Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik transportu kolejowego
  • Kwalifikacja: TKO.07 - Organizacja i prowadzenie ruchu pociągów
  • Data rozpoczęcia: 18 grudnia 2025 09:08
  • Data zakończenia: 18 grudnia 2025 09:09

Egzamin niezdany

Wynik: 0/40 punktów (0,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Udostępnij swój wynik
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

W mechanizmach centralnych okienka blokady stacyjnej w pozycji neutralnej mają kolor

A. szary
B. niebieski
C. czerwony
D. biały
Wybór niebieskiego, szarego lub białego jako koloru okienek blokady stacyjnej w urządzeniach mechanicznych scentralizowanych jest niepoprawny, ponieważ te kolory nie są zgodne z powszechnie przyjętymi zasadami dotyczącymi oznaczeń bezpieczeństwa. Niebieski kolor zazwyczaj oznacza informacje lub zalecenia, co może prowadzić do nieporozumień w kontekście blokady stacyjnej. Użytkownicy mogą mylnie sądzić, że niebieskie oznaczenia sugerują aktywność lub dostępność, co w przypadku urządzeń wymagających szczególnej uwagi może być niebezpieczne. Szary kolor, z kolei, jest często stosowany w kontekście neutralnym i może sugerować brak konkretnych informacji, co również jest mylące w sytuacji kryzysowej. Biały kolor jest często używany do oznaczania elementów informacyjnych lub administracyjnych, a jego stosowanie w kontekście blokady stacyjnej mogłoby prowadzić do poważnych błędów w interpretacji, szczególnie w sytuacjach, gdzie szybka reakcja jest kluczowa. Te błędne koncepcje mogą wynikać z niewłaściwego zrozumienia znaczenia kolorów w systemach oznaczeń, co jest kluczowe w kontekście ergonomii i bezpieczeństwa pracy. Dlatego ważne jest, aby stosować się do ustalonych norm i standardów, które jednoznacznie definiują zastosowania kolorów w przemyśle i inżynierii.

Pytanie 2

Gdy odpowiedzialność za zgłoszenie o wjeździe pociągu z sygnałami końca pociągu spoczywa na drużynie pociągowej, w rozkładzie jazdy przy nazwie stacji umieszczany jest literowy symbol

A. ZK
B. K
C. T
D. DP

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź K jest jak najbardziej trafna. W systemie sygnalizacji dotyczącej ruchu kolejowego, gdy mówimy o literze K, chodzi o to, że drużyna pociągowa ma za zadanie zgłosić, kiedy pociąg wjeżdża z sygnałami końca. W praktyce oznacza to, że członkowie drużyny muszą powiadomić o zakończeniu składu, żeby wszystko było bezpieczne na torach i żeby nie doszło do jakichkolwiek kolizji. To jest zgodne z normami bezpieczeństwa, które mówią, jak ważne jest komunikowanie się drużyny z dyspozytorami oraz innymi osobami na torach. Na przykład, gdy pociąg dociera na ostatnią stację, drużyna powinna jasno zasygnalizować zakończenie składu. Dzięki temu można lepiej zarządzać ruchem na stacji i planować kolejne przyjazdy. Użycie symbolu K w rozkładach jazdy jest kluczowe, bo jasno wskazuje, kto za co odpowiada. To wszystko ma na celu zapewnienie bezpieczeństwa i sprawności działania całego systemu kolejowego.

Pytanie 3

W elektromechanicznych urządzeniach, manualne zwalnianie zastawki elektrycznej bloku początkowego jest wymagane w przypadku

A. awarii ręcznego induktora blokowego
B. braku klucza do zwrotnicy ochronnej w systemie srk
C. przejeżdżania pociągu po torze zamkniętym zajętym
D. odjazdu pociągu na sygnał zastępczy

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź dotycząca wyjazdu pociągu na sygnał zastępczy wydaje się być w porządku. Jak wiadomo, w sytuacjach, gdy normalne sygnały nie działają lub są uszkodzone, trzeba czasem użyć ręcznego zwalniacza, by wszystko było bezpieczne. Sygnał zastępczy oznacza, że pociąg może ruszyć z miejsca, mimo że sygnalizacja nie działa w pełni. W takich chwilach to właśnie ręczne zwolnienie blokady jest kluczowe, żeby wszystko się odbyło bezpiecznie i żeby zminimalizować ryzyko jakichś wypadków. W sytuacjach kryzysowych, kiedy automaty nie działają, mamy ludzi przeszkolonych do manualnego używania tych rozwiązań, co jest naprawdę zgodne z najlepszymi praktykami w obszarze bezpieczeństwa kolejowego. Ręczne zwolnienie blokady jest regulowane przez konkretne standardy operacyjne, które wymagają jasnych procedur w przypadku sygnałów zastępczych, co pomaga w zapewnieniu bezpieczeństwa pasażerów i ładunków. Każdy pracownik kolei powinien znać te procedury, by nawet w trudnych sytuacjach ruch pociągów mógł być kontrolowany i bezpieczny.

Pytanie 4

Pociągi wojewódzkie przewożące pasażerów do miejsca pracy, przyjeżdżające do stacji końcowej w godzinach 05:30÷08:30 mają priorytet nad pociągami

A. ratunkowymi wyjeżdżającymi do akcji ratunkowej
B. ekspresowymi pasażerskimi
C. międzynarodowymi pasażerskimi
D. innymi wojewódzkimi

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Pociągi wojewódzkie, które przyjeżdżają do stacji docelowej w godzinach 05:30÷08:30, mają pierwszeństwo przed pozostałymi pociągami wojewódzkimi, co jest istotne z punktu widzenia organizacji transportu kolejowego. Taki priorytet gwarantuje, że pasażerowie dojeżdżający do pracy mogą na czas dotrzeć do miejsca zatrudnienia, co jest kluczowe dla ich codziennych obowiązków. Przykładowo, w praktyce oznacza to, że jeżeli pociąg wojewódzki przyjeżdża na stację o 07:45, to inne pociągi wojewódzkie jadące w tym samym kierunku muszą ustąpić mu pierwszeństwa. Taki system priorytetów jest zgodny z zasadami efektywności i organizacji ruchu kolejowego, które mają na celu zminimalizowanie opóźnień oraz poprawienie komfortu podróży w godzinach szczytu. Warto również zauważyć, że tego typu regulacje są częścią szerszych standardów zarządzania transportem publicznym, które obejmują m.in. rozkłady jazdy oraz koordynację różnych środków transportu, co w praktyce przekłada się na lepszą jakość usług świadczonych pasażerom.

Pytanie 5

Zgłoszenie o uszkodzeniu urządzeń kontrolnych do prowadzenia pociągów SHP przekazuje się poprzez pisemny rozkaz?

