Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik fotografii i multimediów
  • Kwalifikacja: AUD.05 - Realizacja projektów graficznych i multimedialnych
  • Data rozpoczęcia: 18 grudnia 2025 00:08
  • Data zakończenia: 18 grudnia 2025 00:21

Egzamin zdany!

Wynik: 30/40 punktów (75,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

W wyniku podwyższenia głębi bitowej obrazu

A. zwiększa się ilość wyświetlanych kolorów i maleje wyrazistość obrazu
B. zmniejsza się rozmiar pliku oraz ilość wyświetlanych kolorów
C. zwiększa się rozmiar pliku oraz ilość wyświetlanych kolorów
D. zwiększa się wyrazistość obrazu i maleje ilość wyświetlanych kolorów
Niektóre odpowiedzi sugerują, że zwiększenie głębi bitowej obrazu wpływa negatywnie na ostrość obrazu lub zmniejsza liczbę wyświetlanych kolorów, co jest nieprawidłowe. Kluczowym elementem, który często jest mylony, jest relacja między głębią bitową a jakością obrazu. Zwiększenie głębi bitowej prowadzi do większej liczby odcieni kolorów, co z kolei pozwala na lepsze odwzorowanie szczegółów w jasnych i ciemnych partiach obrazu. Zwiększona liczba wyświetlanych barw nie wpływa na ostrość obrazu w sensie technicznym, ponieważ ostrość jest bardziej związana z rozdzielczością i jakością soczewek niż z głębią bitową. Istotnym błędem w myśleniu jest utożsamianie większej ilości informacji z gorszą jakością. W rzeczywistości, im wyższa głębia bitowa, tym większa precyzja odwzorowania kolorów, co skutkuje lepszą jakością wizualną. Przy rozważaniu wielkości pliku, oczywiście, większa głębia oznacza więcej danych, co przekłada się na większy rozmiar pliku, jednak to nie powinno być mylone z negatywnym wpływem na jakość obrazu. Przykładowo, w zastosowaniach profesjonalnych, takich jak edycja wideo czy grafika komputerowa, wybór odpowiedniej głębi bitowej jest kluczowy dla osiągnięcia wysokiej jakości finalnego produktu.

Pytanie 2

Które polecenie programu Adobe Photoshop umożliwia wykonanie korekcji obrazu cyfrowego z możliwością edycji osobno najjaśniejszych, pośrednich lub najciemniejszych pikseli?

A. Auto-kolor.
B. Kolor selektywny.
C. Balans kolorów.
D. Auto-kontrast.
Balans kolorów w Photoshopie to narzędzie, które faktycznie daje możliwość edytowania osobno jasnych, średnich i ciemnych tonów obrazu. Chodzi o to, że w oknie dialogowym tego polecenia użytkownik może wybrać, czy modyfikować cienie, tony pośrednie czy światła – to bardzo wygodne i daje dużą kontrolę nad końcowym efektem. Moim zdaniem, szczególnie przy edycji fotografii, gdzie balans kolorystyczny potrafi zupełnie odmienić charakter zdjęcia, ta funkcja jest nieoceniona. Często korzysta się z niej, by poprawić zdjęcia np. z mocnym odcieniem żółci w światłach albo zbyt niebieskimi cieniami. Balans kolorów umożliwia korekcję nawet dość skomplikowanych dominant barwnych i to bez ingerowania w całość obrazu, tylko w wybrane zakresy tonalne. Takie podejście jest zgodne z dobrymi praktykami w postprodukcji cyfrowej – nie psujemy tego, co jest dobre, tylko precyzyjnie korygujemy te fragmenty, które tego wymagają. Dla profesjonalistów to podstawa, ale nawet początkujący mogą szybko zauważyć, ile swobody daje ta metoda. W porównaniu z bardziej automatycznymi funkcjami, Balans kolorów daje też większą przewidywalność i powtarzalność efektów. Szczerze mówiąc, nie wyobrażam sobie profesjonalnej korekty fotografii bez tej funkcji – szczególnie, jak się pracuje z materiałem wymagającym dokładnego dostosowania barw w różnych partiach obrazu.

Pytanie 3

Gdy w dziele sztuki elementy położone dalej są wyżej, sugeruje to zastosowanie kompozycji

A. rzędową
B. odśrodkową
C. diagonalną
D. dośrodkową
Osoby, które wybrały inne odpowiedzi, mogą mieć trudności z właściwym zrozumieniem koncepcji kompozycji w kontekście wizualnym. Diagonalna kompozycja, na przykład, charakteryzuje się umieszczaniem elementów wzdłuż przekątnych obrazu, co tworzy dynamikę i ruch, ale nie wprowadza iluzji głębi w taki sposób, jak kompozycja rzędowa. Odśrodkowa kompozycja to układ, w którym elementy są rozmieszczone wokół centralnego punktu, co skutkuje skupieniem uwagi na środku obrazu, a nie na tworzeniu głębi. Z kolei dośrodkowa kompozycja, podobnie jak odśrodkowa, ma na celu skoncentrowanie uwagi widza, zamiast przedstawienia różnic w odległości. Te błędne odpowiedzi mogą wynikać z nieporozumienia dotyczącego zasad perspektywy i ich zastosowania w praktyce artystycznej. Używając nieodpowiednich terminów, można stracić możliwość właściwego przedstawienia przestrzeni i głębi, co jest kluczowe w wielu dziedzinach, takich jak architektura, sztuka i fotografia. Warto zgłębić zasady perspektywy i kompozycji, aby skutecznie przekazywać zamierzony efekt wizualny oraz poprawić umiejętności artystyczne.

Pytanie 4

Na której ilustracji przedstawiono obiekt wektorowy z wypełnieniem tonalnym?

A. Na ilustracji 1.
Ilustracja do odpowiedzi A
B. Na ilustracji 4.
Ilustracja do odpowiedzi B
C. Na ilustracji 3.
Ilustracja do odpowiedzi C
D. Na ilustracji 2.
Ilustracja do odpowiedzi D
Zdecydowanie właśnie ilustracja 2 prezentuje obiekt wektorowy z wypełnieniem tonalnym, tak zwanym gradientem. To narzędzie jest wręcz podstawą w pracy każdego grafika komputerowego zajmującego się grafiką wektorową – pozwala na uzyskiwanie realistycznych efektów światła, cienia czy głębi na płaskich kształtach. Gradient radialny, który tutaj widzimy, odwzorowuje efekt padającego światła na kulistym obiekcie, co jest zgodne ze standardami projektowania i szeroko wykorzystywane w brandingu, ikonach czy nawet w nowoczesnych interfejsach użytkownika. Praktycznie rzecz biorąc, gdy chcemy, żeby kształt wyglądał naturalniej lub po prostu atrakcyjniej wizualnie, stosuje się właśnie takie przejścia tonalne. Moim zdaniem warto ćwiczyć różne typy gradientów – liniowe, radialne, siatki gradientów – bo to nie tylko podstawa, ale i coś, co od razu podnosi poziom projektu. W wielu programach jak Adobe Illustrator czy CorelDRAW można bardzo precyzyjnie kontrolować te efekty, co według mnie jest absolutnym must-have dla każdego, kto myśli poważniej o grafice wektorowej.

Pytanie 5

Wskaż przestrzenie kolorów, w których kolor definiowany jest przez trzy składowe.

