Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik ekonomista
  • Kwalifikacja: EKA.05 - Prowadzenie spraw kadrowo-płacowych i gospodarki finansowej jednostek organizacyjnych
  • Data rozpoczęcia: 9 grudnia 2025 14:09
  • Data zakończenia: 9 grudnia 2025 14:26

Egzamin niezdany

Wynik: 10/40 punktów (25,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Udostępnij swój wynik
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

W sytuacji urodzenia jednego dziecka pracownica ma prawo do urlopu trwającego 20 tygodni

A. macierzyńskiego
B. wychowawczego
C. opiekuńczego
D. rodzicielskiego
Odpowiedź 'macierzyńskiego' jest prawidłowa, ponieważ w Polsce pracownice, które urodziły dziecko, mają prawo do urlopu macierzyńskiego wynoszącego 20 tygodni. Ten okres urlopu jest przeznaczony na opiekę nad nowo narodzonym dzieckiem oraz na dojście do siebie po porodzie. Urlop macierzyński zaczyna się w dniu porodu i może być wykorzystany w całości lub częściowo przed jego rozpoczęciem. Warto zaznaczyć, że w przypadku urodzenia więcej niż jednego dziecka jednocześnie, okres urlopu macierzyńskiego wydłuża się o dodatkowe tygodnie. Pracownice mogą również starać się o zasiłek macierzyński, który jest wypłacany w tym czasie, co ma kluczowe znaczenie dla zapewnienia finansowego wsparcia w trakcie opieki nad dzieckiem. Dobrą praktyką jest zgłoszenie chęci wzięcia urlopu macierzyńskiego pracodawcy z wyprzedzeniem, co pozwala na lepsze zorganizowanie pracy w zespole.

Pytanie 2

Na podstawie fragmentu rachunku do umowy zlecenia oblicz podstawę opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Rachunek do umowy zlecenia (fragment)
Kwota brutto3 274,00 zł
Składki na ubezpieczenia społeczne448,87 zł
Koszty uzyskania przychodu 20%………………
Podstawa opodatkowania………………
A. 2 709,00 zł
B. 2 619,00 zł
C. 2 825,00 zł
D. 2 260,00 zł
Wybierając którąś z innych odpowiedzi, mogłeś nie zrozumieć, jak obliczamy podstawę opodatkowania. Jeden z typowych błędów to zapomnienie o składkach na ubezpieczenia społeczne – przez to można źle wyliczyć tę podstawę. Często ludzie mają problem z tym, żeby najpierw odjąć składki od kwoty brutto, zanim zabiorą się za koszty uzyskania przychodu. Kolejna rzecz to to 20%, które nie każdy liczy poprawnie, a ma to wpływ na ostateczny wynik. Takie błędy mogą prowadzić do tego, że w podatkach wychodzą jakieś nieścisłości. No i pamiętaj, żeby znać przepisy, bo to ważne, żeby wszystko dobrze policzyć. Zrozumienie tego, jak to działa, naprawdę pomaga unikać pomyłek, które mogą przysporzyć problemów z deklaracjami.

Pytanie 3

Firma zawarła z osobą fizyczną (w wieku 50 lat), która nie jest jej pracownikiem, umowę o dzieło z przeniesieniem praw autorskich, ustalając wynagrodzenie na poziomie 6 000,00 zł brutto. Wykonawca nie złożył wniosku o objęcie go dobrowolnymi ubezpieczeniami społecznymi i zdrowotnym. Jaka kwota zostanie wypłacona twórcy za realizację dzieła?

A. 5 490,00 zł
B. 4 980,00 zł
C. 3 984,00 zł
D. 6 000,00 zł
Poprawna odpowiedź to 5 490,00 zł, co wynika z obliczenia wynagrodzenia po potrąceniu zaliczek na podatek dochodowy oraz składek na ubezpieczenia społeczne. Zgodnie z przepisami, w przypadku umowy o dzieło, wykonawca musi odprowadzić 19% podatku dochodowego oraz składki na ubezpieczenia społeczne. Wartość wynagrodzenia brutto wynosząca 6 000,00 zł podlega opodatkowaniu, co jest standardem w przypadku działalności twórczej. Najpierw obliczamy 19% podatku: 6 000 zł x 0,19 = 1 140 zł. Następnie odejmujemy tę kwotę od wynagrodzenia brutto: 6 000 zł - 1 140 zł = 4 860 zł. Ponadto, jeśli przyjmiemy, że do potrącenia należy dodać składki na ubezpieczenie zdrowotne, które wynoszą 9%, obliczenie wynagrodzenia netto będzie wyglądać następująco: 6 000 zł x 0,09 = 540 zł. Ostateczna kwota do wypłaty dla wykonawcy wyniesie: 6 000 zł - 1 140 zł - 540 zł = 4 320 zł, co jest zgodne z przepisami. Ustalenie wynagrodzenia powinno być zawsze dokładnie przemyślane, aby uniknąć nieporozumień finansowych. Warto również pamiętać, że w przypadku braku wniosku o dobrowolne ubezpieczenia, wykonawca nie ma prawa do żadnych świadczeń z tego tytułu, co podkreśla znaczenie świadomego podejścia do umów o dzieło.

Pytanie 4

Podatki, które są źródłem dochodów dla budżetu państwowego to:

A. podatek od towarów i usług oraz podatek od czynności cywilnoprawnych
B. podatek od towarów i usług, podatek akcyzowy, podatek dochodowy od osób fizycznych i podatek dochodowy od osób prawnych
C. podatek od towarów i usług, podatek akcyzowy oraz podatek od spadków i darowizn
D. podatek od spadków i darowizn, podatek od czynności cywilnoprawnych i podatek od nieruchomości
Poprawna odpowiedź wskazuje na podatki, które rzeczywiście stanowią dochody budżetu państwa. Podatek od towarów i usług (VAT) jest jednym z kluczowych źródeł dochodów, ponieważ jego stawki są stosunkowo wysokie i dotyczą praktycznie wszystkich dóbr oraz usług. Podatek akcyzowy jest nakładany na wybrane towary, takie jak alkohol, papierosy czy paliwa, co również generuje znaczące wpływy do budżetu. Podatek dochodowy od osób fizycznych (PIT) oraz podatek dochodowy od osób prawnych (CIT) są fundamentalnymi składnikami systemu podatkowego, ponieważ obciążają dochody osób oraz przedsiębiorstw, co wpływa na rozwój ekonomiczny kraju. Zrozumienie tych podatków jest kluczowe dla analizy finansów publicznych oraz planowania budżetów. Przykład praktyczny to sytuacja, w której rząd planując budżet na kolejny rok, uwzględnia prognozowane wpływy z tych podatków, co ma bezpośredni wpływ na wydatki na infrastrukturę czy ochronę zdrowia.

Pytanie 5

Na podstawie fragmentu imiennej karty wynagrodzeń pracownika, ustal kwotę składek na ubezpieczenia społeczne narastająco od stycznia do marca.

MiesiącPrzychód
(ogółem)
Podstawa naliczenia składek ubezpieczenia społecznegoKoszty uzyskania przychoduKwota składek na ubezpieczenia społeczne
Za bieżący miesiącNarastająco od początku rokuZa bieżący miesiącNarastająco od początku rokuZa bieżący miesiącNarastająco od początku rokuZa bieżący miesiącNarastająco od początku roku
123456789
Styczeń4 000,004 000,004 000,004 000,00300,00300,00548,40548,40
Luty4 200,008 200,004 200,008 200,00300,00600,00575,821124,22
Marzec4 000,0012 200,004 000,0012 200,00300,00900,00548,40?
A. 548,40 zł
B. 900,00 zł
C. 1 124,22 zł
D. 1 672,62 zł
Aby poprawnie ustalić kwotę składek na ubezpieczenia społeczne narastająco od stycznia do marca, kluczowe jest zrozumienie, jak te składki są obliczane i dokumentowane. Kwoty te są zazwyczaj prezentowane w formularzach płac, w których widoczne są szczegółowe dane dotyczące składek za każdy miesiąc. W tym przypadku, aby obliczyć łączną kwotę, należy zsumować wartości składek za każdy z trzech miesięcy. Wartości te powinny być odzwierciedlone w dokumentacji płacowej, co daje pełny obraz kosztów pracodawcy związanych z zatrudnieniem. Zgodnie z obowiązującymi standardami rachunkowości oraz regulacjami prawa pracy, te składki są następnie przesyłane do odpowiednich instytucji ubezpieczeniowych. Dlatego istotne jest, aby księgowi i pracownicy działów kadr posiadali umiejętność prawidłowego obliczania tych składek, aby zapewnić zgodność z przepisami oraz uniknąć potencjalnych kar ze strony instytucji kontrolujących. Praktyczna wiedza na temat systemu ubezpieczeń społecznych oraz umiejętność interpretacji danych z kart wynagrodzeń są niezbędne w codziennej pracy.

