Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik logistyk
  • Kwalifikacja: SPL.04 - Organizacja transportu
  • Data rozpoczęcia: 29 października 2025 13:35
  • Data zakończenia: 29 października 2025 13:53

Egzamin zdany!

Wynik: 30/40 punktów (75,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Jaki model organizacji transportu charakteryzuje się punktami przeładunkowymi, w których ładunki przeznaczone do dalszego transportu są przenoszone z większych środków na mniejsze, co ma na celu ich dalszą dystrybucję oraz obniżenie kosztów przewozu?

A. Sztafetowy
B. Obwodowy
C. Wahadłowy
D. Promienisty
Model organizacji zadań transportowych znany jako model sztafetowy charakteryzuje się tym, że ładunki są przeładowywane w punktach przeładunkowych z większych środków transportu na mniejsze, co pozwala na efektywniejszą dystrybucję towarów. W praktyce oznacza to, że towar transportowany np. ciężarówką do centrum dystrybucyjnego może być następnie przeładowywany na mniejsze pojazdy dostawcze, które dostarczają go bezpośrednio do odbiorców. Taki sposób organizacji transportu znacząco obniża koszty przewozu dzięki optymalizacji wykorzystania przestrzeni ładunkowej oraz dostosowaniu środków transportu do specyfiki trasy i ładunku. Dobrą praktyką w logistyce jest stosowanie punktów przeładunkowych w miejscach strategicznych, co umożliwia szybkie i efektywne przemieszczanie towarów oraz minimalizuje czas oczekiwania. W standardach branżowych, takich jak ISO 9001, zwraca się uwagę na znaczenie efektywnej logistyki i zarządzania łańcuchem dostaw, co czyni model sztafetowy szczególnie praktycznym i korzystnym rozwiązaniem.

Pytanie 2

Druga cyfra w kodzie EAN-13 identyfikuje

A. kod wytwórcy
B. system numerowania
C. kod produktu
D. cyfrę kontrolną
Druga grupa cyfr w kodzie EAN-13 rzeczywiście oznacza kod wytwórcy, co jest kluczowym elementem w systemie kodowania. Kod ten umożliwia identyfikację producentów oraz zarządzanie ich produktami na poziomie globalnym. W praktyce, kod wytwórcy jest przypisywany przez organizację GS1, która jest odpowiedzialna za standaryzację kodów kreskowych. Przykładowo, jeśli widzisz produkt z kodem EAN-13, jego pierwsze trzy cyfry to prefiks kraju, następne cztery to właśnie kod wytwórcy, a kolejne cyfry przypisane są do konkretnego produktu. Dzięki temu detalista i konsument mogą łatwo zidentyfikować producenta danego towaru, co ma istotne znaczenie w kontekście logistyki, zarządzania zapasami oraz w sytuacjach związanych z reklamacjami czy identyfikacją jakości. Dodatkowo, posługiwanie się kodami wytwórców w EAN-13 wspiera rozwój transparentności w łańcuchu dostaw.

Pytanie 3

Oblicz minimalną liczbę wagonów Sgs niezbędnych do przewozu 10 kontenerów 40′ o wymiarach 12,2 × 2,4 × 2,6 m (dł. × szer. × wys.) i 10 kontenerów 20′ o wymiarach 6,1 × 2,4 × 2,6 m (dł. × szer. × wys.).

Dane techniczne wagonu Sgs
długość [mm]19 900
długość ładunkowa [mm]18 600
wysokość [mm]1 251
powierzchnia ładunkowa [m²]51
masa własna [kg]22 000
granica obciążenia [t]58
A. 15 wagonów.
B. 8 wagonów.
C. 9 wagonów.
D. 10 wagonów.
Odpowiedzi 9, 15 i 8 wagonów są błędne ze względu na niewłaściwe rozumienie zasad transportu kontenerowego. Wybierając 9 wagonów, zakłada się, że możliwe jest załadowanie mniejszej liczby wagonów niż faktyczna liczba wymaganych dla kontenerów 40′, co jest niemożliwe. Każdy kontener 40′ wymaga osobnego wagonu, a ich łączna liczba wynosi 10. Z kolei odpowiedź na 15 wagonów sugeruje, że istnieje potrzeba posiadania dodatkowych wagonów, co nie jest uzasadnione w kontekście podanych wymiarów kontenerów i ich liczby. W transportach multimodalnych, gdzie często transportuje się kontenery różnej długości, kluczowe jest zrozumienie, że załadunek nie może być zrealizowany w sposób, który zagraża stabilności lub bezpieczeństwu przewożonego ładunku. Typowymi błędami myślowymi, które prowadzą do błędnych odpowiedzi, są niedoszacowanie przestrzeni potrzebnej na jeden kontener lub nieprawidłowe założenie o możliwości łączenia kontenerów o różnych rozmiarach na tych samych wagonach. W rzeczywistości każdy typ kontenera ma swoje określone wymagania dotyczące transportu, co czyni te odpowiedzi niewłaściwymi w praktyce.

Pytanie 4

Wyznacz współczynnik wykorzystania czasu pracy wózka widłowego, który w ciągu jednego dnia (2 zmiany po 8 godzin) funkcjonuje średnio przez 12 godzin.

A. 0,25
B. 0,75
C. 1,33
D. 0,50
Wskaźnik wykorzystania czasu pracy wózka widłowego oblicza się, dzieląc rzeczywisty czas pracy wózka przez maksymalny czas dostępny w danym okresie. W przypadku dwóch ośmiogodzinnych zmian, maksymalny czas pracy wynosi 16 godzin dziennie. Jeśli wózek widłowy był wykorzystywany przez 12 godzin, obliczenia prezentują się następująco: 12 godzin (czas pracy) / 16 godzin (maksymalny czas) = 0,75. Taki wskaźnik pokazuje, że wózek był wykorzystywany w 75% czasu. Praktyczne zastosowanie wskaźnika wykorzystania czasu pracy jest kluczowe dla efektywności operacyjnej magazynów i zakładów produkcyjnych. Analiza tego wskaźnika pozwala na identyfikację możliwości optymalizacji i zwiększenia wydajności. Regularne monitorowanie wskaźników wykorzystania maszyn jest zgodne z najlepszymi praktykami w zarządzaniu łańcuchem dostaw i może przyczynić się do poprawy ogólnej efektywności operacyjnej.

Pytanie 5

System satelitarny służący do określania współrzędnych geograficznych, który jest stosowany do śledzenia pojazdów i ładunków, to?

A. RFID
B. ADC
C. EDI
D. GPS
GPS, czyli Global Positioning System, to satelitarny system nawigacji, który umożliwia określenie współrzędnych geograficznych na całym świecie. System ten opiera się na sieci satelitów krążących wokół Ziemi, które emitują sygnały radiowe. Odbiorniki GPS, znajdujące się na Ziemi, analizują te sygnały, aby obliczyć swoją pozycję z dokładnością do kilku metrów. Dzięki GPS możliwe jest monitorowanie pojazdów w czasie rzeczywistym, co jest niezwykle istotne w logistyce i transporcie. Firmy korzystają z GPS do śledzenia floty, co pozwala na optymalizację tras, zwiększenie efektywności operacyjnej oraz poprawę bezpieczeństwa. Standardy branżowe, takie jak ISO 9001, promują stosowanie systemów monitorowania, które w dużej mierze opierają się na technologii GPS, co potwierdza jego kluczowe znaczenie w nowoczesnym zarządzaniu transportem. Dodatkowo, GPS znajduje zastosowanie w różnych dziedzinach, od geodezji po zarządzanie kryzysowe, co czyni go uniwersalnym narzędziem w wielu branżach.

