Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik pojazdów samochodowych
  • Kwalifikacja: MOT.06 - Organizacja i prowadzenie procesu obsługi pojazdów samochodowych
  • Data rozpoczęcia: 19 grudnia 2025 17:02
  • Data zakończenia: 19 grudnia 2025 17:19

Egzamin zdany!

Wynik: 32/40 punktów (80,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Kierując pracownika na stanowisko oznaczone symbolem przedstawionym na rysunku, pracodawca powinien kontrolować, czy używa on

Ilustracja do pytania
A. okularów ochronnych.
B. środków ochrony twarzy.
C. ochronników słuchu.
D. maski filtrującej.
Odpowiedź wskazująca na środki ochrony twarzy jest poprawna z uwagi na międzynarodowe oznaczenie na rysunku, które wyraźnie wskazuje na konieczność ich stosowania. Środki ochrony twarzy, takie jak przyłbice czy maski, są kluczowe w sytuacjach, gdy pracownik narażony jest na działanie czynników zewnętrznych, takich jak odpryski materiałów, substancje chemiczne czy pyły. Zgodnie z normami BHP, pracodawca ma obowiązek zapewnienia nie tylko odpowiednich środków ochrony, ale również przeszkolenia pracowników w zakresie ich stosowania. Na przykład, w pracach budowlanych lub w laboratoriach chemicznych, stosowanie środków ochrony twarzy jest niezbędne, aby zminimalizować ryzyko urazów oraz kontaktu z niebezpiecznymi substancjami. Zrozumienie znaczenia tych środków w kontekście zdrowia i bezpieczeństwa jest kluczowe dla każdego pracownika, który musi być świadomy potencjalnych zagrożeń w swoim otoczeniu i umieć odpowiednio reagować na nie.

Pytanie 2

Podczas oceny jakości naprawy silnika, która obejmuje wymianę czujnika temperatury płynu chłodzącego w nowoczesnym pojeździe, należy przede wszystkim zweryfikować

A. spalanie paliwa
B. błędy w sterowniku silnika
C. ciśnienie w układzie chłodzenia
D. funkcjonowanie systemu ogrzewania
Jak ktoś naprawia silnik, to stara się zwracać uwagę na różne rzeczy w działaniu pojazdu. Ale trzeba wiedzieć, co jest naprawdę ważne. Odpowiedź związana z układem ogrzewania, chociaż to istotna kwestia, nie do końca ma sens w kontekście wymiany czujnika temperatury. Układ ogrzewania może działać bez tego czujnika, a jak się ogrzewa, to nie znaczy automatycznie, że silnik działa jak należy. Również nie można oceniać jakości naprawy tylko po zużyciu paliwa, bo tu wchodzi w grę wiele innych rzeczy, jak styl jazdy czy stan pozostałych części silnika. Jak mówimy o ciśnieniu w układzie chłodzenia, to raczej objaw jakiegoś problemu, a nie wyznacznik stanu czujnika temperatury. Często nie dostrzega się prawdziwych przyczyn problemów z silnikiem, co sprawia, że pomijamy kluczowe aspekty diagnostyczne, jak błędy w sterowniku silnika. W diagnostyce trzeba skupić się na analizie kodów błędów i współpracy różnych systemów w aucie, aby zobaczyć, jak silnik działa naprawdę. Dobre podejście do diagnostyki to klucz do skutecznego naprawiania usterek i zapewnienia, że pojazdy będą działać długo i niezawodnie.

Pytanie 3

Utrata mocy silnika oraz wydobywający się biały dym z układu wydechowego silnika wysokoprężnego, wskazuje na konieczność sprawdzenia

A. stanu uszczelki pod głowicą
B. dawki paliwa
C. kąta wyprzedzenia wtrysku
D. kolektora wydechowego
Stan uszczelki pod głowicą odgrywa kluczową rolę w prawidłowym funkcjonowaniu silnika wysokoprężnego. Uszczelka ta zapewnia szczelność pomiędzy głowicą cylindra a blokiem silnika, co jest niezbędne do utrzymania ciśnienia wewnętrznego oraz zapobiegania wyciekom płynów. Strata mocy silnika oraz biały dym z układu wydechowego mogą sugerować, że uszczelka uległa uszkodzeniu, co prowadzi do mieszania się płynów chłodzących z olejem silnikowym. W praktyce, jeśli zauważysz te objawy, najważniejszym krokiem jest dokładna diagnostyka, która często wymaga zastosowania testu ciśnienia w cylindrach lub analizy zabarwienia oleju. W wielu warsztatach stosuje się również testy wizualne, gdzie ocenia się stan uszczelki oraz inne komponenty silnika. Zgodnie z dobrą praktyką, regularne przeglądy silnika oraz monitorowanie jego parametrów eksploatacyjnych mogą pomóc w wczesnym wykryciu problemów z uszczelką, co jest kluczowe dla uniknięcia poważnych uszkodzeń i kosztownych napraw.

Pytanie 4

Sonda lambda umieszczona w układzie wydechowym silnika dokonuje pomiaru zawartości w spalinach

A. dwutlenku węgla
B. tlenu
C. azotu
D. tlenku węgla
Sonda lambda to naprawdę ważny element w układzie wydechowym silnika spalinowego. Jej główne zadanie to mierzenie, ile tlenu jest w spalinach. Dzięki tym pomiarom, system sterujący silnikiem może lepiej dobierać powietrze do paliwa, co z kolei poprawia działanie silnika i zmniejsza emisję zanieczyszczeń. Na przykład w silnikach z zapłonem iskrowym bardzo ważne jest, żeby odpowiednio ustawić mieszankę powietrza i paliwa, bo to pomaga ograniczyć szkodliwe substancje, jak tlenki azotu. W dzisiejszych czasach, standardy emisji, takie jak Euro 6, wręcz wymagają stosowania sond lambda, żeby spełnić surowe normy. Działanie sondy lambda ma także wpływ na to, ile paliwa silnik zużywa, co jest istotne zarówno dla naszego portfela, jak i dla ochrony środowiska.

Pytanie 5

Przyczyną zatarcia łożysk turbosprężarki może być

A. użycie paliwa o gorszej jakości
B. nadmierne obroty sprężarki
C. niewystarczający poziom płynu chłodzącego
D. wybór niewłaściwego oleju silnikowego
Zbyt niski poziom cieczy chłodzącej nie ma bezpośredniego wpływu na łożyska turbosprężarki, ponieważ sama turbosprężarka nie jest bezpośrednio chłodzona przez ciecz chłodzącą silnika. Chociaż odpowiednie chłodzenie silnika jest istotne dla ogólnej pracy jednostki napędowej, to zatarcie się łożysk turbosprężarki jest bardziej związane z jakością smarowania niż z poziomem cieczy chłodzącej. Zastosowanie paliwa o gorszych właściwościach również nie wpływa w sposób bezpośredni na łożyska turbosprężarki. Paliwo ma kluczowe znaczenie dla spalania i efektywności silnika, ale nie ma bezpośredniego wpływu na smarowanie łożysk. Prawidłowe smarowanie jest kluczowe w utrzymaniu optymalnych warunków pracy turbosprężarki, a niewłaściwe paliwo może prowadzić do problemów z silnikiem, ale niekoniecznie z łożyskami turbosprężarki. Z kolei zbyt wysokie obroty sprężarki mogą prowadzić do ogólnych uszkodzeń silnika, ale nie są bezpośrednio związane z zatarciem łożysk. Nadmierne obroty mogą powodować wzrost temperatury oleju, co może wpływać na jego właściwości smarujące, jednak kluczowym czynnikiem w kontekście zatarcia łożysk pozostaje użycie odpowiedniego oleju. Właściwy wybór oleju, zgodny z normami producenta, jest zatem najważniejszym aspektem zapewniającym długotrwałą i efektywną pracę turbosprężarki.

