Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik spedytor
  • Kwalifikacja: SPL.05 - Organizacja transportu oraz obsługa klientów i kontrahentów
  • Data rozpoczęcia: 8 grudnia 2025 09:03
  • Data zakończenia: 8 grudnia 2025 09:21

Egzamin zdany!

Wynik: 31/40 punktów (77,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Firma zajmująca się transportem i spedycją generuje zysk jednostkowy wynoszący 0,25 €/tkm. Aby uzyskać zaplanowany całkowity zysk w wysokości 125 000 €, firma musi zrealizować przewozy w objętości

A. 300 000 tkm
B. 100 000 tkm
C. 500 000 tkm
D. 700 000 tkm
Poprawna odpowiedź to 500 000 tkm, co można obliczyć, dzieląc planowany zysk ogółem przez zysk jednostkowy, czyli 125 000 € / 0,25 €/tkm. W ten sposób uzyskujemy 500 000 tkm. Uzyskiwanie zysku jednostkowego jest kluczowe w branży transportowej, ponieważ pozwala na analizę efektywności operacyjnej firmy. Dobrą praktyką jest regularne monitorowanie wskaźników finansowych, aby móc dostosować strategie cenowe oraz optymalizować koszty operacyjne. Na przykład, jeśli przedsiębiorstwo zauważy spadek zysku jednostkowego, może to wskazywać na konieczność renegocjacji umów z dostawcami lub zwiększenia efektywności procesów transportowych. Warto również rozważyć inwestycje w nowoczesne technologie, które mogą pomóc w zwiększeniu wydajności i obniżeniu kosztów, co w dłuższej perspektywie może przyczynić się do osiągania wyższych zysków jednostkowych.

Pytanie 2

Jaką kategorię badań homologacyjnych reprezentują pojazdy samochodowe, które mają przynajmniej cztery koła i zostały zaprojektowane oraz wykonane do transportu ładunków?

A. O
B. M
C. T
D. N
Odpowiedź N jest poprawna, ponieważ pojazdy samochodowe, które mają co najmniej cztery koła oraz są zaprojektowane i wykonane do przewozu ładunków, klasyfikowane są właśnie w grupie badań homologacyjnych oznaczanej literą N. Grupa ta obejmuje nie tylko pojazdy transportowe, takie jak ciężarówki czy furgonetki, ale także niektóre warianty samochodów osobowych przystosowanych do przewozu towarów. W praktyce, homologacja typu N jest niezwykle istotna, ponieważ zapewnia, że pojazdy te spełniają określone normy bezpieczeństwa oraz emisji spalin. Standardy te są regulowane przez przepisy unijne i krajowe, które wymagają przeprowadzania szczegółowych testów, aby potwierdzić, że pojazdy te są odpowiednie do eksploatacji na drogach publicznych. Homologacja wpływa także na odpowiedzialność producentów oraz użytkowników, a jej brak może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych. Przykładem mogą być pojazdy dostawcze, które muszą mieć homologację, aby mogły być użytkowane w transporcie towarów w miastach i na obszarach wiejskich.

Pytanie 3

Na podstawie danych zawartych w tabeli metodą średniej ważonej dokonaj wyboru dostawcy usługi transportowej, która najlepiej spełnia podane kryteria

DostawcaCena 0,2Jakość 0,4Terminowość 0,3Elastyczność 0,1
A.7843
B.41065
C.9965
D.8658
A. D.
B. A.
C. C.
D. B.
Wybór dostawcy usługi transportowej jest kluczowy dla efektywności operacyjnej firmy. W przypadku odpowiedzi A, B lub D, istotne jest zrozumienie, że wybór ten powinien być uzależniony od kompleksowej analizy wielu kryteriów, a nie tylko od powierzchownych danych. Często błędem jest skupienie się wyłącznie na jednym aspekcie, na przykład cenie, co może prowadzić do nieoptymalnych decyzji. Wybór dostawcy B może zdawać się atrakcyjny ze względu na niższe koszty, ale jeśli jego jakość i terminowość są znacznie niższe, w dłuższej perspektywie nie przyniesie to oszczędności, a wręcz przeciwnie - może zwiększyć koszty związane z reklamacjami i opóźnieniami. Z kolei odpowiedzi A i D mogą sugerować dostawców, którzy są mniej elastyczni w dostosowywaniu się do zmieniających się potrzeb klientów, co jest istotne w dynamicznym środowisku rynkowym. Warto także podkreślić, że zbyt duża koncentracja na jednorazowym wskaźniku może prowadzić do zaniedbania długofalowych relacji z dostawcami, co jest kluczowe dla budowy zaufania i współpracy. Dlatego, aby podejmować trafne decyzje, należy wykorzystywać analizy wielokryterialne oraz regularnie oceniać wydajność dostawców, co jest zgodne z najlepszymi praktykami branżowymi i standardami zarządzania jakością.

Pytanie 4

Według zamieszczonego fragmentu oferty, brytyjska firma Universal Cargo nie oferuje przewozu ładunków transportem

Oferta przewozowa Universal Cargo
Rodzaj użytego środka transportuWagony o ładowności do 25 tWagony o ładowności powyżej 25 tStatki rzecznePojazdy drogowe o ładowności do 12 tPojazdy drogowe o ładowności powyżej 12 t
Cennik przewozudo 300 km – 1 200 zł
od 301 do 500 km – 1 800 zł
powyżej 501 km – 2 800 zł
Stawki jak dla wagonów do 25 t powiększone o współczynnik korygującyZa każdą tonę ładanego ładunku 300 zł na odległość do 500 kmZa każdy kilometr 3,8 złdo 150 km – 700 zł
od 151 do 300 km – 1 100 zł
powyżej 301 km – 1 800 zł
A. kolejowym.
B. drogowym.
C. lotniczym.
D. morskim.
Wybór odpowiedzi, która sugeruje, że firma Universal Cargo oferuje przewóz ładunków innymi metodami transportu, jak drogowy, lotniczy czy kolejowy, jest błędny w kontekście analizy oferty przedstawionej w załączonym fragmencie. Warto zauważyć, że odpowiedzi związane z transportem drogowym i kolejowym są w pełni uzasadnione, ponieważ oferta zawiera szczegółowe informacje dotyczące tych środków transportu, takie jak ładowności wagonów oraz rodzaje pojazdów. Natomiast stwierdzenie, że firma oferuje transport morski, jest zgubne i wynika z niepełnej interpretacji przedstawionych danych. Branża transportowa różni się znacząco w zależności od metod przewozu, a każda z nich ma swoje specyficzne zalety i ograniczenia. Transport morski, na przykład, jest jedną z najtańszych metod przewozu dużych ładunków, ale wymaga odpowiednich portów i warunków atmosferycznych, co czyni go bardziej skomplikowanym w zarządzaniu. W kontekście oferowanych usług przez Universal Cargo, brak transportu morskiego może być efektem ich strategii, która skupia się na bardziej lokalnych lub sezonowych potrzebach klientów. Dlatego ważne jest, aby dokładnie analizować oferty przewozowe oraz zrozumieć, jakie formy transportu są dostępne, aby podejmować świadome decyzje w zakresie logistyki.

Pytanie 5

Jaki jest współczynnik dostępności technicznej środka transportu, gdy czas jego funkcjonowania wynosi 150 godzin, a czas przeglądów i napraw to 30 godzin?

