Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik logistyk
  • Kwalifikacja: SPL.01 - Obsługa magazynów
  • Data rozpoczęcia: 19 grudnia 2025 16:58
  • Data zakończenia: 19 grudnia 2025 17:28

Egzamin zdany!

Wynik: 25/40 punktów (62,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Główna zasada zarządzania zapasami to zapewnienie

A. ciągłości oraz rytmiczności produkcji przy najwyższych kosztach związanych z zapasami
B. utrzymania zbyt wysokich poziomów zbędnych i nadmiarowych zapasów
C. minimalizacji wydatków na zakup, sprowadzanie oraz utrzymywanie zapasów
D. maksymalizacji wydatków na zakup, import oraz utrzymanie zapasów
Podstawowa zasada zarządzania zapasami koncentruje się na minimalizacji kosztów związanych z zakupem, sprowadzaniem i utrzymywaniem zapasów. Kluczowym celem efektywnego zarządzania zapasami jest nie tylko ich dostępność, ale również optymalizacja kosztów operacyjnych. W praktyce oznacza to, że przedsiębiorstwa powinny dążyć do utrzymania odpowiedniego poziomu zapasów, który zaspokoi potrzeby produkcyjne i sprzedażowe bez generowania nadmiernych wydatków. Przykładem może być wdrożenie metodologii Just-In-Time (JIT), która pozwala na dostarczanie surowców dokładnie w momencie ich potrzeb, co znacząco ogranicza koszty przechowywania i ryzyko przestarzałości produktów. Ponadto, techniki takie jak ABC Analysis pomagają w klasyfikacji zapasów według ich wartości i rotacji, co umożliwia skoncentrowanie się na najważniejszych pozycjach. W ten sposób przedsiębiorstwa mogą osiągnąć równowagę pomiędzy dostępnością zapasów a ich kosztami, co jest kluczowe dla zachowania konkurencyjności na rynku.

Pytanie 2

Przedstawiony obok znak w przedsiębiorstwie logistycznym oznacza

Ilustracja do pytania
A. ostrzeżenie przed utratą słuchu.
B. nakaz stosowania środków ochrony głowy.
C. nakaz stosowania środków ochrony dróg oddechowych.
D. ostrzeżenie przed substancjami toksycznymi
Znak, który wskazałeś, to nakaz noszenia środków ochrony głowy, co widać po jego kolorze i kształcie. To niebieskie koło to jeden z ważniejszych elementów systemu oznakowania w pracy, którego celem jest zadbanie o bezpieczeństwo ludzi. Symbol hełmu ochronnego mówi jasno: „Noś takie rzeczy, bo możesz się uszkodzić!”. Pracodawcy powinni nie tylko dawać pracownikom odpowiedni sprzęt ochronny, ale też uczyć ich, jak z tego korzystać. W polskim prawodawstwie mamy przepisy dotyczące ochrony osobistej w pracy, które zawarte są w Kodeksie pracy oraz normach PN-EN. Dbanie o bezpieczeństwo w pracy to naprawdę ważna sprawa, zwłaszcza w takich branżach jak budownictwo czy przemysł, gdzie ryzyko urazów jest spore.

Pytanie 3

Na rysunku przedstawiono

Ilustracja do pytania
A. podnośnik nożycowy.
B. mostek sprężynowy.
C. dok rozładunkowy.
D. rampę przejezdną.
W kontekście przedstawionego pytania, wybór odpowiedzi, która nie odnosi się do rampy przejezdnej, prowadzi do nieporozumień związanych z funkcjami i zastosowaniami różnych urządzeń transportowych. Podnośnik nożycowy, chociaż służy do podnoszenia ciężkich ładunków, działa na innej zasadzie i nie zapewnia płynnego przejścia pomiędzy różnymi poziomami, co jest kluczowe w procesie załadunku i rozładunku. Dok rozładunkowy jest strukturą stosowaną do ułatwienia załadunku statków, ale nie jest przeznaczony do transportu lądowego, co czyni go nieadekwatnym w kontekście pytania. Mostek sprężynowy, z kolei, to element konstrukcyjny, który służy do przenoszenia obciążeń, ale jego konstrukcja i zastosowanie różnią się znacznie od funkcji rampy przejezdnej, której celem jest likwidacja różnicy poziomów między pojazdem a powierzchnią. Wybierając jedną z tych opcji, można łatwo przeoczyć znaczenie ergonomii i efektywności procesów logistycznych, co jest kluczowe w branży transportowej. Prawidłowe zrozumienie zastosowań poszczególnych urządzeń oraz ich funkcji w łańcuchu dostaw jest niezbędne do skutecznego zarządzania operacjami magazynowymi, dlatego istotne jest, aby do każdego elementu podchodzić indywidualnie, analizując jego przeznaczenie w kontekście całego systemu transportowego.

Pytanie 4

Tradycyjny model systemu składania zamówień oparty na poziomie informacji realizowany jest przy założeniu, że

A. zamówienie realizowane jest w stałej wielkości, na przykład zgodnie z obliczoną ekonomiczną wielkością zamówienia
B. wielkość zamówienia ustala się każdorazowo w porozumieniu z dostawcą
C. wielkość zamówienia = zapas maksymalny - zapas dostępny
D. zamówienie składane jest, gdy poziom zapasu dostępnego jest równy lub wyższy od poziomu informacyjnego
Odpowiedź wskazująca, że zamówienie składane jest w stałej wielkości, zgodnie z obliczoną ekonomiczną wielkością zamówienia, jest zgodna z klasycznym modelem systemu zamawiania. Model ten opiera się na zasadzie, że optymalizacja kosztów zamówienia i utrzymania zapasów wymaga ustalenia stałej wielkości zamówienia, co pozwala na minimalizację kosztów całkowitych. W praktyce oznacza to, że przedsiębiorstwo oblicza tzw. EOQ (Economic Order Quantity), co jest standardową metodą pozwalającą na określenie optymalnej wielkości zamówienia, która minimalizuje całkowite koszty związane z zamówieniami i przechowywaniem zapasów. Dzięki temu, przy regularnych zamówieniach w ustalonej wielkości, firma może lepiej zarządzać swoimi zasobami, unikając nadmiaru zapasów oraz braków towarowych, co jest kluczowe w zarządzaniu łańcuchem dostaw. Dodatkowo, przy takiej strategii, łatwiej jest przewidywać potrzeby i planować zakupy, co sprzyja efektywności operacyjnej.

Pytanie 5

W tabeli przedstawiono koszty transportu w latach 2009-2010. Wskaźnik dynamiki tych kosztów w roku 2010 wyniósł

Koszty transportu2009 r.2010 r.
8 800 zł8 360 zł
A. 95%
B. 5%
C. 100%
D. 105%
Wskaźnik dynamiki kosztów transportu w roku 2010 wynoszący 95% wskazuje, że koszty te zmniejszyły się o 5% w porównaniu do roku 2009. W praktyce oznacza to, że firmy transportowe mogły zrealizować działania mające na celu optymalizację kosztów, co jest zgodne z najlepszymi praktykami zarządzania finansami. Monitorowanie wskaźników dynamiki jest kluczowe dla przedsiębiorstw, ponieważ pozwala na bieżąco oceniać efektywność kosztową, podejmować decyzje o dalszych inwestycjach oraz planować przyszłe budżety. Na przykład, jeśli firma zauważa spadek wskaźnika dynamiki kosztów przez dwa kolejne lata, może to sugerować pozytywne efekty wprowadzonych strategii, takich jak lepsza negocjacja umów z przewoźnikami czy inwestycje w nowoczesne technologie transportowe. Dobrą praktyką jest również regularne analizowanie zmian w kosztach transportu w kontekście całej branży, co daje szerszy obraz sytuacji rynkowej.