Pytanie 6

Podzielona płatność to rodzaj mechanizmu

A. płatności realizowanej tylko w euro
B. podzielonej płatności
C. odwrotnego obciążenia
D. płatności realizowanej przez osoby fizyczne, które nie prowadzą działalności gospodarczej
Split payment, znany również jako mechanizm podzielonej płatności, to innowacyjne rozwiązanie w zakresie płatności, które umożliwia podzielenie kwoty transakcji na dwie części: jeden segment trafia do sprzedawcy, a drugi jest przekazywany na konto urzędów skarbowych. Ta metoda ma na celu poprawę ściągalności VAT oraz ograniczenie oszustw podatkowych. Przy zastosowaniu split payment, nabywca dokonuje płatności na specjalne konto VAT sprzedawcy, co zapewnia, że podatek od towarów i usług zostaje odprowadzony bezpośrednio do urzędów skarbowych. Przykład praktycznego zastosowania tej metody można zaobserwować w transakcjach B2B, gdzie firmy często obawiają się o rzetelność swoich kontrahentów. Implementacja split payment w Polsce nastąpiła w 2018 roku, jako forma walki z wyłudzeniami VAT, co wpisuje się w ogólnoeuropejskie standardy w zakresie ochrony budżetów państwowych. Warto zaznaczyć, że mechanizm ten nie jest obligatoryjny dla wszystkich transakcji, co daje przedsiębiorcom elastyczność w doborze odpowiednich metod płatności.

Pytanie 7

Pracownik jest zatrudniony na umowę o pracę w pełnym wymiarze czasu pracy. Otrzymuje stałe wynagrodzenie netto w kwocie 5 000,00 zł. Na podstawie przepisów Kodeksu pracy ustal maksymalną kwotę potrącenia z tytułu należności alimentacyjnych, jakiego może dokonać pracodawca z wynagrodzenia pracownika, jeżeli nie ma potrąceń z innych tytułów.

Art. 87.
§1. Z wynagrodzenia za pracę – po odliczeniu składek na ubezpieczenia społeczne oraz zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych – podlegają potrąceniu tylko następujące należności:
1. sumy egzekwowane na mocy tytułów wykonawczych na zaspokojenie świadczeń alimentacyjnych,
2. sumy egzekwowane na mocy tytułów wykonawczych na pokrycie należności innych niż świadczenia alimentacyjne,
3. zaliczki pieniężne udzielone pracownikowi,
4. kary pieniężne przewidziane w art. 108.
§2. Potrąceń dokonuje się w kolejności podanej w § 1.
§3. Potrącenia mogą być dokonywane w następujących granicach:
1. w razie egzekucji świadczeń alimentacyjnych – do wysokości trzech piątych wynagrodzenia,
2. w razie egzekucji innych należności lub potrącania zaliczek pieniężnych – do wysokości połowy wynagrodzenia.
§4. Potrącenia, o których mowa w § 1 pkt 2 i 3, nie mogą w sumie przekraczać połowy wynagrodzenia, a łącznie z potrąceniami, o których mowa w § 1 pkt 1 – trzech piątych wynagrodzenia. Niezależnie od tych potrąceń kary pieniężne potrąca się w granicach określonych w art. 108.
A. 3 000,00 zł
B. 2 500,00 zł
C. 2 000,00 zł
D. 3 500,00 zł
Wybierając inne kwoty potrącenia, nie masz na uwadze ważnych przepisów Kodeksu pracy dotyczących potrąceń z wynagrodzenia alimentacyjnego. Jeśli postawiłeś na kwoty poniżej 3 000,00 zł, jak np. 2 500,00 zł czy 2 000,00 zł, to trafiłeś w zakładkę, która jest niezgodna z prawem, bo obliczenia opierają się na złych założeniach. Zgodnie z art. 87 §3, maksymalne potrącenie wynosi 60% wynagrodzenia netto, co w sytuacji, gdy pensja to 5 000,00 zł, da nam 3 000,00 zł. Z kolei odpowiedzi wskazujące na 3 500,00 zł też są nieprawidłowe, bo przekraczają dozwolony limit. Często ludzie mylą się, bo nie zdają sobie sprawy, że te przepisy mają chronić pracowników przed za dużym obciążeniem finansowym i umożliwić im regulowanie podstawowych potrzeb. Wiedza na ten temat jest istotna nie tylko dla pracowników, ale też dla pracodawców, którzy muszą przestrzegać prawa pracy, żeby uniknąć poważnych problemów prawnych. Rozumienie, skąd te potrącenia się biorą, jest w sumie kluczowe dla dobrego zarządzania pensjami i zobowiązaniami wobec pracowników.

Pytanie 8

Zgodnie z Kodeksem pracy pora nocna trwa przez 8 godzin w przedziale czasowym

A. 21.00 a 7.00
B. 23.00 a 8.00
C. 20.00 a 7.00
D. 22.00 a 8.00
Nieco inaczej to widzisz, co? Mogło to być wynikiem zamieszania z definicją pory nocnej, a to jest naprawdę ważne w kontekście Kodeksu pracy. Jeśli ktoś mówi, że pora nocna zaczyna się wcześniej niż o 21.00, to wychodzi z błędnym założeniem, że czas pracy nocnej jest szerszy niż w rzeczywistości. Często można się pomylić, myśląc o tym, kiedy ludzie pracują w różnych branżach, co może wprowadzać chaos. Przepisy prawa pracy są tu po to, by chronić pracowników, więc muszą być dokładnie przestrzegane. Ustalanie godzin pracy nocnej jest ważne dla firm, które zatrudniają ludzi na nocne zmiany. Jak źle zrozumiesz porę nocną, możesz mieć problemy z ustalaniem wynagrodzeń dla pracowników. Pracodawcy powinni być świadomi, że złe stosowanie prawa może prowadzić do kłopotów, a nawet sporów z pracownikami, więc ważne jest, żeby zarówno pracodawcy, jak i pracownicy wiedzieli, jakie są przepisy.

Pytanie 9

Osoba zatrudniona w pełnym wymiarze godzin, która ukończyła technikum oraz posiada rok doświadczenia, ma prawo do urlopu wypoczynkowego w wymiarze

A. 26 dni
B. 20 dni
C. 36 dni
D. 12 dni
Pracownik zatrudniony na pełny etat, który ukończył technikum i przepracował jeden rok, ma prawo do 20 dni urlopu wypoczynkowego rocznie. Zgodnie z Kodeksem pracy w Polsce, pracownicy nabywają prawo do urlopu wypoczynkowego w wymiarze proporcjonalnym do długości przepracowanego czasu. Osoby, które mają wykształcenie średnie, w tym technikum, otrzymują 20 dni urlopu rocznie, co jest standardem dla pracowników zatrudnionych na pełen etat. Przykładowo, jeśli pracownik pracuje przez pełny rok, przysługuje mu pełny wymiar urlopu. To prawo ma na celu zapewnienie pracownikom odpowiedniego czasu na regenerację sił oraz utrzymanie równowagi między życiem zawodowym a prywatnym. Warto także zaznaczyć, że niewykorzystany urlop można przenieść na następny rok, jednak powinien być wykorzystany do końca kolejnego roku kalendarzowego, co jest zgodne z przepisami prawa pracy.

Pytanie 10

Jan Kowalski podpisał z firmą MIKRUS umowę zlecenia, która dotyczy szkoleń pracowników w obszarze bezpieczeństwa i higieny pracy. Jaką cechę można przypisać tej umowie?

A. Dbałość o szczegóły.
B. Zależność od pracodawcy.
C. Brak osobistego wykonywania.
D. Uzyskanie rezultatu.
Umowa zlecenia, w przeciwieństwie do umowy o pracę, opiera się na zasadzie staranności, co oznacza, że wykonawca zobowiązuje się do działania z należytą dbałością, jednak nie ponosi odpowiedzialności za osiągnięcie konkretnego rezultatu. W kontekście przeszkolenia pracowników w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy, ważne jest, aby wykonawca nie tylko dostarczył wiedzę, ale również zrealizował proces szkolenia w sposób profesjonalny i zgodny z obowiązującymi standardami. Działania takie powinny być zgodne z przepisami prawa pracy oraz normami bezpieczeństwa. Na przykład, dostarczając szkolenie, prowadzący powinien pamiętać o dostosowaniu treści do specyfiki branży oraz potrzeb konkretnego zespołu pracowników, co podkreśla znaczenie staranności w realizacji zlecenia. Ponadto, w kontekście BHP, wykonawca powinien być dobrze zaznajomiony z aktualnymi przepisami oraz metodami dydaktycznymi, co dodatkowo podkreśla wagę staranności w tej umowie.

Pytanie 11

Pan Michał kupił od pana Andrzeja, osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej używany samochód w cenie 7 500,00 zł. (Cena zakupu samochodu jest zgodna z wartością rynkową.) Korzystając z fragmentu Ustawy o podatku o czynności cywilnoprawnych, oblicz kwotę podatku od czynności cywilnoprawnych, którą powinien zapłacić nabywca samochodu do urzędu skarbowego.

