Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik grafiki i poligrafii cyfrowej
  • Kwalifikacja: PGF.05 - Drukowanie cyfrowe i obróbka druków
  • Data rozpoczęcia: 17 grudnia 2025 21:07
  • Data zakończenia: 17 grudnia 2025 21:21

Egzamin zdany!

Wynik: 20/40 punktów (50,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Wydruk wielkoformatowy na papierze, przeznaczony do umieszczenia na ściance wystawowej, powinien być zabezpieczony, aby zwiększyć jego wytrzymałość?

A. laminowany
B. szyty
C. kaszerowany
D. kalandrowany
Kaszerowanie to technika polegająca na naklejaniu wydruku na sztywniejsze podłoże, często z wykorzystaniem pianki lub tektury. Chociaż podnosi to stabilność i estetykę, nie zapewnia tak dużej ochrony przed czynnikami zewnętrznymi jak laminowanie. W przypadku ekspozycji na ściankach wystawienniczych, kaszerowane materiały mogą być bardziej podatne na zarysowania czy zniszczenia spowodowane wilgocią. Szycie natomiast dotyczy metod łączenia materiałów, co w kontekście wydruków na papierze nie ma sensu, gdyż papier nie jest elastycznym materiałem, który można szyć, a ta metoda jest stosowana głównie w produkcji odzieży czy innych tkanin. Kalandrowanie to proces wygładzania materiałów, który nie odnosi się do ochrony wydruków, a raczej do ich obróbki. Wyjaśnia to, dlaczego wybór laminacji jest kluczowy dla wydruków, które mają być wystawiane publicznie. Nieprawidłowe podejście polega na nieuznawaniu różnicy między metodami wykończenia, co może prowadzić do błędnych decyzji o trwałości i jakości materiałów reklamowych. Zrozumienie tych technik i ich zastosowania jest kluczowe dla osiągnięcia sukcesu w branży reklamowej.

Pytanie 2

Jakie procesy są realizowane podczas oprawy broszury składającej się z 48 stron?

A. Zbieranie, bindowanie, gumowanie
B. Perforowanie, klejenie, wykrawanie
C. Złamywanie, bigowanie, foliowanie
D. Kompletowanie, zszywanie, okrawanie
Odpowiedź "Kompletowanie, zszywanie, okrawanie" jest naprawdę na miejscu, bo to kluczowe etapy, które trzeba uwzględnić w procesie oprawy zeszytowej broszury. Najpierw kompletowanie – zbieramy wszystkie strony w odpowiedniej kolejności, co daje sens i sprawia, że broszura wygląda estetycznie. Zszywanie, które robimy na przykład zszywaczem, to główna metoda łączenia stron, a jak dobrze to zrobimy, to broszura będzie trwała i ładna. No i okrawanie – to przycinanie brzegów, które sprawia, że wszystko wygląda profesjonalnie i pozbywamy się ewentualnych niedoskonałości powstałych przy druku. W praktyce te kroki są zgodne z dobrymi standardami w branży, co prowadzi do wysokiej jakości końcowego produktu. Warto zwracać uwagę na każdy kawałek tego procesu, bo dzięki temu mamy coś, co nie tylko zadowala klientów, ale też jest wytrzymałe na codzienną eksploatację.

Pytanie 3

Wskaż typ pliku, który można bezpośrednio wykorzystać jako bazę danych do generowania druków spersonalizowanych?

A. HTML
B. GIF
C. MPEG
D. XLSX
Wybór formatów plików GIF, MPEG i HTML jako potencjalnych baz danych do druków spersonalizowanych jest niewłaściwy z kilku powodów. Format GIF jest używany do przechowywania obrazów rastrowych, co oznacza, że nie nadaje się do strukturalnego przechowywania i zarządzania danymi, jakimi są informacje o klientach czy zamówieniach. GIF nie ma możliwości przechowywania skomplikowanych danych czy relacji między nimi, co czyni go nieodpowiednim dla kontekstu baz danych. Z kolei MPEG, będący formatem kompresji dla video, również nie spełnia wymogów przechowywania danych w formie tekstowej czy tabelarycznej, co jest kluczowe w przypadku personalizacji druków. HTML, mimo że jest językiem znaczników używanym głównie do tworzenia stron internetowych, nie jest formatem przechowującym dane w sposób, który umożliwia ich późniejsze przetwarzanie w kontekście baz danych. Choć HTML może być używany do wyświetlania danych, nie jest przeznaczony do ich strukturalnego przechowywania, co stawia go w opozycji do formatów bardziej odpowiednich, takich jak XLSX. Wybór nieodpowiednich formatów wynika często z braku zrozumienia ich funkcji oraz zastosowań, co prowadzi do trudności w efektywnym zarządzaniu danymi i ich wykorzystaniu w procesach biznesowych.

Pytanie 4

Jakie materiały eksploatacyjne są potrzebne do wydrukowania wielkoformatowej reklamy pokazanej na rysunku?

Ilustracja do pytania
A. Płótno canvas, atramenty wodne, oczka.
B. Siatka mesh, atramenty na bazie rozpuszczalników organicznych, oczka.
C. Siatka mesh, atramenty wodne, drut.
D. Płótno canvas, atramenty na bazie rozpuszczalników organicznych, drut.
Odpowiedź jest prawidłowa, ponieważ wykorzystanie siatki mesh w produkcji reklam wielkoformatowych jest standardem w branży. Siatka mesh charakteryzuje się wysoką przepuszczalnością powietrza, co jest kluczowe w kontekście reklam zewnętrznych, gdzie wystawione są na działanie wiatru. Dzięki temu, nie ma ryzyka uszkodzenia reklamy w wyniku silnych podmuchów wiatru. Atramenty na bazie rozpuszczalników organicznych są idealnym wyborem do druku na siatkach, ponieważ charakteryzują się wysoką odpornością na czynniki atmosferyczne, co zapewnia długotrwałą trwałość kolorów nawet w trudnych warunkach. Oczka montażowe są niezbędne do zawieszania tego typu reklam, co dodatkowo ułatwia ich instalację i demontaż. W praktyce, zastosowanie tych materiałów zapewnia nie tylko estetykę, ale również funkcjonalność, co jest kluczowe dla efektywności kampanii reklamowych.

Pytanie 5

Wydruki w formie brytów do klejenia wielkich formatów należy zawsze układać w

A. kostkę, zadrukowaną stroną do środka
B. rulon, zadrukowaną stroną do środka
C. kostkę, zadrukowaną stroną na zewnątrz
D. rulon, zadrukowaną stroną na zewnątrz
Zastosowanie rulonów lub składania w kostkę zadrukowaną na zewnątrz jest niewłaściwe i może prowadzić do poważnych uszkodzeń wydruków. Składanie w rulon stroną zadrukowaną do środka teoretycznie może wydawać się dobrym rozwiązaniem, jednak w praktyce może prowadzić do problemów z odkształceniem materiału, szczególnie jeśli druk jest wilgotny lub nie w pełni utwardzony. Rulon z zadrukowaną stroną na zewnątrz jest szczególnie niebezpieczny, ponieważ naraża zadrukowaną powierzchnię na uszkodzenia mechaniczne, zarysowania czy zabrudzenia, co może wpłynąć na ostateczny wygląd produktu. Składanie w kostkę z zadrukowaną stroną na zewnątrz również nie chroni zadruku, a dodatkowo zwiększa ryzyko zagnieceń na krawędziach, co jest nieakceptowalne w kontekście profesjonalnych wydruków. Podczas transportu i przechowywania, wydruki powinny być chronione przed wszelkimi czynnikami zewnętrznymi, a niewłaściwe metody składania mogą prowadzić do strat finansowych związanych z uszkodzeniami oraz reklamacji. Warto zwrócić uwagę na te aspekty, aby zrozumieć, jak ważne jest przestrzeganie standardów branżowych w celu zachowania jakości i estetyki produktów.

