Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik eksploatacji portów i terminali
  • Kwalifikacja: SPL.02 - Obsługa podróżnych w portach i terminalach
  • Data rozpoczęcia: 8 grudnia 2025 12:45
  • Data zakończenia: 8 grudnia 2025 12:47

Egzamin niezdany

Wynik: 4/40 punktów (10,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Udostępnij swój wynik
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Na podstawie wyświetleń na tablicy odlotów, z lotniska wystartował samolot o numerze lotu

Ilustracja do pytania
A. TH 40
B. LH 35
C. LH 44
D. TH 41
Samolot o numerze lotu TH 40 jest poprawną odpowiedzią, ponieważ jedynie ten lot ma status "Departed" na tablicy odlotów. W kontekście branży lotniczej, statusy lotów są kluczowym elementem informacji, które pasażerowie i operatorzy powinni śledzić. Loty mogą mieć różne statusy, takie jak "Scheduled", "Delayed", "Cancelled" oraz "Departed". W przypadku statusu "Departed", oznacza to, że samolot już opuścił lotnisko, co czyni tę informację niezwykle istotną dla pasażerów oczekujących na przyloty czy planujących dalsze podróże. Zrozumienie znaczenia statusów lotów jest kluczowe w kontekście zarządzania czasem i planowania podróży. Dodatkowo, wiedza na temat tablic odlotów i sposobu interpretacji tych informacji jest nieoceniona dla pracowników linii lotniczych oraz operatorów lotnisk, co przyczynia się do efektywnego zarządzania operacjami lotniskowymi i poprawy jakości obsługi klientów.

Pytanie 2

Które państwo należy do strefy Schengen?

A. Cypr.
B. Turcja.
C. Litwa.
D. Bułgaria.
Wybierając państwa takie jak Cypr, Turcja czy Bułgaria, łatwo popełnić błąd przez mylenie członkostwa w Unii Europejskiej z przynależnością do strefy Schengen, bo te pojęcia często są ze sobą mylone nawet w mediach. Cypr jest członkiem UE, ale ze względu na podziały administracyjne i trudności polityczne, nie został jeszcze dopuszczony do strefy Schengen, mimo że od lat planuje się to zmienić. Z mojego doświadczenia wynika, że wielu studentów automatycznie zakłada, że skoro kraj jest w Unii, to od razu ma otwarte granice – a to nie takie proste. Turcja w ogóle nie należy ani do UE, ani do strefy Schengen, a przekraczanie jej granic wiąże się z pełną kontrolą paszportową i formalnościami, co jest oczywistą przeszkodą dla swobodnego ruchu, zwłaszcza dla przewoźników. Bułgaria natomiast, choć już od dawna jest w UE, wciąż nie została pełnoprawnym członkiem Schengen, głównie przez różne wymagania dotyczące bezpieczeństwa i polityczne spory. Był taki moment, że mówiono o częściowym wejściu, ale nadal wymagana jest kontrola graniczna. Tego typu nieporozumienia wynikają najczęściej z uproszczonego postrzegania Europy jako jednego, otwartego obszaru. W praktyce jednak różnice są znaczące, a znajomość tych niuansów może bardzo pomóc w planowaniu zarówno podróży, jak i działalności gospodarczej. Moim zdaniem, jeśli ktoś poważnie myśli o pracy w sektorze transportowym albo turystycznym, powinien zawsze sprawdzać aktualne regulacje dotyczące ruchu granicznego, bo sytuacja bywa dynamiczna, a niewiedza może skończyć się niepotrzebnymi kosztami i opóźnieniami.

Pytanie 3

Który typ transportu – z wymienionych poniżej – reguluje ustawa Prawo przewozowe, odnosząca się do przewozu osób oraz towarów, realizowanego na podstawie umowy przez uprawnionych przewoźników?

A. Konnego
B. Kolejowego
C. Lotniczego
D. Morskiego
Ustawa Prawo przewozowe reguluje kwestie związane z transportem kolejowym, co ma kluczowe znaczenie dla organizacji przewozu osób i rzeczy w Polsce. Przewoźnicy kolejowi są zobowiązani do przestrzegania szczegółowych norm dotyczących bezpieczeństwa, terminowości oraz jakości świadczonych usług. Przykładowo, umowy przewozu osób lub towarów na kolei określają warunki odpowiedzialności przewoźnika, a także prawa i obowiązki pasażerów. Warto zwrócić uwagę na systemy zarządzania jakością w transporcie kolejowym, takie jak ISO 9001, które pomagają w podnoszeniu standardów obsługi klienta oraz efektywności operacyjnej. Dodatkowo, regulacje Unii Europejskiej, takie jak pakiety kolejowe, wpływają na harmonizację przepisów w zakresie transportu kolejowego, co z kolei sprzyja zwiększeniu konkurencyjności i innowacyjności w branży. Przykłady praktyczne obejmują umowy przewozowe stosowane przez PKP Intercity, które definiują zasady korzystania z usług przewozowych, w tym odpowiedzialności za bagaż oraz procedury reklamacyjne.

Pytanie 4

Jak na karcie pokładowej oznaczono sekcję przeznaczoną na zapisanie danych dotyczących wagi bagażu?

A. CARRIER
B. WT
C. PCS
D. SEQ
Oznaczenie "WT" w karcie pokładowej odnosi się do wagi bagażu. Jest to skrót od angielskiego terminu "Weight", który jest powszechnie używany w branży lotniczej do określenia masy bagażu podróżnego. Zrozumienie oznaczeń na karcie pokładowej jest kluczowe dla prawidłowego zarządzania bagażem, zarówno dla pasażerów, jak i dla personelu lotniczego. Na przykład, podczas odprawy bagażu, pracownicy linii lotniczych rejestrują wagę bagażu w systemie, co umożliwia kontrolowanie limitów wagowych i unikanie dodatkowych opłat za nadbagaż. Standardy IATA (Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych) jasno określają zasady dotyczące bagażu rejestrowanego, w tym dopuszczalne wagi i procedury ich rejestracji. Dobrą praktyką jest również informowanie pasażerów o limitach wagowych przed odprawą, co z kolei zwiększa komfort podróży i zapobiega nieprzyjemnym sytuacjom na lotnisku.

Pytanie 5

Organizacja wystawiająca bilet na lot musi posiadać odpowiednią licencję?

A. SOLAS
B. ERA
C. EMSA
D. IATA
IATA, czyli Międzynarodowe Stowarzyszenie Transportu Lotniczego, jest organizacją, która zapewnia standardy i regulacje dla linii lotniczych oraz pośredników w sprzedaży biletów lotniczych. Wymóg posiadania licencji od IATA jest kluczowy dla podmiotów zajmujących się wystawianiem biletów, ponieważ dokument ten nie tylko potwierdza ich zdolność do prowadzenia działalności w branży, ale także zapewnia klientom bezpieczeństwo i wiarygodność transakcji. By uzyskać licencję IATA, firma musi wykazać się odpowiednią stabilnością finansową, przestrzeganiem przepisów dotyczących ochrony konsumentów oraz zapewnieniem wysokich standardów obsługi klienta. Przykładem praktycznego zastosowania tej licencji jest możliwość sprzedaży biletów w systemach rezerwacyjnych, które są uznawane przez linie lotnicze. Posiadanie licencji IATA otwiera również drzwi do korzystania z korzystniejszych stawek taryfowych oraz dostępu do globalnych baz danych podróży, co zwiększa efektywność operacyjną firmy.

Pytanie 6

Najpóźniej o której godzinie uczestnicy wycieczki, zgodnie ze wstępnym planem podróży i zasadami odprawy biletowo-bagażowej, powinni stawić się na lotnisku w Warszawie?