A. O
B. Nrob
C. N
D. S

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź 'S' jest poprawna, ponieważ zgodnie z obowiązującymi standardami w zakresie prowadzenia ruchu kolejowego, wszelkie informacje dotyczące uszkodzenia przytorowych urządzeń kontroli prowadzenia pociągów SHP (Systemu Harmonizacji Prowadzenia) powinny być przekazywane za pomocą rozkazu pisemnego. Taki sposób komunikacji gwarantuje jasność i wiarygodność przekazywanych informacji, co jest niezbędne w kontekście zapewnienia bezpieczeństwa w ruchu kolejowym. Przykładem może być sytuacja, w której operator zauważa uszkodzenie czujnika trakcji; wówczas powinien on sporządzić pisemny raport, który następnie przekaże do odpowiednich służb technicznych. Tego typu praktyka jest zgodna z zasadami Systemu Zarządzania Bezpieczeństwem (SMS) w transporcie kolejowym, które nakładają obowiązek dokumentowania wszystkich istotnych zdarzeń. Dodatkowo, stosowanie rozkazów pisemnych ułatwia prowadzenie późniejszych analiz i ustaleń dotyczących awarii oraz ich przyczyn, co może przyczynić się do uniknięcia podobnych sytuacji w przyszłości.

Pytanie 6

Weryfikacja poprawności działania zamknięć nastawczych z płytką o grubości 4 mm powinna być przeprowadzona

A. w osi zamknięcia nastawczego
B. w osadzie iglic przy krzyżownicy
C. na początku rozjazdu
D. na styku iglicy z opornicą

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź "w osi zamknięcia nastawczego" jest poprawna, ponieważ podczas sprawdzania prawidłowości działania zamknięć nastawczych kluczowe jest, aby kontrolować ich funkcjonowanie dokładnie tam, gdzie mechanizm zamykania i otwierania jest najbardziej aktywny. Oś zamknięcia nastawczego jest miejscem, w którym wszystkie siły związane z ruchem iglicy są najintensywniejsze, co pozwala na precyzyjne monitorowanie i regulację działania zamknięcia. Z punktu widzenia praktycznego, zaleca się przeprowadzenie tej kontroli w sposób, który uwzględnia potencjalne zużycie mechanizmu oraz odkształcenia, które mogą wpływać na działanie zamknięcia. Warto również zasięgnąć wiedzy na temat standardów branżowych, takich jak normy PN-EN 13481 dotyczące systemów torowych, które zalecają regularne kontrole stanu technicznego zamknięć. Przykłady zastosowania tej wiedzy można zaobserwować w różnych zastosowaniach inżynieryjnych, gdzie precyzyjna regulacja i bieżąca kontrola stanu technicznego są kluczowe dla zapewnienia bezpieczeństwa i niezawodności systemów transportowych.

Pytanie 7

Zablokowanie bloku końcowego przy poprawnie działającej blokadzie liniowej oznacza

A. określenie kierunku blokady liniowej
B. uzyskanie zgody sąsiedniego posterunku na wjazd pociągu na tor
C. potwierdzenie przybycia pociągu na posterunek, który blokuje blok końcowy
D. potwierdzenie dla sąsiedniego posterunku o wjeździe pociągu na tor

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Zablokowanie bloku końcowego przy prawidłowo działającej blokadzie liniowej oznacza potwierdzenie przybycia pociągu na posterunek, który blokuje blok końcowy. To potwierdzenie jest kluczowym elementem w zarządzaniu ruchem kolejowym, ponieważ zapewnia, że wszystkie odpowiednie informacje dotyczące ruchu pociągu są przekazywane pomiędzy posterunkami. Zgodnie z zasadami bezpieczeństwa, gdy pociąg przybywa na posterunek, jego obecność musi być zarejestrowana, co pozwala na odblokowanie następnych segmentów torów i umożliwienie dalszego ruchu. Praktyczne przykłady obejmują sytuacje w trakcie pracy dyżurnego ruchu, gdzie odpowiednie potwierdzenia przybycia są kluczowe dla sprawnego i bezpiecznego przekazywania informacji o stanie torów. Tego rodzaju procedury są zgodne z normami bezpieczeństwa w transporcie kolejowym, które nakładają obowiązek ścisłej współpracy pomiędzy różnymi posterunkami, aby uniknąć kolizji i zapewnić ciągłość ruchu. Warto również zaznaczyć, że systemy blokad liniowych są projektowane w taki sposób, aby maksymalizować bezpieczeństwo poprzez jasno określone procedury wymiany informacji oraz ich dokumentacji.

Pytanie 8

Który z poniższych posterunków ruchu pozwala na zmianę kolejności odjazdów pociągów kierowanych na tor szlakowy przylegający do niego?

A. Pomocniczy
B. Bocznicowy
C. Odstępowy
D. Zapowiadawczy

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź 'Zapowiadawczy' jest prawidłowa, ponieważ posterunek zapowiadawczy pełni kluczową rolę w organizacji ruchu kolejowego. Jego głównym zadaniem jest umożliwienie bezpiecznego wprowadzenia pociągów na tor szlakowy oraz kontrolowanie ruchu pociągów w danym obszarze. Dzięki zastosowaniu odpowiednich sygnałów i procedur, posterunek zapowiadawczy umożliwia zmianę kolejności jazdy pociągów, co jest niezbędne w przypadku opóźnień lub zmian w rozkładzie jazdy. Przykład praktyczny to sytuacja, w której pociąg towarowy musi ustąpić miejsca pociągowi pasażerskiemu. Posterunek zapowiadawczy wydaje odpowiednie sygnały, co pozwala na bezpieczne wprowadzenie pociągu pasażerskiego na tor szlakowy i zminimalizowanie ryzyka kolizji. Warto również zauważyć, że zgodnie z regulacjami branżowymi, każdy ruch pociągu musi być odpowiednio zapowiadany, co jest kluczowe dla zachowania bezpieczeństwa na sieci kolejowej.

Pytanie 9

Sygnał: uniesiona ręka maszynisty pociągu, poruszana po łuku nad głową oznacza

A. do mnie.
B. odhamować.
C. zatrzymać.
D. zwolnić.

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Ręka kierownika pociągu, która porusza się w łuku nad głową, to naprawdę ważny sygnał. Oznacza on, że trzeba odhamować, co jest kluczowe dla bezpieczeństwa na torach. Kiedy pociąg zbliża się do stacji, to taki sygnał pozwala na przywrócenie pełnej mocy silnika, co jest mega istotne. W Polsce mamy konkretne regulacje dotyczące sygnalizacji ręcznej i to naprawdę pomaga w ogarnianiu sytuacji na torach. Dzięki temu załoga może szybko i jasno się komunikować, nawet bez skomplikowanego sprzętu. To wszystko wpisuje się w dobre praktyki w branży kolejowej, które dbają o efektywność i bezpieczeństwo operacji.

Pytanie 10

W sposób przedstawiony na rysunku oznacza się

Ilustracja do pytania
A. wagon pocztowy w składzie.
B. wagon salonowy na końcu składu pociągu.
C. czoło pociągu jadącego wagonami naprzód.
D. czoło pociągu z lokomotywą ciągnącą.

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Czoło pociągu jadącego wagonami naprzód to specyficzna sytuacja, która jest istotna w kontekście bezpieczeństwa i zarządzania ruchem kolejowym. Na rysunku widzimy wagon, który ma charakterystyczne cechy, które wskazują na jego położenie na początku składu pociągu. Kluczowym aspektem jest brak lokomotywy, co sugeruje, że pociąg porusza się z wagonami naprzód. W praktyce oznaczenie czoła pociągu jest kluczowe w kontekście sygnalizacji oraz organizacji ruchu kolejowego, gdyż pozwala na jednoznaczne określenie kierunku jazdy. Zgodnie z regulacjami branżowymi, każdy skład pociągu musi być odpowiednio oznaczony, a czoło powinno być widoczne dla zapobiegnięcia niebezpiecznym sytuacjom. Przykładem może być sytuacja, gdy pociąg z wagonami naprzód zbliża się do stacji; takie oznaczenie umożliwia bezpieczne podejście personelu oraz odpowiednie przygotowanie infrastruktury kolejowej.

