ograniczonymi możliwościami pozyskiwania ruchu organicznego.

Pytanie 16

Elementy animacji oznaczone na rysunku ramką w kolorze czerwonym to

Ilustracja do pytania
A. warstwy dopasowania.
B. klatki kluczowe.
C. klatki pośrednie.
D. warstwy korygujące.
Klatki pośrednie to kluczowy element w procesie animacji, który umożliwia tworzenie płynnych przejść między klatkami kluczowymi. Kiedy tworzysz animację, klatki kluczowe definiują momenty startowe i końcowe danej akcji, na przykład ruchu obiektu czy zmiany koloru. Klatki pośrednie, jak sama nazwa wskazuje, wypełniają przestrzeń między tymi klatkami kluczowymi, a ich liczba i rozmieszczenie mają bezpośredni wpływ na gładkość animacji. Przykładem zastosowania klatek pośrednich może być animacja ruchu postaci - im więcej klatek pośrednich zostanie dodanych, tym bardziej naturalnie będzie wyglądał ruch. W praktyce, programy do animacji, takie jak Adobe Animate czy Blender, korzystają z automatycznego generowania klatek pośrednich w celu zaoszczędzenia czasu i pracy. Dobre praktyki w zakresie animacji zalecają tworzenie odpowiedniej liczby klatek pośrednich, aby uniknąć efektu skokowego, co jest istotne zwłaszcza w animacjach przeznaczonych dla gier czy filmów, gdzie płynność ruchu jest kluczowa dla odbioru wizualnego.

Pytanie 17

Które oprogramowanie umożliwia tworzenie i edytowanie grafiki rastrowej?

A. Adobe Photoshop, Adobe Lightroom, GIMP
B. WinRAR, Audacity, Paint
C. Windows Movie Maker, Pinnacle Studio, Adobe Acrobat
D. Corel Painter, CorelDRAW, Inkscape
Adobe Photoshop, Adobe Lightroom oraz GIMP to oprogramowanie, które od lat uchodzi za standardowe narzędzia do pracy z grafiką rastrową. Photoshop jest wykorzystywany praktycznie wszędzie – od obróbki zdjęć w profesjonalnych studiach fotograficznych, przez tworzenie grafik reklamowych, aż po przygotowanie tekstur do gier komputerowych. Lightroom z kolei, choć jest bardziej wyspecjalizowany w edycji zdjęć, pozwala na zaawansowaną korektę barw, kontrastu czy ekspozycji, a GIMP jest darmową alternatywą, którą doceniają zarówno początkujący, jak i zawodowcy. Moim zdaniem, znajomość tych programów to dziś podstawa – praktycznie każda agencja czy drukarnia wymaga umiejętności poruszania się w środowisku grafiki rastrowej. Ważne jest, że grafika rastrowa opiera się na pikselach, a nie na wektorach, więc narzędzia takie jak Photoshop są idealne do pracy z fotografiami, malunkami cyfrowymi czy tworzeniem efektów specjalnych. Korzystając z tych programów, można nie tylko edytować pojedyncze zdjęcia, ale też tworzyć złożone kompozycje, retuszować detale czy przygotowywać projekty do druku zgodnie z branżowymi standardami, takimi jak CMYK czy rozdzielczość 300 dpi. Dla mnie to taki podstawowy „zestaw narzędzi” każdego, kto chce działać w grafice komputerowej.

Pytanie 18

W jaki sposób należy zapisać obraz w formacie plikowym, aby mógł być wyświetlany na stronie internetowej z płynnymi przejściami w obszarze przezroczystości (z częściowymi przezroczystościami)?

A. BMP
B. PDF
C. JPEG
D. PNG
Format PNG (Portable Network Graphics) jest idealnym wyborem do zapisywania obrazów z częściowymi przezroczystościami. W odróżnieniu od formatu JPEG, który nie obsługuje przezroczystości, PNG wykorzystuje algorytmy kompresji bezstratnej, co pozwala na zachowanie wysokiej jakości obrazu przy jednoczesnym wsparciu dla warstw przezroczystości. Dzięki temu, obrazy zapisane w tym formacie mogą w sposób płynny przechodzić od pełnej nieprzezroczystości do całkowitej przezroczystości, co jest kluczowe w projektowaniu stron internetowych i aplikacji graficznych. Przykładowo, ikony, logo czy tła obrazów z przezroczystością są często zapisywane w formacie PNG, co pozwala na ich łatwe nakładanie na inne elementy strony, bez widocznych krawędzi czy bloków kolorów. Dodatkowo, PNG obsługuje także paletę kolorów, co czyni go wszechstronnym narzędziem w pracy z grafiką. Użycie PNG jest zgodne z najlepszymi praktykami w tworzeniu estetycznych i funkcjonalnych interfejsów użytkownika.

