Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik logistyk
  • Kwalifikacja: SPL.01 - Obsługa magazynów
  • Data rozpoczęcia: 8 grudnia 2025 09:50
  • Data zakończenia: 8 grudnia 2025 10:25

Egzamin zdany!

Wynik: 31/40 punktów (77,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Koszty związane z tworzeniem zapasów to inaczej

A. koszty zapasu ochronnego
B. zmienne wydatki logistyczne
C. stałe wydatki związane z utrzymywaniem zapasów
D. koszty uzupełniania zapasów
Koszty zapasu zabezpieczającego to nie to samo co koszty uzupełniania zapasów. Koszty zapasu zabezpieczającego odnoszą się do dodatkowych zapasów gromadzonych w celu minimalizacji ryzyka niedoborów, które mogą wystąpić w wyniku nieprzewidzianych wydarzeń, takich jak opóźnienia dostaw czy nagłe wzrosty popytu. Ich celem jest zwiększenie bezpieczeństwa operacyjnego, ale nie są one bezpośrednio związane z procesem uzupełniania zapasów. Stałe koszty utrzymywania zapasów obejmują wydatki na przechowywanie, ubezpieczenie i utrzymanie zapasów, a więc także różne opłaty, które są niezależne od poziomu zapasów i nie odnoszą się bezpośrednio do kosztów ich uzupełniania. Z kolei zmienne koszty logistyki mogą obejmować szereg wydatków, takich jak transport czy obsługa magazynowa, które są uzależnione od ilości towarów i nie odnoszą się specyficznie do kosztów uzupełniania zapasów. Typowym błędem myślowym jest mylenie tych pojęć, co prowadzi do nieprawidłowego podejścia do zarządzania zapasami i kosztami. Zrozumienie różnic między tymi kategoriami kosztów jest kluczowe dla efektywnego planowania i optymalizacji procesów w łańcuchu dostaw.

Pytanie 2

Wskaż w wycinku schematu systemu zarządzania relacjami z klientem brakującą operację oznaczoną znakiem?

Ilustracja do pytania
A. Reklamacja.
B. Zamówienie.
C. Prognoza sprzedaży.
D. Zapytanie ofertowe.
Złożenie zamówienia to naprawdę istotna rzecz w CRM, bo to jakby pierwszy krok po zaakceptowaniu oferty. Kiedy klient decyduje się na zakupy, to właśnie składanie zamówienia pokazuje, że jest naprawdę zainteresowany. Od tego momentu zaczyna się cała akcja, czyli fakturowanie, realizacja zamówienia i dostawa. Widać, jak ważne jest zrozumienie tej roli zamówienia w całym procesie, ponieważ to nie tylko formalność, ale ważny element zarządzania klientem. Poza tym, warto mieć na uwadze standardy takie jak CRM 2020, które zwracają uwagę na to jak sprzedaż i obsługa klienta powinny być ze sobą zintegrowane. Dzięki temu, można tworzyć lepsze relacje z klientami i zwiększać ich zadowolenie, co przecież jest kluczowe w tym biznesie.

Pytanie 3

Zgodnie z zasadą efektywnego gospodarowania odpadami, firma zajmująca się logistyką w branży meblarskiej podjęła działania mające na celu

A. przetwarzanie odpadów w wartościowy surowiec wtórny oraz organizowanie systemu zbierania poużytkowych opakowań
B. stosowanie materiałów nadających się do utylizacji oraz używanie oznaczeń preferowanych ze względu na ponowne przetwarzanie
C. produkcję opakowań z materiałów wtórnych, segregację i oczyszczanie poużytkowych opakowań
D. minimalizację pozostałości, unikanie odpadów lub ograniczenie ich ilości oraz ich wielokrotne użycie
Odpowiedź dotycząca minimalizacji pozostałości, unikania odpadów oraz wielokrotnego ich używania jest zgodna z zasadą racjonalnego gospodarowania odpadami, która kładzie nacisk na redukcję wszelkiego rodzaju odpadów u źródła. W praktyce oznacza to, że firmy powinny dążyć do zmniejszenia ilości odpadów, które powstają w procesach produkcyjnych czy logistycznych. Przykłady takich działań to optymalizacja procesów produkcyjnych, która może obejmować zastosowanie bardziej zaawansowanych technologii, które zmniejszają straty materiałowe. Firmy mogą również wdrażać polityki ograniczania jednorazowych opakowań, co prowadzi do redukcji odpadów. Zastosowanie zasady 3R (Reduce, Reuse, Recycle) w praktyce oznacza, że organizacje powinny nie tylko wykorzystywać mniejsze ilości materiałów, ale także znajdować sposoby na ponowne użycie oraz recykling odpadów. Dobre praktyki w branży meblarskiej obejmują również współpracę z dostawcami, aby zapewnić, że surowce są dostarczane w sposób minimalizujący odpady, a także promować świadomość ekologiczną wśród klientów.

Pytanie 4

Który wydatek związany z zarządzaniem magazynem należy do kosztów zmiennych dotyczących uzupełniania stanów magazynowych?

A. Wydatek spowodowany ubytkami naturalnymi zgromadzonych zapasów
B. Wydatek na ubezpieczenie zapasów przechowywanych w magazynie na wypadek nieprzewidzianych zdarzeń
C. Koszt transportu obliczany według stawki za każdy przejechany kilometr
D. Wydatek utraconych dochodów z każdej niesprzedanej jednostki brakującego towaru
Koszt transportu liczony wg stawki za każdy przejechany kilometr jest uznawany za koszt zmienny, ponieważ bezpośrednio zależy od ilości zamówień oraz odległości, jaką należy pokonać w celu dostarczenia towaru. W praktyce, w miarę wzrostu zapotrzebowania na produkty, zwiększa się liczba transportów, co skutkuje wyższymi kosztami transportu. W branży logistycznej, monitorowanie i optymalizacja kosztów transportu są kluczowe dla efektywności operacyjnej. Przykładowo, wprowadzenie systemu zarządzania flotą może pomóc w dokładnym śledzeniu tras i zużycia paliwa, co pozwala na redukcję kosztów. Dobre praktyki wskazują, że przedsiębiorstwa powinny regularnie analizować koszty transportu w kontekście zmieniających się potrzeb rynku oraz wprowadzać innowacje, aby zoptymalizować procesy logistyczne.

Pytanie 5

Metoda, w ramach której najkrócej przechowywane zapasy w magazynie są wydawane w pierwszej kolejności, to

A. FIFO
B. FIFE
C. LIFO
D. FEFO
Odpowiedzi FIFO (First In, First Out), FIFE oraz FEFO opierają się na różnych zasadach zarządzania zapasami, które nie odpowiadają idei LIFO. FIFO to metoda, w której pierwsze dostarczone towary są wydawane jako pierwsze, co jest idealne w przypadku produktów, których okres przydatności jest istotny. Jednakże, stosując FIFO, ryzyko przeterminowania starszych zapasów może wzrosnąć, jeśli nie są one odpowiednio zarządzane. Z kolei FIFE, jako niepoprawny termin, może sugerować pomyłkę w literówce i powinien być ignorowany. Wreszcie, FEFO (First Expired, First Out) koncentruje się na tym, aby najpierw wydawać te towary, które mają najkrótszy termin ważności, co jest bardziej specjalistycznym podejściem w kontekście produktów z data ważności. Stąd, niepoprawne podejście do zarządzania zapasami może prowadzić do strat finansowych oraz marnotrawstwa zasobów, a także wpływać na reputację firmy. Często błędem myślowym jest mylenie zasad LIFO i FIFO, co wynika z niewłaściwego zrozumienia, jak różne metody wpływają na cykle zapasów i ich rotację. W kontekście efektywności operacyjnej, wybór metody powinien być dostosowany do indywidualnych potrzeb i rodzajów towarów w danej branży.