Pytanie 11

Aby ocenić prawidłowe przyleganie iglicy do opornicy, należy użyć blaszki o grubości

A. 1mm
B. 2mm
C. 4mm
D. 3mm

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Prawidłowe przyleganie iglicy do opornicy jest kluczowe dla zapewnienia stabilności i efektywności działania systemów elektrycznych. Użycie blaszki o grubości 1 mm jest standardem branżowym, który zapewnia odpowiednie napięcie i siłę docisku w połączeniu. Grubość blaszki ma zasadnicze znaczenie, ponieważ zbyt gruba blaszka może nie odzwierciedlać rzeczywistego przylegania iglicy, prowadząc do osłabienia kontaktu i zwiększenia oporu, co z kolei może prowadzić do przegrzewania się elementów. W praktycznym zastosowaniu, odpowiednie przyleganie jest szczególnie ważne w obwodach o dużym natężeniu prądu, gdzie nawet niewielkie nieprawidłowości mogą skutkować utratą wydajności. Dobrą praktyką jest regularne kontrolowanie stanu przylegania oraz wymiana zużytych elementów, aby zapewnić ciągłość pracy i bezpieczeństwo systemu. Zastosowanie blaszki o odpowiedniej grubości jest również zgodne z zaleceniami norm branżowych, takich jak IEC 60216, które określają wymagania dotyczące materiałów i wykonania dla elementów elektrycznych.

Pytanie 12

Zamieszczony na rysunku sygnalizator świetlny przekazuje sygnał

Ilustracja do pytania
A. zezwalający na jazdę z największą dozwoloną prędkością.
B. zezwalający na jazdę z największą dozwoloną prędkością — w przodzie są dwa odstępy blokowe wolne — a przy następnym semaforze 100 km/h.
C. zezwalający na jazdę z prędkością nieprzekraczającą 100 km/h.
D. wątpliwy.

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Zielone światło w kształcie 'K' na sygnalizatorze kolejowym to sygnał, który mówi, że można jechać. To bardzo ważne dla bezpieczeństwa na torach. Te dodatkowe poziome paski, co są obok, wskazują, że na następnej sygnalizacji jest ograniczenie prędkości do 100 km/h. Musisz o tym pamiętać, bo maszynista musi dostosować prędkość do wszelkich wskazówek, jakie dostaje. Kiedy zbliża się do sygnalizatora i widzi zielone światło, to może jechać dalej, ale z uwagą. Nawet jeśli ma zielone światło, to nadal powinien zwracać uwagę na ograniczenia prędkości na kolejnych odcinkach trasy. Znajomość sygnałów kolejowych i umiejętność ich interpretacji jest kluczowa, by zapewnić bezpieczeństwo i sprawne działanie w ruchu kolejowym. Wiedza ta również pomaga trzymać się standardów, jakie są w przepisach krajowych i międzynarodowych dotyczących transportu kolejowego.

Pytanie 13

Jak długo należy zamknąć rogatki przed przybyciem pociągu do przejazdu kolejowego?

A. 5 minut
B. 6 minut
C. 4 minuty
D. 2 minuty

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Minimalny czas zamknięcia rogatek przed dojazdem czoła pociągu do przejazdu kolejowego wynosi 2 minuty. Ten czas ma kluczowe znaczenie dla zapewnienia bezpieczeństwa na przejazdach kolejowych, ponieważ pozwala na odpowiednie przygotowanie się kierowców oraz pieszych do nadjeżdżającego pociągu. Zgodnie z regulacjami i standardami bezpieczeństwa, zamknięcie rogatek na 2 minuty przed przyjazdem pociągu daje również możliwość zminimalizowania ryzyka wypadków. Przykładowo, w sytuacji, gdy kierowcy widzą rogatki zamknięte z wyprzedzeniem, mogą podjąć decyzję o zatrzymaniu się, co jest kluczowe w unikaniu kolizji. W praktyce, ten czas zamknięcia powinien być ściśle przestrzegany, aby zapewnić odpowiedni margines bezpieczeństwa, biorąc pod uwagę prędkość pociągu oraz czas potrzebny na reakcję kierowców. Warto również zauważyć, że w niektórych krajach mogą obowiązywać dodatkowe przepisy, które określają czas zamknięcia rogatek, jednak 2 minuty stanowią powszechnie akceptowany standard.

Pytanie 14

Jaki sygnał jest sygnalizowany za pomocą kilku długich dźwięków oraz jednoczesnego poruszania ręką w wolnym tempie po łuku w górę i w dół?

A. Osłonić pociąg
B. Zwolnić
C. Rozerwanie pociągu
D. Docisnąć

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Sygnał 'Zwolnić' to super istotny komunikat, jeśli chodzi o bezpieczne funkcjonowanie kolei. Gdy widzisz kilka długich tonów i rękę poruszaną powoli w górę i w dół, to wiesz, że chodzi o to, żeby pociąg zwolnił. To niezwykle ważne, zwłaszcza gdy mogą pojawić się jakieś przeszkody na torach lub gdy pociąg zbliża się do stacji. Fajnie by było, żeby wszyscy w załodze pociągu wiedzieli, co mają robić, bo ignorowanie takich sygnałów może prowadzić do nieprzyjemnych sytuacji. Warto też stosować różne inne metody komunikacji, jak na przykład sygnały świetlne, żeby wszystko było jasne dla wszystkich zaangażowanych w transport. Moim zdaniem, to chyba najlepszy sposób, żeby zapewnić bezpieczeństwo.

Pytanie 15

Gdzie znajduje się zasadnicza pozycja dźwigni zwrotnicowej?

A. Dolna.
B. Pośrednia.
C. Pozostająca po ostatnim kursie.
D. Górna.

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Zasady dotyczące położenia dźwigni zwrotnicowej w transporcie kolejowym określają, że jej zasadnicze położenie powinno znajdować się w górnej pozycji. Dzięki temu dźwignia jest łatwo dostępna dla maszynisty lub pracownika obsługi, co zapewnia bezpieczne i efektywne manewrowanie zwrotnicą. W praktyce, górne położenie dźwigni oznacza, że zwrotnica jest ustawiona w kierunku, w którym pociąg ma jechać, minimalizując ryzyko pomyłki i zwiększając efektywność ruchu kolejowego. Dobre praktyki w branży kolejowej wymagają, aby po każdym przejeździe dźwignia była manualnie ustawiana w górnej pozycji, aby uniknąć sytuacji, w której pojazd mógłby wjechać na niewłaściwy tor. W projektowaniu systemów sterowania ruchem kolejowym uwzględnia się również aspekty ergonomiczne oraz bezpieczeństwo operacyjne, co czyni górne położenie dźwigni zwrotnicowej standardem w nowoczesnych rozwiązaniach inżynieryjnych.

