Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik logistyk
  • Kwalifikacja: SPL.01 - Obsługa magazynów
  • Data rozpoczęcia: 8 grudnia 2025 10:18
  • Data zakończenia: 8 grudnia 2025 11:04

Egzamin niezdany

Wynik: 19/40 punktów (47,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Udostępnij swój wynik
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

W magazynie trasy wózków widłowych poruszających się po drogach transportowych często się krzyżują. W trosce o bezpieczeństwo ruchu wprowadzono zasadę pierwszeństwa dla wózka.

A. mającego większy ładunek
B. mającego mniejszy ładunek
C. nadjeżdżającego z prawej strony
D. nadjeżdżającego z lewej strony
Wybór odpowiedzi dotyczący pierwszeństwa przejazdu wózka posiadającego większy ładunek jest mylny, ponieważ nie ma bezpośredniego związku między wielkością ładunku a pierwszeństwem w ruchu. Wózki widłowe poruszające się po drogach transportowych powinny przestrzegać określonych zasad pierwszeństwa, które są ściśle związane z kierunkiem ich nadjeżdżania. W praktyce, większy ładunek nie zapewnia automatycznego priorytetu, co może prowadzić do niebezpiecznych sytuacji. Kolejna nieprawidłowa koncepcja dotyczy nadjeżdżających z lewej strony. W kontekście zasad ruchu drogowego, pojazdy nadjeżdżające z prawej strony mają pierwszeństwo, co oznacza, że operatorzy muszą być świadomi tego, kto może przejechać jako pierwszy w danej sytuacji. Ponadto, zasada dotycząca wózków posiadających mniejszy ładunek również jest błędna, ponieważ wielkość ładunku nie jest czynnikiem decydującym o pierwszeństwie. W praktyce, operatorzy wózków powinni być przeszkoleni w zakresie zasad ruchu w magazynach, aby uniknąć pomyłek i zagrożeń związanych z kolizjami. Właściwe oznakowanie dróg oraz jasne zasady dotyczące pierwszeństwa przejazdu są fundamentem bezpieczeństwa na terenach magazynowych oraz kluczowe dla efektywności operacyjnej.

Pytanie 2

Który system wymiany danych, usprawniający tradycyjny przepływ informacji i dokumentów, oznaczono znakiem zapytania na przedstawionym schemacie?

Ilustracja do pytania
A. MRP
B. GPS
C. EDI
D. HRM
Odpowiedź EDI (Electronic Data Interchange) jest poprawna, ponieważ ten system wymiany danych umożliwia automatyzację i usprawnienie procesów komunikacyjnych między organizacjami. EDI zastępuje tradycyjne metody wymiany informacji, takie jak faks czy poczta, co prowadzi do szybszego i bardziej efektywnego obiegu dokumentów. Dzięki EDI firmy mogą wymieniać zamówienia, faktury oraz inne dokumenty handlowe w formacie elektronicznym, co zmniejsza ryzyko błędów ludzkich i przyspiesza czas realizacji transakcji. System EDI jest zgodny z międzynarodowymi standardami, takimi jak EDIFACT czy X12, co pozwala na jego elastyczne zastosowanie w różnych branżach. Przykładem zastosowania EDI jest branża logistyczna, gdzie firmy kurierskie i przewoźnicy korzystają z tego systemu do szybkiej wymiany informacji o przesyłkach, co znacząco poprawia efektywność operacyjną.

Pytanie 3

Tabela zawiera wyniki z przeprowadzonej przez przedsiębiorstwo analizy rynku dostawców. Oceny przedsiębiorstw dokonano według przyjętych kryteriów. Ustal liczbę punktów przyznanych każdemu z nich.

Kryterium ocenyOcena ogólna – ważona / w pkt/
Dostawca IDostawca II
Cena3532
Jakość3317
Terminy dostaw1518
Dodatkowe usługi1711
A. dostawca I - wsk. 82 dostawca II - wsk. 100.
B. dostawca I - wsk. 100 dostawca II - wsk. 82.
C. dostawca I - wsk. 72 dostawca II - wsk. 87.
D. dostawca I - wsk. 100 dostawca II - wsk. 78.
To właśnie ta odpowiedź pokazuje, jak powinna wyglądać poprawna analiza tabeli z punktacją dostawców. Żeby dobrze ustalić końcową liczbę punktów każdego z dostawców, należy zsumować wszystkie wyniki przypisane do danego dostawcy w poszczególnych kryteriach. W praktyce to bardzo ważny element oceny ofert – często spotykam się z takim podejściem w różnych firmach logistycznych czy podczas przetargów. Dla dostawcy I sumujemy: 35 (cena) + 33 (jakość) + 15 (terminy dostaw) + 17 (dodatkowe usługi), co daje razem 100 punktów. Dla dostawcy II: 32 + 17 + 18 + 11, czyli 78 punktów. Widać od razu, że dostawca I zdobył więcej punktów, więc według przyjętych kryteriów jest lepszym wyborem. Takie sumowanie punktów to podstawa w ocenie ofert i prowadzeniu analiz porównawczych. To nie tylko teoria – większość profesjonalnych rankingów i systemów oceny dostawców działa właśnie w ten sposób, bo pozwala łatwo porównywać konkurencyjne oferty. Osobiście uważam, że taki przejrzysty, liczbowy system daje najwięcej jasności przy podejmowaniu decyzji zakupowych. Warto też pamiętać, by stosować wagowanie kryteriów, jeśli nie wszystkie są jednakowo ważne – tu najwyraźniej już przyznano punkty ważone. W codziennej pracy taka metoda naprawdę się sprawdza i pozwala uniknąć subiektywnych ocen. Dobrze rozumieć mechanizmy, które ułatwiają rzetelną selekcję dostawców.

Pytanie 4

Na początku miesiąca w magazynie znajdowało się 1 000 szt. W trakcie miesiąca zakupiono dodatkowe 3 000 szt. Jeśli minimalny zapas potrzebny do utrzymania ciągłości produkcji wynosi 3 000 szt., to w magazynie wystąpił

A. zapasy nadwyżkowe w wysokości 4 000 szt.
B. niedobór zapasu w wysokości 1 000 szt.
C. zapasy nadwyżkowe w wysokości 1 000 szt.
D. niedobór zapasu w wysokości 3 000 szt.
W przypadku niedoboru zapasu wynoszącego 3 000 sztuk, przyjęto błędne założenie, że posiadane zasoby są niewystarczające do pokrycia potrzeb produkcyjnych. W rzeczywistości, po dodaniu zakupionych sztuk do początkowego stanu magazynu, całkowita liczba dostępnych zapasów wynosi 4 000 sztuk, co jest o 1 000 sztuk więcej niż wymagane 3 000 sztuk. Koncepcja niedoboru zapasu odnosi się do sytuacji, w której dostępne zasoby nie wystarczają do zaspokojenia bieżących potrzeb, co skutkuje opóźnieniami w produkcji i potencjalnymi stratami finansowymi. Właściwe podejście do zarządzania zapasami zakłada, że przedsiębiorstwa powinny dążyć do zachowania optymalnego poziomu zapasów, który zaspokaja popyt bez nadmiernych zapasów. Zatem w interpretacji danych, błędne było przyjęcie, że zapas 4 000 sztuk stanowi niedobór. Również w przypadku zapasu nadmiernego wynoszącego 4 000 sztuk, błędnie oceniono, że zapas przekraczałby wymagane zasoby. W tej sytuacji, zapas wynoszący 1 000 sztuk jest nadwyżką, a nie dodatkowym niedoborem. Typowym błędem myślowym przy takich obliczeniach jest nieprawidłowe rozumienie różnicy między zapasami wymaganymi a rzeczywistymi, co prowadzi do fałszywych wniosków o stanie zapasów.

