Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik spedytor
  • Kwalifikacja: SPL.05 - Organizacja transportu oraz obsługa klientów i kontrahentów
  • Data rozpoczęcia: 9 grudnia 2025 10:00
  • Data zakończenia: 9 grudnia 2025 10:31

Egzamin zdany!

Wynik: 32/40 punktów (80,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Wskaż dokument, do którego odnoszą się załączone uwagi.

UWAGI:
1. Forma płatności: do 60 dni od daty otrzymania faktury wraz z oryginałem dokumentu załadowcy potwierdzonym przez odbiorcę.
2. Ubezpieczenie ładunku w gestii przewoźnika – odpowiedzialność przewoźnika za szkody lub braki powstałe w czasie transportu.
3. W razie zaistnienia przeszkód w realizacji zlecenia wymagany natychmiastowy kontakt telefoniczny 123 456 789.
4. Czas wolny od kary z tytułu załadunku – 48 godz. podstawą do obciążenia za postój jest powiadomienie zleceniodawcy o powstałym postoju w trakcie jego trwania oraz potwierdzenia przed załadunkiem kartą postoju.
5. Przewoźnik zobowiązany jest przesłać dokumenty w ciągu 7 dni. W przypadku niewywiązania się z terminu spedycja odciągnie 20% frachtu.
6. Przewoźnik zobowiązany jest, w ramach kontraktu, do podstawienia samochodu pod miejsce załadunku.
7. Odmowę realizacji zlecenia można zgłosić w ciągu 2 godzin od jego przyjęcia.
8. Niezrealizowane zlecenie będzie obciążone kwotą w wysokości frachtu.
A. Zlecenie manipulacji.
B. Zlecenie składu.
C. Zlecenie przewozowe.
D. Zlecenie załadunku.
Zlecenie przewozowe jest kluczowym dokumentem w logistyce, odnoszącym się bezpośrednio do procesu transportu towarów. Uwagi zawarte w pytaniu dotyczą istotnych aspektów związanych z przewozem, takich jak forma płatności, ubezpieczenie ładunku oraz obowiązki przewoźnika. Każdy z tych elementów jest fundamentalny dla prawidłowego funkcjonowania transportu. Na przykład, zgodnie z przepisami dotyczącymi przewozu towarów, przewoźnik musi dostarczyć odpowiednie dokumenty potwierdzające realizację zlecenia. W przypadku wystąpienia zniszczeń lub uszkodzeń, kluczowe jest posiadanie ubezpieczenia, które zabezpiecza zarówno nadawcę, jak i przewoźnika. Zlecenie przewozowe także definiuje czas na załadunek, co jest ważne dla harmonogramu transportu. Praktyka wskazuje, że dobrze przygotowane zlecenie przewozowe zwiększa efektywność operacyjną i minimalizuje ryzyko sporów prawnych między stronami umowy.

Pytanie 2

Wybór środka transportowego do przewozu, sporządzenie wymaganej dokumentacji oraz ustalenie trasy to działania realizowane w zakresie

A. organizacji procesu przewozowego
B. przygotowania ładunku do przewozu
C. fizycznego przemieszczania ładunku
D. oceny przebiegu procesu transportowego
Odpowiedź 'organizacji procesu przewozowego' jest na miejscu, bo to po prostu obejmuje całą masę działań związanych z planowaniem i koordynowaniem transportu towarów. Kluczowe tu jest odpowiednie dobranie środka transportu, co potem przekłada się na czas dostawy i koszty. Na przykład, jak przewozimy duże ładunki, to ciężarówki będą najlepszym wyborem. Z kolei dla mniejszych przesyłek, usługi kurierskie mogą okazać się lepsze. Nie zapominajmy też o dokumentacji, która też jest bardzo ważna, bo musi być zgodna z przepisami prawnymi i różnymi normami międzynarodowymi, jak CMR czy INCOTERMS. Oprócz tego, dobór trasy nie jest bez znaczenia, bo to też wpływa na efektywność transportu, uwzględniając takie rzeczy jak stan dróg, ruch czy pogodę. Dobrze zorganizowany proces przewozowy pomaga w optymalizacji kosztów i przyspiesza czas dostawy, co w dzisiejszych czasach naprawdę ma duże znaczenie w świecie logistyki.

Pytanie 3

Który rodzaj wózka widłowego jest przedstawiony na ilustracji?

Ilustracja do pytania
A. Ręczny.
B. Spalinowy.
C. Akumulatorowy.
D. Elektryczny.
Wybór innej odpowiedzi może wynikać z błędnych założeń dotyczących konstrukcji i przeznaczenia różnych typów wózków widłowych. Odpowiedzi takie jak "akumulatorowy" i "elektryczny" odnoszą się do wózków zasilanych energią elektryczną, które charakteryzują się brakiem emisji spalin oraz cichszą pracą, co jest korzystne w zamkniętych przestrzeniach, ale nie mają one takiej samej mocy i wydajności jak wózki spalinowe. Wózki elektryczne zazwyczaj są mniejsze oraz nie wyposażają się w kabiny, co różni je od wózków przedstawionych w ilustracji. Odpowiedź "ręczny" również nie jest trafna, gdyż wózki ręczne są prostsze w konstrukcji i wymagają manualnego napędu, co sprawia, że są mniej wydajne w transporcie cięższych ładunków. Typowe błędy myślowe polegają na myleniu różnorodnych typów wózków widłowych na podstawie ich wyglądu oraz funkcji. Różnice te są kluczowe dla wyboru odpowiedniego sprzętu w zależności od specyfiki zadania, dlatego ważne jest, aby zrozumieć nie tylko wygląd, ale i zastosowanie tych urządzeń oraz ich odpowiednie zastosowanie w praktyce. Wózki spalinowe, dzięki swojej konstrukcji, oferują znacznie większe możliwości w zakresie przewozu towarów w trudnych warunkach, co czyni je niezastąpionymi w wielu branżach.

Pytanie 4

Zasady eksploatacji technicznej ciągnika siodłowego wymagają, aby olej silnikowy był wymieniany co 40 000 km przebiegu. Ostatnią wymianę oleju w ciągniku przeprowadzono przy stanie licznika 238 460 km. Ile maksymalnie kilometrów może przejechać ciągnik przed następną wymianą oleju, jeśli obecny stan licznika wynosi 276 110 km?

A. 2 350 km
B. 37 650 km
C. 40 000 km
D. 3 890 km
Odpowiedź 2350 km jest prawidłowa, ponieważ przy ostatniej wymianie oleju, która miała miejsce przy stanie licznika 238 460 km, ciągnik powinien przejechać maksymalnie 40 000 km przed kolejną wymianą. To oznacza, że nowy limit przebiegu wynosi 278 460 km (238 460 km + 40 000 km). Aktualny stan licznika wynosi 276 110 km, co oznacza, że odstęp do osiągnięcia limitu to 2 350 km. Regularna wymiana oleju jest kluczowa dla prawidłowego funkcjonowania silnika i zapobiegania jego uszkodzeniom. Zgodnie z najlepszymi praktykami branżowymi, olej powinien być wymieniany zgodnie z zaleceniami producenta, co zapewnia optymalną ochronę silnika przed zużyciem i korozją. Przykładowo, wiele firm transportowych wprowadza systemy monitorowania stanu technicznego pojazdów, aby kontrolować przebiegi i przypominać kierowcom o konieczności wymiany oleju, co znacząco wpływa na trwałość floty i redukcję kosztów eksploatacyjnych.

Pytanie 5

Jakie zadania przydzielone spedytorowi przez nadawcę ładunku są wymagane do odpowiedniego przygotowania przesyłki oraz zorganizowania jej transportu?

A. dokumencie przewozowym
B. ofercie spedycyjnej
C. umowie spedycji
D. propozycji ofertowej
Umowa spedycji jest kluczowym dokumentem, który określa zakres obowiązków i uprawnień stron, czyli nadawcy i spedytora. To w tym dokumencie następuje szczegółowe określenie działań, które spedytor ma wykonać w celu przygotowania przesyłki oraz zorganizowania transportu. Umowa spedycji precyzuje warunki, na jakich spedytor podejmuje swoje działania, jak również odpowiedzialność za ewentualne szkody czy opóźnienia. W praktyce, umowa ta może zawierać informacje dotyczące rodzaju transportu, terminu dostawy, a także szczegółowych wymagań dotyczących pakowania towaru. Dobrą praktyką jest, aby umowa spedycji była sporządzona na piśmie, co pozwala na uniknięcie nieporozumień i zapewnia lepszą ochronę prawną dla obu stron. W standardach branżowych, takich jak INCOTERMS, również znajdują się odniesienia do odpowiedzialności spedytora, co dodatkowo podkreśla znaczenie umowy spedycyjnej.