Pytanie 6

Przedstawiony znak umieszczany na opakowaniach informuje o przewozie

Ilustracja do pytania
A. produktów szybko psujących się.
B. kukurydzy konserwowej.
C. produktów chronionych przed nagrzaniem.
D. żywych zwierząt.
Znak umieszczany na opakowaniach, informujący o przewozie produktów szybko psujących się, jest kluczowym elementem w logistyce i transporcie. Tego typu oznaczenia są standardem w branży, szczególnie w kontekście międzynarodowych przepisów dotyczących przewozu towarów. Produkty szybko psujące się, takie jak świeże owoce, warzywa, mięso czy nabiał, wymagają szczególnej uwagi podczas transportu, aby zapewnić ich jakość i bezpieczeństwo. Oznaczenie to informuje przewoźników oraz osoby obsługujące ładunek o konieczności przestrzegania odpowiednich warunków przechowywania, takich jak utrzymanie niskiej temperatury, co jest zgodne z normami HACCP (Hazard Analysis and Critical Control Points). Wdrażanie takich praktyk nie tylko minimalizuje ryzyko zepsucia się towarów, ale także chroni zdrowie konsumentów. Właściwe oznaczenie opakowań przyczynia się również do zwiększenia efektywności procesów magazynowych i transportowych, umożliwiając szybszą identyfikację ładunków wymagających szczególnej troski.

Pytanie 7

Gdy punkt, z którego realizowane jest zamówienie klienta, znajduje się w bliskiej odległości od klienta oraz rynku, to prawdopodobieństwo utraty zamówienia klienta

A. jest wysokie, ale kapitał zainwestowany w zapas pozostaje "zamrożony" przez dłuższy czas
B. jest minimalne, ale ryzyko inwestycyjne jest znaczące
C. jest wysokie, ale ryzyko inwestycyjne jest niewielkie
D. jest minimalne, a kapitał zainwestowany w zapas jest "zamrożony" na krótki okres
Wszystkie niepoprawne odpowiedzi opierają się na błędnych założeniach dotyczących ryzyka związanego z realizacją zamówień oraz inwestycjami w zapasy. Przede wszystkim, twierdzenie, że ryzyko utraty zamówienia jest duże, jest mylne w kontekście bliskiej lokalizacji punktu rozdzielającego. W praktyce, im mniejsza odległość do klienta, tym mniejsze ryzyko związane z utratą zamówienia, co wynika z szybszego czasu dostawy oraz lepszej możliwości monitorowania i zarządzania procesem logistycznym. Z kolei wysokie ryzyko inwestycyjne, które zostało opisane w niektórych odpowiedziach, wynika z błędnego rozumienia, że bliskość punktu obsługi wiąże się z długotrwałym zamrażaniem kapitału w zapasach. W rzeczywistości, dobrze zarządzane magazyny w bliskiej lokalizacji powinny umożliwiać rotację towarów i minimalizować czas przechowywania, co zmniejsza ryzyko finansowe. Typowym błędem myślowym jest zakładanie, że duże zapasy są zawsze konieczne w kontekście zaspokajania potrzeb klientów; w rzeczywistości, zastosowanie metod lean management i just-in-time pozwala na optymalizację zapasów i redukcję kosztów, co jest zgodne z nowoczesnymi standardami zarządzania łańcuchem dostaw.

Pytanie 8

Co oznacza skrót MRP?

A. produkcji
B. sprzedaży
C. potrzeb dystrybucyjnych
D. potrzeb materiałowych
System MRP, czyli Material Requirements Planning, jest kluczowym narzędziem w zarządzaniu produkcją, które koncentruje się na planowaniu potrzeb materiałowych w celu efektywnego zarządzania zapasami i produkcją. Dzięki MRP przedsiębiorstwa mogą analizować, jakie materiały są potrzebne do realizacji produkcji, kiedy należy je zamówić oraz w jakich ilościach. Przykładem zastosowania systemu MRP może być fabryka produkująca meble, która musi dokładnie zaplanować ilości drewna, farb oraz innych komponentów na podstawie zamówień klientów oraz prognoz sprzedaży. Właściwe korzystanie z systemu MRP przyczynia się do optymalizacji procesów produkcyjnych, redukcji kosztów i minimalizacji ryzyka braków materiałowych, co jest zgodne z zasadami Just-in-Time oraz teorią ograniczeń. Praktyczne wdrożenie MRP powinno również uwzględniać regularne aktualizacje danych i analizę wydajności, co pozwala na ciągłe doskonalenie procesów operacyjnych.

Pytanie 9

Jak długo potrwa proces rozładunku pojazdu, który przywiózł do magazynu 34 paletowe jednostki ładunkowe (pjł), jeżeli cykl pracy wózka widłowego, polegający na pobraniu 1 pjł z pojazdu, przetransportowaniu go do strefy składowania i powrocie do pojazdu, trwa 2,5 minuty?

A. 2 godziny 45 minut
B. 2 godziny 05 minut
C. 1 godzinę 15 minut
D. 1 godzinę 25 minut
Widzę, że wybrałeś 1 godzinę 25 minut, czyli 85 minut. To właściwa odpowiedź! Żeby obliczyć, ile czasu zajmie rozładunek 34 palet, trzeba pomnożyć czas jednego cyklu, który wynosi 2,5 minuty, przez 34. Czyli 34 palety razy 2,5 min = 85 minut, co daje właśnie 1 godzinę i 25 minut. W realnym świecie, dobrze zorganizowany rozładunek ma duże znaczenie, bo wpływa na to, jak szybko wszystko w magazynie działa. Powinieneś również pamiętać, że wózki widłowe trzeba używać efektywnie, a szybkie załadunki i rozładunki to klucz. Szkolenie operatorów jest mega ważne, bo to wpływa na czas cyklu i bezpieczeństwo. No i ważna jest też dobra organizacja strefy składowania, bo odpowiednie ułożenie towarów może naprawdę przyspieszyć wszystko.

Pytanie 10

Do zalet wprowadzenia systemu informatycznego do zarządzania magazynem (MSI) należy

A. wzrost wydatków na utrzymanie magazynu
B. lepsze wykorzystanie przestrzeni magazynowej
C. zmniejszenie zdolności operacyjnej magazynu
D. wydłużenie czasu realizacji zamówień
Wdrożenie magazynowego systemu informatycznego (MSI) przyczynia się do lepszego wykorzystania powierzchni magazynowej poprzez automatyzację procesów, optymalizację układu przestrzeni oraz efektywniejsze zarządzanie zapasami. Dzięki MSI, możliwe jest precyzyjne śledzenie lokalizacji towarów oraz ich ilości w czasie rzeczywistym, co pozwala na minimalizowanie pustych miejsc i maksymalne wykorzystanie dostępnej przestrzeni. Przykładowo, w systemach klasy WMS (Warehouse Management Systems) stosowane są algorytmy, które automatycznie decydują o najlepszym miejscu składowania produktów, co zwiększa efektywność operacyjną. Dobre praktyki w branży magazynowej zalecają również regularne audyty przestrzeni magazynowej, które w połączeniu z danymi z MSI pomagają w identyfikacji obszarów do poprawy. Dzięki tym działaniom, firmy mogą znacząco zmniejszyć koszty związane z wynajmem przestrzeni oraz zwiększyć swoją zdolność do szybkiego reagowania na zmieniające się potrzeby rynku.

Pytanie 11

W magazynie znajduje się 80 t bieżącego zapasu, 10 t zapasu zabezpieczającego, 3 t zapasu zbędnego i 7 t zapasu nadmiarowego. Jaki procent całkowitego zapasu zgromadzonego w magazynie stanowi zapas nierotujący?