Pytanie 5

Tabela przedstawia wartość przesyłek doręczonych przez przedsiębiorstwo kurierskie w roku 2011. W analizie statystycznej zjawiska posłużono się wskaźnikiem

Rodzaj przesyłkiWartość przesyłki w złUdział w %
zwykłe57 50057,5
ekspresowe42 50042,5
Razem100 000100,0
A. dynamiki.
B. korelacji.
C. dyspersji.
D. struktury.
Wybór wskaźnika dynamiki jest nieprawidłowy, ponieważ odnosi się on do analizy zmian w czasie, a nie do udziału poszczególnych elementów w całości. Wskaźniki dynamiki, takie jak wskaźnik wzrostu lub spadku, są używane do określenia, jak wartości zmieniają się w różnych okresach. Natomiast w przypadku analizy struktury przesyłek, kluczowe jest zrozumienie proporcji, a nie samego tempa zmian. Dodatkowo, wskaźnik dyspersji, który również został wymieniony, służy do określenia zmienności danych, a nie do ich strukturalnej analizy. Jest to miara, która pokazuje zakres rozrzutu danych, co jest istotne w kontekście oceny ryzyka i stabilności, ale nie odpowiada na pytanie o udział poszczególnych kategorii w całkowitej wartości. Wreszcie, wskaźnik korelacji ma na celu zbadanie relacji między dwoma zmiennymi, co również nie ma zastosowania w przypadku analizy struktury. Dlatego kluczowym błędem w tym przypadku jest mylenie różnych wskaźników analizy statystycznej i ich zastosowań. Zrozumienie tych różnic jest fundamentalne dla poprawnego interpretowania danych i podejmowania decyzji opartych na analizie statystycznej.

Pytanie 6

Jak nazywa się zapas znajdujący się w systemie produkcyjnym podczas procesu obróbki?

A. Zabezpieczający
B. W transporcie
C. Cykliczny
D. Robót w toku
Odpowiedź "Robót w toku" odnosi się do zapasu, który jest w trakcie przetwarzania w systemie produkcyjnym. Ten typ zapasu obejmuje wszystkie materiały, które zostały rozpoczęte w procesie produkcyjnym, ale jeszcze nie zostały zakończone. Przykładowo, w zakładzie produkcyjnym zajmującym się montażem, komponenty, które są aktualnie montowane na linii produkcyjnej, są klasyfikowane jako roboty w toku. Zarządzanie tym rodzajem zapasu jest kluczowe dla optymalizacji procesów produkcyjnych, ponieważ zbyt duża ilość robót w toku może prowadzić do nieefektywności, zwiększenia kosztów oraz opóźnień w dostawach. W praktyce, firmy stosują różne metody, takie jak Just-In-Time (JIT) czy Lean Manufacturing, aby zminimalizować ilość robót w toku i poprawić płynność produkcji. Dbanie o odpowiedni poziom robót w toku jest zgodne z najlepszymi praktykami branżowymi, które skupiają się na eliminacji marnotrawstwa i optymalizacji procesów.

Pytanie 7

Po przeprowadzonej inwentaryzacji stwierdzono niedobór zapasów o wartości 3 500,00 zł. Zgodnie z umową o wspólnej odpowiedzialności materialnej pani Patrycja Wolna zostanie obciążona kwotą

UMOWA O WSPÓLNEJ ODPOWIEDZIALNOŚCI MATERIALNEJ
(fragment)
1.Pracownicy przyjmują łącznie wspólną odpowiedzialność materialną za szkody spowodowane niedoborem w powierzonym mieniu z obowiązkiem wyliczenia się.
2.Odpowiedzialność materialna pracowników w odniesieniu do każdego poszczególnego odpowiedzialnego materialnie pracownika wynosi
Katarzyna Borowska – 35% poniesionej przez Pracodawcę szkody.
Patrycja Kowalska – 30% poniesionej przez Pracodawcę szkody.
Danuta Nowak – 15% poniesionej przez Pracodawcę szkody.
Patrycja Wolna – 20% poniesionej przez Pracodawcę szkody.
A. 1 225,00 zł
B. 1 050,00 zł
C. 525,00 zł
D. 700,00 zł
Zgadzasz się, że 700,00 zł to dobra odpowiedź, bo wynika z umowy o wspólnej odpowiedzialności. Patrycja Wolna odpowiada za 20% szkody, a wartość niedoboru zapasów to 3 500,00 zł, więc prosto mówiąc: 3 500,00 zł razy 20% daje właśnie 700,00 zł. To całkiem sensowne podejście, bo takie umowy są tu po to, żeby chronić interesy pracodawcy, a jednocześnie sprawiedliwie ocenić sytuację, gdy ktoś z pracowników odpowiada za mienie firmy. Przykład? Na przykład, gdy pracownik zarządza magazynem i coś tam się zgubi - wtedy można łatwo obliczyć, ile tak naprawdę jest winny, co wydaje mi się super sprawiedliwe.

Pytanie 8

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 9

Jak określamy pojemność statku handlowego?

A. toną
B. objętością
C. masą
D. tonażem
Odpowiedzi toną, objętością i masą są błędne, ponieważ nie odzwierciedlają one właściwego pojęcia dotyczącego pojemności statku handlowego. Toną to jednostka masy, która nie odnosi się bezpośrednio do pojemności statków. Oznacza to, że mówiąc o tonie, skupiamy się na wadze ładunku, a nie na jego objętości, co jest kluczowe w kontekście transportu morskiego. Objaw takie jak objętość jest miarą przestrzeni zajmowanej przez przedmioty, lecz w kontekście statków handlowych nie oddaje ono istoty pojemności, która jest bardziej złożona i uwzględnia kształt oraz konstrukcję kadłuba. Masa, z kolei, odnosi się do ilości materii w obiekcie, co również nie ma bezpośredniego związku z pojemnością statku. Typowym błędem myślowym jest mylenie jednostek miary i ich zastosowania w kontekście pojemności. W przemyśle morskim precyzyjne zrozumienie terminologii, takiej jak tonaż, jest niezbędne, aby podejmować świadome decyzje dotyczące transportu, logistyki i zarządzania flotą. Użycie niewłaściwych terminów może prowadzić do nieporozumień i błędów w ocenie zdolności przewozowych statków, co w konsekwencji wpływa na efektywność operacyjną i koszty. Dlatego kluczowe jest, aby rozumieć, że tonaż jest specyficznym terminem technicznym, który wyraźnie definiuje zdolności transportowe statków, a inne pojęcia mogą prowadzić do mylnych interpretacji.

Pytanie 10

Firma transportowa "Smyk" używa następującego cennika przewozu: 1-10 palet 2,00 zł/km, 11-21 palet 2,50 zł/km. Jaką kwotę będzie musiało zapłacić przedsiębiorstwo za transport 19 palet na trasie Poznań - Bydgoszcz (120 km)?

A. 270 zł
B. 300 zł
C. 250 zł
D. 240 zł
Aby obliczyć całkowity koszt przewozu 19 palet na trasie Poznań - Bydgoszcz, należy zastosować odpowiednią stawkę w zależności od liczby palet. W przypadku przewozu 19 palet stosuje się stawkę 2,50 zł/km, ponieważ mieści się ona w przedziale 11-21 palet. Dystans tej trasy wynosi 120 km. Zatem obliczenia przedstawiają się następująco: 120 km * 2,50 zł/km = 300 zł. Jest to poprawne podejście, które odzwierciedla standardowe praktyki w branży transportowej. Firmy przewozowe często ustalają cenniki w oparciu o ilość przewożonych ładunków, co pozwala na elastyczne dostosowanie kosztów do potrzeb klientów. Warto również zauważyć, że zrozumienie struktury cenników jest kluczowe dla efektywnego zarządzania kosztami transportu oraz dla podejmowania świadomych decyzji biznesowych, co przekłada się na lepsze planowanie logistyczne oraz optymalizację wydatków.

