Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik programista
  • Kwalifikacja: INF.04 - Projektowanie, programowanie i testowanie aplikacji
  • Data rozpoczęcia: 8 grudnia 2025 15:11
  • Data zakończenia: 8 grudnia 2025 15:36

Egzamin niezdany

Wynik: 7/40 punktów (17,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Udostępnij swój wynik
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Na równoważnych pod względem funkcjonalnym listingach fragmentów aplikacji Angular oraz React.js utworzono listę punktowaną, która zawiera:

Definicja typu:

books = ["Harry Potter", "Hobbit", "Władca pierścieni"];

Kod Angular:
<ul>
    <li *ngFor = "let book of books"> {{book}} </li>
</ul>

Kod React.js:
<ul>
    {this.books.map(book => <li key={book}> book </li>)}
</ul>
A. Taką liczbę elementów, ile znajduje się w tablicy books; w każdym punkcie listy umieszczony jest jeden element tablicy.
B. Wyłącznie jeden element o treści Harry Potter, Hobbit, Władca pierścieni.
C. Jedynie jeden element o treści Harry Potter.
D. Tyle elementów, ile znajduje się w tablicy books; w każdym punkcie listy widnieje element o treści {book}.
Dokładnie tak właśnie działa iteracja po tablicy w Angularze i React.js. Zarówno Angularowy *ngFor, jak i funkcja map() w Reactcie to narzędzia do dynamicznego generowania elementów listy na podstawie danych z tablicy – w tym przypadku books. Każdy element tablicy tworzy osobny <li>, a więc liczba elementów na stronie zawsze odpowiada długości tablicy. To jest bardzo praktyczne, bo pozwala wyświetlać listy o dowolnej długości, zależnie od zawartości danych, bez przepisywania kodu – wystarczy zmienić dane źródłowe. W Angularze taki sposób budowania widoków jest zgodny z podejściem deklaratywnym – opisujesz, co ma się pojawić, a nie jak dokładnie to zrobić krok po kroku. React „mapuje” dane na elementy JSX, przy okazji warto pamiętać o kluczach (key), bo to pomaga w optymalizacji pracy wirtualnego DOM-u. Takie podejście to dzisiaj absolutny standard w branży – ułatwia utrzymanie kodu, testy i reużywalność komponentów. Moim zdaniem, kiedy raz się to opanuje, ciężko wyobrazić sobie inne podejście do budowy dynamicznych interfejsów. Zauważ, że każdy <li> wyświetla dokładny tekst z tablicy, a nie jakieś szablony czy placeholdery – to bardzo czytelne i naturalne dla użytkownika. W realnych projektach często tak renderuje się np. listy produktów, komentarzy czy zadań do wykonania. Dodatkowo, jeśli zmodyfikujesz tablicę, to widok automatycznie się odświeży – nie musisz ręcznie aktualizować DOM. To ogromne ułatwienie i podstawa nowoczesnego frontendu.

Pytanie 2

Jak najlepiej przełożyć oczekiwania klienta na dokumentację techniczną dla programistów?

A. Tworząc szczegółowy dokument z funkcjami oraz wymaganiami technicznymi
B. Opracowując wizualne makiety bez dokładnych opisów
C. Pomijając szczegółowe wymagania techniczne
D. Rozmawiając wyłącznie z zespołem programistów
Sporządzenie szczegółowego dokumentu z funkcjami i wymaganiami technicznymi to najlepszy sposób na przełożenie wymagań klienta na specyfikację techniczną. Dokumentacja techniczna jest podstawą do stworzenia aplikacji zgodnej z oczekiwaniami klienta i pozwala na precyzyjne określenie zakresu prac. Zawiera ona opisy funkcjonalności, diagramy architektury, wymagania dotyczące wydajności oraz harmonogram wdrożenia, co minimalizuje ryzyko błędów i nieporozumień podczas realizacji projektu.

Pytanie 3

Jakie znaczenie ma deklaracja zmiennej w programowaniu?

A. Przypisanie zmiennej wartości domyślnej
B. Określenie typu oraz nazwy zmiennej w kodzie programu
C. Zarezerwowanie miejsca w pamięci dla wyników operacji arytmetycznych
D. Stworzenie nowej wartości w bazie danych
Deklaracja zmiennej to podstawowy krok w programowaniu, który polega na określeniu typu oraz nazwy zmiennej, zanim zostanie do niej przypisana wartość. W językach takich jak C++, Java, czy C# deklaracja wygląda na przykład tak: `int liczba;`. Określenie typu zmiennej pozwala kompilatorowi lub interpreterowi zarezerwować odpowiednią ilość pamięci oraz kontrolować, jakie operacje mogą być na niej wykonywane. Deklaracja zmiennej zwiększa czytelność kodu, umożliwia wykrywanie błędów na wczesnym etapie kompilacji i jest kluczowa w zarządzaniu zasobami aplikacji.

Pytanie 4

Które z poniższych nie jest frameworkiem JavaScript?

A. React
B. Vue.js
C. Angular
D. Django
Odpowiedzi takie jak Angular, Vue.js i React są frameworkami oraz bibliotekami JavaScript, które służą do budowy interfejsów użytkownika w aplikacjach webowych. Angular to kompleksowy framework stworzony przez Google, który wspiera architekturę typu MVC (Model-View-Controller) oraz promuje stosowanie komponentów, co ułatwia rozwój dużych aplikacji. Vue.js, z kolei, jest progresywnym frameworkiem, który pozwala na stopniowe wprowadzanie go w istniejących projektach, a jego elastyczność sprawia, że jest popularnym wyborem wśród frontendowców. React, stworzony przez Facebook, to biblioteka do budowy UI, koncentrująca się na tworzeniu interaktywnych komponentów. Każde z tych rozwiązań ma swoje unikalne cechy, a ich stosowanie jest szeroko akceptowane w branży jako najlepsze praktyki przy tworzeniu nowoczesnych aplikacji webowych. Pomylenie Django z tymi frameworkami może wynikać z nieznajomości roli jaką odgrywają różne języki programowania oraz frameworki w ekosystemie webowym. Zrozumienie różnic między technologiami backendowymi a frontendowymi jest kluczowe dla programistów, którzy chcą skutecznie przyczyniać się do pracy zespołów deweloperskich."]

Pytanie 5

Który z wymienionych wzorców projektowych jest najbardziej odpowiedni do uproszczenia interfejsu złożonego systemu?

