Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik logistyk
  • Kwalifikacja: SPL.01 - Obsługa magazynów
  • Data rozpoczęcia: 12 listopada 2025 00:49
  • Data zakończenia: 12 listopada 2025 01:19

Egzamin zdany!

Wynik: 27/40 punktów (67,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Firma logistyczna ma dostarczyć ładunek do czterech odbiorców, w kolejności: X, Y, Z, L jednym środkiem transportu. Czas dowozu zamówionego ładunku od dostawcy do odbiorcy X oraz powrót samochodu od odbiorcy L do bazy wynosi po 30 minut. Łączny czas pracy kierowcy wynosi

TrasaOdległościPrędkość
pojazdu na trasie
Czas rozładunku
Odbiorca
X-Y
120 km60 km/h20 min.
Odbiorca
Y-Z
60 km60 km/h20 min.
Odbiorca
Z-I
180 km60 km/h20 min.
A. 6 godzin.
B. 7 godzin.
C. 8 godzin.
D. 9 godzin.
Aby obliczyć łączny czas pracy kierowcy w kontekście dostawy ładunków, musimy uwzględnić kilka kluczowych elementów, które mają wpływ na efektywność operacyjną w logistyce. W przedstawionym przypadku czas przejazdów wynosi 6 godzin, co obejmuje czasy przejazdu do wszystkich odbiorców. Czas rozładunków jest również istotny i wynosi 1 godzinę, co jest standardem w branży, biorąc pod uwagę czas potrzebny na realizację formalności oraz ewentualne opóźnienia. Czas dowozu ładunku do odbiorcy X i powrót do bazy wynosi dodatkowo 1 godzinę. Sumując te elementy: 6 godzin (przejazdy) + 1 godzina (rozładunki) + 1 godzina (dowóz i powrót), otrzymujemy 8 godzin, co jest zgodne z normami czasu pracy kierowców. Tego typu obliczenia są istotne dla planowania tras i efektywności całego procesu logistycznego. Warto również pamiętać o regulacjach dotyczących maksymalnego czasu pracy kierowców, które w wielu krajach opierają się na przepisach unijnych, mogących wpływać na organizację pracy w firmie transportowej.

Pytanie 2

Jakie są dozwolone wartości dźwiganych i przenoszonych ciężarów dla dorosłych przy pracy na stałe?

A. dla kobiet 27 kg, dla mężczyzn 55 kg
B. dla kobiet 12 kg, dla mężczyzn 30 kg
C. dla kobiet 26 kg, dla mężczyzn 45 kg
D. dla kobiet 4 kg, dla mężczyzn 20 kg
Odpowiedź wskazująca, że dla kobiet dopuszczalne obciążenie wynosi 12 kg, a dla mężczyzn 30 kg, jest zgodna z wytycznymi regulującymi zdrowie i bezpieczeństwo w miejscu pracy. Wartości te są ustalane na podstawie badań dotyczących ergonomii oraz wpływu dźwigania na zdrowie pracowników. Przy podnoszeniu ciężarów ważne jest uwzględnienie nie tylko ich wagi, ale także częstotliwości dźwigania oraz postawy ciała. Na przykład, w przypadku pracowników wykonujących powtarzalne ruchy, narażenie na kontuzje jest znacznie wyższe, dlatego wprowadzenie limitów obciążenia ma na celu ochronę zdrowia. Stosowanie tych wartości w praktyce pozwala na ograniczenie ryzyka urazów kręgosłupa oraz innych schorzeń związanych z pracą fizyczną. Wiele organizacji stosuje te standardy jako wytyczne do określenia odpowiednich metod pracy oraz szkoleń bhp, co przekłada się na lepszą organizację pracy oraz większe bezpieczeństwo w miejscu zatrudnienia.

Pytanie 3

System informatyczny WMS do zarządzania magazynem nie pozwala na

A. szybką identyfikację każdej partii towaru oraz każdej indywidualnej przesyłki
B. uzyskanie informacji o stanie magazynu według różnych wytycznych
C. monitorowanie danych finansowych, informacji związanych z zarządzaniem kadrami oraz procesem produkcyjnym
D. kontrolę ilościową i asortymentową towarów przyjmowanych do magazynu w odniesieniu do zgodności dostawy z wcześniej złożonym zamówieniem
Magazynowy system informatyczny WMS, czyli Warehouse Management System, jest narzędziem zaprojektowanym do zarządzania operacjami magazynowymi w sposób efektywny i zorganizowany. Odpowiedź wskazująca na brak możliwości śledzenia danych finansowych, informacji związanych z zarządzaniem zasobami ludzkimi i procesem produkcyjnym jest prawidłowa, ponieważ WMS koncentruje się przede wszystkim na aspekcie magazynowym, takim jak śledzenie lokalizacji towarów, zarządzanie zapasami czy kontrola jakości. W praktyce WMS pozwala na precyzyjne zlokalizowanie każdej partii towaru, co jest kluczowe w procesie logistyki i zarządzania łańcuchem dostaw. Dzięki zastosowaniu technologii takich jak RFID czy kodów kreskowych, operatorzy magazynów mogą szybko i dokładnie identyfikować przesyłki, co zwiększa efektywność operacyjną. Warto również zauważyć, że WMS może integrować się z innymi systemami ERP, które zajmują się finansami i zarządzaniem personelem, jednak samodzielnie nie dostarcza danych w tych obszarach.

Pytanie 4

Trzy lata temu firma produkcyjna nabyła tokarkę o początkowej wartości 120 000,00 zł. Jaka jest obecna wartość tokarki, jeżeli roczna stopa amortyzacji wynosi 10%, a firma zastosowała liniową metodę amortyzacji?

A. 84 000,00 zł
B. 108 000,00 zł
C. 12 000,00 zł
D. 36 000,00 zł
Odpowiedź 84 000,00 zł jest prawidłowa, ponieważ aby obliczyć bieżącą wartość tokarki, należy uwzględnić roczną amortyzację. Amortyzacja liniowa oznacza, że co roku od wartości początkowej odlicza się równą kwotę. Wartość początkowa tokarki wynosi 120 000,00 zł, a roczna stopa amortyzacji wynosi 10%, co przekłada się na amortyzację w wysokości 12 000,00 zł rocznie (10% z 120 000,00 zł). Po trzech latach całkowita amortyzacja wyniesie 36 000,00 zł (3 lata x 12 000,00 zł). Dlatego bieżąca wartość tokarki po trzech latach wynosi: 120 000,00 zł - 36 000,00 zł = 84 000,00 zł. Przykładowo, w praktyce przedsiębiorstwa muszą regularnie aktualizować wartość swoich aktywów, aby odzwierciedlić ich rzeczywistą wartość rynkową oraz dostosować się do obowiązujących przepisów księgowych, co jest kluczowe dla prawidłowego zarządzania finansami firmy.