Pytanie 11

Część rachunkowości, której celem jest analiza oraz dostarczanie informacji zarządowi firmy dotyczących organizacji pracy i wykonywania zadań gospodarczych, określamy mianem rachunkowości

A. podatkową
B. finansową
C. bankową
D. zarządczą
Rachunkowość zarządzająca, znana również jako rachunkowość menedżerska, odgrywa kluczową rolę w organizacjach, ponieważ dostarcza informacji niezbędnych do podejmowania decyzji strategicznych. Skupia się na analizie danych finansowych i operacyjnych, co umożliwia kierownictwu optymalizację procesów oraz efektywniejsze alokowanie zasobów. W praktyce, rachunkowość zarządzająca może obejmować tworzenie budżetów, analizę kosztów oraz ocenę rentowności różnych produktów czy usług. Dzięki technikom takim jak analiza odchyleń i prognozowanie, menedżerowie mogą lepiej reagować na zmiany w otoczeniu rynkowym oraz planować przyszłe działania. Współczesne standardy narzucają na przedsiębiorstwa obowiązek korzystania z rachunkowości zarządzającej w celu zwiększenia przejrzystości i odpowiedzialności za wyniki. Przykładem zastosowania tej formy rachunkowości może być analiza segmentów działalności firmy, co pozwala na identyfikację najbardziej rentownych obszarów oraz podejmowanie świadomych decyzji dotyczących przyszłych inwestycji.

Pytanie 12

Jakie będzie roczne wskaźnik kosztów utrzymania przestrzeni magazynowej, jeśli objętość użytkowa magazynu wynosi 2 500 m3, powierzchnia użytkowa magazynu to 400 m2, a całkowite roczne wydatki na magazynowanie wynoszą 280 000,00 zł?

A. 0,89 m3/zł
B. 0,14 m2/zł
C. 112,00 zł/m3
D. 700,00 zł/m2
Wskaźniki kosztów utrzymania powierzchni magazynowej są istotnym elementem analizy kosztów w logistyce, jednak analiza niepoprawnych odpowiedzi pokazuje, jak łatwo można się zagubić w obliczeniach. Na przykład, przy obliczeniach wskaźnika 112,00 zł/m³, błędnie przyjęto, że koszty powinny być dzielone przez objętość magazynu, a nie powierzchnię. Takie podejście jest nieodpowiednie, ponieważ wskaźnik ten ma na celu określenie kosztów na jednostkę powierzchni, co jest istotne dla oceny efektywności gospodarowania przestrzenią. Kolejne nieporozumienie wynika z błędnego zrozumienia jednostek. W przypadku wskaźnika 0,89 m³/zł, mamy do czynienia z odwrotną proporcją, co nie ma zastosowania w kontekście kosztów utrzymania. Wartości te nie odzwierciedlają rzeczywistego kosztu utrzymania i mogą prowadzić do mylnych wniosków dotyczących rentowności działań magazynowych. Wreszcie, wskaźnik 0,14 m²/zł sugeruje, że koszt jednostkowy powierzchni jest określany w odwrotny sposób, co jest sprzeczne z zasadami rachunkowości kosztów. Aby poprawnie ocenić koszty operacyjne magazynu, niezbędne jest zastosowanie standardowych metod obliczeniowych oraz umiejętność interpretacji wyników w kontekście zarządzania. Kluczowe znaczenie ma również pamiętanie o tym, że efektywne zarządzanie kosztami magazynowymi wymaga nie tylko poprawnych obliczeń, ale także analizy trendów rynkowych, co pozwala na bieżąco dostosować strategie kosztowe do zmieniających się warunków rynkowych.

Pytanie 13

Na palecie EUR o wymiarach 1200 x 800 x 144 mm (dł. x szer. x wys.) umieszczono ładunek o podstawie 1 200 x 840 mm (dł. x szer.). Jaka jest powierzchnia potrzebna do umieszczenia obok siebie, bez luzów manipulacyjnych, dwóch takich jednostek ładunkowych?

A. 2,016 m2
B. 1,920 m2
C. 1,008 m2
D. 0,960 m2
Możliwe odpowiedzi, które nie są poprawne, często wynikają z nieporozumień dotyczących obliczeń powierzchni lub niewłaściwego uwzględnienia wymagań dotyczących składowania. W przypadku odpowiedzi, które sugerują 0,960 m2 lub 1,920 m2, istnieje tendencyjność do zrozumienia wymagań obliczeniowych jako dotyczących tylko pojedynczej palety lub nieprawidłowego zsumowania wymiarów. Na przykład, wybierając 0,960 m2, można błędnie przyjąć, że jest to całkowita powierzchnia zajmowana przez dwie palety, co jest niezgodne z rzeczywistością, ponieważ taka wartość dotyczy tylko jednej jednostki ładunkowej. Z kolei wybór 1,920 m2 jako odpowiedzi na wymaganą powierzchnię dwójnika, pomija fakt, że rzeczywiste składowanie wymaga uwzględnienia dodatkowej przestrzeni dla efektywnego manewrowania i operacji logistycznych. W praktyce, wiele organizacji logistycznych i magazynowych stosuje różnorodne techniki, by optymalizować przestrzeń, w tym zasady dotyczące zachowania odległości między jednostkami ładunkowymi. Zrozumienie tej zasady jest podstawą dla efektywnego zarządzania przestrzenią, co jest kluczowe w kontekście optymalizacji kosztów składowania oraz poprawy efektywności operacyjnej.

Pytanie 14

Który układ technologiczny magazynu i z wykorzystaniem której technologii składowania jest przedstawiony na rysunku?

Ilustracja do pytania
A. Układ przelotowy ze składowaniem blokowym.
B. Układ workowy ze składowaniem rzędowym.
C. Układ workowy ze składowaniem blokowym.
D. Układ przelotowy ze składowaniem rzędowym.
Układ workowy ze składowaniem blokowym, jak przedstawiono na rysunku, jest efektywnym rozwiązaniem stosowanym w magazynach, gdzie dostęp do towarów odbywa się z jednej strony. W tej konfiguracji towary są składowane jeden obok drugiego, co pozwala na maksymalne wykorzystanie przestrzeni magazynowej. Taki układ jest szczególnie przydatny w przypadku towarów o dużych gabarytach lub w sytuacjach, gdy rotacja zapasów nie jest kluczowa. W praktyce, układ workowy sprawdza się w magazynach, które obsługują duże ilości produktów, takich jak materiały budowlane czy chemikalia. Zgodnie z dobrymi praktykami w logistyce, składowanie blokowe pozwala na łatwe zorganizowanie przestrzeni oraz uproszczenie procesów załadunku i rozładunku. Warto również zauważyć, że zastosowanie wózków widłowych zwiększa efektywność operacyjną, gdyż umożliwia szybki dostęp do produktów bez potrzeby wielokrotnego manewrowania w wąskich przejściach, co jest powszechne w układach rzędowych.

Pytanie 15

O czym informuje zamieszczony znak manipulacyjny, umieszczony na opakowaniu ładunku podczas transportu?

Ilustracja do pytania
A. Góra, nie przewracać.
B. Produkt kruchy.
C. Miejsce zakładania zawiesi.
D. Chronić przed upadkiem.
Znak "Chronić przed upadkiem" informuje użytkowników o konieczności zachowania szczególnej ostrożności w trakcie transportu oraz manipulacji z ładunkiem. Zgodnie z międzynarodowymi standardami transportowymi, takimi jak ISO 3874, konieczne jest stosowanie odpowiednich oznaczeń na opakowaniach, aby zmniejszyć ryzyko uszkodzenia towarów. Dobrze zaprojektowane oznaczenia pomagają w komunikacji pomiędzy osobami zajmującymi się transportem a magazynierami, co jest kluczowe w łańcuchu dostaw. Przykładem zastosowania tej wiedzy w praktyce może być obsługa delikatnych towarów, takich jak elektronika czy szkło, które mogą ulec zniszczeniu w wyniku upadku. Stosując odpowiednie oznaczenia, pracownicy są lepiej informowani o potrzebie ostrożnego obchodzenia się z ładunkiem, co przyczynia się do minimalizacji strat oraz zwiększenia efektywności operacji logistycznych.

