Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik fotografii i multimediów
  • Kwalifikacja: AUD.05 - Realizacja projektów graficznych i multimedialnych
  • Data rozpoczęcia: 9 listopada 2025 01:28
  • Data zakończenia: 9 listopada 2025 01:41

Egzamin zdany!

Wynik: 28/40 punktów (70,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Montaż cyfrowych obrazów w aplikacji Windows Movie Maker nie oferuje możliwości

A. włączenia zdjęć do materiału wideo
B. umieszczenia napisów w edytowanym pliku
C. zaimportowania obiektu inteligentnego oraz maski warstwy
D. dodania ścieżki dźwiękowej do materiału filmowego
Odpowiedź "zaimportowania obiektu inteligentnego i maski warstwy" jest trafna, bo Windows Movie Maker, to program do edycji wideo, który nie ma tych bardziej zaawansowanych opcji, co inne aplikacje, jak Adobe Photoshop czy After Effects. Importowanie tych obiektów czy maski to coś, co naprawdę pozwala na lepszą edycję grafiki i efektów. A w Movie Makerze można tylko dodawać zdjęcia do filmów, robić napisy i wrzucać muzykę. To wszystko jest dosyć ograniczone w porównaniu do prawdziwych narzędzi do edycji. Z mojego doświadczenia, używanie Movie Makera jest super dla prostych projektów, na przykład do robienia prezentacji z obrazkami, bo nie trzeba być ekspertem w edycji wideo, żeby to ogarnąć. Warto też wiedzieć, że w profesjonalnych wytwórniach wideo zazwyczaj korzysta się z bardziej rozbudowanych programów, co naprawdę zwiększa możliwości artystyczne i techniczne.

Pytanie 2

Etapy realizacji multimedialnego fotoreportażu w formie fotokastu zawierają

A. ustawienie efektów i przejść, zaimportowanie zdjęć cyfrowych, edycję dźwięku
B. publikację projektu multimedialnego, wczytanie obrazów cyfrowych, zaimportowanie plików dźwiękowych, edytowanie wszystkich materiałów cyfrowych
C. dodanie efektów wzmacniających dźwięk, obróbkę zdjęć cyfrowych, publikację multimedialnego fotoreportażu, ustalenie chronometrażu
D. wykonanie i załadowanie obrazów oraz plików dźwiękowych, określenie chronometrażu, publikację projektu
Poprawna odpowiedź obejmuje kluczowe etapy procesu tworzenia multimedialnego fotoreportażu, który jest efektywnym połączeniem obrazu i dźwięku. W pierwszym kroku wykonanie i załadowanie obrazów oraz plików dźwiękowych jest fundamentem, który pozwala na stworzenie angażującej narracji wizualnej. Następnie, określenie chronometrażu jest istotne, ponieważ synchronizacja dźwięku z obrazem ma ogromne znaczenie dla odbioru materiału przez widza. Zbyt szybkie lub zbyt wolne tempo może zakłócić przekaz emocjonalny. Ostatecznie, publikacja projektu to krok, który pozwala na dotarcie do szerszego grona odbiorców; powinno się to odbywać zgodnie z najlepszymi praktykami branżowymi, które sugerują wybór odpowiednich platform dystrybucji, takich jak media społecznościowe czy dedykowane serwisy do publikacji multimedialnych. Warto dodać, że każdy z tych etapów powinien być przemyślany w kontekście grupy docelowej oraz celów komunikacyjnych, co jest kluczowe dla skutecznej realizacji projektu multimedialnego.

Pytanie 3

Aby zapisać pliki cyfrowe na płycie CD, należy skorzystać z programu

A. Publisher
B. Nero
C. Audacity
D. PowerPoint
Nero to jeden z najpopularniejszych programów do nagrywania płyt CD, DVD i Blu-ray, który oferuje szeroki zakres funkcji do tworzenia i zarządzania cyfrowymi zapisami na nośnikach optycznych. Program ten pozwala na łatwe i szybkie nagrywanie danych, muzyki oraz filmów. Użytkownik może tworzyć różne typy projektów, takie jak kopiowanie płyt, tworzenie obrazów ISO oraz nagrywanie płyt audio. Dodatkowo, Nero zapewnia narzędzia do edycji wideo i konwersji formatów, co czyni go wszechstronnym rozwiązaniem dla użytkowników domowych i profesjonalistów. W kontekście standardów branżowych, program przestrzega norm dotyczących systemów plików oraz struktury danych na nośnikach optycznych, co zapewnia kompatybilność z większością odtwarzaczy i systemów operacyjnych. W sytuacjach, gdy użytkownik potrzebuje szybko zarchiwizować dużą ilość danych lub stworzyć kopię zapasową ważnych plików, Nero staje się niezastąpionym narzędziem, które łączy funkcjonalność z intuicyjnością obsługi.

Pytanie 4

Jaką funkcję pełni system optycznej stabilizacji obrazu?

A. Zwiększa ostrość zdjęć obiektów w szybkim ruchu
B. Ogranicza wpływ drgań aparatu podczas fotografowania z ręki
C. Redukuje szumy w obrazie
D. Powiększa głębię ostrości
Pojęcia związane z optyczną stabilizacją obrazu są często mylone z innymi aspektami technologii fotograficznej, co prowadzi do nieporozumień. Zmniejszenie zaszumienia obrazu jest związane z zastosowaniem algorytmów redukcji szumów, które poprawiają jakość zdjęć, zwłaszcza w warunkach słabego oświetlenia. Stabilizacja obrazu nie wpływa bezpośrednio na zaszumienie, ponieważ zajmuje się innymi aspektami obrazu. Poprawa ostrości zdjęć szybko poruszających się obiektów to efekt zastosowania szybkiego czasu naświetlania oraz technik śledzenia obiektów, a nie stabilizacji obrazu. Głębia ostrości natomiast dotyczy zakresu ostrości w obrazie, który jest regulowany przez przysłonę obiektywu, a nie przez stabilizację obrazu. Systemy stabilizacji, takie jak OIS, skupiają się na eliminacji efektów poruszenia aparatu, nie mają więc bezpośredniego wpływu na te inne aspekty. Często mylenie tych pojęć wynika z braku zrozumienia ich funkcji oraz zastosowań w praktyce, co może prowadzić do nieporozumień w ocenie technologii fotograficznych.

Pytanie 5

W dokumencie hipertekstowym, przy pomocy znacznika , określa się

A. zakończenie dokumentu HTML
B. zakończenie nagłówka dokumentu HTML
C. rozpoczęcie nagłówka dokumentu HTML
D. rozpoczęcie dokumentu HTML
Znacznik <HEAD> w dokumentach HTML jest kluczowym elementem, który definiuje początek sekcji nagłówkowej dokumentu. Sekcja ta zawiera meta informacje, które są istotne dla przeglądarek internetowych oraz wyszukiwarek, ale nie są bezpośrednio wyświetlane na stronie. W nagłówku można umieścić takie elementy jak tytuł strony (<TITLE>), odwołania do arkuszy stylów CSS, skrypty JavaScript, a także meta tagi, które informują o autorze, opisie czy słowach kluczowych. Zgodnie z standardami W3C, poprawne zdefiniowanie nagłówka jest niezbędne dla prawidłowego działania dokumentu HTML, co ma wpływ na SEO oraz na sposób, w jaki strona jest renderowana. Przykładowo, title jest kluczowym elementem, ponieważ pojawia się na pasku tytułowym przeglądarki oraz w wynikach wyszukiwania, co podkreśla znaczenie sekcji <HEAD> w kontekście organizacji i prezentacji treści. Dlatego znajomość struktury dokumentów HTML oraz poprawnego użycia znaczników jest niezbędna w codziennej pracy web dewelopera.