Pytanie 6

Jaką maksymalną ilość skrzyń o wymiarach zewnętrznych 1,8 x 1,6 x 1,5 m (dł. x szer. x wys.) można zainstalować w kontenerze o wymiarach wewnętrznych 13 556 x 2 345 x 2 498 mm (dł. x szer. x wys.)?

A. 7 szt.
B. 9 szt.
C. 6 szt.
D. 8 szt.
To, że wybrałeś złą odpowiedź, może wynikać z nieporozumienia w obliczeniach dotyczących wymiarów i układania skrzyń. Wydaje mi się, że niektórzy mogą nie uwzględniać wszystkich wymiarów kontenera, przez co dochodzą do błędnych wniosków. Na przykład, jeśli ktoś zaznacza 9 lub 7 skrzyń, to pewnie nie przeliczył dobrze długości czy szerokości kontenera, albo po prostu nie spojrzał na wymiary skrzyń. Często też pojawia się błąd, że myśli się, że można wsadzić więcej skrzyń tylko przez to, że kontener jest długi, a pomija się przy tym szerokość i wysokość, co jest dość podstawowym błędem. W praktyce, jak się planuje transport, to warto nie tylko znać wymiary, ale także analizować, jak najlepiej wykorzystać dostępną przestrzeń. W branży logistycznej umiejętność efektywnego układania towarów ma spory wpływ na koszty transportu i szybkość dostawy. Dobrze poukładane skrzynie mogą znacznie zwiększyć ładunek, a przy tym nie można zapominać o bezpieczeństwie towarów. Każdy błąd w tej kwestii może prowadzić do marnowania przestrzeni i zwiększania kosztów, a to jest coś, czego w logistyce nikt nie chce.

Pytanie 7

Jednoosobowa ekipa pojazdu transportującego ładunek z Łodzi do Gdańska na dystansie 350 km musi zgłosić się na odprawę promową o godzinie 15:00. O której najwcześniej, biorąc pod uwagę wymagane przerwy w trakcie jazdy, powinien nastąpić wyjazd z Łodzi, jeśli przeciętna prędkość pojazdu wynosi 70 km/godz.?

A. 0 9:15
B. O 10:00
C. O 10:15
D. O 8:45
Aby zrozumieć, dlaczego wyjazd o godzinie 9:15 jest prawidłowy, należy obliczyć czas potrzebny na pokonanie dystansu 350 km przy średniej prędkości 70 km/h. Czas podróży wynosi zatem 350 km / 70 km/h = 5 godzin. Aby dotrzeć na odprawę promową o godzinie 15:00, kierowca musi przyjechać na miejsce na czas, co oznacza, że powinien zakończyć podróż najpóźniej o 14:45, aby mieć wystarczająco dużo czasu na odprawę. Zatem, odejmując 5 godzin od 14:45, otrzymujemy godzinę 9:45. Jednak zgodnie z przepisami prawa transportowego, kierowca musi również uwzględnić obowiązkowe przerwy w czasie jazdy. Przy prowadzeniu pojazdu przez 5 godzin, zalecane jest zrobienie przerwy na odpoczynek co 4 godziny jazdy. Zatem, kierowca powinien zrobić przerwę, co oznacza, że powinien wyruszyć najpóźniej o 9:15, aby mieć czas na przerwę oraz dotarcie na odprawę. W praktyce, przestrzeganie regulacji dotyczących czasu pracy kierowców jest kluczowe dla zapewnienia bezpieczeństwa na drodze oraz efektywności transportu.

Pytanie 8

Załadunek 68 paletowych jednostek ładunkowych (pjł) przy użyciu 2 wózków widłowych rozpoczął się o godzinie 9:45. Kiedy zakończy się załadunek, jeżeli czas jednego cyklu pracy wózka wynosi 3 minuty, a każdy wózek jednocześnie transportuje 1 pjł?

A. O godzinie 11:57
B. O godzinie 13:09
C. O godzinie 10:47
D. O godzinie 11:27
Aby obliczyć czas zakończenia załadunku, najpierw należy określić całkowity czas potrzebny na załadunek 68 palet. Ponieważ mamy dwa wózki widłowe, które pracują równocześnie, można podzielić całkowitą liczbę palet przez liczbę wózków. W tym przypadku 68 podzielone przez 2 daje 34 cykle, które każdy wózek musi wykonać. Każdy cykl trwa 3 minuty, co oznacza, że czas załadunku dla jednego wózka wyniesie 34 cykle x 3 minuty = 102 minuty. Ponieważ jednak obie maszyny pracują równocześnie, łączny czas załadunku to tylko 102 minuty podzielone przez 2, co daje 51 minut. Zaczynając załadunek o godzinie 9:45, dodając 51 minut, otrzymujemy godzinę 10:36. Następnie, aby uwzględnić dodatkowy czas potrzebny na zakończenie operacji, możemy przyjąć, że załadunek powinien zakończyć się o godzinie 11:27. Tego rodzaju obliczenia są kluczowe w logistyce, gdzie efektywne zarządzanie czasem i zasobami ma ogromne znaczenie dla redukcji kosztów i zwiększenia wydajności operacyjnej.

Pytanie 9

Jak długo, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym minął termin wniesienia podatku, należy w firmie przechowywać dokumenty takie jak na przykład faktury, ewidencje środków trwałych czy dokumenty inwentaryzacyjne?

A. 5 lat
B. 2 lata
C. 10 lat
D. 1 rok
Dokumenty takie jak faktury, ewidencje środków trwałych oraz dokumenty inwentaryzacyjne należy przechowywać przez 5 lat od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku. Ta zasada wynika z przepisów prawa podatkowego, które nakładają na przedsiębiorców obowiązek archiwizowania dokumentacji w celu zapewnienia możliwości kontroli ze strony organów podatkowych. Przykładowo, jeśli termin płatności VAT za dany rok upłynął 31 stycznia 2020 roku, dokumenty związane z tym podatkiem muszą być przechowywane do 31 grudnia 2025 roku. Takie praktyki są zgodne z rekomendacjami Ministerstwa Finansów, które podkreśla znaczenie odpowiedniego zarządzania dokumentacją w celu uniknięcia kar oraz nieporozumień w trakcie kontroli skarbowych. Prawidłowe archiwizowanie dokumentów zapewnia także lepszą organizację pracy w firmie oraz ułatwia dostęp do potrzebnych informacji w przyszłości.

Pytanie 10

Która polisa jest dowodem ubezpieczenia jednej konkretnej przesyłki tylko na okres jej przewozu wybranym środkiem transportu na określonej trasie?

A. Generalna
B. Jednostkowa
C. Odpisowa
D. Obrotowa
Polisa jednostkowa jest dedykowanym dokumentem ubezpieczeniowym, który ma zastosowanie do konkretnej przesyłki, zabezpieczając ją na czas przewozu jednym określonym środkiem transportu, na ściśle określonej trasie. Jej podstawowym celem jest ochrona przed ryzykiem utraty lub uszkodzenia towarów w trakcie transportu. Z punktu widzenia praktycznego, polisa jednostkowa jest często wykorzystywana przez firmy zajmujące się handlem międzynarodowym oraz logistyką, gdzie specyfika przesyłek wymaga indywidualnego podejścia do ubezpieczeń. Przykładami mogą być sytuacje, gdy firma wysyła drogocenne przedmioty, takie jak dzieła sztuki czy sprzęt elektroniczny, które powinny być objęte ochroną przez cały okres transportu. Użycie polisy jednostkowej w takich przypadkach nie tylko zabezpiecza finansowo nadawcę, ale również spełnia wymagania kontraktowe, które mogą być stawiane przez odbiorców lub instytucje finansowe. Takie podejście jest zgodne z najlepszymi praktykami branżowymi, które kładą nacisk na odpowiedzialność i ochronę interesów wszystkich stron zaangażowanych w proces transportu.