Pytanie 16

Codziennie do magazynu wpływa średnio 3 000 jednostek ładunkowych. Każdy wózek magazynowy jest w stanie przetransportować 25 jednostek ładunkowych jednocześnie w czasie 2 minut. Ile wózków powinno zostać wysłanych do strefy przyjęć, aby wykonać tę pracę w ciągu 1 godziny?

A. 5 wózków
B. 3 wózki
C. 2 wózki
D. 4 wózki
Kiedy próbujemy oszacować liczbę wózków potrzebnych do przetransportowania 3000 jednostek ładunkowych, błędne podejścia mogą wynikać z niepełnego zrozumienia tematu lub z błędnych założeń dotyczących wydajności transportu. Dla niektórych osób może wydawać się, że wystarczy podzielić 3000 jednostek przez 25, co daje 120. Jednak to podejście ignoruje kluczowy aspekt, jakim jest czas. W rzeczywistości, taki wynik sugeruje, że do przewiezienia 3000 jednostek ładunkowych potrzeba 120 cykli, co w połączeniu z czasem trwania każdego cyklu niewłaściwie wskazuje na potrzebę znacznej liczby wózków. Kolejnym błędnym założeniem może być pominięcie czasu operacyjnego wózków; nie bierze się pod uwagę, że jeden wózek może wykonywać wiele cykli transportowych w ciągu godziny. Zrozumienie, że jeden wózek wykonuje 30 cykli w godzinę, jest kluczowe, aby zrozumieć, jak zoptymalizować ich liczbę. W praktyce, dobre zarządzanie magazynem wymaga analizy i precyzyjnego kalkulowania zasobów, aby unikać nadmiernego zatrudnienia lub marnotrawstwa czasu, co może prowadzić do kosztownych opóźnień. Porównując wydajność wózków, warto również brać pod uwagę inne czynniki, takie jak czas załadunku i rozładunku, aby uzyskać dokładniejsze oszacowania i poprawić ogólną efektywność operacyjną.

Pytanie 17

Jakie jest wrażenie wskaźnika kosztów utrzymania powierzchni magazynowej, jeżeli roczne wydatki na magazynowanie wynoszą 300 000 zł, a powierzchnia użytkowa magazynu to 600 m2?

A. 0,002 zł/m2
B. 0,02 zł/m2
C. 50 zł/m2
D. 500 zł/m2
Wiesz, obliczenie wskaźnika kosztów utrzymania powierzchni magazynowej to nic trudnego. Po prostu dzielimy roczne koszty magazynowania przez powierzchnię użytkową. W naszym przykładzie mamy 300 000 zł rocznych kosztów i 600 m² powierzchni. Więc robimy takie proste dzielenie: 300 000 zł podzielone przez 600 m² daje nam 500 zł/m². Ten wskaźnik jest bardzo istotny w praktyce, bo pokazuje, jak efektywnie zarządzamy kosztami magazynów. Dzięki temu menedżerowie mogą lepiej planować budżety i decydować, czy warto inwestować w nowe magazyny lub modernizować te, które już mamy. Poza tym, to także wpływa na negocjacje z dostawcami usług magazynowych i ceny wynajmu. Zrozumienie tego wskaźnika to podstawa dobrego zarządzania łańcuchem dostaw, co jest kluczowe, żeby firma mogła konkurować na rynku.

Pytanie 18

Metoda, w ramach której najkrócej przechowywane zapasy w magazynie są wydawane w pierwszej kolejności, to

A. FIFE
B. FIFO
C. LIFO
D. FEFO
Odpowiedzi FIFO (First In, First Out), FIFE oraz FEFO opierają się na różnych zasadach zarządzania zapasami, które nie odpowiadają idei LIFO. FIFO to metoda, w której pierwsze dostarczone towary są wydawane jako pierwsze, co jest idealne w przypadku produktów, których okres przydatności jest istotny. Jednakże, stosując FIFO, ryzyko przeterminowania starszych zapasów może wzrosnąć, jeśli nie są one odpowiednio zarządzane. Z kolei FIFE, jako niepoprawny termin, może sugerować pomyłkę w literówce i powinien być ignorowany. Wreszcie, FEFO (First Expired, First Out) koncentruje się na tym, aby najpierw wydawać te towary, które mają najkrótszy termin ważności, co jest bardziej specjalistycznym podejściem w kontekście produktów z data ważności. Stąd, niepoprawne podejście do zarządzania zapasami może prowadzić do strat finansowych oraz marnotrawstwa zasobów, a także wpływać na reputację firmy. Często błędem myślowym jest mylenie zasad LIFO i FIFO, co wynika z niewłaściwego zrozumienia, jak różne metody wpływają na cykle zapasów i ich rotację. W kontekście efektywności operacyjnej, wybór metody powinien być dostosowany do indywidualnych potrzeb i rodzajów towarów w danej branży.

Pytanie 19

Magazynier zatrudniony w firmie na akord w określonym miesiącu przepracował 23 dni. W każdym dniu zrealizował 25 zamówień. Stawka za realizację pojedynczego zamówienia wynosi 8,50 zł. Jeśli magazynier w ciągu miesiąca zrealizuje więcej niż 500 zamówień, przysługuje mu premia w wysokości 10% obliczana od wynagrodzenia za pracę akordową. Oblicz wynagrodzenie magazyniera za ten miesiąc.

A. 4 887,50 zł
B. 5 376,25 zł
C. 4 901,25 zł
D. 4 675,00 zł
Wynagrodzenie magazyniera za dany miesiąc można obliczyć na podstawie liczby zrealizowanych zamówień oraz stawki za każde z nich. Magazynier pracował przez 23 dni i w każdym dniu zrealizował 25 zamówień, co daje w sumie 575 zamówień (23 dni x 25 zamówień/dzień). Ponieważ liczba zrealizowanych zamówień przekracza 500, przysługuje mu 10% premia. Wynagrodzenie podstawowe za zrealizowane zamówienia wynosi: 575 zamówień x 8,50 zł = 4 887,50 zł. Z tego wynika, że premia wynosi 10% z 4 887,50 zł, co daje dodatkowo 488,75 zł. Łączne wynagrodzenie, łącząc wynagrodzenie podstawowe z premią, wynosi 4 887,50 zł + 488,75 zł = 5 376,25 zł. Takie podejście do wynagradzania pracowników na akord jest powszechnie stosowane w branżach, gdzie efektywność pracy można łatwo zmierzyć i przeliczyć na wymierne zyski. Taki system motywacyjny przyczynia się do zwiększenia wydajności oraz zaangażowania pracowników.

Pytanie 20

Magazyn funkcjonuje przez 6 dni w tygodniu przez cały rok (52 tygodnie). W ciągu roku do magazynu przyjęto 13 520 paletowych jednostek ładunkowych (pjł), a wydano 10 816 pjł. Jaki jest średni dzienny obrót paletowymi jednostkami ładunkowymi w tym magazynie?