Pytanie 16

Do obiektów ekspedycyjnych znajdujących się w sieci PKP PLK S.A. zalicza się

A. górki rozrządowe
B. stacje towarowe
C. przystanki osobowe
D. stacje pasażerskie

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Przystanki osobowe są kluczowym elementem infrastruktury kolejowej, stanowiąc miejscach, gdzie pasażerowie mogą wsiadać i wysiadać z pociągów. W kontekście PKP PLK S.A., przystanki osobowe są zdefiniowane jako punkty dostępowe dla ruchu pasażerskiego, co oznacza, że ich głównym celem jest obsługa osób podróżujących. W przeciwieństwie do stacji towarowych i górki rozrządowej, które są kierowane na potrzebę transportu towarów i operacji związanych z ich przetwarzaniem, przystanki osobowe skupiają się na ruchu pasażerskim. W praktyce, przystanki te powinny być zaprojektowane zgodnie z normami bezpieczeństwa oraz dobrymi praktykami w zakresie dostępności, pozwalając na komfortowe korzystanie z transportu kolejowego. Na przykład, przystanki powinny być wyposażone w odpowiednie oznakowanie, wiaty oraz dostęp dla osób z ograniczoną mobilnością, co jest zgodne z przepisami prawa oraz standardami Unii Europejskiej. Dodatkowo, ich lokalizacja i infrastruktura mają kluczowe znaczenie dla zwiększenia atrakcyjności transportu kolejowego w ramach zrównoważonego rozwoju miejskiego.

Pytanie 17

Przedstawiony na rysunku wskaźnik oznacza

Ilustracja do pytania
A. miejsce ustawienia semafora wjazdowego półsamoczynnej blokady.
B. konieczność nawiązania łączności z dyżurnym ruchu — odcinkowym.
C. początek jednego i koniec innego ostrzeżenia stałego.
D. przedostatni semafor odstępowy czterostawnej samoczynnej blokady.

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Przedstawiony na rysunku wskaźnik to przedostatni semafor odstępowy czterostawnej samoczynnej blokady, co jest kluczowym elementem w systemie sygnalizacji kolejowej. Jego głównym zadaniem jest informowanie maszynisty o zbliżaniu się do ostatniego semafora przed semaforem wjazdowym na stację. W kontekście praktycznym, semafor ten ostrzega o konieczności zmniejszenia prędkości i przygotowania do zatrzymania, co jest niezbędne dla zapewnienia bezpieczeństwa ruchu kolejowego. W sytuacji, gdy maszynista dostrzega ten wskaźnik, powinien być świadomy, że nadchodzi ograniczenie prędkości, co pozwala na bezpieczne podejście do kolejnego semafora. Zgodnie z regulacjami dotyczącymi sygnalizacji, każdy wskaźnik powinien być odpowiednio oznakowany i zrozumiały, co wpływa na skuteczność komunikacji między infrastrukturą a użytkownikami. Dobrą praktyką jest także regularne szkolenie maszynistów w zakresie interpretacji sygnałów, co znacząco podnosi bezpieczeństwo operacji kolejowych.

Pytanie 18

Dyżurny ruchu w nastawni wykonawczej przekazuje telefonicznie polecenie do przygotowania trasy przejazdu?

A. gdy przejazd pociągu ma się odbyć bez wydania sygnału zezwalającego
B. dla wjazdu lub wyjazdu pociągu z ładunkiem niebezpiecznym
C. gdy obowiązuje telefoniczne zapowiadanie pociągów przy wjeździe pociągu
D. gdy maszynista nie jest zaznajomiony z układem torowym stacji

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Polecenie przygotowania drogi przebiegu przez dyżurnego ruchu nastawni wykonawczej jest kluczowym elementem zapewnienia bezpieczeństwa na torach. Kiedy jazda pociągu ma się odbyć bez podania sygnału zezwalającego, ważne jest, aby dyżurny ruchu komunikował się z maszynistą, zapewniając mu jasne instrukcje. W takiej sytuacji, odpowiednie przygotowanie drogi przebiegu ma na celu minimalizację ryzyka kolizji i zapewnienie płynności ruchu. Przykładowo, w przypadku sytuacji awaryjnej, gdy sygnały mogą być niedostępne lub uszkodzone, telefoniczne polecenie staje się nieocenionym narzędziem do bezpiecznego zarządzania ruchem kolejowym. Standardy branżowe, takie jak regulacje zawarte w Ustawie o transporcie kolejowym oraz wytyczne PKP Polskie Linie Kolejowe, nakładają na dyżurnych obowiązek przekazywania takich informacji w sposób klarowny i zrozumiały, co przyczynia się do ogólnego bezpieczeństwa na sieci kolejowej.

Pytanie 19

Do blokowania zwrotnic z zamknięciami nastawczymi w określonej pozycji nie służą

A. zamki zwrotnicowe ryglowe
B. zawórki blokowe
C. spony iglicowe
D. zamki zwrotnicowe trzpieniowe

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Zawórki blokowe nie są przeznaczone do zamykania zwrotnic wyposażonych w zamknięcia nastawcze w określonym położeniu, ponieważ ich główną funkcją jest blokowanie przepływu medium, a nie zabezpieczanie pozycji zwrotnicy. Zawórki blokowe stosowane są w systemach, w których kluczowe jest zabezpieczenie instalacji przed niekontrolowanym przepływem, natomiast w kontekście zwrotnic wymagana jest precyzyjna kontrola nad ich położeniem. Natomiast spony iglicowe, zamki zwrotnicowe ryglowe oraz zamki zwrotnicowe trzpieniowe są projektowane z myślą o jasnym oznaczaniu i utrzymywaniu zwrotnic w zadanym stanie. W praktyce, stosowanie odpowiednich zamków i rygli w przypadku zwrotnic ma kluczowe znaczenie dla zapewnienia bezpieczeństwa ruchu kolejowego, co jest zgodne z normami i dobrymi praktykami branżowymi, które podkreślają znaczenie precyzyjnego i niezawodnego mechanizmu zabezpieczającego w infrastrukturze kolejowej.

Pytanie 20

Masę hamującą pociągu oblicza się w celu, aby

A. potwierdzić, czy rzeczywista masa hamująca pociągu nie jest mniejsza od wymaganej
B. pociąg mógł odjechać bez dokładnej próby hamulca
C. zweryfikować, czy rzeczywista masa hamująca pociągu nie przewyższa masy całkowitej pociągu
D. pociąg mógł odjechać bez skróconej próby hamulca

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Wymagana masa hamująca pociągu jest kluczowym parametrem w zapewnieniu bezpieczeństwa i efektywności operacji kolejowych. Poprawna odpowiedź wskazuje, że celem obliczeń masy hamującej jest upewnienie się, iż rzeczywista masa hamująca pociągu nie jest mniejsza od wartości wymaganej. W praktyce oznacza to, że pociąg musi mieć odpowiednią zdolność do zatrzymania się w bezpiecznej odległości w przypadku nagłej potrzeby zatrzymania. Standardy bezpieczeństwa, takie jak normy UIC (Międzynarodowego Związku Kolei), podkreślają znaczenie odpowiedniej masy hamującej w kontekście obciążeń, prędkości i nachyleń torów. W przypadku pociągów towarowych, właściwa masa hamująca jest szczególnie istotna ze względu na duże ciężary, które przewożą. Przykładem zastosowania tej wiedzy w praktyce jest przeprowadzanie analizy ryzyka przed wprowadzeniem nowej jednostki taborowej do eksploatacji, co obejmuje uważne obliczenia i testy masy hamującej, aby zminimalizować ryzyko wypadków.