A. Fasada (Facade)
B. Singleton (Singleton)
C. Metoda szablonowa (Template method)
D. Kompozyt (Composite)
Wzorzec Kompozyt (Composite) umożliwia traktowanie pojedynczych obiektów i ich grup w jednakowy sposób, co ułatwia zarządzanie hierarchicznymi strukturami. Metoda szablonowa (Template Method) definiuje szkielet algorytmu w klasie bazowej, pozwalając podklasom na dostosowanie poszczególnych kroków. Singleton to wzorzec zapewniający istnienie tylko jednej instancji klasy, co jest użyteczne w zarządzaniu zasobami systemowymi, ale nie służy do upraszczania interfejsu do złożonego systemu.

Pytanie 6

Który z podanych algorytmów można zrealizować zarówno w sposób iteracyjny, jak i rekurencyjny?

A. Algorytm generowania liczb losowych
B. Algorytm wyszukiwania binarnego
C. Algorytm mapowania kluczy w tablicach asocjacyjnych
D. Algorytm sortowania bąbelkowego
Sortowanie bąbelkowe to algorytm iteracyjny i nie ma naturalnej wersji rekurencyjnej, ponieważ jego działanie opiera się na powtarzających się pętlach. Algorytm mapowania kluczy w tablicach asocjacyjnych nie korzysta z rekurencji – jest to proces przypisywania wartości do odpowiednich kluczy, który realizowany jest w sposób iteracyjny. Algorytm generowania liczb losowych nie wymaga rekurencji ani iteracji – jest to operacja oparta na wywołaniu odpowiednich funkcji w zależności od użytej biblioteki i języka programowania.

Pytanie 7

Który z wymienionych etapów w procesie przetwarzania instrukcji przez procesor odbywa się jako pierwszy?

A. Realizacja instrukcji (Execution)
B. Rozkodowanie rozkazu (Decode)
C. Pobranie rozkazu z pamięci (Fetch)
D. Zapis wyników do pamięci (Write Back)
Pierwszą rzeczą, jaką robi procesor, jest pobranie rozkazu z pamięci, co nazywamy Fetch. To bardzo ważny etap w budowie komputera. Normalnie cykl wykonywania instrukcji składa się z trzech głównych kroków: pobierania, dekodowania i wykonania. W fazie Fetch procesor dobiera się do pamięci i ściąga instrukcję, którą zaraz wykona. Do tego używa rejestru wskaźnika instrukcji, czyli Instruction Pointer, który pokazuje, gdzie w pamięci jest następna instrukcja. Jak to działa w praktyce? Można to zobaczyć na przykładzie procesora x86, gdzie CPU na początku cyklu sprawdza pamięć RAM, szukając instrukcji według adresu, który podaje wskaźnik. Standardy takie jak ISA (Instruction Set Architecture) mówią, że ten krok to podstawa, bo to właśnie od niego zaczyna się wszystko, co robi procesor.

Pytanie 8

Resuscytacja krążeniowo-oddechowa polega na realizowaniu

A. 10 ucisków klatki piersiowej oraz 5 oddechów ratunkowych
B. 30 ucisków klatki piersiowej oraz 2 oddechy ratunkowe
C. 15 ucisków klatki piersiowej oraz 3 oddechy ratunkowe
D. 20 ucisków klatki piersiowej oraz 1 oddech ratunkowy
Resuscytacja krążeniowo-oddechowa (RKO) w obecnych wytycznych Europejskiej Rady Resuscytacji polega właśnie na wykonywaniu 30 ucisków klatki piersiowej na przemian z 2 oddechami ratunkowymi. Taki schemat jest rekomendowany zarówno dla dorosłych, jak i dzieci (poza niemowlętami i sytuacjami szczególnymi), bo zapewnia optymalną perfuzję mózgu i serca, a jednocześnie daje szansę na dostarczenie tlenu do organizmu. Gdyby skrócić liczbę ucisków albo oddechów, efektywność spada, a szansa przeżycia jest mniejsza. Ja zawsze powtarzam, że praktyka czyni mistrza – jak ćwiczyliśmy na fantomach, to właśnie ten rytm: 30 ucisków, potem 2 szybkie oddechy, bez zbędnych przerw. Praktycznie, w stresie łatwo się pogubić, ale jak sobie utrwalicie ten schemat, działa automatycznie. Warto wiedzieć, że uciski muszą być na głębokość około 5–6 cm u dorosłych, z częstotliwością co najmniej 100–120 na minutę – to jest kluczowe dla skuteczności. Z mojego doświadczenia wynika, że najczęściej popełnianym błędem jest zbyt płytkie uciskanie i zbyt długie przerwy na oddechy, warto to poćwiczyć. Kiedy nie chce się robić oddechów (np. obawa przed zakażeniem), można prowadzić tylko uciski, ale pełne RKO daje największe szanse. Takie podejście jest sprawdzone praktycznie na całym świecie i jak dla mnie, nie ma sensu kombinować z innymi proporcjami.

Pytanie 9

Który z wymienionych składników jest charakterystyczny dla środowiska IDE przeznaczonego do tworzenia aplikacji mobilnych?

A. Narzędzia do analizy danych, serwer webowy, przeglądarka internetowa
B. Edytor tekstowy, przeglądarka internetowa, system kontroli wersji
C. Edytor graficzny, narzędzia analityczne, klient FTP
D. Kompilator, debugger, emulator urządzenia mobilnego
Kompilator, debugger i emulator urządzenia mobilnego to podstawowe narzędzia w każdym środowisku IDE przeznaczonym do tworzenia aplikacji mobilnych. Kompilator jest odpowiedzialny za przekształcenie kodu źródłowego na plik wykonywalny, co pozwala na uruchomienie aplikacji na urządzeniu. Debugger umożliwia wykrywanie i eliminowanie błędów, co jest kluczowe dla prawidłowego działania aplikacji. Emulator pozwala na symulowanie działania aplikacji na różnych urządzeniach i systemach, co ułatwia testowanie bez potrzeby fizycznego dostępu do wielu modeli telefonów czy tabletów. Taki zestaw narzędzi jest standardem w Android Studio, XCode oraz Visual Studio, co umożliwia pełen cykl tworzenia aplikacji mobilnych – od kodowania, przez testowanie, aż po wdrażanie.

Pytanie 10

Który z wymienionych elementów stanowi przykład złożonego typu danych?

