Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik reklamy
  • Kwalifikacja: PGF.08 - Zarządzanie kampanią reklamową
  • Data rozpoczęcia: 8 grudnia 2025 14:43
  • Data zakończenia: 8 grudnia 2025 14:55

Egzamin zdany!

Wynik: 35/40 punktów (87,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Agencja reklamowa opracowuje dla danej instytucji system wizualnej identyfikacji. Używany w tym kontekście układ graficzny nazywany jest jako

A. lay-out
B. screen-out
C. draw-out
D. check-out
Odpowiedź 'lay-out' jest poprawna, ponieważ odnosi się do układu graficznego, który jest kluczowym elementem wizualnej identyfikacji. Lay-out definiuje sposób, w jaki elementy graficzne, tekstowe i inne zasoby wizualne są rozmieszczone na stronie lub w przestrzeni cyfrowej. W kontekście identyfikacji wizualnej, lay-out musi być spójny z wartościami marki oraz jej wizerunkiem. Przykładowo, dobrze zaprojektowany lay-out dla instytucji kulturalnej może zawierać harmonijne zestawienie kolorów, typografii oraz ikonografii, co sprzyja identyfikacji marki przez odbiorców. W praktyce, lay-out jest wykorzystywany w tworzeniu materiałów promocyjnych, stron internetowych, a także w reklamie, gdzie skutecznie przyciąga uwagę i prowadzi wzrok użytkownika. Standardy branżowe, takie jak zasady projektowania wg Gestalt, podkreślają znaczenie harmonii i równowagi w lay-out, co jest niezbędne dla efektywnej komunikacji wizualnej. Dlatego, umiejętność tworzenia efektywnego lay-outu jest nie tylko pożądana, ale wręcz niezbędna w pracy każdego projektanta graficznego.

Pytanie 2

Aby stworzyć prezentację produktu reklamowego, konieczne jest przeprowadzenie obróbki graficznej zdjęcia. W związku z tym powinno się skorzystać z programu

A. Photoshop
B. Dreamweaver
C. Flash
D. Acrobat
Adobe Photoshop to tak jakby niekwestionowany król w świecie obróbki graficznej. Co tu dużo mówić, jego możliwości w edytowaniu zdjęć, tworzeniu kompozycji i przerabianiu obrazów po prostu nie mają sobie równych, zwłaszcza w reklamie. Dzięki Photoshopowi możesz robić naprawdę zaawansowane retusze, korzystać z warstw, masek i filtrów, a to wszystko sprawia, że efekty wizualne są na naprawdę wysokim poziomie. Na przykład, gdy projektujesz coś do prezentacji produktu, narzędzia takie jak 'Clone Stamp' czy 'Healing Brush' mogą uratować zdjęcie przed niedoskonałościami. A do tego można dodać różne fajne efekty świetlne, żeby produkt naprawdę przyciągał wzrok. Co więcej, Photoshop radzi sobie z mnóstwem formatów plików, co jest mega ważne, gdy kończysz projekt i musisz go dostosować do różnych platform. Dzięki tej wszechstronności, graficy mogą idealnie dopasować swoje prace do wymagań kampanii reklamowych, co jest zgodne z tym, co dzieje się w branży.

Pytanie 3

Aby sporządzić plakat reklamowy, zastosowano zestaw czterech podstawowych kolorów farb używanych w druku: magenta, yellow, cyjan, black, co oznacza

A. KYMC
B. CYMB
C. MYCB
D. CMYK
Poprawna odpowiedź to CMYK, co oznacza zestaw czterech podstawowych kolorów stosowanych w druku: Cyan (cyjan), Magenta (magenta), Yellow (żółty) oraz Key (czarny). Ten model kolorów oparty jest na subtraktywnym mieszaniu barw, co oznacza, że kolory są tworzone poprzez odejmowanie światła od białego. W praktyce, w druku plakatów reklamowych, technika ta pozwala na uzyskanie szerokiej gamy kolorów poprzez precyzyjne nałożenie warstw farb. Użycie CMYK jest standardem w branży poligraficznej, co oznacza, że jest szeroko stosowane w materiałach reklamowych, broszurach czy książkach. Dzięki zastosowaniu tego modelu, drukarze mogą osiągnąć wysoką jakość kolorów oraz dokładność odwzorowania zamierzonego projektu. Warto również pamiętać, że podczas projektowania użycie przestrzeni kolorów CMYK w oprogramowaniu graficznym, takim jak Adobe Photoshop czy Illustrator, jest kluczowe dla prawidłowego uzyskania efektu końcowego, gdyż kolory mogą wyglądać inaczej na ekranie w przestrzeni RGB.

Pytanie 4

Jak określa się graficzny układ reklamy w prasie?

A. Insert
B. Betcam
C. Layout
D. Master
Odpowiedź 'Layout' jest poprawna, ponieważ termin ten odnosi się do układu graficznego reklamy prasowej, który ma kluczowe znaczenie dla przekazu wizualnego. Layout obejmuje rozmieszczenie tekstu, obrazów, logo i innych elementów graficznych w sposób, który nie tylko przyciąga uwagę, ale również prowadzi wzrok odbiorcy w sposób logiczny i intuicyjny. Dobrze zaprojektowany layout sprawia, że reklama jest czytelna i estetyczna, co zwiększa jej efektywność. Praktycznie, projektanci reklam wykorzystują narzędzia takie jak gridy czy zasady kompozycji, takie jak reguła trzecich, aby stworzyć zharmonizowaną i spójną całość. Dodatkowo, zgodność z wytycznymi marki oraz aktualnymi trendami w designie są kluczowe dla osiągnięcia sukcesu w reklamie. W obszarze reklamy prasowej, dobry layout nie tylko przyciąga uwagę, ale także wpływa na decyzje zakupowe konsumentów, poprzez klarowne komunikowanie wartości i informacji o produkcie.

Pytanie 5

Jakim symbolem oznacza się projekt obustronnie zadrukowany w pełnej kolorystyce CMYK?

A. 2+2
B. 4+4
C. 4+2
D. 4+0
Odpowiedź 4+4 oznacza projekt obustronnie zadrukowany w pełnej kolorystyce CMYK. Skrót CMYK odnosi się do czterech podstawowych kolorów używanych w druku: cyjan, magenta, żółty i czarny. W przypadku oznaczenia 4+4, liczba '4' wskazuje na cztery kolory drukowane na jednej stronie, a kolejna '4' oznacza, że ten sam zestaw kolorów jest również używany na odwrotnej stronie. To podejście jest standardem w druku offsetowym, co pozwala na uzyskanie wysokiej jakości wydruków z pełną gamą kolorystyczną zarówno na stronie przedniej, jak i tylnej. Praktyczne zastosowanie tego typu druku jest szerokie – obejmuje produkcję materiałów promocyjnych, ulotek, broszur oraz różnych publikacji, gdzie estetyka i kolorystyka odgrywają kluczową rolę. W branży poligraficznej stosuje się ten zapis, aby zapewnić jasność i przejrzystość w dotyczących kolorów specyfikacjach, co jest niezwykle istotne dla drukarzy i klientów. Zrozumienie tego oznaczenia może przyczynić się do lepszej komunikacji w procesie produkcyjnym.

Pytanie 6

Do czego służy program komputerowy, którego okno dialogowe przedstawiono na ilustracji?

