Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik eksploatacji portów i terminali
  • Kwalifikacja: SPL.02 - Obsługa podróżnych w portach i terminalach
  • Data rozpoczęcia: 16 listopada 2025 20:18
  • Data zakończenia: 16 listopada 2025 20:25

Egzamin niezdany

Wynik: 8/40 punktów (20,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Udostępnij swój wynik
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Która z poniższych instytucji odpowiada za zarządzanie przestrzenią powietrzną nad terytorium danego kraju?

A. Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego
B. Międzynarodowe Stowarzyszenie Przewoźników Lotniczych
C. Państwowa agencja kontroli ruchu powietrznego
D. Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego
Zarządzanie przestrzenią powietrzną nad terytorium danego kraju jest kluczowym elementem zapewnienia bezpieczeństwa i efektywności transportu lotniczego. Odpowiedzialność za ten proces spoczywa na państwowej agencji kontroli ruchu powietrznego, która w Polsce jest znana jako Polska Agencja Żeglugi Powietrznej (PAŻP). Tego rodzaju agencje są odpowiedzialne za kontrolę ruchu lotniczego, co obejmuje zarządzanie ruchem samolotów w przestrzeni powietrznej, zapewnianie separacji między nimi oraz koordynację z innymi agencjami na poziomie krajowym i międzynarodowym. Praktyczne przykłady działania takiej agencji to choćby koordynacja startów i lądowań na lotniskach czy zarządzanie trasami przelotu w obrębie kraju. Agencje tego typu stosują się do międzynarodowych standardów i współpracują z organizacjami, takimi jak Eurocontrol w Europie, by zapewnić spójność i bezpieczeństwo ruchu lotniczego. Zarządzanie przestrzenią powietrzną wymaga zaawansowanej technologii i wysoko wykwalifikowanych specjalistów, którzy są w stanie szybko i efektywnie reagować na zmieniające się warunki oraz nieprzewidziane sytuacje.

Pytanie 2

Formularz PIR – Property Irregularity Report jest przeznaczony do zgłaszania

A. bagażu o dużych wymiarach
B. chęci odbycia podróży z psem przewodnikiem
C. zgubienia bagażu
D. potrzeby wsparcia na lotnisku dla osoby z niepełnosprawnością
Formularz PIR (Property Irregularity Report) jest kluczowym narzędziem w procedurach obsługi bagażu w branży lotniczej. Służy on do zgłaszania zaginięcia bagażu, co jest istotnym elementem procesu reklamacyjnego. W przypadku, gdy pasażer nie otrzymuje swojego bagażu po przylocie, powinien niezwłocznie wypełnić formularz PIR, co umożliwia liniom lotniczym śledzenie i odnalezienie zaginionego mienia. Gdy formularz jest poprawnie wypełniony, zostaje przekazany do odpowiednich działów, które podejmują dalsze kroki w celu zlokalizowania bagażu. Praktycznym przykładem może być sytuacja, w której pasażer przylatuje z międzynarodowej podróży i zauważa, że jego walizka nie została dostarczona na taśmę bagażową. Wypełniając formularz PIR, pasażer nie tylko dokumentuje zgłoszenie, ale również tworzy podstawę do dalszej komunikacji z liniami lotniczymi, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w zakresie obsługi klienta oraz zarządzania reklamacjami w branży lotniczej.

Pytanie 3

Ile % wartości normalnego biletu wynosi odpłatność za bilet dla jednego dziecka do 2. roku życia w Polskich Liniach Lotniczych LOT?

Wyciąg z regulaminu przewoźnika PLL LOT
Odpłatność za bilety:
  • dorośli – pełna cena biletu,
  • dzieci (od 2 do 11 lat) – zniżka 25% od wartości taryfy normalnej,
  • niemowlęta (poniżej 2 lat) – zniżka 90% od wartości taryfy normalnej (w przypadku gdy siedzi ono na kolanach opiekuna).
Dorosły pasażer może przewozić pod opieką dwoje niemowląt. Drugie niemowlę musi zajmować dodatkowe miejsce obok opiekuna (bilet ze zniżką jak dla dziecka – 25%).
A. 90%
B. 75%
C. 10%
D. 25%
Wybór odpowiedzi 10% jest poprawny, ponieważ zgodnie z obowiązującymi regulacjami Polskich Linii Lotniczych LOT, odpłatność za bilet dla niemowlęcia poniżej 2. roku życia wynosi 10% wartości normalnego biletu. Takie rozwiązanie jest zgodne z międzynarodowymi standardami przewozu pasażerów, które często oferują zredukowane taryfy dla dzieci. W praktyce oznacza to, że podróżując z niemowlęciem, rodzice płacą znacznie mniej, co może znacząco obniżyć koszty podróży. Warto zaznaczyć, że w przypadku podróży z dziećmi poniżej tego wieku nie ma potrzeby rezerwowania oddzielnego miejsca, co dodatkowo wpływa na oszczędności. Wprowadzenie takich zasad przez przewoźników ma na celu zachęcenie rodzin do podróży, co jest korzystne zarówno dla samych linii lotniczych, jak i dla pasażerów. Przykład takiej sytuacji może być widoczny w przypadku rodzinnych wyjazdów na wakacje, gdzie koszty biletów są kluczowym czynnikiem przy planowaniu budżetu.

Pytanie 4

Aplikacja SkyCash na telefon pozwala na

A. zakup biletu na lot.
B. znajdowanie połączeń w komunikacji międzymiastowej.
C. zawarcie umowy na ubezpieczenie środka transportu drogowego.
D. dokonywanie opłat za parkowanie pojazdu.
Podane odpowiedzi dotyczące rezerwacji biletów lotniczych, wyszukiwania połączeń w komunikacji międzymiastowej oraz zawierania umów na ubezpieczenie środka transportu drogowego są niepoprawne w kontekście funkcjonalności aplikacji SkyCash. Aplikacja ta została zaprojektowana przede wszystkim do obsługi płatności związanych z parkowaniem, co oznacza, że oferowane przez nią usługi są ściśle związane z tym obszarem. Rezerwacja biletów lotniczych to usługa, która wymaga zupełnie innej infrastruktury oraz współpracy z liniami lotniczymi, co wykracza poza możliwości SkyCash. Z kolei wyszukiwanie połączeń w komunikacji międzymiastowej również wymaga integracji z różnymi przewoźnikami i systemami, co nie jest funkcjonalnością tej aplikacji. Zawieranie umów na ubezpieczenia to kolejny obszar, który wymaga złożonych procesów związanych z analizą ryzyka i współpracą z firmami ubezpieczeniowymi, co również nie leży w zakresie działania SkyCash. Typowym błędem myślowym jest założenie, że aplikacje mobilne mogą pełnić wiele ról jednocześnie, co prowadzi do nieporozumień w zakresie ich funkcjonalności. Rzeczywistość jest taka, że każda aplikacja ma swoje określone zadania i obszar, w którym działa najlepiej. Dlatego ważne jest, aby użytkownicy dokładnie rozumieli, jakie usługi oferuje konkretna aplikacja, zanim podejmą decyzje o jej wykorzystaniu.

Pytanie 5

W języku polskim termin Free Baggage Allowance jest tłumaczony jako

A. dozwoloną nadwyżkę bagażową
B. dozwolony bezpłatny limit bagażowy
C. odprawę bagażową
D. odprawę pasażerów
Zwrot 'Free Baggage Allowance' odnosi się do polityki linii lotniczych dotyczącej liczby i wagi bagażu, który pasażerowie mogą zabrać na pokład samolotu bez dodatkowych opłat. W praktyce oznacza to, że każda linia lotnicza ustala określone limity, które mogą się różnić w zależności od klasy podróży, trasy lotu oraz regulacji wewnętrznych. Na przykład, w klasie ekonomicznej zazwyczaj przysługuje jeden bagaż podręczny o wadze do 8 kg oraz jeden lub dwa bagaże rejestrowane o łącznej wadze do 23 kg. Warto zawsze sprawdzić szczegółowe zasady obowiązujące w danej linii, ponieważ mogą się one zmieniać i różnić w zależności od miejsca. Zrozumienie tego terminu jest kluczowe dla uniknięcia dodatkowych opłat oraz ewentualnych problemów podczas odprawy.