Pytanie 6

Do jakich wydruków używa się drewnianej ramy zwanej blejtramem?

A. Opakowań z tektury
B. Obrazów na płótnie
C. Albumowych zdjęć
D. Naklejek samoprzylepnych
Drewniany stelaż zwany blejtramem jest kluczowym elementem w procesie tworzenia i eksponowania obrazów na płótnie. Blejtram składa się z czterech połączonych ze sobą listew, które tworzą ramę, na którą naciągane jest płótno malarskie. Praktyka ta jest szeroko stosowana w malarstwie artystycznym, gdzie istotne jest, aby obraz był stabilny, a jednocześnie pozwalał na swobodne rozciąganie się materiału pod wpływem różnych czynników, takich jak wilgotność czy temperatura. Wysokiej jakości blejtramy są produkowane zgodnie z normami, które zapewniają ich trwałość oraz odporność na odkształcenia. Ważne jest, aby używać stelaży wykonanych z drewna sosnowego, dębowego czy cedrowego, które charakteryzują się odpowiednią wytrzymałością i estetyką. Na blejtramie można stosować różnorodne techniki malarskie, takie jak olej, akryl czy akwarela, co czyni go wszechstronnym rozwiązaniem dla artystów. Ponadto, blejtram ułatwia montaż i eksponowanie gotowych dzieł w galeriach i domach, co jest istotnym aspektem w profesjonalnej prezentacji sztuki.

Pytanie 7

Zrealizowanie oprawy 80-stronicowego sprawozdania w formacie A4 z cyfrowych wydruków o rozmiarze 297 x 420 mm wymaga

A. sprasowania arkuszy i skaszerowania kartek
B. złamania i skalandrowania arkuszy
C. przecięcia arkuszy i zbindowania kartek
D. wykrojenia i sklejenia kartek
Odpowiedzi takie jak 'złamanie i skalandrowanie arkuszy', 'wykrojenie i sklejenie kartek' oraz 'sprasowanie arkuszy i skaszerowanie kartek' opierają się na niepoprawnych koncepcjach dotyczących procesów związanych z przygotowaniem dokumentów. 'Złamanie' to termin związany głównie z procesem projektowania układu stron, natomiast 'skalandrowanie' odnosi się do formatu, który nie jest właściwy dla oprawy sprawozdań. W praktyce, złamanie arkuszy nie jest etapem wymaganym w przypadku standardowego sprawozdania, a samo 'skalandrowanie' nie wiąże się z bindowaniem. Dodatkowo, 'wykrojenie' zazwyczaj odnosi się do tworzenia otworów lub niestandardowych kształtów w papierze, co nie jest wymagane w tym przypadku. Podobnie, 'sklejenie' może być stosowane w kontekście szybkiej produkcji, ale nie jest standardową praktyką w przypadku sprawozdań, gdzie wysoka jakość i estetyka są kluczowe. Ponadto, 'sprasowanie' arkuszy jest terminem, który nie pasuje do kontekstu produkcji wydruków, a 'skaszerowanie' nie jest terminem używanym w branży poligraficznej. Ostatecznie, odpowiednie techniki bindowania i przygotowania arcydokumenów są niezbędne dla zapewnienia ich profesjonalnego wyglądu oraz funkcjonalności.

Pytanie 8

Przed rozpoczęciem drukowania na cyfrowej maszynie drukarskiej nie ma potrzeby

A. zakładania formatek drukowych
B. ustalania liczby egzemplarzy
C. ustalania formatu druku
D. uzupełniania podajników papieru
W przypadku cyfrowych maszyn drukarskich, kluczową zaletą jest zdolność do drukowania bez konieczności zakładania form drukowych, co jest typowe dla tradycyjnych technologii druku. W druku cyfrowym proces wydruku odbywa się bezpośrednio z pliku źródłowego, co znacznie przyspiesza czas realizacji zlecenia oraz obniża koszty produkcyjne. Przykładowo, jeśli potrzebujesz wykonać mały nakład materiałów reklamowych, taki jak ulotki lub katalogi, druk cyfrowy umożliwia szybkie dostosowanie treści i grafiki bez dodatkowych opłat związanych z przygotowaniem form. Dobrą praktyką w branży jest wykorzystanie oprogramowania do zarządzania procesem produkcji, które pozwala na efektywne planowanie zleceń. Ostatecznie, brak konieczności zakładania form drukowych pozwala na bardziej elastyczne podejście do produkcji oraz szybszą reakcję na zmieniające się potrzeby klientów, co jest szczególnie istotne w kontekście współczesnego rynku, gdzie szybkość i elastyczność są na wagę złota.

Pytanie 9

Które oprogramowanie nie pozwala na tworzenie modeli 3D do druku?

A. Blender
B. Autodesk 123D
C. 3dMax
D. Adobe Dreamweaver
Adobe Dreamweaver to narzędzie zaprojektowane przede wszystkim do tworzenia i edycji stron internetowych, a nie do modelowania obiektów 3D. Choć jest to potężna aplikacja w kontekście projektowania interfejsów użytkownika i programowania w językach webowych, nie oferuje funkcji związanych z modelowaniem czy przygotowaniem modeli do druku 3D. Przykładem użycia Dreamweavera jest tworzenie responsywnych stron internetowych, gdzie istotne jest wykorzystanie HTML, CSS oraz JavaScript. Narzędzie to skupia się na aspektach związanych z front-endem, co stawia je w zupełnie innej kategorii niż programy takie jak 3dMax czy Blender, które są stworzone z myślą o grafice 3D i modelowaniu. W kontekście druku 3D, wykorzystanie odpowiednich programów do modelowania jest niezbędne, z uwagi na konieczność generowania plików w formatach takich jak STL czy OBJ, co nie jest możliwe w Dreamweaverze.

Pytanie 10

Jaką ilość arkuszy netto papieru o formacie A3 należy przygotować, aby wydrukować etykiety o wymiarach 50 x 70 mm bez spadów w liczbie 32 000 sztuk?

A. 500 arkuszy
B. 320 arkuszy
C. 1000 arkuszy
D. 1250 arkuszy
Wiele osób może się mylić, szacując liczbę arkuszy potrzebnych do wydruku etykiet opartych na niepełnych lub błędnych kalkulacjach. Niektórzy mogą skupić się wyłącznie na ilości etykiet, nie rozważając, jak układają się one na arkuszu. Na przykład, wybór liczby 500 arkuszy opiera się na błędnych założeniach dotyczących liczby etykiet mieszczących się na arkuszu A3. Inni mogą myśleć, że 1250 arkuszy to odpowiednia liczba, nie biorąc pod uwagę faktu, że przeliczenie powierzchni etykiet względem całego arkusza A3 pozwala na znacznie bardziej efektywne wykorzystanie papieru, co jest kluczowe w druku komercyjnym. Używanie 320 arkuszy również wskazuje na nieprawidłowe oszacowanie, a także na zignorowanie potencjalnych strat związanych z nieefektywnym układaniem etykiet. W profesjonalnej produkcji istotne jest nie tylko precyzyjne obliczenie, ale również zrozumienie, jak różne rozmiary etykiet wpływają na całkowity nakład oraz jakie są zasady optymalizacji w procesach druku. Brak uwzględnienia tych czynników może prowadzić do znacznych strat zarówno materiałowych, jak i finansowych.

