Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik spedytor
  • Kwalifikacja: SPL.05 - Organizacja transportu oraz obsługa klientów i kontrahentów
  • Data rozpoczęcia: 8 grudnia 2025 08:53
  • Data zakończenia: 8 grudnia 2025 09:13

Egzamin zdany!

Wynik: 28/40 punktów (70,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Według zamieszczonego fragmentu oferty, brytyjska firma Universal Cargo nie oferuje przewozu ładunków transportem

Oferta przewozowa Universal Cargo
Rodzaj użytego środka transportuWagony o ładowności do 25 tWagony o ładowności powyżej 25 tStatki rzecznePojazdy drogowe o ładowności do 12 tPojazdy drogowe o ładowności powyżej 12 t
Cennik przewozudo 300 km – 1 200 zł
od 301 do 500 km – 1 800 zł
powyżej 501 km – 2 800 zł
Stawki jak dla wagonów do 25 t powiększone o współczynnik korygującyZa każdą tonę ładanego ładunku 300 zł na odległość do 500 kmZa każdy kilometr 3,8 złdo 150 km – 700 zł
od 151 do 300 km – 1 100 zł
powyżej 301 km – 1 800 zł
A. lotniczym.
B. kolejowym.
C. morskim.
D. drogowym.
Wybór odpowiedzi, która sugeruje, że firma Universal Cargo oferuje przewóz ładunków innymi metodami transportu, jak drogowy, lotniczy czy kolejowy, jest błędny w kontekście analizy oferty przedstawionej w załączonym fragmencie. Warto zauważyć, że odpowiedzi związane z transportem drogowym i kolejowym są w pełni uzasadnione, ponieważ oferta zawiera szczegółowe informacje dotyczące tych środków transportu, takie jak ładowności wagonów oraz rodzaje pojazdów. Natomiast stwierdzenie, że firma oferuje transport morski, jest zgubne i wynika z niepełnej interpretacji przedstawionych danych. Branża transportowa różni się znacząco w zależności od metod przewozu, a każda z nich ma swoje specyficzne zalety i ograniczenia. Transport morski, na przykład, jest jedną z najtańszych metod przewozu dużych ładunków, ale wymaga odpowiednich portów i warunków atmosferycznych, co czyni go bardziej skomplikowanym w zarządzaniu. W kontekście oferowanych usług przez Universal Cargo, brak transportu morskiego może być efektem ich strategii, która skupia się na bardziej lokalnych lub sezonowych potrzebach klientów. Dlatego ważne jest, aby dokładnie analizować oferty przewozowe oraz zrozumieć, jakie formy transportu są dostępne, aby podejmować świadome decyzje w zakresie logistyki.

Pytanie 2

Zawiadomienie, które zawiera dane o: nadawcy, miejscu nadania oraz załadunku, nazwie ładunku, masie przesyłki, dacie załadunku, odbiorcy, miejscu przeznaczenia oraz rysunek techniczny przesyłki w trzech kopiach, jest wysyłane do zarządcy transportu kolejowego w związku z planowanym transportem ładunku?

A. masowego
B. wartościowego
C. niebezpiecznego
D. ponadgabarytowego
Odpowiedź "ponadgabarytowego" jest poprawna, ponieważ odnosi się do ładunków, które przekraczają standardowe wymiary oraz masę określone przez regulacje transportowe. W przypadku transportu kolejowego, nadawcy są zobowiązani do przesyłania szczegółowych informacji o ładunku, aby umożliwić odpowiednie zaplanowanie transportu. W szczególności, ładunki ponadgabarytowe wymagają szczególnych procedur oraz zezwoleń, co wiąże się z ich specyfiką. Przykładem mogą być maszyny przemysłowe czy konstrukcje budowlane, które wymagają odpowiednich platform oraz dodatkowych środków transportowych. Standardy branżowe, takie jak normy UIC (Międzynarodowy Związek Kolei), regulują zasady przewozu towarów ponadgabarytowych, co ma na celu zapewnienie bezpieczeństwa oraz efektywności przewozów. Każdy przypadek wymaga również starannego planowania załadunku i wyładunku, co podkreśla wagę właściwego dokumentowania informacji o ładunku.

Pytanie 3

Kierowca może podzielić regularny dzienny czas odpoczynku na dwie części, przy czym druga z nich musi nieprzerwanie wynosić co najmniej 9 godzin, a pierwsza przynajmniej

A. 5 godzin
B. 2 godziny
C. 4 godziny
D. 3 godziny
Wybór niewłaściwej odpowiedzi może wynikać z niepełnego zrozumienia przepisów dotyczących czasu pracy kierowców. Często pojawiają się błędne przekonania, że krótsze okresy odpoczynku są wystarczające, co nie jest zgodne z normami. Na przykład, odpowiedzi sugerujące 2 godziny lub 4 godziny ignorują fakt, że przepisy wyraźnie określają minimalny czas odpoczynku. Odpoczynek poniżej 3 godzin nie zapewnia kierowcy wystarczającego relaksu, co może wpływać na jego zdolność do prowadzenia pojazdu i zwiększać ryzyko wypadków. Dodatkowo, niektóre błędne odpowiedzi mogą sugerować mylne podejście do zarządzania czasem pracy, które nie uwzględnia konieczności odpowiedniej regeneracji organizmu. Kierowcy muszą być świadomi, że narażanie się na niewystarczający odpoczynek może prowadzić do wypalenia zawodowego oraz zmniejszenia efektywności. Dlatego istotne jest, aby kierowcy stosowali się do ustalonych norm i strategii zarządzania czasem pracy, które są zgodne z najlepszymi praktykami w branży transportowej, a także z przepisami prawa. Znajomość i przestrzeganie tych zasad może znacząco wpłynąć na bezpieczeństwo i wydajność pracy kierowców.

Pytanie 4

Elastyczność systemu transportowego to zestawienie

A. liczby przewiezionych ładunków z kosztami paliwa związanymi z realizacją transportów
B. liczby zrealizowanych wymagań w odniesieniu do wszystkich wymagań postawionych przez klienta
C. liczby odbytych przejazdów w porównaniu do liczby przewiezionych ładunków
D. liczby obsługiwanych tras w stosunku do ilości przewożonych ładunków
Proponowane odpowiedzi, które nie wskazują na relację między spełnieniem wymagań klientów a elastycznością systemu transportowego, opierają się na niepełnym zrozumieniu istoty tego pojęcia. Przykładowo, porównywanie ilości przewiezionych ładunków z kosztami paliw nie uwzględnia zmienności potrzeb klientów i ich wpływu na procesy transportowe. Koszty eksploatacyjne są ważnym aspektem, ale nie definiują elastyczności, która koncentruje się na zdolności do reakcji na potrzeby rynkowe. Kolejnym błędnym podejściem jest analiza ilości wykonanych przejazdów w stosunku do ilości przewiezionych ładunków, co sugeruje bardziej statystyczne spojrzenie na wydajność. Tego typu analiza nie bierze pod uwagę dynamiki rynku i różnorodności wymagań klientów, a tym samym pomija istotę elastyczności. Ostatnia odpowiedź dotycząca ilości obsługiwanych tras w odniesieniu do ilości przewożonych ładunków również jest niewłaściwa, ponieważ nie odnosi się bezpośrednio do elastyczności w kontekście zarządzania oczekiwaniami klientów. Elastyczność systemu transportowego powinna być rozumiana jako zdolność dostosowywania się do zmieniających się warunków, co jest kluczowe w dzisiejszym, szybko zmieniającym się otoczeniu rynkowym. Warto zwrócić uwagę, że elastyczne systemy transportowe są w stanie lepiej reagować na zmiany w zapotrzebowaniu, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w logistyce i zarządzaniu łańcuchem dostaw.