Pytanie 6

Jaką czynność wykonuje się w obszarze kompletacji?

A. Pobieranie grup towarów zgodnie z zamówieniami
B. Gwarantowanie ochrony reklamowanej dostawy
C. Weryfikacja dokumentów dostawy zewnętrznej
D. Wyładunek dostawy z pojazdów transportowych zewnętrznych
Pobieranie grup towarowych według zamówień w strefie kompletacji jest kluczowym etapem procesów logistycznych, ponieważ bezpośrednio odnosi się do realizacji zamówień klientów. W tej strefie pracownicy magazynowi mają za zadanie zebrać odpowiednie produkty zgodnie z danymi zawartymi w zamówieniu. To zadanie wymaga nie tylko znajomości systemu magazynowego, ale również umiejętności efektywnej pracy z dokumentacją, aby zapewnić dokładność i terminowość w procesie dostawy. Efektywne pobieranie towarów wspiera optymalizację zapasów oraz redukcję czasu realizacji zamówień, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w logistyce. W praktyce, wykorzystuje się także technologie takie jak skanery kodów kreskowych oraz systemy zarządzania magazynem (WMS), które usprawniają proces pobierania, minimalizując ryzyko błędów i poprawiając efektywność operacyjną. Te praktyki są niezwykle ważne w kontekście konkurencyjności na rynku, gdzie czas i precyzja są kluczowe dla zadowolenia klienta oraz utrzymania wysokiego poziomu usług.

Pytanie 7

Dokumentem określającym normy czasowe dla działań technologicznych jest karta

A. obliczeniowa
B. normowania materiału
C. pracy
D. normowania czasu
Odpowiedź 'normowania czasu' jest prawidłowa, ponieważ karta normowania czasu dokumentuje standardowe czasy trwania poszczególnych operacji technologicznych w procesie produkcyjnym. Te normy są kluczowe dla optymalizacji procesów, umożliwiając planowanie produkcji, alokację zasobów oraz monitorowanie wydajności. Na przykład, w branży motoryzacyjnej, normy czasu są używane do ustalenia, ile czasu powinno zająć wykonanie danego zadania na linii produkcyjnej, co pozwala na efektywne zarządzanie czasem pracy oraz eliminację przestojów. Ponadto, zastosowanie kart normowania czasu wspiera procesy lean manufacturing, gdzie kluczowym celem jest minimalizacja marnotrawstwa i zwiększenie efektywności. Również, w kontekście audytów wewnętrznych, karty normowania czasu mogą być źródłem wiedzy o standardach pracy w zakładzie, co jest istotne dla utrzymania jakości i zgodności z normami ISO.

Pytanie 8

Przedsiębiorstwo zdecydowało się zmienić umowę leasingu i wymienić dotychczasowe 10 samochodów ciężarowych na nową flotę pojazdów. Wymiana samochodów wiąże się z ponoszeniem dodatkowych kosztów leasingu w wysokości 1 000,00 zł miesięcznie na każdy nowy samochód. Zmiana umowy przyniosła przedsiębiorstwu zgodnie z danymi w tabeli

Charakterystyka samochodów ciężarowych
DotychczasoweNowe
Średnie spalanie 30 litrów /100 kmŚrednie spalanie 25 litrów /100 km
Średni miesięczny przebieg jednego samochodu – 10 000 km
Średnia cena oleju napędowego – 4,68 zł
A. stratę w wysokości 1 117,00 zł/miesiąc za jeden samochód.
B. zysk w wysokości 2 340,00 zł/miesiąc za jeden samochód.
C. zysk w wysokości 1 340,00 zł/miesiąc za jeden samochód.
D. stratę w wysokości 1 140,40 zł/miesiąc za jeden samochód.
Odpowiedź, która wskazuje na zysk w wysokości 1 340,00 zł/miesiąc za jeden samochód, jest prawidłowa ze względu na właściwe uwzględnienie oszczędności związanych z nową flotą pojazdów. Wartości te można przeanalizować poprzez prostą kalkulację: oszczędności na paliwie wynoszą 2 340 zł/miesiąc na samochód, natomiast dodatkowe koszty leasingowe to 1 000 zł/miesiąc. Ostatecznie, różnica daje zysk netto wynoszący 1 340 zł. W praktyce, przedsiębiorstwa często podejmują decyzje o wymianie floty w celu zmniejszenia kosztów eksploatacji, co jest zgodne z zasadami efektywności operacyjnej. Analiza kosztów i korzyści jest kluczowym elementem każdej decyzji inwestycyjnej, co potwierdzają standardy zarządzania finansami. Dobrą praktyką jest również monitorowanie wydatków na paliwo oraz inne koszty eksploatacyjne, co pozwala na podejmowanie lepszych decyzji w przyszłości.

Pytanie 9

Zakład produkujący komputery przenośne otrzymał zamówienie na wykonanie 60 szt. komputerów. Ustal, ile procesorów powinien zamówić zakład produkcyjny, aby zamówienie zostało zrealizowane. Weź pod uwagę zapas w magazynie i stan produkcji w toku.

Pozycja
w kartotece
magazynowej
Zapas
w magazynie
w szt.
Produkcja w toku
w szt.
Karta graficzna8010
Czytnik karty pamięci1305
Procesor35-
Akumulator35-
A. 25 szt.
B. 35 szt.
C. 45 szt.
D. 15 szt.
Aby zrealizować zamówienie na 60 komputerów, zakład produkcyjny musi zamówić odpowiednią liczbę procesorów. W tym przypadku, mając już w magazynie 35 procesorów, firma musi zamówić dodatkowe 25 sztuk, aby spełnić wymogi zamówienia. Tego typu kalkulacje są kluczowe w zarządzaniu produkcją i pozwalają na efektywne planowanie zasobów. Zgodnie z najlepszymi praktykami w branży, przed przystąpieniem do produkcji, przedsiębiorstwo powinno przeprowadzić analizę stanu zapasów oraz przewidywanej produkcji, aby uniknąć opóźnień i zwiększyć efektywność. Warto również stosować systemy ERP, które pomagają w monitorowaniu stanów magazynowych oraz automatyzują procesy zamówień. Dodatkowo, przedsiębiorstwa muszą brać pod uwagę zmienność rynku i sezonowość, aby odpowiednio planować swoje zasoby.

Pytanie 10

Transport towarów wózkiem platformowym z ładunkiem przekraczającym jego maksymalny udźwig jest

A. dozwolony, gdy ładunek wystaje jedynie "na boki"
B. niedozwolony
C. dozwolony, gdy ładunek wystaje tylko do tyłu
D. dozwolony, gdy ładunek podtrzymują pracownicy idący obok
Kiedy przewozisz towary wózkiem platformowym, ważne jest, żeby nie przekraczać maksymalnego udźwigu. To może wydawać się oczywiste, ale naprawdę może to prowadzić do poważnych problemów, zarówno dla osoby obsługującej wózek, jak i dla wszystkich wokół. Gdy wózek jest przeciążony, może się przewrócić albo ładunek po prostu spadnie. Wózki transportowe mają swoje limity ustalone przez producentów i normy BHP, które mówią, ile można załadować. Na przykład, wózki widłowe są testowane, żeby wiedzieć, ile można przewozić bezpiecznie. Dlatego przed rozpoczęciem przewozu, warto zawsze sprawdzić, czy to, co przewozisz, mieści się w dozwolonym udźwigu. Jeśli tego nie zrobisz, nie tylko stawiasz siebie w niebezpieczeństwie, ale również możesz narazić pracodawcę na różne konsekwencje. Dlatego przestrzeganie zasad i regularne szkolenia są kluczowe.