Ilustracja do pytania
A. Przygotowywania publikacji wielostronicowych.
B. Projektowania animacji.
C. Obróbki plików dźwiękowych.
D. Tworzenia stron internetowych.
To jest doskonały przykład programu przeznaczonego do obróbki plików dźwiękowych – na ilustracji widzimy interfejs aplikacji Audacity, która jest jednym z najpopularniejszych darmowych narzędzi tego typu. Bardzo charakterystyczne są widoczne ścieżki dźwiękowe, z wykresem amplitudy sygnału audio w czasie. Taki układ pozwala użytkownikowi łatwo analizować, edytować oraz miksować nagrania. Moim zdaniem, praca z programem do obróbki dźwięku to nie tylko cięcie czy kopiowanie fragmentów, ale też dodawanie efektów, usuwanie szumów, normalizowanie głośności czy przygotowanie ścieżki pod konkretne standardy emisyjne. W codziennych zastosowaniach – montaż podcastu, obróbka nagrania do filmu, przygotowanie dżingli radiowych czy nawet podstawowa korekta nagrań z dyktafonu – to właśnie takie narzędzia są absolutną podstawą pracy. Warto zwrócić uwagę, że Audacity wspiera wiele standardowych formatów (WAV, MP3, FLAC) i umożliwia eksport do różnych plików, co bardzo ułatwia współpracę z innymi osobami czy aplikacjami w branży. Z mojego doświadczenia, umiejętność obsługi takiego oprogramowania to podstawa dla każdego, kto myśli o pracy z dźwiękiem, nawet w amatorskim zakresie. W branży multimedialnej i audio używanie podobnych narzędzi jest uznawane za dobrą praktykę, ponieważ pozwala na szybkie uzyskiwanie profesjonalnych rezultatów.

Pytanie 7

Na rysunku przedstawiona jest wizytówka służbowa pracownika Agencji Reklamowej "Ollyy". Którego podstawowego elementu brakuje na wizytówce?

Ilustracja do pytania
A. Nazwy firmy.
B. Zdjęcia firmy.
C. Adresu firmy.
D. Zdjęcia pracownika.
Wizytówki służbowe są ważnym narzędziem komunikacji w biznesie, a ich zawartość powinna być przemyślana i zgodna z przyjętymi standardami. Adres firmy jest istotnym elementem, którego brak może prowadzić do nieporozumień i utraty potencjalnych klientów. Wybór odpowiedzi dotyczących zdjęcia firmy, nazwy firmy czy zdjęcia pracownika pokazuje typowe błędy myślowe, które mogą wynikać z niepełnego zrozumienia funkcji wizytówki. Zdjęcie firmy, choć może być interesujące, nie jest kluczowe dla kontaktu z nią. Nazwa firmy jest z pewnością ważna, ale w kontekście wizytówki, nie ma ona znaczenia, jeśli nie można zlokalizować jej fizycznej lokalizacji. Natomiast zdjęcie pracownika, choć może dodawać osobistego akcentu, nie zastąpi informacji lokalizacyjnych, które są niezwykle istotne w świecie biznesu. Wizytówka powinna być nie tylko wizualnie atrakcyjna, ale przede wszystkim funkcjonalna, oferując wszystkie niezbędne informacje kontaktowe. W praktyce, wiele osób może skupić się na wizualnych aspektach wizytówki, zapominając o jej głównym celu, którym jest ułatwienie kontaktu oraz nawiązywanie relacji biznesowych. Ignorowanie znaczenia adresu firmy może prowadzić do frustracji potencjalnych klientów, którzy nie będą w stanie znaleźć informacji o lokalizacji, co w dłuższej perspektywie może wpłynąć na wizerunek firmy oraz na jej relacje z klientami.

Pytanie 8

Slogan, który nie zawiera nazwy przedsiębiorstwa, na przykład Już w porządku mój żołądku jest przykładem sloganu

A. deklaratywnym
B. rozkazującym
C. niesamodzielnym
D. porównawczym
Slogan 'Już w porządku mój żołądku' jest przykładem sloganu niesamodzielnego, ponieważ nie zawiera nazwy firmy i nie jest w stanie funkcjonować jako samodzielny element identyfikacji marki. Slogany tego typu często skupiają się na bezpośrednich korzyściach lub doświadczeniach użytkowników, ale nie wskazują na źródło tych korzyści. Przykłady niesamodzielnych sloganów to te, które mówią o pozytywnych efektach stosowania produktu, ale nie podają informacji o marce, co utrudnia klientom przypisanie tych pozytywnych doświadczeń do konkretnej firmy. W praktyce stosuje się je w kampaniach reklamowych, które mają na celu wzbudzenie zainteresowania i skojarzeń z danym problemem, ale bez natychmiastowego wzmocnienia zapamiętywania marki. Dobrym przykładem może być kampania reklamowa, która koncentruje się na zdrowiu, ale nie wymienia producenta suplementów diety, co może ograniczyć skuteczność w budowaniu lojalności klientów. Takie podejście jest zgodne z zasadami marketingu, które zalecają, aby komunikacja była spójna i rozpoznawalna, co w przypadku sloganów wymaga wyraźnego powiązania z marką.

Pytanie 9

Jakiego typu kompozycję należy wykorzystać podczas projektowania klasycznego szyldu apteki, w którym wszystkie elementy wizualne mają tworzyć jasny, przejrzysty, zamknięty i logiczny układ?

A. Odśrodkową
B. Dośrodkową
C. Zamkniętą
D. Otwartą
Odpowiedź zamknięta jest prawidłowa, ponieważ w kontekście projektowania szyldów aptek kluczowe jest zapewnienie, że wszystkie elementy graficzne są zorganizowane w sposób, który tworzy spójną całość. Kompozycja zamknięta charakteryzuje się wyraźnym obrębem lub ramą, co prowadzi do większej przejrzystości i czytelności. Takie podejście pozwala na łatwe zrozumienie przekazu, co jest niezwykle istotne w przypadku szyldów, które muszą być dostrzegane i interpretowane w krótkim czasie. W praktyce oznacza to, że tekst i grafika są umieszczone w zdefiniowanych granicach, co może pomóc w uniknięciu chaosu wizualnego. Na przykład, tradycyjny szyld apteki może wykorzystywać wyraźne kształty, takie jak prostokąty czy okręgi, aby oddzielić nazwę apteki od dodatkowych informacji, takich jak godziny otwarcia czy oferowane usługi. Zastosowanie kompozycji zamkniętej zgodne jest z najlepszymi praktykami w zakresie projektowania graficznego, gdzie celem jest nie tylko estetyka, ale przede wszystkim użyteczność i efektywność komunikacji wizualnej.

Pytanie 10

Na ilustracji przedstawiono

Ilustracja do pytania
A. casting.
B. storyboard.
C. master.
D. betacam.
Storyboard to kluczowy element w procesie produkcji filmowej i animacyjnej, który ma na celu wizualizację narracji i struktury filmu. Na ilustracji widzimy ilustrację storyboardu, co może być istotne dla zrozumienia, jak poszczególne sceny będą ze sobą współgrały. Storyboard składa się z serii rysunków, które przedstawiają poszczególne ujęcia, często wzbogacone o notatki dotyczące dialogów, efektów specjalnych oraz ruchów kamery. Dzięki temu produkcja filmowa staje się bardziej zorganizowana i efektywna, ponieważ zespół wie, co ma robić w każdej scenie. To również narzędzie, które pozwala reżyserowi i operatorowi kamery na lepsze planowanie kadrów, co jest kluczowe dla osiągnięcia zamierzonego efektu wizualnego. W branży filmowej stosowanie storyboardów jest uznawane za dobrą praktykę, gdyż minimalizuje ryzyko niedopatrzeń i błędów w komunikacji między członkami ekipy produkcyjnej. Przykładowo, przed rozpoczęciem zdjęć do filmu animowanego, zespół twórczy może stworzyć storyboard, aby określić, jak każda scena będzie zrealizowana, co pozwala na znaczną oszczędność czasu i kosztów w późniejszych etapach produkcji.

