Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik logistyk
  • Kwalifikacja: SPL.01 - Obsługa magazynów
  • Data rozpoczęcia: 21 października 2025 06:36
  • Data zakończenia: 21 października 2025 06:39

Egzamin niezdany

Wynik: 11/40 punktów (27,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Udostępnij swój wynik
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 2

Jakie obszary regulacji obejmuje norma ISO 14001?

A. przeciwpożarowej
B. środowiska
C. bezpieczeństwa
D. higieny w miejscu pracy
Norma ISO 14001 jest międzynarodowym standardem, który dotyczy systemów zarządzania środowiskowego (EMS). Jej celem jest wspieranie organizacji w minimalizowaniu ich wpływu na środowisko oraz w przestrzeganiu przepisów dotyczących ochrony środowiska. Zastosowanie ISO 14001 pozwala firmom na identyfikację, zarządzanie i monitorowanie zagrożeń dla środowiska, a także na wdrażanie odpowiednich działań mających na celu poprawę ich wyników środowiskowych. Przykładem praktycznego zastosowania tej normy może być instytucja, która wprowadza efektywne procedury segregacji odpadów, co przyczynia się do redukcji ilości śmieci trafiających na wysypiska. Organizacje, które stosują ISO 14001, mogą także zyskać przewagę konkurencyjną poprzez poprawę wizerunku i zwiększenie efektywności operacyjnej, co jest zgodne z najlepszymi praktykami branżowymi. Ponadto, wdrożenie tego standardu może prowadzić do oszczędności kosztów związanych z gospodarką odpadami, a także do lepszej zgodności z regulacjami prawnymi dotyczącymi ochrony środowiska.

Pytanie 3

Analizowanie procesów o charakterze ogólnym, które prezentują podobieństwa w różnych organizacjach, niezależnie od branży, w której funkcjonują, takich jak np. obsługa klienta, to pojęcie

A. Quick Response
B. outsourcingu
C. benchmarketingu
D. Lean Management
Lean Management, jako podejście do zarządzania, koncentruje się na eliminacji marnotrawstwa oraz optymalizacji procesów w celu zwiększenia wartości dostarczanej klientowi. Chociaż może obejmować aspekty porównawcze, nie jest skupione na systematycznym benchmarking, lecz na ciągłym doskonaleniu i zwiększaniu efektywności. Outsourcing, z drugiej strony, polega na zlecaniu zewnętrznym podmiotom określonych procesów lub usług, co nie ma związku z porównywaniem praktyk w różnych organizacjach. Quick Response to koncepcja związana z szybkością reakcji na zmieniające się potrzeby rynku, która również nie odnosi się bezpośrednio do benchmarkingu. Wybierając jedną z tych odpowiedzi, można łatwo pomylić różne podejścia zarządzania. Każde z wymienionych pojęć ma swoje miejsce w strategiach organizacyjnych, ale ich zastosowanie i cel są różne od benchmarkingu. Typowym błędem myślowym jest mylenie efektywności operacyjnej z porównywaniem najlepszych praktyk. Ważne jest, aby zrozumieć, że podczas gdy Lean Management dąży do uproszczenia procesów, a outsourcing koncentruje się na optymalizacji kosztów, benchmarking pozwala na analizę i przyjęcie najlepszych rozwiązań w branży, co może prowadzić do znaczącej poprawy wydajności i jakości usług.

Pytanie 4

Pan Jan 26 kwietnia 2023 r. kupił telewizor. Sprzedawca dostarczył kupującemu telewizor 07 maja 2023 r. Określ, na podstawie fragmentu Kodeksu Cywilnego, do kiedy nabyty telewizor będzie podlegał gwarancji.

Fragment Kodeksu Cywilnego
DZIAŁ III
Gwarancja przy sprzedaży
§ 4. Jeżeli nie zastrzeżono innego terminu, termin gwarancji wynosi dwa lata licząc od dnia, kiedy rzecz została kupującemu wydana.
A. Do 7 maja 2024 r.
B. Do 27 kwietnia 2024 r.
C. Do 7 maja 2025 r.
D. Do 27 kwietnia 2025 r.
Nieprawidłowe odpowiedzi na to pytanie mogą wynikać z kilku powszechnych nieporozumień dotyczących zasad udzielania gwarancji na produkty. W przypadku odpowiedzi wskazujących na daty wcześniejsze niż 7 maja 2025 r., często można zauważyć błąd w obliczeniach związanych z określaniem okresu gwarancyjnego. Wiele osób mylnie przyjmuje, że gwarancja trwa od momentu zakupu, a nie od momentu wydania towaru. Taki błąd w rozumieniu procesu gwarancyjnego może prowadzić do nieprawidłowego oszacowania, do kiedy dany produkt będzie objęty ochroną. Ponadto, niektóre odpowiedzi mogą wynikać z mylnego założenia, że gwarancja jest automatycznie przedłużana lub że ustalanie okresu gwarancyjnego jest bardziej elastyczne niż w rzeczywistości. Warto zwrócić uwagę, że gwarancja jest regulowana przepisami prawa, które określają konkretne ramy czasowe dla jej trwania. W praktyce, aby uniknąć takich nieporozumień, zaleca się szczegółowe zapoznanie się z warunkami gwarancji dostarczanymi przez sprzedawcę oraz dokładne sprawdzenie daty wydania towaru, co jest kluczowe dla ustalenia właściwego terminu końca gwarancji. Pamiętaj również, że przysługuje Ci prawo do reklamacji przez dwa lata, ale to nie oznacza, że każdy problem będzie objęty gwarancją. Na przykład, uszkodzenia spowodowane niewłaściwym użytkowaniem nie są objęte gwarancją, co może wprowadzać dodatkowe niejasności w interpretacji warunków umowy.

Pytanie 5

Usługi posprzedażowe, zazwyczaj dodatkowo płatne, po zakupie telewizora w sklepie obejmują

A. transport oraz montaż urządzenia w domu klienta
B. wyszukiwanie oraz nawiązywanie kontaktów handlowych
C. działania promujące i reklamujące urządzenie
D. negocjacje i podpisanie warunków zakupu sprzętu
Nieprawidłowe odpowiedzi dotyczące usług potransakcyjnych wskazują na niepełne zrozumienie zakresu i celu tych usług w kontekście zakupu sprzętu elektronicznego. Działania reklamujące i promujące sprzęt są istotnym aspektem marketingu, jednak nie są one bezpośrednio związane z obsługą posprzedażową i nie stanowią usługi potransakcyjnej. Reklama ma na celu przyciągnięcie klientów, a nie wsparcie ich po dokonaniu zakupu. Kolejnym błędnym podejściem jest myślenie, że poszukiwanie i nawiązywanie kontaktów handlowych są usługami związanymi z zakupem telewizora. Te działania są typowe dla procesu sprzedaży, a nie dla obsługi po sprzedaży, ponieważ koncentrują się na pozyskaniu nowych klientów, a nie na wsparciu istniejących. Negocjacje i podpisanie warunków sprzedaży sprzętu, choć istotne w momencie zakupu, również nie są częścią usług potransakcyjnych. Usługi te powinny koncentrować się na wsparciu klienta po dokonaniu zakupu, a nie na formalnościach związanych z transakcją. Nieprawidłowe odpowiedzi wskazują na typowy błąd myślowy, polegający na myleniu różnych etapów procesu sprzedaży i obsługi klienta. Kluczowe jest, aby zrozumieć, że usługi potransakcyjne mają na celu zapewnienie komfortu i wsparcia klienta po zakupie, co jest istotne dla budowania długoterminowych relacji z klientem oraz wpływa na jego decyzje zakupowe w przyszłości.