Pytanie 6

Podczas diagnozowania sprzęgła mechanik zauważył szarpanie przy puszczaniu pedału sprzęgła. Możliwą przyczyną tej usterki może być

A. odkształcona tarcza dociskowa
B. zaolejona tarcza sprzęgła
C. wyciek płynu z układu wysprzęglnika
D. zużycie łożyska oporowego sprzęgła
Rozważając inne potencjalne przyczyny szarpania sprzęgła, warto zauważyć, że zaolejona tarcza sprzęgła może prowadzić do problemów z jej przyczepnością, jednakże objawy związane z tym zjawiskiem są nieco inne. W przypadku zaolejenia, występuje zazwyczaj poślizg sprzęgła, co może skutkować trudnościami w przyspieszaniu, ale niekoniecznie szarpaniem przy zwalnianiu pedału. Niekiedy mechanicy mogą mylnie interpretować objawy związane z poślizgiem jako szarpanie, co może prowadzić do niewłaściwej diagnozy. Z kolei wyciek płynu z układu wysprzęglnika wpływa na jego prawidłową funkcję, co może skutkować problemami z uruchamianiem lub dociśnięciem sprzęgła, ale ponownie, typowym objawem jest niemożność włączenia biegu, a nie szarpanie. Zużycie łożyska oporowego sprzęgła także może powodować pewne nieprawidłowości w pracy sprzęgła, w tym hałasy czy trudności w zmianie biegów, ale nie prowadzi bezpośrednio do opisanego szarpania. Dlatego ważne jest, by podczas diagnostyki dokładnie analizować specyfikę objawów, co pozwoli na skuteczniejsze określenie źródła problemu oraz podjęcie właściwych działań naprawczych.

Pytanie 7

W silniku V6 24V do wymiany wszystkich łożysk czopów korbowodowych potrzeba przygotować następującą ilość półpanewek

A. 6
B. 24
C. 12
D. 48
Poprawna odpowiedź to 12, ponieważ w silniku V6 24V stosuje się po dwie półpanewki na każdy czop korbowodowy, a silnik ten posiada 6 cylindrów. W związku z tym, do wymiany wszystkich łożysk czopów korbowodowych potrzebne są 2 półpanewki na cylinder, co daje łącznie 12 półpanewek (2 półpanewki x 6 cylindrów = 12). W praktyce, podczas naprawy silników, istotne jest stosowanie odpowiednich części zamiennych oraz zachowanie standardów jakości, co pozwala na zapewnienie długiej żywotności silnika i jego prawidłowego funkcjonowania. W procesie wymiany łożysk ważne jest również, aby sprawdzić stan wału korbowego oraz właściwie nasmarować nowe półpanewki przed montażem, co jest zgodne z dobrą praktyką w branży mechanicznej. Prawidłowe wykonanie tych czynności ma kluczowe znaczenie dla uniknięcia problemów z silnikiem w przyszłości, takich jak nadmierne zużycie, a nawet awarie.

Pytanie 8

Aby jednoznacznie zidentyfikować pojazd samochodowy i złożyć zamówienie na części zamienne niezbędne do naprawy, należy podać

A. rok produkcji.
B. numer VIN.
C. model samochodu.
D. numer silnika.
Numer VIN (Vehicle Identification Number) jest unikalnym identyfikatorem każdego pojazdu, który zawiera informacje o jego produkcie, takich jak producent, model, rok produkcji oraz miejsce produkcji. Jego zastosowanie w kontekście zamawiania części zamiennych jest kluczowe, ponieważ pozwala na dokładne dopasowanie części do danego egzemplarza samochodu. Przykładowo, w przypadku niezidentyfikowania numeru VIN, zamawiający może narażać się na zakup niewłaściwych części, co prowadzi do opóźnień w naprawach oraz dodatkowych kosztów. Standardy branżowe, takie jak ISO 3779, określają zasady oznaczania pojazdów, a ich przestrzeganie jest fundamentem skutecznego zarządzania naprawami i częściami zamiennymi. Użycie numeru VIN ułatwia również monitowanie historii serwisowej pojazdu, co jest niezbędne dla zachowania jego bezpieczeństwa oraz wartości rynkowej.

Pytanie 9

Po zakończeniu wymiany skraplacza oraz osuszacza powietrza w systemie klimatyzacyjnym pojazdu należy

A. przepłukać układ olejem napędowym
B. napełnić układ dwutlenkiem węgla
C. wydać pojazd klientowi i przyjąć kolejny samochód
D. sprawdzić szczelność układu
Sprawdzenie szczelności układu klimatyzacji po wymianie skraplacza z osuszaczem powietrza jest kluczowym krokiem w zapewnieniu prawidłowego funkcjonowania systemu. Po wymianie tych podzespołów istnieje ryzyko, że mogą pojawić się nieszczelności, które prowadzą do utraty czynnika chłodniczego oraz obniżenia efektywności klimatyzacji. W praktyce sprawdzanie szczelności można przeprowadzić za pomocą metody ciśnieniowej, stosując azot jako gaz testowy. Po napełnieniu układu azotem, wynikiem analizy może być stwierdzenie ewentualnych wycieków, co następnie pozwala na ich lokalizację oraz naprawę. Standardem w branży jest stosowanie urządzeń do detekcji nieszczelności, które umożliwiają szybkie zlokalizowanie problemu. Przykładem może być zastosowanie detektorów ultradźwiękowych, które wykrywają dźwięki wycieków, co jest niezwykle efektywne w diagnostyce układów klimatyzacyjnych. Zignorowanie tego kroku może prowadzić do poważnych uszkodzeń systemu, zwiększonego zużycia energii oraz kosztownych napraw w przyszłości.

Pytanie 10

Na podstawie jakiego badania realizowanego na SKP można ocenić poprawność działania układu hamulcowego?

A. Wskaźnika skuteczności hamowania
B. Siły hamowania
C. Opóźnienia hamowania
D. Siły nacisku na pedał hamulca
Wskaźnik skuteczności hamowania jest kluczowym parametrem oceny działania układu hamulcowego, ponieważ bezpośrednio odnosi się do zdolności pojazdu do zatrzymania się w określonym czasie i na określonej odległości. Jest to wskaźnik, który można zmierzyć w trakcie testów hamulcowych na stacji kontroli pojazdów (SKP) zgodnie z normami określonymi w przepisach prawnych. W praktyce, wskaźnik ten oblicza się na podstawie osiągniętego opóźnienia pojazdu w momencie hamowania, co jest kluczowe dla określenia skuteczności hamulców. Wysoka wartość wskaźnika skuteczności hamowania świadczy o dobrym stanie technicznym układu hamulcowego, co ma bezpośrednie przełożenie na bezpieczeństwo jazdy. Na przykład, w pojazdach osobowych, wskaźnik skuteczności hamowania powinien wynosić co najmniej 50% w warunkach testowych, co oznacza, że pojazd powinien być w stanie zatrzymać się na odległości nieprzekraczającej 50% odległości, w której osiągnął prędkość początkową, co jest standardem akceptowanym w branży. Dlatego wskaźnik ten jest podstawowym kryterium oceny działania układu hamulcowego na SKP.