A. RGB, CMYK
B. HSL, RGB, CMYK
C. CIELab, CMY, sRGB
D. CMYK, CIELab, HSB
Wybór innych przestrzeni barw, takich jak CMYK, HSL czy RGB, jest nieprawidłowy, ponieważ nie wszystkie z nich opierają się na definicji kolorów przy użyciu trzech składowych. CMYK, będący przestrzenią barw subtraktywnych, używa czterech składowych: cyjanu, magenty, żółci i czerni, co wprowadza zamieszanie w kontekście pytania dotyczącego przestrzeni zależnych od trzech komponentów. HSL i RGB są dwiema różnymi koncepcjami. RGB to przestrzeń barw addytywnych, która również korzysta z trzech składowych, jednak HSL (Hue, Saturation, Lightness) przekształca wartości RGB w inne formy odwzorowania kolorów, co czyni go bardziej złożonym w kontekście bezpośrednich składowych. Ponadto, użycie terminu „składowe” w kontekście różnych przestrzeni barw może prowadzić do mylenia ich funkcji oraz zastosowań. Istnieje tendencja do uproszczenia pojęć związanych z kolorami, co może prowadzić do pominięcia istotnych różnic pomiędzy różnymi modelami. Dlatego ważne jest, aby rozumieć, że każda przestrzeń barw ma swoje unikalne cechy i zastosowania, co czyni je odpowiednimi w różnych kontekstach, od wydruku po grafikę komputerową.

Pytanie 6

Przedstawiony na ilustracji szablon kompozycji graficznej układu strony internetowej to

Ilustracja do pytania
A. layout.
B. glif.
C. plugin.
D. wakat.
Odpowiedź "layout" jest prawidłowa, ponieważ termin ten odnosi się do kompozycji graficznej strony internetowej, która wyznacza układ elementów takich jak nagłówki, menu, treści i stopki. Layout jest kluczowym aspektem projektowania interfejsu użytkownika i ma znaczący wpływ na doświadczenia użytkowników. Odpowiednie rozmieszczenie elementów sprzyja czytelności i użyteczności strony, co jest zgodne z zasadami projektowania UX. Dobrze zaplanowany layout ułatwia nawigację i pozwala użytkownikom szybko znaleźć poszukiwane informacje. Na przykład, w przypadku stron e-commerce, odpowiedni układ produktów, informacji o cenach oraz przycisków „dodaj do koszyka” może znacząco wpłynąć na konwersję i zadowolenie użytkowników. W standardach web designu, takich jak Responsive Web Design, layout jest również dostosowywany do różnych urządzeń, zapewniając użytkownikom spójne doświadczenie, niezależnie od tego, czy korzystają z komputera, tabletu czy smartfona.

Pytanie 7

Które polecenie należy zastosować w programie do tworzenia grafiki wektorowej, aby uzyskać efekt widoczny na rysunku?

Ilustracja do pytania
A. Ramka tekstu akapitowego.
B. Użyj inicjału wpuszczanego.
C. Zawijanie tekstu.
D. Dopasuj tekst do ścieżki.
Odpowiedź "Dopasuj tekst do ścieżki" jest prawidłowa, ponieważ kluczowym aspektem pracy z grafiką wektorową jest elastyczność w kształtowaniu tekstu. To polecenie pozwala na umieszczenie tekstu wzdłuż dowolnej linii lub konturu, co jest szczególnie użyteczne podczas tworzenia złożonych kompozycji graficznych. W kontekście dołączonego obrazka, tekst ułożony wzdłuż nieregularnej ścieżki skutecznie ilustruje ten proces. W praktyce, gdy projektujesz logo czy infografikę, umieszczanie tekstu na ścieżkach może zwiększyć estetykę oraz czytelność projektu. Warto również zwrócić uwagę, że wiele programów do grafiki wektorowej, takich jak Adobe Illustrator czy CorelDRAW, oferuje narzędzia do dopasowywania tekstu do kształtów, co stało się standardem w branży. Stosując tę technikę, projektanci mogą tworzyć bardziej dynamiczne i angażujące wizualizacje, co jest zgodne z najlepszymi praktykami projektowania graficznego.

Pytanie 8

Podczas tworzenia grafiki wektorowej do serwisu internetowego warto zwrócić uwagę na

A. przeprowadzenie korekty kolorystycznej
B. zmianę obiektu na krzywe
C. wykonanie korekty ekspozycji
D. dobór palety kolorów
Wybór palety barw jest kluczowym elementem podczas tworzenia grafiki wektorowej na potrzeby serwisu internetowego. Odpowiednio dobrana paleta barw nie tylko wpływa na estetykę projektu, ale ma również ważne znaczenie dla doświadczenia użytkownika. Przy wyborze kolorów warto kierować się zasadami teorii kolorów, które pomagają w tworzeniu harmonijnych zestawień. Przykładem może być zastosowanie kolorów komplementarnych, które wzajemnie się uzupełniają i przyciągają uwagę. Dobrą praktyką jest również zachowanie ograniczonej liczby kolorów, co sprzyja spójności wizualnej i ułatwia rozpoznawalność marki. W kontekście web designu ważne jest, aby kolory były również dostosowane do różnych urządzeń i rozdzielczości, co można osiągnąć dzięki zastosowaniu systemów kolorów takich jak RGB dla ekranów. Warto pamiętać o dostępności, dobierając kolory, które są czytelne dla wszystkich użytkowników, w tym osób z zaburzeniami widzenia. Używanie narzędzi takich jak Adobe Color lub Coolors może ułatwić ten proces, umożliwiając tworzenie własnych palet zgodnych z aktualnymi trendami.

Pytanie 9

Jakie oprogramowanie pozwala na wykorzystanie narzędzi do projektowania i modyfikacji obiektów opartych na krzywych Beziera?

A. Paint oraz Adobe Photoshop
B. Audacity oraz Adobe Flash
C. CorelDRAW oraz Adobe Illustrator
D. Adobe Lightroom oraz Adobe Acrobat
CorelDRAW i Adobe Illustrator to profesjonalne programy graficzne, które oferują zaawansowane narzędzia do tworzenia i edycji obiektów wektorowych wykorzystujących krzywe Béziera. Krzywe Béziera są fundamentalnym elementem w grafice wektorowej, pozwalają na płynne i precyzyjne kształtowanie krawędzi oraz konturów obiektów. W CorelDRAW, użytkownicy mogą łatwo manipulować punktami kontrolnymi, co umożliwia tworzenie złożonych kształtów oraz ilustracji. Adobe Illustrator, z kolei, oferuje rozbudowane narzędzia takie jak "Pencil Tool" i "Pen Tool", które pozwalają na rysowanie krzywych oraz precyzyjne ich edytowanie. Obie aplikacje są szeroko stosowane w branży grafiki komputerowej, projektowania logo, ilustracji oraz przygotowania materiałów do druku, spełniając standardy jakościowe wymagane w profesjonalnym środowisku. Użycie krzywych Béziera w tych programach pozwala na uzyskanie płynnych przejść i skomplikowanych form, co jest istotne w tworzeniu estetycznych i funkcjonalnych projektów graficznych.

Pytanie 10

Ocena poprawności kompozycji zdjęcia kadrowanego według zasady trójpodziału odbywa się na podstawie rozmieszczenia

A. mocnych punktów
B. spirali Fibonacciego
C. linii horyzontu
D. linii symetrii
Twoja odpowiedź dotycząca mocnych punktów jest okej, bo zasada trójpodziału faktycznie polega na podziale kadru na dziewięć części przez dwie poziome i dwie pionowe linie. Te miejsca, gdzie te linie się krzyżują, czyli mocne punkty, to istotne elementy kompozycji. Dobrze jest je wykorzystać, bo przyciągają wzrok. Na przykład w krajobrazie, jeśli ustawisz horyzont wzdłuż jednej z poziomych linii, a główny obiekt na mocnym punkcie, to zdjęcie staje się lepsze pod względem równowagi i estetyki. Taki zabieg sprawia, że kadry są bardziej interesujące. Zasada trójpodziału jest bardzo popularna w fotografii oraz w sztukach wizualnych, a znajomość jej to ważny krok dla każdego, kto chce tworzyć ładne kompozycje.