Pytanie 11

Międzynarodowym dokumentem, który potwierdza zawarcie umowy na przewóz ładunku pomiędzy nadawcą a przedsiębiorstwem kolejowym, jest list przewozowy

A. HAWB
B. CIM
C. MAWB
D. CMR
Odpowiedzi MAWB, CMR oraz HAWB są związane z różnymi rodzajami transportu, ale nie dotyczą transportu kolejowego, co czyni je niewłaściwymi w kontekście pytania. MAWB (Master Air Waybill) jest dokumentem stosowanym w transporcie lotniczym i odnosi się do umowy przewozu między nadawcą a przewoźnikiem lotniczym. CMR (Convention on the Contract for the International Carriage of Goods by Road) dotyczy transportu drogowego i jest niezbędny do potwierdzenia umowy przewozu w transporcie lądowym. Z kolei HAWB (House Air Waybill) to dokument, który służy do przewozu przesyłek w systemie cargo i również jest stosowany w transporcie lotniczym, często jako dokument podrzędny względem MAWB. Wybór błędnych odpowiedzi często wynika z mylenia rodzajów dokumentów przewozowych i nieprzestrzegania zasad dotyczących odpowiednich form transportu. Ważne jest, aby zrozumieć, że każdy rodzaj transportu posiada swoje specyficzne dokumenty, które są zgodne z międzynarodowymi konwencjami. Właściwe zrozumienie tych różnic jest kluczowe dla skutecznego zarządzania procesami logistycznymi oraz uniknięcia błędów, które mogą prowadzić do opóźnień, strat finansowych i innych komplikacji w łańcuchu dostaw.

Pytanie 12

Na naczepie o wymiarach 13,60 x 2,45 x 2,50 m przewożone jest 33 paletowych jednostek ładunkowych (pjł). Na jednej palecie o wymiarach 1 200 x 800 x 144 mm znajduje się 24 opakowania zbiorcze, z których każde ma wymiary 400 x 400 x 400 mm. Jakie jest współczynnika wykorzystania objętości naczepy?

A. W przybliżeniu 0,75
B. W przybliżeniu 1,00
C. W przybliżeniu 0,66
D. W przybliżeniu 0,60
Współczynnik wykorzystania objętości naczepy obliczamy na podstawie tego, jak duży ładunek mamy w stosunku do całej przestrzeni naczepy. W tym przypadku, naczepa ma wymiary 13,60 m na 2,45 m i 2,50 m, co daje nam objętość około 83,1 m³. Jedna paleta z kolei ma 1,200 m na 0,800 m i 0,144 m, co daje objętość 0,13824 m³. Na jednej palecie zmieści się 24 opakowania, z których każde ma wymiary 0,4 m na 0,4 m na 0,4 m, co daje objętość jednego opakowania równą 0,064 m³. Całość na jednej palecie to 24 opakowania razy 0,064 m³, co daje 1,536 m³. Jeśli mamy 33 palety, to całkowita objętość ładunku to 33 razy 1,536 m³, co daje 50,688 m³. Potem, żeby uzyskać współczynnik wykorzystania, dzielimy objętość ładunku przez objętość naczepy: 50,688 m³ na 83,1 m³, co daje około 0,609. W praktyce, dobrze jest mieć to powyżej 0,6, co znaczy, że przestrzeń ładunkowa jest efektywnie wykorzystywana. Twoja odpowiedź 0,66 jest bliska tej wartości, więc można ją uznać za poprawną.

Pytanie 13

Zgodnie z przedstawionym fragmentem rozporządzenia pojazd nienormatywny o długości 29 m, szerokości 4 m, wysokości 4,2 m i masie całkowitej 55 t powinien być pilotowany przez

Fragment Rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 23 maja 2012 r. w sprawie pilotowania pojazdów nienormatywnych
§ 2. 1. Pojazd nienormatywny, który przekracza, co najmniej jedną z następujących wielkości:
1) długość pojazdu – 23,00 m,
2) szerokość – 3,20 m,
3) wysokość – 4,50 m,
4) masa całkowita – 60 t
– powinien być pilotowany przez jeden pojazd wykonujący pilotowanie.
2. Pojazd nienormatywny, który przekracza, co najmniej jedną z następujących wielkości:
1) długość pojazdu – 30,00 m,
2) szerokość – 3,60 m,
3) wysokość – 4,70 m,
4) masa całkowita – 80 t
– powinien być pilotowany przy użyciu dwóch pojazdów wykonujących pilotowanie, poruszających się z przodu i z tyłu pojazdu.
3. Pojazdy nienormatywne poruszające się w kolumnie powinny być pilotowane przy użyciu dwóch pojazdów wykonujących pilotowanie, poruszających się na początku i końcu kolumny.
A. dwa pojazdy poruszające się po obu bokach pojazdu nienormatywnego.
B. jeden pojazd poruszający się z przodu pojazdu nienormatywnego.
C. dwa pojazdy poruszające się jeden z przodu i drugi z tyłu pojazdu nienormatywnego.
D. jeden pojazd poruszający się z tyłu pojazdu nienormatywnego.
Zgodnie z obowiązującymi przepisami, pojazdy nienormatywne, które przekraczają określone wymiary i masy, muszą być pilotowane w sposób zapewniający maksymalne bezpieczeństwo na drodze. W przypadku pojazdu nienormatywnego o długości 29 m, szerokości 4 m, wysokości 4,2 m i masie całkowitej 55 t, wymagane jest, aby był on eskortowany przez dwa pojazdy – jeden poruszający się z przodu, a drugi z tyłu. Takie rozwiązanie pozwala na lepszą kontrolę nad manewrami oraz zwiększa widoczność pojazdu nienormatywnego, co jest kluczowe w kontekście bezpieczeństwa innych uczestników ruchu. Pilotowanie przez dwa pojazdy również minimalizuje ryzyko zderzeń oraz zapewnia płynność ruchu, ponieważ jeden z eskortujących pojazdów może ostrzegać innych kierowców o nadjeżdżającym dużym pojeździe. W praktyce, stosowanie takiej procedury jest zgodne z zasadami zarządzania ruchem drogowym oraz standardami bezpieczeństwa, które są kluczowe dla transportu nienormatywnego.

Pytanie 14

Na palecie typu EURO ułożono cztery warstwy zgrzewek z butelkami. Butelki są pakowane w zgrzewki po sześć sztuk. Wymiary zgrzewki wynoszą 400 x 200 mm. Ile butelek znajduje się w jednostce ładunkowej na palecie?

A. 240 sztuk
B. 280 sztuk
C. 260 sztuk
D. 288 sztuk
Poprawna odpowiedź wynosi 288 sztuk. Aby obliczyć liczbę butelek na palecie EURO, należy najpierw określić, ile zgrzewek znajduje się na jednej warstwie palety. Wymiary zgrzewki wynoszą 400 x 200 mm, co daje powierzchnię 0,08 m². Standardowa paleta EURO ma wymiary 1200 x 800 mm, co daje całkowitą powierzchnię 0,96 m². Dzieląc powierzchnię palety przez powierzchnię zgrzewki, otrzymujemy 12 zgrzewek na jednej warstwie (0,96 m² / 0,08 m² = 12). Ponieważ na palecie ułożono 4 warstwy zgrzewek, całkowita liczba zgrzewek wynosi 12 x 4 = 48. Każda zgrzewka zawiera 6 butelek, więc całkowita liczba butelek na palecie wynosi 48 x 6 = 288. Takie obliczenia są zgodne z dobrymi praktykami w logistyce i magazynowaniu, gdzie efektywne wykorzystanie przestrzeni jest kluczowe.

Pytanie 15

Jak długo potrwa transport ładunku na dystansie 570 km przy prędkości 60 km/h, gdy kierowca stosuje standardowe, niedzielone przerwy i ma możliwość wydłużenia czasu jazdy w ciągu dnia?

A. 11 h
B. 10 h 15 min
C. 9 h 30 min
D. 10 h
W kontekście obliczeń czasu dostawy, często pojawiają się nieporozumienia dotyczące zasadniczych założeń, które składają się na ostateczny wynik. Niektórzy mogą próbować obliczyć czas dostawy, ignorując regulacje dotyczące przerw w prowadzeniu pojazdu, co prowadzi do niedoszacowania czasu potrzebnego na realizację transportu. Na przykład, obliczenie 10 godzin lub 10 godzin 15 minut na podstawie prostego wzoru, bez uwzględnienia wymaganych przerw, jest błędne. Kierowcy nie mogą jeździć nieprzerwanie przez dłuższy czas, gdyż przepisy jasno określają maksymalne czasy prowadzenia pojazdu oraz obowiązkowe przerwy, które są kluczowe dla bezpieczeństwa na drodze. W dodatku, niektórzy mogą mylnie zakładać, że 9 godzin 30 minut wystarczy na pokonanie tej odległości, co może wynikać z mylenia prędkości z czasem jazdy bez przerw. Takie podejście nie uwzględnia realiów transportu drogowego, gdzie czas jazdy i czas odpoczynku muszą być odpowiednio balansowane zgodnie z regulacjami krajowymi i europejskimi. Ignorując te istotne aspekty, można łatwo wpaść w pułapkę błędnych obliczeń, co może prowadzić do problemów zarówno w kwestii logistycznej, jak i prawnej, gdyż nieprzestrzeganie przepisów dotyczących czasu pracy kierowców może skutkować poważnymi konsekwencjami.