Pytanie 6

W firmie transportowej w ciągu miesiąca przetransportowano 200 ton ładunku na łączną odległość 2 000 km. Jaka jest cena za 1 tonokilometr (tkm), jeżeli koszty transportu wyniosły 40 tys. zł?

A. 10 tkm/zł
B. 20 zł/km
C. 0,10 zł/tkm
D. 0,05 km/zł
Wybór jednej z niepoprawnych odpowiedzi często wynika z nieporozumienia dotyczącego definicji kosztów transportu oraz jednostek miary. Odpowiedź 10 tkm/zł sugeruje, że koszt jednostkowy jest w odwrotnej relacji do tonokilometrów, co nie jest zgodne z zasadami ekonomii transportu. Koszt tonokilometra powinien być wyrażony w jednostkach walutowych na tonokilometr, a nie jako ilość tonokilometrów na złotówki. Odpowiedź 0,05 km/zł nie ma sensu w kontekście kosztów transportowych, ponieważ łączy niewłaściwe jednostki miary: kilometr i złotówkę, co prowadzi do nieczytelnych i niepraktycznych konkluzji. Z kolei 20 zł/km to całkowicie błędne podejście, które może sugerować pomyłkę w obliczeniach kosztów transportu. Właściwe zarządzanie kosztami w logistyce wymaga zrozumienia, jak analizować dane i interpretować wyniki w kontekście efektywności operacyjnej. Typowym błędem jest mylenie kosztów jednostkowych z całkowitymi kosztami przewozu, co prowadzi do błędnych wniosków o rentowności lub efektywności transportu. Dobrą praktyką jest regularne przeglądanie wskaźników kosztowych oraz ich porównywanie z branżowymi standardami, co umożliwia identyfikację obszarów do poprawy.

Pytanie 7

Transport bimodalny definiuje się jako transport

A. drogowo-lotniczy
B. kolejowo-morski
C. kolejowo-drogowy
D. drogowo-morski
Wszystkie inne odpowiedzi nie odnoszą się do definicji transportu bimodalnego w odpowiedni sposób. Na przykład, odpowiedź związana z przewozem drogowo-lotniczym sugeruje połączenie transportu drogowego i lotniczego, co nie odpowiada klasycznemu rozumieniu bimodalności. Lotnictwo jest z reguły wykorzystywane w transporcie ekspresowym oraz w sytuacjach, gdy szybkość jest kluczowa, jednak nie jest to typowy przykład transportu bimodalnego, ponieważ nie są tu wykorzystywane dwa różne tryby transportu w sensie intermodalnym. W przypadku odpowiedzi drogowo-morskiej, mimo że łączy dwa środki transportu, nie odpowiada ona definicji, gdyż transport morski zazwyczaj nie jest integrowany z transportem drogowym w tym samym systemie intermodalnym. Kolejowo-morski również nie jest poprawnym określeniem, ponieważ chociaż można przeprowadzać transport między tymi dwoma środkami, nie jest to szczególnie typowe dla strategii transportu bimodalnego. W kontekście zastosowania, wiele firm transportowych preferuje połączenia kolejowo-drogowe ze względu na ich elastyczność, wydajność oraz mniejsze koszty, co powinno być kluczowym czynnikiem przy wyborze transportu intermodalnego. Typowym błędem myślowym jest mylenie pojęcia bimodalności z dowolnym połączeniem dwóch środków transportu, co prowadzi do nieporozumień w zakresie strategii logistycznych i efektywności operacyjnej.

Pytanie 8

Jak obliczyć procent wykorzystania powierzchni składowej magazynu, który jest przystosowany do przechowywania 20 000 paletowych jednostek ładunkowych (pjł), gdy średnia liczba składowanych pjł wynosi 15 000?

A. 57%
B. 133%
C. 43%
D. 75%
Wybór niepoprawnej odpowiedzi może wynikać z kilku błędnych założeń oraz nieprawidłowych obliczeń. Na przykład, odpowiedź wskazująca na 133% sugeruje, że liczba palet w magazynie przekracza jego maksymalną pojemność, co jest niemożliwe i niezgodne z rzeczywistością. Tego typu błędy mogą wynikać z nieprawidłowego zrozumienia definicji pojemności magazynowej oraz wykorzystania jednostek, co jest kluczowe w logistyce. Inne odpowiedzi, jak 43% czy 57%, mogą świadczyć o błędnym obliczeniu procentu, które mogło zajść w wyniku pomylenia liczby składowanych jednostek z całkowitą pojemnością. W praktyce, aby uniknąć takich pomyłek, warto stosować systemy zarządzania magazynem, które automatyzują procesy związane z obliczaniem wskaźników wydajności. Współczesne magazyny korzystają z zaawansowanych technologii, takich jak RFID czy systemy WMS, które pomagają w skutecznym zarządzaniu przestrzenią. Należy również pamiętać, że odpowiednie tempo rotacji towarów i optymalizacja ich rozmieszczenia w magazynie są kluczowe dla utrzymania niskiego poziomu kosztów oraz poprawy efektywności działań magazynowych.

Pytanie 9

W styczniu przedsiębiorstwo poniosło wydatki na produkcję opakowań plastikowych w wysokości 18 020,00 zł. W tym okresie wyprodukowano 5 300 sztuk opakowań. Jakie jest jednostkowe wynagrodzenie za produkcję jednego opakowania w styczniu?

A. 3,00 zł
B. 4,51 zł
C. 3,60 zł
D. 3,40 zł
Wiele osób może błędnie obliczać jednostkowy koszt produkcji, koncentrując się na niewłaściwych założeniach lub stosując błędne metody kalkulacji. Zdarza się, że przyjmują one inne wartości kosztów lub błędnie zliczają liczbę wyprodukowanych sztuk. Na przykład, niektórzy mogą pomylić się w obliczeniach, myśląc, że całkowite koszty produkcji powinny być pomnożone przez liczbę sztuk, co prowadzi do znacznych przeszacowań jednostkowego kosztu. Możliwe jest również, że ktoś mógłby zapomnieć, że jednostkowy koszt to nie suma wszystkich wydatków, ale ich podział przez ilość wyprodukowanych wyrobów. Kolejnym błędem jest nieuwzględnienie, że koszty produkcji mogą obejmować różne składniki, takie jak surowce, robocizna oraz koszty pośrednie. Ostatecznie, aby dobrze oszacować jednostkowy koszt, konieczne jest zrozumienie wszystkich aspektów produkcji oraz umiejętność dokładnego obliczania wydatków, co jest podstawą efektywnego zarządzania finansami w przedsiębiorstwie. Stosowanie poprawnej metodyki obliczeń jest nie tylko kluczowe dla prawidłowego planowania, ale również dla podejmowania świadomych decyzji strategicznych.

Pytanie 10

Który z poniższych dokumentów jest niezbędny do odprawy celnej towarów importowanych?