Pytanie 11

Dostosowanie charakterystyki tonalnej obrazu w Photoshopie realizuje się poprzez modyfikację

A. balansu barw
B. poziomów
C. jasności
D. odcienia/nasycenia
Odpowiedź "poziomów" jest prawidłowa, ponieważ narzędzie poziomów (Levels) w Photoshopie pozwala na precyzyjne dostosowanie jasności oraz kontrastu obrazu poprzez manipulację histogramem. Histogram przedstawia rozkład tonów w zdjęciu, co umożliwia użytkownikowi identyfikację obszarów zarówno zbyt ciemnych, jak i zbyt jasnych. Przykładowo, przesuwając suwaki w narzędziu poziomów, można zwiększyć zakres tonalny obrazu, co prowadzi do bardziej wyrazistych i żywych kolorów. Dzięki precyzyjnym kontrolom, edytorzy mogą poprawić jakość zdjęć, zachowując jednocześnie ich naturalny wygląd, co jest kluczowe w profesjonalnej fotografii. Poziomy są również zgodne z najlepszymi praktykami branżowymi, które zalecają przemyślane zarządzanie jasnością i kontrastem, aby uzyskać optymalne efekty wizualne w finalnym produkcie.

Pytanie 12

Jakie narzędzia muszą mieć określone źródło klonowania przed ich pierwszym użyciem?

A. Ostrzenie i jasność.
B. Pędzel korygujący punktowy oraz pędzel historii.
C. Korekta czerwonych oczu oraz łatka.
D. Pędzel korygujący i stempel.
Pędzel korygujący i stempel są narzędziami, które wymagają zdefiniowanego źródła klonowania przed ich użyciem, ponieważ oba te narzędzia bazują na technice klonowania pikseli z jednego obszaru obrazu w celu zastosowania ich w innym. Pędzel korygujący używany jest do wygładzania i retuszu niedoskonałości, a stempel do kopiowania fragmentów obrazu. W obydwu przypadkach, przed rozpoczęciem pracy, użytkownik musi określić, z jakiego obszaru obrazu ma być pobierany materiał do klonowania. Przykładowo, przy użyciu pędzla korygującego, użytkownik może poprawić zmarszczki na twarzy, klonując zdrową skórę z pobliskiego miejsca. Takie podejście jest standardem w retuszu zdjęć i jest powszechnie stosowane w branży fotograficznej oraz graficznej. Dobrym nawykiem jest również ciągłe monitorowanie efektywności klonowania i dostosowywanie źródła w miarę potrzeby, co pozwoli na uzyskanie bardziej naturalnych rezultatów. Zdefiniowane źródło klonowania jest kluczowe dla uzyskania spójności i jakości w procesie edycji obrazu.

Pytanie 13

Który z poniższych formatów nie jest formatem plików wideo?

A. AVI
B. FLV
C. MOV
D. RAW
Wszystkie pozostałe wskazane formaty, czyli MOV, FLV i AVI, są rzeczywiście powszechnie używanymi formatami plików wideo. MOV, opracowany przez firmę Apple, jest formatem kontenerowym, który obsługuje różne kodeki wideo i audio, co czyni go elastycznym narzędziem do przechowywania materiałów wideo i dźwiękowych. Format ten jest często wykorzystywany w aplikacjach edycyjnych i odtwarzających na systemach macOS. FLV, z kolei, jest formatem stworzonym przez Adobe, który był pierwotnie zaprojektowany do strumieniowania wideo przez internet, szczególnie na platformach takich jak YouTube. Dzięki swojej niskiej wadze i efektywnej kompresji, FLV był jednym z najczęściej używanych formatów wideo w erze flash. AVI, czyli Audio Video Interleave, to format opracowany przez Microsoft, który również służy do przechowywania wideo oraz audio w jednym pliku. AVI charakteryzuje się wysoką jakością, jednak zazwyczaj zajmuje więcej miejsca w porównaniu do bardziej nowoczesnych formatów. Typowym błędem jest mylenie formatu RAW z innymi formatami wideo, ponieważ wiele osób może nie zdawać sobie sprawy, że RAW nie jest końcowym produktem, a jedynie bazą do dalszej obróbki. Zrozumienie różnicy między tymi formatami jest kluczowe w kontekście produkcji wideo, ponieważ wpływa na jakość finalnego materiału, efektywnieść obróbki oraz sposób dystrybucji. Warto zatem zapoznać się z różnymi formatami i ich właściwościami, aby podejmować świadome decyzje w procesie produkcji multimedialnej.

Pytanie 14

Aby zminimalizować odblaski z lśniących powierzchni, warto podczas robienia zdjęć użyć filtru

A. szarego
B. UV
C. połówkowego
D. polaryzacyjnego
Filtr polaryzacyjny jest niezbędnym narzędziem w fotografii, szczególnie w sytuacjach, gdy chcemy zredukować odblaski z błyszczących powierzchni, takich jak woda, szkło czy metal. Działa na zasadzie filtrowania światła spolaryzowanego, co pozwala na eliminację niechcianych refleksów, a także na zwiększenie nasycenia kolorów i kontrastu zdjęć. Przykładowo, fotografując krajobrazy nad wodą, filtr polaryzacyjny nie tylko potrafi usunąć odbicia słońca z powierzchni wody, ale także uwydatnia głębię koloru nieba. W praktyce, korzystając z filtra polaryzacyjnego, należy pamiętać o jego właściwej orientacji. Aby uzyskać optymalne rezultaty, warto obracać filtr w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara, dostosowując jego ustawienia do kąta padania światła. W branży fotograficznej filtr ten jest standardowym elementem wyposażenia, polecanym przez profesjonalistów, co świadczy o jego skuteczności i uniwersalności w różnych warunkach oświetleniowych.

Pytanie 15

Która z poniższych czynności nie jest częścią procesu rejestracji obrazu?

A. Zamknięcie przysłony
B. Dostosowanie czułości
C. Regulacja balansu bieli
D. Wprowadzenie współrzędnych GPS
Wprowadzenie współrzędnych GPS nie jest czynnością bezpośrednio związaną z procesem rejestracji obrazu w kontekście fotografii czy nagrywania wideo. Proces rejestracji obrazu obejmuje działania takie jak zmiana balansu bieli, ustawienie czułości oraz domknięcie przysłony, które mają wpływ na to, jak obraz zostanie uchwycony przez sensor aparatu. Balans bieli odpowiada za odwzorowanie kolorów w danym oświetleniu, czułość (ISO) wpływa na jakość obrazu przy różnych warunkach oświetleniowych, a przysłona kontroluje ilość światła wpadającego na sensor, co ma kluczowe znaczenie dla głębi ostrości. Natomiast wprowadzenie współrzędnych GPS jest elementem dodawanym do metadanych zdjęcia, co może być przydatne w kontekście lokalizacji, ale nie ma wpływu na sam proces rejestracji obrazu. W praktyce, fotografie z GPS mogą być używane do geotagowania, co jest przydatne w aplikacjach turystycznych czy archiwizacyjnych, ale to nie jest integralna część rejestracji obrazu. Zrozumienie tych różnic jest kluczowe dla prawidłowego korzystania z aparatu oraz dla efektywnej obróbki zdjęć w postprodukcji.