Pytanie 11

Jakie działania wchodzą w skład funkcji logistycznych realizowanych w centrum logistycznym?

A. Wynajem kontenerów, obrót opakowaniami zbiorczymi, spedycja, usługi gastronomiczne
B. Obsługa celna, polisy ubezpieczeniowe, informatyczne zarządzanie logistyką, usuwanie materiałów niebezpiecznych
C. Magazynowanie, zarządzanie zapasami, pakowanie, przeładunek
D. Obsługa techniczna pojazdów, dystrybucja paliw, usługi bankowe, promowanie usług
Odpowiedź "Magazynowanie, zarządzanie zapasami, pakowanie, przeładunek" jest prawidłowa, ponieważ te czynności są kluczowe w funkcjonowaniu każdego centrum logistycznego. Magazynowanie polega na przechowywaniu towarów w odpowiednich warunkach, co jest szczególnie istotne dla utrzymania jakości produktów. Zarządzanie zapasami to z kolei proces, który pozwala na optymalizację poziomu zapasów, aby zminimalizować koszty i zaspokoić popyt klientów. Pakowanie produktów jest niezbędne do ich ochrony w trakcie transportu oraz ułatwienia ich przechowywania i identyfikacji. Przeładunek to proces, który zapewnia efektywną wymianę towarów pomiędzy różnymi środkami transportu, co ma kluczowe znaczenie dla utrzymania płynności w łańcuchu dostaw. Te wszystkie czynności są zgodne z najlepszymi praktykami w branży, które kładą nacisk na efektywność operacyjną, redukcję kosztów oraz zwiększenie satysfakcji klienta.

Pytanie 12

Oblicz ekonomiczną wielkość dostawy silników w oparciu o przedstawiony wzór, jeżeli miesięczny popyt na silniki kształtuje się na poziomie 400 szt., koszt obsługi zamówienia wynosi 250,00 zł, a miesięczny koszt magazynowania jednego silnika to 5,00 zł.

EWD – ekonomiczna wielkość dostawy
D – całkowity popyt w analizowanym okresie
kz – koszt obsługi jednego zamówienia [zł]
ku – koszt jednostkowy utrzymania zapasu [zł]

Ilustracja do pytania
A. 40 000 szt.
B. 20 000 szt.
C. 400 szt.
D. 200 szt.
Wybór niewłaściwej odpowiedzi może wynikać z błędnych założeń dotyczących obliczeń ekonomicznej wielkości dostawy. Odpowiedź wskazująca na 20 000 sztuk jest zdecydowanie zbyt wysoka, co sugeruje, że nie uwzględniono zasadniczego założenia dotyczącego równania, które balansuje koszty zamówienia i magazynowania. Taki wybór może wynikać z mylnego przekonania, że większe zamówienia zawsze przynoszą oszczędności, podczas gdy w rzeczywistości prowadzi to do wyższych kosztów magazynowania i ryzyka nadmiaru zapasów. Z kolei odpowiedzi 400 sztuk oraz 40 000 sztuk znowu wskazują na nieprawidłowe zrozumienie relacji między popytem a kosztami. Zakładając, że zamówienie równe miesięcznemu zapotrzebowaniu eliminuje koszty magazynowe, ignoruje się jednak koszty związane z realizacją zamówienia, które w dłuższej perspektywie mogą przewyższać korzyści. Typowe błędy myślowe prowadzące do takich pomyłek obejmują brak analizy ekonomicznej związanej z zarządzaniem zapasami oraz niedostateczne zrozumienie wpływu kosztów zmiennych na całkowity wynik finansowy. Kluczowe jest zatem właściwe przetwarzanie danych i stosowanie uznawanych wzorów matematycznych, które są fundamentem efektywnego zarządzania zapasami.

Pytanie 13

Stałe zmiany wartości średniej badanej zmiennej zależnej (np. ciągły wzrost) w odniesieniu do innej zmiennej niezależnej (np. czas) określa się mianem

A. odchyleniem
B. wahaniem
C. średnią
D. trendem
Wybór innych odpowiedzi, takich jak średnia, odchylenie czy wahanie, może wynikać z niepełnego zrozumienia koncepcji analizy danych. Średnia odnosi się do statystycznego wskaźnika, który podsumowuje zbiór danych, ale nie odzwierciedla kierunku ani dynamiki zmian wartości. W kontekście analizy trendów, średnia może być myląca, ponieważ nie wskazuje, czy wartość rośnie, spada, czy pozostaje stabilna w czasie. Odchylenie, z kolei, zwykle odnosi się do rozproszenia danych w zbiorze, co oznacza różnice od średniej, ale nie wskazuje na długoterminowe zmiany wartości. Wahanie to termin, który może opisywać krótkoterminowe fluktuacje w danych, co również nie jest zgodne z definicją trendu. Typowe błędy myślowe prowadzące do tych niepoprawnych wyborów często wynikają z mylenia terminów i ich zastosowań w praktyce. Zrozumienie, że trend oznacza kierunek zmiany, a nie tylko jednorazowe statystyki, jest kluczowe dla właściwej analizy i interpretacji danych. Warto zatem zapoznać się z metodami analizy trendów, takimi jak analiza szeregów czasowych, aby lepiej uchwycić zjawiska występujące w dłuższej perspektywie czasowej.

Pytanie 14

Firma transportowa "TRANSPEKS" posiada następujący cennik usług transportowych:
- 1 do 10 palet: 2,20 zł/km,
- 11 do 21 palet: 2,80 zł/km.

Jaką kwotę zapłaci firma za transport 19 palet na trasie Poznań-Warszawa (268 km)?

A. 589,60 zł
B. 590,60 zł
C. 550,40 zł
D. 750,40 zł
Odpowiedź 750,40 zł jest prawidłowa, ponieważ aby obliczyć koszt przewozu 19 palet, należy zastosować odpowiedni cennik firmy 'TRANSPEKS'. Dla liczby palet mieszczącej się w przedziale od 11 do 21, stawka wynosi 2,80 zł za kilometr. W przypadku przewozu z Poznania do Warszawy, który liczy 268 km, koszt można obliczyć w następujący sposób: 268 km * 2,80 zł/km = 750,40 zł. Tego typu obliczenia są kluczowe w branży transportowej, ponieważ umożliwiają precyzyjne oszacowanie kosztów związanych z realizacją usług transportowych, co jest istotne zarówno dla przewoźników, jak i dla klientów. Przykładem zastosowania tego typu kalkulacji może być tworzenie ofert przewozowych, które uwzględniają różne stawki w zależności od ilości przewożonych towarów. Firmy transportowe często stosują takie cenniki, aby zróżnicować ceny w zależności od wielkości zlecenia, co może wpłynąć na decyzje klientów oraz optymalizację kosztów.

Pytanie 15

Zakładając, że realizacja zamówień klientów będzie odbywać się bezpośrednio z magazynu gotowych produktów producenta, konieczne jest zastosowanie modelu zaopatrzenia materiałowego dla produkcji na

A. popyt
B. zamówienie
C. magazyn
D. montaż
Odpowiedź "magazyn" jest poprawna, ponieważ model zaopatrzenia materiałowego dla produkcji na magazyn zakłada, że produkty są dostępne w momencie, gdy klient składa zamówienie. Realizacja zamówień bezpośrednio z magazynu wyrobów gotowych producenta oznacza, że producent utrzymuje odpowiedni poziom zapasów, aby móc szybko zaspokoić potrzeby klientów. Praktycznym przykładem zastosowania tego modelu jest stosowanie strategii Just In Case, gdzie przedsiębiorstwa utrzymują zapasy, aby zabezpieczyć się przed nieprzewidzianymi skokami popytu. W tym kontekście warto zwrócić uwagę na standardy takie jak ISO 9001, które podkreślają znaczenie efektywnego zarządzania jakością i procesami w produkcji oraz magazynowaniu. Utrzymanie odpowiednich zapasów nie tylko minimalizuje ryzyko braków towarowych, ale również pozwala na lepszą elastyczność w reagowaniu na zmiany w popycie, co jest kluczowe w dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym.