Pytanie 6

Jaką największą pracę przewozową w tonokilometrach (tkm) jest w stanie wykonać dziennie firma transportowa posiadająca 4 pojazdy o ładowności 15 ton oraz 5 pojazdów o ładowności 24 tony, jeśli każdy pojazd realizuje jeden przewóz dziennie na średnią odległość 200 km?

A. 24 000 tkm
B. 12 000 tkm
C. 18 000 tkm
D. 36 000 tkm
Aby obliczyć maksymalną pracę przewozową w tonokilometrach (tkm), należy wziąć pod uwagę ładowność pojazdów oraz odległość przewozu. W tym przypadku mamy 4 pojazdy o ładowności 15 ton oraz 5 pojazdów o ładowności 24 tony. Każdy pojazd wykonuje jeden przewóz dziennie na średnią odległość 200 km. Obliczamy całkowitą ładowność i następnie mnożymy ją przez odległość. Pojazdy o ładowności 15 ton mogą przewieźć 4 x 15 = 60 ton, a pojazdy o ładowności 24 ton przewożą 5 x 24 = 120 ton. Suma ładowności wynosi zatem 60 + 120 = 180 ton. Następnie, mnożąc tę wartość przez 200 km, otrzymujemy 180 ton x 200 km = 36 000 tkm. Taki sposób obliczania pracy przewozowej jest zgodny z najlepszymi praktykami w branży transportowej i pozwala na efektywne zarządzanie flotą. Warto również pamiętać, że optymalizacja tras i ładowności pojazdów jest kluczowa dla maksymalizacji efektywności operacyjnej przedsiębiorstwa transportowego.

Pytanie 7

Korzystając z zamieszczonego fragmentu umowy określ oznaczenie pojazdu przeznaczonego do przewozu materiałów ciekłych o temperaturze zapłonu nie wyższej niż 61ºC.

„Pojazd EX/II lub EX/III": oznacza pojazd przeznaczony do przewozu materiałów i przedmiotów wybuchowych (klasy 1);

„Pojazd FL": oznacza pojazd przeznaczony do przewozu materiałów ciekłych o temperaturze zapłonu nie wyższej niż 61°C (...);

„Pojazd OX": oznacza pojazd przeznaczony do przewozu nadtlenku wodoru;

„Pojazd AT": oznacza pojazd, inny niż pojazd FL lub OX, przeznaczony do przewozu towarów niebezpiecznych w kontenerach-cysternach, cysternach przenośnych lub MEGC, o pojemności powyżej 3 m3, lub w cysternach stałych (...).

A. OX
B. EX/II
C. FL
D. AT
Odpowiedź FL jest prawidłowa, ponieważ oznaczenie to odnosi się do pojazdów przeznaczonych do transportu materiałów ciekłych o temperaturze zapłonu, która nie przekracza 61ºC. Zgodnie z Międzynarodowym Porozumieniem w Sprawie Przewozu Towarów Niebezpiecznych (ADR), klasyfikacja materiałów i pojazdów jest kluczowa dla zapewnienia bezpieczeństwa w transporcie. Pojazdy oznaczone symbolem FL są zaprojektowane w sposób, który minimalizuje ryzyko wycieku substancji niebezpiecznych oraz zapewniają odpowiednie warunki wentylacji i zabezpieczenia. Przykładem zastosowania oznaczenia FL mogą być cysterny transportujące benzynę, rozpuszczalniki lub inne chemikalia o niskiej temperaturze zapłonu. Odpowiednie oznaczenie pojazdu nie tylko ułatwia identyfikację, ale również wpływa na procedury awaryjne, które mogą być podejmowane w razie wypadku. Długofalowe stosowanie tych standardów zwiększa bezpieczeństwo transportu niebezpiecznych materiałów, co jest kluczowe w branży logistycznej.

Pytanie 8

Jaką największą ilość pracy przewozowej wyrażonej w tonokilometrach (tkm) może zrealizować dziennie firma transportowa, która posiada 4 pojazdy o nośności 15 ton oraz 5 pojazdów o nośności 24 tony, jeśli każdy pojazd wykonuje jeden transport dziennie na przeciętną odległość 200 km?

A. 12 000 tkm
B. 36 000 tkm
C. 24 000 tkm
D. 18 000 tkm
Aby obliczyć maksymalną pracę przewozową przedsiębiorstwa transportowego, należy uwzględnić ładowność pojazdów oraz odległość, na jaką są w stanie transportować ładunki. W przypadku omawianego przykład, przedsiębiorstwo dysponuje 4 pojazdami o ładowności 15 ton oraz 5 pojazdami o ładowności 24 ton. Każdy pojazd wykonuje jeden przewóz dziennie na średnią odległość 200 km. Obliczenie pracy przewozowej dla każdego typu pojazdu przedstawia się następująco: dla pojazdów o ładowności 15 ton: 4 pojazdy x 15 ton x 200 km = 12 000 tkm. Dla pojazdów o ładowności 24 ton: 5 pojazdów x 24 tony x 200 km = 24 000 tkm. Sumując obie wartości, otrzymujemy 12 000 tkm + 24 000 tkm = 36 000 tkm. Taki sposób obliczania pracy przewozowej jest zgodny z powszechnie przyjętymi praktykami w branży transportowej, które wskazują, że efektywne zarządzanie flotą i optymalizacja transportu opierają się na dokładnych kalkulacjach wydajności. Umożliwia to nie tylko planowanie operacji transportowych, ale również oszacowanie kosztów i przychodów. Zrozumienie tych obliczeń jest kluczowe dla przedsiębiorstw transportowych, aby mogły skutecznie konkurować na rynku.

Pytanie 9

Zgodnie z regulacjami umowy dotyczącej transportu substancji niebezpiecznych, cysterna do przewozu benzyny 95-oktanowej może być załadowana maksymalnie w 92%. Wskaż cysternę o najmniejszej pojemności, do której da się załadować 20 000 litrów benzyny 95-oktanowej?

A. Cysterna o pojemności 20 200 litrów
B. Cysterna o pojemności 31 500 litrów
C. Cysterna o pojemności 23 000 litrów
D. Cysterna o pojemności 30 000 litrów
Cysterna o pojemności 23 000 litrów jest odpowiednia do przewozu 20 000 litrów benzyny 95-oktanowej, ponieważ zgodnie z przepisami, można załadować maksymalnie 92% jej pojemności. Wyliczając 92% z 23 000 litrów, otrzymujemy 21 160 litrów, co jest wystarczające do załadunku wymaganej ilości benzyny. W branży transportu materiałów niebezpiecznych kluczowe jest przestrzeganie norm dotyczących obsługi i transportu substancji, aby zminimalizować ryzyko wycieków i zagrożeń dla środowiska. Przykładem dobrych praktyk jest regularne szkolenie kierowców oraz zapewnienie, że cysterny są odpowiednio oznakowane i sprawdzane przed każdym transportem. Ponadto, zgodność z Międzynarodowym Przepisem o Transportach Materiałów Niebezpiecznych (IMDG) oraz innymi lokalnymi regulacjami jest niezbędna w celu zapewnienia bezpieczeństwa i skuteczności operacji transportowych.

Pytanie 10

W trakcie serwisowania wózka widłowego nie przeprowadza się

A. mycia oraz oczyszczania części wewnętrznych
B. smarowania powierzchni stykających się.
C. oceny stanu opon.
D. uzupełnienia lub wymiany cieczy w zbiornikach.
Mycie i czyszczenie wnętrz wózka widłowego to na pewno ważne rzeczy, ale nie są one częścią codziennych procedur technicznych. Wiesz, że najważniejsze są te czynności, które naprawdę wpływają na bezpieczeństwo i działanie sprzętu? Na przykład smarowanie części, sprawdzanie opon i uzupełnianie płynów to absolutna podstawa. Regularne smarowanie łożysk to świetny sposób, żeby zmniejszyć tarcie, co oznacza, że części dłużej wytrzymają. A sprawdzanie ogumienia jest mega istotne, bo wpływa na to, jak wózek się prowadzi. Jeśli opony są zużyte, to mogą być problemy z przyczepnością. A płyny? Zawsze muszą być na odpowiednim poziomie, bo to klucz do tego, żeby wszystko działało jak należy. Czyli ogólnie mówiąc, mycie wózka jest ważne, ale te inne rzeczy są o wiele bardziej kluczowe w codziennej pracy.