Pytanie 21

Gdy usłyszymy lub zauważymy dwa różne, sprzeczne sygnały, powinniśmy kierować się sygnałem, który

A. zapewnia wyższy poziom bezpieczeństwa w ruchu
B. dotyczy konkretnej sytuacji na drodze
C. został wydany jako pierwszy
D. został powtórzony

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
W sytuacji, gdy napotykamy na sprzeczne sygnały, kluczowym aspektem jest wybór tego, który zapewnia większe bezpieczeństwo. Zasadniczo, bezpieczeństwo w ruchu drogowym jest priorytetem w każdej sytuacji; dlatego przepisy i dobre praktyki zalecają, aby w przypadku konfliktu sygnałów kierować się tym, który minimalizuje ryzyko zdarzeń drogowych. Na przykład, jeśli jeden sygnał sugeruje zatrzymanie się, a inny zezwala na kontynuację jazdy, należy zawsze wybrać sygnał, który nakazuje zatrzymanie, gdyż to zazwyczaj oznacza, że na drodze może znajdować się przeszkoda lub inny uczestnik ruchu, co w konsekwencji zwiększa bezpieczeństwo. Warto podkreślić, że takie podejście jest zgodne z zasadami ruchu drogowego, które kładą nacisk na ochronę życia i zdrowia uczestników ruchu. Właściwe zrozumienie i interpretacja sygnałów jest nie tylko kwestią przepisów, ale także odpowiedzialności każdego kierowcy, co ma kluczowe znaczenie dla zapobiegania wypadkom drogowym.

Pytanie 22

Zdarzenie rozprucia zwrotnicy w mechanicznych urządzeniach zatrzymanych w nastawni jest sygnalizowane przez

A. niebieskim światłem na planie świetlnym
B. dzwonkiem alarmowym
C. czerwonym światłem migającym
D. białym światłem kontrolnym

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Czerwone światło migające jest sygnałem alarmowym, który w systemach sygnalizacji i kontroli ruchu kolejowego oraz w urządzeniach mechanicznych oznacza, że wystąpiła sytuacja awaryjna, taka jak rozprucie zwrotnicy. W momencie, gdy zwrotnica jest zablokowana, czerwone światło migające informuje obsługę o konieczności podjęcia pilnych działań w celu oceny sytuacji i naprawy. Stosowanie czerwonego migającego światła jako oznaczenia zagrożenia jest standardem w branży kolejowej, ponieważ kolor czerwony jest powszechnie uznawany za sygnał stopu lub ostrzeżenia. Dobre praktyki sugerują, aby systemy sygnalizacyjne były spójne i łatwe do zrozumienia dla personelu, co jest kluczowe w sytuacjach kryzysowych. Dodatkowo, w przypadku sygnalizacji awarii, powinny być wdrożone procedury zabezpieczające, takie jak przeszkolenie personelu w zakresie reagowania na tego typu sygnały, co zwiększa bezpieczeństwo operacji kolejowych.

Pytanie 23

W przypadku, gdy powtarzacz zasygnalizuje awarię urządzeń samoczynnej sygnalizacji przejazdowej SSP, co należy zrobić w pierwszej kolejności?

A. poinformować automatyka o usterce
B. ustalić ograniczenie prędkości do 20 km/h
C. zapisać awarię w II części książki E-1758
D. przekazać odpowiednią informację drużynie pociągowej za pomocą radiotelefonu

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Ograniczenie prędkości do 20 km/h to mega ważny krok, jak mamy do czynienia z awarią SSP. Dzięki temu zwiększamy bezpieczeństwo na torach i zmniejszamy ryzyko, że coś złego się stanie. Wyobraź sobie, że urządzenia sygnalizacyjne nie działają i maszynista nie ma pełnej informacji o tym, co się dzieje. Wtedy zwolnienie prędkości daje mu szansę na lepsze panowanie nad pociągiem i szybszą reakcję na ewentualne przeszkody. Dobrze jest też pamiętać, że najpierw musimy wprowadzić to ograniczenie, a potem powiadomić odpowiednie służby, żeby mieć pewność, że wszystko jest pod kontrolą. W dzisiejszych czasach zasady bezpieczeństwa są naprawdę kluczowe i pierwsza rzecz, którą trzeba zrobić w kryzysowej sytuacji, to zabezpieczyć ruch.

Pytanie 24

Jak nazywa się w urządzeniach srk zestaw sprzętu służący do realizacji zadań nastawczych oraz przekazywania danych pracownikom obsługi?

A. Aparatem blokowym
B. Pulpitem nastawczym
C. Przekaźnikownią
D. Nastawnicą przekaźnikową

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Nastawnica przekaźnikowa to zespół urządzeń stosowanych w systemach sterowania ruchem kolejowym, mający na celu wykonywanie czynności nastawczych oraz przekazywanie informacji do pracowników obsługi. Umożliwia zarządzanie sygnałami, zwrotnicami oraz innymi aspektami ruchu pociągów. W praktyce nastawnice przekaźnikowe są kluczowe dla zapewnienia bezpieczeństwa i efektywności operacji kolejowych, a ich odpowiednie funkcjonowanie opiera się na normach branżowych, takich jak UIC (Międzynarodowy Związek Kolei) czy prawo krajowe dotyczące transportu kolejowego. Przykładem zastosowania mogą być nastawnice w dużych węzłach kolejowych, gdzie odbywa się koordynacja ruchu wielu pociągów i rozstawianie torów. W takich miejscach nastawnica przekaźnikowa jest niezbędna do minimalizacji ryzyka kolizji oraz optymalizacji rozkładów jazdy. Ponadto nowoczesne systemy nastawnicze często integrują technologie telekomunikacyjne, co pozwala na bieżące monitorowanie stanu infrastruktury oraz na zdalne zarządzanie ruchem, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży.

Pytanie 25

Kto zajmuje się prowadzeniem książki przebiegów?

A. Dróżnik przejazdowy
B. Ustawiacz
C. Maszynista
D. Nastawniczy

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Nastawniczy jest osobą odpowiedzialną za prowadzenie książki przebiegów, co jest kluczowym elementem zarządzania ruchem kolejowym. Książka przebiegów dokumentuje wszystkie ruchy pociągów na danym odcinku torów oraz informacje o ewentualnych zdarzeniach, co jest zgodne z normami i regulacjami w dziedzinie transportu kolejowego. W praktyce, nastawniczy zapisuje dane dotyczące czasu przejazdu pociągów, ich numerów oraz wszelkich odstępstw od rozkładu jazdy. Dzięki temu, możliwe jest ścisłe monitorowanie sytuacji na torach oraz szybkie reagowanie w przypadku awarii czy opóźnień. W sytuacjach kryzysowych, takich jak wypadki czy incydenty, książka przebiegów staje się nieocenionym materiałem dowodowym, który pomaga w analizie zdarzeń i podejmowaniu decyzji. Przykładem zastosowania wiedzy nastawniczego może być sytuacja, w której opóźnienie jednego pociągu wymaga koordynacji ruchu kolejowego, co nastawniczy musi udokumentować w książce, aby zapewnić bezpieczeństwo i zgodność z przepisami. Współpraca z innymi pracownikami kolei, takimi jak dyspozytorzy czy maszynisci, również jest kluczowa dla efektywnego zarządzania ruchem kolejowym.