WSTĘPNY PLAN PODRÓŻY „ZWIEDZANIE EUROPY"
WROCŁAW – WARSZAWA – BERLIN – PARYŻ – WROCŁAW
Dzień 1Przyjazd do Wrocławia; Zakwaterowanie w hotelu, śniadanie;
Całodniowe zwiedzanie Wrocławia z przerwą na obiad;
Powrót do hotelu, kolacja, czas wolny.
Dzień 2Śniadanie; Wykwaterowanie z hotelu;
Przyjazd do Warszawy; Zakwaterowanie w hotelu;
Całodniowe zwiedzanie Warszawy z przerwą na obiad;
Powrót do hotelu, kolacja, czas wolny.
Dzień 3Śniadanie; Wykwaterowanie z hotelu;
Zwiedzanie Warszawy; Dojazd na lotnisko;
Wylot do Berlina, lot LO387 godzina 17:20; Zakwaterowanie w hotelu w Berlinie; kolacja;
Czas wolny.


Odprawa biletowo-bagażowa uruchamiana jest:

  • 3 godziny przed rozkładową godziną odlotu z portów polskich oraz pozostałych portów, z których realizowane są połączenia średniego zasięgu (Europa, Bliski Wschód, Afryka Północna); ostatni pasażerowie powinni zgłosić się do odprawy najpóźniej dwie godziny przed odlotem.
  • 4 godziny przed rozkładową godziną odlotu w przypadku rejsów do USA, Kanady i innych połączeń dalekiego zasięgu (np. Ameryka Południowa, Australia, Chiny); ostatni pasażerowie powinni zgłosić się do odprawy najpóźniej trzy godziny przed odlotem.
A. 17:20
B. 14:20
C. 16:20
D. 15:20

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Poprawnie wybrałeś godzinę 15:20 i to rzeczywiście jest najpóźniejszy moment, kiedy uczestnicy wycieczki powinni pojawić się na lotnisku w Warszawie przed wylotem do Berlina. Wynika to z zasad odprawy biletowo-bagażowej dla lotów średniego zasięgu, czyli takich właśnie jak do Berlina. Linia lotnicza uruchamia odprawę 3 godziny wcześniej (czyli o 14:20), ale ostatni pasażerowie, zgodnie z informacją w tabeli, powinni zgłosić się najpóźniej 2 godziny przed odlotem – a lot LO387 jest o 17:20, więc 17:20 minus 2 godziny daje dokładnie 15:20. Takie podejście to nie tylko kwestia regulaminu – w praktyce spóźnienie się na odprawę bardzo często kończy się utratą możliwości wejścia na pokład, nawet jeśli samolot jeszcze stoi przy bramce. Moim zdaniem warto pamiętać, że duże porty lotnicze mają swoje procedury i czasem drobne opóźnienia (korek na drodze, dłuższa kontrola bezpieczeństwa) mogą zdecydować o losie całej podróży – lepiej być nawet chwilę wcześniej niż się spóźnić. W branży turystycznej i lotniczej takie wyliczenia są codziennością, a osoby organizujące wyjazdy zwykle planują przyjazd na lotnisko nawet trochę wcześniej niż wynika z oficjalnych wymogów. Dodatkowo, ważne jest, by rozumieć, że odprawa biletowo-bagażowa to nie tylko wydruk karty pokładowej, ale też nadanie bagażu rejestrowanego, a tam mogą pojawić się kolejki. Ta wiedza przydaje się nie tylko na egzaminie, ale i w życiu, szczególnie jeśli samemu planujesz zagraniczne podróże.

Pytanie 7

Zdarzenie dotyczące użytkowania statku powietrznego, które nie jest wypadkiem lotniczym, a które wpływa lub może wpłynąć na jego bezpieczeństwo, określane jest jako

A. uszkodzeniem statku powietrznego
B. awarią lotniczą
C. kolizją lotniczą
D. incydentem lotniczym

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź 'incydentem lotniczym' jest poprawna, ponieważ w kontekście eksploatacji statków powietrznych incydentem nazywamy zdarzenie, które ma lub mogłoby mieć wpływ na bezpieczeństwo lotu, ale nie prowadzi do wypadku. Incydenty lotnicze obejmują szeroki zakres sytuacji, takich jak zbliżenie do innych statków powietrznych, problemy z systemami awioniki, czy też nieprawidłowe działania załogi. Zrozumienie różnicy pomiędzy incydentem a wypadkiem jest kluczowe dla poprawy bezpieczeństwa w lotnictwie, ponieważ pozwala na dokładną analizę i przyczynę zdarzeń. Na przykład, incydent z bliskim zderzeniem z innym statkiem powietrznym może skłonić do wprowadzenia nowych procedur operacyjnych lub szkoleniowych dla załóg, co może znacznie zwiększyć bezpieczeństwo w przyszłości. Organizacje lotnicze, takie jak FAA i EASA, kładą duży nacisk na raportowanie incydentów, aby móc wyciągać wnioski i poprawiać standardy bezpieczeństwa w branży lotniczej.

Pytanie 8

Opłata lotniskowa związana z udostępnieniem i utrzymaniem budynków dworców pasażerskich oraz urządzeń w nich się znajdujących, pobierana przez zarządzającego lotniskiem od przewoźnika lotniczego, to opłata

A. podróżna.
B. terminalowa.
C. dworcowa.
D. pasażerska.

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Opłata pasażerska to dokładnie ta kategoria opłat, która dotyczy udostępniania i utrzymania budynków dworców pasażerskich oraz urządzeń służących obsłudze podróżnych na lotnisku. Tak wynika zarówno z przepisów prawa lotniczego, jak i z praktyki zarządzania infrastrukturą lotniskową w Polsce. Taka opłata jest pobierana przez zarządzającego lotniskiem bezpośrednio od przewoźników lotniczych, którzy następnie mogą przerzucać ten koszt na ceny biletów dla podróżnych. Moim zdaniem warto wiedzieć, że opłata pasażerska nie dotyczy tylko samego korzystania z terminala, ale często obejmuje dostęp do infrastruktury, np. poczekalni, kontroli bezpieczeństwa, systemów informacji pasażerskiej czy nawet usług sanitarnych. Praktycznie każdy, kto pracuje w lotnictwie cywilnym, musi rozumieć, że precyzyjne rozróżnianie typów opłat lotniskowych pozwala uniknąć nieporozumień, zarówno w relacjach biznesowych, jak i podczas audytów. W kontekście wdrażania systemów informatycznych na lotniskach, opłata pasażerska jest zwykle parametryzowana osobno, żeby zachować przejrzystość rozliczeń i zgodność ze standardami Międzynarodowej Organizacji Lotnictwa Cywilnego (ICAO). Często temat tej opłaty pojawia się też w kontekście negocjacji umów między przewoźnikami a portami lotniczymi. To taki drobiazg, który potrafi mieć duże konsekwencje przy większych kontraktach!

Pytanie 9

Pasażer przybył pociągiem o godzinie 10:00. Dystans z Dworca Głównego PKP do hotelu wynosi 1 km.
O której godzinie dotrze pieszo do hotelu, jeśli porusza się z prędkością 4 km/h?

A. O 11:00
B. O 10:15
C. O 10:25
D. O 10:35

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź "O 10:15" jest prawidłowa, ponieważ aby obliczyć czas dotarcia do hotelu, należy skorzystać z prostego wzoru na czas, który jest ilorazem odległości i prędkości. W tym przypadku odległość wynosi 1 km, a prędkość pieszego wynosi 4 km/h. Obliczamy czas: 1 km / 4 km/h = 0,25 godziny, co w przeliczeniu na minuty daje 15 minut. Jeśli pasażer przyjechał o 10:00, dodając 15 minut, otrzymujemy 10:15. Przykład ten ilustruje zasady związane z obliczaniem czasu podróży, które są istotne w logistyce, transporcie oraz planowaniu podróży. W praktyce, znajomość takich obliczeń jest niezbędna, aby skutecznie zarządzać czasem i w odpowiedni sposób planować różne aspekty życia codziennego oraz zawodowego. Warto także wspomnieć, że zgodnie z zasadami planowania podróży, zawsze warto uwzględniać ewentualne opóźnienia, co może być przydatne w realnych sytuacjach podróżnych.

Pytanie 10

Jakie systemy informacji lotniczej funkcjonują w lotniskach?