A. struct
B. bool
C. int
D. char
Typ 'int' to taki prosty typ, który trzyma tylko jedną liczbę całkowitą, więc nie można go porównywać ze złożonymi typami, jak 'struct'. 'Char' to typ, który trzyma jeden znak, a nie grupuje różnych zmiennych. 'Bool' też jest prosty i tylko zapisuje 'prawda' albo 'fałsz', więc nie ma opcji przechowywania wielu typów w jednym. Złożone typy, jak 'struct', mają tę zaletę, że mogą trzymać różne dane w jednym miejscu, co wyróżnia je w porównaniu do prostych typów takich jak 'int' czy 'bool', które są dużo bardziej ograniczone.

Pytanie 11

W jakim celu wykorzystuje się diagram Gantta?

A. do planowania i zarządzania projektem
B. do wizualizacji powiązań między elementami systemów
C. do przedstawiania funkcjonalności systemu
D. do dokładnej analizy czasowo-kosztowej projektu
Często można się pomylić, myśląc, że diagram Gantta służy do przedstawiania funkcjonalności systemu, do analizy kosztów albo do obrazowania powiązań między elementami systemów. To jest taka pułapka, bo wiele narzędzi projektowych wygląda podobnie, a ich przeznaczenie się różni. W praktyce, funkcjonalność systemu zwykle pokazuje się na diagramach UML, jak diagramy przypadków użycia czy diagramy klas. One właśnie pomagają zrozumieć, co system robi i jak się zachowuje. Gantta do tego się nie stosuje. Jeśli chodzi o analizę czasowo-kosztową, to diagram Gantta pokazuje tylko strukturę czasową, nie uwzględnia kosztów – do tego są inne narzędzia, np. struktura kosztów (WBS) albo wykresy Earned Value. Z kolei wizualizacja powiązań między elementami systemów to zazwyczaj domena diagramów sieciowych, diagramów przepływu (np. PERT), a nie Gantta. Typowym błędem jest mylenie tych pojęć ze względu na podobieństwo wykresów albo ogólną „projektowość” tematu. W rzeczywistości diagram Gantta jest po to, żeby ogarnąć, jakie zadania są w projekcie, kiedy się zaczynają i kończą, i jak się zazębiają w czasie. Z mojego doświadczenia, jeśli ktoś próbuje użyć go do innych celów niż planowanie i zarządzanie projektem, to raczej się tylko pogubi i straci czas. Warto od razu pamiętać: Gantt = harmonogram projektu, a nie diagram funkcjonalności, kosztów czy technicznych powiązań.

Pytanie 12

Jaką istotną właściwość ma algorytm rekurencyjny?

A. Zawiera wywołanie samego siebie
B. Wywołuje się wielokrotnie w jednej iteracji
C. Funkcjonuje tylko w przypadku tablic dynamicznych
D. Jest podzielony na wiele niezwiązanych funkcji
Wywołanie funkcji wielokrotnie w jednej iteracji jest charakterystyczne dla algorytmów iteracyjnych, a nie rekurencyjnych. Podział algorytmu na wiele niezależnych funkcji to część modularności i nie wskazuje jednoznacznie na rekurencję. Algorytmy działające wyłącznie na tablicach dynamicznych mogą być zarówno iteracyjne, jak i rekurencyjne, jednak to rekurencyjne wywołanie samego siebie stanowi kluczowy wyróżnik rekurencyjnego podejścia do problemów.

Pytanie 13

Użycie typu DECIMAL w SQL wymaga wcześniejszego określenia liczby cyfr przed przecinkiem oraz ilości cyfr za przecinkiem. Jest to zapis:

A. zmiennoprzecinkowy
B. logicznym
C. łańcuchowym
D. stałoprzecinkowy
Wybór niewłaściwej odpowiedzi na temat typu DECIMAL często wynika z mylenia podstawowych pojęć związanych z przechowywaniem liczb w bazach danych. Typ stałoprzecinkowy (fixed-point) to określenie, które teoretycznie brzmi podobnie, ale w SQL-u DECIMAL reprezentuje właśnie precyzyjne liczby dziesiętne określone przez użytkownika, a nie dowolny typ stałoprzecinkowy. Co ciekawe, niektórzy mylą DECIMAL z float czy real, które faktycznie są klasycznymi typami zmiennoprzecinkowymi, ale w sensie binarnym i nie dają takiej kontroli nad ilością cyfr po przecinku. To prowadzi do problemów z zaokrągleniami i błędami przy pracy z dużymi liczbami lub liczbami finansowymi. Z kolei typ logiczny (BOOLEAN) to zupełnie inna historia, bo tam przechowuje się jedynie wartości prawda/fałsz, więc w ogóle nie ma mowy o cyfrze przed czy po przecinku. No i typ łańcuchowy (VARCHAR, TEXT) – one przechowują tekst, więc żadnej kontroli nad liczbami i ich postacią nie ma; to byłby spory błąd projektowy użyć go do przechowywania wartości liczbowych z przecinkiem ze względu na ryzyko błędnych danych, niezgodności typów i brak możliwości wykonywania działań matematycznych. Z mojego doświadczenia wynika, że często początkujący programiści kierują się intuicją zamiast zasadami – warto jednak trzymać się standardów SQL, bo one są efektem wielu lat praktyki i analiz. Ostatecznie DECIMAL to najlepszy wybór, gdy zależy nam na dokładnym określeniu liczby miejsc przed i po przecinku, zgodnie z potrzebami biznesowymi i dobrymi praktykami.

Pytanie 14

Jakie znaczenie ma termin "przesłanianie metody" w kontekście programowania obiektowego?

A. Zastosowanie tej samej nazwy metody w klasie bazowej i pochodnej, ale z inną implementacją w klasie pochodnej
B. Przenoszenie metod z jednej klasy do drugiej
C. Zmiana metody prywatnej na metodę publiczną
D. Tworzenie nowej metody w klasie bazowej
Definiowanie nowej metody w klasie bazowej to zwykła deklaracja metody i nie jest to przesłanianie. Zamiana metody prywatnej na publiczną to zmiana modyfikatora dostępu, a nie przesłanianie. Kopiowanie metod z jednej klasy do innej nie jest związane z przesłanianiem – kopiowanie kodu narusza zasadę DRY (Don't Repeat Yourself) i jest rzadko stosowane w dobrze zaprojektowanych aplikacjach obiektowych.

Pytanie 15

Jakie elementy powinny być zawarte w instrukcji dla użytkownika danej aplikacji?