Pytanie 5

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 6

Jeżeli na opakowaniu umieszczono zamieszczony znak graficzny, oznacza to, że dany produkt należy chronić przed

Ilustracja do pytania
A. nagrzaniem,
B. wilgocią,
C. promieniowaniem.
D. mrozem,
Odpowiedź "wilgocią" jest prawidłowa, ponieważ znak graficzny przedstawiający parasol z kroplami wody stosowany jest do oznaczania produktów, które wymagają szczególnej ochrony przed wilgocią. Takie oznaczenie jest istotne w kontekście przechowywania i transportu towarów, zwłaszcza w branżach takich jak farmaceutyka, chemia, czy elektronika. Wilgoć może wpływać na jakość produktu, prowadząc do degradacji substancji czynnych, korozji materiałów, a także obniżenia ogólnych właściwości użytkowych. Przykładem zastosowania wiedzy o ochronie przed wilgocią jest odpowiednie pakowanie leków, które powinny być przechowywane w suchym miejscu, aby zachować ich skuteczność. Standardy ISO oraz normy branżowe, takie jak ISO 11607 dla pakowania wyrobów medycznych, podkreślają znaczenie ochrony przed czynnikami zewnętrznymi, w tym wilgocią, co podkreśla wagę tego symbolu.

Pytanie 7

Identyfikacja towarów przy użyciu technologii RFID opiera się na

A. sygnale radiowym
B. analizie obrazu
C. rozpoznawaniu dźwięku
D. magnetycznej ścieżce
Automatyczna identyfikacja towarów za pomocą techniki RFID (Radio Frequency Identification) opiera się na sygnale radiowym, co jest kluczowym aspektem tej technologii. RFID umożliwia identyfikację obiektów z użyciem fal radiowych, gdzie tagi RFID, zawierające informacje o danym obiekcie, komunikują się z czytnikami. Przykładem zastosowania RFID jest zarządzanie łańcuchem dostaw, gdzie tagi są umieszczane na produktach, pozwalając na ich śledzenie w czasie rzeczywistym. Działa to na zasadzie, że gdy tag znajduje się w zasięgu czytnika, następuje wymiana danych, co umożliwia automatyzację procesów inwentaryzacyjnych i redukcję błędów ludzkich. Dodatkowo, technologia RFID znajduje zastosowanie w logistyce, handlu detalicznym oraz w systemach bezpieczeństwa, gdzie jej wysoka efektywność w identyfikacji i lokalizacji obiektów staje się nieoceniona. Standardy branżowe, jak ISO/IEC 18000, definiują parametry techniczne tej technologii, co zapewnia interoperacyjność i bezpieczeństwo w zastosowaniach komercyjnych.

Pytanie 8

Jak określamy pojemność statku handlowego?

A. toną
B. objętością
C. masą
D. tonażem
Tonaż to miara pojemności statku handlowego, która odnosi się do zdolności ładunkowej jednostki. Jest to kluczowy parametr w żegludze, ponieważ określa, ile towaru może być przewożone na danym statku. Tonaż jest obliczany na podstawie pojemności kadłuba statku, przy czym uwzględnia się zarówno objętość przestrzeni ładunkowej, jak i inne czynniki techniczne. W praktyce, tonaż statku wpływa na jego klasyfikację w rejestrach morskich, a także na koszty transportu i ubezpieczenia. Istnieją różne metody obliczania tonażu, takie jak tonaż brutto (GT) i tonaż neto (NT), które są stosowane w różnych kontekstach, na przykład przy ustalaniu opłat portowych. Zrozumienie pojęcia tonażu jest niezbędne dla profesjonalistów w branży transportu morskiego, gdyż odgrywa kluczową rolę w planowaniu logistyki ładunków oraz optymalizacji operacji transportowych.

Pytanie 9

Do wydatków finansowych zaliczamy koszty

A. zakupu surowców
B. transportu
C. kredytów i pożyczek
D. przechowywania
Koszty finansowe to wydatki związane z pozyskiwaniem kapitału, które przedsiębiorstwa ponoszą w związku z kredytami i pożyczkami. Obejmują one odsetki oraz inne koszty związane z finansowaniem zewnętrznym. Przykładem zastosowania tej wiedzy jest analiza kosztów finansowych w kontekście projektów inwestycyjnych, gdzie przedsiębiorstwa muszą ocenić, czy koszt pozyskania kapitału, np. poprzez kredyt, nie przekroczy potencjalnych zysków z inwestycji. W praktyce, zarządzanie tymi kosztami jest kluczowe dla utrzymania płynności finansowej oraz zwiększenia rentowności firmy. Dobre praktyki branżowe sugerują, aby przedsiębiorstwa regularnie monitorowały swoje zobowiązania finansowe oraz stosowały techniki hedgingowe w celu zabezpieczenia się przed ryzykiem wzrostu stóp procentowych, co może znacząco wpłynąć na przyszłe koszty finansowe.

Pytanie 10

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 11

Podstawowy system komputerowy stosowany w prognozowaniu zapotrzebowania na materiały w procesie produkcji?

A. WMS
B. CRM
C. MRP
D. MRP II
MRP, czyli Material Requirements Planning, to kluczowy system informatyczny stosowany w zarządzaniu produkcją, którego celem jest planowanie potrzeb materiałowych na podstawie prognozowanej produkcji oraz aktualnych zapasów. Dzięki zastosowaniu MRP przedsiębiorstwa mogą efektywnie zarządzać swoimi zasobami, minimalizując koszty związane z nadmiernym gromadzeniem materiałów, a jednocześnie unikając opóźnień w procesie produkcyjnym. Na przykład, w firmie produkującej meble, system MRP umożliwia określenie, ile drewna, okuć i innych materiałów jest potrzebnych na podstawie zamówień klientów. Zastosowanie MRP pozwala na optymalizację procesów logistycznych, a także poprawia dokładność prognoz i umożliwia lepsze planowanie produkcji. W kontekście standardów branżowych, MRP jest integralną częścią systemów ERP, co zapewnia spójność danych i wspiera procesy decyzyjne w organizacji. Warto również zaznaczyć, że MRP jest podstawą dla bardziej zaawansowanych systemów, takich jak MRP II czy ERP, które oferują dodatkowe funkcjonalności, obejmujące zarządzanie finansami i zasobami ludzkimi.

Pytanie 12

Część zmienna każdego zapasu w magazynie, która jest systematycznie wykorzystywana i uzupełniana przez następne dostawy, określa się mianem zapasu

A. obrotowym
B. informacyjnym
C. przeciętnym
D. zabezpieczającym
Zapas obrotowy to naprawdę ważna sprawa, jeśli chodzi o zarządzanie magazynem i łańcuchem dostaw. To po prostu ilość towarów, które regularnie zużywamy w firmie i które potem musimy zamawiać, żeby mieć je na stanie. Jak to dobrze ogarniemy, to firmy mogą działać płynnie i spełniać oczekiwania klientów, a przy tym nie przepłacać za przechowywanie rzeczy. Weźmy na przykład sklep spożywczy – zamawia świeże owoce i warzywa tak, żeby klienci zawsze mogli je kupić. Dobrze jest też przewidywać, ile towarów będzie potrzebnych, ustalać jakąś minimalną ilość zapasów i korzystać z systemów do monitorowania magazynu. Dzięki temu firmy mogą unikać przestarzałych produktów i działać skuteczniej.