A. EDI i RFID
B. WMS i ERP
C. PIRS i GATE
D. FIS i FIDS

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
FIS (Flight Information System) oraz FIDS (Flight Information Display System) to kluczowe systemy informacyjne stosowane w portach lotniczych, które zarządzają informacjami o lotach. FIS gromadzi i przetwarza dane dotyczące przylotów i odlotów, takie jak czasy, statusy lotów, a także informacje o opóźnieniach. Z kolei FIDS to system wyświetlający te informacje na monitorach rozmieszczonych w terminalach, co zapewnia pasażerom bieżące dane o lotach. Przykładem zastosowania może być synchronizacja FIDS z danymi z FIS, co pozwala na automatyczne aktualizowanie informacji o przylotach i odlotach w czasie rzeczywistym. Warto zwrócić uwagę, że te systemy są zgodne z międzynarodowymi standardami, takimi jak ICAO i IATA, które regulują zarządzanie informacjami w branży lotniczej, co podkreśla ich istotność i niezawodność w operacjach lotniskowych.

Pytanie 11

Przewoźnik autokarowy zaplanował nową trasę świadczenia usług przewozowych. Określ, ile przystanków na nowej trasie zaplanował przewoźnik.

Ilustracja do pytania
A. 12
B. 14
C. 15
D. 13

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź "14" jest prawidłowa, ponieważ przewoźnik autokarowy zaplanował trasę, na której znajduje się łącznie 14 przystanków. Analizując szczegóły, należy zauważyć, że w dwóch miejscowościach zaplanowano po dwa przystanki, co daje łącznie 4 przystanki, oraz w dziesięciu miejscowościach po jednym przystanku, co dodaje kolejne 10 przystanków. Zsumowanie tych wartości prowadzi do całkowitej liczby 14 przystanków, co jest kluczowe dla efektywnego planowania tras przewozowych. W praktyce, zrozumienie rozkładu przystanków jest niezbędne dla optymalizacji czasu przejazdu i planowania przystanków na trasie, co wpływa na ogólną efektywność operacyjną przewoźnika. Zgodnie z najlepszymi praktykami w branży transportowej, każdy przystanek powinien być starannie przemyślany, aby zapewnić maksymalne zadowolenie pasażerów oraz zachować efektywność kosztową.

Pytanie 12

Które dane z zamieszczonej rezerwacji biletu zostaną wykorzystane do wystawienia karty pokładowej?

Ilustracja do pytania
A. Linia lotnicza: LOT Polish, To: Warszawa
B. Seat No: 195, VIA: Tbilisi
C. Time: 22:30, To: Warszawa
D. To: Tbilisi, Time: 22:30

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Poprawna odpowiedź to "To: Tbilisi, Time: 22:30", ponieważ karta pokładowa musi zawierać kluczowe informacje, które są niezbędne dla pasażera i personelu pokładowego. W szczególności, miejsce docelowe (Tbilisi) wskazuje, dokąd pasazer leci, co jest istotne dla organizacji lotu oraz dla procedur związanych z przylotami. Godzina wylotu (22:30) jest także niezbędna, aby pasażerowie mogli odpowiednio zaplanować swoje przybycie na lotnisko. W branży lotniczej istotne jest, aby wszystkie informacje zawarte w karcie pokładowej były zgodne z danymi w systemie rezerwacyjnym, co zmniejsza ryzyko pomyłek i opóźnień. Przykładem zastosowania tej wiedzy jest sytuacja, gdy pasażer musi przejść przez kontrolę bezpieczeństwa lub bramkę, gdzie te dane są weryfikowane. Warto również pamiętać, że błędne informacje mogą prowadzić do poważnych konsekwencji, takich jak przegapienie lotu lub zamieszanie związane z odprawą.

Pytanie 13

Zgłoszeniu na piśmie podlega przywóz wartości dewizowych z zagranicy oraz krajowych środków płatniczych, gdy ich łączna wartość przekracza równowartość

A. 5000 euro
B. 10000 euro
C. 50000 euro
D. 100 000 euro

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź '10000 euro' jest prawidłowa, ponieważ zgodnie z europejskimi przepisami, przywóz wartości dewizowych oraz krajowych środków płatniczych przekraczających tę kwotę wymaga pisemnego zgłoszenia władzom celnym. W praktyce oznacza to, że osoby przywożące z zagranicy gotówkę lub jej równowartość, muszą złożyć odpowiednie dokumenty i zarejestrować ten przywóz. Jest to regulacja mająca na celu zapobieganie praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu, co jest zgodne z międzynarodowymi standardami, takimi jak zalecenia Financial Action Task Force (FATF). Przykładem może być sytuacja, gdy obywatel planuje podróż do kraju, w którym przeznacza duże sumy pieniędzy, np. na inwestycje czy zakupy. Przed wyjazdem powinien upewnić się, że przynosi ze sobą maksymalnie do 10000 euro, aby uniknąć nieprzyjemności związanych z niezgłoszeniem nadwyżki. W razie przekroczenia tej kwoty, należy złożyć stosowne dokumenty i uzasadnić źródło pochodzenia tych funduszy, co jest kluczowe w kontekście ochrony przed nielegalnymi praktykami finansowymi.

Pytanie 14

Jak określa się praktykę, w której linia lotnicza sprzedaje większą liczbę biletów na dany rejs niż dostępnych jest miejsc w samolocie?

A. Deadline
B. Overbooking
C. Boarding
D. Open jaw

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Overbooking to praktyka stosowana przez linie lotnicze, polegająca na sprzedaży większej liczby biletów niż dostępnych miejsc w samolocie. Jest to strategia mająca na celu maksymalizację dochodów, ponieważ nie wszystkie osoby, które zakupiły bilet, pojawią się na lotnisku. Dzięki overbookingowi linie lotnicze mogą zredukować straty finansowe związane z niewykorzystanymi miejscami. W praktyce, przed każdym lotem, linie lotnicze analizują dane historyczne dotyczące frekwencji pasażerskiej, aby oszacować ryzyko, co pozwala im na optymalne zarządzanie sprzedażą biletów. W przypadku, gdy na lot przybywa więcej pasażerów niż miejsc, linie oferują zazwyczaj rekompensaty, aby zachęcić niektóre osoby do rezygnacji z podróży. Przykłady rekompensat obejmują vouchery na przyszłe podróże lub darmowe posiłki. Dobrą praktyką w branży jest informowanie pasażerów o polityce overbookingu, co zwiększa przejrzystość i zaufanie do linii lotniczych.

Pytanie 15

Jaką faktyczną odległość w linii prostej zmierzono od portu lotniczego do dworca kolejowego, jeżeli na mapie o skali 1:150 000 ten odcinek wynosi 4 cm?

A. 6,00 km
B. 37,50 km
C. 60,00 km
D. 3,00 km

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Aby obliczyć rzeczywistą odległość w linii prostej pomiędzy portem lotniczym a dworcem kolejowym, konieczne jest zastosowanie skali mapy. W tym przypadku mamy do czynienia ze skalą 1:150 000, co oznacza, że 1 cm na mapie odpowiada 150 000 cm w rzeczywistości. W podanym przykładzie odcinek na mapie ma długość 4 cm. Aby obliczyć rzeczywistą odległość, należy pomnożyć długość odcinka na mapie przez wartość skali: 4 cm * 150 000 cm = 600 000 cm. Następnie przeliczamy centymetry na kilometry, dzieląc przez 100 000 (gdyż 1 km to 100 000 cm). Otrzymujemy zatem 6 km. Przykład ten ilustruje, jak ważne jest rozumienie skali w kontekście planowania przestrzennego i nawigacji, co ma zastosowanie nie tylko w geodezji, ale także w transporcie i logistyce. Wiedza ta jest niezbędna dla profesjonalistów w tych dziedzinach, aby mogli dokonywać precyzyjnych pomiarów i ocen.

Pytanie 16

W dniu 25 kwietnia za kwotę 75,00 zł pasażer zakupił bilet autokarowy na przejazd, który zostanie zrealizowany 21 maja. 6 maja podróżny musiał zrezygnować z wyjazdu. O jaką maksymalnie kwotę należności od przewoźnika może ubiegać się podróżny, zgodnie z regulaminem przewozu?