Pytanie 11

Po wymianie lewego przedniego wahacza konieczne jest przeprowadzenie pomiarów

A. tylko kąta wyprzedzenia sworznia zwrotnicy
B. luzu na kierownicy
C. efektywności tłumienia drgań
D. geometrii przednich kół
Po wymianie wahacza przedniego lewego, kluczowe jest dokonanie pomiarów geometrii kół przednich, aby zapewnić prawidłowe parametry prowadzenia pojazdu. Wahacz jest elementem zawieszenia, który wpływa na ustawienie kół i ich kąt nachylenia. Nieprawidłowe ustawienie geometrii kół może prowadzić do nierównomiernego zużycia opon, pogorszenia stabilności pojazdu oraz zwiększonego zużycia paliwa. Pomiar geometrii kół obejmuje kontrolę takich parametrów jak kąt wyprzedzenia sworznika zwrotnicy, kąt pochylenia kół, zbieżność oraz kąt wychylenia. Standardy branżowe, np. normy ISO dotyczące obsługi i naprawy pojazdów, podkreślają znaczenie precyzyjnego ustawienia geometrii w kontekście bezpieczeństwa i komfortu jazdy. Praktyczne przykłady to poddanie pojazdu testowi na stanowisku do pomiaru geometrii, co pozwala na dokładne dostosowanie ustawień po wymianie wahacza, minimalizując ryzyko nieprawidłowego prowadzenia pojazdu.

Pytanie 12

Przerywana praca silnika z zapłonem iskrowym oraz wahania prędkości obrotowej, szczególnie przy dużym obciążeniu podczas jazdy pod górę bądź szybkiego przyspieszania, nie są symptomami

A. usterki układu przeniesienia napędu
B. wadliwego działania wtryskiwaczy
C. zużycia świec zapłonowych
D. awarii przewodów zapłonowych
Przerywana praca silnika z zapłonem iskrowym oraz skoki prędkości obrotowej mogą być mylnie interpretowane jako objawy uszkodzenia układu przeniesienia napędu. Jednakże, takie objawy są zazwyczaj związane z błędami w układzie zapłonowym, takim jak uszkodzone przewody zapłonowe czy zużyte świece zapłonowe. Uszkodzone przewody zapłonowe mogą powodować utratę iskry, co prowadzi do niepełnego spalania mieszanki paliwowej, a w efekcie do niestabilnej pracy silnika. Z kolei zużyte świece zapłonowe mogą mieć trudności z generowaniem odpowiedniej iskry, co również przyczynia się do problemów z działaniem silnika. Problemy te są często bardziej zauważalne podczas obciążeń silnika, takich jak jazda pod górę czy gwałtowne przyspieszanie, kiedy to wysokie wymagania stawiane silnikowi ujawniają jego słabości. W przypadku uszkodzenia układu przeniesienia napędu, objawy są inne – obejmują wibracje, trudności w zmianie biegów oraz hałasy, które są typowe dla uszkodzonych elementów mechanicznych. Dlatego ważne jest, aby dokładnie zrozumieć, jakie symptomy są związane z poszczególnymi układami pojazdu, aby uniknąć błędnych diagnoz i niepotrzebnych kosztów napraw.

Pytanie 13

Podczas pokonywania przez pojazd ostrych zakrętów aktywuje się lampka kontrolna ciśnienia w układzie smarowania silnika, która gaśnie, gdy samochód jedzie na wprost. Możliwą przyczyną tej sytuacji jest

A. awaria pompy oleju
B. użycie niewłaściwego oleju silnikowego
C. uszkodzenie czujnika ciśnienia oleju
D. zbyt niski poziom oleju silnikowego
Zbyt niski poziom oleju silnikowego jest jedną z najczęstszych przyczyn problemów z ciśnieniem w układzie smarowania. Podczas pokonywania ostrych zakrętów, olej w silniku może przemieszczać się w misce olejowej, co prowadzi do chwilowego braku smarowania, a w konsekwencji do spadku ciśnienia. Kontrolka ciśnienia oleju zapala się jako sygnał, że ciśnienie spadło poniżej bezpiecznego poziomu. Warto regularnie monitorować poziom oleju oraz jego jakość, aby uniknąć uszkodzeń silnika. Dobrym praktyką jest sprawdzanie poziomu oleju co najmniej raz w miesiącu oraz przed dłuższymi podróżami. Należy również zwracać uwagę na zalecenia producenta dotyczące rodzaju oleju, ponieważ niewłaściwy olej może wpływać na jego właściwości smarne, co w efekcie może prowadzić do obniżenia ciśnienia. Utrzymanie odpowiedniego poziomu i jakości oleju jest kluczowe dla prawidłowej pracy silnika oraz jego długowieczności.

Pytanie 14

W silniku zauważono nieszczelność w systemie chłodzenia. Aby potwierdzić diagnozę, pracownik powinien najpierw przeprowadzić

A. pomiar temperatury zamarzania cieczy chłodzącej
B. pomiar spadku ciśnienia w systemie chłodzenia
C. pomiar podciśnienia w systemie chłodzenia
D. sprawdzenie ilości płynu chłodniczego
Pomiar temperatury zamarzania płynu chłodniczego i kontrola jego ilości to ważne rzeczy, ale nie mówią nam jednoznacznie o nieszczelności w układzie. Mierzając temperaturę zamarzania, można ocenić, czy płyn się nadaje do użycia w zimie, ale to nie jest pełny obraz stanu układu w kontekście szczelności. Mogą być ludzie, którzy pomyślą, że wystarczy tylko to sprawdzić, a to jest mylne. Jeśli chodzi o kontrolę ilości płynu, to tylko pokazuje, czy płyn jest w ogóle w układzie, ale nie mówi, czy jego poziom się zmienia przez jakieś dziury. Z kolei pomiar podciśnienia w układzie też nie do końca pomoże w wykryciu nieszczelności, bo nie każda nieszczelność wpływa na podciśnienie. Takie podejście może prowadzić do pomyłek w diagnozowaniu i późniejszego odkrywania problemów, co może być niebezpieczne dla silnika. Warto te różnice zrozumieć, bo to naprawdę kluczowe dla skutecznego naprawiania układów chłodzenia w autach.