Pytanie 19

Jakie urządzenie fotograficzne jest pokazane na ilustracji?

Ilustracja do pytania
A. Przysłona fotograficzna
B. Obiektyw fotograficzny
C. Wizjer
D. Powiększalnik
Powiększalnik jest urządzeniem stosowanym w tradycyjnej fotografii analogowej do naświetlania papieru fotograficznego za pomocą negatywu. Jego konstrukcja odbiega znacznie od obiektywu, ponieważ zawiera elementy optyczne i mechaniczne służące do projekcji obrazu na papierze. Przysłona fotograficzna to część obiektywu odpowiedzialna za kontrolę ilości światła wpadającego przez soczewki, a nie samodzielne urządzenie. Jest to mechanizm regulujący otwór wewnątrz obiektywu, wpływający na głębię ostrości i ekspozycję zdjęcia. Wizjer natomiast to element aparatu, przez który fotograf patrzy, aby skomponować kadr. W nowoczesnych aparatach cyfrowych często zastępowany jest ekranem LCD lub elektronicznym wizjerem. Błędne zrozumienie tych terminów może wynikać z mylenia funkcji poszczególnych elementów aparatu lub niewystarczającej znajomości ich budowy i zastosowania. Prawidłowe rozróżnienie tych elementów jest kluczowe dla zrozumienia procesu tworzenia zdjęć oraz do wyboru odpowiednich akcesoriów fotograficznych, co ma istotne znaczenie w praktyce zawodowej fotografa. Każdy z tych elementów ma unikalne zastosowania i funkcje, które są niezbędne w profesjonalnej fotografii i ich pomyłka może prowadzić do niewłaściwego użytkowania sprzętu fotograficznego.

Pytanie 20

Który efekt umożliwia czasowe pojawianie się i zanikanie elementów banera reklamowego?

A. Fragmentacji.
B. Rasteryzacji.
C. Animacji.
D. Dyfuzji.
To właśnie animacja odpowiada za to, że elementy na banerach reklamowych mogą się płynnie pojawiać i znikać. W praktyce, kiedy projektujemy baner, często stosujemy najprostsze formy animacji, takie jak tzw. fade in (pojawianie się) czy fade out (zanikanie). W HTML5 czy CSS takie efekty uzyskuje się poprzez właściwości opacity oraz transition, a w narzędziach typu Adobe Animate po prostu ustawia się klatki kluczowe. Z mojego doświadczenia wynika, że dobrze zaplanowana animacja przyciąga uwagę użytkownika lepiej niż statyczny obraz, ale ważne, żeby nie przesadzić – zbyt dynamiczne elementy mogą zirytować odbiorcę lub spowolnić ładowanie strony. Przemysł reklamowy już od lat opiera się na animacjach, bo zwiększają one skuteczność przekazu. Warto pamiętać, że standardy tworzenia reklam internetowych, jak np. te od IAB, podkreślają rolę subtelnych animacji – tak by były estetyczne i nie rozpraszały przesadnie użytkownika. Oczywiście animacje stosuje się nie tylko w banerach, ale też w innych elementach interfejsów użytkownika – np. przy przejściach między stronami czy wyskakujących powiadomieniach. Sam uważam, że bez znajomości podstaw animacji trudno dzisiaj o skuteczny projekt graficzny w branży digital.

Pytanie 21

W jakim formacie powinien być zapisany obraz, aby zapewnić na stronie internetowej gładkie przejścia do przezroczystości (z częściowymi przezroczystościami)?

A. BMP
B. PNG
C. JPEG
D. PDF
PDF (Portable Document Format) to format stworzony głównie do przechowywania dokumentów wraz z ich formatowaniem, a nie do wyświetlania obrazów na stronach internetowych. Chociaż PDF może zawierać obrazy z przezroczystościami, nie jest optymalny do wyświetlania ich w kontekście stron internetowych, ponieważ przeglądarki internetowe nie obsługują go w taki sam sposób jak formaty graficzne. BMP (Bitmap Image File) to format, który zazwyczaj nie obsługuje przezroczystości, a ponadto generuje duże pliki bez kompresji, co czyni go niepraktycznym do użytku w sieci. Format JPEG, z kolei, jest szeroko stosowany do zdjęć, ale nie obsługuje przezroczystości, ponieważ kompresuje obrazy, usuwając informacje o przezroczystości w procesie. Użytkownicy mogą mylić te formaty, myśląc, że obsługują one przezroczystość, co prowadzi do nieefektywnego wykorzystania przestrzeni na serwerze i opóźnień w ładowaniu stron. W kontekście projektowania stron internetowych, ważne jest, aby wybierać formaty, które nie tylko spełniają wymogi jakościowe, ale również są zoptymalizowane pod kątem szybkiego ładowania i kompatybilności z różnymi przeglądarkami, co czyni PNG jedynym słusznym wyborem w przypadku potrzeby stosowania przezroczystości.