Pytanie 11

Jaką regułę kompozycji fotograficznej zastosowano na zdjęciu?

Ilustracja do pytania
A. Złotego podziału.
B. Ukośną.
C. Trójpodziału.
D. Diagonalną.
Zrozumienie kompozycji w fotografii jest kluczowe, a wybór reguł kompozycyjnych wpływa na odbiór wizualny zdjęcia. Ukośna kompozycja, mimo że może efektywnie ukazywać ruch lub dynamikę, nie jest odpowiednia w kontekście pytania. Używanie ukośnych linii w kadrze często prowadzi do wrażenia niestabilności, co nie jest zgodne z estetycznymi normami. Diagonalna kompozycja, z kolei, bazuje na umieszczaniu kluczowych elementów wzdłuż linii ukośnych, co również może nie prowadzić do harmonijnego układu, zwłaszcza w kontekście fotografii, gdzie równowaga i proporcje są kluczowe. Metoda trójpodziału, choć jest popularna, różni się od złotego podziału i opiera się na dzieleniu kadru na trzy równe części. Choć oba podejścia mają swoje zalety, to złoty podział jest bardziej zaawansowaną koncepcją, która oferuje głębszy wymiar estetyczny i harmonię. Typowe błędy myślowe, które prowadzą do błędnych odpowiedzi, często wynikają z mylenia tych zasad lub z braku zrozumienia, jak różne proporcje wpływają na odbiór obrazu. Fotografowie powinni być świadomi, że kompozycja nie jest jedynie przypadkowym wyborem, lecz procesem, który wymaga przemyślenia i technicznego podejścia.

Pytanie 12

Zaprezentowany na ilustracji element smyczy reklamowej to

Ilustracja do pytania
A. karabińczyk.
B. zaczep do telefonu.
C. bezpiecznik smyczy.
D. łącznik smyczy.
Karabińczyk to kluczowy element smyczy reklamowej, który umożliwia szybkie i bezpieczne przypinanie smyczy do obroży lub szelki zwierzęcia. Jego budowa, najczęściej wykonana z metalu lub wytrzymałego plastiku, zapewnia wysoką odporność na obciążenia, co jest istotne w codziennym użytkowaniu. Karabińczyki są projektowane zgodnie z normami bezpieczeństwa, co sprawia, że są niezawodne i minimalizują ryzyko przypadkowego odczepienia smyczy. W praktyce, karabińczyki mogą mieć różnorodne formy, w tym modele automatyczne, które blokują się po przypięciu, co dodatkowo zwiększa bezpieczeństwo. Dobre praktyki wskazują na konieczność regularnej kontroli stanu karabińczyka, aby zapewnić jego prawidłowe funkcjonowanie, a także unikać przypadków, które mogą prowadzić do zagrożenia dla zwierzęcia. Zrozumienie funkcji karabińczyka jest fundamentalne dla osób zajmujących się zwierzętami, co pozwala na świadome korzystanie z akcesoriów i zapewnienie komfortu oraz bezpieczeństwa.

Pytanie 13

Jakiego typu umowę powinna zawrzeć agencja reklamowa, podejmując współpracę z grafikiem, w ramach tak zwanej umowy projektowej?

A. Umowę kupna-sprzedaży
B. Umowę o pracę
C. Umowę o dzieło
D. Umowę agencyjną
Umowa o dzieło jest odpowiednim rodzajem umowy dla agencji reklamowej, która współpracuje z grafikiem, ponieważ ta forma umowy koncentruje się na wykonaniu określonego zadania, czyli stworzeniu konkretnego projektu graficznego. Zgodnie z Kodeksem cywilnym, umowa o dzieło ma na celu osiągnięcie określonego rezultatu, co w przypadku grafiki oznacza dostarczenie gotowej pracy, np. logo, plakatów czy innych materiałów promocyjnych. Zaletą umowy o dzieło jest to, że wynagrodzenie jest zazwyczaj ustalane za efekt końcowy, co sprzyja motywacji wykonawcy. W praktyce, agencje reklamowe często korzystają z tej formy umowy, aby mieć pewność, że otrzymają określony produkt w umówionym terminie, a także mogą zdefiniować szczegółowe wymagania dotyczące projektu. Dobrą praktyką jest również zawarcie w umowie klauzuli dotyczącej praw autorskich, co zabezpiecza interesy obu stron.

Pytanie 14

W załączonym ogłoszeniu prasowym slogan-podsumowanie został napisany przy użyciu

Ilustracja do pytania
A. majuskuły, czcionki bezszeryfowej, dwuelementowej.
B. minuskuły, czcionki szeryfowej, jednoelementowej.
C. majuskuły, czcionki bezszeryfowej, jednoelementowej.
D. wersalików, czcionki szeryfowej, dwuelementowej.
Wybór błędnych odpowiedzi pokazuje, że mogłeś nie do końca zrozumieć podstawowe zasady typografii i projektowania. W pierwszej odpowiedzi użycie wersalików, czcionki szeryfowej i dwu-elementowej jest nie na miejscu. Wersaliki zazwyczaj są używane w nagłówkach, a nie w sloganach reklamowych, bo to zmniejsza ich skuteczność. Czcionki szeryfowe, mimo że mogą wyglądać elegancko, czasem wprowadzają za dużo skomplikowania, co nie jest zgodne z zasadą prostoty w wizualnej komunikacji. W drugiej odpowiedzi jest częściowo dobrze, bo mówisz o majuszkach i bezszeryfowej czcionce, ale określenie jej jako dwu-elementowej jest błędne. Dwu-elementowe podejście odnosi się do projektów z więcej niż jednym elementem graficznym, a to nie pasuje do tego sloganu. Naprawdę, brak rozróżnienia między jedno- a dwu-elementowymi strukturami graficznymi może prowadzić do gorszego projektowania i nieczytelnych komunikatów. W typografii ważne jest, żeby używać odpowiednich narzędzi i technik, co obejmuje dobór czcionki oraz jej zastosowanie w spójnym wyglądzie, żeby uzyskać zamierzony efekt reklamowy.

Pytanie 15

W haśle promocyjnym szamponu "LoRil. Jesteś tego warta" autorzy nawiązują do potrzeby

A. transcendencji
B. szacunku
C. miłości
D. bezpieczeństwa
Slogan "LoRil. Jesteś tego warta" fajnie nawiązuje do potrzeby szacunku, co jest naprawdę istotną sprawą w marketingu. Mówi, że ludzie zasługują na najlepsze produkty, co pewnie podnosi ich poczucie wartości. W kosmetykach to takie podejście ma sens, bo teraz wszyscy mówią o indywidualnych potrzebach i emocjach klientów. Widziałem, że kampanie często pokazują nie tylko zalety produktów, ale i emocje, które towarzyszą ich używaniu. To się zgadza z zasadami Brand Equity, które mówią o tym, jak ważne są relacje między marką a konsumentem. Kiedy marka odpowiada na emocjonalne potrzeby, takie jak szacunek i akceptacja, to buduje lojalność i pozytywny obraz. Dobrze też zauważyć, że komunikacja, która opiera się na szacunku, może polepszyć odbiór marki w sieci i sprawić, że ludzie będą chętniej ją polecać. Takie rzeczy są teraz naprawdę ważne w marketingu.