A. Opis instalacji, konfiguracji oraz obsługi oprogramowania
B. Harmonogram realizacji projektu
C. Informacje o narzędziach programistycznych zastosowanych w procesie tworzenia aplikacji
D. Wyjaśnienie struktur danych wykorzystywanych w kodzie
W instrukcji użytkownika aplikacji warto, żeby był opis tego, jak zainstalować, skonfigurować i korzystać z programu. Taka dokumentacja, pisana krok po kroku, pomaga użytkownikowi przejść przez wszystkie etapy, od pobrania oprogramowania, przez instalację, aż po to, żeby w pełni wykorzystać wszystkie funkcje. Dobrze, żeby były tam też info o wymaganiach systemowych, sposobach radzenia sobie z problemami czy aktualizacjach oprogramowania. Moim zdaniem, taka dokładna instrukcja jest mega ważna, bo zmniejsza szanse na napotkanie kłopotów podczas korzystania z aplikacji i sprawia, że łatwiej jest wdrożyć ją w pracy. Jak użytkownicy mają porządnie napisaną instrukcję, to są bardziej zadowoleni i szybciej przyzwyczajają się do nowego narzędzia.

Pytanie 16

W C++ mechanizm programowania obiektowego, który wykorzystuje funkcje wirtualne (ang. Virtual) i umożliwia programiście pominięcie kontroli klasy pochodnej podczas wywoływania metod, nazywa się

A. polimorfizmem
B. przeciążeniem
C. hermetyzacją
D. dziedziczeniem
Dziedziczenie pozwala na przejmowanie metod i właściwości z klasy bazowej, ale samo w sobie nie umożliwia dynamicznego wyboru metody w czasie działania programu. Przeciążenie (overloading) polega na definiowaniu wielu metod o tej samej nazwie, ale różnych parametrach, co nie jest równoznaczne z polimorfizmem. Hermetyzacja (encapsulation) koncentruje się na ukrywaniu szczegółów implementacyjnych i dostępie do danych tylko przez interfejs klasy, ale nie dotyczy mechanizmu wyboru metody w trakcie działania aplikacji.

Pytanie 17

Zapis w języku C# przedstawia definicję klasy Car, która:

public class Car: Vehicle { ... }
A. odziedzicza po Vehicle
B. jest klasą podstawową (nie dziedziczy po innej klasie)
C. używa pól prywatnych klasy Vehicle
D. jest zaprzyjaźniona z klasą Vehicle
Wiele osób, zwłaszcza na początku nauki C#, myli się co do znaczenia składni dwukropka w definicji klasy. W zapisie public class Car : Vehicle {...}, dwukropek nie oznacza używania pól prywatnych klasy bazowej ani nie wskazuje na jakiś specjalny przywilej dostępu czy przyjaźń między klasami (w C# nie ma nawet koncepcji klasy zaprzyjaźnionej, jak np. w C++). To zamieszanie często wynika z tego, że w niektórych językach programowania przyjaźń albo szczególny dostęp rzeczywiście istnieje, ale nie w C#. Kolejnym błędem jest założenie, że taka klasa jak Car nie dziedziczy po innej klasie i jest całkowicie samodzielna — to nieprawda, bo wyraźnie wskazano Vehicle jako bazę. Jeśli chodzi o prywatne pola, zgodnie z mechanizmem hermetyzacji w C#, nawet klasa pochodna nie ma do nich bezpośredniego dostępu. Jeśli byśmy chcieli udostępnić pola potomnym klasom, trzeba by użyć modyfikatora protected zamiast private. Natomiast żadna z tych odpowiedzi nie dotyczy też mechanizmu przyjaźni, bo to po prostu nie funkcjonuje w tej technologii. Często spotykam się z tym, że myli się dziedziczenie z kompozycją albo błędnie interpretuje możliwości dostępu do składowych klas bazowych. Dobrze jest pamiętać, że w programowaniu obiektowym C# kluczową rolę odgrywają jasno określone relacje dziedziczenia i stosowanie odpowiednich modyfikatorów dostępu. To nie tylko wpływa na bezpieczeństwo kodu, ale też na jego utrzymanie i czytelność, szczególnie przy rozwoju większych projektów.

Pytanie 18

Jakie z wymienionych działań jest fundamentalne w modelu kaskadowym?

A. Zakończenie jednej fazy przed rozpoczęciem następnej
B. Przeprowadzanie testów systemu po zakończeniu każdej fazy
C. Równoległe prowadzenie wielu etapów projektu
D. Iteracyjne wprowadzanie modyfikacji na każdym poziomie

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Kończenie jednej fazy przed rozpoczęciem kolejnej to kluczowa cecha modelu kaskadowego (Waterfall). W tym podejściu projekt jest realizowany etapami – analiza, projektowanie, implementacja, testowanie i wdrożenie – bez możliwości powrotu do poprzednich faz. Dzięki temu model Waterfall jest przejrzysty i łatwy do zarządzania, szczególnie w projektach o stabilnych wymaganiach. Jednak jego ograniczeniem jest brak elastyczności, co może prowadzić do problemów, jeśli wymagania zmienią się w trakcie trwania projektu.

Pytanie 19

Jakie rozwiązanie jest najbardziej odpowiednie przy projektowaniu aplikacji, która ma funkcjonować na różnych systemach operacyjnych?

A. Pełne dopasowanie aplikacji do systemu Windows
B. Wykorzystanie technik responsywnego projektowania interfejsu
C. Koncentrowanie się wyłącznie na estetyce aplikacji
D. Opracowanie dedykowanego kodu dla każdej platformy

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Wykorzystanie technik responsywnego projektowania interfejsu to obecnie jedno z najskuteczniejszych rozwiązań, jeśli chodzi o tworzenie aplikacji działających na różnych systemach operacyjnych. Moim zdaniem, to podejście daje największą elastyczność i wygodę zarówno dla użytkownika, jak i dla samego zespołu developerskiego. Responsywność nie sprowadza się tylko do zmiany rozmiaru okna, ale także do automatycznego dostosowania elementów interfejsu do różnych rozdzielczości, DPI czy nawet gestów obsługiwanych przez konkretne urządzenia. Dzięki temu aplikacja może wyglądać i działać spójnie niezależnie od tego, czy uruchamiana jest na Windowsie, MacOS, Linuksie czy nawet na mobilnych systemach operacyjnych. W praktyce często korzysta się z frameworków takich jak Flutter, React Native albo Electron, które już "z pudełka" oferują narzędzia do tworzenia responsywnych, wieloplatformowych aplikacji. Branżowe standardy, szczególnie te, które dotyczą UX/UI (na przykład wytyczne Material Design czy Human Interface Guidelines od Apple), mocno podkreślają wagę responsywności i uniwersalności rozwiązań. Co ciekawe, dobrze zaprojektowana responsywna aplikacja jest też łatwiejsza w utrzymaniu i rozwoju, bo zamiast kilku osobnych wersji kodu, mamy jedną, dobrze przemyślaną bazę. To oszczędza czas, zasoby i minimalizuje ryzyko powstawania błędów. Sam przećwiczyłem wiele takich przypadków i widać, że inżynieria oprogramowania idzie właśnie w stronę uniwersalnych, "adaptacyjnych" rozwiązań.