A. 95%
B. 60%
C. 25%
D. 80%
Współczynnik gotowości technicznej środka transportu oblicza się według wzoru: WGT = (Czas użytkowania / (Czas użytkowania + Czas przeglądów i napraw)) * 100%. W naszym przypadku czas użytkowania wynosi 150 godzin, a czas przeglądów i napraw to 30 godzin. Podstawiając te wartości do wzoru, otrzymujemy: WGT = (150 / (150 + 30)) * 100% = (150 / 180) * 100% = 0,8333 * 100% = 83,33%. W zaokrągleniu do najbliższych 10% współczynnik gotowości wynosi 80%. W praktyce wysoki współczynnik gotowości technicznej jest istotny dla zapewnienia ciągłości operacyjnej i efektywności transportu. Przykładowo w branży logistycznej, gdzie czas to pieniądz, monitorowanie i zarządzanie gotowością techniczną pojazdów mogą przyczynić się do zmniejszenia kosztów operacyjnych poprzez optymalizację harmonogramów przeglądów i napraw. Rekomendowane standardy, jak ISO 55000, podkreślają znaczenie zarządzania aktywami w kontekście ich gotowości i dostępności, co ma kluczowe znaczenie w zapewnieniu niezawodności transportu.

Pytanie 6

Zgodnie z zapisami rozporządzenia Parlamentu Europejskiego 561/2006 z dnia 15 marca 2006 roku dotyczącego harmonizacji niektórych przepisów socjalnych związanych z transportem drogowym, minimalny regularny odpoczynek dzienny dla zawodowego kierowcy wykonującego przewóz drogowy i prowadzącego pojazd osobiście wynosi przynajmniej

A. 11 godzin
B. 16 godzin
C. 10 godzin
D. 14 godzin
Zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego 561/2006, regularny odpoczynek dzienny dla kierowcy zawodowego wynosi co najmniej 11 godzin. Jest to kluczowe dla zapewnienia bezpieczeństwa na drogach, ponieważ odpowiednia ilość odpoczynku pomaga w regeneracji sił fizycznych i psychicznych kierowcy. Regularny odpoczynek jest istotny w kontekście zmniejszenia ryzyka wypadków drogowych, które często są wynikiem zmęczenia kierowców. W praktyce, kierowcy powinni planować swoje trasy w taki sposób, aby móc przestrzegać tych norm odpoczynku. Warto również zauważyć, że odpoczynek można skrócić do 9 godzin, ale tylko w przypadku, gdy kierowca w ciągu tygodnia zrealizuje wystarczająco dużo dłuższych odpoczynków. Dobrą praktyką jest prowadzenie rejestru czasu pracy i odpoczynku, aby móc monitorować zgodność z przepisami i unikać ewentualnych kar. Odpowiednia organizacja czasu pracy jest nie tylko kwestią prawną, ale również kluczowym elementem odpowiedzialnego zarządzania zdrowiem kierowcy oraz bezpieczeństwem drogowym.

Pytanie 7

Przepisy LATA - DGR dotyczące transportu lotniczego określają zasady przewozu

A. towarów łatwo psujących się
B. żywych zwierząt
C. owoców
D. towarów niebezpiecznych
Odpowiedzi dotyczące owoców, towarów szybko psujących się oraz żywych zwierząt są niepoprawne, ponieważ nie wpisują się w zakres regulacji LATA - DGR, które koncentrują się na materiałach niebezpiecznych. Owoce oraz towary szybko psujące się są klasyfikowane jako towary perishable, które mają swoje własne regulacje dotyczące transportu, ale nie są uznawane za materiały niebezpieczne. Transport owoców wymaga przestrzegania standardów dotyczących temperatury i warunków przechowywania, jednak te zasady nie mają nic wspólnego z regulacjami DGR. Żywe zwierzęta również są objęte innymi przepisami, takim jak Międzynarodowe przepisy o przewozie zwierząt (IATA Live Animals Regulations), które koncentrują się na dobrostanie zwierząt w transporcie, a nie na ich klasyfikacji jako materiały niebezpieczne. Błędne podejście do klasyfikacji tych towarów wynika często z mylnego przekonania, że każdy transport wymaga inwestycji w skomplikowane regulacje. Zrozumienie różnic w regulacjach dotyczących różnych kategorii ładunków jest kluczowe, aby uniknąć nieprawidłowości i zapewnić bezpieczeństwo transportu. Współczesne wyzwania w logistyce wymagają precyzyjnego podejścia do różnych typów towarów, co podkreśla znaczenie znajomości odpowiednich przepisów w branży logistycznej.

Pytanie 8

Zasady zawierania oraz zakres użycia umowy spedycji, a także prawo do dochodzenia roszczeń na jej podstawie, określone są w ustawie

A. Kodeks postępowania administracyjnego
B. Kodeks cywilny
C. Prawo przewozowe
D. Prawo o ruchu drogowym
Kodeks cywilny reguluje zasady ogólne dotyczące umowy spedycji w Polsce. W szczególności, umowa spedycji jest traktowana jako umowa o usługę, w ramach której spedytor przyjmuje na siebie obowiązek zorganizowania transportu towarów na rzecz nadawcy. Zgodnie z przepisami Kodeksu cywilnego, umowa spedycji może być zawarta w dowolnej formie, co daje stronom elastyczność w negocjacjach. W przypadku dochodzenia roszczeń, Kodeks cywilny określa również terminy przedawnienia, które są kluczowe dla skuteczności egzekwowania praw. Na przykład, jeżeli spedytor nie wykonał usługi zgodnie z umową, nadawca może dochodzić odszkodowania na podstawie przepisów Kodeksu cywilnego, wskazując na konkretne naruszenia. Ważne jest, aby mieć na uwadze, że umowa spedycji zazwyczaj zawiera dodatkowe postanowienia dotyczące odpowiedzialności, co jest zgodne z dobrymi praktykami w branży transportowej.

Pytanie 9

Zobowiązanie do nabycia usługi po ustalonej cenie, na wskazanych warunkach płatności, skierowane do angielskiego partnera biznesowego to

A. invoice
B. complaint
C. order
D. delivery advice
Poprawna odpowiedź to 'order', ponieważ w kontekście handlowym oznacza ona formalne zobowiązanie do zakupu towarów lub usług na określonych warunkach. Składając zamówienie, kupujący precyzuje rodzaj usługi, jej cenę oraz warunki płatności, co jest kluczowe w procesie zakupowym. Zamówienie jest pierwszym krokiem w cyklu zakupowym i stanowi podstawę do dalszych działań, takich jak wystawienie faktury czy realizacja dostawy. Na przykład, w branży e-commerce klienci składają zamówienia poprzez różne platformy, co pozwala sprzedawcom na efektywne planowanie zasobów i logistyki. Również w kontekście standardów branżowych, takich jak ISO 9001, znaczenie zamówienia jako dokumentu formalizującego współpracę jest podkreślone, ponieważ pozwala na monitorowanie jakości procesów i utrzymanie przejrzystości w relacjach handlowych. Właściwe zrozumienie pojęcia zamówienia zwiększa efektywność działań biznesowych oraz wpływa na satysfakcję klienta.

Pytanie 10

Do działań realizacyjnych w procesie transportowym należy

A. załadunek, umocowanie, rozładunek, wydanie dokumentów handlowych
B. załadunek, zabezpieczenie, przewóz, rozładunek, przejazd do nowego miejsca załadunku
C. sporządzenie dokumentów, załadunek, przewóz, rozliczenie należności
D. załadunek, przewóz, rozładunek, rozliczenie i pobranie należności, przyjęcie reklamacji
Odpowiedź wskazująca na załadunek, zabezpieczenie, przewóz, rozładunek oraz przejazd do nowego miejsca załadunku jest prawidłowa, ponieważ kompleksowo odzwierciedla wszystkie kluczowe czynności wykonawcze w procesie transportowym. Proces transportowy jest złożonym przedsięwzięciem, które wymaga nie tylko przeniesienia towaru z punktu A do punktu B, ale także odpowiedniego przygotowania towaru do transportu. Zabezpieczenie ładunku jest kluczowym elementem, który zapewnia bezpieczeństwo towaru w trakcie przewozu, co jest zgodne z zasadami dobrych praktyk w logistyce oraz normami międzynarodowymi takimi jak normy ISO. Przykładem praktycznym może być transport delikatnych produktów, gdzie zastosowanie odpowiednich materiałów do zabezpieczenia (np. folie bąbelkowe, kartony) jest niezbędne, aby uniknąć uszkodzeń. Oprócz tego, przejazd do nowego miejsca załadunku wskazuje na elastyczność w procesie logistycznym, umożliwiając optymalizację tras i zwiększając efektywność całego transportu, co jest kluczowe w zarządzaniu łańcuchem dostaw.