Pytanie 22

Wskaż prawidłowy zapis dotyczący tworzenia akapitów tekstu w języku HTML.

A. <p>Pierwszy akapit.<p/> <p>Drugi akapit.<p/>
B. <p>Pierwszy akapit.</p> <p>Drugi akapit.</p>
C. <p>Pierwszy akapit.<p> <p>Drugi akapit.<p>
D. </p>Pierwszy akapit.</p/> </p>Drugi akapit.</p/>
Właściwy zapis akapitów w HTML to właśnie taki, w którym każdy akapit jest zamknięty osobno przez parę znaczników <p> oraz </p>. To jest podstawa czytelności i poprawności struktury całego dokumentu HTML. Przeglądarki internetowe, a także różnego typu parsery czy systemy CMS, oczekują takiej właśnie składni. Właśnie zamknięcie akapitu za pomocą </p> kończy jego treść, a kolejny <p> rozpoczyna nowy blok tekstu, co jest bardzo logiczne i ułatwia późniejszą edycję albo stylowanie (np. przez CSS). Moim zdaniem, warto też zapamiętać, że niezamknięte znaczniki lub błędna składnia potrafią mocno namieszać w wyświetlaniu strony – czasem niby wszystko wygląda ok, a potem człowiek próbuje dodać styl albo skrypt i pojawiają się dziwne błędy. Według oficjalnej specyfikacji W3C, właśnie taki zapis jest poprawny i zgodny z HTML5. Gdy piszesz większą stronę lub projektujesz szablon, dobrze wyrobić sobie nawyk konsekwentnego zamykania wszystkich bloków. Dobrą praktyką jest też nie umieszczać innych blokowych tagów wewnątrz <p>, bo wtedy walidator potrafi zgłosić błąd. W praktyce ta syntaktyka jest bardzo uniwersalna i stosowana w każdej profesjonalnej stronie.

Pytanie 23

Znaczniki w teście: raz <b>dwa</b>trzy spowodują, że w wyświetlaniu słowo dwa będzie

A. podwyższone
B. obniżone
C. pogrubione
D. pochylone
Wybór odpowiedzi, które wskazują na podwyższenie, pochylenie lub obniżenie tekstu, opiera się na mylnym rozumieniu funkcji znaczników HTML. W rzeczywistości, znaczniki takie jak <i> lub <u> są wykorzystywane do uzyskania efektu kursywy lub podkreślenia, co może wprowadzać zamieszanie w kontekście typografii. Powszechnym błędem w myśleniu jest przekonanie, że zmiana wielkości czcionki lub nachylenie tekstu ma związek z pogrubieniem. Pogrubienie to efekt wizualny osiągany poprzez odpowiednie formatowanie, a nie zmianę rozmiaru czy kątów tekstu. Doświadczeni projektanci stron internetowych oraz deweloperzy znają znaczenie jednoznacznego stosowania znaczników w zależności od zamierzonego efektu wizualnego oraz semantycznego. Ignorowanie tych zasad prowadzi do niespójności w prezentacji informacji, co może wpłynąć na doświadczenie użytkownika oraz na indeksowanie treści przez wyszukiwarki. Użycie odpowiednich znaczników zgodnie z ich zamierzonymi funkcjami jest kluczowe w kontekście dostępności oraz SEO, dlatego ważne jest, aby zrozumieć podstawowe różnice między nimi.

Pytanie 24

Jakie formaty pozwalają na zapis obiektu z zachowaniem przezroczystości tła?

A. BMP, JPEG, PNG, GIF
B. SVG, WMF, DOC, TIFF
C. JPEG, PDF, EPS, DOC
D. PNG, TIFF, PDF, GIF
Wybór formatów, które nie obsługują przezroczystości, często prowadzi do nieporozumień w praktyce projektowej. Format BMP (Bitmap Image File) nie wspiera przezroczystości, co jest istotnym ograniczeniem, szczególnie w kontekście współczesnych aplikacji graficznych i internetowych, gdzie przezroczystość jest często kluczowa dla efektów wizualnych. JPEG (Joint Photographic Experts Group) również nie ma możliwości zachowania przezroczystości, co czyni go nieodpowiednim dla obrazów, które wymagają przezroczystego tła, na przykład w przypadku logotypów lub grafik na stronach internetowych. Format EPS (Encapsulated PostScript), mimo że jest użyteczny w drukowaniu i wektoryzacji, nie jest przeznaczony do obsługi przezroczystości w ten sposób, jak robią to zdefiniowane formaty rastrowe. DOC jest formatem dokumentów tekstowych i nie ma zastosowania w kontekście zachowania przezroczystości w grafikach. Wybór nieodpowiednich formatów wynika często z braku zrozumienia specyfiki każdego z nich i ich zastosowań, co może prowadzić do nieefektywności w pracy nad projektami graficznymi. Właściwe dobieranie formatów jest nie tylko kwestią estetyki, ale także funkcjonalności i wydajności, co jest niezbędne w profesjonalnym środowisku graficznym.