Pytanie 20

Jaką kategorię reprezentuje typ danych "array"?

A. Typ logiczny
B. Typ danych prosty
C. Typ danych złożony
D. Typ wskaźników

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Tablica ('array') jest przykładem złożonego typu danych, który pozwala na przechowywanie wielu wartości tego samego typu pod wspólną nazwą. Każdy element tablicy jest dostępny za pomocą indeksu, co umożliwia szybkie i efektywne operacje na dużych zbiorach danych. Tablice są szeroko wykorzystywane w programowaniu do przechowywania list, macierzy i innych struktur, gdzie konieczne jest przechowywanie dużych ilości danych tego samego rodzaju. Dzięki tablicom można zorganizować dane w sposób uporządkowany, co ułatwia ich przetwarzanie, sortowanie i wyszukiwanie.

Pytanie 21

Wynik dodawania liczb binarnych 1101 i 1001 to

A. 1110
B. 1001
C. 10111
D. 10110

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Dodając liczby binarne 1101 i 1001, otrzymujemy wynik 10110. Wynika to z zasad dodawania bitów, gdzie sumujemy od prawej do lewej, pamiętając o przeniesieniu, gdy suma przekracza 1 (czyli tak jakby pojawia się „dwójka” w systemie dziesiętnym). Tutaj: 1+1=0 i przeniesienie 1, później 0+0+1=1, dalej 1+0=1, potem 1+1=0 i znowu przeniesienie 1, ostatni przeniesiony bit daje nam 1 na początku, więc cały wynik to 10110. Taki sposób sumowania jest podstawą działania procesorów – praktycznie w każdym sprzęcie elektronicznym obliczenia wykonują się właśnie binarnie. To nie tylko teoria – gdy programujesz mikrokontrolery albo pracujesz z układami cyfrowymi, te operacje to chleb powszedni. Moim zdaniem warto ogarnąć ten temat, bo dzięki temu łatwiej zrozumiesz działanie sumatorów w logice cyfrowej czy nawet podstawowe algorytmy komputerowe. W branży IT umiejętność szybkiego przeliczenia binarnego to raczej podstawa, szczególnie jak zabierasz się za elektronikę czy programowanie niskopoziomowe. Dla przykładu – większość protokołów sieciowych, maski IP itp. opiera się właśnie na operacjach binarnych, więc znajomość tego tematu zdecydowanie się przydaje. Poza tym, zgodnie z normami opisu algorytmów (np. IEEE), operacje na bitach są podstawową abstrakcją w projektowaniu sprzętu i oprogramowania.

Pytanie 22

Jakie jest główne zadanie debuggera w środowisku programowania?

A. Tworzenie kodu źródłowego
B. Generowanie plików wykonywalnych
C. Kompilowanie kodu źródłowego
D. Analiza i usuwanie błędów w kodzie

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Debugger to narzędzie programistyczne służące do analizy i usuwania błędów w kodzie źródłowym. Pozwala na krokowe wykonywanie programu, śledzenie wartości zmiennych i identyfikowanie miejsc, w których występują błędy logiczne lub składniowe. Debugger umożliwia zatrzymanie wykonania programu w dowolnym miejscu, ustawienie tzw. breakpointów (punktów przerwania) i monitorowanie przepływu sterowania. Dzięki temu programista może dokładnie przeanalizować, dlaczego program nie działa zgodnie z oczekiwaniami i szybko znaleźć przyczynę problemu. Debuggery są dostępne w większości zintegrowanych środowisk programistycznych (IDE), takich jak Visual Studio, PyCharm czy IntelliJ IDEA.

Pytanie 23

Który z paradygmatów programowania najbardziej akcentuje dziedziczenie oraz polimorfizm?

A. Programowanie funkcyjne
B. Programowanie obiektowe
C. Programowanie proceduralne
D. Programowanie strukturalne

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Programowanie obiektowe (OOP) to paradygmat, który kładzie największy nacisk na dziedziczenie i polimorfizm. Dziedziczenie pozwala na tworzenie nowych klas na podstawie już istniejących, co umożliwia ponowne wykorzystanie kodu i jego rozszerzanie. Polimorfizm umożliwia definiowanie metod o tej samej nazwie, ale z różnym zachowaniem w zależności od kontekstu lub obiektu, co zwiększa elastyczność i modularność kodu. Programowanie obiektowe jest szeroko stosowane w językach takich jak Java, C++, Python czy C#, ponieważ pozwala na budowanie skalowalnych i łatwych w utrzymaniu aplikacji.

Pytanie 24

Które zdarzenie w JavaScript jest wywoływane po całkowitym załadowaniu strony?

A. window.render
B. window.onload
C. document.ready
D. page.complete

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź "window.onload" jest poprawna, ponieważ zdarzenie to jest wywoływane, gdy cała strona, w tym wszystkie obrazy, skrypty i style, zostały całkowicie załadowane. Jest to niezwykle istotne w kontekście programowania w JavaScript, ponieważ pozwala na pewność, że wszystkie zasoby są dostępne, zanim podejmiemy jakiekolwiek działania na elementach DOM. Przykładowo, jeśli chcemy zmienić zawartość elementu na stronie lub dodać do niej interaktywne funkcje, musimy upewnić się, że cały dokument jest już w pełni załadowany. Dobrym przykładem zastosowania jest sytuacja, kiedy po załadowaniu strony chcemy zainicjować jakieś skrypty, które manipulują elementami DOM, na przykład dodanie zdarzeń do przycisków lub animacji. Współczesne standardy wskazują na stosowanie tego zdarzenia w połączeniu z innymi metodami, jak np. "DOMContentLoaded", co pozwala na bardziej efektywne zarządzanie ładowaniem zasobów. Warto zaznaczyć, że chociaż "window.onload" jest użyteczne, w wielu nowoczesnych aplikacjach front-end używa się frameworków, które mogą oferować bardziej zaawansowane mechanizmy zarządzania cyklem życia aplikacji.