Pytanie 6

W jakich formatach można zapisać film wideo razem z dźwiękiem?

A. MPEG, PSD
B. AVI, WAV
C. MOV, JPEG
D. AVI, SWF
Odpowiedzi, które zaznaczyłeś, są nie do końca trafione. Format MOV rzeczywiście jest do wideo, ale JPEG to zupełnie inna bajka, bo on tylko kompresuje obrazy i nie ma dźwięku. Więc kombinacja tych dwóch formatów do zapisu pliku wideo z dźwiękiem nie zadziała. Co do AVI i WAV, to WAV to sam audio, więc ani rusz uzyskać wideo z jego pomocą. AVI jest super do wideo, ale bez dźwięku z WAV to nic nie da w tej kombinacji. AVI i SWF to strzał w dziesiątkę, bo SWF obsługuje i wideo, i dźwięk. Jeśli chodzi o MPEG i PSD, to PSD to pliki z Photoshopa, a nie do wideo. MPEG daje radę z połączeniem wideo i audio, ale PSD nie. Często ludzie mylą te wszystkie formaty, co prowadzi do nieporozumień na temat ich funkcji. Ważne, żeby znać różnice między nimi, żeby jakość multimediów była odpowiednia.

Pytanie 7

Która kategoria oprogramowania pozwala na wektoryzację bitmapy?

A. Inkscape, CorelDRAW, Adobe Illustrator
B. Adobe Flash, Adobe Illustrator, Adobe Lightroom
C. GIMP, Adobe Photoshop, Adobe InDesign
D. Paint, Inkscape, Audacity
Odpowiedź Inkscape, CorelDRAW i Adobe Illustrator jest poprawna, ponieważ te programy są specjalistycznym oprogramowaniem do grafiki wektorowej. Wektoryzacja mapy bitowej to proces przekształcania obrazów rastrowych (bitmap) w format wektorowy, co pozwala na uzyskanie skalowalnych grafik, które zachowują wysoką jakość przy dowolnym powiększeniu. Inkscape, jako program open-source, oferuje funkcje wektoryzacji, wykorzystując narzędzie 'Trace Bitmap', które automatycznie konwertuje zdjęcia na wektory. CorelDRAW jest szczególnie ceniony w branży graficznej za swoje zaawansowane możliwości edycyjne, a jego funkcja 'PowerTRACE' umożliwia precyzyjne odwzorowanie bitmap w wektory. Adobe Illustrator, z kolei, jest standardem branżowym dla projektantów, a jego opcja 'Image Trace' pozwala na szybkie i efektywne przekształcanie obrazów rastrowych w wektory, co jest niezwykle przydatne w tworzeniu logo, ilustracji czy materiałów marketingowych. Te programy są zgodne z najlepszymi praktykami branżowymi, umożliwiając tworzenie plików wektorowych zgodnych z formatami takimi jak SVG czy EPS, co jest kluczowe w pracy nad projektami graficznymi.

Pytanie 8

Tworząc kadr filmowy z użyciem planu amerykańskiego, należy ukazać postać aktora w ujęciu od

A. linii podbródka do czubka głowy
B. pasa w górę
C. linii ramion w górę
D. kolan do czubka głowy
Wybór innych zakresów kadrowania, takich jak od pasa w górę, linii podbródka po czubek głowy czy linii ramion w górę, nie oddaje pełnej ekspresji postaci i ogranicza zrozumienie sytuacji, w jakiej się znajdują. Ujęcie od pasa w górę, często nazywane close-up lub waist shot, koncentruje się na górnej części ciała, co może skutkować utratą ważnych informacji, zwłaszcza w scenach wymagających ekspresji całego ciała. Może to prowadzić do błędnych interpretacji intencji postaci. Z kolei kadr od linii podbródka do czubka głowy, zwany extreme close-up, również ogranicza widoczność postaci, koncentrując się na detalach, a nie na kontekście, co może zmniejszyć zaangażowanie widza w narrację. Kadrowanie od linii ramion w górę jest bardziej odpowiednie w sytuacjach, gdy dialog lub wyraz twarzy odgrywają kluczową rolę, ale w przypadku akcji i interakcji między postaciami, nie oddaje pełnego obrazu sytuacji. Użycie niewłaściwych kadrów może prowadzić do utraty dynamiki sceny i zredukowanej możliwości uchwycenia pełnej emocjonalnej gamy, co jest kluczowe w narracji filmowej. Warto zatem pamiętać o zasadach kompozycji i dobrych praktykach, aby skutecznie komunikować zamierzony przekaz widzowi.

Pytanie 9

Projektując efektywny baner internetowy, należy zwrócić uwagę na

A. wielokolorowość.
B. duży rozmiar.
C. prostość i spójność układu.
D. różnorodność wizualną i tekstową.
Tworząc skuteczny baner internetowy, kluczowe jest, aby zachować prostotę i spójność kompozycji. Prosty design pozwala użytkownikom szybko zrozumieć przekaz, co jest niezwykle ważne w środowisku internetowym, gdzie czas reakcji jest ograniczony. Spójność kompozycji oznacza, że wszystkie elementy graficzne, kolory oraz czcionki powinny współgrać ze sobą, tworząc harmonijną całość. Przykładem może być stosowanie ograniczonej palety kolorów, która nie tylko przyciąga uwagę, ale również pozwala na lepsze zapamiętanie marki. W praktyce, efektywne banery często wykorzystują duże, czytelne czcionki i wyraźne przyciski CTA (Call to Action), co sprzyja konwersji. Standardy UX/UI wskazują, że dostosowanie elementów wizualnych do preferencji grupy docelowej oraz unikanie nadmiaru informacji przyczynia się do zwiększenia skuteczności kampanii reklamowych. Warto również dodać, że zgodność z zasadami dostępności pozwala dotrzeć do szerszej grupy odbiorców.

Pytanie 10

Obiektów wektorowych nie wytwarza się w obrębie

A. grafiki 2D
B. grafiki rastrowej
C. grafiki obiektowej
D. grafiki 3D
Grafika rastrowa to taki obrazek, który powstaje na podstawie pikseli, co sprawia, że nie da się w tym przypadku tworzyć obiektów wektorowych. Te drugie są definiowane przez matematyczne formuły, co pozwala na ich skalowanie bez utraty jakości. Moim zdaniem, super przykładami grafiki wektorowej są logotypy i różne ilustracje, zwłaszcza te do druku, gdzie ważne jest, by wszystko wyglądało ostro, niezależnie od rozmiaru. Projektanci najczęściej używają programów jak Adobe Illustrator czy CorelDRAW do tworzenia tych wektorów. Z kolei grafika rastrowa, jak zdjęcia, jest ograniczona jakością rozdzielczości, więc nie można jej dowolnie powiększać bez efektu rozmazania. Dlatego warto znać różnice między tymi dwoma rodzajami, żeby lepiej wykorzystać je w swoich projektach artystycznych czy komercyjnych.