A. Dokument przyjęcia wewnętrznego
B. Faktura handlowa
C. Dokument rozchodu wewnętrznego
D. Karta magazynowa
Karta magazynowa, dokument przyjęcia wewnętrznego oraz dokument rozchodu wewnętrznego są dokumentami związanymi z procesami magazynowymi. Karta magazynowa jest wewnętrznym dokumentem używanym do ewidencji stanów i ruchów towarów w magazynie. Pomaga w monitorowaniu dostępności towarów i planowaniu dostaw, ale nie jest wymagana w procesie odprawy celnej. Z kolei dokument przyjęcia wewnętrznego potwierdza przyjęcie towarów do magazynu, najczęściej po ich dostawie lub zwrocie. Pełni funkcję kontrolną i ewidencyjną w kontekście magazynowym, ale nie ma zastosowania w kontekście celnym. Podobnie, dokument rozchodu wewnętrznego służy do rejestracji wydania towarów z magazynu na potrzeby wewnętrzne firmy, co również nie jest związane z procedurami celnymi. Częstym błędem myślowym jest mylenie dokumentów magazynowych z dokumentami wymaganymi w procesie importu i eksportu. Kluczowe jest zrozumienie, że odprawa celna wymaga dokumentacji związanej bezpośrednio z transakcją międzynarodową, jak faktury handlowe, świadectwa pochodzenia, listy przewozowe itp. Warto też pamiętać, że dokumentacja magazynowa służy przede wszystkim do zarządzania zasobami wewnętrznymi, a nie do komunikacji z zewnętrznymi organami, takimi jak urzędy celne.

Pytanie 11

Aby magazyn mógł skutecznie pełnić swoje podstawowe zadanie, jakim jest przechowywanie zapasów, najwięcej miejsca powinno zajmować

A. kompletacji
B. przyjęć
C. wydań
D. składowania
Strefa składowania w magazynie jest kluczowym elementem, który odpowiada za przechowywanie zapasów. Tylko odpowiednia organizacja tej strefy pozwala na efektywne zarządzanie przestrzenią, co z kolei przekłada się na optymalizację procesów logistycznych. W strefie składowania, towary są układane w sposób, który minimalizuje czas potrzebny na ich odnalezienie oraz wydanie. Na przykład, w praktyce często stosuje się systemy zarządzania magazynem (WMS), które pomagają w automatyzacji i optymalizacji układania towarów. Dobre praktyki branżowe wskazują na wykorzystanie regałów wysokiego składowania oraz systemów FIFO (first in, first out) lub LIFO (last in, first out), które zwiększają efektywność obrotu zapasami. Właściwe zarządzanie strefą składowania pozwala także na lepsze prognozowanie zapotrzebowania oraz zmniejsza koszty związane z przechowywaniem. Dlatego strefa składowania powinna zajmować największą część magazynu, aby umożliwić skuteczne przechowywanie i zarządzanie zapasami.

Pytanie 12

Masa przedmiotów podnoszonych i przenoszonych przez jednego pracownika - mężczyznę, przy pracy stałej, nie może przekraczać

Normy dźwigania i przenoszenia ładunków
PracaMłodocianiKobietyMężczyźni
DziewczętaChłopcyKobiety w ciążyKobietyMężczyźniPrzenoszenie zespołowe
Stała8 kg12 kg3 kg12 kg30 kgmax. 25 kg/1 os.
Dorywcza (max. 4 godz.)14 kg20 kg5 kg20 kg50 kgmax. 42 kg/1 os.
A. 50 kg
B. 30 kg
C. 35 kg
D. 45 kg
Zgadza się! Maksymalna masa przedmiotów, które mężczyzna może podnosić i przenosić w warunkach pracy stałej, wynosi 30 kg. Ta wartość jest ustalona w oparciu o normy ergonomiczne, które mają na celu zminimalizowanie ryzyka wystąpienia urazów oraz przeciążeń mięśniowo-szkieletowych. Na przykład, w miejscach pracy, takich jak magazyny czy fabryki, przestrzeganie tego limitu jest kluczowe dla zapewnienia bezpieczeństwa pracowników. Pracownicy, którzy regularnie podnoszą cięższe przedmioty, narażeni są na kontuzje, co może prowadzić do długotrwałych problemów zdrowotnych oraz obniżenia wydajności pracy. W praktyce, warto stosować dodatkowe techniki, takie jak użycie wózków transportowych czy dźwigów, aby zredukować obciążenie fizyczne. Pamiętajmy, że zdrowie pracownika jest priorytetem, a przestrzeganie norm dźwigania jest jednym z kluczowych elementów w zarządzaniu BHP w każdym miejscu pracy.

Pytanie 13

Magazyn stosuje metodę FIFO wydań magazynowych. Z danych zawartych w tabeli wynika, że wartość ewidencyjna 400 szt. cegieł wydanych 16 czerwca wynosi

Obrót magazynowy cegieł
Dzień dostawyDzień wydaniaJednostkowa cena ewidencyjna
[zł/szt.]
Wielkość
dostawy/wydania
[szt.]
19 maja-3,552 500
27 maja-3,502 000
-29 maja3,551 500
10 czerwca-3,603 000
-12 czerwca3,551 000
-12 czerwca3,50800
15 czerwca-3,452 000
A. 1 380,00 zł
B. 1 440,00 zł
C. 1 400,00 zł
D. 1 420,00 zł
Wybór odpowiedzi innej niż 1 400,00 zł wskazuje na błędne zrozumienie zasad działania metody FIFO. Metoda ta zakłada, że towary wydawane są w kolejności ich przyjęcia, co oznacza, że najpierw są wykorzystywane te z najwcześniejszych dostaw. W analizowanej sytuacji, 400 sztuk cegieł, które pozostały do wydania 16 czerwca, pochodziły z dostawy z 10 czerwca, a ich jednostkowa cena wynosiła 3,60 zł. Wartość ewidencyjna tych cegieł to 400 sztuk x 3,60 zł = 1 440,00 zł, co jest faktyczną wartością wydania. Wartości wskazane w innych odpowiedziach, takie jak 1 380,00 zł, 1 420,00 zł, czy 1 440,00 zł, mogą wynikać z błędnych obliczeń lub błędnego założenia co do tego, które cegły zostały wydane. Często błędy te mogą wynikać z niepełnego uwzględnienia wcześniej wydanych partii lub założeń dotyczących jednostkowych cen. Zrozumienie pełnego kontekstu operacji magazynowych oraz dokładne śledzenie stanów magazynowych na poziomie jednostkowym jest kluczowe dla zachowania zgodności z zasadami FIFO oraz dla efektywnego zarządzania kosztami.

Pytanie 14

Dokumentem określającym normy czasowe dla działań technologicznych jest karta

A. pracy
B. normowania materiału
C. normowania czasu
D. obliczeniowa
Odpowiedzi takie jak 'obliczeniowa', 'pracy' oraz 'normowania materiału' są nieprawidłowe z kilku powodów. Karta obliczeniowa, choć może sugerować pewne aspekty związane z czasem, nie jest dokumentem, który koncentruje się na standardowych czasach operacji. Zamiast tego, jej głównym celem jest wspieranie obliczeń związanych z innymi aspektami produkcji, co wprowadza w błąd. Karta pracy natomiast odnosi się do ogólnych informacji o wykonywanych zadaniach oraz ich organizacji, ale nie dostarcza szczegółowego zestawienia norm czasowych dla poszczególnych operacji. W wielu przedsiębiorstwach dokument ten jest używany do określenia zakresu wykonywanych zadań, jednak nie zawiera precyzyjnych czasów wykonania. Karta normowania materiału dotyczy parametrów surowców i materiałów wykorzystywanych w produkcji, a nie operacji technologicznych. Kluczowym błędem myślowym w przypadku tych odpowiedzi jest mylenie dokumentacji operacyjnej z dokumentacją czasową. W praktyce, brak precyzyjnych norm czasowych może prowadzić do nieefektywności, zwiększenia kosztów produkcji oraz utrudnienia w planowaniu, co z kolei wpływa na konkurencyjność firmy.