Pytanie 16

Wraz ze wzrostem stopnia kompresji digitalizowanego materiału dźwiękowego

A. zmniejsza się ilość kanałów.
B. pogarsza się jakość dźwięku.
C. zwiększa się ilość kanałów.
D. polepsza się jakość dźwięku.
To jest dokładnie ten moment, kiedy warto się zatrzymać i pomyśleć, jak działa kompresja dźwięku na co dzień — czy to w plikach MP3, czy w audio przesyłanym przez komunikatory internetowe. Gdy zwiększamy stopień kompresji, czyli bardziej "ściskamy" plik, usuwamy coraz więcej informacji, które algorytm uznaje za mniej istotne. Niestety, to prowadzi do utraty szczegółów, takich jak subtelne tony, pogłos czy naturalność brzmienia instrumentów. Branżowe standardy, takie jak kodeki MP3 czy AAC, zawsze balansują pomiędzy rozmiarem pliku a jakością audio, ale nawet najlepsze algorytmy nie są w stanie całkowicie wyeliminować strat przy dużej kompresji. Moim zdaniem, praktyka pokazuje, że na przykład w studiu nagraniowym, gdzie liczy się czystość i dynamika dźwięku, stosuje się pliki nieskompresowane, typu WAV lub FLAC bezstratny, bo tam każda strata jakości od razu rzuca się w uszy. W warunkach domowych czy na słuchawkach bluetooth, gdy plik jest mocno skompresowany, od razu słychać, że np. wokal staje się "płaski" albo pojawia się charakterystyczne buczenie. To wszystko przykład tego, że im wyższy stopień kompresji, tym bardziej cierpi jakość dźwięku. Warto o tym pamiętać, bo czasami lepiej poświęcić trochę miejsca na dysku dla lepszego odsłuchu.

Pytanie 17

W jakim formacie powinien być zapisany projekt modelu 3D, aby został prawidłowo odczytany przez oprogramowanie do drukarek 3D?

A. SVG
B. CDR
C. STL
D. PDF
Format STL (stereolitografia) jest standardowym formatem plików używanym w technologii druku 3D. Jego główną zaletą jest to, że jest on zrozumiały dla większości programów służących do przygotowania modeli do druku, a także dla samych drukarek 3D. Pliki STL przechowują informacje o geometrii modelu w postaci trójkątów, co pozwala na dokładne odwzorowanie skomplikowanych kształtów. Dzięki temu, że format ten jest szeroko stosowany, praktycznie wszystkie systemy CAD (Computer-Aided Design) oraz slicery, które konwertują modele do formatu zrozumiałego dla drukarek 3D, obsługują pliki STL. W praktyce, korzystając z programów takich jak Blender, Tinkercad czy SolidWorks, użytkownicy mogą łatwo eksportować swoje projekty do formatu STL, co jest kluczowe dla dalszego procesu druku. Warto pamiętać, że aby model był poprawnie wydrukowany, musi być również odpowiednio przygotowany – m.in. musi być zamknięty (nie mieć żadnych dziur) oraz odpowiednio wyważony, aby uniknąć problemów podczas druku. W związku z tym, STL jest uznawany za najlepszy wybór w kontekście druku 3D, a jego znajomość jest niezbędna dla każdego, kto chce pracować z drukarkami 3D.

Pytanie 18

Format, w jakim zapisany jest materiał wideo w postaci kontenera multimedialnego, to

A. MP4
B. WMA
C. AAC
D. MP3
Odpowiedź MP4 jest poprawna, ponieważ MP4 to format kontenera multimedialnego, który jest szeroko stosowany do przechowywania wideo i audio. Jest to standardowy format w branży, który obsługuje różne kodeki, co umożliwia wysoką jakość obrazu i dźwięku. Dzięki temu MP4 jest idealnym wyborem do przesyłania materiałów w sieci, w tym na platformach strumieniowych i w mediach społecznościowych. Przykładem zastosowania MP4 może być tworzenie filmów wideo, które są następnie publikowane na YouTube czy Vimeo. MP4 obsługuje także napisy i obrazy, co czyni go elastycznym rozwiązaniem dla twórców treści. Dodatkowo, format ten jest zgodny z wieloma urządzeniami mobilnymi i komputerami, co zwiększa jego dostępność. W praktyce wybór MP4 jako formatu kontenera pomaga zachować jakość materiału przy jednoczesnym zmniejszeniu rozmiaru pliku, co jest kluczowe w kontekście przesyłania danych przez Internet.

Pytanie 19

Kolorowe wyświetlacze monitorów korzystają z syntezy addytywnej emitowanego światła. Jak uzyskuje się kolor biały na ekranie?

A. emisję wszystkich kolorów barwnych
B. brak emisji światła
C. połączenie kolorów czerwonego, zielonego, niebieskiego przy maksymalnej jasności
D. kompozycję podstawowych barw: czerwonej, niebieskiej i żółtej
Odpowiedź, która mówi o złożeniu kolorów czerwonego, zielonego i niebieskiego z maksymalną jasnością, jest prawidłowa, ponieważ wykorzystuje zasadę syntezy addytywnej, która jest podstawowym mechanizmem działania wyświetlaczy RGB. W tym procesie, aby uzyskać kolor biały, należy jednocześnie włączyć wszystkie trzy kolory podstawowe – czerwony, zielony i niebieski – na najwyższym poziomie intensywności. Przykładem zastosowania tej zasady jest technologia używana w monitorach komputerowych i telewizorach, gdzie piksele składają się z diod emitujących te trzy kolory. W praktyce, w zależności od kombinacji natężenia tych kolorów, możemy uzyskać różne odcienie i kolory. Zastosowanie syntezy addytywnej jest również zgodne z normami branżowymi, takimi jak sRGB, które definiują standardy dla przestrzeni kolorów wyświetlanych w technologii cyfrowej. Dobrą praktyką w projektowaniu graficznym i filmowym jest zrozumienie, jak kolory współdziałają w tej przestrzeni, co pozwala na bardziej precyzyjne odwzorowanie barw w końcowym produkcie wizualnym.

Pytanie 20

Ilustracja obrazuje

Ilustracja do pytania
A. rejestrator dźwięku.
B. lampę nakamerową.
C. kamerę 360°.
D. monitor podglądowy.
Rejestrator dźwięku to urządzenie służące do rejestrowania dźwięków w wysokiej jakości. W kontekście produkcji filmowej i radiowej, rejestratory dźwięku są kluczowym narzędziem, które zapewnia czysty i wyraźny dźwięk, często w trudnych warunkach akustycznych. W przeciwieństwie do kamer 360°, które rejestrują obraz panoramiczny, rejestratory dźwięku koncentrują się na uchwyceniu dźwięków. W praktyce, wykorzystywane są w różnych zastosowaniach, od nagrań w plenerze po profesjonalne studio nagraniowe. Standardy branżowe, takie jak AES (Audio Engineering Society), podkreślają znaczenie używania odpowiednich mikrofonów i technik nagrywania, aby zapewnić jak najwyższą jakość dźwięku. Przykładami popularnych rejestratorów dźwięku są urządzenia marki Zoom czy Tascam, które oferują różne funkcje, w tym wielokanałowe nagrywanie i wysoką jakość próbkowania, co czyni je idealnymi do różnorodnych zadań produkcyjnych.