Pytanie 11

Który z parametrów użytych przy rejestracji przedstawionego obrazu wpłynął na uzyskanie efektu blur wody?

Ilustracja do pytania
A. Rozdzielczość
B. Ogniskowa
C. Liczba przysłony
D. Czas naświetlania
Efekt rozmycia wody na przedstawionym zdjęciu został osiągnięty dzięki zastosowaniu długiego czasu naświetlania. Pozwala on na uchwycenie ruchu wody w postaci gładkiego, rozmytego efektu. Taka technika jest często stosowana w fotografii krajobrazowej, aby nadać wodospadom, rzekom czy morzu dynamiczny, ale jednocześnie płynny wygląd.

Pytanie 12

Jakie komercyjne oprogramowanie pozwala na pracę z warstwami, korzystanie z filtrów cyfrowych, łączenie plików w technologii HDR, a także wczytywanie i definiowanie działań?

A. Adobe InDesign
B. Adobe Photoshop
C. CorelDRAW
D. Windows Movie Maker
Adobe Photoshop to wiodące oprogramowanie w dziedzinie edycji grafiki rastrowej, które oferuje zaawansowane możliwości pracy na warstwach. Umożliwia użytkownikom zarządzanie wieloma elementami obrazu w oddzielnych warstwach, co pozwala na precyzyjne edytowanie i manipulowanie każdą z nich bez wpływu na pozostałe. Ponadto, Photoshop oferuje szereg cyfrowych filtrów, które mogą być stosowane do poprawy jakości obrazu, dodawania efektów specjalnych czy dostosowywania kolorystyki. W kontekście techniki HDR (High Dynamic Range), program umożliwia łączenie kilku zdjęć o różnych ekspozycjach, co pozwala na uzyskanie obrazu o znacznie szerszym zakresie tonalnym, co jest niezwykle przydatne w fotografii krajobrazowej oraz architektonicznej. Użytkownicy mogą także wczytywać i definiować różne operacje, co automatyzuje procesy edycyjne i zwiększa efektywność pracy. Tego rodzaju funkcjonalności czynią Adobe Photoshop niezastąpionym narzędziem w profesjonalnej edycji zdjęć oraz grafiki.

Pytanie 13

Jaką minimalną częstotliwość próbkowania musi mieć sygnał audio, aby móc zarejestrować cały zakres dźwięków słyszalnych przez człowieka?

A. 20 kHz
B. 10 kHz
C. 40 kHz
D. 60 kHz
Odpowiedzi takie jak 60 kHz, 20 kHz i 10 kHz pokazują pewne nieporozumienia dotyczące zasad próbkowania sygnałów audio. Częstotliwość 60 kHz jest wyższa niż wymagana do rejestracji dźwięków słyszalnych przez człowieka, co może prowadzić do nieefektywnego wykorzystania pamięci i zasobów przetwarzania. Z kolei częstotliwość 20 kHz nie spełnia wymogów jakości dźwięku, ponieważ nie pozwala na uchwycenie pełnego pasma słyszalnego od 20 Hz do 20 kHz. Ponadto, przy częstotliwości 10 kHz znacząco zniekształcone byłyby dźwięki na najwyższych rejestrach, co w praktyce oznaczałoby utratę detali i jakości dźwięku. Nieprawidłowe podejścia w zakresie częstotliwości próbkowania mogą prowadzić do tzw. aliasingu, czyli błędnego odwzorowania sygnału, co jest kluczowym zagadnieniem w inżynierii dźwięku. Dlatego ważne jest, aby zawsze wybierać częstotliwości próbkowania zgodne z zasadami Nyquista, które zapewniają właściwe odwzorowanie dźwięków i ich pełne zachowanie w nagraniach. Standardy branżowe, takie jak 44,1 kHz czy 48 kHz, są właśnie odpowiedzią na te wyzwania, gwarantując jakość audio w różnych zastosowaniach.

Pytanie 14

Które oprogramowanie jest najbardziej odpowiednie do stworzenia statycznego banera reklamowego?

A. Adobe Photoshop
B. Word
C. Publisher
D. Adobe After Effects
Adobe Photoshop to wiodące oprogramowanie do edycji grafiki rastrowej, które idealnie nadaje się do tworzenia statycznych banerów reklamowych. Program oferuje zaawansowane narzędzia do manipulacji obrazem, co pozwala na uzyskanie wysokiej jakości wizualizacji. Dzięki szerokiemu zakresowi funkcji, takich jak warstwy, maski, filtry, oraz możliwość pracy z tekstem, Photoshop umożliwia projektowanie profesjonalnych i atrakcyjnych graficznych elementów reklamowych. Przykładowo, można łatwo zastosować efekty cieni, gradienty, czy też dopasować kolory, co jest kluczowe w procesie tworzenia spójnej identyfikacji wizualnej. W branży reklamowej standardem jest również wykorzystanie szablonów oraz własnych projektów, które można eksportować w formatach odpowiednich do druku lub publikacji internetowych. Photoshop jest kompatybilny z innymi produktami Adobe, co ułatwia współpracę z zespołem i integrację różnych zasobów graficznych. Warto również dodać, że umiejętność obsługi tego programu jest często wymagana przez pracodawców w branży kreatywnej, co czyni go niezbędnym narzędziem dla projektantów graficznych."

Pytanie 15

Na zamieszczonym rysunku pokazano metodę formatowania tekstu, która ma na celu poprawę jego czytelności poprzez

Ilustracja do pytania
A. zmianę wyrównania tekstu
B. zwiększenie interlinii
C. zmianę czcionki
D. zwiększenie kerningu
Tekst po formatowaniu został ulepszony dzięki zwiększeniu interlinii, czyli odstępu pomiędzy wierszami tekstu. Zwiększenie interlinii poprawia czytelność, szczególnie w przypadku dłuższych bloków tekstu, ułatwiając odbiór informacji i redukując zmęczenie wzroku. Jest to kluczowa technika w projektowaniu graficznym i edycji dokumentów, mająca na celu poprawę estetyki i funkcjonalności tekstu.