Pytanie 15

Powodem drgań kierownicy podczas jazdy na wprost po gładkiej i równej nawierzchni, które nasilają się w miarę zwiększania prędkości, może być

A. niedobór wyważenia dynamicznego jednego z kół pojazdu
B. nieprawidłowe ustawienie zbieżności kół osi tylnej samochodu
C. zbyt duże zużycie amortyzatorów osi przedniej
D. zbyt niskie ciśnienie powietrza w oponach
Brak wyważenia dynamicznego jednego z kół pojazdu to istotny problem, który może prowadzić do wibracji, które zwiększają się ze wzrostem prędkości. Odpowiednie wyważenie kół jest kluczowe dla zapewnienia stabilności i bezpieczeństwa jazdy. Gdy koło jest niewłaściwie wyważone, jego masa nie jest rozłożona równomiernie, co powoduje, że przy wyższych prędkościach wymusza ono drgania na układzie kierowniczym. W praktyce, wyważanie kół powinno być przeprowadzane regularnie, szczególnie po wymianie opon lub gdy zauważamy nietypowe wibracje. Standardy branżowe, takie jak te określone przez Tire Industry Association, wskazują, że dynamiczne wyważanie kół powinno być częścią rutynowego serwisowania pojazdów. Dobre praktyki obejmują również kontrolę i korekcję ciśnienia powietrza w oponach oraz regularne przeglądy stanu technicznego układu zawieszenia, co może dodatkowo wpłynąć na komfort i bezpieczeństwo jazdy.

Pytanie 16

Oceniając naprawę powłoki lakierniczej elementów samochodowych, warto zwrócić uwagę na

A. średnicę dyszy pistoletu do malowania
B. charakterystyki zewnętrzne powłoki lakierowej
C. wymiary malowanych części
D. typ używanej sprężarki
Cechy zewnętrzne powłoki lakierowej są kluczowym elementem oceny jakości naprawy elementów karoserii pojazdu. Wśród tych cech znajdują się: jednorodność koloru, gładkość powierzchni, brak zacieków i pęcherzyków powietrza oraz właściwe wykończenie. Przykładowo, jeśli lakier ma nierówną fakturę lub widoczne zacieki, może to wskazywać na nieprawidłowe nałożenie lub niewłaściwe przygotowanie podłoża. W branży blacharsko-lakierniczej stosuje się standardy takie jak ISO 12944, które określają wymagania dotyczące powłok lakierowych w kontekście ich trwałości i estetyki. Oceniając powłokę, warto również przeprowadzić testy, takie jak test twardości lub test odporności na chemikalia, aby upewnić się, że naprawa spełnia normy branżowe. Właściwa ocena cech zewnętrznych powłoki lakierowej jest nie tylko istotna dla wyglądu pojazdu, ale także wpływa na jego wartość rynkową oraz trwałość naprawy.

Pytanie 17

Który z poniższych elementów jest kluczowy dla prawidłowego działania systemu chłodzenia silnika?

A. Tłumik
B. Alternator
C. Termostat
D. Sprężarka klimatyzacji
Termostat to jeden z kluczowych elementów w systemie chłodzenia silnika. Jego główną funkcją jest regulacja przepływu płynu chłodzącego w układzie, co pozwala utrzymać optymalną temperaturę pracy silnika. Gdy silnik jest zimny, termostat pozostaje zamknięty, co pozwala na szybsze nagrzanie się jednostki napędowej do temperatury roboczej. Dopiero po osiągnięciu odpowiedniej temperatury, termostat otwiera się, umożliwiając przepływ cieczy chłodzącej do chłodnicy, gdzie następuje jej schłodzenie. Dzięki temu procesowi, silnik jest chroniony przed przegrzaniem, a jednocześnie utrzymuje ekonomiczną i efektywną pracę. W nowoczesnych pojazdach często stosuje się termostaty elektroniczne, które jeszcze precyzyjniej kontrolują temperaturę pracy silnika. Właściwe działanie termostatu jest kluczowe dla zapewnienia długowieczności silnika oraz utrzymania jego parametrów zgodnych z fabrycznymi specyfikacjami.

Pytanie 18

Jakie urządzenie nie jest wymagane jako podstawowe wyposażenie Stacji Kontroli Pojazdów?

A. opóźnieniomierz
B. tester diagnostyczny
C. tester szczelności uszczelki pod głowicą
D. dymomierz
Tester szczelności uszczelki pod głowicą nie jest urządzeniem obowiązkowym w wyposażeniu Stacji Kontroli Pojazdów, co wynika z jego specyficznego zastosowania. To narzędzie jest wykorzystywane głównie w warsztatach mechanicznych do diagnozowania problemów związanych z uszczelkami silnika. Jego działanie polega na pomiarze ciśnienia w układzie, co pozwala na wykrycie ewentualnych nieszczelności. Stacje Kontroli Pojazdów koncentrują się na podstawowych aspektach bezpieczeństwa i emisji spalin, które są regulowane przez przepisy prawa. Dla przykładu, dymomierz, tester diagnostyczny oraz opóźnieniomierz są kluczowymi urządzeniami służącymi do oceny emisji spalin, ogólnego stanu technicznego pojazdu oraz kontroli parametrów pracy silnika. Używanie testera szczelności jest zazwyczaj związane z bardziej szczegółowymi naprawami, a nie rutynowymi kontrolami technicznymi, co wyjaśnia, dlaczego nie jest wymagany w stacjach kontroli pojazdów.

Pytanie 19

Termin OHV dotyczy silnika z

A. jednym wałkiem rozrządu zamontowanym w głowicy silnika
B. jednym wałkiem rozrządu umieszczonym w korpusie silnika
C. jednopunktowym systemem wtrysku paliwa
D. wielopunktowym systemem wtrysku paliwa
Oznaczenie OHV (Overhead Valve) odnosi się do silników, w których wałek rozrządu jest umieszczony w korpusie silnika, co oznacza, że zawory są sterowane za pomocą popychaczy. Jest to technologia, która była powszechnie stosowana w silnikach spalinowych, szczególnie w starszych modelach samochodów. Dzięki tej konstrukcji silnik może wykazywać lepsze parametry pracy przy mniejszych obrotach, co przekłada się na oszczędność paliwa oraz lepsze osiągi. Przykładem zastosowania silników OHV są klasyczne amerykańskie samochody osobowe, które były projektowane z myślą o dużym momencie obrotowym przy niskich obrotach silnika. W praktyce, silniki OHV są łatwiejsze w obsłudze i naprawie, co czyni je atrakcyjnymi dla entuzjastów motoryzacyjnych oraz w przypadku modernizacji starszych pojazdów. Ponadto, silniki te są znane z dużej trwałości, co jest istotne w kontekście długoterminowego użytkowania. Ta konstrukcja jest zgodna z wieloma branżowymi standardami, które promują efektywność i niezawodność w projektowaniu silników.

Pytanie 20

W przypadku uszkodzonej tarczy hamulcowej osi przedniej, minimalny zakres wymaganej naprawy to

A. wymiana obu tarcz na osi przedniej
B. wymiana tarcz na osi przedniej oraz tylnej
C. wymiana uszkodzonej tarczy
D. naprawa z wykorzystaniem spawania
W przypadku pękniętej tarczy hamulcowej osi przedniej, wymiana obydwu tarcz jest najlepszym rozwiązaniem z punktu widzenia bezpieczeństwa i efektywności układu hamulcowego. Tarcze hamulcowe pracują w parze, a ich zużycie może zachodzić nierównomiernie. Jeśli jedna tarcza jest pęknięta, istnieje duża szansa, że druga również jest w złym stanie, co może prowadzić do niebezpiecznych sytuacji, takich jak nierównomierne hamowanie i zwiększone ryzyko awarii. Wymiana obu tarcz zapewnia optymalne warunki pracy układu hamulcowego, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży motoryzacyjnej. Standardy bezpieczeństwa, takie jak te przedstawione przez organizacje branżowe, zalecają wymianę tarcz na parze, aby zminimalizować różnice w wydajności hamowania oraz zapobiec dalszym uszkodzeniom. Przykładem może być sytuacja, w której podczas wymiany tarcz nie zwrócono uwagi na ich równomierność, co może prowadzić do wibracji podczas hamowania, obniżając komfort jazdy i bezpieczeństwo użytkowników. Dlatego też, inwestowanie w jakość części zamiennych i ich fachowy montaż jest kluczowe dla długotrwałej efektywności układu hamulcowego.