Pytanie 5

Firma Transportowa TRANS (wykonawca) otrzymała zlecenie przewozu ładunku od Firmy Spedycyjnej SPEDPOL (zleceniodawca/płatnik) z Firmy Produkcyjnej ONE (nadawca) do Firmy Produkcyjnej TWO (odbiorca). Na fakturze dotyczącej tej usługi jako uczestnicy transakcji będą wymienione odpowiednio

A. sprzedawca: Firma Spedycyjna SPEDPOL, nabywca: Firma Transportowa TRANS
B. sprzedawca: Firma Transportowa TRANS, nabywca: Firma Spedycyjna SPEDPOL
C. sprzedawca: Firma Produkcyjna ONE, nabywca: Firma Produkcyjna TWO
D. sprzedawca: Firma Produkcyjna TWO, nabywca: Firma Produkcyjna ONE
Wszystkie błędne odpowiedzi nie uwzględniają właściwej struktury relacji między uczestnikami transakcji transportowej. W każdej transakcji, gdzie występują trzy podmioty, kluczowe jest zrozumienie ich ról. Sprzedawca to podmiot, który świadczy usługę lub dostarcza towar, natomiast nabywca to podmiot, który korzysta z tej usługi lub zakupu. W przypadku pierwszej z niepoprawnych odpowiedzi wskazanie Przedsiębiorstwa Spedycyjnego SPEDPOL jako nabywcy jest błędne, gdyż nie zleca on przewozu ładunku, a działa jako pośrednik. Kolejna odpowiedź, sugerująca, że sprzedawcą jest Przedsiębiorstwo Produkcyjne TWO, nie ma podstaw, ponieważ TWO jest tylko odbiorcą ładunku, a nie dostawcą usługi. To prowadzi do błędnego rozumienia roli, jaką pełni każdy z uczestników. Ostatnia odpowiedź, w której podawane są tylko firmy produkcyjne jako sprzedawca i nabywca, również ignoruje istotny element procesu transportowego – fakt, że usługa przewozu jest świadczona przez przewoźnika, a nie przez nadawcę lub odbiorcę. Zrozumienie tych ról jest kluczowe dla prawidłowego rozliczania usług transportowych oraz zgodności z obowiązującymi przepisami dotyczącymi fakturowania i odpowiedzialności w transporcie.

Pytanie 6

W pojazdach transportowych, w których temperatura jest utrzymywana na stałym poziomie przez cały czas trwania transportu, przewozi się ładunki

A. wrażliwe na wpływ światła
B. wrażliwe na działanie wilgoci
C. wrażliwe na obce zapachy
D. wrażliwe na zmiany temperatury
Odpowiedź "wrażliwe na zmiany temperatury" jest poprawna, ponieważ wiele ładunków, takich jak produkty spożywcze, leki czy chemikalia, wymaga utrzymania stałej temperatury podczas transportu, aby zachować swoje właściwości i bezpieczeństwo. Na przykład, niektóre leki biologiczne muszą być przewożone w temperaturze od 2 do 8 stopni Celsjusza, aby nie straciły skuteczności. W branży transportowej stosuje się różne technologie, takie jak kontenery chłodnicze czy systemy monitorujące temperaturę, aby zapewnić wymagane warunki. Zgodnie z normami, takimi jak GDP (Dobre Praktyki Dystrybucyjne), firmy muszą dbać o odpowiednie warunki transportu, co obejmuje monitorowanie temperatury, aby zapewnić jakość ładunków. Utrzymywanie stałej temperatury jest kluczowe dla minimalizacji ryzyka uszkodzeń i strat, co jest istotne zarówno dla bezpieczeństwa konsumentów, jak i dla ochrony wartości ładunków.

Pytanie 7

Jakiego rodzaju ubezpieczenie wykorzystuje się w transporcie krajowym, aby chronić interesy osoby związanej z towarem w kontekście szkód materialnych, z którego można skorzystać po zgłoszeniu szkody w ładunku, niezależnie od odpowiedzialności przewoźnika?

A. OC spedytora
B. OC przewoźnika
C. "C" terms
D. CARGO
Wybór odpowiedzi OC przewoźnika nie jest poprawny, ponieważ to ubezpieczenie odnosi się do odpowiedzialności przewoźnika za szkody wyrządzone w towarze w trakcie transportu. Inaczej mówiąc, OC przewoźnika chroni przewoźnika przed roszczeniami ze strony nadawców lub odbiorców towaru, a więc nie zabezpiecza interesu właściciela towaru w sposób, jaki robi to ubezpieczenie CARGO. Kolejna niepoprawna odpowiedź, "C" terms, jest myląca, ponieważ odnosi się do warunków handlowych i obowiązków stron w transporcie międzynarodowym, które nie są bezpośrednio związane z ubezpieczeniem ładunku. Warunki te mogą wpływać na odpowiedzialność, ale nie stanowią ochrony przed szkodami materialnymi. OC spedytora również nie jest odpowiednią odpowiedzią, ponieważ to ubezpieczenie dotyczy odpowiedzialności spedytora, a nie ochrony towaru. Klienci często mylą te ubezpieczenia, nie rozumiejąc, że każde z nich ma inny zakres odpowiedzialności. Dobrze jest zauważyć, że wybór odpowiedniego ubezpieczenia powinien być oparty na dokładnej analizy ryzyk związanych z transportem oraz na specyfice przewożonych towarów. Ubezpieczenie CARGO zapewnia kompleksową ochronę, co czyni je najodpowiedniejszym wyborem w omawianym kontekście.

Pytanie 8

Umowa transportu zalicza się do umów

A. o świadczenie usług
B. nieodpłatnych
C. przedwstępnych
D. jednostronnie zobowiązujących
Umowa przewozu należy do kategorii umów o świadczenie usług, ponieważ z jej istoty wynika, że jedna strona (przewoźnik) zobowiązuje się do wykonania określonej usługi, jaką jest transport towarów lub osób, na rzecz drugiej strony (nadawcy). Ta umowa jest regulowana przepisami prawa cywilnego oraz przepisami szczególnymi, takimi jak Ustawa z dnia 15 listopada 1984 r. – Prawo przewozowe. Umowy te są ważne w kontekście gospodarki, ponieważ umożliwiają efektywną wymianę towarów oraz mobilność osobową. Przykładem może być umowa przewozu towarów w ramach logistyki, gdzie firmy transportowe oferują swoje usługi w zakresie dostarczania ładunków do różnych lokalizacji. W praktyce, poprawne stosowanie przepisów dotyczących umowy przewozu ma kluczowe znaczenie dla zabezpieczenia interesów obu stron oraz minimalizacji ryzyka związanego z ewentualnymi stratami czy uszkodzeniami towarów. Przewoźnicy są zobowiązani do staranności w wykonaniu umowy oraz do przestrzegania terminów dostaw, co jest zgodne z dobrymi praktykami branżowymi.

Pytanie 9

Transport towarów przy użyciu pojazdu, który ma rejestrację zagraniczną lub należy do obcego przewoźnika, między lokalizacjami znajdującymi się na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej, nazywa się

A. kabotażowe
B. intermodalne
C. okazjonalne
D. kombinowane
Odpowiedzi 'kombinowane', 'okazjonalne' i 'intermodalne' nie są poprawne. Przewozy kombinowane to takie, gdzie ładunki transportowane są różnymi środkami, na przykład autem i pociągiem, a to już nie pasuje do kabotażu, bo tu transport odbywa się w obrębie jednego kraju. Odpowiedź 'okazjonalne' odnosi się do przewozów sporadycznych, a kabotaż może być robiony regularnie przez zagranicznych przewoźników. Co do 'intermodalnych', to jest to transport, gdzie używa się więcej niż jednego rodzaju pojazdu w jednym łańcuchu dostaw, a to też nie dotyczy kabotażu. Fajnie, że w Polsce kabotaż stał się bardziej popularny, ale ludzie czasami mylą go z innymi terminami, co prowadzi do zamieszania. Używając tych słów w złym kontekście, możesz zrobić sobie kłopot z regulacjami transportowymi.