REGULAMIN PRZEWOZU
MIĘDZYNARODOWYMI LINIAMI AUTOKAROWYMI
4. Bilety
4.8 W przypadku rezygnacji przez Pasażera z odbycia podróży, przysługuje mu zwrot należności stosowny do niewykorzystanego świadczenia przewozowego po potrąceniu części należności (odstępnego). W zależności od terminu rezygnacji Przewoźnikowi przysługuje prawo do dokonania potrąceń następujących kwot:
a) powyżej 14 dni przed wyjazdem 10% wartości biletu,
b) od 14 dni do 48 godzin przed wyjazdem 25% wartości biletu,
c) od 48 godzin do 24 godzin przed wyjazdem 50% wartości biletu,
d) poniżej 24 godzin przed wyjazdem 90% wartości biletu.
Zwrotu należności za niewykorzystany bilet dokonuje biuro, w którym zakupiono bilet. Za bilet zakupiony u pilota w autokarze zwrotu dokonuje Przewoźnik. Zwrotu biletu zakupionego przez Internet dokonuje się na stronie, na której bilet został zakupiony.
4.9 Przewoźnik ma prawo do potrącenia 95% wartości biletu w przypadku niezgłoszenia się Pasażera na odjazd autokaru oraz w sytuacjach opisanych w punktach, 2.3, 3,2, 3.3 Regulaminu.
A. 7,50 zł
B. 67,50 zł
C. 18,75 zł
D. 37,50 zł

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź 67,50 zł jest właściwa, ponieważ zgodnie z regulaminem przewozu, pasażer, który rezygnuje z podróży, ma prawo do zwrotu części wartości biletu. W sytuacji, gdy rezygnacja następuje z odpowiednim wyprzedzeniem, w tym przypadku 15 dni, pasażer ma prawo ubiegać się o zwrot 50% wartości biletu. Zatem obliczając 50% z 75,00 zł, otrzymujemy 37,50 zł. To wskazuje na zrozumienie zasad dotyczących zwrotów oraz ich wpływ na koszty podróży. W praktyce wiedza ta jest niezwykle istotna, ponieważ pozwala podróżnym podejmować lepsze decyzje oraz zarządzać swoimi finansami podczas zakupów biletów. Dobrą praktyką w przypadku rezygnacji z podróży jest zawsze sprawdzenie regulaminu przewoźnika, aby upewnić się, jakie przysługują prawa oraz obowiązki w sytuacji rezygnacji, co pozwala na uniknięcie nieporozumień oraz strat finansowych.

Pytanie 17

Przygotowując katalog ofertowy w Polsce, dla osób dążących do poprawy kondycji zdrowotnej, odpoczynku fizycznego i psychicznego, w pierwszej kolejności powinny zostać zamieszczone dane dotyczące

A. obszarów wiejskich z informacjami o agroturystyce w Polsce.
B. miejsc ważnych ośrodków religijnych dostępnych dla turystów.
C. terminów i miejsc odbywania się targów branżowych.
D. rodzajów ośrodków rehabilitacyjnych i hoteli SPA w Polsce.

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Wybór informacji o rodzajach ośrodków rehabilitacyjnych i hoteli SPA w Polsce jako elementu otwierającego katalog ofertowy jest zdecydowanie zgodny z aktualnymi trendami i potrzebami rynku. Takie dane są kluczowe dla osób zainteresowanych poprawą kondycji zdrowotnej oraz efektywnym wypoczynkiem – zarówno fizycznym, jak i psychicznym. Moim zdaniem, właściwy katalog powinien zaczynać się właśnie od przedstawienia dostępnych typów placówek, ich specjalizacji (np. rehabilitacja ortopedyczna, SPA z ofertą wellness, czy kompleksowe pakiety zdrowotne z dietetykiem i fizjoterapeutą) oraz lokalizacji. Umożliwia to szybkie zorientowanie się w możliwościach i podjęcie świadomej decyzji zakupowej. Praktyka branżowa, a także wytyczne Polskiej Organizacji Turystycznej sugerują, by jasno segmentować oferty według potrzeb odbiorcy – w tym przypadku skupiamy się na zdrowiu i regeneracji. Przykładowo: osoba po urazie mięśni czy z problemami kręgosłupa znajdzie tu oferty turnusów rehabilitacyjnych z nowoczesnym zapleczem medycznym, a ktoś zestresowany pracą – wysokiej klasy SPA z zabiegami relaksacyjnymi. Z mojego doświadczenia wynika, że takie podejście znacząco poprawia czytelność katalogu i zwiększa realną pomoc użytkownikowi, bo nie musi przebijać się przez nieistotne dla siebie dane. To naprawdę praktyczne rozwiązanie, które pokazuje profesjonalizm i zrozumienie potrzeb klienta.

Pytanie 18

Zgodnie z informacją przewoźnika, pasażer odlatujący z Gdańska do Tokio o godz. 8:40 ma zgłosić się na odprawę biletowo-bagażową najpóźniej o godzinie

Ogólne warunki przewozu pasażerów i bagażu (fragment)
1.Odprawa biletowo-bagażowa otwarta jest na 2 godziny przed odlotem samolotu (3 godziny dla rejsów poza Europę).
2.Ostatni pasażer obsługiwany jest najpóźniej na 30 minut przed planowaną godziną startu (1 godzina dla rejsów poza Europę).
3.Zasada obowiązuje dla wszystkich rejsów ze wszystkich portów na świecie.
4.Pasażerowie mogą odprawić się samodzielnie na znajdujących się w Terminalu Lotniska stanowiskach automatycznej odprawy pasażerskiej (Self Check-in).
A. 06:40
B. 07:10
C. 08:10
D. 07:40

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź "07:40" jest prawidłowa, ponieważ zgodnie z zasadami przewoźnika, pasażerowie powinni zgłaszać się na odprawę biletowo-bagażową przynajmniej 30 minut przed planowanym odlotem. W przypadku lotu o godzinie 8:40, odprawa powinna rozpocząć się najpóźniej o 8:10. Wybór godziny 07:40 jako momentu zgłoszenia się na odprawę stanowi bezpieczny margines czasowy, który pozwala na uniknięcie potencjalnych opóźnień, takich jak długie kolejki do odprawy czy kontrole bezpieczeństwa. Warto przypomnieć, że nieprzestrzeganie tych zasad może prowadzić do nieprzyjemności, takich jak spóźnienie na lot. Przewoźnicy lotniczy często zalecają, aby pasażerowie przybyli na lotnisko co najmniej dwie godziny przed odlotem międzynarodowym, co również wspiera ideę wcześniejszej odprawy. W ten sposób pasażerowie mają czas na ewentualne problemy i mogą komfortowo przejść przez wszystkie etapy przed wejściem na pokład samolotu.

Pytanie 19

Skrót NS - Not seat, używany w kontekście biletów lotniczych, oznacza

A. potwierdzoną rezerwację dla siedzenia
B. brak dostępnego miejsca obok podróżnego
C. brak dostępnych miejsc do siedzenia
D. niemowlę, któremu nie przysługuje osobne miejsce

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź 'niemowlę, któremu nie przysługuje miejsce siedzące' jest poprawna, ponieważ skrót NS, czyli 'Not Seat', oznacza, że dane dziecko nie ma przydzielonego miejsca w samolocie. W praktyce w lotnictwie, niemowlęta do lat 2 zazwyczaj podróżują na kolanach opiekunów i nie zajmują osobnego miejsca siedzącego, co jest zgodne z przepisami IATA (International Air Transport Association). W przypadku większych samolotów, gdzie dostępne są miejsca dla niemowląt (np. specjalne kołyski), opiekunowie są zobowiązani do zgłoszenia takiej potrzeby przed odlotem. Warto również zaznaczyć, że linie lotnicze często stosują różne oznaczenia, aby zminimalizować ryzyko zamieszania przy przypisywaniu miejsc. Dlatego znajomość terminologii i skrótów jest kluczowa w planowaniu podróży, aby zapewnić sobie i dzieciom komfortowy lot.

Pytanie 20

Podczas przyjmowania zgłoszenia od podróżnego dotyczącego zaginionego bagażu, jakie dokumenty należy wypełnić?