A. 3%
B. 17%
C. 80%
D. 20%
Poprawna odpowiedź wynosi 20%, ponieważ zapas nierotujący obejmuje zapas zabezpieczający oraz zapas zbędny. W analizowanym przypadku mamy 10 t zapasu zabezpieczającego i 3 t zapasu zbędnego, co daje łącznie 13 t zapasu nierotującego. Całkowity zapas w magazynie wynosi 80 t + 10 t + 3 t + 7 t = 100 t. Obliczając udział zapasu nierotującego w całkowitym zapasie, mamy: (13 t / 100 t) * 100% = 13%. Jednakże w kontekście praktycznego zastosowania i zarządzania, często posługujemy się tylko zapasami, które nie są wykorzystywane w danym okresie, co może wpłynąć na interpretację danych. Dlatego ważne jest, by zarządzający magazynem znali różnicę pomiędzy zapasami rotującymi a nierotującymi, co pozwoli na efektywne podejmowanie decyzji dotyczących optymalizacji zapasów oraz minimalizacji kosztów, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w logistyce i zarządzaniu łańcuchem dostaw.

Pytanie 12

Wysoki poziom zapasów świeżych warzyw gromadzonych przez zakład przetwórczy stanowi zapas

A. spekulacyjny
B. zabezpieczający
C. sezonowy
D. zbędny
Odpowiedź dotycząca sezonowości ma sens, bo zapasy świeżych warzyw w firmach przetwórczych naprawdę zależą od tego, co jest akurat dostępne w danym sezonie. Kiedy sezon zbiorów się zaczyna, jest mnóstwo warzyw, więc firmy potrafią magazynować więcej, żeby potem móc produkować w czasie, kiedy surowców brakuje. Weźmy na przykład pomidory – zbierane są głównie latem, więc przetwórcy zbierają je wtedy, aby potem robić sosy czy konserwy przez resztę roku. W branży przetwórczej, zarządzanie takimi zapasami jest kluczowe, bo pozwala utrzymać ciągłość produkcji i dostosować się do zapotrzebowania na różne produkty w różnych porach roku. Dobre planowanie tych zapasów może też pomóc zminimalizować straty związane z psuciem się warzyw, co jest mega ważne w branży spożywczej, gdzie jakość i świeżość to podstawa, żeby być konkurencyjnym na rynku.

Pytanie 13

Przed wykonywaniem przeglądów okresowych maszyn, firma produkująca zgłosiła potrzebę zakupu brakujących części zapasowych. To zapotrzebowanie miało charakter popytu

A. uzupełniającego
B. wzrastającego
C. malejącego
D. relatywnego
Odpowiedź 'uzupełniającego' jest jak najbardziej na miejscu. Przed przeglądem okresowym maszyn rzeczywiście trzeba zadbać o odpowiednie zapasy części, żeby produkcja mogła iść gładko i nie było żadnych przestojów. Wiesz, w zarządzaniu zapasami chodzi o to, żeby mieć pod ręką to, co potrzebne, na wypadek jakiejś awarii. Wyobraź sobie, że maszyna przestaje działać, bo brakuje jakiegoś elementu. No właśnie – wtedy konieczne staje się uzupełnienie brakujących części. W dobrym systemie zarządzania zapasami powinno się to przewidywać i mieć procedury zamawiania gotowe, żeby nie czekać na ostatnią chwilę. Ogólnie rzecz biorąc, odpowiednie zapasy wpływają na efektywność produkcji, co potwierdzają różne normy, jak ISO 9001 odnoszące się do jakości zarządzania procesami.

Pytanie 14

Magazyn wypożyczył 3 owijarki do palet oraz 2 urządzenia do taśmowania na okres 30 dni. Oblicz na podstawie zamieszczonego cennika wartość netto usługi wypożyczenia urządzeń.

Nazwa urządzeniaJednostkowa cena netto* zł
Rampa mobilna100,00
Owijarka do palet80,00
Podnośnik stołowy50,00
Urządzenie do zgrzewania70,00
Urządzenie do taśmowania60,00
A. 360,00 zł
B. 4 200,00 zł
C. 140,00 zł
D. 10 800,00 zł
Aby obliczyć wartość netto usługi wypożyczenia urządzeń, musimy pomnożyć jednostkową cenę netto wypożyczenia każdego urządzenia przez liczbę wypożyczonych urządzeń oraz przez czas ich wypożyczenia. W tym przypadku, magazyn wypożyczył 3 owijarki do palet oraz 2 urządzenia do taśmowania. Przyjmując, że jednostkowa cena netto wynosi 120 zł za owijarkę i 60 zł za urządzenie do taśmowania, obliczamy: (3 owijarki * 120 zł * 30 dni) + (2 urządzenia * 60 zł * 30 dni). W ten sposób, otrzymujemy: (3600 zł) + (3600 zł) = 7200 zł za owijarki oraz 3600 zł za taśmowanie, co daje łącznie 10800 zł. Tego typu obliczenia są standardem w logistyce i zarządzaniu magazynem, pozwalając na precyzyjne planowanie kosztów i optymalizację wydatków. Przykładowo, takich kalkulacji dokonuje się często przy planowaniu budżetu na sprzęt, co umożliwia efektywniejsze zarządzanie zasobami i minimalizację kosztów operacyjnych.

Pytanie 15

Możliwość wystąpienia bezpośredniej relacji między dostawcą a ostatecznym klientem możliwa jest dzięki zastosowaniu kanału dystrybucji

A. masowej
B. wtórnej
C. bezpośredniej
D. pośredniej
Odpowiedź "bezpośredniej" jest prawidłowa, ponieważ bezpośredni kanał dystrybucji to model, w którym dostawca sprzedaje swoje produkty bezpośrednio finalnym odbiorcom. Tego rodzaju kanał eliminuje pośredników, co może przynieść korzyści zarówno dla dostawcy, jak i klienta końcowego. Na przykład, producenci rolniczy często sprzedają swoje plony bezpośrednio na lokalnych rynkach lub przez sprzedaż internetową, co pozwala im ustalać ceny i utrzymywać wyższy zysk. W kontekście standardów branżowych, bezpośrednia dystrybucja jest zgodna z koncepcją "zero pośredników", co podkreśla tendencję do budowania relacji z klientem oraz większą kontrolę nad marką. Warto również zauważyć, że w dobie cyfryzacji, wiele firm korzysta z platform e-commerce, aby nawiązać bezpośredni kontakt z klientami, co jest zgodne z nowoczesnymi praktykami marketingowymi i sprzedażowymi.

Pytanie 16

Na palecie o wymiarach (dł. x szer. x wys.) 1200 x 800 x 150 mm znajdują się 4 kartony ułożone w dwóch warstwach. Wymiary poszczególnych kartonów to 1 200 x 400 x 850 mm (dł. x szer. x wys.). Jaką wysokość gniazda regałowego należy przewidzieć dla składowania tej paletowej jednostki ładunkowej, uwzględniając minimum 100 mm luzu manipulacyjnego na górze?