Pytanie 16

W obu, zarówno w animacji wykonanej w Adobe Photoshop, jak i w prezentacji stworzonej w PowerPoint, istnieje możliwość

A. zastosowania warstw dopasowania oraz galerii filtrów artystycznych
B. wprowadzenia filtrów fotograficznych oraz przeprowadzenia edycji plików RAW
C. użycia narzędzia WordArt oraz masek
D. ustalenia czasu wyświetlania poszczególnych elementów projektu
No, niektóre z tych opcji mogą wydawać się ciekawe, ale niestety większość z nich nie pasuje do tego, co możemy zrobić w Adobe Photoshop i PowerPoint. Wykorzystanie filtrów do zdjęć oraz edycja plików RAW, chociaż są popularne w programach jak Lightroom czy Photoshop, nie ma nic wspólnego z animacją czy tworzeniem prezentacji. A w PowerPoint nie da się pracować z plikami RAW, które są bardziej dla programów graficznych. Z drugiej strony, WordArt to coś, co jest tylko w PowerPoint, a Photoshop działa na zupełnie innych zasadach, jeśli idzie o tworzenie tekstu i typografii. No i maski są typowo dla Photoshopa, gdzie pomagają precyzyjnie kontrolować widoczność warstw, ale w PowerPoint nie mamy takiej funkcjonalności. Ostatnia opcja, czyli warstwy dopasowania i filtry artystyczne, to również coś, co jest tylko w Photoshopie, bo tam te warstwy pozwalają na bezpieczną edycję zdjęć, a filtry dodają różne efekty wizualne. W PowerPoint chodzi głównie o animacje i zarządzanie czasem, więc te techniki z Photoshopa nie mają większego sensu. Ważne jest, żeby rozumieć, jakie są różnice między tymi programami i jak najlepiej wykorzystać to, co oferują.

Pytanie 17

W jakim z poniższych programów należy dokonać edycji ścieżki dźwiękowej, która ma być wykorzystana w multimedialnej prezentacji?

A. Ashampoo Burining Studio
B. Audacity
C. Movie Marker
D. Adobe Pixel Bender
Audacity to bezpłatny, otwartoźródłowy program do edycji dźwięku, który jest szeroko stosowany w branży audio. Jego główne funkcje obejmują nagrywanie dźwięku na wielu ścieżkach, edytowanie nagrań, a także dodawanie efektów dźwiękowych. Dzięki intuicyjnemu interfejsowi, użytkownicy mogą łatwo przeprowadzać korekty ścieżek dźwiękowych, co jest kluczowe w kontekście prezentacji multimedialnych. Na przykład, audycje radiowe, podcasty oraz filmy wideo wymagają starannej edycji dźwięku, aby zapewnić wysoką jakość audio. W przypadku prezentacji multimedialnych, odpowiednia korekta dźwięku zapewnia, że przekaz jest zrozumiały i przyjemny dla odbiorcy. Audacity wspiera również różne formaty plików dźwiękowych, umożliwiając łatwą integrację z innymi narzędziami multimedialnymi. Używając tego programu, można dostosować głośność, wyciąć niepożądane fragmenty oraz zastosować efekty, co w efekcie poprawia odbiór całej prezentacji.

Pytanie 18

Jaką liczbę kanałów barwnych posiada obraz zapisany w przestrzeni kolorów sRGB?

A. Cztery kanały
B. Dwa kanały
C. Trzy kanały
D. Jeden kanał
Rozumienie, ile kanałów ma sRGB, jest mega ważne, bo może pomóc uniknąć pewnych nieporozumień, które prowadzą do błędnych wniosków. Jeśli myślisz, że sRGB ma tylko 2 kanały, to chyba nie do końca rozumiesz, jak działają modele kolorów. Są modele, które mogą mieć mniej kanałów, ale sRGB to zawsze te trzy podstawowe kolory. Inne odpowiedzi, które mówią o 1 lub 4 kanałach, też są na pewno błędne. Na przykład 1 kanał często dotyczy obrazów, gdzie nie ma kolorów, a 4 kanały to już inna bajka, związana raczej z drukiem, jak w CMYK. Żeby lepiej to zrozumieć, warto zapoznać się z tymi takimi modelami jak RGB i CMYK i ich zastosowaniem, bo to naprawdę pomoże w lepszym zarządzaniu kolorami w różnych projektach.

Pytanie 19

Proces polegający na zamianie obrazu wektorowego na obraz rastrowy to

A. trasowanie
B. wektoryzacja
C. kalibracja
D. rasteryzacja
Rasteryzacja to proces, w którym wektorowy obraz graficzny, zbudowany z obiektów opartych na matematycznych równaniach (takich jak linie, krzywe i wielokąty), jest konwertowany na bitmapę, czyli obraz rastrowy składający się z siatki pikseli. To podejście jest kluczowe w przypadku wyświetlania grafiki na urządzeniach, takich jak monitory czy drukarki, które operują na formacie rastrowym. Rasteryzacja pozwala na uzyskanie większej szczegółowości i jakości obrazu przy zachowaniu płynności w wyświetlaniu grafiki. Przykładem zastosowania rasteryzacji jest przygotowanie wektorowych grafik do druku, gdzie ostateczny obraz musi być w formacie rastrowym, aby zapewnić odpowiednią jakość i precyzję kolorów. W branży graficznej korzysta się z różnych algorytmów rasteryzacji, takich jak algorytm Bresenhama, który jest szeroko stosowany do generowania linii i kształtów na ekranie. Warto zauważyć, że rasteryzacja jest również wykorzystywana w technologiach renderowania 3D, gdzie obiekty wektorowe są przekształcane w rastrowe obrazy, co umożliwia ich wizualizację w czasie rzeczywistym.

Pytanie 20

Program Audacity służy do obróbki plików

A. wektorowych
B. rastrowych
C. wideo
D. dźwiękowych
Audacity to oprogramowanie typu open source, które jest szeroko stosowane do edycji plików dźwiękowych. Jego funkcje obejmują nagrywanie, edytowanie, miksowanie oraz aplikowanie różnych efektów dźwiękowych. Program obsługuje wiele formatów audio, w tym WAV, MP3 oraz Ogg Vorbis, co czyni go wszechstronnym narzędziem zarówno dla amatorów, jak i profesjonalistów. Przykładowe zastosowania Audacity obejmują nagrywanie podcastów, edytowanie ścieżek dźwiękowych w filmach oraz tworzenie muzyki. Funkcje takie jak możliwość pracy z wieloma ścieżkami dźwiękowymi, obsługa efektów takich jak kompresja czy equalizacja, a także możliwość importowania i eksportowania plików w różnych formatach, są zgodne z branżowymi standardami. Audacity jest również często wykorzystywane w edukacji do nauki podstawowych technik edycji dźwięku, co przyczynia się do jego popularności wśród uczniów i studentów.

Pytanie 21

Na prawidłowe wyświetlanie polskich znaków na stronie WWW wpływa

A. ustawienie języka polskiego jako języka domyślnego w przeglądarce internetowej
B. odpowiednie kodowanie w pliku HTML
C. plik konfiguracyjny serwera
D. domyślny styl używanej przeglądarki internetowej
Kodowanie w HTML to naprawdę ważna sprawa, jeśli chodzi o to, jak polskie znaki będą się wyświetlać na stronie. Najlepszym wyborem jest UTF-8, bo obsługuje wszystkie znaki europejskie, w tym te nasze diakrytyczne. Żeby przeglądarka wiedziała, jak ma rozumieć tekst, trzeba dodać w nagłówku HTML coś takiego jak <meta charset='UTF-8'>. Wiedza ta jest przydatna zarówno przy tworzeniu nowych stron, jak i przy poprawkach w już istniejących, żeby wszystko dobrze się wyświetlało. Pamiętaj, że stosowanie dobrego kodowania to też przestrzeganie standardów, które poprawiają SEO i sprawiają, że strony lepiej są indeksowane przez wyszukiwarki. Moim zdaniem, naprawdę warto poświęcić czas na nauczenie się tych zasad, bo to klucz do stworzenia przyjaznych i dostępnych stron dla wszystkich użytkowników.