Pytanie 15

Do funkcji związanych z potransakcyjną dystrybucją zalicza się

A. uzgadnianie warunków umów handlowych
B. zarządzanie zamówieniami
C. działalność związana z promocją
D. wykonywanie zobowiązań wynikających z rękojmi oraz gwarancji
Działalność promocyjna, obsługa zamówień oraz negocjowanie warunków umów handlowych, choć istotne w procesie dystrybucji, nie są klasyfikowane jako funkcje potransakcyjne. Działalność promocyjna ma na celu zwiększenie świadomości marki i zachęcenie do zakupu, a jej efekty są zazwyczaj zauważalne przed dokonaniem transakcji. To podejście koncentruje się na przekonywaniu klientów do wyboru danego produktu, a nie na obsłudze posprzedażowej. Obsługa zamówień, chociaż kluczowa dla zrealizowania sprzedaży, skupia się na procesach związanych z przyjmowaniem, przetwarzaniem i dostarczaniem zamówień, a nie na zarządzaniu ryzykiem związanym z jakością towarów po ich zakupie. Negocjowanie warunków umów handlowych dotyczy głównie relacji B2B i ma charakter pretransakcyjny, gdzie kluczowe jest ustalenie zasad współpracy, a nie realizacja zobowiązań po dokonaniu transakcji. Ważne jest zrozumienie, że funkcje potransakcyjne są bezpośrednio związane z zarządzaniem relacjami z klientem po zakupie, co ma kluczowe znaczenie dla utrzymania pozytywnych doświadczeń zakupowych oraz lojalności klientów. Ignorowanie tego aspektu może prowadzić do niskiej satysfakcji klientów i negatywnych recenzji, co w dłuższym czasie może wpłynąć na wyniki finansowe firmy.

Pytanie 16

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 17

Gdy na różnych etapach dystrybucji danego towaru bierze udział wiele podmiotów, takich jak hurtownie i detaliści, mówimy o kanale dystrybucji

A. bezpośrednim
B. szerokim
C. wąskim
D. krótkim
Wybór odpowiedzi 'wąskim', 'krótkim' lub 'bezpośrednim' wskazuje na pewne nieporozumienia związane z pojęciem kanału dystrybucji. Kanał 'wąski' kojarzy się z ograniczoną liczbą uczestników, co w praktyce oznacza bezpośrednią sprzedaż producenta do konsumenta, eliminując pośredników. Tego typu kanały są stosowane w przypadku produktów niszowych, gdzie ograniczenie liczby ogniw może przynieść korzyści w postaci bezpośredniego kontaktu z klientem oraz lepszej kontroli nad ceną i marką. Odpowiedź 'krótkim' także nie jest adekwatna, ponieważ odnosi się do kanałów, w których dystrybucja odbywa się poprzez niewielką liczbę pośredników, co nie jest zgodne z sytuacją opisaną w pytaniu. Z kolei kanał 'bezpośredni' implicite sugeruje brak pośredników, co jest sprzeczne z koncepcją szerokiego kanału dystrybucji, w którym wielu uczestników przyczynia się do dostarczenia produktu do konsumenta. W praktyce biznesowej, mylenie typów kanałów dystrybucji może prowadzić do strategii marketingowych, które są mało efektywne i nieadekwatne do specyfiki produktu oraz oczekiwań rynku. Dlatego zrozumienie różnicy między szerokim a innymi typami kanałów dystrybucji jest kluczowe dla efektywnego zarządzania procesem sprzedaży.

Pytanie 18

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 19

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 20

Zakład produkujący samochody otrzymał zamówienie na wykonanie 70 samochodów. Ustal, na podstawie danych zawartych w tabeli, ile silników powinna zamówić fabryka, aby zamówienie zostało zrealizowane. Przy obliczeniach należy uwzględnić zapas w magazynie i stan produkcji w toku.

Pozycja w kartotece magazynowejZapas w magazynie w szt.Produkcja w toku w szt.
Akumulator8010
Koła30020
Silnik50-
Szyba przednia30-
A. 30 szt.
B. 20 szt.
C. 10 szt.
D. 5 szt.
Odpowiedzi 10 sztuk, 5 sztuk oraz 30 sztuk są nieprawidłowe, ponieważ nie uwzględniają kluczowych zasad związanych z zarządzaniem zapasami i produkcją. Gdyby fabryka zamówiła 10 silników, to liczba zamówionych jednostek byłaby niewystarczająca do spełnienia wymagania na 70 samochodów, co prowadziłoby do opóźnień w dostawie i niezadowolenia klienta. Wybór 5 silników jeszcze bardziej pogłębia problem, ponieważ oznaczałoby to ogromny niedobór w stosunku do wymaganej liczby, co mogłoby zagrażać realizacji zamówienia. Z kolei zamówienie 30 sztuk, choć z pozoru wydaje się lepsze, nadal nie rozwiązuje problemu, ponieważ fabryka potrzebuje dokładnie 20 silników, aby uzyskać pełny zestaw wymaganych komponentów. Takie podejścia wskazują na typowe błędy w analizie zapotrzebowania i nieodpowiednie planowanie produkcji. Kluczowe jest, aby przy podejmowaniu decyzji opierać się na dokładnych danych dotyczących stanów magazynowych oraz przewidywanych potrzeb, co pozwoli na skuteczniejsze zarządzanie procesem produkcji. Współczesne fabryki powinny korzystać z zaawansowanych narzędzi analitycznych, które wspierają proces decyzyjny i pozwalają na precyzyjniejsze prognozowanie potrzeb materiałowych.

Pytanie 21

Jakie argumenty sugerują konieczność zastosowania metody maksymalnej dostawy przy ustalaniu rozmiaru zamówienia?

A. Wysokie wydatki na dostawy, krótki czas realizacji zamówienia oraz brak własnych magazynów
B. Niskie koszty przesyłek, wysokie wydatki na utrzymanie zapasów oraz pewny dostawca
C. Niskie koszty wysyłki, wysokie koszty składowania oraz długi czas realizacji zamówienia
D. Bardzo wysokie wydatki na dostawy, niskie koszty składowania oraz długi czas realizacji zamówienia
Wybranie odpowiedzi wskazującej na bardzo wysokie koszty dostaw, niskie koszty magazynowania oraz długi czas realizacji zamówienia jest zgodne z zasadami efektywnego zarządzania zapasami. W sytuacji, gdy koszty dostaw są znaczące, organizacje powinny dążyć do maksymalizacji wielkości zamówienia, aby zminimalizować częstotliwość dostaw, co w konsekwencji prowadzi do zmniejszenia całkowitych kosztów logistycznych. Niskie koszty magazynowania sprzyjają utrzymaniu większych zapasów, co pozwala na skorzystanie z oszczędności skali przy zakupach. Długi czas realizacji zamówienia wskazuje na konieczność wcześniejszego planowania i zamawiania większych ilości, aby zminimalizować ryzyko braku towaru. Przykładem może być branża produkcyjna, gdzie firmy często decydują się na zakup dużych partii surowców, aby zapewnić ciągłość produkcji i uniknąć przestojów wynikających z opóźnień w dostawie.