Pytanie 11

Zgodnie z koncepcją marketingową 4P, różnorakie działania realizowane w firmie wpływają na jej otoczenie. W świetle tej zasady, inicjatywy związane z poprawą jakości świadczonych usług spedycyjnych oraz ich innowacyjnością będą częścią

A. ceny
B. dystrybucji
C. produktu
D. promocji
Koncepcja 4P w marketingu, znana jako mix marketingowy, obejmuje cztery kluczowe elementy: produkt, cena, promocja i dystrybucja. W kontekście podnoszenia jakości oferowanych usług spedycyjnych oraz ich innowacyjności, kluczowym elementem jest produkt. W przypadku usług spedycyjnych, jakość i innowacyjność odnoszą się do sposobu, w jaki te usługi są projektowane, realizowane i dostosowywane do potrzeb klientów. Na przykład, firma spedycyjna może wprowadzić nowoczesne systemy śledzenia przesyłek, co zwiększa transparentność procesu oraz zadowolenie klienta. Dobre praktyki w branży sugerują, że innowacyjne podejście do usług, takie jak automatyzacja procesów oraz dostosowywanie oferty do specyficznych potrzeb klientów, stają się kluczowe w budowaniu konkurencyjności na rynku.

Pytanie 12

Jakie urządzenie służy do mechanizacji procesów załadunkowych w trybie ciągłym?

A. przenośnik rolkowy
B. wciągarka
C. suwnica
D. wózek widłowy
Przenośnik rolkowy jest urządzeniem mechanizacyjnym, które służy do transportu materiałów w sposób ciągły. Jego budowa opiera się na szeregu rolek, które umożliwiają przesuwanie ładunków, co znacząco zwiększa efektywność procesów logistycznych i produkcyjnych. Przenośniki rolkowe sprawdzają się w magazynach, liniach montażowych oraz w zakładach produkcyjnych, gdzie wymagany jest szybki i efektywny transport towarów. Dzięki swojej konstrukcji przenośniki te mogą transportować różnorodne materiały, od opakowań po elementy produkcyjne. W branży produkcyjnej i logistycznej, ich zastosowanie przyczynia się do redukcji kosztów pracy oraz minimalizacji czasu przestojów. Przenośniki rolkowe są zgodne z normami bezpieczeństwa, co czyni je odpowiednim wyborem w kontekście ergonomii pracy, zmniejszając ryzyko urazów związanych z ręcznym transportem. Ponadto, łatwość w integracji z innymi systemami automatyki przemysłowej czyni je kluczowym elementem nowoczesnych linii produkcyjnych.

Pytanie 13

Transport kontenerów drogą morską w ustalonych odstępach czasowych między tymi samymi portami oraz na wyznaczonych trasach określa się mianem żeglugi

A. trampową
B. regularną
C. czarterową
D. nieregularną
Odpowiedź 'regularną' jest prawidłowa, ponieważ żegluga regularna charakteryzuje się przewozem kontenerów w ustalonych odstępach czasu oraz na określonych trasach pomiędzy tymi samymi portami. Taki model transportu morskiego jest niezwykle istotny w logistyce, gdyż pozwala na przewidywalność dostaw oraz efektywne zarządzanie łańcuchem dostaw. Przykładem żeglugi regularnej mogą być linie żeglugowe, które oferują cotygodniowe lub comiesięczne połączenia pomiędzy portami, jak np. połączenia między portami w Europie a portami w Azji. W praktyce, regularność przewozów umożliwia klientom planowanie i redukcję kosztów magazynowania, a także optymalizację transportu. W kontekście standardów branżowych, żegluga regularna jest często regulowana przez międzynarodowe konwencje, takie jak Konwencja o umowach międzynarodowego przewozu towarów (CMR), co podkreśla znaczenie tego modelu w globalnym handlu.

Pytanie 14

W jakim obszarze stosowany jest standard UN/EDIFACT?

A. w technologii wykorzystującej fale radiowe
B. w elektronicznej wymianie danych
C. w automatycznym zbieraniu danych
D. w technologii optycznej
Standard UN/EDIFACT (United Nations/Electronic Data Interchange for Administration, Commerce and Transport) jest międzynarodowym standardem służącym do elektronicznej wymiany danych. Jego celem jest ułatwienie komunikacji między różnymi systemami informatycznymi, zwłaszcza w kontekście handlu międzynarodowego. UN/EDIFACT umożliwia przesyłanie różnych rodzajów dokumentów, takich jak faktury, zamówienia, potwierdzenia dostawy czy dokumenty transportowe, w ustandaryzowanej formie. Przykłady zastosowania obejmują branże takie jak logistyka, gdzie firmy transportowe mogą wymieniać informacje o przesyłkach, a także obszary związane z handlem, gdzie automatyzacja procesów zamówień przyspiesza czas realizacji i redukuje błędy. Wprowadzając standardy UN/EDIFACT, organizacje mogą efektywniej współpracować z partnerami biznesowymi na całym świecie, co przyczynia się do zwiększenia efektywności i redukcji kosztów operacyjnych. Dodatkowo, korzystanie z tego standardu wspiera zgodność z międzynarodowymi normami oraz ułatwia integrację systemów informatycznych."

Pytanie 15

Jakie urządzenie zainstalowane w pojeździe monitoruje zachowania kierowcy, aktualną prędkość oraz odległość przebywaną przez pojazd?

A. Tachograf
B. Tempomat
C. Taksometr
D. Termograf
Tachograf jest urządzeniem elektronicznym, które zostało zaprojektowane do rejestrowania danych dotyczących aktywności kierowcy, prędkości pojazdu oraz przejechanego dystansu. W pojazdach ciężarowych oraz autobusach tachografy są obligatoryjnie stosowane zgodnie z regulacjami Unii Europejskiej, co zapewnia nie tylko kontrolę czasu pracy kierowców, ale również zwiększa bezpieczeństwo na drogach. Tachogramy, czyli zapisane dane, stanowią podstawowy materiał dowodowy w przypadku kontroli drogowej, a ich analiza pozwala na monitorowanie naruszeń przepisów dotyczących czasu pracy i odpoczynku kierowców. Przykładem zastosowania tachografu jest system zarządzania flotą, gdzie dane z tachografu mogą być integrowane z innymi systemami, co umożliwia optymalizację kosztów eksploatacji oraz zwiększenie efektywności transportu. Warto również dodać, że tachografy cyfrowe są bardziej zaawansowane technologicznie, oferując m.in. funkcję analizy danych na poziomie znacznie bardziej zaawansowanym niż ich analogowe odpowiedniki, co wpływa na lepsze zarządzanie czasem i zasobami transportowymi.

Pytanie 16

Jaką minimalną pojemność powinna mieć cysterna, aby po załadunku do niej 25 000 litrów ładunku stopień napełnienia nie przekroczył 80%?

A. 31 250 litrów
B. 18 750 litrów
C. 30 000 litrów
D. 20 000 litrów
Poprawna odpowiedź to 31 250 litrów, ponieważ aby obliczyć minimalną pojemność cysterny, w której 25 000 litrów ładunku nie przekroczy 80% wypełnienia, należy skorzystać z wzoru: minimalna pojemność = ładunek / procent wypełnienia. Wstawiając wartości, otrzymujemy: minimalna pojemność = 25 000 litrów / 0,8 = 31 250 litrów. Cysterny oraz inne zbiorniki służące do transportu płynów muszą być projektowane z zachowaniem odpowiednich marginesów bezpieczeństwa, aby uniknąć przelania, co może prowadzić do poważnych konsekwencji, takich jak zanieczyszczenie środowiska. Stosowanie standardów, takich jak normy ISO dotyczące transportu substancji niebezpiecznych, zapewnia, że zbiorniki są odpowiedniej wielkości i wykonane z materiałów odpornych na różne chemikalia. W praktyce, w przypadku transportu cieczy, ciągłe monitorowanie poziomu wypełnienia cysterny przy użyciu nowoczesnych systemów pomiarowych jest kluczowe dla bezpiecznego i efektywnego zarządzania ładunkiem.