Pytanie 22

W trakcie realizacji publikacji multimedialnej w programach graficznych istnieje możliwość skonfigurowania automatycznego tworzenia kopii zapasowej

A. za każdym razem po dodaniu nowego elementu graficznego do projektu
B. w regularnych odstępach czasowych
C. gdy rozdzielczość przekroczy 72 ppi
D. gdy rozmiar pliku graficznego przekroczy ustaloną wartość
Inne odpowiedzi wskazują na błędne zrozumienie funkcji automatycznych kopii zapasowych w programach graficznych. Odpowiedź sugerująca aktywację kopii zapasowej po przekroczeniu rozdzielczości 72 ppi jest nieprawidłowa, ponieważ rozdzielczość ta dotyczy jakości obrazu, a nie szczegółowych ustawień dotyczących zabezpieczenia danych. Programy graficzne nie wiążą procesu tworzenia kopii zapasowych z parametrami technicznymi obrazu. Ponadto, stwierdzenie, że kopia zapasowa powinna być tworzona po każdym dodaniu nowego elementu graficznego, wskazuje na nieporozumienie dotyczące efektywności zarządzania. Chociaż niektórzy użytkownicy mogą preferować taką częstotliwość, może to prowadzić do znacznych opóźnień w pracy, zwłaszcza w przypadku dużych projektów. W kontekście tworzenia grafiki, lepszym rozwiązaniem jest stosowanie systemu automatycznych kopii zapasowych w ustalonych interwałach czasowych, co pozwala na zachowanie równowagi pomiędzy wydajnością a bezpieczeństwem danych. Co więcej, sugestia dotycząca uzależnienia tworzenia kopii zapasowych od przekroczenia granicznej wielkości pliku graficznego nie jest praktyczna ani zgodna z dobrymi praktykami, ponieważ rozmiar pliku nie powinien być czynnikiem inicjującym proces tworzenia kopii zapasowej. Takie podejście może prowadzić do sytuacji, w której kluczowe dane zostaną utracone z powodu braku odpowiedniej ochrony w momencie, gdy plik jeszcze nie przekroczył ustalonego limitu.

Pytanie 23

Rastrowy obraz cyfrowy jest zbudowany

A. ze ścieżek
B. z krzywych
C. z pikseli
D. z węzłów
Cyfrowy obraz rastrowy składa się z pikseli, które są najmniejszymi jednostkami obrazu. Każdy piksel ma przypisaną wartość koloru, co pozwala na tworzenie złożonych obrazów. W praktyce, obrazy rastrowe są powszechnie używane w fotografii cyfrowej, grafice komputerowej oraz w publikacjach internetowych. Standardy, takie jak JPEG, PNG czy TIFF, definiują sposoby przechowywania i kompresji obrazów rastrowych. Warto zauważyć, że jakość obrazu zależy od liczby pikseli, a im więcej pikseli, tym większa rozdzielczość i jakość końcowego obrazu. Techniki takie jak interpolacja pikseli są stosowane, aby poprawić jakość obrazu przy jego powiększaniu. W praktycznych zastosowaniach, zrozumienie struktury rastrowej jest kluczowe przy edycji zdjęć oraz tworzeniu grafik, które muszą być dostosowane do różnych rozmiarów wyświetlania.

Pytanie 24

Jakie narzędzie jest wykorzystywane do wprowadzania oraz modyfikacji przejść tonalnych?

A. Gradient
B. Wiadro z farbą
C. Kroplomierz
D. Pióro
Odpowiedź "Gradient" jest naprawdę trafiona, bo to narzędzie jest super ważne, jak chodzi o tworzenie i edytowanie przejść kolorystycznych w grafice komputerowej. Dzięki gradientowi możemy uzyskać płynne efekty między różnymi kolorami, co daje nam fajne wizualne efekty i głębię. Przykładowo, można go użyć do zrobienia tła, gdzie kolory delikatnie się zmieniają, co sprawia, że projekt wygląda nowocześnie i dynamicznie. W branży grafiki korzysta się z gradientów na każdym kroku, czy to w plakatach, ulotkach, czy stronach www. Estetyka kolorów to kluczowa sprawa, gdy chcemy przyciągnąć uwagę. Na przykład w logo różne odcienie jednego koloru mogą świetnie podkreślić jego kształty. Programy takie jak Adobe Photoshop czy Illustrator dają możliwość precyzyjnego ustawiania kątów i intensywności gradientów, co naprawdę otwiera drogę do kreatywności.

Pytanie 25

Na jakość digitalizowanego materiału wideo wpływa rodzaj

A. algorytmu oraz stopnia kompresji.
B. wykorzystanych filtrów.
C. użytych efektów.
D. przygotowania materiału wideo.
Właściwość jakości digitalizowanego materiału wideo jest w dużej mierze determinowana przez algorytmy kompresji oraz stopień kompresji. Algorytmy te, takie jak H.264, H.265 czy VP9, stosują różne techniki kodowania, które pozwalają na efektywne zmniejszenie rozmiaru plików wideo przy jednoczesnym zachowaniu jak najwyższej jakości obrazu. Stopień kompresji odnosi się do tego, jak bardzo oryginalny materiał wideo jest zmieniany w celu zmniejszenia jego rozmiaru. Bardziej intensywna kompresja może prowadzić do utraty detali, co negatywnie wpływa na jakość obrazu, natomiast zbyt mała kompresja może spowodować, że plik będzie miał zbyt dużą objętość, co może być problematyczne podczas transmisji lub przechowywania. W praktyce, podczas wyboru algorytmu oraz stopnia kompresji, warto kierować się zasadami jakości postrzeganej oraz wymogami technicznymi, jakie stawia docelowa platforma, niezależnie od tego, czy jest to transmisja na żywo, czy przechowywanie w archiwum. Przykładem może być wykorzystanie kompresji H.265 dla materiałów wideo przeznaczonych do strumieniowania w wysokiej rozdzielczości, co pozwala na zachowanie wysokiej jakości obrazu przy mniejszym obciążeniu przepustowości. Zastosowanie odpowiednich algorytmów i przemyślane zarządzanie stopniem kompresji to kluczowe elementy w procesie digitalizacji materiałów wideo.

Pytanie 26

Czy wraz ze zwiększeniem stopnia kompresji materiału dźwiękowego w formie cyfrowej następuje?