Pytanie 6

Zgodnie z regulacjami dotyczącymi weterynaryjnej inspekcji granicznej, kontrolą osobistych przesyłek produktów pochodzenia zwierzęcego w Polsce zajmują się

A. Straż Graniczna oraz organy celne
B. Straż Graniczna oraz kontrolerzy biletów
C. Straż Graniczna oraz załogi pojazdów transportowych
D. organy celne oraz kontrolerzy biletów
Wybór odpowiedzi, która wskazuje na kontrolerów biletów jako jedną z instytucji odpowiedzialnych za kontrolę przesyłek produktów pochodzenia zwierzęcego, jest nieprawidłowy. Kontrolerzy biletów zajmują się kwestiami związanymi z biletowaniem w transporcie publicznym, a nie mają kompetencji do przeprowadzania kontroli sanitarno-weterynaryjnej. Ich rola skupia się na zapewnieniu, że pasażerowie posiadają ważne bilety oraz przestrzegają regulaminu przewozu, co jest zupełnie innym obszarem niż weterynaryjna kontrola graniczna. Kolejnym błędnym podejściem jest wskazywanie załóg pojazdów transportowych jako instytucji kontrolujących. Pracownicy transportu mogą być odpowiedzialni za właściwe przygotowanie dokumentacji przewozowej, jednak nie mają uprawnień do przeprowadzania oficjalnych kontroli. W kontekście transportu towarów szczególnie istotne jest, aby posiadać świadomość, kto jest uprawniony do przeprowadzania takich inspekcji, co ma kluczowe znaczenie dla zgodności z przepisami prawa oraz dobrostanu zwierząt. Ustawa o weterynaryjnej kontroli granicznej jasno określa kompetencje, co podkreśla znaczenie właściwego zrozumienia ról poszczególnych instytucji. Typowe błędy myślowe, które prowadzą do tych niepoprawnych wniosków, to nieprawidłowe powiązania kompetencji różnych organów oraz niewłaściwe zrozumienie ich funkcji w kontekście kontroli granicznych.

Pytanie 7

W strefie chronionej lotniska nie można

A. być w towarzystwie osób odprowadzających
B. nabyć odzieży
C. zjeść posiłku
D. zakupić sprzętu elektronicznego
W strefie zastrzeżonej portu lotniczego dostęp do powierzchni ograniczonych mają jedynie osoby posiadające odpowiednie uprawnienia, co wyklucza przebywanie z osobami odprowadzającymi. Wszelkie działania mające na celu zapewnienie bezpieczeństwa i ochrony w strefach lotniskowych są regulowane przez przepisy prawa lotniczego oraz standardy międzynarodowe, takie jak regulacje ICAO (Międzynarodowa Organizacja Lotnictwa Cywilnego) oraz IATA (Międzynarodowe Stowarzyszenie Przewoźników Powietrznych). Przykładem zastosowania tej zasady jest konieczność posiadania karty dostępu do strefy bezpieczeństwa, która jest wydawana jedynie pracownikom lotniska oraz upoważnionym osobom. Oznacza to, że osoby odprowadzające nie mogą przebywać w strefie zastrzeżonej, co ma na celu minimalizowanie ryzyka związanych z nieautoryzowanym dostępem do obszarów, gdzie przeprowadzane są kontrole bezpieczeństwa oraz operacje związane z obsługą samolotów.

Pytanie 8

Osoba podróżująca samolotem z torbą zawierającą sprzęt do golfa powinna zadeklarować ją jako bagaż

A. ponadwymiarowy
B. podręczny
C. niebezpieczny
D. kabinowy
Odpowiedź "ponadwymiarowy" jest prawidłowa, ponieważ sprzęt do gry w golfa, taki jak torba golfowa, zwykle przekracza standardowe wymiary bagażu podręcznego. W większości linii lotniczych bagaż podręczny ma określone limity wymiarów i wagi, które są ściśle przestrzegane, a torby golfowe często nie mieszczą się w tych granicach. Zgodnie z regulacjami IATA (Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Powietrznych) oraz praktykami wielu przewoźników, duże przedmioty, jak torby na sprzęt sportowy, muszą być zgłaszane jako bagaż ponadwymiarowy. Oznacza to, że pasażerowie mogą być obciążeni dodatkowymi opłatami oraz powinni zarezerwować odpowiednią przestrzeń w samolocie na taki bagaż. W praktyce, pasażerowie planujący przewóz sprzętu sportowego, powinni wcześniej skontaktować się z przewoźnikiem, aby upewnić się, że są świadomi opłat oraz wymagań dotyczących przewozu tego typu bagażu. Właściwe zarządzanie bagażem ponadwymiarowym jest kluczowe dla uniknięcia nieporozumień na lotnisku i zapewnienia płynności operacji lotniczych.

Pytanie 9

PRM – Passengers with Reduced Mobility to termin stosowany w Europie w odniesieniu do pasażerów

A. transferowych
B. niepełnosprawnych
C. grupowych
D. niepełnoletnich
Wybór innych odpowiedzi może wynikać z nieporozumienia dotyczącego definicji PRM i jego znaczenia w transporcie. Odpowiedzi takie jak grupowych czy transferowych nie odnoszą się bezpośrednio do kwestii ograniczeń w mobilności, a tym samym nie spełniają kryteriów określających potrzeby pasażerów. Pasażerowie grupowi to osoby podróżujące w ramach zorganizowanych grup, co niekoniecznie wiąże się z ich ograniczeniami fizycznymi. Z kolei pasażerowie transferowi to osoby przesiadające się z jednego środka transportu na inny, co również nie odnosi się do tematu niepełnosprawności czy ograniczonej mobilności. Co więcej, niepełnoletni pasażerowie, chociaż mogą wymagać szczególnej opieki, nie są automatycznie objęci definicją PRM, gdyż termin ten odnosi się wyłącznie do osób z ograniczeniami fizycznymi. W kontekście praktyki w branży transportowej, istotne jest zrozumienie, że PRM to kategoria, która wymaga specyficznych rozwiązań, takich jak dostosowanie infrastruktury, procedur oraz personelu, co różni się od standardowych usług zapewnianych dla innych grup pasażerskich. Prawidłowe rozpoznanie potrzeb osób z ograniczoną mobilnością jest kluczowe dla oferowania im odpowiedniej pomocy, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w zakresie dostępności i równości w transporcie.

Pytanie 10

Zdarzenie dotyczące użytkowania statku powietrznego, które nie jest wypadkiem lotniczym, a które wpływa lub może wpłynąć na jego bezpieczeństwo, określane jest jako

A. incydentem lotniczym
B. uszkodzeniem statku powietrznego
C. awarią lotniczą
D. kolizją lotniczą
Odpowiedź 'incydentem lotniczym' jest poprawna, ponieważ w kontekście eksploatacji statków powietrznych incydentem nazywamy zdarzenie, które ma lub mogłoby mieć wpływ na bezpieczeństwo lotu, ale nie prowadzi do wypadku. Incydenty lotnicze obejmują szeroki zakres sytuacji, takich jak zbliżenie do innych statków powietrznych, problemy z systemami awioniki, czy też nieprawidłowe działania załogi. Zrozumienie różnicy pomiędzy incydentem a wypadkiem jest kluczowe dla poprawy bezpieczeństwa w lotnictwie, ponieważ pozwala na dokładną analizę i przyczynę zdarzeń. Na przykład, incydent z bliskim zderzeniem z innym statkiem powietrznym może skłonić do wprowadzenia nowych procedur operacyjnych lub szkoleniowych dla załóg, co może znacznie zwiększyć bezpieczeństwo w przyszłości. Organizacje lotnicze, takie jak FAA i EASA, kładą duży nacisk na raportowanie incydentów, aby móc wyciągać wnioski i poprawiać standardy bezpieczeństwa w branży lotniczej.