Pytanie 11

Aby wydrukować 20 arkuszy papieru firmowego w formacie A4 z nadrukiem 2+0, jakiej maszyny należy użyć?

A. sitodrukowej dwukolorowej
B. cyfrowej czterokolorowej
C. offsetowej jednokolorowej
D. tampondrukowej jednokolorowej
Wybór nieprawidłowej maszyny do druku może wynikać z niepełnego zrozumienia technologii druku oraz ich zastosowania w różnych sytuacjach. Tampondrukowa jednokolorowa maszyna przeznaczona jest głównie do drukowania na nierównych powierzchniach, takich jak gadżety reklamowe czy elementy plastikowe, co czyni ją nieodpowiednią do druku na papierze firmowym. Ponadto, proces tampondruku nie obsługuje kolorów w takiej samej jakości jak inne metody, co mogłoby prowadzić do nieestetycznego efektu końcowego. Offsetowa jednokolorowa maszyna, choć może wydawać się odpowiednia do drukowania na papierze, jest bardziej efektywna przy dużych nakładach, a w przypadku tylko 20 arkuszy, jej użycie byłoby nieekonomiczne i czasochłonne, z uwagi na potrzebę przygotowania formy drukarskiej. Sitodrukowa dwukolorowa maszyna, mimo że nadaje się do druku na papierze, jest również bardziej odpowiednia do większych nakładów i innych materiałów, takich jak tekstylia czy materiały plastikowe. Tak więc, wybór odpowiedniej technologii druku jest kluczowy, aby zrealizować konkretne potrzeby wydruku, zachowując jednocześnie efektywność i jakość. Ignorowanie tych aspektów prowadzi do nieodpowiednich decyzji, które mogą skutkować nie tylko wyższymi kosztami, ale także niezadowoleniem z ostatecznych rezultatów druku.

Pytanie 12

Jaką maszynę drukarską powinno się wykorzystać do przygotowania 100 zaproszeń o wymiarach brutto 210 x 140 mm na kartonie o gramaturze 230 g/m2?

A. Elektrofotograficzną
B. Sitodrukową
C. Offsetową
D. Termosublimacyjną
Użycie innych metod druku, jak sitodruk czy offset, w tym przypadku nie bardzo się sprawdza. Sitodruk jest super przy dużych nakładach, ale przygotowanie matryc to sporo roboty, więc przy tylko 100 zaproszeniach nie opłaca się za bardzo. Poza tym, sitodruk nie jest najlepszy do papieru o wysokiej gramaturze, jak w naszym przypadku, co mogłoby zepsuć efekt. Offset z kolei wymaga robienia formy, co też nie ma sensu przy małych seriach. Owszem, daje świetną jakość przy dużych nakładach, ale jest drogi i wolny. No i termosublimacja, mimo że jest super do tkanin, nie pasuje do sztywnych kartonów, więc zaproszenia wyszłyby kiepsko. Wybór odpowiedniej technologii druku jest bardzo ważny i powinien być oparty na konkretnej sytuacji, czyli na tym, ile chcemy wydrukować, z jakiego materiału i jakiej jakości oczekujemy.

Pytanie 13

Ile arkuszy papieru formatu A4SR trzeba przygotować, aby wydrukować 240 egzemplarzy ulotek w formacie A6?

A. 15 arkuszy
B. 20 arkuszy
C. 30 arkuszy
D. 60 arkuszy
W przypadku błędnych odpowiedzi często pojawiają się problemy z podstawowym zrozumieniem, jak obliczać ilość materiałów niezbędnych do wykonania określonego zadania drukarskiego. Wiele osób może przyjąć, że na jednym arkuszu A4SR zmieści się mniej ulotek, niż w rzeczywistości, co prowadzi do niedoszacowania wymaganej liczby arkuszy. Na przykład, jeśli ktoś zakłada, że można zmieścić tylko dwie ulotki A6 na arkuszu A4SR, uzyskuje niepoprawne obliczenia, co skutkuje koniecznością zamówienia większej liczby arkuszy, niż jest to rzeczywiście potrzebne. Taki błąd myślowy często wynika z niepełnego zrozumienia wymiarów i układu materiałów drukarskich. Inny typowy błąd polega na pomijaniu zapasów, które są niezbędne w praktyce drukarskiej, zwłaszcza przy cięciu arkuszy. Standardowe praktyki w poligrafii wymagają, aby uwzględnić marginesy i ewentualne błędy w druku, co może zwiększyć całkowitą liczbę potrzebnych arkuszy. W efekcie, przy podejściu do obliczeń, które nie uwzględniają tych aspektów, można dojść do błędnych wniosków, co ma negatywny wpływ na planowanie i efektywność produkcji. Zapewnienie prawidłowych obliczeń jest kluczowe dla optymalizacji kosztów i wydajności w branży drukarskiej.

Pytanie 14

Termin kolorystyka druku 4 + 1 wskazuje, że drukowane odbitki będą posiadały

A. cztery kolory z obu stron
B. jednokolorowe z obu stron
C. cztery kolory z jednej strony, jeden kolor z drugiej strony
D. jeden kolor z jednej strony, dwa kolory z drugiej strony
Odpowiedź, że odbitki nakładowe będą zadrukowane czterema kolorami z jednej strony oraz jednym kolorem z drugiej strony, jest poprawna i odzwierciedla standardowy proces druku w technologii offsetowej. Oznaczenie 4 + 1 oznacza, że na stronie głównej projektu wykorzystuje się cztery podstawowe kolory: cyjan, magentę, żółty i czarny (CMYK), co pozwala na uzyskanie szerokiej gamy kolorystycznej. Z kolei na stronie odwrotnej zastosowanie jednego koloru, zazwyczaj czarnego, pozwala na ekonomiczne wykorzystanie tuszu oraz obniżenie kosztów produkcji. Takie podejście jest powszechnie stosowane w materiałach reklamowych, takich jak ulotki czy broszury, gdzie strona główna zazwyczaj wymaga pełnego druku kolorowego, a strona odwrotna może mieć prostszy, mniej kosztowny projekt. W praktyce, takie oznaczenie jest używane przez drukarnie do precyzyjnego określenia wymagań dotyczących druku, co sprzyja poprawności realizacji zleceń. Wiedza na temat oznaczeń kolorystyki w druku jest kluczowa dla projektantów graficznych oraz wszystkich osób związanych z produkcją materiałów drukowanych.

Pytanie 15

Jaką głębokość w bitach uzyskamy konwertując trzykanałowy obraz RGB o głębokości 24 bitów na przestrzeń CMYK?

A. 12-bitową
B. 32-bitową
C. 16-bitową
D. 64-bitową
Wybór 12, 16 czy 64 bitów to trochę nieporozumienie w temacie konwersji kolorów. Jeśli chodzi o 12 i 16 bitów, to konwersja RGB do CMYK nie powinna zmieniać głębokości bitowej, tylko ją zachować. Ale w praktyce, przy konwersji z RGB do CMYK, często potrzebujemy trochę więcej bitów, żeby lepiej odwzorować kolory. A 64 bity? To już jest inna liga. To się używa w specyficznych sytuacjach, jak obróbka obrazu w wysokiej rozdzielczości, ale nie w standardowych konwersjach do druku. Wiele osób myli głębokość bitową z liczbą kanałów i przez to się gubią. Więc pamiętaj, że konwersja do CMYK z RGB to nie tylko zmiana kolorów, ale też może wymagać dodatkowych bitów dla zachowania jakości.