Pytanie 16

W stworzonym materiale reklamowym pasty do zębów wykorzystano specjalistę, który wypowiada się o produkcie i go poleca. Który z wymienionych składników reklamy mógłby ją zaburzyć i wywołać u odbiorcy poczucie sprzeczności?

A. Stopień naukowy
B. Język potoczny
C. Formalny strój
D. Szeroka wiedza
Użycie potocznego języka w reklamie pasty do zębów, w której występuje ekspert, wprowadza element sprzeczności, ponieważ byłoby to sprzeczne z oczekiwaniami odbiorcy wobec autorytetu. Eksperci, tacy jak lekarze czy stomatolodzy, zazwyczaj posługują się językiem fachowym, co wzmacnia ich wiarygodność. W przypadku, gdy ekspert zaczyna mówić w sposób nieformalny, może to budzić wątpliwości co do jego kompetencji oraz rzetelności informacji. Przykładem zastosowania jest kampania reklamowa, w której wykorzystano znanego dentystę, który w sposób zrozumiały, ale profesjonalny omawia zalety produktu. Taka strategia nie tylko zwiększa zaufanie do reklamy, ale także skutecznie przekazuje kluczowe informacje o produkcie, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży marketingowej, gdzie autorytet i profesjonalizm są kluczowe dla skutecznej komunikacji. W związku z tym, gdy chcemy komunikować się z odbiorcami w kontekście zdrowia, ważne jest utrzymanie odpowiedniego tonu, który podkreśla profesjonalizm i wiedzę eksperta.

Pytanie 17

Formatem zapisu grafiki rastrowej nie jest jaki?

A. GIF
B. PNG
C. SWF
D. JPEG
Odpowiedź SWF jest prawidłowa, ponieważ jest to format plików związany z animacjami i interaktywnym multimediami, a nie z grafiką rastrową. SWF, czyli Shockwave Flash, jest stosowany głównie do tworzenia animacji oraz aplikacji internetowych, które wykorzystują technologię Adobe Flash. W przeciwieństwie do formatów takich jak PNG, JPEG czy GIF, które przechowują dane obrazu w postaci pikseli, SWF opiera się na wektorach i skryptach, co umożliwia bardziej złożone animacje i interakcje. Zatem, w kontekście grafiki rastrowej, SWF nie jest odpowiednim formatem. Warto pamiętać, że dla grafiki rastrowej stosuje się formaty, które przechowują informacje o każdym punkcie obrazu, co jest kluczowe w przypadku zdjęć i obrazów bitmapowych. Przykłady prawidłowego użycia formatów rastrowych obejmują zastosowanie JPEG do obrazów fotograficznych, PNG do obrazów z przezroczystością oraz GIF do prostych animacji.

Pytanie 18

Jakie rozszerzenie mają pliki graficzne?

A. .bmp
B. .txt
C. .vbs
D. .wav
.bmp to jedno z popularnych rozszerzeń plików graficznych, które oznacza Bitmap Image File. Pliki BMP są używane do przechowywania obrazów rastrowych, co oznacza, że zawierają informacje o każdym pikselu obrazu. To rozszerzenie jest powszechnie stosowane w grafice komputerowej, szczególnie w systemach Windows. Dzięki prostocie formatu, pliki BMP są łatwe do odczytu i zapisu przez wiele programów graficznych, co czyni je wszechstronnym wyborem dla użytkowników. W praktyce, pliki BMP mogą być używane do tworzenia i edytowania grafik w programach takich jak Adobe Photoshop czy GIMP. Warto także zauważyć, że pomimo dużych rozmiarów plików BMP, oferują one wysoką jakość obrazu, co jest szczególnie ważne w zastosowaniach profesjonalnych, takich jak projektowanie graficzne. Ponadto, BMP nie stosuje stratnej kompresji, co oznacza, że obraz jest przechowywany w oryginalnej, niezmienionej formie. W kontekście branżowych standardów, BMP jest często wykorzystywane w archiwizacji graficznych treści ze względu na swoją prostotę i wszechstronność.

Pytanie 19

Na załączonym rysunku przedstawiono czekoladki firmy "Avanti". Do której kategorii można zaliczyć hasło reklamowe znajdujące się na opakowaniu?

Ilustracja do pytania
A. Racjonalne.
B. Emocjonalne.
C. Wskazujące na nowość.
D. Pobudzające ciekawość.
Hasło reklamowe "W pudełku Avanti poza czekoladkami zmieści się mnóstwo miłości" jest przykładem komunikacji emocjonalnej, która ma na celu budowanie silnych więzi z odbiorcą. Emocjonalne hasła reklamowe odwołują się do uczuć i wartości, które są dla konsumentów istotne, co sprawia, że produkt staje się bardziej atrakcyjny. W kontekście marketingowym, kluczowe jest zrozumienie, że klienci często podejmują decyzje zakupowe na podstawie emocji, a nie wyłącznie racjonalnych argumentów. Przykłady skutecznych kampanii reklamowych pokazują, że emocjonalne odwołania, takie jak miłość, przyjaźń czy nostalgiczne wspomnienia, mogą znacząco wpływać na postrzeganie marki. Zastosowanie emocjonalnego hasła ma również swoje uzasadnienie w standardach marketingowych, które zalecają uwzględnienie aspektów emocjonalnych w strategii promocji produktów. W ten sposób marka Avanti nie tylko sprzedaje czekoladki, ale także buduje pozytywne skojarzenia związane z produktami, co sprzyja lojalności klientów.

Pytanie 20

W celu wywołania napięcia i emocji w radiowym spocie reklamowym ubezpieczeń samochodowych umieszczono nagły dźwięk zderzenia/kolizji. Którą formę dźwiękową wykorzystano w tym przekazie?

A. Podkład muzyczny stanowiący tło przekazu.
B. Podkład muzyczny związany z treścią przekazu.
C. Dżingiel.
D. Efekt dźwiękowy.
W przypadku dżingla, bardzo łatwo pomylić jego rolę z innymi formami dźwiękowymi, bo to też krótka sekwencja dźwięków. Jednak dżingiel pełni zupełnie inną funkcję — jest głównie elementem identyfikacji marki, swego rodzaju „wizytówką dźwiękową”, często umieszczaną na początku lub końcu spotu, by słuchacz od razu wiedział, z kim ma do czynienia. Jeśli chodzi o podkład muzyczny, to można go podzielić na dwa typy: taki, który jest tylko tłem, oraz taki, który nawiązuje do treści reklamy. Podkład muzyczny stanowiący tło ma za zadanie budować klimat, ale robi to w sposób nienachalny i nie jest zbyt wyrazisty — raczej nie wybija się na pierwszy plan, tylko towarzyszy innym elementom przekazu. Natomiast podkład związany z treścią przekazu często podkreśla ogólny charakter reklamy, np. w reklamie ubezpieczeń samochodowych mógłby to być dynamiczny, „samochodowy” motyw. Jednak ani jeden, ani drugi rodzaj podkładu nie służy do wywoływania nagłego napięcia czy szoku — muzyka raczej buduje nastrój, niż zaskakuje. Typowym błędem jest zakładanie, że każdy dźwięk w reklamie to albo jingle, albo muzyka, a przecież w produkcji radiowej mamy jeszcze efekty dźwiękowe, których głównym zadaniem jest właśnie imitowanie konkretnych zdarzeń, takich jak np. wypadek. To one pozwalają szybko i bezpośrednio przemówić do wyobraźni słuchacza i przekazać emocje, które trudno byłoby oddać samą muzyką czy słowem. W praktyce branżowej efekty dźwiękowe są wręcz niezbędne w sytuacjach wymagających zaakcentowania nagłych, dramatycznych wydarzeń.