Pytanie 25

Co to jest dokumentacja instruktażowa programu?

A. Dokumentem przedstawiającym plany rozwoju oprogramowania
B. Instrukcją opisującą, jak używać funkcji programu
C. Kolekcją testów jednostkowych oraz ich wyników
D. Zbiorem szczegółów technicznych dotyczących kodu źródłowego

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Instrukcja wyjaśniająca, jak korzystać z funkcji programu, to podstawowy element dokumentacji pomocy programu. Tego rodzaju dokumentacja jest skierowana do użytkowników końcowych i zawiera opisy interfejsu, funkcji oraz dostępnych narzędzi. Instrukcja użytkownika może obejmować zrzuty ekranu, filmy instruktażowe oraz FAQ (często zadawane pytania), co ułatwia szybkie wdrożenie w obsługę aplikacji. Celem dokumentacji pomocy jest nie tylko wyjaśnienie podstawowych funkcji programu, ale także zwiększenie komfortu użytkownika i minimalizacja problemów związanych z obsługą oprogramowania. Przejrzysta i dobrze napisana instrukcja wpływa na pozytywne doświadczenia użytkowników, redukując liczbę zgłoszeń do działu wsparcia technicznego.

Pytanie 26

Jakie działania mogą przyczynić się do ochrony swojego cyfrowego wizerunku w sieci?

A. Niepotwierdzanie źródeł publikowanych informacji
B. Weryfikacja ustawień prywatności na platformach społecznościowych
C. Zamieszczanie wszystkich szczegółów dotyczących swojego życia prywatnego
D. Dzieleni się swoimi danymi dostępowymi z przyjaciółmi

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Sprawdzanie ustawień prywatności na portalach społecznościowych jest kluczowe dla ochrony cyfrowego wizerunku. Regularne aktualizowanie ustawień prywatności pozwala na kontrolowanie, kto ma dostęp do publikowanych treści, co chroni przed nieuprawnionym wykorzystaniem zdjęć, filmów i informacji osobistych. Dostosowanie widoczności postów oraz ograniczenie udostępniania danych osobowych minimalizuje ryzyko kradzieży tożsamości i cyberprzemocy. To proste działanie znacząco podnosi poziom bezpieczeństwa w sieci i pozwala utrzymać pozytywny wizerunek w internecie.

Pytanie 27

Które z poniższych twierdzeń najlepiej charakteryzuje metodę wirtualną?

A. Metoda, która może być przesłonięta w klasie dziedziczącej
B. Metoda, która działa wyłącznie dla statycznych pól danej klasy
C. Metoda, która może być wywoływana tylko przez klasę nadrzędną
D. Metoda, która jest zawsze stosowana w konstruktorach danej klasy

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Wirtualna metoda to taka, która jest zdefiniowana w klasie bazowej i można ją nadpisać w klasie pochodnej. Fajna sprawa z tą metodą wirtualną jest taka, że działa na zasadzie dynamicznego wiązania, co w praktyce oznacza, że program decyduje w czasie działania, którą wersję metody wywołać. Dzięki temu mamy polimorfizm – możemy użyć różnych wersji tej samej metody, w zależności od typu obiektu, na którym pracujemy. To naprawdę ważny aspekt programowania obiektowego, bo pozwala na większą elastyczność i łatwiejsze rozwijanie kodu. W hierarchiach klas to się sprawdza, bo klasa bazowa ma ogólne metody, a klasy pochodne mogą je dostosować do swoich potrzeb.

Pytanie 28

W sekcji, która odpowiada za obsługę wyjątku wygenerowanego przez aplikację, należy to zdefiniować

A. try
B. throw
C. finally
D. catch

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Sekcja catch jest dokładnie tą częścią bloku obsługi wyjątków, która przechwytuje wyjątki wygenerowane w sekcji try. Moim zdaniem to podstawowa rzecz, którą musi znać każdy programista, bo obsługa wyjątków to codzienność, zwłaszcza jak pracuje się z zewnętrznymi bibliotekami czy systemami operacyjnymi. W praktyce catch pozwala nam napisać kod, który zareaguje na konkretne typy błędów, np. wyświetli komunikat użytkownikowi albo zapisze log do pliku. Warto też pamiętać o dobrych praktykach – nie łap wszystkich wyjątków jednym ogólnym catch, bo łatwo wtedy ukryć poważniejsze błędy. Lepiej tworzyć osobne sekcje catch dla różnych typów wyjątków. Przykład z życia: kiedy czytasz plik z dysku, może wystąpić FileNotFoundException lub IOException – można wtedy każdy z tych przypadków obsłużyć osobno. Standardy programowania, zwłaszcza w językach takich jak Java czy C#, wyraźnie zalecają stosowanie catch do obsługi określonych i przewidywalnych wyjątków, a nie do łapania wszystkiego na ślepo. Fajnie też podkreślić, że w niektórych językach catch może przyjmować różne formy, np. except w Pythonie, ale logika pozostaje podobna. Cały blok try-catch sprawia, że program jest bardziej odporny na nieoczekiwane sytuacje – dla mnie to podstawa solidnego kodu.

Pytanie 29

Która z poniższych metod najlepiej nadaje się do wizualnego przedstawienia procesu decyzyjnego?

A. Lista kroków
B. Drzewo decyzyjne
C. Schemat blokowy
D. Pseudokod

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Schemat blokowy to jedna z najlepszych metod wizualnego przedstawienia procesu decyzyjnego. Umożliwia graficzne odwzorowanie przepływu operacji i decyzji, co czyni go niezwykle przydatnym narzędziem w analizie i projektowaniu algorytmów. Dzięki użyciu różnych kształtów (np. prostokątów dla operacji, rombów dla decyzji) schemat blokowy pozwala jasno i czytelnie przedstawić logikę działania programu lub systemu. Jest szeroko stosowany w inżynierii oprogramowania, zarządzaniu projektami oraz nauczaniu podstaw algorytmiki. Pozwala zidentyfikować potencjalne błędy i optymalizować procesy jeszcze przed rozpoczęciem implementacji.

Pytanie 30

Jakie są cechy biblioteki statycznej w zestawieniu z dynamiczną?