Pytanie 11

Osoba wymagająca wsparcia na lotnisku powinna zgłosić to przewoźnikowi najpóźniej

A. 12 godzin przed planowanym wylotem
B. 6 godzin przed planowanym wylotem
C. 48 godzin przed planowanym wylotem
D. 24 godziny przed planowanym wylotem
Zgłaszanie potrzeby asysty w porcie lotniczym jest kluczowym elementem zapewnienia komfortu i bezpieczeństwa osób, które mogą potrzebować wsparcia, takich jak osoby starsze, niepełnosprawne czy podróżujące z dziećmi. Przewoźnicy lotniczy zazwyczaj wymagają zgłoszenia takiej potrzeby co najmniej 48 godzin przed planowanym wylotem, aby mogli odpowiednio zorganizować potrzebne usługi, takie jak wózki inwalidzkie, pomoc przy odprawie czy przesiadkach. Zgłoszenie w odpowiednim czasie pozwala na lepsze zarządzanie zasobami na lotnisku i zapewnia, że wszyscy pasażerowie otrzymają właściwą pomoc. Przykładem może być sytuacja, w której pasażer z ograniczoną mobilnością informuje przewoźnika z wyprzedzeniem, co umożliwia pracownikom lotniska przygotowanie odpowiednich warunków, takich jak dostęp do specjalnych przejść i asystencji w strefach odprawy. W wielu krajach standardy te są regulowane przepisami prawa, takimi jak Rozporządzenie WE 1107/2006 dotyczące praw pasażerów z niepełnosprawnościami i ograniczeniami sprawności. Dlatego ważne jest, aby pamiętać o wcześniejszym zgłoszeniu tej potrzeby, aby zapewnić sobie komfortową podróż.

Pytanie 12

Pasażer, który wyrusza w podróż, zabierając jedynie osobiste przedmioty oraz dobra bez charakteru handlowego, powinien skorzystać z stanowiska odprawy oznaczonego kolorem

A. żółtym
B. czarnym
C. zielonym
D. czerwonym
Wybór innego koloru jako oznaczenia stanowiska odprawy może prowadzić do błędnych wniosków dotyczących procedur celnych. Czarne stanowisko jest zarezerwowane dla pasażerów, którzy przewożą towary o charakterze handlowym, co oznacza, że mogą być one objęte dodatkowymi kontrolami oraz wymogami celnymi. Umożliwiając odprawę na czarnym stanowisku, podróżujący narażają się na ryzyko wydłużenia procesu, co jest nieefektywne, zwłaszcza gdy przewożą jedynie rzeczy osobiste. Stanowisko żółte zazwyczaj odnosi się do dodatkowych kontroli celnych, co również wprowadza zamieszanie. Odprawa w strefie czerwonej, przeznaczonej dla pasażerów z towarami podlegającymi szczególnym regulacjom, takich jak produkty akcyzowe, może prowadzić do niepotrzebnych komplikacji, gdyż nie jest dedykowana osobom podróżującym z osobistym bagażem. Właściwe rozróżnienie między tymi kolorami jest kluczowe dla efektywnego przemieszczania się przez porty lotnicze i uniknięcia problemów podczas kontroli. Pasażerowie powinni być świadomi, że nieprzestrzeganie tych zasad może prowadzić nie tylko do opóźnień, ale również do konsekwencji prawnych związanych z przewożeniem towarów, które wymagają zgłoszenia celnego.

Pytanie 13

Jakim skrótem określa się program audytu dla linii lotniczych oraz agentów obsługi naziemnej, realizowany przez Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych, który obejmuje zestaw wymagań związanych z oceną zarządzania i kontrolą procesów dotyczących obsługi samolotów oraz pasażerów na lotniskach?

A. AEA
B. IATA
C. ICAO
D. ISAGO
Odpowiedzi ICAO, IATA oraz AEA są często mylone z ISAGO, jednak każde z tych skrótów odnosi się do odmiennych organizacji i celów. ICAO, czyli Międzynarodowa Organizacja Lotnictwa Cywilnego, jest agencją ONZ odpowiedzialną za ustalanie międzynarodowych norm i regulacji w zakresie lotnictwa cywilnego. Jej głównym celem jest zapewnienie bezpieczeństwa, efektywności i regularności transportu lotniczego, ale nie zajmuje się bezpośrednio audytami operacyjnymi linii lotniczych i agentów obsługi naziemnej. IATA, z kolei, jest międzynarodową organizacją zrzeszającą linie lotnicze, która działa na rzecz promocji współpracy i wymiany informacji między przewoźnikami. Choć IATA opracowuje standardy i wytyczne dotyczące różnych aspektów branży lotniczej, nie prowadzi samodzielnych audytów zgodnych z ISAGO. AEA, czyli Europejskie Stowarzyszenie Linii Lotniczych, reprezentuje interesy linii lotniczych w Europie, ale nie jest związane z audytami operacyjnymi ani z programem ISAGO. Zrozumienie różnic między tymi organizacjami jest kluczowe, ponieważ pozwala na właściwe identyfikowanie odpowiedzialności oraz celów każdej z nich w kontekście zarządzania jakością w branży lotniczej. Wiele osób myli te skróty, nie zdając sobie sprawy, że ISAGO jest specyficznym programem stworzonym dla oceny operacyjnej, podczas gdy pozostałe skróty odnosi się do szerokich działań regulacyjnych i wspierających branżę.

Pytanie 14

Jak długi czas zajmie podróżnym przejechanie autobusem trasy o długości 21 cm na mapie w skali 1: 1 500 000, przy założeniu średniej prędkości przejazdu 60 km/h?

A. 5 h 15 min
B. 14 min
C. 31,5 min
D. 5 h 25 min
Podczas obliczeń czasu podróży ważne jest, żeby zrozumieć błędy, które mogą prowadzić do złych wyników. Odpowiedzi sugerujące znacznie krótszy lub dłuższy czas podróży zwykle są efektem błędnych przeliczeń długości trasy lub złego użycia wzorów na czas. Na przykład, często ludzie pomijają przeliczanie jednostek z centymetrów na kilometry, co może skutkować zaniżeniem odległości. Kolejnym problemem może być niewłaściwe zastosowanie prędkości. Trzeba pamiętać, że jak mamy prędkość 60 km/h, to odległość powinna być również w kilometrach. W przypadku, gdyby ktoś chciał obliczać czas bez wcześniejszego przeliczenia odległości z centymetrów, to mogłoby tylko pogorszyć sytuację. Dobrze jest też wiedzieć, że różnice w czasie mogą wynikać z rzeczywistych warunków na drodze, jak korki czy przerwy. Uczy to nas, jak istotne jest nie tylko wciąganie teorii, ale też branie pod uwagę faktycznych zmiennych przy planowaniu podróży.