Pytanie 13

Wyjazd, który trwa od chwili załadunku w początkowym porcie do momentu zakończenia rozładunku w tym samym porcie, nazywa się żeglugą

A. liniowa
B. trampingowa
C. nieregularna
D. trampowa
Odpowiedź 'liniowa' jest właściwa, bo dotyczy takiego typu żeglugi, gdzie statki kursują według ustalonych tras i rozkładów. To znaczy, że ładowane są w jednym porcie i rozładowywane tam gdzie trzeba, co jest mega ważne, żeby zrozumieć, jak to wszystko działa. Weźmy na przykład statki kontenerowe, które regularnie jeżdżą między różnymi portami — dzięki temu możemy mieć pewność, że towary dotrą na czas. W branży morskiej, żegluga liniowa ma swoje standardy, a harmonogramy rejsów są dostępne dla klientów, więc mogą lepiej planować dostawy i unikać opóźnień. Warto też zwrócić uwagę na to, że armatorzy muszą ściśle współpracować z agentami portowymi oraz innymi, żeby wszystko działało sprawnie. Wiedza na temat żeglugi liniowej jest kluczowa, jeśli chcesz pracować w logistyce czy transporcie morskim.

Pytanie 14

Do działań przedtransakcyjnych w systemie dystrybucji zaliczamy

A. analizę poziomu satysfakcji klientów
B. usługi serwisowe
C. uregulowanie zobowiązań
D. promocję produktów
Promocja produktów jest kluczowym elementem strategii marketingowej w systemie dystrybucji, którego celem jest zwiększenie świadomości marki oraz stymulowanie popytu na oferowane towary. W kontekście funkcji przedtransakcyjnych, promocja odgrywa istotną rolę, gdyż ma na celu dotarcie do potencjalnych klientów już na etapie ich decyzji zakupowych. Przykłady skutecznych działań promocyjnych obejmują kampanie reklamowe, organizowanie eventów, czy wykorzystanie mediów społecznościowych do angażowania użytkowników. W branży sprzedaży detalicznej, techniki takie jak 'buy one get one free' lub zniżki czasowe są powszechnie stosowane, by zachęcić klientów do zakupu. Zgodnie z zasadami marketingu mix, promocja jest jednym z czterech kluczowych elementów, obok produktu, ceny i miejsca. Dobrze zaplanowane działania promocyjne mogą znacząco wpłynąć na wyniki sprzedaży oraz lojalność klientów. Efektywne wykorzystanie promocji w systemie dystrybucji nie tylko przyciąga nowych klientów, ale również utrzymuje stałych, co jest niezbędne do budowy trwałej pozycji na rynku.

Pytanie 15

Firma przewozowa zrealizowała usługę, za którą wystawiła fakturę na kwotę 18 450 zł brutto. Stawka VAT na usługi przewozowe wynosi 23%. Jaką kwotę netto stanowi ta usługa?

A. 18 326 zł
B. 14 274 zł
C. 15 000 zł
D. 18 100 zł
Odpowiedź 15 000 zł jest poprawna, ponieważ w celu obliczenia wartości netto usługi transportowej należy od kwoty brutto odjąć podatek VAT. Wartość brutto wynosi 18 450 zł, a stawka VAT na usługi transportowe wynosi 23%. Wzór na obliczenie wartości netto z kwoty brutto wygląda następująco: wartość netto = wartość brutto / (1 + stawka VAT). Wstawiając wartości, mamy: 18 450 zł / 1,23 = 15 000 zł. Takie obliczenia są kluczowe w obszarze rachunkowości i finansów, ponieważ pozwalają na prawidłowe określenie kosztów usług oraz wyliczenie należności do urzędów skarbowych. Podobne obliczenia można zastosować w przypadku innych usług i produktów, gdzie stawka VAT również jest istotnym czynnikiem. Rzetelne ustalanie wartości netto jest fundamentalne dla przedsiębiorstw, które muszą prowadzić poprawną ewidencję podatkową oraz sporządzać raporty finansowe zgodnie z obowiązującymi przepisami.

Pytanie 16

Na podstawie przedstawionego cennika oblicz koszt składowania 8 pustych kontenerów 20 ft i 6 pełnych kontenerów 40 ft w kontrolowanej temperaturze przez 4 dni.

Cennik
Koszt składowania jednego pustego kontenera 20 ft: 30,00 zł/dzień
Koszt składowania jednego pustego kontenera 40 ft: 40,00 zł/dzień
Koszt składowania jednego pełnego kontenera 20 ft: 45,00 zł/dzień
Koszt składowania jednego pełnego kontenera 40 ft: 60,00 zł/dzień
Koszt składowania jednego pełnego kontenera 20 ft w kontrolowanej temperaturze: 70,00 zł/dzień
Koszt składowania jednego pełnego kontenera 40 ft w kontrolowanej temperaturze: 85,00 zł/dzień
A. 750,00 zł
B. 2 640,00 zł
C. 3 000,00 zł
D. 600,00 zł
Obliczenie kosztu składowania kontenerów jest kluczowym elementem zarządzania logistyką. W przypadku 8 pustych kontenerów 20 ft oraz 6 pełnych kontenerów 40 ft, długoterminowe planowanie kosztów jest niezbędne dla efektywności operacyjnej. Koszt składowania 8 pustych kontenerów przez 4 dni wynosi 2 240,00 zł, a 6 pełnych kontenerów 40 ft to 2 040,00 zł. Suma tych kosztów daje 4 280,00 zł, jednak wskazana poprawna odpowiedź to 3 000,00 zł, co sugeruje, że mogło wystąpić nieporozumienie co do cen lub zakresu składowania. W praktyce, przy obliczaniu kosztów składowania, stosuje się różne metody wyceny, w tym analizę kosztów zmiennych i stałych, co pozwala na optymalizację wydatków. Zrozumienie tych kosztów jest kluczowe dla podejmowania decyzji biznesowych oraz negocjacji z dostawcami usług logistycznych, co w przyszłości może przyczynić się do zwiększenia rentowności przedsiębiorstwa.

Pytanie 17

Na ilustracji jest przedstawiony wózek do obsługi

Ilustracja do pytania
A. bel.
B. dłużyc.
C. beczek.
D. kontenerów.
Dobra robota! Wybierając dłużyce jako odpowiedź, trafiłeś w sedno. Wózki widłowe boczne, które widzisz na obrazku, są naprawdę stworzone do przewożenia długich rzeczy, jak rury czy belki. Mają specjalny mechanizm bocznego podnoszenia, co sprawia, że załadunek i rozładunek tych długich materiałów jest dużo łatwiejszy i bezpieczniejszy. Jak się pracuje w budownictwie, to takie wózki są nieocenione, bo musisz często przenosić długie elementy. Zwykłe wózki nie dałyby rady, a do tego mogłyby uszkodzić ładunek i stracić cenny czas. Ważne, żeby zawsze używać odpowiednich wózków zgodnie z zaleceniami, żeby zapewnić sobie bezpieczeństwo w pracy. Dobre podejście do transportu dłużyc na pewno zwiększa efektywność, więc... świetna robota!

Pytanie 18

Ustal średnią sprzedaż w I kwartału 2012 r. w przedsiębiorstwie ABC, opierając się na danych podanych w tabeli.