Pytanie 21

Który krój pisma zastosowano w sloganie reklamowym?

Ilustracja do pytania
A. Pisankę.
B. Gotyk.
C. Grotesk.
D. Egipcjankę.
Poprawna odpowiedź to egipcjanka, która jest krojem pisma wyróżniającym się grubymi, prostokątnymi szeryfami, mającymi tę samą grubość co główne linie tworzące litery. W przypadku sloganu "GAVA. Dobry wybór." zastosowanie egipcjanki jest doskonałym wyborem, ponieważ jej wyrazisty charakter i czytelność sprawiają, że komunikat jest bardziej zauważalny i przyciągający uwagę. Egipcjanka jest często używana w reklamie, gdzie istotne jest, aby tekst był natychmiast dostrzegalny. W praktyce, projektanci graficzni często wybierają egipcjankę do nagłówków, plakatów czy materiałów promocyjnych, ponieważ jej estetyka współczesna jest zgodna z trendami brandingowymi, które kładą nacisk na wyrazistość i nowoczesność. Zrozumienie, kiedy i jak stosować różne kroje pisma, jest kluczowe dla efektywnej komunikacji wizualnej, a egipcjanka doskonale wpisuje się w ten kontekst, podkreślając moc przekazu reklamowego.

Pytanie 22

Różne formy stylistyczne są podstawą budowy haseł i apeli reklamowych. Przykładem użycia jest apel "Produkty z Biedronki polecają się", co ilustruje zastosowanie

A. personifikacji
B. porównania
C. epitetu
D. synonimu
Personifikacja to figura stylistyczna, która polega na nadawaniu cech ludzkich przedmiotom, zwierzętom lub abstrakcyjnym pojęciom. W przypadku sloganu "Produkty z Biedronki polecają się" mamy do czynienia z personifikacją, ponieważ produkty są przedstawiane w sposób, który sugeruje, że mogą one same wyrażać swoje zatwierdzenie lub rekomendację. To zabieg, który nie tylko przyciąga uwagę konsumentów, ale również buduje pozytywne skojarzenia z marką. W reklamie wykorzystanie personifikacji ma na celu zwiększenie atrakcyjności komunikacji marketingowej oraz zbudowanie emocjonalnego związku z odbiorcą. Przykłady skutecznych kampanii reklamowych, które wykorzystały personifikację to m.in. reklamy z postacią Mikołaja, który zachęca do zakupu produktów świątecznych, czy animowane reklamy, w których produkty mówią do widza. Używanie personifikacji w reklamie jest zgodne z najlepszymi praktykami, ponieważ wpływa na zapamiętywalność przekazu i może zwiększać zaangażowanie klientów w markę.

Pytanie 23

Który z poniższych tekstów powinien znaleźć się na banerze mającym charakter rozkazujący?

A. "Wejdź!"
B. "Czekamy właśnie na Ciebie"
C. "Podaje to, co najlepsze"
D. "Zapraszamy"
Odpowiedź 'Wejdź!' jest prawidłowa, ponieważ jej forma nakazująca skutecznie motywuje odbiorcę do podjęcia natychmiastowego działania. Użycie trybu rozkazującego w komunikacji marketingowej ma na celu przekonanie jednostki do aktywności, co jest kluczowe w kontekście bannerów promocyjnych. Zgodnie z zasadami skutecznej reklamy, jasne i bezpośrednie wezwanie do działania (Call to Action) jest niezwykle ważne. Takie sformułowanie powinno być krótkie, zrozumiałe i jednoznaczne, aby natychmiast przyciągnąć uwagę potencjalnych klientów. W praktyce, 'Wejdź!' może być użyte na stronach internetowych, w kampaniach reklamowych czy w punktach sprzedaży, aby zwiększyć liczbę odwiedzin i zaangażowanie. Warto również zwrócić uwagę na badania, które wskazują, że silne wezwania do działania mogą poprawić współczynniki konwersji o 20% lub więcej. Używanie zwrotów nakazujących to jedna z kluczowych strategii w marketingu, która odpowiada na naturalną skłonność ludzi do reagowania na jasne instrukcje.

Pytanie 24

Które obszary zaznaczono na rysunku czerwoną i zieloną linią?

Ilustracja do pytania
A. Obszar bezpieczny i linię cięcia.
B. Obszar spadu i linię koloru.
C. Obszar formatu i linię gięcia.
D. Obszar kreślenia i linię spadu.
Poprawna odpowiedź to "Obszar bezpieczny i linię cięcia". Na rysunku czerwona linia reprezentuje linię cięcia, która jest kluczowym elementem w procesie produkcji materiałów graficznych, ponieważ wyznacza granicę, wzdłuż której materiał będzie przycinany. Zrozumienie tej linii jest niezbędne, aby uniknąć przypadkowego przycięcia istotnych elementów projektu. Zielona linia symbolizuje obszar bezpieczny, który powinien zawierać wszystkie krytyczne elementy graficzne, takie jak tekst czy ważne grafiki. W praktyce projektowania graficznego, przestrzeganie zasady, że wszystkie istotne elementy powinny znajdować się wewnątrz tego obszaru, jest kluczowe dla uzyskania estetycznych i funkcjonalnych efektów końcowych. W branży graficznej oraz poligraficznej, stosowanie tych oznaczeń opiera się na standardach takich jak ISO 12647 dotyczących kolorów oraz wytycznych dotyczących produkcji druku. Zapewnia to, że projekt będzie wolny od błędów związanych z nieprawidłowym przycinaniem, co przekłada się na wysoką jakość końcowego produktu.

Pytanie 25

Zgodnie z zasadami organizacji percepcji, podczas przeglądania strony w gazecie, człowiek wykonuje ruch gałkami ocznymi, który przypomina literę

A. w
B. o
C. t
D. z
Odpowiedź 'z' jest poprawna, ponieważ opisuje naturalny ruch gałek ocznych, który występuje podczas przeglądania tekstu na stronie. Zgodnie z zasadami organizacji percepcji oraz teorią skanowania wzrokowego, ludzie przyjmują formę litery 'z' podczas czytania, co obejmuje ruch z lewej do prawej, a następnie z góry na dół. Przykład zastosowania tej zasady można znaleźć w projektowaniu materiałów drukowanych oraz stron internetowych, gdzie kluczowe jest umiejętne rozmieszczanie treści i elementów wizualnych, aby ułatwić użytkownikom przyswajanie informacji. Badania wykazują, że układy, które naśladują ten naturalny ruch, zwiększają efektywność czytania oraz zrozumienia tekstu. Dodatkowo, w dobrych praktykach UX/UI, projektanci często stosują struktury wizualne, które prowadzą wzrok użytkownika w sposób płynny i intuicyjny, co podnosi komfort przeglądania i koncentracji na treści. W konsekwencji, zrozumienie tych zasad jest istotne dla każdej osoby zajmującej się kreowaniem treści lub projektowaniem interfejsów wykorzystujących tekst.