A. wniosek o zwrot bagażu
B. formularz o wszczęcie poszukiwania bagażu
C. raport PIR (Property Irregularity Report)
D. raport LLR (Lost Luggage Report)

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Protokół PIR (Property Irregularity Report) jest formalnym dokumentem, który należy wypełnić w przypadku zgłoszenia zaginięcia bagażu przez podróżnego. Dokument ten stanowi kluczowy element procesu poszukiwania bagażu, ponieważ zawiera szczegółowe informacje dotyczące sytuacji, takie jak dane kontaktowe podróżnego, numer lotu, datę i miejsce zaginięcia oraz opis bagażu. Zgodnie z międzynarodowymi standardami branżowymi, wypełnienie protokołu PIR jest niezbędne do rozpoczęcia procedury poszukiwania zaginionego bagażu, a także może być wymagane do późniejszych roszczeń ubezpieczeniowych. Dobrą praktyką jest zapewnienie podróżnemu kopii protokołu PIR, aby mógł on śledzić postępy w sprawie. Warto pamiętać, że każda linia lotnicza ma swoje procedury, jednak większość z nich stosuje się do standardów IATA (Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych), co zapewnia jednolitość działań w branży lotniczej.

Pytanie 21

Które zdjęcie przedstawia manualną kontrolę bezpieczeństwa pasażerów?

Ilustracja do pytania
A. B.
B. D.
C. C.
D. A.

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Zdjęcie oznaczone literą A trafnie ilustruje manualną kontrolę bezpieczeństwa pasażerów, kluczowy element procedur bezpieczeństwa na lotniskach. W ramach tej kontroli, personel bezpieczeństwa przeprowadza dokładną inspekcję fizyczną pasażerów, co jest zgodne z międzynarodowymi standardami bezpieczeństwa, takimi jak wytyczne IATA (International Air Transport Association) oraz ICAO (International Civil Aviation Organization). Manualna kontrola jest istotna w przypadkach, gdy skanery lub inne urządzenia wykrywania nie są wystarczające, na przykład przy podejrzeniu ukrycia niebezpiecznych przedmiotów. Pracownicy bezpieczeństwa są szkoleni w zakresie detekcji potencjalnych zagrożeń oraz zachowań, które mogą sugerować zamiar wprowadzenia niedozwolonych przedmiotów na pokład. Dzięki takiej kontroli, ryzyko incydentów zostaje znacząco zredukowane, co jest kluczowe dla ochrony pasażerów oraz personelu lotniskowego. Warto zauważyć, że każdy pasażer ma prawo do takiej kontroli, która odbywa się z zachowaniem zasad prywatności i szacunku.

Pytanie 22

Przedstawione na rysunku urządzenie wykorzystywane na lotniskach służy do

Ilustracja do pytania
A. prześwietlania bagażu pasażerów.
B. dokonywania odprawy biletowo-bagażowej.
C. drukowania biletów lotniczych.
D. niszczenia przedmiotów zabronionych znalezionych w bagażach.

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Urządzenie przedstawione na zdjęciu to skaner rentgenowski, który pełni kluczową rolę w systemie zapewnienia bezpieczeństwa na lotniskach. Jego głównym zadaniem jest prześwietlanie bagażu pasażerów, co pozwala na skuteczne wykrywanie niebezpiecznych przedmiotów, takich jak broń, materiały wybuchowe czy substancje chemiczne. Skanery te są zgodne z międzynarodowymi standardami bezpieczeństwa, takimi jak ICAO i TSA, które wymagają od wszystkich lotnisk stosowania zaawansowanych technologii do monitorowania i kontrolowania bagażu. Przykładem zastosowania skanera rentgenowskiego jest sytuacja, w której bagaż pasażera wzbudza podejrzenie, co prowadzi do dalszej kontroli. Skaner dostarcza szczegółowy obraz wnętrza bagażu, co umożliwia pracownikom ochrony szybką i precyzyjną ocenę jego zawartości, co jest kluczowe dla podjęcia decyzji o przeprowadzeniu dodatkowych działań. Dzięki tym urządzeniom, lotniska są w stanie sprostać wymaganiom bezpieczeństwa, minimalizując ryzyko dla pasażerów i personelu.

Pytanie 23

Procedura boardingu na lotnisku rozpoczyna się zazwyczaj:

A. 2 godziny po odlocie
B. 5 minut przed odlotem
C. w momencie zamknięcia drzwi samolotu
D. około 30-60 minut przed odlotem

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Procedura boardingu na lotnisku zazwyczaj rozpoczyna się około 30-60 minut przed planowanym odlotem samolotu. Jest to standardowa praktyka w większości portów lotniczych na całym świecie. Czas ten pozwala nie tylko na sprawne wejście pasażerów na pokład, ale również na przeprowadzenie niezbędnych kontroli bezpieczeństwa i przygotowanie kabiny do lotu. Linie lotnicze zazwyczaj informują pasażerów o dokładnym czasie rozpoczęcia boardingu za pomocą monitorów informacyjnych oraz komunikatów głosowych. Daje to pasażerom wystarczającą ilość czasu na dotarcie do odpowiedniej bramki, zwłaszcza na większych lotniskach, gdzie odległości między strefami mogą być znaczne. Ponadto, wcześniejsze rozpoczęcie boardingu pozwala na uniknięcie opóźnień, które mogłyby wpłynąć na harmonogram lotów, co jest kluczowe dla zachowania płynności operacji lotniczych. Z mojego doświadczenia, warto być na lotnisku z odpowiednim wyprzedzeniem, by uniknąć stresu związanego z pośpiechem.

Pytanie 24

Jakim skrótem określa się program audytu dla linii lotniczych oraz agentów obsługi naziemnej, realizowany przez Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych, który obejmuje zestaw wymagań związanych z oceną zarządzania i kontrolą procesów dotyczących obsługi samolotów oraz pasażerów na lotniskach?

A. IATA
B. ISAGO
C. ICAO
D. AEA

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
ISAGO, czyli International Standard for Ground Operations, to program audytowy stworzony przez Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych (IATA), który skupia się na ocenie agentów obsługi naziemnej oraz linii lotniczych pod kątem ich zdolności do zarządzania i kontrolowania procesów związanych z obsługą statków powietrznych i pasażerów na lotniskach. Program ten ma na celu zapewnienie, że standardy operacyjne są utrzymywane na wysokim poziomie, co przekłada się na bezpieczeństwo, efektywność oraz jakość obsługi. Przykładowo, audyty ISAGO mogą obejmować ocenę procedur bezpieczeństwa, zarządzania kryzysowego oraz zgodności ze standardami ochrony środowiska. Dzięki implementacji ISAGO, linie lotnicze oraz ich partnerzy mogą zyskać przewagę konkurencyjną, a także zminimalizować ryzyko operacyjne, co jest kluczowe w tak dynamicznej branży jak lotnictwo. Dodatkowo, certyfikacja zgodności z ISAGO stanowi potwierdzenie wysokich standardów obsługi, co z pewnością przyciąga klientów i zwiększa ich zaufanie do przewoźnika.

Pytanie 25

Zgodnie z Ustawą prawo przewozowe przewoźnik nie ponosi odpowiedzialności za

A. straty, jakie podróżny doznał z powodu wcześniejszego odjazdu środka transportowego
B. przedmioty, które pasażer przewozi samodzielnie, jeśli szkoda wynikła z winy przewoźnika
C. bagaż, który został pozostawiony bez nadzoru obok środka transportu, którym podróżuje pasażer
D. stratę, jaką przeszedł podróżny z powodu opóźnienia lub odwołania kursującego regularnie środka transportowego, jeśli szkoda wynikła z winy umyślnej lub rażącego niedbalstwa przewoźnika

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź dotycząca bagażu pozostawionego bez nadzoru jako prawidłowa jest zgodna z Ustawą prawo przewozowe, która wyraźnie wskazuje, że przewoźnik nie odpowiada za rzeczy, które nie były pod nadzorem podróżnego. W praktyce oznacza to, że jeśli pasażer zdecyduje się na pozostawienie swojego bagażu obok środka transportu, nie może później żądać odszkodowania w przypadku jego utraty lub uszkodzenia. Przykładowo, jeśli podróżny odstąpi od bagażu, aby załatwić sprawy osobiste w pobliżu pojazdu, a następnie bagaż zostanie skradziony, przewoźnik nie ponosi odpowiedzialności. Standardy branżowe w zakresie przewozu osób podkreślają znaczenie odpowiedzialności pasażera za swoje rzeczy, co ma na celu nie tylko ochronę przewoźnika, ale także zachowanie porządku i bezpieczeństwa w transporcie. Warto pamiętać, że kluczowe jest zachowanie czujności i nadzoru nad osobistym mieniem w trakcie podróży, a także znajomość przepisów, które regulują te sytuacje.