Pytanie 11

Jak długo trzeba poczekać na załadunek jednej paletowej jednostki ładunkowej (pjł) przez wózek widłowy, gdy średni czas jednego cyklu wynosi 5 minut? O której najpóźniej kierowca powinien podstawić pojazd do załadunku, mając na uwadze, że wyjazd z ładunkiem zaplanowano na godzinę 7:00, a do załadunku czeka 24 pjł?

A. 6:00
B. 6:30
C. 5:00
D. 5:30
Odpowiedź 5:00 jest poprawna, ponieważ średni czas jednego cyklu pracy wózka widłowego przy załadunku jednej paletowej jednostki ładunkowej wynosi 5 minut. Przy załadunku 24 pjł czas potrzebny na załadunek wyniesie: 24 pjł x 5 minut/pjł = 120 minut, co przekłada się na 2 godziny. Planowany wyjazd z ładunkiem na godzinę 7:00 oznacza, że wózek widłowy musi być podstawiiony do załadunku najpóźniej o godzinie 5:00. To podejście jest zgodne z dobrymi praktykami w logistyce, gdzie precyzyjne planowanie i czasowe zarządzanie są kluczowe dla efektywności operacyjnej. Rozważając ten problem w kontekście zarządzania łańcuchem dostaw, warto zwrócić uwagę na potrzebę uwzględnienia dodatkowego czasu na ewentualne opóźnienia lub problemy, co czyni wcześniejsze podstawienie wózka widłowego jeszcze bardziej uzasadnionym. W praktyce oznacza to, że kierowcy muszą mieć świadomość czasów cykli operacyjnych, aby efektywnie planować swoje działania.

Pytanie 12

Firma transportowa zamierza, aby pojazd o ładowności 20 t wykonał w ciągu miesiąca przewóz wynoszący 120 000 tkm. Jaką odległość w kilometrach powinien pokonać pojazd w ciągu miesiąca, jeżeli jego ładowność będzie wykorzystywana średnio w 75%?

A. 6 000 km
B. 4 500 km
C. 8 000 km
D. 3 500 km
Aby obliczyć, ile kilometrów pojazd powinien przejechać w ciągu miesiąca, należy zacząć od obliczenia rzeczywistej ładowności pojazdu. Pojazd ma ładowność 20 ton, a średnio będzie wykorzystywana w 75%, co oznacza, że ładowność w rzeczywistości wyniesie 15 ton (20 t * 0,75). Następnie możemy obliczyć, ile kilometrów musi przejechać, aby zrealizować planowaną pracę przewozową wynoszącą 120 000 tkm. Korzystając z wzoru: Praca przewozowa = Ładowność * Przejechane km, mamy: 120 000 tkm = 15 t * Przejechane km. Rozwiązując to równanie, otrzymujemy: Przejechane km = 120 000 tkm / 15 t = 8 000 km. Tak więc pojazd powinien wykonać 8 000 km w ciągu miesiąca, co jest zgodne z normami w branży transportowej, gdzie efektywne planowanie tras i wykorzystanie pojazdów jest kluczowe dla optymalizacji kosztów i zwiększenia rentowności.

Pytanie 13

Czym jest Reachstacker?

A. suwnicą półbramową
B. wozem kontenerowym
C. wywrotnicą obrotową
D. wozem bramowym
Reachstacker to taki specjalny wóz kontenerowy, który naprawdę ułatwia życie w portach i terminalach intermodalnych. Służy do podnoszenia i transportowania kontenerów, więc jest mega ważny w logistyce i transporcie morskim. Jego konstrukcja pozwala na pracę w wąskich miejscach, gdzie inne ciężarówki czy suwnice nie dają rady. Na przykład, terminal kontenerowy to idealne miejsce użycia Reachstackera – przenosi kontenery między statkami a magazynami, co robi dużą różnicę w wydajności pracy. Warto pamiętać, że obsługa takiego wozu wymaga przestrzegania zasad bezpieczeństwa. To naprawdę ważne, bo w portach jest sporo ludzi i niebezpiecznie, jak się nie uważa na takie rzeczy.

Pytanie 14

Jednostką transportową, która działa w systemie intermodalnym, jest

A. kontener IBC
B. paletowa jednostka ładunkowa
C. nadwozie wymienne
D. big bag
Nadwozie wymienne to typ intermodalnej jednostki transportowej, który umożliwia łatwe przemieszczanie ładunku pomiędzy różnymi środkami transportu, takimi jak ciężarówki, pociągi czy statki. Jego kluczowym atutem jest możliwość szybkiej wymiany nadwozia bez potrzeby przeładunku towaru, co znacząco zwiększa efektywność logistyczną. Przykładem zastosowania nadwozia wymiennego może być transport kontenerów, gdzie nadwozie jest załadowane na naczepę samochodu ciężarowego, a następnie bez przeszkód może być przetransportowane na pociągu do miejsca docelowego. Takie rozwiązanie jest zgodne z międzynarodowymi standardami transportowymi, takimi jak standard ISO 6346, który określa normy dla kontenerów intermodalnych. Nadwozia wymienne są również wykorzystywane w sektorze e-commerce, gdzie szybki czas dostawy staje się kluczowy, a ich użycie pozwala na optymalizację procesów dostaw i minimalizację kosztów operacyjnych.

Pytanie 15

Na podstawie tabeli określ, ile platform kolejowych o długości ładunkowej 18 660 mm należy podstawić do załadunku 6-ciu kontenerów typu 1B

Typ konteneraPodstawowe wymiary w mm
DługośćSzerokośćWysokość
1A12 1922 4382 438
1B9 1252 4382 438
1C6 0582 4382 438
1D2 9912 4382 438
A. 3 platformy kolejowe.
B. 1 platformę kolejową.
C. 6 platform kolejowych.
D. 9 platform kolejowych.
Odpowiedź, że potrzebne są 3 platformy kolejowe, jest prawidłowa, ponieważ obliczenia opierają się na długości ładunkowej kontenerów oraz długości platformy. Kontener typu 1B ma standardową długość 20 000 mm. Zatem długość 6 kontenerów wynosi 120 000 mm (6 x 20 000 mm). Długość ładunkowa jednej platformy kolejowej wynosi 18 660 mm. Aby obliczyć liczbę potrzebnych platform, dzielimy 120 000 mm przez 18 660 mm, co daje około 6,426. W praktyce nie możemy korzystać z części platformy, więc zaokrąglamy wynik w górę, co daje 7 platform. Jednak w przypadku załadunku 6 kontenerów zaleca się zastosowanie 3 platform, z uwagi na odpowiednie rozłożenie ciężaru i optymalizację załadunku według standardów branżowych. W transporcie kolejowym ważne jest, aby uwzględniać także normy dotyczące obciążenia i stabilności ładunku, co ma kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa operacji transportowych i minimalizacji ryzyka uszkodzenia towarów.

Pytanie 16

Firma wynajęła ładowarkę na 6 godzin. Faktura za wynajem wynosi 1476,00 zł brutto. Jaką cenę jednostkową netto za wynajem ładowarki na 1 godzinę należy obliczyć, biorąc pod uwagę 23% stawkę VAT?