Pytanie 22

Czynność wykonywana w etapie magazynowania towarów to

A. rozpoznawanie
B. przechowywanie
C. wyładunek
D. selekcja
Przechowywanie to kluczowy proces w fazie składowania towarów, który obejmuje bezpieczne i efektywne utrzymywanie zapasów w magazynach przez określony czas. Poprawne zarządzanie przechowywaniem wpływa na optymalizację przestrzeni magazynowej oraz efektywność operacyjną. W praktyce, proces ten często wiąże się z wykorzystaniem systemów zarządzania magazynem (WMS), które umożliwiają śledzenie lokalizacji towarów, zarządzanie poziomem zapasów oraz automatyzację procesów magazynowych. Przechowywanie towarów powinno być zgodne z odpowiednimi normami, takimi jak ISO 9001, które promują jakość i efektywność w zarządzaniu procesami logistycznymi. Dobrą praktyką jest również regularne przeprowadzanie inwentaryzacji, co pozwala na bieżąco monitorować stan zapasów oraz identyfikować potencjalne problemy, takie jak braki czy przeterminowanie produktów. W ten sposób, przechowywanie towarów staje się nie tylko elementem zabezpieczającym dostępność produktów, ale także strategicznym narzędziem w zarządzaniu łańcuchem dostaw.

Pytanie 23

Które przedsiębiorstwo transportowe należy wybrać do wykonania usługi przewozu towaru według przedstawionego w tabeli zestawienia metody punktowej?

KryteriumPrzedsiębiorstwo transportowe A.Przedsiębiorstwo transportowe B.Przedsiębiorstwo transportowe C.Przedsiębiorstwo transportowe D.
12345123451234512345
jakośćXXXX
cenaXXXX
terminowośćXXXX
poziom obsługiXXXX
A. Przedsiębiorstwo transportowe C.
B. Przedsiębiorstwo transportowe B.
C. Przedsiębiorstwo transportowe D.
D. Przedsiębiorstwo transportowe A.
Przedsiębiorstwo transportowe D zostało wybrane jako najlepsza opcja do wykonania usługi przewozu towaru na podstawie analizy punktowej. Metoda ta polega na ocenie różnych aspektów ofert, takich jak jakość usług, cena, terminowość oraz poziom obsługi klienta. W przedstawionym zestawieniu, Przedsiębiorstwo D zdobyło najwyższą liczbę punktów, co świadczy o jego przewadze konkurencyjnej. W praktyce, wybór odpowiedniego przewoźnika oparty na rzetelnych kryteriach oceny jest kluczowy dla efektywności łańcucha dostaw. Wysoka jakość świadczonych usług przekłada się na mniejsze ryzyko uszkodzenia towaru oraz terminowość dostaw, co jest niezwykle istotne w kontekście zadowolenia klientów. Korzystając z metod takich jak analiza punktowa, przedsiębiorstwa mogą podejmować bardziej świadome decyzje, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w zarządzaniu logistyką i transportem. Warto także zauważyć, że systematyczne monitorowanie i ocena przewoźników mogą przyczynić się do długofalowych relacji oraz efektywności współpracy.

Pytanie 24

Z analizy wymagań sieci dystrybucji wynika, że jeśli zapas na końcu sieci sprzedaży wynosił 460 szt., sprzedano 2 430 szt., a łączna ilość przyjętych dostaw wyniosła 2 380 szt., to początkowy zapas wynosił

A. 410 szt.
B. 5 270 szt.
C. 4 350 szt.
D. 510 szt.
Jak analizujesz błędne odpowiedzi, to warto zwrócić uwagę, jak nierozumienie zadania prowadzi do złych wyników. Na przykład, wybieranie 410 sztuk jako zapasu początkowego może wynikać z błędnych obliczeń, gdzie nie bierzemy pod uwagę wszystkich trzech wartości: zapasu końcowego, sprzedanych sztuk i przyjętych dostaw. Właściwe zrozumienie, jak te parametry się ze sobą łączą, jest mega ważne, bo każdy z nich wpływa na ogólną sytuację zapasową firmy. Wybierając 4 350 sztuk czy 5 270 sztuk jako zapas początkowy, również widać, że brakuje zrozumienia, jak się bilansuje zapasy. Takie wartości wynikają zazwyczaj z błędnego dodawania lub odejmowania, co prowadzi do mylnej oceny stanu magazynu. W zarządzaniu zapasami trzeba trzymać równowagę między tym, co jest dostępne, a kosztami. Istnieją standardy jak Just-In-Time (JIT), które mówią o minimalizacji zapasów i optymalnym zarządzaniu dostawami, co powinno być podstawą każdej firmy działającej w handlu lub logistyce. Dlatego złe podejście do obliczeń może mieć poważne konsekwencje finansowe i operacyjne.

Pytanie 25

Netto zapotrzebowanie na materiały potrzebne do produkcji oblicza się jako

A. suma zapotrzebowania całkowitego oraz dostępnego zapasu
B. iloczyn ceny jednostkowej całkowitej i stawki VAT
C. iloraz ceny jednostkowej netto i stawki VAT
D. różnica pomiędzy zapotrzebowaniem całkowitym a zapasem dostępnym
Zrozumienie różnicy między zapotrzebowaniem brutto a zapotrzebowaniem netto jest kluczowe w efektywnym zarządzaniu materiałami w przedsiębiorstwie. Odpowiedzi, które odnoszą się do sumy zapotrzebowania brutto i zapasu dysponowanego, są niepoprawne, ponieważ sugerują, że należy dodać dostępne materiały do całkowitego zapotrzebowania, co prowadzi do błędnych wniosków o potrzebnych zamówieniach. Taka pomyłka może skutkować nadmiernymi zamówieniami i wzrostem kosztów magazynowania. Ponadto, pojęcia związane z ceną jednostkową brutto i stawką VAT nie mają związku z obliczeniem zapotrzebowania na materiały. Często występuje nieporozumienie, gdzie cena jednostkowa mylona jest z zapotrzebowaniem, co powoduje dalsze niejasności w procesach zakupowych. W praktyce, obliczenie zapotrzebowania netto ma na celu dokładne określenie ilości materiałów, które należy zakupić, aby zaspokoić potrzeby produkcyjne, co zwiększa efektywność operacyjną i redukuje ryzyko przestojów w produkcji. W kontekście best practices w zarządzaniu zapasami, kluczowe jest regularne monitorowanie zarówno zapotrzebowania brutto, jak i poziomu zapasów, aby uniknąć sytuacji niedoborów lub nadwyżek, co jest istotne dla zachowania płynności finansowej i operacyjnej przedsiębiorstwa.