Art. 7
1. Stawki podatku wynoszą:
1) od umowy sprzedaży:
a) nieruchomości, rzeczy ruchomych, prawa użytkowania wieczystego, własnościowego spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego, spółdzielczego prawa do lokalu użytkowego oraz wynikających z przepisów prawa spółdzielczego: prawa do domu jednorodzinnego oraz prawa do lokalu w małym domu mieszkalnym 2%
b) innych praw majątkowych 1%
A. 75,00 zł
B. 1 500,00 zł
C. 750,00 zł
D. 150,00 zł
Wybór odpowiedzi 75,00 zł, 1 500,00 zł oraz 750,00 zł jest błędny, ponieważ każda z tych kwot nie odpowiada obliczeniom związanym z podatkiem od czynności cywilnoprawnych, który jest naliczany na poziomie 2% wartości rynkowej nabywanego dobra. W przypadku odpowiedzi 75,00 zł, widać logiczny błąd w postrzeganiu stawki procentowej, która została pomylona z inną wartością. Użytkownik mógł przyjąć błędne założenie, że podatek wynosi 1% wartości, co jest niezgodne z obowiązującymi przepisami. Z kolei odpowiedzi 1 500,00 zł oraz 750,00 zł sugerują wielokrotność wartości zakupu, co może wynikać z pomyłki przy obliczeniach, gdzie ktoś błędnie pomnożył wartość przez wyższą stawkę podatkową lub niewłaściwie obliczył wartość procentową. Warto tutaj podkreślić, że nieznajomość zasad obliczania podatków oraz ich stawki, a także złe zrozumienie przepisów prawa prowadzi do niepoprawnych wniosków. W praktyce, każdy nabywca samochodu powinien być świadomy tych regulacji, aby uniknąć nieporozumień i nieprawidłowości przy dokonywaniu transakcji. Poprawne obliczenia oraz znajomość ustaw obowiązujących w obszarze transakcji cywilnoprawnych są kluczem do bezproblemowego przeprowadzenia zakupu oraz późniejszej rejestracji pojazdu.

Pytanie 12

Przedsiębiorstwo, które jest zobowiązane do naliczania odpisów na Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych planowało w 2017 roku przeciętną liczbę osób zatrudnionych w przeliczeniu na pełne etaty w normalnych warunkach pracy na poziomie 55 pracowników. Na podstawie danych zawartych w tabeli oblicz kwotę rocznego odpisu na Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych, którego dokonało przedsiębiorstwo, zaokrąglając wynik do pełnych złotych.

Odpisy obligatoryjne na ZFŚSStawka odpisuKwota bazowa odpisu na ZFŚS w 2017 roku
na jednego pracownika zatrudnionego w tzw. normalnych warunkach37,5%3 161,77 zł
na jednego pracownika wykonującego pracę w szczególnych warunkach50,0%
A. 65 211,00 zł
B. 1 581,00 zł
C. 86 949,00 zł
D. 1 186,00 zł
Prawidłowe obliczenie rocznego odpisu na Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych wymaga zrozumienia kilku kluczowych elementów, które mogą prowadzić do błędnych wniosków, jeśli nie zostaną właściwie zastosowane. Odpowiedzi, które wskazują na kwoty inne niż 65 211,00 zł, zazwyczaj wynikają z niepoprawnego zastosowania stawki procentowej lub kwoty bazowej. Na przykład, zastosowanie błędnej stawki procentowej, takiej jak 50%, czy pomnożenie przez nieaktualną kwotę bazową, może znacznie zawyżyć wynik. Wiele osób może również nie uwzględnić zaokrąglenia do pełnych złotych, co może prowadzić do pomyłek w końcowej kwocie. Ważne jest, aby przed przystąpieniem do obliczeń dokładnie zrozumieć wszystkie składniki, które wpływają na wynik. W przypadku niepoprawnych odpowiedzi może również wystąpić problem z interpretacją liczby zatrudnionych pracowników, co prowadzi do niewłaściwego pomnożenia. Z tego powodu kluczowe jest również zrozumienie, czym jest 'pełny etat' oraz jak przeliczyć zatrudnienie w sytuacjach, gdy pracownicy są zatrudniani w niepełnym wymiarze godzin. Wnioskując, aby uniknąć błędów, należy zawsze zwracać uwagę na aktualne stawki, prawidłowo interpretować przepisy oraz starannie przeprowadzać obliczenia, co zapewni rzetelność danych finansowych i zgodność z przepisami prawa.

Pytanie 13

Pracownik zatrudniony w pełnym wymiarze czasu pracy wynagradzany w systemie akordowym przebywał w maju na urlopie wypoczynkowym przez 10 dni (80 godzin).

Na podstawie zamieszczonych danych ustal wynagrodzenie urlopowe pracownika.



Podstawa naliczania wynagrodzenia urlopowego ze składników zmiennych za okres 3 miesięcy kalendarzowych poprzedzających miesiąc rozpoczęcia urlopu
MiesiącWynagrodzenie akordowe w poszczególnych miesiącachLiczba godzin przepracowanych w miesiącu
Luty4 562,00 zł160
Marzec4 700,00 zł176
Kwiecień4 850,00 zł168
A. 2 346,00 zł
B. 4 704,00 zł
C. 2 240,00 zł
D. 1 759,50 zł
Wybór niewłaściwej odpowiedzi na to pytanie może wynikać z nieprawidłowego zrozumienia zasad obliczania wynagrodzenia urlopowego w systemie akordowym. Kluczowym błędem jest pominięcie znaczenia średniej stawki godzinowej, która jest podstawą do obliczenia wynagrodzenia za czas urlopu. Nieprawidłowe odpowiedzi mogą sugerować, że wynagrodzenie urlopowe można ustalić w oparciu o inne kryteria, takie jak stawki minimalne lub wcześniejsze wynagrodzenia, co jest mylnym podejściem. Ponadto, błędne kalkulacje mogą być efektem braku uwzględnienia pełnej liczby godzin urlopu, co prowadzi do niedoszacowania przysługującego wynagrodzenia. Warto również zauważyć, że niektóre odpowiedzi mogłyby być oparte na błędnym założeniu stałych wynagrodzeń, co jest niezgodne z naturą systemu akordowego, gdzie wynagrodzenie jest zmienne i zależne od wydajności pracy. Również, nieprzemyślane podejście do obliczeń może prowadzić do niezgodności z regulacjami prawnymi, które jasno określają, że wynagrodzenie za urlop powinno odpowiadać rzeczywistym zarobkom pracownika. Kluczowym jest, aby zrozumieć, że w systemie akordowym każdy przypadek wymaga indywidualnego podejścia do obliczeń, co powinno być uwzględnione w procesie nauki i praktyki zawodowej.

Pytanie 14

Pani Maria była na zwolnieniu lekarskim od 01.06.2013 r. do 08.06.2013 r. z uwagi na wypadek w miejscu pracy. W 2013 roku pani Maria wykorzystała już łącznie 45 dni zwolnienia lekarskiego. Spełnia wszystkie kryteria do uzyskania zasiłku. Jej średnie wynagrodzenie z ostatnich 12 miesięcy po odliczeniu składek na ubezpieczenia społeczne wyniosło 3 000,00zł. Jaką kwotę zasiłku chorobowego obliczono dla pani Marii za czerwiec 2013 r.?

A. 1 000,00 zł
B. 640,00 zł
C. 800,00 zł
D. 690,32 zł
Wybory 640,00 zł, 690,32 zł i 1 000,00 zł opierają się na błędnych założeniach dotyczących obliczania zasiłku chorobowego. Często spotykanym błędem jest przyjmowanie niewłaściwej podstawy wymiaru lub źle obliczanie stawki dziennej. Uczestnicy mogą nie uwzględnić, że zasiłek chorobowy wynosi 80% przeciętnego wynagrodzenia, co w przypadku pani Marii wynosi 2 400,00 zł za miesiąc. Przyjmując złą koncepcję, można pomylić okresy, za jakie przysługuje zasiłek. Na przykład, stawka 640,00 zł może wynikać z błędnego obliczenia tygodniowego wynagrodzenia lub niewłaściwego podzielenia podstawy. Z kolei 690,32 zł może sugerować niepoprawne uwzględnienie składek na ubezpieczenie społeczne, co w tym przypadku nie miało miejsca, ponieważ podano, że to wynagrodzenie pomniejszone o składki. W przypadku opcji 1 000,00 zł można wskazać, że błędnie zakłada to pełne wynagrodzenie miesięczne, co jest sprzeczne z zasadami obliczania zasiłków chorobowych, które są ustalane na podstawie nie tylko kwoty wynagrodzenia, ale także dni niezdolności do pracy. Warto zaznaczyć, że należy zawsze dokładnie analizować zasady dotyczące obliczania zasiłków, aby uniknąć pomyłek, które mogą prowadzić do nieprawidłowych obliczeń i w konsekwencji do niewłaściwego przyznania świadczenia.

Pytanie 15

Osoba pracująca na ¾ etatu, mająca dwuletnie doświadczenie zawodowe i będąca absolwentem szkoły średniej zawodowej, ma prawo do urlopu wypoczynkowego w wysokości

A. 15 dni
B. 20 dni
C. 19 dni
D. 26 dni
Podane niepoprawne odpowiedzi bazują na błędnym zrozumieniu zasad obliczania urlopu wypoczynkowego w Polsce. Wiele osób ma tendencję do przyjmowania standardowej liczby dni urlopu, jaką otrzymują pełnoetatowi pracownicy, co w przypadku pracowników zatrudnionych na ¾ etatu jest mylne. Ważne jest zrozumienie, że wymiar urlopu jest obliczany proporcjonalnie do czasu pracy. Dla pracowników z 2-letnim stażem pracy, którzy ukończyli średnią szkołę zawodową, przysługuje 20 dni urlopu. Jednak ponieważ pracownik ten jest zatrudniony na ¾ etatu, wymiar ten należy pomnożyć przez współczynnik 0,75, co daje 15 dni. Odpowiedzi 19, 20 i 26 dni są błędne, ponieważ nie uwzględniają proporcjonalności wymiaru urlopu do etatu oraz stażu pracy. Typowe błędy myślowe obejmują mylenie zasad obliczania urlopu wypoczynkowego z ogólnym wymiarem, a także niedostrzeganie, jak zatrudnienie w niepełnym wymiarze czasu wpływa na korzystanie z urlopu. Kluczowe jest zrozumienie tych zasad, aby uniknąć nieporozumień i błędnych kalkulacji przy planowaniu urlopów.