Pytanie 21

Do materiałowego recyklingu można zakwalifikować

A. poddanie rozkładowi tworzywa sztucznego na prostsze substancje
B. spalanie zużytych olejów w piecach przemysłowych
C. odzysk części do ponownego wykorzystania
D. przetop w hucie metalowych elementów pojazdów
Wybór odpowiedzi dotyczący spalania zużytych olejów w piecach przemysłowych nie jest zgodny z definicją recyklingu materiałowego. Spalanie jest procesem, który prowadzi do przekształcenia materiału w energię, ale nie do odzyskiwania surowców. W kontekście recyklingu, celem jest ponowne wykorzystanie materiałów, co w przypadku spalania nie ma miejsca. Odpowiedź odnosząca się do odzysku części do ponownego użycia również nie może być uznana za recykling materiałowy, gdyż ma ona na celu jedynie ponowne zastosowanie istniejących komponentów, a nie ich przetwarzanie w celu uzyskania nowych materiałów, co jest istotą recyklingu. Podobnie, poddanie tworzywa sztucznego rozkładowi na substancje prostsze jest procesem degradacji, a nie recyklingu, gdyż nie prowadzi do odzyskania materiału w jego oryginalnej formie. W praktyce to podejście do recyklingu często prowadzi do nieporozumień związanych z różnicą między odzyskiem a recyklingiem, co może skutkować błędnymi decyzjami dotyczącymi zarządzania odpadami. Wiedza na temat tych właściwych procesów jest kluczowa dla efektywnego zarządzania surowcami w kontekście zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska.

Pytanie 22

Pojazd, który może być uznany za kompletny do kasacji w stacji demontażu, musi mieć masę nie mniejszą niż masa nowego pojazdu?

A. o 10%
B. o 25%
C. o 15%
D. o 20%
Błędne odpowiedzi dotyczące procentowego przekroczenia masy pojazdu w kontekście kasacji mogą wynikać z nieporozumienia dotyczącego regulacji prawnych związanych z demontażem pojazdów. Przyjęcie wyższych wartości, takich jak 15%, 20% czy 25%, nie znajduje odzwierciedlenia w aktualnych przepisach, które jednoznacznie wskazują na 10% jako maksymalny próg. Może to prowadzić do mylnych wniosków, że bardziej restrykcyjne normy są wymagane, które w rzeczywistości mogą narazić stacje demontażu na dodatkowe problemy z przyjmowaniem pojazdów. W praktyce, przekroczenie ustalonej masy pojazdu może skutkować nieprzyjęciem go do demontażu, co wpływa na efektywność procesu utylizacji oraz może generować dodatkowe koszty, w tym związane z transportem. Tego typu błędne rozumienie przepisów może również prowadzić do naruszeń prawa, co w dłuższym czasie wpływa negatywnie na reputację stacji demontażu i może wiązać się z sankcjami. Warto więc dokładnie zapoznać się z aktualnymi regulacjami prawnymi oraz normami branżowymi, aby uniknąć nieporozumień i zapewnić zgodność działań z obowiązującymi przepisami.

Pytanie 23

Kontrola działania sprzęgła ciernego nie obejmuje weryfikacji

A. hałasu podczas pracy
B. łatwości zmiany biegów
C. odczytu kodów błędów
D. poślizgu
Odczytywanie kodów błędów to temat, który nie do końca pasuje do kontroli sprzęgła ciernego. Kody błędów są zazwyczaj generowane przez systemy w aucie, które badają różne części i ich działanie. Z kolei kontrola sprzęgła jest bardziej związana z tym, jak to sprzęgło w ogóle działa. Na przykład, gdy mamy do czynienia z poślizgiem, to może to oznaczać, że materiał cierny się zużył, co wpływa na to, jak dobrze przenosi moment obrotowy. A hałaśliwe sprzęgło? To może dawać nam znać, że coś jest nie tak, na przykład podczas zmiany biegów mogą się pojawić dziwne dźwięki, co z kolei wskazuje na niedomagania mechanizmu. Rutynowe kontrole powinny zatem obejmować te aspekty, żeby upewnić się, że wszystko działa jak trzeba i żeby użytkownicy czuli się bezpiecznie. Zrozumienie tych różnic między stanem fizycznym sprzęgła a tym, co pokazują nam kody błędów, jest kluczowe, jeśli chcemy dobrze zdiagnozować i naprawić samochody.

Pytanie 24

Dokumentacja techniczna dotycząca naprawy pojazdu obejmuje

A. instrukcję do montażu oraz demontażu zespołów
B. techniczne warunki przyjęcia pojazdu
C. rysunki konstrukcyjne części i zespołów
D. rysunki montażowe podzespołów oraz zespołów
Instrukcja montażu i demontażu zespołów jest kluczowym elementem dokumentacji technologicznej naprawy pojazdu. Zawiera szczegółowe wytyczne dotyczące kroków, jakie należy podjąć, aby właściwie zainstalować lub usunąć różne komponenty pojazdu. Prawidłowe wykonanie montażu jest niezbędne do zapewnienia ich właściwego funkcjonowania oraz bezpieczeństwa użytkowania pojazdu. Przykładowo, podczas wymiany silnika konieczne jest dokładne przestrzeganie instrukcji montażu, aby uniknąć uszkodzeń skomplikowanych systemów, takich jak układ chłodzenia czy elektryka. W branży motoryzacyjnej standardy oraz dobre praktyki, takie jak ISO 9001, podkreślają znaczenie dokumentacji technicznej w procesie naprawy. Oprócz tego, instrukcje te mogą zawierać informacje o wymaganym narzędziu oraz momentach dokręcania, co jest niezwykle istotne dla zachowania integralności pojazdu. Dobrze opracowana dokumentacja technologiczna nie tylko ułatwia pracę mechaników, ale także wpływa na jakość przeprowadzanych napraw oraz ich zgodność z wymogami producenta.

Pytanie 25

Sprzętem znajdującym się w wyposażeniu warsztatu samochodowego, który wymaga regularnej kontroli przez Urząd Dozoru Technicznego, jest

A. prasa warsztatowa
B. wyważarka do kół
C. podnośnik samochodowy
D. szarpak
Podnośnik samochodowy to kluczowe urządzenie w warsztacie samochodowym, które umożliwia podnoszenie pojazdów w celu przeprowadzania napraw i konserwacji. Jego użytkowanie wiąże się z koniecznością przestrzegania określonych norm bezpieczeństwa, dlatego podlega on okresowym kontrolom przez Urząd Dozoru Technicznego. Regularne sprawdzenie podnośników jest istotne, ponieważ nieodpowiednio serwisowane urządzenie może stanowić zagrożenie dla bezpieczeństwa pracowników i klientów. Przykładem zastosowania podnośnika może być wymiana oleju, gdzie dostęp do silnika wymaga podniesienia pojazdu na odpowiednią wysokość. Zgodnie z normami, wszystkie podnośniki powinny być wyposażone w systemy zabezpieczeń, które zapobiegają niekontrolowanemu opadaniu. Dobre praktyki branżowe zalecają również przeprowadzanie szkoleń dla operatorów podnośników, aby zapewnić ich umiejętności w zakresie bezpiecznego użytkowania tych urządzeń.