Pytanie 15

Skrót NS - Not seat, używany w kontekście biletów lotniczych, oznacza

A. niemowlę, któremu nie przysługuje osobne miejsce
B. brak dostępnego miejsca obok podróżnego
C. brak dostępnych miejsc do siedzenia
D. potwierdzoną rezerwację dla siedzenia
Odpowiedzi sugerujące, że NS oznacza brak wolnego miejsca obok pasażera lub brak miejsc siedzących, są błędne, ponieważ nie uwzględniają specyfiki systemu rezerwacji miejsc w lotnictwie. Skrót NS nie odnosi się w żadnym przypadku do dostępności miejsc, lecz do statusu osoby, która nie ma przypisanego miejsca, co jest istotnym aspektem przy rezerwacji biletów. Ponadto, potwierdzona rezerwacja miejsca nie może być związana z oznaczeniem NS, ponieważ każdy pasażer, który posiada bilet z przypisanym miejscem, nie powinien być oznaczany jako 'Not Seat'. Takie podejście może prowadzić do nieporozumień w komunikacji między pasażerami a personelem pokładowym. Również nieprawidłowe zrozumienie definicji niemowlęcia w kontekście rezerwacji miejsc może skutkować problemami przy boardingu, gdyż opiekunowie mogą nie być świadomi, że ich dziecko nie posiada przypisanego miejsca. Dobrym przykładem błędnego myślenia jest założenie, że każde dziecko wymaga osobnego miejsca, co jest nieprawdziwe i sprzeczne z ogólnie przyjętymi standardami w branży lotniczej. Niezrozumienie tych terminów może prowadzić do nieprzyjemnych sytuacji podczas podróży, dlatego kluczowe jest, aby pasażerowie byli dobrze poinformowani o zasadach i procedurach związanych z podróżowaniem z niemowlętami.

Pytanie 16

Podróżny zarezerwował lot na trasie Warszawa - Dubaj (Zjednoczone Emiraty Arabskie). Różnica czasu pomiędzy tymi miastami wynosi 3 godziny. Plan lotu pasażera przedstawiał się następująco. Ile czasu trwała podróż wraz z przesiadką?

Wylot:
09:40, 25 lut 2015
Warszawa, Okęcie
Przylot:
11:50, 25 lut 2015
Zurych, Kloten
Przesiadka: Zurych, Kloten
Czas na przesiadkę: 55 minut
Wylot:
12:45, 25 lut 2015
Zurych, Kloten
Przylot:
21:40, 25 lut 2015
Dubaj, Dubaj Intl Airport
A. 15 godzin.
B. 9 godzin.
C. 12 godzin.
D. 12 godzin 55 minut.
Jeśli wybrałeś niepoprawną odpowiedź, to pewnie coś nie tak z oszacowaniem czasu. Odpowiedzi takie jak 12 czy 15 godzin często sugerują, że nie uwzględniłeś różnicy czasowej między Warszawą a Dubajem, albo po prostu źle zsumowałeś czas lotów i przesiadek. Przy 12 godzinach mogłeś zlać sumę czasu lotu z czasem przesiadki, nie biorąc pod uwagę, że Dubaj jest 3 godziny do przodu. Z kolei 15 godzin to już naprawdę spore zamieszanie z czasem przesiadek albo lotu. Takie pomyłki wynikają często z braku znajomości zasad, jak się liczy czas w różnych strefach czasowych. Każda zmiana czy opóźnienie może wpłynąć na całkowity czas podróży, więc ważne, aby dobrze to wszystko policzyć. Warto zwrócić uwagę na te różnice czasowe i dokładnie przemyśleć każdy etap podróży.

Pytanie 17

Co oznacza zwrot lost and found?

A. punkt zbiórki dla zagubionych dzieci
B. magazyn bagażu niebezpiecznego
C. przechowalnia bagażu
D. biuro rzeczy znalezionych

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Zwróć uwagę na zwrot <i>lost and found</i>, który odnosi się do biura rzeczy znalezionych. To miejsce, gdzie trafiają wszystkie te zagubione przedmioty. Można je spotkać w różnych miejscach, jak lotniska, dworce czy hotele, i to właśnie tam zgłaszamy rzeczy, które zgubiliśmy. Dobrze jest mieć przy sobie dowód zakupu lub coś, co potwierdzi, że dana rzecz była nasza, bo to znacznie przyspiesza cały proces. Biura powinny mieć swoje procedury, żeby łatwiej było zidentyfikować zgubione rzeczy i zwrócić je właścicielom. Z własnego doświadczenia mogę powiedzieć, że jeżeli są dobrze zorganizowane, dużo łatwiej można odzyskać to, co się zgubiło. Zobacz, na przykład, wiele lotnisk ma specjalne strony www, na których można sprawdzić, czy Twój zagubiony przedmiot został znaleziony.

Pytanie 18

Zasady dotyczące praw pasażerów na statkach morskich są określane przez

A. Konwencję ateńską
B. Konwencję warszawską
C. Konwencję wiedeńską
D. Konwencję montrealską

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Konwencja ateńska z 1974 roku, znana również jako Konwencja o przewozie morskim pasażerów i ich bagażu, reguluje prawa pasażerów statków morskich oraz odpowiedzialność armatorów w kontekście międzynarodowego transportu morskiego. W przypadku szkód związanych z przewozem pasażerów, Konwencja ustanawia ramy odpowiedzialności armatora, określając maksymalne limity odszkodowań oraz procedury zgłaszania roszczeń. Przykładowo, w sytuacji, gdy pasażer ponosi szkodę na skutek wypadku na pokładzie lub podczas wysiadania z statku, armator jest zobowiązany do wypłaty odszkodowania w ramach określonych limitów. W praktyce, skutki zastosowania Konwencji ateńskiej można zaobserwować w branży rejsowej, gdzie armatorzy muszą przestrzegać jej zapisów, aby uniknąć odpowiedzialności prawnej oraz zbudować zaufanie wśród pasażerów. Dodatkowo, konwencja ta ma na celu harmonizację przepisów w zakresie transportu morskiego, co jest istotne dla jednolitości prawa międzynarodowego oraz ochrony praw pasażerów.

Pytanie 19

W transporcie lotniczym termin "infant" odnosi się do

A. dziecka, niezależnie od jego wieku
B. dziecka do drugiego roku życia, które nie ma prawa do zajmowania oddzielnego miejsca w samolocie
C. dziecka w wieku od dziesięciu do szesnastu lat, które podróżuje samodzielnie
D. dziecka w wieku od dwóch do dziesięciu lat, korzystającego ze zniżki

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Termin "infant" w transporcie lotniczym definiuje dziecko w wieku do dwóch lat, które nie ma prawa do zajmowania odrębnego miejsca w samolocie. W praktyce, linie lotnicze uznają, że dzieci w tym wieku mogą podróżować na kolanach rodzica lub opiekuna, co wpływa na politykę przewozową i organizację miejsca w kabinie. Zwykle, w momencie rezerwacji biletu dla dziecka w tej kategorii wiekowej, pasażerowie muszą zaznaczyć, że podróżuje "infant". Ponadto, wiele linii lotniczych oferuje zniżki lub specjalne oferty dla tej grupy wiekowej, co sprawia, że podróże z małymi dziećmi są bardziej dostępne. Zgodnie z wytycznymi Międzynarodowego Stowarzyszenia Transportu Lotniczego (IATA), ważne jest, aby rodzice byli świadomi warunków przewozu dzieci, w tym wymagań dotyczących fotelików bezpieczeństwa oraz innych aspektów związanych z podróżowaniem z małymi dziećmi.

Pytanie 20

Na mapie w skali 1:750 000 odległość pomiędzy Szczecinem a Gorzowem Wielkopolskim wynosi 12 cm. Jaką wartość w kilometrach odpowiada ta odległość w rzeczywistości?