Pytanie 17

Który typ konosamentu jest wykorzystywany na mocy odrębnej umowy o transport w żegludze trampowej?

A. Liniowy
B. Skrócony
C. Czarterowy
D. Regularny
Czarterowy konosament jest dokumentem stosowanym w żegludze trampowej, który odnosi się do przewozu ładunku na podstawie odrębnej umowy czarterowej. W przypadku żeglugi trampowej, która charakteryzuje się elastycznym podejściem do organizacji transportu morskiego, czarterowanie statków jest powszechną praktyką. Konosament czarterowy potwierdza umowę między czarterującym a armatorami, określając warunki przewozu ładunku, takie jak czas załadunku, miejsce dostawy oraz stawki frachtowe. Przykład zastosowania czarterowego konosamentu można znaleźć w przypadku transportu surowców, takich jak węgiel czy zboża, gdy armator dostosowuje statek do specyfikacji zamówienia, a przewoźnik korzysta z usługi czarterowej, by zapewnić sobie elastyczność w dostosowywaniu tras. W branży żeglugowej standardem jest stosowanie tego typu konosamentów, co znajduje odzwierciedlenie w międzynarodowych regulacjach, takich jak Konwencja CMR, które podkreślają znaczenie odpowiednich umów w transporcie.

Pytanie 18

Kto podejmuje decyzje dotyczące stawek podatków od środków transportu w drodze uchwały?

A. Prezydent kraju
B. Premier rządu
C. Rada gminy
D. Sołtys
Wybór niewłaściwych odpowiedzi, takich jak sołtys, premier rządu czy prezydent kraju, wynika z niewłaściwego zrozumienia struktury i kompetencji organów administracji publicznej w Polsce. Sołtys, jako przedstawiciel sołectwa, nie posiada uprawnień do ustalania stawek podatkowych; jego rola ogranicza się do reprezentacji mieszkańców w sprawach lokalnych. Premier rządu i prezydent kraju mają znacznie szersze kompetencje, jednak ich działalność koncentruje się na zarządzaniu sprawami krajowymi, a nie na lokalnych podatkach. Ustalanie stawek lokalnych podatków należy do kompetencji gmin, ponieważ to one najlepiej znają potrzeby swoich mieszkańców oraz lokalne warunki. Wiele osób myli te różne poziomy władzy, co prowadzi do przekonania, że decyzje dotyczące lokalnych podatków mogą być podejmowane na wyższym szczeblu. Zrozumienie tego podziału kompetencji jest kluczowe w kontekście efektywnego zarządzania finansami publicznymi oraz zapewnienia mieszkańcom możliwości wpływania na lokalną politykę podatkową. Dobre praktyki wskazują na to, że lokalne władze powinny być blisko społeczności, co zwiększa ich odpowiedzialność oraz przejrzystość działania.

Pytanie 19

Jaką usługę spedytora można uznać za przynoszącą konkretne korzyści finansowe dla zleceniodawcy?

A. windykacja należności od licznych niewielkich klientów
B. wprowadzanie innowacyjnych usług logistycznych i metod przewozu
C. promocja usług transportowych oraz obniżanie efektywności sprzedaży
D. konsolidacja małych przesyłek w ładunki całopojazdowe oraz redukcja kosztów transportu
Konsolidacja małych przesyłek w ładunki całopojazdowe jest kluczowym elementem w strategiach logistycznych, który przynosi zleceniodawcom wymierne korzyści finansowe. Dzięki tej usłudze, przewoźnicy mogą połączyć kilka mniejszych przesyłek w jedną większą, co prowadzi do znaczącego obniżenia kosztów transportu. Na przykład, zamiast transportować kilka małych paczek osobno, co generuje wyższe koszty jednostkowe, spedytorzy mogą zebrać te przesyłki i dostarczyć je w jednym ładunku, co zwiększa efektywność wykorzystania środków transportowych. Taka praktyka jest zgodna z zasadami optymalizacji kosztów w logistyce, które zakładają maksymalne wykorzystanie dostępnych zasobów. Dodatkowo, konsolidacja pozwala na lepsze zarządzanie czasem dostawy oraz minimalizację śladu węglowego poprzez zmniejszenie liczby kursów transportowych. W branży logistycznej uznaje się, że efektywna konsolidacja jest niezbędna w kontekście zrównoważonego rozwoju oraz zwiększania konkurencyjności na rynku.

Pytanie 20

Ustalona przez spedytora stała kwota za realizację ściśle określonych usług spedycyjnych to

A. opłata manipulacyjna
B. prowizja spedytorska
C. ryczałt spedycyjny
D. stawka czynnościowa
Stawka czynnościowa to ustalona kwota, jaką spedytor pobiera za wykonanie określonych czynności spedycyjnych, takich jak organizacja transportu, przygotowanie dokumentów czy koordynacja załadunku. Jest to forma wynagrodzenia, która jest ściśle związana z konkretnymi usługami, co oznacza, że wysokość stawki jest uzależniona od rodzaju i zakresu prac wykonanych przez spedytora. W praktyce, stawka czynnościowa może być różna w zależności od złożoności zlecenia, regionu, czy też specyfiki branży. Przykładowo, przy transporcie międzynarodowym może być ona wyższa ze względu na dodatkowe formalności celne oraz konieczność znajomości przepisów prawa międzynarodowego. W dobrych praktykach branżowych ustalanie stawek powinno odbywać się w sposób przejrzysty i oparty na rynkowych standardach, co pozwala na budowanie zaufania między spedytorem a klientem.

Pytanie 21

Gdy kierowca decyduje się na skrócony dobowy wypoczynek, jego czas trwania powinien wynosić co najmniej

A. 11 godzin
B. 7 godzin
C. 9 godzin
D. 8 godzin
Zgodnie z regulacjami dotyczącymi czasu pracy kierowców, skrócony dobowy odpoczynek musi trwać minimum 9 godzin. To oznacza, że kierowca, który korzysta z tej formy odpoczynku, nie może zredukować swojego czasu odpoczynku poniżej tego limitu. Przykładowo, jeśli kierowca prowadzi pojazd przez dłuższy czas w ciągu dnia, a następnie decyduje się na skrócony odpoczynek, musi zadbać o to, aby ten odpoczynek trwał co najmniej 9 godzin, aby zapewnić sobie wystarczającą regenerację. W praktyce, przestrzeganie tego wymogu jest kluczowe dla zapewnienia bezpieczeństwa na drogach, ponieważ odpowiednia ilość snu wpływa na zdolności psychomotoryczne kierowcy. Warto również dodać, że skrócony dobowy odpoczynek może być stosowany w określonych warunkach, takich jak przewozy krajowe lub w sytuacjach awaryjnych, co podkreśla elastyczność przepisów, jednak zawsze z zastrzeżeniem, że odpoczynek musi trwań minimum 9 godzin.

Pytanie 22

Jak nazywa się opłata portowa bierna pobierana za użycie nabrzeża podczas operacji przeładunkowych?