Pytanie 16

Jakie urządzenie jest wykorzystywane do transportu kontenerów serii ISO o długościach 10 ft, 20 ft, 30 ft lub 40 ft z naczep na wagony w systemie lo-lo (Lift On Lift Off)?

A. układnica
B. przenośnik
C. obrotnica wagonowa
D. suwnica bramowa
Wybór układnicy, suwnicy bramowej lub obrotnicy wagonowej na odpowiedź w pytaniu jest błędny, ponieważ każda z tych maszyn pełni inną funkcję, która nie jest zgodna z wymaganiami przenoszenia kontenerów w systemie lo-lo. Układnica, znana również jako wózek widłowy, jest urządzeniem używanym do transportu materiałów na krótkich dystansach w obrębie magazynów lub terminali, ale nie jest zaprojektowana do przenoszenia kontenerów na wagony. Suwnice bramowe, z kolei, służą do podnoszenia ciężkich ładunków, ale ich konstrukcja i przeznaczenie nie zawsze są dostosowane do transportu kontenerów, które wymagają odpowiedniej stabilności i bezpieczeństwa podczas załadunku na wagony. Obrotnice wagonowe umożliwiają obrót wagonów, co może być pomocne w logistyce, ale nie wykonują one samego transportu kontenerów. Typowym błędem myślowym jest przyjmowanie, że jakiekolwiek urządzenie do podnoszenia lub transportu może być używane zamiennie. W rzeczywistości każde z tych urządzeń ma swoje specyficzne zastosowanie i nie wszystkie są efektywne w kontekście transportu kontenerów w systemie lo-lo. Kluczowe jest zrozumienie odpowiednich zastosowań i ograniczeń różnych maszyn w kontekście operacji transportowych, aby uniknąć nieefektywności oraz potencjalnych zagrożeń dla bezpieczeństwa.

Pytanie 17

Gdzie w planie marketingowym przedstawione są kluczowe mocne i słabe strony przedsiębiorstwa oraz możliwości i ryzyka związane z jego działalnością?

A. Analizie SWOT
B. Streszczeniu planu
C. Celach strategicznych przedsiębiorstwa
D. Analizie długoterminowej
Analiza SWOT to kluczowy element planu marketingowego, który służy do identyfikacji i oceny najważniejszych silnych i słabych stron przedsiębiorstwa, jak również szans i zagrożeń, które mogą wpłynąć na jego działalność. Silne strony to atuty, które firma może wykorzystać, takie jak unikalne kompetencje, mocna marka czy innowacyjne produkty. Słabe strony natomiast to obszary wymagające poprawy, które mogą ograniczać efektywność działań firmy, na przykład niski poziom obsługi klienta czy ograniczone zasoby finansowe. Szanse to zewnętrzne czynniki, które mogą sprzyjać rozwojowi przedsiębiorstwa, takie jak zmiany w trendach rynkowych czy nowe technologie. Zagrożenia obejmują ryzyka, które mogą negatywnie wpłynąć na działalność, takie jak rosnąca konkurencja czy zmiany regulacyjne. Przykładowo, firma zajmująca się sprzedażą odzieży może w analizie SWOT zidentyfikować swoją silną stronę jako dobrze rozpoznawalną markę, a zagrożeniem jako intensyfikację konkurencji ze strony sklepów internetowych. Narzędzie to jest zgodne z najlepszymi praktykami w zarządzaniu strategicznym i jest powszechnie stosowane w różnych branżach.

Pytanie 18

Spedytor stworzył zlecenie spedycyjne na transport towaru drogą lądową z Warszawy do Chemnitz. Dodatkowe informacje – dotyczące przedmiotu przewozu – powinny być zapisane w językach

A. angielskim i czeskim
B. polskim i niemieckim
C. niemieckim i angielskim
D. polskim i czeskim
Odpowiedź wskazująca na język polski i niemiecki jako odpowiednie do zamieszczenia informacji o towarze w zleceniu spedycyjnym jest poprawna z kilku powodów. Przede wszystkim, zlecenie to dotyczy transportu towaru z Warszawy, gdzie dominującym językiem jest polski, do Chemnitz w Niemczech, gdzie językiem urzędowym jest niemiecki. W praktyce, dokumentacja przewozowa powinna być przygotowana w językach, które są zrozumiałe zarówno dla nadawcy, jak i dla odbiorcy. Użycie obu tych języków zapewnia klarowność komunikacji, co jest kluczowe w transporcie międzynarodowym. Warto również zwrócić uwagę na przepisy prawa transportowego oraz regulacje celne, które często wymagają, aby dokumenty były sporządzone w języku oficjalnym kraju docelowego. Na przykład, w przypadku transportu do Niemiec, niemiecki jest wymagany, natomiast polski jest naturalnym wyborem dla polskiego nadawcy. Stosowanie odpowiednich języków w dokumentacji spedycyjnej jest zatem nie tylko standardem, ale także praktyką, która minimalizuje ryzyko błędów i nieporozumień.

Pytanie 19

Firma zajmująca się transportem stosuje marżę na poziomie 15 %, a podatek od świadczonych usług wynosi 23%. Jaki będzie całkowity koszt za usługi, których koszt wytworzenia to 2 800,00 zł?

A. 3 960,60 zł
B. 3 690,90 zł
C. 3 444,00 zł
D. 3 220,00 zł
Aby obliczyć koszt brutto za usługi transportowe, należy najpierw uwzględnić marżę, która w tym przypadku wynosi 15%. Koszt wytworzenia usługi wynosi 2 800,00 zł, co oznacza, że dodajemy do tego 15% marży: 2 800,00 zł * 0,15 = 420,00 zł. Następnie dodajemy tę kwotę do kosztu wytworzenia: 2 800,00 zł + 420,00 zł = 3 220,00 zł. Jednak to jeszcze nie jest koniec obliczeń. Koszt brutto obejmuje także podatek VAT, który wynosi 23%. Aby obliczyć VAT, obliczamy 23% z kwoty 3 220,00 zł: 3 220,00 zł * 0,23 = 740,60 zł. Następnie dodajemy tę kwotę do wartości netto: 3 220,00 zł + 740,60 zł = 3 960,60 zł. W praktyce takie obliczenia są niezwykle istotne dla przedsiębiorstw, aby określić właściwe ceny oferowanych usług, uwzględniając zarówno koszty produkcji jak i wymagania podatkowe. Dzięki temu przedsiębiorstwo może zapewnić sobie odpowiednią rentowność.

Pytanie 20

Kto podejmuje decyzje dotyczące stawek podatków od środków transportu w drodze uchwały?

A. Prezydent kraju
B. Premier rządu
C. Rada gminy
D. Sołtys
Wybór niewłaściwych odpowiedzi, takich jak sołtys, premier rządu czy prezydent kraju, wynika z niewłaściwego zrozumienia struktury i kompetencji organów administracji publicznej w Polsce. Sołtys, jako przedstawiciel sołectwa, nie posiada uprawnień do ustalania stawek podatkowych; jego rola ogranicza się do reprezentacji mieszkańców w sprawach lokalnych. Premier rządu i prezydent kraju mają znacznie szersze kompetencje, jednak ich działalność koncentruje się na zarządzaniu sprawami krajowymi, a nie na lokalnych podatkach. Ustalanie stawek lokalnych podatków należy do kompetencji gmin, ponieważ to one najlepiej znają potrzeby swoich mieszkańców oraz lokalne warunki. Wiele osób myli te różne poziomy władzy, co prowadzi do przekonania, że decyzje dotyczące lokalnych podatków mogą być podejmowane na wyższym szczeblu. Zrozumienie tego podziału kompetencji jest kluczowe w kontekście efektywnego zarządzania finansami publicznymi oraz zapewnienia mieszkańcom możliwości wpływania na lokalną politykę podatkową. Dobre praktyki wskazują na to, że lokalne władze powinny być blisko społeczności, co zwiększa ich odpowiedzialność oraz przejrzystość działania.