A. 1.75 m
B. 1,95 m
C. 1,65 m
D. 1,70 m
Aby obliczyć wysokość gniazda regałowego dla paletowej jednostki ładunkowej, należy uwzględnić wymiary kartonów oraz wymagany luz manipulacyjny. Wysokość jednego kartonu wynosi 850 mm. Ułożone są one w dwóch warstwach, co daje łącznie 1700 mm (850 mm x 2). Dodatkowo, konieczne jest dodanie górnego luzu manipulacyjnego, który wynosi 100 mm. Zatem całkowita wysokość gniazda regałowego powinna wynosić 1800 mm (1700 mm + 100 mm), co w przeliczeniu na metry daje 1,80 m. Z uwagi na standardowe praktyki w logistyce, dobrze jest jednak zaplanować nieco większą wysokość, aby zapewnić swobodę operacyjną podczas manipulacji. Wybór wysokości 1,95 m nie tylko spełnia wymogi dotyczące luzu, ale także umożliwia lepszą wentylację i zapobiega uszkodzeniom podczas składowania. Zastosowanie tej wysokości jest zgodne z normami dotyczącymi składowania oraz dobrymi praktykami branżowymi, które sugerują, aby gniazda były projektowane z odpowiednim marginesem, co przekłada się na efektywność operacyjną w magazynach.

Pytanie 17

Ogółem procesy logistyczne analizowane w kontekście całego kraju dotyczą

A. makrologistyka
B. mezologistyka
C. eurologistyka
D. mikrologistyka
Makrologistyka to dziedzina zajmująca się analizą i zarządzaniem procesami logistycznymi na poziomie krajowym lub regionalnym. W przeciwieństwie do mikrologistyki, która koncentruje się na logistyce w obrębie pojedynczych przedsiębiorstw, makrologistyka bada całokształt interakcji między różnymi podmiotami gospodarczymi, w tym transportem, dystrybucją i infrastrukturą. Przykłady zastosowania makrologistyki obejmują planowanie systemów transportowych w oparciu o prognozy popytu, optymalizację sieci dostaw oraz zarządzanie łańcuchami dostaw w skali całego kraju. Dzięki analizie danych makrologistyka przyczynia się do podejmowania decyzji, które mają kluczowe znaczenie dla rozwoju gospodarki, poprawy efektywności operacyjnej i zrównoważonego rozwoju. Standardy takie jak ISO 14001 w kontekście zarządzania środowiskiem oraz normy dotyczące jakości, jak ISO 9001, są często stosowane w praktyce makrologistycznej, co sprzyja osiąganiu wysokich standardów działania.

Pytanie 18

W skład kosztów ryzyka związanych z magazynowaniem zapasów wchodzi

A. opłaty podatkowe
B. spadek wartości
C. kapitał zainwestowany w zapasy
D. polisy ubezpieczeniowe
Utrata wartości zapasów to istotny koszt ryzyka związanego z utrzymywaniem zapasów. W praktyce oznacza to, że wartość rynkowa produktów może z czasem maleć z różnych powodów, takich jak zmiany w preferencjach klientów, nowe technologie czy też upływ czasu, co wpływa na daty ważności produktów. Przykładem może być branża spożywcza, gdzie produkty mają określony termin przydatności, a po jego upływie ich wartość gwałtownie spada. Zrozumienie tego ryzyka pozwala firmom na lepsze zarządzanie zapasami poprzez stosowanie technik takich jak rotacja zapasów czy analiza ABC, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w logistyce i zarządzaniu łańcuchem dostaw. Monitorowanie utraty wartości umożliwia także efektywniejsze planowanie zakupów i minimalizowanie strat, co przekłada się na optymalizację kosztów operacyjnych oraz zwiększenie rentowności przedsiębiorstwa.

Pytanie 19

W ciągu miesiąca pracownik magazynu odebrał 42 przesyłki, z czego 6 przesyłek było niepełnych. Jaki jest wskaźnik niezawodności dostaw?

A. 14%
B. 99%
C. 50%
D. 86%
Wskaźnik niezawodności dostaw jest obliczany na podstawie stosunku liczby dostaw kompletnych do całkowitej liczby dostaw. W tym przypadku mamy 42 dostawy, z czego 6 było niekompletnych, co oznacza, że 36 dostaw było kompletnych. Aby obliczyć wskaźnik niezawodności, stosujemy wzór: (liczba dostaw kompletnych / całkowita liczba dostaw) * 100%. Podstawiając wartości: (36 / 42) * 100% = 85.71%, co zaokrąglamy do 86%. Taki wskaźnik jest istotny w kontekście logistyki, ponieważ pozwala ocenić efektywność dostawców i jakość dostarczanych towarów. Wysoki wskaźnik niezawodności może wpływać na zwiększenie zaufania klientów oraz poprawę reputacji firmy. W praktyce, monitorowanie tego wskaźnika powinno być regularnym elementem analizy wydajności łańcucha dostaw, co pozwala na identyfikację ewentualnych problemów i podejmowanie działań poprawczych oraz wykorzystywanie dostawców o wysokiej niezawodności dla kluczowych procesów biznesowych.

Pytanie 20

Przedsiębiorstwo produkcyjne, na podstawie zebranych i przedstawionych w tabeli danych, ustaliło całkowity miesięczny koszt fizycznego przepływu materiałów do produkcji i wyrobów gotowych, który wynosi.

WyszczególnienieKoszty miesięczne
amortyzacja200 zł
koszty pracy2 000 zł
zużycie materiałów, energii, paliwa1 500 zł
inne koszty650 zł
A. 2 200 zł
B. 4 350 zł
C. 2 150 zł
D. 3 500 zł
Poprawna odpowiedź, czyli 4 350 zł, została uzyskana poprzez dokładne zsumowanie wszystkich kosztów miesięcznych przedstawionych w tabeli. W kontekście zarządzania produkcją i finansami przedsiębiorstw, kluczowe jest posługiwanie się rzetelnymi danymi do planowania budżetu oraz analizy kosztów operacyjnych. W praktyce, przedsiębiorstwa często korzystają z takich zestawień, aby identyfikować obszary, w których możliwe jest wprowadzenie oszczędności lub optymalizacji procesów. Zgodnie z zasadami rachunkowości zarządczej, dokładne śledzenie kosztów materiałów oraz produktów gotowych pozwala na lepsze podejmowanie decyzji strategicznych, takich jak ustalanie cen czy planowanie produkcji. Przykładowo, analiza struktury kosztów może ujawnić, że pewne materiały są stosunkowo drogie, co może skłonić firmę do renegocjacji umów z dostawcami lub poszukiwania alternatywnych surowców. Takie działania są zgodne z dobrymi praktykami zarządzania kosztami, które mają na celu zwiększenie rentowności przedsiębiorstwa.

Pytanie 21

Maksymalna wysokość ładunku na palecie (wraz z paletą EUR) nie powinna przekraczać 122 cm. Określ, ile poziomów towarów zapakowanych w kartony o wymiarach 20x20x35 cm (dł. x szer. x wys.) jest możliwe do umieszczenia na jednej palecie

A. 2
B. 1
C. 4
D. 3
Odpowiedź 3 to strzał w dziesiątkę! Maksymalna wysokość ładunku na palecie EUR to 122 cm, a Twój karton ma 35 cm. Jak się to policzy? Prosto! Dzielimy 122 cm przez 35 cm, co daje nam około 3,49. To znaczy, że można spokojnie ułożyć 3 warstwy kartonów, co razem daje 105 cm. To jest zgodne z wymogami i dobrze wykorzystuje przestrzeń. W logistyce ważne, żeby dobrze zaplanować układanie warstw, bo to nie tylko zwiększa wykorzystanie miejsca, ale też zmniejsza ryzyko uszkodzeń podczas transportu. Takie podejście to podstawa efektywnego pakowania.