Pytanie 26

Sygnał S4 (jedno pomarańczowe światło migające na semaforze) pozwala na poruszanie się z maksymalną prędkością dozwoloną na danym odcinku toru kolejowego oraz wskazuje, że kolejny semafor daje sygnał umożliwiający jazdę z prędkością nieprzekraczającą

A. 100 lub 120 km/h
B. 20 lub 40 km/h
C. 40 lub 60 km/h
D. 60 lub 80 km/h

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Sygnał S4, reprezentowany przez jedno pomarańczowe światło migające na semaforze, informuje maszynistę o możliwości jazdy z dozwoloną prędkością maksymalną na danym odcinku linii kolejowej. Ważne jest, aby zwrócić uwagę, że sygnał ten również wskazuje na ograniczenie prędkości na następnej stacji, które wynosi 40 lub 60 km/h. Zastosowanie tego sygnału w praktyce jest istotne, ponieważ pozwala na bezpieczne zarządzanie ruchem kolejowym i zapobiega wypadkom. Przykładowo, w sytuacjach, gdy tor jest w stanie wymagać spowolnienia ruchu, maszynista powinien być świadomy tego ograniczenia, aby dostosować prędkość do warunków na trasie. W ramach praktyki branżowej, znajomość takich sygnałów jest kluczowa dla zapewnienia bezpieczeństwa zarówno pasażerów, jak i towarów. Warto również wspomnieć, że każdy maszynista powinien regularnie uczestniczyć w szkoleniach dotyczących interpretacji sygnałów, co jest zgodne z przepisami i standardami obowiązującymi w branży kolejowej.

Pytanie 27

W sytuacji, gdy elektryczna zastawka nad blokiem końcowym nie zostanie zwolniona, po przyjeździe pociągu na stację na sygnał zezwalający na semaforze, dyżurny ruchu ma obowiązek odnotować usterkę w książce srk E-1758 oraz

A. wdrożyć telefoniczne polecanie i zgłaszanie drogi przebiegu
B. ręcznie zwolnić zastawkę i wprowadzić telefoniczne zapowiadanie pociągów dla jednego pociągu
C. ręcznie zwolnić zastawkę, obsłużyć blok końcowy "Ko", jeśli jest licznik
D. wprowadzić telefoniczne zapowiadanie pociągów oraz powiadomić automatyka

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź dotycząca wprowadzenia telefonicznego zapowiadania pociągów oraz powiadomienia automatyka jest poprawna, ponieważ w sytuacji, gdy elektryczna zastawka nie została zwolniona, konieczne jest podjęcie działań, które zapewnią bezpieczeństwo ruchu kolejowego. Telefoniczne zapowiadanie pociągów to procedura, która pozwala na informowanie maszynistów o istniejących utrudnieniach oraz o konieczności podjęcia dodatkowych środków ostrożności. Współpraca z automatykiem jest również niezbędna, aby zdiagnozować problem z zastawką i podjąć odpowiednie kroki naprawcze. Działania te są zgodne z wytycznymi regulującymi organizację pracy na stacjach i zapewniają ciągłość bezpiecznego ruchu, co jest kluczowe w kontekście minimalizacji ryzyka wypadków kolejowych. Przykładem zastosowania tej procedury może być sytuacja, w której pociąg zbliża się do stacji, a dyżurny ruchu, będąc świadomym awarii, wprowadza zapowiadanie, co pozwala na skuteczną koordynację działań oraz zachowanie bezpieczeństwa.

Pytanie 28

Przedstawiony na rysunku wskaźnik umieszcza się

Ilustracja do pytania
A. w miejscu ustawienia tarczy ostrzegawczej przejazdowej.
B. przed szlakiem na którym występuje popychanie pociągów.
C. przed miejscem przez które należy przejechać z opuszczonymi pantografami.
D. przy przedostatnim semaforze blokady samoczynnej.

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Wskaźnik, który widzisz na zdjęciu, to naprawdę ważny element w systemie sygnalizacji kolejowej. Jego główna rola to ostrzeganie maszynistów, gdy zbliżają się do przejazdów kolejowych. Umieszczając go w miejscu tarczy ostrzegawczej, robi się to zgodnie z najlepszymi praktykami, co wpływa na bezpieczeństwo. Taki wskaźnik mówi maszynistom, żeby byli szczególnie ostrożni, bo mogą spotkać się z samochodami. W praktyce, te oznaczenia bardzo pomagają zmniejszyć ryzyko wypadków. Ważne, żeby były dobrze widoczne, bo wtedy skutecznie spełniają swoją rolę. Żeby wszystko działało, te wskaźniki muszą być regularnie sprawdzane, by mieć pewność, że są w dobrym stanie, niezależnie od pogody. Dlatego ich odpowiednie umiejscowienie jest kluczowe dla zachowania bezpieczeństwa i unikania kolizji.

Pytanie 29

SWDR to system komputerowy

A. zintegrowany wykaz wagonów
B. system wspierania dyżurnego ruchu
C. wewnętrzny system dyżurnego ruchu
D. program generujący dane ruchowe

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź 'system wspomagania dyżurnego ruchu' jest poprawna, ponieważ SWDR odnosi się do zaawansowanego systemu informatycznego, który wspiera dyżurnych ruchu w zarządzaniu operacjami kolejowymi. Ten system integruje różnorodne dane, takie jak lokalizacja pociągów, stan torów oraz informacje o ruchu, co pozwala na efektywne podejmowanie decyzji i minimalizowanie ryzyka wystąpienia incydentów. Przykładem zastosowania SWDR może być automatyczne powiadamianie dyżurnych o zbliżających się pociągach oraz dynamiczne zarządzanie ruchem w przypadku awarii. Tego typu systemy są zgodne z najlepszymi praktykami branżowymi, które nakładają nacisk na bezpieczeństwo i efektywność operacyjną w transporcie kolejowym. Standardy takie jak EN 50126, EN 50128 i EN 50129 regulują aspekty związane z niezawodnością, dostępnością i bezpieczeństwem systemów kolejowych, co czyni SWDR kluczowym narzędziem w nowoczesnym zarządzaniu ruchem kolejowym.

Pytanie 30

Oznakowanie ograniczenia prędkości jazdy na szlaku poniżej 10 km/h powinno być zabezpieczone tarczami

A. D6 i wskaźnikiem W14
B. D0 i D1
C. D6 i wskaźnikiem W9
D. D1 i D6

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź D0 i D1 jest poprawna, ponieważ obie te tarcze rzeczywiście są stosowane do oznaczania ograniczenia prędkości na szlakach. Tarcza D0 informuje o maksymalnej prędkości 10 km/h, co jest istotne w kontekście bezpieczeństwa na szlakach, zwłaszcza w miejscach o dużym natężeniu ruchu pieszych lub w okolicy przeszkód. Tarcza D1, sygnalizująca zakaz wjazdu dla pojazdów, również pełni kluczową rolę w kontekście zapewnienia bezpiecznej i odpowiedniej prędkości w określonych warunkach. Warto podkreślić, że stosowanie odpowiednich oznaczeń jest zgodne z normami zawartymi w rozporządzeniach dotyczących bezpieczeństwa ruchu drogowego, co ma na celu minimalizację wypadków oraz poprawę ogólnego bezpieczeństwa na szlakach. Przykładowo, podczas organizacji wydarzeń masowych, takich jak festiwale czy imprezy sportowe, właściwe oznakowanie ograniczeń prędkości może znacząco wpłynąć na bezpieczeństwo uczestników eventu.