A. Może być zmieniana w czasie działania programu
B. Nie potrzebuje obecności pliku wykonywalnego
C. Zostaje dodana do pliku wykonywalnego w trakcie kompilacji
D. Jest wczytywana do pamięci podczas działania aplikacji

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Biblioteka statyczna jest dołączana do pliku wykonywalnego podczas procesu kompilacji. Oznacza to, że jej kod staje się integralną częścią aplikacji, co eliminuje konieczność ładowania jej w czasie wykonywania programu. Tego typu biblioteki charakteryzują się większym rozmiarem pliku wynikowego, ale oferują wyższą wydajność, ponieważ wszystkie funkcje są dostępne lokalnie, bez dodatkowych operacji ładowania. Przykładami bibliotek statycznych są pliki .lib w C/C++.

Pytanie 31

Jakie z wymienionych narzędzi służy do emulacji mobilnych urządzeń podczas developowania aplikacji?

A. Numpy
B. Genymotion
C. Postman
D. TensorFlow

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Genymotion to jedno z najbardziej zaawansowanych narzędzi do emulacji urządzeń mobilnych podczas tworzenia aplikacji na system Android. Umożliwia symulowanie działania aplikacji na różnych urządzeniach i wersjach systemu Android, co pozwala programistom na testowanie kompatybilności i wydajności aplikacji w różnych warunkach. Genymotion oferuje szybkie emulowanie, obsługę GPS, kamery oraz czujników, co czyni go niezwykle przydatnym narzędziem w procesie rozwoju aplikacji mobilnych. Dzięki wsparciu dla integracji z Android Studio, Genymotion jest popularnym wyborem wśród deweloperów tworzących aplikacje na platformę Android.

Pytanie 32

Jakie z wymienionych czynności może zagrażać cyfrowej tożsamości?

A. Aktywacja uwierzytelniania dwuskładnikowego
B. Cykliczna zmiana haseł do kont
C. Klikanie w podejrzane linki w wiadomościach e-mail
D. Tworzenie unikalnych oraz mocnych haseł

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Klikanie w podejrzane linki w wiadomościach e-mail to jedno z najczęstszych źródeł infekcji i naruszenia cyfrowej tożsamości. Cyberprzestępcy często wykorzystują phishing, czyli technikę polegającą na wysyłaniu fałszywych wiadomości, które wyglądają na autentyczne. Kliknięcie w link może prowadzić do zainstalowania złośliwego oprogramowania lub przekierowania na stronę wyłudzającą dane logowania. Aby uniknąć tego zagrożenia, zaleca się sprawdzanie adresu nadawcy, unikanie otwierania załączników z nieznanych źródeł i korzystanie z filtrów antyphishingowych.

Pytanie 33

Jaki jest główny cel normalizacji baz danych?

A. Eliminacja redundancji danych i zapewnienie integralności danych
B. Zmniejszenie rozmiaru bazy danych kosztem integralności
C. Przyśpieszenie zapytań kosztem zwiększenia redundancji
D. Zwiększenie liczby tabel w celu lepszej organizacji danych

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Głównym celem normalizacji baz danych jest eliminacja redundancji danych oraz zapewnienie ich integralności. Proces ten polega na przekształceniu danych w taki sposób, aby zminimalizować powielanie informacji, co przekłada się na oszczędność miejsca oraz poprawę wydajności bazy. Normalizacja wyodrębnia dane w sposób, który pozwala na ich logiczne i spójne uporządkowanie, co ułatwia aktualizację oraz usuwanie danych bez ryzyka wprowadzenia niezgodności. Przykładem praktycznego zastosowania normalizacji jest system zarządzania danymi klientów, gdzie informacje o klientach, zamówieniach i produktach są przechowywane w odrębnych tabelach. Dzięki temu można łatwo wprowadzać zmiany w danych klientów, bez wpływu na dane zamówień czy produktów. W branży baz danych, standardy takie jak ACID (Atomicity, Consistency, Isolation, Durability) i zasady dotyczące normalizacji, jak pierwsza, druga czy trzecia forma normalna, stanowią fundamenty dobrych praktyk projektowania baz danych. Zastosowanie tych zasad wpływa na zwiększenie efektywności operacji CRUD (Create, Read, Update, Delete) i zapewnia integralność danych w dłuższym okresie.

Pytanie 34

Jakie narzędzie można wykorzystać do stworzenia mobilnej aplikacji cross-platform w języku C#?

A. środowisko XCode
B. środowisko Android Studio
C. bibliotekę React Native
D. platformę Xamarin

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Platforma Xamarin to naprawdę ciekawe narzędzie, które pozwala tworzyć aplikacje mobilne na różne platformy (np. Android, iOS) przy użyciu języka C#. Z mojego doświadczenia wynika, że Xamarin jest bardzo ceniony wśród programistów, którzy już znają .NET, bo w zasadzie pozwala używać tej samej logiki biznesowej w kodzie na wszystkie ważne systemy mobilne. To znacznie przyspiesza pracę, bo nie musisz oddzielnie pisać aplikacji na iOS i Androida, tylko duża część kodu jest współdzielona – zwłaszcza modele danych, logika, a nawet część interfejsu jeśli korzystasz z Xamarin.Forms. Przykładowo, budując prostą aplikację do zarządzania zadaniami, można stworzyć praktycznie cały kod w C#, a potem tylko lekko dostosować szczegóły UI pod każdą platformę. Co ważne, Xamarin udostępnia dostęp do natywnych API każdego systemu przez tzw. bindings, więc nie jesteś ograniczony do najprostszych scenariuszy. Microsoft mocno wspiera to rozwiązanie, a jego integracja z Visual Studio jest naprawdę wygodna. Moim zdaniem, jeśli ktoś zna C# i chce robić mobilki, to Xamarin jest jednym z rozsądniejszych wyborów. Oczywiście, obecnie coraz większą popularność zdobywa .NET MAUI, czyli następca Xamarin.Forms, który idzie jeszcze dalej i oferuje wsparcie również dla desktopów. Ale w praktyce, znajomość Xamarina to wciąż bardzo przydatna rzecz.

Pytanie 35

Który z poniższych procesów jest wyłącznie związany z kompilowaniem kodu?

A. Real-time translation of instructions
B. Generating an executable file
C. Detection of logical errors during program execution
D. Executing code step by step

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Generowanie pliku wykonywalnego to jeden z najważniejszych kroków w kompilacji. Kiedy kod źródłowy zostaje przetworzony na język maszynowy, kompilator tworzy plik binarny, który można uruchomić na odpowiednim systemie operacyjnym. Taki plik jest samodzielny, więc nie trzeba go za każdym razem kompilować od nowa przy uruchamianiu. Dzięki kompilacji można też zoptymalizować kod, co jest mega ważne, zwłaszcza przy większych projektach. W przeciwieństwie do interpretacji, gdzie kod działa na bieżąco, kompilacja pozwala wyłapać błędy wcześniej i poprawić wydajność aplikacji. Moim zdaniem, to naprawdę spora zaleta!