A. 208 pjł
B. 1 985 pjł
C. 4 056 pjł
D. 78 pjł
Analizując inne dostępne odpowiedzi, można zauważyć, że wiele z nich bazuje na błędnych założeniach dotyczących obliczeń. Wydawać by się mogło, że odpowiedzi 1 985 pjł i 4 056 pjł mogą wynikać z prostego podziału całkowitych liczby przyjęć lub wydania na dni robocze, co jest jednak istotnym uproszczeniem. Tego typu myślenie prowadzi do błędnych obliczeń, które nie uwzględniają rzeczywistych warunków pracy magazynu. Na przykład, wynik 1 985 pjł byłby prawidłowy jedynie w przypadku, gdybyśmy przyjęli, że wszystkie pjł są wydawane codziennie, co nie odzwierciedla rzeczywistości. Z kolei odpowiedź 4 056 pjł sugeruje, że w przeciągu roku wydano znacznie więcej jednostek, niż to ma miejsce, co może wynikać z błędnego zrozumienia pojęcia 'obrót'. Ponadto, odpowiedzi te pomijają ważne aspekty zarządzania zapasami, takie jak przerwy w pracy czy sezonowość, które mogą wpływać na wydajność magazynu. Kluczowym jest, aby pamiętać, że przy obliczaniach takich jak te, istotne jest uwzględnienie dokładnych danych dotyczących przyjęć i wydania, a także dni roboczych, aby uzyskać miarodajny wynik. Tylko w ten sposób można efektywnie zarządzać procesami magazynowymi i podejmować przemyślane decyzje organizacyjne.

Pytanie 21

Zgodnie z przedstawionym zamówieniem, które zostało przyjęte do realizacji, dokument PZ dotyczący przyjęcia przędzy do magazynu PP BAWEŁNA będzie sporządzony nie prędzej niż

Ilustracja do pytania
A. 16.01.2023 r.
B. 17.02.2023 r.
C. 09.01.2023 r.
D. 24.02.2023 r.
Wybór dat wcześniejszych niż dzień dostawy, jak 24.02.2023 r., 16.01.2023 r., czy 09.01.2023 r., prowadzi do istotnych nieporozumień w procesie zarządzania przyjęciem towarów. Kluczowym błędem jest założenie, że można sporządzić dokument PZ przed faktycznym odebraniem towaru. Taki sposób myślenia narusza fundamentalne zasady logistyki, gdzie dokumentacja musi odzwierciedlać rzeczywistość dostaw. Sporządzanie dokumentu przed przybyciem towaru może prowadzić do niezgodności w zapisach, co z kolei wpływa na wiarygodność systemu zarządzania magazynem. Dodatkowo, istnieje ryzyko, że towar nie będzie odpowiadał wcześniejszym założeniom, co może skutkować zwiększeniem kosztów zwrotów i reklamacji. W praktyce, błędne daty oznaczają również, że ewidencja stanów magazynowych będzie niekompletna, co utrudnia podejmowanie decyzji operacyjnych. Ostatecznie, każdy pracownik magazynu powinien być świadomy, że dokumentacja musi być zgodna z rzeczywistym stanem, co jest podstawą dla efektywnego zarządzania zapasami oraz minimalizacji ryzyka operacyjnego.

Pytanie 22

W przedsiębiorstwie logistycznym, w procesie magazynowania można wyróżnić etapy jego realizacji, które określają następujące obszary funkcjonalne?

A. przyjęcia, składowania, przygotowania zamówienia, wysyłki
B. przygotowania, przyjęcia, składowania, wysyłki
C. składowania, przyjęcia, przygotowania zamówienia, wysyłki
D. przyjęcia, przygotowania zamówienia, wysyłki, składowania
Odpowiedzi, które nie uwzględniają wszystkich kluczowych faz procesu magazynowania, mogą prowadzić do niepełnego zrozumienia mechanizmów operacyjnych w firmach logistycznych. Wiele z tych odpowiedzi pomija istotne etapy, takie jak faza przygotowania, co jest kluczowe przed przyjęciem towarów do magazynu. W praktyce, przygotowanie towarów obejmuje różne działania, takie jak sprawdzenie dokumentacji transportowej oraz organizację przestrzeni magazynowej. Pominięcie tego etapu może prowadzić do chaosu w przyjęciach i błędów w dokumentacji. Dodatkowo, niektóre odpowiedzi zamieniają kolejność faz, co może wpływać na skuteczność operacji magazynowych oraz na czas realizacji zamówień. Przykładem błędnego podejścia jest skupienie się wyłącznie na składowaniu i wysyłce, co należy traktować jako końcowe etapy procesu, a nie podstawowe. Takie myślenie pomija kluczowe aspekty planowania i organizacji, które są fundamentalne dla sukcesu w logistyce. W praktyce, przyjęcia i przygotowanie zamówienia są ściśle ze sobą powiązane i nie mogą funkcjonować w izolacji, ponieważ błędy na etapie przygotowania mogą wpływać na efektywność całego procesu magazynowania i dystrybucji.

Pytanie 23

Jakie elementy wchodzą w skład obszaru portowego?

A. wodny obszar podejścia do portu
B. nabrzeże portowe oraz jego zaplecze
C. kanały oraz baseny portowe
D. część lądowa i wodna portu
Wybór odpowiedzi związanych z częścią wodną i lądową portu, basenami i kanałami portowymi, czy wodnym obszarem podejścia do portu wykazuje pewne nieporozumienia dotyczące definicji obszaru portu. Obszar portu, w kontekście zarządzania logistyką i operacjami, odnosi się przede wszystkim do funkcjonalnych terenów, które wspierają działalność portową. Część wodna i lądowa portu obejmuje wiele elementów, ale sama w sobie nie definiuje operacyjnego obszaru portowego. Baseny i kanały portowe są istotnymi częściami infrastruktury, ale ich funkcja jest bardziej związana z zapewnieniem dostępu do portu niż z jego operacyjnym zapleczem. Wodny obszar podejścia do portu jest ważny dla nawigacji, ale nie odnosi się bezpośrednio do aspektów operacyjnych, jakie zapewnia nabrzeże i jego zaplecze. Typowym błędem myślowym w tym przypadku jest skupienie się na fizycznej strukturze portu zamiast na jego funkcjonalności i operacjach, co prowadzi do niepełnego zrozumienia kluczowych elementów zarządzania portem. W praktyce, skuteczne zarządzanie portem wymaga zrozumienia, jak różne elementy infrastruktury współdziałają, aby wspierać procesy transportowe i logistyczne, co czyni nabrzeże portowe oraz jego zaplecze kluczowym obszarem działalności.

Pytanie 24

Oblicz wartość netto przygotowania 100 paletowych jednostek ładunkowych (pjł), jeśli koszt jednej jednostki wynosi 5,00 zł/pjł, a marża zysku to 30% kosztu.

A. 650,00 zł
B. 500,00 zł
C. 150,00 zł
D. 350,00 zł
W analizie odpowiedzi na to pytanie, wiele błędów koncepcyjnych z różnych odpowiedzi wynika z braku zrozumienia podstawowych zasad kalkulacji kosztów oraz narzutów zysku. Na przykład, niektórzy mogą pomyśleć, że koszt sformowania paletowych jednostek ładunkowych można ustalić jedynie na podstawie kosztu jednostkowego bez uwzględnienia narzutu. Taki sposób myślenia jest niepoprawny, ponieważ narzut zysku jest kluczowy dla ustalenia całkowitych kosztów związanych z produkcją oraz zapewnienia rentowności. Ponadto, inne odpowiedzi mogą sugerować, że narzut powinien być obliczany na podstawie całkowitego kosztu, co prowadzi do zafałszowania rzeczywistej ceny, którą należy ustalić. W praktyce, obliczenia te muszą być dokładne, aby zapewnić, że wszystkie koszty, w tym koszty operacyjne i zyski, są odpowiednio uwzględnione w kalkulacjach. Kluczowe jest zrozumienie, że ceny muszą być ustalane na podstawie całkowitych kosztów, aby firma mogła przetrwać na konkurencyjnym rynku. Prawidłowe ustalanie cen, uwzględniające koszty i narzuty, jest zgodne z najlepszymi praktykami w zarządzaniu finansami oraz cenotwórstwie.