A. wzrost liczby kanałów
B. pogorszenie jakości dźwięku
C. redukcja liczby kanałów
D. poprawa jakości dźwięku
Wzrost stopnia kompresji materiału dźwiękowego jest procesem, w którym dane audio są redukowane, aby zmniejszyć ich rozmiar. Zasadniczo, im wyższy stopień kompresji, tym więcej informacji dźwiękowych zostaje usuniętych, co prowadzi do pogorszenia jakości dźwięku. Kompresja stratna, jak MP3, polega na eliminacji dźwięków, które są mniej słyszalne dla ludzkiego ucha, ale to także oznacza, że oryginalny materiał dźwiękowy nie może być w pełni odtworzony. Przykładem może być użycie niskiej jakości ustawień kompresji w produkcji muzycznej, co skutkuje słabszą jakością odtwarzania na systemach audio o wysokiej rozdzielczości. W branży audio, standardy takie jak FLAC oferują kompresję bezstratną, która zachowuje wszystkie szczegóły dźwięku, dlatego w profesjonalnych nagraniach preferuje się tego rodzaju formaty, aby uzyskać jak najlepszą jakość dźwięku.

Pytanie 27

Aby uzyskać cyfrową wersję fotografii czarno-białej, należy wykonać proces

A. kopiowania stykowego
B. kopiowania optycznego
C. skanowania oryginału refleksyjnego
D. skanowania oryginału transparentnego
Kopiowanie optyczne jest metodą, która stosuje technologię optyczną do tworzenia duplikatów, jednak nie jest odpowiednia do skanowania fotografii czarno-białych. Proces ten najczęściej polega na używaniu kamer czy projektorów do rejestrowania obrazu, co w przypadku zdjęć może prowadzić do utraty detali i jakości. W praktyce, efekty tego podejścia mogą być niewystarczające do zachowania walorów artystycznych zdjęcia. Z kolei kopiowanie stykowe polega na umieszczaniu oryginału bezpośrednio na materiale światłoczułym i może być używane głównie do reprodukcji negatywów czy slajdów, ale nie jest skuteczne w przypadku tradycyjnych fotografii czarno-białych. Metoda ta wymaga specjalnych materiałów i jest bardziej czasochłonna. Skanowanie oryginału transparentnego jest natomiast skierowane do negatywów i slajdów, a więc nie ma zastosowania w przypadku zdjęć refleksyjnych. Często błędne przekonanie o możliwości użycia tych metod wynika z ogólnej znajomości terminologii związanej z kopiowaniem i skanowaniem, co prowadzi do nieporozumień. Kluczowym błędem jest niezrozumienie różnicy między fotografią refleksyjną a transparentną, a także niewłaściwe przypisanie metod do odpowiednich typów materiałów fotograficznych.

Pytanie 28

Jakie formaty plików rastrowych są wykorzystywane do zapisu bitmapy, przy zachowaniu przezroczystości tła?

A. PDF oraz CDR
B. PNG oraz GIF
C. AI oraz GIF
D. JPEG oraz BMP
Odpowiedź PNG i GIF jest prawidłowa, ponieważ oba te formaty plików rastrowych wspierają przezroczystość tła. Format PNG (Portable Network Graphics) został zaprojektowany jako bardziej zaawansowany zamiennik dla GIF, oferując lepszą kompresję oraz możliwość obsługi przezroczystości w pełnym zakresie, co oznacza, że może mieć różne stopnie przezroczystości w każdym pikselu. To sprawia, że PNG jest idealnym formatem do zapisu obrazów z gradientami oraz złożonymi przezroczystościami, co jest przydatne w projektach graficznych, takich jak tworzenie logo, ikon czy elementów do stron internetowych. Z kolei format GIF (Graphics Interchange Format) również wspiera przezroczystość, ale w ograniczonym zakresie, gdyż może mieć tylko jeden kolor zadeklarowany jako przezroczysty w palecie 256 kolorów. Dlatego GIF jest często używany do prostych animacji oraz grafik internetowych, gdzie pełna przezroczystość nie jest kluczowa. Oba formaty są zgodne z dobrymi praktykami w branży, szczególnie w kontekście tworzenia materiałów graficznych do użytku w sieci, gdzie przezroczystość i mała wielkość pliku są istotnymi kryteriami wyboru. Warto również zaznaczyć, że obsługa przezroczystości jest standardem w nowoczesnych aplikacjach graficznych oraz w projektowaniu stron internetowych, co czyni te formaty niezwykle użytecznymi.

Pytanie 29

W animowanych reklamach nie dopuszcza się umieszczania animacji, która

A. ma czas trwania krótszy niż 30 sekund.
B. proponuje nagrody za klikanie.
C. zawiera nazwy kilku marek.
D. przekracza 50 KB.
Wybór odpowiedzi, która wskazuje na zakaz oferowania nagród za klikanie w reklamach animowanych, jest zgodny z aktualnymi zasadami i regulacjami, które mają na celu ochronę konsumentów oraz zapewnienie uczciwych praktyk reklamowych. Praktyki te są szczególnie ukierunkowane na zapobieganie manipulacji użytkowników w celu zwiększenia klikalności reklam. Oferowanie nagród za klikanie to forma zachęty, która może prowadzić do nieuczciwych praktyk, takich jak fałszywe kliknięcia czy oszustwa. W branży reklamowej coraz częściej zwraca się uwagę na transparentność i etykę w komunikacji marketingowej, co podkreślają różnorodne standardy, w tym wytyczne IAB (Interactive Advertising Bureau). Przykładem może być kampania, która zamiast oferować nagrody, stawia na wartość merytoryczną treści reklamowej, co sprzyja budowaniu długotrwałych relacji z klientami oraz pozytywnego wizerunku marki. Właściwe podejście do reklamy powinno zawsze respektować zasady uczciwości i nie wprowadzać w błąd użytkowników, co ma kluczowe znaczenie dla reputacji każdej firmy.

Pytanie 30

Jakie formaty plików zaliczają się do kategorii kontenerów multimedialnych?

A. AI, CDR
B. FLA, JPEG
C. AVI, OGG
D. MP3, PSD
Wybór FLA i JPEG jako kontenerów multimedialnych jest mylny. FLA to format plików używany przez Adobe Flash, który jest zbiorem elementów animacji i interakcji, a JPEG to format skompresowanego zapisu obrazów rastrowych, który nie obsługuje dźwięku ani wideo. Ponadto, formaty te nie mają możliwości przechowywania w jednym pliku wielu typów danych, co jest kluczowe dla kontenerów multimedialnych. Przechowywanie jedynie jednego typu danych ogranicza ich funkcjonalność w kontekście multimedialnych aplikacji. MP3 i PSD również nie są kontenerami multimedialnymi w sensie, w jakim definiuje się AVI czy OGG. MP3 to format audio, który koncentruje się wyłącznie na dźwięku, podczas gdy PSD to format plików graficznych używany w programie Adobe Photoshop, służący do zapisywania projektów graficznych. Podobnie AI i CDR są formatami związanymi z grafiką wektorową, stosowanymi w różnych programach do projektowania. AI to format Adobe Illustrator, a CDR to format CorelDRAW. Oba te formaty nie mają charakterystyki kontenera multimedialnego, ponieważ nie obsługują integracji dźwięku i wideo w jednym pliku. Często błędne wnioski dotyczące klasyfikacji formatów wynikają z niepełnego zrozumienia ich funkcji oraz zastosowań w praktyce, co prowadzi do mylenia formatów graficznych i audio z kontenerami multimedialnymi.