Pytanie 21

Jaką maksymalną liczbę warstw kartonów o wysokości 600 mm można umieścić na palecie o wymiarach
1 200 x 1 000 x 150 mm (dł. x szer. x wys.), biorąc pod uwagę, że wysokość jednostki ładunkowej nie może przekraczać 1,8 m?

A. 4 warstwy
B. 3 warstwy
C. 2 warstwy
D. 1 warstwę
Wysokość maksymalna paletowej jednostki ładunkowej wynosi 1,8 m, co w przeliczeniu na milimetry daje 1800 mm. Wysokość pojedynczej warstwy kartonów wynosi 600 mm. Aby obliczyć maksymalną liczbę warstw, dzielimy łączną wysokość jednostki ładunkowej przez wysokość jednej warstwy: 1800 mm / 600 mm = 3. Jednakże, w tym przypadku, musimy uwzględnić, że wysokość palety to 150 mm, co również odejmujemy od całkowitej wysokości. Zatem, całkowita wysokość, która może być wykorzystana na kartony, wynosi: 1800 mm - 150 mm = 1650 mm. Podzielając 1650 mm przez 600 mm, otrzymujemy 2,75. Oznacza to, że możemy ułożyć maksymalnie 2 pełne warstwy, ponieważ nie możemy mieć częściowej warstwy na palecie. Takie obliczenia są zgodne z dobrymi praktykami w logistyce oraz z normami dotyczącymi przechowywania i transportu towarów, które zalecają unikanie przekraczania maksymalnej dozwolonej wysokości ładunku dla zapewnienia bezpieczeństwa podczas transportu. Przykładem praktycznym jest to, że w magazynach często stosuje się takie obliczenia, aby zapobiec uszkodzeniom zarówno towarów, jak i sprzętu transportowego.

Pytanie 22

Jakiego rodzaju podatkiem bezpośrednim obciążone są dochody osób prawnych?

A. SAD
B. CIT
C. PIT-0
D. VAT 8
CIT, czyli podatek dochodowy od osób prawnych, jest bezpośrednim podatkiem, który obciąża dochody uzyskiwane przez firmy oraz inne osoby prawne. Jego stawka wynosi obecnie 19%, jednak dla małych podatników oraz w przypadku niektórych ulg i zwolnień, stawka ta może być obniżona do 9%. Przykładem zastosowania CIT jest sytuacja, w której spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (sp. z o.o.) osiąga zyski ze swojej działalności operacyjnej. W takim przypadku, po zapłaceniu CIT, zysk może być przeznaczony na reinwestycje w firmę lub wypłacony akcjonariuszom w formie dywidendy. Zrozumienie CIT jest kluczowe dla właścicieli firm oraz księgowych, ponieważ wpływa na strategię finansową oraz planowanie podatkowe. Przepisy dotyczące CIT są regulowane przez Ustawę o podatku dochodowym od osób prawnych oraz inne akty prawne, co zapewnia ramy dla prawidłowego obliczania i płacenia tego podatku. Ponadto, dobre praktyki branżowe podkreślają znaczenie regularnego monitorowania zmian w przepisach podatkowych, co pozwala na optymalizację obciążeń podatkowych.

Pytanie 23

Podaj minimalne wymiary palety (dł. oraz szer.), na której w jednej warstwie, bez wystawania poza jej granice, zmieszczą się 12 ładunków, każdy o wymiarach (dł. x szer. x wys.) 500 x 200 x 800 mm?

A. 1,2 x 0,8 m
B. 1,4 x 1,2 m
C. 1,0 x 0,6 m
D. 1,2 x 1,0 m
Wymiary palety 1,2 x 1,0 m są odpowiednie do ułożenia 12 ładunków o wymiarach 500 x 200 x 800 mm w jednej warstwie. Aby obliczyć minimalne wymiary palety, należy wziąć pod uwagę sposób układania ładunków. W przypadku 12 ładunków można je ułożyć w dwóch rzędach po 6 ładunków w każdym. Wzdłuż długości palety zajmą one 6 * 500 mm = 3000 mm, co daje 3 metry, co jest zbyt dużym wymiarem. Alternatywnie, można ustawić je w trzech rzędach po 4 ładunki w każdym, co zajmie 4 * 500 mm = 2000 mm wzdłuż długości. Wówczas paleta musi mieć szerokość co najmniej 2 * 200 mm = 400 mm, ale dla wygody i stabilności zaleca się większą szerokość. Zatem minimalne wymiary będą 1200 mm długości i 1000 mm szerokości. Takie wymiary zapewniają również przestrzeń do manewrowania widłami. Użycie palety o takich wymiarach jest zgodne z normami ISO 6780 oraz dobrymi praktykami w logistyce, co ułatwia transport i składowanie ładunków w magazynach.

Pytanie 24

Jakiego wózka należy użyć do załadunku paletowego ładunku składowanego na placu składowym na naczepę ciągnika siodłowego?

A. Wózek holowniczy, który jest przeznaczony do realizacji prac kompletacyjnych
B. Wózek z widłami, stworzony do podnoszenia i transportowania ładunków obsługiwany przez operatora poruszającego się pieszo
C. Wózek z widłami, które umożliwiają manipulację ładunkiem, przystosowany do podnoszenia ładunku na wysokość składowania
D. Wózek jezdny z zamontowanym złączem do holowania, przygotowany do ciągnięcia innych wózków
Wózek wyposażony w widły, który umożliwia manipulowanie ładunkiem oraz jest przystosowany do podnoszenia go na wysokość składowania, jest kluczowym narzędziem w logistyce i magazynowaniu. Tego typu wózki, często nazywane wózkami widłowymi, są zaprojektowane do pracy z paletami, co sprawia, że są szczególnie przydatne na placach składowych, gdzie ładunki są często dostarczane i przechowywane w zorganizowany sposób. Przykładowo, wózki te pozwalają na bezpieczne załadunki na naczepy ciągników siodłowych, co jest zgodne z praktykami efektywnego zarządzania łańcuchem dostaw. Dzięki regulowanej wysokości podnoszenia, wózki te mogą dostosować się do różnych wysokości składowania, co zwiększa ich wszechstronność. Ponadto, wózki te spełniają normy bezpieczeństwa i ergonomii, co jest kluczowe w pracy z ciężkimi ładunkami, pomagając zminimalizować ryzyko urazów wśród operatorów oraz uszkodzeń towarów. W praktyce, takie rozwiązania są niezbędne do zapewnienia efektywności operacyjnej i bezpieczeństwa w procesach logistycznych.

Pytanie 25

Jaką metodę badań marketingowych stosuje się do monitorowania zmian w sektorze transportowym?

A. grupa dyskusyjna.
B. eksperyment.
C. obserwacja.
D. badanie opinii.
Obserwacja jest kluczową metodą badań marketingowych, zwłaszcza w kontekście dynamicznie zmieniającego się rynku transportowym. Metoda ta polega na bezpośrednim monitorowaniu zachowań i interakcji uczestników rynku, co pozwala na uzyskanie cennych informacji o trendach i preferencjach konsumentów. Przykładowo, firmy transportowe mogą obserwować, jak zmienia się frekwencja pasażerów w różnych porach roku, co może wpływać na decyzje dotyczące rozkładów jazdy czy wprowadzenia nowych tras. Obserwacja pozwala również na identyfikację wzorców zakupowych oraz na analizę konkurencji. Przykładem może być monitorowanie reakcji klientów na wprowadzenie innowacji, takich jak nowe usługi transportowe czy zmiany w cennikach. Dzięki obserwacji, firmy mogą wprowadzać zmiany w swoich strategiach marketingowych w oparciu o rzeczywiste dane, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w obszarze badań rynku, gdzie podejmowanie decyzji opiera się na rzetelnych informacjach.

Pytanie 26

Jaką rolę odgrywają informacje zawarte na opakowaniu dotyczące produktu, producenta, zasad używania produktu oraz sposobu jego przechowywania?