Pytanie 10

Transport towarów do odbiorcy z wykorzystaniem pośrednich punktów przeładunkowych z większych pojazdów na mniejsze jest realizowany w ramach organizacji przewozów według modelu

A. sztafetowego
B. wahadłowego
C. obwodowego
D. promienistego
Odpowiedź 'sztafetowego' jest prawidłowa, ponieważ model przewozu sztafetowego jest stosowany w sytuacjach, gdy ładunek jest transportowany z jednego punktu do drugiego przez pośrednie punkty przeładunkowe. W tym modelu większe pojazdy transportują ładunki do punktów przeładunkowych, gdzie następuje ich przekazanie do mniejszych pojazdów, które kontynuują transport do finalnego miejsca dostawy. Przykładem zastosowania modelu sztafetowego może być transport paliwa, gdzie cysterny dostarczają paliwo do regionalnych baz, a następnie mniejsze pojazdy dostarczają je do stacji benzynowych. Model ten jest szczególnie efektywny w zarządzaniu dużymi wolumenami ładunków, minimalizując koszty transportu i czas dostawy. W branży logistycznej stosuje się go zgodnie z najlepszymi praktykami, takimi jak zarządzanie łańcuchem dostaw i optymalizacja tras, co prowadzi do zwiększenia efektywności operacyjnej oraz zadowolenia klientów.

Pytanie 11

Nadawca zlecił spedytorowi zorganizowanie transportu 180 kontenerów z Gdyni do Szanghaju. Jaką metodę transportu wybierze spedytor, jeśli priorytetem nadawcy są jak najniższe koszty usługi, a nie szybkość dostawy ładunku?

A. Lotniczej
B. Drogowej
C. Morskiej
D. Kolejowej
Odpowiedź morskiej transportu jest prawidłowa, gdyż przewóz kontenerów drogą morską jest jedną z najtańszych opcji dostępnych w logistyce. Transport morski jest idealny dla dużych ładunków, takich jak kontenery, ponieważ umożliwia przewożenie znacznych ilości towarów w jednorazowym kursie, co przekłada się na niższe koszty jednostkowe. Przykładowo, linie żeglugowe oferują konkurencyjne stawki frachtowe, a także różnorodne opcje dostaw, co czyni go atrakcyjnym dla nadawców, którzy nie mają pilnej potrzeby dostarczenia towaru. W przypadku przesyłek międzynarodowych, standardowe praktyki obejmują korzystanie z kontenerów 20’ i 40’, które są przeznaczone do transportu morskim, zapewniając optymalizację przestrzeni ładunkowej. Dodatkowo, transport morski jest odpowiedni dla towarów, które mogą być składowane przez dłuższy czas, co również sprzyja redukcji kosztów. W kontekście współczesnych standardów, zastosowanie systemów zarządzania łańcuchem dostaw i technologii informacyjnych w transporcie morskim dodatkowo usprawnia procesy logistyczne, co przekłada się na oszczędności dla nadawców.

Pytanie 12

Do intermodalnych jednostek transportowych (UTI) nie wliczamy

A. wymienne nadwozie pojazdu osobowego
B. kontener
C. siodłową naczepę
D. pojazd ciężarowy
Wszystkie wymienione odpowiedzi, z wyjątkiem samochodu ciężarowego, dotyczą intermodalnych jednostek transportowych, co prowadzi do błędnego wniosku. Nadwozia samochodowe wymienne, naczepy siodłowe i kontenery są zaprojektowane z myślą o transportowaniu ładunków w różnych środkach transportu bez konieczności ich rozładunku. Intermodalność polega na efektywnym i elastycznym przemieszczaniu towarów, wykorzystując różne środki transportu, co jest kluczowe w logistyce i łańcuchach dostaw. Nadwozia samochodowe wymienne mogą być łatwo przenoszone między pojazdami drogowymi a innymi środkami transportu, co zwiększa ich wszechstronność w logistyce. Naczepy siodłowe, podobnie, są stosowane w transporcie drogowym i mogą być przetransportowane na platformach kolejowych lub statkach. Kontenery, z kolei, są najbardziej znanym przykładem UTI, używanym na całym świecie w transporcie morskim, kolejowym i drogowym. Biorąc pod uwagę te cechy, niepoprawne odpowiedzi wskazują na brak zrozumienia definicji intermodalności oraz jej zastosowania w praktyce transportowej, co jest kluczowe dla efektywności operacji logistycznych. Ignorowanie tej koncepcji może prowadzić do nieefektywnego planowania transportu oraz zwiększonych kosztów operacyjnych.

Pytanie 13

Kontener refrigerated jest przeznaczony do transportu towarów

A. sypkich luzem
B. o dużych naciskach punktowych
C. w kontrolowanej temperaturze
D. płynnych luzem
Kontener chłodniczy, czyli ten refrigerated, to taki specjalny typ kontenera, który jest super ważny, gdy przewozimy coś, co musi być w odpowiedniej temperaturze. To jest kluczowe dla różnych produktów, takich jak jedzenie, leki czy niektóre chemikalia, bo jak będą w złych warunkach, to się popsują. Te kontenery mają systemy chłodzenia, które pozwalają na ustawienie optymalnej temperatury. Muszą też spełniać międzynarodowe normy transportowe, jak regulacje IMDG dla rzeczy niebezpiecznych. Dla przykładu, świeże owoce powinny być transportowane w temperaturze od 0 do 4 stopni, żeby były dobrej jakości. W logistyce kontenery chłodnicze są niezbędne, żeby zapewnić bezpieczeństwo i jakość produktów.

Pytanie 14

Wartość celna importowanych towarów wynosi 30 000,00 zł, a stawka cła na te towary to 19%. Jak obliczyć podatek VAT od zakupionych towarów, które są objęte podstawową stawką VAT?

A. 6 900,00 zł
B. 8 211,00 zł
C. 35 700,00 zł
D. 5 700,00 zł
Aby obliczyć podatek VAT od towarów importowanych, należy najpierw obliczyć wartość celna towarów, która w tym przypadku wynosi 30 000,00 zł. Następnie należy obliczyć wysokość cła, która wynosi 19% tej wartości. Obliczenie cła: 30 000,00 zł x 19% = 5 700,00 zł. Następnie, aby obliczyć całkowitą wartość towarów do opodatkowania VAT-em, dodajemy wartość celna do kwoty cła: 30 000,00 zł + 5 700,00 zł = 35 700,00 zł. Podstawowa stawka VAT w Polsce wynosi 23%, zatem obliczamy VAT: 35 700,00 zł x 23% = 8 211,00 zł. Ten sposób obliczeń jest zgodny z obowiązującymi przepisami prawa podatkowego, gdzie VAT jest naliczany na podstawie wartości towarów powiększonej o cło. Praktyczne zastosowanie tej wiedzy jest niezbędne w działalności importowej, aby upewnić się, że wszystkie obowiązki podatkowe są prawidłowo realizowane.

Pytanie 15

W międzynarodowej konwencji określono wymagania dotyczące minimalnego wieku kierowcy, tygodniowego czasu odpoczynku, a także czasu i częstotliwości prowadzenia pojazdu?

A. TIR
B. AETR
C. ADR
D. ATP
Odpowiedź AETR jest jak najbardziej trafna, bo dotyczy międzynarodowej umowy, która reguluje transport drogowy osób i towarów. Mówi o wieku kierowcy, odpoczynku oraz zasadach dotyczących prowadzenia pojazdów. Dla mnie, to super ważne, żeby kierowcy znali te przepisy. AETR, czyli Umowa Europejska o pracy kierowców, została przyjęta w 1970 roku i obejmuje wszystkie kraje, które ją podpisały. Co ciekawe, AETR ma ogromne znaczenie praktyczne, bo dzięki niej można lepiej kontrolować czas pracy kierowców ciężarówek. Muszą oni przestrzegać konkretnych zasad dotyczących maksymalnego czasu jazdy i robienia przerw. To jest istotne, żeby zapewnić bezpieczeństwo na drogach oraz zdrowie kierowców. Wiele krajów korzysta z tych zasad podczas kontroli, więc warto się w nie wdrążyć.