Pytanie 16

Do wykonania pokazanych na rysunku naklejek samoprzylepnych należy zastosować

Ilustracja do pytania
A. ploter drukujący, ploter tnący.
B. maszynę cyfrową, bigówko-perforówkę.
C. maszynę cyfrową, krajarkę trójnożową.
D. ploter drukujący, krajarkę krążkową.
Ploter drukujący oraz ploter tnący to kluczowe urządzenia w procesie produkcji naklejek samoprzylepnych. Ploter drukujący umożliwia nanoszenie grafiki na odpowiednie materiały, takie jak folia samoprzylepna, co jest niezbędne do uzyskania trwałych i estetycznych wydruków. Użycie tego rodzaju maszyny pozwala na realizację skomplikowanych projektów graficznych, co jest szczególnie istotne w branży reklamowej. Ploter tnący z kolei jest odpowiedzialny za precyzyjne wycinanie kształtów naklejek, co zapewnia wysoką jakość wykonania i dokładność odwzorowania zamierzonych wzorów. Działania te są zgodne z najlepszymi praktykami w produkcji reklamy i materiałów promocyjnych, gdzie kluczowe są zarówno estetyka, jak i funkcjonalność. Warto zaznaczyć, że stosowanie obu typów ploterów minimalizuje ryzyko błędów, a ich integracja w procesie produkcji pozwala na zwiększenie efektywności i obniżenie kosztów.

Pytanie 17

Którego typu pliku graficznego nie stosuje się do bezpośredniego cięcia przy użyciu plotera tnącego?

A. CDR
B. EPS
C. AI
D. JPG
Format JPG jest formatem rastrowym, który został zaprojektowany głównie do przechowywania zdjęć i obrazów o dużej głębi kolorów. Jest to format stratny, co oznacza, że część informacji o obrazie jest tracona podczas kompresji, co wpływa na jego jakość. JPG nie zawiera informacji wektorowych ani ścieżek, które są kluczowe w przypadku cięcia ploterem tnącym. Ploter tnący wymaga formatów, które definiują kształty i ścieżki cięcia, takich jak EPS, AI, czy CDR. Użycie formatu JPG do cięcia wydruków jest niepraktyczne, ponieważ ploter nie jest w stanie interpretować rastrowych danych obrazu, które są po prostu zbiorem pikseli. Dla przykładu, do cięcia folii samoprzylepnej lub innych materiałów, najlepiej użyć formatu wektorowego, który dokładnie definiuje kontury i kształty, co pozwala na precyzyjne cięcie.

Pytanie 18

Wskaż materiał papierniczy, który najczęściej wykorzystuje się jako podłoże do kart do gry?

A. Karton jednostronnie powlekany o gramaturze około 170 g/m2
B. Karton dwustronnie powlekany o gramaturze około 300 g/m2
C. Papier dwustronnie powlekany o gramaturze około 110 g/m2
D. Papier offsetowy o gramaturze około 140 g/m2
Karton dwustronnie powlekany o gramaturze około 300 g/m2 jest uznawany za najlepszy materiał na karty do gry ze względu na swoje właściwości. Jego wysoka gramatura i dwustronne powleczenie zapewniają optymalną sztywność i trwałość, co jest kluczowe w kontekście intensywnego użytkowania w grach karcianych. Tego typu karton charakteryzuje się doskonałą jakością druku, co przekłada się na wyraźne kolory i ostrość detali, a także na przyjemność z użytkowania. Karty wykonane z takiego materiału są odporne na zginanie i uszkodzenia mechaniczne, co jest istotne w kontekście częstego tasowania i manewrowania nimi. W praktyce, karty do gier takich jak poker, blackjack czy gry planszowe są często produkowane właśnie z kartonu dwustronnie powlekanego, co potwierdzają standardy branżowe, w tym normy ISO dotyczące papieru i kartonu. Dobrze wykonane karty nie tylko poprawiają estetykę gry, ale również wpływają na jej dynamikę i jakość rozgrywki, co jest szczególnie ważne w kontekście profesjonalnych turniejów.

Pytanie 19

Oznaczenie na stanowisku do drukowania cyfrowego piktogramem przedstawionym na ilustracji informuje, że należy pamiętać o procedurach postępowania z substancjami

Ilustracja do pytania
A. poważnie długotrwale zagrażającymi zdrowiu.
B. niebezpiecznymi dla środowiska.
C. toksycznymi.
D. łatwopalnymi.
Prawidłowa odpowiedź to substancje niebezpieczne dla środowiska, co jest związane z piktogramem przedstawionym na ilustracji. Ten symbol, zgodny z Globalnie Zharmonizowanym Systemem Klasyfikacji i Oznakowania Chemikaliów (GHS), wskazuje na substancje, które mogą wywoływać negatywne skutki w ekosystemach wodnych. W praktyce oznacza to, że substancje te mogą zanieczyszczać wody gruntowe, rzeki czy jeziora, co prowadzi do śmierci organizmów żywych oraz zakłócenia funkcjonowania ekosystemów. Dlatego ważne jest przestrzeganie procedur bezpieczeństwa przy ich użyciu, transportowaniu i składowaniu. Przykładami mogą być różne chemikalia stosowane w drukarstwie cyfrowym, które, jeśli nie są odpowiednio zarządzane, mogą wnikać do gleby i wód. W związku z tym, branża powinna stosować odpowiednie środki ochrony środowiska, jak odpowiednie pojemniki na odpady chemiczne oraz procedury ich utylizacji, co jest zgodne z najlepszymi praktykami ochrony środowiska.

Pytanie 20

Aby wykonać fotoobraz składający się z pięciu części, należy użyć następujących technologii:

A. drukowania offsetowego, zawijania krawędzi, foliowania
B. drukowania wielkoformatowego, cięcia, mocowania na blejtramie
C. drukowania sitodrukiem, cięcia, frezowania, mocowania na stojaku
D. drukowania cyfrowego, bigowania, zszywania pasów
Wykonanie pięcioczęściowego fotoobrazu, w tym przypadku, wymaga zastosowania technologii drukowania wielkoformatowego, krojenia oraz mocowania na blejtramie. Drukowanie wielkoformatowe jest kluczowe, ponieważ pozwala na uzyskanie obrazów o dużych rozmiarach, które charakteryzują się wysoką jakością i szczegółowością. Tego rodzaju druk ma zastosowanie w projektach takich jak plakaty, billboardy czy murale, gdzie wielkość i jakość obrazu mają kluczowe znaczenie. Krojenie następnie umożliwia precyzyjne dostosowanie wymiarów wydruku do wymogów montażu oraz estetyki końcowego produktu. Mocowanie na blejtramie jest techniką, która nadaje stabilność i elegancki wygląd gotowemu dziełu, co wpływa na jego prezentację w galeriach czy wystawach. Procesy te są zgodne z obowiązującymi standardami w branży druku i sztuki, które podkreślają znaczenie wysokiej jakości materiałów oraz precyzyjnych technik montażowych, co przekłada się na długotrwałą trwałość i estetykę końcowego produktu.