A. Przystaniowa
B. Tonażowa
C. Ładunkowa
D. Ryczałtowa
Ryczałtowa opłata jest często mylona z opłatą przystaniową, jednak różnicą jest jej charakter. Opłata ryczałtowa odnosi się do stałej kwoty płaconej za korzystanie z pewnych usług, niezależnie od rzeczywistego wykorzystania. W kontekście portów, taka opłata nie obejmuje konkretnych kosztów związanych z przeładunkiem towarów. Tonażowa opłata, z kolei, jest uzależniona od tonażu statku, co jest istotne, ale nie odnosi się bezpośrednio do korzystania z nabrzeża, co sprawia, że nie jest właściwym terminem dla tego pytania. Ładunkowa opłata dotyczy specyficznych rodzajów ładunków i ich transportu, ale nie obejmuje szerokiego zakresu świadczeń związanych z wykorzystaniem nabrzeża. Często mylnie zakłada się, że różne typy opłat mogą być używane zamiennie, co prowadzi do nieporozumień w kontekście zarządzania kosztami w portach. Zrozumienie specyfiki tych opłat jest kluczowe dla efektywnego planowania operacji portowych oraz kosztów związanych z obsługą statków i ładunków. W praktyce, błąd w interpretacji tych terminów może prowadzić do nieefektywnego zarządzania finansami portu oraz nieprawidłowych kalkulacji kosztów operacyjnych.

Pytanie 23

Właściciel fabrycznie nowego samochodu ciężarowego o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t, zarejestrował pojazd po raz pierwszy w dniu 5 stycznia 2014 r. Pierwsze okresowe badanie techniczne przeprowadził w dniu 4 stycznia 2017 r. Po ilu latach od dnia pierwszej rejestracji będzie zobowiązany przeprowadzić drugie badanie techniczne tego pojazdu?

n n n nn n nnn n n n nnn
Fragment ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym
Dz.U. 1997 Nr 98 poz. 602 wraz ze zmianami
Art.81.n

6. Okresowe badanie techniczne samochodu osobowego, samochodu ciężarowego o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t, motocykla lub przyczepy o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t przeprowadza się przed upływem 3 lat od dnia pierwszej rejestracji, następnie przed upływem 5 lat od dnia pierwszej rejestracji i nie później niż 2 lata od dnia przeprowadzenia poprzedniego badania technicznego, a następnie przed upływem kolejnego roku od dnia przeprowadzenia badania. Nie dotyczy to pojazdu przewożącego towary niebezpieczne, taksówki, pojazdu samochodowego konstrukcyjnie przeznaczonego do przewozu osób w liczbie od 5 do 9, wykorzystywanego do zarobkowego transportu drogowego osób, pojazdu marki „SAM", pojazdu zasilanego gazem, pojazdu uprzywilejowanego oraz pojazdu używanego do nauki jazdy lub egzaminu państwowego, które podlegają corocznym badaniom technicznym.

n

7. Okresowe badanie techniczne ciągnika rolniczego, przyczepy rolniczej oraz motoroweru przeprowadza się przed upływem 3 lat od dnia pierwszej rejestracji, a następnie przed upływem każdych kolejnych 2 lat od dnia przeprowadzenia badania.

n
A. Przed upływem 5 lat.
B. Przed upływem 2 lat.
C. Przed upływem 6 lat.
D. Przed upływem 3 lat.
Odpowiedź "Przed upływem 5 lat" jest poprawna, ponieważ zgodnie z art. 81 ustawy Prawo o ruchu drogowym, pojazdy ciężarowe o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t wymagają drugiego okresowego badania technicznego przed upływem 5 lat od dnia ich pierwszej rejestracji. Pojazd zarejestrowany 5 stycznia 2014 r. musi mieć drugie badanie techniczne przeprowadzone przed 5 stycznia 2019 r. Co istotne, pierwsze badanie techniczne, które miało miejsce 4 stycznia 2017 r., jest kluczowe dla ustalenia, że pojazd był monitorowany zgodnie z przepisami. W praktyce, regularne badania techniczne są niezbędne dla zapewnienia bezpieczeństwa na drogach oraz dla zgodności z obowiązującymi normami prawnymi. Użytkownicy powinni być świadomi, że nieterminowe przeprowadzenie badań technicznych może skutkować poważnymi konsekwencjami, w tym mandatem czy problemami ubezpieczeniowymi. Przestrzeganie terminów badań technicznych to nie tylko kwestia prawa, ale także odpowiedzialności za bezpieczeństwo swoje i innych uczestników ruchu drogowego.

Pytanie 24

Zbiór działań związanych z procesem transportowym, obejmujący takie etapy jak: dotarcie do miejsca załadunku, załadunek oraz zabezpieczenie towaru, transport towaru i rozładunek, klasyfikujemy jako czynności

A. kontrolne
B. organizacyjne
C. wykonawcze
D. handlowe
Odpowiedź "wykonawcze" jest poprawna, ponieważ opisuje kluczowe etapy procesu transportowego, które są niezbędne do przeprowadzenia efektywnej operacji logistycznej. Proces ten obejmuje szereg czynności, takich jak dojazd do miejsca załadunku, załadunek, zabezpieczenie ładunku, przewóz oraz rozładunek. Każdy z tych kroków ma swoje specyficzne wymagania i standardy, które muszą być przestrzegane, aby zapewnić bezpieczeństwo i efektywność transportu. Na przykład, odpowiednie zabezpieczenie ładunku jest kluczowe, aby zminimalizować ryzyko uszkodzeń podczas przewozu, co jest zgodne z międzynarodowymi standardami, takimi jak ISO 9001. W praktyce, osoby odpowiedzialne za te czynności muszą posiadać wiedzę na temat różnych rodzajów ładunków, środków transportu oraz technik załadunkowych, co wpływa na efektywność całego procesu. Zrozumienie i umiejętność realizacji tych czynności są fundamentalne dla każdego profesjonalisty w dziedzinie logistyki i transportu.

Pytanie 25

Dokumentem, który potwierdza zdolności do prowadzenia działalności gospodarczej w obszarze międzynarodowego transportu drogowego za wynagrodzeniem, jest

A. certyfikat kompetencji zawodowych
B. licencja
C. zezwolenie międzynarodowe
D. koncesja
Wybór zezwolenia zagranicznego, koncesji czy licencji jako dokumentów potwierdzających kwalifikacje do prowadzenia międzynarodowego transportu drogowego opiera się na mylnym rozumieniu ich funkcji oraz wymogów prawnych. Zezwolenie zagraniczne, chociaż istotne w kontekście transakcji międzynarodowych, nie potwierdza kwalifikacji zawodowych osoby zarządzającej transportem. Obejmuje ono głównie pozwolenie na wykonywanie transportu w konkretnym kraju i nie odnosi się bezpośrednio do umiejętności operacyjnych przedsiębiorcy. Licencja, z kolei, odnosi się do uprawnień do wykonywania określonych usług transportowych, ale nie gwarantuje, że właściciel firmy posiada odpowiednią wiedzę i umiejętności do skutecznego zarządzania działalnością. Koncesja jest procesem regulacyjnym, który dotyczy bardziej skomplikowanych działań, takich jak usługi publiczne, i nie jest stosowana w kontekście działalności transportowej, co prowadzi do błędnych wniosków. Prawidłowe zrozumienie roli certyfikatu kompetencji zawodowych jest kluczowe, aby uniknąć sytuacji, w których przedsiębiorcy operują w obszarze międzynarodowego transportu bez odpowiednich kwalifikacji, co może prowadzić do problemów prawnych i finansowych. W branży transportowej liczą się nie tylko formalności, ale przede wszystkim umiejętności i wiedza, które są niezbędne do efektywnego prowadzenia działalności zgodnie z obowiązującymi przepisami.