Pytanie 25

Rodzajem środka transportu i manipulacji o ograniczonym zasięgu, który umożliwia przemieszczenie towarów zarówno w pionie, jak i poziomie, a także pod odpowiednim kątem, jest

A. jarzmo
B. dźwignica
C. manipulator
D. wózek widłowy
Wózek widłowy, manipulator i jarzmo to urządzenia, które również są używane do transportu i manipulacji ładunkami, jednak ich funkcjonalność i zastosowanie różnią się od dźwignic. Wózek widłowy, na przykład, jest mobilnym urządzeniem przeznaczonym do podnoszenia i przewożenia palet oraz ciężkich towarów, ale jego zasięg w pionie jest ograniczony i operacje odbywają się w poziomie. W przypadku manipulacji, wózki widłowe są używane głównie na terenach magazynowych, gdzie przestrzeń jest często ograniczona. Z drugiej strony, manipulatory są bardziej zaawansowanymi urządzeniami, które umożliwiają precyzyjną manipulację obiektami, ale nie są zaprojektowane do przenoszenia ciężarów na dużą wysokość. Często używane w zastosowaniach przemysłowych, manipulatory wymagają dodatkowych systemów sterowania, co może zwiększać ich złożoność. Jarzmo, z kolei, to element konstrukcyjny stosowany w dźwignicach lub innych urządzeniach transportowych, ale nie jest autonomicznym środkiem transportu. Typowe błędy myślowe, które mogą prowadzić do nieprawidłowych wniosków, obejmują mieszanie funkcji urządzeń oraz niewłaściwe przyporządkowanie ich zastosowania do zadań transportowych. Zrozumienie różnic między tymi urządzeniami jest kluczowe dla skutecznego ich wykorzystania oraz unikania potencjalnych wypadków i uszkodzeń.

Pytanie 26

Jaką wartość brutto będzie miało jedno opakowanie torfu ogrodniczego, jeśli jego koszt produkcji wynosi 10,00 zł, a firma aplikuje 20% narzut na zysk oraz 8% stawkę VAT?

A. 12,00 zł
B. 10,80 zł
C. 21,60 zł
D. 12,96 zł
Jak patrzę na błędne odpowiedzi, to widzę kilka ważnych rzeczy związanych z obliczaniem ceny sprzedaży brutto. Na przykład, sporo osób pomija narzut zysku, co skutkuje tym, że wyliczenia są niepoprawne. Niektórzy myślą, że cena brutto to tylko koszt produkcji powiększony o VAT, ale to za proste. Cena brutto powinna obejmować zarówno koszty, jak i planowany zysk. Inna sprawa to źle obliczany VAT. Przy 8% niektórzy mogą nie wiedzieć, od jakiej kwoty to policzyć, co prowadzi do złych wyników. Ważne, żeby pamiętać, że VAT liczymy od wartości netto, nie od kosztów produkcji. Ignorując to, łatwo o błędy i problemy z przepisami podatkowymi. Jak nie zrozumiesz różnych kroków, takich jak narzut zysku czy obliczanie VAT, to mogą być poważne konsekwencje dla finansów firmy. Dlatego warto znać zasady obliczania cen sprzedaży i umieć je zastosować w praktyce, bo to jest kluczowe dla zarządzania finansami w firmie.

Pytanie 27

Fragment, którego dokumentu jest przedstawiony na rysunku?

Nazwa pozycji asortymentowej
Noga drewniana
Indeks pozycji asortymentowej
P-ND001
Lp.Nazwa materiałuIndeks
materiału
Ilość
1.TarcicaM-TA0011
2.Okleina NM-ON0022
3.Podkładka filcowaM-PF0084
Lp.OperacjaStanowisko roboczetpz
[min]
tj
[min]
ttr
[min]
Grupa
robocza
1.StruganieStrugarka MSST 2000730Produkcja N
2.OklejanieOklejarka MSO 15001020Produkcja N
3.WiercenieWiertarka MSWR 550510Produkcja N
4.FilcowanieFilcarka MSF 200210Produkcja N
A. Zlecenia produkcyjnego.
B. Raportu produkcji.
C. Rejestru zleceń.
D. Karty technologicznej.
Karta technologiczna to kluczowy dokument w procesach produkcyjnych, odpowiedzialny za precyzyjne określenie metod oraz parametrów wytwarzania wyrobów. Przedstawiony fragment dokumentu zawiera istotne informacje, takie jak nazwa pozycji asortymentowej, indeksy materiałów oraz szczegóły dotyczące operacji produkcyjnych. W praktyce, karta technologiczna zapewnia pracownikom produkcji jasne wytyczne dotyczące użycia surowców, narzędzi i czasów operacji, co jest kluczowe dla efektywności procesu produkcji. Zgodnie z najlepszymi praktykami, dobrze przygotowana karta technologiczna pozwala na optymalizację kosztów produkcji oraz minimalizację błędów. W branży produkcyjnej, posiadanie aktualnych i dokładnych kart technologicznych jest wymagane przez standardy jakości, takie jak ISO 9001, co podkreśla ich znaczenie w zapewnieniu spójności oraz wysokiej jakości wyrobów. Przykładowo, karta technologiczna dotycząca "Nóg drewnianej" może zawierać informacje o wymaganych materiałach, takich jak rodzaj drewna, oraz jasno określone operacje, takie jak cięcie czy szlifowanie, co ułatwia pracownikom realizację zadania zgodnie z wymaganiami.

Pytanie 28

Który z dokumentów stanowi wniosek o wszczęcie postępowania celnego?

A. PIT
B. CIT
C. SAD
D. CMR
Dokument SAD, czyli deklaracja o statusie celno-skarbowym, jest kluczowym elementem postępowania celnego, który służy do zgłaszania towarów do odprawy celnej. Wypełnienie formularza SAD jest niezbędne dla każdej przesyłki, która przekracza granice celne Unii Europejskiej. Przykładowo, gdy firma importuje towary z państwa spoza UE, musi złożyć wniosek SAD w odpowiednim urzędzie celnym, co uruchamia proces kontroli i wydania decyzji celnej. W praktyce dokument ten zapewnia, że wszystkie wymagania prawne dotyczące importu są spełnione, a także umożliwia obliczenie i pobranie należności celnych i podatkowych. Dobrą praktyką jest staranne wypełnienie wszystkich sekcji formularza, w tym szczegółowe określenie wartości towarów oraz ich klasyfikacji taryfowej, co może przyspieszyć proces odprawy. Warto również zauważyć, że błędne lub niekompletne informacje mogą prowadzić do opóźnień i dodatkowych kosztów, dlatego zaleca się korzystanie z pomocy specjalistów ds. celnych lub agencji celnych przy składaniu dokumentów.

Pytanie 29

Na palecie o wymiarach (dł. x szer. x wys.) 1200 x 800 x 150 mm znajdują się 4 kartony ułożone w dwóch warstwach. Wymiary poszczególnych kartonów to 1 200 x 400 x 850 mm (dł. x szer. x wys.). Jaką wysokość gniazda regałowego należy przewidzieć dla składowania tej paletowej jednostki ładunkowej, uwzględniając minimum 100 mm luzu manipulacyjnego na górze?

A. 1.75 m
B. 1,95 m
C. 1,70 m
D. 1,65 m
Aby obliczyć wysokość gniazda regałowego dla paletowej jednostki ładunkowej, należy uwzględnić wymiary kartonów oraz wymagany luz manipulacyjny. Wysokość jednego kartonu wynosi 850 mm. Ułożone są one w dwóch warstwach, co daje łącznie 1700 mm (850 mm x 2). Dodatkowo, konieczne jest dodanie górnego luzu manipulacyjnego, który wynosi 100 mm. Zatem całkowita wysokość gniazda regałowego powinna wynosić 1800 mm (1700 mm + 100 mm), co w przeliczeniu na metry daje 1,80 m. Z uwagi na standardowe praktyki w logistyce, dobrze jest jednak zaplanować nieco większą wysokość, aby zapewnić swobodę operacyjną podczas manipulacji. Wybór wysokości 1,95 m nie tylko spełnia wymogi dotyczące luzu, ale także umożliwia lepszą wentylację i zapobiega uszkodzeniom podczas składowania. Zastosowanie tej wysokości jest zgodne z normami dotyczącymi składowania oraz dobrymi praktykami branżowymi, które sugerują, aby gniazda były projektowane z odpowiednim marginesem, co przekłada się na efektywność operacyjną w magazynach.