Pytanie 31

Pojedynczy wagon bądź zestaw wagonów, które zostały odczepione jednorazowo od lokomotywy lub reszty taboru, a następnie odrzucone lub złożone, to

A. wahadło
B. skład manewrowy
C. odprzęg
D. relacja

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź "odprzęg" jest poprawna, ponieważ odnosi się do procesu, w którym pojedynczy wagon lub grupa wagonów zostaje oddzielona od lokomotywy lub innego taboru. W kontekście kolejnictwa, odprzęg to kluczowy element manewrów, który umożliwia efektywne zarządzanie zestawami wagonów. Na przykład, w dużych stacjach towarowych, lokomotywy często odczepiają wagony, które następnie są stoczone do różnych torów, aby załadunek i rozładunek mogły przebiegać sprawnie. W praktyce, proces ten jest częścią standardowych procedur operacyjnych, które są określone przez przepisy dotyczące bezpieczeństwa i efektywności transportu kolejowego. Zrozumienie koncepcji odprzęgu jest istotne dla osób pracujących w logistyce kolejowej, ponieważ pozwala na optymalizację procesów oraz minimalizację ryzyka błędów operacyjnych podczas manewrowania wagonami. Ponadto, znajomość tego procesu jest niezbędna w szkoleniach pracowników kolei, aby zapewnić zgodność z najlepszymi praktykami branżowymi.

Pytanie 32

Jak długo dyżurny ruchu ma obowiązek czekać na pociąg skomunikowany, jeśli nie uzgodniono tego z dyspozytorem liniowym w zarządzie ruchem kolejowym, w przypadku opóźnienia pociągu mającego zapewnić skomunikowanie?

A. Przez okres 5 minut.
B. W granicach czasu określonego w zakładce "skomunikowania" w systemie SWDR.
C. W czasie wskazanym przez maszynistę.
D. Przez czas wynoszący 10 minut.

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź 'W ramach czasu określonego w zakładce "skomunikowania" w systemie SWDR' jest jak najbardziej trafna. Wiesz, system SWDR zarządza informacjami o ruchu pociągów, a czas skomunikowania jest tu podany ściśle dla każdego pociągu. To oznacza, że dyżurny ruchu musi trzymać się tych czasów, żeby wszystko działało sprawnie i bezpiecznie. Na przykład, jeśli pociąg ma czekać na inny, to jego czas postoju na stacji powinien być zgodny z danymi w systemie. To są zasady najlepszych praktyk w zarządzaniu ruchem kolejowym, które pokazują, jak ważna jest dokładna komunikacja oraz procedury, żeby zminimalizować opóźnienia i zwiększyć efektywność transportu. Wiedza o czasie skomunikowania ma kluczowe znaczenie dla planowania rozkładów jazdy oraz synchronizacji pociągów, co pozwala na sprawne poruszanie się po torach.

Pytanie 33

Sprawdzenie, czy wagony w pociągu pasażerskim są zaopatrzone w wodę oraz czy posiadają ogrzewanie, należy do zadań

A. kierownika pociągu
B. manewrowego zestawiającego skład
C. maszynisty
D. rewidenta dokonującego oględzin

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Kierownik pociągu odpowiada za bezpieczeństwo i komfort pasażerów, co obejmuje również kontrolę składników pociągu, takich jak zapewnienie dostępu do wody oraz odpowiedniego ogrzewania wagonów. Jego zadania są ściśle określone w regulacjach dotyczących transportu kolejowego, które podkreślają znaczenie stanu technicznego oraz komfortu podróży. W praktyce, przed odjazdem pociągu, kierownik pociągu przeprowadza inspekcję wagony, co pozwala na wczesne wykrycie potencjalnych problemów, które mogłyby wpłynąć na bezpieczeństwo i zadowolenie pasażerów. Na przykład, jeśli stwierdzi brak wody w wagonach, może podjąć odpowiednie kroki w celu uzupełnienia zapasów przed rozpoczęciem podróży. Zgodnie z najlepszymi praktykami branżowymi, kierownicy pociągów są szkoleni w zakresie efektywnego monitorowania stanu pociągu, co jest kluczowe dla utrzymania wysokich standardów transportu kolejowego.

Pytanie 34

Przedstawiony na rysunku sygnał S10 oznacza jazdę z prędkością nieprzekraczającą 40 km/h, a przy następnym semaforze

Ilustracja do pytania
A. "Stój"
B. z prędkością nieprzekraczającą 40 lub 60 km/h
C. z prędkością nieprzekraczającą 100 km/h
D. z największą dozwoloną prędkością

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź z największą dozwoloną prędkością jest prawidłowa, ponieważ sygnał S10 na semaforze rzeczywiście oznacza jazdę z prędkością maksymalnie 40 km/h. Górne światło sygnału S10 informuje o tym ograniczeniu prędkości, natomiast dolne światło pozwala na kontynuację jazdy z największą dozwoloną prędkością przy następnej sygnalizacji. W praktyce oznacza to, że gdy pociąg dojedzie do kolejnego semafora, może on jechać z prędkością określoną przez wskaźniki tamtego sygnału. Ważne jest, aby maszynista wiedział, że dolne światło oznacza zniesienie ograniczenia prędkości, co jest kluczowe dla bezpieczeństwa ruchu kolejowego. Zgodność z tymi zasadami jest istotna dla efektywności operacji kolejowych oraz dla zapobiegania wypadkom. Wiedza na temat sygnalizacji jest zatem niezbędna dla każdego pracownika sektora kolejowego.

Pytanie 35

Dyżurny ruchu po zauważeniu zagrzania czopa osi w zestawie kołowym powinien

A. zmniejszyć prędkość pociągu do 20 km/h
B. zgłosić ten incydent swojemu przełożonemu
C. natychmiast zatrzymać pociąg
D. powiadomić o tym dyżurnego ruchu sąsiedniej stacji

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Zatrzymanie pociągu w przypadku stwierdzenia zagrzania się czopa osi zestawu kołowego jest kluczową procedurą bezpieczeństwa. Zagrzanie tego elementu może prowadzić do poważnych usterek technicznych, a w najgorszym przypadku do katastrofy kolejowej. Po pierwsze, czop osi jest odpowiedzialny za prawidłowe obciążenie i stabilność zestawu kołowego podczas jazdy. Jego przegrzanie może skutkować deformacją, co z kolei zwiększa ryzyko utraty kontroli nad pojazdem. W sytuacji, gdy dyżurny ruchu zauważy takie zjawisko, niezbędne jest natychmiastowe wydanie polecenia zatrzymania pociągu, aby zminimalizować ryzyko dalszych uszkodzeń oraz zagrożeń dla bezpieczeństwa osób znajdujących się w pociągu i lokalnych mieszkańców. W praktyce, zatrzymanie pociągu powinno odbywać się zgodnie z procedurami określonymi w regulaminach oraz standardach bezpieczeństwa kolejowego, a dyżurny ruchu powinien niezwłocznie przeprowadzić ocenę sytuacji i zapewnić odpowiednie działania naprawcze. Warto również dodać, że w takich przypadkach powinny być uruchamiane procedury związane z inspekcją techniczną sprzętu, co pozwala na szybkie wykrycie i usunięcie potencjalnych usterek.