Pytanie 21

Który parametr pliku zawierającego materiał wideo ma bezpośredni wpływ na jakość szczegółów wyświetlanego obrazu?

A. Rozmiar klatek kluczowych.
B. Rozdzielczość.
C. Tryb koloru.
D. Liczba klatek.
Rozdzielczość to kluczowy parametr, jeśli chodzi o jakość szczegółów w obrazie wideo. W praktyce rozdzielczość oznacza liczbę pikseli, z których zbudowany jest obraz na ekranie – im wyższa, tym więcej drobnych detali można zobaczyć. Przykładowo, film nagrany w 4K (3840×2160) będzie miał znacznie ostrzejszy i bardziej szczegółowy obraz niż ten w standardzie HD (1920×1080). Branża filmowa i telewizyjna od lat stawia na zwiększanie rozdzielczości, bo to naprawdę robi różnicę, szczególnie gdy oglądasz materiał na dużych ekranach. Moim zdaniem, jeśli ktoś chce zachować maksimum szczegółów, szczególnie przy montażu czy archiwizacji materiałów, lepiej wybrać jak najwyższą rozdzielczość, nawet kosztem większego rozmiaru pliku. Ważne jest też, że rozdzielczość nie poprawi materiału źródłowego – jeśli nagrasz coś w niskiej jakości, nie da się tego potem sztucznie podciągnąć do pełnego 4K bez utraty ostrości czy pojawienia się artefaktów. Z mojego doświadczenia przy pracy z obróbką wideo, dobre praktyki mówią, żeby zawsze rejestrować i przechowywać oryginały w najwyższej dostępnej rozdzielczości, a dopiero potem eksportować wersje o niższych parametrach jeśli są potrzebne. Rozdzielczość jest więc bezpośrednio odpowiedzialna za to, ile detali zobaczysz na ekranie.

Pytanie 22

W pracy mobilnej, aby szybko zeskanować małą ilość tekstu, powinno się użyć skanera

A. bębnowego
B. ręcznego
C. płaskiego
D. przestrzennego
Te skanery, które mówimy, czyli przestrzenne, płaskie i bębnowe, wcale nie są najlepsze, gdy chodzi o skanowanie tekstu w mobilnych warunkach. Skanery przestrzenne, które działają w 3D, są robione głównie do skanowania obiektów, a nie dokumentów, więc ich użycie do skanowania tekstu to raczej kiepski pomysł. Skanery płaskie są super do większych dokumentów jak książki, ale są duże i ciężkie, przez co ciężko je zabrać ze sobą, co w przypadku mobilności jest dość istotne. Skanery bębnowe natomiast są głównie dla profesjonalistów w grafice lub archiwizacji. Oferują świetną jakość, ale znowu potrzebują stałego miejsca i zasilania. Trzeba dobrze przemyśleć, które urządzenie pasuje do Twoich potrzeb, bo można łatwo się pomylić, kierując się tylko ogólnymi informacjami, a nie rzeczywistymi możliwościami tych sprzętów.

Pytanie 23

Odtwarzanie sekwencyjne nie funkcjonuje w połączeniu z

A. bluetooth'em
B. datą oraz godziną
C. kontrolą rodzicielską
D. oprogramowaniem antywirusowym
Kontrola rodzicielska jest mechanizmem, który może ograniczać dostęp do określonych treści multimedialnych, co bezpośrednio wpływa na możliwość odtwarzania sekwencyjnego. W praktyce oznacza to, że jeśli w ustawieniach urządzenia aktywne są restrykcje związane z kontrolą rodzicielską, użytkownik nie będzie mógł korzystać z funkcji odtwarzania sekwencyjnego, ponieważ system blokuje dostęp do niektórych plików lub aplikacji, które są uznawane za nieodpowiednie. Przykładowo, w przypadku platform streamingowych, takich jak Netflix, wprowadzenie filtrów wiekowych i ograniczeń może skutkować tym, że użytkownik nie będzie miał możliwości odtwarzania filmów w określonym porządku, co może być frustrujące. Standardy dotyczące ochrony dzieci w Internecie, takie jak COPPA (Children's Online Privacy Protection Act), nakładają na dostawców usług obowiązek stosowania skutecznych systemów kontroli rodzicielskiej, co prowadzi do implementacji takich funkcjonalności w oprogramowaniu. Dlatego zrozumienie, jak działają te mechanizmy, jest kluczowe dla prawidłowego korzystania z technologii w kontekście bezpieczeństwa i ochrony dzieci.

Pytanie 24

Jakie narzędzie w programie Adobe Photoshop jest używane do usuwania niechcianych elementów ze zdjęcia?

A. Narzędzie Pędzel
B. Narzędzie Łatka
C. Narzędzie Lasso
D. Narzędzie Gradient
Narzędzie Łatka w Adobe Photoshop to jedno z najpotężniejszych narzędzi do retuszu zdjęć i usuwania niechcianych elementów. Działa poprzez zaznaczanie obszaru, który chcemy poprawić, a następnie zastępuje go teksturą z innej części obrazu, dopasowując jednocześnie tonację i oświetlenie. To narzędzie idealnie sprawdza się w sytuacjach, gdy chcemy usunąć niedoskonałości skóry, takie jak wypryski czy zmarszczki, a także większe elementy, które nie pasują do całości kompozycji. Z mojego doświadczenia wynika, że Łatka jest niezwykle intuicyjna w użyciu, a efekty są często zaskakująco naturalne. Warto wspomnieć, że narzędzie to jest standardem w branży fotograficznej i graficznej, a jego użycie jest szeroko omawiane w kursach i tutorialach online. Poprawne stosowanie narzędzia Łatka pozwala na zachowanie spójności tekstur i kolorów, co jest kluczowe dla profesjonalnego wyglądu zdjęcia.

Pytanie 25

Który z programów nie jest odpowiedni do tworzenia kolaży z zestawu zdjęć?

A. Prezi
B. Shape Collage
C. Corel Paint Shop Pro
D. Adobe Photoshop
Adobe Photoshop, Shape Collage i Corel Paint Shop Pro to programy, które są doskonale przystosowane do tworzenia kolaży ze zdjęć, a wybór ich do takich zastosowań wynika z ich zaawansowanych funkcji edycyjnych. Adobe Photoshop, jako standard w branży graficznej, oferuje obsługę warstw, maski, filtry oraz wiele narzędzi do precyzyjnej edycji obrazów. To pozwala użytkownikowi na twórcze komponowanie zdjęć w dowolny sposób, co jest kluczowe przy projektowaniu kolaży. Tego typu oprogramowanie umożliwia również eksport gotowych projektów w różnych formatach, co jest istotne z punktu widzenia dystrybucji i dalszej obróbki. Shape Collage to narzędzie bezpośrednio skoncentrowane na tworzeniu kolaży, które automatycznie generuje kompozycje na podstawie zadanej liczby zdjęć oraz wybranego kształtu. Dzięki intuicyjnemu interfejsowi użytkownicy mogą szybko uzyskać satysfakcjonujące rezultaty. Corel Paint Shop Pro również posiada funkcje edycyjne, które pozwalają na łączenie zdjęć i stosowanie efektów, co czyni go użytecznym narzędziem do kolażu. Zrozumienie różnic między tymi programami a Prezi, które z kolei jest narzędziem do tworzenia interaktywnych prezentacji, jest kluczowe w kontekście efektywnego wykorzystania technologii w praktyce. Typowym błędem myślowym jest mylenie funkcji prezentacyjnych z edycyjnymi, co prowadzi do nieprecyzyjnych wniosków na temat zastosowania tych narzędzi.