Pytanie 26

W procesie tworzenia materiałów promocyjnych uwzględnia się psychologiczne aspekty kolorów. Który z wymienionych odcieni będzie najbardziej odpowiedni dla promocji środków czystości, takich jak proszki do prania?

A. Niebieski
B. Żółty
C. Fioletowy
D. Czarny
Kolor niebieski jest często kojarzony z czystością, świeżością i zaufaniem, co czyni go idealnym wyborem dla reklamy środków czystości, takich jak proszki do prania. Psychologia kolorów wskazuje, że niebieski wywołuje uczucia spokoju i porządku, co jest kluczowe w kontekście produktów, które mają na celu poprawę standardu higieny w gospodarstwach domowych. Wiele znanych marek, np. Procter & Gamble, stosuje niebieski w swoich kampaniach reklamowych, ponieważ buduje to pozytywne skojarzenia w umysłach konsumentów. Dodatkowo, niebieski efektywnie odzwierciedla elementy wody i czystości, co może zwiększać przekaz marketingowy środków do prania, sugerując ich skuteczność i niezawodność. Warto również zauważyć, że zastosowanie tego koloru w reklamach może wpływać na decyzje zakupowe, co potwierdzają badania nad percepcją kolorów w marketingu.

Pytanie 27

Który produkt otrzymano po wydrukowaniu 1000 sztuk wizytówek w kolorystyce 4+0?

A. Rewers zadrukowany jest w pełnej kolorystyce, awers niezadrukowany.
B. Awers i rewers jest zadrukowany przy pomocy 4 kolorów.
C. Rewers zadrukowany jest w pełnej kolorystyce, awers w jednym kolorze.
D. Awers zadrukowany jest w pełnej kolorystyce, rewers niezadrukowany.
Odpowiedź jest trafiona, bo w druku wizytówek określenie 4+0 oznacza, że jedna strona (najczęściej awers) jest zadrukowana w pełnym kolorze, czyli CMYK (cyan, magenta, yellow, black), a druga strona (rewers) pozostaje zupełnie niezadrukowana. W praktyce wygląda to tak, że klient otrzymuje wizytówki, gdzie przód prezentuje się kolorowo — mogą tam być zdjęcia, kolorowe logo, gradienty, cokolwiek – a tył jest całkiem biały, bez jakiejkolwiek treści czy dodatkowego koloru. To bardzo często wybierana opcja, bo pozwala zaoszczędzić trochę na kosztach, a przy tym przód wygląda bardzo profesjonalnie. W branży poligraficznej taka specyfikacja to już standard i każda drukarnia dokładnie wie, że „4+0” to pełny kolor jednostronnie. Z mojego doświadczenia, jeśli ktoś zamawia 1000 wizytówek 4+0, to przynajmniej połowa takich zamówień to firmy, które chcą na awersie wszystko, ale totalny minimalizm z tyłu – czasem zostawiają miejsce na notatki albo chcą po prostu, żeby rewers nie rozpraszał uwagi. Często drukarnie podpowiadają takie rozwiązanie, jeśli zależy komuś na dobrej cenie i estetyce. Warto pamiętać, że są jeszcze inne warianty, jak 4+4 (pełny kolor z obu stron) czy 4+1 (zadruk w kolorze na jednej, a na drugiej jeden kolor, np. czarny), ale „4+0” to właśnie jednostronny, pełnokolorowy druk. Niektóre firmy wykorzystują taki rewers np. do stemplowania czy własnoręcznego podpisywania wizytówek – i to jest naprawdę praktyczne.

Pytanie 28

Jaki rodzaj perspektywy zastosowano podczas wykonywania załączonej fotografii?

Ilustracja do pytania
A. Żabią.
B. Jednozbiegową.
C. Ludzką.
D. Ptasią.
Perspektywa żabia, znana również jako perspektywa dolna, jest techniką fotograficzną, w której aparat znajduje się poniżej poziomu obiektu fotografowanego. Taki kąt widzenia sprawia, że obiekt wydaje się większy i bardziej dominujący, co jest efektem wizualnym, który często stosuje się w architekturze i portretach. Zastosowanie perspektywy żabiej może pomóc w uwydatnieniu detali budynku, podkreśleniu jego monumentalności lub oddaniu potęgi przedstawianego tematu. Na załączonym zdjęciu, budynek został uchwycony z dolnej perspektywy, co skutkuje wrażeniem majestatu i siły. Fotografowie często korzystają z tej techniki, aby przyciągnąć uwagę widza oraz nadać dynamiczny charakter kompozycji. Warto zauważyć, że perspektywa żabia jest szeroko stosowana w filmach i reklamach, aby zbudować emocjonalne połączenie z widzem. Zrozumienie tego rodzaju perspektywy jest kluczowe w kontekście sztuki wizualnej, ponieważ pozwala na kreatywne eksperymentowanie z postrzeganiem obiektów.

Pytanie 29

Umiejętność projektowania oraz realizacji liter do różnych rodzajów reklam stanowi

A. literactwo
B. liternictwo
C. litografia
D. literoznawstwo
Liternictwo to sztuka projektowania i wykonywania liter, która odgrywa kluczową rolę w tworzeniu różnorodnych form komunikacji wizualnej, w tym reklam. Specjalizuje się w projektowaniu typografii, co obejmuje zarówno dobór krojów pisma, jak i ich układ w kontekście estetycznym i funkcjonalnym. Przykładem zastosowania liternictwa może być tworzenie logotypów, plakatów, banerów oraz materiałów promocyjnych, gdzie precyzyjne dopasowanie liter do charakteru marki jest niezbędne dla skutecznej komunikacji. W praktyce liternictwo wymaga znajomości zasad kompozycji, teorii koloru, a także technologii druku, co jest kluczowe dla zapewnienia wysokiej jakości efektu wizualnego. Ponadto, branżowe standardy, takie jak zasady typografii, wskazują na znaczenie czytelności i estetyki w projektowaniu liter, co wpływa na odbiór reklamy przez potencjalnych klientów.

Pytanie 30

Producent odzieży dżinsowej zlecił agencji reklamowej stworzenie projektu znaku graficznego, który powinien obejmować kolorystykę, proporcje, pole ochronne oraz zastosowanie znaku. W ramach realizacji tego zlecenia, pracownik agencji powinien przygotować projekt

A. materiałów reklamowych
B. layoutu
C. opakowania
D. księgi znaku
Księga znaku to dokument, który zawiera szczegółowe wytyczne dotyczące stosowania znaku graficznego, a także jego wizualnej tożsamości. Obejmuje m.in. kolorystykę, proporcje, pola ochronne oraz kontekst zastosowania znaku w różnych mediach. Jest to kluczowy element w zarządzaniu marką, gdyż zapewnia spójność wizualną we wszystkich materiałach marketingowych i produktach. Przykładowo, dla producenta odzieży jeansowej, dobrze opracowana księga znaku pozwala na jednolite stosowanie logo na metkach, w kampaniach reklamowych oraz na stronie internetowej. Dzięki temu klient ma jasny obraz marki, co wpływa na jej rozpoznawalność i pozytywny wizerunek. W praktyce, księga znaku jest niezbędna w procesach rebrandingowych oraz przy wprowadzaniu nowych produktów, aby zapewnić, że wszystkie elementy wizualne będą zgodne z ustalonymi standardami. W branży modowej często można spotkać się z przykładami firm, które zainwestowały w tworzenie szczegółowych ksiąg znaku, co przyczyniło się do ich sukcesu na rynku.