Pytanie 16

Na europalecie o wadze 20 kg znajduje się 36 zgrzewek cukru. Jaka jest masa paletowej jednostki ładunkowej, jeśli jedna zgrzewka zawiera 15 opakowań z cukrem po 1 kg każde?

A. 540 kg
B. 720 kg
C. 560 kg
D. 735 kg
Aby obliczyć masę paletowej jednostki ładunkowej, należy najpierw obliczyć masę zgrzewek z cukrem. Jedna zgrzewka zawiera 15 opakowań, zatem 36 zgrzewek to 36 * 15 = 540 opakowań. Ponieważ każde opakowanie ma masę 1 kg, masa cukru wynosi 540 kg. Następnie dodajemy masę europalety, która wynosi 20 kg. W sumie otrzymujemy: 540 kg (masa cukru) + 20 kg (masa palety) = 560 kg. Obliczenia te są zgodne z praktykami logistycznymi, które wymagają dokładnego określenia masy ładunków, aby zoptymalizować transport i magazynowanie. Dobrze przemyślane obliczenia masy pozwalają nie tylko na przestrzeganie norm bezpieczeństwa, ale również na efektywne zarządzanie przestrzenią ładunkową. W branży transportowej i logistycznej, umiejętność poprawnego obliczania masy ładunku jest kluczowa dla efektywności operacji oraz kosztów transportu.

Pytanie 17

Firma zajmująca się transportem stosuje marżę na poziomie 15 %, a podatek od świadczonych usług wynosi 23%. Jaki będzie całkowity koszt za usługi, których koszt wytworzenia to 2 800,00 zł?

A. 3 444,00 zł
B. 3 690,90 zł
C. 3 220,00 zł
D. 3 960,60 zł
Aby obliczyć koszt brutto za usługi transportowe, należy najpierw uwzględnić marżę, która w tym przypadku wynosi 15%. Koszt wytworzenia usługi wynosi 2 800,00 zł, co oznacza, że dodajemy do tego 15% marży: 2 800,00 zł * 0,15 = 420,00 zł. Następnie dodajemy tę kwotę do kosztu wytworzenia: 2 800,00 zł + 420,00 zł = 3 220,00 zł. Jednak to jeszcze nie jest koniec obliczeń. Koszt brutto obejmuje także podatek VAT, który wynosi 23%. Aby obliczyć VAT, obliczamy 23% z kwoty 3 220,00 zł: 3 220,00 zł * 0,23 = 740,60 zł. Następnie dodajemy tę kwotę do wartości netto: 3 220,00 zł + 740,60 zł = 3 960,60 zł. W praktyce takie obliczenia są niezwykle istotne dla przedsiębiorstw, aby określić właściwe ceny oferowanych usług, uwzględniając zarówno koszty produkcji jak i wymagania podatkowe. Dzięki temu przedsiębiorstwo może zapewnić sobie odpowiednią rentowność.

Pytanie 18

Jaką średnią prędkość osiąga wózek widłowy, jeśli pokonuje 250 m w czasie 3 minut?

A. 15 km/h
B. 8 km/h
C. 5 km/h
D. 10 km/h
Średnia prędkość wózka widłowego została obliczona na podstawie odniesienia długości przebytej drogi do czasu jej pokonania. W tym przypadku, wózek widłowy pokonał dystans 250 m w czasie 3 minut. Aby obliczyć średnią prędkość, możemy użyć wzoru: prędkość = droga / czas. Przekształcamy czas z minut na godziny, co daje nam 3 min / 60 = 0,05 godziny. Następnie obliczamy prędkość: 250 m / 0,05 h = 5000 m/h, co po przeliczeniu na kilometry na godzinę daje 5 km/h. Jest to zgodne z normami operacyjnymi w logistyce, gdzie prędkość wózków widłowych nie powinna przekraczać określonych limitów dla zapewnienia bezpieczeństwa pracowników oraz efektywności operacji magazynowych. Zrozumienie tej koncepcji ma kluczowe znaczenie dla efektywnego zarządzania flotą wózków widłowych w różnych środowiskach pracy, gdzie bezpieczeństwo i wydajność są priorytetami.

Pytanie 19

Dokument zwany routing order

A. jest wystawiany przez spedytora, który przekazuje eksporterowi dane niezbędne do prawidłowego przygotowania towaru do transportu
B. jest wystawiany przez eksportera lub importera, na podstawie czego spedytor otrzymuje zlecenie na organizację przewozu konkretnego towaru
C. jest wysyłany do zagranicznego eksportera w celu zrealizowania wysyłki towarów importowanych z gestią transportową nabywcy
D. jest dokumentem wystawionym przez spedytora, który potwierdza wydanie towaru adresatowi
Routing order jest kluczowym dokumentem w międzynarodowym obrocie handlowym, który odgrywa istotną rolę w organizacji transportu towarów. Odpowiedź wskazująca, że routing order jest wysyłany zagranicznemu eksporterowi w celu dokonania wysyłki towaru importowanego z gestią transportową kupującego, jest poprawna, ponieważ dokładnie odzwierciedla funkcję tego dokumentu. Routing order jest narzędziem, które pozwala na przekazywanie szczegółowych instrukcji dotyczących transportu oraz organizacji wysyłki towarów. W praktyce, przy jego wystawieniu, eksporter lub kupujący informuje spedytora o preferencjach dotyczących dotyczących transportu, takich jak trasa, środki transportu oraz terminy realizacji. Znajomość tej procedury jest kluczowa dla efektywnej logistyki, ponieważ pozwala na optymalizację procesów transportowych i minimalizację kosztów. Ponadto, routing order pomaga w zapewnieniu zgodności z regulacjami prawnymi oraz standardami branżowymi, co jest niezbędne w międzynarodowej wymianie handlowej. Poznanie funkcji routing orderu pozwala na lepsze zrozumienie całego procesu logistycznego i efektywne zarządzanie łańcuchem dostaw.

Pytanie 20

Ile grup obejmują formuły iNCOTERMS 2010?

A. 2
B. 4
C. 8
D. 6
Podział formuł iNCOTERMS na sześć, dwa lub osiem grup jest nieprawidłowy i nie uwzględnia kluczowych różnic w definicji obowiązków między sprzedającym a kupującym. Odpowiedź sugerująca sześć grup może wynikać z niedokładnej analizy reguł, co prowadzi do mylenia nich z innymi standardami międzynarodowymi. Z kolei twierdzenie, że formuły te są podzielone na dwie grupy, może być efektem uproszczenia zagadnienia, gdzie pominięto istotność szczegółowych postanowień. Zrozumienie reguł iNCOTERMS wymaga analizowania specyficznych warunków transportu, co jest trudne do osiągnięcia przy tak ograniczonym podziale. Współczesny handel międzynarodowy wymaga precyzyjnych definicji i przypisania odpowiedzialności, co jest możliwe tylko przy pełnym uwzględnieniu czterech grup. Błędy w interpretacji reguł mogą prowadzić do nieporozumień w umowach handlowych, a w konsekwencji do strat finansowych i reputacyjnych. Dlatego ważne jest, aby mieć na uwadze odpowiednie standardy i praktyki branżowe, które wspierają właściwe stosowanie iNCOTERMS w kontekście dynamicznego rynku globalnego.

Pytanie 21

Czym jest dokument SAD?