Pytanie 31

Aby utworzyć reklamę w sieci o maksymalnej szerokości do 800 pikseli, należy ustawić właściwość

A. background size
B. max-widht
C. max-height
D. background-position
Wybór właściwości max-width jest kluczowy przy projektowaniu responsywnych stron internetowych. Umożliwia ona określenie maksymalnej szerokości elementu, co jest istotne w kontekście dostosowywania się do różnych rozmiarów ekranów. Ustalając max-width na 800 pikseli, zapewniasz, że elementy takie jak obrazy, kontenery czy sekcje tekstowe nie będą szersze niż określona wartość, co sprzyja estetyce i użyteczności strony. Na przykład, jeśli masz reklamę, która ma być wyświetlana na różnych urządzeniach, zastosowanie max-width pozwala na jej elastyczne dopasowanie do ekranów tabletów oraz smartfonów, co poprawia doświadczenia użytkowników. Dobrą praktyką jest również stosowanie max-width w połączeniu z width: 100%, aby elementy mogły dostosować się do dostępnej przestrzeni, niezależnie od rozmiaru ekranu. Dzięki temu unikasz problemów z nadmiarem treści, które mogą prowadzić do nieczytelności lub niewłaściwego wyświetlania na mniejszych urządzeniach. Zgodność z zasadami responsywnego designu oraz użycie max-width stanowi standard w nowoczesnym web designie.

Pytanie 32

Jakie narzędzie należy zastosować do realizacji operacji pokazanej na obrazku?

Ilustracja do pytania
A. Kadrowanie
B. Wybór prostokątny
C. Obramowanie
D. Wybieranie plasterków
Na tym obrazku widzimy, jak wygląda kadrowanie. To taka fajna opcja, która pozwala wyciąć wybraną część zdjęcia, żeby lepiej dopasować je do kompozycji albo zmienić jego rozmiar. Używając narzędzia kadrowania w programach graficznych, na przykład w Photoshopie, można naprawdę dużo zdziałać. Ta siatka, która się pokazała, jest super pomocna, bo dzięki niej łatwiej ustalić, jak ma wyglądać nasz kadr, pamiętając przy tym o zasadach kompozycji, jak na przykład trójpodział.

Pytanie 33

Które programy komputerowe pozwalają na tworzenie grafiki, którą można skalować bez utraty jakości?

A. CorelDRAW oraz Adobe Illustrator
B. Corel PHOTO-PAINT oraz Corel PowerTRACE
C. Adobe Flash oraz Adobe Bridge
D. Adobe Lightroom oraz Adobe Photoshop
CorelDRAW i Adobe Illustrator to dwa z najpopularniejszych programów do tworzenia grafiki wektorowej, co oznacza, że ich użytkownicy mogą tworzyć obrazy, które można skalować do dowolnych rozmiarów bez utraty jakości. W przeciwieństwie do grafiki rastrowej, która składa się z pikseli, grafika wektorowa opiera się na matematycznych równaniach, co pozwala na zachowanie ostrości i detali niezależnie od wielkości. Przykładem zastosowania grafiki wektorowej może być tworzenie logo, które musi być używane w różnych formatach, od wizytówek po billboardy. Zarówno CorelDRAW, jak i Adobe Illustrator oferują zaawansowane narzędzia do edytowania kształtów, kolorów oraz efektów wizualnych, co sprawia, że są idealne dla grafików pracujących w branży reklamy, projektowania stron internetowych oraz w druku. Ponadto, te programy są zgodne z aktualnymi standardami branżowymi, co umożliwia łatwą współpracę z innymi profesjonalistami.

Pytanie 34

Linie prowadzące na zamieszczonym obrazie wskazują na kompozycję

Ilustracja do pytania
A. według zasady trójpodziału
B. według zasady złotej spirali
C. symetryczną
D. asymetryczną
Linie wiodące na zdjęciu wyznaczają kompozycję symetryczną, w której centralny punkt znajduje się na osi symetrii biegnącej przez środek kadru. W takim układzie elementy po lewej i prawej stronie są zrównoważone wizualnie, co nadaje zdjęciu harmonijny i uporządkowany wygląd. Kompozycja symetryczna jest szczególnie skuteczna w fotografii architektury, ponieważ podkreśla rytm i powtarzalność elementów, takich jak kolumny i łuki. W tym przypadku linie wiodące, biegnące równolegle od przodu ku centrum, prowadzą wzrok widza w kierunku centralnego punktu – popiersia na końcu korytarza.

Pytanie 35

Jakie parametry mają kluczowe znaczenie przy przygotowywaniu cyfrowego obrazu do publikacji w sieci?

A. Jakość grafiki, głębia kolorów oraz liczba warstw
B. Format pliku oraz użyte filtry fotograficzne
C. Paleta kolorów oraz typy użytych masek
D. Rozdzielczość, tryb barw oraz wielkość obrazu
Wybór rozdzielczości, trybu koloru oraz rozmiaru obrazu jest kluczowy dla uzyskania optymalnej jakości wizualnej w publikacjach internetowych. Rozdzielczość obrazu definiuje liczbę pikseli, co bezpośrednio wpływa na szczegółowość wyświetlanego obrazu. Zazwyczaj dla obrazów internetowych zaleca się rozdzielczość od 72 do 150 dpi, co wystarcza do wyświetlania na ekranach, przy jednoczesnym zmniejszeniu rozmiaru pliku. Tryb koloru, na przykład RGB (Red, Green, Blue), jest najczęściej używany w kontekście prezentacji na stronach internetowych, ponieważ odpowiada sposobowi, w jaki kolory są wyświetlane na monitorach. Z kolei rozmiar obrazu, mierzony w pikselach, powinien być dostosowany do wymagań konkretnej platformy czy urządzenia, aby zapewnić szybkie ładowanie strony. Przykładowo, obrazy o dużych rozmiarach mogą spowolnić ładowanie strony, co negatywnie wpływa na doświadczenia użytkowników i SEO. Optymalizacja tych parametrów zgodnie z najlepszymi praktykami branżowymi przyczynia się do zachowania jakości obrazu przy jednoczesnym minimalizowaniu czasów ładowania.