Pytanie 26

Zbiór procedur związanych z obróbką danych komputerowych, zarządzaniem bazami danych oraz urządzeniami, które pozwalają na przetwarzanie i przechowywanie informacji określamy mianem systemu

A. komunikowania
B. logistycznego
C. informatycznego
D. zarządzania
Odpowiedzi takie jak "logistycznym", "komunikowania" i "zarządzania" są trochę nietrafione. "Logistycznym" kojarzy się z transportem, magazynowaniem i dostawą, a to jest tylko jeden kawałek układanki systemów informatycznych. Logistyka może korzystać z IT, ale nie wyczerpuje definicji systemu informatycznego. Natomiast "komunikowania" sugeruje, że mówimy tylko o komunikacji, a przecież systemy informatyczne zajmują się też zarządzaniem danymi. Takie myślenie może wprowadzać w błąd, bo kluczowe są też inne funkcje, jak analiza danych. A jeśli chodzi o "zarządzania", to to jest za szerokie pojęcie, które obejmuje różne metody i praktyki, a niekoniecznie robi to sam w sobie. Systemy informatyczne to zorganizowane struktury i interakcje między danymi, programami a sprzętem i to jest mega ważne w dzisiejszym świecie. Dobrze byłoby unikać uproszczeń, bo nie oddają one złożoności tych współczesnych systemów.

Pytanie 27

Osoba obsługująca samochód-chłodnię podczas załadunku i rozładunku powinna być zaopatrzona w kombinezon ochronny, obuwie ochronne oraz

A. rękawice ochronne
B. zatyczki ochronne
C. maskę ochronną
D. okulary ochronne
Okulary ochronne, zatyczki ochronne oraz maski ochronne, mimo że są ważnymi elementami osobistego wyposażenia ochronnego, nie są kluczowe w sytuacji załadunku i wyładunku towarów w samochodach-chłodniach. W przypadku pracy w chłodniach, głównym zagrożeniem są urazy mechaniczne, a nie wpływ substancji chemicznych czy intensywne hałasy, które mogłyby wymagać stosowania okularów ochronnych lub zatyczek do uszu. Wiele osób mylnie sądzi, że jakiekolwiek zagrożenie w miejscu pracy wymaga stosowania szerokiego zakresu środków ochrony osobistej, jednak kluczowe jest dostosowanie wyposażenia do specyficznych warunków pracy. Ponadto, maski ochronne są bardziej odpowiednie w sytuacjach, gdzie istnieje ryzyko wdychania szkodliwych substancji, co w kontekście pracy w chłodni zwykle nie ma miejsca. Tego rodzaju nieprawidłowe podejście do doboru środków ochrony osobistej może prowadzić do niepotrzebnych wydatków na wyposażenie, które nie przynosi realnych korzyści w kontekście bezpieczeństwa pracy. W związku z tym, kluczowe jest przeprowadzenie analizy ryzyka na stanowisku pracy oraz dostosowanie środków ochrony do konkretnej sytuacji, co jest zgodne z zasadami ergonomii oraz dobrymi praktykami w zakresie BHP, które powinny być przestrzegane w każdej branży.

Pytanie 28

Jakie kwestie reguluje konwencja ADR?

A. transport drogowy materiałów niebezpiecznych
B. przewóz towarów za pomocą transportu drogowego
C. czas pracy kierowców ciężarówek
D. transport towarów łatwo psujących się
Wybór odpowiedzi dotyczącej przewozu towarów szybko psujących się, czasu pracy załóg samochodów ciężarowych oraz przewozu towarów transportem drogowym, nie odnosi się bezpośrednio do konwencji ADR, co wskazuje na niezrozumienie jej specyfiki. Konwencja ta została stworzona w celu regulacji transportu towarów niebezpiecznych, a więc jej zastosowanie nie obejmuje ogólnych zasad transportu czy też specyficznych przepisów dotyczących czasu pracy kierowców. Przewóz towarów szybko psujących się, takich jak żywność, jest regulowany przez inne przepisy, które koncentrują się na zachowaniu świeżości i bezpieczeństwa żywności, a nie na aspektach związanych z materiałami niebezpiecznymi. Z kolei czas pracy załóg samochodów ciężarowych jest oznaczany regulacjami unijnymi oraz krajowymi, które są niezależne od konwencji ADR. Dążenie do uproszczenia przepisów transportowych może prowadzić do mylnych interpretacji, przez co istotne jest dokładne zapoznanie się z odpowiednimi regulacjami w kontekście ich zastosowania. Niestety, wybór odpowiedzi nie uwzględnia kluczowego aspektu, jakim jest bezpieczeństwo transportu towarów niebezpiecznych, który jest centralnym celem konwencji ADR. Kluczowym błędem jest tu mylne utożsamienie ogólnych zasad transportu z regulacjami dotyczącymi specyficznych towarów, co może prowadzić do poważnych konsekwencji w praktyce transportowej.

Pytanie 29

Elementem struktury wytwórczej stanowiącym część gniazda produkcyjnego jest

A. linia produkcyjna
B. oddział
C. stanowisko robocze
D. wydział
Stanowisko robocze to najmniejsza jednostka struktury produkcyjnej w gnieździe produkcyjnym, na której realizowane są konkretne zadania produkcyjne. W praktyce oznacza to, że pracownik wykonuje określone operacje na maszynach lub przy użyciu narzędzi, co przekłada się na efektywność produkcji. Przykładem może być stanowisko, na którym montowane są komponenty w linii produkcyjnej. Dzięki precyzyjnemu zdefiniowaniu stanowisk roboczych, możliwe jest optymalizowanie procesów produkcyjnych, co jest zgodne z zasadami Lean Manufacturing, które koncentrują się na eliminacji marnotrawstwa i zwiększeniu wartości dodanej. W standardach ISO 9001:2015 podkreśla się znaczenie zarządzania zasobami i procesami, co obejmuje także skuteczne organizowanie stanowisk roboczych w celu osiągnięcia wysokiej jakości produkcji. Dobrze zorganizowane stanowiska robocze zwiększają nie tylko efektywność, ale również bezpieczeństwo pracy, co jest kluczowym aspektem w nowoczesnych zakładach produkcyjnych.

Pytanie 30

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 31

Jaką zasadę reprezentuje metoda FIFO?

A. pierwsze przyszło - ostatnie wyszło
B. ostatnie wyszło - ostatnie przyszło
C. ostatnie przyszło - pierwsze wyszło
D. pierwsze przyszło - pierwsze wyszło
Zrozumienie zasad działania metod przetwarzania danych jest kluczowe dla efektywnego zarządzania systemami informatycznymi oraz operacjami logistycznymi. Odpowiedzi, które sugerują inne podejścia, w tym ostatnie przyszło - pierwsze wyszło (LIFO) czy pierwsze przyszło - ostatnie wyszło, powstają z niepełnego zrozumienia, jak funkcjonują systemy kolejkowe. LIFO, czyli Last In, First Out, oznacza, że ostatnie elementy dodane do systemu są pierwsze do przetworzenia; jest to podejście zgoła odmienne od FIFO i nie znajduje zastosowania w przypadku zarządzania zapasami, gdzie ważne jest, aby najstarsze produkty były sprzedawane w pierwszej kolejności. W kontekście baz danych, LIFO może prowadzić do problemów z wydajnością, zwłaszcza gdy dane wymagają przetwarzania w historycznej kolejności. Ponadto, koncepcja pierwsze przyszło - ostatnie wyszło jest niepoprawna, ponieważ implikuje, że elementy dodawane jako pierwsze będą przetwarzane jako ostatnie, co jest sprzeczne z zasadami FIFO. Przy podejmowaniu decyzji dotyczących zarządzania, zarówno w logistyce, jak i w informatyce, kluczowe jest stosowanie właściwej metodologii, by uniknąć błędów, które mogą prowadzić do nieefektywności oraz strat. Dobrym przykładem może być zarządzanie zapasami w magazynach, gdzie brak odpowiedniego stosowania FIFO może prowadzić do przeterminowania produktów, co w dłuższym czasie wpływa negatywnie na wyniki finansowe organizacji.