Pytanie 30

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 31

Korzystając z informacji zawartych w tabeli, ustal stan zapasu materiału "A" na dzień 20.06.2020 r.

n n n nn n n nnn n n n nn n n nn n n nnn
Zestawienie przychodów i rozchodów materiału „A" w magazynie
PrzychodyRozchody
07.06.2020 – 200 kg09.06.2020 – 185 kg
13.06.2020 – 400 kg14.06.2020 – 250 kg
17.06.2020 – 300 kg19.06.2020 – 300 kg
A. 165 kg
B. 300 kg
C. 0 kg
D. 15 kg
Wybór jakiejkolwiek z pozostałych odpowiedzi wskazuje na szereg błędów w zrozumieniu sposobu obliczania stanu zapasu materiałów. Odpowiedzi takie jak 0 kg, 15 kg czy 300 kg mogą wynikać z nieprawidłowego zrozumienia przychodów i rozchodów. Na przykład, wskazanie 0 kg może sugerować, że osoba odpowiadająca nie uwzględniła żadnych przychodów, co jest niezgodne z danymi dostępnymi w tabeli. Tego typu odpowiedź wskazuje na poważne niedopatrzenie, które w praktyce mogłoby prowadzić do braku materiałów w magazynie, co w dłuższej perspektywie wpływa na zdolność produkcyjną firmy. Z kolei odpowiedź 15 kg może sugerować mylną interpretację różnicy między przychodami a rozchodami, być może wynikającą z nieprawidłowego sumowania lub błędnego uwzględnienia rozchodów. Przeciwnie, odpowiedź 300 kg może wynikać z błędnego założenia o znaczących przychodach bez odpowiedniego uwzględnienia całkowitych rozchodów. W sytuacjach realnych, takie błędy mogą prowadzić do nadmiernych zamówień lub niewłaściwego zarządzania zapasami, co w konsekwencji wpływa na płynność finansową firmy. Dlatego kluczowe jest zrozumienie, jak prawidłowo obliczać stan zapasu i jakie konsekwencje mogą wynikać z niedokładnych obliczeń.

Pytanie 32

Jakie są wymiary palety typu EUR?

A. 1200x1200x144 mm
B. 1200x800x144 mm
C. 1000x800x144 mm
D. 1200x900x144 mm
Paleta EUR, czyli ta popularna paleta europejska, ma wymiary 1200x800x144 mm. To jest najczęściej spotykany typ palety w Europie, co sprawia, że jest mega ważna w logistyce i transporcie. Zgadza się z normą UIC 435-2, co oznacza, że pasuje do różnych systemów transportowych i magazynowych. Palety EUR używa się do przewozu przeróżnych towarów, od jedzenia po materiały budowlane. Robi się je najczęściej z drewna albo plastiku, co zapewnia dobrą nośność i ułatwia załadunek. Dzięki tym standardowym wymiarom, palety EUR można sensownie układać w magazynach i kontenerach, co pomaga lepiej wykorzystać przestrzeń. Warto też dodać, że te palety często krążą między firmami, co jest korzystne dla środowiska i zmniejsza odpady. Ogólnie mówiąc, wybór palety EUR to jak trafienie w dziesiątkę w logistycznych sprawach.

Pytanie 33

Jakie kwestie reguluje konwencja ADR?

A. transport towarów łatwo psujących się
B. czas pracy kierowców ciężarówek
C. transport drogowy materiałów niebezpiecznych
D. przewóz towarów za pomocą transportu drogowego
Konwencja ADR, czyli Europejska Umowa w Sprawie Międzynarodowego Przewozu Drogowego Towarów Niebezpiecznych, reguluje wszelkie aspekty dotyczące transportu towarów, które mogą stanowić zagrożenie dla zdrowia ludzi oraz środowiska. Obejmuje to nie tylko klasyfikację tych towarów, ale także wymagania dotyczące ich pakowania, oznakowania oraz dokumentacji transportowej. Przykładem zastosowania ADR jest przewóz substancji chemicznych, takich jak kwasy czy materiały łatwopalne, które wymagają specjalnych środków ostrożności i przestrzegania ściśle określonych norm. Osoby zajmujące się transportem powinny być odpowiednio przeszkolone, aby zminimalizować ryzyko wypadków i skutków dla zdrowia. Dodatkowo, zgodność z konwencją ADR jest kluczowa dla firm transportowych, które chcą uniknąć wysokich kar oraz odpowiedzialności cywilnej związanej z niewłaściwym przewozem niebezpiecznych towarów. Ważne jest, aby wszyscy uczestnicy transportu, od producentów po przewoźników, stosowali się do tych regulacji, co przyczynia się do zwiększenia bezpieczeństwa w branży transportowej.

Pytanie 34

Firma transportowa realizuje przewozy kontenerów na trasie Gdynia-Warszawa-Gdynia. W maju 2013 roku firma poniosła koszty stałe na wszystkie zrealizowane przewozy w kwocie 4 000 zł, a koszty zmienne wyniosły 3,50 zł za 1 km. Jakie były łączne koszty na 1 km, jeśli firma zrealizowała 10 kursów w obie strony, a odległość pomiędzy Gdynią a Warszawą wynosi 400 km?

A. 4.00 zł/km
B. 4,40 zł/km
C. 4,20 zł/km
D. 4,80 zł/km
Niezrozumienie kosztów całkowitych w kontekście transportu może prowadzić do błędnych obliczeń. Często myli się różnicę między kosztami stałymi a zmiennymi, co wpływa na kalkulację kosztów na kilometr. Koszty stałe, takie jak wynajem pojazdów czy opłaty administracyjne, pozostają niezmienne, niezależnie od liczby przewozów, a ich rozkład na transporty jest kluczowy dla określenia ceny za kilometr. Wiele osób może błędnie pomyśleć, że istotne są tylko koszty zmienne, co jest mylące. Na przykład, przy obliczaniu kosztu 4,40 zł/km, ktoś mógłby założyć, że wszystkie koszty zmienne są uwzględnione, jednak nie wziąłby pod uwagę pełnych kosztów stałych. Kolejnym typowym błędem jest zignorowanie całkowitego dystansu przejechanego przez przewozy. Jeśli ktoś obliczyłby koszt na podstawie jedynie pojedynczego kursu w obie strony, mógłby wynieść koszt na poziomie 4,20 zł/km, co jest również nieprawidłowe. W kontekście branży transportowej niezwykle ważne jest dokładne rozumienie tych elementów, aby skutecznie planować finanse i podejmować decyzje dotyczące cen usług, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w zarządzaniu logistyka.

Pytanie 35

Wśród kluczowych zalet wprowadzenia systemów informatycznych w procesie dystrybucji można wymienić

A. poprawę jakości obsługi klientów
B. zwiększenie ilości dokumentów papierowych
C. wzrost liczby nieterminowych dostaw
D. maksymalizację przestojów w kanale dystrybucji
Poprawa jakości obsługi klientów to naprawdę ważna rzecz, jaką zyskuje się dzięki wprowadzeniu systemów informatycznych w dystrybucji. Dzięki tym systemom można automatyzować różne procesy, co z kolei sprawia, że realizacja zamówień odbywa się szybciej i precyzyjniej. Na przykład, system CRM pozwala zbierać i analizować dane o klientach, co naprawdę ułatwia dopasowanie oferty do ich potrzeb. Warto też zauważyć, że firmy mogą łatwiej komunikować się z klientami, a to zwiększa ich satysfakcję. I tak, monitorując różne wskaźniki, jak czas realizacji zamówienia czy poziom obsługi, przedsiębiorstwa mogą podejmować lepsze decyzje o tym, jak się rozwijać i optymalizować swoje procesy. Wdrażanie tych systemów to totalnie zgodne z najlepszymi praktykami w zarządzaniu łańcuchem dostaw, a to przekłada się na większą konkurencyjność na rynku.