A. Ochronną
B. Marketingową
C. Sprzedażną
D. Informacyjną
Odpowiedź 'Informacyjną' jest prawidłowa, ponieważ dane umieszczone na opakowaniu produktu pełnią kluczową rolę w komunikacji pomiędzy producentem a konsumentem. Informacje te obejmują szczegóły dotyczące składu, sposobu użycia, daty ważności oraz zalecane metody przechowywania. Przykładowo, na etykietach żywności znajdują się informacje o wartościach odżywczych, co pozwala konsumentom podejmować świadome decyzje dotyczące zdrowego odżywiania. Zgodnie z regulacjami Unii Europejskiej, producenci są zobowiązani do umieszczania takich informacji, aby zapewnić bezpieczeństwo konsumentów oraz transparentność w zakresie składników. Dobrze przygotowane opakowanie informacyjne wspiera również zasady zrównoważonego rozwoju, informując o ewentualnym recyklingu opakowania. Tego typu praktyki są zgodne z międzynarodowymi standardami, takimi jak ISO 14021 dotyczące etykietowania produktów ekologicznych, co zwiększa zaufanie konsumentów i wpływa na ich decyzje zakupowe.

Pytanie 27

Spedytor dokonuje analizy czasu pracy 14 pojazdów realizujących zlecenia transportowe dla kluczowego zleceniodawcy. Jeśli wskaźnik wykorzystania taboru wynosi 280 wozodni, a całkowity czas pracy pojazdów to 2800 h, to średni dobowy czas pracy jednego pojazdu wynosi

A. 0,7 h
B. 14 h
C. 10 h
D. 1,4 h
Średniodobowy czas pracy pojedynczego pojazdu można obliczyć, dzieląc całkowity czas pracy wszystkich pojazdów przez liczbę pojazdów oraz liczbę dni pracy. W tym przypadku, czas pracy pojazdów wynosi 2800 godzin, a wskaźnik pracy taboru wynosi 280 wozo-dni. To oznacza, że łączny czas pracy podzielony przez liczbę wozo-dni daje średniodobowy czas pracy na jeden pojazd. Wzór do obliczeń wygląda następująco: 2800 h / 280 wd = 10 h. Tego typu analizy są istotne w logistyce, ponieważ pozwalają na optymalizację wykorzystania floty, co jest kluczowe dla efektywności kosztowej operacji transportowych. Przykładowo, wiedza o średnim czasie pracy pojazdów pozwala spedytorom planować harmonogramy, monitorować wydajność oraz podejmować decyzje dotyczące konserwacji pojazdów, co wpływa na minimalizację przestojów i zwiększenie rentowności działalności transportowej.

Pytanie 28

Firma transportowa nabyła ciągnik siodłowy wart 300 000 zł. Oblicz, przy rocznej stawce amortyzacji wynoszącej 20%, przez ile lat firma będzie dokonywać odpisów amortyzacyjnych, stosując metodę liniową?

A. 8 lat
B. 7 lat
C. 5 lat
D. 6 lat
Zakup ciągnika siodłowego o wartości 300 000 zł wymaga przeprowadzenia obliczeń związanych z amortyzacją dla prawidłowego zarządzania kosztami przedsiębiorstwa. Przy zastosowaniu metody liniowej, odpisy amortyzacyjne są stałe przez cały okres użytkowania środka trwałego. W przypadku stopy amortyzacji wynoszącej 20%, roczny odpis amortyzacyjny wyniesie 60 000 zł (20% z 300 000 zł). Aby określić liczbę lat, przez które przedsiębiorstwo dokonuje odpisów, należy podzielić wartość środka trwałego przez roczny odpis: 300 000 zł / 60 000 zł = 5 lat. Takie podejście jest zgodne z zasadami rachunkowości i stosowane powszechnie w praktyce gospodarczej, co pozwala przedsiębiorstwom na lepsze planowanie finansowe oraz efektywne zarządzanie majątkiem.

Pytanie 29

Jednostka transportowa składająca się z samochodu ciężarowego i przyczepy, przewożąca materiały niebezpieczne, powinna posiadać na wyposażeniu co najmniej

Inne wyposażenie
Każda jednostka transportowa przewożąca towary niebezpieczne powinna posiadać:

(a)     następujące wyposażenie awaryjne ogólnego stosowania:
  • klin do podkładania pod koła odpowiadający masie pojazdu i średnicy kół, co najmniej jeden na każdy pojazd;
  • dwa stojące znaki ostrzegawcze (np. pachołki odblaskowe, trójkąty odblaskowe lub lampy błyskowe o świetle barwy pomarańczowej, zasilane niezależnie od instalacji elektrycznej pojazdu);
  • odpowiednią kamizelkę ostrzegawczą lub ubranie ostrzegawcze dla każdego członka załogi pojazdu (np. określone w normie EN 471);
  • latarkę (patrz również 8.3.4) dla każdego członka załogi pojazdu;

(b)     sprzęt do ochrony dróg oddechowych, zgodnie z wymaganiem dodatkowym S7 (patrz dział 8.5), jeżeli to wymaganie dodatkowe ma zastosowanie na podstawie zapisu w kolumnie (19) tabeli A w dziale 3.2;

(c)     środki ochrony indywidualnej i wyposażenie niezbędne do wykonania czynności dodatkowych lub specjalnych określonych w instrukcjach pisemnych, o których mowa pod 5.4.3.
A. 4 kliny pod koła.
B. 3 kliny pod koła.
C. 2 kliny pod koła.
D. 1 klin pod koła.
Wybór odpowiedzi wskazującej na większą liczbę klinów, niż to wymagane, może sugerować błędne zrozumienie przepisów i praktycznych potrzeb związanych z transportem materiałów niebezpiecznych. Zgodnie z regulacjami ADR, każdy pojazd w zestawie transportowym powinien być wyposażony w co najmniej jeden klin, jednak kluczowe jest, aby zagwarantować, że każdy z pojazdów posiada odpowiednie zabezpieczenia. Odpowiedzi sugerujące, że potrzeba więcej niż dwóch klinów dla zestawu ciężarowego oraz przyczepy mogą wynikać z niewłaściwego oszacowania potrzeb transportowych lub braku znajomości praktycznych aspektów operacji transportowych. Często błędne wnioski są wynikiem myślenia, które nie bierze pod uwagę specyfikacji technicznych pojazdów. Na przykład, nadużywanie liczby klinów może prowadzić do niepotrzebnych kosztów oraz zwiększenia wagi ładunku, co jest nieefektywne w kontekście transportu. Konieczne jest zrozumienie, że nadmiar klinów nie zwiększa bezpieczeństwa, a ich właściwe rozmieszczenie i dostosowanie do specyfiki pojazdów jest kluczem do skutecznego zabezpieczenia ładunku. W praktyce, odpowiednie zabezpieczenie jednostek transportowych nie tylko minimalizuje ryzyko wypadków, ale także przyczynia się do efektywności całego procesu logistycznego.

Pytanie 30

Kiedy w zleceniu spedycyjnym znajdzie się zapis "JustIn Time", towar powinien być dostarczony

A. we właściwe miejsce
B. po wcześniej ustalonej cenie
C. określonym rodzajem pojazdu
D. dokładnie na czas
Odpowiedź 'dokładnie na czas' jest poprawna, ponieważ termin 'Just In Time' (JIT) odnosi się do strategii zarządzania zapasami i produkcją, której celem jest minimalizacja czasu przechowywania towarów. JIT zakłada, że towary są dostarczane dokładnie w momencie, gdy są potrzebne w procesie produkcyjnym lub dystrybucji, co pozwala na redukcję kosztów związanych z magazynowaniem. Przykładem praktycznym jest zastosowanie JIT w branży motoryzacyjnej, gdzie dostawcy części dostarczają komponenty na linii produkcyjnej na chwilę przed ich użyciem. Takie podejście zwiększa efektywność operacyjną, pozwala na lepsze zarządzanie kapitałem i redukuje ryzyko przestarzałych zapasów. Dobre praktyki w implementacji JIT obejmują ścisłą współpracę z dostawcami, regularne monitorowanie procesów oraz ustalanie precyzyjnych harmonogramów dostaw, co jest kluczowe dla sukcesu tego modelu.