Pytanie 31

Jak określa się dżinglem?

A. małe ogłoszenie
B. piosenkę promocyjną
C. reklama telewizyjna
D. ogłoszenie prasowe
Odpowiedź 'piosenkę reklamową' jest poprawna, ponieważ dżingle to krótkie, chwytliwe melodie lub piosenki, które są wykorzystywane w reklamach w celu przyciągnięcia uwagi odbiorców i zapadnięcia im w pamięć. Dżingle często zawierają hasła marketingowe lub informacje o produkcie, co sprawia, że są skutecznym narzędziem promocji. Przykłady dżingli można znaleźć w kampaniach reklamowych wielu znanych marek, takich jak McDonald's czy Coca-Cola, które używają melodii, aby budować pozytywne skojarzenia ze swoimi produktami. Warto również zaznaczyć, że dżingle są zgodne z dobrymi praktykami marketingowymi, które podkreślają znaczenie melodii w kształtowaniu wizerunku marki. W dzisiejszych czasach, kiedy konkurencja w reklamie jest ogromna, kreatywne wykorzystanie dżingli może znacząco wpływać na efektywność kampanii reklamowych.

Pytanie 32

Jaką funkcję, w załączonym ogłoszeniu, pełni tekst: "Nie wiesz jak pozbyć się zbędnych kilogramów bez efektu jojo"?

Nie wiesz jak pozbyć się zbędnych kilogramów bez efektu jojo?

Już wkrótce w naszym mieście będziesz mógł skorzystać z porad ekspertów, którzy pomogą ci w walce z nadwagą. Nasi specjaliści z „Kliniki Urody" będą udzielać porad w ramach akcji "Schudnij z głową". Od 1 listopada do 1 grudnia pomocy będzie można szukać w naszych salonach. Już dzisiaj umów się na darmową wizytę!

Kontakt na stronie www.uroda.pl

A. Obietnicy reklamy.
B. Treści zasadniczej.
C. Hasła.
D. Nagłówka.
Tekst "Nie wiesz jak pozbyć się zbędnych kilogramów bez efektu jojo?" pełni funkcję nagłówka, którego głównym celem jest przyciągnięcie uwagi odbiorcy. W marketingu, nagłówki są kluczowym elementem wszelkich materiałów promocyjnych, ponieważ to od nich w dużej mierze zależy, czy potencjalny klient zdecyduje się na dalsze zapoznanie się z treścią. Efektywny nagłówek powinien być krótki, zwięzły i angażujący, a także jasno przedstawiający korzyści płynące z oferowanego produktu lub usługi. W przytoczonym przykładzie, pytanie dotyczące problemu z utratą wagi oraz obawy związane z efektem jojo skutecznie zachęca osoby, które mogą zmagać się z podobnymi trudnościami, do kontynuacji lektury. Warto także zauważyć, że zgodnie z zasadami copywritingu, dobry nagłówek powinien odpowiadać na pytania i potrzeby odbiorcy, co w tym przypadku jest spełnione. Praktyka pokazuje, że nagłówki mogą zwiększyć wskaźnik klikalności w materiałach online, co jest niezbędne w skutecznej komunikacji marketingowej.

Pytanie 33

Nazwa firmy przedstawiona w formie tekstowej to

A. logo
B. logotyp
C. slogan
D. znak
Logotyp to tekstowe przedstawienie nazwy firmy, które często jest kluczowym elementem tożsamości wizualnej marki. W odróżnieniu od logo, które może zawierać również znaki graficzne, logotyp składa się wyłącznie z liter, które tworzą nazwę firmy, stylizowane w sposób, który odzwierciedla charakter i wartości marki. Dobry logotyp jest nie tylko estetyczny, ale także funkcjonalny – powinien być łatwo czytelny oraz rozpoznawalny w różnych rozmiarach i kontekstach. Przykładem może być logotyp Coca-Coli, który dzięki unikalnej kaligrafii jest rozpoznawalny na całym świecie. Projektowanie logotypu wymaga uwzględnienia zasad typografii, kolorystyki oraz psychologii percepcji, co jest zgodne z dobrymi praktykami w dziedzinie brandingu. Używanie logotypu w materiałach marketingowych, na stronie internetowej czy w social mediach jest kluczowe, aby utrzymać spójność wizerunku marki.

Pytanie 34

Reklamowe hasło powinno

A. zawierać grafikę w tle
B. obejmować od 3 do 7 zdań
C. być długie i rymowane
D. być krótkie i liczyć od 3 do 7 wyrazów
Slogan reklamowy to naprawdę ważna rzecz w marketingu. Powinien być krótki i zrozumiały, najlepiej między 3 a 7 słowami. Dzięki temu łatwiej go zapamiętać, co jest kluczowe dla odbiorcy. Fajnie, jak slogan jest chwytliwy, oddaje charakter marki i jej wartości. Przykład? No, slogan Nike 'Just Do It' - prosta rzecz, a wszyscy go znają. Krótkie slogany są lepsze, bo można je szybko powtórzyć, a dzięki temu łatwiej zapamiętujemy markę. W marketingu ważne jest też, żeby nie używać skomplikowanych zwrotów i postawić na emocjonalne przekazy, wtedy slogan staje się bardziej angażujący dla ludzi.

Pytanie 35

Którą technikę prezentacji przekazu reklamowego wybrał producent spotu telewizyjnego, którego kadr został przedstawiony na rysunku?

Ilustracja do pytania
A. Humor.
B. Dowód naukowy.
C. Styl życia.
D. Demonstracja dynamiczna.
Prawidłowa odpowiedź to demonstracja dynamiczna i to widać tu jak na dłoni. Tego typu technika jest stosowana zwłaszcza w reklamach produktów, których efekty działania można pokazać bardzo wyraźnie, tu i teraz – najlepiej w formie kontrastu przed i po użyciu produktu. W tym przypadku chodzi o wybielacz do zębów lub pastę wybielającą: połowa uśmiechu jest żółta, druga połowa śnieżnobiała. To klasyka prezentowania efektów natychmiastowych, która mocno działa na wyobraźnię odbiorcy. Z mojego doświadczenia wynika, że poprawnie zrobiona demonstracja dynamiczna naprawdę mocno zwiększa sprzedaż, bo klient nie musi się domyślać – widzi wszystko czarno na białym. W branży reklamy, pokazanie 'przed i po' to jeden z najskuteczniejszych sposobów, bo za jednym spojrzeniem widać, jak działa produkt. Nawet jeśli niektóre osoby podchodzą do tego sceptycznie, to i tak coś im zostaje w głowie, bo obraz działa silniej niż słowo. Największe marki stomatologiczne czy kosmetyczne korzystają z tej techniki, bo jest po prostu skuteczna. Warto też dodać, że demonstracja dynamiczna powinna być uczciwa i zgodna z rzeczywistym działaniem produktu, bo rynek już nie raz widział naciągane reklamy, przez co konsumenci stali się ostrożniejsi. Jednakże, dobrze zaprojektowana, czytelna prezentacja efektów jest jednym z najbardziej przekonujących rodzajów przekazu w reklamie, co potwierdzają liczne badania rynku.