Pytanie 25

Ciasteczka (ang. cookie) używane w serwisach internetowych to

A. niewidoczne grafiki zapisywane na dysku użytkownika podczas przeglądania stron internetowych
B. małe pliki tekstowe przechowywane na dysku użytkownika w trakcie przeglądania stron internetowych
C. zbiór utworów ogólnie dostępnych na stronach internetowych dla ich użytkowników
D. zbiór danych przesyłanych automatycznie na adres e-mail osoby odwiedzającej stronę internetową
Ciasteczka, znane również jako pliki cookie, to niewielkie pliki tekstowe, które są zapisywane na urządzeniu użytkownika przez przeglądarki internetowe podczas przeglądania stron. Służą one do przechowywania informacji o użytkowniku oraz jego interakcjach z witryną, co umożliwia jej personalizację i poprawia doświadczenie użytkownika. Przykładowo, ciasteczka mogą zapamiętywać preferencje językowe, zawartość koszyka w sklepie internetowym czy dane logowania, co eliminuje konieczność ponownego wprowadzania tych informacji przy każdej wizycie. Ciasteczka są zgodne z normami i regulacjami, takimi jak RODO, które wymagają informowania użytkowników o ich stosowaniu oraz uzyskania zgody na zbieranie danych. W praktyce, implementacja ciasteczek powinna odbywać się zgodnie z najlepszymi praktykami, co oznacza m.in. stosowanie odpowiednich zabezpieczeń, takich jak HttpOnly i Secure, aby zminimalizować ryzyko nieautoryzowanego dostępu do danych.

Pytanie 26

Aby zamienić prezentację stworzoną w OpenOffice Impress na format Flash, trzeba ją wyeksportować do formatu

A. XML
B. PPT
C. PDF
D. SWF
Odpowiedź SWF jest poprawna, ponieważ format SWF (Shockwave Flash) jest standardowym formatem używanym do przechowywania animacji i interaktywnych aplikacji w środowisku Flash. Eksportowanie prezentacji do tego formatu pozwala na zachowanie interaktywności oraz efektów wizualnych, które nie są możliwe do osiągnięcia w innych formatach, takich jak PDF czy PPT. SWF jest powszechnie stosowany w internetowych prezentacjach, a także w aplikacjach edukacyjnych, co czyni go idealnym wyborem dla użytkowników OpenOffice Impress, którzy chcą udostępnić swoje dzieła w bogatej formie multimedialnej. Przykładem zastosowania może być tworzenie interaktywnych kursów e-learningowych, w których uczestnicy mogą bezpośrednio angażować się w treści poprzez kliknięcia i nawigację. Dobre praktyki wskazują, że korzystanie z formatu SWF w prezentacjach zapewnia większe możliwości w zakresie animacji oraz integracji z innymi technologiami webowymi, co jest kluczowe w nowoczesnym projektowaniu edukacyjnym.

Pytanie 27

W przedstawionym oknie dialogowym aplikacji graficznej można zweryfikować, czy stworzony projekt posiada

Ilustracja do pytania
A. konieczny tryb koloru oraz głębię bitową
B. odpowiednie wymiary oraz tryb koloru
C. stosowne wymiary i rozdzielczość
D. wymaganą głębię bitową i rozdzielczość
W tym oknie, co je zaprezentowane, możesz zobaczyć wymiary projektu oraz rozdzielczość. Fajnie, że wymiary są podane w różnych jednostkach, jak milimetry, piksele albo cale. Dzięki temu łatwiej dostosujesz projekt do tego, co potrzebujesz, czy to do druku, czy do publikacji w sieci. Rozdzielczość, czyli dpi, to ważna sprawa – mówi nam, jak dobra będzie jakość obrazu, co jest istotne, szczególnie gdy chcesz coś wydrukować, bo wysoka rozdzielczość da lepszy efekt.