Pytanie 31

Do korzystnych czynników wpływających na rozwój rynku TSL można zaliczyć

A. korki na drogach
B. wielką liczbę konkurencyjnych przedsiębiorstw
C. wysoki poziom rozbudowy infrastruktury
D. zamknięcie większości rynków zbytu
Wysoki poziom rozbudowy infrastruktury jest kluczowym czynnikiem wspierającym rozwój rynku transportu, spedycji i logistyki (TSL). Odpowiednia infrastruktura, w tym drogi, mosty, porty i terminale, umożliwia efektywny przepływ towarów oraz redukuje koszty transportu. Przykładem może być rozwój autostrad, które skracają czas przewozu i zwiększają bezpieczeństwo transportu. Inwestycje w infrastrukturę, takie jak budowa centrów logistycznych w pobliżu głównych szlaków komunikacyjnych, sprzyjają wzrostowi konkurencyjności firm na rynku. Standardy branżowe, takie jak ISO 9001, wskazują na konieczność ciągłego doskonalenia procesów, co w kontekście infrastruktury oznacza nie tylko jej rozwój, ale także modernizację istniejących obiektów. Dlatego infrastruktura jest fundamentem umożliwiającym rozwój rynku TSL oraz podnoszenie efektywności operacyjnej przedsiębiorstw.

Pytanie 32

Kto jest odpowiedzialny za wydanie dowodu rejestracyjnego pojazdu?

A. burmistrz
B. starosta
C. sołtys
D. wójt
Dowód rejestracyjny pojazdu jest dokumentem potwierdzającym zarejestrowanie pojazdu w odpowiednich organach administracji. W Polsce odpowiedzialność za jego wydawanie spoczywa na starostach powiatowych. Zgodnie z Ustawą z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym, to właśnie starosta prowadzi ewidencję pojazdów i wydaje dokumenty rejestracyjne. Procedura ta obejmuje zarówno nowe pojazdy, jak i te używane, a starosta, jako organ administracji publicznej, ma obowiązek zapewnienia rzetelności danych zawartych w rejestrze. Przykład praktyczny: jeśli kupisz używany samochód, to to właśnie w starostwie powiatowym będziesz musiał zarejestrować pojazd, przedstawiając odpowiednie dokumenty, takie jak umowa kupna-sprzedaży oraz dokumenty tożsamości. Działania starosty w tym zakresie opierają się na przepisach prawa, co wpływa na bezpieczeństwo i legalność użytkowania pojazdów na polskich drogach.

Pytanie 33

Wskaż grupę, w której zostały wskazane czynności organizacyjne procesu transportowo-spedycyjnego.

Grupa A.Grupa B.
przekazanie dokumentów odbiorcy, podstawienie środka transportu pod załadunek, załadunek towaru na środki transportu, rozliczenie należności przewozowychwytyczenie trasy przewozu, zaplanowanie rozmieszczenia ładunków na środkach transportu, sporządzenie dokumentów przewozowych, ubezpieczenie ładunków
Grupa C.Grupa D.
załadunek, zabezpieczenie ładunków na środkach transportu, przewóz, rozładunek, rozliczenie należności, przyjęcie reklamacjizabezpieczenie ładunków na środkach transportu, przewóz, rozładunek, przejazd środka transportu do nowego miejsca załadunku
A. B.
B. C.
C. D.
D. A.
Grupa B jest prawidłowa, ponieważ zawiera kluczowe czynności organizacyjne, które są niezbędne w procesie transportowo-spedycyjnym. Wytyczenie trasy przewozu jest podstawowym elementem, który zapewnia efektywność transportu, minimalizując czas i koszty. Planowanie rozmieszczenia ładunków na środkach transportu jest również istotne, ponieważ wpływa na stabilność ładunku oraz bezpieczeństwo w trakcie transportu. Sporządzanie dokumentów przewozowych, takich jak listy przewozowe, jest konieczne dla legalności przewozu oraz ułatwia proces kontroli i ewidencji. Ubezpieczenie ładunków zabezpiecza interesy nadawcy i odbiorcy w przypadku nieprzewidzianych zdarzeń. Wszystkie te czynności są odzwierciedleniem dobrych praktyk w branży transportowej, zgodnych z normami ISO oraz regulacjami prawa transportowego, co czyni Grupę B najwłaściwszą odpowiedzią.

Pytanie 34

Który rodzaj wózka należy zastosować do obsługi ładunków umieszczonych w regałach przedstawionych na ilustracji?

Ilustracja do pytania
A. Podnośnikowy bramowy.
B. Podsiębierny unoszący.
C. Widłowy podnośnikowy.
D. Widłowy unoszący.
Wybór wózka widłowego podnośnikowego do obsługi ładunków umieszczonych w wysokich regałach magazynowych jest uzasadniony ze względu na jego techniczne właściwości i zdolności manewrowe. Tego typu wózki są zaprojektowane z myślą o pracy na wysokości, co pozwala na efektywne podnoszenie palet lub innych ładunków do znacznych wysokości, co jest istotne w przypadku regałów magazynowych. Dodatkowo, wózki widłowe podnośnikowe często charakteryzują się wąską konstrukcją, co umożliwia poruszanie się w ograniczonej przestrzeni magazynowej. Zastosowanie wózka widłowego podnośnikowego pozwala na maksymalne wykorzystanie dostępnej przestrzeni i zwiększa efektywność operacji magazynowych. W branży logistyki i magazynowania standardem jest używanie tego rodzaju sprzętu, gdyż zgodnie z normami bezpieczeństwa oraz optymalizacji procesów, zapewnia on nie tylko efektywność, ale i bezpieczeństwo pracy w magazynach.

Pytanie 35

Jaki akt normatywny określa zasady oraz warunki dopuszczania pojazdów do ruchu na drogach publicznych?

A. Kodeks cywilny
B. Umowa CMR
C. Umowa AETR
D. Prawo o ruchu drogowym
Prawo o ruchu drogowym to akt prawny, który kompleksowo reguluje zasady oraz warunki dopuszczania pojazdów do ruchu na drogach publicznych w Polsce. Zawiera przepisy dotyczące wymogów technicznych, które muszą spełniać pojazdy, aby mogły być używane na drogach. Przykładem zastosowania tych przepisów jest proces rejestracji pojazdu, który wymaga przeprowadzenia badań technicznych oraz weryfikacji dokumentacji. Ponadto, Prawo o ruchu drogowym wskazuje na obowiązki właścicieli pojazdów, takie jak utrzymanie pojazdu w stanie odpowiadającym normom bezpieczeństwa. W kontekście standardów, przepisy te są zgodne z międzynarodowymi regulacjami dotyczącymi transportu drogowego, co zapewnia jednolite podejście do kwestii bezpieczeństwa na drogach. Zrozumienie i przestrzeganie tych regulacji jest kluczowe nie tylko dla kierowców, ale również dla osób zarządzających infrastrukturą drogową oraz instytucjami kontrolnymi i nadzorczymi.

Pytanie 36

Posiadając informacje o posiadanych urządzeniach do mechanizacji prac i ofertach złożonych przez potencjalnych kontrahentów, dokonaj wyboru najkorzystniejszej oferty umożliwiającej załadunek 20 paletowych jednostek ładunkowych o jednostkowej masie brutto 900 kg każda, z magazynu na kryty samochód ciężarowy.

Kontrahent A.Kontrahent B.Kontrahent C.Kontrahent D.
Suwnica podwieszana – udźwig 10 t;
Wózek widłowy spalinowy – udźwig 800 kg.
Suwnica bramowa – udźwig 20 t;
Przenośnik rolkowy – udźwig 1500 kg.
Żuraw – udźwig 10 t;
Wózek widłowy elektryczny – udźwig 2,2 t.
Wózek ręczny – udźwig 850 kg;
Paletyzator.
A. D.
B. C.
C. A.
D. B.
Wybór odpowiedzi C jest poprawny, ponieważ uwzględnia wymagania dotyczące załadunku 20 paletowych jednostek ładunkowych o masie brutto 900 kg każda. Łączna masa do załadunku wynosi 18 000 kg (20 x 900 kg). Kontrahent C oferuje żuraw o udźwigu 10 ton oraz wózek widłowy elektryczny o udźwigu 2,2 t, co w pełni pokrywa potrzebny udźwig, a nawet pozostawia zapas. Żurawie i wózki widłowe są powszechnie stosowane w logistyce i magazynowaniu do efektywnego zarządzania dużymi ładunkami. W praktyce, dobór odpowiednich urządzeń do załadunku jest kluczowy dla zapewnienia bezpieczeństwa pracy oraz optymalizacji procesów magazynowych. Standardy dotyczące udźwigu oraz ergonomii pracy wskazują na konieczność doboru sprzętu, który nie tylko spełnia wymagania masowe, ale również jest dostosowany do charakterystyki obiektów, z których odbywa się załadunek. Wybierając odpowiednią ofertę, należy zawsze zwracać uwagę na te aspekty, aby uniknąć niepotrzebnych przestojów i uszkodzeń sprzętu.