Pytanie 21

Aby chronić druki licencyjne przed szkodliwym wpływem wilgoci oraz mechanicznymi uszkodzeniami, należy wykonać operację

A. grawerowania
B. laminowania
C. oprawiania
D. kalandrowania
Laminowanie to proces, który polega na pokrywaniu powierzchni materiałów, takich jak papier czy karton, specjalną folią ochronną. Dzięki temu druki licencyjne są zabezpieczone przed szkodliwym działaniem wilgoci oraz uszkodzeniami mechanicznymi. Laminowanie zwiększa trwałość dokumentów, co jest szczególnie istotne w przypadku materiałów, które są często używane lub narażone na działanie różnych czynników zewnętrznych. Przykładem zastosowania laminowania mogą być karty identyfikacyjne, certyfikaty czy plakaty, które dzięki temu zabiegowi zachowują swoją estetykę i funkcjonalność na dłużej. W branży poligraficznej laminowanie jest standardem, który pozwala na wydłużenie żywotności produktów i poprawę ich prezentacji. Warto również zwrócić uwagę na różne typy laminatów, takie jak matowe i błyszczące, które mogą wpływać na ostateczny wygląd wydruku oraz jego odbiór przez użytkownika.

Pytanie 22

Jakie urządzenie należy użyć do wydruku spersonalizowanej fototapety?

A. Maszyna rotograwiurowa
B. Karuzela sitodrukowa
C. Ploter lateksowy
D. Drukarka 3D
Ploter lateksowy to urządzenie idealne do druku zindywidualizowanych fototapet, ponieważ korzysta z technologii druku wielkoformatowego, która pozwala na uzyskanie wysokiej jakości obrazów o dużej rozdzielczości. Drukarki te stosują atramenty lateksowe, które są ekologiczne, odporne na działanie promieni UV oraz wilgoci, co czyni je bardzo praktycznymi w kontekście zastosowań wewnętrznych i zewnętrznych. Ponadto, fototapety drukowane na ploterach lateksowych charakteryzują się długotrwałością i łatwością w aplikacji na różnych powierzchniach. W praktyce, ploter lateksowy umożliwia na przykład tworzenie zindywidualizowanych wzorów na zamówienie, co jest szczególnie cenione w branży dekoracyjnej i architektonicznej. Przy odpowiednim przygotowaniu plików graficznych, można uzyskać obrazy o intensywnych kolorach i szczegółach, co jest niezwykle istotne dla estetyki i funkcjonalności fototapet.

Pytanie 23

Jakie metody są wykorzystywane do utwardzania atramentów w ploterach UV na podłożu?

A. gorącego powietrza
B. promieniowania ultrafioletowego
C. talku drukarskiego
D. promieniowania podczerwonego
Gdyby atramenty w ploterach UV były utwardzane gorącym powietrzem, to pewnie nie uzyskalibyśmy takiej jakości i trwałości, jak przy użyciu UV. Gorące powietrze, które stosuje się w niektórych technikach, jak np. druku offsetowym, nie wywołuje tej ważnej reakcji chemicznej, która pozwala na utwardzenie atramentów UV. A talk drukarski? No, on nie utwardza atramentów, tylko poprawia ich przyczepność do podłoża. Promieniowanie podczerwone wykorzystywane jest w suszeniu, ale jego działanie polega głównie na podgrzewaniu powierzchni, co w przypadku atramentów UV może być za mało. Ważne jest, żeby dobrze rozumieć, jak działa utwardzanie w technologii UV, bo to ma duże znaczenie dla jakości wydruków i zadowolenia klientów. Wiele firm wybiera tę technologię przez jej zalety, jak niskie emisje szkodliwych związków, co jest zgodne z obecnymi normami ekologicznymi. A korzystanie z błędnych metod utwardzania? To może prowadzić do słabej trwałości wydruków, co wpływa nie tylko na ich wygląd, ale i funkcjonalność.

Pytanie 24

Które operacje wykończeniowe tekturowego opakowania trzeba wykonać, by uzyskać efekt jak na rysunku?

Ilustracja do pytania
A. Kalandrowanie, zaklejanie.
B. Frezowanie, sklejanie.
C. Złamywanie, okrawanie.
D. Wykrawanie, bigowanie.
Wybór wykrawania i bigowania jako odpowiedzi na postawione pytanie jest jak najbardziej trafny. Wykrawanie to kluczowy proces w produkcji opakowań tekturowych, który pozwala na precyzyjne wycinanie kształtów, co jest niezbędne do uzyskania estetyki i funkcjonalności opakowania. Bigowanie, z kolei, umożliwia stworzenie linii zagięć, co ułatwia późniejsze składanie opakowania w gotowy produkt. W praktyce, wykrawanie i bigowanie są często wykonywane w jednej operacji na specjalistycznych maszynach, co przyspiesza produkcję i zwiększa dokładność. Dobre praktyki w branży opakowaniowej wskazują, że stosowanie tych dwóch procesów nie tylko poprawia jakość finalnego produktu, ale także wpływa na efektywność całego procesu produkcyjnego. Warto także zauważyć, że odpowiednie dobieranie narzędzi do wykrawania i bigowania jest kluczowe dla uzyskania optymalnych rezultatów, a ich wykonanie zgodnie z normami ISO 9001 zapewnia wysoką jakość i powtarzalność produkcji.

Pytanie 25

Jakie działania są konieczne do przygotowania reklamy wielkoformatowej wykonaną na siatce mesh do ekspozycji?

A. Lakierowanie zanurzeniowe, perforowanie
B. Foliowanie dwustronne, bigowanie
C. Zgrzanie krawędzi, oczkowanie
D. Kalandrowanie szczotkowe, krojenie
Zgrzanie krawędzi i oczkowanie to kluczowe rzeczy, jak chodzi o przygotowanie reklamy na siatce mesh. Co do zgrzania, to chodzi o to, żeby mocno połączyć krawędzie materiału, żeby były wytrzymałe i dobrze naciągnięte na konstrukcję. To ważne, bo jak materiał się osłabi, to cała reklama może wyglądać nieestetycznie. A oczkowanie, czyli robienie otworów w krawędziach i wstawianie oczek, to też istotna sprawa, bo to umożliwia mocowanie reklamy. Oczka zapobiegają przetarciom i sprawiają, że reklama lepiej znosi wiatr, co jest ważne, jeśli stoi na zewnątrz. No i trzeba pamiętać o odpowiednich materiałach i technikach, żeby wszystko wyszło na wysokim poziomie i reklama była trwała. Dobrze zrobione zgrzanie i oczkowanie wpływa na to, jak długo reklama wytrzyma i jak będzie wyglądać na końcu.

Pytanie 26

Przedstawiona na rysunku maszyna jest optymalna do zadrukowania

Ilustracja do pytania
A. papierów kalandrowanych.
B. tektury falistej.
C. tworzyw.
D. tkanin.
Maszyna przedstawiona na rysunku jest optymalna do zadrukowania papierów kalandrowanych, co wynika z jej konstrukcji oraz zastosowania technologii druku. Papier kalandrowany charakteryzuje się gładką powierzchnią, co umożliwia uzyskanie wysokiej jakości druku z wyraźnymi detalami i intensywnymi kolorami. Maszyny przeznaczone do druku na takim materiale często są wyposażone w zaawansowane systemy kalibracji kolorów oraz mechanizmy do precyzyjnego podawania papieru, co jest kluczowe w procesie produkcji. Przykładem zastosowania tej technologii mogą być wydruki plakatów, katalogów czy materiałów reklamowych, gdzie jakość druku jest kluczowa dla estetyki i komunikacji wizualnej. W branży druku, standardy jakości takie jak ISO 12647 określają wymagania dla procesów druku, a maszyny dostosowane do papierów kalandrowanych spełniają te normy, zapewniając powtarzalność i wysoką jakość wydruków.