Pytanie 16

Do ustalenia wielkości zamówienia oraz wyznaczenia chwili na jego złożenie wykorzystuje się system zarządzania

A. POK2
B. zapasami
C. popytem
D. POK1
Poprawna odpowiedź to "zapasy", ponieważ system sterowania zapasami odgrywa kluczową rolę w zarządzaniu logistyką i procesami zaopatrzeniowymi przedsiębiorstw. Głównym celem tego systemu jest optymalizacja wielkości zamówienia oraz określenie momentu, w którym powinno się złożyć zamówienie na produkty, aby zminimalizować koszty związane z utrzymywaniem zapasów i jednocześnie zapewnić ciągłość dostaw. Na przykład, w przedsiębiorstwie zajmującym się handlem detalicznym, zastosowanie systemu zarządzania zapasami pozwala na analizę danych sprzedażowych i prognozowanie popytu, co z kolei umożliwia składanie zamówień w odpowiednich ilościach w odpowiednich momentach. Dobre praktyki w zarządzaniu zapasami obejmują także stosowanie metod takich jak Just-in-Time (JIT), które pomagają w minimalizacji zapasów magazynowych, a jednocześnie zapewniają dostępność towarów. Warto również wspomnieć o wykorzystaniu technologii, takich jak systemy ERP (Enterprise Resource Planning), które integrują różne procesy biznesowe i umożliwiają automatyzację zarządzania zapasami, co prowadzi do większej efektywności operacyjnej i oszczędności finansowych.

Pytanie 17

Co oznacza skrót SSCC?

A. Seryjny Numer Jednostki Zbiorczej
B. Globalny Numer Jednostki Handlowej
C. Globalny Numer Lokalizacyjny
D. Seryjny Numer Jednostki Wysyłkowej
Skrót SSCC, czyli Seryjny Numer Jednostki Wysyłkowej, odnosi się do standardu ustalonego przez organizację GS1, który umożliwia identyfikację jednostek wysyłkowych w łańcuchu dostaw. SSCC jest unikalnym numerem przypisywanym do każdej przesyłki, co pozwala na jej śledzenie i zarządzanie nią w sposób efektywny. Przykładowo, w logistyce i transporcie, SSCC umożliwia identyfikację paczek oraz ich zawartości na każdym etapie dostawy. Dzięki zastosowaniu SSCC, firmy mogą zminimalizować ryzyko błędów w dostawach, a także zwiększyć wydajność operacyjną poprzez automatyzację procesów związanych z przyjmowaniem i wysyłaniem towarów. SSCC jest szczególnie przydatny w branżach takich jak handel detaliczny, produkcja czy logistyka, gdzie zarządzanie dużymi ilościami towarów jest kluczowe. Warto również dodać, że SSCC jest częścią systemu GS1, który obejmuje inne standardy, takie jak EAN/UPC czy GTIN, co czyni go integralnym elementem globalnego systemu identyfikacji towarów.

Pytanie 18

Transport towarów niebezpiecznych drogami odbywa się zgodnie z warunkami ustalonymi w umowie

A. VIM
B. ADR
C. MRP
D. CMP
Odpowiedź ADR jest poprawna, ponieważ oznacza umowę międzynarodową dotyczącą przewozu towarów niebezpiecznych, która reguluje szczegółowe wymagania dotyczące transportu drogowego tych towarów. ADR (fr. Accord européen relatif au transport international des marchandises Dangereuses par Route) to standard, który obowiązuje w krajach europejskich oraz w wielu innych państwach na całym świecie. Dokument ten definiuje klasyfikacje towarów niebezpiecznych, zasady ich pakowania, oznakowania oraz obowiązki przewoźników. Przykładowo, zgodnie z ADR, każdy przewoźnik musi być przeszkolony w zakresie transportu materiałów niebezpiecznych oraz posiadać odpowiednie dokumenty, aby zminimalizować ryzyko wypadków i zapewnić bezpieczeństwo transportu. Ponadto, ADR wymaga, aby pojazdy używane do przewozu takich towarów były odpowiednio przystosowane. Dzięki temu, stosowanie się do regulacji ADR nie tylko zwiększa bezpieczeństwo transportu, ale także zmniejsza ryzyko dla środowiska i zdrowia publicznego. W praktyce, firmy zajmujące się transportem towarów niebezpiecznych są zobowiązane do przestrzegania tych zasad, co może obejmować regularne audyty i kontrole stanu technicznego pojazdów oraz przestrzegania procedur awaryjnych.

Pytanie 19

W przedsiębiorstwie utworzono jednostki ładunkowe zawierające materiały sypkie, stosując w tym celu

A. palety siatkowe
B. pakiety
C. palety płaskie
D. palety skrzyniowe
Palety skrzyniowe to jednostki ładunkowe, które zostały zaprojektowane do transportu i przechowywania wyrobów sypkich luzem, takich jak zboża, materiały chemiczne czy minerały. Dzięki swojej konstrukcji, która charakteryzuje się ścianami oraz dnem, palety te pozwalają na bezpieczne składowanie i transport materiałów, minimalizując ryzyko ich rozsypania. Palety skrzyniowe są często stosowane w branżach takich jak rolnictwo czy przemysł chemiczny, gdzie bezpieczeństwo i efektywność transportu sypkich materiałów jest kluczowe. Zgodnie z normami branżowymi, palety te powinny być wykonane z wytrzymałych materiałów, które są odporne na działanie czynników zewnętrznych, co zwiększa ich żywotność oraz bezpieczeństwo użytkowania. Dodatkowo, palety skrzyniowe mogą być łatwo załadowywane i rozładowywane, co usprawnia proces logistyczny. W praktyce, wykorzystanie palet skrzyniowych pozwala także na lepszą organizację przestrzeni magazynowej, co jest zgodne z zasadami efektywnego zarządzania łańcuchem dostaw.

Pytanie 20

Zakład wytwórczy spełnia oczekiwania klientów, realizując montaż na zamówienie. W sytuacji, gdy na rynku występują silne firmy konkurencyjne oferujące zbliżony produkt, zasadne jest przesunięcie punktu rozdziału do

A. magazynu surowców
B. magazynu części i podzespołów
C. centrum dystrybucji
D. magazynu materiałów
Centrum dystrybucji odgrywa kluczową rolę w efektywnym zarządzaniu łańcuchem dostaw, zwłaszcza w kontekście silnej konkurencji rynkowej. Przesunięcie punktu rozdzielającego do centrum dystrybucji umożliwia szybsze i bardziej elastyczne reagowanie na zmieniające się potrzeby klientów. Dzięki centralizacji procesów związanych z dystrybucją, przedsiębiorstwo może zoptymalizować koszty transportu, zwiększyć efektywność w zarządzaniu zapasami oraz skrócić czas dostawy. Na przykład, w branży e-commerce, centra dystrybucji są wykorzystywane do gromadzenia produktów z różnych źródeł, co pozwala na szybkie kompletowanie zamówień i dostarczanie ich do klientów w krótkim czasie. Dobre praktyki wskazują na znaczenie monitorowania poziomów zapasów oraz efektywnego zarządzania przestrzenią magazynową, co przyczynia się do poprawy satysfakcji klienta i zwiększenia przewagi konkurencyjnej. Przesunięcie punktu rozdzielającego do centrum dystrybucji jest zatem nie tylko uzasadnione, ale i strategicznie korzystne w obliczu rosnącej konkurencji.