A. 900 km
B. 62 km
C. 625 km
D. 90 km

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
W odpowiedzi na pytanie związane z odległością na mapie w skali 1:750 000, obliczenia prowadzą do wniosku, że rzeczywista odległość wynosi 90 km. Skala mapy oznacza, że 1 cm na mapie odpowiada 750 000 cm w rzeczywistości. Zatem, aby przeliczyć odległość ze Szczecina do Gorzowa Wielkopolskiego, należy pomnożyć długość 12 cm przez wartość skali: 12 cm * 750 000 cm/cm = 9 000 000 cm. Następnie, aby przeliczyć centymetry na kilometry, dzielimy przez 100 000, ponieważ 1 km to 100 000 cm. W wyniku tego obliczenia otrzymujemy 90 km. Takie umiejętności przeliczania odległości na podstawie skali mapy są niezbędne w geografii oraz w zastosowaniach praktycznych, takich jak planowanie tras, nawigacja czy analiza przestrzenna. Znajomość skali mapy jest fundamentalna w wielu dziedzinach, w tym kartografii i geodezji.

Pytanie 21

Który z poniższych elementów nie jest dozwolony jako bagaż podręczny?

A. Duże noże kuchenne
B. Odzież wierzchnia
C. Książki i czasopisma
D. Podręczny zestaw kosmetyków

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Duże noże kuchenne nie są dozwolone jako bagaż podręczny ze względu na przepisy bezpieczeństwa obowiązujące w portach lotniczych i terminalach. Zasady te są rygorystycznie przestrzegane, aby zapewnić bezpieczeństwo wszystkich pasażerów i personelu pokładowego. Noże kuchenne, ze względu na ich ostre krawędzie i potencjalne zastosowanie jako broń, są klasyfikowane jako przedmioty niebezpieczne. Przepisy międzynarodowe, takie jak te ustanowione przez Międzynarodową Organizację Lotnictwa Cywilnego (ICAO) oraz lokalne regulacje, jasno precyzują, że takie przedmioty muszą być przewożone w bagażu rejestrowanym. Z mojego doświadczenia wynika, że nawet niewielkie noże mogą być skonfiskowane podczas kontroli bezpieczeństwa. Warto zawsze sprawdzić aktualne wytyczne dotyczące bagażu przed podróżą, ponieważ przepisy mogą się różnić w zależności od kraju i linii lotniczej. Właściwe przygotowanie się do podróży i znajomość zasad dotyczących bagażu podręcznego pozwala uniknąć nieprzyjemnych niespodzianek na lotnisku.

Pytanie 22

10 czerwca do przewoźnika morskiego zgłosił się pasażer, który chce zwrócić bilet za podróż statkiem zaplanowaną na 20 czerwca i otrzymać zwrot opłaty. Zgodnie z Ustawą z dnia 18 września 2001 r. Kodeks morski, pasażer może zwrócić bilet

USTAWA
z dnia 18 września 2001 r.
Kodeks morski.

(...)
Art. 175. § 1. Pasażer może żądać zwrotu opłaty za przewóz, jeżeli zawiadomił przewoźnika przynajmniej na siedem dni przed zapowiedzianym terminem rozpoczęcia podróży, że odstępuje od umowy. Przewoźnik może zatrzymać część opłaty nieprzekraczającą 1/4, jeżeli przed rozpoczęciem podróży nie zdołał sprzedać biletu innemu pasażerowi.
(...)
A. i otrzyma minimum 75% zwrotu opłaty za przewóz.
B. ale nie otrzyma zwrotu opłaty za przewóz.
C. i otrzyma nie więcej niż 25% zwrotu opłaty za przewóz.
D. i otrzyma 50% zwrot opłaty za przewóz.

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź jest poprawna, ponieważ zgodnie z artykułem 175 § 1 Kodeksu morskiego, pasażer ma prawo do zwrotu opłaty za przewóz, pod warunkiem, że poinformuje przewoźnika o rezygnacji co najmniej siedem dni przed planowanym rozpoczęciem podróży. W takim przypadku przewoźnik może zatrzymać maksymalnie jedną czwartą opłaty, co w praktyce oznacza, że pasażer powinien otrzymać co najmniej 75% zwrotu. Przykładem zastosowania tego przepisu może być sytuacja, gdy pasażer planuje podróż na 20 czerwca, ale z przyczyn osobistych decyduje się na rezygnację i zgłasza to przewoźnikowi 10 czerwca. W tej sytuacji, zgodnie z przepisami, przysługuje mu zwrot 75% lub więcej opłaty. Tego rodzaju regulacje mają na celu ochronę praw konsumentów oraz ułatwienie im dokonywania zmian w planach podróżnych. Warto również zauważyć, że takie przepisy są istotne z perspektywy dobrej praktyki w branży transportowej, gdzie elastyczność i dbałość o pasażera są kluczowe dla budowania pozytywnych relacji i zaufania.

Pytanie 23

Jaki opis odnosi się do uprawnień osoby z niepełnosprawnością, poruszającej się na wózku inwalidzkim, która podróżuje samolotem i pragnie zabrać ze sobą swój podręczny wózek inwalidzki?

A. Pasażer może zabrać swój wózek inwalidzki bez ponoszenia jakichkolwiek kosztów
B. Pasażer powinien zostawić swój wózek inwalidzki w przechowalni na lotnisku w Warszawie
C. Pasażer ma możliwość przewozu swojego wózka inwalidzkiego, opłacając połowę należnej kwoty za bagaż
D. Pasażer może przewieźć swój wózek inwalidzki, płacąc pełną kwotę za bagaż

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź, że pasażer może przewieźć swój wózek inwalidzki bezpłatnie, jest zgodna z obowiązującymi przepisami dotyczącymi transportu osób niepełnosprawnych w lotnictwie. Zgodnie z regulacjami międzynarodowymi, w tym z Konwencją o prawach osób niepełnosprawnych, linie lotnicze są zobowiązane do zapewnienia osobom z niepełnosprawnościami dostępu do transportu bez dodatkowych opłat za sprzęt ortopedyczny, w tym wózki inwalidzkie. W praktyce oznacza to, że pasażerowie podróżujący na wózkach inwalidzkich mają prawo do przewozu swojego wózka bez opłat bagażowych. Warto również pamiętać, że wózki inwalidzkie są traktowane jako bagaż specjalny, co oznacza, że powinny być odpowiednio oznaczone i obsłużone przez personel lotniska. W wielu przypadkach przewoźnicy oferują również dodatkową pomoc w trakcie odprawy i przejścia przez kontrolę bezpieczeństwa, co może znacznie ułatwić podróż osobom z ograniczeniami ruchowymi. Dobrą praktyką jest wcześniejsze zgłoszenie potrzeb pasażera, co pozwala na lepsze przygotowanie i organizację procesu podróży.

Pytanie 24

Jaką linię lotniczą warto zasugerować pasażerowi, który pragnie skorzystać z oferty przewoźnika niskokosztowego?

A. KLM
B. Qatar
C. Ryanair
D. Lufthansa

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Ryanair jest jednym z najpopularniejszych przewoźników lotniczych w segmencie linii niskokosztowych, znanym z oferowania przystępnych cen biletów. Działa na zasadzie biznesowego modelu low-cost, który polega na obniżeniu kosztów operacyjnych, co umożliwia oferowanie konkurencyjnych taryf. Typowe praktyki Ryanair obejmują sprzedaż biletów bez dodatkowych usług, takich jak bagaż rejestrowany czy posiłki na pokładzie, co pozwala na dalsze obniżenie cen. Dla podróżnych, którzy poszukują tanich opcji, Ryanair często oferuje promocje i obniżone ceny w dni robocze, co czyni go atrakcyjnym wyborem. Przykładami zastosowania tej wiedzy mogą być planowanie podróży na krótsze dystanse w Europie, gdzie Ryanair obsługuje wiele połączeń z lotnisk regionalnych. Użytkownicy mogą korzystać z aplikacji mobilnej Ryanair, aby łatwo śledzić oferty, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży lotniczej, gdzie technologia ułatwia dostęp do tanich opcji podróży.