Pytanie 27

Jaki element może negatywnie oddziaływać na funkcjonowanie cyfrowej drukarki?

A. Oświetlenie pomieszczenia
B. Ciśnienie atmosferyczne
C. Wysoka temperatura otoczenia
D. Fale dźwiękowe
Wysoka temperatura otoczenia ma znaczący wpływ na pracę cyfrowej maszyny drukującej, ponieważ może prowadzić do przegrzewania się komponentów oraz wpływać na stabilność procesów drukowania. W takich warunkach materiały eksploatacyjne, takie jak tusze i tonery, mogą zmieniać swoje właściwości, co prowadzi do błędów w wydrukach, takich jak rozmycie, blaknięcie lub nierównomierne pokrycie. Przykładowo, przy zbyt wysokiej temperaturze, tusz może ulatniać się z głowic, co prowadzi do ich zatykania. Dobre praktyki w branży zalecają utrzymywanie optymalnej temperatury w pomieszczeniach, gdzie znajdują się maszyny drukarskie, zazwyczaj w zakresie 18-24°C. Przemysłowe standardy, takie jak ISO 12647, podkreślają znaczenie stabilnych warunków otoczenia dla zapewnienia wysokiej jakości wydruków oraz minimalizacji błędów produkcyjnych. Zachowanie odpowiednich parametrów środowiskowych jest kluczowe dla efektywności pracy cyfrowej maszyny drukującej oraz jakości finalnych produktów.

Pytanie 28

Jakimi jednostkami wyrażana jest rozdzielczość kolorowych bitmap przeznaczonych do druku cyfrowego broszur reklamowych?

A. ppi
B. spi
C. lpi
D. dpi
Rozważając inne jednostki, które mogłyby wydawać się odpowiednie, warto zwrócić uwagę na SPI (samples per inch), która jest mniej popularną jednostką stosowaną w kontekście skanowania i dotyczy liczby próbek w calu, ale nie odnosi się bezpośrednio do rozdzielczości bitmap przeznaczonych do druku. SPI jest użyteczne w kontekście cyfrowych skanów, ale nie jest standardem w druku. LPI (lines per inch) również nie jest odpowiednią jednostką dla bitmap. LPI odnosi się do rozdzielczości w kontekście druku rastra, gdzie określa liczbę linii rastra na cal, co jest istotne w technikach druku offsetowego, ale nie ma zastosowania w przypadku bitmap. Gdy mówimy o bitmapach, istotne jest, aby rozróżnić między jakością obrazu a jakością druku; podczas gdy DPI odnosi się do rozdzielczości druku, to PPI jest kluczowe dla przygotowania obrazu. Zrozumienie tych różnic jest niezbędne, aby uniknąć typowych błędów związanych z przygotowaniem materiałów graficznych do druku, takich jak nieodpowiednia jakość obrazu, co może prowadzić do nieczytelnych lub niewyraźnych wydruków. Dlatego kluczowe jest, aby w kontekście druku bitmap zawsze odnosić się do PPI jako wskaźnika jakości obrazu, a nie do innych jednostek, które mogą być mylące.

Pytanie 29

Jakie czynniki nie mają znaczenia podczas ustawiania dużej maszyny drukarskiej?

A. Wilgotność powietrza
B. Zawartość zbiorników z tuszem
C. Kolorystyka druku
D. Temperatura w otoczeniu
Zawartość pojemników z atramentami, temperatura otoczenia i wilgotność względna powietrza są kluczowymi parametrami, które zdecydowanie wpływają na jakość i efektywność procesu drukowania. Zawartość pojemników z atramentami jest podstawowym elementem przygotowania maszyny, ponieważ odpowiednia ilość i jakość atramentu są niezbędne do uzyskania pożądanych efektów wizualnych. Niewłaściwe proporcje atramentu mogą prowadzić do zniekształceń kolorów, co jest wysoce niepożądane, zwłaszcza w kontekście druku wielkoformatowego, gdzie detale są kluczowe. Z kolei temperatura otoczenia wpływa na właściwości fizyczne atramentu, takie jak jego lepkość oraz czas schnięcia. Zbyt wysoka temperatura może powodować szybkie parowanie rozpuszczalników w atramencie, co prowadzi do problemów z obrazowaniem. Wilgotność względna powietrza również odgrywa istotną rolę, ponieważ zbyt suche powietrze może skutkować elektrycznością statyczną, co może wpływać na precyzję nanoszenia atramentu na podłoże. W praktyce, ignorowanie tych parametrów może prowadzić do nieprzewidywalnych wyników, takich jak smugi, nierównomierne pokrycie kolorami, a w skrajnych przypadkach do uszkodzenia sprzętu. Dlatego ważne jest, aby każdy operator druku był świadomy wpływu tych parametrów na proces i końcowy produkt. Ostatecznie, kolorystyka wydruku, chociaż istotna, nie ma bezpośredniego wpływu na techniczne aspekty przygotowania maszyny do pracy, co może prowadzić do nieporozumień wśród mniej doświadczonych użytkowników.

Pytanie 30

Jakie urządzenie służy do oklejenia kalendarza z tektury papierem offsetowym?

A. kaszerownica
B. kalander
C. laminator
D. powlekarka
Laminator to urządzenie służące do pokrywania powierzchni materiałów folią, aby zwiększyć ich odporność na uszkodzenia mechaniczne i działanie czynników zewnętrznych. Laminowanie jest procesem, który nadaje produktom większą trwałość, jednak nie jest to metoda stosowana do oklejania tektury papierem offsetowym. Laminator nie łączy dwóch materiałów, lecz pokrywa jedynie ich powierzchnię folią, co nie jest odpowiednie w kontekście produkcji kalendarzy. Kalander, z kolei, to maszyna, która służy do wygładzania i uelastyczniania materiałów, często wykorzystywana w przemyśle tekstylnym i papierniczym, ale nie ma zastosowania w procesie oklejania. Powlekarka to urządzenie, które nakłada powłokę na powierzchnię materiałów, jednak powlekane materiały nie są bezpośrednio oklejane papierem, co jest kluczowe dla prawidłowego wykonania główki kalendarza. W każdym przypadku, wybór niewłaściwego urządzenia może prowadzić do nieefektywności produkcji oraz obniżenia jakości finalnego wyrobu, co jest szczególnie istotne w branży poligraficznej, gdzie standardy jakości są kluczowe dla zachowania konkurencyjności.

Pytanie 31

Jakie wartości kolorystyczne należy ustawić, aby uzyskać intensywną czerń podczas cyfrowego druku wielkoformatowego?