Pytanie 28

Aplikacje, których podstawowym celem jest tworzenie oraz modyfikacja grafiki wektorowej, to:

A. Photoshop, Illustrator, CorelDraw
B. Photoshop, Gimp, Inkscape
C. Illustrator, CorelDraw, Inkscape
D. Gimp, CorelDraw, Photoshop
Odpowiedź \'Illustrator, CorelDraw, Inkscape\' jest prawidłowa, ponieważ wszystkie wymienione programy są dedykowane do grafiki wektorowej. Illustrator, stworzony przez firmę Adobe, jest jednym z najpopularniejszych narzędzi do tworzenia i edytowania grafiki wektorowej, umożliwiając projektowanie logo, ikon, ilustracji oraz materiałów drukowanych. CorelDraw, z kolei, oferuje złożone funkcje tworzenia grafiki wektorowej oraz narzędzia ułatwiające projektowanie w różnych przemyśle, od reklamy po odzież. Inkscape jest otwartoźródłowym programem, który również zapewnia szeroki wachlarz funkcji do edycji grafiki wektorowej, a jego popularność wśród edukatorów i hobbystów czyni go świetnym wyborem do nauki podstaw grafiki wektorowej. Wszystkie te programy stosują standardy wektorowe, takie jak SVG (Scalable Vector Graphics), co pozwala na łatwe udostępnianie i skalowanie projektów bez utraty jakości, co jest kluczowe w profesjonalnym środowisku."

Pytanie 29

Jakie narzędzie w programie wektorowym powinno być wykorzystane, aby przeprowadzić widoczną na zdjęciu modyfikację obiektu?

Ilustracja do pytania
A. Obracanie
B. Wypaczanie
C. Odbijanie
D. Skalowanie
Odpowiedź jest jak najbardziej trafiona, bo zastosowanie narzędzia Odbijanie (ang. Flip lub Reflect) to dokładnie to, czego wymagała widoczna modyfikacja. W programach do grafiki wektorowej, takich jak Adobe Illustrator, CorelDRAW czy Affinity Designer, odbijanie pozwala na uzyskanie lustrzanego odbicia obiektu względem wybranej osi – poziomej lub pionowej. To jedno z podstawowych narzędzi, które, moim zdaniem, warto mieć opanowane niemal automatycznie, bo często się przydaje w pracy nad logotypami, ikonami czy ilustracjami technicznymi. Przykład z obrazka jest bardzo typowy – postać obraca się w przeciwną stronę, ale zachowuje wszystkie proporcje i szczegóły. Odbijanie jest lepszym rozwiązaniem niż ręczne rysowanie drugiej wersji – szybciej, precyzyjniej, bez ryzyka błędów w proporcjach. Warto pamiętać, że ta metoda jest też standardem, jeśli chodzi o przygotowywanie szablonów czy wzorów powtarzalnych, np. w grafice użytkowej. Dla mnie, w codziennej pracy, odbijanie sprawdza się nawet przy projektowaniu grafik na koszulki czy materiały promocyjne, gdzie symetria i odbicia lustrzane nadają projektom zupełnie inny charakter. Szczerze, każdy grafik powinien sprawnie korzystać z tego narzędzia, bo to zdecydowanie podstawa warsztatu.

Pytanie 30

Jaki skrót odnosi się do ujednoliconego formatu adresowania wszystkich zasobów w sieci (informacji, danych, usług)?

A. FTP
B. IP
C. URL
D. IMAP
URL, czyli Uniform Resource Locator, to standardowy format adresowania zasobów internetowych, który pozwala na jednoznaczne identyfikowanie lokalizacji danych, informacji oraz usług w sieci. Każdy URL składa się z kilku kluczowych elementów, takich jak schemat (np. http, https), domena (np. www.example.com), oraz opcjonalne ścieżki i parametry, które wskazują konkretny zasób. Przykładem zastosowania URL jest wykorzystanie go w przeglądarkach internetowych, gdzie użytkownik wpisuje adres strony, co skutkuje nawiązaniem połączenia z serwerem i wyświetleniem żądanej zawartości. URL jest fundamentalnym elementem technologii WWW i jest zgodny z definicjami zawartymi w standardach IETF, takich jak RFC 3986. Jako kluczowy element sieci, URL jest również szeroko stosowany w API, gdzie umożliwia dostęp do zasobów serwerów, co czyni go niezbędnym narzędziem w programowaniu i integracji systemów.

Pytanie 31

Czynnikiem prowadzącym do niepożądanego zachowania pracownika w miejscu pracy jest?