Pytanie 36

Plany ewakuacyjne powinny być

A. przechowywane w zamkniętej szafie na stacji
B. znane wszystkim członkom załogi pociągu
C. dostępne tylko dla maszynisty
D. ustalane tylko w przypadku pociągów międzynarodowych

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Plany ewakuacyjne są kluczowym elementem bezpieczeństwa w transporcie kolejowym. Znajomość tych planów przez wszystkich członków załogi pociągu jest niezbędna, ponieważ to właśnie oni są odpowiedzialni za bezpieczne przeprowadzenie pasażerów przez procedury ewakuacyjne w sytuacjach awaryjnych. W przypadku nagłych zdarzeń, takich jak pożar, wykolejenie czy inne zagrożenia dla bezpieczeństwa, szybka i skoordynowana reakcja całego zespołu może uratować życie pasażerów. Standardy branżowe oraz dobre praktyki zalecają, aby każdy członek załogi był regularnie szkolony w zakresie procedur ewakuacyjnych i aby te procedury były dostosowywane do specyficznych warunków operacyjnych danego pociągu. Ponadto, pociągi często przewożą różnorodne grupy pasażerów, w tym osoby z ograniczoną mobilnością, co wymaga od załogi wiedzy i umiejętności dostosowania działań do ich potrzeb. Znajomość planów ewakuacyjnych przez wszystkich członków załogi zwiększa efektywność operacyjną i zmniejsza ryzyko chaosu w sytuacjach awaryjnych.

Pytanie 37

Jakie działanie wykonuje system "Radio stop"?

A. Aktywacja sygnału "Stój" na semaforach, które znajdują się w zasięgu radiotelefonu
B. Dezaktywacja semaforów niewłaściwego kierunku w wieloodstępowej (samoczynnej) blokadzie liniowej
C. Zatrzymanie kolejowych pojazdów trakcyjnych będących w ruchu
D. Natychmiastowe zamknięcie rogatek na przejeździe kolejowo-drogowym

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
System 'Radio stop' jest kluczowym elementem bezpieczeństwa w ruchu kolejowym, umożliwiającym natychmiastowe zatrzymanie pojazdów trakcyjnych w sytuacjach awaryjnych. Działanie tego systemu opiera się na wykorzystaniu radiokomunikacji do przekazywania sygnałów, które są odbierane przez urządzenia znajdujące się w pociągach. W przypadku wykrycia niebezpieczeństwa, dyżurny ruchu może wysłać komendę 'stop', co powoduje automatyczne zainicjowanie hamowania. Dzięki temu, system skutecznie minimalizuje ryzyko wypadków i kolizji na torach, co jest szczególnie istotne w kontekście dużych prędkości, z jakimi poruszają się pociągi. Przykładem praktycznego zastosowania systemu jest sytuacja, gdy na torach znajduje się przeszkoda lub występuje awaria urządzeń sygnalizacyjnych. W takich przypadkach, szybka reakcja systemu może uratować życie pasażerów oraz zmniejszyć straty materialne.

Pytanie 38

Wyodrębniony technicznie i organizacyjnie fragment linii kolejowej, stanowiący jeden obszar zarządzania ruchem kolejowym z zastosowaniem komputerowych lub przekaźnikowych urządzeń srk, wyposażonych w komputerowe pulpity nastawcze, określa się mianem

A. nastawni dysponującej
B. odcinka samoczynnej blokady
C. lokalnego centrum sterowania
D. sterowanego zdalnie odcinka

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Lokalne centrum sterowania to wydzielony technicznie i organizacyjnie obszar, który zarządza ruchem kolejowym na określonym odcinku linii. Wykorzystuje zaawansowane systemy komputerowe oraz przekaźnikowe urządzenia sygnalizacyjne, co pozwala na efektywne i bezpieczne sterowanie ruchem pociągów. Przykładem zastosowania takiego centrum może być zarządzanie ruchem w obszarze stacji kolejowej, gdzie wiele pociągów wymaga synchronizacji oraz monitorowania w czasie rzeczywistym. Użycie komputerowych pulpitów nastawcze umożliwia operatorom precyzyjne kontrolowanie sygnalizacji, blokad oraz innych urządzeń związanych z bezpieczeństwem. W kontekście standardów branżowych, lokalne centra sterowania są zgodne z normami UIC oraz regulacjami krajowymi dotyczącymi bezpieczeństwa i efektywności ruchu kolejowego. Tego rodzaju systemy umożliwiają również integrację z innymi elementami infrastruktury kolejowej, co pozwala na zminimalizowanie ryzyka kolizji oraz zwiększenie przepustowości linii kolejowych.

Pytanie 39

Podczas formowania składu pociągu mogą być wykorzystane

A. wyłącznie dwa pojazdy trakcyjne ciągnące bez popychających
B. nie więcej niż jeden pojazd trakcyjny ciągnący oraz dwa popychające
C. nie więcej niż dwa pojazdy trakcyjne ciągnące i jeden popychający
D. maksymalnie jeden pojazd trakcyjny ciągnący i jeden popychający

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź, która brzmi, że można użyć nie więcej niż dwóch pojazdów trakcyjnych ciągnących i jednego popychającego, jest poprawna zgodnie z obowiązującymi standardami w branży kolejowej. W praktyce oznacza to, że zestawienie pociągu może być zbudowane z jednego lokomotywy oraz jednego popychacza, co zwiększa efektywność operacyjną i umożliwia lepsze zarządzanie siłą ciągu. Taki układ jest często stosowany w przypadku pociągów towarowych, gdzie wymagana jest większa elastyczność w manewrowaniu oraz w sytuacjach, gdy pociąg operuje w trudnym terenie lub na stromo wznoszących się odcinkach. Zastosowanie dwóch pojazdów trakcyjnych zapewnia wystarczającą moc do pokonania większych oporów, a jeden popychacz może skutecznie wspierać ciąg w sytuacjach, gdy lokomotywa nie jest w stanie samodzielnie poradzić sobie z obciążeniem. Dobrze skonstruowane zestawienie pociągu jest kluczowe dla zapewnienia bezpieczeństwa i efektywności transportu kolejowego.

Pytanie 40

Na polecenie kierownika manewrów lub manewrowego możliwe jest przestawienie wagonów bez czynnego hamulca zespolonego w liczbie nieprzekraczającej rzeczywistej liczby osi, która wynosi

A. 6 osi
B. 10 osi
C. 12 osi
D. 8 osi

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź 8 osi jest poprawna, ponieważ zgodnie z przepisami dotyczącymi manewrowania wagonami, kierownik manewrów lub manewrowy mogą przestawiać wagony bez czynnego hamulca zespolonego w liczbie nieprzekraczającej liczby osi rzeczywistych, która wynosi właśnie 8. Jest to istotne dla bezpieczeństwa operacji manewrowych, ponieważ większa liczba osi mogłaby prowadzić do niebezpieczeństwa w przypadku utraty kontroli nad przestawianymi wagonami. W praktyce, przykładem zastosowania tej zasady może być przestawianie wagonów w terminalach kolejowych, gdzie operatorzy muszą działać zgodnie z normami bezpieczeństwa. Warto zaznaczyć, że normy te są określone w regulacjach związanych z transportem kolejowym, które mają na celu zminimalizowanie ryzyka wypadków. Wiedza na temat granic liczby osi jest kluczowa dla każdego pracownika sektora kolejowego, ponieważ pozwala na właściwe planowanie działań manewrowych oraz zwiększa efektywność operacji transportowych.