Pytanie 16

Osoba prowadząca działalność gospodarczą jako członek spółki cywilnej, która zdecydowała się na opodatkowanie swoich dochodów według zasad ogólnych w systemie progresywnym, powinna złożyć roczne rozliczenie podatkowe w formularzu o symbolu

A. PIT 28
B. PIT 11
C. PIT 36
D. PIT 37
Wybór innych formularzy, takich jak PIT 11, PIT 28, czy PIT 37, jest błędny w kontekście opodatkowania dochodów z działalności gospodarczej prowadzonej w formie spółki cywilnej. PIT 11 to formularz, który jest używany przez płatników, aby przekazać informacje o dochodach uzyskanych przez podatników, a nie do samodzielnego rozliczenia dochodów. W przypadku PIT 28, jest to formularz przeznaczony dla osób, które korzystają z ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, co wyklucza przedsiębiorców opodatkowanych według skali. Z kolei PIT 37 jest dedykowany osobom, które osiągają dochody z pracy, emerytur, rent oraz innych przychodów, które są opodatkowane według skali, ale nie odnosi się do dochodów z działalności gospodarczej. Typowym błędem myślowym jest mylenie różnych form opodatkowania oraz nieznajomość specyfiki formularzy podatkowych. Kluczowe jest zrozumienie, że każda forma działalności gospodarczej oraz sposób opodatkowania wiążą się z odpowiednim wyborem formularza, co ma fundamentalne znaczenie dla dokładności rozliczeń i uniknięcia problemów z urzędami skarbowymi.

Pytanie 17

Na podstawie przedstawionego fragmentu listy płac ustal należną zaliczkę na podatek dochodowy.

Lista płac nr 10
Płaca zasadniczaSkładki na ubezpieczenia społeczne (13,71%)Podstawa wymiaru składki na ubezpieczenie zdrowotneKoszty uzyskania przychoduPodstawa naliczenia podatku dochodowegoPodatek dochodowy
2 000,00 zł274,20 zł1 725,80 zł111,25 zł1 615,00 zł290,70 zł
Kwota zmniejszająca podatekSkładka na ubezpieczenie zdrowotne (7,75%)Składka na ubezpieczenie zdrowotne (9%)Należna zaliczka na podatek dochodowyWynagrodzenie netto
46,33 zł133,75 zł155,32 zł1 459,48 zł
A. 157,00 zł
B. 89,00 zł
C. 111,00 zł
D. 290,70 zł
Poprawna odpowiedź na to pytanie to 111,00 zł, co jest wynikiem precyzyjnego obliczenia zaliczki na podatek dochodowy na podstawie przedstawionego fragmentu listy płac. Zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa podatkowego w Polsce, przy obliczaniu zaliczki na podatek dochodowy należy uwzględnić kilka istotnych elementów, takich jak dochód brutto, składki na ubezpieczenia społeczne oraz składki zdrowotne. W tym przypadku, po odliczeniu odpowiednich składek, uzyskana kwota 132 zł nie była zgodna z żadną z podanych odpowiedzi, co wskazuje na konieczność dalszego przemyślenia i analizy. W praktyce, obliczanie zaliczek na podatek dochodowy wymaga skrupulatności oraz znajomości aktualnych przepisów, które mogą się zmieniać. Wiedza na temat sposobu obliczania tych zaliczek jest niezbędna w pracy w działach księgowości i finansów, co pozwala na prawidłowe zarządzanie finansami osobistymi oraz firmowymi. Warto również zaznaczyć, że błędne obliczenia mogą prowadzić do konsekwencji podatkowych, dlatego tak istotne jest posiadanie aktualnej wiedzy na ten temat.

Pytanie 18

Firma ARDEX sp. z o.o. jako zleceniodawca ma obowiązek zgłosić do ubezpieczenia emerytalnego, rentowego oraz wypadkowego zleceniobiorcę, który

A. posiada drugą umowę zlecenia z innym zleceniodawcą na kwotę minimalnego wynagrodzenia za pracę
B. jest 22-letnim studentem, który nie ma stosunku pracy ze zleceniodawcą
C. nie ma innych źródeł dochodów ani innych tytułów do ubezpieczeń społecznych
D. jest emerytem zatrudnionym u innego pracodawcy na podstawie umowy o pracę z minimalnym wynagrodzeniem
Analizując pozostałe odpowiedzi, można zauważyć, że każda z nich opiera się na błędnych założeniach dotyczących obowiązków związanych z ubezpieczeniami społecznymi. Pierwsza opcja wskazuje na zleceniobiorcę, który jest emerytem zatrudnionym na umowę o pracę z minimalnym wynagrodzeniem. Zgodnie z obowiązującymi regulacjami, emeryci, którzy są zatrudnieni na umowę o pracę, mają już uregulowane kwestie ubezpieczeń społecznych w ramach etatu, co zwalnia zlecającego z obowiązku dodatkowego zgłaszania ich do ubezpieczeń z umowy zlecenia. Kolejna odpowiedź dotyczy 22-letniego studenta, który nie pozostaje w żadnym stosunku pracy ze zleceniodawcą. W tym przypadku, mimo że student może być traktowany jako zleceniobiorca, brak innych źródeł dochodów jest kluczowy – w przeciwnym razie, nie ma obowiązku zgłaszania go do ubezpieczeń. Trzecia odpowiedź sugeruje, że zleceniobiorca ma drugą umowę zlecenia z innym zlecającym na kwotę minimalnego wynagrodzenia. Takie zjawisko nie obliguje do zgłaszania do ubezpieczeń, ponieważ kluczowym aspektem jest łączny wpływ dochodów oraz tytułów do ubezpieczeń. Typowym błędem myślowym jest przekonanie, że każda umowa zlecenia automatycznie obliguje do zgłaszania, co jest nieprawidłowe. W praktyce, niezbędne jest dokładne analizowanie sytuacji finansowej zleceniobiorcy oraz jego statusu zatrudnienia, aby właściwie określić obowiązki ubezpieczeniowe.

Pytanie 19

Na podstawie przedstawionego fragmentu ustawy określ termin sporządzania deklaracji ZUS DRA za czerwiec 2014 r. przez jednostki budżetowe.

Fragment ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych
Art. 47. Terminy przesyłania deklaracji rozliczeniowych, imiennych raportów miesięcznych oraz opłacania składek
1. Płatnik składek przesyła w tym samym terminie deklaracje rozliczeniową, imienne raporty miesięczne oraz opłaca składki za dany miesiąc, z zastrzeżeniem ust 1a, 2a i 2b, nie później niż:
1) do 10 dnia następnego miesiąca - dla osób fizycznych opłacających składkę wyłącznie za siebie;
2) do 5 dnia następnego miesiąca - dla jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych;
3) do 15 dnia następnego miesiąca - dla pozostałych płatników.
A. Do 05.06.2014 r.
B. Do 15.07.2014 r.
C. Do 05.07.2014 r.
D. Do 15.06.2014 r.
Wybór jednej z pozostałych odpowiedzi nie jest zgodny z obowiązującymi przepisami prawa. Na przykład odpowiedź wskazująca na termin do 15.06.2014 r. jest błędna, ponieważ nie uwzględnia wymagania, że deklaracje za miesiąc czerwiec muszą być składane w lipcu. Wskazanie 05.06.2014 r. jako terminu również jest niewłaściwe, gdyż nie tylko nie pokrywa się z zapisami ustawy, ale także sugeruje wcześniejsze złożenie dokumentów, co jest nierealne w kontekście wymaganej procedury. Co więcej, odpowiedź "Do 15.07.2014 r." jest myląca, ponieważ może sugerować, że jednostki mają dodatkowy czas na złożenie deklaracji, co nie jest zgodne z obowiązkami wynikającymi z prawa. Tego typu błędne myślenie często prowadzi do niezgodności w sprawozdawczości oraz potencjalnych sankcji ze strony organów kontrolnych. Kluczowe jest zrozumienie, że terminy te są ściśle związane z obowiązkami, które mają na celu zapewnienie spójności oraz terminowości w obiegu informacji finansowej, co jest fundamentem skutecznego zarządzania w jednostkach publicznych. W związku z tym, aby uniknąć pomyłek, warto regularnie zapoznawać się z obowiązującymi przepisami oraz standardami praktyki w obszarze finansów publicznych.

Pytanie 20

W maju 2014 roku Pani Laura na podstawie umowy o dzieło stworzyła wzór użytkowy, a następnie przeniosła prawo do tego wzoru na zamawiającego. Otrzymała zryczałtowane koszty uzyskania przychodu. Nie była zatrudniona w stosunku pracy z zamawiającym. Przychód z umowy wyniósł 4 000,00 zł. Pani Laura nie wystąpiła do zamawiającego z wnioskiem o ograniczenie zryczałtowanych kosztów. Jaką kwotę wyniesie podatek dochodowy od tej umowy?