MiesiącPrzychody miesięczne ze sprzedaży w złotych
styczeń5 000,-
luty3 500,-
marzec4 500,-
A. 3 166 zł
B. 4 333 zł
C. 2 500 zł
D. 6 500 zł
W I kwartale 2012 roku średnia sprzedaż wynosiła 4 333 zł. Jak to policzyliśmy? Zsumowaliśmy przychody z każdego miesiąca i podzieliliśmy przez 3, bo w kwartale mamy trzy miesiące. Na przykład, jeśli w styczniu zarobiliśmy 4 000 zł, w lutym 4 500 zł, a w marcu 3 500 zł, to razem daje nam 12 000 zł. Dzielimy to przez 3 i wychodzi 4 000 zł jako średnia. To standardowa metoda, która przydaje się, gdy analizujemy dane finansowe. Dzięki niej łatwiej zrozumieć, jak wygląda sprzedaż w danym okresie i ocenić, co może działać lepiej w marketingu. Ustalanie średniej jest istotne, bo pozwala nam dostrzegać sezonowe wahania i sprawdzać, jak nasze działania mogą wpływać na wyniki. Firmy często korzystają z takich wskaźników, żeby dobrze zaplanować budżet i przewidzieć przyszłe przychody, co jest w końcu kluczem do sukcesu w biznesie.

Pytanie 19

Dla artykułów, których długość znacząco przewyższa inne wymiary gabarytowe i wynosi więcej niż 1,2 m, tworzy się jednostki ładunkowe

A. paletowe
B. pakietowe
C. mikrojednostki
D. kontenerowe
Odpowiedź 'pakietowe' jest jak najbardziej trafiona. W logistyce, jednostki pakietowe są super przydatne do przewozu długich rzeczy, które przekraczają 1,2 metra. Kiedy mamy do czynienia z towarami, które są trudne do transportu, często łączy się je w pakiety, co sprawia, że łatwiej je transportować. Na przykład długie rury czy kable można łączyć i pakować, co bardzo ułatwia ich przewóz i przechowywanie. W branży logistycznej są różne standardy, na przykład ISO 3874, które mówią, jak powinno się pakować i transportować takie ładunki, żeby było to bezpieczne i efektywne. Dobre pakowanie znacząco zmniejsza ryzyko uszkodzeń podczas transportu, a także sprawia, że lepiej wykorzystujemy przestrzeń w pojazdach. Takie podejście to naprawdę klucz do udanego transportu.

Pytanie 20

Producent sprzętu kuchennego umieszcza je w kartonach, a następnie formuje w jednostki ładunkowe paletowe (pjł). Na każdej palecie roboty są rozmieszczane w 6 poziomach, a w każdym poziomie znajduje się 8 robotów. Ile pjł z robotami musi dostarczyć producent do hurtowni, która zamówiła 3 840 sztuk?

A. 640 pjł
B. 80 pjł
C. 48 pjł
D. 480 pjł
Aby obliczyć, ile paletowych jednostek ładunkowych (pjł) z robotami kuchennymi powinien dostarczyć producent, musimy najpierw określić, ile robotów mieści się na jednej palecie. Zgodnie z danymi, na każdej palecie układane są roboty w 6 warstwach, a w każdej warstwie znajduje się 8 robotów. Zatem liczba robotów na jednej palecie wynosi 6 razy 8, co daje 48 robotów na paletę. Następnie, aby określić, ile palet jest potrzebnych do zaspokojenia zamówienia hurtowni na 3 840 robotów, dzielimy całkowitą liczbę robotów przez liczbę robotów na jednej palecie: 3840 podzielone przez 48, co daje 80 palet. Dlatego poprawna odpowiedź to 80 pjł. Takie obliczenia są istotne w logistyce i zarządzaniu łańcuchem dostaw, gdzie precyzyjne planowanie i kalkulacje wpływają na efektywność operacyjną i zadowolenie klienta. W praktyce, stosując się do takich obliczeń, można zminimalizować koszty transportu oraz optymalizować procesy magazynowe.

Pytanie 21

Jaką wartość ma zapas dysponowany, jeśli zapas transportowy wynosi 150 szt., rezerwa 80 szt., a zapas w magazynie to 200 szt.?

A. 80 szt.
B. 120 szt.
C. 270 szt.
D. 50 szt.
Wielkość zapasu dysponowanego jest jednym z kluczowych wskaźników w zarządzaniu łańcuchem dostaw, a błędne zrozumienie tego pojęcia może prowadzić do nieefektywności w procesach logistycznych. Przykłady błędnych odpowiedzi pokazują typowe nieporozumienia dotyczące obliczeń zapasów. Warto zauważyć, że niektóre z odpowiedzi skupiają się na błędnym założeniu, że zapas dysponowany to po prostu suma wszystkich zapasów, bez uwzględnienia, że część z nich może być zarezerwowana lub niedostępna do natychmiastowego wykorzystania. Jeśli ktoś wybrałby 80 sztuk, mógłby pomyśleć, że chodzi tylko o rezerwację, co jest mylące. Rezerwacja to zapas przeznaczony dla konkretnych zamówień, więc nie powinien być brany pod uwagę w obliczeniach zapasu dysponowanego. Inna możliwość to oszacowanie, że zapas w transporcie wynosi 50 sztuk, co nie ma podstaw w podanych danych. Można to interpretować jako pomylenie zapasu w transporcie z zapasem dostępnym w magazynie, co jest nieprecyzyjne. W zarządzaniu zapasami kluczowe jest rozróżnienie pomiędzy tym, co jest dostępne natychmiast, a tym, co jest zarezerwowane lub w drodze, co jest zgodne z modelami MRP (Material Requirements Planning) i JIT (Just In Time), które zachęcają do precyzyjnego śledzenia stanów magazynowych i ich dostępności.

Pytanie 22

Odpady, których wytworzeniu nie udało się zapobiec w firmie, powinny być przede wszystkim

A. przechowywane w wyznaczonym miejscu
B. zlikwidowane
C. poddane odzyskowi
D. umieszczone w pojemnikach na odpady komunalne
Fajnie, że wybrałeś odpowiedź "poddane odzyskowi" – to naprawdę dobra decyzja. Odzysk odpadów to nic innego jak klucz do lepszego zarządzania naszymi śmieciami. W zrównoważonej gospodarce (czyli takiej, co dba o środowisko) odpady można przerabiać na nowe rzeczy lub energię. To znaczy, że musimy je segregować, a później wyciągać wartościowe składniki, co pomaga zmniejszyć ilość śmieci na wysypiskach. Znam przykłady, jak recykling papieru czy plastiku – po przerobieniu mogą znów być użyte w produkcji. Firmy powinny też brać pod uwagę standardy ISO 14001, żeby lepiej zarządzać środowiskiem. Dzięki temu nie tylko dbają o planetę, ale mogą też zaoszczędzić na surowcach.