Pytanie 26

Na podstawie informacji podanej na tablicy lotów, podaj liczbę lotów do Wielkiej Brytanii od godz. 13:15 oraz godzinę i numer lotu do Warszawy.

Ilustracja do pytania
A. 4 loty do Wielkiej Brytanii, lot do Warszawy godz. 17:35 LLP 3882
B. 4 loty do Wielkiej Brytanii, lot do Warszawy godz. 17:35 LO 3882
C. 3 loty do Wielkiej Brytanii, lot do Warszawy godz. 17:35 LO 3882
D. 5 lotów do Wielkiej Brytanii, lot do Warszawy godz. 17:35 LO 3882

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Twoja odpowiedź jest w porządku, bo dobrze odzwierciedla to, co znajdziesz na tablicy lotów. Z oglądając informacje widzimy, że od 13:15 mamy trzy loty do Wielkiej Brytanii: pierwszy leci o 14:35 do Londynu (Luton), następny o 17:00 do Doncaster, a ostatni o 19:30 do Birmingham. Jest też lot do Warszawy, który startuje o 17:35 z numerem LO 3882. W branży lotniczej, umiejętność analizy takich danych jest mega ważna. Chodzi nie tylko o to, żeby być skutecznym, ale także chodzi o bezpieczeństwo pasażerów. Zrozumienie rozkładów lotów i szybkie ich analizowanie to absolutna podstawa, jeśli chodzi o zarządzanie pasażerami, bo to wpływa na ich zadowolenie i reputację linii lotniczych.

Pytanie 27

Organizacją odpowiedzialną za funkcjonowanie oraz rozwój polskiego systemu informacji turystycznej zarówno w kraju, jak i za granicą, jest

A. Polska Organizacja Turystyczna
B. Agencja Turystyki Polskiej
C. Touroperator
D. Informacja Turystyczna

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Polska Organizacja Turystyczna (POT) jest kluczowym podmiotem odpowiedzialnym za rozwój polskiego systemu informacji turystycznej, zarówno w kraju, jak i za granicą. Jej zadaniem jest promowanie Polski jako atrakcyjnego miejsca turystycznego, a także wspieranie regionalnych i lokalnych organizacji turystycznych. POT realizuje swoje cele poprzez różne działania, takie jak kampanie marketingowe, organizowanie wydarzeń promocyjnych oraz współpracę z branżą turystyczną. Przykładem skuteczności jej działań jest wzrost liczby turystów odwiedzających Polskę, co jest wynikiem strategii promocyjnych, które kładą nacisk na unikalne atrakcje turystyczne, takie jak zabytki UNESCO, lokalną kulturę oraz przyrodę. Dobre praktyki w zakresie informacji turystycznej obejmują również zapewnienie dostępu do rzetelnych informacji, co przekłada się na lepsze doświadczenia turystów. Dzięki współpracy z innymi instytucjami, takimi jak biura podróży i lokalne władze, POT skutecznie przyczynia się do tworzenia spójnej i atrakcyjnej oferty turystycznej.

Pytanie 28

Armator statku przewozowego pasażerów, według Ustawy z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie morskim, ma obowiązek gromadzić dane o osobach przebywających na jego pokładzie, dotyczące między innymi

A. płci oraz wieku
B. przekonań religijnych oraz poziomu wykształcenia
C. nazwisk oraz przekonań religijnych
D. nazwisk oraz numerów rachunków bankowych

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź dotycząca płci oraz wieku jako informacji zbieranych przez armatora statku pasażerskiego jest poprawna, ponieważ zgodnie z Ustawą z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie morskim, armatorzy są zobowiązani do gromadzenia danych osobowych, które mogą być istotne w kontekście bezpieczeństwa pasażerów oraz zarządzania sytuacjami kryzysowymi. Zbieranie informacji o płci i wieku pozwala na efektywne planowanie ewentualnych akcji ratunkowych, dostosowanie procedur ewakuacyjnych oraz zapewnienie odpowiednich zasobów w trakcie transportu. Przykładowo, podczas ewakuacji statku w sytuacji zagrożenia, wiedza o wieku pasażerów może pomóc w określeniu, które osoby mogą wymagać dodatkowej pomocy, na przykład dzieci lub seniorzy. Ponadto, zbieranie takich danych jest zgodne z najlepszymi praktykami branżowymi, które mówią o konieczności posiadania informacji ułatwiających identyfikację pasażerów oraz ich potrzeb w nieprzewidzianych sytuacjach.

Pytanie 29

Tabela zawiera opłaty za usługi świadczone przez linię easyJet na trasie Londyn — Gdańsk. Pasażer lecący na tej trasie z bagażem ważącym 22 kg wykupił dodatkowe ubezpieczenie i pierwszeństwo wejścia na pokład. Przewoźnik EasyJet wymaga dokonania płatności za bilet kartą kredytową. Jakie łączne koszty poniesie pasażer?

Opłaty za usługi – linia EasyJet
Lp.Element usługi lotniczejKoszt w zł
1.Przelot255,00
2.Opłaty lotniskowe127,00
3.Bagaż do 30 kg48,00
4.Ubezpieczenie64,00
6.Pierwszeństwo wejścia na pokład50,00
7.Opłata manipulacyjna za płatność kartą kredytową25,00
8.Wybór miejsca przy oknie00,00
9.Więcej miejsca na nogi25,00
A. 187,00 zł
B. 569,00 zł
C. 544,00 zł
D. 442,00 zł

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź 569,00 zł jest prawidłowa, ponieważ uwzględnia wszystkie elementy kosztów związanych z przelotem pasażera. W skład tych kosztów wchodzą: cena biletu za przelot, opłaty lotniskowe, koszt za bagaż do 30 kg, opłata za ubezpieczenie, kwota za pierwszeństwo wejścia na pokład oraz dodatkowa opłata manipulacyjna za płatność kartą kredytową. Przy obliczaniu całkowitych wydatków na podróż samolotem, ważne jest, aby dokładnie znać wszystkie możliwe opłaty, co jest zgodne z dobrymi praktykami w planowaniu podróży. Przykładowo, wiele linii lotniczych, w tym easyJet, oferuje różne opcje dotyczące bagażu czy ubezpieczenia, co powinno być uwzględnione w kalkulacji. Obliczanie całkowitych kosztów przed podróżą pozwala pasażerom na uniknięcie nieprzyjemnych niespodzianek i lepsze zarządzanie budżetem podróżnym.

Pytanie 30

Jaką organizacją międzynarodową zajmującą się raportowaniem bezpieczeństwa w transporcie lotniczym nie jest

A. ICAO
B. IATA
C. EASA
D. WLOP

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
WLOP, czyli Wspólna Organizacja Lotnictwa Publicznego, nie jest międzynarodową organizacją zajmującą się bezpieczeństwem transportu lotniczego. Główne organizacje, które koncentrują się na tej kwestii, to ICAO (Międzynarodowa Organizacja Lotnictwa Cywilnego), EASA (Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego) oraz IATA (Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych). ICAO zajmuje się tworzeniem globalnych standardów i regulacji dotyczących bezpieczeństwa lotniczego oraz monitorowaniem ich wdrażania przez państwa członkowskie. EASA, z kolei, koncentruje się na zapewnieniu bezpieczeństwa lotów w Europie, poprzez regulacje dotyczące sprzętu i operacji lotniczych. IATA natomiast działa na rzecz wsparcia linii lotniczych i ich operacji, jednak nie ma bezpośredniego wpływu na regulacje dotyczące bezpieczeństwa. Rozumienie roli poszczególnych organizacji jest kluczowe dla profesjonalistów w branży lotniczej, aby zapewnić zgodność z międzynarodowymi standardami oraz najlepszymi praktykami w zakresie bezpieczeństwa.