Pytanie 36

W której beczce możliwe będzie umieszczenie 198 litrów oleju palmowego, jeżeli beczkę należy wypełnić w 90%?

Beczka 1.Beczka 2.Beczka 3.Beczka 4.
Pojemność [litr]189200218220
A. Beczka 4.
B. Beczka 3.
C. Beczka 2.
D. Beczka 1.
Wybór innych beczek jako odpowiedzi na to pytanie może być wynikiem błędnych obliczeń lub niepełnego zrozumienia zasad związanych z pojemnością i wypełnieniem. Beczki, które nie mogą pomieścić 198 litrów przy 90% wypełnieniu, nie spełniają podstawowych wymagań dotyczących przechowywania substancji płynnych. Na przykład, jeśli beczka ma pojemność 200 litrów, jej maksymalne wypełnienie przy 90% wynosi jedynie 180 litrów, co jest niewystarczające. Kluczowym błędem jest nieprzywiązanie wagi do wartości procentowych w obliczeniach, co może prowadzić do nieodpowiedniego doboru pojemności. W przemyśle to nie tylko kwestia odpowiedniego wyboru pojemników, ale także zarządzania ryzykiem i przestrzegania norm bezpieczeństwa. Wybór niewłaściwej beczki może prowadzić do uszkodzenia materiałów, a nawet do poważnych wypadków. Zastosowanie zasady 90% wypełnienia jest powszechnie stosowane, aby zapewnić, że przy transporcie i magazynowaniu płynów nie wystąpią nieprzewidziane sytuacje. Dlatego tak ważne jest, aby przy podejmowaniu decyzji opierać się na dokładnych obliczeniach, które uwzględniają zarówno pojemność, jak i wymagane wypełnienie, aby zminimalizować ryzyko błędów i strat.

Pytanie 37

Jaką czynność wykonuje się w obszarze kompletacji?

A. Pobieranie grup towarów zgodnie z zamówieniami
B. Wyładunek dostawy z pojazdów transportowych zewnętrznych
C. Weryfikacja dokumentów dostawy zewnętrznej
D. Gwarantowanie ochrony reklamowanej dostawy
Pobieranie grup towarowych według zamówień w strefie kompletacji jest kluczowym etapem procesów logistycznych, ponieważ bezpośrednio odnosi się do realizacji zamówień klientów. W tej strefie pracownicy magazynowi mają za zadanie zebrać odpowiednie produkty zgodnie z danymi zawartymi w zamówieniu. To zadanie wymaga nie tylko znajomości systemu magazynowego, ale również umiejętności efektywnej pracy z dokumentacją, aby zapewnić dokładność i terminowość w procesie dostawy. Efektywne pobieranie towarów wspiera optymalizację zapasów oraz redukcję czasu realizacji zamówień, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w logistyce. W praktyce, wykorzystuje się także technologie takie jak skanery kodów kreskowych oraz systemy zarządzania magazynem (WMS), które usprawniają proces pobierania, minimalizując ryzyko błędów i poprawiając efektywność operacyjną. Te praktyki są niezwykle ważne w kontekście konkurencyjności na rynku, gdzie czas i precyzja są kluczowe dla zadowolenia klienta oraz utrzymania wysokiego poziomu usług.

Pytanie 38

Który podsystem w systemie MRPI/II jest odpowiedzialny za obliczenia obciążenia poszczególnych zasobów na podstawie planu produkcji?

A. Resource Requirements Planning - RRP
B. Production Activity Control - PAC
C. Enterprise Resources Planning - ERP
D. Warehouse Management System - WMS
Warehouse Management System (WMS), Enterprise Resources Planning (ERP) oraz Production Activity Control (PAC) to różne systemy, które jednak nie mają na celu bezpośredniego obliczania obciążenia zasobów wynikających z planu produkcji na poziomie, który oferuje RRP. WMS koncentruje się na zarządzaniu zapasami w magazynach, co oznacza, że jego głównym zadaniem jest optymalizacja operacji magazynowych, takich jak przyjęcie towaru, składowanie, kompletacja i wysyłka. System ERP, choć obejmuje wiele aspektów zarządzania przedsiębiorstwem, w tym finanse, sprzedaż i HR, nie jest specjalistycznym narzędziem do analizy obciążenia zasobów w kontekście produkcji. PAC z kolei zajmuje się kontrolą działań produkcyjnych, monitorując wykonanie planów produkcyjnych i wydajność linii produkcyjnych, ale nie koncentruje się bezpośrednio na wymaganiach dotyczących zasobów. Typowym błędem myślowym jest mylenie tych systemów z RRP, co prowadzi do nieprawidłowych wniosków na temat ich funkcjonalności. Zrozumienie różnic między nimi jest kluczowe dla skutecznego zarządzania zasobami w przedsiębiorstwie oraz optymalizacji procesów w łańcuchu dostaw.

Pytanie 39

W jakim modelu organizacji transportu jeden pojazd w trakcie pojedynczej trasy dostarcza towar do kilku odbiorców, a po zrealizowaniu dostawy do ostatniego, wraca pusty do miejsca załadunku?

A. Sztafetowym
B. Wahadłowym
C. Obwodowym
D. Promienistym
Model obwodowy organizacji procesu transportowego charakteryzuje się tym, że jeden pojazd podczas jednej trasy dostarcza ładunek do wielu odbiorców, a po zakończeniu dostaw wraca pusty do punktu załadunku. Jest to efektywne podejście, szczególnie w kontekście dystrybucji towarów w miastach, gdzie warunki drogowe oraz czas dostawy są kluczowe. Przykładem zastosowania modelu obwodowego może być dostarczanie paczek przez firmy kurierskie, które odwiedzają szereg klientów w danym rejonie, dostarczając przesyłki w optymalnej kolejności. Taki model pozwala nie tylko na efektywne wykorzystanie floty, ale również na zminimalizowanie kosztów transportu oraz zmniejszenie emisji spalin, co jest zgodne z rosnącymi standardami ekologicznymi w branży logistycznej. W praktyce, projektując trasy dostaw w modelu obwodowym, warto stosować systemy zarządzania transportem (TMS), które umożliwiają optymalizację tras i harmonogramów dostaw.

Pytanie 40

Kto zajmuje się planowaniem, realizacją i kontrolą efektywnego oraz sprawnego obiegu strumieni materialnych, informacyjnych i decyzyjnych?

A. handlowiec
B. logistyk
C. firmowy spedytor
D. wytwórca
Logistyka to dziedzina zajmująca się planowaniem, realizowaniem oraz kontrolowaniem sprawnego i efektywnego przepływu strumieni rzeczowych, informacyjnych i decyzyjnych. Logistyk, jako specjalista, ma za zadanie zarządzać procesami związanymi z transportem, magazynowaniem oraz dystrybucją towarów. Efektywna logistyka przyczynia się do obniżenia kosztów operacyjnych oraz zwiększenia satysfakcji klienta poprzez terminowe dostarczanie produktów. Przykładem zastosowania logistyki jest optymalizacja łańcucha dostaw, gdzie logistyk analizuje dane dotyczące zapasów, prognoz sprzedaży oraz tras transportowych, aby zminimalizować czas dostawy i koszty. Dobre praktyki w logistyce, jak np. wdrożenie systemów zarządzania magazynem (WMS) oraz wykorzystanie technologii RFID, umożliwiają lepszą kontrolę nad przepływem towarów. Warto także zauważyć, że logistyk współpracuje z innymi działami firmy, takimi jak produkcja czy sprzedaż, co pozwala na lepsze koordynowanie działań i optymalizację procesów.