Pytanie 26

Właściciel samochodu zgłosił się do warsztatu z problemem, gdzie wskaźnik temperatury płynu chłodzącego wskazuje maksymalnie 60°C. Co powinno się w pierwszej kolejności skontrolować?

A. pompy wody
B. szczelności głowicy
C. termostatu
D. chłodnicy
Wybór termostatu jako pierwszego elementu do sprawdzenia jest uzasadniony, ponieważ to właśnie on reguluje przepływ płynu chłodzącego przez silnik oraz chłodnicę. Jeśli wskaźnik temperatury płynu chłodzącego wskazuje na niską temperaturę, istnieje duże prawdopodobieństwo, że termostat jest zablokowany w pozycji otwartej, co uniemożliwia osiągnięcie optymalnej temperatury roboczej silnika. W praktyce, prawidłowe działanie termostatu jest niezbędne dla efektywnego funkcjonowania systemu chłodzenia, a jego awaria może prowadzić do przegrzania silnika lub zwiększonego zużycia paliwa. Zastosowanie termostatu o właściwej charakterystyce cieplnej jest standardowa praktyka w branży motoryzacyjnej, co pozwala na zachowanie optymalnych warunków pracy silnika oraz zwiększa jego żywotność. Warto także zaznaczyć, że regularne kontrole i wymiany termostatów powinny być częścią rutynowej konserwacji pojazdu, zgodnie z zaleceniami producentów samochodów.

Pytanie 27

Na podstawie jakiego ubezpieczenia przysługuje odszkodowanie za naprawę samochodu, gdy sprawca szkody jest znany?

A. Assistance
B. Odpowiedzialności cywilnej
C. Auto Casco
D. Następstw nieszczęśliwych wypadków
Ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej (OC) jest kluczowym elementem systemu ubezpieczeń komunikacyjnych, które chroni poszkodowanych w wypadkach drogowych. W przypadku szkody spowodowanej przez znanego sprawcę, odszkodowanie za naprawę pojazdu poszkodowanego wypłacane jest właśnie z polisy OC sprawcy. To ubezpieczenie jest obligatoryjne w Polsce i ma na celu zabezpieczenie osób trzecich przed skutkami finansowymi szkód wyrządzonych na drodze. Przykładowo, jeśli kierowca A uderzy w pojazd kierowcy B, to koszt naprawy pojazdu B pokryje ubezpieczenie OC kierowcy A. Dzięki temu poszkodowany nie musi ponosić kosztów leczenia ani napraw, co jest zgodne z zasadą kompensacji w prawie cywilnym, gdzie poszkodowany powinien zostać postawiony w sytuacji sprzed zdarzenia. Warto również zauważyć, że ubezpieczenie OC nie obejmuje szkód własnych sprawcy, co podkreśla jego funkcję ochronną wobec osób trzecich.

Pytanie 28

Przedstawione na fotografii przyrządy służą do pomiaru ciśnienia

Ilustracja do pytania
A. sprężania w cylindrach silnika.
B. sprężarki.
C. instalacji klimatyzacji.
D. powietrza w ogumieniu.
Przyrządy przedstawione na fotografii to manometry, które są kluczowymi narzędziami w branży motoryzacyjnej oraz inżynieryjnej. Ich głównym zastosowaniem jest pomiar ciśnienia, a w kontekście sprężania w cylindrach silnika, manometry oferują dokładne odczyty niezbędne do diagnostyki i regulacji układów silnikowych. Prawidłowy pomiar ciśnienia sprężania jest istotny dla oceny stanu silnika, ponieważ zbyt niskie lub zbyt wysokie wartości mogą wskazywać na zużycie uszczelnień, pierścieni tłokowych czy na inne problemy mechaniczne. W praktyce, pomiar ciśnienia sprężania przeprowadza się podczas rutynowych przeglądów, co pozwala na wczesne wykrycie usterek i zapobiega poważniejszym awariom. Ponadto, standardy branżowe, takie jak ISO 9001, podkreślają znaczenie precyzyjnego pomiaru w procesach kontrolnych, co czyni manometry niezastąpionymi narzędziami w zapewnieniu jakości i wydajności pracy silników spalinowych.

Pytanie 29

Podczas wymiany pierścieni tłokowych mechanik powinien wykorzystać

A. prasę hydrauliczną o odpowiedniej sile nacisku
B. odpowiednio dobraną blaszkę
C. specjalne szczypce montażowe
D. dwa wkrętaki płaskie
Wybór specjalnych szczypców montażowych do wymiany pierścieni tłokowych jest kluczowy dla prawidłowego i bezpiecznego przeprowadzenia tej operacji. Te narzędzia są zaprojektowane tak, aby umożliwić precyzyjne chwytanie i manipulowanie pierścieniami, co znacząco redukuje ryzyko ich uszkodzenia oraz minimalizuje ryzyko kontuzji mechanika. Szczypce montażowe zapobiegają niekontrolowanemu rozprężaniu się pierścieni, które mogłoby prowadzić do ich deformacji lub złamania. W praktyce, stosowanie tych narzędzi jest normą w warsztatach zajmujących się silnikami, co potwierdzają uznawane standardy branżowe, jak ISO 9001, które zalecają stosowanie odpowiednich narzędzi do określonych zadań. Użycie szczypców montażowych umożliwia również szybszą i bardziej efektywną pracę, co jest szczególnie ważne w przypadku większych zleceń serwisowych. Dodatkowo, ich ergonomiczny kształt i mechanizm umożliwiają precyzyjne dostosowanie siły chwytu, co jest kluczowe w kontekście ochrony delikatnych komponentów silnika.

Pytanie 30

Wydając pojazd po wykonaniu przeglądu oraz naprawy, pracownicy serwisu powinni przede wszystkim wyjaśnić klientowi

A. metody, które zostały użyte podczas naprawy pojazdu
B. procedurę zamawiania materiałów eksploatacyjnych, które były użyte w trakcie obsługi
C. metodę weryfikacji części, które zostały wymienione podczas naprawy
D. wszystkie informacje zawarte w kosztorysie naprawy
Wydając samochód po przeglądzie i naprawie, kluczowe jest, aby obsługa serwisu przedstawiła klientowi wszystkie zapisy widniejące w kosztorysie naprawy. Kosztorys jest dokumentem, który nie tylko przedstawia szczegółowy opis wykonanych prac, ale również wyjaśnia zastosowane materiały oraz ich koszty. Transparentność tych informacji buduje zaufanie klienta do serwisu i pozwala mu zrozumieć, za co płaci. Przykładem praktycznego zastosowania tego podejścia może być sytuacja, gdy klient ma pytania co do wysokich kosztów naprawy. Jeśli serwis przedstawi szczegółowy kosztorys, klient będzie mógł zobaczyć, jakie konkretne usługi i części były użyte, co może pomóc w rozwianiu ewentualnych wątpliwości. Dobre praktyki w branży serwisowej zalecają również, aby kosztorys był zgodny z normami, co przyczynia się do jasności i przejrzystości w komunikacji z klientem, a także do spełnienia wymogów prawnych związanych z dokumentacją usług serwisowych.