Pytanie 26

Narzędzie Adobe Photoshop, które pozwala na eliminację małych niedoskonałości na zdjęciu, to

A. pędzel korygujący
B. kroplomierz
C. lasso magnetyczne
D. różdżka
Pędzel korygujący to narzędzie w Adobe Photoshop, które jest szczególnie efektywne do usuwania drobnych plam i niedoskonałości na zdjęciach. Jego działanie polega na uzupełnieniu obszaru wybranego do malowania na podstawie otaczających pikseli. To mechanizm, który łączy w sobie funkcje pędzla i narzędzia klonowania, umożliwiając precyzyjne dostosowanie koloru oraz tekstury. Przykładowo, gdy chcemy usunąć plamę na skórze modela, używając pędzla korygującego, możemy zdefiniować obszar referencyjny, z którego Photoshop pobierze dane, co pozwoli na naturalne i harmonijne wkomponowanie poprawionego fragmentu w resztę obrazu. Dobry efekt uzyskuje się, gdy narzędzie to jest stosowane w połączeniu z odpowiednim powiększeniem obrazu, co zwiększa precyzję. Dbałość o detale i umiejętność pracy z pędzlem korygującym to standardy branżowe, które przyczyniają się do uzyskania profesjonalnych rezultatów w retuszu fotografii. Warto także zaznaczyć, że pędzel korygujący powinien być używany z umiarem, aby uniknąć przesady w retuszu, co jest kluczowe dla zachowania naturalności wizerunku.

Pytanie 27

W jakim trybie funkcjonowania aparatu fotograficznego można zrealizować zapis obrazu z selekcją czasu ekspozycji?

A. Auto
B. P
C. Tv
D. Av
Tryb Tv (Time Value) w aparacie fotograficznym pozwala użytkownikowi na ustawienie czasu naświetlania, co jest kluczowe w sytuacjach, gdzie kontrola nad ruchem obiektów jest istotna. Użytkownik wybiera czas naświetlania, a aparat automatycznie dobiera wartość przysłony, aby uzyskać poprawną ekspozycję. Jest to szczególnie przydatne w fotografii sportowej, gdzie szybkie ruchy obiektów wymagają krótkiego czasu naświetlania, aby uniknąć rozmycia. Na przykład, fotografując biegaczy na torze, wybierając czas naświetlania 1/1000 sekundy, możemy zarejestrować ich ruch w sposób wyraźny i dynamiczny. W praktyce, tryb Tv umożliwia artystyczne podejście do fotografii, gdzie użytkownik może eksperymentować z różnymi czasami naświetlania, uzyskując ciekawe efekty, takie jak „zamrożenie” ruchu lub, w przypadku dłuższych czasów, efekt „wodospadu”. Ta elastyczność sprawia, że tryb Tv jest jednym z najczęściej wykorzystywanych przez profesjonalnych fotografów, którzy chcą mieć pełną kontrolę nad tym kluczowym parametrem fotograficznym.

Pytanie 28

Który skrót klawiaturowy stosuje się do zaznaczenia wszystkich obiektów znajdujących się w polu obszaru roboczego programu do tworzenia grafiki wektorowej?

A. Ctrl +A
B. Ctrl +C
C. Ctrl +G
D. Ctrl+V
Ctrl+A to absolutna podstawa pracy w różnych aplikacjach graficznych, nie tylko tych do grafiki wektorowej. Skrót ten pochodzi od słów 'Control' oraz 'All', czyli dosłownie – zaznacz wszystko. Z mojego doświadczenia wynika, że niezależnie czy pracujesz w Adobe Illustratorze, Corelu, czy nawet w prostych edytorach tekstu, ten sam skrót działa identycznie – wybiera wszystkie elementy na obszarze roboczym. To ogromna wygoda, szczególnie kiedy masz do edycji wiele obiektów naraz i nie chcesz tracić czasu na ręczne zaznaczanie każdego z osobna. W branży graficznej jest to taki must-have, bo przyspiesza workflow, pozwala łatwo grupować, przesuwać czy usuwać całe kompozycje. Warto też wiedzieć, że niektóre programy pozwalają na modyfikowanie tego skrótu, ale domyślnie Ctrl+A jest po prostu uniwersalny. Co ciekawe, skrót ten stosuje się nie tylko do elementów graficznych – równie dobrze zaznacza warstwy, ścieżki czy grupy, w zależności od kontekstu programu. Takie drobiazgi naprawdę robią różnicę w pracy projektanta. Sam często korzystam z Ctrl+A przy czyszczeniu projektu lub kiedy chcę szybko wyeksportować wszystko na raz – bardzo praktyczne rozwiązanie. Takie skróty zdecydowanie wpisują się w dobre praktyki branżowe i są czymś, czego każdy grafik powinien nauczyć się niemal na pamięć.

Pytanie 29

Materiał cyfrowy do modelowania 3D można pozyskać z rzeczywistego przedmiotu przez wykonanie

A. animowania 3D.
B. stylizacji bitmapy bryłą 3D.
C. skanowania 3D.
D. wektoryzacji bitmapy z zastosowaniem efektu 3D.
Patrząc na wszystkie wymienione odpowiedzi, widać, że łatwo się pomylić, szczególnie jeśli ktoś dopiero zaczyna przygodę z modelowaniem 3D. Wiele osób myli animowanie 3D z tworzeniem modelu – tymczasem animowanie polega raczej na wprawianiu w ruch gotowych już modeli, a nie na ich cyfrowym pozyskiwaniu z fizycznych obiektów. To trochę jakby pomylić reżyserię filmu z budową scenografii – oba procesy są potrzebne, ale zupełnie inne. Stylizacja bitmapy bryłą 3D też brzmi kusząco, bo przecież można nakładać tekstury czy stosować mapowanie, ale to zupełnie inny etap pracy – chodzi tutaj o nadawanie charakteru już istniejącej grafice, nie o konwersję rzeczywistego przedmiotu do postaci cyfrowej. Podobnie z wektoryzacją bitmapy z efektem 3D – wektoryzacja to proces zamiany grafiki rastrowej na wektorową, a efekty 3D to jedynie wizualizacja, nie faktyczne tworzenie modelu przestrzennego na podstawie rzeczywistego obiektu. Typowym błędem jest traktowanie tych technik jako zamienników skanowania – niestety, żadne z nich nie pozwala automatycznie odtworzyć precyzyjnej geometrii realnej rzeczy w świecie cyfrowym. Branżowe standardy jasno wskazują, że skanowanie 3D to obecnie jedyna metoda pozwalająca na szybkie, dokładne i wieloaspektowe przeniesienie obiektu do formatu cyfrowego, z zachowaniem szczegółów, proporcji i często także tekstur. Warto pamiętać, że choć reszta technik jest bardzo przydatna w pracy z grafiką, to mają zupełnie inne przeznaczenie i nie zastąpią skanera w digitalizacji przedmiotów fizycznych.