Pytanie 21

Na rysunku przedstawiono regał paletowy

Ilustracja do pytania
A. wjezdny.
B. wspornikowy.
C. przejezdny.
D. przepływowy.
Regał wjezdny, przedstawiony na rysunku, to jeden z najefektywniejszych systemów składowania w magazynach. Charakteryzuje się zdolnością do optymalizacji przestrzeni, co jest kluczowe w warunkach intensywnego użytkowania. Główną cechą regałów wjezdnych jest to, że wózek widłowy może wjeżdżać do wnętrza regału, co umożliwia bezpośredni dostęp do palet. Tego typu rozwiązania są idealne dla magazynów o dużej rotacji towarów, gdzie szybkość i efektywność składowania mają kluczowe znaczenie. W praktyce, regały wjezdne są często wykorzystywane do przechowywania produktów o dużych wymiarach lub dużych ilościach, co pozwala na maksymalne wykorzystanie dostępnej przestrzeni. Zgodnie z normami branżowymi, regały wjezdne powinny być odpowiednio przystosowane do rodzaju towarów, aby zapewnić bezpieczeństwo i efektywność operacji. Należy także pamiętać o regularnych przeglądach technicznych, aby zapewnić ich długotrwałą funkcjonalność i bezpieczeństwo użytkowania.

Pytanie 22

Przedsiębiorstwo ustaliło kryteria doboru dostawców, przypisując im odpowiednie wagi: jakość – waga 0,6; cena – waga 0,4. Na podstawie danych zamieszczonych w tabeli oceń, z którym dostawcą przedsiębiorstwo powinno nawiązać współpracę, jeżeli oceny dostawców w ramach kryteriów są od 1 do 4 (1 – ocena najniższa, 4 – ocena najwyższa).

DostawcaWyszczególnienie
A.Jakość: II gatunek
Cena: 2,80 zł
B.Jakość: I gatunek
Cena: 3,00 zł
C.Jakość: III gatunek
Cena: 2,00 zł
D.Jakość: IV gatunek
Cena: 1,90 zł
A. B.
B. A.
C. C.
D. D.
Wybór nieprawidłowego dostawcy jest często wynikiem niedostatecznej analizy kryteriów oceny. Osoby mogą mylnie kierować się jedynie jednym z kryteriów, na przykład niską ceną, ignorując wagę jakości, która w tym przypadku jest kluczowa. Skupienie się na najniższej cenie może prowadzić do wyboru dostawcy, który oferuje produkty o niskiej jakości, co w dłuższej perspektywie może skutkować wyższymi kosztami związanymi z naprawą, wymianą lub niezadowoleniem klientów. Dodatkowo nieprawidłowe podejście do analizy ważonej średniej, na przykład pominięcie przypisania odpowiednich wag do ocen, może prowadzić do błędnych wniosków i wyboru dostawcy, który nie spełnia oczekiwań przedsiębiorstwa. Typowym błędem jest także brak uwzględnienia długoterminowych skutków wyboru dostawcy, co może prowadzić do problemów z jakością dostarczanych towarów lub opóźnień w realizacji zamówień. W praktyce, powinno się stosować systematyczną metodologię oceny dostawców, która uwzględnia zarówno krótkoterminowe, jak i długoterminowe efekty współpracy. Standardy branżowe, takie jak ISO 9001, podkreślają znaczenie ciągłego doskonalenia i oceny dostawców, co powinno być integralną częścią strategii zakupowej w każdej organizacji.

Pytanie 23

Jakie jest określenie systemu zamawiania produktów, który opiera się na formule ustalenia wielkości partii dostawy jako różnicy pomiędzy maksymalnym poziomem zapasu a aktualnym stanem zapasu, oraz na przygotowaniu zamówienia w ustalonym cyklu, gdy bieżący stan zapasu jest niższy od zdefiniowanego minimum?

A. Min-max
B. ROP (Reorder Point)
C. Partia na partię
D. ROC (Reorder Cycle)
System zamawiania towarów określany jako min-max jest szeroko stosowany w zarządzaniu zapasami i logistyce. Jego główną zasadą jest utrzymanie zapasu w granicach ustalonych poziomów: minimalnego i maksymalnego. W momencie, gdy stan zapasu bieżącego spada poniżej poziomu zapasu minimalnego, generowane jest zamówienie, które ma na celu przywrócenie stanu zapasu do wartości maksymalnej, co czyni ten system efektywnym narzędziem do unikania braków towarowych. Dzięki temu przedsiębiorstwa mogą optymalizować swoje zasoby, a także zapewnić ciągłość w procesie produkcji lub sprzedaży. Przykładem zastosowania tego systemu może być magazyn z częściami zamiennymi, gdzie utrzymanie odpowiedniego poziomu zapasów jest kluczowe dla szybkiej obsługi klientów i minimalizacji przestojów. Dobrą praktyką jest regularne przeglądanie zarówno poziomów zapasu minimalnego, jak i maksymalnego, aby dostosować je do zmieniających się warunków rynkowych oraz popytu.

Pytanie 24

Jaki system informatyczny wykorzystywany jest w firmach produkcyjnych, aby określić ilość materiałów potrzebnych do planowanej produkcji?

A. CRM
B. MRP
C. DRP
D. DSS
MRP, czyli Material Requirements Planning, to system informatyczny ukierunkowany na zarządzanie zapotrzebowaniem na materiały w przedsiębiorstwach produkcyjnych. Jego głównym celem jest zapewnienie, że odpowiednie ilości materiałów są dostępne w odpowiednim czasie, co jest kluczowe dla efektywnego planowania produkcji. System ten opiera się na danych dotyczących zamówień, prognoz sprzedaży oraz struktury produktów, co pozwala na precyzyjne określenie, jakie materiały i w jakich ilościach są potrzebne do realizacji planowanej produkcji. Przykładem zastosowania MRP może być fabryka produkująca meble, która na podstawie zamówień klientów i prognoz, może z wyprzedzeniem zaplanować zakupy drewna, okuć oraz innych komponentów, eliminując tym samym ryzyko opóźnień w produkcji spowodowanych brakiem materiałów. MRP jest zgodne z najlepszymi praktykami w zarządzaniu łańcuchem dostaw oraz produkcją, a jego wdrożenie przyczynia się do optymalizacji kosztów, redukcji zapasów oraz zwiększenia efektywności operacyjnej. Warto również zaznaczyć, że MRP może być zintegrowane z innymi systemami, takimi jak ERP, co pozwala na jeszcze lepsze zarządzanie procesami przedsiębiorstwa.

Pytanie 25

Który rodzaj dystrybucji należy zastosować do towarów przedstawionych na rysunkach?