Pytanie 32

Pojazd mechaniczny, który służy do transportowania naczep nieposiadających przednich kół, określa się mianem ciągnika

A. uniwersalnym
B. specjalnym
C. ciężarowym
D. siodłowym
Ciągnik siodłowy jest specjalistycznym pojazdem mechanicznym, który został zaprojektowany do transportowania naczep, które nie są wyposażone w przednie koła. Jego konstrukcja umożliwia stabilne połączenie z naczepą, co jest kluczowe dla bezpieczeństwa transportu. Ciągniki siodłowe są powszechnie stosowane w transporcie drogowym, zwłaszcza w branży logistycznej i przewozowej. W odróżnieniu od innych pojazdów, takich jak ciężarówki uniwersalne, które mogą przewozić różne ładunki, ciągniki siodłowe są zoptymalizowane pod kątem transportu naczep, co czyni je bardziej efektywnymi. W praktyce, naczepy są często wykorzystywane do przewozu towarów o dużych gabarytach, a ciągniki siodłowe wyróżniają się mocnymi silnikami oraz wytrzymałą konstrukcją, co pozwala na transport ciężkich ładunków. Dobrą praktyką w branży jest regularne przeprowadzanie przeglądów technicznych ciągników siodłowych, aby zapewnić ich niezawodność i bezpieczeństwo podczas użytkowania.

Pytanie 33

Co to jest planowanie operacyjne?

A. wdrażanie działań w oparciu o ustalone plany dystrybucji
B. realizacja przyjętych zasady i wytycznych wynikających ze strategii firmy
C. proces działań mających na celu uzupełnienie zapasów
D. wdrażanie działań opartych na systemie 'Just in Time'
Zrozumienie planowania operacyjnego jako jedynie realizacji działań związanych z systemem opartym na koncepcji 'Just in Time' jest niepoprawne, ponieważ 'Just in Time' to metoda produkcji, która koncentruje się na minimalizacji zapasów i skracaniu cyklu produkcyjnego, a nie na całościowym podejściu do planowania operacyjnego. Planowanie operacyjne obejmuje szerszy kontekst, w tym analizę strategii organizacji i dostosowywanie codziennych działań do jej celów. Kolejnym błędnym podejściem jest myślenie, że planowanie operacyjne dotyczy tylko uzupełniania zapasu. Chociaż zarządzanie zapasami jest ważnym aspektem, planowanie operacyjne wykracza poza to, obejmując wszystkie operacje, które są niezbędne do realizacji strategii firmy. Ostatni element – realizacja działań związanych z przyjętymi planami dystrybucyjnymi – także nie oddaje pełni znaczenia planowania operacyjnego, które jest znacznie szersze i obejmuje nie tylko aspekt dystrybucji, ale także produkcję, zarządzanie jakością oraz zarządzanie projektami. W praktyce, skuteczne planowanie operacyjne wymaga holistycznego podejścia, które uwzględnia różnorodne czynniki wewnętrzne oraz zewnętrzne, a także elastyczność w dostosowywaniu się do zmieniających się warunków rynkowych.

Pytanie 34

Znak towarowy umieszczony na opakowaniu informuje nas o maksymalnej

Ilustracja do pytania
A. liczbie sztuk towaru w opakowaniu.
B. ilości opakowań.
C. liczbie dni przechowywania.
D. ilości piętrzenia.
Wygląda na to, że wybór odpowiedzi odnośnie ilości opakowań czy dni przechowywania był niezbyt trafny. Znak towarowy na opakowaniu informuje nas głównie o maksymalnej ilości piętrzenia opakowań, a nie o innych sprawach związanych z transportem. Takie odpowiedzi mogą wprowadzać w błąd. W transporcie liczba opakowań powinna być ustalana na podstawie rozmiaru palety i specyfikacji logistycznych. Również odnoszenie się do dni przechowywania jest nieodpowiednie, bo czas przechowywania powinien być regulowany oddzielnie, zwykle przez daty ważności. Liczba sztuk towaru w opakowaniu dotyczy jego zawartości, a nie tego, jak się je układa. Te niepoprawne odpowiedzi pokazują, że czasami nie do końca rozumiemy, jak ważne są znaki towarowe, które mają kluczowe znaczenie w zarządzaniu jakością i zgodności z normami branżowymi, jak ISO. Znajomość tych rzeczy to podstawa, żeby dobrze zarządzać transportem i magazynowaniem.

Pytanie 35

Do zalet wprowadzenia systemu informatycznego do zarządzania magazynem (MSI) należy

A. lepsze wykorzystanie przestrzeni magazynowej
B. wydłużenie czasu realizacji zamówień
C. zmniejszenie zdolności operacyjnej magazynu
D. wzrost wydatków na utrzymanie magazynu
Wzrost kosztów funkcjonowania magazynu, zmniejszenie przepustowości magazynu oraz wydłużenie czasu kompletowania zamówień to koncepcje, które są niezgodne z ideą wdrażania nowoczesnych systemów informatycznych w magazynach. W rzeczywistości, głównym celem MSI jest poprawa efektywności operacyjnej, co zazwyczaj prowadzi do obniżenia kosztów. Przykładowo, poprzez automatyzację procesów oraz eliminację błędów ludzkich, organizacje mogą zaoszczędzić znaczące środki. Z kolei zmniejszenie przepustowości magazynu jest mylone z problemami, które mogą wystąpić w przypadku nieefektywnego zarządzania, a nie zastosowania nowoczesnych narzędzi informatycznych. W rzeczywistości, dobrze zaprojektowany MSI zwiększa przepustowość, ponieważ umożliwia lepsze zarządzanie procesami przyjmowania, składowania oraz wydawania towarów. Natomiast wydłużenie czasu kompletowania zamówień jest wynikiem braku automatyzacji i niewłaściwego zarządzania danymi, co tylko podkreśla, jak ważne jest wdrażanie odpowiednich systemów. W praktyce, firmy stosujące MSI często doświadczają skrócenia czasu realizacji zamówień oraz zwiększenia satysfakcji klientów, co jest kluczowe w dzisiejszym, konkurencyjnym środowisku rynkowym.

Pytanie 36

Zapasy buforowe są też określane jako zapasy

A. ruchome
B. antycypacyjne
C. obrotowe
D. bezpieczeństwa
Zapasy buforowe, znane również jako zapasy bezpieczeństwa, to zapasy utrzymywane w celu zminimalizowania ryzyka braków w dostępności produktów spowodowanych nieprzewidzianymi zdarzeniami, takimi jak opóźnienia w dostawach czy wahania popytu. Utrzymywanie odpowiedniego poziomu zapasów bezpieczeństwa jest kluczowe w zarządzaniu łańcuchem dostaw, ponieważ pozwala na ciągłość operacji oraz zaspokojenie potrzeb klientów nawet w trudnych warunkach. Przykładem zastosowania zapasów bezpieczeństwa jest branża motoryzacyjna, gdzie producenci części zamiennych gromadzą dodatkowe komponenty, aby móc szybko reagować na zmiany w zamówieniach. W praktyce, firmy często stosują różne metody obliczania poziomu zapasów bezpieczeństwa, takie jak analiza statystyczna popytu czy modelowanie prognoz, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w logistyce i zarządzaniu operacjami. Dobrze zaplanowane zapasy buforowe mogą znacząco obniżyć koszty związane z brakami oraz zwiększyć satysfakcję klientów.