A. przestrzeganie regulaminowych przerw
B. rejestrowanie godzin pracy
C. długotrwały stres
D. terminowe wypłacanie wynagrodzenia
Długotrwały stres jest jedną z kluczowych przyczyn niepożądanego zachowania pracowników w miejscu pracy. Przewlekły stres może prowadzić do obniżenia wydajności, a także do negatywnych skutków zdrowotnych, takich jak wypalenie zawodowe. Pracownicy narażeni na stres mogą wykazywać zachowania agresywne, apatyczne lub nieodpowiedzialne, co w dłuższym okresie wpływa na atmosferę w zespole oraz na wyniki całej organizacji. Przykładowo, w firmach, gdzie pracownicy są obciążeni nadmiernymi wymaganiami bez odpowiedniego wsparcia, często można zaobserwować wysoki wskaźnik rotacji kadry i absencji. Z punktu widzenia dobrych praktyk zarządzania zasobami ludzkimi, istotne jest wdrażanie programów wsparcia psychologicznego oraz szkoleń dotyczących zarządzania stresem. Warto również prowadzić regularne badania satysfakcji pracowników, aby na bieżąco identyfikować źródła stresu i podejmować odpowiednie działania. Efektywne zarządzanie stresem w miejscu pracy jest zgodne z normami ISO 45001, które odnoszą się do systemów zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy, oraz promują zdrowe i bezpieczne środowisko pracy.

Pytanie 32

W procesie digitalizacji pozytywów uzyskuje się

A. prezentacje
B. obrazy wektorowe
C. obrazy rastrowe
D. animacje
W wyniku digitalizacji pozytywów, czyli procesów skanowania lub przekształcania fizycznych materiałów fotograficznych na formaty cyfrowe, otrzymuje się obrazy rastrowe. Obrazy te są zbudowane z pikseli, co oznacza, że każdy piksel reprezentuje określony kolor i jasność. Digitalizacja pozytywów jest powszechnie stosowana w fotografii i archiwizacji, szczególnie w kontekście zachowania dziedzictwa kulturowego. Przykładem może być digitalizacja starych zdjęć, które są następnie przechowywane w formie rastrowej, co pozwala na ich edycję w programach graficznych, takich jak Adobe Photoshop. W praktyce, standardem w archiwizacji jest stosowanie rozdzielczości co najmniej 300 dpi (punktów na cal), co zapewnia odpowiednią jakość obrazu przy wydruku. Dobre praktyki obejmują także formaty plików, takie jak TIFF, które oferują większą elastyczność w zakresie zachowania szczegółów obrazu w porównaniu do formatów skompresowanych, takich jak JPEG.

Pytanie 33

Obraz cyfrowy formatu A4 zapisany w rozdzielczości zajmie najwięcej miejsca na dysku przy ustawieniu

A. 300 ppi
B. 72 ppi
C. 96 ppi
D. 150 ppi
Odpowiedź 300 ppi (pikseli na cal) jest poprawna, ponieważ wartość ta zapewnia najwyższą jakość obrazu, co jest szczególnie istotne w kontekście druku. W przypadku obrazu formatu A4, jego rozdzielczość w 300 ppi to 3508 x 2480 pikseli. Taka rozdzielczość pozwala na uzyskanie wyraźnych i szczegółowych wydruków, co jest niezbędne w profesjonalnych zastosowaniach, np. w druku fotografii czy materiałów reklamowych. Praktyczne zastosowanie tej wiedzy jest widoczne w branży graficznej, gdzie standardem dla jakości druku jest właśnie 300 ppi. Dzięki temu, obrazy zachowują szczegóły i nie ulegają rozmyciu, co jest kluczowe w kontekście prezentacji wizualnej. Warto także zauważyć, że przy niższych rozdzielczościach, takich jak 150 ppi czy 72 ppi, jakość obrazu ulega pogorszeniu, co może wpłynąć na odbiór wizualny i profesjonalizm druku. Dlatego stosowanie rozdzielczości 300 ppi jest zalecane zgodnie z najlepszymi praktykami w dziedzinie grafiki i druku.

Pytanie 34

Ikony przedstawiają grupę narzędzi do tworzenia w programie Adobe Photoshop

Ilustracja do pytania
A. obiektów inteligentnych.
B. zaznaczeń.
C. kształtów wektorowych.
D. wypełnień.
Odpowiedź "zaznaczeń." jest poprawna, ponieważ ikony przedstawione na zdjęciu w rzeczywistości odnoszą się do narzędzi służących do tworzenia zaznaczeń w programie Adobe Photoshop. Dwa kluczowe narzędzia, które widzimy, to narzędzie do prostokątnych zaznaczeń oraz narzędzie lasso. Narzędzie prostokątne pozwala na szybkie zaznaczenie prostokątnych obszarów na obrazie, co jest niezwykle przydatne przy edytowaniu zdjęć, gdzie potrzebujemy wyodrębnić konkretne fragmenty. Z kolei narzędzie lasso umożliwia tworzenie bardziej skomplikowanych, nieregularnych zaznaczeń, co daje większą swobodę w pracy nad detalami obrazu. Zrozumienie tych narzędzi pozwala użytkownikom na precyzyjniejsze operacje na warstwach, co jest kluczowe w profesjonalnej edycji graficznej. Wykorzystanie narzędzi zaznaczeń zgodnie z najlepszymi praktykami branżowymi, takimi jak precyzyjne i świadome zaznaczanie, ma ogromne znaczenie w procesie retuszu i kompozycji graficznej.