Ilustracja do pytania
A. Wyłączną.
B. Selektywną.
C. Zintegrowaną.
D. Intensywną.
Wybór złego rodzaju dystrybucji, takiego jak intensywna, zintegrowana czy wyłączna, może prowadzić do kłopotów, które źle wpływają na sprzedaż i wizerunek marki. Intensywna dystrybucja, która skupia się na maksymalnym zasięgu, nie zawsze jest najlepsza dla produktów, które wymagają specjalistycznej wiedzy. To może skończyć się gorszą jakością obsługi i brakiem odpowiednich informacji. Z kolei zintegrowana dystrybucja, która łączy różne kanały, też może nie pasować do towarów, które powinny być sprzedawane przez fachowych detalistów – tu istnieje ryzyko, że wizerunek marki się rozmyje. A jeśli chodzi o wyłączną dystrybucję, mimo że daje dużą kontrolę, to może ograniczyć dostępność produktów i zniechęcić klientów, którzy chcą mieć różnorodność i wygodę. Przy wyborze kanałów dystrybucji ważne jest zrozumienie rynku oraz potrzeb klientów, żeby nie popełnić typowych błędów, takich jak zbyt duża centralizacja czy rozprzestrzenienie towarów.

Pytanie 26

Ile ciężarówek o ładowności 8 ton jest potrzebnych do transportu 1 960 ton ładunku w ciągu miesiąca, jeśli każdy pojazd może być używany przez 21 dni w miesiącu, a średni czas transportu wynosi 3 dni?

A. 35
B. 30
C. 25
D. 40
Aby obliczyć liczbę potrzebnych pojazdów ciężarowych do przewiezienia 1 960 ton ładunku przy założeniu, że każdy pojazd ma ładowność 8 ton, najpierw musimy określić, ile ładunków można przewieźć w ciągu miesiąca przez jeden pojazd. Pojazd, dostępny przez 21 dni, może wykonać transport w cyklach, gdzie każdy cykl trwa 3 dni. Zatem, w ciągu 21 dni, pojazd może wykonać 7 pełnych transportów (21 dni / 3 dni na transport). Każdy transport ma ładowność 8 ton, co oznacza, że jeden pojazd może przewieźć 56 ton (7 transportów x 8 ton). Zatem, aby przewieźć 1 960 ton, potrzebujemy 35 pojazdów (1 960 ton / 56 ton na pojazd). Takie podejście jest zgodne z dobrymi praktykami w logistyce, które zalecają dokładne obliczenia zasobów w celu optymalizacji kosztów i efektywności transportu. W praktyce, analizując dostępność pojazdów i ich ładowność, można efektywnie planować logistykę transportu, co jest kluczowe dla firm zajmujących się przewozem towarów.

Pytanie 27

Firma odzieżowa przekazała do produkcji garniturów 2 500 mb tkaniny wełnianej. Jaki dokument został wystawiony w magazynie w momencie wydania materiałów do użycia?

A. Pz
B. Wz
C. Rw
D. Pw
Wybór dokumentów Pw, Pz lub Wz jako odpowiedzi na pytanie o dokument wystawiany w chwili wydania materiałów do produkcji świadczy o nieporozumieniu w zakresie funkcji poszczególnych dokumentów magazynowych. Dokument Pw (Przyjęcie Wewnętrzne) jest używany do rejestrowania przyjęcia towarów do magazynu, co oznacza, że odnosi się do sytuacji, w której materiał został dostarczony do przedsiębiorstwa, ale nie został jeszcze wykorzystany. W związku z tym nie jest to odpowiedni dokument na etapie wydania materiałów do produkcji. Z kolei dokument Pz (Przyjęcie Zewnętrzne) dotyczy procesów związanych z przyjęciem towarów z zewnątrz i jest stosowany w momencie, gdy surowce trafiają do magazynu. W kontekście wydania materiałów do produkcji jest całkowicie niewłaściwy. W przypadku dokumentu Wz (Wydanie Zewnętrzne), odnosi się on do sytuacji, w której materiały lub towary są wydawane poza przedsiębiorstwo, co również nie pasuje do kontekstu wydania materiałów do wewnętrznego zużycia produkcyjnego. Dla skutecznego zarządzania magazynem i produkcją istotne jest zrozumienie tych różnic oraz umiejętność przypisania odpowiednich dokumentów do właściwych procesów. Każdy z tych dokumentów ma swoją specyfikę i nieprawidłowe ich użycie może prowadzić do chaosu w ewidencji magazynowej oraz trudności w późniejszym raportowaniu i analizie kosztów.

Pytanie 28

Jaką kwotę należy zapłacić spedytorowi morskiemu w przypadku, gdy obsłuży on 2 kontenery 40' oraz 3 kontenery 20', przy stawce 100 USD/TEU (20-stopowa jednostka przeliczeniowa)?

A. 500 USD
B. 600 USD
C. 700 USD
D. 300 USD
Koszt usługi spedytora morskiego oblicza się na podstawie stawki czynnościowej oraz liczby kontenerów, które wymagają obsługi. W tym przypadku stawka wynosi 100 USD za TEU (Twenty-foot Equivalent Unit), co oznacza 20-stopowy kontener. Klient zlecił obsługę 2 kontenerów 40-stopowych oraz 3 kontenerów 20-stopowych. Kontener 40-stopowy jest równoważny 2 TEU, więc 2 kontenery 40-stopowe to 4 TEU. Kontenery 20-stopowe to 3 TEU. Łączna liczba TEU wynosi zatem 4 + 3 = 7 TEU. Koszt usługi spedytora obliczamy, mnożąc liczbę TEU przez stawkę: 7 TEU * 100 USD/TEU = 700 USD. Taka kalkulacja jest standardową praktyką w branży spedycyjnej, uwzględniającą wielkość ładunku, co jest kluczowe dla określenia kosztów transportu morskiego. Warto również zauważyć, że prawidłowe określenie liczby TEU jest kluczowe dla optymalizacji kosztów transportowych.

Pytanie 29

Gdy w zakupionym towarze ujawnia się wada, klient ma prawo złożyć sprzedawcy reklamację w ramach rękojmi oraz zażądać na przykład odstąpienia od umowy, o ile

A. kupujący był świadomy wady towaru w momencie zakupu
B. transakcja nie była obciążona podatkiem od wartości dodanej
C. wada ma kluczowe znaczenie z perspektywy użytkowania towaru
D. sprzedawca nie wydał nabywcy faktury za sprzedany towar
W sytuacji, gdy klient chce odstąpić od umowy z powodu wady towaru, istotne jest, aby wada była istotna z punktu użytkowania towaru. Wada istotna to taka, która ma znaczący wpływ na funkcjonalność, bezpieczeństwo lub użyteczność towaru. Przykładem może być zakup pralki, która nie działa prawidłowo i nie wykonuje podstawowej funkcji prania. W takim przypadku klient jest uprawniony do złożenia reklamacji z tytułu rękojmi i może domagać się odstąpienia od umowy. Zgodnie z Kodeksem cywilnym, sprzedawca ma obowiązek dostarczenia towaru wolnego od wad. Warto wiedzieć, że klient ma także prawo do żądania naprawy towaru lub wymiany na nowy, jeśli wada nie jest istotna, ale sprzedawca nie może odmówić zwrotu pieniędzy w przypadku istotnej wady. Znajomość przepisów dotyczących rękojmi oraz umiejętność ich stosowania w praktyce są kluczowe dla ochrony praw konsumenta.