Pytanie 36

Generowanie cyfrowych obrazów w technologii HDR polega na

A. łączeniu kilku zdjęć, z których każde zostało zrobione przy tych samych ustawieniach ekspozycji
B. kolejnej obróbce obrazów o szerokim zakresie dynamiki w jasnych tonach
C. kolejnej obróbce obrazów o szerokim zakresie dynamiki w ciemnych tonach
D. łączeniu kilku zdjęć, z których każde zostało zrobione przy różnych ustawieniach ekspozycji
Technika HDR, czyli High Dynamic Range, polega na połączeniu kilku zdjęć wykonanych w różnych warunkach naświetlenia, co pozwala na uzyskanie obrazu o znacznie szerszym zakresie tonalnym niż w przypadku tradycyjnych fotografii. W praktyce oznacza to, że z każdego zdjęcia wybierane są najlepsze szczegóły w cieniach oraz w jasnych partiach obrazu, co skutkuje bardziej realistycznym odwzorowaniem rzeczywistości. Dobre praktyki w fotografii HDR wymagają od fotografa uwzględnienia odpowiednich parametrów ekspozycji, jak czas naświetlania, przysłona oraz ISO. Przykładowo, do uzyskania HDR można wykorzystać ustawienia: jedno zdjęcie z niską ekspozycją, by uchwycić detale w jasnych fragmentach, drugie z prawidłową ekspozycją dla średnich tonów, a trzecie z długą ekspozycją, aby zarejestrować detale w cieniach. Technika ta znajduje zastosowanie nie tylko w krajobrazie, ale także w architekturze i fotografii wnętrz, gdzie kluczowe jest uchwycenie detali zarówno w jasnych, jak i ciemnych obszarach. Warto pamiętać, że odpowiednie przetwarzanie zdjęć HDR w programach graficznych, takich jak Adobe Photoshop czy Lightroom, jest normą w branży fotograficznej, co pozwala na uzyskanie profesjonalnych rezultatów.

Pytanie 37

W jakim przypadku oba odkrycia w kodzie HTML reprezentują ten sam kolor?

A. purple; #ff00ff
B. rgb(128, 255, 0); #ff8000
C. green; rgb(0, 255, 0)
D. yellow; #ffff00
Wybór którejkolwiek z pozostałych odpowiedzi jest błędny, bo każdy z tych zapisów odnosi się do innego koloru, co ma znaczenie przy kodowaniu w HTML i CSS. Zrozumienie kolorów w CSS wymaga znajomości różnych formatów ich zapisu. Na przykład 'green; rgb(0, 255, 0)' to zielony, z maksymalną intensywnością zielonego i brakiem czerwonego oraz niebieskiego. Wartości RGB są spoko, ale mogą być mylące, jak nie znasz dokładnych odcieni. Z kolei 'purple; #ff00ff' to fioletowy, a 'rgb(128, 255, 0); #ff8000' oznacza dwa różne kolory. W praktyce warto korzystać z narzędzi do wyboru kolorów, które pomagają w wizualizacji i porównywaniu kolorów, żeby lepiej dobrać paletę kolorów w projekcie. Pamiętaj, że dobór kolorów ma ogromne znaczenie dla estetyki czy użyteczności interfejsów, więc warto poświęcić czas na naukę ich reprezentacji.

Pytanie 38

Jakiego obiektywu należy użyć, aby skorygować perspektywę wysokiego budynku podczas rejestracji obrazu?

A. Obiektyw makro
B. Obiektyw z konwerterem IR
C. Tilt-shift
D. Obiektyw z filtrem ir
Makro obiektywy są zaprojektowane do fotografii z bliskiej odległości, co czyni je niewłaściwym wyborem w kontekście korekty perspektywy wysokiego budynku. Choć teoria dotycząca głębi ostrości w makrofotografii może być interesująca, w praktyce nie rozwiązuje ona problemów związanych z zbieżnością linii w architekturze. Z kolei zastosowanie filtrów IR nie ma żadnego wpływu na perspektywę obrazu, a ich głównym zadaniem jest poprawa kontrastu i redukcja odbić w fotografii, co nie jest istotne w kontekście odwzorowania wysokości budynków. Filtry te są używane głównie w fotografii krajobrazowej, aby uzyskać specyficzne efekty wizualne, ale nie pomagają w korekcie perspektywy. Podobnie, konwertery IR, które są wykorzystywane w fotografii do zmiany pasma świetlnego, nie mają zastosowania w kontekście architektury, gdyż ich funkcjonalność skupia się na przetwarzaniu obrazu, a nie na korygowaniu perspektywy. Wybór niewłaściwego obiektywu lub narzędzia może prowadzić do wyraźnych błędów w kompozycji zdjęcia, co jest często wynikiem braku zrozumienia specyfiki obiektów optycznych oraz ich zastosowania w różnych dziedzinach fotografii.

Pytanie 39

Efekty takie jak redukcja szumu, graficzna korekcja, echo, zniekształcenie oraz pogłos są wykorzystywane podczas edytowania

A. obiektów w programie do edycji grafiki wektorowej
B. dźwięku w oprogramowaniu Audacity
C. obiektów 3D w aplikacji AutoCAD
D. obrazu w programie do edycji plików rastrowych
Odpowiedź "dźwięku w programie Audacity" jest prawidłowa, ponieważ redukcja szumu, korekcja graficzna, echo, zniekształcenie i pogłos to efekty, które są szeroko stosowane w edycji dźwięku. Audacity, jako popularny program do edycji audio, umożliwia użytkownikom na łatwe zastosowanie tych efektów w celu poprawy jakości dźwięku. Na przykład, redukcja szumu jest kluczowa w nagraniach w warunkach domowych, gdzie tło może być hałaśliwe. Użytkownik może wykorzystać tę funkcję, aby wyeliminować niepożądane dźwięki, co znacząco poprawia ogólną jakość nagrania. Korekcja graficzna pozwala na dostosowanie poziomów dźwięku w różnych częstotliwościach, umożliwiając uzyskanie zbalansowanego brzmienia. Efekty takie jak echo i pogłos dodają głębi do dźwięku, co jest istotne w produkcji muzycznej. Warto zaznaczyć, że zgodnie z najlepszymi praktykami w branży audio, umiejętność korzystania z tych efektów jest niezbędna dla profesjonalnych producentów dźwięku, co czyni Audacity idealnym narzędziem dla początkujących oraz zaawansowanych użytkowników.

Pytanie 40

Ile lat po zgonie autora wygasają jego prawa do dzieł?

A. 70 latach
B. 35 latach
C. 50 latach
D. 20 latach
Wybór odpowiedzi na temat czasu trwania praw autorskich do utworów po śmierci autora jest często źródłem nieporozumień. Odpowiedzi takie jak 35, 50 czy 20 lat nie są zgodne z aktualnymi przepisami w zakresie prawa autorskiego. Te krótsze okresy mogą wynikać z mylnego założenia, że prawa do utworów wygasają szybciej, co jest niezgodne z rzeczywistością. W wielu krajach, w tym w Polsce, przyjęto 70-letni okres ochrony, który jest najczęściej spotykanym standardem w prawie autorskim. Wybór 35 lat może być mylący, ponieważ niektóre przepisy, na przykład dotyczące prawa do wizerunku czy praw pokrewnych, rzeczywiście przewidują krótszy czas ochrony, jednak nie dotyczy to utworów literackich czy artystycznych. Z kolei 50 lat odnosi się do niektórych krajów, które stosują różne terminy, ale nie jest to standard w Europie. Zrozumienie, że czas ochrony praw autorskich jest dłuższy w kontekście literatury i sztuki, jest kluczowe dla prawidłowego wykorzystywania utworów oraz planowania działań artystycznych. Warto również pamiętać, że po upływie tego okresu, twórczość wchodzi w domenę publiczną, co ma ogromne znaczenie dla rozwoju kultury i dostępu do wiedzy.