Pytanie 36

W zaprezentowanym wideo przedstawiono narzędzie do tworzenia interfejsu użytkownika, dla którego automatycznie generuje się

A. kod XML
B. obsługa przycisku ekranu dotykowego
C. kod Java
D. obsługa wciśniętego przycisku

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Kod XML jest obecnie najczęściej stosowanym formatem do definiowania wyglądu interfejsów użytkownika w takich narzędziach jak Android Studio czy różnego rodzaju designery graficzne. Kiedy projektujesz layout aplikacji mobilnej albo desktopowej, duża część nowoczesnych narzędzi tworzy właśnie pliki XML, które następnie są interpretowane przez system w czasie uruchamiania aplikacji. Ułatwia to rozdzielenie logiki aplikacji od jej prezentacji, co wydaje się fundamentalne przy większych projektach. Moim zdaniem takie podejście daje ogromne korzyści – można łatwo modyfikować wygląd bez dotykania kodu źródłowego. W praktyce, jeśli używasz np. Android Studio, zbudujesz interfejs przeciągając przyciski czy pola tekstowe, a pod spodem dostaniesz czytelny plik XML. To przyspiesza pracę, zwiększa czytelność projektu i pozwala na późniejsze automatyczne generowanie dokumentacji albo testów interfejsu. Takie standardy są rekomendowane nie tylko przez Google, ale też szeroko stosowane w innych środowiskach, jak chociażby XAML w Microsoft czy FXML w JavaFX. Przezroczystość działania tych narzędzi sprawia, że łatwiej jest pracować zespołowo, bo każdy może szybko zorientować się w strukturze UI patrząc na XML-a. Samo generowanie kodu XML przez narzędzia graficzne to duży krok w kierunku lepszej organizacji pracy i zgodności ze współczesnymi praktykami branżowymi.

Pytanie 37

Jaką cechą charakteryzuje się sieć asynchroniczna?

A. Jest bardziej niezawodna od sieci synchronicznej
B. Dane są przesyłane jedynie w określonych przedziałach czasowych
C. Wymaga synchronizacji zegarów
D. Dane są przesyłane w sposób nieciągły, bez synchronizacji zegarów

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Sieci asynchroniczne to rodzaj systemów komunikacyjnych, w których dane są przesyłane w sposób nieciągły, co oznacza, że nie wymagają one synchronizacji zegarów pomiędzy urządzeniami. W takich sieciach, każda jednostka przesyła dane w dowolnym momencie, co zwiększa elastyczność i efektywność komunikacji. Przykładem zastosowania sieci asynchronicznych są systemy oparte na protokołach, takich jak UART (Universal Asynchronous Receiver-Transmitter), które są powszechnie używane w mikrokomputerach oraz różnych urządzeniach elektronicznych. W kontekście standardów, sieci asynchroniczne są często stosowane w komunikacji szeregowej, gdzie dane są przesyłane bez ustalonych ram czasowych, co pozwala na redukcję opóźnień i zwiększenie przepustowości. W praktyce, taki model komunikacji jest idealny w sytuacjach, gdzie ciągłość przesyłu danych nie jest kluczowa, jak w przypadku transmisji danych z czujników czy urządzeń IoT, gdzie urządzenia mogą nadawać dane, gdy są gotowe, a nie w ustalonych interwałach czasowych.

Pytanie 38

Jakie znaczenie ma pojęcie "debugowanie" w kontekście programowania?

A. Tworzenie nowych funkcjonalności aplikacji
B. Wdrażanie aplikacji w środowisku produkcyjnym
C. Przygotowywanie dokumentacji kodu
D. Wyszukiwanie i usuwanie błędów w kodzie

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Debugowanie to proces wyszukiwania i eliminowania błędów (bugów) w kodzie źródłowym programu. Polega na analizowaniu działania aplikacji linia po linii, śledzeniu wartości zmiennych, analizie stosu wywołań i wykrywaniu miejsc, w których program działa niezgodnie z oczekiwaniami. Debugowanie umożliwia programistom szybkie odnajdywanie błędów logicznych, składniowych oraz problemów z wydajnością aplikacji. Narzędzia takie jak Visual Studio, PyCharm, IntelliJ IDEA czy Chrome DevTools oferują zaawansowane funkcje debugowania, takie jak punkty przerwań (breakpoints), krokowe wykonywanie kodu i podgląd pamięci. Proces debugowania jest kluczowy w każdym etapie rozwoju oprogramowania, ponieważ znacząco wpływa na stabilność i jakość finalnego produktu.

Pytanie 39

W jaki sposób można ograniczyć problemy społeczne wynikające z nadmiernego używania internetu?

A. Zachować równowagę pomiędzy relacjami w sieci a tymi w rzeczywistości
B. Całkowicie wycofać się z aktywności wirtualnych
C. Zwiększać czas spędzany przy ekranie
D. Unikać spotkań z ludźmi w realnym świecie

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Utrzymywanie równowagi między relacjami online i offline to kluczowy element zapobiegania problemom społecznym wynikającym z nadmiernego korzystania z internetu. Przeplatanie kontaktów wirtualnych z interakcjami twarzą w twarz wzmacnia więzi społeczne i poprawia umiejętności komunikacyjne. Równowaga między życiem cyfrowym a rzeczywistym pozwala unikać izolacji społecznej i wspiera rozwój empatii oraz zdolności interpersonalnych. Jest to szczególnie ważne w kontekście młodzieży, która może być bardziej podatna na negatywne skutki nadmiernej ekspozycji na treści online.

Pytanie 40

Który z wymienionych algorytmów pracujących na tablicy jednowymiarowej ma złożoność obliczeniową O(n2)?

A. Wyszukiwanie metodą binarną
B. Sortowanie szybkie
C. Sortowanie bąbelkowe
D. Wyświetlenie elementów

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Sortowanie bąbelkowe to taki klasyczny algorytm, który ma złożoność O(n^2). Chociaż jest dość prosty w zrozumieniu, to nie za bardzo sprawdza się w większych zbiorach danych. Działa tak, że porównuje sąsiadujące ze sobą elementy i zamienia je miejscami, jeśli są w złej kolejności. Trochę to czasochłonne, ale warto znać ten algorytm, bo pokazuje podstawy sortowania.