A. to zlecenie wykonania usługi
B. jest potwierdzeniem zawarcia umowy
C. stanowi formę zgłoszenia celnego
D. jest listem przewozowym
Dokument SAD, czyli 'Single Administrative Document', jest kluczowym elementem w procedurach celnych w Unii Europejskiej. Stanowi on formę zgłoszenia celnego, która jest wymagana do transportu towarów przez granice celne. Jego głównym celem jest umożliwienie organom celnym kontrolę nad przewozem towarów oraz zapewnienie, że wszystkie obowiązujące przepisy prawa celnego są przestrzegane. Dokument ten zawiera istotne informacje, takie jak szczegóły dotyczące nadawcy i odbiorcy, opis towarów, ich wartość oraz klasyfikację taryfową. Dzięki tym danym, służby celne mogą skuteczniej monitorować i zarządzać obiegiem towarów. W praktyce, wypełnienie dokumentu SAD jest niezbędne podczas eksportu i importu towarów, a jego poprawność ma kluczowe znaczenie dla uniknięcia problemów prawnych i finansowych. Przykładem zastosowania dokumentu SAD jest sytuacja, gdy firma transportowa przewozi towary z Polski do Niemiec - poprawne wypełnienie dokumentu zapewnia sprawne przejście przez kontrolę celną oraz minimalizuje ryzyko opóźnień. W kontekście standardów branżowych, dokument SAD jest zharmonizowany z międzynarodowymi standardami celnymi, co ułatwia handel międzynarodowy.

Pytanie 22

Obowiązek dostarczenia przewoźnikowi towaru w stanie pozwalającym na jego prawidłowy transport oraz wydanie bez strat i uszkodzeń spoczywa na

A. załadowcy
B. przechowawcy
C. nadawcy
D. spedytorze
Wybór przechowawcy, załadowcy lub spedytora jako odpowiedzialnego za oddanie rzeczy w stanie umożliwiającym ich prawidłowy przewóz jest nieprawidłowy z kilku powodów. Przechowawca, zajmujący się przechowywaniem towarów, nie ma pełnej odpowiedzialności za ich przygotowanie do transportu. Jego zadaniem jest zapewnienie bezpieczeństwa towarów podczas składowania, ale nie odpowiada za ich stan w momencie przekazania przewoźnikowi. Załadowca może być odpowiedzialny za fizyczne załadunek towaru na środek transportu, jednak nie jest on odpowiedzialny za stan, w jakim towary są mu dostarczane. Z kolei spedytor pełni rolę pośrednika między nadawcą a przewoźnikiem, organizując transport i dbając o formalności, ale nie odpowiada za przygotowanie towaru do przewozu. Dlatego kluczowe jest, aby nadawca jako inicjator procesu transportowego przyjął na siebie odpowiedzialność za przygotowanie przesyłki. Ignorowanie tej zasady może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych. Niewłaściwie przygotowany towar, na przykład w przypadku nieodpowiedniego pakowania, może skutkować uszkodzeniem w trakcie transportu, co pociąga za sobą odpowiedzialność nadawcy za wszelkie straty wynikłe z tego tytułu. W związku z tym, zrozumienie roli nadawcy w procesie transportowym jest kluczowe dla efektywnego zarządzania łańcuchem dostaw.

Pytanie 23

Która strategia w negocjacjach charakteryzuje się wysoką aktywnością, dominacją oraz skłonnością do działania impulsywnego, reagowaniem w sposób spontaniczny i okazywaniem negatywnych emocji?

A. Aktywno-kooperacyjna
B. Pasywno-współpracująca
C. Aktywno-walcząca
D. Pasywno-walcząca
Odpowiedź "Aktywno-walcząca" jest poprawna, ponieważ ta strategia negocjacyjna charakteryzuje się wysoką aktywnością i dominacją, a także impulsywnością i spontanicznymi reakcjami. Aktywno-walczący negocjatorzy często działają z dużym zaangażowaniem, co może prowadzić do intensywnych interakcji. W praktyce oznacza to, że dążą do osiągnięcia swoich celów bez względu na stosunki z drugą stroną, co może skutkować zarówno sukcesem, jak i napięciami. Przykładem zastosowania tej strategii może być sytuacja, w której lider zespołu podejmuje decyzję o wprowadzeniu nowych regulacji w organizacji bez konsultacji z pracownikami, bazując na własnych przekonaniach i emocjach. W kontekście standardów negocjacyjnych, taka strategia może być uzasadniona w sytuacjach kryzysowych, gdzie szybkie działanie jest kluczowe. Niemniej jednak, długotrwałe stosowanie tej strategii może prowadzić do wypalenia i konfliktów w relacjach międzyludzkich, co warto mieć na uwadze.

Pytanie 24

Badania homologacyjne, które umożliwiają poruszanie się pojazdom mającym minimum cztery koła, zaprojektowanym i skonstruowanym do transportu ładunków o maksymalnej masie nieprzekraczającej 3,5 tony, oznaczane są skrótem

A. N1
B. N2
C. M3
D. M1
Odpowiedź N1 jest prawidłowa, ponieważ odnosi się do klasyfikacji pojazdów zgodnie z dyrektywami unijnymi oraz normami homologacyjnymi. Pojazdy oznaczone symbolem N1 to te, które są przeznaczone do przewozu ładunków i mają maksymalną masę całkowitą nieprzekraczającą 3,5 tony. Przykłady takiego zastosowania obejmują małe dostawcze samochody, które są szeroko wykorzystywane w logistyce oraz transporcie miejskim. Homologacja N1 zapewnia, że pojazdy te spełniają określone normy bezpieczeństwa, emisji spalin i komfortu użytkowania, co jest istotne zarówno dla producentów, jak i użytkowników. W praktyce, pojazdy te muszą przechodzić szereg testów i inspekcji, aby uzyskać odpowiednie certyfikaty, które potwierdzają ich zdolność do poruszania się po drogach publicznych. Dodatkowo, klasyfikacja ta wpływa na opodatkowanie pojazdów oraz regulacje dotyczące ubezpieczeń, co czyni ją kluczowym aspektem dla przedsiębiorców operujących w branży transportowej.

Pytanie 25

Na podstawie danych w tabeli określ, który oddział przedsiębiorstwa transportowego osiągnął najniższy średni koszt przypadający na 1 kilometr?

OddziałKoszty wynagrodzenia
kierowców [zł]
Koszty eksploatacji
środków transportu [zł]
Łączne koszty [zł]Liczba przejechanych
kilometrów
A.279 055,00498 920,00777 975,00338 250
B.611 700,00674 200,001 285 900,00584 500
C.430 530,00483 470,00914 000,00365 600
D.505 000,00572 000,001 077 000,00538 500
A. Oddział A.
B. Oddział B.
C. Oddział C.
D. Oddział D.
Wybór oddziału, który nie jest Oddziałem D., wskazuje na błędne zrozumienie analizy kosztów w kontekście efektywności operacyjnej. Każdy oddział mógł wykazywać różne koszty przypadające na kilometr, w zależności od wielu czynników, takich jak rodzaj transportowanych ładunków, długość tras, warunki drogowe, a także strategie zarządzania flotą. Poprawność obliczeń i ich interpretacja mają fundamentalne znaczenie dla podejmowania decyzji biznesowych. Wybierając oddział, który nie osiągnął najniższego kosztu, można wpaść w pułapkę, kierując się subiektywnymi odczuciami lub niepełnymi danymi. Kluczowe jest zawsze porównywanie pełnych zestawień kosztów oraz kilometrów przejechanych, aby uzyskać miarodajne wyniki. Niezrozumienie tych podstawowych zasad analizy kosztów prowadzi do błędnych wniosków i decyzji, co w konsekwencji może negatywnie wpłynąć na rentowność przedsiębiorstwa. W praktyce zdarza się, że niemożność obliczenia średnich kosztów w sposób dokładny prowadzi do pomijania istotnych informacji, takich jak zmienne koszty operacyjne, co może skutkować nieefektywnym zarządzaniem flotą i stratami finansowymi.