Pytanie 30

Na rysunku przedstawiono

BIEDRONKA "CODZIENNIE NISKIE CENY" 2020
40-007 Katowice ul.Uniwersytecka 12
JERONIMO MARTINS DYSTRYBUCJA S.A.
02-273 KOSTRZYN UL.ZNINA 5
NIP 779-10-11-327
2010-05-111011291
Nap.Coca Cola 0,5L A1x2,292,29A
Czek. Z Orzem 50G A1x1,291,29A
Sprzed. opodatk.3,58
Kwota PTU A 22 %0,65
ŁĄCZNA KWOTA PTU0,65
SUMA3,58
Gotówka5,00
Reszta1,42
0360 #Kasa 3 Kasjer nr 131 13:40
Z BEJ 00000
Nr sys.: 702
A. paragon fiskalny.
B. raport kasowy.
C. fakturę.
D. rachunek.
Paragon fiskalny to coś w rodzaju dowodu zakupu, który dostajemy przy kasie. Na zdjęciu widać różne informacje, które są typowe dla paragonów, np. co kupiliśmy, ile zapłaciliśmy i jaką mamy stawkę VAT. Tego typu dokumenty są ważne, bo pomagają nam udowodnić, że coś kupiliśmy, a sprzedawcom pomagają w rozliczeniach z urzędami skarbowymi. Jak dla mnie, paragon to super ważny papier, zwłaszcza gdy chcemy coś zwrócić lub zareklamować. Warto też pamiętać, że w paragonie nie muszą być podane dokładne dane sprzedawcy i nabywcy, co sprawia, że jest to prostszy dokument. No i oczywiście, paragon trzeba przechowywać przez jakiś czas, bo są przepisy, które to regulują.

Pytanie 31

W skład kosztów materialnych wchodzą

A. wydatki związane z użyciem kapitału obcego
B. płatności związane z podatkami i opłatami
C. koszty związane z delegacjami służbowymi
D. amortyzacja środków trwałych
Amortyzacja środków trwałych to proces rozłożenia kosztu zakupu danego środka trwałego na jego przewidywany okres użytkowania. Jest to kluczowy element kosztów materialnych, ponieważ pozwala firmom na realne odzwierciedlenie kosztów związanych z użytkowaniem aktywów w ich wynikach finansowych. Dzięki amortyzacji przedsiębiorstwa mogą równomiernie rozkładać ciężar finansowy inwestycji w środki trwałe, co jest zgodne z zasadą współmierności przychodów i kosztów. Przykładowo, jeśli firma nabywa maszyny produkcyjne za 100 000 zł z przewidywaną żywotnością 10 lat, to roczny koszt amortyzacji wyniesie 10 000 zł. W ten sposób firma może monitorować i planować swoje wydatki oraz lepiej zarządzać cash flow. Warto również zaznaczyć, że amortyzacja jest uznawana przez prawo podatkowe, co pozwala na odliczenie tych kosztów od podstawy opodatkowania, co z kolei obniża należności podatkowe przedsiębiorstwa i wpływa na poprawę jego rentowności.

Pytanie 32

Które urządzenie jest przedstawione na ilustracji?

Ilustracja do pytania
A. Dźwignik.
B. Paletyzator.
C. Suwnica bramowa.
D. Układnica magazynowa.
Układnica magazynowa to zaawansowane urządzenie, które odgrywa kluczową rolę w automatyzacji procesów magazynowych. Dzięki swojej konstrukcji, składającej się z pionowych słupów oraz poziomych belek, układnica umożliwia składowanie oraz kompletację towarów na różnych poziomach regałów. Jest to szczególnie cenne w magazynach, gdzie przestrzeń jest ograniczona, a efektywność operacji ma kluczowe znaczenie. Układnice magazynowe są często wykorzystywane w centrach dystrybucji oraz dużych magazynach, gdzie automatyzacja pozwala na zwiększenie wydajności oraz redukcję kosztów pracy. Ponadto, stosowanie układnic sprzyja poprawie bezpieczeństwa operacji magazynowych, eliminując ryzyko błędów ludzkich podczas składowania towarów. W praktyce, systemy zarządzania magazynem (WMS) integrują się z układnicami, co pozwala na optymalizację procesów przepływu towarów, zgodnie z najlepszymi praktykami branżowymi.

Pytanie 33

Użycie przetworzonych olejów jako materiału do produkcji wysokiej jakości paliw określa się mianem

A. odparowywaniem
B. elektrolizą
C. recyklingiem
D. spalaniem
Zastosowanie przepracowanych olejów jako surowca do produkcji wysokiej klasy paliw rzeczywiście odnosi się do procesu recyklingu, który ma na celu ponowne wykorzystanie odpadów w sposób, który minimalizuje negatywny wpływ na środowisko. Przykładem może być proces przetwarzania olejów używanych w silnikach samochodowych, który polega na oczyszczaniu ich z zanieczyszczeń i zamianie w paliwa, takie jak biodiesel. Tego rodzaju praktyki są zgodne z zasadami zrównoważonego rozwoju oraz normami emisji gazów cieplarnianych, co jest istotne w kontekście polityki środowiskowej wielu krajów. Recykling olejów nie tylko zmniejsza ilość odpadów, ale także przyczynia się do oszczędności surowców naturalnych, co jest kluczowe w obliczu globalnych wyzwań związanych z wyczerpywaniem zasobów. Warto również zwrócić uwagę na odpowiednie certyfikacje, które potwierdzają jakość i bezpieczeństwo przetworzonych produktów, co jest niezbędne dla branży energetycznej.

Pytanie 34

W magazynach możemy wyróżnić dwa typy składowania: rzędowe oraz blokowe. Charakterystyczną cechą składowania blokowego jest

A. wysoki poziom wykorzystania powierzchni magazynowej
B. duża liczba dróg transportu.
C. przejrzystość rozmieszczenia jednostek ładunkowych.
D. swobodny dostęp do każdej jednostki ładunkowej.
Składowanie blokowe charakteryzuje się wysokim poziomem wykorzystania powierzchni magazynowej, co jest jego kluczową cechą. W tym typie składowania nie ma potrzeby pozostawiania wąskich dróg transportowych, jak ma to miejsce w składowaniu rzędowym. Bloki ładunkowe są układane bezpośrednio jeden na drugim, co pozwala na maksymalne zagospodarowanie dostępnej przestrzeni. Przykładem praktycznym może być magazynowanie palet w dużych blokach, gdzie większa liczba palet może być umieszczona w ograniczonej przestrzeni, zwiększając efektywność operacyjną. W branży logistycznej, gdzie ważne jest optymalne wykorzystanie przestrzeni, składowanie blokowe jest często preferowane. Standardy takie jak ISO 9001 podkreślają znaczenie efektywności w zarządzaniu przestrzenią magazynową, co potwierdza zalety składowania blokowego w kontekście operacyjnym.

Pytanie 35

Jeśli całkowite koszty składowania w analizowanym okresie wynoszą 8000 zł, a wartość obrotu magazynowego według wydania w tym czasie to 2000 szt., jaki jest wskaźnik kosztów składowania?

A. 4 zł/szt.
B. 16 zł/szt.
C. 8 zł/szt.
D. 2 zł/szt.
Odpowiedź 4 zł/szt. jest prawidłowa, ponieważ wskaźnik kosztów magazynowania oblicza się, dzieląc łączne koszty magazynowania przez wielkość obrotu magazynowego. W tym przypadku mamy 8000 zł jako łączne koszty magazynowania oraz 2000 sztuk jako wielkość obrotu. Zatem obliczenie wygląda następująco: 8000 zł / 2000 szt. = 4 zł/szt. Taki wskaźnik jest kluczowy dla zarządzania kosztami w logistyce, pozwala firmom monitorować efektywność zarządzania magazynem oraz planować przyszłe inwestycje w infrastrukturę magazynową. W praktyce, znajomość tego wskaźnika pozwala na optymalizację procesów magazynowych, takich jak zarządzanie zapasami czy analiza kosztów. Analizując wskaźnik kosztów magazynowania, można zauważyć, że jego zmniejszenie może prowadzić do poprawy rentowności firmy, co jest zgodne z dobrą praktyką branżową dotyczącą efektywności operacyjnej.