Pytanie 37

Interakcja pomiędzy różnorodnymi segmentami linii produkcyjnej, opierająca się na kartach produktów, ich obiegu oraz analizie, określana jest jako system

A. MRP I
B. KANBAN
C. MRP II
D. ERP
Odpowiedzi MRP I, ERP i MRP II, mimo że są to techniki zarządzania produkcją i zasobami, nie odpowiadają na definicję podaną w pytaniu. MRP I (Material Requirements Planning) to system planowania zapotrzebowania materiałowego, który koncentruje się na obliczaniu ilości niezbędnych materiałów na podstawie prognozowanej produkcji. Nie zajmuje się on cyrkulacją wyrobów w taki sposób, jak KANBAN, ani nie korzysta z kart wyrobów w tej samej formie. ERP (Enterprise Resource Planning) to bardziej zaawansowany system zintegrowanego zarządzania przedsiębiorstwem, który obejmuje nie tylko produkcję, ale także finanse, kadry i inne obszary działalności, co sprawia, że nie jest odpowiedni dla opisanego kontekstu. MRP II (Manufacturing Resource Planning) rozwija koncepcję MRP I, dodając komponenty dotyczące planowania zasobów produkcyjnych, jednak nadal nie wykorzystuje systemu kart wyrobów w charakterystyczny sposób dla KANBAN. Typowym błędem myślowym jest mylenie różnych podejść do zarządzania produkcją i założenie, że wszystkie systemy będą działały w ten sam sposób, co KANBAN. W praktyce, skuteczne zarządzanie produkcją wymaga zrozumienia specyfiki każdego z tych systemów oraz ich odpowiednich zastosowań w kontekście konkretnego zakładu produkcyjnego. Wybór niewłaściwego systemu może prowadzić do nieefektywności i marnotrawstwa, co podkreśla znaczenie znajomości i umiejętności dostosowywania rozwiązań do rzeczywistych potrzeb procesów produkcyjnych.

Pytanie 38

Zakład produkcyjny wytwarza codziennie 50 sztuk wyrobu X, którego skład obejmuje: 2 elementy Y oraz 3 elementy Z. Określ częstotliwość regularnych dostaw od dostawców elementów Y i Z, przy założeniu, że jednorazowa dostawa elementu Y wynosi 200 sztuk, a elementu Z 600 sztuk?

A. Co 4 dni element Y i co 12 dni element Z
B. Co 4 dni element Y i Z
C. Co 2 dni element Y i co 4 dni element Z
D. Co 16 dni element Y i Z
Wybór innych odpowiedzi wynika z braku zrozumienia podstawowych zasad zarządzania zapasami oraz potrzeb produkcyjnych. Na przykład, sugerowanie, że element Y można dostarczać co 16 dni, ignoruje codzienne zapotrzebowanie na ten element. Przy takich zasadach dostaw, przedsiębiorstwo mogłoby napotkać braki, co prowadzi do przestojów w produkcji, a to jest sprzeczne z podstawowymi zasadami efektywności operacyjnej. Rozważając inne alternatywy, takie jak dostawa zarówno elementów Y, jak i Z co 4 dni, również prowadzi do nieefektywności, ponieważ nie uwzględnia różnych cykli zapotrzebowania obu elementów. W praktyce, każda grupa elementów powinna być traktowana niezależnie w kontekście potrzeb produkcyjnych. Kluczowe jest, aby dostawy były dostosowane do rzeczywistego zużycia, co pozwoli na utrzymanie optymalnego poziomu zapasów. Niezrozumienie tej zasady prowadzi do typowych błędów związanych z nieefektywnym zarządzaniem zapasami, co w dłuższej perspektywie może wpływać negatywnie na całkowite koszty operacyjne oraz zdolność przedsiębiorstwa do zaspokajania potrzeb rynku.

Pytanie 39

Koszty związane z obsługą procesów informacyjnych obejmują koszty

A. wyczerpania zapasów
B. zaangażowania kapitału
C. magazynowania wyrobów
D. tworzenia zapasów
Wybierając inne odpowiedzi, można natknąć się na powszechne nieporozumienia dotyczące kosztów związanych z procesami informacyjnymi. Koszty wyczerpania zapasów są często mylone z kosztami ich tworzenia. W rzeczywistości, wyczerpanie zapasów prowadzi do opóźnień w produkcji i strat w przychodach, co jest skutkiem niedostatecznego zarządzania zapasami. Magazynowanie wyrobów generuje koszty, ale nie jest bezpośrednio związane z procesem tworzenia zapasów, a bardziej z kosztami przechowywania, co obejmuje opłaty za przestrzeń, administrację i utrzymanie. Z kolei zaangażowanie kapitału odnosi się do kosztów związanych z utrzymywaniem kapitału w formie zapasów, co jest istotne, ale nie obejmuje bezpośrednio kosztów operacyjnych związanych z tworzeniem zapasów. Wybierając te odpowiedzi, można przeoczyć kluczowy aspekt zarządzania zapasami i ich wpływ na płynność finansową oraz operacyjną organizacji. Zrozumienie różnicy między tymi kosztami jest niezbędne do efektywnego zarządzania łańcuchem dostaw oraz optymalizacji procesów informacyjnych.

Pytanie 40

Stan magazynowy pustaków na dzień 10 czerwca wynosi 8 500 szt. Zgodnie z danymi zawartymi w tabeli stan magazynowy pustaków na dzień 16 czerwca wynosi

Obrót magazynowy pustaków w dniach 11-15 czerwca
Dokument magazynowyDzień wystawienia dokumentuWielkość obrotu [szt.]
PZ 14/0611 czerwca22 400
WZ 22/0612 czerwca18 600
WZ 24/0614 czerwca11 500
PZ 16/0615 czerwca25 000
A. 8 800 szt.
B. 17 300 szt.
C. 26 100 szt.
D. 25 800 szt.
Wybór innych odpowiedzi jest związany z powszechnymi błędami w analizie stanów magazynowych. Odpowiedzi wskazujące na 17 300, 8 800 oraz 26 100 sztuk opierają się na nieprawidłowych założeniach dotyczących obliczeń stanów magazynowych. Często zdarza się, że osoby zajmujące się zarządzaniem zapasami nie uwzględniają wszystkich elementów wpływających na zmiany w stanie magazynowym, takich jak dostawy, wydania, reklamacje czy inne operacje logistyczne, co prowadzi do zafałszowania rzeczywistego obrazu. Przykładowo, odpowiedź 17 300 sztuk mogłaby sugerować, że dodano zbyt mało pustaków lub uwzględniono nadmierną ilość wydania, natomiast 8 800 sztuk wskazuje na zbyt mały wzrost stanu magazynowego, co jest nielogiczne w kontekście planowania dostaw. Z kolei odpowiedź 26 100 sztuk może sugerować nieuzasadnione zwiększenie stanu magazynowego, co jest sprzeczne z zasadami efektywnego zarządzania zapasami. W praktyce, takie błędne interpretacje mogą prowadzić do zakupu nadmiernych ilości towarów lub niedoborów, a tym samym do strat finansowych lub problemów z realizacją zamówień. Kluczowe jest, aby dokładnie śledzić i rejestrować każde zdarzenie mające wpływ na zapasy, co wymaga precyzyjnego podejścia do analizy danych i umiejętności korzystania z systemów zarządzania magazynem.