Pytanie 26

Na placu powinno zostać umieszczonych 120 jednostek ładunkowych paletowych (pjł) o wymiarach 1,2 × 0,8 × 1,9 m (dł. × szer. × wys.). Jaka minimalna powierzchnia placu będzie konieczna do składowania pjł, bez uwzględniania luzów manipulacyjnych, które będą rozmieszczone w trzech warstwach?

A. 38,40 m2
B. 82,08 m2
C. 115,20 m2
D. 2,88 m2
Aby obliczyć minimalną powierzchnię placu potrzebną do złożenia 120 paletowych jednostek ładunkowych (pjł), należy uwzględnić ich wymiary oraz liczbę warstw. Jedna pjł o wymiarach 1,2 m długości, 0,8 m szerokości i 1,9 m wysokości zajmuje powierzchnię równą 1,2 m × 0,8 m = 0,96 m². W przypadku składowania w trzech warstwach, liczba jednostek, które można umieścić na placu, wynosi 120, co oznacza, że potrzebna będzie powierzchnia równająca się 120 pjł × 0,96 m² = 115,2 m². Jednakże, gdy jednostki są składowane w trzech warstwach, to faktycznie potrzebna powierzchnia to 115,2 m² / 3 = 38,4 m². Takie podejście do składowania jest zgodne z dobrą praktyką zarządzania przestrzenią magazynową, gdzie optymalizacja miejsca jest kluczowa dla efektywności operacyjnej. Warto również zauważyć, że w praktyce, mimo że w obliczeniach nie uwzględnia się luzów manipulacyjnych, to w rzeczywistości zaleca się pozostawienie pewnych odstępów dla ułatwienia dostępu i manewrowania w pobliżu jednostek. Zastosowanie tej metodyki pozwala na skuteczniejsze zarządzanie przestrzenią i zwiększenie wydajności procesów magazynowych.

Pytanie 27

Towar, który został zakupiony i posiada fakturę, wraca do dostawcy, który w tej sytuacji jest zobowiązany do wystawienia kontrahentowi

A. duplikat faktury
B. paragon
C. fakturę korygującą
D. dokument RW
Decyzja o wystawieniu paragonu w sytuacji zwrotu towaru jest nieodpowiednia, ponieważ paragon jest dokumentem potwierdzającym dokonanie sprzedaży, a nie jej anulowanie. W przypadku zwrotu towaru, paragon nie wykazuje ani nie koryguje warunków transakcji, co jest kluczowe dla prawidłowego rozliczenia podatkowego. Z kolei dokument RW, czyli rozchód wewnętrzny, jest stosowany do ewidencjonowania wydania towaru z magazynu, lecz nie ma zastosowania w celu korygowania transakcji sprzedaży. Wystawienie duplikatu faktury również nie jest odpowiednim krokiem w tej sytuacji, ponieważ duplikat ma na celu odtworzenie oryginalnej faktury, a nie korektę jej treści. Typowym błędem myślowym jest mylenie funkcji tych dokumentów i ich zastosowania w obiegu dokumentacyjnym. Ważne jest, aby zrozumieć, że każdy dokument ma swoje określone przeznaczenie, które powinno być stosowane zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa. W przypadku zwrotów towarów, kluczowym dokumentem, który powinien być wystawiony, jest faktura korygująca, ponieważ tylko ona skutecznie zmienia warunki transakcji i pozwala na korektę podatku VAT oraz przychodu.

Pytanie 28

Załadunek 68 paletowych jednostek ładunkowych (pjł) przy użyciu 2 wózków widłowych rozpoczął się o godzinie 9:45. Kiedy zakończy się załadunek, jeżeli czas jednego cyklu pracy wózka wynosi 3 minuty, a każdy wózek jednocześnie transportuje 1 pjł?

A. O godzinie 10:47
B. O godzinie 11:27
C. O godzinie 11:57
D. O godzinie 13:09
Aby obliczyć czas zakończenia załadunku, najpierw należy określić całkowity czas potrzebny na załadunek 68 palet. Ponieważ mamy dwa wózki widłowe, które pracują równocześnie, można podzielić całkowitą liczbę palet przez liczbę wózków. W tym przypadku 68 podzielone przez 2 daje 34 cykle, które każdy wózek musi wykonać. Każdy cykl trwa 3 minuty, co oznacza, że czas załadunku dla jednego wózka wyniesie 34 cykle x 3 minuty = 102 minuty. Ponieważ jednak obie maszyny pracują równocześnie, łączny czas załadunku to tylko 102 minuty podzielone przez 2, co daje 51 minut. Zaczynając załadunek o godzinie 9:45, dodając 51 minut, otrzymujemy godzinę 10:36. Następnie, aby uwzględnić dodatkowy czas potrzebny na zakończenie operacji, możemy przyjąć, że załadunek powinien zakończyć się o godzinie 11:27. Tego rodzaju obliczenia są kluczowe w logistyce, gdzie efektywne zarządzanie czasem i zasobami ma ogromne znaczenie dla redukcji kosztów i zwiększenia wydajności operacyjnej.

Pytanie 29

Zgodnie z ustawą Prawo o ruchu drogowym przy szerokości pojazdu wynoszącej 2,55 m szerokość ładunku nie może przekraczać

Ustawa Prawo o ruchu drogowym
Art. 61. 6. ładunek wystający poza płaszczyznę obrysu pojazdu może być na nim umieszczony tylko przy zachowaniu następujących warunków:

1) ładunek wystający poza boczne płaszczyzny obrysu pojazdu może być umieszczony tylko w taki sposób, aby całkowita szerokość pojazdu z ładunkiem nie przekraczała 2,55 m, a przy szerokości pojazdu 2,55 m nie przekraczała 3 m, jednak pod warunkiem umieszczenia ładunku tak, aby z jednej strony nie wystawał na odległość większą niż 23 cm;
2) ładunek nie może wystawać z tyłu pojazdu na odległość większą niż 2 m od tylnej płaszczyzny obrysu pojazdu lub zespołu pojazdów; w przypadku przyczepy kłonicowej odległość tę liczy się od osi przyczepy;
3) ładunek nie może wystawać z przodu pojazdu na odległość większą niż 0,5 m od przedniej płaszczyzny obrysu i większą niż 1,5 m od siedzenia dla kierującego.
A. 3,0 m
B. 5,0 m
C. 2,55 m
D. 0,50 m
Zgadza się, masz rację! Według przepisów, szerokość ładunku może wynosić do 3,0 m, kiedy sam pojazd ma 2,55 m. To ważne, bo jeśli przewozisz coś szerokiego, trzeba to dobrze zmierzyć. Na przykład, jak masz długie belki czy maszyny, pamiętaj, żeby całość nie przekroczyła tych 3,0 m. W praktyce fajnie jest zamontować jakieś oznaczenia, żeby inni kierowcy wiedzieli, że coś może wystawać. No i nie zapomnij o flagach ostrzegawczych! To się przydaje, żeby wszyscy byli bezpieczni na drodze, a przepisy są tu jasne.