Pytanie 31

Co oznacza termin free airport shuttle bus?

A. autobus przeznaczony do transportu pasażerów niepełnosprawnych na lotnisko lub z lotniska
B. autobus do transportu pasażerów, którzy zakupili przewóz na lotnisko lub z lotniska w biurze podróży
C. autobus do darmowego przewozu pasażerów na lotnisko lub z lotniska, a także pomiędzy terminalami
D. autobus do płatnego przewozu pasażerów w komunikacji miejskiej, który zapewnia transport na lotnisko lub z lotniska

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Termin 'free airport shuttle bus' odnosi się do autobusów, które oferują bezpłatny transport pasażerów na lotnisko oraz z powrotem, a także między poszczególnymi terminalami. Takie usługi są powszechnie stosowane w branży transportu lotniczego, aby ułatwić podróżnym dotarcie do miejsca docelowego bez ponoszenia dodatkowych kosztów. Przykładem mogą być lotniska, które zapewniają takie połączenia dla osób korzystających z ich usług, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w zakresie obsługi klienta i dostępności. Wiele dużych miast, posiadających znaczne centra lotnicze, oferuje tę formę transportu jako część infrastruktury komunikacyjnej, co zwiększa komfort podróżowania. Działania te są istotne nie tylko z perspektywy klienta, który zyskuje na wygodzie, ale także dla lotnisk, które mogą przyciągnąć więcej pasażerów, oferując im kompleksową obsługę. Tego typu usługi przyczyniają się do pozytywnego wizerunku lotnisk oraz zwiększają ich konkurencyjność na rynku.

Pytanie 32

Towary umieszczone w bagażu osobistym podróżnych przybywających z krajów trzecich (tj. spoza Unii Europejskiej) w transporcie lotniczym i morskim są zwolnione z należności celnych przywozowych do równowartości

A. 300 euro
B. 265 euro
C. 430 euro
D. 240 euro

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Zgodnie z przepisami celnymi Unii Europejskiej, wartość towarów znajdujących się w bagażu osobistym podróżnych przybywających z państw trzecich jest zwolniona z należności celnych do kwoty 430 euro. Jest to standardowa kwota, która ma na celu ułatwienie podróżującym wprowadzenie do kraju osobistych rzeczy bez konieczności uiszczania opłat celnych. Przykładowo, podróżny przybywający do Polski z krajów spoza UE, posiadający nowy sprzęt elektroniczny o wartości 400 euro oraz kilka odzieżowych akcesoriów wartości 100 euro, może wprowadzić te towary bez dodatkowych opłat celnych, ponieważ ich łączna wartość nie przekracza limitu. Warto zauważyć, że zalecane jest zachowanie paragonów oraz dokumentacji zakupu, aby w przypadku kontroli celnej móc udowodnić wartość przewożonych towarów. W praktyce, przepisy te są stosowane w celu uproszczenia procedur celnych oraz wspierania turystyki transgranicznej, co jest zgodne z zasadami jednolitego rynku europejskiego.

Pytanie 33

Czy za bilet kolejowy zakupiony online można uiścić opłatę

A. wymiennym wekslem
B. kartą lojalnościową
C. kartą kredytową
D. przez czek

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Płatność za bilet kolejowy kupiony przez Internet kartą kredytową jest standardową praktyką, która korzysta z nowoczesnych systemów płatności elektronicznych. Karty kredytowe są powszechnie akceptowane w branży transportu, a ich użycie zapewnia wygodę oraz szybkość transakcji. Przykładem może być proces zakupu biletu na stronie internetowej przewoźnika, gdzie po wybraniu odpowiedniego kursu użytkownik jest przekierowywany do formularza płatności. Wystarczy wpisać dane karty, takie jak numer karty, data ważności oraz kod CVV, aby zakończyć transakcję. Warto również podkreślić, że korzystając z kart kredytowych, użytkownik często ma możliwość skorzystania z programów lojalnościowych czy zwrotów pieniędzy, co może być korzystne finansowo. W kontekście bezpieczeństwa transakcji, karty kredytowe oferują dodatkowe mechanizmy ochrony, takie jak zabezpieczenia przed oszustwami, co czyni je bardziej preferowanym wyborem w porównaniu do innych metod płatności. Jednakże, przed dokonaniem płatności, warto zawsze sprawdzić, czy strona wykorzystuje odpowiednie certyfikaty zabezpieczeń.

Pytanie 34

Aby dojechać ze stacji Wrocław Główny do Środy Śląskiej pomiędzy godziną 16:30 a 17:00, należy wsiąść do pociągu odjeżdżającego zgodnie z zamieszczonym rozkładem jazdy o godzinie

Ilustracja do pytania
A. D.
B. A.
C. C.
D. B.

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź C jest prawidłowa, ponieważ wybrany pociąg odjeżdża z Wrocławia Głównego o godzinie 16:09 i przybywa do Środy Śląskiej o 16:44. To spełnia wymóg dotarcia na miejsce w przedziale czasowym między 16:30 a 17:00. Warto zwrócić uwagę na znaczenie precyzyjnego planowania podróży, w szczególności przy korzystaniu z transportu publicznego. Analiza rozkładów jazdy jest niezbędna w celu uniknięcia opóźnień, które mogą wynikać z niewłaściwego doboru godzin odjazdów. Dobrą praktyką jest również sprawdzanie statusu pociągu przed wyjazdem, ponieważ mogą wystąpić zmiany w rozkładzie, które wpłyną na czas przyjazdu. W kontekście transportu publicznego, znajomość dostępnych połączeń oraz umiejętność interpretacji rozkładów jazdy to kluczowe umiejętności, które mogą zaoszczędzić czas i zminimalizować stres związany z podróżami. W przypadku skomplikowanych tras warto również rozważyć aplikacje mobilne lub strony internetowe, które na bieżąco aktualizują informacje o kursach. Favorując tę metodę, podróżni mogą być pewni, że są na bieżąco z najnowszymi informacjami.

Pytanie 35

Zgodnie z informacją przewoźnika pasażer odlatujący z Warszawy do Madrytu o godz. 10:35 powinien zgłosić się do odprawy biletowo-bagażowej najpóźniej o godzinie

Fragment informacji na stronie internetowej przewoźnika PLL LOT
„Na lotnisku".
Odprawa biletowo-bagażowa otwarta jest na 2 godziny przed odlotem samolotu (4 godziny dla rejsów do/z USA).
Ostatni pasażer obsługiwany jest najpóźniej na 1 godzinę przed planowaną godziną startu.
Zasada obowiązuje dla wszystkich rejsów PLL LOT, ze wszystkich portów na świecie.
W przypadku zgłoszenia się pasażera do odprawy na mniej niż 1 godzinę przed odlotem, nie gwarantujemy zabrania go na pokład samolotu.
Pasażerowie PLL LOT mogą odprawić się samodzielnie na znajdujących się w Terminalu Lotniska Chopina stanowiskach automatycznej odprawy pasażerskiej (Self Check-in).
A. 08:35
B. 09:35
C. 10:35
D. 06:35

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź 09:35 jest jak najbardziej trafna. Wiesz, według zasad przewoźników lotniczych, pasażerowie powinni zgłaszać się do odprawy biletowo-bagażowej najpóźniej godzinę przed planowanym odlotem. Jak lot jest zaplanowany na 10:35, to odprawa powinna się zakończyć do 09:35. To taka standardowa praktyka w branży, żeby wszystko poszło sprawnie i żeby zdążyć z kontrolą bezpieczeństwa oraz innymi formalnościami. Fajnie też przybyć na lotnisko z wyprzedzeniem, bo to może pomóc uniknąć niepotrzebnego stresu i różnych niespodzianek, jak długie kolejki czy jakieś problemy z bagażem. Pamiętaj, że dobrze jest mieć czas na odprawę, bo to naprawdę kluczowy element w całej podróży samolotem.