Pytanie 31

Bieżące, gwarancyjne, pogwarancyjne oraz reklamacyjne naprawy wykonuje pracownik

A. biura wsparcia klienta
B. napraw mechanicznych
C. diagnosta
D. napraw powypadkowych
Naprawy mechaniczne to naprawdę ważny temat w branży motoryzacyjnej. Wbrew pozorom, obejmują one dużo więcej niż tylko zmieniające się opony. Mechanicy muszą mieć solidną wiedzę i umiejętności, żeby móc skutecznie diagnozować różne problemy i przeprowadzać naprawy zgodnie z najlepszymi praktykami. Wyobraź sobie, że mechanik zajmuje się naprawą hamulców, wymianą oleju albo naprawą silnika. To tylko kilka z wielu zadań, które mogą go spotkać. Dobrze jest również znać nowoczesne systemy diagnostyczne, które naprawdę przyspieszają cały proces szukania usterek. Żeby naprawy były wykonane na odpowiednim poziomie, muszą spełniać normy ISO i inne regulacje, co z kolei przekłada się na bezpieczeństwo i trwałość. W końcu, dobrze zrobione naprawy to większa satysfakcja klientów i mniejsze ryzyko awarii w przyszłości.

Pytanie 32

Jakie jest dozwolone natężenie przyciemnienia dla szyb przednich oraz bocznych przednich?

A. 20%
B. 30%
C. 40%
D. 50%
Dopuszczalny stopień przyciemnienia szyb przednich oraz przednich bocznych wynosi 30%. Jest to zgodne z przepisami prawa, które mają na celu zapewnienie odpowiedniej widoczności i bezpieczeństwa na drodze. Przyciemnienie szyb wpływa na ilość światła, które dostaje się do wnętrza pojazdu, a nadmierne przyciemnienie może ograniczać widoczność kierowcy, co z kolei zwiększa ryzyko wypadków. Przykładem zastosowania tej wiedzy jest wybór odpowiednich folii przyciemniających, które powinny spełniać wymogi prawne, a jednocześnie zapewnić komfort wizualny. W przypadku kontroli drogowej, policja może zweryfikować stopień przyciemnienia, dlatego ważne jest, aby kierowcy byli świadomi przepisów i stosowali się do nich. Warto również dodać, że inne szyby w pojeździe mogą mieć inne ograniczenia dotyczące przyciemnienia, co należy uwzględnić podczas ich modyfikacji. Przestrzegając ustalonych norm, dbamy o bezpieczeństwo swoje oraz innych uczestników ruchu drogowego.

Pytanie 33

Jaki jest cel stosowania filtra kabinowego?

A. Oczyszczanie powietrza w kabinie
B. Chłodzenie silnika
C. Zwiększenie mocy pojazdu
D. Zmniejszenie hałasu silnika
Filtr kabinowy, znany również jako filtr przeciwpyłkowy, jest integralnym elementem systemu klimatyzacji i wentylacji w pojazdach samochodowych. Jego podstawowym celem jest oczyszczanie powietrza, które dostaje się do wnętrza kabiny samochodu, z różnego rodzaju zanieczyszczeń, takich jak kurz, pyłki, spaliny oraz inne szkodliwe substancje. Dzięki temu pasażerowie mogą oddychać czystszym i zdrowszym powietrzem, co jest szczególnie ważne dla osób z alergiami lub problemami z układem oddechowym. Filtry kabinowe mogą być wykonane z różnych materiałów, w tym z węgla aktywnego, który dodatkowo pochłania nieprzyjemne zapachy i toksyczne gazy. Regularna wymiana filtra kabinowego jest kluczowa dla utrzymania jego efektywności i ochrony zdrowia pasażerów. W praktyce, zaleca się jego wymianę co około 15-30 tysięcy kilometrów lub raz do roku, w zależności od warunków eksploatacji pojazdu. To prosty sposób na zapewnienie komfortu i bezpieczeństwa w trakcie jazdy, a także na przedłużenie żywotności systemu klimatyzacji.

Pytanie 34

Przyspieszone zużycie centralnej części bieżnika opon wynika z

A. nieprawidłowej zbieżności kół
B. częstego nagłego hamowania
C. niedostatecznego ciśnienia w ogumieniu
D. nadmiernego ciśnienia w ogumieniu
Zbyt wysokie ciśnienie w ogumieniu prowadzi do zwiększonego zużycia części środkowej bieżnika opony. W takiej sytuacji opona staje się twardsza, co skutkuje mniejszą powierzchnią kontaktu z drogą. To zmniejsza przyczepność i powoduje, że opona nie zużywa się równomiernie. W praktyce, jeśli ciśnienie jest zbyt wysokie, opona może również narażać się na uszkodzenia, takie jak przetarcia czy pęknięcia. Standardy branżowe, takie jak zalecane ciśnienia producentów, powinny być przestrzegane dla zapewnienia optymalnej wydajności opon. Regularne sprawdzanie ciśnienia w oponach, co najmniej raz w miesiącu oraz przed dłuższymi podróżami, jest kluczowe dla bezpieczeństwa i zwiększenia żywotności opon. Utrzymywanie prawidłowego ciśnienia wpływa także na efektywność paliwową pojazdu oraz komfort jazdy.

Pytanie 35

Informatyczny system z centralną bazą danych dotyczącą pojazdów, ich właścicieli oraz osób uprawnionych do prowadzenia pojazdów to

A. europejskie archiwum pojazdów i kierowców
B. centralna ewidencja pojazdów i kierowców
C. powiatowe archiwum pojazdów i kierowców
D. centralna organizacja kierowców
Centralna ewidencja pojazdów i kierowców (CEPiK) to system informatyczny, który gromadzi i zarządza danymi o wszystkich zarejestrowanych pojazdach w Polsce, ich właścicielach oraz kierowcach. Jest to kluczowy element dla efektywności i bezpieczeństwa ruchu drogowego, pozwalający na szybką weryfikację stanu prawnego pojazdów oraz uprawnień kierowców. Dzięki tym informacjom organy zajmujące się bezpieczeństwem drogowym mogą podejmować odpowiednie działania, takie jak kontrola pojazdów, weryfikacja ważności ubezpieczeń czy sprawdzanie historii pojazdu. System ten pozwala również na integrację z innymi bazami danych, co zwiększa efektywność administracyjną. Na przykład, w sytuacji wypadku drogowego, policja ma dostęp do informacji o pojazdach i kierowcach, co przyspiesza proces dochodzenia i minimalizuje ryzyko nieprawidłowości. Warto zaznaczyć, że przestrzeganie przepisów dotyczących ochrony danych osobowych jest kluczowe w kontekście funkcjonowania CEPiK, co jest zgodne z RODO i innymi standardami ochrony danych osobowych, zapewniając bezpieczeństwo informacji przechowywanych w systemie.

Pytanie 36

Jakie symptomy mogą wystąpić w przypadku zablokowania układu odpowietrzającego skrzynię korbową silnika?