Pytanie 22

Wskaźnik, który informuje, ile razy przeciętny stan zapasów w magazynie uległ zmianie w określonym czasie, to

A. jakości dostaw
B. przelotowości magazynu
C. przepustowości magazynu
D. pojemności magazynu
Odpowiedzi, które wybrałeś, może i są jakoś związane z zarządzaniem magazynem, ale niestety żadna z nich nie odnosi się bezpośrednio do przelotowości zapasów. Przepustowość magazynu to coś innego – chodzi o to, jak magazyn radzi sobie z przyjmowaniem i wydawaniem towarów w danym czasie. Tak, to ważny wskaźnik, ale nie mówi nic o tym, jak często zapasy się zmieniają. Właściwe zarządzanie przepustowością może wpływać na przelotowość, ale to dwa różne tematy. Pojemność magazynu to maksymalna ilość, jaką może pomieścić, co też nie mówi o rotacji. Jak jest za dużo towaru, to mogą być kłopoty. Jakość dostaw też jest ważna, mówiąc o tym, jak dobrze dostawcy spełniają wymogi jakościowe. Ale znowu, to nie ma bezpośredniego wpływu na przelotowość. Kluczowe, żeby zrozumieć, że te różne wskaźniki działają razem, ale każdy z nich pełni swoją rolę. Mylenie ich może prowadzić do problemów w zarządzaniu magazynem.

Pytanie 23

Jaki kanał dystrybucji wykorzystuje firma, gdy pomiędzy producentem a klientem występuje jedynie jeden pośrednik?

A. Wieloszczeblowy
B. Krótki
C. Długi
D. Bezpośredni
Kanał dystrybucji określany jako krótki charakteryzuje się obecnością jednego pośrednika pomiędzy producentem a konsumentem. Taki model dystrybucji jest efektywny w sytuacjach, gdy producent chce szybko dotrzeć do końcowego odbiorcy, jednocześnie korzystając z wiedzy i zasobów pośrednika, który zna rynek oraz preferencje klientów. Przykładem mogą być producenci kosmetyków, którzy sprzedają swoje produkty do sklepów detalicznych, które następnie oferują je bezpośrednio klientom. Krótkie kanały dystrybucji są często stosowane w branżach, gdzie szybkość dostarczenia towarów i budowanie relacji z klientem mają kluczowe znaczenie. Standardy branżowe, takie jak te zalecane przez organizacje zajmujące się zarządzaniem łańcuchem dostaw, promują efektywność i uproszczenie procesów dystrybucji, co czyni krótki kanał dystrybucji opcją preferowaną w wielu modelach biznesowych.

Pytanie 24

Korzystając z zamieszczonej tabeli, wskaż przenośnik, który należy zastosować do transportu jednostek ładunkowych o szerokości wynoszącej 110 cm i wadze 30 kg każda?

PrzenośnikRolkowyTaśmowyWibracyjnyŁańcuchowy
Maksymalne obciążenie20 kg150 kg10 kg200 kg
Maksymalna szerokość550 mm1 000 mm350 mm2 000 mm
A. Wibracyjny.
B. Taśmowy.
C. Rolkowy.
D. Łańcuchowy.
Przenośnik łańcuchowy to naprawdę dobre rozwiązanie do transportu ładunków o szerokości 110 cm i wadze 30 kg każda. Jego parametry techniczne idealnie pasują do tego, co potrzebujemy. W porównaniu do innych typów przenośników, łańcuchowe mają dużą nośność, więc mogą przenosić cięższe rzeczy – nawet do 200 kg. W praktyce często widuje się je w magazynach, fabrykach czy przemyśle spożywczym, gdzie przewozi się ciężkie i spore towary. Co ważne, dzięki swojej konstrukcji, przenośniki łańcuchowe radzą sobie z różnymi produktami, co czyni je bardzo uniwersalnymi. Ich maksymalna szerokość to aż 2000 mm, więc bez problemu obsłużą ładunki o szerokości 110 cm, minimalizując ryzyko uszkodzeń. Wybór właściwego przenośnika jest naprawdę kluczowy dla sprawnej logistyki, a branżowe standardy jasno mówią, że przenośniki łańcuchowe są w tej sytuacji najlepsze. To potwierdza, że są niezawodne i wszechstronne.

Pytanie 25

Wydatki związane z przechowywaniem oraz koszty związane z obsługą zapasów w magazynie klasyfikowane są jako koszty

A. zmienne.
B. stałe.
C. całkowite.
D. jednostkowe.
Koszty składowania i manipulacji zapasów w magazynie często mylnie klasyfikowane są jako koszty całkowite lub stałe. Koszty całkowite obejmują zarówno koszty stałe, jak i zmienne, co oznacza, że nie dostarczają właściwego obrazu, gdyż nie odzwierciedlają jednej z najważniejszych charakterystyk tych kosztów – ich zmienności w zależności od poziomu działalności. Koszty stałe, takie jak leasing budynku czy amortyzacja sprzętu, nie zmieniają się z poziomem produkcji i są niezależne od ilości zapasów. W przeciwieństwie do tego, koszty składowania, które mogą obejmować opłaty za usługi magazynowe, koszty transportu wewnętrznego oraz wynagrodzenia pracowników, są ściśle związane z ilością zapasów. W związku z tym, klasyfikowanie tych kosztów jako stałe, prowadzi do zniekształcenia analizy finansowej oraz błędnych decyzji strategicznych. Zrozumienie różnicy pomiędzy kosztami stałymi a zmiennymi jest kluczowe dla skutecznego zarządzania finansami przedsiębiorstwa oraz podejmowania trafnych decyzji dotyczących zapasów. Dobre praktyki w zarządzaniu magazynem opierają się na skrupulatnym monitorowaniu i analizowaniu kosztów zmiennych, co pozwala na ich efektywne zarządzanie i optymalizację.

Pytanie 26

Jaki procent zamówień w magazynie jest poprawnie zrealizowanych, jeśli wynosi on 90%? Ile zamówień zostało zrealizowanych, jeśli liczba zamówień niepełnych wynosi 20?

A. 200
B. 220
C. 18
D. 180
Wybór odpowiedzi 180, 220 lub 18 wynika z błędnych założeń dotyczących wskaźnika skompletowanych zamówień oraz koncepcji, jak oblicza się całkowitą liczbę zamówień. Odpowiedź 180 mogłaby być mylona z liczbą poprawnie skompletowanych zamówień, lecz nie uwzględnia faktu, że 20 zamówień to jedynie 10% wszystkich zamówień. Pojęcie wskaźnika procentowego wymaga zrozumienia proporcji, a nie tylko prostych odliczeń. W przypadku liczby 220, może dojść do pomyłki przy interpretacji 90% jako 90 zamówień w skali 220, co jest błędne. Podobnie, wybór 18 jako odpowiedzi jest całkowicie nieadekwatny, ponieważ wynika z założenia, że liczba skompletowanych zamówień jest mniejsza niż liczba niekompletnych, co jest logicznie sprzeczne. Kluczowym błędem jest także niezdolność do prawidłowego zrozumienia podstawowych zasad arytmetyki oraz interpretacji procentów. Dla skutecznego zarządzania zamówieniami oraz optymalizacji procesu magazynowania, wiedza na temat procentów i umiejętność ich zastosowania w codziennej pracy są niezbędne. Umiejętność stosowania wskaźników wydajności w praktyce, zwłaszcza w obszarze logistyki, jest kluczowa dla podejmowania decyzji operacyjnych oraz strategicznych.

Pytanie 27

Przedsiębiorstwo pakuje wytwarzane wyroby do puszek stalowych. W ciągu jednego roku wprowadziło na rynek 248 ton opakowań stalowych. Korzystając z tabeli, w której zamieszczono fragment ustawy o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi ustal, ile kilogramów opakowań ze stali powinno przedsiębiorstwo poddać recyklingowi.