Pytanie 30

Zespół elementów transportowych, infrastruktury oraz ludzi, a także zasad i norm odpowiedzialnych za przewóz osób oraz towarów z miejsc wyjściowych, przez ewentualne punkty przeładunkowe, do miejsc docelowych, to

A. proces transportowy
B. łańcuch logistyczny
C. proces spedycyjny
D. system transportowy
Poprawna odpowiedź to 'system transportowy', który definiuje złożony zestaw elementów, które współpracują w celu efektywnego przemieszczania osób i ładunków. System transportowy obejmuje nie tylko środki transportu, takie jak samochody, samoloty czy statki, ale również infrastrukturę, czyli drogi, lotniska oraz porty, a także ludzi, którzy zarządzają i operują tymi zasobami. Dodatkowo, zasady i reguły, takie jak przepisy drogowe, normy bezpieczeństwa oraz procedury logistyczne, są kluczowe dla funkcjonowania systemu. Na przykład, w logistyce miejsko-krajowej zastosowanie różnych form transportu (multimodalnego) pozwala na optymalizację kosztów transportowych oraz czasów dostaw. Zastosowanie technologii, jak systemy zarządzania transportem (TMS), pomaga w planowaniu tras, monitorowaniu przesyłek i zarządzaniu flotą, co podkreśla znaczenie zintegrowanego podejścia do transportu. Zgodnie z dobrymi praktykami branżowymi, efektywność systemu transportowego wpływa na cały łańcuch dostaw, co czyni go kluczowym elementem w działalności gospodarczej.

Pytanie 31

Jaką techniką badań marketingowych realizuje się wywiady telefoniczne przy wsparciu komputerowym?

A. FGI (Focus Group Interview)
B. CLT (Central Location Test)
C. CATI (Computer Assisted Telephone Interviewing)
D. CAWI (Computer-Assisted Web Interview)
CATI, czyli Computer Assisted Telephone Interviewing, to technika badawcza, która łączy wywiady telefoniczne z wsparciem komputerowym. Dzięki wykorzystaniu technologii, badacze mogą zbierać dane efektywnie i w sposób zautomatyzowany, co przyspiesza proces analizy. CATI umożliwia przeprowadzanie standaryzowanych wywiadów w czasie rzeczywistym, co pozwala na łatwe wprowadzanie odpowiedzi bezpośrednio do bazy danych. Przykładem zastosowania tej metody może być badanie opinii społecznej na temat nowych produktów, gdzie respondenci są pytani o swoje preferencje i doświadczenia. Zastosowanie techniki CATI jest zgodne z dobrymi praktykami branżowymi, które podkreślają znaczenie jakości danych oraz efektywności procesu badawczego. Warto zauważyć, że przy dobrze zaprojektowanych badaniach, CATI może mieć wyższą wskaźnik odpowiedzi w porównaniu do tradycyjnych wywiadów telefonicznych, dzięki lepszej organizacji i technologii wspierającej.

Pytanie 32

Co oznacza formuła handlowa Incoterms 2020 FCA (Free Carrier)?

A. loco magazyn odbiorcy
B. loco magazyn dostawcy
C. franco przewoźnik
D. franco statek
Formuła handlowa Incoterms 2020 FCA (Free Carrier) oznacza, że sprzedawca jest zobowiązany do dostarczenia towaru do wyznaczonego przewoźnika w umówionym miejscu, które jest zazwyczaj wskazane w kontrakcie. Oznacza to, że ryzyko przenosi się na kupującego w momencie, gdy towar zostanie dostarczony do przewoźnika. W praktyce, sprzedawca może również zorganizować transport do tego punktu, co jest szczególnie przydatne w przypadku przeładunków w magazynie. Umożliwia to elastyczność w dostosowywaniu procesów logistycznych do potrzeb obu stron. Przykładowo, jeśli umowa dotyczy transportu kontenerowego, sprzedawca może dostarczyć towar do terminalu, gdzie przewoźnik przejmuje odpowiedzialność. Zrozumienie tego terminu jest istotne w kontekście zarządzania ryzykiem i kosztami transportu, a także w negocjacjach umów handlowych. Wiedza na temat FCA pozwala na skuteczniejsze planowanie łańcucha dostaw, co jest kluczowe dla konkurencyjności na rynku. Warto również zauważyć, że FCA może być stosowane zarówno w transporcie krajowym, jak i międzynarodowym, co czyni go uniwersalnym narzędziem w handlu międzynarodowym.

Pytanie 33

Czas załadunku jednej palety na samochód ciężarowy przy użyciu wózka widłowego wynosi 2 minuty. Przygotowano 31 palet do załadunku. Jaki będzie łączny czas załadunku, jeśli po 30 minutach do pracy dołączy drugi wózek widłowy?

A. 62 minuty
B. 50 minut
C. 46 minut
D. 0 minut
Aby obliczyć całkowity czas załadunku palet na samochód ciężarowy, należy najpierw uwzględnić czas potrzebny na załadunek pierwszych 30 palet. Czas załadunku jednej palety wynosi 2 minuty, więc załadunek 30 palet zajmie 30 * 2 = 60 minut. Po 30 minutach pracy, dodano drugi wózek widłowy, co oznacza, że kolejne palety będą ładowane równolegle. Pozostała paleta po 30 minutach wymaga jeszcze 2 minut na załadunek, ale w tym czasie obie wózki widłowe pracują jednocześnie. W ten sposób ostatnia paleta zostanie załadowana w ciągu 2 minut, dzieląc ten czas przez dwa, co daje 1 minutę. Zatem całkowity czas załadunku wynosi 60 minut (pierwsze 30 palet) + 1 minuta (ostatnia paleta) = 61 minut. Należy jednak uwzględnić, że na załadunek pierwszych 30 palet zużyto już 30 minut. Dlatego końcowy czas załadunku wszystkich 31 palet wynosi 30 minut + 16 minut = 46 minut, co jest zgodne z najlepszymi praktykami optymalizacji czasu w logistyce.

Pytanie 34

Jakie jest obliczenie tury kontenera, gdy całkowita masa kontenera wraz z ładunkiem wynosi 28 520 kg, a masa towaru umieszczonego w kontenerze to 24 540 kg?

A. 2 450 kg
B. 8 520 kg
C. 4 540 kg
D. 3 980 kg
Dobra robota! Odpowiedź 3 980 kg to wynik, który dostajemy dzięki prostej zasadzie obliczania tury kontenera. Tara kontenera to po prostu jego masa bez ładunku. W tym przypadku do obliczenia jej używamy całkowitej masy kontenera z ładunkiem, czyli 28 520 kg, i odejmujemy od niej masę towaru, która wynosi 24 540 kg. Licząc: 28 520 kg - 24 540 kg dostajemy 3 980 kg. W logistyce to ważne, bo jeśli dobrze rozumiemy, jak to działa, to lepiej zarządzamy ładunkiem. Dzięki temu mamy pewność, że kontenery są dobrze załadowane i transportowane zgodnie z normami bezpieczeństwa. W branży logistycznej musimy też pamiętać, że błędy w obliczeniach mogą bardzo podnieść koszty transportu. Podsumowując, znajomość i umiejętność liczenia tury to fundament, który naprawdę się przydaje, żeby uniknąć problemów z nadwagą kontenerów przy transportach.

Pytanie 35

Wskaż, które opakowanie nie zostało prawidłowo napełnione jeśli przepisy o przewozie materiałów niebezpiecznych określają dla przewożonej substancji maksymalny stopień napełnienia opakowania 96%.

OpakowaniePojemność opakowania
[l]
Objętość substancji
umieszczonej w opakowaniu
[l]
A.650615
B.800750
C.950910
D.1 1001 070
A. Opakowanie A.
B. Opakowanie D.
C. Opakowanie C.
D. Opakowanie B.
Opakowanie D zostało wskazane jako nieprawidłowo napełnione z powodu przekroczenia maksymalnego dozwolonego stopnia napełnienia wynoszącego 96%. W kontekście przewozu materiałów niebezpiecznych, przestrzeganie tych limitów jest kluczowe dla bezpieczeństwa transportu oraz ochrony środowiska. Przykładem zastosowania takich przepisów może być transport chemikaliów, gdzie nawet niewielkie przekroczenie napełnienia może prowadzić do poważnych konsekwencji, takich jak wycieki czy eksplozje. W sytuacjach awaryjnych, gdy opakowania nie są odpowiednio napełnione, trudniej jest kontrolować sytuację i zapewnić bezpieczeństwo osobom w pobliżu. Praktyki dotyczące napełniania opakowań powinny być zgodne z wytycznymi międzynarodowych standardów, takich jak UN Recommendations on the Transport of Dangerous Goods, które jasno określają wymagania dotyczące napełnienia, oznakowania i transportu. Właściwe szkolenie pracowników w zakresie tych standardów jest niezbędne w celu minimalizacji ryzyka związanych z transportem materiałów niebezpiecznych.