Pytanie 25

W Polsce instytucją odpowiedzialną za rozpatrywanie skarg pasażerów zgłaszanych wobec linii lotniczych, po wcześniejszym wyczerpaniu procedury reklamacyjnej, jest

A. Urząd Lotnictwa Cywilnego
B. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
C. Polska Agencja Żeglugi Powietrznej
D. Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Urząd Lotnictwa Cywilnego (ULC) jest właściwym organem w Rzeczpospolitej Polskiej do rozpatrywania skarg pasażerów na przewoźników lotniczych, po tym jak wyczerpane zostały możliwości reklamacji. ULC pełni kluczową rolę w zapewnieniu ochrony praw pasażerów oraz monitoruje przestrzeganie przepisów dotyczących lotnictwa cywilnego. Na przykład, w przypadku opóźnienia lotu czy odmowy wejścia na pokład, pasażerowie najpierw powinni zgłosić swoje reklamacje do przewoźnika, a jeśli nie otrzymają zadowalającej odpowiedzi, mogą skierować sprawę do ULC. ULC ma kompetencje do badania takich skarg oraz wydawania decyzji, które mogą obejmować m.in. nakazy dla przewoźników w celu naprawy sytuacji. Działania ULC są zgodne z regulacjami unijnymi, w tym rozporządzeniem (WE) nr 261/2004, które chroni prawa pasażerów lotniczych w UE. ULC współpracuje również z innymi organami krajowymi i międzynarodowymi, co podkreśla znaczenie jego roli w systemie ochrony praw pasażerów.

Pytanie 26

Jakie są następne kroki w procesie obsługi pasażerów na stanowisku poczekalni odlotowej?

A. weryfikacja dokumentów, wejście na pokład samolotu, otwarcie stanowiska "gate", podejście pasażerów do stanowiska "gate"
B. wejście na pokład samolotu, otwarcie stanowiska "gate", podejście pasażerów do stanowiska "gate", weryfikacja dokumentów
C. otwarcie stanowiska "gate", podejście pasażerów do stanowiska "gate", weryfikacja dokumentów, wejście na pokład samolotu
D. otwarcie stanowiska "gate", wejście na pokład samolotu, weryfikacja dokumentów, podejście pasażerów do stanowiska "gate"

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź numer 3 jest poprawna, ponieważ prawidłowo przedstawia kolejność działań w procesie obsługi pasażerów na stanowisku poczekalni odlotowej. Proces ten rozpoczyna się od otwarcia stanowiska 'gate', co jest kluczowe dla umożliwienia pasażerom dostępu do strefy, gdzie będą przeprowadzane dalsze procedury. Następnie pasażerowie podchodzą do stanowiska, co pozwala na zachowanie porządku i zorganizowanie kolejki. Weryfikacja dokumentów jest niezbędnym krokiem, który zapewnia, że wszyscy pasażerowie posiadają ważne bilety i dokumenty tożsamości, co jest zgodne z międzynarodowymi standardami bezpieczeństwa. Na końcu odbywa się wejście na pokład samolotu, co zamyka cały proces. Przykładem zastosowania tej procedury może być sytuacja na lotnisku, gdy pasażerowie są kierowani w odpowiedniej kolejności, co minimalizuje czas oczekiwania i zwiększa efektywność obsługi. Dobre praktyki branżowe sugerują, że każdy z tych kroków powinien być dokładnie przestrzegany, aby zapewnić płynność procesu oraz bezpieczeństwo pasażerów.

Pytanie 27

Młodzież oraz dzieci posiadające niepełnosprawność do 24 roku życia, korzystające z kolei, mają prawo do zniżki, wyłącznie na trasach z domu do szkoły i z powrotem, która wynosi

A. 95%
B. 49%
C. 51%
D. 78%

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Dzieci i młodzież dotknięte niepełnosprawnością, do ukończenia 24. roku życia, mają prawo do zniżki w wysokości 78% przy przejazdach koleją z miejsca zamieszkania do szkoły i z powrotem. Ta zniżka jest zgodna z polityką wsparcia osób z niepełnosprawnościami, mającą na celu ułatwienie dostępu do edukacji. W praktyce oznacza to, że rodzice lub opiekunowie finansujący transport do szkoły mogą znacznie obniżyć koszty podróży, co w dłuższej perspektywie ma pozytywny wpływ na sytuację finansową rodzin. Warto również zauważyć, że tego typu zniżki są uznawane za standard w wielu krajach, co wpisuje się w działania na rzecz integracji osób z niepełnosprawnościami w systemie edukacji. W Polsce regulacje te są określone w przepisach dotyczących transportu kolejowego i powinny być przestrzegane przez wszystkie przewoźników. Dla osób zainteresowanych, warto zapoznać się z aktualnymi przepisami, aby w pełni korzystać z dostępnych ulg.

Pytanie 28

Termin customs control odnosi się do kontroli

A. dostępu do strefy zastrzeżonej w terminalu
B. celnej
C. zwyczajowej osób podróżujących
D. paszportowej

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Termin 'customs control' to właściwie wszystko, co związane z kontrolowaniem towarów, ludzi i środków transportu, żeby upewnić się, że przestrzegane są przepisy celne. Generalnie chodzi o to, żeby zapobiegać przemytowi, kontrolować co wjeżdża i wyjeżdża z kraju oraz żeby wszelkie opłaty celne były na czas regulowane. Przykładowo, wyobraź sobie, że ktoś przylatuje na międzynarodowe lotnisko i musi przejść przez odprawę celną, gdzie urzędnicy sprawdzają, czy nie przewozi czegoś nielegalnego czy czy to, co zadeklarował, jest zgodne z przepisami. Fajnie jest, jak w takich kontrolach wykorzystuje się różne technologie skanowania, a personel jest odpowiednio przeszkolony do wykrywania różnych nieprawidłowości. Warto też wiedzieć, że te kontrole są regulowane przez różne międzynarodowe umowy, takie jak te dotyczące wspólnego rynku w Europie, które pomagają w ujednoliceniu przepisów celnych w krajach członkowskich.

Pytanie 29

Osoba podróżująca pragnie dotrzeć z lotniska do stacji kolejowej. Na mapie miasta o skali 1:10 000 odległość ta wynosi 38 cm. Rzeczywista odległość, jaką musi pokonać podróżny, to

A. 1,0 km
B. 38 km
C. 1,9 km
D. 3,8 km

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Aby obliczyć rzeczywistą odległość, należy zastosować skalę mapy. W tym przypadku mamy do czynienia z mapą w skali 1:10 000, co oznacza, że 1 cm na mapie odpowiada 10 000 cm w rzeczywistości. Zatem, aby przeliczyć 38 cm z mapy na rzeczywistą odległość, wystarczy pomnożyć 38 cm przez 10 000 cm. Wykonując obliczenia, otrzymujemy 380 000 cm, co po przeliczeniu na kilometry daje 3,8 km. Takie przeliczenia są powszechnie stosowane w geodezji oraz kartografii, zwłaszcza w kontekście planowania tras podróży, co jest niezbędne dla turystów, dostawców usług transportowych oraz osób zajmujących się logistyką. Wiedza o tym, jak korzystać z map oraz przeliczać odległości, jest kluczowa dla efektywnego poruszania się, niezależnie od środka transportu. Dodatkowo, umiejętność ta wspiera świadome planowanie lokalizacji i tras, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w dziedzinie zarządzania ruchem i transportem.