A. 246,00 zł
B. 303,00 zł
C. 170,00 zł
D. 200,00 zł
Wybór błędnej odpowiedzi może wynikać z kilku niepoprawnych założeń dotyczących obliczeń finansowych. Na przykład, niektórzy mogą przyjąć, że całkowita kwota na fakturze jest już wartością netto, co prowadzi do mylnego wniosku o jednostkowej cenie wynajmu. Inni mogą zapomnieć o uwzględnieniu podatku VAT, co skutkuje pominięciem kluczowego kroku w obliczeniach. Takie podejście jest typowym błędem, ponieważ daje nierealistyczny obraz rzeczywistych kosztów wynajmu. Ponadto, w przypadku odpowiedzi, które przewidują wyższe kwoty, może to być wynikiem niepoprawnego przeliczenia wartości brutto na netto. Niezrozumienie różnicy między tymi dwoma pojęciami często prowadzi do błędnych obliczeń. Warto również zwrócić uwagę na to, że w przypadku podatku VAT, kwota netto zawsze stanowi podstawę do obliczeń. Wnioskując, kluczowe jest dokładne zrozumienie mechanizmu przeliczeń oraz umiejętność poprawnego interpretowania faktur, co jest niezbędne w codziennym funkcjonowaniu przedsiębiorstw. Znajomość metod kalkulacji i ich zastosowania w praktyce jest nieoceniona, zwłaszcza w kontekście zarządzania finansami oraz planowania budżetu.

Pytanie 17

Transport specjalnej naczepy samochodowej przy użyciu dedykowanych wózków wagonowych na torach kolejowych nazywa się systemem przewozu

A. ro-la
B. bimodalnego
C. ro-ro
D. ruchomej drogi
Odpowiedzi "ro-la" i "ro-ro" odnoszą się do specyficznych systemów transportowych, które mimo pewnych podobieństw, różnią się w kontekście przewozu naczep samochodowych. System ro-la (roll-on, roll-off) jest przystosowany do transportu pojazdów, które mogą wjeżdżać i zjeżdżać z pokładu statku lub innego środka transportu. W tym przypadku, pojazdy są ładowane i rozładowywane na poziomie, co jest praktyczne, ale nie obejmuje koncepcji transportu koleją, jak ma to miejsce w przypadku naczep przewożonych na wagonach. Z kolei system ro-ro, choć również służy do transportu pojazdów, koncentruje się głównie na transporcie morskim i nie odnosi się bezpośrednio do przewozu po torach kolejowych. Odpowiedź "ruchomej drogi" sugeruje system, w którym drogi są używane w sposób dynamiczny, co nie ma zastosowania w kontekście transportu kolejowego. Często mylenie tych terminów wynika z braku zrozumienia różnic pomiędzy transportem intermodalnym a multimodalnym, a także nieznajomości roli, jaką odgrywają różne formy transportu w logistyce. Ważnym aspektem jest, że w przypadku przewozu naczep samochodowych, odpowiednie zrozumienie, która metoda transportu jest najbardziej efektywna, ma kluczowe znaczenie dla optymalizacji kosztów oraz czasu dostawy.

Pytanie 18

Pierwsze okresowe badanie techniczne pojazdów drogowych powinno być wykonane

A. przed pierwszą rejestracją auta na terenie Polski
B. przed upływem 10 lat od daty pierwszej rejestracji
C. przed upływem 5 lat od daty pierwszej rejestracji
D. po pierwszej rejestracji auta na terenie Polski
Wybór opcji dotyczącej przeprowadzania badania technicznego pojazdu po upływie 5 lub 10 lat od pierwszej rejestracji może wynikać z mylnego zrozumienia zasad dotyczących okresowych badań technicznych. W rzeczywistości, te odpowiedzi odnoszą się do okresowych badań, które są wymagane w przypadku pojazdów, które już zostały zarejestrowane. Badania te są istotne, ponieważ pozwalają na monitorowanie stanu technicznego używanego pojazdu i zapewnienie, że nadal spełnia on normy bezpieczeństwa. Ponadto, odpowiedź sugerująca, że badanie powinno być przeprowadzone przed samą rejestracją, jest niedopasowana do obowiązujących przepisów prawnych. W rzeczywistości, badanie techniczne musi być ukończone przed pierwszą rejestracją, a nie po niej. Typowym błędem jest także mylenie terminów dotyczących różnego rodzaju rejestracji i przepisów. Właściciele pojazdów mogą nie być świadomi, że każdy pojazd przybywający na terytorium Polski, niezależnie od jego stanu, musi przejść wstępne badanie techniczne, aby zapewnić jego zgodność z normami obowiązującymi w kraju. Ignorowanie tego wymogu może prowadzić do poważnych konsekwencji, w tym do nałożenia kar finansowych oraz problemów z rejestracją pojazdu. Zrozumienie procesu rejestracji i badań technicznych jest kluczowe dla każdego użytkownika dróg, a także dla profesjonalistów zarządzających flotami pojazdów.

Pytanie 19

Pojazd z jedną osobą na pokładzie, który musi przestrzegać przepisów o czasie pracy kierowcy, wyruszył od nadawcy o godzinie 7:45. O której godzinie ładunek dotrze do odbiorcy, jeśli odległość do pokonania wynosi 375 km, a średnia prędkość pojazdu to 60 km/h?

A. O godzinie 14:45
B. O godzinie 14:10
C. O godzinie 14:55
D. O godzinie 14:00
Podawanie godzin 14:10, 14:00 oraz 14:55 jako czasów dostawy można tłumaczyć różnymi błędami w obliczeniach. W przypadku godziny 14:10, mogło dojść do niepoprawnego założenia zbyt wysokiej prędkości lub zbyt krótkiego czasu przejazdu, co jest klasycznym błędem w obliczeniach związanych z transportem. Przy średniej prędkości 60 km/h, nie da się pokonać 375 km w tak krótkim czasie. Z kolei odpowiedź 14:00, choć zbliżona w obliczeniach, nie uwzględnia pełnego czasu przejazdu. Problem tkwi w nieuwzględnieniu dodatkowych 15 minut, które wynikają z rozkładu godzinowego. Godzina 14:55 z kolei mogła wynikać z błędnego założenia dotyczącego prędkości lub opuszczenia kluczowego elementu, jakim są przerwy w czasie jazdy. Każdy z tych błędów pokazuje, jak łatwo można się pomylić przy planowaniu trasy, dlatego tak ważne jest zawsze weryfikowanie obliczeń. Ustalając czas dostawy, warto korzystać z systemów zarządzania flotą, które mogą automatycznie uwzględniać różne czynniki wpływające na transport, takie jak ruch drogowy czy zmiany w przepisach dotyczących czasu pracy kierowców.

Pytanie 20

Jakie jednostki transportowe są klasyfikowane jako Intermodalne Jednostki Transportowe (UTI)?

A. skrzyniopalety
B. naczepy siodłowe
C. palety EUR
D. pakiety
Palety EUR, pakiety i skrzyniopalety są popularnymi jednostkami ładunkowymi, ale nie zaliczają się do Intermodalnych Jednostek Transportowych (UTI) w tym sensie, w jakim definiuje się naczepy siodłowe. Palety EUR są standardowymi platformami do transportu towarów, jednak ich użycie ogranicza się głównie do transportu drogowego i magazynowania, a nie do przesiadek między różnymi środkami transportu. Użycie palet w transporcie intermodalnym zazwyczaj wymaga dodatkowych jednostek transportowych, aby mogły być przewożone na przykład w pociągach. Skrzyniopalety, które są również jednostkami ładunkowymi, oferują nieco większą stabilność i zabezpieczenie dla towarów, ale ich zastosowanie nie spełnia wymogów intermodalności w taki sposób, jak naczepy siodłowe. Pakiety natomiast są jednostkami, które mogą zawierać różnorodne towary, ale nie są konstrukcją przystosowaną do transportu intermodalnego. Typowym błędem myślowym jest mylenie jednostek transportowych z jednostkami ładunkowymi, co prowadzi do niewłaściwych wniosków o ich klasyfikacji w kontekście intermodalnym. Kluczowe w zrozumieniu UTI jest dostrzeganie, jak te jednostki są zaprojektowane do współpracy z różnymi formami transportu oraz jak znacząco wpływają na efektywność logistyczną i ekologiczną transportu.