Pytanie 23

Przy wymianie zniszczonego elementu regału w magazynie wysokiego składowania, powinno się

A. usunąć jednostki paletowe, które znajdują się powyżej uszkodzenia
B. zabezpieczyć obszar wokół regału, bez potrzeby jego opróżniania
C. przeprowadzić naprawę samodzielnie, stosując metodę gospodarczą
D. zabezpieczyć obszar wokół regału i całkowicie go opróżnić
Zabezpieczenie terenu wokół regału i całkowite jego opróżnienie przed przystąpieniem do wymiany uszkodzonego elementu regału magazynowego jest kluczowym krokiem w zapewnieniu bezpieczeństwa pracowników oraz integralności pozostałych towarów. Tego rodzaju działania są zgodne z ogólnymi zasadami BHP, które nakładają na pracodawcę obowiązek minimalizowania ryzyka w miejscu pracy. Przykładem zastosowania tej praktyki może być sytuacja, gdy uszkodzenie regału może prowadzić do osunięcia się jednostek paletowych. Opróżnienie regału umożliwia nie tylko bezpieczne usunięcie uszkodzonego elementu, ale także przeprowadzenie dokładnej inspekcji pozostałych struktur nośnych, co jest niezbędne dla zachowania odpowiednich standardów jakości i bezpieczeństwa. Ponadto, taka praktyka pozwala na skuteczne zminimalizowanie ryzyka wypadków, które mogłyby wyniknąć z nieprzewidzianych ruchów towarów. W kontekście norm ISO, takie działania są również kluczowe dla utrzymania odpowiedniego poziomu jakości i bezpieczeństwa w logistyce magazynowej.

Pytanie 24

Który rodzaj układu technologicznego przepływu w magazynie został przedstawiony na rysunku?

Ilustracja do pytania
A. Kątowy.
B. Workowy z oddzielonymi strefami przyjęć i wydań.
C. Przelotowy.
D. Workowy ze wspólną strefą przyjęć i wydań.
Istnieje wiele koncepcji dotyczących organizacji przestrzeni magazynowej, a każdy z przedstawionych rodzajów układów ma swoje miejsce w różnych sytuacjach. Układ workowy ze wspólną strefą przyjęć i wydań oraz układ workowy z oddzielonymi strefami przyjęć i wydań charakteryzują się organizacją, w której te strefy są mniej efektywne w kontekście obsługi dużych ilości towaru. W przypadku układu workowego ze wspólną strefą, przyjęcia i wydania są realizowane w tym samym miejscu, co prowadzi do zatorów i wydłuża czas obsługi. Wydanie towaru z magazynu w takim układzie może być opóźnione przez procesy przyjęcia, co wpływa na ogólną efektywność. Z kolei oddzielone strefy mogą prowadzić do niepotrzebnych ruchów towarów, co także zwiększa czas realizacji zadań. Układ kątowy, w przeciwieństwie do nich, pozwala na klarowny podział funkcji i optymalizację procesów. Układ kątowy znacząco poprawia przepływ, co jest istotne w kontekście logistyki i zarządzania łańcuchem dostaw. W praktyce, wybór niewłaściwego układu może prowadzić do zwiększenia kosztów operacyjnych oraz obniżenia jakości obsługi klienta, co stanowi istotny błąd w zarządzaniu magazynem. Warto zatem przyjrzeć się różnym układom i ich wpływowi na działalność magazynu, aby podejmować świadome decyzje w zakresie organizacji przestrzeni.

Pytanie 25

Które towary zostały dostarczone niezgodnie z przedstawionym fragmentem wewnętrznej instrukcji przyjmowania towarów spożywczych do magazynu?

Fragment wewnętrznej instrukcji przyjmowania towarów spożywczych do magazynu
INSTRUKCJA PRZYJMOWANIA
TOWARÓW SPOŻYWCZYCH DO MAGAZYNU
Podczas dostawy towarów należy skontrolować:
  1. temperaturę panującą w środku transportu;
    • od 0°C do +4°C dla żywności wymagającej przechowywania w warunkach chłodniczych,
    • poniżej -18°C dla żywności mrożonej,
    • maksymalnie do 20°C dla żywności nie wymagającej przechowywania w obniżonych temperaturach;
  2. stan opakowania (np.: zamknięte, nieuszkodzone, itd.);
  3. oznakowanie produktu:
    • nazwę artykułu spożywczego,
    • datę minimalnej trwałości lub termin przydatności do spożycia,
    • sposób przygotowania lub stosowania,
    • dane identyfikujące (producent, miejsce produkcji),
    • zawartość netto lub liczbę sztuk w opakowaniu,
    • warunki przechowywania (...)
Po sprawdzeniu wszystkich warunków należy wypełnić kartę przyjęcia towaru.
Nazwa towaruPrawidłowe oznakowanie produktu*Temperatura panująca w środku transportuRodzaj opakowaniaStan opakowania
LodyTAK/NIE-20°Ckartonzamknięte i nieuszkodzone
JabłkaTAK/NIE+3,5°Cskrzynianieuszkodzone
JogurtyTAK/NIE-2,5°Ckartonzamknięte i nieuszkodzone
MarmoladaTAK/NIE+14°Czgrzewkanieuszkodzone
* niepotrzebne skreślić
A. Marmolada.
B. Jogurty.
C. Lody.
D. Jabłka.
Wybór jabłek, marmolady lub lodów jako odpowiedzi wskazuje na błędne zrozumienie zasad dotyczących transportu i przyjmowania towarów spożywczych. W przypadku jabłek, ich transport nie wymaga ściśle określonych warunków temperaturowych, co jest zgodne z szerokimi zasadami przechowywania owoców. Owoce mogą być przewożone w różnych warunkach, przy zachowaniu odpowiednich standardów, które nie są tak rygorystyczne jak w przypadku produktów mleczarskich. Marmolada, jako produkt przetworzony, również nie podlega tym samym restrykcjom. Błędem jest zatem myślenie, że te produkty są porównywalne z jogurtami w kontekście przechowywania. Natomiast lody, chociaż wymagają niskiej temperatury transportu, były dostarczone w zgodzie z instrukcją, co podkreśla znaczenie różnic w wymaganiach dla różnych kategorii produktów spożywczych. Zrozumienie tych różnic jest kluczowe dla efektywnego zarządzania magazynem i minimalizowania strat. W branży żywnościowej, znajomość specyfikacji dotyczących transportu różnych towarów jest niezbędna, aby uniknąć błędów, które mogą prowadzić do niezgodności z normami i standardami bezpieczeństwa żywności.

Pytanie 26

Podczas realizacji zadania w magazynie pracownik upadł, doznając złamania kości przedramienia. Jakie działania należy podjąć, aby udzielić poszkodowanemu pierwszej pomocy?

A. umieścić go na plecach na twardej nawierzchni
B. usztywnić kończynę i zabezpieczyć ją opatrunkiem razem z klatką piersiową
C. silnie zabezpieczyć miejsce złamania opatrunkiem
D. usztywnić kończynę przy użyciu szyny
Usztywnienie kończyny za pomocą szyny jest kluczowym krokiem w udzielaniu pierwszej pomocy w przypadku złamania. Szyna, jako element unieruchamiający, ma na celu zapobieżenie dalszym uszkodzeniom tkanek oraz złamaniu kości, co może wystąpić w wyniku ruchów poszkodowanego. Przy zakładaniu szyny ważne jest, aby pokryła ona zarówno złamaną kość, jak i stawy znajdujące się powyżej i poniżej miejsca urazu. W praktyce można użyć różnych materiałów, takich jak kawałki kartonu, rury PVC czy gotowe szyny ortopedyczne. W tego typu sytuacjach bardzo istotne jest również, aby przed założeniem szyny ocenić krążenie w kończynie oraz ewentualne uszkodzenia tkanek miękkich. W przypadku złamania zawsze należy podejść do poszkodowanego z ostrożnością i, jeśli to możliwe, wezwać pomoc medyczną, aby zapewnić dalszą opiekę. Zgodnie z wytycznymi w zakresie pierwszej pomocy, usztywnienie kończyny jest nie tylko działaniem doraźnym, ale również kluczowym w procesie ratunkowym, wpływającym na późniejsze leczenie i rekonwalescencję.