Pytanie 26

Intermodalną Jednostką Ładunkową UTI (ILU - Intermodal Loading Unit) nie stanowi

A. przyczepa
B. kontener
C. nadwozie wymienne
D. naczepa siodłowa
Przyczepa nie jest klasyfikowana jako Intermodalna Jednostka Ładunkowa UTI (ILU), ponieważ nie jest przystosowana do transportu intermodalnego, co oznacza, że nie może być transportowana na różnych rodzajach środków transportu bez konieczności przeładunku. ILU, jak kontenery, naczepy siodłowe i nadwozia wymienne, mają na celu uproszczenie i zwiększenie efektywności transportu, umożliwiając bezproblemowe przechodzenie między transportem drogowym, kolejowym i morskimi. Na przykład, kontenery są projektowane zgodnie z normami ISO, co oznacza, że można je łatwo załadować na statki, pociągi i ciężarówki, co znacząco obniża koszty operacyjne i czas transportu. Naczepy siodłowe również mogą być łatwo przeładowywane na różne środki transportu, a nadwozia wymienne zapewniają elastyczność w dostosowywaniu do potrzeb przewoźnika. W kontekście standardów i dobrych praktyk branżowych, odpowiednia klasyfikacja jednostek ładunkowych jest kluczowa dla efektywności logistyki i transportu.

Pytanie 27

Której formuły handlowej Incoterms 2020 dotyczy opis w tabeli?

Obowiązkiem sprzedającego jest dostarczenie towaru na statek w porcie załadunku. Od tego miejsca ryzyko i koszty ponosi kupujący. Kupujący ma obowiązek zawrzeć umowę przewozu i poinformować sprzedającego o nazwie statku, miejscu załadunku oraz terminie dostawy do portu.
A. CFR
B. FAS
C. FOB
D. CIF
Odpowiedź "FOB" (Free On Board) jest prawidłowa, ponieważ opis w tabeli jasno wskazuje na obowiązki sprzedającego i kupującego w kontekście transportu towarów. Zgodnie z definicją FOB w standardzie Incoterms 2020, sprzedający zobowiązany jest do dostarczenia towaru na pokład statku w porcie załadunku. W momencie, gdy towar przekroczy reling statku, ryzyko oraz koszty związane z transportem przechodzą na kupującego. To oznacza, że kupujący musi być przygotowany do zorganizowania dalszego transportu i ubezpieczenia towaru od tego momentu. W praktyce, znajomość warunków FOB jest kluczowa dla przedsiębiorstw zajmujących się międzynarodowym handlem, ponieważ pozwala na dokładne określenie odpowiedzialności i ryzyk związanych z dostawą. Przykładowo, jeśli firma zajmująca się importem zamawia towar z zagranicy, musi być świadoma, że wszelkie koszty transportu po załadunku, jak również ryzyko utraty lub uszkodzenia towaru, spoczywają na niej, co wpływa na decyzje dotyczące ubezpieczenia i wyboru przewoźnika.

Pytanie 28

Jak daleko, w kilometrach, jest w stanie bez przerwy jechać kierowca ciężkiego pojazdu, jeśli prędkość jazdy wynosi 80 km/h?

A. 720 km
B. 270 km
C. 405 km
D. 360 km
Odpowiedź 360 km jest prawidłowa, gdyż kierowca pojazdu wysokotonażowego może prowadzić pojazd bez przerwy przez maksymalnie 9 godzin, zgodnie z przepisami regulującymi czas pracy kierowców. Przy prędkości 80 km/h, w ciągu 9 godzin pokona on 720 km. Jednak w rzeczywistości, biorąc pod uwagę codzienne ograniczenia, takie jak przerwy na odpoczynek, czas pracy nie powinien przekraczać 9 godzin w ciągu doby. Dlatego też, stosując praktyczne podejście, jeżeli kierowca pokonałby 360 km, będzie mógł utrzymać odpowiednie normy odpoczynku i nie przekroczyć maksymalnego czasu pracy. W praktyce, w transporcie drogowym należy przestrzegać nie tylko przepisów prawa, ale również zasad bezpieczeństwa, co wymaga planowania tras z uwzględnieniem odpowiednich przerw na odpoczynek. Transport wysokotonażowy wiąże się z dużą odpowiedzialnością, dlatego zrozumienie i stosowanie norm dotyczących czasu pracy jest kluczowe dla bezpieczeństwa na drogach.

Pytanie 29

Jakim skrótem określa się system nawigacji satelitarnej wykorzystywany przez firmy transportowe do śledzenia pojazdów?

A. GLN
B. GPS
C. SSCC
D. EDI
System nawigacji satelitarnej znany jako GPS (Global Positioning System) jest kluczowym narzędziem wykorzystywanym przez firmy transportowe do monitorowania ruchu pojazdów oraz optymalizacji tras. GPS działa w oparciu o sieć satelitów, które emitują sygnały, umożliwiające określenie dokładnej lokalizacji odbiornika na ziemi. Dzięki temu, przedsiębiorstwa transportowe mogą na bieżąco śledzić położenie swoich pojazdów, co zwiększa efektywność operacyjną oraz bezpieczeństwo. Przykładowo, dzięki systemowi GPS firmy mogą automatycznie analizować czas przejazdu, co pozwala na szybsze podejmowanie decyzji dotyczących logistyki. Ponadto, zastosowanie GPS umożliwia integrację z innymi systemami informatycznymi, co sprzyja lepszemu zarządzaniu flotą oraz redukcji kosztów operacyjnych. Zgodnie z najlepszymi praktykami branżowymi, wykorzystanie GPS w transporcie staje się standardem, co znacząco wpływa na poprawę jakości usług.

Pytanie 30

Czas załadunku jednego kontenera 40’ o masie brutto 32 tony z placu składowego na środek transportu drogowego nie może przekroczyć 2 minut. Odległość na którą przenoszony jest kontener wynosi 180 m. Które urządzenie należy zastosować do przeniesienia kontenera?

Urządzenie IUrządzenie IIUrządzenie IIIUrządzenie IV
Średnia prędkość pracy [km/h]81065
Maksymalny udźwig [kg]29 00020 00035 00037 000
A. Urządzenie III
B. Urządzenie IV
C. Urządzenie I
D. Urządzenie II
Urządzenie III zostało wybrane jako właściwe z uwagi na jego odpowiedni udźwig oraz zdolność do szybkiego przenoszenia kontenera. Posiada ono udźwig wynoszący 35 000 kg, co przewyższa masę brutto kontenera wynoszącą 32 tony. W praktyce, wybór odpowiedniego urządzenia do transportu kontenerów jest kluczowy, aby zapewnić efektywność operacyjną i bezpieczeństwo. W branży logistycznej, standardy takie jak ISO 9001 podkreślają znaczenie odpowiedniego doboru narzędzi, aby zrealizować czas załadunku. W przypadku przenoszenia kontenerów na takich odległościach jak 180 m, urządzenie powinno również umożliwiać sprawną manewrowość i nie generować dużych opóźnień. Urządzenie III, dzięki swoim parametrom, jest w stanie zrealizować tę operację w wymaganym czasie poniżej 2 minut, co jest zgodne z najlepszymi praktykami zarządzania łańcuchem dostaw oraz transportu. Warto zaznaczyć, że w sytuacjach wymagających szybkiego przenoszenia ładunków, dokładne zrozumienie specyfikacji technicznych urządzeń transportowych jest kluczowe dla skutecznego działania.

Pytanie 31

Jakiego typu marketingu używają sprzedawcy produktów i usług, gdy swoje działania mające na celu dotarcie do konkretnych grup odbiorców opierają na wykorzystaniu takich mediów, jak telewizja, radio czy Internet?

A. Cyfrowy
B. Wirusowy
C. Sensorowy
D. Wielopoziomowy
Odpowiedź 'cyfrowy' jest poprawna, ponieważ marketing cyfrowy odnosi się do wszelkich działań promocyjnych, które wykorzystują media elektroniczne, takie jak telewizja, radio, Internet oraz inne platformy cyfrowe. Główne cechy marketingu cyfrowego to możliwość precyzyjnego targetowania odbiorców oraz analiza wyników w czasie rzeczywistym. Przykłady zastosowań obejmują kampanie reklamowe w mediach społecznościowych, reklamy display w sieci oraz marketing treści. Firmy mogą wykorzystać dane demograficzne, zachowania użytkowników i preferencje, aby skuteczniej docierać do swoich klientów. Dobre praktyki w marketingu cyfrowym obejmują segmentację rynku, personalizację komunikacji oraz ciągłe testowanie i optymalizację kampanii. Kluczowym elementem jest także integracja różnych kanałów komunikacji, co pozwala na spójne doświadczenie dla użytkowników. W dobie rosnącej konkurencji w internecie, skuteczne wykorzystanie marketingu cyfrowego stało się niezbędne dla osiągnięcia sukcesu biznesowego.