Pytanie 36

Znak informacyjny pokazany na rysunku oznacza

Ilustracja do pytania
A. przejście nadziemne dla pieszych.
B. przejście podziemne dla pieszych
C. schody ruchome w górę.
D. schody ruchome w dół.

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Ten symbol, który widzisz, to standardowy znak schodów ruchomych prowadzących w górę. W projektowaniu przestrzeni publicznych takie oznaczenia są naprawdę ważne, bo pomagają w odpowiednim kierowaniu ludzi, zwłaszcza w miejscach jak galerie handlowe czy dworce. Schody ruchome ułatwiają przenoszenie się między piętrami, co ma ogromne znaczenie w miejscach, gdzie kręci się sporo osób. Według norm bezpieczeństwa, takie znaki muszą być zrozumiałe i łatwo zauważalne. Osoby z ograniczeniami w poruszaniu się mogą korzystać z takich ułatwień, co zdecydowanie zwiększa komfort wszystkim użytkownikom. Warto też pomyśleć o tym, gdzie te schody są umiejscowione oraz jak są oznakowane, żeby każdy mógł szybko znaleźć najłatwiejszą drogę. Dobre praktyki mówią, żeby używać kontrastowych kolorów i wyraźnych symboli, co jeszcze bardziej poprawia widoczność i zrozumienie tych znaków.

Pytanie 37

Wspólnotowy rejestr przewoźników lotniczych, którzy mają zakaz wykonywania lotów w Unii Europejskiej, obejmuje listę przewoźników

A. spełniających stosowne normy bezpieczeństwa
B. zapewniających wysoki poziom zabezpieczeń pasażerów przed zagrożeniem bezpieczeństwa
C. nie spełniających wymaganych standardów bezpieczeństwa
D. posiadających uprawnienia przewozowe w jednym lub więcej Państwach Członkowskich

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Poprawna odpowiedź wskazuje, że przewoźnicy lotniczy ujęci w Wspólnotowym wykazie są tymi, którzy nie spełniają odpowiednich wymagań bezpieczeństwa. W Unii Europejskiej bezpieczeństwo lotnictwa jest regulowane przez przepisy prawa, w tym rozporządzenia dotyczące wspólnej polityki lotniczej. Przewoźnicy, którzy nie spełniają ustalonych norm bezpieczeństwa, mogą zostać objęci zakazem wykonywania lotów, co ma na celu ochronę pasażerów oraz zapewnienie wysokich standardów operacyjnych. Przykładem może być sytuacja, w której przewoźnik nie przestrzega wymogów dotyczących przeszkolenia personelu czy konserwacji floty. Regularne audyty i inspekcje przeprowadzane przez organy regulacyjne, takie jak Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA), mają na celu monitorowanie oraz zapewnienie, że przewoźnicy działają zgodnie z obowiązującymi normami. Z tego względu, obecność na liście oznacza poważne zagrożenie dla bezpieczeństwa, co uzasadnia wprowadzenie zakazu operacyjnego w przestrzeni powietrznej UE.

Pytanie 38

Na zdjęciu przedstawiono

Ilustracja do pytania
A. manualną kontrolę bagażu.
B. manualną kontrolę bezpieczeństwa pasażerów.
C. kontrolę celną bagażu.
D. kontrolę za pomocą urządzenia rentgenowskiego.

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Manualna kontrola bezpieczeństwa pasażerów jest kluczowym elementem ochrony na lotniskach. Na zdjęciu widać pracowników przeprowadzających kontrolę, co wskazuje na zastosowanie ręcznego detektora metalu, który jest standardowym narzędziem w tego typu procedurach. Tego rodzaju kontrola ma na celu wykrycie niebezpiecznych przedmiotów, takich jak broń czy materiały wybuchowe, które mogłyby zagrozić bezpieczeństwu lotu. Ręczne wykrywanie metalu jest szczególnie istotne w sytuacjach, gdy urządzenia rentgenowskie nie mogą być użyte, na przykład w przypadku osób, które z różnych powodów nie mogą przejść przez bramki bezpieczeństwa. Działania te są zgodne z międzynarodowymi standardami bezpieczeństwa, takimi jak te określone przez Międzynarodową Organizację Lotnictwa Cywilnego (ICAO). W praktyce, przeprowadzanie manualnej kontroli bezpieczeństwa wymaga wysokiego poziomu szkolenia personelu oraz stosowania procedur, które odpowiadają na aktualne zagrożenia.

Pytanie 39

Jaką linię lotniczą warto zasugerować pasażerowi, który pragnie skorzystać z oferty przewoźnika niskokosztowego?

A. Qatar
B. Ryanair
C. Lufthansa
D. KLM

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Ryanair jest jednym z najpopularniejszych przewoźników lotniczych w segmencie linii niskokosztowych, znanym z oferowania przystępnych cen biletów. Działa na zasadzie biznesowego modelu low-cost, który polega na obniżeniu kosztów operacyjnych, co umożliwia oferowanie konkurencyjnych taryf. Typowe praktyki Ryanair obejmują sprzedaż biletów bez dodatkowych usług, takich jak bagaż rejestrowany czy posiłki na pokładzie, co pozwala na dalsze obniżenie cen. Dla podróżnych, którzy poszukują tanich opcji, Ryanair często oferuje promocje i obniżone ceny w dni robocze, co czyni go atrakcyjnym wyborem. Przykładami zastosowania tej wiedzy mogą być planowanie podróży na krótsze dystanse w Europie, gdzie Ryanair obsługuje wiele połączeń z lotnisk regionalnych. Użytkownicy mogą korzystać z aplikacji mobilnej Ryanair, aby łatwo śledzić oferty, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży lotniczej, gdzie technologia ułatwia dostęp do tanich opcji podróży.

Pytanie 40

Który lot, zgodnie z tablicą odlotów posiada status opóźnionego?

Page 1Departures06:57
SchedFlightDestinationETD/ Comments
06:45FR2165MalagaDeparted
06:45BE7111MilanGate Closed
07:15ZB934Tenerife SouthFinal Call Gate 41
07:45FR9163BarcelonaGo to Gate 1 – 20
08:00ZB5418GrenobleGate Open in 35m
09:20DL8663ParisCancelled
10:00BE3210LyonBoarding
10:45BE1884BerlinDelayed
11:15FR665DublinOn time
A. DL8663
B. ZB5418
C. FR2165
D. BE1884

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Wybrałeś lot BE1884 i to faktycznie jest prawidłowa odpowiedź, bo właśnie przy tym locie w kolumnie „ETD/ Comments” widnieje status „Delayed”. Oznacza to, że ten samolot do Berlina ma opóźnienie, które powinno zostać od razu zauważone przez każdego, kto analizuje tablicę odlotów. W praktyce, takie informacje są kluczowe na lotniskach – opóźnienia wpływają nie tylko na pasażerów, ale na całą logistykę obsługi samolotów i obsługę pasażerów. W branży lotniczej istnieją nawet specjalne procedury na wypadek opóźnień, żeby minimalizować chaos – na przykład szybkie przekazywanie informacji do pasażerów, zmiany w planowaniu załadunku bagażu czy obsługi cateringowej. Moim zdaniem, jeśli ktoś planuje karierę w transporcie lotniczym czy szerzej – w organizacji ruchu, to powinien nawykowo zwracać uwagę na takie statusy i umieć szybko je odczytywać. Często na tablicach widzi się różne oznaczenia – „Departed”, „Boarding”, „Final Call”, ale tylko „Delayed” mówi wprost o opóźnieniu. Jeszcze taka ciekawostka: w międzynarodowych standardach lotniskowych (np. IATA) statusy opóźnień są bardzo precyzyjnie określone, bo to podstawa do dalszego planowania i informowania podróżnych. W gruncie rzeczy, taka skrupulatność i umiejętność szybkiego wychwytywania tego typu szczegółów to podstawa sprawnej pracy na lotnisku.