A. C=100%, M=100%, Y=100% i K=0%
B. C=0%, M=0%, Y=0% i K=100%
C. C=50%, M=0%, Y=100% i K=50%
D. C=50%, M=50%, Y=50% i K=100%
Analizując pozostałe odpowiedzi, można zauważyć, że wartości C=100%, M=100%, Y=100% i K=0% prowadzą do uzyskania intensywnego, jaskrawego koloru, który w rzeczywistości nie zbliża się do głębokiej czerni. Taki zestaw kolorów generuje odcień, który jest bardziej zbliżony do ciemnego brązu lub purpury, co jest szczególnie widoczne w zakresie kolorów RGB, gdzie brak dodania czerni (K) skutkuje rozjaśnieniem. Podobnie, zestaw C=50%, M=0%, Y=100% i K=50% również nie jest w stanie uzyskać czerni, ponieważ brakuje w nim odpowiedniego nasycenia koloru K, co prowadzi do uzyskania zielonkawego odcienia. Wreszcie, zestaw C=0%, M=0%, Y=0% i K=100% daje jedynie czysty kolor czarny, jednak bez dodatkowych wartości C, M i Y, nie osiąga się pożądanej głębi, co jest szczególnie istotne w kontekście druku wielkoformatowego. Kluczowym błędem, jaki można zauważyć w tych odpowiedziach, jest nieporozumienie dotyczące roli nasycenia kolorów w suhte z czernią oraz zrozumienie fundamentalnych zasad mieszania farb w procesie druku, które wymagają właściwej kombinacji kolorów, aby uzyskać pożądany efekt wizualny.

Pytanie 32

Jaką technikę obróbki powierzchni wydruków należy zastosować, aby uzyskać produkt z tektury falistej pokrytej warstwą papieru zadrukowanego techniką offsetową?

A. Laminowanie.
B. Pokrywanie.
C. Kaszerowanie.
D. Kalandrowanie.
Wybór innych operacji technologicznych, takich jak powlekanie, laminowanie czy kalandrowanie, wskazuje na pewne nieporozumienia dotyczące ich specyfiki i zastosowania w kontekście produkcji z tektury falistej z nałożoną warstwą papieru offsetowego. Powlekanie zazwyczaj polega na nanoszeniu cienkiej warstwy materiału na powierzchnię, co ma na celu zwiększenie jej odporności na czynniki zewnętrzne, jednak nie zapewnia takiego poziomu estetyki i jakości druku, jak kaszerowanie. Laminowanie, z kolei, to proces pokrywania powierzchni folią, co zwiększa jej wytrzymałość i odporność na działanie wody, ale nie jest to technika dedykowana do łączenia dwóch różnych materiałów, jak w przypadku zadrukowanego papieru i tektury falistej. Kalandrowanie jest procesem, który polega na przetwarzaniu materiałów poprzez ich przeprowadzanie przez zestaw walców, co ma na celu nadanie im odpowiedniej grubości i gładkości, ale nie jest procesem, który prowadzi do uzyskania pożądanej struktury kompozytowej, jaką daje kaszerowanie. Wybierając nieodpowiednią technikę, można nie tylko obniżyć jakość finalnego produktu, ale także zwiększyć koszty produkcji oraz wpłynąć na czas realizacji zamówień. Zrozumienie różnic między tymi procesami jest kluczowe dla osiągnięcia wysokiej jakości w branży opakowań.

Pytanie 33

Ile razy oraz jak należy złożyć arkusz papieru w formacie A2, aby uzyskać składkę A5?

A. 3-krotnie, prostopadle
B. 4-krotnie, prostopadle
C. 3-krotnie, równolegle
D. 2-krotnie, równolegle
Podejścia wskazane w innych odpowiedziach są błędne z kilku powodów, które warto przeanalizować. Złamanie arkusza A2 dwa razy równolegle nie prowadzi do uzyskania formatu A5. Pierwsze złożenie A2 do A3 nie umożliwia dalszego uzyskania A4 w sposób efektywny, co w rezultacie prowadzi do błędnych wymiarów. Ponadto, złamanie arkusza A2 trzykrotnie równolegle również jest niewłaściwe. Równoległe składanie powoduje, że powstaje zbyt wiele arkuszy o niewłaściwych wymiarach, co nie pozwala na uzyskanie precyzyjnych rozmiarów A5. Złamanie cztery razy prostopadle to kolejna nieprawidłowa koncepcja, ponieważ także prowadzi do błędnych wymiarów i nie uwzględnia właściwego układu arkuszy. Kluczowym błędem myślowym jest nieodróżnianie kierunków składania i nieuwzględnianie ich wpływu na finalne wymiary papieru. Te pomyłki mogą prowadzić do kosztownych błędów w produkcji, co jest szczególnie istotne w kontekście standardów branżowych, gdzie precyzja jest kluczowa dla utrzymania jakości oraz efektywności procesów produkcyjnych.

Pytanie 34

Jaką długość podłoża o szerokości 1,5 m trzeba przygotować, aby stworzyć baner o wymiarach 8 x 15 m?

A. 75 m
B. 90 m
C. 15 m
D. 30 m
Obliczenie ilości potrzebnego podłoża do wykonania banera może być mylące, jeśli nie uwzględni się odpowiednich zasad obliczeniowych. Niektórzy mogą błędnie zakładać, że wystarczy pomnożyć długość i szerokość banera, a następnie podzielić przez szerokość podłoża, co może prowadzić do nieprawidłowych wyników. Na przykład, odpowiedź 30 m może wynikać z błędnego założenia, że wystarczy jedynie podzielić 120 m² przez 4 m (szerokość czterech jednostek podłoża), co nie uwzględnia rzeczywistej szerokości materiału. Z kolei 75 m mogą pochodzić z błędnego zrozumienia, że potrzebna jest mniejsza ilość materiału, zakładając niewłaściwe proporcje pomiędzy wymiarami banera a szerokością podłoża. Odpowiedź 15 m sugeruje, że ktoś mógł pomylić jednostki lub błędnie zinterpretować wymagania dotyczące szerokości podłoża, co jest typowym błędem w obliczeniach inżynieryjnych. Aby uniknąć takich nieporozumień, kluczowe jest dokładne zrozumienie pojęć związanych z powierzchnią i objętością, a także umiejętność zastosowania odpowiednich wzorów w praktycznych zadaniach. Wiedza o normach i dobrych praktykach w zakresie obliczeń inżynieryjnych jest niezbędna dla uzyskania rzetelnych wyników.

Pytanie 35

Aby przygotować materiały do 10 stojaków reklamowych (potykaczy) w formacie B2, należy wydrukować

A. dwa plakaty o wymiarach 594 x 841 mm
B. pięć plakatów o wymiarach 700 x 1000 mm
C. dwudziestu plakatów o wymiarach 500 x 700 mm
D. dziesięć plakatów o wymiarach 420 x 594 mm
Analizując pozostałe odpowiedzi, można zauważyć, że każda z nich ma zasadnicze błędy w koncepcji doboru wymagań dotyczących formatów plakatów. Wydrukowanie dwóch plakatów o wymiarach 594 x 841 mm jest niewłaściwe, ponieważ te wymiary odpowiadają formatowi A1, co nie tylko przewyższa wymagania dla stojaka B2, ale również nie pozwala na efektywną prezentację materiałów, które powinny być dostosowane do specyfikacji stojaka. Kolejna propozycja, pięć plakatów o wymiarach 700 x 1000 mm, również nie może być uznana za poprawną, ponieważ ten format jest większy niż wymagany, co powoduje trudności w dopasowaniu do stojaków. W przypadku plakatów o wymiarach 420 x 594 mm, które są mniejsze niż B2, występuje problem z widocznością i efektywnością przekazu reklamowego. W marketingu wizualnym kluczowe jest, aby materiały były odpowiednio dobrane do narzędzi, które je prezentują, co w tym przypadku nie zostało spełnione. Najczęstsze błędy polegają na pomijaniu zasadności rozmiaru plakatu w kontekście jego zastosowania oraz braku zrozumienia specyfikacji stojaków reklamowych, co prowadzi do nieodpowiednich wyborów i marnotrawienia zasobów. Dlatego też warto zawsze dokładnie analizować wymiary oraz cel materiałów reklamowych w kontekście ich użycia, aby zapewnić efektywność komunikacji wizualnej.