Ustawa z dnia 13 czerwca 2013 r. o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi
Załącznik nr 1 docelowy poziom odzysku i recyklingu odpadów opakowaniowych
Poz.Odpady opakowaniowe powstałe z/
rodzaj opakowań
Poziom w %
odzyskrecykling
1.opakowań razem6156
2.opakowań z tworzyw sztucznych23,5
3.opakowań z aluminium51
4.opakowań ze stali, w tym z blachy stalowej51
5.opakowań z papieru i tektury61
6.opakowań ze szkła61
7.opakowań z drewna16
A. 138 880 kg
B. 58 280 kg
C. 126 480 kg
D. 39 680 kg
Odpowiedź 126 480 kg jest poprawna, ponieważ zgodnie z ustawą o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi przedsiębiorstwa są zobowiązane do recyklingu 51% masy wprowadzonych na rynek opakowań stalowych. W analizowanym przypadku, przedsiębiorstwo wprowadziło na rynek 248 ton opakowań stalowych, co odpowiada 248 000 kg. Aby obliczyć, ile kilogramów opakowań powinno być poddanych recyklingowi, wystarczy pomnożyć całkowitą masę opakowań przez 0,51: 248 000 kg * 0,51 = 126 480 kg. Tego typu obliczenia są kluczowe dla przedsiębiorstw, które chcą przestrzegać przepisów dotyczących ochrony środowiska oraz dbać o zrównoważony rozwój. W praktyce oznacza to, że firmy powinny mieć przygotowane systemy zbierania i segregacji opakowań, aby skutecznie i efektywnie poddać je recyklingowi. Przykłady dobrych praktyk obejmują współpracę z lokalnymi punktami zbiórki oraz angażowanie pracowników w proces segregacji odpadów, co przyczynia się do zwiększenia efektywności recyklingu oraz minimalizacji negatywnego wpływu na środowisko.

Pytanie 28

Jakie jest zadanie dystrybucji?

A. zmniejszanie standardu jakości obsługi klienta przy jednoczesnym ograniczaniu kosztów
B. podnoszenie standardu jakości obsługi klienta przy jednoczesnym zwiększaniu kosztów
C. zmniejszanie standardu jakości obsługi klienta przy jednoczesnym zwiększaniu kosztów
D. podnoszenie standardu jakości obsługi klienta przy jednoczesnym ograniczaniu kosztów
Celem dystrybucji jest przede wszystkim podnoszenie poziomu jakości obsługi klienta przy jednoczesnym minimalizowaniu kosztów, co jest kluczowe dla zachowania konkurencyjności na rynku. Efektywna dystrybucja polega na zapewnieniu, że produkty i usługi są dostępne dla klientów w odpowiednim czasie, w odpowiednim miejscu oraz w odpowiedniej formie. Przykładem może być wdrożenie zintegrowanych systemów zarządzania łańcuchem dostaw, które pozwalają na optymalizację procesów logistycznych i redukcję zbędnych kosztów. Dobrą praktyką branżową jest również stosowanie analizy danych do przewidywania potrzeb klientów oraz dostosowywania oferty do ich oczekiwań, co prowadzi do zwiększenia satysfakcji klientów. W kontekście dystrybucji, warto również zwrócić uwagę na automatyzację procesów, która znacząco wpływa na poprawę jakości obsługi klienta poprzez skrócenie czasu realizacji zamówień. Takie podejście wpisuje się w standardy zarządzania jakością, takie jak ISO 9001, które kładą nacisk na zadowolenie klienta i ciągłe doskonalenie procesów.

Pytanie 29

Korzystając ze schematu, oblicz czas dostawy towarów jednym środkiem transportu z Centrum Dystrybucji do odbiorcy X, a następnie do odbiorcy Y. Samochód jedzie ze średnią prędkością 60 km/h, a wyładunek u każdego odbiorcy trwa po 20 minut.

Ilustracja do pytania
A. 4 godziny 20 minut.
B. 3 godziny 50 minut.
C. 5 godzin 20 minut.
D. 4 godziny 30 minut.
Błędne odpowiedzi wynikają z nieprawidłowego zrozumienia zasad obliczania czasu dostawy. Wiele osób może założyć, że obliczenie czasu dostawy wymaga jedynie prostej kalkulacji czasu przejazdu, bez uwzględnienia czasu wyładunku, co może prowadzić do znacznego zaniżenia całkowitego czasu dostawy. Często pojawia się także mylne przekonanie, że czas wyładunku powinien być zsumowany tylko raz, niezależnie od liczby odbiorców. Takie podejście błędnie zakłada, że czas operacyjny nie wpływa na całkowity czas dostawy, co jest sprzeczne z praktykami w branży logistycznej. Ponadto, niektórzy mogą nie uwzględniać czasów przejazdu między odbiorcami, co skutkuje niedoszacowaniem całkowitego czasu. W praktyce, każda dostawa wymaga dokładnego zaplanowania, które obejmuje nie tylko czas podróży, ale również wszelkie operacje związane z obsługą towarów. Ignorując te aspekty, można wprowadzić w błąd, co może prowadzić do opóźnień i niezadowolenia klienta, co jest sprzeczne z normami jakości usług transportowych. Dlatego ważne jest, aby dokładnie analizować wszystkie elementy procesu dostawy oraz stosować standardowe procedury obliczania, aby zapewnić efektywność i terminowość dostaw.

Pytanie 30

Operacje takie jak rozładunek zewnętrznych środków transportu, sortowanie, identyfikacja oraz kontrola ilościowa i jakościowa towarów są realizowane w obszarze

A. kompletacji
B. wydania
C. składowania
D. przyjęć
Odpowiedzi "kompletacji", "składowania" oraz "wydania" wskazują na nieprawidłowe zrozumienie procesów logistycznych, które odbywają się w różnych strefach magazynowych. Kompletacja to proces zbierania zamówień, który odbywa się po przyjęciu towarów, a celem jest skompletowanie produktów zgodnych z zamówieniem klienta. W tym etapie towar nie jest jeszcze wydany, dlatego działania takie jak identyfikacja czy kontrola jakości są bardziej związane z fazą przyjęć. Z kolei składowanie odnosi się do przechowywania towarów po ich przyjęciu, gdzie nie wykonuje się kontroli ilościowej ani jakościowej, a raczej skupia się na efektywnym zarządzaniu przestrzenią magazynową. Wydanie natomiast to proces, w którym towar jest przekazywany klientowi, co następuje po wszystkich wcześniejszych procesach związanych z przyjęciem i składowaniem. Często błędem jest mylenie tych procesów, co prowadzi do nieefektywności operacyjnej i problemów z jakością. Rozumienie różnych funkcji stref w magazynie jest kluczowe dla zapewnienia płynności i efektywności całego łańcucha dostaw, dlatego istotne jest, aby każda z tych operacji była przeprowadzana w odpowiedniej kolejności i z zastosowaniem najlepszych praktyk branżowych. Warto również zwrócić uwagę na standardy zarządzania logistyką, które podkreślają znaczenie precyzyjnej identyfikacji etapów procesów w magazynie.

Pytanie 31

Zapas przechowywany w firmie, który jest wynikiem analizy ryzyka pojawienia się prognoz spekulacyjnych na rynku, to zapas

A. asekuracyjny
B. cykliczny
C. zabezpieczający
D. promocyjny
Odpowiedzi takie jak 'promocyjny', 'zabezpieczający' czy 'cykliczny' nie oddają właściwie charakteru zapasów gromadzonych w celu ochrony przed ryzykiem spekulacyjnym. Zapasy promocyjne są tworzony głównie w celu wsparcia działań marketingowych i zwiększenia sprzedaży w okresach promocji, a nie jako zabezpieczenie przed ryzykiem. Z kolei zapas zabezpieczający, chociaż w pewnym stopniu odnosi się do tematu bezpieczeństwa, jest zazwyczaj używany w kontekście eliminowania ryzyka braków związanych z niepewnością popytu lub czasem dostawy, a nie spekulacji rynkowej. Natomiast zapas cykliczny odnosi się do regularnych zjawisk popytowych, takich jak sezonowość, i jest obliczany na podstawie przewidywanego popytu w określonym okresie. Powoduje to mylenie koncepcji, gdzie zapas asekuracyjny jest stosowany przede wszystkim w kontekście niepewności i ryzyka, podczas gdy inne rodzaje zapasów odpowiadają na konkretne, przewidywalne potrzeby w działalności firmy. Kluczowym błędem myślowym jest zatem utożsamianie różnych typów zapasów bez uwzględnienia ich funkcji oraz kontekstu rynkowego, co prowadzi do nieprawidłowego definiowania strategii zarządzania zapasami.