Pytanie 36

Międzynarodowa organizacja non-profit, która zajmuje się tworzeniem standardów w obszarze zarządzania łańcuchem dostaw oraz popytem, to

A. GS1
B. EDI
C. GTIN
D. ERP
Odpowiedzi takie jak ERP, GTIN i EDI nie są poprawne w kontekście pytania o organizację zajmującą się standaryzacją w obszarze zarządzania łańcuchem dostaw. ERP, czyli systemy planowania zasobów przedsiębiorstwa, to kompleksowe rozwiązania informatyczne, które integrują różne funkcje przedsiębiorstwa, takie jak finanse, kadry czy zarządzanie łańcuchem dostaw. Choć ERP wspiera zarządzanie łańcuchem dostaw, nie jest organizacją zajmującą się tworzeniem standardów, a jedynie narzędziem do zarządzania procesami wewnętrznymi firmy. GTIN odnosi się do konkretnego standardu identyfikacji produktów, który jest wdrażany przez organizację GS1. Oznacza to, że GTIN jest częścią większego systemu standardów, ale nie jest organizacją samą w sobie. EDI, czyli elektroniczna wymiana danych, to technologia umożliwiająca wymianę dokumentów handlowych w formie elektronicznej między partnerami biznesowymi. Chociaż EDI jest istotnym elementem współczesnych łańcuchów dostaw, to również nie jest organizacją standaryzacyjną. Typowe błędy myślowe, które prowadzą do takich niepoprawnych wniosków, to mylenie narzędzi i technologii z organizacjami, które je regulują i standaryzują. Aby skutecznie zarządzać łańcuchem dostaw, kluczowe jest zrozumienie ról różnych systemów i organizacji oraz ich wzajemnych relacji.

Pytanie 37

W pojemnikach przechowywane są substancje

A. ciekłe w opakowaniach
B. sypkie w opakowaniach
C. stałe luzem
D. ciekłe luzem
Chociaż sypkie materiały w opakowaniach oraz stałe luzem mogą być przechowywane w zbiornikach, nie są one odpowiednie do klasyfikacji jako materiały przechowywane w zbiornikach, które są dedykowane dla cieczy luzem. Sypkie materiały w opakowaniach, takie jak cukier czy ziarno, zazwyczaj przechowuje się w workach lub pojemnikach, co ogranicza ich objętość i zwiększa ryzyko uszkodzeń mechanicznych. Z kolei stałe materiały luzem, takie jak piasek czy żwir, wymagają specjalnych pojemników lub silosów, które różnią się od zbiorników przeznaczonych do cieczy. Ciekłe w opakowaniach, takie jak chemikalia w butelkach czy beczkach, również nie są klasyfikowane jako materiały przechowywane luzem, ponieważ opakowania te są zazwyczaj stosowane w celu ochrony cieczy przed zanieczyszczeniem oraz ułatwienia transportu. Wybór odpowiedniej metody magazynowania zależy nie tylko od właściwości fizycznych materiałów, ale także od przepisów dotyczących bezpieczeństwa i ochrony środowiska. Typowe błędy myślowe wynikają z braku zrozumienia różnic między różnymi metodami składowania oraz ich zastosowaniem w praktyce. Przy wyborze metody magazynowania kluczowe jest zrozumienie specyfiki przechowywanych substancji oraz ich interakcji z materiałami stosowanymi do budowy zbiorników.

Pytanie 38

Złożono zamówienie na 160 sztuk długopisów. Cena brutto za jeden długopis wynosi 3 zł, a rabat udzielony na całe zamówienie to 15%. Podaj kwotę, na którą zostanie wystawiona faktura.

A. 380 zł
B. 320 zł
C. 208 zł
D. 408 zł
Aby obliczyć kwotę na jaką zostanie wystawiona faktura za zamówione długopisy, należy najpierw ustalić całkowity koszt zamówienia bez rabatu. Cena brutto jednego długopisu wynosi 3 zł, a zamówiono 160 sztuk. Możemy więc obliczyć całkowity koszt: 3 zł x 160 = 480 zł. Następnie, w celu uwzględnienia rabatu, musimy obliczyć jego wysokość. Rabat wynosi 15% z 480 zł, co obliczamy jako 0,15 x 480 zł = 72 zł. Teraz odejmujemy rabat od całkowitego kosztu: 480 zł - 72 zł = 408 zł. Poprawna odpowiedź to 408 zł, co pokazuje, jak ważne jest uwzględnianie rabatów w procesie zamówień i fakturowania. W praktyce, umiejętność obliczania wartości zamówienia po rabatach jest kluczowa dla utrzymania kontroli nad budżetem i finansami firmy. Wiele organizacji korzysta z systemów ERP, które automatyzują te obliczenia, co pozwala na oszczędność czasu i minimalizuje ryzyko błędów ludzkich.

Pytanie 39

W firmie istnieje zapotrzebowanie brutto na 1500 szt. elementu X, który jest częścią produkowanego wyrobu. Stwierdzono, że w magazynie firmy odnotowano 100 szt. tego elementu, a firma oczekuje na dostawę 250 szt. elementu X. Jakie jest pozostałe zapotrzebowanie netto na element X?

A. 1750 szt.
B. 1850 szt.
C. 1150 szt.
D. 1400 szt.
Aby obliczyć zapotrzebowanie netto na element X, należy najpierw zrozumieć terminologię używaną w logistyce i zarządzaniu zapasami. Zapotrzebowanie brutto to całkowita ilość elementów, którą przedsiębiorstwo potrzebuje do produkcji, w tym przypadku wynosząca 1500 sztuk. Następnie od tego zapotrzebowania należy odjąć dostępne zasoby, takie jak te znajdujące się w magazynie oraz oczekiwane dostawy. W tym przypadku mamy 100 sztuk w magazynie oraz 250 sztuk w oczekiwaniu na dostawę. Po zsumowaniu dostępnych elementów (100 + 250 = 350 sztuk) i odjęciu ich od zapotrzebowania brutto, otrzymujemy zapotrzebowanie netto: 1500 - 350 = 1150 sztuk. W praktyce, takie obliczenia są kluczowe dla zapewnienia ciągłości produkcji i optymalizacji zarządzania zapasami, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w obszarze supply chain management. Przedsiębiorstwa regularnie przeprowadzają analizę zapotrzebowania, aby zminimalizować ryzyko braków i nadmiaru zapasów.

Pytanie 40

Jak dużo czasu trzeba poświęcić na rozładunek jednego samochodu, który przewozi 34 paletowe jednostki ładunkowe (pjł) przy użyciu dwóch wózków widłowych, jeśli cykl podstawowy związany z rozładunkiem jednej pjł wózkiem wynosi 1,5 min, a podjechanie samochodu pod rampę oraz przygotowanie go do rozładunku zajmie 10,5 minut?

A. 36,0 minut
B. 25,5 minut
C. 60,0 minut
D. 61,5 minut
Wiesz, żeby obliczyć całkowity czas przeznaczony na rozładunek jednego auta z 34 paletami, musimy najpierw dodać czas, jaki zajmuje przygotowanie samochodu do rozładunku, czyli 10,5 minuty. Następnie, bierzemy pod uwagę, ile czasu potrzeba na rozładunek tych 34 palet. Każda paleta schodzi z wózka w 1,5 minuty, ale gdy mamy dwa wózki, to czas się dzieli na dwa. W sumie więc czas na rozładunek tych palet wyniesie 25,5 minuty. Dodając do tego czas przygotowania, mamy 36 minut. To świetny sposób na logistykę - dobrze wykorzystać dostępne zasoby, jak wózki, żeby wszystko poszło sprawniej i szybciej. Dzięki temu można poprawić wydajność i zredukować koszty operacyjne.