A. 20,00 zł
B. 360,00 zł
C. 576,00 zł
D. 260,00 zł
Niepoprawne odpowiedzi opierają się na błędnym zrozumieniu zasad obliczania zryczałtowanych kosztów uzyskania przychodu oraz stawki podatkowej. Na przykład, odpowiedź 260,00 zł może wynikać z założenia, że zastosowano zbyt niską stawkę kosztów uzyskania, co jest niezgodne z prawem. Koszty uzyskania przychodu w przypadku umowy o dzieło wykonanej przez twórcę wynoszą 50%, a nie jakiekolwiek inne wartości. Z kolei odpowiedź 576,00 zł sugeruje, że użytkownik mógł pomylić się w obliczeniach, zakładając wyższą stawkę podatku lub koszty uzyskania, co prowadzi do przeszacowania podatku. Odpowiedź 20,00 zł z kolei może wynikać z całkowitego zignorowania kosztów uzyskania przychodu i niewłaściwego obliczenia podstawy opodatkowania, co jest kluczowe dla prawidłowego ustalenia wysokości podatku. Praktycznym błędem, na który należy zwrócić uwagę, jest nieodróżnianie stawek podatkowych oraz niewłaściwe uwzględnienie kosztów przychodu, co nie tylko prowadzi do błędnych obliczeń, lecz także może skutkować problemami z organami podatkowymi w przyszłości.

Pytanie 21

Dnia 30 kwietnia 2021 roku podatnik złożył w urzędzie skarbowym deklarację PIT-37 za rok 2020. W swoim rozliczeniu wskazał nadpłatę podatku dochodowego w wysokości 850,00 zł. Kiedy upłynie termin zwrotu tej nadpłaty przez urząd skarbowy wynikającej z rocznego rozliczenia podatku dochodowego od osób fizycznych?

A. 31 maja 2021 roku
B. 31 lipca 2021 roku
C. 30 kwietnia 2021 roku
D. 1 lipca 2021 roku
Wybór odpowiedzi 30 kwietnia 2021 r. jest nieprawidłowy, ponieważ sugeruje, że zwrot nadpłaty podatku dochodowego mógłby nastąpić w dniu złożenia zeznania, co jest całkowicie niezgodne z obowiązującymi przepisami. Zgodnie z regulacjami prawnymi, zwrot nadpłaty nie może mieć miejsca natychmiast po złożeniu deklaracji, gdyż urząd skarbowy potrzebuje czasu na jej weryfikację. Odpowiedź 31 maja 2021 r. także dostarcza błędnego wyobrażenia o terminach procedur podatkowych, ponieważ nie uwzględnia ona pełnego 3-miesięcznego okresu, który urząd ma na zwrot nadpłaty. Odpowiedź 1 lipca 2021 r. jest z kolei niepoprawna, ponieważ termin ten nadal nie pokrywa się z wymaganym okresem zwrotu nadpłaty. Zrozumienie terminów zwrotu nadpłat jest kluczowe dla podatników i ich praw, a błędne interpretacje mogą prowadzić do frustracji i niepotrzebnych kłopotów związanych z dochodzeniem swoich praw. Kluczowym elementem nauki w zakresie przepisów podatkowych jest dostrzeganie, jak ważne są właściwe terminy oraz procedury, które muszą być przestrzegane zarówno przez podatników, jak i organy podatkowe.

Pytanie 22

Pracownik zatrudniony na podstawie umowy o pracę otrzymuje wynagrodzenie zasadnicze w wysokości 3 200,00 zł. Wynagrodzenie minimalne w 2020 r. wynosiło 2 600,00 zł, a wymiar czasu pracy obowiązujący w listopadzie 160 godzin. Na podstawie fragmentu karty ewidencji czasu pracy za listopad 2020 r. oblicz przysługujący pracownikowi dodatek za pracę w porze nocnej.

Podsumowanie ewidencji czasu pracyRazem
(godz.)
1.Czas przepracowany ogółem160
w tym:a) w niedziele i święta0
b) w porze nocnej10
c) w godz.
nadliczbowych
dodatek –
50%
0
dodatek –
100%
0
d) w dni wolne od pracy0
A. 20,00 zł
B. 32,50 zł
C. 162,50 zł
D. 40,00 zł

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź 32,50 zł jest prawidłowa, ponieważ dodatek za pracę w porze nocnej oblicza się na podstawie stawki godzinowej wynikającej z wynagrodzenia minimalnego, która w 2020 roku wynosiła 2 600,00 zł. Stawka godzinowa obliczana jest przez podzielenie wynagrodzenia minimalnego przez wymiar czasu pracy. W przypadków 2 600,00 zł podzielone przez 160 godzin daje stawkę 16,25 zł. Dodatek za pracę w nocy wynosi 20% tej stawki, co przekłada się na 3,25 zł za każdą przepracowaną godzinę nocną. Jeśli pracownik przepracował 10 godzin w porze nocnej, to mnożąc 10 godzin przez 3,25 zł otrzymujemy 32,50 zł. Tego typu obliczenia są ważne w kontekście przepisów prawa pracy, które mają na celu zapewnienie odpowiednich rekompensat dla pracowników pracujących w trudniejszych warunkach. Zrozumienie mechanizmu obliczania dodatków nocnych jest kluczowe dla pracowników działów kadr oraz dla samych pracowników, aby mogli skutecznie zarządzać swoimi wynagrodzeniami.

Pytanie 23

Jaką kwotę wyniesie miesięczna składka na Fundusz Pracy (2,45%) od wszystkich osób ubezpieczonych w firmie X sp. z o.o., jeżeli zatrudnione były następujące osoby:
- pracownica zatrudniona na podstawie umowy o pracę z wynagrodzeniem brutto 2 900,00 zł,
- zleceniobiorca wykonujący pracę na podstawie umowy zlecenia z kwotą na rachunku 700,00 zł (jego jedyny tytuł do ubezpieczeń),
- student pracujący na umowie zlecenia z kwotą na rachunku 1 700,00 zł,
- zleceniobiorca wykonujący pracę na podstawie umowy zlecenia, kwota na rachunku 1 800,00 zł (zatrudniony u innego pracodawcy na podstawie umowy o pracę z wynagrodzeniem wyższym niż minimalna krajowa)?

A. 71,05 zł
B. 88,20 zł
C. 115,15 zł
D. 173,95 zł
Wielu uczestników może się pomylić przy obliczaniu składek, co prowadzi do błędnych odpowiedzi. Kluczowym aspektem jest zrozumienie, jakie wynagrodzenia są podstawą do wyliczenia składek na Fundusz Pracy. Często mylnie uwzględnia się wszystkich zleceniobiorców bez weryfikacji ich tytułów do ubezpieczeń. Na przykład, w przypadku studentów i zleceniobiorców, którzy mają inne źródła dochodów, takie jak umowy o pracę, ich wynagrodzenia nie są brane pod uwagę do składek na Fundusz Pracy, co może prowadzić do wyolbrzymienia kwoty w obliczeniach. Osoby mylnie uważające, że wszystkie wynagrodzenia z umów cywilnoprawnych powinny być uwzględnione, pomijają istotne przepisy prawne dotyczące ubezpieczeń społecznych. Dodatkowo, kalkulacje mogą być mylone przez pomylenie stawki procentowej z innymi składkami, co skutkuje niepoprawnym wynikiem. Ważne jest, aby znać różnice pomiędzy różnymi umowami, a także ich wpływ na obowiązki ubezpieczeniowe. Właściwe podejście do obliczeń wymaga również zrozumienia, jak różne źródła przychodów wpływają na sumaryczną podstawę do obliczeń, co jest kluczowe w kontekście zapewnienia zgodności z przepisami prawa pracy i ubezpieczeń społecznych.

Pytanie 24

W przedsiębiorstwie ustalono wysokość odpisu na Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych, przypadającą na zatrudnionych pracowników w roku 2013. Odpis wyniósł 24 385,46 zł. Pracodawca rozpoczął działalność w 2012 roku i kontynuuje ją w 2013 roku. Ile wyniesie kwota obowiązkowego odpisu podstawowego, jaką pracodawca musi odprowadzić na rachunek bankowy funduszu do 31 maja 2013 roku?

Ustawa
o Zakładowym Funduszu Świadczeń Socjalnych
(fragment)
Art. 6. 2. Równowartość dokonanych odpisów i zwiększeń naliczonych zgodnie z art. 5, 13 i 14 na dany rok kalendarzowy pracodawca przekazuje na rachunek bankowy Funduszu w terminie do dnia 30 września tego roku, z tym że w terminie do dnia 31 maja tego roku przekazuje kwotę stanowiącą co najmniej 75% równowartości odpisów.
Art. 6a. 1. Pracodawca, rozpoczynający działalność w roku kalendarzowym, zobowiązany do utworzenia Funduszu, dokonuje, z zastrzeżeniem ust. 1a, odpisu na Fundusz od następnego roku kalendarzowego.
A. 12 192,73 zł
B. 4 877,09 zł
C. 18 289,10 zł
D. 19 508,37 zł

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź 18 289,10 zł jest poprawna, ponieważ zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa pracodawca zobowiązany jest do odprowadzenia na Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych kwoty, która stanowi co najmniej 75% odpisu na fundusz dokonanego w danym roku. W przypadku podanym w pytaniu, całkowity odpis wyniósł 24 385,46 zł. Obliczając 75% tej kwoty, uzyskujemy: 24 385,46 zł x 0,75 = 18 289,10 zł. Jest to kwota, którą pracodawca musi wpłacić na rachunek funduszu do 31 maja 2013 roku. Takie regulacje mają na celu zapewnienie odpowiedniego poziomu finansowania świadczeń socjalnych dla pracowników, co jest kluczowe w kontekście dbania o ich dobrobyt oraz odpowiedzialności pracodawców. W praktyce, przestrzeganie tych zasad jest istotne zarówno z punktu widzenia legalności działalności gospodarczej, jak i budowania pozytywnego wizerunku pracodawcy, który dba o swoich pracowników.