Pytanie 32

Dokument, który potwierdza przybycie statku trampowego do miejsca załadunku lub wyładunku, a także jego gotowość do przeprowadzenia operacji przeładunkowych, to

A. list MAWB
B. nota gotowości
C. umowa czarterowa
D. manifest ładunkowy
Nota gotowości jest kluczowym dokumentem w procesie transportu morskiego, stwierdzającym, że statek trampowy dotarł do portu i jest gotowy do przeładunku ładunku. Dokument ten potwierdza, że statek przeszedł odpowiednie inspekcje techniczne oraz spełnia normy bezpieczeństwa wymagane przez port i przepisy międzynarodowe. Dzięki temu armatorzy i operatorzy portowi mogą zapewnić efektywność i bezpieczeństwo operacji przeładunkowych. W praktyce, nota gotowości jest często wymaganym dokumentem przy załadunku towarów w portach, a jej brak może prowadzić do opóźnień i dodatkowych kosztów. W kontekście standardów branżowych, nota gotowości wspiera zasady zarządzania jakością w transporcie morskim, takie jak ISO 9001, które kładą nacisk na dokumentację procesów i zgodność z regulacjami. Dodatkowo, dobrze zarządzany proces dostarczania noty gotowości może przyczynić się do zwiększenia zaufania pomiędzy wszystkimi stronami zaangażowanymi w proces transportowy.

Pytanie 33

Przedstawiona informacja została sporządzona w celu poinformowania

Szanowni Państwo,
informujemy, że Państwa zamówienie nr 123/2020 z dnia 23.06.2020 r. zostanie zrealizowane w ciągu 2 dni od przesłania informacji o przygotowaniu towaru do wysyłki.
A. kierowcy realizującego przewóz.
B. zleceniodawcy usługi transportowej.
C. przedsiębiorstwa transportowego.
D. zleceniobiorcy usługi transportowej.
Poprawna odpowiedź, czyli zleceniodawca usługi transportowej, jest uzasadniona na podstawie analizy treści informacji zawartej na obrazie. Informacja dotyczy realizacji zamówienia, które złożono na transport towaru. Zleceniodawca, jako osoba lub firma, która inicjuje zamówienie, ma kluczowe znaczenie w procesie transportowym, ponieważ jego rola polega na zdefiniowaniu wymagań dotyczących dostawy, w tym terminu oraz specyfikacji towaru. W praktyce, efektywna komunikacja między zleceniodawcą a wykonawcą usługi transportowej jest niezbędna do zapewnienia terminowości i jakości realizacji usługi. Zgodnie z najlepszymi praktykami w branży, informacje o statusie zamówienia powinny być regularnie przekazywane zleceniodawcy, co pozwala na bieżąco monitorować postęp i reagować na ewentualne problemy. Takie podejście zwiększa satysfakcję zleceniodawcy, co jest kluczowe w budowaniu długoterminowej współpracy.

Pytanie 34

Korzystając z zamieszczonego fragmentu ustawy o rachunkowości, wskaż do kiedy należy przechowywać fakturę potwierdzającą zakup środka trwałego amortyzowanego z dnia 31.05.2019 r. dla celów podatkowych.

Art.74.

1. Zatwierdzone roczne sprawozdania finansowe podlegają przechowywaniu przez okres co najmniej 5 lat, licząc od początku roku następującego po roku obrotowym, w którym nastąpiło ich zatwierdzenie.

2. Pozostałe zbiory przechowuje się co najmniej przez okres:

1) księgi rachunkowe –5 lat;

2) karty wynagrodzeń pracowników bądź ich odpowiedniki – przez okres wymaganego dostępu do tych informacji, wynikający z przepisów emerytalnych, rentowych oraz podatkowych, nie krócej jednak niż 5 lat;

3) dowody księgowe dotyczące wpływów ze sprzedaży detalicznej – do dnia zatwierdzenia sprawozdania finansowego za dany rok obrotowy, nie krócej jednak niż do dnia rozliczenia osób, którym powierzono składniki aktywów objęte sprzedażą detaliczną;

4) dowody księgowe dotyczące środków trwałych w budowie, pożyczek, kredytów oraz umów handlowych, roszczeń dochodzonych w postępowaniu cywilnym lub objętych postępowaniem karnym albo podatkowym – przez 5 lat od początku roku następującego po roku obrotowym, w którym operacje, transakcje i postępowanie zostały ostatecznie zakończone, spłacone, rozliczone lub przedawnione;

5) dokumentację przyjętego sposobu prowadzenia rachunkowości – przez okres nie krótszy od 5 lat od upływu jej ważności;

6) dokumenty dotyczące rękojmi i reklamacji – 1 rok po terminie upływu rękojmi lub rozliczeniu reklamacji;

7) dokumenty inwentaryzacyjne – 5 lat;

8) pozostałe dowody księgowe i sprawozdania, których obowiązek sporządzenia wynika z ustawy – 5 lat.

3. Okresy przechowywania ustalone w ust. 2 oblicza się od początku roku następującego po roku obrotowym, którego dane zbiory dotyczą.

A. Do 31 maja 2024 r.
B. Do 31 maja 2023 r.
C. Do 31 grudnia 2024 r.
D. Do 31 grudnia 2022 r.
Poprawna odpowiedź wskazuje, że fakturę potwierdzającą zakup środka trwałego amortyzowanego należy przechowywać do 31 grudnia 2024 r. Zgodnie z art. 74 ustawy o rachunkowości, dowody księgowe powinny być przechowywane przez okres 5 lat od początku roku następującego po roku obrotowym, w którym dokonano transakcji. W przypadku faktury z dnia 31.05.2019 r., rok obrotowy to 2019, co oznacza, że okres przechowywania rozpoczyna się 1 stycznia 2020 r. i kończy 31 grudnia 2024 r. Przechowywanie dokumentacji przez wymagany okres jest kluczowe dla zapewnienia zgodności z przepisami prawa oraz dla ułatwienia ewentualnych kontroli podatkowych. W praktyce, organizacje powinny zorganizować swoje archiwum w sposób umożliwiający łatwy dostęp do dokumentów, co nie tylko zwiększa efektywność zarządzania dokumentacją, ale także minimalizuje ryzyko utraty ważnych informacji. Warto również pamiętać, że przestrzeganie standardów rachunkowości oraz procedur wewnętrznych w zakresie przechowywania dokumentacji jest elementem dobrej praktyki zarządzania finansami w każdej firmie.

Pytanie 35

Firma zajmująca się spedycją i transportem wynajęła trzy wózki widłowe na 5 dni. Stawka za wynajem wynosi
40 zł netto za jeden dzień korzystania z jednego wózka. Usługa jest obciążona 23% stawką VAT. Jaką kwotę brutto trzeba zapłacić za wynajem?

A. 600 zł
B. 246 zł
C. 200 zł
D. 738 zł
W przypadku błędnych odpowiedzi, często występuje nieporozumienie dotyczące podstawowych zasad obliczania kosztów wynajmu oraz podatków. Przykładowo, odpowiedzi takie jak 200 zł mogą wynikać z jedynie obliczenia kosztu wynajmu jednego wózka na pięć dni, bez uwzględnienia wynajmu trzech wózków. Tego typu podejście ignoruje kluczowy element, jakim jest ilość wynajmowanych wózków, co prowadzi do zaniżenia całkowitych kosztów. Odpowiedzi w zakresie 246 zł mogą sugerować błędne obliczenie podatku VAT, co często ma miejsce, gdy osoba myli kwotę netto z brutto lub nieprawidłowo oblicza wartość podatku na podstawie tylko części obliczeń. Warto również zauważyć, że odpowiedzi na poziomie 600 zł nie uwzględniają w ogóle podatku VAT, co jest kluczowym elementem przy ustalaniu ostatecznej ceny wynajmu, zwłaszcza dla przedsiębiorstw, które są zobowiązane do rozliczania się z tego podatku. Ostatecznie, pominięcie jakiegokolwiek elementu obliczeniowego prowadzi do niepełnych lub błędnych wniosków, dlatego ważne jest, aby zawsze dokładnie analizować wszystkie etapy obliczeń finansowych, szczególnie w kontekście wynajmu i podatków, co jest zgodne z dobrymi praktykami w branży finansowej.