Pytanie 30

Karta pokładowa w kontekście podróży lotniczych oznacza

A. rezerwację
B. kartę pokładową
C. bilet na samolot
D. kartę bezpieczeństwa

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Karta pokładowa, znana w języku angielskim jako 'boarding card', jest kluczowym dokumentem w transporcie lotniczym, który potwierdza prawo pasażera do wejścia na pokład samolotu. Zawiera istotne informacje, takie jak numer lotu, datę, czas odlotu, bramkę, z której nastąpi boarding oraz siedzenie przydzielone pasażerowi. Praktycznie, karta pokładowa jest niezbędna przy odprawie na lotnisku oraz podczas boarding, gdzie personel pokładowy weryfikuje tożsamość pasażera i jego bilet. Warto zaznaczyć, że karta pokładowa może być w formie tradycyjnej, papierowej, lub elektronicznej, co jest zgodne z aktualnymi trendami w digitalizacji procesów lotniczych. Umożliwia to szybsze i bardziej efektywne zarządzanie przepływem pasażerów na lotniskach, co jest zgodne z najlepszymi praktykami branżowymi w logistyce i obsłudze klienta w transporcie lotniczym.

Pytanie 31

Jakie są zasady dotyczące żywności dla niemowląt, które można zabrać na pokład samolotu?

A. Żywność dla niemowląt należy transportować w hermetycznych pojemnikach o maksymalnej pojemności do 0,5 litra
B. Nie ma żadnych ograniczeń co do ilości żywności dla niemowląt
C. Żywność dla niemowląt należy przewozić w hermetycznych pojemnikach o maksymalnej pojemności do 2 litrów
D. Żywność dla niemowląt powinna być pakowana w pojemnikach o maksymalnej pojemności do 1 litra

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź, że nie ma ograniczenia co do ilości pożywienia dla niemowląt, jest prawidłowa zgodnie z obowiązującymi przepisami dotyczącymi przewozu artykułów spożywczych w bagażu podręcznym. Wiele linii lotniczych oraz organy kontroli bezpieczeństwa, takie jak TSA w Stanach Zjednoczonych czy odpowiednie instytucje w Europie, uznają, że pożywienie dla niemowląt, w tym mleko modyfikowane, słoiczki z jedzeniem i inne niezbędne produkty, mogą być przewożone w ilości potrzebnej do zaspokojenia potrzeb dziecka w trakcie podróży. Przy planowaniu podróży warto przygotować sobie odpowiednią ilość posiłków, które mogą być przetrzymywane w opakowaniach dostosowanych do wymogów bezpieczeństwa, ale nie ma ograniczeń co do ich objętości. Niezwykle istotne jest, by pamiętać o tym, że jedzenie powinno być łatwe do podania oraz, że istnieją wyjątki w przepisach dotyczących płynów, które dotyczą dzieci do lat dwóch. Dodatkowo warto zasięgnąć informacji u przewoźnika, ponieważ mogą występować indywidualne regulacje dotyczące przewozu produktów dla dzieci, co pomoże uniknąć nieporozumień.

Pytanie 32

Podróżny korzystający z nocnego pociągu może spodziewać się maksymalnego komfortu w przedziale

A. sypialnym deluxe
B. pierwszej klasy z miejscami siedzącymi
C. z miejscami do leżenia (kuszetce)
D. sypialnym

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Sypialny deluxe to naprawdę najwyższa półka, jeśli chodzi o komfort w nocnych pociągach. Jak się wsiądzie do takiego przedziału, to od razu czuć, że to luksus. Sporo miejsca, a do tego łóżka, które można sobie ustawić tak, jak się chce – to naprawdę daje radę, zwłaszcza kiedy podróż jest długa. W porównaniu do standardowych kuszetek, gdzie często trzeba się nieco zwinąć, sypialny deluxe ma też swoją łazienkę, co na pewno podnosi jakość podróży. Warto też wspomnieć o serwisie pokładowym – można zamówić posiłki do przedziału, co jest wygodne. Moim zdaniem, jeśli planujesz dłuższą trasę, to sypialny deluxe to strzał w dziesiątkę – naprawdę warto zainwestować w komfort.

Pytanie 33

Towary zawarte w bagażu osobistym pasażerów przyjeżdżających lądowym transportem z krajów trzecich (tj. spoza Unii Europejskiej) są zwolnione z opłat celnych do kwoty, która wynosi

A. 265 euro
B. 240 euro
C. 430 euro
D. 300 euro

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź 300 euro jest prawidłowa, ponieważ zgodnie z przepisami Unii Europejskiej, wartość towarów znajdujących się w bagażu osobistym podróżnych przybywających z państw trzecich (czyli spoza UE) nie może przekraczać 300 euro, aby zostały one zwolnione z należności celnych. Ta kwota dotyczy bagażu podróżnych w transporcie lądowym i stanowi limit, powyżej którego obowiązują standardowe procedury celne. Przykładem zastosowania tej regulacji może być sytuacja, w której podróżny przywozi z zagranicy nowe ubrania lub elektronikę o wartości nieprzekraczającej 300 euro. W takim przypadku, jeśli wartość tych towarów nie przekracza ustalonego limitu, nie ponosi on dodatkowych kosztów celnych, co jest istotne dla osób podróżujących w celach turystycznych lub biznesowych. Warto dodać, że w przypadku przekroczenia tej kwoty podróżny będzie musiał zadeklarować towary w urzędzie celnym i uiścić stosowne opłaty.

Pytanie 34

Współpraca pomiędzy liniami lotniczymi, dzięki której jedna linia przewozi pasażerów posiadających bilety wydane przez innego przewoźnika, określa się jako

A. franczyza
B. outsourcing
C. umowa "code-share"
D. tranzyt

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Umowa "code-share" to kluczowy element współpracy linii lotniczych, który pozwala na efektywniejsze wykorzystanie zasobów oraz zwiększenie wygody podróżnych. W ramach takiej umowy jedna linia lotnicza oferuje loty, które są obsługiwane przez inną linię, co oznacza, że pasażerowie mogą rezerwować bilety na loty, które są realizowane przez partnera, ale wystawione przez ich własną linię. Przykładem może być sytuacja, gdy linia A ma umowę z linią B, co umożliwia pasażerom linii A rezerwację lotów linii B z ich kodem lotu. To praktyczne podejście zwiększa dostępność lotów i pozwala na tworzenie szerszej siatki połączeń, co może być kluczowe dla podróżnych korzystających z międzynarodowych tras. Umowy "code-share" są powszechnie stosowane w branży lotniczej, zgodnie z zaleceniami Międzynarodowego Związku Transportu Lotniczego (IATA), co podkreśla ich znaczenie w poprawie efektywności operacyjnej i doświadczenia klientów.

Pytanie 35

Pasażer nie ma możliwości przewożenia w bagażu rejestrowanym

A. ozdób choinkowych
B. strun do instrumentów
C. brzytew
D. latarek gazowych

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Latarni gazowe są klasyfikowane jako niebezpieczne przedmioty w bagażu rejestrowanym, ponieważ zawierają materiały łatwopalne oraz gaz pod ciśnieniem, co stwarza poważne zagrożenie dla bezpieczeństwa podczas lotu. Przepisy dotyczące transportu towarów niebezpiecznych, takie jak IATA Dangerous Goods Regulations, ściśle regulują, jakie przedmioty mogą być przewożone w bagażu rejestrowanym. Latarni gazowe, jako źródło ognia i potencjalnego wybuchu, są zabronione w celu ochrony pasażerów oraz załogi. Z tego powodu, osoby podróżujące powinny być świadome, że niektóre przedmioty, które są dozwolone w codziennym użytku, mogą być niebezpieczne w zamkniętej przestrzeni samolotu. Przykładem dobrych praktyk jest sprawdzenie listy dozwolonych przedmiotów przed podróżą i unikanie przewożenia materiałów, które mogą być klasyfikowane jako niebezpieczne.