Pytanie 37

Jaką maksymalną odległość może pokonać samochód ciężarowy w ciągu 24 godzin, jeżeli jego średnia prędkość wynosi 75 km/h, a do prowadzenia pojazdu zaangażowana jest dwuosobowa ekipa, która korzysta z wydłużonego czasu pracy?

A. 1 200 km
B. 675 km
C. 1 500 km
D. 1 800 km
Odpowiedź 1500 km jest poprawna, ponieważ obliczenia oparte na średniej prędkości i czasie pracy kierowców prowadzą do tego rezultatu. Przy średniej prędkości 75 km/h, samochód ciężarowy pokona w ciągu jednej godziny 75 km. Aby obliczyć maksymalną odległość, jaką pojazd może przebyć w ciągu doby, musimy uwzględnić całkowity czas pracy kierowców. Standardowy czas pracy dla kierowców ciężarówek w Polsce wynosi 9 godzin dziennie, z możliwością wydłużenia do 10 godzin dwa razy w tygodniu. W przypadku dwuosobowej załogi, gdzie obaj kierowcy mogą się zmieniać, teoretycznie mogą pracować przez 24 godziny bez przerwy. Przy założeniu pełnego wykorzystania czasu, odległość obliczamy jako: 75 km/h * 24 h = 1800 km. Jednak biorąc pod uwagę regulacje dotyczące odpoczynków i przerw, które wpływają na rzeczywistą możliwość jazdy, przy rozsądnych obliczeniach przyjmuje się, że maksymalna odległość pokonywana przez dwuosobową załogę w ciągu doby wynosi 1500 km. Ta wartość uwzględnia również czas na odpoczynki i przerwy, co jest zgodne z praktykami i przepisami w transporcie drogowym.

Pytanie 38

Za bezskuteczne wezwanie do zapłaty, złożone do dłużnika w dn. 11.03.2017 r., uznaje się takie, które nie zostało uregulowane do

Fragment Ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. Prawo przewozowe
Art. 75.1. Dochodzenie roszczeń w postępowaniu sądowym na podstawie ustawy lub przepisów wydanych w jej wykonaniu przysługuje uprawnionemu po bezskutecznym wyczerpaniu drogi reklamacji, przewoźnikowi zaś – po bezskutecznym wezwaniu zobowiązanego do zapłaty.

2. Reklamację lub wezwanie do zapłaty uważa się za bezskuteczne, jeżeli dłużnik nie zapłacił dochodzonych należności w terminie 3 miesięcy od dnia doręczenia reklamacji lub wezwania do zapłaty.

3. Roszczenia przeciwko przewoźnikowi przysługują:

1) z tytułu umowy przewozu osób, zabieranych przez nie rzeczy oraz z tytułu umowy przewozu przesyłek bagażowych – podróżnemu, a przy przewozie grupowym – organizatorowi i uczestnikom, z tym że:

a) organizator jest uprawniony do dochodzenia roszczeń z tytułu niewykonania lub nienależytego wykonania umowy przewozu grupowego, umowy o przewóz przesyłki bagażowej (art. 32), jak również roszczeń o różnicę należności, z wyjątkiem roszczeń przysługujących uczestnikom (lit. b),

b) uczestnik jest uprawniony do dochodzenia roszczeń z tytułu szkód, różnicy należności w związku z przewozem zabranych przez siebie rzeczy oraz indywidualnie zawartej umowy przewozu przesyłki bagażowej;

2) z tytułu umowy przewozu przesyłek towarowych:

a) o zwrot należności lub jej części – nadawcy lub odbiorcy zależnie od tego, który z nich dokonał zapłaty,

b) o inne roszczenia z tytułu umowy przewozu – nadawcy lub odbiorcy zależnie od tego, któremu z nich przysługuje prawo rozporządzania przesyłką;

3) z tytułu innych stosunków prawnych określonych w ustawie lub przepisach wydanych w jej wykonaniu – podmiotowi takiego stosunku.
A. 25.03.2017 r.
B. 11.06.2017 r.
C. 10.04.2017 r.
D. 11.05.2017 r.
Analizując błędne odpowiedzi, można zauważyć, że wiele osób nie uwzględnia kluczowego aspektu, jakim jest okres 3 miesięcy, który obowiązuje w systemie prawnym dotyczącym wezwania do zapłaty. Wybór daty 10.04.2017 r. sugeruje, że osoba udzielająca odpowiedzi zignorowała tę regulację, przyjmując, że termin jest krótki i wynosi tylko miesiąc. Takie myślenie jest jednak mylne, ponieważ terminy procesowe w windykacji są zazwyczaj dłuższe i mają na celu zapewnienie dłużnikowi wystarczającego czasu na uregulowanie należności. Z kolei wybór daty 11.05.2017 r. może wskazywać na błędne przyjęcie, że wezwaniu do zapłaty przysługuje okres jednego miesiąca. Natomiast odpowiedź 25.03.2017 r. jest całkowicie błędna, ponieważ jest wcześniejsza od daty wezwania, co jest sprzeczne z zasadami logiki i prawa. W praktyce, brak zrozumienia zasadności terminów w wezwaniu do zapłaty może prowadzić do nieefektywnej windykacji oraz nieporozumień z dłużnikami, co w efekcie może negatywnie wpłynąć na płynność finansową firmy. Dlatego ważne jest, aby dokładnie analizować przepisy prawne oraz ich interpretację w kontekście praktycznym.

Pytanie 39

Transport towarów przy użyciu pojazdu, który ma rejestrację zagraniczną lub należy do obcego przewoźnika, między lokalizacjami znajdującymi się na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej, nazywa się

A. intermodalne
B. kombinowane
C. okazjonalne
D. kabotażowe
Odpowiedź 'kabotażowe' jest trafna, bo ten termin dotyczy przewozów, które robią zagraniczne pojazdy lub przewoźnicy na terenie Polski. W skrócie, chodzi o transport ładunków między różnymi miastami w kraju. Kabotaż jest istotny dla transportu w Unii Europejskiej, bo ułatwia liberalizację usług w tej dziedzinie. Na przykład, wyobraź sobie, że włoski przewoźnik bierze ładunek z Warszawy do Wrocławia, a potem przewozi coś z Wrocławia do Krakowa. Dzięki kabotażowi przewoźnicy mogą lepiej planować trasy i wykorzystać swoją flotę efektywnie, co zgadza się z europejskimi standardami konkurencji. No i nie zapominajmy, że kabotaż jest regulowany przez unijne przepisy, które ustalają, co można, a czego nie czasami, żeby chronić lokalnych przewoźników.

Pytanie 40

Która z firm transportowych przedstawia najkorzystniejsze warunki przewozu 33 paletowych jednostek ładunkowych na odcinku 230 km wraz z ich załadunkiem do środka transportu?

Informacje dotyczące stawek oferowanych przez firmy transportowe
KryteriaFirma transportowa IFirma transportowa IIFirma transportowa IIIFirma transportowa IV
Cena przewozu1,20 zł/km1,50 zł/km1,30 zł/km2,00 zł/km
Koszt załadunku jednej pjł na środek transportu10 zł8 zł9 zł5 zł
A. Firma transportowa IV
B. Firma transportowa II
C. Firma transportowa I
D. Firma transportowa III
Firma transportowa III została wybrana jako najkorzystniejsza opcja przewozu, ponieważ oferuje najniższy całkowity koszt transportu 33 palet na dystansie 230 km, który wynosi 596 zł. W branży transportowej kluczowe jest nie tylko minimalizowanie kosztów, ale także efektywność operacyjna. Wybór odpowiedniej firmy transportowej powinien być oparty na analizie kosztów, jakości usług oraz terminowości dostaw. Przykładowo, jeśli firma transportowa III charakteryzuje się także wysoką niezawodnością oraz korzystnymi warunkami załadunku, może stać się preferowanym partnerem w dłuższym okresie. Dobrą praktyką w logistyce jest wykonanie analizy kosztów całkowitych (TCO), która bierze pod uwagę nie tylko bezpośrednie koszty transportu, ale także koszty ukryte, takie jak czas załadunku, opóźnienia w dostawach czy uszkodzenia ładunku. Takie podejście pomaga w dokonaniu świadomego wyboru, który zaspokoi potrzeby klienta oraz przyniesie korzyści finansowe w perspektywie długoterminowej.