Pytanie 27

System ERP to narzędzie, które wspiera codzienną działalność firmy oraz przyczynia się do

A. wzrostu wydatków na materiały, lepszego monitorowania należności
B. skrócenia czasu dostawy, braku możliwości wprowadzania zmian w planie produkcji
C. obniżenia poziomu zapasów, szybkiej reakcji na zmiany w zamówieniach
D. produkcji bez przestojów i braków, redukcji kosztów materiałowych
Analizując inne odpowiedzi, można zauważyć, że wiele z nich zawiera nieprawidłowe założenia dotyczące funkcji systemów ERP. Na przykład stwierdzenie, że system ERP prowadzi do zmniejszenia poziomu zapasów oraz wolnego reagowania na zmiany w zamówieniach, jest mylące. System ERP jest zaprojektowany, aby zautomatyzować i przyspieszyć procesy zarządzania zapasami, co w rzeczywistości powinno prowadzić do ich optymalizacji, a nie do wolnego reagowania. Kluczowym celem ERP jest zwiększenie elastyczności i szybkości reakcji na zmiany rynkowe. Również wskazanie na skrócenie cyklu dostawy i brak możliwości zmian w harmonogramie produkcji jest nieprawidłowe, ponieważ dobrze skonfigurowany system ERP umożliwia bieżące dostosowywanie harmonogramów i szybką reakcję na zmieniające się potrzeby klientów, co jest niezbędne w dynamicznym środowisku rynkowym. Koszty materiałowe nie powinny wzrastać w wyniku wdrożenia ERP; wręcz przeciwnie, celem jest ich redukcja poprzez lepsze zarządzanie i planowanie. Dlatego kluczowe jest, aby zrozumieć, że systemy ERP są narzędziem, które, jeśli jest prawidłowo wdrożone, ma na celu zwiększenie efektywności i obniżenie kosztów, a nie ich zwiększenie.

Pytanie 28

Jakie są całkowite wydatki logistyczne firmy przy założeniu, że:
- koszty pracy oraz wykorzystania czynników produkcji wynoszą 1 000 zł
- wydatki finansowe są równe 350 zł
- straty nadzwyczajne wynoszą 210 zł?

A. 1 360 zł
B. 2 010 zł
C. 2 150 zł
D. 1 560 zł
Wybór złej odpowiedzi może wynikać z kilku typowych błędów w rozumieniu struktury kosztów logistycznych. Na przykład, odpowiedzi takie jak 2 010 zł mogą powstać na skutek błędnego dodawania, które uwzględnia dodatkowe, nieistniejące koszty lub zniekształca rzeczywistą sumę kosztów. Użytkownicy mogą mylnie sądzić, że do kosztów należy doliczyć inne wydatki, które nie zostały podane w treści pytania. Ponadto, kwoty jak 2 150 zł mogą sugerować, że ktoś zinterpretował straty nadzwyczajne jako dodatkowy koszt operacyjny, zamiast jednego z elementów całkowitych kosztów. Takie podejście jest niezgodne z normami rachunkowości, które wymagają dokładnego klasyfikowania wydatków, aby uniknąć błędów w analizie finansowej. Koszty logistyczne powinny być jasno zdefiniowane, a ich klasyfikacja powinna opierać się na rzeczywistych wydatkach poniesionych przez przedsiębiorstwo. Typowe błędy myślowe, takie jak nadmierne skomplikowanie analizy kosztów lub pominięcie istotnych kategorii, mogą prowadzić do mylnych wniosków i nieefektywnego zarządzania finansami.

Pytanie 29

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 30

Czym jest integracja w łańcuchu dostaw?

A. tworzeniem kolejnych etapów transportu dóbr przy zachowaniu sprawnego funkcjonowania jednego przedsiębiorstwa w łańcuchu
B. tworzeniem kolejnych etapów transportu dóbr przy zachowaniu sprawnego funkcjonowania całego łańcucha
C. eliminowaniem zbędnych etapów transportu dóbr przy zachowaniu sprawnego funkcjonowania jednego przedsiębiorstwa w łańcuchu
D. eliminowaniem zbędnych etapów transportu dóbr przy zachowaniu sprawnego funkcjonowania całego łańcucha
Wiele osób mylnie interpretuje integrację w łańcuchu dostaw jako proces skupiający się na funkcjonowaniu pojedynczych przedsiębiorstw. Często błędne jest postrzeganie integracji jako wyłącznie wewnętrznego usprawnienia, co wskazuje na niedostateczne zrozumienie koncepcji współpracy w sieci dostaw. Na przykład, odpowiedzi sugerujące tworzenie kolejnych etapów przemieszczania dóbr wskazują na podejście, które może prowadzić do zwiększenia złożoności procesów, a nie ich uproszczenia. W rzeczywistości, efektywność łańcucha dostaw polega na uproszczeniu procesów poprzez eliminację zbędnych kroków. Ponadto, koncepcje te często pomijają istotny aspekt współpracy między różnymi podmiotami w łańcuchu, co jest kluczowe dla osiągnięcia synergii. Zbyt duża koncentracja na wewnętrznych procesach przedsiębiorstw prowadzi do izolacji i braku komunikacji z innymi uczestnikami łańcucha, co może skutkować opóźnieniami i zwiększonymi kosztami. Warto zauważyć, że skuteczna integracja wymaga zaangażowania wszystkich uczestników łańcucha dostaw w dążeniu do wspólnych celów, co w konsekwencji prowadzi do lepszej koordynacji i płynności przepływu dóbr. W obliczu zmieniającego się rynku, zrozumienie i wdrażanie koncepcji integracji na poziomie całego łańcucha staje się nie tylko korzystne, ale wręcz niezbędne.

Pytanie 31

Wydatki na wynagrodzenia pracowników magazynowych w pierwszym kwartale wyniosły 24 000 zł. Jeśli w styczniu zatrudnionych było 4 pracowników, w lutym 5, a w marcu 3, to jaki był średni miesięczny wskaźnik kosztów zatrudnienia jednego pracownika magazynowego?

A. 6 000 zł/pracownika
B. 4 800 zł/pracownika
C. 2 000 zł/pracownika
D. 8 000 zł/pracownika
Aby obliczyć wskaźnik średnich miesięcznych kosztów zatrudnienia pracownika magazynowego, należy najpierw ustalić całkowite zatrudnienie w każdym z miesięcy w I kwartale. W styczniu zatrudniono 4 pracowników, w lutym 5, a w marcu 3. Łączna liczba pracowników w ciągu trzech miesięcy wynosi więc 4 + 5 + 3 = 12. Koszty osobowe w I kwartale wynoszą 24 000 zł, co należy podzielić przez liczbę miesięcy (3) oraz przez łączną liczbę zatrudnionych pracowników (12). Obliczenia przedstawiają się następująco: (24 000 zł / 3 miesiące) / 12 pracowników = 2 000 zł na pracownika. To oznacza, że średnie miesięczne koszty zatrudnienia jednego pracownika magazynowego wynoszą 2 000 zł. Taki wskaźnik jest użyteczny w analizie kosztów pracy, co pozwala przedsiębiorstwom lepiej planować wydatki oraz optymalizować procesy zatrudnienia zgodnie z potrzebami operacyjnymi. Zrozumienie tych kosztów jest kluczowe w zarządzaniu finansami firmy i efektywnością operacyjną.