Pytanie 30

W programach Adobe Photoshop i GIMP, zaznaczenie można przekształcić w

A. ścieżkę
B. inteligentny obiekt
C. warstwę korekcyjną
D. maskę dla tekstu
Zaznaczenie w programach takich jak Adobe Photoshop oraz GIMP można przekształcić w ścieżkę, co jest niezwykle przydatnym narzędziem w procesie edycji grafiki. Ścieżki są wektorowymi reprezentacjami kształtów, które pozwalają na precyzyjne zaznaczanie i modyfikowanie elementów obrazu. Przekształcenie zaznaczenia w ścieżkę umożliwia użytkownikom tworzenie skomplikowanych kształtów, które można później wykorzystywać do różnych celów, takich jak tworzenie maski, wycinanie elementów czy dodawanie efektów. Przykładem praktycznego zastosowania może być sytuacja, w której artysta graficzny chce wyizolować obiekt z tła. Zaznaczenie obiektu i przekształcenie go w ścieżkę pozwala na precyzyjne edytowanie i dostosowywanie kształtu obiektu, co w efekcie prowadzi do uzyskania wysokiej jakości końcowego produktu. Ponadto, ścieżki mogą być łatwo edytowane, co daje większą elastyczność w pracy nad projektem, a także pozwala na stosowanie ich w różnych technikach, takich jak tworzenie animacji czy ilustracji komputerowych.

Pytanie 31

Proces archiwizacji projektów multimedialnych dotyczy

A. maksymalnego kompresowania plików graficznych
B. podziału plików według formatu zapisu oraz usuwania oryginałów cyfrowych
C. organizowania materiałów oraz wykonywania kopii zapasowych
D. organizowania projektów tylko z ostatnich dwóch miesięcy
Archiwizacja projektów multimedialnych obejmuje szereg kluczowych działań, w tym katalogowanie materiałów oraz tworzenie kopii zapasowych, co jest niezbędne do zapewnienia trwałości i dostępności zasobów w dłuższym okresie. Katalogowanie materiałów umożliwia skuteczne zarządzanie oraz szybkie odnajdywanie poszczególnych projektów w przyszłości. Dobrze zorganizowany system katalogowania powinien opierać się na standardach metadanych, takich jak Dublin Core, co pozwala na jednoznaczne i spójne opisywanie zawartości. Tworzenie kopii zapasowych jest kluczowym elementem strategii ochrony danych, a stosowanie reguły 3-2-1 (trzy kopie danych, dwa nośniki, jedna kopia offline) jest powszechnie zalecaną praktyką w branży. Przykładem może być wykorzystanie chmury do przechowywania kopii zapasowych, co zabezpiecza dane przed utratą w wyniku awarii sprzętu. W kontekście archiwizacji, ważne jest także regularne testowanie procedur odzyskiwania danych, aby upewnić się, że w razie potrzeby proces ten będzie przebiegał płynnie i skutecznie, minimalizując ryzyko utraty cennych informacji.

Pytanie 32

Jakiego znacznika należy użyć, aby wprowadzić indeks dolny w tekście?

A. <sup>
B. <sub>
C. <ins>
D. <del>
Wybierając inne znaczniki niż <sub> do indeksu dolnego, łatwo można się pomylić, szczególnie jeśli nie zna się dobrze semantyki HTML. Na przykład <del> służy do oznaczania fragmentów tekstu jako usuniętych, co jest używane chociażby przy pokazywaniu zmian w dokumencie – efekt wizualny to najczęściej przekreślony tekst, a nie żaden indeks. Z kolei <sup> jest wręcz przeciwieństwem <sub>, bo tworzy indeks górny – jego zastosowanie zobaczysz w zapisie potęg, jak np. w x<sup>2</sup>. To typowy błąd, mylić te dwa tagi, bo wyglądają podobnie w kodzie, ale jednak znaczą coś zupełnie innego. <ins> natomiast używany jest do oznaczania wstawionego tekstu, co raczej przydaje się podczas śledzenia edycji czy porównywania wersji, a nie do formatowania indeksów. Często spotykam się z sytuacjami, gdzie ktoś, nie znając dokładnie przeznaczenia tych tagów, próbuje nimi stylizować tekst zamiast przekazywać dodatkowe, „niewidoczne” dla użytkownika znaczenie. To prowadzi do problemów z dostępnością i interpretacją przez przeglądarki oraz narzędzia asystujące. Poza tym, takie podejście narusza dobre praktyki webowe i może utrudnić późniejszą edycję lub stylowanie dokumentu. Semantyka HTML to nie tylko wygląd – chodzi też o to, żeby maszyny i ludzie rozumieli tekst podobnie, a do tego właśnie służą odpowiednio dobrane znaczniki. Warto poświęcić chwilę na zapoznanie się z przeznaczeniem podstawowych tagów, żeby uniknąć takich pomyłek w przyszłości. Indeksy dolne i górne mają swoje dedykowane znaczniki, więc korzystanie z nich jest najbardziej sensowne zarówno pod względem technicznym, jak i praktycznym.

Pytanie 33

Aby uzyskać bliskie ujęcie kamienicy, który obiektyw będzie najlepszy?

A. 300 mm
B. 130 mm
C. 35 mm
D. 50 mm
Obiektyw o ogniskowej 300 mm jest idealnym wyborem do wykonywania zdjęć kamienic w dużym zbliżeniu z uwagi na jego zdolność do uchwycenia szczegółów z daleka, dzięki czemu można uniknąć zniekształceń wynikających z bliskiego podejścia. Obiektywy teleobiektywowe, takie jak ten o ogniskowej 300 mm, pozwalają na kompresję perspektywy, co sprawia, że obiekty znajdujące się w tle są bardziej wyraźne i wyglądają bardziej zbliżone do obiektów w pierwszym planie. W praktyce, fotografując wysoką kamienicę z odległości, uzyskujemy nie tylko szczegółowe ujęcia architektoniczne, ale także możemy zachować kontekst otoczenia. Tego rodzaju obiektyw jest szczególnie użyteczny w miejscach, gdzie fizyczna odległość od obiektu jest ograniczona, na przykład w miejskich aglomeracjach. Standardy fotograficzne wskazują, że do fotografii architektonicznej warto stosować dłuższe ogniskowe, co zapewnia jakość i ostrość zdjęć oraz pozwala na kreatywne ujęcia, jak np. detale elewacji czy dekoracyjne elementy budynków.

Pytanie 34

Który z formatów pozwala na zapis obrazu oraz dźwięku?

A. MIDI
B. MP3
C. WAV
D. AVI
MIDI, WAV i MP3 to formaty, które każdy zna, ale to, że są związane z dźwiękiem, nie znaczy, że nadają się do zapisu zarówno dźwięku, jak i obrazu. MIDI, czyli Musical Instrument Digital Interface, to tak naprawdę tylko zestaw instrukcji dla instrumentów muzycznych. Nie ma tam rzeczywistych danych audio, więc to nie jest dobry wybór, jeśli chodzi o multimedialne projekty. WAV to format audio, który charakteryzuje się dużą jakością dźwięku, ale nie obsługuje wideo, a jego pliki mogą być naprawdę spore. MP3 z kolei, znany z odtwarzania muzyki, również nie jest w stanie przechować żadnych obrazów. Często ludzie myślą, że skoro te formaty dotyczą dźwięku, to można je używać z obrazem, co nie jest do końca prawdą. Dlatego, jeśli chcesz mieć zarówno dźwięk, jak i obraz w jednym pliku, warto postawić na formaty kontenerowe, takie jak AVI, które są stworzone z myślą o takich zastosowaniach.

Pytanie 35

Grafika umożliwia tworzenie trójwymiarowych modeli, animacji oraz środowisk.