Pytanie 35

Projekt graficzny zdigitalizowany w rozdzielczości 72 ppi powinien być wykorzystany do

A. wydruku przestrzennego 3D.
B. publikacji internetowej.
C. wydruku plakatów w formacie A2.
D. publikacji książkowej.
Obraz w rozdzielczości 72 ppi (pikseli na cal) to standard, który od dawna funkcjonuje przy projektowaniu na potrzeby internetu. Takie pliki świetnie sprawdzają się na ekranach monitorów, laptopów czy smartfonów, gdzie ważniejsza jest lekka waga pliku i szybkość ładowania niż szczegółowość obrazu. Praktyka pokazuje, że większość stron internetowych czy mediów społecznościowych spokojnie radzi sobie z grafikami w tej rozdzielczości. Moim zdaniem, jeśli chodzi o zastosowania cyfrowe, to 72 ppi jest wystarczające – nawet jeśli obecne wyświetlacze typu Retina potrafią więcej, to i tak sieciowo dostarczane obrazy często są kompresowane. Co ciekawe, już od czasów początków projektowania stron WWW przyjęło się, że 72 ppi to taki branżowy „must-have” minimum dla online. Natomiast do druku ta rozdzielczość absolutnie się nie nadaje – tam wymaga się minimum 300 ppi, żeby uzyskać ostry i profesjonalny efekt. Tak więc w praktyce, jeśli masz plik w tej jakości, możesz go spokojnie wrzucać na stronę internetową czy tworzyć grafiki na Facebooka lub Instagram. To też dobry wybór, gdy zależy ci na szybkim ładowaniu strony i wygodzie użytkownika. Takie grafiki nie obciążą serwera i nie będą zamulać strony, co jest ważne zwłaszcza przy słabszym internecie użytkownika.

Pytanie 36

Proces archiwizacji projektów multimedialnych dotyczy

A. organizowania projektów tylko z ostatnich dwóch miesięcy
B. maksymalnego kompresowania plików graficznych
C. organizowania materiałów oraz wykonywania kopii zapasowych
D. podziału plików według formatu zapisu oraz usuwania oryginałów cyfrowych
Archiwizacja projektów multimedialnych obejmuje szereg kluczowych działań, w tym katalogowanie materiałów oraz tworzenie kopii zapasowych, co jest niezbędne do zapewnienia trwałości i dostępności zasobów w dłuższym okresie. Katalogowanie materiałów umożliwia skuteczne zarządzanie oraz szybkie odnajdywanie poszczególnych projektów w przyszłości. Dobrze zorganizowany system katalogowania powinien opierać się na standardach metadanych, takich jak Dublin Core, co pozwala na jednoznaczne i spójne opisywanie zawartości. Tworzenie kopii zapasowych jest kluczowym elementem strategii ochrony danych, a stosowanie reguły 3-2-1 (trzy kopie danych, dwa nośniki, jedna kopia offline) jest powszechnie zalecaną praktyką w branży. Przykładem może być wykorzystanie chmury do przechowywania kopii zapasowych, co zabezpiecza dane przed utratą w wyniku awarii sprzętu. W kontekście archiwizacji, ważne jest także regularne testowanie procedur odzyskiwania danych, aby upewnić się, że w razie potrzeby proces ten będzie przebiegał płynnie i skutecznie, minimalizując ryzyko utraty cennych informacji.

Pytanie 37

Jaką rozdzielczość powinien mieć skan, aby zeskanować oryginał płaski o wymiarach 20×20 cm, który ma być wydrukowany z rozdzielczością 300 dpi w formacie 40×40 cm?

A. 1200 ppi
B. 300 ppi
C. 2400 ppi
D. 600 ppi
Odpowiedzi, które wskazują inne wartości rozdzielczości skanowania, nie uwzględniają kluczowych zasad dotyczących powiązania rozdzielczości skanowania z docelową rozdzielczością wydruku oraz wymagań dotyczących powiększenia obrazu. Istotnym błędem jest zrozumienie, że skanowanie w 300 ppi zapewni wystarczającą jakość dla obrazu, który ma być poddany powiększeniu. Taka koncepcja nie jest zgodna z praktykami w dziedzinie druku i obrazowania, ponieważ powiększenie obrazu wymaga wyższej rozdzielczości, aby zachować ostrość i szczegółowość. Skanowanie w 2400 ppi lub 1200 ppi, choć teoretycznie mogłoby zapewnić większą ilość szczegółów, jest nieefektywne, a w wielu przypadkach nieopłacalne. Wiąże się z ogromnymi plikami, które mogą być problematyczne w obróbce oraz archiwizacji. Ponadto, przy tak dużej rozdzielczości, wiele detali, które mogą być zbędne dla finalnego efektu, staje się zbędne. W praktyce, zrozumienie odpowiednich parametrów skanowania oraz ich wpływu na ostateczny produkt jest kluczowym elementem w skutecznym procesie tworzenia grafiki, co jest podstawą w zawodach związanych z projektowaniem i drukiem. Znajomość standardów branżowych, takich jak rozdzielczości wymagane w wydruku, pozwala na uniknięcie takich błędów i osiągnięcie zamierzonych efektów.