Pytanie 36

Jak wysoki jest wskaźnik kosztów eksploatacyjnych floty transportowej (w zł/samochód), jeżeli 3 pojazdy wykonały w danym miesiącu łącznie 5 000 km, a średni koszt wynosi 12 zł za jeden przejechany kilometr?

A. 1 666 zł/samochód
B. 20 000 zł/samochód
C. 60 000 zł/samochód
D. 15 000 zł/samochód
Żeby obliczyć wskaźnik kosztochłonności floty, trzeba zwrócić uwagę na całkowity koszt eksploatacji pojazdów w stosunku do liczby aut w flocie. W naszym przypadku, mamy 3 samochody, które przejechały razem 5 000 km, a średni koszt za kilometr wynosi 12 zł. Więc całkiem prosto można wyliczyć, że całkowity koszt eksploatacji floty to 5 000 km razy 12 zł za km, co daje nam 60 000 zł. Jak chcemy uzyskać wskaźnik kosztochłonności na jeden samochód, wystarczy podzielić te 60 000 zł przez 3 auta, co wychodzi nam 20 000 zł na auto. Taki wskaźnik jest ważny dla firm transportowych, bo pozwala im na lepsze monitorowanie kosztów floty. Dzięki temu można lepiej planować budżet i zastanowić się, czy warto inwestować w nowe pojazdy albo modernizować te, które już mają. To pomaga też w poprawie rentowności, co w dłuższej perspektywie jest naprawdę kluczowe.

Pytanie 37

Do kosztów stałych ponoszonych przez firmę transportową należą wydatki na

A. czynsz za wynajmowane pomieszczenia biurowe
B. wyjazdy służbowe pracowników
C. usługi mediów oraz telekomunikacji
D. nabycie materiałów eksploatacyjnych
Czynsz za wynajmowane pomieszczenia biurowe jest klasyfikowany jako koszt stały, ponieważ jest to wydatek, który nie zmienia się w zależności od poziomu działalności przedsiębiorstwa. Koszty stałe są to wydatki, które przedsiębiorstwo ponosi niezależnie od ilości świadczonych usług czy wytwarzanych produktów. W przypadku przedsiębiorstw transportowych, które często wynajmują powierzchnie biurowe do zarządzania flotą, obsługi klienta oraz prowadzenia dokumentacji, czynsz jest kluczowym kosztem, który musi być pokrywany regularnie, zazwyczaj co miesiąc. Dobrą praktyką w zarządzaniu kosztami jest monitorowanie wydatków stałych oraz optymalizacja powierzchni biurowych, co może prowadzić do oszczędności. Przykładem może być renegocjacja umów najmu czy przeniesienie biura do bardziej ekonomicznej lokalizacji. Koszty stałe są istotnym elementem budżetu przedsiębiorstwa i ich prawidłowe zarządzanie ma znaczący wpływ na rentowność.

Pytanie 38

Jakie czynności podejmuje spedytor, w tym doradztwo, obliczenia cenowe, ubezpieczenie ładunku oraz planowanie trasy transportu?

A. Wykonawczych w trakcie przewozu
B. Handlowo-manipulacyjnych
C. Wykonawczych przed przewozem
D. Organizacyjnych przed przewozem
Odpowiedź 'organizacyjnych przed przewozem' jest prawidłowa, ponieważ działania spedytora w tym zakresie obejmują kluczowe czynności mające na celu zapewnienie efektywności i bezpieczeństwa transportu. Doradztwo dotyczące wyboru odpowiednich środków transportu, kalkulacje cenowe, które pomagają w budżetowaniu transportu, oraz ubezpieczenie ładunku, są fundamentalnymi elementami procesu organizacji przewozu. Planowanie trasy przewozu jest z kolei istotnym aspektem logistyki, który wpływa na czas dostawy oraz koszt całkowity. W branży transportowej standardem jest, aby spedytorzy przeprowadzali analizy dotyczące najdogodniejszych tras, uwzględniając różne czynniki, takie jak warunki drogowe, dostępność punktów przeładunkowych oraz potencjalne przeszkody. Na przykład, wykorzystanie systemów informatycznych w logistyce pozwala na optymalizację tras i monitorowanie przesyłek w czasie rzeczywistym, co zwiększa transparentność procesu transportowego oraz zadowolenie klientów.

Pytanie 39

Jaką czynność handlową obejmuje proces transportowy?

A. sporządzenie umowy o transport
B. wystawienie faktury za zrealizowaną usługę transportową
C. zawarcie umowy ubezpieczenia ładunku na okres przewozu
D. op przygotowanie oferty dotyczącej usługi transportowej
Choć przygotowanie oferty usługi transportowej, zawarcie umowy ubezpieczenia ładunku czy sporządzenie umowy o przewóz są istotnymi elementami procesu transportowego, nie stanowią one czynności handlowej w ścisłym tego słowa znaczeniu. Przygotowanie oferty to etap przedkontraktowy, który ma na celu zaprezentowanie potencjalnemu klientowi warunków usługi, ale nie jest jeszcze zobowiązaniem do jej wykonania. Z kolei zawarcie umowy ubezpieczenia ładunku dotyczy zabezpieczenia finansowego w razie wystąpienia szkód, co jest elementem ochrony interesów, ale nie wpływa bezpośrednio na samą transakcję handlową. Sporządzenie umowy o przewóz jest kluczowe w kontekście regulacji prawnych, jednak sama umowa również nie jest czynnością handlową, lecz dokumentem określającym obowiązki i prawa stron. Wiele osób myli te działania z czynnościami handlowymi, co może prowadzić do niewłaściwego zrozumienia procesu transportowego oraz jego aspektów prawnych. Warto zatem pamiętać, że czynności handlowe są ściśle związane z finalizowaniem transakcji, co w tym przypadku najlepiej reprezentuje wystawienie faktury, będącej ostatecznym potwierdzeniem wykonania usługi.

Pytanie 40

System transportowy kolei i dróg "na barana" jest realizowany jako przewóz

A. samochodów osobowych na zestawach drogowych
B. zestawów drogowych na specjalnych wagonach kolejowych niskopodwoziowych
C. naczep o specjalnej konstrukcji na wózkach wagonowych
D. naczep, przyczep lub innego wymiennego nadwozia na wagonach kolejowych typu platforma
Twoje odpowiedzi, które wskazują na przewóz zestawów drogowych na niskopodwoziowych wagonach czy transport samochodów osobowych na specjalnych zestawach, są niestety błędne. Mylą się tu zasady działania systemu 'na barana'. Te niskopodwoziowe wagony są raczej do transportu ciężkich ładunków, jak maszyny budowlane, a nie do zwykłych naczep czy przyczep. A transport samochodów osobowych w zestawach to już nie to, co ten system zakłada. Typowy błąd to mylenie różnych form transportu, co wprowadza w błąd co do zasad przewozów. Również, naczepy specjalnej konstrukcji na wózkach to coś innego, używane w innych sytuacjach jak na przykład transport ciężkich rzeczy. Dlatego ważne jest zrozumienie, że w systemie 'na barana' kluczowe są naczepy i przyczepy na wagonach platformowych, bo to ich transport rzeczywiście czyni efektywnym.