A. bitmapowa
B. 2D
C. rastrowa
D. 3D
Odpowiedzi 2D, bitmapowa i rastrowa nie odpowiadają na pytanie o możliwości tworzenia trójwymiarowych postaci oraz animacji. Grafika 2D, choć również istotna, ogranicza się do przedstawiania obiektów w dwóch wymiarach. Oznacza to, że nie mamy możliwości modelowania głębi ani przestrzenności, co jest kluczowe w kontekście trójwymiarowych wizualizacji. Grafika 2D znajduje zastosowanie w ilustracjach, animacjach czy projektowaniu interfejsów, ale nie umożliwia tworzenia natywnych obiektów 3D. Z kolei grafika bitmapowa i rastrowa są terminami odnoszącymi się do formatów obrazu, które składają się z pikseli. Obrazy rastrowe, takie jak JPEG czy PNG, są idealne do przedstawiania detali w grafice 2D, ale także nie pozwalają na tworzenie trójwymiarowych struktur. Często mylone z grafiką wektorową, obrazy rastrowe nie są skalowalne bez utraty jakości, co stanowi ich ograniczenie w kontekście projektowania profesjonalnych wizualizacji. W praktyce, dla projektów wymagających trójwymiarowych elementów, istotne jest zastosowanie narzędzi dedykowanych grafice 3D, co nie jest możliwe w przypadku wymienionych podejść.

Pytanie 36

Jakiego typu filtr używa się w technice analogowej, aby rozjaśnić żółtobrązowe piegi u osoby na fotografii?

A. Czerwony
B. Zielony
C. Pomarańczowy
D. Niebieski
Pomarańczowy filtr to naprawdę świetne narzędzie w analogowej fotografii. Jeśli chodzi o oświetlenie twarzy, to potrafi rozjaśnić te żółtobrązowe piegi, które nie zawsze wyglądają korzystnie na zdjęciach. Działa to dzięki zasadzie komplementarności kolorów: pomarańczowy neutralizuje niepożądane żółte odcienie, co sprawia, że skóra wygląda bardziej naturalnie. W praktyce, używając pomarańczowego filtra, można wydobyć szczegóły i fakturę cery, jednocześnie unikając za dużej ilości ciepłych tonów, które mogą przytłoczyć całość. W fotografii portretowej to już standard, bo daje super efekty, zwłaszcza przy naturalnym oświetleniu. Co ciekawe, wielu profesjonalnych fotografów właśnie używa tego typu filtrów, żeby podkreślić charakter modela. To naprawdę zgodne z tym, co teraz jest modne w fotografii mody i portretowej.

Pytanie 37

Aby stworzyć animację poklatkową, należy skorzystać z

A. Adobe Flash
B. Corel Draw
C. Adobe Illustrator
D. Corel Photo-Paint
Adobe Flash to profesjonalne oprogramowanie stworzone do tworzenia animacji oraz interaktywnych treści na stronach internetowych. W kontekście animacji poklatkowej, Flash oferuje szeroki wachlarz narzędzi, które umożliwiają artystom i animatorom precyzyjne kontrolowanie każdej klatki animacji. Dzięki możliwości używania wektorów, animacje tworzone w Flash są skalowalne i mogą być łatwo edytowane. Przykładowo, animatorzy mogą korzystać z funkcji interpolacji, aby automatycznie generować klatki pośrednie między dwoma kluczowymi obrazami. Warto również zauważyć, że Flash wspiera techniki takie jak „tweens”, co oznacza, że animatorzy mogą zaoszczędzić czas, automatyzując ruchy obiektów. Adobe Flash jest zgodny z wieloma standardami internetowymi i jest szeroko stosowany w branży rozrywkowej, co czyni go doskonałym narzędziem do tworzenia atrakcyjnych wizualnie animacji poklatkowych.

Pytanie 38

Format zapisu GIF umożliwia

A. edycję obiektów wektorowych.
B. publikację animacji w internecie.
C. zapis masek warstw oraz edytowalnej wersji ścieżek.
D. zapis warstw dopasowania oraz warstw przycinających.
Format GIF to taki trochę klasyk internetu, serio. Jego główna zaleta, która od zawsze wyróżnia ten format, to możliwość zapisywania krótkich, zapętlonych animacji. Niektórzy w żargonie mówią, że GIF to „format memów” – i coś w tym jest, bo od lat jest najczęściej wykorzystywany właśnie do publikowania animowanych grafik w sieci. GIF obsługuje tylko 256 kolorów, więc może nieidealnie odwzorowuje barwy, ale za to jest lekki i łatwy do udostępniania. Najważniejsze: tylko formaty takie jak GIF pozwalają w prosty sposób stworzyć animację, która wyświetli się praktycznie na każdej przeglądarce, nawet tych starszych. GIF nie nadaje się do przechowywania warstw, masek czy ścieżek, bo to nie jest format do edycji – to raczej końcowy produkt. Moim zdaniem, jeśli ktoś chce zrobić prostą animację do internetu, GIF się nada idealnie. W branży graficznej to jest standard na szybkie „loopowane” prezentacje, reakcje czy prostą reklamę. Dla bardziej zaawansowanych rzeczy i wyższej jakości używa się np. APNG albo wideo MP4, ale GIF wciąż ma swoje miejsce, szczególnie tam, gdzie liczy się prostota i szeroka kompatybilność.

Pytanie 39

Jakie kolory pędzli są stosowane podczas edytowania maski warstwy?

A. Biały, czarny, szary
B. Błękitny, zielony, szary
C. Czerwony, zielony, niebieski
D. Czerwony, zielony, fioletowy
Wiesz, że odpowiedzią są biały, czarny i szary? To są takie podstawowe kolory, które mocno pomagają w pracy z maskami warstw w programach graficznych jak Photoshop. Maski warstw dają ci możliwość kontrolowania, co jest widoczne, a co nie. Biały pędzel ujawnia części warstwy, więc wszystko, co na nim zrobisz, będzie widoczne. Czarny natomiast maskuje te obszary, chowając je przed wzrokiem. A szary? On daje półprzezroczystość – super sprawa, bo dzięki temu możesz lepiej kontrolować, jak bardzo coś ma być widoczne. Ta kombinacja kolorów jest naprawdę ważna, zwłaszcza przy retuszu zdjęć czy tworzeniu bardziej skomplikowanych kompozycji. Zrozumienie, jak maski działają i jakie kolory się używa, to naprawdę klucz do sukcesu dla każdego grafika zajmującego się edycją zdjęć i grafiki cyfrowej.

Pytanie 40

Tworzenie animacji w programie Adobe Photoshop realizowane jest poprzez

A. panel Nawigator
B. skrypt Procesor obrazów
C. panel Oś czasu
D. polecenie Stykówka
Panel Oś czasu w programie Adobe Photoshop służy do projektowania przebiegu animacji poprzez umożliwienie użytkownikowi zarządzania kluczowymi klatkami oraz czasem ich trwania. W przeciwieństwie do innych narzędzi, takich jak Nawigator czy procesory obrazów, Oś czasu jest dedykowana do animacji, co czyni ją kluczowym elementem w tworzeniu ruchomych obrazów. Umożliwia użytkownikom dodawanie i edytowanie warstw w określonych punktach czasu, co pozwala na precyzyjne kontrolowanie każdego aspektu animacji. Dobrą praktyką jest korzystanie z funkcji wygładzania przejść pomiędzy klatkami, co nadaje animacji bardziej płynny i profesjonalny wygląd. Można również wyeksportować animację do formatu GIF lub jako film, co daje szerokie możliwości prezentacji. Zrozumienie działania panelu Oś czasu i umiejętność jego wykorzystania są kluczowe dla każdego, kto planuje tworzyć efektywne wizualizacje i animacje w Photoshopie.