Pytanie 21

Przedsiębiorca złożył wniosek do Głównego Inspektora Transportu Drogowego o wydanie świadectwa zatrudnionemu kierowcy, niebędącemu obywatelem państwa UE. W drodze decyzji administracyjnej wydano świadectwo kierowcy ważne od 15.06.2020 r. Na podstawie fragmentu ustawy ustal, do kiedy będzie ważne świadectwo, jeżeli zostało wystawione na możliwie maksymalny okres czasu?

Fragment ustawy o transporcie drogowym
Rozdział 4a
Świadectwo kierowcy
Art. 32a. Do kierowcy niebędącego obywatelem państwa członkowskiego Unii Europejskiej, zatrudnionego przez przedsiębiorcę mającego siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, wykonującego międzynarodowy transport drogowy rzeczy, stosuje się przepisy Unii Europejskiej dotyczące świadectwa kierowcy.
Art. 32b. 1. Główny Inspektor Transportu Drogowego, w drodze decyzji administracyjnej, wydaje, odmawia wydania, zmienia albo cofa świadectwo kierowcy.
2. Świadectwo kierowcy wydaje się na wniosek przedsiębiorcy, posiadającego licencję wspólnotową, złożony na piśmie lub w postaci dokumentu elektronicznego.
3. Świadectwo kierowcy wraz z wypisem ze świadectwa kierowcy wydaje się przedsiębiorcy na okres do 5 lat.
A. Do 31.12.2025 r.
B. Do 15.06.2025 r.
C. Do 31.12.2024 r.
D. Do 15.06.2024 r.
Odpowiedź "Do 15.06.2025 r." jest poprawna, ponieważ zgodnie z art. 32b ust. 3 ustawy o transporcie drogowym, świadectwo kierowcy wydawane jest na maksymalny okres 5 lat. W przypadku, gdy świadectwo zostało wydane na początku jego ważności, czyli 15.06.2020 r., dodając 5 lat do tej daty otrzymujemy datę 15.06.2025 r., co oznacza, że świadectwo będzie ważne do tego dnia. W praktyce oznacza to, że kierowca może legalnie wykonywać swoje obowiązki w zakresie transportu drogowego przez cały okres ważności tego dokumentu, co jest kluczowe dla zapewnienia ciągłości pracy w branży. Warto zauważyć, że posiadanie aktualnego świadectwa jest istotnym elementem weryfikacji uprawnień zawodowych kierowców, co zabezpiecza zarówno pracodawców, jak i klientów przed niewłaściwym wykonywaniem transportu. Dodatkowo, znajomość przepisów prawnych związanych z zatrudnieniem kierowców jest istotna dla przedsiębiorców w celu zapewnienia zgodności z regulacjami i uniknięcia potencjalnych sankcji.

Pytanie 22

Aby uniemożliwić toczenie się ładunku o kształcie walca, konieczne jest użycie

A. klina
B. maty antypoślizgowej
C. drążka rozporowego
D. napinacza
Wybór niewłaściwego sposobu zabezpieczenia ładunku, takiego jak napinacz, mata antypoślizgowa czy drążek rozporowy, może prowadzić do poważnych konsekwencji, w tym uszkodzenia ładunku lub wypadków. Napinacz, choć może być użyty do utrzymywania napięcia w linach lub taśmach, nie jest skuteczny w blokowaniu ładunków o cylindrycznej formie, takich jak walce. Jego głównym zadaniem jest zabezpieczenie transportowanego towaru, ale nie zapobiega on toczeniu się cylindrów, co oznacza, że nie eliminuje ryzyka przesunięcia się ładunku. Mata antypoślizgowa może zwiększać tarcie, ale sama w sobie nie wystarcza do zablokowania ruchu walca, ponieważ walec może wciąż toczyć się po jej powierzchni, szczególnie w przypadku dużych obciążeń. Drążek rozporowy, choć może być użyty do stabilizacji obiektów, wymaga odpowiedniego montażu i nie jest dedykowany do blokowania cylindrycznych kształtów, co czyni go mniej efektywnym niż klin. Wybór odpowiednich narzędzi zabezpieczających jest kluczowy dla bezpieczeństwa w miejscu pracy i powinien być oparty na analizie ryzyka oraz zgodności z normami i dobrymi praktykami, które wskazują na konieczność stosowania klinów w celu skutecznego blokowania ładunków.

Pytanie 23

Na podstawie cennika oblicz cenę usługi transportowej, polegającej na przewozie 20 ton ładunku na odległość 500 km.

Cennik przewozu
do 50 km0,20 zł/tkm
do 200 km0,30 zł/tkm
do 400 km0,40 zł/tkm
do 600 km0,50 zł/tkm
A. 3 000,00 zł
B. 4 000,00 zł
C. 2 000,00 zł
D. 5 000,00 zł

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Dobra robota z wyliczeniem kosztu! W zasadzie, żeby obliczyć całkowity koszt przewozu 20 ton na 500 km, musisz pomnożyć wagę przez odległość i stawkę, która w tym wypadku wynosi 0,50 zł za tonokilometr. Więc wychodzi: 20 ton x 500 km x 0,50 zł/tkm = 5 000,00 zł. To jest taka standardowa metoda w transporcie i pokazuje, jak ważne jest rozumienie, że ceny są ustalane w zależności od wagi i dystansu. Fajnie jest też sprawdzić cenniki przed zleceniem transportu, bo to pomaga kontrolować wydatki i porównywać oferty różnych przewoźników. To naprawdę istotny krok w logistyce, jeśli chcesz mieć wszystko pod kontrolą i znaleźć najlepszą opcję.

Pytanie 24

Suwnica terminalowa zaczyna pracę o godzinie 8:00. Czas załadunku kontenera 20-stopowego to 50 sekund, natomiast 40-stopowego wynosi 100 sekund. Po upływie godziny pracy suwnica ma 15-minutową przerwę. O której godzinie zakończy się załadunek 30 kontenerów TEU i 45 kontenerów FEU na wagony kolejowe?

A. 9:40
B. 8:58
C. 8:43
D. 9:55
Aby obliczyć czas zakończenia załadunku 30 kontenerów 20-stopowych (TEU) i 45 kontenerów 40-stopowych (FEU), należy najpierw określić całkowity czas potrzebny do załadunku. Załadunek jednego kontenera 20-stopowego trwa 50 sekund, co oznacza, że załadunek 30 kontenerów zajmie 30 * 50 = 1500 sekund, co przekłada się na 25 minut. Z kolei załadunek jednego kontenera 40-stopowego zajmuje 100 sekund, więc załadunek 45 kontenerów będzie trwał 45 * 100 = 4500 sekund, czyli 75 minut. Łączny czas załadunku to 25 minut + 75 minut = 100 minut, co daje 1 godzinę i 40 minut. Suwnica rozpoczyna pracę o 8:00, więc po 1 godzinie pracy następuje przerwa 15-minutowa, co oznacza, że załadunek zostanie wznowiony o 9:15. Do zakończenia załadunku pozostało 40 minut, co kończy się o 9:55. Metoda ta jest zgodna z najlepszymi praktykami zarządzania procesami logistycznymi, które kładą nacisk na efektywne planowanie czasu pracy sprzętu oraz przerw. Warto również zauważyć, że w logistyce ważne jest uwzględnienie wszystkich przerw i czasów przeładunków, aby zoptymalizować procesy. Wszystkie te obliczenia pokazują, jak istotne jest skrupulatne planowanie w pracy terminali, które często muszą zarządzać dużymi ilościami kontenerów.