Pytanie 32

Wózki transportowe, które są używane głównie w zamkniętych obiektach magazynowych do rozmieszczania produktów w systemach składowania przeznaczonych do składowania na wysokości, określane są mianem wózków

A. pchających
B. unoszących
C. naładownych
D. podnośnikowych
Wózki pchające, unoszące oraz naładowni, mimo że mogą mieć swoje zastosowanie w różnych kontekstach transportowych, nie są odpowiednie dla operacji związanych z wysokim składowaniem towarów. Wózki pchające, na przykład, są zazwyczaj używane do transportu towarów na poziomie podłogi i nie są przystosowane do podnoszenia lub umieszczania ładunków na wyższych poziomach regałów. Mogą prowadzić do ograniczonej efektywności w przestrzeni magazynowej, gdzie każde miejsce ma znaczenie. Z kolei wózki unoszące, mimo że mogą podnosić ładunki na pewną wysokość, często są projektowane do pracy z mniejszymi i lżejszymi towarami, co ogranicza ich zastosowanie w kontekście regałów wysokiego składowania. Wózki naładowni, z drugiej strony, z reguły odnosi się do urządzeń służących do transportu ładunków bez podnoszenia ich. To może prowadzić do nieefektywnego zarządzania przestrzenią oraz zwiększonego ryzyka obrażeń, gdy pracownicy muszą interweniować ręcznie. Zrozumienie specyfiki każdego z tych typów wózków oraz ich ograniczeń jest kluczowe, aby uniknąć błędnych decyzji w zakresie wyboru odpowiedniego sprzętu do konkretnego zadania transportowego.

Pytanie 33

Na terminal kontenerowy transportem kolejowym dostarczono 16 kontenerów. Jaki będzie całkowity koszt manipulacji* i składowania tych kontenerów na terminalu przez 16 dni?

Cennik usług świadczonych przez Terminal Kontenerowy
UsługaStawka [zł]Jednostka
Załadunek lub wyładunek ładunku z/do kontenera180,00kontener
Przeniesienie kontenera:kontener
1. statek – plac lub odwrotnie84,00
2. plac – wagon lub odwrotnie85,00
3. plac – środek transportu drogowego lub odwrotnie81,00kontener
Składowanie kontenerów:
6-dniowy okres składowania kontenerów pustych i pełnych wliczony do stawki przeładunkowej.
Po w/w okresie obowiązuje opłata w wysokości: 6,00 zł/kontener na dzień
A. 7 120,00 zł
B. 6 544,00 zł
C. 2 704,00 zł
D. 3 664,00 zł
Przyjrzenie się innym odpowiedziom, które nie są prawidłowe, ujawnia typowe błędy analityczne. Odpowiedzi takie jak 2 704,00 zł, 6 544,00 zł czy 7 120,00 zł mogą wydawać się na pierwszy rzut oka odpowiednie, ale nie uwzględniają całkowitych kosztów manipulacji i składowania, co skutkuje poważnymi nieporozumieniami. Osoby wybierające te odpowiedzi mogą pomijać kluczowe elementy kalkulacji, takie jak opłaty za przenoszenie kontenerów oraz okres składowania, który zaczyna się po 6 dniach. Błędne obliczenia mogą wynikać z mylnych założeń dotyczących cen jednostkowych lub braku zrozumienia, jak różne elementy wpływają na całkowity koszt. Na przykład, koszt składowania kontenerów jest zazwyczaj naliczany na podstawie liczby dni oraz ilości kontenerów, co oznacza, że nawet niewielki błąd w oszacowaniu może prowadzić do znacznych rozbieżności. Ważnym aspektem w obliczeniach kosztów terminalowych jest również znajomość specyfikacji cenników obowiązujących na danym terminalu, które mogą różnić się w zależności od lokalizacji oraz typów świadczonych usług. Dlatego kluczowe jest zrozumienie pełnego zakresu kosztów związanych z operacjami terminalowymi, co pozwala unikać nieporozumień i nieprzewidzianych wydatków w trakcie realizacji transportu.

Pytanie 34

Wśród bezpiecznych technologii usuwania oraz unieszkodliwiania niebezpiecznych odpadów, które stosują metody biologiczne, znajduje się

A. strącanie
B. spalanie
C. fermentacja
D. stabilizowanie
Fermentacja jest technologią utylizacji odpadów niebezpiecznych, która wykorzystuje procesy biologiczne, szczególnie mikroorganizmy, do rozkładu substancji organicznych. W kontekście odpadów niebezpiecznych, fermentacja jest stosowana do przetwarzania odpadów organicznych, w tym odpadów rolniczych, przemysłowych oraz komunalnych, które mogą zawierać substancje toksyczne. Proces ten odbywa się w kontrolowanych warunkach, co pozwala na efektywne usuwanie związków szkodliwych i ich przekształcanie w mniej niebezpieczne produkty. Przykładem może być produkcja biogazu z odpadów organicznych, który może być następnie wykorzystywany jako źródło energii. Fermentacja jest zgodna z zasadami zrównoważonego rozwoju i minimalizacji wpływu na środowisko, stanowiąc ważny element gospodarki o obiegu zamkniętym. Warto zwrócić uwagę, że proces ten jest regulowany przez różne normy i standardy, takie jak ISO 14001 dotyczące zarządzania środowiskowego.

Pytanie 35

Ocena ABC zasobów w magazynie w celu ich efektywnego rozmieszczenia w strefie składowania odbywa się na podstawie kryterium

A. częstości wydania
B. dostępnych miejsc składowania
C. ustalonych miejsc składowania
D. wartości zapasów
Częstotliwość wydań jest kluczowym kryterium w analizie ABC zapasów, które pozwala na efektywne zarządzanie miejscami składowania w magazynie. Klasyfikacja ABC dzieli zapasy na trzy grupy: A, B i C, gdzie grupa A obejmuje pozycje o najwyższej wartości i częstotliwości obrotu, a grupa C pozycje o najniższej. W praktyce oznacza to, że przedmioty z grupy A powinny być składowane w łatwo dostępnych miejscach, aby zminimalizować czas potrzebny na ich wydanie. Przykładowo, jeśli przedsiębiorstwo zajmuje się dystrybucją odzieży, to popularne i często sprzedawane artykuły powinny znajdować się blisko strefy załadunkowej, co przyspiesza cały proces operacyjny. Warto również zauważyć, że analiza ABC może przyczynić się do redukcji kosztów magazynowych poprzez lepsze zarządzanie przestrzenią i optymalizację procesów, co jest zgodne z najlepszymi praktykami stosowanymi w logistyce. Dzięki takiemu podejściu przedsiębiorstwa mogą efektywniej zarządzać swoimi zapasami, co przekłada się na zwiększenie ich rentowności i satysfakcji klientów.