Pytanie 36

Przed drukowaniem okładek w maszynie drukarskiej, po zakończeniu wydruku wkładów zeszytowych o wielu kolorach, konieczna jest zmiana parametru

A. gramatury
B. odwracania
C. kolorystyki
D. formatu
Wybór parametrów druku jest kluczowy dla uzyskania odpowiedniej jakości produktów drukowanych. Odpowiedzi związane z formatem, odwracaniem i kolorystyką, mimo że są istotne w kontekście druku, nie odnoszą się bezpośrednio do zmiany, jaką należy wprowadzić pomiędzy drukowaniem wkładów a okładek. Zmiana formatu nie jest konieczna, jeśli obie części, wkłady i okładki, są projektowane w tym samym wymiarze. Format wyznacza zarówno wielkość arkusza, jak i finalny rozmiar produktu, a jego zmiana może prowadzić do dodatkowych kosztów oraz komplikacji w procesie produkcji, takich jak marnotrawstwo materiałów. Odwracanie, oznaczające zmianę kolejności druku lub dobór strony do druku, również nie jest czynnikiem, który wpływa na konieczność zmiany parametrów papieru. Ostatnia z proponowanych odpowiedzi, dotycząca kolorystyki, odnosi się głównie do aspektów wizualnych i estetycznych, które są istotne, ale nie ma bezpośredniego związku z parametrami materiałowymi. Typowym błędem myślowym jest nieprawidłowe zrozumienie relacji między różnymi parametrami druku i ich wpływu na finalny produkt. Oparcie się na niewłaściwych aspektach, takich jak kolorystyka czy format, może prowadzić do poważnych problemów jakościowych i operacyjnych. Dlatego kluczowe jest, aby w procesie produkcyjnym skupić się na odpowiednich parametrach, takich jak gramatura, które mają bezpośredni wpływ na jakość i funkcjonalność drukowanych materiałów.

Pytanie 37

Podłoże bezklejowe stosowane do druku grafiki przeznaczonej do oklejania szyb samochodowych to

A. papier krepowany
B. papier syntetyczny
C. folia elektrostatyczna
D. folia samoprzylepna
Folia elektrostatyczna to materiał, który doskonale sprawdza się jako podłoże bezklejowe do wydruków przeznaczonych do oklejania szyb samochodowych. Jej istotną cechą jest zdolność do przylegania do powierzchni szkła bez użycia kleju, co zapewnia łatwość aplikacji oraz demontażu. Działa na zasadzie elektrostatycznej, co oznacza, że naładowane cząstki folii przyciągają się do powierzchni szyby. Dzięki temu unikamy ryzyka uszkodzenia powierzchni, a także zanieczyszczeń, które mogą powstać w wyniku zastosowania tradycyjnych klejów. Folia elektrostatyczna jest często wykorzystywana w reklamie, na wystawach i targach, ponieważ pozwala na łatwe zmienianie dekoracji. Warto również zauważyć, że jej właściwości pozwalają na wielokrotne użycie, co czyni ją bardziej ekologicznym rozwiązaniem. Dobre praktyki w branży zalecają stosowanie folii elektrostatycznych w miejscach, gdzie istotna jest estetyka oraz łatwość aplikacji, a także tam, gdzie okna są narażone na zmiany temperatury i wilgotności, co może wpływać na inne rodzaje podłoży.

Pytanie 38

Proces przygotowania folii wylewanej do druku wskazuje, że zlecenie dotyczy

A. przygotowywania plakatów
B. drukowania standów
C. oklejania samochodu
D. wykonania roll-upa
Odpowiedź 'oklejania samochodu' jest poprawna, ponieważ przygotowanie do drukowania folii wylewanej najczęściej odnosi się do aplikacji, które wymagają wysokiej jakości wydruków, odpornych na warunki atmosferyczne oraz mechaniczne. Folie wylewane, dzięki swojej elastyczności i odporności na promieniowanie UV, są idealnym materiałem do oklejania pojazdów, co pozwala na uzyskanie długotrwałych i estetycznych efektów. W procesie oklejania samochodu, kluczowe jest dokładne przygotowanie podłoża, które powinno być czyste i suche, aby zapewnić odpowiednią przyczepność folii. Używając folii wylewanych, można również uzyskać efekty specjalne, takie jak efekty metaliczne czy matowe. Dobrze zaplanowany proces oklejania samochodu może również w znaczący sposób wpływać na jego wygląd oraz promocję marki, co stanowi jeden z elementów marketingu wizualnego. Przykładowo, firmy często decydują się na oklejanie flot pojazdów, aby zwiększyć rozpoznawalność marki w przestrzeni publicznej.

Pytanie 39

Reklamę stworzoną z siatki mesh można zawiesić na linkach, jeśli reklama posiada

A. frezy na linki
B. wzmocnienie płótnem
C. zaokrąglenia rogów
D. stalowe oczka
Jak przychodzi do mocowania reklamy na siatce mesh, to naprawdę można się pogubić w tym, co jest właściwe. Frezy na linki wyglądają na coś praktycznego, ale to nie jest standardowa metoda. Właściwie, te frezy nie trzymają dobrze materiału i mogą osłabiać go tam, gdzie jest największe naprężenie. Co do zaokrągleń rogów, to niby mogą wyglądać lepiej i poprawiać bezpieczeństwo, ale nie pomagają w kwestii mocowania. I wzmocnienie płótnem, mimo że może coś tam poprawić, nie załatwia sprawy stabilności mocowania. To wprawdzie zwiększa odporność na uszkodzenia, ale punkty zaczepienia dla linków nie dostarcza. Dobrze jest zrozumieć te różnice, żeby nie popełniać błędów, które mogą zniszczyć reklamę.

Pytanie 40

Etykieta ogrodnicza wystawiona na działanie czynników zewnętrznych powinna być chroniona przed wilgocią dzięki

A. dwustronnemu kaszerowaniu
B. gumowaniu jednostronnemu
C. szczotkowemu kalandrowaniu
D. laminowaniu dwustronnemu
Dwustronne laminowanie to proces, który polega na pokryciu etykiety warstwą przezroczystego materiału laminującego z obu stron. Ta technika zapewnia nie tylko ochronę przed wilgocią, ale także przed innymi niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi, takimi jak promieniowanie UV czy zmiany temperatury. Laminat tworzy barierę, która zabezpiecza tusz przed rozmazywaniem się i blaknięciem, co jest kluczowe w przypadku etykiet umieszczonych na zewnątrz. Dobre praktyki w branży ogrodniczej zalecają stosowanie laminacji dla etykiet, które muszą przetrwać w trudnych warunkach, takich jak deszcz, słońce czy zmiany temperatury. Przykładem zastosowania dwustronnego laminowania są etykiety na rośliny, które są narażone na działanie wody i słońca w ogrodzie. Ponadto, laminowanie może zwiększyć trwałość materiału, co jest szczególnie ważne w kontekście długotrwałej identyfikacji roślin oraz ścisłej współpracy z klientami, którzy oczekują wysokiej jakości informacji o produktach. Warto także wspomnieć, że dwustronne laminowanie jest często zalecane w standardach dotyczących etykietowania produktów ogrodniczych, co podkreśla jego znaczenie w tej branży.