Pytanie 36

Zbiór elementów, takich jak środki transportu, infrastruktura, ludzie oraz przepisy prawne, tworzy

A. proces przewozowy
B. plan transportowy
C. proces transportowy
D. system transportowy
System transportowy to skomplikowana sprawa i wcale nie jest taki prosty, jak się wydaje. W skład tego wszystkiego wchodzą różne środki transportu, jak auta, pociągi, statki czy samoloty, ale to nie wszystko. Podstawa to też infrastruktura, czyli te wszystkie drogi, mosty, tory kolejowe i porty, które pozwalają tym wszystkim działać. Ważna jest również rola ludzi, bo to oni są zarówno pasażerami, jak i osobami, które zarządzają całym tym systemem na co dzień. Przepisy prawne są tu istotne, bo regulują bezpieczeństwo transportu i dbają o odpowiednie zarządzanie ruchem oraz ochronę środowiska. Z mojego doświadczenia wynika, że najlepsze podejście do zarządzania transportem to takie, które łączy różne środki, co pozwala na zrównoważony rozwój i ogranicza emisję CO2. Na przykład, w planowaniu miejskim integracja różnych form transportu może sprawić, że życie w miastach będzie o wiele lepsze i łatwiejsze dla mieszkańców.

Pytanie 37

Kilka sztuk stalowych rur o długości 2,5 m połączonych w jedną całość z wykorzystaniem pasów spinających tworzy

A. jednostkę ładunkową kontenerową
B. jednostkę ładunkową paletową
C. jednostkę ładunkową pakietową
D. jednostkę ładunkową mikro
Pakietowa jednostka ładunkowa to termin odnoszący się do zgrupowania kilku elementów ładunkowych w jedną całość w celu ułatwienia transportu i składowania. W przypadku kilkunastu sztuk rur stalowych o długości 2,5 m, zastosowanie pasów spinających w celu ich połączenia w jedną jednostkę jest typowym przykładem takiej praktyki. Pakietowe jednostki ładunkowe są szeroko stosowane w różnych branżach, w tym w budownictwie i przemyśle metalowym, gdzie elementy długie i ciężkie, takie jak rury, muszą być transportowane w sposób zorganizowany. Zgodnie z normami transportowymi, pakietowanie elementów ładunkowych zwiększa efektywność załadunku i rozładunku, a także minimalizuje ryzyko uszkodzeń podczas transportu. Przykłady zastosowania pakietowych jednostek ładunkowych obejmują transport rur, profili stalowych czy innych konstrukcji, które ze względu na swoją długość i wagę muszą być odpowiednio zabezpieczone i zgrupowane. Warto również dodać, że odpowiednie oznakowanie i dokumentacja pakietowych jednostek ładunkowych są kluczowe dla zachowania bezpieczeństwa podczas ich transportu.

Pytanie 38

Roczna składka ubezpieczeniowa dla przewoźnika wynosi 50 000 zł. Jaki będzie koszt składki opłaconej przez pół roku, jeżeli stanowi ona 54% składki rocznej?

A. 25 500 zł
B. 26 500 zł
C. 27 000 zł
D. 26 000 zł
Koszt składki opłaconej za pół roku wynosi 27 000 zł, co wynika z obliczenia 54% rocznej składki ubezpieczeniowej. Roczna składka wynosi 50 000 zł, więc aby obliczyć wysokość składki na pół roku, najpierw obliczamy 54% z jej wartości. Obliczenia te wykonujemy w następujący sposób: 50 000 zł * 54% = 27 000 zł. Następnie dzielimy tę kwotę przez 2, aby uzyskać składkę za 6 miesięcy. To podejście jest zgodne z najlepszymi praktykami w obszarze ubezpieczeń, gdzie obliczenia składek powinny uwzględniać odpowiednie stawki procentowe i okresy, za które są one naliczane. Przykładem praktycznego zastosowania tej wiedzy jest możliwość planowania budżetu przez przewoźników, co jest kluczowe w zarządzaniu kosztami operacyjnymi. Zrozumienie obliczeń związanych z ubezpieczeniami jest niezbędne, aby móc podejmować świadome decyzje finansowe.

Pytanie 39

Jeśli kierowca ciężarówki ma do pokonania 750 km, poruszając się z przeciętną prędkością 50 km/h i uwzględniając skrócony odpoczynek trwający 9 godzin, to jaki będzie łączny minimalny czas pracy?

A. 23 h 15 min
B. 25 h 30 min
C. 25 h 15 min
D. 24 h 30 min
Obliczenia dotyczące czasu pracy kierowcy mogą prowadzić do nieporozumień, zwłaszcza gdy nie uwzględnia się dokładnych regulacji prawnych i praktyk branżowych. Wiele osób może błędnie założyć, że czas jazdy nie wymaga dodatkowego odpoczynku, co jest niezgodne z przepisami. Na przykład, jeżeli ktoś przyjmuje, że kierowca może jechać przez 24 godziny bez odpoczynku, jest to fundamentalny błąd. Przepisy unijne jasno określają maksymalny czas jazdy i obowiązkowe przerwy, co ma na celu zapewnienie bezpieczeństwa na drogach oraz zminimalizowanie ryzyka zmęczenia kierowcy. Odpowiednia kalkulacja czasu jazdy powinna zawsze zawierać również czas odpoczynku, który jest obligatoryjny po określonym okresie jazdy. Niewłaściwe oszacowanie odpoczynku może prowadzić do nielegalnego przekroczenia dozwolonych godzin pracy, co niesie ze sobą konsekwencje prawne oraz może zagrażać bezpieczeństwu. W przypadku podanych odpowiedzi, błędne oszacowanie prowadzi do zaniżenia lub zawyżenia całkowitego czasu pracy. Na przykład, odpowiedzi takie jak 24 h 30 min czy 23 h 15 min nie uwzględniają skróconego okresu odpoczynku, co wskazuje na niezrozumienie przepisów. Aby uniknąć takich pomyłek, zaleca się systematyczne przyswajanie wiedzy na temat regulacji prawnych oraz praktyczne ćwiczenia w obliczaniu czasu pracy kierowców w kontekście rzeczywistych sytuacji transportowych.

Pytanie 40

Wytyczne Techniczne ICAO odnoszą się do transportu materiałów niebezpiecznych drogą

A. powietrzną.
B. kolejową.
C. morską.
D. lądową.
Odpowiedź 'powietrznym' jest trafnym wyborem. ICAO, czyli Międzynarodowa Organizacja Lotnictwa Cywilnego, zajmuje się transportem niebezpiecznych materiałów tylko w kontekście lotów. Ich instrukcje, zwane 'Technical Instructions for the Safe Transport of Dangerous Goods by Air', mają jasne zasady dotyczące tego, jak klasyfikować, pakować i etykietować te materiały. Na przykład, chemikalia muszą być świetnie zabezpieczone, żeby podczas transportu nie spowodowały żadnych problemów. W praktyce, przewoźnicy lotniczy muszą ściśle trzymać się norm dotyczących ryzyka i procedur awaryjnych. Co więcej, instrukcje ICAO współpracują z innymi organizacjami, jak IATA, co sprawia, że międzynarodowe normy bezpieczeństwa są naprawdę spójne. Dobrze jest zrozumieć te regulacje, jeśli ktoś działa w branży transportowej, bo chodzi tu o bezpieczeństwo zarówno przewożonych towarów, jak i osób w samolotach.