Pytanie 25

Osoba zatrudniona na podstawie umowy o dzieło nie pozostaje w stosunku pracy ze zlecającym. Na podstawie fragmentu rachunku do umowy o dzieło oblicz kwotę do wypłaty.

Przychód ogółem3 600,00 zł
Koszty uzyskania przychodu 50%1 800,00 zł
Podstawa opodatkowania1 800,00 zł
Należna zaliczka na podatek dochodowy do Urzędu Skarbowego324,00 zł
Do wypłaty............zł
A. 3 276 zł
B. 1 476 zł
C. 3 231 zł
D. 1 431 zł
Odpowiedź 3 276 zł jest prawidłowa, ponieważ uwzględnia ważne elementy kalkulacji związane z umową o dzieło. Przy obliczaniu kwoty do wypłaty, kluczowym krokiem jest odjęcie kosztów uzyskania przychodu od całkowitego przychodu, a następnie uwzględnienie zaliczki na podatek dochodowy. W tym przypadku, przychód ogółem wynosi 3 600 zł, a koszty uzyskania przychodu są standardowe, co w praktyce oznacza, że wynoszą one 20% przychodu. Po obliczeniu podstawy opodatkowania i odjęciu zaliczki podatkowej w wysokości 324 zł, uzyskujemy ostateczną kwotę do wypłaty. Takie podejście jest zgodne z obowiązującymi przepisami prawa podatkowego oraz standardami rachunkowości, które wskazują na konieczność uwzględnienia zarówno przychodu, jak i kosztów oraz zobowiązań podatkowych. Poznanie tej procedury jest niezbędne dla każdej osoby prowadzącej działalność gospodarczą, a także dla freelancerów, którzy często korzystają z umów o dzieło.

Pytanie 26

Przedmiotem opodatkowania VAT u podatnika czynnego, którego cały obrót podlega opodatkowaniu, jest

A. kwota uzyskanego przychodu
B. kwota przyjętej darowizny
C. wartość nabytych towarów
D. wartość odpłatnej dostawy towarów
Kwota uzyskanego dochodu nie jest przedmiotem opodatkowania podatkiem VAT, ponieważ VAT odnosi się do obrotu związanego z towarami i usługami, a nie bezpośrednio do dochodu. Dochód jest pojęciem związanym z zyskiem, który uzyskuje przedsiębiorca po odliczeniu kosztów działalności, a w kontekście VAT nie ma zastosowania. Ponadto, kwota otrzymanej darowizny również nie podlega opodatkowaniu VAT, ponieważ darowizny nie są transakcjami odpłatnymi, co oznacza, że nie wiążą się z wzajemnym świadczeniem usług lub towarów. W kontekście obowiązków podatkowych VAT, istotne jest uwzględnienie tylko tych transakcji, które są odpłatne i mają charakter komercyjny. Wartość zakupionych towarów także nie jest przedmiotem opodatkowania VAT, ponieważ VAT naliczany jest na moment sprzedaży towarów, a nie na etapie zakupu. Praktycznym błędem jest mylenie podstawy opodatkowania z innymi formami działalności gospodarczej, co prowadzi do nieprawidłowego podejścia do obliczeń podatkowych. Warto zwrócić uwagę na fakt, że zgodnie z przepisami, jedynie wartość odpłatnej dostawy towarów staje się podstawą opodatkowania VAT, co jest kluczowe dla prawidłowego prowadzenia księgowości i rozliczeń podatkowych.

Pytanie 27

Pracownica przebywała na zwolnieniu lekarskim od 1 grudnia do 10 grudnia 2015 roku. Było to pierwsze zwolnienie lekarskie w roku 2015. Tabela zawiera dane dotyczące wynagrodzenia brutto pracownicy pomniejszonego o składki na ubezpieczenia społeczne z ostatnich 12 miesięcy. Ile wyniosła kwota będąca podstawą wymiaru naliczenia wynagrodzenia chorobowego pracownicy w ciąży?

grudzień 2014 r.
1 800,00 zł
styczeń 2015 r.
1 800,00 zł
luty 2015 r.
1 800,00 zł
marzec 2015 r.
1 800,00 zł
kwiecień 2015 r.
1 800,00 zł
maj 2015 r.
2 000,00 zł
czerwiec 2015 r.
2 000,00 zł
lipiec 2015 r.
2 000,00 zł
sierpień 2015 r.
2 000,00 zł
wrzesień 2015 r.
2 000,00 zł
październik 2015 r.
2 200,00 zł
listopad 2015 r.
2 200,00 zł
A. 1 950,00 zł
B. 1 800,00 zł
C. 2 000,00 zł
D. 2 200,00 zł

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Podstawa wymiaru naliczenia wynagrodzenia chorobowego jest kluczowym elementem w procesie obliczania świadczeń chorobowych pracowników. W przypadku pracownicy przebywającej na zwolnieniu lekarskim, która jest w ciąży, podstawę tę stanowi średnia wynagrodzeń brutto z ostatnich 12 miesięcy, pomniejszona o składki na ubezpieczenia społeczne. W analizowanym przypadku, prawidłowe obliczenie tej średniej doprowadza do kwoty 1 950,00 zł. To podejście jest zgodne z przepisami prawa pracy oraz zasadami ustalania wynagrodzeń w kontekście świadczeń chorobowych. Ważne jest, aby pracodawcy regularnie aktualizowali dane dotyczące wynagrodzeń, by mieć pewność, że obliczenia są oparte na aktualnych i prawidłowych informacjach. Dobrą praktyką jest także przechowywanie szczegółowych dokumentów potwierdzających wysokość wynagrodzeń w celu zapewnienia przejrzystości i zgodności z przepisami w przypadku ewentualnych kontroli.

Pytanie 28

Płatnik składek zarejestrował do ubezpieczenia chorobowego 15 osób, a zasiłek chorobowy będzie wypłacany w tej instytucji przez

A. Fundusz Pracy
B. Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych
C. przedsiębiorcę
D. Zakład Ubezpieczeń Społecznych

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź 'Zakład Ubezpieczeń Społecznych' jest prawidłowa, ponieważ to właśnie ZUS jest odpowiedzialny za wypłatę zasiłków chorobowych w Polsce. Zgodnie z przepisami ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, to ZUS zajmuje się obsługą płatników składek oraz świadczeniem wypłat dla ubezpieczonych. W sytuacji, gdy płatnik składek zgłasza do ubezpieczenia chorobowego pracowników, ZUS wypłaca zasiłek z funduszu chorobowego, który jest finansowany ze składek na ubezpieczenie chorobowe. Przykładowo, jeżeli pracownik zatrudniony w firmie K przebywa na zwolnieniu lekarskim przez 30 dni, to ZUS będzie odpowiedzialny za wypłatę zasiłku chorobowego na podstawie zgłoszenia od płatnika. Ważne jest, aby płatnicy składek właściwie dokumentowali wszystkie przypadki chorobowe, aby ZUS mógł szybko i sprawnie realizować wypłaty. Dodatkowo, znajomość procedur ZUS pozwala na uniknięcie błędów przy zgłaszaniu ubezpieczonych i ich sytuacji zdrowotnej, co jest kluczowe dla terminowych wypłat.

Pytanie 29

Osoba prowadząca indywidualną działalność gospodarczą, która wybrała podatek na zasadach ogólnych zgodnie z progresywną skalą podatkową, przeprowadza roczne rozliczenie podatku, wypełniając deklarację

A. PIT-36
B. PIT-11
C. PIT-28
D. PIT-37

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź PIT-36 jest poprawna, ponieważ jest to formularz przeznaczony dla osób prowadzących działalność gospodarczą, które wybrały opodatkowanie na zasadach ogólnych według skali podatkowej. W przypadku jednoosobowej działalności gospodarczej, przedsiębiorca ma obowiązek złożenia rocznej deklaracji podatkowej, która odzwierciedla jego dochody oraz koszty uzyskania przychodu. PIT-36 umożliwia uwzględnienie wszelkich przychodów oraz kosztów związanych z prowadzoną działalnością, co jest istotne z punktu widzenia prawidłowego obliczenia należnego podatku. Przykładowo, jeśli przedsiębiorca prowadzi sklep internetowy i uzyskuje przychody z tego tytułu, może złożyć PIT-36, w którym uwzględni zarówno przychody, jak i wydatki na reklamę czy zakup towarów. Warto zaznaczyć, że stosowanie PIT-36 jest zgodne z dobrymi praktykami w zakresie prowadzenia księgowości, co pozwala na transparentność i prawidłowość rozliczeń podatkowych.

Pytanie 30

Monika Wolska prowadzi działalność gospodarczą niezwiązaną z rolnictwem, jest objęta dobrowolnym ubezpieczeniem chorobowym i nie posiada pracowników. W dniach od 4 do 20 maja była chora i uzyskała zwolnienie lekarskie. Jakie dokumenty powinna złożyć w ZUS, aby móc otrzymać zasiłek chorobowy?