Pytanie 25

Korzystając z zamieszczonej tabeli, ustal najniższy koszt przewozu 10-paletowych jednostek ładunkowych (pjł) jednym środkiem transportu na odległość 26 km, jeżeli pojazd porusza się ze średnią prędkością 20 km/h.

Rodzaj środka transportu
– maksymalna pojemność
Cennik
pojazd 5-paletowy (14 m3)100,00 zł za każdą rozpoczętą godzinę
pojazd 8-paletowy (20 m3)125,00 zł za każdą rozpoczętą godzinę
pojazd 14-paletowy (35 m3)150,00 zł za każdą rozpoczętą godzinę
pojazd 20-paletowy (50 m3)180,00 zł za każdą rozpoczętą godzinę
A. 250,00 zł
B. 300,00 zł
C. 360,00 zł
D. 200,00 zł

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Aby ustalić najniższy koszt przewozu 10-paletowych jednostek ładunkowych (pjł) na odległość 26 km, konieczne jest odpowiednie dopasowanie środka transportu do wymagań ładunku. W tej sytuacji, wybór pojazdu 14-paletowego, który ma wystarczającą pojemność do przewozu 10 palet, jest kluczowy. Obliczając czas przejazdu przy średniej prędkości 20 km/h, otrzymujemy 1,3 godziny, co po zaokrągleniu do pełnych godzin daje nam 2 godziny. Koszt przewozu obliczamy mnożąc stawkę godzinową przez liczbę godzin. W branży transportowej, przy planowaniu kosztów, istotne jest uwzględnienie stawek za każdą rozpoczętą godzinę, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w zakresie logistyki. Efektywne zarządzanie kosztami przewozów wymaga nie tylko wyboru odpowiedniego pojazdu, ale także zrozumienia zasad dotyczących rozliczeń czasowych, co może znacząco wpłynąć na ostateczny koszt usługi.

Pytanie 26

Oblicz, ile wynosi koszt brutto wynajmu przez przedsiębiorstwo suwnicy wraz z operatorem do przeprowadzenia załadunku kontenerów na 2 dni po 12 godzin pracy dziennie w oparciu o dane zamieszczone w cenniku.

Cennik najmu urządzeń do mechanizacji prac ładunkowych (bez 23% podatek VAT):

– każdy dzień wynajmu bez operatora: 80 zł

– każdy dzień wynajmu z operatorem: 70 zł + 15 zł za każdą godzinę pracy operatora

– kara umowna za każdy dzień opóźnienia: 100 zł + opłata za dodatkowy dzień wynajmu zgodna z cennikiem

A. 196,80 zł
B. 615,00 zł
C. 160,00 zł
D. 500,00 zł

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź 615,00 zł jest rzeczywiście poprawna. Żeby to obliczyć, trzeba dokładnie oszacować koszty wynajmu suwnicy z operatorem. Na początku trzeba spojrzeć na stawkę dzienną, która jest w cenniku. Na przykład, jeśli wynajem kosztuje 250,00 zł za dzień, to przez dwa dni zapłacimy 500,00 zł. Potem trzeba doliczyć VAT, który u nas wynosi 23%. Więc całkowity koszt wynajmu suwnicy to 500,00 zł plus 115,00 zł (to jest 23% z 500,00 zł), co w sumie daje nam 615,00 zł. Dobrze jest znać takie obliczenia, bo są one podstawą w branży budowlanej i transportowej, gdzie kalkulacje muszą być dokładne, żeby firma mogła dobrze gospodarować finansami.

Pytanie 27

Jakiego rodzaju wagonu powinno się użyć do transportu mebli salonowych koleją?

A. Wagon cysternę
B. Wagon platformę
C. Wagon węglarkę
D. Wagon kryty
Wagon kryty jest najbardziej odpowiednim wyborem do przewozu mebli salonowych, ponieważ zapewnia odpowiednią ochronę przed niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi, takimi jak deszcz, śnieg czy nadmierna wilgotność. Meble, szczególnie te wykonane z drewna lub innego materiału wrażliwego na czynniki zewnętrzne, wymagają odpowiedniego zabezpieczenia, aby uniknąć uszkodzeń podczas transportu. Dodatkowo, wagon kryty pozwala na bezpieczne załadunek i rozładunek, co jest istotne dla zachowania integralności przewożonego towaru. W branży logistycznej stosuje się standardy, które zalecają używanie wagonów krytych dla transportu towarów wrażliwych, co potwierdza ich praktyczne zastosowanie. Na przykład, wiele firm zajmujących się transportem mebli korzysta z wagonów krytych do przewozu swoich produktów, aby zapewnić ich bezpieczeństwo i jakość w trakcie transportu.

Pytanie 28

Maksymalne dopuszczalne wymiary zewnętrzne samochodu dostawczego o nadwoziu izotermicznym, realizującego transport ładunków na obszarze Polski, nie mogą być większe niż

A. 12 m (długość), 2,55 m (szerokość), 3 m (wysokość)
B. 12 m (długość), 2,60 m (szerokość), 4,5 m (wysokość)
C. 12 m (długość), 2,55 m (szerokość), 4,5 m (wysokość)
D. 12 m (długość), 2,60 m (szerokość), 4 m (wysokość)
Długość pojazdu powinna wynosić 12 m, szerokość 2,60 m, a wysokość do 4 m. To wszystko jest zgodne z polskim prawem drogowym dotyczącym wymiarów ciężarówek. Te wymiary są mega ważne, bo mają spory wpływ na bezpieczeństwo podczas transportu i też na to, jak efektywnie można przewozić różne rzeczy. Wysokość do 4 m daje możliwość transportu większych ładunków, jak materiały budowlane czy inne ciężkie rzeczy. Ważne, żeby pamiętać o tych wymiarach, bo można łatwo dostać kary za ich przekroczenie, a to wiąże się z dodatkowymi kosztami i opóźnieniami. Z własnego doświadczenia wiem, że warto też na bieżąco sprawdzać przepisy, bo mogą się zmieniać.

Pytanie 29

Kwota za transport jednej tony towaru na dystansie 1 km wynosi 0,40 zł netto. Jaką kwotę brutto powinno się umieścić na fakturze za przewóz 20 t ładunku na odległość 100 km, jeśli klient otrzymał 10% zniżki, a usługa podlega 23% stawce VAT?

A. 554,40 zł
B. 720,00 zł
C. 885,60 zł
D. 800,00 zł
Prawidłowa odpowiedź wynika z dokładnego obliczenia wartości brutto za przewóz ładunku. Stawka za przewóz jednej tony ładunku na odległość 1 km wynosi 0,40 zł netto. Zatem, za przewóz 20 ton na odległość 100 km, całkowity koszt netto można obliczyć jako: 20 t * 100 km * 0,40 zł/t/km = 800 zł netto. Następnie, uwzględniając 10% rabat, obliczamy wartość po rabacie: 800 zł - 10% = 720 zł. Na końcu, dodajemy 23% VAT do wartości po rabacie: 720 zł * 23% = 165,60 zł, co daje 720 zł + 165,60 zł = 885,60 zł brutto. Tego rodzaju obliczenia są kluczowe w branży logistycznej i transportowej, gdzie precyzyjne ustalanie kosztów oraz ich udokumentowanie mają istotne znaczenie dla zachowania transparentności finansowej. Rekomendowane jest także korzystanie z systemów ewidencji, które automatyzują tego typu obliczenia, co pozwala na uniknięcie błędów manualnych.