A. Podwyższenie temperatury silnika
B. Zwiększenie zadymienia spalin
C. Wycieki oleju z obszaru uszczelnień wału korbowego
D. Spadek poziomu cieczy chłodzącej silnika
Zatknięcie układu odpowietrzania skrzyni korbowej silnika prowadzi do wzrostu ciśnienia wewnętrznego, co skutkuje wyciekami oleju z okolic uszczelnień wału korbowego. W przypadku prawidłowego działania układu odpowietrzania, ciśnienie w skrzyni korbowej jest zrównoważone, co pozwala na prawidłowy obieg oleju i minimalizuje ryzyko wycieków. Gdy układ jest zablokowany, olej jest zmuszony do wycieku przez uszczelnienia, które nie są przystosowane do pracy w warunkach nadmiernego ciśnienia. Praktyczne przykłady obejmują silniki spalinowe w pojazdach, gdzie regularne sprawdzanie i konserwacja układu odpowietrzania jest kluczowe dla zapobiegania uszkodzeniom silnika oraz wycieków oleju. Przestrzeganie standardów branżowych, takich jak normy SAE dotyczące konserwacji silników, może pomóc w utrzymaniu właściwego ciśnienia i wydajności silnika, co w dłuższej perspektywie przekłada się na oszczędności w kosztach eksploatacji oraz zmniejszenie emisji spalin.

Pytanie 37

Aby sprawdzić funkcjonowanie układu zasilania paliwem w nowoczesnym samochodzie z silnikiem benzynowym, jakie urządzenie należy zastosować?

A. testera diagnostycznego
B. oscyloskopu
C. dymomierza
D. analizatora spalin
Tester diagnostyczny jest kluczowym narzędziem w diagnostyce nowoczesnych samochodów z silnikami benzynowymi. Umożliwia on odczyt kodów błędów zapisywanych w pamięci sterowników pojazdu, co pozwala zidentyfikować problemy związane z układem zasilania paliwem. Przykładowo, tester może wskazać, czy czujniki rzeczywiście prawidłowo monitorują ciśnienie paliwa, a także czy zawory są właściwie sterowane. W praktyce, diagnostyka przy użyciu testera diagnostycznego jest zalecana przez producentów pojazdów i stanowi standardową procedurę w warsztatach samochodowych. Dzięki takiemu podejściu technicy mogą szybko i skutecznie zlokalizować usterki, co przekłada się na oszczędność czasu i kosztów napraw. Ponadto, tester diagnostyczny umożliwia monitorowanie parametrów pracy silnika w czasie rzeczywistym, co dostarcza cennych informacji nie tylko o układzie zasilania, ale także o ogólnym stanie technicznym pojazdu, co jest zgodne z dobrą praktyką w zakresie utrzymania flot samochodowych.

Pytanie 38

Co oznacza skrót SOHC w kontekście układu?

A. dolnozaworowy z jednym wałkiem rozrządu w kadłubie
B. górnozaworowy z dwoma wałkami rozrządu w głowicy
C. dolnozaworowy z dwoma wałkami rozrządu w kadłubie
D. górnozaworowy z jednym wałkiem rozrządu w głowicy
Wszystkie błędne odpowiedzi zawierają nieścisłości dotyczące układów rozrządu silników. Odpowiedź, która opisuje dolnozaworowy układ z dwoma wałkami rozrządu w kadłubie, jest niepoprawna, ponieważ odnosi się do konfiguracji, która nie jest zgodna z definicją SOHC. Dolnozaworowy układ oznacza, że wałki rozrządu znajdują się w bloku silnika, co utrudnia dostęp do zaworów i zazwyczaj wiąże się z mniejszą efektywnością w porównaniu do układów górnozaworowych. Ponadto, dwa wałki rozrządu w dolnozaworowym silniku są rzadkością, co czyni tę odpowiedź błędną. Inna niepoprawna odpowiedź, dotycząca dolnozaworowego silnika z jednym wałkiem rozrządu, również jest myląca. Układy dolnozaworowe z reguły charakteryzują się większymi ograniczeniami w zakresie maksymalnych obrotów silnika, co wpływa na jego wydajność. Z kolei opcja, która mówi o górnozaworowym silniku z dwoma wałkami rozrządu w głowicy, dotyczy konstrukcji DOHC. Ta konfiguracja, chociaż jest bardziej zaawansowana i często stosowana w silnikach wyścigowych oraz sportowych, nie odpowiada definicji SOHC, która wyraźnie wskazuje na zastosowanie tylko jednego wałka. Zrozumienie różnic między tymi układami jest kluczowe dla inżynierów i mechaników, gdyż wpływa na projektowanie oraz optymalizację silników w różnych zastosowaniach.

Pytanie 39

Zatwierdzenie zlecenia serwisowego przez klienta oraz serwisanta

A. stanowi potwierdzenie realizacji usługi
B. potwierdza zawarcie umowy cywilno-prawnej
C. wyraża zgodę na szeroki zakres napraw
D. oznacza akceptację wykorzystania danych osobowych klienta
Podpisanie zlecenia obsługi naprawy przez klienta oraz serwisanta jest formalnym potwierdzeniem, że usługa została wykonana zgodnie z ustaleniami i oczekiwaniami. W praktyce oznacza to, że zarówno klient, jak i serwisant zgadzają się co do zrealizowanych działań oraz ich wyników. Taki podpis stanowi również dowód na to, że usługa została zakończona w sposób satysfakcjonujący dla obu stron, co może być istotne w przypadku pojawienia się reklamacji. W branży usługowej, szczególnie w kontekście napraw, dobrze zdefiniowane procedury i dokumentacja są kluczowe, aby zminimalizować ryzyko nieporozumień. Warto zauważyć, że odpowiednie dokumenty powinny być przechowywane w archiwum, co umożliwia zadośćuczynienie w przypadku sporów dotyczących jakości wykonanych usług. Przykładem może być sytuacja, w której klient zgłasza reklamacje po zakończeniu usługi – podpisane zlecenie dokumentuje, że serwisant wykonał swoją pracę zgodnie z umową, co ułatwia proces rozstrzygania takich sytuacji.

Pytanie 40

Odpady generowane w trakcie serwisowania pojazdów samochodowych powinny być

A. przekazywane klientowi po zakończeniu każdej naprawy oraz obsługi.
B. sprzedawane w punktach zajmujących się skupem surowców wtórnych.
C. gromadzone w segregowanych pojemnikach.
D. systematycznie oddawane na wysypisko komunalne
Odpady użytkowe powstające w procesie naprawy pojazdów samochodowych powinny być gromadzone posegregowane w odpowiednich pojemnikach, co jest zgodne z obowiązującymi normami ochrony środowiska oraz regulacjami prawnymi. Właściwe segregowanie odpadów pozwala na ich późniejsze przetwarzanie, a także minimalizuje negatywny wpływ na środowisko. Przykładem mogą być odpady metalowe, które można oddać do recyklingu, oraz odpady chemiczne, takie jak oleje silnikowe czy płyny hamulcowe, które wymagają specjalistycznego traktowania. Właściwe gromadzenie i klasyfikacja odpadów zgodnie z ich typem, np. poprzez umieszczanie ich w odpowiednich pojemnikach oznakowanych zgodnie z przepisami, nie tylko ułatwia późniejsze postępowanie z nimi, ale również jest kluczowe dla spełnienia wymogów prawnych oraz standardów branżowych, takich jak ISO 14001, dotyczących zarządzania środowiskowego.