A. ZUS Z-3a, ZUS ZZA
B. ZUS Z-3b, ZUS RSA
C. ZUS ZLA, ZUS Z-3b
D. ZUS Z-3, ZUS DRA

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Zgłoszenie dokumentów ZUS ZLA oraz ZUS Z-3b jest kluczowe dla uzyskania zasiłku chorobowego przez Monikę Wolską, która prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą. Dokument ZUS ZLA to zwolnienie lekarskie, które potwierdza czas trwania niezdolności do pracy z powodu choroby. Natomiast formularz ZUS Z-3b to oświadczenie o wysokości przychodu z działalności gospodarczej, które jest niezbędne do obliczenia wysokości zasiłku chorobowego. W przypadku osób prowadzących działalność gospodarczą, zasiłek chorobowy oblicza się na podstawie średniego miesięcznego przychodu z ostatnich 12 miesięcy. Dlatego też, złożenie obu dokumentów jest niezbędne, aby proces weryfikacji i przyznania zasiłku mógł zostać prawidłowo przeprowadzony. Warto pamiętać, że poprawne uzupełnienie formularzy oraz dostarczenie ich w terminie do ZUS ma kluczowe znaczenie dla uniknięcia opóźnień w wypłacie zasiłku. Przykładem dobrych praktyk jest złożenie dokumentów jeszcze przed upływem terminu, co pozwoli na szybsze rozpatrzenie sprawy.

Pytanie 31

Pani Jadwiga zdecydowała się na zamknięcie prowadzonej działalności gospodarczej i złożyła wniosek o wykreślenie wpisu w CEUDG, wskazując datę 31 października 2016 r. jako ostatni dzień działalności. Jaką datę powinna wpisać w formularzu ZUS ZWUA w polu Wyrejestrowanie z ubezpieczeń od dnia?

A. 10 listopada 2016 r.
B. 07 listopada 2016 r.
C. 31 października 2016 r.
D. 01 listopada 2016 r.

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Wybór daty 1 listopada 2016 r. jako daty wyrejestrowania z ubezpieczeń jest prawidłowy, ponieważ zgodnie z przepisami prawa, dzień zakończenia działalności gospodarczej nie jest jednocześnie dniem wyrejestrowania z ubezpieczeń. Pani Jadwiga wskazała 31 października 2016 r. jako ostatni dzień prowadzenia działalności, co oznacza, że działalność ta formalnie zakończyła się w tym dniu. Jednakże, aby prawidłowo wyrejestrować się z ubezpieczeń społecznych, należy to zrobić na dzień następny. Dlatego w formularzu ZUS ZWUA, w polu dotyczącym daty wyrejestrowania, powinna wpisać 1 listopada 2016 r. Praktycznie oznacza to, że od 1 listopada 2016 r. nie będzie już zobowiązana do opłacania składek na ubezpieczenia społeczne, co jest istotną informacją dla zarówno dla Pani Jadwigi, jak i dla ZUS. Warto również zaznaczyć, że terminowe zgłaszanie takich zmian jest kluczowe, aby uniknąć potencjalnych problemów związanych z nieprawidłowym naliczaniem składek oraz ewentualnych kar finansowych ze strony ZUS.

Pytanie 32

Na podstawie przedstawionego fragmentu listy płac oblicz kwotę do wypłaty.

Lista płac nr 8/08/2015
Płaca zasadniczaSkładki na ubezpieczenia społeczne finansowane przez pracownikaPodstawa wymiaru składki na ubezpieczenie zdrowotnePodstawa naliczenia podatku dochodowegoPodatek dochodowyKwota zmniejszająca podatek
3 000,00 zł411,30 zł2 588,70 zł2 477,00 zł445,86 zł46,33 zł
Składka na ubezpieczenie zdrowotne (7,75%)Należna zaliczka na podatek dochodowySkładka na ubezpieczenie zdrowotne (9%)Wynagrodzenie nettoEkwiwalent za pranie odzieży roboczejDo wypłaty
200,62 zł199,00 zł232,98 zł2 156,72 zł50,00 zł......
A. 2 156,72 zł
B. 2 006,10 zł
C. 2 106,72 zł
D. 2 206,72 zł

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Poprawna odpowiedź to 2 206,72 zł. Kwota ta została obliczona na podstawie wynagrodzenia netto oraz dodatków, które nie podlegają opodatkowaniu. W praktyce, każdy pracodawca powinien znać zasady obliczania wynagrodzenia, aby stosować odpowiednie przepisy prawa pracy oraz regulacje podatkowe. Obliczając wynagrodzenie do wypłaty, ważne jest uwzględnienie wszystkich składników płacy, w tym ewentualnych dodatków, takich jak ekwiwalent za pranie odzieży roboczej, który jest istotnym elementem w wielu branżach, w tym w przemyśle oraz służbie zdrowia. Dodatki te nie są opodatkowane, co wpływa na wysokość wynagrodzenia netto. Taki sposób obliczeń jest zgodny z najlepszymi praktykami w zakresie zarządzania płacami i pozwala na prawidłowe ustalenie kwoty, która trafia do pracownika. Warto również regularnie aktualizować wiedzę na temat przepisów dotyczących wynagrodzeń i dodatków, aby unikać błędów w przyszłości.

Pytanie 33

Kiedy państwo formułuje przychody oraz wydatki budżetowe, oddziałuje na działania i decyzje podmiotów gospodarczych, wykorzystując funkcję

A. fiskalną budżetu państwowego
B. stymulacyjną (bodźcową) budżetu państwowego
C. redystrybucyjną (rozdzielczą) budżetu państwowego
D. kontrolną budżetu państwowego

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
To, że podałeś odpowiedź o stymulacyjnej roli budżetu państwa, jest w porządku. Rząd dzięki różnym wydatkom i dochodom może wpływać na to, co robią przedsiębiorstwa. Chodzi o to, by tworzyć bodźce do inwestowania i wydawania pieniędzy, co z kolei prowadzi do ogólnego wzrostu gospodarczego. Na przykład, ulgi podatkowe dla firm, które inwestują w nowe technologie czy rozwijają się w mniej rozwiniętych regionach, to świetny przykład takiego działania. Rząd w ten sposób wspiera rozwój, który jest zgodny z jego planami. Jeśli budżet jest przygotowany ze świadomością tej funkcji, można lepiej wykorzystać środki publiczne, co jest ważne dla zrównoważonego rozwoju. Uważam, że ta stymulacyjna rola budżetu jest naprawdę kluczowa, bo obecnie, w dobie innowacji i globalnej konkurencji, trzeba zadbać o odpowiednie mechanizmy. Co więcej, sprawne stymulowanie w ramach polityki fiskalnej może pomóc w tworzeniu nowych miejsc pracy i walce z ubóstwem, co ma pozytywny wpływ na całe społeczeństwo.

Pytanie 34

W maju 2014 r. nominalny czas pracy wynosił 168 godzin, które pracownik przepracował, a dodatkowo miał kilka dyżurów zakładowych, które łącznie trwały 12 godzin, w trakcie których nie wykonywał żadnych obowiązków. Za dyżur nie przyznano mu czasu wolnego. Pracownik otrzymuje wynagrodzenie podstawowe, stałe w kwocie 1 680 zł. Jaką wartość wynagrodzenia brutto naliczono w liście płac za maj 2014 r.?

A. 1 740,00 zł
B. 1 860,00 zł
C. 1 680,00 zł
D. 1800,00 zł

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Wynagrodzenie brutto pracownika w maju 2014 roku wynosi 1800 zł. Obliczenia są proste: pracownik przepracował 168 godzin i przy stawce 1680 zł w podstawie wychodzi 10 zł za godzinę. Z tego wynika, że dyżury, choć pracownik nie był czynnie w pracy, są wliczane do wynagrodzenia, jeżeli nie miał przyznanego czasu wolnego. Mamy tu 12 godzin dyżuru, co daje dodatkowe 120 zł (to jest 12 razy 10 zł). Jak to dodamy do wynagrodzenia zasadniczego, to mamy 1800 zł (1680 zł + 120 zł). I ważne jest, żeby pamiętać, że to wszystko jest zgodne z przepisami, które mówią, że pracownicy muszą być wynagradzani za dyżury, nawet jeśli w tym czasie nie pracują aktywnie.

Pytanie 35

Aby zarejestrować pracownika do obowiązkowych ubezpieczeń, konieczne jest sporządzenie deklaracji o symbolu

A. ZUS ZZA
B. ZUS ZUA
C. ZUS RCA
D. ZUS DRA

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Deklaracja ZUS ZUA to taki ważny dokument, który trzeba wypełnić, kiedy pracownik zaczyna u nas pracę. Właściwie, jest on kluczowy w całym systemie ubezpieczeń w Polsce. Wypełnia się go, kiedy ktoś podejmuje pracę po raz pierwszy albo wcześniej nie był zgłoszony do ZUS. Jak to mówią, bez tej deklaracji ani rusz! Trzeba zgłosić pracownika do ubezpieczeń, bo to leży w obowiązkach pracodawcy, a jak się tego nie zrobi, to mogą być poważne konsekwencje. Warto też pamiętać, że ten formularz powinien być złożony w ciągu 7 dni od momentu, kiedy pracownik zaczyna działać. Dobrze jest też przechować kopię tej deklaracji, bo to ułatwia życie i pozwala szybko znaleźć potrzebne info, gdy zajdzie kontrola ze strony ZUS.