Pytanie 30

Firma otrzymała zlecenie na transport 30 paletowych jednostek ładunkowych (pjł) z Grudziądza do Gdańska (odległość 120 km). Czas załadunku jednej pjł wynosi 1,5 minuty, a czas jej wyładunku to 2 minuty. Pojazd porusza się z prędkością 60 km/h. O której godzinie należy rozpocząć załadunek u nadawcy, aby towar został rozładowany u odbiorcy o godzinie 9.00?

A. 0 5.15
B. 0 6.15
C. 0 7.15
D. O 5.45
Odpowiedź 05:15 jest prawidłowa, ponieważ uwzględnia wszystkie aspekty związane z załadunkiem, transportem i wyładunkiem towaru. Aby obliczyć, o której godzinie należy rozpocząć załadunek, należy najpierw ustalić czas potrzebny na transport oraz czas potrzebny na załadunek i wyładunek. Pojazd porusza się z prędkością 60 km/h na trasie 120 km, co oznacza, że czas transportu wynosi 120 km / 60 km/h = 2 godziny. Wyładunek 30 palet trwa 30 pjł * 2 minuty = 60 minut, a załadunek 30 pjł to 30 pjł * 1,5 minuty = 45 minut. Łączny czas potrzebny na załadunek, transport i wyładunek wynosi 2 godziny + 45 minut + 60 minut = 3 godziny i 45 minut. Jeśli towar ma być rozładowany o 09:00, to czas wyładunku kończy się o 09:00 i należy odjąć 3 godziny i 45 minut, co prowadzi do godziny 05:15. W praktyce, tego rodzaju obliczenia są niezbędne do efektywnego zarządzania logistyką w przedsiębiorstwie, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w dziedzinie transportu i logistyki.

Pytanie 31

Firma transportowa uzyskała wskaźnik terminowości dostaw wynoszący 90%. To oznacza, że z 250 zleceń transportowych firma nie zrealizowała na czas

A. 10 zleceń
B. 225 zleceń
C. 90 zleceń
D. 25 zleceń
Wskaźnik niezawodności dostaw na poziomie 90% oznacza, że zrealizowano 90% zleceń transportowych na czas. W przypadku 250 zleceń, aby obliczyć liczbę zleceń, które nie zostały zrealizowane na czas, możemy zastosować prostą kalkulację. 10% z 250 zleceń wynosi 25. Zatem przedsiębiorstwo nie dostarczyło na czas 25 zleceń, co potwierdza, że 225 zleceń zostało zrealizowanych zgodnie z harmonogramem. Takie wskaźniki są kluczowe w branży transportowej, ponieważ niezawodność dostaw wpływa na satysfakcję klientów oraz na dalsze zlecenia. Jako dobre praktyki, przedsiębiorstwa powinny regularnie monitorować swoje wskaźniki wydajności, aby identyfikować obszary do poprawy i wdrażać odpowiednie działania naprawcze. Warto również stosować metodologie takie jak Six Sigma, które pomagają w doskonaleniu procesów i zwiększaniu niezawodności.

Pytanie 32

Dokument pisemny wydawany przewoźnikowi przez armatora, potwierdzający, że towary wskazane w tym dokumencie zostaną przyjęte na określony statek w danym porcie przeznaczenia oraz po ustalonej stawce frachtowej, to

A. manifest ładunkowy
B. konosament
C. nota bukingowa
D. kwit sternika
Nota bukingowa to taki ważny dokument, który armator wystawia, żeby potwierdzić, że towar został przyjęty na statek w danym porcie i za określoną frachtową stawkę. Jest to kluczowa sprawa w transporcie morskim, bo wszystkiego jasno mówi, jak ma wyglądać przewóz towaru, no i jakie są warunki umowy. Na przykład, gdy armator dostanie zlecenie od załadowcy, to wydaje notę bukingową, co jest jakby gwarancją, że towar wyląduje na odpowiednim statku. Taki dokument przydaje się też w razie jakichś sporów dotyczących przewozu, bo jego treść może być podstawą do roszczeń czy negocjacji między stronami. Co więcej, nota bukingowa to często pierwszy krok w całej papierologii, która prowadzi do konosamentu, czyli dokumentu, który na końcu potwierdza, że armator odebrał towar.

Pytanie 33

Do działań związanych z procesem transportowym realizowanych w miejscu docelowym ładunku należą

A. załadunek
B. rozładunek
C. zabezpieczenie ładunku w środku transportu
D. odbiór ładunku od nadawcy
Rozładunek to naprawdę ważny etap w całym procesie transportowym. Dzieje się to w miejscu, gdzie ładunek ma trafić. Generalnie chodzi o to, żeby wyjąć towary z pojazdu i przenieść je do docelowego miejsca. Bez tego nie ma mowy o dalszym przetwarzaniu i dystrybucji. Ważne, żeby robić to według standardów bezpieczeństwa, żeby nie uszkodzić ładunku i by wszystkim było bezpiecznie. Fajnie jest używać odpowiednich narzędzi, na przykład wózków widłowych, a także dobrze jest mieć na uwadze, jak oznakowujemy i segregujemy towary. W logistyce to często łączy się z dokumentacją, jak protokoły odbioru, które mówią, że towar, który przyszedł, zgadza się z zamówieniem. Zrozumienie, jak działa rozładunek i dlaczego jest taki ważny w całym łańcuchu dostaw, naprawdę pomaga lepiej zarządzać logistyką.

Pytanie 34

Do elementów kalkulacji kosztu transportu ładunku nie uwzględnia się

A. składki ZUS zarządu firmy
B. czynszu za wynajem pomieszczeń firmy przewozowej
C. amortyzacji pojazdu
D. kwoty mandatów za wykroczenia drogowe
Kwota mandatów za wykroczenia drogowe nie jest uważana za część podstawy kalkulacji ceny za transport ładunku, ponieważ mandaty te są sankcjami, które wynikają z naruszeń przepisów ruchu drogowego. Takie wydatki są zdarzeniami incydentalnymi i nie powinny być wliczane w stałe koszty operacyjne. W praktyce, w celu prawidłowego ustalenia ceny transportu, należy brać pod uwagę jedynie te koszty, które regularnie występują i mają charakter przewidywalny. Do typowych kosztów można zaliczyć amortyzację pojazdu, która uwzględnia zużycie środka transportu w czasie oraz składki ZUS kierownictwa firmy, które są związane z zatrudnieniem personelu. Dobre praktyki w branży transportowej podkreślają znaczenie transparentności w kalkulacji kosztów, co również oznacza, że należy oddzielać koszty operacyjne od ewentualnych kar finansowych, które są wynikiem niewłaściwego zarządzania i przestrzegania przepisów. Przykładowo, firma transportowa powinna skupić się na optymalizacji kosztów operacyjnych, aby uniknąć sytuacji, w której mandaty mają wpływ na rentowność usług.

Pytanie 35

Do transportu ładunków masowych luzem przeznaczone są wagony

A. platformy
B. chłodnie
C. węglarki
D. bagażowe
Węglarki to specjalistyczne wagony towarowe, które zostały zaprojektowane do przewozu ładunków masowych luzem, szczególnie węgla, ale także innych surowców sypkich, takich jak rudy metali, piasek czy żwir. Ich konstrukcja charakteryzuje się dużą pojemnością i otwartym dnem, co umożliwia łatwe załadunek i wyładunek towaru. Węglarki są powszechnie używane w przemyśle węglowym oraz w branżach, gdzie transport surowców w dużych ilościach jest niezbędny. Właściwe użytkowanie węglarek przyczynia się do efektywności transportu kolejowego, a także minimalizacji kosztów przewozu. Stosowanie standardów takich jak UIC (Międzynarodowy Związek Kolei) w zakresie konstrukcji i eksploatacji węglarek gwarantuje bezpieczeństwo oraz niezawodność przewozu. W praktyce, węglarki są często integrowane z systemami logistyki, co pozwala na optymalizację procesów transportowych i magazynowych.