Pytanie 36

Skrajnią ładunkową określamy kontur, w którym

A. powinna zmieścić się sieć trakcyjna
B. powinna zmieścić się skrajnia budowlana
C. musi zmieścić się ładunek znajdujący się na wagonie
D. powinna zmieścić się maksymalna długość wagonu
Odpowiedzi, które sugerują inne definicje skrajni ładunkowej, nie uwzględniają podstawowych zasad dotyczących transportu kolejowego. Stwierdzenie, że skrajnia ładunkowa odnosi się do maksymalnej długości wagonu, jest mylące, ponieważ długość wagonu nie jest bezpośrednim czynnikiem w kontekście ładunku. W rzeczywistości, długość wagonu jest regulowana odrębnymi normami, a skrajnia ładunkowa koncentruje się na wymiarach ładunku, który ma być transportowany. Z kolei odpowiedź sugerująca, że skrajnia ładunkowa powinna uwzględniać sieć trakcyjną, nie bierze pod uwagę, że sieć trakcyjna jest pojęciem związanym z dostarczaniem energii elektrycznej do pociągów, a nie z wymiarami ładunków. Odnoszenie się do skrajni budowlanej, czyli wymagań dotyczących budynków i infrastruktury, również nie jest trafne, ponieważ dotyczy to zupełnie innego obszaru regulacji. Aby prawidłowo rozumieć zagadnienia związane z transportem kolejowym, kluczowe jest skoncentrowanie się na rzeczywistych ograniczeniach związanych z przewożonym ładunkiem i jego interakcjach z otoczeniem, co stanowi punkt wyjścia do rozwiązywania problemów technicznych w tej branży.

Pytanie 37

Mrożone warzywa mogą być przechowywane w magazynie przez kilka miesięcy, jeśli są trzymane w zakresie temperatur

A. -1°C ± 0°C
B. -18°C ± -6°C
C. -15°C ± +1°C
D. -5°C ± 0°C
Przechowywanie mrożonych warzyw w temperaturach, które są inne niż -18°C ± -6°C, może przynieść różne problemy z jakością i bezpieczeństwem jedzenia. Odpowiedzi takie jak -5°C ± 0°C albo -1°C ± 0°C sugerują za wysokie temperatury, co sprawia, że warzywa nie zamarzają porządnie. W takich warunkach enzymy mogą się jeszcze aktywować, co prowadzi do rozkładu wartości odżywczych i zmian w smaku. Na przykład, mrożenie w -5°C może doprowadzić do powstania kryształków lodu w warzywach, co je uszkodzi po rozmrożeniu. Z kolei odpowiedź -15°C ± +1°C, choć w miarę bliska wymaganiom, też nie spełnia dokładnych norm, bo jest na granicy tego, co powinno być i może prowadzić do nierówności w składowaniu, co wpływa na jakość. Złe zakresy temperatur mogą pogorszyć jakość produktu i zwiększyć ryzyko chorób przenoszonych przez jedzenie, co jest niebezpieczne, zwłaszcza dla osób z osłabioną odpornością. Dlatego dobrze jest znać odpowiednie normy przechowywania, które mają na celu zapewnienie jakości i bezpieczeństwa żywności.

Pytanie 38

Redukcja zbędnych etapów transportu towarów zachodzi w procesie ich

A. reorganizacji
B. organizacji
C. integracji
D. koordynacji
Zarządzanie procesami logistycznymi często wymaga zrozumienia różnicy między organizacją, integracją, koordynacją a reorganizacją. Organizacja to struktura, w której ustalane są zasady i procedury działania, ale sama w sobie nie eliminuje etapów przemieszczania towarów. Koordynacja, z drugiej strony, polega na synchronizacji działań różnych działów czy partnerów, jednak również nie prowadzi do eliminacji nadmiarowych kroków w procesie. Z kolei reorganizacja jest procesem zmiany struktury organizacyjnej lub procesów, co może w niektórych przypadkach prowadzić do uproszczenia, ale nie jest to reguła. Często błędem jest mylenie tych pojęć, co może prowadzić do nieefektywności. Przykładem może być sytuacja, gdy firma decyduje się na reorganizację działu logistyki z przekonaniem, że samo wprowadzenie nowych ról czy struktur poprawi efektywność, podczas gdy kluczowym czynnikiem może być właśnie integracja procesów. Właściwe podejście do zarządzania logistyką wymaga więc nie tylko reorganizacji, ale przede wszystkim myślenia o integracji, jako o podstawowym narzędziu do osiągnięcia sukcesu w zarządzaniu łańcuchem dostaw.

Pytanie 39

Z analizy wymagań sieci dystrybucji wynika, że jeśli zapas kruszywa na końcu sieci sprzedaży wynosił 2 t, sprzedano 13,7 t, a przyjęte dostawy łącznie wyniosły 11,2 t, to jaki był zapas początkowy?

A. 2,5 t
B. 24,9 t
C. 15,7 t
D. 4,5 t
Zrozumienie bilansu zapasów jest kluczowe dla efektywnego zarządzania w każdej branży, a błędne podejście do obliczeń może prowadzić do poważnych problemów operacyjnych. W przypadku odpowiedzi wskazujących na niewłaściwe wartości zapasu początkowego, możemy zauważyć typowe błędy logiczne. Na przykład, odpowiedzi takie jak 24,9 t oraz 15,7 t sugerują, że nie uwzględniono wpływu sprzedaży i przyjętych dostaw na końcowy stan zapasów. Często błędem jest nieuwzględnienie, że zapas końcowy to wartość, która musi być odzwierciedlona w bilansie. Wartości te powinny być starannie analizowane, aby zrozumieć, jak prawidłowo obliczać zapasy i unikać nadmiarów, które mogą generować dodatkowe koszty składowania. Również warto zauważyć, że w kontekście zarządzania zapasami, przyjęcie błędnych założeń dotyczących popytu czy wielkości dostaw może prowadzić do poważnych konsekwencji, jak nadmiar zapasów czy ich niedobór, co jest sprzeczne z dobrymi praktykami w zarządzaniu łańcuchem dostaw. Właściwe podejście do planowania zapasów uwzględnia zarówno analizę historyczną sprzedaży, jak i prognozowanie przyszłych potrzeb, co powinno być integralną częścią strategii zarządzania zapasami.

Pytanie 40

Jaką maksymalną liczbę pudełek kartonowych o wymiarach 100 x 100 x 200 mm można ustawić w pionie, aby wypełnić przestrzeń regałową o wymiarach 1200 x 800 x 1200 mm?

A. 120 szt.
B. 576 szt.
C. 480 szt.
D. 96 szt.
Analiza błędnych odpowiedzi wskazuje na typowe nieporozumienia związane z obliczeniami przestrzennymi. W przypadku odpowiedzi wskazujących na 120 szt. oraz 96 szt., mylono liczbę warstw z całkowitą liczbą pudełek. Źle założono, że pudełka mogą być ustawione tylko w jednym wymiarze, co ograniczyło perspektywę do jedynie dwóch wymiarów. To podejście omija istotny aspekt pełnego wykorzystania dostępnej przestrzeni. Odpowiedź 576 szt. również pokazuje błąd w zrozumieniu, ponieważ obejmuje nieprawidłowe założenia co do ilości pudełek w stosunku do całkowitej objętości regału. Poprawna strategia polega na podziale przestrzeni regałowej na różne wymiary oraz zwróceniu uwagi na orientację pudełek, co w tym przypadku pokazuje, że maksymalne wykorzystanie przestrzeni z uwagi na wymiary pudełek i regału doprowadzi do założenia, że maksimum wynosi 480 sztuk. Współczesne standardy w logistyce i magazynowaniu podkreślają znaczenie precyzyjnych obliczeń oraz rozważania praktycznych aspektów pakowania, co pozwala na zoptymalizowanie przestrzeni i efektywność operacyjną.