Pytanie 38

Która właściwość obrazu cyfrowego nie jest uzależniona od modyfikacji wprowadzanych podczas jego korekcji kolorystycznej?

A. Rozkład jasności na obrazie
B. Tonacja obrazu
C. Tryb koloru
D. Odwzorowanie kolorów
Kiedy mówimy o odwzorowaniu barw, tonacji obrazu i rozkładzie jasności, to wszystko jest ze sobą powiązane. Odwzorowanie barw to tak naprawdę to, jak kolory w obrazie pasują do rzeczywistych kolorów, a ich zmiana to efekt użycia różnych filtrów i narzędzi. Tonacja obrazu? To, jak manipulujesz jasnością i kontrastem, i też się zmienia w trakcie korekcji barwnej, co wpływa na to, jak oglądamy zdjęcie. Rozkład jasności pokazuje, jak jasne lub ciemne są różne fragmenty obrazu - zmienia się to podczas korekcji z powodu zmian w oświetleniu i kontrastach, co z kolei wpływa na postrzeganą głębię. Często jest błąd w myśleniu, że te rzeczy są od siebie niezależne, a tu się mylisz! One są ze sobą bardzo związane, a zmiany w jednym parametrze zawsze wpływają na inne. To ważne, żeby to ogarnąć, bo profesjonalna edycja zdjęć czy postprodukcja wideo wymaga zrozumienia tych wszystkich powiązań.

Pytanie 39

Która ikona służy do przywracania ustawień domyślnych koloru tła oraz koloru pierwszego planu w programach GIMP i Adobe Photoshop?

Ilustracja do pytania
A. D.
B. C.
C. A.
D. B.
Wybór innej ikony to może oznaczać, że nie do końca rozumiesz, jak działają narzędzia w GIMP i Adobe Photoshop. Naprawdę, te ikony mogą być mylące dla kogoś, kto nie ma jeszcze doświadczenia z tymi programami. Często ludzie myślą, że ikony funkcji oznaczają to samo, co w innych programach, co prowadzi do błędnych decyzji. Na przykład, inne ikony mogą być powiązane z edytowaniem tekstu albo efektami wizualnymi, które nie mają nic wspólnego z przywracaniem kolorów. Ważne jest, by wiedzieć, w jakim kontekście te ikony działają i co konkretnie robią. Brak przywracania domyślnych kolorów może prowadzić do różnych problemów wizualnych, jak niespójności kolorów, co jest kłopotliwe w profesjonalnych projektach. Dlatego warto poznać, jaka ikona jest właściwa, żeby efektywnie korzystać z tych zaawansowanych narzędzi.

Pytanie 40

Na której ilustracji zastosowano filtr o nazwie kserokopia?

Ilustracja do pytania
A. B.
B. C.
C. D.
D. A.
Ilustracja A została poprawnie zidentyfikowana jako stosująca filtr o nazwie kserokopia. Jest to efekt graficzny, który tworzy wrażenie kserokopii, charakteryzujący się wysokim kontrastem oraz ograniczoną paletą barw, zazwyczaj ograniczoną do odcieni czerni i bieli. Tego typu filtr jest często wykorzystywany w projektach graficznych, które mają na celu uzyskanie estetyki retro lub prezentację obrazów w minimalistyczny sposób. W kontekście pracy graficznej, filtr kserokopia może być stosowany w reklamach, plakatach czy też w sztuce cyfrowej, gdzie wyrazistość i dramatyzm są kluczowe. W praktyce, przy zastosowaniu tego filtru, warto również zwrócić uwagę na elementy kompozycyjne, które mogą wzmocnić efekt końcowy, takie jak kontrast między obiektami oraz sposób oświetlenia. Dodatkowo, umiejętność stosowania takich filtrów w edytorach graficznych, takich jak Adobe Photoshop czy GIMP, jest istotna w pracy każdego grafika, który pragnie w pełni wykorzystać potencjał wizualny swojego projektu.