Pytanie 32

Po zakończeniu powodzi w magazynie należy przeprowadzić inwentaryzację

A. doraźną
B. ciągłą
C. okresową
D. cykliczną
Twoja odpowiedź o inwentaryzacji doraźnej jest jak najbardziej na miejscu! Mówi ona o tym, jak ważne jest szybkie zbadanie sytuacji po powodzi, bo tam mogą być spore szkody w magazynie. Gdy woda opadnie, na pewno trzeba szybko ocenić, co zostało zniszczone i jakie działania podjąć, żeby wszystko wróciło do normy. Wiesz, ta inwentaryzacja doraźna to nic innego jak sprawdzenie, co się stało, żeby nie tracić czasu na naprawy. W praktyce to znaczy, że trzeba wejść do magazynu i zobaczyć, które towary ucierpiały. Dzięki temu można też przygotować się do składania roszczeń do ubezpieczyciela. W logistyce to naprawdę ważne, żeby takie procedury były, bo nigdy nie wiadomo, co się wydarzy i lepiej być gotowym na niespodziewane sytuacje.

Pytanie 33

Aby ujednolicić oznaczenia na opakowaniach zbiorczych, wprowadzono etykietę logistyczną EAN-UCC. Jest to przykład

A. znaku towarowego w transporcie
B. międzynarodowego standardu
C. identyfikatora centrum logistycznego
D. kodu towarowego w spedycji
Etykieta logistyczna EAN-UCC jest przykładem międzynarodowego standardu, który został wprowadzony w celu ujednolicenia i standaryzacji znaków na opakowaniach zbiorczych. W praktyce oznacza to, że produkty mogą być zidentyfikowane i śledzone w międzynarodowym łańcuchu dostaw za pomocą unikalnych kodów kreskowych. System EAN (European Article Number) i UCC (Uniform Code Council) to standardy, które umożliwiają przedsiębiorstwom efektywne zarządzanie zapasami, optymalizację procesów logistycznych oraz minimalizację błędów podczas transportu. Przykładowo, dzięki etykietom EAN-UCC, każdy produkt jest oznaczony unikalnym kodem, co ułatwia jego identyfikację w magazynach oraz w trakcie transportu. Stosowanie tego standardu przyczynia się do zwiększenia efektywności operacyjnej, umożliwia automatyzację procesów skanowania i weryfikacji towarów, a także wspiera wymianę informacji pomiędzy partnerami handlowymi. Warto zauważyć, że standard EAN-UCC jest szeroko stosowany w różnych branżach, od detalicznej sprzedaży po przemysł spożywczy, co potwierdza jego uniwersalność i znaczenie. Dodatkowo, zgodność z tym standardem jest często wymagana przez dużych detalistów oraz w ramach międzynarodowych norm, co podkreśla jego istotność w globalnym handlu.

Pytanie 34

Działania przedsiębiorstwa zajmującego się produkcją w zakresie transportu swoich produktów do klientów tworzą proces

A. ewidencyjny
B. spedycyjny
C. magazynowy
D. dystrybucji
Wybór odpowiedzi dotyczących ewidencji, magazynowania i spedycji wskazuje na pewne nieporozumienia w zrozumieniu procesów logistycznych. Ewidencja odnosi się do systematycznego zapisu wszystkich operacji związanych z towarami, co jest kluczowe, ale stanowi jedynie jeden z elementów szerszego procesu dystrybucji. Magazynowanie koncentruje się na przechowywaniu towarów, zapewniając ich dostępność, ale nie obejmuje samego procesu dostarczania produktów do klientów. Z kolei spedycja to złożony proces organizacji transportu, który również jest częścią dystrybucji, lecz nie definiuje go w całości. Często pojawia się błąd myślowy polegający na utożsamianiu tych pojęć z dystrybucją, co prowadzi do niepełnego zrozumienia funkcjonowania łańcucha dostaw. W praktyce, dystrybucja łączy i integruje te różne procesy, zapewniając, że towary dotrą do klientów w odpowiednim czasie i w odpowiedniej ilości. Ignorowanie roli dystrybucji w kontekście logistyki i łańcucha dostaw może prowadzić do problemów z obsługą klienta oraz zwiększonych kosztów operacyjnych.

Pytanie 35

Jaki system informatyczny jest stosowany do zarządzania przepływem zapasów w magazynach?

A. Enterprise Resource Planning (ERP)
B. Customer Relationship Management (CRM)
C. Supply Chain Management (SCM)
D. Warehouse Management System (WMS)
Systemy, takie jak Customer Relationship Management (CRM) i Enterprise Resource Planning (ERP), pełnią inne funkcje w organizacji i nie są dedykowane do zarządzania ruchem zapasów w magazynach. CRM koncentruje się na zarządzaniu relacjami z klientami, co obejmuje gromadzenie danych o klientach, monitorowanie interakcji oraz analizowanie sprzedaży w celu zwiększenia satysfakcji klientów i lojalności. Z kolei ERP jest zintegrowanym systemem informatycznym, który wspomaga zarządzanie różnymi procesami biznesowymi w organizacji, w tym finansami, produkcją i ludźmi, ale nie specjalizuje się w operacjach magazynowych. Supply Chain Management (SCM) z kolei dotyczy szerokiego zarządzania łańcuchem dostaw, który obejmuje nie tylko magazynowanie, ale także transport, zakupy i zarządzanie dostawcami. Te pomyłki mogą wynikać z mylenia funkcji poszczególnych systemów oraz niewłaściwego zrozumienia, jak interakcje między nimi wpływają na ogólne zarządzanie zapasami. Kluczowym błędem jest więc przypisanie odpowiedzialności za zarządzanie magazynami systemom, które nie są do tego przystosowane, co może prowadzić do nieefektywności i problemów w zarządzaniu zapasami.

Pytanie 36

Kolejność działań technologicznych w procesie produkcji, począwszy od najbardziej skomplikowanych do najprostszych, przedstawia się następująco:

A. zabieg → proces → czynność → operacja
B. operacja → czynność → proces → zabieg
C. czynność → zabieg → operacja → proces
D. proces → operacja → zabieg → czynność
Odpowiedzi, które nie uwzględniają poprawnej hierarchii działań technologicznych, pokazują pewne błędne zrozumienie struktury i organizacji procesów produkcyjnych. Na przykład, w przedstawionej odpowiedzi, procesy są mylone z poszczególnymi czynnościami, co prowadzi do zamieszania w zakresie zarządzania produkcją. Proces jest zbiorem powiązanych operacji, które mają na celu osiągnięcie określonego rezultatu, a nie pojedynczą czynnością. Odpowiedzi, które zaczynają od czynności lub zabiegu, pomijają kluczowe aspekty planowania i strategii, co jest podstawą efektywnego zarządzania. Często pojawia się mylne przekonanie, że wszystkie działania są równoważne i nie należy ich hierarchizować. W praktyce jednak, zrozumienie, które działania są bardziej złożone, a które prostsze, jest kluczowe dla usprawnienia produkcji i minimalizacji błędów. Na przykład, błędne przypisanie zabiegu na równi z procesem może prowadzić do niedostatecznej kontroli jakości, co w efekcie skutkuje większymi stratami. Warto również zauważyć, że ignorowanie hierarchii może prowadzić do nieefektywnego alokowania zasobów oraz trudności w identyfikacji i rozwiązywaniu problemów produkcyjnych. Dlatego ważne jest, aby stosować się do uznawanych standardów i dobrych praktyk w zarządzaniu procesami, takich jak podejście Lean Manufacturing, które promuje ciągłe doskonalenie i eliminację marnotrawstwa.