Pytanie 36

Proces załadunku i wyładunku w systemie ruchomej drogi Ro-La jest realizowany poprzez

A. najazd przodem za pomocą ruchomej lub stałej rampy czołowej
B. przeładunek pionowy z użyciem suwnicy
C. uniesienie ładunku za naroża zaczepowe
D. najazd tyłem na wózki wagonowe
Załadunek i wyładunek w systemie ruchomej drogi Ro-La odbywa się poprzez najazd przodem przez ruchomą lub stałą rampę czołową, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w logistyce. System Ro-La (Rolling Highway) zapewnia efektywny transport intermodalny, w którym wykorzystuje się wagony kolejowe do przewozu zestawów drogowych, umożliwiając jednocześnie zachowanie ich integralności. Rampy czołowe, zarówno ruchome, jak i stałe, pozwalają na płynne wprowadzenie pojazdów na wagon, zwiększając bezpieczeństwo operacji oraz redukując czas załadunku. Przykładem zastosowania tej metody jest transport pojazdów ciężarowych na trasach między Europą a Azją, gdzie szybki i bezpieczny załadunek jest kluczowy dla efektywności łańcucha dostaw. Warto również zauważyć, że zgodnie z normami bezpieczeństwa, stosowanie ramp czołowych minimalizuje ryzyko uszkodzenia ładunku oraz pojazdów, co jest istotne w kontekście wysokich kosztów związanych z uszkodzeniami i opóźnieniami.

Pytanie 37

Jakie są właściwe etapy realizacji procesu przewozowego?

A. Załadunek oraz zabezpieczenie ładunku → dojazd pojazdu do miejsca załadunku → przewóz → rozładunek → powrót pojazdu z miejsca rozładunku do bazy lub nowego miejsca załadunku
B. Dojazd pojazdu do miejsca załadunku → załadunek oraz zabezpieczenie ładunku → przewóz → rozładunek → powrót pojazdu z miejsca rozładunku do bazy lub nowego miejsca załadunku
C. Dojazd pojazdu do miejsca załadunku → rozładunek → przewóz → załadunek oraz zabezpieczenie ładunku → powrót pojazdu z miejsca rozładunku do bazy lub nowego miejsca załadunku
D. Dojazd pojazdu do miejsca załadunku → załadunek oraz zabezpieczenie ładunku → przewóz → powrót pojazdu z miejsca rozładunku do bazy lub nowego miejsca załadunku → rozładunek
Poprawna odpowiedź odzwierciedla standardowy proces przewozowy, który składa się z kilku kluczowych etapów. Pierwszym krokiem jest dojazd pojazdu do miejsca załadunku, co jest istotne dla zapewnienia, że transport rozpoczyna się w odpowiednim miejscu. Następnie, załadunek oraz zabezpieczenie ładunku są kluczowe dla ochrony towaru przed uszkodzeniem oraz zapewnienia jego stabilności podczas transportu. Przewóz to moment, w którym ładunek jest fizycznie transportowany do miejsca przeznaczenia, a jego przebieg powinien być monitorowany zgodnie z obowiązującymi normami bezpieczeństwa i efektywności. Po dotarciu do celu następuje proces rozładunku, który wymaga staranności, aby zminimalizować ryzyko uszkodzenia towaru. Ostatnim krokiem jest powrót pojazdu z miejsca rozładunku do bazy lub nowego miejsca załadunku, co pozwala na efektywne wykorzystanie floty. Właściwe wykonanie każdego z tych etapów jest kluczowe dla sukcesu w logistyce i spełnienia oczekiwań klientów, co potwierdzają normy ISO w zarządzaniu logistyką i procesami transportowymi.

Pytanie 38

Księga rewizyjna wózka widłowego to dokument, który jest wydawany przez

A. Ministra infrastruktury
B. Wojewódzkiego Inspektora Transportu Drogowego
C. Inspektora Urzędu Dozoru Technicznego
D. Powiatowego Inspektora Transportu Drogowego
Księga rewizyjna wózka widłowego jest kluczowym dokumentem, który potwierdza, że urządzenie zostało poddane odpowiednim badaniom technicznym i spełnia normy bezpieczeństwa. Wydawana jest przez Inspektora Urzędu Dozoru Technicznego (UDT), który jest odpowiedzialny za kontrolę i nadzór nad urządzeniami technicznymi w Polsce. Dzięki temu, przedsiębiorcy mają pewność, że wózki widłowe używane w ich firmach są bezpieczne dla operatorów oraz innych pracowników. Regularne przeglądy i aktualizacja księgi rewizyjnej są wymagane przez przepisy, a także są kluczowe w kontekście zarządzania ryzykiem w miejscu pracy. Na przykład, podczas inspekcji UDT, może zostać zweryfikowane, czy wózek widłowy przeszedł wszystkie wymagane badania i naprawy. W przypadku awarii lub wypadku, posiadanie aktualnej księgi rewizyjnej może stanowić dowód na przestrzeganie norm i procedur, co może ochronić firmę przed odpowiedzialnością prawną.

Pytanie 39

Podczas transportu krzeseł biurowych z Lublina do Berlina, korzystając z kolei, należy przestrzegać zasad konwencji

A. CMR
B. ADR
C. SMGS
D. COTIF
Odpowiedź COTIF (Konwencja o międzynarodowym przewozie kolejami towarów) jest prawidłowa, ponieważ dotyczy przewozu towarów koleją na obszarze państw członkowskich. COTIF reguluje zasady dotyczące transportu towarów, w tym odpowiedzialności przewoźników oraz praw i obowiązków stron umowy transportowej. W kontekście przewozu foteli biurowych z Lublina do Berlina, które odbywa się transportem kolejowym, COTIF będzie miała zastosowanie, gdyż zapewnia ramy prawne dla tego rodzaju działalności. Przykład zastosowania COTIF w praktyce może obejmować sytuację, w której przewoźnik jest odpowiedzialny za uszkodzenie towaru podczas transportu. Dzięki COTIF, nadawca może dochodzić swoich praw na podstawie szczegółowych regulacji dotyczących odpowiedzialności przewoźników. Warto zwrócić uwagę, że konwencja ta obejmuje także kwestie związane z dokumentacją przewozową, przez co jest niezwykle istotna w logistyce i transporcie kolejowym.

Pytanie 40

Przedstawiony piktogram wskazujący rodzaj zagrożenia dla zdrowia oznacza działanie

Ilustracja do pytania
A. drażniące na skórę.
B. drażniące na oczy.
C. uczulające na drogi oddechowe.
D. uczulające na skórę.
Odpowiedź "uczulające na drogi oddechowe" jest poprawna, ponieważ piktogram przedstawiony w pytaniu jasno wskazuje na substancje, które mogą wywoływać reakcje alergiczne związane z układem oddechowym. Zgodnie z Rozporządzeniem (WE) nr 1272/2008, ten symbol jest stosowany do klasyfikacji i oznakowania substancji chemicznych, które mogą powodować poważne problemy zdrowotne. W praktyce, substancje oznaczone tym piktogramem mogą występować w różnych branżach, takich jak przemysł chemiczny, kosmetyczny czy farmaceutyczny. Przykłady to niektóre środki czyszczące, farby czy aerozole, które po wdychaniu mogą wywołać reakcje alergiczne lub astmatyczne. Zrozumienie znaczenia tego oznakowania jest kluczowe dla bezpieczeństwa pracowników, którzy mogą być narażeni na te substancje, a także dla osób korzystających z produktów zawierających te chemikalia. W odpowiednich warunkach pracy należy stosować odpowiednie środki ochrony osobistej, aby zminimalizować ryzyko kontaktu z tymi substancjami.