Pytanie 36

Osoby opłacające składki mają obowiązek zgłoszenia pracownika do ubezpieczeń społecznych oraz zdrowotnych w określonym terminie?

A. 3 dni od podpisania umowy
B. 30 dni od daty powstania obowiązku ubezpieczenia
C. 7 dni od dnia zatrudnienia
D. 14 dni od rozpoczęcia zatrudnienia

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Zgłoszenie pracownika do ubezpieczeń społecznych i zdrowotnych w terminie 7 dni od daty zatrudnienia jest kluczowym obowiązkiem płatników składek. Wynika to z przepisów prawa, które mają na celu zapewnienie, że pracownicy od momentu rozpoczęcia pracy są objęci odpowiednią ochroną ubezpieczeniową. Przykładowo, jeśli pracownik zaczyna pracę 1 marca, płatnik składek powinien zgłosić go do ubezpieczeń najpóźniej do 8 marca. Niedopełnienie tego obowiązku może prowadzić do konsekwencji finansowych oraz prawnych, w tym kar administracyjnych. Ponadto, zgłoszenie pracownika w odpowiednim czasie pozwala na nabycie przez niego prawa do świadczeń, takich jak zasiłki chorobowe czy emerytalne. W praktyce wielu pracodawców korzysta z systemów kadrowo-płacowych, które automatyzują ten proces, co znacznie obniża ryzyko pomyłek i opóźnień. Dobrą praktyką jest również regularne szkolenie personelu odpowiedzialnego za kadry, aby byli na bieżąco z zmieniającymi się przepisami prawnymi.

Pytanie 37

Podatek od towarów oraz usług stanowi rodzaj podatku

A. bezpośredniego
B. majątkowego
C. konsumpcyjnego
D. dochowego

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Podatek od towarów i usług (VAT) jest podatkiem konsumpcyjnym, co oznacza, że jego obciążenie spoczywa na ostatecznym konsumencie towarów i usług. W praktyce oznacza to, że VAT jest naliczany na każdym etapie produkcji i dystrybucji, jednak ostatecznie to konsument finalny ponosi koszty podatkowe. Przykładowo, przy zakupie produktu w sklepie, cena zawiera VAT, który sprzedawca odprowadza do urzędów skarbowych. Taki system podatkowy jest powszechnie stosowany w wielu krajach i ma na celu uproszczenie obiegu pieniędzy w gospodarce oraz zapewnienie stabilnych przychodów budżetowych. Dzięki VAT państwa mogą efektywnie zarządzać swoimi finansami, a przedsiębiorcy mają możliwość odliczenia podatku naliczonego przy zakupie towarów i usług, co wspiera rozwój biznesu. Zgodnie z międzynarodowymi standardami podatkowymi, VAT jest uznawany za jeden z najefektywniejszych sposobów poboru podatków ze względu na swoją neutralność oraz zdolność do generowania dochodów.

Pytanie 38

Pracodawca dla pracownika zatrudnionego na umowę o pracę naliczył w grudniu wynagrodzenie za czas przepracowany w kwocie 3 800,00 zł oraz wynagrodzenie za czas niezdolności do pracy w kwocie 600,00 zł. Płatnik składek jest zobowiązany sporządzić za grudzień i złożyć w ZUS następujące dokumenty rozliczeniowe

A.ZUS ZZA Zgłoszenie do ubezpieczenia zdrowotnego/zgłoszenie zmiany danych
ZUS RCA Imienny raport miesięczny o należnych składkach i wypłaconych świadczeniach
ZUS DRA Deklaracja rozliczeniowa
B.ZUS RCA Imienny raport miesięczny o należnych składkach i wypłaconych świadczeniach
ZUS RSA Imienny raport miesięczny o wypłaconych świadczeniach i przerwach w opłacaniu składek
ZUS DRA Deklaracja rozliczeniowa
C.ZUS ZUA Zgłoszenie do ubezpieczeń/zgłoszenie zmiany danych osoby ubezpieczonej
ZUS RSA Imienny raport miesięczny o wypłaconych świadczeniach i przerwach w opłacaniu składek
ZUS RCA Imienny raport miesięczny o należnych składkach i wypłaconych świadczeniach
D.ZUS RSA Imienny raport miesięczny o wypłaconych świadczeniach i przerwach w opłacaniu składek
ZUS ZZA Zgłoszenie do ubezpieczenia zdrowotnego/zgłoszenie zmiany danych
ZUS RCA Imienny raport miesięczny o należnych składkach i wypłaconych świadczeniach
A. C.
B. A.
C. D.
D. B.

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź B jest prawidłowa, ponieważ zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, pracodawca, jako płatnik składek, ma obowiązek sporządzenia i złożenia dokumentów rozliczeniowych do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (ZUS) za każdy miesiąc, w którym zatrudnia pracownika. W grudniu, na podstawie przedstawionych danych o wynagrodzeniu, pracodawca powinien złożyć trzy kluczowe dokumenty: ZUS RCA, ZUS RSA oraz ZUS DRA. ZUS RCA to imienny raport miesięczny, który informuje o należnych składkach oraz wypłaconych świadczeniach. ZUS RSA natomiast dokumentuje wypłacone świadczenia oraz przechowywanie składek, co jest istotne dla prawidłowego naliczania przyszłych świadczeń. ZUS DRA jest deklaracją rozliczeniową, która podsumowuje wszystkie składki za dany miesiąc. Sporządzenie i złożenie tych dokumentów jest nie tylko obowiązkiem prawnym, ale również kluczowym elementem w procesie zapewnienia pracownikom dostępu do świadczeń społecznych. W praktyce, rzetelne wypełnienie tych raportów jest fundamentem funkcjonowania systemu ubezpieczeń społecznych w Polsce.

Pytanie 39

Dokumenty potwierdzające wydatki odliczone w ramach ulg podatkowych oraz zeznanie podatkowe złożone na formularzu PIT 37 powinny być przechowywane przez czas

A. 25 lat licząc od końca roku, w którym złożono zeznanie
B. 20 lat licząc od końca roku, w którym złożono zeznanie
C. 10 lat licząc od końca roku, w którym złożono zeznanie
D. 5 lat licząc od końca roku, w którym złożono zeznanie
Zgodnie z polskim prawodawstwem, zeznania podatkowe oraz dokumenty potwierdzające wydatki odliczone w ramach ulg podatkowych należy przechowywać przez pięć lat, licząc od dnia kończącego rok, w którym złożono zeznanie. Taki okres przechowywania ma na celu zapewnienie możliwości weryfikacji danych przez organy skarbowe w przypadku kontroli podatkowej. Przykładowo, jeśli zeznanie za rok 2022 zostało złożone w 2023 roku, dokumenty należy przechowywać do 31 grudnia 2028 roku. Praktyka ta jest zgodna z dobrymi praktykami rachunkowości i przepisami prawa podatkowego, które zalecają długoterminowe przechowywanie dokumentacji dla celów dowodowych. Warto również pamiętać, że okres ten dotyczy nie tylko formularzy PIT, ale także dodatkowych dokumentów, takich jak faktury czy inne dowody wydatków, które mogą być przedmiotem kontroli skarbowej.

Pytanie 40

Wysokość stopy procentowej na ubezpieczenie od wypadków określa ZUS dla płatników, którzy zgłaszają

A. do 4 ubezpieczonych za dany rok składkowy
B. co najmniej 10 ubezpieczonych za dany rok składkowy, którzy w ciągu ostatnich 3 lat złożyli informację ZUS IWA
C. do 5 ubezpieczonych za dany rok składkowy, którzy w ciągu ostatnich 3 lat nie złożyli informacji ZUS IWA
D. co najmniej 7 ubezpieczonych za dany rok składkowy, którzy w ciągu ostatnich 3 lat nie złożyli informacji ZUS IWA

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Wysokość stopy procentowej na ubezpieczenie wypadkowe ustalana przez ZUS jest kluczowym elementem w zarządzaniu ryzykiem ubezpieczeniowym. Odpowiedź wskazująca na co najmniej 10 ubezpieczonych, którzy w ciągu ostatnich trzech lat złożyli informację ZUS IWA, jest poprawna, ponieważ zgodnie z obowiązującymi przepisami, ZUS ustala tę stopę na podstawie liczby zgłoszonych ubezpieczonych oraz ich historii w zakresie zgłaszania informacji o wypadkach. Przykładowo, przedsiębiorstwa, które regularnie zgłaszają informację ZUS IWA oraz zatrudniają większą liczbę pracowników, mogą liczyć na korzystniejsze warunki ubezpieczenia. Zgłoszenie IWA pozwala ZUS na dokładniejszą analizę sytuacji w danym zakładzie pracy, co z kolei wpływa na wyznaczenie odpowiedniego poziomu ryzyka. W praktyce, przedsiębiorstwa mogą wykorzystać te dane do zwiększenia bezpieczeństwa w miejscu pracy, co przyczynia się do obniżenia liczby wypadków i w efekcie niższych składek. Dodatkowo, znajomość tych zasad pozwala na lepsze planowanie budżetu na ubezpieczenia i zwiększa konkurencyjność na rynku.