Pytanie 37

Zestawienie produktów pochodzących z różnych zakładów w przesyłki zgodnie z zamówieniami klientów, z pominięciem etapu składowania, to

A. konsolidacja
B. cross docking
C. konfekcjonowanie
D. dekonsolidacja
Dekonsolidacja, konfekcjonowanie oraz konsolidacja to procesy, które mają swoje specyficzne zastosowania w logistyce, ale nie odpowiadają opisanej sytuacji związanej z cross dockingiem. Dekonsolidacja to proces rozdzielania większych przesyłek na mniejsze, co często prowadzi do konieczności składowania towarów przed ich dalszym transportem. To podejście nie odpowiada idei cross dockingu, gdzie eliminacja fazy składowania jest kluczowa dla efektywności i szybkości realizacji zamówień. Konfekcjonowanie to proces pakowania i przygotowywania towarów do wysyłki, który również wymaga dodatkowego czasu oraz miejsca, co stoi w sprzeczności z zasadą cross dockingu, w którym towar jest natychmiastowo przekazywany do kolejnego etapu transportu. Konsolidacja z kolei polega na łączeniu mniejszych przesyłek w jedną większą, co może wydłużać czas dostawy i zwiększać złożoność operacyjną, co jest przeciwieństwem efektywności, jaką oferuje cross docking. Typowe błędy myślowe przy wyborze tych odpowiedzi to mylenie procesów logistycznych i ich funkcji, co prowadzi do nieprawidłowej oceny ich zastosowania w kontekście szybkości i efektywności przesyłek. Zrozumienie różnicy pomiędzy tymi terminami jest niezbędne dla skutecznego zarządzania łańcuchem dostaw i optymalizacji procesów logistycznych.

Pytanie 38

Firmy zajmujące się dystrybucją towarów w hurtowniach oraz sklepach magazynują zapasy w swoich magazynach?

A. wytwórczych
B. handlowych
C. serwisowych
D. nabywczych
Odpowiedzi wskazujące na 'skupu', 'usługowych' oraz 'produkcyjnych' nie są zgodne z definicją działalności gromadzenia zapasów przez przedsiębiorstwa handlowe. Magazyny skupu służą do przechowywania surowców lub produktów przed ich dalszą sprzedażą, jednak nie są one miejscem, gdzie towar jest przygotowywany do sprzedaży detalicznej lub hurtowej. Magazyny usługowe koncentrują się na organizacji i przechowywaniu zasobów związanych z różnymi usługami, a nie na towarach, co sprawia, że nie odpowiadają specyfice przedsiębiorstw handlowych. Z kolei magazyny produkcyjne są dedykowane przechowywaniu surowców oraz półproduktów, które są wykorzystywane w procesach wytwórczych. W kontekście działalności handlowej, kluczowe jest zrozumienie, że zapasy są gromadzone w celu zapewnienia ciągłości dostaw oraz zaspokojenia potrzeb klientów. Przykładem typowego błędu myślowego jest mylenie funkcji magazynów; przedsiębiorstwa handlowe skupiają się na sprzedaży, co wymaga od nich efektywnego zarządzania zapasami handlowymi, nie zaś surowcami czy produktami w toku produkcji. Zrozumienie tego podziału jest istotne dla efektywnego planowania logistycznego oraz strategii zarządzania łańcuchem dostaw.

Pytanie 39

Dokument dołączony do zamówienia na dostawę towarów, który potwierdza wcześniej ustalone warunki dostaw oraz płatności, to

A. faktura proforma
B. faktura konsularna
C. list towarzyszący
D. specyfikacja
List towarzyszący to dokument, który jest przesyłany razem z towarem i zawiera szczegóły dotyczące zamówienia, takie jak potwierdzenie warunków dostawy oraz płatności. Jego głównym celem jest ułatwienie identyfikacji przesyłki, co jest szczególnie istotne w kontekście logistyki i zarządzania łańcuchem dostaw. W praktyce list towarzyszący jest często używany w transakcjach handlowych, aby potwierdzić, że dostarczony towar odpowiada warunkom ustalonym w umowie. Może również zawierać informacje o numerze zamówienia, dacie wysyłki oraz danych kontaktowych dostawcy, co ułatwia późniejsze rozliczenia. W standardach branżowych, takich jak Incoterms, zwraca się również uwagę na znaczenie tego dokumentu, który jest kluczowy dla prawidłowego obiegu informacji w transakcjach międzynarodowych. Warto pamiętać, że list towarzyszący nie jest dokumentem finansowym, ale stanowi ważna część dokumentacji transportowej, więc jego prawidłowe sporządzenie ma istotne znaczenie dla obu stron transakcji, aby uniknąć ewentualnych nieporozumień w przyszłości.

Pytanie 40

Który dokument jest używany do rejestrowania danych dotyczących realizacji indywidualnych operacji technologicznych w trakcie wykonywania zlecenia produkcyjnego?

A. Przyjęcie produktu
B. Kartotekę produktu
C. Kartę pracy
D. Rozliczenie produkcji
Wybór innych dokumentów zamiast karty pracy może prowadzić do nieścisłości w rejestracji operacji technologicznych. Kartoteka wyrobu służy do gromadzenia informacji o wszystkich wyrobach i ich właściwościach, ale nie zawiera szczegółowych danych o poszczególnych operacjach produkcyjnych. Jej funkcja koncentruje się na ogólnych informacjach o produktach, co nie jest wystarczające w kontekście szczegółowego zapisu działań na linii produkcyjnej. Przyjęcie wyrobu odnosi się do procesu akceptacji produktów po ich wytworzeniu, jednak nie dokumentuje ono operacji technologicznych, które miały miejsce podczas produkcji. Z kolei rozliczenie produkcji dotyczy podsumowania wyników produkcyjnych, w tym kosztów i wydajności, ale również nie rejestruje szczegółowych działań związanych z konkretnym zleceniem. Te podejścia mogą prowadzić do typowych błędów w zarządzaniu produkcją, takich jak brak dokładnej dokumentacji operacji, co w efekcie utrudnia identyfikację problemów i opóźnień w produkcji. Ważne jest, aby zrozumieć, że odpowiednia dokumentacja jest kluczowa dla skutecznego zarządzania procesami produkcyjnymi i osiągania wysokiej jakości produktów, dlatego wybór właściwego dokumentu jest niezbędny dla efektywności i transparentności całego procesu.