Pytanie 36

Bilet lotniczy, który pozwala na powrót z innego miejsca niż to, do którego pasażer dolatuje, jest określany jako bilet

A. OPEN
B. OPEN JAW
C. PEX
D. APEX

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Bilet OPEN JAW to rodzaj biletu lotniczego, który umożliwia pasażerowi przylot do jednego miejsca, a powrót z innego. Zwykle są to trasy, w których pasażer przylatuje do jednego miasta, a wraca z innego, co pozwala na efektywniejsze planowanie podróży, szczególnie w przypadku wyjazdów turystycznych lub służbowych. Na przykład, podróżnik może przylecieć do Paryża, a następnie wrócić z Barcelony. Tego typu bilety są szczególnie popularne w Europie, gdzie lokalizacja wielu atrakcji jest bliska, co umożliwia korzystanie z takich tras. Z perspektywy branżowej, bilety OPEN JAW są zgodne z zasadami elastyczności podróży, oferując klientom większą swobodę w planowaniu wakacji. Stanowią one także doskonały sposób na zaoszczędzenie czasu i pieniędzy, ponieważ eliminują potrzebę powrotu do punktu początkowego przed wylotem do miejsca docelowego. Korzystanie z biletów OPEN JAW jest uznawane za najlepszą praktykę wśród podróżnych, którzy chcą maksymalnie wykorzystać swoje doświadczenia turystyczne.

Pytanie 37

Zgodnie z informacją przewoźnika, pasażer odlatujący z Gdańska do Tokio o godz. 8:40 ma zgłosić się na odprawę biletowo-bagażową najpóźniej o godzinie

Ogólne warunki przewozu pasażerów i bagażu (fragment)
1.Odprawa biletowo-bagażowa otwarta jest na 2 godziny przed odlotem samolotu (3 godziny dla rejsów poza Europę).
2.Ostatni pasażer obsługiwany jest najpóźniej na 30 minut przed planowaną godziną startu (1 godzina dla rejsów poza Europę).
3.Zasada obowiązuje dla wszystkich rejsów ze wszystkich portów na świecie.
4.Pasażerowie mogą odprawić się samodzielnie na znajdujących się w Terminalu Lotniska stanowiskach automatycznej odprawy pasażerskiej (Self Check-in).
A. 07:10
B. 07:40
C. 06:40
D. 08:10

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź "07:40" jest prawidłowa, ponieważ zgodnie z zasadami przewoźnika, pasażerowie powinni zgłaszać się na odprawę biletowo-bagażową przynajmniej 30 minut przed planowanym odlotem. W przypadku lotu o godzinie 8:40, odprawa powinna rozpocząć się najpóźniej o 8:10. Wybór godziny 07:40 jako momentu zgłoszenia się na odprawę stanowi bezpieczny margines czasowy, który pozwala na uniknięcie potencjalnych opóźnień, takich jak długie kolejki do odprawy czy kontrole bezpieczeństwa. Warto przypomnieć, że nieprzestrzeganie tych zasad może prowadzić do nieprzyjemności, takich jak spóźnienie na lot. Przewoźnicy lotniczy często zalecają, aby pasażerowie przybyli na lotnisko co najmniej dwie godziny przed odlotem międzynarodowym, co również wspiera ideę wcześniejszej odprawy. W ten sposób pasażerowie mają czas na ewentualne problemy i mogą komfortowo przejść przez wszystkie etapy przed wejściem na pokład samolotu.

Pytanie 38

Który dokument jest niezbędny do odbycia podróży samolotem na trasach międzynarodowych?

A. Dowód osobisty (w przypadku podróży do krajów UE i kilku innych)
B. Karta członkowska linii lotniczej
C. Licencja pilota
D. Paszport

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Paszport jest najważniejszym dokumentem wymaganym do podróży międzynarodowych. Służy on nie tylko jako dowód tożsamości, ale także umożliwia wejście do innych krajów. Bez ważnego paszportu nie możemy przejść przez kontrolę graniczną na lotniskach międzynarodowych. Paszport zawiera nasze dane osobowe oraz zdjęcie, co pozwala służbom granicznym na weryfikację tożsamości i obywatelstwa podróżującego. W wielu krajach jest również wymagany jako podstawowy dokument przy zakwaterowaniu w hotelach czy wynajmie samochodów. Z mojego doświadczenia, paszport to nie tylko dokument podróży, ale także symbol wolności i możliwości odkrywania świata. Warto też pamiętać o sprawdzeniu jego ważności przed planowaniem podróży, ponieważ brak ważnego paszportu może zniweczyć nasze plany. Paszport towarzyszy nam podczas całej podróży i zapewnia bezpieczeństwo oraz komfort podczas przemieszczania się między krajami. To zdecydowanie najlepsza inwestycja dla każdego podróżnika.

Pytanie 39

Pasażera, który potrzebuje wsparcia w transportowaniu wózka przez lotnisko do stopni samolotu oraz któremu należy pomóc podczas wchodzenia i schodzenia ze schodów samolotu, określamy według Międzynarodowego Stowarzyszenia Przewoźników Lotniczych (IATA) kodem

A. BLND
B. WCHS
C. STCR
D. MAAS

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź WCHS (Wózek dla osób z ograniczoną mobilnością) jest poprawna, ponieważ odnosi się do pasażerów, którzy potrzebują wsparcia w poruszaniu się po lotnisku, w tym w czasie wchodzenia i schodzenia ze schodów samolotu. Zgodnie z wytycznymi IATA, kody te są używane przez linie lotnicze i porty lotnicze do oznaczania różnych rodzajów wsparcia dla pasażerów z ograniczoną mobilnością. Przykładowo, pasażer, który korzysta z wózka inwalidzkiego, często wymaga dodatkowej pomocy, aby dotrzeć do samolotu, co czyni WCHS odpowiednim kodem. W praktyce, jeśli pasażer zgłosi potrzebę wsparcia podczas rezerwacji lub odprawy, personel lotniska i linii lotniczych podejmie działania, zapewniając niezbędne wsparcie, jak np. pomoc w transporcie wózka oraz asystowanie w trakcie używania schodów. Wspieranie osób z ograniczoną mobilnością jest kluczowym elementem zapewnienia dostępności w branży lotniczej, a stosowanie odpowiednich kodów, takich jak WCHS, ułatwia organizację i koordynację tego procesu.

Pytanie 40

Podstawowa zasada bezpieczeństwa w porcie lotniczym brzmi

A. Nie jedz posiłków w strefie kontroli
B. Unikaj kontaktu wzrokowego z personelem
C. Nigdy nie pozostawiaj bagażu bez opieki
D. Zawsze używaj słuchawek podczas rozmów

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Pozostawianie bagażu bez opieki w porcie lotniczym jest poważnym naruszeniem zasad bezpieczeństwa. Bezpieczeństwo w portach lotniczych jest priorytetem, dlatego też pasażerowie są zobowiązani do przestrzegania określonych reguł. Podstawową zasadą jest, aby nigdy nie pozostawiać bagażu bez opieki. Taki bagaż może być traktowany jako potencjalne zagrożenie, co prowadzi do konieczności przeprowadzenia szczegółowej inspekcji, a nawet ewakuacji obszaru. W praktyce oznacza to, że pasażerowie powinni zawsze mieć swoje rzeczy na oku, zwłaszcza w miejscach publicznych, takich jak hale odlotów i przylotów. To nie tylko kwestia ochrony własnych rzeczy przed kradzieżą, ale także zapewnienia bezpieczeństwa wszystkim osobom przebywającym na terenie portu. Współczesne lotniska są wyposażone w zaawansowane systemy monitoringu, a personel jest przeszkolony do szybkiego reagowania w przypadku wykrycia pozostawionego bagażu. Z mojego doświadczenia wynika, że przestrzeganie tej zasady jest nie tylko zdroworozsądkowe, ale i niezbędne do utrzymania płynności operacyjnej portu lotniczego. Pamiętajmy, że nasze działania mogą wpływać na bezpieczeństwo wszystkich podróżnych.