Pytanie 36

Aby stworzyć reklamę dla produktów spożywczych takich jak mrożonki, lody, napoje orzeźwiające oraz odświeżające gumy do żucia, agencja reklamowa wybierze kolor

A. zielony
B. żółty
C. pomarańczowy
D. niebieski
Odpowiedź 'niebieski' jest poprawna, ponieważ kolor niebieski jest często wykorzystywany w reklamach produktów żywnościowych takich jak mrożonki, lody i napoje orzeźwiające ze względu na swoje właściwości psychologiczne. Niebieski kojarzy się z chłodem i świeżością, co sprawia, że idealnie pasuje do produktów, które mają na celu orzeźwienie. Przykłady zastosowania tego koloru obejmują logotypy i opakowania takich marek jak 'Coca-Cola' (niebieska wersja napoju), 'Haagen-Dazs' (opakowania lodów) oraz 'Birds Eye' (mrożonki). Ponadto, w kontekście psychologii kolorów, niebieski działa uspokajająco, co może przyciągać klientów poszukujących relaksu i przyjemności związanych z konsumpcją tych produktów. Warto również zauważyć, że badania pokazują, że kolory wpływają na postrzeganie smaku, a niebieski może potęgować wrażenie świeżości, co jest istotne w przypadku mrożonych lub schłodzonych artykułów spożywczych.

Pytanie 37

Który obszar wokół logo, w obrębie którego nie może się pojawić żadna obca forma, zarówno graficzna jak i tekstowa, oznaczono na rysunku literą X?

Ilustracja do pytania
A. Pole zadruku.
B. Pole ochronne.
C. Pole podstawowe.
D. Pole obszaru roboczego.
To właśnie pole ochronne jest tym obszarem wokół logo, w którym nie może się pojawić absolutnie żadna obca forma – ani tekstowa, ani graficzna. W praktyce oznacza to, że wyznacza się minimalny dystans od krawędzi logo, który trzeba zachować, żeby uniknąć zaburzenia jego czytelności i siły przekazu. Moim zdaniem, pole ochronne często jest ignorowane, a to ogromny błąd, bo nawet najlepsze logo straci na wartości, jeśli tuż obok wciśnie się inny znak, hasło albo jakiś element graficzny. W branżowych standardach, choćby wg wytycznych ISO czy podręczników identyfikacji wizualnej, zawsze znajdziesz zapis o obowiązkowym polu ochronnym. Z mojego doświadczenia wynika, że dobrze wyznaczone pole ochronne pozwala logo oddychać – po prostu wygląda porządnie, profesjonalnie i nie ginie w natłoku innych treści. Taka praktyka jest szczególnie ważna podczas projektowania materiałów reklamowych, banerów czy stron www. Dzięki temu marka jest bardziej rozpoznawalna i spójna. Pole ochronne można wyznaczyć na różne sposoby – czasem to wysokość wielkiej litery z logotypu, czasem konkretna odległość wyrażona w milimetrach lub procentach szerokości logo. Najważniejsze jednak, żeby zawsze tego pilnować – to podstawa dobrej identyfikacji wizualnej.

Pytanie 38

Rysunek przedstawia zasadę

Ilustracja do pytania
A. równowagi.
B. złotej proporcji.
C. trójpodziału.
D. asymetrii.
Wybrałeś odpowiedź o zasadzie trójpodziału, i to jest super! Ta zasada mówi, że obraz można podzielić na dziewięć równych części, a potem wykorzystać te linie do lepszego rozmieszczenia elementów w kadrze. Przykładowo, jeśli w fotografii krajobrazowej horyzont postawimy na jednej z tych linii, a ciekawe drzewo na punkcie przecięcia, to zdjęcie będzie wyglądać bardziej profesjonalnie. Chodzi o to, żeby oko widza lądowało na tych punktach, gdzie jest najwięcej akcji. Takie rzeczy są nie tylko fajne w sztuce, ale też w grafice komputerowej i projektowaniu stron. Zasada trójpodziału może naprawdę poprawić nie tylko estetykę, ale też zrozumienie tego, co chcesz przekazać.

Pytanie 39

Copywriter otrzymał zadanie stworzenia materiału informacyjnego do reklamy piwa. Do którego stylu językowego powinien się odwoływać tekst reklamowy użyty w tej kampanii?

A. Potocznego
B. Naukowego
C. Dziennikarskiego
D. Urzędowego
Wybór stylu urzędowego, naukowego lub dziennikarskiego do reklamy piwa nie jest adekwatny i może przynieść efekty odwrotne do zamierzonych. Styl urzędowy, charakteryzujący się formalnym językiem i sztywnymi konstrukcjami, jest stosowany w dokumentach prawnych i oficjalnych komunikatach, co w kontekście reklamy piwa może wywołać wrażenie dystansu i braku autentyczności. Klienci poszukują autentycznych doświadczeń i relacji, co styl urzędowy z pewnością osłabi. Naukowy styl, który opiera się na precyzyjnym i technicznym języku, przeznaczony jest dla specjalistycznych publikacji i analiz, a jego użycie w reklamie piwa mogłoby sprawić, że przekaz stanie się zbyt skomplikowany i trudny do przyswojenia dla przeciętnego konsumenta. Z kolei styl dziennikarski, mimo że może być bardziej przystępny, często wymaga zachowania obiektywizmu i rzetelności, co w reklamie, która ma na celu promocję produktu, jest niewłaściwe. W reklamie kluczowe jest stworzenie emocjonalnego połączenia z odbiorcą, a odpowiedni, potoczny język pozwala na swobodną interakcję oraz budowanie przyjaznej atmosfery. Wybierając niewłaściwy styl, copywriter naraża się na utratę zainteresowania klientów oraz spadek efektywności kampanii.

Pytanie 40

Przedstawiony na rysunku projekt został przygotowany we właściwy sposób do druku określanego jako

Ilustracja do pytania
A. sitodruk.
B. tampondruk.
C. offset.
D. solwent.
Odpowiedź jest poprawna, ponieważ projekt przygotowany do druku offsetowego musi spełniać szereg specyfikacji, które zostały uwzględnione w przedstawionym rysunku. Offset to jedna z najpopularniejszych metod druku, szczególnie w przypadku dużych nakładów, dlatego kluczowe jest, aby projekt był wykonany zgodnie z określonymi standardami. Przygotowanie do druku offsetowego wymaga dodatkowego spadu, co w tym przypadku wynosi 3 mm, co pozwala na uniknięcie białych krawędzi po przycięciu. Ponadto, użycie kolorów w skali CMYK jest istotne, ponieważ to właśnie ta paleta barw jest stosowana w procesach druku. Ważne jest również, aby czcionki były skonwertowane na krzywe, co zapewnia ich poprawne wyświetlanie i unika problemów z brakiem odpowiednich fontów na drukarce. Zapisanie projektu w formacie PDF i zachowanie rozdzielczości grafiki rastrowej na poziomie 300 dpi są standardowymi praktykami, które wpływają na jakość wydruku. Te wszystkie elementy stanowią podstawę profesjonalnego przygotowania projektu do druku offsetowego, co czyni tę odpowiedź właściwą i zgodną z branżowymi normami.